א) ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת במקרה שכבר הורכב על עץ חושחש שני מיני הדר, תפוז ופומלית?
ב) ואם הפרי מותר אבל אסור לקיים, אסור לי להשקות את העץ, ואם כך הוא לא יגדל? כלומר האם עלי לעקור אחד מהמינים כדי שאוכל להשקות?
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
נהוג בעת מכירת חמץ לעשות עם הרב "קנין סודר". כיצד יש לנהוג כאשר מוכרים חמץ "מרחוק", כגון באמצעות הטלפון, פקס, הודעה אלקטרונית, אינטרנט?
למנהג חב"ד שמקלפים את הפירות והירקות בפסח, האם עושים כן גם כאשר מבשלים לחג לפני פסח?
א) ברצוני לדעת מה ההלכה אומרת במקרה שכבר הורכב על עץ חושחש שני מיני הדר, תפוז ופומלית?
ב) ואם הפרי מותר אבל אסור לקיים, אסור לי להשקות את העץ, ואם כך הוא לא יגדל? כלומר האם עלי לעקור אחד מהמינים כדי שאוכל להשקות?
[1] שו"ע יו"ד סי' רצה ס"ז: "אסור לקיים המורכב כלאים, אבל הפרי היוצא ממנו מותר ואפילו לזה שעבר והרכיבו. ומותר ליקח ענף מהמורכב ולנטעו במקום אחר".
[וראה פתחי תשובה שם ס"ק ד, וערוך השולחן שם סט"ז וסי"ז, בטעם מה שלא נהגו לעקור האילנות המורכבים].
[2] ראה תוספות הרא"ש מועד קטן ב, ב: "מקיים היינו כגון נכוש וכסוח או גדר גדר סביבם כדי לקיים".
[3] שו"ת חתם סופר ח"ו סי' כה: "וזאת לדעת דאסור לקיימו היינו כל זמן שלא נתאחדו והיה לאחד אבל בשכבר נתאחדו והיה לאחד באופן שאין ההרכבה שוב ניכר בהם שוב אין בהם איסור קיום".
תוכן