ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

הקדמת ערבית בליל יו"ט שני

שאלה:

האם מותר להקדים את תפילת ערבית ביום טוב שני? בנטעי גבריאל הלכות יו"ט ח"ב פרק כד אות ב כותב שאסור ויש מתירין. מה הפסיקה אצלנו? ועד כמה ניתן להקל עבור בעלי בתים?

תשובה:

נחלקו הראשונים והאחרונים האם מותר להקדים את תפילת ערבית של יום טוב שני או לא[1]. למעשה, במקום צורך אפשר להקל בזה[2].


מקורות:

[1] בספר מהרי"ל סדר התפילות של פסח אות ו הובאו שתי הדיעות: "בשלש רגלים מנהג שמפסיקין בין מנחה למעריב, לפי ששתי קדושות הן ואין יום טוב מכין לחבירו וחיישינן אם יתפללו ערבית מבעוד יום ישגו נשים ויכינו לצורך הלילה מבעוד יום כו', אמנם ראיתי מהר"י סג"ל נוהג במגנצא גם בג' רגלים שלא להפסיק בין יום טוב ראשון לשני" (וראה גם כלבו סי' נב. יוסף אומץ לרבי יוסף יוזפא סי' תתכו. לבוש סי' תפח ס"ג. שם סי' תרסא ס"א. שיירי כנסת הגדולה סי' תפט הגהות הטור ס"ק ב. מטה אפרים סי' תקצט ס"ב. שו"ת רב פעלים ח"ד או"ח סי' כג).


מדברי ספר מהרי"ל עולה שלשתי הדיעות אין בעיה עם עצם הקדמת תפילת ערבית דליל יום טוב שני, וכל החשש הוא שמא יבואו להכין מיום טוב א' לב'. ומסיום הדברים "אמנם ראיתי מהר"י סג"ל כו'" עולה שדעת המהרי"ל עצמו היתה להתיר (כידוע שמהר"י סג"ל הוא המהרי"ל עצמו, וכותב הספר היה תלמידו).


טעם נוסף לשלילת הקדמת ערבית דליל יום טוב שני מצאנו באחרונים – בקונטרס נועם מגדים להפרי מגדים אות כ כתב: "ביום טוב נמי תוספת דידיה דאורייתא כו', ואם כן בליל א' של יום טוב היינו מוצאי יום א' צריך לאחר להתחיל ערבית עד צאת הכוכבים ועד דתיתפני סידרא יהיה הוספה מחול על הקודש". מדבריו משמע שעצם הקדמת ערבית דליל יום טוב ב' יש בה פגיעה בקדושת היום טוב הא'. וכעין זה כתב בשו"ת בנין שלמה ח"א סי' לח: "בליל שני של יום טוב דוודאי צריך לאחר התפלה עד שיהיה וודאי לילה דהא צריך להוסיף מחול על הקודש דקדושת יום טוב ראשון הוא דאורייתא ולכן תקנו מעריבים כדי להמשיך התפילה עד שיהא וודאי לילה".


אמנם, בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' מא העיר שכבר נחלקו בכיוצא בזה הט"ז והכתב סופר, האם עשיית קידוש בליל ב' דיו"ט מפקיעה את הקדושה דיו"ט הא', או לא. הט"ז בסי' תפט ס"ק י כתב: "ונ"ל דבליל שבין ז' של פסח ליום ח' של פסח אפי' בחול יש לספור קודם קידוש די"ט אחרון דהא טפי ניחא לן למשוך עליו קדושת יום ז' של פסח שהוא מן התורה וקדושת י"ט אחרון אינו אלא מדרבנן". אבל הכתב סופר שם בהגהות אביו החתם סופר על השו"ע חולק על הט"ז וכותב: "סברת הט"ז אינה חזקה כל כך, דבקידוש אינו מפסיק קדושה ז', ואינו דומה להבדלה דמפריש בין קדושת שבת לקדושת יום טוב". לדברי הכתב סופר מובן שגם הקדמת תפילת ערבית דליל יו"ט ב' אינה פוגעת בקדושת היו"ט הא'. וראה שם שגם החק יעקב שם ס"ק כא והפרי מגדים משבצות ס"ק י פסקו דלא כהט"ז.


גם בסי' תרלט כתב הפרי מגדים באשל אברהם ס"ק יא שמותר לקדש בליל יו"ט שני מבעוד יום: "בליל ב', למאן דאמר זמן ואח"כ סוכה דכבר יצא מאתמול עיין סימן תרמ"ג, יכול לקדש מבעוד יום ולומר זמן וסוכה ואכילה בלילה". מדבריו יש ללמוד שאין מניעה להקדים את תפילת ערבית דליל יום טוב ב'. וכדבריו אלו פסק למעשה הביאור הלכה שם ס"ג ד"ה ולא יאכל.


[2] ראה שו"ת מנחת יצחק שם.