האם מותר בלית ברירה להחליף מט"ח בקופת הצדקה, ובאיזה מחיר? להצמד לשער הנוכחי?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
האם מותר בלית ברירה להחליף מט"ח בקופת הצדקה, ובאיזה מחיר? להצמד לשער הנוכחי?
כיון שעל פי רוב לא ניתן להשתמש במטבע חוץ במדינה זו בחנויות וכו', וצריך להמיר אותו באופן חוקי[1] במקומות המיועדים לכך, אשר בנוסף לעמלה שגובים עבור ההמרה הדבר כרוך גם בטרחה, אין לעשות זאת בכספי צדקה שאמורים להיות זמינים מיידית לשימוש למטרה שלה יועדו[2]. אלא אם כן שואלים את גבאיי הצדקה של קופה זו (כגון הנהלת המוסד וכו') והם מעוניינים בכך לתועלת הצדקה[3].
[1] ראה שוע"ר הלכות גזלה וגנבה סט"ו בענין "שדין המלכות דין". וראה עלון 'בית חיינו' גליון 91 עמ' 16, וגליון 111 עמ' 20, שהרבי נתן לנוסעים לרוסיה דולר על מנת לתיתו שם לצדקה והורה להם "להחליפו שם באופן חוקי".
[2] שולחן ערוך יורה דעה הלכות צדקה סי' רנט ס"א: "ואין נושאין ונותנין בצדקה העומדת לחלק לעניים, כי אם כסף בכסף וכיוצא בו, שמא יבאו עניים ולא יהיה להם מעות לחלק". וראה ט"ז שם ס"ק ב שכסף של צדקה צריך להיות זמין באופן "שיוכל לגבות מן הצבור תיכף שיצטרך לעניים לחלק בלי מניעה".
[3] על פי המבואר בשו"ע שם ש"אם היה הנאה לעניים בעיכוב המעות ביד הגבאי, כדי לעשות לאחרים ליתן, הרי הגבאי מותר ללוותם ולפרעם".
פה ניתן להקדיש.
תוכן