נוהגים אצלנו להוציא ספר תורה בסליחות לרחבה של בית הכנסת. האם זה מותר? והאם צריכים ללוות אותו 10 אנשים בהוצאה ובחזרה? והאם מותר לפתוח אותו גם אם זה לא לשם קריאה בתורה?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
נוהגים אצלנו להוציא ספר תורה בסליחות לרחבה של בית הכנסת. האם זה מותר? והאם צריכים ללוות אותו 10 אנשים בהוצאה ובחזרה? והאם מותר לפתוח אותו גם אם זה לא לשם קריאה בתורה?
[1] ראה ביאור הלכה סי' קלה סי"ד ד"ה אין מביאין.
[2] ראה שערי אפרים שער ט סמ"ו: "בשמחת תורה מביאין לפעמים מבית הכנסת אחת לאחרת בכדי שיהיה שבעה ספרי תורה להקיף התיבה, אין למחות בידם".
[3] להעיר שבירושלים לא נהגו לפתוח את ארון הקודש לאמירת שמע קולנו בסליחות, ראה 'ישורון' כרך מא עמ' קפ.
[4] ראה שערי אפרים שם: "יש נוהגין כשנותן ספר תורה חדשה לבית הכנסת אזי מוציאין הספרי תורה שבארון והולכין עמהם לקראת הספר החדשה כו', ומכל מקום כשרוצים ללכת לקראת ספר תורה אין להוציאם לחוץ לבית הכנסת רק עד פתח בית הכנסת או בעזרה שלפני בית הכנסת ולא יותר". מכאן לומדים שביחס לדבר שהוא רק מנהג ולא חובה, מקפידים על כבוד ספר התורה ביחס אליו.
תוכן