מגרש שהיה שייך בשותפות לשלושה אחים, ואחד מהם ביקש ממתווך לפרסם את המגרש וחתם לו 'בלעדיות' בלי ידיעת שאר האחים, ולאחר זמן מצאו שאר האחים קונה באמצעות מתווך אחר, והמתווך הראשון דורש לקבל שכר בהתאם לחוק ה'בלעדיות', האם חייבים לשלם לו?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
מגרש שהיה שייך בשותפות לשלושה אחים, ואחד מהם ביקש ממתווך לפרסם את המגרש וחתם לו 'בלעדיות' בלי ידיעת שאר האחים, ולאחר זמן מצאו שאר האחים קונה באמצעות מתווך אחר, והמתווך הראשון דורש לקבל שכר בהתאם לחוק ה'בלעדיות', האם חייבים לשלם לו?
מבחינה הלכתית, האחים שהחתימה על ה'בלעדיות' נעשתה ללא ידיעתם פטורים מלשלם למתווך הראשון, כיון ששותף שעשה ברכוש המשותף פעולה לא מקובלת ללא ידיעת שותפיו וגרם נזק, שותפיו אינם נושאים באותו נזק[1]. כמו כן בנידון דידן – חתימת אחד השותפים למתווך על בלעדיות ללא ידיעת שאר השותפים נחשבת פעולה שאינה מקובלת, בפרט כששאר השותפים פנו למתווך אחר.
לענין האם וכמה חייב השותף שחתם על הבלעדיות לשלם למתווך הראשון, עליהם לפנות לבית הדין, מאחר ויש בדבר צדדים לכאן ולכאן.
[1] ראה בית יוסף חו"מ סי' קעו: "כתב מהרי"ק שורש ט"ו (ענף ב) שכל המשנה לעשות דבר בשותפות דמסתמא חבירו מקפיד עליו כל ההפסד שאפשר לתלות שבא מחמת השינוי עליו לפרוע".
תוכן