[1] שו"ת ושב ורפא ח"ב סי' עט. תחומין חכ"א עמ' 120.
וראה בשו"ת ושב ורפא שם, שמה שמצאנו שנחלקו הפוסקים בדורות עברו אם דינה כזכר או כנקבה (ראה ספר יוסף את אחיו לרבי יוסף פאלאג'י, מערכת גימל אות ה, שנחלק בזה עם ידידו רבי אליא אבועלעפיא), שם מדובר במי שנשתנה טבעה מאליו (בדרך "מקרה") ולחלוטין ("בכל מכל כל") מנקבה לזכר, ולא חיצונית בלבד באופן מלאכותי ע"י ניתוח. וראה שו"ת ציץ אליעזר חכ"ב סי' ב שהכריע (במקרה של שינוי טבעי ומוחלט כנ"ל) שיש לדונה כאנדרוגינוס.
למרות האמור, לגבי איסורים התלויים בהרהור עבירה בלבד, כגון טפח באישה ערווה וקול באשה ערווה (ופיסוק רגליים בלבישת מכנסיים) – ראה שו"ע אדה"ז סי' עה ס"א וס"ו, אם בפועל אין לגביה הרהורי עבירה, אין דינה כאישה לגבי דינים אלו.
[2] ראה שו"ע אה"ע סי' כ וסי' כא.
[3] על פי שו"ת ושב ורפא שם.
[4] וכן כתב בשו"ת הנ"ל בשם בעל הציץ אליעזר. ועל פי האמור בפנים מובן ופשוט שאין לה להשתתף בשיעורים ואירועים של גברים (למרות שנראית כגבר), אלא הקירוב ייעשה יותר באופן פרטני ואישי.