טיסה מרוסיה, שנוחתת באה"ק ביום שישי ב-13:15 (כאשר השבת נכנסת ב-17:00), האם זה בסדר? מדובר על סבב אצל שלוחים ואין טיסה אחרת שאני יכול לחזור ואחרת אצטרך להשאר בחו"ל עד אחרי השבת.
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
טיסה מרוסיה, שנוחתת באה"ק ביום שישי ב-13:15 (כאשר השבת נכנסת ב-17:00), האם זה בסדר? מדובר על סבב אצל שלוחים ואין טיסה אחרת שאני יכול לחזור ואחרת אצטרך להשאר בחו"ל עד אחרי השבת.
[1] ראה קצות השולחן סי' סט בדי השלחן ה: "וכתב המשנה ברורה וזה לשונו, ובהרבה אחרונים ראיתי שכתבו דמכל מקום צריך ליזהר לכתחלה שלא ילך או יסע עד סמוך לערב מפני שכמה פעמים נכשלים על ידי זה ובאים לידי חלול שבת כו', כמה פעמים יארע דלא יגיע למלון ולביתו מבעוד יום עד שחשכה ממש, וכמה חילול שבת יש בהוצאה והכנסה ויציאה מחוץ לתחום ושביתת בהמתו, ולכן כל זה ישום האדם ללבו וימהר לשבות אפילו בכפר ולא יסיתנו היצר לומר עוד היום גדול והדרך טוב, עכ"ל. ובפרט בנסיעה באוטומובילים שנתחדש בזמנינו, צריך ליזהר שלא ליסע דרך רחוקה של איזה שעות בערב שבת, ולפחות מחצות היום והלאה, כי הקלקול מצוי בהם כאשר עינינו רואות ולפעמים צריך כמה שעות לתקונם ועלול מאד לבא לידי חילול שבת חס ולשום והחכם עיניו בראשו".
[2] ראה אבני חן, זילברשטיין, ח"ב פ"ג הערה א.
[3] ראה שו"ת משנת יוסף, ליברמן, ח"ה סו"ס סג.
תוכן