אני נוסע בעזרת השם במוצאי שבת אחרי ראש השנה לארץ ישראל. אני רוצה לדעת מתי אני צריך להתחיל את התענית ומתי לגמור?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
אני נוסע בעזרת השם במוצאי שבת אחרי ראש השנה לארץ ישראל. אני רוצה לדעת מתי אני צריך להתחיל את התענית ומתי לגמור?
תחילת התענית – בעלות השחר של המקום בו אתה נמצא בפועל, סיום התענית – בצאת הכוכבים של המקום בו אתה נמצא בפועל (גם אם כתוצאה מהנסיעה ממערב מזרחה תצום כמה שעות פחות משאר האנשים)[1].
[1] שו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' צו: "ובדבר שינויי היום בין המדינות ובנסיעה בעראפלאן מגיע בזמן קצר למדינות הרחוקות שלפעמים נמצא שהיום ארוך לו ביותר ולפעמים קצר ביותר, קשה להשיב בזה כי אין ע"ז מקורים ממשיים מדברי רבותינו וצריך לדון בזה רק מסברא. אבל עכ"פ אשיב הנראה לע"ד בסברא שלענין תענית מתענה בין לקולא בין לחומרא עד צאת הכוכבים שהוא במקום שנמצא אז, ואף שלפעמים הוא רק שעות מועטין. משום שלא נקבע התענית על שעות אלא על יום שהוא עד צאת הכוכבים, וכן בתענית של תשעה באב אף אם יזדמן שמתחלת תעניתו עד הגמר לא יהיה כ"ד שעות נמי א"צ להתענות יותר מצה"כ של אור לעשירי".
תוכן