שאל אותי בחג האחרון אחד מאחינו בני ספרד, למה אנחנו לא אומרים 'שובה' בערבית שחל חג באותה שבוע, ואילו לפי מנהגם אומרים 'שובה', מה הטעם?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
שאל אותי בחג האחרון אחד מאחינו בני ספרד, למה אנחנו לא אומרים 'שובה' בערבית שחל חג באותה שבוע, ואילו לפי מנהגם אומרים 'שובה', מה הטעם?
חילוק המנהגים בנושא הזה הינו עתיק יומין, וכפי שכתב הטור בהלכות שבת[1] שבארצות אשכנז נהגו לא לומר "ויהי נועם כו' ואתה קדוש כו'" במוצאי שבת שחל יום טוב בשבוע שאחריו, וזאת משום שאמירתו בכל מוצאי שבת היא "לפי שהוא מזמור של ברכה שבו בירך משה לישראל בשעה שסיימו מלאכת המשכן" ואומרים אותו "כדי שיתברכו במעשה ידיהם", לכן כשחל יום טוב באמצע השבוע אין אומרים אותו משום שאין לנו "ששת ימי המעשה", ומתוך שאין אומרים "ויהי נועם" – אין אומרים גם "ואתה קדוש וכו'" כי שניהם קשורים זה בזה בכך שרומזים על מלאכת המשכן[2]; ואילו בארצות ספרד נהגו לומר זאת בכל מוצאי שבת גם כאשר חל יום טוב בשבוע שאחריו (ולמנהגם מתחילים תמיד מהפסוק "שובה ה' עד מתי"[3]), וטעמם כי יש אומרים שעל פי קבלה צריך לומר זאת תמיד במוצאי שבת[4].
[1] או"ח סי' רצה. וראה שוע"ר שם ס"א-ג.
[2] ראה פרישה שם אות ד ושוע"ר שם ס"ג.
[3] ראה כף החיים שם ס"ק ב מה שכתב על זה.
[4] כף החיים שם ס"ק ה וס"ק ט.
פה ניתן להקדיש.
תוכן