אני שליח במקום נידח ואין לי אפשרות להשיג ערבות לכל משתתפי בית הכנסת. האם אני יכול לתת להם לחבוט בערבות שלי אחרי שחבטתי בהן, או שאין בחבטות החוזרות שום תועלת?
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
אני שליח במקום נידח ואין לי אפשרות להשיג ערבות לכל משתתפי בית הכנסת. האם אני יכול לתת להם לחבוט בערבות שלי אחרי שחבטתי בהן, או שאין בחבטות החוזרות שום תועלת?
בשעת הדחק אפשר לקיים את מנהג חיבוט הערבה בהושענא רבה בערבות שכבר חבטו בהן. רק צריך לוודא שהערבות עדיין בכשרותן ולא נפלו רוב העלים. לכן במקרה שלך יש להנחות את המתפללים שכל אחד יחבוט חבטות קלות כך שהעלים לא ינשרו כדי ששאר האנשים יוכלו לחזור ולהשתמש בהן לקיום המנהג.
ראה שו"ת שבט הלוי ח"ב סי' נ"ח, שפשוט הדבר שמקיימים את מנהג הנביאים בחיבוט ערבה בהושענא רבה גם בערבה שכבר חבטו בה. ורק לכתחילה נהגו הידור וסלסול שכל אחד מייחד לו ערבות בפני עצמו.
תוכן