יש לי אפשרות לבחור בין שני אתרוגים, האחד נקי מכתמי עלים (בלעטלאך בלע"ז) אך צורתו אינה כל כך יפה, והשני גידולו יפה אך אינו לגמרי נקי מכתמי עלים, איזה מהם להעדיף?
הורים שנפטרו והשאירו בנים ובנות, והבנות קיבלו חלק שווה כמו הבנים מכוח חוקי המדינה, האם יש בכך בעיה?
אדם ששמע קידוש ביום השבת בבית הכנסת אחר התפילה ויצא ידי חובתו, האם יכול לכתחילה להוציא אחר כך את אשתו ידי חובת קידוש על ידי
במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין
אשה שהרופאים אומרים שיש לה חשש סכנה אם תתעבר, האם על פי הלכה מותר לה לסכן את עצמה?
למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה
יש לי אפשרות לבחור בין שני אתרוגים, האחד נקי מכתמי עלים (בלעטלאך בלע"ז) אך צורתו אינה כל כך יפה, והשני גידולו יפה אך אינו לגמרי נקי מכתמי עלים, איזה מהם להעדיף?
אתרוג שגידולו נאה, כלומר שבנוי כמגדל שהולך ומיצר מלמטה למעלה בשיפוע, עדיף על אתרוג נקי מכתמי עלים.
לכל לראש צריך לוודא שהאתרוג יהיה ללא שום חשש בכשרותו (ספר חיים וברכה אות סד. אלף המגן סו"ס תרמ"ח), ורק אחר כך מחפשים שיהיה גם מהודר במראהו וצורתו.
בנוגע להידור, בעניין כתמי-עלים המכונים 'בלעטלאך' מבואר בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן (סי' תרמח סכ"ג) שהם נחשבים 'מראה אתרוג' ואינם 'שינוי מראה' הפוסל, כיון "שרגילות הוא להיות כך הרבה אתרוגים".
מאידך, מצאנו בפוסקים שיש הידור בצורת האתרוג שיהיה בנוי כמגדל, כלומר רחב מלמטה והולך ומיצר כלפי מעלה בשיפוע, ושלא יהיה ככדור ואפילו לא דומה קצת לכדור (תפארת ישראל על המשניות סוכה פ"ג ס"ק לז. חיים וברכה אות סה. אלף המגן למטה אפרים סי' תרמח וקונטרס אחרון ס"ק ה).
על פי זה נראה שיש להעדיף גידול נאה על פני נקיות מכתמי עלים.
וכן ראיתי בספר אשרי האיש או"ח ח"ג פל"א סכ"ו, ובספר המינים המהודרים (מרמורשטיין עמ' עט) בשם ספר הליכות והנהגות להגריש"א.
פה ניתן להקדיש.
תוכן