שתיית ארבע כוסות ברצף
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
בסדרים-מרכזיים הנערכים בליל פסח על ידי השלוחים, משתתפים לעתים יהודים שאינם נוטלים חלק בתחילת הסדר ומצטרפים בעיקר בהגיע השלב של 'מוציא מצה' ו'שולחן עורך'. עם
נהוג בעת מכירת חמץ לעשות עם הרב "קנין סודר". כיצד יש לנהוג כאשר מוכרים חמץ "מרחוק", כגון באמצעות הטלפון, פקס, הודעה אלקטרונית, אינטרנט?
למנהג חב"ד שמקלפים את הפירות והירקות בפסח, האם עושים כן גם כאשר מבשלים לחג לפני פסח?
מצד אחד נדרשת מחילה – כי בעקבות דיבוריי הוסב לו צער, אך מצד שני אסור לי לגלות לו שדיברתי עליו – כי בכך אוסיף צער על צערו; לכן העצה היא לבקש ממנו מחילה באופן כללי: 'באם גרמתי לך צער כלשהו אנא מחל לי'.
אם ברור לי שלא רק שהחבר לא יודע שדיברתי עליו, אלא גם לא נגרם לו שום צער בעקבות דיבוריי, יש ספק האם בכלל צריך לבקש ממנו מחילה (רק לחזור בתשובה כלפי שמיא).
אם החבר יודע שדיברו עליו לשון הרע, רק אינו יודע שזה אני, עלי להודיע לו ולבקש מחילה. ואם יש חשש סביר שדווקא הידיעה שאני הוא זה שדיברתי עליו תוסיף לו צער, אסור לי לומר לו זאת ואוכל לבקש מחילה כללית באופן הנ"ל[1].
[1] ראה שערי תשובה לרבינו יונה שער ג אות רז. שו"ע אדה"ז סי' תרו ס"א. שם הלכות אונאה סכ"ז. חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל ד סי"ב. שם באר מים חיים ס"ק מח. חוט שני ר"ה ויו"כ שמירת הלשון עמ' שלה. מועדים וזמנים ח"א סי' נד בשוה"ג א. שו"ת אז נדברו ח"ז סי' סו.
פה ניתן להקדיש.
תוכן