ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

ברכת כהנים בנוכחות נכרי

קורה לפעמים שבבית הכנסת בשעת התפילה נוכח גוי, כגון פועל נקיון או מטפל זר. האם יש בעיה שהכהנים ישאו את כפיהם כאשר הגוי נמצא בבית הכנסת?

הרב יהודה ליב נחמנסון

א. מצוי לפעמים שבשעת תפילת הציבור נוכח בבית הכנסת גם מי שאינו בן ברית, כגון פועל נקיון נכרי, או מטפל זר המוצמד לקשיש סיעודי. ויש לעיין האם קיימת מניעה כלשהי שהכהנים ישאו את כפיהם כאשר נכרי נמצא בבית הכנסת.

ב. כתב בשו"ת מהרי"ל החדשות (סי' כא) בטעם מה שנהגו בחוץ לארץ שלא לישא הכהנים כפיהם רק בימים טובים: "הא דאין נושאין כפים בכל יום כו' יש לומר מפני הגוים, וביש מקומות ראיתי שאין מניחין שום גוי בבית הכנסת בשעת נשיאות כפים, וכיון שאין מזהירין, הכהן לא עבר" (הובאו דבריו במטה משה סוף הלכות נשיאת כפיים סי' קצט). מדבריו משמע שכל ימות השנה היו מצויים גם גויים בבתי כנסיות שלהם בשעת התפילה, ורק בחגים לא היו שם, ולכן כל ימות השנה נמנעו הכהנים מלישא את כפיהם.

הסברא מדוע יש למנוע נשיאת כפים בגלל נוכחות גויים, כתב בשו"ת זרע אמת (ח"ג חאו"ח סי' יב) שהוא על פי דברי הזוהר (ח"ב קכד, א) שכאשר גויים ויהודים נמצאים בערבוביא הדבר מונע את שפע הברכה לישראל, וז"ל הזוהר: "זמנא חדא סליקו ישראל למחג חגא ואתערבו עובדי עבודה זרה בהדייהו, וההוא שתא לא אשתכח ברכתא בעלמא כו'. לשתא אחרא סליקו, וסליקו אינהו עובדי עבודה זרה דאתערבו בהדייהו כו', בדקו ואשכחו דאנון עובדי עבודה זרה וקטלו לון. אמרו כו' דודאי לית ברכתא שריא אלא בישראל זרעא קדישא כו', וההיא שתא אשתכח ברכתא בעלמא בשלימו". נמצא שכשהיו גויים מעורבים עימם לא התברכו ישראל, ורק כשנפרדו מהם חלה ברכת ה'. והוא הדין בנידון דידן, שאין ברכת הכהנים שורה אם גם גויים נוכחים בבית הכנסת. עכתה"ד.

טעם נוסף כתב בשו"ת הנ"ל: "דאם ימצאו בבית הכנסת בזמן ברכת כהנים ואי אפשר להוציאם מפני היראה והכבוד דטוב שלא יברכו ברכת כהנים כו' דאין מראין ספר תורה לגוי, ואיכא גם כן חילול ה' דישחקו עלינו וישיחו בם בחוכה ואיטלולא". כלומר, אם נאפשר לגויים לשהות בעת ברכת הכהנים הם עלולים לעשות ליצנות מזה ח"ו (הובאו דבריו בלקט הקמח החדש ח"ד סי' קכח אות קנ, עמ' רמח).

עוד ביאור כתב בספר זכר דוד (מודינה, דפו' אהבת שלום ח"א עמ' קצב), שברכת כהנים בבית הכנסת דומה לברכת הכהנים שהיתה בבית המקדש, ושם לא היו גויים בעת הברכה. וז"ל: "כשבאה מצוה זו לידם צריך שיקיימוה בכל אופנים שהיו רגילים לקיימה בבית המקדש, וכי היכי דשם נאסר למי שאינו בן ברית להיות במקום הברכה, ה"נ לא שנא בבתי כנסיות שאין ראוי להיות בהן ערל וטמא". והאריך להוכיח שבבית המקדש לא היו גויים בעת הברכה.

[ולהעיר מכעין זה בירושלמי (סוכה פ"ג ה"י): "א"ר תנחומא אם בירכך עכו"ם ענה אחריו אמן, דכתיב ברוך תהיה מכל העמים. עכו"ם אחד פגע בר' ישמעאל ובירכו, אמר ליה כבר מילתך אמורה. אחר פגע בו וקיללו, אמר ליה כבר מילתך אמורה. אמרו ליה תלמידוהי, רבי היך מה דאמרת לדין אמרת לדין. אמר לון, ולא כן כתב אררך ארור ומברכיך ברוך" (ראה ג"כ חולין מט, א תוד"ה ואברכה).

ובשו"ת שיח יצחק (וייס, יו"ד סי' תז) העיר בזה: "יפלא, למה באמת אמר רבי ישמעאל התשובה להנכרי בלשון סתום וחתום עד שתלמידיו חתרו לדעת מה היה כוונתו". ותירץ על פי דברי מהרי"ל הנ"ל שלא יוכלל הגוי בברכת הכהנים – "והיות כן שאין לברך הגוי בפירוש כו' על כן היה רבי ישמעאל זהיר בדיבורו ולא הוציא הברכה כו' בפירוש". כלומר, רבי ישמעאל לא רצה לענות לאותו גוי ולברכו בפירוש, לכן רק ציין לפסוק המברך את הגוי.

ובלקוטי שיחות (ח"ה בהוספות לפרשת וישלח הע' 8, עמ' 427) ביאר הרבי, שרבי ישמעאל רצה באמירתו "לפעול המשכת וגילוי הברכה, אלא שבנוגע לעכו"ם הסתפק באמירת 'כבר מילתך אמורה' מבלי לפרט ברכה".

על פי זה מסתבר שכמו כן כדאי שלא יהיו גויים נוכחים בבית הכנסת בשעת ברכת כהנים].

ג. אמנם, בשולחן ערוך רבינו הזקן הלכות נשיאת כפיים (סי' קכח סנ"ז) לא הביא את טעם המהרי"ל הנ"ל שמניעת נשיאת כפים כל השנה היא בגלל הגויים המצויים בבית הכנסת, אלא כתב טעם אחר (שמקורו בדרכי משה שם): "משום שאז שרויים בשמחת יום טוב וטוב לב כו', בשבתות הם טרודים על מחיתם ועל ביטול מלאכתם ואינם שרויים בשמחה". משמע שסובר שהטעם משום נוכחות גויים אינו עיקר.

ד. החיד"א בספרו אומץ יוסף (סי' ע אות ד) כתב: "שמעתי שיש מי שמנע לכהנים לומר ברכת כהנים אם יש גוי בבית הכנסת ולא ידעתי טעמו". ולא ציין למקורות הנ"ל (אות ב) שביארו טעם הדבר.

וכתב החיד"א סברא מדנפשיה: "אפשר דעבד הכי משום דבסימן נ"ה דין כ' יש סברא דלענות אמן צריך שלא יהיה מפסיק טינוף או גוי, והשתא שיש גוי מפסיק בין הכהנים לקהל או לאיזה יחידים, אינם יכולים לענות אמן".

אך לאחר שדן החיד"א בסברא זו, העלה שאין לחשוש להפסק הגוי אלא כשהאומר והעונה עומדים בב' רשויות והגוי מפסיק בינתיים, אבל בבית הכנסת שהמברך והמתברך עומדים ברשות אחת, אין הגוי מפסיק. עוד יש לציין, שאדה"ז בשולחן ערוך שלו (סי' נה סכ"ב) כתב רק שצריך ליזהר ש"עבודה זרה" לא תפסיק בין האומר והעונה, ולא הזכיר שהוא הדין "עובד כוכבים" המפסיק ביניהם.

על כל פנים החיד"א מסיים שלמעשה "אין לבטל ברכת כהנים מאחר דמשום איבה אין יכולין להוציא הגוי מבית הכנסת" (הובאו דבריו בספר זכור לאברהם אלקלעי, ח"א או"ח אות ב דף ג, א. ובכף החיים סי' קכח ס"ק קנה).

מדבריו משמע שאם יכולים להוציא הגוי ולא תיגרם עי"ז איבה, עדיף טפי להוציאו.

ה. בספר כתר שם טוב (גאגין, עמ' רכד) כתב: "מצאתי בספר בית מנוחה (דקנ"א אות יו"ד) שכתב, אם יש נכרי בבית הכנסת בשעת ברכת כהנים, לפי הדין יש לברך ברכת כהנים, דלא כהמקפידים שלא לברך ברכת כהנים כשיש נכרי בבית הכנסת כו', ובעיני ראיתי פה בבית הכנסת של ראשגט שכמה פעמים באים גוים ולוקחים סידור התפילה האנגלית ומתפללים מלה במלה, ובפרט ביום הכיפורים". אלא שבהמשך דבריו מציין שלא ראה מה שכתב החיד"א – "אין בידי ספר זה לעיין בשרשן של דברים ולדעת טעם האוסרין, כי מאי שנא ברכת כהנים מכל התפלה". כלומר, לדעתו כשם שאין מקפידים שלא יהיו גויים נוכחים בשעת התפילה, כך אין להקפיד על נוכחותם בברכת כהנים.

אכן, מדברי הזהר והמקורות הנ"ל משמע שיש עניין מיוחד דוקא בזמן שמברכים את ישראל שלא יהיו אז גויים נוכחים שם. אם כן אין להוכיח ממה שלא הקפידו על נוכחות גויים בשעת התפילה שאין להקפיד על כך גם בברכת כהנים.

ו. מסקנא דמילתא על פי כל האמור: מעיקר הדין אין איסור לומר ברכת כהנים גם כאשר יש נכרי בבית הכנסת, אולם מכמה טעמים עדיף שלא יהיה שם נכרי באותה שעה, ולכן אם אפשר בקל לדאוג שלא יהיה הנכרי אז בתוך בית הכנסת מה טוב, ואם אי אפשר (כגון שהדבר יגרום איבה וכו') אין להימנע מברכת כהנים רק משום זה.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא