כבוד בית כנסת 1

דין שיחת חולין בבית הכנסת. דין שיחה בזמן חזרת הש"ץ. דברי הרבי בעניין כבוד בית הכנסת באיגרות קודש ובשיחות. דיני הבאת ילדים לבית הכנסת לשיטת אדמו"ר הזקן והשל"ה

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

טוב אנחנו בעקבות בקשה של גבאי בית הכנסת נדבר על איזושהי שקשורה עם כבוד בית הכנסת זה תמיד טוב להתחזק בנושא של כבוד בית הכנסת בעזרת השם גם השבוע הזה וגם בשבוע הבא נתחיל את השיעור עם איזה שהיא שקשורה לכבוד בית הכנסת אז אנחנו נצעד לפי סדר של הלכה שכתובה בשולחן ערוך אד מור הזקן בזמן קוף כבד בסדרה בסעיף יוד וננסה קצת לנתח את הלשונות שמופיעות בהלכה הזאתי ונגיע כמה עניינים בכמה מסקנות סביב הנושא הזה אומר האדמור הזקן קוף כף דלד בסעיף יוד הלשון לא לא כשר אפשר גם מי שאין לו ספר יוכל להחזיק עם זה ראש ואחר כך בעזרת השם נעבור לרכוש שבת

לא יהיה שיח שיחת חולין בשעה שהשליח קיבור חוזר התפילה ואם סח הוא חוטא בגדול עבונו מנשוא הוא לא הייתי אומר לכם מקודם שזה שולחן אור האדמור הזקן הייתם אומרים שאני הקראתי מספר חובת הלבבות זה כתוב בשביל הזקן ואפילו יש שתי זולתו יש 9 אנשים שמקשיבים לחזרת השט חוץ ממנו בכל זאת זה דבר שהוא אסור שכל המסיח בבית הכנסת בשעה שהציבור עסוקים בשבחו של מקום מראה בעצמו שאין לו חלק באלוקי ישראל עוד ביטוי מחץ התחיל איתנו בסגנון של גדול עבונו מנשוא ואחר כך עובר איתנו משפט אין לו חלק באלוקי ישראל ואפילו העוסק בתורה שאינו חוטא כל כך לא יפה הוא עושה כמו שנתבאר וילמד אדם בניו הקטנים ויחנכרן לעמוד המן מיד שהתינוק קונה אמן יש לו חלק לעולם הבא וצריך שיחכם מאוד באמה ובהירה באותם שרצים

ושבים בבית הכנסת בצחוק מוטב שלא להביאם כלל לבית הכנסת אז למדנו פה כמה הלכות כמה נקודות ראשונה בחזרת השץ אסור להסיע שיחה בטלה מי שמסיע שיחה בטלה אפילו כשיש 9 עונים גדול עבונו מנשוא ואין לו חלק בלוקי ישראל זה הלשון של אדמור הזקן אדם צריך לדעת צריך לחנך את ילדיו לענות המן יהיה שמרבה תינוק מאז שהוא עונה המניה יש מרבה יש לו חלק לעולם הבא ילדים כאלה שרצים בבית הכנסת מוטב שלא להביא אותם בכלל זה הלשונות של השולחן של אדמור הזקן אנחנו ננסה לנתח קודם כל את הביטוי הזה הראשון הביטוי המפחיד הזה שאדם שסך שיחה וטילה בחזרת השץ אומר האדמור הזקן גדול עבונו מי אמר את הביטוי הזה גדול הבונים מנשואין אמר לקדוש ברוך הוא אתה מסדר אותי בצורה כזאתי כאילו אין לי אין לי אין לי יכולת של תיקון הרבי בעצם הצדק באור התורה בביאורים שלו על הזוהר לוקח את הלשון הזאת את הביטוי הזה גדול עבנו מנשוא והוא מסביר אותו בדרך החסידות מה זה גדול עבונו מנשוא מי נושא הקדוש ברוך הוא נושא בדרך כלל הקדוש ברוך הוא מחזיק את העולם כולו ככה כמו שאומרים זה בקטנה זה קטן עליו אז הביטוי הרוחני לזה זה שהוא מוריד את ההשפעה ביד שמאל

כמו שאנחנו עוברים בתפילות של ראש השנה ויום הכיפורים עוז בידך או גבורה בימיך אבל העוז זה בידך מה זה ידך סתם יד שמאל ההשפעה על העולם כמו שאומרים הקדוש ברוך הוא הרי יד ימין היא היד החזקה הקדוש ברוך הוא לא צריך להשפיע על העולם עם המון המון עוצמה של היד החזקה יד שמאל בשבילו מספיק אומר הרבי הצמח צדק יהיה מנחה פשוטה לקבל שווים שהחסד יכול להיות משפיל את עצמו למטה יותר להגביל דבר השפל אף שנמוך מאוד בגדול עבונו מנשוא לגבי יד שמאל מכל מקום הימין מגביה נותן פה פירוש כזה הוא אומר שמה הכוונה שאומרים גדול הבונו מנשוא שהקדוש ברוך הוא אומר ההשפעה בדרך הרגיל שאני עושה אותה תמיד ביד שמאל אדם שחטא אני לא יכול כבר להשפיע ביד שמאל אי אפשר לסמוך על יד שמאל ביחס לאדם הזה אלא יד ימין שהיא היד החזקה כי יד ימין מסמלת חסד אז יד ימין תעשה השפעה כמו שאומרים היא תדחוף בשיניים היא תדחוף את ההשפעה הטובה אז אי אפשר ליד שמאל להשפיע צריך צריך יד ימין אז אם אנחנו חוזרים חזרה למה שאמר האדמור הזקן אדם שמדבר בבית הכנסת בשעת חזרת השס זה כל כך אמור שכבר אי אפשר להשפיע לו בסדר השפעה רגיל עם עוד קמים רוצים להשפיע לו צריך להשפיע לו ביד שמאל ביד ימין כיד שמאל אי אפשר אבל זה הרבה יותר חמור מזה ישנו מאמר נוסף של הרי בעצם צדק והבאתי את זה בספר דיני היטב בהקדמה את הקטע הפסקה הזאתי הרי בעצם הצדק אומר שבזמן הגלות הקדוש ברוך הוא הפך להיות איתר כתוב חלותי משנות ימין עליון חלותי מסביר הרבי בעצם הצדק שהוא החליט חלות עם לשון חול הרי שמאל זה חולי הוא החליף הוא החליף את היד ימין שהיא תהפוך להיות יד שמאל לפי אם אני מצרף את שני המאמרים האלה ביחד גם את המאמר

בבארורי הזוהר של הרבי צמר צדק וגם את הקטע הזה שלך לא תשנות ימין לבין הביור של הצמח צדק אז יוצא שאותו אדם שמדבר בבית הכנסת הוא לא יכול לקבל השפעה מיד שמאל ולכן הוא צריך את יד ימין אז בזמן שלא היה גלות היה באמת אפשר להשפיע לו ביד ימין בסדר יש לו איזה שהוא תיקון אבל בזמן הגלות שהקדוש ברוך הוא יד ימין החליף ליד שמאל אז מה יש לו עכשיו ליד המין יהיה יד החלשה ואנחנו יודעים שימין זה חסד אז כאילו זה ביטוי רוחני שהחסד הוא חלש בזמן הגלות אז מה יהיה איתו אז כאילו המצב שלו הרבה יותר חמור אז אני מנסה להסביר לפי זה למה כל כך האדמור הזקן השתמש במילים מפחידות גדול עבורנו לנסוע ערוך נכתב לזמן הגלות בשולחן ערוך לא מביאים דיני קודשים ששייכים לזמן מקדש שהיה קיים כי הנושא הזה של לדבר בבית הכנסת בזמן הגלות הוא חמור כפליים מאשר בכל זמן שהוא וכיוון שכך צריכה להיות בזה זהירות מיוחדת אנחנו מוצאים את הביטוי גדול הבנו מנשוא בעוד מקום בחסידות ישנו מכתב שהרבי הקודם מביא בשם אבא שלו הרב ברדיו בספר השיחות על שינגן דף שין גימל שם הוא מדבר על למי שמחנה שמות לחבר שלו למי שמבייש את החבר שלו בכינוי שם שהביזיון שאדם עושה בכינוי שם לחבר שלו כל כך נורא והיום אז הוא אומר אפילו אדם פשוט החבר שלך שאתה מחנה לושם הוא אדם פשוט הוא מבזה אותו הוא עוון גדול בפרט אם הוא אדם נכבד ממשפחה טובה הוא מבזה אותו הוא מכנה לו שם מגונה הרי זה שפיכות דמים ממש וגדול הבנו מנשוא אז אנחנו רואים עוד פעם שכשרוצים להגיד על משהו שהוא חמור גדול עמנו מנשוא אז מקשרים את זה עם עם עם שטיחות דמים כן אנחנו יודעים שמי שמלבין פניך ורוב ערבים אז אין לו חלק לעולם הבא זה דבר מאוד מאוד חמוש שפיכות דמים ממש ככה בחסידות אתם יודעים חלק לא קם ממע מעל ממש ממש ממש שאומרים דבר שהוא ממש זה כפשוטו אז הוא אומר זה שפיכות דמים ממש לא כאילו שופך דמים שופך דמים ממש מי שמכנה שם לחברו וגדול הבנו מצווה זה רק נותן לנו אינדיקציה על איזה רמה מדברים כשמדברים על דיבורים בבית הכנסת דיבורים בבית הכנסת זה דבר כל כך אמור עד שגדול עבונו שאיך אומרים מאוד מאוד מאוד חמור עכשיו נעבור לביטוי השני המפחיד שאומר אדמור הזקן שמי שמדבר בבית הכנסת וגם בעזרת השם שץ מראה בעצמו שאין לו חלק באלוקי ישראל זה גם כן ביטוי איך אומרים האוזן האוזן שומעת את זה ומנהלת איך אומרים לקבל מה זה מה זאת אומרת מי שמדבר בבית הכנסת אין לו חלק בלוק ישראל אז אני חיפשתי איפה איפה הביטוי הזה נמצא

בהתחלה הרבי מציין במקום אחד שזה נמצא במדרש תנקומה בגמרא הבבלית מזר הסנהדרין זה מופיע בביטוי כזה אך אב שזה היה מלך רשע הכאב כפר באלוקי ישראל לפיכך אין לו חלק באלוקי ישראל חברה שרוצים כבר להתבטא בביטוי של אין לו חלק בבדי ישראל אז לא מצאו ביטוי אלא מי שכפר כופר זה דרגה של אין לו חלק בלובי ישראל זה עוד פעם מראה לנו את החומרה הגדולה של העניין הזה של לדבר בחזרת השץ עכשיו אנחנו בתור חסידים השולחן ערוך של אדמור הזקן זה חלק אחד מהאורות יש שני אור אז זה השולחן ההוא של האדמור הזקן זה אור הניגלה אבל יש גם את אור החסידות זה נתניה אדמור הזקן בספר נתניה באיגרת הקודש בסימן כ ד' מפיל עלינו חומרה הרבה יותר ממה שכתוב בשולחן ערוך בשולחן ערוך כתוב שמי שמדבר בחזרת השש גדול עבורו מזווה ואין לו חלק באלוקי ישראל מה הוא כותב אדמור הזקן בסימן חף דלד באיגרת הקודש על כן קבעו חזל בתפילה כאילו עומד לפני המלך ומי שאינו מראה כן מתחייב בנפשו מתחייב בנפשו לא הוא ראה אין לו חלק באלוקי ישראל כן תן לי לעשות חיים לא הוא מתחייב בנפשו ולת לחולקה באלוקה בישראל אין לו חלק באלוקי ישראל

אין לו חלק באלוקי ישראל הכוונה לאסלאם על כן שליחותה רבותינו זכרונם לברכה אומר אדמור הזקן אני מרגיש את עצמי שאני עושה עכשיו את השליחות של הדורות הקודמים של חכמי וזרונם לברכה לגזור גזירה מור הזקן עכשיו גוזר גזירה אבל הוא אומר מיד שהגזרה הזאתי= לכל נפש זה לא גזרה יוצאת מן הכלל זה גזרה שאפשר לעמוד בה מה שלא לשוח שיחה בתהילה מי שיתחיל להשליח ציבור להתפלל לתפילה עד גמר קדיש בתרה אז הוא כבר לוקח את זה אני לא יודע מה זה עוד מעט נראה אבל אני לעת עתה בלשון הזאת אני עדיין לא ברור לי מה זה מי שיתחיל השליח ציבור להתפלל לתפילה הודו זה צריך שיהיה ציבור שם לא ממתי מעמידים שליח ציבור כתוב בשולחן ערוך מי אומרים את הקדיש לפני השתבח לפני יוצא רוב אחרי השתבח אז זה לכאורה תחילת התפילה או אם תרצו בכוח תתווכחו ותגידו לי לא זה מדובר פה על חזרת השס אבל יש פה שפה יותר ממה שכתוב בשולחן ערוך כי הוא אומר שמחזרת השס עד סוף קדיש ברה לא לדבר ובשולחן ההוא כתוב רק חזרת השץ אז זה לכאורה כבר חומרה יתרה מה החלק האחרון של התפילה הכל כך חשוב שהאדמור הזקן מכניס אותו בתוך זה שאסור שמה לדבר בגזרה שהוא גזר אולי בגלל שמבחינת העולמות הרוחניים החלק האחרון של התפילה נמצא די גבוה השמונה 10 זה עולם האצילות נפילת הפיים זה עולם הכתר ומשם אנחנו ממשיכים וחוזרים יורדים למשל להשריר שבדרך שערי השמונה 10 זה אצילות ואחר כך יורדים יורדים יורדים

הסוף אז אולי שמה חלק מאוד חמור אבל על כל פנים הוא מסיים שחרית ערבית ומנחה בכל התפילות אני דורש את הדרישה הזאת מאז שהשליח הציבור מתחיל חזרת השס אם נרצה לפרש את זה ככה עד הקדיש באזה לא מדברים והעובר על זה מי אמר מה קדיש רגע אחד רגע אחד זה התרגום והעובר על זה בזדון ישב על הארץ ויבקש מגימל אנשים שיתירו לו נידוי של מעלה ושם ורפל ולא חל עליו שום נידוי למפריע כל עיקר אם הוא יעשה את זה לא יחול עליו נידוי גם מעיקר כי מתחילתו נוכל כי אם על המורדים והפושעים שאינם חוששים כלל לבקש כפרה מן השמיים ומן הבריאות הלבון הפלילי הזה עוד מעט אנחנו נדבר על הביטוי הזה שאומר מן הבריאות בין השמיים אני מבין אבל מה זה מן הבריאות וגם דווקא כשמדברים בזדון בשעת נפש ולא לשוחח או שנזרקו מפיו כמה תיבות ולא מתכוון שאין צריך ערה כלל ובכן ליבות וכליות אלוקים צדיק הטיב והשם לטובים ולישרים בליבום ככה הוא מסיים ואנחנו רואים פה איזה שהיא חומרה אבל יש יש מה שנקרא איגר את הקודש שזה נושאים מהאגרות של אדמור הזקן ששייכים לספר נתניה ויש מה שנקרא איגרות קודש של אדמור הזקן שהם נתפסו בספר איגרות קודש הם לא נתפסו בסוף ספר התני לא כל האיגרות שלא נתפסו בספר על טניה ושמה באיגרות קודש בעמוד יוד 1000 איגרות קודש אדמור הזקן שמה הוא כותב להתפלל ביחד מהודו ועד 18 את המילים שלא היו שייכות ויזהרו בנפשותם שוב אנחנו רואים את הביטוי

שהוא אמר גם כן בספר התניה שזה בפיקוח נפשות מלהציח שום שיחה בעולם חס ושלום אתה מוזכר בספר הזוהר באזהרה עצומה עונש מופל השם ישמור ולשומעים יונעם אז כאילו מה שונה ממנו שאיך אומרים מהודו עד סוף התפילה צריך לשתוק ככה או ככה יש בזה חשיבות מאוד מאוד גדולה נעבור לפרט נוסף בסעיף שקראנו דיברנו על שני הלשונות הללו החמורים אחר כך יש דבר נוסף שהוא מזכיר שגם לא ללמוד פרישת התפילה אז בשולחן ערוך אנחנו רואים שהוא הולך ומחמיר כל הזמן בשולחן ערוך בקוף דלד בסעיף יוד הוא כותב אפילו העוסק בתורה שאינו חוטא כל כך לא יפה הוא עושה כמו שמתבהר זה לא כל כך יפה להתנהג ככה אבל ומה הוא עם מה נתבהר בסעיף וו בסעיף יוד מה בסעיף וו מתבהר כי אם הלומדים יפנו ללימודם עמי הארץ ילמדו מהם שלא להפריע ציבור ויעסקו בשיחה בטלה נמצאו מחתים את הרבים אז כאילו כל הסיבה שלא ללמוד בשעת חזרת השס לפי הביור בשולחן ערוך זה פשוט בגדר שלא יפה הם עושים כדי שלא ילמדו מהם זה כמובן כאשר יש 9 עונים בלעדיהם אבל בצידור כולם ראו את מה שמופיע בסידור של האדמור הזקן בסוף 18 מודפס הרבה יותר חמור יש לגרור באנשים שלומדים בעת חזרת שליח ציבור או שאומרים את החנונים ואפילו עם מכוונים לסוף הברכה לענות על אין כראוי לא יפה הם עושים וכל אדם יעשה עצמו כאילו אין תתן לזולתו ויכוון לכל ברכה מראש ועד סופה מה הוא הוסיף כאן לגרור איך אומרים תיכנס באמת מי שמסתכל מי שמסתכל בספר הלו ואה

זה חזרת השס בינתיים זה חזרת השץ כן עכשיו בגלל זה הוא נעבור לרגע אחד רגע אחד אנחנו נתייחס לנושא האחרון של הסעיף אחר כך ניתן זמן לשאלות חלק נוסף של הסעיף זה היחס היחס לילדים הנושא הזה מופיע בברוחנות של האדמור הזקן פעמיים בתיף שלנו קוף קפדה את סעיף יוד שם הוא כותב שילדים שרצים בבית הכנסת מוטב שלא להביע זה הלשון מוטב שלא לאביהם בסימן צעד בסעיף הראשון הוא כותב על המבלבלים ילדים המבלבלים אבותיהם בתפילה ילדים שמבלבלים את האבא שלהם בתפילה אין להביאם כלל לבית הכנסת כשכל אחד רואה את ההבדל איך אומרים צועק מול העיניים שכשאנחנו מדברים על ילדים שרצים אנא ומשחקים אז על זה הוא אומר מוטב שלא להביא כשמדובר על ילדים כאלה שמבלבלים זאת אומרת שזה כבר עובדה שמבלבלים אז הוא פשוט אוסר להביא אותם זה כבר הלך שלב גבוה יותר דבר חמור ביותר הנושא הזה של החומרה להביא ילדים לעניות דעתי הוא פשוט לא ידוע זה לא אף אחד לא עושה את זה ומזיק לא ידוע עד כמה הדבר הזה הוא חמור מספרים של קדמונים אז אני מביא לפי הסדר אתה דבי אליהו ואליהו בכלל דבי אליהו רבה זה שאליהו הנביא למד עם אחד מהתנאים והוא העלה על הכתב את מה שהם למדו ביניהם ושם כתוב ככה מעשה באדם אחד שהיה עומד הוא בנו בבית הכנסת וכל העם היו עונים אמן והללוכה אחר העובר לפני התיבה והוא הילד עונה דברים של תפנות מה זה דברים של תפלות

שם אפשר מזמר משחק משתולל ולא אמר לו האביב שום דבר אמרו לו הבריאות שימחה בבנו והשיב ואמר להם מה יעשה לו תינוק הוא שישחק שוב למחר עשה כן קול אותם ימי החג ענב דברים של טפלות ולא אמר לו אביב שום דבר אני כבר לא רוצה להמשיך את ההמשך מפני שזה דברים לא טובים הסוף היה מאוד מאוד לא טוב אצל אותו אצל אותו אדם אצל אותה משפחה אצל אותו איש המשפחה שלו זה גבל בנפשות דברים חמורים ביותר ממה שמופיע בסיס לא רוצה להקריא את זה בכלל האחרונים שהביאו את התנא דבי אליהו הזה הבינו מתוך דבריו שכאשר הילדים משחקים ומפריעים לציבור והם מבלבלים את הציבור מכוונת התפילה הם גורמים קטרוג על הילד הם גורמים קטרוג על האבא על כל הדברים הללו אז מה שקרה זאת אומרת אני ידעתי את הטאנה דבי אליהו עכשיו שלמדתי את הנושא שוב לצורך השיעור אז אז מצאתי זה לא רק קטנה הושלם והאשלה אומרת זה הרבה יותר חזק אנחנו יודעים שהאדמור הזקן היה נקרא שלועי הוא היה נחשב יהודי של שלו הכל הוא נוהג כמו אשלו אז חסידות ושלה זה ידידים הכי טובים שיכולים להיות אז מה כותב השלה אני אקרא זה לשון עברית קצת עתיקה אבל זה איך אומרים אתם תראו תרגישו איך שהוא איך אומרים הוא מכיר את כל מה שמתרחש בכל המקומות טוב מאוד הוא מתחיל ככה

בזמן הזה יש תאף בא לבית הכנסת לתת עונש למביעיהם אנחנו יודעים שבהחל הטף למה בא לתת שכר למביהם אומר בזמן הזה יש תא בא לבית הכנסת לתת עונש למביהם לפי שהוא בא לחלל קדושת בית אלוקינו ולסחוק בו לשחק בו כברחובות כריעה כמו ברחוב יקומו לשחק זה עם זה זה מצחק עם זה וזה מקל זה זה מרנן וזה בוכה זה מדרי וזה צועק זה רק אלה וזה רץ אין לך זה רץ לקראת רץ לקראת רץ ירוץ ויש אפשר יעשה צרכיו בבית הכנסת ואז יאמרו מים מים מים ויש אשר יתן אביב בידו ספר והוא ישליכו לארץ או יקראנו לשנים 10 קרעים סוף דבר מכל שטותם כוונת המתפללים נפסדת ונמצא שם שמיים מתחלל והמביא תו כזה בזה האופן לבית הכנסת הן ראוי לו לקוות על זה לקוות על זה שכר כי אם לדאוג מן הפורענות למה הוא דומה אדם כזה למה חברה זה עוד פעם זה לא מסילת ישרים וזה לא רוחות צדיקים זה שלה למה הוא דומה לאי שיש לו עבד שותה והלך לדבר אל המלך ועבדו עימו אדם בא לפני המלך ויש לו עבד שותה לי אדום בשטותו הוא בזה הוא ביזה את המלך וחירפו העבד הזה צוחק על המלך ואדוניו רואה ושותק אנו יקצוף המלך על אדוני האבן ויאמר לו הלוא עבדך ביזא

סליחה הרי לא עבחה ביזני כי אם אתה כי אתה אתה הבאת אותו ואתה יכול לשלוט בו והוא מסיים ולא חלק לא בבינה וכולי וכולי והנה כן הדבר הזה ולא עוד אלה שלפעמים חברה אולי גם את זה אנחנו מכירים אלא שלפעמים גם אהבות משוחחים עמם עם הילדים למען שפות ערבה על עצמך והיותרה יגדלו הנערים וכל החיים ככה חשבתי אני רואה שהאשלה כותבת זה במפורש כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע והתכונה הזרה וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו שרה לאחזות ביניהם את בית הכנסת בקדושתו ולא יתנו כבוד לתורה וכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה הותרה לו גם כי יזקין ממנה לא יסור סוף דבר מסקנה הלכה למעשה לדעת השלב ראוי לאדם להביא הטף הקטן מאוד לבית הכנסת כי יפסיד באביו ולא ירוויח החתף הגדול קצת ירוינו לבית הכנסת זה לא יניחנו לזוז ממקומו לא מתכוון שלא תיתן לו לצאת החוצה אל תתן לו לרוץ ולשחק בבית הכנסת תן לו לשחק בחוץ אבל כל זמן שהוא בבית הכנסת הוא יושב על ידך וילמדנו ויזירזעו לענות המן וקדיש וקדושה ולא יניחו לדבר יניכו לדבר דברי הבית וילמדיה לשבת שם באימה וביראה בזה יהיה לו שכר טוב מאת השם יתברך תחיה העץ חיים וכולי כל זה יבוא בן אדם וישאל רגע רגע רגע זה זה חבד זה גם חבד כאילו זה הכיוון גם אצל הרבי זה הכיוון

אני אגיד לכם אני ניסיתי לבדוק מצאתי מכתב של הרבי מכתב כללי שהרבי כתב לגימל סליחות תו שין מ וו כתב כללי המכתב ביידיש ופה הוא מופיע בתרגום הרי כותב אנחנו נדייק בלשון שלו הוא כותב ככה מנהג ישראל תורה לעשות מאמצים גדולים ביותר מאמצים גדולים ביותר מה שכל ילד יהיה בימי ראש השנה משך זמן מסוים בבית הכנסת משך זמן מסוים מאמצים גדולים ביותר במשך זמן מסוים עוד רגע והשתתף בהתאם לגילו הוא שואל אם זה כל ילד תראו מה הרבי אומר מה אני רוצה מהילד הזה צריך להביא ילדים קטנים בין בני אומר ככה השתתף בהתאם לגילו בתפילות אז אתה כבר יודע שזה צריך להיות ילד כזה שיכול להשתתף בתפילות הוא ברכות נשמת תקיעת שופר ויענה אמן ואמן יהיה שמי רבה והילדים עושים זאת בשמחה בתמימות ובהתלהבות עד שהדבר משפיע גם על המבוגרים בתוספת בדרגתם עבודת השם וקבלתו באהבה יבוא לידי פועל באופן מושלם יותר הוא מלך על כל הארץ למה הרבי אומר זמן מסוים פשוט לפי כל מה שלמדנו זה פשוט זמן מסוים כי באמת אי אפשר להשאיר את הילדים לעשות את בית הכנסת גן שעשועים ושהילדים יישארו שם כל התפילה זה לא נכון גם שעשועים יכול להיות בחוץ מדי פעם מזמינים את הילד בפנים למונות יאמין אבל בית הכנסת הוא לא גן שעשועים זה פשוט צריך להיות ברור ודבר נוסף שרציתי לדייק פה שהרבי אומר שזה צריך להיות מאמצים גדולים ביותר לכאורה מה הבעיה אתה מביא את הילד לבית הכנסת הוא ירוץ לכאן ירוץ לשם למה זה כל כך מאמץ

למה הוא אומר שזה מאמץ גדול ביותר כי אתה צריך איך אומרים פה הוא צריך להיות בשקט לענות אמן פה הוא צריך להשתתף בתפילה פה הוא צריך לענות יש מירבה תשמע שופר הוא בא פה לאיזה שהיא תכלית חינוכית ממדרגה ראשונה ואז אחר כך אתה משחרר אותו החוצה ואז אתה נמצא בלחץ מה קורה איתו בחוץ לוקחים אותו הביתה לא לוקחים אותה הביתה שומרים עליו וכולו כל הדברים הללו רק מביאים אותנו לתוך המסקנה שזה פשוט אצל הרבי כמו לא צריך איך אומרים תנא דבי אליהו ושלה הקדוש הם לא צריכים עוד סימוכים אבל הרבי הוא נותן לנו הייתה מה שמתאים לדור שלנו אז זה גם בדור שלנו די ברור ודי פשוט יש מכתב יש שיחה של הרבי מיוד בית תמוז תש מה הרבי מדבר הוא מזכיר את קודם כל את הנושא ישראל שחטף על פי שחטא ישראל הוא אחר כך הוא מזכיר שמכל בן אדם כל 100 השכלתי וכשאני ממשיך לקבוע את הסירה אני מקבל צמרמורת מכל מלמדי השכלתי ולכן אני רוצה ללמוד עכשיו מבתי הכנסיות של הרפורמים נורמטיבים הוא רוצה ללמוד מהם משהו כי ישראל אף על פי שנה ישראל הוא ואף על פי שהם והם והם אבל אני רוצה ללמוד מהם משהו מה הוא רוצה ללמוד מהם אומר רבי ברצוני לעורר אתה אודות גימל נקודות שיש ללמוד מהם אנחנו לא נצטט את 3 הנקודות רק הנקודה הראשונה שהיא חשובה לנו שאצלם לא מדברים בשעת קריאת התורה או תחום רע הוסיף עלינו קריאת התורה זה כבר זה לא הוזכר

גם האזמון הזקן בטניה הזכיר מתחילת השיח הזה עד קדיש בתר אבל הוא לא הזכיר קריאת התורה הוא גם קריאת התורה וחזרת השץ יתכן אז הרבי אמר בצחוק יתכן שהסיבה לכך שהם לא מדברים מפני שהם גם לא מדברים לפני זה וגם אחרי זה לא הם כמו בולי עץ הם לא רואים אף אחד ממטר אבל לא הייתי שם בבית הכנסת שלהם ויתכן שכך מנהגם אבל בכל אופן בנוגע להנהגם שאינם מדברים מחצית השעה שקריאת התורה וחזרת השעה דבר נכון הוא שינהיגו כן בכל בתי הכנסיות שיד ישראל תקיפה ככה זה מופיע בשיחה שלא ידברו בזמנים אלה נשאלת השאלה מה זאת אומרת אבל זה ההלכה פסוקה משולחן המור שלא מדברים בה מה זה ינהיגו מה זה ינהיגו זה הנחה בשולחן ערוך הרבי רצה כמו שאומרים לאבי ראיה מהרפורמים אז הוא מדבר בסגנון של ינהיגו אבל איך שלא יהיה אתה רואה בצורה פשוטה הרי בנושא הזה של לא לדבר בבית הכנסת זה דבר שהוא חשוב חשוב מאוד וזה לגבות בית הכנסת והנקודה היא זה שהיה היה פעם איזה בזמן של רוסיה הסובייטית היה אחד שהגיע לבית הכנסת כששומעים את הדברים האלה אז יכולים להרגיש כמו שהוא הרגיש הוא נכנס לבית הכנסת הראשי במוסקבה הרב דוד הולנדר הוא נכנס לבית הכנסת במוסקבה

הוא ראה שלט שכתוב אסור לדבר בשעת התפילה גם בעצם מסיימת יש כאלה שלתי אסור לדבר בשעת התפילה אז הוא נכנס לבית הכנסת ויהודי מקומי הבחין שהוא אמריקאי שהגיע אז הוא רצה להעביר לו מסר תיזהר פה אסור לדבר אל תדבר פה פה בבית כנסת יש המון המון מצטטים אז הוא לקח את הטלית והוא כיסה לו את בשעת התפילה שבשלט אסור לדבר אז יש כאלה שמרגישים אחרי שאתם שומעים דברים כאלה איך אומרים זה מין קיבוץ כזה של מראה שחורה אתה אומר שאסור לדבר זה זה כאילו זה זה העניין זה לא היה ככה עם חסידים היו אומרים בבדיחה על רב אחד שעמד פעם בבית הכנסת ואמר פה בבית הכנסת יותר לא מדברים בשעת התפילה עברו כמה שבועות והוא דפק על השולחן ואמר מהיום והלאה כולם מדברים בבית הכנסת ניגשו אלי כמה בעלי הבתים החשובים שאלו אותו מה קרה הוא אמר תראו בהתחלה שאמרתי את הגזרה הזאתי כי זה באמת ההלכה מה אפשר לעשות אבל אחרי כמה זמן התברר שראובן הסוס שלו נפל מתבגר הסוס שלו ושמעון לא ידע מזה הוא לא סיפר לו כי הוא לא מדבר בבית כנסת אז הוא לא שמע את העניין אז כיוון זה כך הוא לא עזר לו הוא לא סידר לו פרנסה כמה שבועות בלי אוכל בבית אז צריכים צריכים לטפל בנושא אז החסידים היו אומרים את זה בבד כאילו שלא נמצא זמן אחר להעביר את המסר החסידים יש התוועדות אחרי התפילה ויש אפשרות להעביר את המסרים ואת אהבת אחים גם אחר כך אצל החסידים על לא לדבר בשנת התפילה לא נבעה מאיזה שהוא כיווץ של של איזה שהוא פורום כעת חיצוני זה נבע

מהחשיבות המיוחדת שהיא חסו לתפילה החשיבות הזאת גרמה שיסתכלו על כל הדברים את הדברים בצורה הרבה הרבה יותר רצינית אני אגיד עוד משהו אחד מספרים זה סיפור אמיתי שיהודי הגיע לבית המשפט ברוסיה על זה שהוא דיבר נגד הממשלה אז העד השקרי שהעמידו כנגדו אמר אני ראיתי אותו בבית הכנסת הוא עלה על הבמה והוא אמר שטרוצקי יותר חכם מסטלין אבל אנחנו נעבור גם את זה אז כיוון אז אותו יהודי אמר כל זה יכול להיות הרי אסור לדבר בשעת התפילה איך היכלתי להגיד את זה וזה התקבל זאת אומרת זה היה פשוט איך אומרים שגם הגויים הבינו ואומרים זה היה פשוט שעדות כזאת שתבוא ותגיד שאתה אתה דיברת על היא לא התקבלה כי זה לא יכול להיות אמת זה מזכיר בדיחה על פורים וזה נסיים שהיה איזה מסיל אחד שבא לרב ואמר ואמר לו יש הוכחה ממדינת ישראל שצריך ללמוד לימודי חול נו מה ההוכחה אומר הנה מרדכי ידע 70 לשון וכל הנס של פורים היה בזכות זה שהוא הבין שמה שהיה שם ולהגיד בגתם לטריה שזה אמר לו הרב הפוכה אם תאר לעצמך שכולם לומדים 70 לשון וכל הילדים את בינתיים מוותר שהיו מדברים ככה חופשי הם היו עושים את זה למקום שאף אחד לא שומע וגם מרדכי לא היה שומע אז ההיפך הראייה היא הפוכה אז אני חוזר עוד פעם לדוגמא עם אותו

אם אתה יהודי מרוסיה אם כולנו היינו מדברים בבית הכנסת איך אתה יהודי היה יכול להציל את עצמו ולהגיד אני אמרתי שטרוצקי יותר טוב יותר חכם מסלין איך איך יכלתי לדבר קצת את הטבילה אם זה היה כזה מופרך שלא מדברים בשעת התפילה לא היה לו שום הוכחה לעניין בקיצור לנקודה היא אצל חסידים תפילה זה דבר חשוב בית הכנסת זה דבר חשוב וזה המהות אדמור הזקן הגיע הרי המגיד בגלל תפילה תורה אני כבר יודע ללמוד קצת אבל להתפלל באתי ללמוד החשיבות על כל פנים שחזרת השץ קריאת התורה מה שהרבי אומר אולי הרבי עושה לנו הנחות אולי לא אני לא יודע אבל חזרת השץ מה שכתוב בהלכה במפורש ומה טוב מתחילת חזרת השץ עד עד קדיש בתה כמו שהאדמור הזקן כותב בתניה זה מה שכתוב כן אז האדמור הזקן כותב מי מי הוא לא כותב בחזרה את השט אבל הוא כותב מי את מתחילה מי השליח הוא מתבטא בלשון מתבטא בלשון מאז שהשליש מתחיל מאז שהשיח הציבור עומד זה הלשון שלו כן אז מאז אנחנו צריכים להשתדל ולשמור את כל בית הכנסת גם הילדים מגיל קטן ידעו שבית הכנסת לא משחקים אז גם כשהם גדלו הם לא ישחקו בבית הכנסת או שאין כי שבגיל קטן מתרגלים שהמקום הזה זה מקום של גן שעשועים אז באופן טבעי שגדלים גם כן מרגישים שגם שעשועים ואת הנושאים האחרים של אהבת ישראל והחברף שצריכים ליצור זה חסידים יודעים לעשות טוב מאוד

בהתוועדות

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא