רווית חזרה נלהבת מהחתונה של ליבי, חברתה הטובה. "הייתה חתונה כל כך שמחה ומרגשת, פשוט מדהים!"
"נו, בקרוב אצלך" – אמר גבי. הפעם רווית התאפקה מלענות לו, היא לא תיתן לו להשבית את שמחתה. לכן רק ענתה 'אמן' בשקט והמשיכה למטבח, מחפשת את אמא.
אמא החמיאה לה שוב על הופעתה היפה והצנועה. "תודה אמא! אפשר לכבס עכשיו את השמלה?" "בהחלט, רק כדאי שתוודאי את הוראות-הכביסה שעל התווית".
'לכבס הפוך בנפרד, ○30 לייבש בצל'! רגע, מה הקשר בין בָּצָל לשמלה, צריך להזהיב אותו לפני? לא, צחקה אמא,לא לימדו אותך לקרוא ללא ניקוד? כתוב ב-צֵל, לא בשמש אלא בצל… למחרת הורידה רווית את השמלה מחבל הכביסה, כשלפתע פרצה בזעקה: "אני לא מאמינה! השמלה כמעט אפורה, רק אתמול הייתה כחול-רויאל!".
"כנראה שלא שמת בָּצָל בסוף" התלוצץ שוב גבי. "תפסיק כבר, אני חוזרת עכשיו לחנות. שילמתי טבין ותקילין על השמלה והיא לא אמורה לדהות כך אחרי כביסה אחת!" הפטירה, תוך החזרת השמלה לשקית המותג של החנות.
המוכרת נענעה בראשה, ולאחר התייעצות טלפונית עם מנהל-החנות, הלה הורה להשיב לרווית את עלות השמלה.
אך דא עקא, המוכר הוסיף שיש לנכות מההחזר דמי-השכרה לשמלה דומה.
רווית ביקשה לשוחח בעצמה עם המנהל. בקול מאופק אמרה: "לוּ רציתי בהשכרה הייתי עושה זאת בעצמי. קניתי את השמלה בכדי להשתמש בה באירועים נוספים בעז"ה!" אולם נימת הכעס נשמעה בבירור.
המוכרת, שחשה חוסר נעימות מהסיטואציה שנוצרה, ניסתה להתערב בשיחה: "מדוע שלא תציגו את טיעוניכם בפני רב?" בחסות השקט המשיכה: "מה אתם מתפלאים, יש לי קרוב משפחה המשמש כרב ובורר-הלכתי. שאלות כאלה 'קטנות' עליו, הוסיפה".
"סגרנו!" אמר המנהל, תוך שרווית מחייגת לאביה ומצרפת אותו לשיחת-ועידה עם הרב.
"… אני מבין שאתם חפצים לברר עם מי הצדק למעשה", סיכם הרב. המהום של הסכמה נשמע מכל צדדי הקו.
"ובכן, ההלכה קובעת שהלוקח קרקע ונמצא בה מום מסוג שעל פי הלכה הוא רשאי לחזור בו מהמקח, רווח הפירות שגדלו בינתיים שייך ללוקח.
"אולם, הלוקח חייב להשיב למוכר דמי-שכירות על הזמן שנהנה מהקרקע כשהייתה ברשותו[1]".
"גם קניית שמלה זו בוודאי נחשבת כמקח-טעות ועל בעל החנות להשיב את מחירה ללקוחה.
"אך בהחלט יש צדק בטענת המנהל והוא רשאי להפחית מההחזר סך עלות-השכרה שמלה שהלקוחה נהנתה ממנה בליל כלולות חברתה[2]".
"אם תרשו לי", סיים הרב בהצעה למנהלי החנות: "אני ממליץ לכם מכאן ולהבא להוסיף סעיף זה בשלט 'מדיניות החזרה' בזה הלשון: מהחזר על בגד פגום ינוכה סך השכרת הבגד"[3].
[עריכה: ש. מלומד]
[1] שו"ע חו"מ רלב, טו; תז; קצות החושן שם,ד. [2] מוצרים שלא מקובל להשכירם, אין להפחית את עלות השכרתם מההחזר. [3] קובץ פעמי יעקב צד-צג ע' קצו.