ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

שפלות של שקר+הברכה והלכותיה

פרשת השבוע - פרשת בא - שפלות של שקר🔹הברכה והלכותיה

תמלול אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

דברנה באוזניה וישאלו איש מעת רעהו ואישה מאת רהוטה כלי כסף וכלי זהב

אומרת הגמרא במסכת ברכות דבר נא מה זה נעה לשון בקשה

אין נא לשון בקשה ורשי מביא את זה גם כן מה היא הבקשה המיוחדת שהייתה צריכה להיות

באים ונותנים לבני אדם תיקחו לעצמכם תכשיטים תיקחו לעצמכם דברים טובים מה צריך כל כך הרבה

לבקש נותנים לכם תקחו מה הבעיה

אז ישנם שני פירושים פירוש אחד שמופיע במדרש

שה מה שכתוב וישאלו הכוונה היא שהקדוש ברוך הוא ציווה את עם ישראל לקחת בהשאלה כפשוטו כלומר הם אמרו למצרים זה רק לזמן

לעומת זאת ישנם כמה מהמפרשים גם הרמבם במקום וגם רבינו בחיי שאומרים שהשאלה כאן אין הכוונה להשאלה על מנת להחזיר אלא השאלה לשון מתנה

והמקור לזה בתהילים אנחנו אומרים שאל ממני ואתנה שאל שתיתן אני תבקש ושאני אתן אז אומר הרשבם יש שאלה שהיא נתינה

מה הכריח את הרמבם ואת רבנו וחיה רבנו בחיי להגיד שזה עניין של נתינה

ולא השאלה אומר רבינו בחיי חס ושלום שתיר להם הקדוש ברוך הוא לגנוב הרי מה הקדוש ברוך הוא אמר לבני ישראל תשאלו ואחר כך תעבדו על המצרים ותצאו עם זה ביחד אז הקדוש ברוך הוא כאילו אומר לבני ישראל תגנבו חס ושלום לא יכול להיות דבר כזה אלא שמהתחלה הם ביקשו

שהם ביקשו

יהיה מתנה ולכן הדבר הזה יהיה מותר להם טוב אז יש לנו שני פירושים מה היה ההשאלה פירוש אחד פשוט שזה המדרש שההשאלה הייתה כפשוטה ופירוש שני של הרמבם ושל רבנו בחיי שזה הייתה מתנה מה מה עומד מאחורי שני הפירושים הללו

המפרשים אומרים שהיו שני סוגים בעם ישראל

שהם לא רצו לעשות את ההשאלה הזאת היו אנשים כאלה

שהפגינו פתאום רמת יושרה גבוהה והם אמרו שזה לא מתאים להם לא מתאים להם לקחת דבר כזה שהוא לא ברשות

והיו כאלה שהפגינו רמה של צדיקות יתרה והם אמרו שאנחנו לא מתאים לנו לקחת את לקחת את המתנה הזאת לקחת את התכשיטים האלה את הכלים הללו משום שאחר כך יגידו שאנחנו יצאנו ממצרים בשביל לקחת כסף וזה לא היה לשם שמיים לגמרי ואנחנו רוצים להגיד שיצאנו ממצרים באופן שלשם שמיים לגמרי מה שעניין אותנו זה אך ורק רצון השם ולא שום דבר אחר

אז

שני הסוגים האלה בני האדם מכוונים כנגד שני פירושים בשל הראשונים אחד הפירושים שאומר שהם עשו את זה

לשם הם רצו לעשות לשם שמיים לגמרי אז לשיטתם השאלה הייתה שאלה שאלה ושאלה כמו שזה בלשון הפשוט של שאלה לפי אלה שטענו שזה אנחנו לא רוצים לקחת גזל אז הקדוש ברוך הוא אמר להם תבשקשו שזה יהיה מתנה

אתם לא לוקחים גזר

אבל אנחנו שומעים כאן שהקדוש ברוך הוא מבקש מעם ישראל לפי הפירוש הפשוט תיקחו בהשאלה לפי הפירוש הפשוט זה לא היה יותר מאשר השאלה

הוא מבקש מאיתנו תעשו דבר שלפי מחשבות שלכם יכול להיות תמוה באיזה זכות אנחנו לוקחים מהגויים דבר בלי רשות אבל אני מבקש ממכם תסמכו עליי אני אומר לכם בבקשה ממכם תיקחו נע ונע תיקחו

מה בא הקדוש ברוך הוא להוציא ממחשבות בני האדם החסידות קוראת לזה שפלות של שקר יש תסמונת שגם הפסיכולוגיה להבדיל מדברת עליה שאדם שסובל מכות הוא הולך ומגן הולך ודואג לאדם שהיכה אותו לאדם שגרם לו את הסבל

אתם סובלים 210 שנים מהמצרים גבייה בין תסיסה אומר שכל הכסף שלקחנו ממצרים זה עדיין לא הגיע

למה שהם נהנו מהעבודה שלנו ואתם עומדים ותמהים אתם יודעים ומסופקים האם מותר לכם לקחת את הכלים שלהם בהשאלה כפשוטה שלא בהסכמה ושלא בנתינה מה זאת אומרת ואל תהיי צדיק הרבה אומר התנך יותר מידי יש פה איזה שהיא תנועה כזאתי של אדם שמנסה להתחסד למעלה מעמידה ולמעלה מהמדידה

והקדוש ברוך הוא כשהוא אומר לנו בבקשה

תעשו את זה הוא מנסה להוציא אותנו מהמצרים הפנימי להוציא את הגלות מאיתנו התפיסה הגלותית הרבה פעמים מתחילה לרחם על הרשע לרחם על המשעבד לרחם על היצר הרע עוד מעט ישחטו אותו חבל עליו

מסכן הוא עבד כל השנים מאוד יפה הוא הצליח וזה מן תפיסת עולם כזאתי שחלק מיציאת מצריים והקדוש ברוך הוא צריך להגיד את זה הרבה פעמים בתנועה של רחמים ושל מסכנות

מפני שהאדם נמצא בגלות אז הוא חושב שהוא צריך לרחם על כל מיני אנשים שלא צריך לרחם עליהם

אחד התלמידים המפורסמים של האדמור הזקן קראו אותו רבי אהרון משרלר והוא יש לו ספר שנקרא עבודת הליבי והוא מדבר על הנושא הזה של שפלות של שקר שהאדם לפעמים משפיל את עצמו וזה לא השפלה במקום זה השפלה של שקר והוא אומר שזה מעצת היצר הרע כמבואר בספר התניא היצר הרע מנסה לינוק

מהקדושה והדרך היחידה שלו לנהוג מהקדושה זה על ידי זה שהוא ימעיט את המחשבה של האדם ביחס לעצמו הוא יקטין אותו ביחס לעצמו יתן לו תחושה של הוא עושה מעשה שאינו צודק ודבר שאינו ראוי

הרבי רשע

בקונטרס

מה

אני הסברתי שפילות של שקר פירושה שהאדם פתאום ממעיט את עצמו יותר ממה שבאמת נכון

מגיע לו הרבה יותר ופתאום הוא מתחיל להתחסד חסד שאינו במקום הוא מתחיל לרחם על האכזרים הוא מתחיל לחשוב שהוא לא בסדר ושלא צריך לשפוט אותם עד הסוף שפלוט של שקל

מי שמנחם עליו שרירים בסוף

נכון אומר הרבי הרשב בקונטרס התפילה שהשפלות הזאתי של השקר היא מביאה את האדם למחשבה שאף על פי שקיבלת איזה שהיא הוראה מהקדוש ברוך הוא ללמוד תורה להתפלל בכוונה לעשות דברים שהם נעלים ונעצרים אבל אתה לא עושה את מה שהקדוש ברוך הוא אומר כי אתה אומר מי אני שאני אעמוד במקום גדולים

ואז האדם שואל את עצמו אבל ריבונו של עולם הורה לי בצורה ברורה כן לעשות אז התשובה כן הקדוש ברוך הוא ציווה עליי לעשות מכיוון שהוא רוצה לקדם אותי שאני לא יפול ברוחי

אבל באמת באמת מה שהוא רוצה ממני זה שאפילו אחרי שהוא נתן לי גבהות עבודה גדולה תפקיד חשוב הוא מצפה ממני שאני לא אלך אחרי העבודה והתפקיד החשובים הללו

אלא אני אבוא ויגיד מי אני ומה אני השיפלות של שקר זה שאתה מקבל הוראה מהקדוש ברוך הוא אתה מתעלם מאותה הוראה ואתה אומר האמת אני יודע מהי האמת מה שעומד מאחורי הבקשה של הקדוש ברוך הוא הבקשה הנסתרת שלו זה שאני יוריד את הראש ואני אמיט את עצמי ואני אתבטל ואז הוא יהיה מרוצה ממני יותר ויותר חזק

רבילאן מפריץ מסביר מאיפה בן אדם מגיע לתנועה הזאתי ב-1 המאמרים שלו הוא אומר שכל פעם שהקדוש ברוך הוא מכה בבן אדם נותן לו איזה שהוא עונש או בלשונו פסוק איזה זימרה מלשון לזמר עריצים וקורה שהקדוש ברוך הוא רוצה להוביל את הבן אדם באיזה שהוא מהלך לאיזה שהוא עניין אז הוא ככה קצת מרעיד לו את הקרקע מתחת לרגליים כדי שהוא יחוס שיש לו מה לתקן שיש לו מה לעשות

ואז הבן אדם אומר זה מה שקורה לי סימן שאני כזה וסימן שאני כזה וסימן שאני כזה והוא לוקח כמה צעדים קדימה מסביר רבי למיל פריץ שזה השיפלות של שקר אז של השקר זה הכמה צעדים שהאדם רץ קדימה מעבר למה שהקדוש ברוך הוא עשה לו הקדוש ברוך הוא עשה לו כדי למתן אותו כדי לייצב אותו כדי להציב אותו בעבודת השם במקום הנכון אבל הוא לקח את זה כמה צעדים יותר

הרי יעץ באחת ב-1 המכתבים שלו נותן לנו להבין את השיפלות של השקר שעניינה לצאת ממצרים הפנימי הוא נותן לנו להבין שכל פעם שהאדם חי ורואה רק את החסרונות שלו כל הזמן עוד חיסרון+ חיסרון+ חיסרון+ חיסרון זה יהיה לו סימן שזו שפלות של שקר מה נותנת לנו העצה של הרבי

הראייה מאוד טובה מכיוון שיש לנו שפלות שהיא בוודאי שפלות טובה דוד המלך אומר כשהוא מעלה את אהרון והייתי השפל בעיניי אז יש שפלות של קדושה

ויש אפילו של קליפה אפלות של שקר יש אפלות של אמת ויש אפלות של שקר השאלה היא איך אני יכול לדעת מתי השפלות של הקדושה ומתי השפל של השקר עונה לך הרבי הירש ברגע שאתה מרגיש שהשפלות של השקר היא זה שכל הזמן אתה מוצא עוד חיסרון+ חיסרון חיסרון סימן שזה לא מהקדושה הקדושה היא נקודתית היא תבוא ותגיד לך דבר מסוים אתה לא בסדר

הקדוש ברוך הוא רומז לך ודבר זה אתה צריך לתקן אבל אם יש זה מין מרוץ כזה שבראש רץ אחרי דבר אחר דבר דבר דבר אחרי דבר

אז אתה יודע שזה לא מקדושה הוא אומר מאיפה זה בא לאדם זה מאוד מעניין אדם שכשיש לו איזה שהוא כאב אפילו כאב פיזי הוא נורא נורא נשקע בתוך הכאב שלו וכל הזמן מתלונן על הכאב שלו הוא האדם שמרגיל את הנפש שלו להיות בשפלות של שקר שכאשר הקדוש ברוך הוא יבוא ויעשה לזמר הריצים יעשה איזה שהוא מוסר קטן איזה שהיא הדרכה קטנה שאתה צריך לטפל בעצמך

אז הוא במקום ללמוד רק את הדבר הנקודתי הזה הוא כבר= בתוך הכאב אז הוא היה אז הוא התגלגל איתו

למטה מטה הרבה הרבה יותר חזק

עוד עצה שנותן הרבי האמצעי לדעת ולהכיר מתי השיפלות היא של אמת ומתי השפלות היא של שקר אז הוא אומר

שכאשר כתוצאה מהספלות של השקר המסקנה היא פריקת עול כשבן אדם אומר מי אני ומה אני אז אני לא= שום דבר אז אתם יודעים כמה אני צריך להתאמץ בגלל שאני לא= טוב אז אני צריך להתאמץ יותר

זה שפלות של אמת

אבל אם כתוצאה מהשפע של השקר האדם בא לתנועה שהוא אומר לעצמו אני כלום אני אפס אני לא= שום דבר ואז שלום עליך נפשי נכנס לתנועה של מנוחה וחוסר עשייה זו השיפלות של השקר שהוא יכול לזהות את עצמו שזה משהו שלילי

באחת מהשיחות פרשת נסות תף שין למד דלד הרבי מתייחס לשיפלות של השקר מהיבט נוסף אומר הסדר בבריאה שהקדוש ברוך הוא ברא עד ביאת משיח צדקנו שאז הוא אומר ישעיהו הנביא ולא ילמדו איש את רעהו לא יצטרכו ללמד אחד את השני הסדר בבריאה נכון להיום זה שכשבן אדם יודע 1000 הוא מלמד 1000 הוא יודע בית הוא מלמד בית והוא לא אומר לעצמו מי אני ומה אני עדיין לא יודע הכל התיקון של הבריאה זה שמה שאתה יודע אתה מעביר הלאה

אם האדם רואה שהוא יודע והוא ממשיך הלאה לספוג לעצמו ולא מנסה לשחרר את מה שהוא כבר ספג בשביל מישהו אחר הרי זה שפלות של שקר בעבודת השם אנחנו נמצאים היום ביום ההסתלקות של של רבי זושוא מהניפול בית בשבט רבי זושוא מהניפולי בין כל תלמידי המגיד לא היה מפורסם לחומרים לתלמיד חכם הכי גדול היה מפורסם לעובד השם לבעל האיסורים בעל התפילה איש אמת

גומל חסדים לא היה מפורסם ואילו האדמור הזקן קורא לו שר התורה וזה דבר פלא אז מספרים אומר האדמור הזקן אדמור הזקן הסביר פעם שהוא היה ביחד עם החברים שלו והם התעמקו באיזה רמבם והם התקשו ופתאום הגש אליהם הרבי זושוא מה אני פה אומר מה אתם מדברים

אז חלק מהתלמידים אמרו לו עזוב עזוב אתה אפילו לא תבין את השאלה תשחרר אותנו אבל האדמור הזקן ישב והסביר לו ולאט לאט ורבי זושא הלך לפינה והתחיל לבכות לפני הקדוש ברוך הוא

ריבונו של עולם נתת את כזאת תורה לעם ישראל כזאת תורה יקרה כזו תורה מתוקה גם זו שרוצה להבין ואני לא מבין הקדוש ברוך הוא הפיל בראשו והוא חזר אליהם עם תירוץ של הרמבם וכולם התפעלו אמר האדמור הזקן שבן אדם יכול לבכות לקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא יגלה לו מה שהוא רוצה אז אנחנו יודעים שהוא שר של התורה הוא בעל הבית של התורה רבי זושא היה יכול להתנהג בצורה אחרת אוי ריבונו של עולם הכישרונות שלי דלים כנראה שאתה לא רוצה שאני אלמד כנראה שאתה לא רוצה שאני אתאמץ אני רק אתפלל ויברך יהודי ויעשה גמילות חסדים חסדים

זהו זה התפקיד שלי לא הוא היה בתנועה של ויגבה דרכו ויגבה ליבו בדרכי השם יש לי כזה דבר גדול אני לא מוותר עליו זה תנועה מסוימת של גאווה

מצד שני מי יותר גדול מהרבי זושע בתנועה של הביטול שלו בתנועה של הענווה שלו משום שכאשר נותנים לך זה היסוד כאשר נותנים לך דבר ריבונו של עולם נותן לך איזה שהוא דבר אז אתה צריך לדעת אז זה זכותי המלאה לקבל אותו אני לא צריך לבוא ולהגיד זה בסדר זה מותר לי

אולי יש אנשים שאתה שהתפקיד שלהם זה להיות זה צדיקקים זה להיות

התפקיד שלהם אבל אני אני צריך לקחת מהמצרים עכשיו כן אבל אלוקים אומר לך לקחת אבל מי אני ומה אני שאני אקח מה פתאום זה לא ישר זה לא צודק אלוקים אמר לך תיקח לחם עם הגאווה הכי גדולה שיכולה להיות ותהיה בטוח שתצליח להוריד את כמו שאומרים את השפע מהקדוש ברוך הוא למטה

לפעמים השפלות של השקר היא של אדם גדול שהוא חושב שאין לו מה לקבל מבן אדם קטן

הקדוש ברוך הוא סידר בבריאה שלכל אדם יש משהו של השני אין זה נכון בנוגע למעשה וזה נכון ביחס לדיבור וזה נכון ביחס למחשבה

לצמח צדק היה היה תלמיד אולי תלמיד חבר שקראו אותו רבי נחמיה מדוברובנה והוא היה תלמיד חכם גדול יש לו שאלות ותשובות דברי נחמיה הוא היה

משכיל גדול עמן גדול ופעם אחת מצאו אצלו בשקית הטלית והתפילין מכתב שכתב לו הצמח צדק

מבקש ממנו אני שמעתי שיש לך איזשהו חידוש בטיבגיטים כאילו בזה לעשות את הגט על פי ההלכה אני מבקש ממך תודיע לי מיד את החידוש שיש לך ואל תדחני בשפלות של שקר חס ושלום אז צמח צדק שהיה גדול דורו ומבקש מתלמיד שלו יש לך איזה שהוא חידוש אל תחסוך אותו ממני האדמור הזקן בהתחלה טטני כותב שהמשפיעים והחשובים והרבנים

לא ייתנו יד לפה וישתמו את הפה אלא יגלו מה שיש מה שיש להם לאחרים ולמדו לאחרים ולא התנהגו בשפלות של שקר פה אנחנו לומדים שזה לא רק הגדול שלא יהיה שפל שלא יהיה שפל בשפלות של שקר גם לקטן יש מה לתת והוא צריך להיות בתנועה

כן יש לי אז אני אתן אם הקדוש ברוך הוא גילה לי איזשהו דבר אני אתן ולא יגיד מי אני ומה אני ולכאורה זה ההכנה שלנו לביאת משיח צדקנו כמו שאמרתי קודם שלא ילמדו איש את רעהו

וזה חלק מהיציאת מצריים שלנו התנועה של עבד זה הסיבה שכתבו המפרשים שעם ישראל לא נכנס לארץ ישראל אותו עם שיצא ממצרים לא נכנס לארץ ישראל מפני שהם היו בשפלות של עבד ולא התאים להם לצאת למלחמה נגד נגד העממים של המד 1000 עממים שהיו פה בארץ ישראל אבל זה גם תנועה של שפלות של שקר מי אני

מה אני איפה אני אבל כאלה ניסים עשה איתך הקדוש ברוך הוא

הוציא אותך ממצרים עם שרידי חרב אז מה אתה לא יכול זה המסר שרוצים ללמד אותנו שגם כאשר אתה כל הסיכויים וכל התנועה הייתה שמה אני ומה אני אתה תתגבר על זה ותתעלה מעל המחשבות הטבעיות הללו של נמיכות הרוח ותתקדם הלאה אני רוצה לעבור לכמה הלכות בהלכות ברכות

האדם שכל החיים שלו התרגל להיות עבד הראש שלו למטה בור התואר אליהן שהרכול לא

בגלל זה היא לא

כי להיכנס לארץ הם היו צריכים להילחם ולהילחם צריך להיות בתנועה של אחד שיכול לתת אגרופים וכדי להיות בתנועה של אגרופים זה אחת הסיבות שכתוב שמשה רבינו לא גדל במצריים הוא גדל קודם בבית פרעה ואחר כך הלך למדיין וחזר רק כזקן בגיל 80 ומשהו מפני שאם הוא היה עם כל הסבל הזה היה לו קשה למשוט את העם החוצה משום שהיה לו את התסמונת של העבד עם הראש למטה

הוא

הקונגוש

לפני שבוע הכנה הוא

עשה הכנה למלחמה שהייתה לו אחר כך עם שיחון מלך היה מורי ועם עמלק באמצע הדרך כן

טוב אני רוצה לעבור לכמה הלכות

אני נעשה את זה שאלות שאלות

אישה שאכלה פרי מישיבת המינים או ששתה יין ואחר כך יצאה רגע אחרת מהחדר לעשות טלפונים נגיד אפילו פה היא יצאה החוצה לעשות טלפון והיא חוזרת חזרה האם היא צריכה לחזור ולברך על על הפרי שהיא אוכלת אותו

יש נכון אבל לפעמים יוצאים יש כלל שכל פעם שיוצאים תחת כיפת השמיים זה הפסק למה שהיה קודם

הכלל הזה נכון ביחס לכל דבר שהברכה שלו בורא נפשות רבות ברכה אחרונה של בורא נפשות רבות למשל שתינו פה מים

יצאנו רגע החוצה ואנחנו חוזרות אנחנו צריכות לברך עוד פעם שהכל נהיה בדברו על המים לעומת זאת כל דבר שהברכה שלו

ברכת המזון הארוכה לחם או כל דבר שהברכה שלו היא מאין 3 שזה כולל מזונות זה כולל יין זה כולל פירות משבעת המינים

אז מכיוון שלכתחילה צריכים לברך את הברכה הזאת כאן במקום שאנחנו אכלנו אותו לכן זה שיצאנו החוצה לא יחשב כהפסק ואנחנו נוכל להמשיך הלאה לאכול בלי לברך ברכה ראשונה שוב אז אני חוזר שוב אני חוזר שוב בברכה של על המחיה בורא מעין גימל יצאתי החוצה אני יכולה להמשיך הלאה לאכול בלי לברר מחר ראשונה

כל דבר שברכתו בורא נפשות אם זה אם זה תפוח עץ או שזה מים זה לא משנה אם יצאתי החוצה הפסדתי את הברכה הראשונה ואני צריכה לברך על התפוח עוד הפעם

ההלכה הזאתי נכונה לא רק ביחס ליציאה החוצה אלא גם באותו חדר יצאתי והלכתי לשירותים שתיתי תוך כדי השתייה עצרתי

נכנסתי פה באותו חדר לשירותים אכלתי תפוח תוך כדי האכילה שלי

יצאתי החוצה לא יצאתי החוצה נכנסתי לשירותים יצאתי חזרתי חזרה אני אצטרך לברך עוד הפעם בורא פרי האצל התפוח שהכל נהיה בדברו על המים מפני שבשירותים לא יכולתי לברך אז זה נחשב שזה מקום של הפסק

אבל בנוגע למעין 3 אכלתי עוגה או שאכלתי רימון או ענבים ויצאתי החוצה או שנכנסתי לשירותים כיוון שלכתחילה צריכים לברך את הברכות הללו במקום

אז המקום שאומר לי עדיין את הברכה לעומת זאת הבורא נפשות שאני לא חייב לכתחילה לברך אותו במקומו ואני יכול לצאת החוצה אז הוא לא שומר לי את הברכה ולכן אם יצאתי החוצה או שנכנסתי לשירותים אז אני עשיתי פה הפסק וזה הלכה חשובה

בורא נפשות כי אין כל זמן שלא עבר זמן עיקול נכון אני דיברתי אם אני רוצה להמשיך לשתות או שאני רוצה להמשיך לאכול

אז יש את ההבדל בין ברכת מעין 3 בבורא נפשות אבל יש יוצא מן הכלל לכלל הזה והיום גם בחוץ לארץ ראיתי את זה וגם פה בארץ יש אנשים שאתה יכול לראות אותם עם הכוס קפה שלהם בבוקר מחכים לתחנה מחכים להסעה יש אפילו כוסות קפה עם מכסה כזה שזה מסודר מאוד מקובל עם האדם הולך בחוץ עם כוס ביד ושותה גם אם הוא יצא רגע החוצה אם האדם אוכל גרעינים מפצח גרעינים הוא הולך בדרך

מבצע גרעינים כאן ההלכה הזאת לא קיימת זאת אומרת שגם שהוא יתקדם ויתקדם ויתקדם והוא יצא החוצה מהבית לחצר ומהחצר לבית שני ולבית שלישי ולעוד חצר ולעוד רחוב הוא גם לא רואה את המקום הראשון שהוא בירך עליו אבל מכיוון שהכוס ביד שלו הגרעינים בכיס שלו זה דין חדש של הולכי דרכים

אדם שהולך בדרך ואוכל תוך כדי אכילה אני לא אומר שזה הכי מנומס אבל זה

ההלכה

ועזבו בסדר לכן שאתם רואים את החברה מפצחים ומלכלכים את הרצפה ואיך אומרים וזה מותר זאת אומרת מבחינה לא ללכלך אבל מבחינת הברכה זה מותר מכיוון שהם תוך כדי הולכים ומתקדמים

עכשיו

מזונות או משהו ואיך לצומכם לברך

לא ברכה אחרונה את יכולה לברך כל הזמן כן כל זמן שאין אישור עיכול לכתחילה כבר למדנו את זה בשיעור הקודם אנחנו נגיד שתברכי במקום שלך לפני שאת עוזבת את המקום כילכתחילה מעין 3 באותו מקום היה ועזב טרך למקום אחר את לא צריכה לחזור את צריכה לברך במקום אחר

זה בנוגע לברכה אחרונה כעת אנחנו מדברים על ההפסק של הברכה הראשונה זה היה נושא שלנו עכשיו

כעת אני רוצה מילה אחת בנוגע למים אחרונים

מים אחרונים אחרי הסעודה יש להם כמה טעמים הטעם הקונבנציונלי זה מפני מלח סדומית שכשהיו שמים חלילה בעיניים יכולים להתאוור הטעם הפנימי על פי קבלה זה מפני שיש קליפות שצריך לתת להם את החיות שלהם וכשנותנים להם את החיות זה כמו כלב שזורקים לו את העצם והוא מפסיק לנבוח מפסיק לעצבן

בנושא של מים האחרונים לנשים

אני רואה דעות לכאן ולכאן יש כאלה שנהגו בזה יש כאלה שלא נהגו בזה כשאני עיינתי בנימוקים של אלה שלא נהגו לא מצאתי שום נימוק רציני זאת אומרת אף אחד לא נתן לזה איזשהו הסבר אמיתי למה אישה תהיה פטורה

אומרים עזוב עזוב את הנשים זה עזוב אותם כאילו לא צריך הם לא נהגו אבל אין בשר לזה הגדיל לעשות אחד הספרים שאומר אני לא ראיתי

שנוטלת מים האחרונים

או עושה מים אחרונים כתוב עושה לשון זכר אז אני צוחק ואומר כל השולחן ערוך מכתב בלשון זכר המשקיעים בבוקר יאמר מודה אני אז המשקימה לא כתוב המשכימה אז גם מודה אני לא צריכה להגיד וגם תפילה היא לא צריכה לעשות+ כל מיני זה ממש בדיחה נימוק נוסף שראיתי זה שעזוב ענייני קבלה לא שייכים לנשים לא יודע אני לא מבין למה איפה זה כתוב

הרב מרדכי אליהו הוא עליו השלום בזמנו

אמר לי אני לא מבין את לא מבין כאילו למה שננשים לא יעשו מלחמת כתוב בחזל שאנחנו לא

יודעים מיהו אז לפי הפשט לא רק לפי הקבלה הוא מעורבב בתוך המלח אתה לא יודע מה הוא למה שלא נעשה אותו אני יודע שיש רבים רבים מאוד אפילו מנשות רבנים וגדולי ישראל שלא עשו אני את דעתי אמרתי אני פשוט לא מבין למה לא מוצא אפילו נימוק אחד רציני למה לא על כל פנים אם תחליטו שאתם כן עושות או שאתם כבר עושות אז צריכים לדעת שכאשר מתארחים בבית של מישהו ובעל הבית אומר טוב

מברכים אז ברגע שאמרנו מברכים אם אנחנו לא חשבנו כוונה נגדית אנחנו עוד רוצים לנשנש עוד קצת לא רוצות לברך אז נאסר עלינו לאכול ואנחנו מחוייבים אותו דבר אם אדם

נטל אדם אורח נטל אדם שהוא לא אורח נטל מים אחרונים והוא רוצה עוד הפעם לאכול זה כבר הסיח דעתו מהברכה ומהאכילה הוא לא יכול לאכול עד שהוא לא יברך שוב על המאכל אבל אם הוא אורח אז הדין שלו אחר ברגע שאורח נטל מהם אחים ובעל הבית לא הכריז כלום

אז אתה אתה הולך אחרי אתה הולך אחרי בעל הבית והמעשה שלך לא= שום דבר אז זה הערה קצרה בנוגע למים אחרונים מה הברכה על מלח

מלח סתמית זה פשוט זה מלח שבא מסדום וזה מלח שהוא מאוד חריף וכשהיו אוכלים היו משתמשים בו תוך כדי המאכל בפרט בימים ההם שהאכילה הייתה גם בידיים ככה באופן ישיר ואחר כך האדם אם הוא לא היה מנקה את הידיים היה יכול לגעת בעין וחליל

להתראות מה הברכה על מלח

הבן שלך מדבר על זה לפי הטעם של הפשט את לא צריכה לעשות מים אחרונים כי אין לך מלא סמי לפי הטעם של הקבלה שצריך לתת משהו לחיצוני כדי שיפסיקו לקטרג אז הוא מציע לאכול עוד קצת לחם כדי להתחייב במים האחרונים כדי לתת לחיצונים את מה שצריך לתת להם כי אחרי שאכלת עוד לחם אז את צריכה עוד פעם לטעון מים האחרונים זה ההצעה שלו

אז פשוט יש קבלה

הברכה על מלך יש הכל נהיה בדברו אף על פי שהמלח הוא הוא מין שמזיק אם אוכלים רק מלח זה מזיק

אבל בכל אופן יש איזשהו טעם והכלל הוא זה שכל דבר שיש לו טעם מברכים עליו זו הסיבה שגם האנשים שמאוד מאוד אוחזים בשמירת הבריאות והם לא ישתו קולה מפני שזה מאוד מאוד מזיק אבל צריכים לברך מי שכן שותק כן צריך לברך

אז הם תמהים איך אפשר לברך על מין שמזיק זה אנחנו למדנו מהדין של המלח גם מלח לאכול ככה כפיות מלח זה לא דבר בריא והלכה אומרת כיוון שאתה נהנה אתה צריך מה זה נהנה מרגיש טעם אתה צריך לברך אותו דבר על כל אותו דבר ביחס לדברים נוספים שאנחנו יכולים להתווכח על הבריאות שלהם אבל כיוון שיש לזה טעם צריכים לברך על כל טעם וטעם

הלכה נוספת

מה עם סיגריות מדהים לא

עורכים אותן לא מברכים על סיגריות לעת אתה לא שמעתי ברכה על סיגריות

כן

אבל זה לא טעם כתוצאה מאכילה זה כזה משהו רוחני זה אין בו ממשות רק בריאות נשאר ממשות אחרי הרבה זמן

וכמו הרחב זה העלאה

תהיה ממש פעם או קיי אנחנו אנחנו נעשה מחקר הנהג שלי חיפש לקנות פעם אחת סיגריות פה ואמרו לו שהרב אמר שלא מוכרים פה סיגריות אז פה לא שייך השאלה הזאת

אני רוצה להתייחס

להלכה של הלכה של לא מברכים על אוכל שהוא לא כשר

מאכל שאינו כשר לא מברכים עליו אז נשאלת השאלה אדם שאכל תמרים והוא לא בדק אותם לא נהג כדין ולא אחרי שהוא אכל 2 3 תמרים הוא מסתכל בשקית רואה מלא נמלים שמה אז הוא שואל האלה דברים ברכה אחרונה הוא אכל נמלים האם מברכים על דבר לא כשר הם מברכים התשובה היא בוודאי שהוא צריך לברך

הנמלים זה הנמלים והתמר זה התמר על הנמלים לא מברכים אבל היה לו שיעור בהתמר עצמו

השם ישמור אבל השאלה הזאתי הייתה שאלה

חיה וקיימת יש אנשים

ממרח תמרים בדרך כלל המברכים אני אמרתי שאם זה דבר שהוא לגמרי לגמרי טחון אז הברכה 3 שהכל ואם זה אדם שזה דבר שניכר עליו שהוא תמר אז הברכה שלו בורא פרי העץ יש אנשים שסובלים ממחלת הסוכרת ולפעמים במצב מסוים הם צריכים

להכניס כמות מסוימת של סוכר כדי לאזן את הגוף והדבר הזה יכול לקרות חלילה גם באמצע התפילה באמצע התפילה צריך לקחת את הסוכר אין ברירה גם אם זה באמצע ברכות קריאת שמע גם אם זה באמצע תפילת 18 השאלה היא אנחנו בהלכות ברכות האם מברכים לפני זה על הסוכה שהאדם הזה החולה לוקח

התשובה היא בין הפרקים של ברכות קריאת שמע הוא יצטרך לברך ב-18 הוא מהרהר את הברכה בכה בראש והוא אוכל כאן מדובר על מקרים קיצוניים של

פיקוח נפש

אדם אישה שהראמים האירו אותה בבוקר היה רעמים חזקים והיא התעוררה הכלל בברכת הרעמים שכל יום אפילו עם הסופה הייתה ברציפות 3 ימים ברציפות הכל יום זה יום חדש אז מברכים מחדש בבוקר חדשים לבקרים רבה אמונתך אז מה קורה כשאישה התעוררה בבוקר מהרי עמים והיא רוצה לברך שכוחו וגבורתו מלא עולם אבל היא עדיין לא נטלה ידיים

ואם היא תיתן לידיים אז היא כבר מפספסת את את הברכה של הרם כי זה יקח יותר משלוש שניות וניתן לברך על רם או ברק רק תוך 3 שניות לראייה או להשמיע אז מה עושים כתבו הפוסקים לעשות לשפשף את הידיים בשמיכה או בסדין או בכרית או בבגדים לא משנה ואז

לברך לא להפסיד את הברכה הזאתי

בוודאי בכת רעמים אפשר בלי לקראת השחר לא קשורה לברכות השחר

כמו שהכל נהיה בדברו יכול להיות בלי ברכות השחר על מים

אני

אגיד לך יש לי רעיון מאוד פשוט שאת יכולה לזכור מאוד פשוט הרם זה כוחו וגבורתו מה שקשור לאיך אומרים לעוצמה זה הרעם הברק זה חידוש מעשה בראשית עושה מעשה בראשית זה די זה די זה די

ניתן גם בהבנה לזכור את זה אם מכניסים את ההיגיון בברכה זה קל לזכור את זה

אפשר לא רק בשם השם למרות שלא לתת לי עוד

זה החידוש את משפשפת את הידיים בזה ואפשר לברך מי ששומעת כל רעמים או רעה ברקים

אחרי שהיא נטלה ידיים להוציא לחם מן הארץ ליפט סליחה אחרי שהיא נטלה ידיים לאכילה לפני שהיא בריכה מוציא לחם מן הארץ האם מותר לה לענות או לא מותר

זה לא ההפסק שדיברו עליו חזל ההפסק זה להשיג השיח בדברים אחרים אבל דבר שהוא קשור באיזשהו צורה ישירות לתורה ולמצוות זה לא נחשב כהפסק אותו דבר אם אנחנו עומדות באמצע התפילה

תפילת תפילת הבוקר למשל ואנחנו פתאום שומעות רעם או ברק אפילו אם אנחנו בברכות הקריאת שמע קריאת שמע או ברכות קריאת שמע בין הפרקים זאת אומרת בין קטע לקטע אנחנו יכולות להפסיק ולברך שכחו גבורתו מלא עולם או עושה מעשה בראשית

יש בריכה שהיא ברכה של ברוך משנה הבריאות

על מה מברכים את הברכה הזאתי על כל מיני דברים מוזרים בלשון של ההלכה זה אני מדבר כרגע על בני אדם על כושי כתוב שמברכים על הכושי עושה מעשה כוחו משנה הבריאות

השאלה היא מה אז אדם שנוסע למקום שיש קושים אז הוא צריך לברך מעשה בראשית שמשאי הבריאות התשובה היא אומר הלכות קטנות לא מדובר על כושי שנולד מאבא ואמא לבנה לבנים

זה עושה מעשה זה משנה בריאות כי זה משהו תמוה איך דבר כזה קרה אבל כושיש שנולד מאבא ואמא כושים זה בכלל לא פלא אז כיוון שכך על זה לא מברכים

יש גיל אז כמעט אף פעם אנחנו לא יכולים לברך את הברכה הזאת גם איפה אנחנו יודעים מה קורה אלא אם כן אנחנו רואים אבא אמא וילד ושואלים האם זה האבא והאם זה האמא ואנחנו מאמינים להם שהם באמת שמרו על עצמם אז זה זה אז זה מאוד מאוד מאוד נדיר לברכת הברכה הזאת

אדם שהגיע לגיל 60 כתוב שהיום עושה סעודה משום שהוא נפטר מגיל מדין כרת מדין מיתה בידי שמיים אדם שהגיע לגיל 70 כותב עליו החוות יאיר שהיה מברך שהחיינו הגעתי לגיל 70 אומר הבחידה אבל למעשה כיוון שהברכה הזאת לא מופיעה בתלמוד אז אנחנו לוקחים פרי חדש

מברכים

על אף שהחיינו ומכוונים לפתור גם את היום ההולדת של גיל 70 אני פשוט מלמד אותכם שתגיעו שתדעו מה לעשות

זה זכות גדולה שבן אדם מגיע ימי שנותינו בהם 70 שנה זה זכות אחר כך בעזרת השם קבורות 80 שנה אבל אבל זה זכות גדולה זה יסוד המנהג שלנו בחבד זה שבכל יום הולדת מברכים שהחיינו לא רק בגיל 70 אבל שהחיינו על פרי חדש צריך למצוא פרי חדש ועליו לברך שהחיינו

כן

בעזרת השם אלא אריחות ימים

כן כל מיני אנשים משונים כן כן

נוספת

לפעמים אנחנו יוצאים מהשירותים צריכים להשתדל לברך את ברכת אשר יצר כמה שיותר מוקדם לא לדחות אותה מכיוון שצריך להודות לקדוש ברוך הוא לשבח אותו כמה שיותר מוקדם

מי שדוחה את ברכת אשר יצא יכולה יכול אצלה להיווצר מצב שהיא לא זוכרת האם בירכתי או לא בירכתי מה עושים כאשר מסופקים האם בירכתי או לא בירכתי אז אפשר לברך בלי שם ומלכות אפשר לברך בלי שם הם מלכות ולכוון בראש את השם ומלכות אפשר להמתין עד שצריכים עוד פעם שירותים ולברך על שניהם ביחד לצאת ידי חובה

אבל אני חוזר שוב מן הראוי כמה שיותר מוקדם

לעשות את הבריאות

היא לא לדחות אותך

בבוקר להוציא

אחרי לא חס וחלילה כל פעם שהקדוש ברוך הוא נתן לך משהו את צריכה להודות זה לא איך אומרים זה לא כרטיס

חבל אפשר כן כן

כן רק הפרי חדש עושים פרי חדש ומכוונים ליום הולדת זה באחת ההנחיות שהרבי נתן בשנת ת ש מ חית

ברוך

השם אם אני הייתי מגיע רק להגיד לכם משהו שאתם יודעים

אז לא הייתי צריך לנסוע כל כך רחוק כן עכשיו הנקודה הנוספת זה יש יש לפעמים אנשים שלא מרגישים טוב וראיתי את זה גם אצל ילדים

מצבים כאלה ראיתי את זה גם אצל מבוגרים צריכים לדעת את זה יש אנשים שאתה הפרשה שלהם מפני סיבות מסוימות היא יוצאת דרך צינור הקטטה יוצא יוצא דרך זה ותמיד השאלות האלה עשרות אולי מאות פעמים אנשים שואלים אם זה מבית רפואה אם זה זה גם על ילדים גם על מבוגרים

צריך לדעת ככה ברכת אשר יצר לא מברכים עד שלא יסתיים לצאת בצינור ולא יוצא יותר הטפטופים מחכים עד שיגמרו הטפטופים שאר כל הברכות הבן אדם הזה אומר אני כל הזמן יש טפטופים כל הזמן כל הזמן כל הזמן צריכים לדעת הוא יכול לברך את כל הברכות חרף הטפטופים כי אין ריח וזה הכל סגור וזה הרמטי וזה אין עם זה בעיה בכלל שאלה הבאה יש לי אכלתי תפוח

ואחר כך יצאתי לשירותים

זה אני לא מדבר על המקרה הקודם שאני לא יכולה להמשיך לאכול את התפוח עד שאני לא אברך לא רוצה גמרתי את התפוח אבל עומדות לפני עכשיו שתי ברכות ברכת אשר יצא וברקת בורא נפשות מה עלי להקדים איזה ברכה חשובה שאני אקדים אותה קודם אז אשר יצר קודם

מדוע אם כבר אז כבר

אז זה סברה יפה אבל עוד סברה שכתוב בפוסקים מכיוון שהאשר יצר הוא תדיר יותר כמה שאנחנו אוכלים תפוחים אבל יוצאים שירותים יותר

תפוחים אז כיוון שכך אשר יצר קודמת מה יקרה אכלתי עוגה גמרתי לא בירכתי עדיין ברכה האחרונה נכנסתי לשירותים יצאתי עומדות לפני שתי ברכות ברכה כזאת וברכה כזאת

אז לפי הסברה שאמרה הגברת אז באמת היא תצטרכו לברך קודם כל אשר יצא לפי הסברה אחרת יש דעות בראשונים שמהין 3 היא ברכה מהתורה

אשר יצר היא בוודאי ברכה דרבנן אבל יש כאלה שרוצים להגיד שמעין 3 היא ברכה מהתורה אומר הרב עובדיה יוסף אז תברך מעין 3 קודם אבל יש פוסקים שאומרים כמו שהיא אמרה אל תעשה הפסק התחייבת כבר באשר יצר על המעין 3 כבר עשית הפסק כן אז אני יותר נוטה לה סברה שנייה אבל הבאתי לכם את שתי הדעות בבורא נפשות תמיד תעשה כאשר יצר קודם כי הוא תדיר קודם

וגם כבר לא תעשה הפסק נוסף לאשר יצר במעין 3 זה מחלוקת והנטייה שלי לברך אשר יצר קודם

או אז לכאורה

על הסלט כן על הסלט עוד פעם נכון כי את לא יכולה לברך בשעה שאת מנקה אותם כן אלא אם זה היה

אם נכנס לשירותים זאת אומרת לטפל בהם שם

אם זה היה רק להחליף טיטול והכל הידיים נקיות לא נגד בשום דבר מלוכלך אז אני לא יכול להגיד שאת צריכה לברך שוב אבל אם נכנס לשירותים זהו

יש מצבים שהאדם חולה+ פעם נתקלתי בזה לא מעט פעמים האדם לא נקי מסיבות בריאותיות הוא גם לא יכול לנקות את עצמו נכון להרגע והוא רוצה לאכול אומרים לו הפוסקים תאכל ותשתה בלי לברך

אדם לא מברך את השם כשהגוף שלו מלוכלך כשיש תשואה בפליית הבת או שזה ברגע שיש לכלוך על הבגדים או על הגוף לא מברכים אז אוכלים בלי לברך

בכמה מקומות בארץ מפני שרצו לקנות לכבודה של השבת עשו תפילות מרכזיות ברחובה של עיר אחד מהמתפללים שאל אותי התפללנו קבלת שבת והמקום שלי היה מעל בור ניקוז של ביוב לא הרגשתי שום ריח לא טוב חשבתי לעצמי מותר לי ככה להתפלל

התשובה היא כן סגור הרמטי אין ריח אין לך עם זה בעיה מותר לך להתפלל

יש איזושהי אמונה תפלה בציבור שעשו לבן אדם

לאכול אוכל שנכנס לבית קברות מאיפה זה בא זה בא מההלכה שאסור לאכול בבית קברות וההלכה שאסור לאכול בבית קברות באה מהלכה אחרת שגם בה היא היסוד שלא מברכים בבית קברות משום שבמתים חופשי היבטים פטורים מברכה ואתה מברך לידם אתה מזלזל בהם

אין בעיה לשתות או לאכול כאשר הברכה שלי כבר התחלתי אותה קודם למשל אדם הלך עם בקבוק שתה ברך בחוץ והוא ממשיך הוא עומד פה יש איזה לוויה גדולה והשמש קופחת שהוא לא יוכל לשתות

יכול לשתות אין עם זה בעיה אותו דבר אוכל שהיה בבית קברות הוא לא אוכל שנעשה טמא אין דבר כזה ואפשר בהחלט להשתמש בו

אותו דבר אוכל שנכנס לשירותים אנחנו לא ממליצים להכניס אוכל לשירותים אבל אוכל שנכנס לשירותים אין הלכה כזאת שאסור לאכול אותו זה לא מופיע לא בתלמוד לא במשנה לא בשולחן ערוך לא בפוסקקים לא בראשונים ולא באחרונים

התחושה של האנשים זה שלא לאכול אז מישהו ככה בתחושות אז שישטוף אותו 3 פעמים כמו יעשה לו נטילת ידיים אם לידיים שלנו זה עוזר קל וחומר לאוכל זה עוזר אבל זה לא הלכתי בפרט אם זה מכוסה בפרט אם

זה מכוסה

בנוגע לבית האבל יש הלכה כזאתי לא לאכול בבית האבל וזה מאוד מאוד רווח בציבור לא לאכול בבית האבל אומר החידה האנשים טועים בזה כמה טעויות שניה

האנשים אצל אשכנזים אין וגם אצל הספרדים אין+ מעט אני אסביר איפה זה כן יש זה קיים הלכה למעשה רק בבית שהמת מת בו ורק באותו החדר שהמת מת מת בו אבל אם המת בחדר שינה ואתה נמצא בסלון זה לא קיים ואם הוא מת בבית רפואה בוודאי שזה לא קיים זה גם כן אמונה תפלה שנכנסה חזק ב-7 בימי השבעה כמובן שהעבלים עצמם

הם אוכלים מה זה מדובר פה על האנשים שבאים

לנחם אותם

זה כבר הלכה פסוקה בגמרא במסך הפסקים ודף זה עולם מאוד מעניין בנוגע לאוכל שישנו עליו האנשים מקלים חבל לכם על הזמן בוודאי שזה אסור זה מדין של גמרא אסור

בנוגע לאוכל שנכנס לבית הכיסא הוא אין כזה הלכה בכלל אוכל שנכנס לבית קברות הוא אין כזה הלכה בכלל אבל שאוכל שהיה תחת המיטה אין עצה ואין תבונה נגד השם

זה זה באמת צריך לזרוק אותו ואין מה לעשות

בתינוק אני מחלק בין אם זה היה לול שהוא זז עם גלגלים שהוא זה לא למיטה קבועה אומר הרבי הרשם שזה נאמר על מיטה שעומדת על מקום אחד לא על מיטה שמזיזים אותה אותו דבר עגלה היא זזה אז אין עם זה בעיה אותו דבר כיסא שהילד ישן עליו או ספה שמישהו ישן עליה או כיסא של מטוס

אנשים תמיד ישנים עליו זה לא נאמר על שינת הרי זה נאמר על שנת קיבה

אבל אבל בזה צריך להיזהר אה

יש בפוסקים דנים סביב זה האם מיטת כמותיים באמת ההוא שלמטה טמה מההוא שזה והמסקנה שלהם שלו ואם כבר אז כבר אדם שישן ויש לו סוכריה בכיס או משהו כזה זה לא תחת המיטה אבל ויש יש דעות שונות

לא ישנו אם לא ישנו על המיטה הזאת אין בעיה צריך להיות שישנו על המיטה הזאת אחרי שהתפוח היה למטה

זה

בסדר כן צריך שהיה שינה כן עוד הלכה בנוגע

לאדם שטעה ובירך ברכת בורא מיני מזונות על תפוח עץ

ברכת בורא מלא מזונות בדיעבד כמובן בדיעבד

פותרת את כל האוכלים כולם חוץ ממים ומלח לא גם לחם ומזונות בדיעבד אבל אבל אבל זה כמובן לא לכתחילה והלכה האחרונה אתם באות לבית הכנסת ולפעמים הגברים שם שאומרים את הקדיש אין להם קואליציה באמירת הקדיש ואחד

כאן ואחד כאן ואתם מתחילות להסתבך למי אתם עונים אמן זה שמהצד הזה או זה שמהצד הזה

אז ההלכה היא שכל זמן שיש רצף של 3 שניות ביניהם אז את יכולה לענות עלן לראשון שאת שומעת וזה הולך כבר לאמן של תוך 3 שניות שיגיד השני אבל אם המרחק שביניהם הוא יותר משלוש שניות אז אז אתה תגידו פעמיים גם על זה וגם על זה ובזה אתם יוצאות לידי חובה יש פה כמה שאלות שהגברת שאלה

כלי זכוכית טורלקס פיירקס שהשתמשו בחם כיצד אפשר

בעיר לפי מנהג הספרדים לא צריך להכשיר אותם בכלל מפני שהם לא סופחות לפי מנהג האשכנזים אי אפשר להכשיר אותם והאם צריך להטביל במקווה בוודאי שצריך להכשיר במקווה מדובר בכוסות זכוכית דקות שהשתמשו בהם לתה חמה טובה

זה הכל אותה תשובה כלי פלסטיק לאחסון האם אפשר להכשיר והאם צריך להטביל כלי פלסטיק לאחסון

אנחנו האם צריך להכשיר תראי אם אם מה שאחרתם זה עוגות יבשת יבשות לא צריך

צריך להכשיר אבל אם שמו שמה גם כן נוזלים וזה שעה שמה במשך 24 שעות אז אנחנו פוסקים להלכה שגם בכלים אומרים כבוש כמבושל בכלים והכלי ספג אז הוא הפך להיות בשרי ואם היה שם מחלה אז הוא הפך להיות חלבי את שואלת האם ניתן להכשיר אותו ניתן בשני תנאים תנאי אחד שהפלסטיק כל כך קשיח שהוא לא יתקן

בשעת ההכשרה כי אם הוא עלול להתעקם אפילו אז ההכשרה לא תועיל התנאי השני זה שאנחנו נטביל אותו במים החמים 3 פעמים וזה יהיה ההכשרה של כלי פלסטיק אנחנו מקלים בזה בנייני בשר וחלב אבל אנחנו לא נוהגים להקל בכלי פלסטיק להכשיר אותם מחמץ לפסח

האם צריך להטביל המילה צריך היא לא רלוונטית משום שבתורה כתוב שצריך להטביל כלי מתכת חזל גזרו גם על כלי זכוכית

כלי פלסטיק באו האחרונים וטענו שכיוון שהם כמדומים לכלי זכוכית כי הזכוכית באה מעפר מהאדמה וגם הכלי פלסטיק בא מהנפט שבאדמה אז לכן שניהם צריכים צריכים גם אותם להטביל אבל גם אלה שאומרים להטביל זה להגביל בלי ברכה הייתי אומר שרוב כחול הפוסקים אומרים שלא צריך להגביל בכלל אבל נטיית ליבי+ רבים מרבני חבד אומרים שכדאי היה להטביל כמובן בלי ברכה זה זה המלצה של כלי פלסטיק

אה

פלסטיק חייבים להגביל

אותו לפי איזה הלכות את הולכת אני אמרתי הכל אני אכוון אותך למה שאת

לפי הספרדים

לפי הספרדים לא צריך להטמיע

ואיך איך מה זאת אומרת אם קונים ללבסטיק מאבמירה בכלל זאת אומרת

למה להתמיד אותם לא אם אין מדובר רק על פלסטה פלסטיק שתוצרת חוץ כמובן כלי חרס האם צריך להטביל חרס אמיתי שעושים כנראה פה ביצהר כל מיני יש פה משהו שכדירות אז כקדרות שעושים פשוט בידיים זה בוודאי שלא צריך להטביל לא רק בגלל שזה יהודים שכרס לא צריך להטביל אבל חרס שהוא מצופה משהו כזה

גלזיר

שהופך לזה זה נהוג היה כן להצדיב כל הפורצלנו כזה וכל הזה

כמובן שלא יהודי עשה כן רק שאני רציתי לדבר שזה שהוא מצופה בזכוכית יש מקום לבוא ולהגיד שכשם שהייתה זכוכית צריך לעשות גם אותו צריך לעשות

תראה אני לא ראיתי איך אתם עושים את הכדים שלכם פה אבל אם מדובר בכדים כדים כמו של פעם כזה את זה לא צריך

מצפים צבע תמיד מצפים

זה

לא צבעזורה יש לה איזה חומר

זה חומר כזה שרוצים שהוא- יספח פנימה ופחות יוציא טעם כאשר משתמשים בתוך בקד יוציא- את מה שנבלע

לא זה פה זה פשוט אבל מבחינה רעיונית אם עשו גלזיר אז נהוג לטבול כן כמובן בלי ברכה

האם ניתן להשתמש בכלי שבור אם מדובר בכלי שבור שאוכלים ממנו כמו כוס כמו צלחת נהוג לא להשתמש מפני שהחיצונים יונקים מכלי שבור וזה כבר דבר שמופיע גם בשולחן ערוך

בהלכות שמירה אם מדובר בכלים גדולים תראי גם המקרר הוא כלי גם התנור לא כל שיש משהו שם

אז

אני אומר אם אם אם אם זה לא אוכלים

ישירות גם החברה הרעבים לא קורה שהם אוכלים ככה ישירות אז מעיקר הדין אין עם זה בעיה בכלל

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא