תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אומר שלמה המלך בחכמתו בפרק ז פסוק ג טוב כעס מצחוק כי ברוע פנים הייתה ייטב לב
כי ברוע פנים ייטב לב שמעתם מה קורה פה מה זה הדבר הזה
טוב כעס מצחוק כי ברוע פנים עם לב הפירוש הוא פשוט הוא חינוכי הוא יש פה מסר חינוכי ככה מפרש המצודת דוד
אומר כאשר האדם חוטא לחברו
וחברו במקום להעיר לו
במקום להוכיח אותו במקום להראות לו אני לא מרוצה ממה שעשית צוחק איתו כאילו כלום מה יקרה לאותו אדם שעשה לחברו הוא ימשיך הלאה
לכן אומר שלמה טוב כעס מצחוק טוב שתראה לו שאתה לא מרוצה מהעניין שפניך יוכיחו שאתה לא מרוצה ממה שהוא עשה לך מאשר תשחק למה
כי ברוע הפנים כשאתה תראה פנים כעושות פנים לא מרוצות
יואב לב הלב שלו יהפוך להיות לב של בן אדם
אתה תתקן אותו אתה תשני אותו ואילו כאשר אתה משחק אותה
צבוע
אז אתה עושה הפסד
לך שלא טוב לך ממנו ולשוני
אז הנושא שלנו השיעור הזה
זה המסר של הצביעות
כמה לא טוב להיות צבוע כמה זה שלילי עכשיו אני יודע שאני נכנס לדלת פרוצה משום שאתם יודעים את זה יותר טוב ממני כל אחד יודע שלהיות צבוע זה לא טוב ובכל זאת בחרתי לשוחח על כמה נקודות שתורת החסידות מדברת כמו טיפים שכנועים שהאדם יבין עד כמה זה שלילי שאדם יבין עד כמה זה לא טוב הוא יצא לשנות את עצמו יותר
להשתחרר מהצביעות
לחלוטין
ראשונה מיהו הצבוע הראשון שמופיע אצלנו בתורה
עכשיו הרשע היו שני אנשים עשו ולבן הם היו
שניהם בעלי מידות לא מתוקנות לבן מפורסם בתור בתור רמאי
בתור צבוע
לכן העקב נמשל לחזיר שהוא מראה הוא יושב ככה חזיר עם הרגליים קדימה הוא מראה כאילו הוא טהור
אני אגיד לכם מה שהרבי מסביר בלי שיחות ההבדל בין רמאי לצבוע הוא אומר ככה
והוא אומר
רמאי באמת משתדל להסיר את כוונותיו הרעות מסתיר
אבל הוא לא דורש שכר טוב על כוונותיו הרעות הרמאי מסתיר את כוונותיו הרעות אבל הוא לא צועק שהן כוונות טובות
הוא פשוט מסתיר אותם שלא תזהה שזה רע אבל הוא לא אומר אני טוב
לבן רימה את יעקב צחק עליו עבד עליו עשה לו לא טוב רימה אותו אבל
למה לא עשיתי לך הכי טוב שיש בעולם זה הוא לא אמר כאילו עשיו עשיו אופי שלו זה שהוא גם כן מראה שזה הכי טוב
יש שני סוגי רמאים יש רמאי שמסתיר את עצמו יש רמאי שגם כן טוען שמשהו עושה זה הדבר הכי טוב והוא מנסה לשכנע אותך בזה זה עוצמה אחרת זה עוצמה חזקה יותר בוא נגיד את זה במקדמי מכירות יש אחד שיודע שיש חסרונות בפלאפון שהוא מנסה למכור לך או במוצר שהוא מנסה למכור לך והוא ככה הוא מדלג אז הוא לא מספר על זה הוא מנסה להסתיר את זה שלא תראה את זה שלא תבחין בזה
יש אחד שעוד איך אומרים עושה מזה מעלה
הוא עושה מזה יתרון זה צבוע הרמה זה המסתיר הצבוע זה זה שטוען שזה טוב שזה מעלה לכן
אני פוגש אנשים לא שומרים תורה ומצוות לעת אתה לא אוכלים כשרות מלאה אומרים לי אבל חזיר אני לא אוכל
אני שואל אותם רגע והיא ככה בחסות לא מנוקות אתם כן אוכלים אומרים לי כן
אחת לא מנוקט ומלאת תולעים כל תולעת אוי ואבוי סך הכל אז יותר גרוע מהחזיר על פי התורה
למה חזיר לא עובד סליחה לא מנוקט כי החזיר נתפס באמת בצדק הוא נתפס כסמל
של קביעות בעם ישראל שונא צביעות וכיוון שכך
הנשמה שלנו דוחה את זה אז אתה מדבר עם בן אדם על חזיר אומר לא זה לא כל הרבה דברים לא כשרים פרה פרה לא זכותה הוא אוכל אבל חזיר לא
אין הבדל ביניהם מבחינת האיסור זה לא בסדר וזה לא בסדר אבל זה הצביעות
כמה אנחנו שונאים בטבע שלנו כיהודים שונאים צביעות מה הוא הסמל של החזיר
הסמל של החזיר זה הנצרות עשיו הנצרות יצא ממנו אצל הנצרות הייתה הרבה הרבה צביעות
ומה התבטאה הצביעות שלהם הם היו מסוגלים בזמן שלש
הם דיווחו על יהודים הם הם סייעו לא רק פסיבי לא רק בצורה פסיבית אלא גם בצורה אקטיבית הם סייעו להריגה בשואה ואף על פי כן לקראת סיום לפני שהרסו את גטו ורשה לגמרי הם ניגשו וקראו לשלושה מהרבנים הגדולים שניהלו עדיין את הגטו שניים מהם מתו ואחד מהם אזרחי והוא סיפר את הסיפור והם פנו אליהם ואמרו להם אנחנו רוצים
להציל אתכם אנחנו נכניס אתכם לכנסייה שנמצאת בזה באיזשהו מקום ואתם תנצלו
שמה אף אחד לא יכול להיכנס מטעם החוק
והיהודים העיקריים והצדיקים הללו אמרו לא אנחנו נשארים ביחד עם העם שלנו לא הולכים ושניים האמת הוא אחד מהם ניצל
מה בעצם הנצרות רצתה לעשות בזה להראות לעולם אנחנו עזרנו אנחנו הושענו אנחנו השתדלנו אנחנו היינו בסדר לעשות תמונות את הרבנים שאנחנו הצלנו זה צביעות אתה מתחת לחגורה מכה מתחת לחגורה אתה הורג מתחת לחגורה אתה הורס אבל מה אתה צועק אני מציל
אני הצלתי זה השקר הגדול זה הצביעות
גם בנושא מעמד האישה בעולם כולו היום הנצרות מדברת לא רק הנצרות הגויים בכלל אתם יודעים מה היה לפני
100 שנה 100 20 שנה בפולניה בזה אני לא מדבר איתכם אצל הערבים שבכלל שמה אישה הייתה כמו עבד נרצה אני מדבר איתכם אפילו אצל הגויים האירופאים שכאילו משחקים
הייתה אישה יהודיה שהחזיקה משרתת בבית שלה משרתת פולניה נו מזל טוב מגיע לי אומרת המשרתת הפולניה אני התארסתי
היא מביאה את החבר שלה גודל 2 מ' גובה ואומרת
אז היהודיה מנסה לדבר איתו תתנהג לאשתך יפה למה אז בסדר היה זה שנשים מרביצות מרביצים להן אז הוא עונה לה בשיא הרצות אז אני מדבר איתכם על הסיפור שאני יודע ממש
הוא אומר לה בשיא הרצינות הוא אומר לה אני אני בן אדם טוב אני ארביץ לה רק שהיא לא תשמע לי ככה
כי ככה איך הם היו שותים באים הביתה מחליפים מכות זה היה הסדר עכשיו אלה באים היום ללמד אותנו איך להתייחס לאישה אלה היום הם מדברים גבוהה גבוהה
ושוויוניות פמיניזם וכל זה היהדות לא הייתה צריכה את זה אף פעם והיהדות בכל ערב שבת הבעל היה שר אשת חיל לאשתו
הכבוד ההדדי תמיד היה מכובד אף פעם לא הייתה בזויה עמוקה וחבולה חלילה כמו שהיה בגויי הערצות
זה נקרא צביעות שהגוי בא ללמד אותי היום שיטות בזוגיות שהוא בא ללמד אותי איך להחזיק בית ואנחנו קונים את זה כמו איזה פלאפל חם זה הצביעות והשקר וההונאה הגדולים שמתאימים לדור שלנו שבאים ללמד אותנו איך להתייחס לתורה תמיד הייתה המוסרית ביותר התורה הייתה תמיד עם עם ההבנה דקה לנפשו של האדם
אתם יודעים שלפני זמן
כמה מאות שנים
הנוצרים ישבו ודנו ביניהם שהיה להם ספק האם לאישה יש נשמה האם לאישה יש נשמה ישבו הקרדינלים והאפיפורים ביניהם והגיעו למסקנה של האישה יש נשמה ומאז כידוע לאישה יש נשמה
אז אתם יכולים להבין באיזה סדר גודל של עולם הם חיו באיזה תפיסת עולם הם חיו אז אנחנו לא אנחנו לא
צריכים לבוא וללמוד מהם שביעות
הירושה 10 בא ללמד אותנו איך צריך להתנהג עם אישה הנצרות באה ללמד אותנו איך להתנהג אלישב היה צד נשים נשואות מתחת בעליהן ומענה אותן והוא בא ללמד אותנו מה זה נקרא בית משפחתי הוא לוקח את הנשים ואת הילדים צוחק על יעקב אבינו
למה הוא לוקח את הילדים ואת הנשים אבל למעשה מי היה יותר מסור למשפחתו יעקב אבינו היה מסור למשפחתו יותר
עכשיו נשב והוא היו רחוקים זה מזה עד שהוא היה חושד בהם
את הבגדים החמודות שהוא גנב ממרוד איפה הוא הטמין בבית של אמא שלו לא אצל אנשים שלו כי היה בקיא במעשיהם וחושנם גם אומרים חזל אז איך אומרים צביעות זה שאני מראה לך מה שאין לי אני אומר לך שמה שאין לי זה הכי טוב זה שקר
הלאה אנחנו רוצים להתקדם בנושא הצביעות
שאיך נכה אותו מעצמנו היום אומר הרבי הריץ ב-1 מהמכתבים שלו
הנפש הבהמית בכלל והיצר הרע בפרט יסודם בנוי על שקר וצביעות
כלל תדעו לכם טיפ לחיים כל פעם שתראו בן אדם שצריך להשתמש במידה יתרה
למעלה מהנורמה כי כולנו יש לנו צביעות פה ושם אנחנו בני אדם אבל שאנחנו נראה בן אדם שצריך להשתמש בצביעות ככה במינון גבוה תדעו לכם שהוא יונק באותו הזמן מאיפה מהית שררה מהשטן מהנפש הבהמית הוא לא מהקדושה מדוע מכיוון של הקליפות אין ביטחון עצמי אין להם ביטחון עצמי אז כדי להצליח הם צריכים כל הזמן את המשחק של הקומבינה את המשחק של הצביעות המשחק של הרשת
זה הסדר שלהם האדם יכול לדעת כלל החיים כל פעם שאני נזקק לזה המצב הרוחני שלי נמוך וירוד במאוד מאוד זה מאוד מאוד מאוד שאלה טובה איך אתה נזהר מהצבוע
אנחנו רואים מה יעקב אבינו עשה וזה הדרך שלנו כי אנחנו בני ישראל אנחנו בנים של יעקב אין לנו מה לעשות פשוט לקחת את הרגליים וללכת משום שהרבי הרב היה צמשיך שהצב פעם לא עובד בטקטיקה אחת או סוד אחד
הוא עובד כל הזמן בטקטיקות משתנות כל הזמן קורא לזה בלשונו בכמה ענייני צביעות כדרך הצבועים זה כל הזמן משתנה אז כיוון שזה כל הזמן משתנה אתה לא יהיה לך מאוד קשה לעלות כל פעם על הקומבינה החדשה של הבן אדם הזה לכן תעשה טובה לאנושות תתרחק זה בסדר נצבוע צריך להתרחק
אני רוצה לומר לכם שכל פעם
שהאדם מתלבש בלבוש בתחפושת שהיא לא תחפושת אמיתית שלו זה לא הוא בעצמו
המצב שלו הוא מצב לא לא טוב אני רוצה לספר לכם סיפור הסיפור הזה יש לו המון מספרים סיפור אמיתי יש לו המון מסרים יש לו המון המון וריאציות של לימוד מה שאנחנו יכולים ללמוד ממנו אבל אתם תשתדלו על אף שדברים נוספים מסקרנים
תשתדלו להתמקד רק בנקודה שאני רציתי
שנלמד מהעניין הזה
בזמן היה גאון גאון גדול בעם ישראל שתורתו נלמדת יום יום בגמרא קראו אותו רבי שמואל אליעזר איידש הראשי תיבות שלשמו המרשה המרשה
הוא היה גר באוסטריה
ובעיר שלו היה יהודי אחד רשם מרושע תגידו איך אפשר להגיד על יהודי רשע מרושע מי זה יכול להיות רשם מרושע יהודי שכל הזמן מלשין על האחים שלו אצל גויים שיחים אותם בבית סוהר שזה דברים נכונים דברים לא נכונים העיקר שיסבלו
היום יש להם כל מיני מילים כן פטנטים יש להם בקיצור היה רשם מרושע
אבל כמו שאומרים כל כלב בא יומו והוא מת
כולם שמחו כמו שכתוב בפסוק בעבוד רשעים רינה אדם שמציק מציק מציק מציק כולם שמחים ללוויה שלו כמעט אף אחד לא הגיע היה שם בחור אחד זליג שמו שהוא הגיע ללוויה אבל הוא בא כדי לעשות בדיחות על הנפטר
בכל הלוויה הוא תקע בדיחות אמר זה הפרצוף שלו היה מנוול כל החיים שלו ואמר דברים קשים עליו וכולם התפוצצו מצחוק וככה קברו אותו באותו לילה בא המנוח הזה שהיה מכונה רשע לזלק הוא אומר לו אני רוצה לקרוא אותך לדין תורה שאתה ביזנית אותי בהלוויה שלי צחקת עליי גרמת לכולם להשפיל אותי עד עפר
אומר לו אומר לו זה לי מה אתה רוצה ממני וזה הוא תופס אותו חונק אותו
טוב מתעורר לא יכול לישון כבר כל הלילה נשאר ער עכשיו מה שקרה זה שכל פעם שהוא היה העיניים שלו רק נעצמות ההוא היה מגיע אליו מטריד אותו משהו לא נורמלי פחד פחדים הבנאדם לא ידע מה לעשות אז הלך למרשה אומר לו המרש אני רוצה הלילה הזה תישן אצלי בבית וכשזה יקרה
אני רוצה אני רוצה אני רוצה לדבר איתו בוא בוא נשאות הלילה צועק צרחה מקפיאת צרחה מקפיאה
גם הוא נרדם שנייה אחרי שהוא נרדם הוא מגיע אליו הוא חונק אותו נכנס למרשה לחדר אומר לו אותו אחד הוא רואה אותו המרשה רואה אותו מעל המיטה ת מת הזה שואל אותו תגיד לי מה אתה רוצה ממנו
ברוזה אותי בהלוויה שלי הוא אמר עליי ככה וככה אני לא רוצה לקרוא אותו לדין תורה הוא אמר לו תגיד לי מה הוא אמר עליך הוא אמר שאני הייתי רשע מרושע ומושחת מה לא אמרתי תגיד לי ולא היית רשע מרושע ומושחת
אתה היית רשם ורושם מושחת הוא אמר לך את האמת הוא אומר לו אני אפטר רבי אתה טועה
אומנם עשיתי הרבה מעשים אבל פעם אחת עברתי ליד הנהר וראיתי בן אדם טובע
וקפצתי למים והצלתי אותו וחכמנו זכרונם לברכה אומרים כל המצים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא אתה יודע איזה כבוד עשו לי רק הגעתי
חבר'ה זה מפחיד הצלתי בן אדם אחד שכחו לי את כל העבירות
אמר לו אמר שאתה תשמע העבירות שלך הם עבירות אבל המצווה שעשית בזה שהצלת את אותו אחד היא מגינה עליך היא שומרת עליך מכל המעשים הלא טובים שאתה עשית
תדע לך שאם אתה תגרום עכשיו לזה למות זה שיש אותך אז העבירה שלך תהיה כזאת שהיא תחזיר לך את כל את כל מה שהיה לך אז הוא אמר טוב אני אני חוזר בי הסתפק במה שיש לו חזר בו לא טבע
אני אשתחרר הסיפור הזה זה סיפור אמיתי
אבל מה המסר שלמדתי מהמעשה הזה
יכול להיות בן אדם שבקולנס הלך לו הקלף עשה כל החיים שלו מה שבא לו בסוף אתה יודע זה פטרו אותו מכל חטא מכל עוון הכל בסדר הלך לו הקלף ברגע אחד קנה יש דבר כזה אבל תדעו לכם שהאדם הזה כל רגע יכול להפסיד אותו על כל שטות שהוא יעשה הוא יכול להפסיד אותו מה ההבדל בין בן אדם שעמליה גאיה יזם ובנה יסודות כמו שאומרים היום יש מפלגה
ויש מפלגה
קיתיונית ככה הם קוראים אותה כמו עץ כקיון עלתה בלילה אחד נופלת בלילה אחד דבר שאתה אמרת יסדת עם יסודות אמיתיים הוא יהיה קיים דבר שהוא לא עם יסודות אמיתיים זה לבוס שקיבלת ממישהו אחר דע לך שתמיד תמיד תמיד תמיד יהיה בזה את אלמנט הצביעות יש צביעות של שקר ויש שביעות של קצת אמת אבל לא משנה האלמנט הזה יהיה קיים והוא יזיק לך
הוא יעשה לך לא טוב תיזהר אל תיכנס לזה אתה לא יודע לאן זה יגיע תמיד תדעו שמי שצריך לעשות קומבינות המצב שלו קשה יש לו חוסר ביטחון כלכלי חוסר ביטחון נפשי זה לא דבר שהוא מובחר זה לא דבר שצריך להשתדל
חכו עד כמה שאתם יכולים לקומפבינטורים כאלה משום שהרוח אלוקים לא שתורה במעשיהם אין להם סיעתא דשמיא במה שהם עושים כלל נחוץ וחשוב ביותר צבועים תתרחקו הגמרא כבר אומרת את זה שיני המלך אמר לאשתו לפני שהוא נפטר אל תתקרבי אל הצבועים יש צבועים הם הכי מסוכנים שיש
יש לך לפעמים אנשים שבאים ואומרים לך את האמת בפנים הם לא כל כך
אבל הצבועים הם הכי מסוכנים אתה יודע איך הוא איך הוא טורף הוא מסתכל על הטרף
הטרס הופך להיות מחושמל כמו איזה נחש אתה יודע יש נחשים כאלה שזה מהפליטים או הפנים ואז הוא מתחיל ללכת אחורנית
והוא הולך אחריו עד שמגיעים למאורה כשמגיעים למאורה הוא תורה הוא לא טורק בחוץ הוא טורף רק במאורה שלו זה הטבע שלו
לכן אחד הדברים הכי הכי מסוכנים יש סיפורים כאלה שרואים אנשים הולכים וצבוע מושך אותם ככה הוא הולך אחורנית מושך אותם במקרה כזה חייבים לעשות איזה שהיא הפסקה לעבור שמה הפסקה בעיניים ואז האדם מתנמל אז הוא חוזר לעצמו אין לך שקרן טבוע זה לא סתם קיבל את השם הזה
הלאה הוא אומר האדמור הזקן טיפ נוסף
אומר תדע לך
ביקלתם איך משתחררים מהצביעות תדע לך שמעצבים תדע לך שמהצבוע ומהצביעות קשה מאוד להשתחרר
זה טומאה הוא קורא לזה במאמר שלו זה מטמא את הבן אדם ברמות איך אומרים בוא נגיד את זה מסמן את הבן אדם ברמות
מה העצה יוצא לזה הוא אומר מילה אחת תאמינו לי הוא לא היה כל כך
לא הייתי עולה על זה אף פעם בחיים לבד מילה אחת התבוננות
הוא אומר לי אנצל מן הצביעות ומנצביים התבוננות מה הפירוש התבוננות התבוננות פירושה העמקה ופנימיות זאת אומרת יש הסתכלות שטחית חיצונית
מה שאני רואה בחוץ ויש הסתכלות פנימית עמוקה אם אתה רוצה לזהות פנימיות וצביעות לא הולך ביחד
פנימיות צביעות ועומק לא הולך ביחד תמיד כאשר אתה רוצה להזדהות דבר אמיתי תתבונן היה משפיע אחד פה היה גם ברמת אביב לתקופה מסוימת משפיע הרב ראובן דוני הרב ראובן דונין היה בעל תשובה
גדול גדול מאוד חסיד גדול מאוד
והוא באמת בא מבית דתי
ומפני שהוא סבל איזה שהם בעיות באסטמה וכאלה אז שמו אותו באיזשהו מוסד
באיזה קיבוץ וזה הוריד אותו מהדת
והוא כבר לא חזר לדת עד שביום מן הימים אבא שלו ישב עליו אמר לו יא בן שלי אני לא יכול לראות אותך ככה בוא לישיבה אבא שלו בכה בסוף הוא אמר טוב אבא אתה יודע מה אבא שלך
אני הולך לראות מה זה אבא נסע באוטובוס הוא על האופנוע מנסע חכי וגופיה ככה הוא מגיע לישיבה
הוא הגיע לישיבה בלוד זה היה ישיבה ישנה של חב ד הראשונה פה בארץ כמעט הראשונה בארץ
ואבא שלו רואה את אבא שלו בוכה עומד ליד הרב אומר לו זה הבן שלי יקבל אותו ההוא מסתכל עליו ככה מסיכה כי גופיה באני מקבל אחד כזה לישיבה מה זה למדנתי על השכר שלי הוא אומר לו אני לא יכול לקבל אותו הבן שלי קבל אותו ראש הרב לא היה יכול להכיל את זה
וואלה אני מקבל אותו עברו שנים הרב דוד בעצמו היה לו סמכויות וכל מיני מקומות היה לו אחראי על ישיבה ופה ושם היה לו כל מיני מקרים יום אחד מגיע לו איזה בחור כזה
מה אני אגיד לכם אתם מבינים הדורות השתנו אז רק משהו אחי אבל משהו כזה אתה יודע משהו בסרטים כאילו לא רק אם אתה לא רוצה לקבל אותו פתאום הוא עומד לו מול העיניים התמונה הזאתי
הוא רואה את אבא שלו בוכה את הרב ואת עצמו ליד האופנוע עם המסע עם קצוות לגופיה
רוצה שיקבלו אותו לישיבה ככה
אתה חושב לעצמו אתה יודע מה למה זה עבר עליי כל זה
למה אני עברתי בחיים שלי את כל זה אולי כדי לקבל את את ההיפי הזה לישיבה
את הראש התקפל יכניס אותו אחרי שנים הבחור הזה עלה מעלה מעלה
אמר לו תגיד הרב למה קיבלת אותי אומר לך אני אגיד לך את האמת ראיתי אחד משוגע כמוני לא יכלתי שלא לקבל אותו
וזה
דוגמא להתבוננות תדעו לכם שלכל אחת ואחת מהיושבים פה עוברים עליו דברים כאלה אין דבר בחיים שקרה לכם שהוא לא בשביל שתפיק ממנו איזה לקח לאחרים אין דבר שקרה לכם שאתם לא לומדים ממנו מסר לעזור למישהו להושיע מישהו להציל מישהו להגיד למישהו יצא טובה
אין דבר השאלה אם אתם מתבוננים או לא זה כל השאלה אם תתבוננו תצאו מהרובד החיצוני של הנכס שלכם
החלק שלי נקראת צביעות ותגיעו לחלק הפנימי ותזהו את זה ותקבלו את ההחלטות הנכונות בזמן הנכון
זה תלוי בזה אם אתם תתבוננו
זה סוד החיים שלכם בלי התבוננות הבן אדם יכול ללכת מצביעות אחת לצביעות שנייה מצבע אחד לצבע שני בשלישי רביעי והוא כל החיים שלו מים במים הרדודים אני צוחק על האנשים אני אומר בבריכת שחייה של הילדים הנמוכה איפה שהם עושים שתן שמה הוא כל החיים שלהם נמצא לא הגיע אף פעם לא לבריכה לא לים לחיים האמיתיים לא הגיע אף פעם
בגלל שלא הייתה לו הזדמנות לכן אצל חסידות חבד הנקודה הזאתי ההתחלה אמצע והכל התבוננות
להתבונן חשבת תחשוב עוד פעם אתה הולך בדרך על מה ששמעת תחשוב תתעמק זה יוציא אותך מכל הבעיות שלך זה יוציא אותך מכל החולשות שלך ומכל השקרים הפנימיים שבהם אתה חי
התבוננות היא המפתח כך כותב אדמור הזקן היא המפתח לכל עלייה שהיא
אם נשאל
אדם דתי או לא דתי מאמין שיש לו ביטחון בהשם תגיד אתה פותח בהשם
יש לך ביטחון באשר וואלה בטח מה אתה רוצה אני אנחנו מסורתיים אנחנו יש לנו אמונה אנחנו בטח אני בוטח בהשם
החסידות אומרת יש ביטחון ויש ביטחון
יש ביטחון של צבוע ויש ביטחון פנימי אמיתי
מב מהתבוננות מה זה נקרא ביטחון של צבוע
מה זה נקרא ביטחון אמיתי ביטחון אמיתי פירושו שאני בטוח
זה מילים מפורשות במאמרים אני בטוח גם כשהשכל
אומר אחרת
אני בטוח שאני אהיה השם יושיע אותי אני בטוח שהשם יעזור לי אני בטוח שיהיה טוב גם כשאני לא רואה לזה שום זכר
אני בטוח וזה קשה זה דרגה רוחנית גבוהה מאוד אדם שאוחז בדרגה הזאת אפשר להרכין לו ראש
עכשיו מה זה נקרא צביעות
אחד מהמפרשים האחרונים על התנך קראו אותו המאלפים שמעתם את השם הזה המלבים
המלבים יש פרשת המלנו אותה לפני כמה שבועות
פרשת המן הוא מפרשת פרשת המן פירוש הוא מדייק אותו מהפסוקים אבל בשבילי זה היה פעם ראשונה בפירוש שלא ראיתי את זה הוא אומר הרי אתם יודעים שהיה יורד מן במדבר כל אחד היה אחד שהוא אחד שיורד לו ליד הדלת היה אחד יותר רחוק היה אחד צריך לתת החוצה וכל אחד ידע איפה הוא היה אוחז
אני אומר עוד משהו אם בן אדם חברה זה מפחיד אותי אני רואה כשאני אומר את זה אם בן אדם אכל הוא אכל את המנה שלו הוא הרי לא יודע מה יהיה מחר אם בן אדם לקח קצת והשאיר בשביל מחר למחרת היה יורד לו מנה
קטנה יותר כמו
שהוא חסך היום חסכת כדי שיהיה לך למחר זאת אומרת אתה יכול להסתדר גם עם המנה הקטנה יותר אחרי אחרת למה חסכת
אתה יומית יכול להסתדר עם המנה קצת יותר תקבל את המנה הקטנה יותר למה הוא מוציא את זה
מהפסוקים הוא מעניין אתה מכיר את הסגנון שלו שהוא מדייק את זה מתוך הלשון זה הפתיע אותי הוא מאוד בלשן ודקדקן וזה זה עוד משהו אז הוא קיבל מנה אחת אפיים שגם למחר לא נשאר לו אבל עצם זה ששמת בצד
זה עצמו מוכיח שאתה לא צריך יותר חבר'ה זה מפחיד זאת אומרת אם אנחנו נהיה בטוחים
באמת שאנחנו צריכים יותר
ואנחנו לא נשים בצד מתוך חוסר ביטחון יש כאלה שמבזבזים את כל הכסף שלהם בגלל שהם סתם מבזבזים אבל אם אנחנו לא חיים בבזבוז אנחנו חיים כמו שצריך ואנחנו בטוחים מה אנחנו צריכים בטוחים במאה% עם הביטחון שלנו מושלם
אנחנו יהיה לנו יהיה לנו לגמרי ולכן צנצנת המה נכנסה ונשארה עד היום היא תמונה באיזשהו מקום כי היא רוצה לרמוז שעד היום זה הסדר בבריאה אתה חוסך אני אתן לכם דוגמה אחרת
בין ספרי המקובלים כתוב הם כותבים את זה בצורה ידידותית הם אומרים ככה שאם בנאדם מחתן את הבן שלו את הבת שלו תשמעו משהו יפה זה זה חשוב
זה רעיון חשוב אדם מחתן את הבן או את הבת שלו או שבר מצווה או הברית לא משנה אדם יש לו איזה שהיא שמחה משפחתית וזה עולה להוצאות פחד והוא מרגיש שהוא לא יכול הוא לא יכול הוא לא יכול עכשיו מה אני צריך לחג את חדש לקנות
יש לי מספיק בגדים חדשים בארון אז הם כותבים עליו שהוא
שותה שוטה בטה כן הוא שותה הוא טיפש
משום שברגע שאתה עושה שמחה
כל הצינורות למעלה נפתחים לך אתה תצליח להחזיר את כל החוב שלך אין לך מה לדאוג
אתה טיפש שאתה לא מנצל את ההזדמנות למה אתה לא מנצל את ההזדמנות כי אתה מפחד שמחר לא יהיה לי לא יהיה לי איך להחזיר אתה קטן אמונה אל תדאג לא יהיה לך איפה להחזיר אבל אם תקנה את את את החליפה או את הזה את הבגד שאתה צריך או את תקני את הבגד שאת רוצה ביד רחבה תקני אתה תראה שאת הכל תוכל לעזור תשמע משהו היה בן אדם שהיה מגלגל כמויות של כספים
כמויות לא נורמליות זה היה מלווה ומחלק וזה ולא היו רואים שהוא עושה עסקים אז אנשים התפלא איך הוא עושה את זה מה מה קורה פה אז אז אז בא אליו איזה שהוא צדיק לחץ עליו לחץ עליו לחץ עליו ואומר בוא אני אגיד לך את האמת הרב אני שאני זקוק להחזיר איזה שהוא חוב ולתת איזושהי הלוואה של מיליונים אין לי גרוש של הנשמה
אתה יודע מה אני עושה אני נכנס לתוך החדר אני בטוח שהשם יתן לי אבל מה זה בטוח בטוח בטוח
ביטחון זה תנועת נפש מלאה בטוח כמו שעכשיו אתה מדבר איתי ואתה בטוח שאתה רואה אותי אותו דבר באותה עוצמה אומר ככה לי ברור שהשם יתן לי בכזו עוצמה הוא אומר אני יושב מתפלל וזה טראך נופל ככה בומבה של כסף על השולחן
אתם מכירים סיפור מפורסם מאוד של הבעל שם טוב הבעל שם טוב שרצה ללמד את התלמידים שלו מה זה ביטחון בהשם הוא שלח אותם לאיזה שהוא כפרי ההוא יושב כולו רגוע תגידו מסלול
לא רגוע ופתאום הם רואים איזשהו אדם נכנס לתוך החדר דופק 3 נקישות על השולחן
הולך למחרת גם כן שואלים אותו מה זה אומר יש לי חוב אצל הפריז לא נוגע אליכם אתם תהיו רגועים זה בסדר הוא מארח אותם יפה בראייה אבל יש לי חוב אצל הפריז כמה החוב שלך נקץ תחום אגדתי
הוא אומר ומה מה ומה אתה כאילו יש לך לשלם אין לי שקל לשלם כלום
הוא אומר אז איך אתה רגוע אני סומך ובטוח שהשם יהיה זמין לי
אני עשיתי כל מה שאני יכול מכאן ואילך אני סומך עליו עשיתי מה שאני יכול אין לי אין לי את הטלפון בקיצור אחרי 3 ימים ההוא נוקש על הדלת על השולחן הבעל הבית המארח שלהם לובש את המעיל יוצא החוצה שואלים אותו לאן אתה הולך אני חייב ללכת לפריץ לשלם לו את החוב
אז הם שואלים אותו רגע אבל יש לך כבר כסף לא אין לי כסף אז מה מה מה חשבת
אני שלחתי בקשה להלוואה מאחד העשירים בכפר הסמוך בינתיים לא החזיר לי תשובה אז לאן אתה הולך
הפריץ קורה לי
אני שומע אתה הולך לפריז לשלם לו את החוב עם מה אתה הולך לשלם את החוב אין לי מה לשלם את החוב אבל זה מה שאני צריך לעשות
הוא הולך ב אבא זאת אומרת תעקבו אחריו אתם עוקבים אחריו רואים באמצע הדרך שהוא הולך פתאום עוצרת לידו כרכרה
ויש החלפת מילים ביניהם ואז באה לכירכרה ממשיך הלאה
אחר כך עוצר עוד פעם חוזר חזרה מדברים עוד משהו
עוד פעם ממשיך הלאה עוד פעם עוצר חוזר חזרה מדברים משהו
והוא מוציא לו צרור כסף נותן לו והוא הולך לפריץ חיכו עד שהוא יחזור מהפריץ שואלים אותו מה היה שם שטויות לא משהו מה
זה אומר הבן אדם הזה בא ביקש ממני לשכור את הפונדק בשנה הבאה לכמה חודשים שיש לו איזה שהיא שמחה איזה דבר איזה עניין נו ומה שאלתי אותו כמה הוא מוכן לתת הוא אמר
3000 רובל אמרתי לו שאני לא מוכן אני צריך 30000 רובל לתת לפריץ לא- משלושים 1000 רובל הוא המשיך אז הוא אמר לי שהוא לא יכול אז הוא המשיך הלאה הלך
אחרי כמה רגעים הוא חוזר חזרה הוא אומר שהוא מוכן לתת לי 13000 הוא בעל
אמרתי לו לא אני רק 30 לוקח
אני צריך 30 רק 30
ואז הוא חוזר חזרה
ומביא לי 30
עכשיו אם אתם שואלים עוד יותר היה אחד הצדיקים רבי צבי אלימלך מדינוב
שהיה עני מרוד היה לו בעל הבית אתם יודעים פעם הצדיקים היו היו מלמדים מלמדים ילדים בכל מיני מקומות הוא לימד ילד באיזשהו מקום
יום אחד הוא רואה שבעל הבית שלו לא מחלק צדקה לא נותן לעניים כלום אמר לו למה אתה לא נותן לעניים לא רוצה אל תתערב לי ממה שאני רוצה לא נותן לעניים כסף
אמר לו אני לא יכול לראות לעניים דופקים אצלך בדלת ואתה לא נותן להם כסף תוריד לי מהמשכורת שלי ותן להם
הוריד לו כל פעם המשכורת שנתן לה אני בעל הבית חצי שנה היה אצלו הגיע פסח הוא רוצה ללכת את הבית הוא מבקש ממנו את המשכורת הוא אומר חילקתי את כל הכסף שלך לצדקה לא נשאר לך שום משכורת עכשיו אתם מבינים מה זה בן אדם
חצי שנה עבד אין לו כלום הוא בא הביתה חג הפסח אין כלום הולך בסדר אין כלום הוא גם אמר לו אתה חייב לי כי נתתי קצת יותר אז זה גם על החוב נת עוד חייב לי הולך הביתה הולך הביתה הבן אדם הרב מדינו והולך הביתה
באמצע הדרך הוא רואה מטבע זהב שאפשר לעשות איתה לפחות ליל הסדר לקנות מצות ויין אפשר לעשות ליל הסדר איתה הוא מסתכל על המטבע הזאת
חוזר חזרה חושב לפחות אני אקח אותה אני אביא אוכל הביתה לפחות משהו לליל הסדר בסוף הוא ממשיך הלאה והולך
היה יהודי שראה את זה הסתכל עליו
רואה את המטבע
אוי כנראה זה נפל לו רץ אחריו לבית הכנסת עם המטבע זהב הביא לו את זה ביד אז הוא חייך שאל אותו למה אתה מחייך
הוא אומר לו תשמע אני
יש לי כלל
אני בכל דבר גשמי אני לא מתאמץ למה אני לא מתאמץ אני עם מינימום כי ככה אני השתדלות שלי היא קטנה כי בכלל אני תמיד עושה השתדלות קטנה גם בעניינים הגשמיים שלי אני עושה השתדלות קטנה
כשהגעתי למטבע הזה אחרי שאין לי משכורת של 6 חודשים אין לי כלום הרגשתי שאני חייב לקחת אותו להביא אותו הביתה אבל חשבתי לעצמי אתה פעם התכופפת בשביל כסף לא התכופסת לא התכופפת לא התכופפתי אתה הבאת לי אותו ביד
זה דרגה של צדיק לא כולם אוחזים בדרגה הזאת אבל מה זה הדרגה הזאת אומרת היא אומרת שכמו שככל שאתה בוטח אבל בוטח באמת מוכן איך אומרים להסתכל על זה זה דרגה אמיתית
זה זה מעשי אבל השאלה מה הלב מרגיש אם הלב מרגיש במאה% יופי התקדמנו הרבי מסביר באחת השיחות שלו
שיש
כמה רמות בגאווה
בואו תשמעו שתי רמות מרכזיות שהוא מונה בגאווה כולם יודעים את
כולם יודעים את השיחה את התורה של הבעל שם טוב שהזולת הוא כמו ראי כולם יודעים נכון הזולת הוא ראי
יו מה קורה כשאני מסתכל על מישהו ואני רואה איזה שוויצר זה גב את הגב יוצאת לו מהאוזניים
מה זה אומר זה אומר איפה אתה נמצא זה אומר שאתה גאוות הרבי מחדש כזה חידוש נפלא אומר אבל מה ההבדל בין הגאווה של ההוא שראית לגאווה שלך
שהגאווה שלה הוא היא גלויה היא חיצונית
והגאווה שלך המלובשת בתוך ביטול הגאווה שלך מסוכנת יותר כי היא גאוות צבוע ככה הוא כותב בקיצור כשאתם הולכים ברחוב להתחיל תתחילו לראות דברים טובים בבני אדם
עכשיו נדיב רוצה להגיד לי הרב אנחנו לא רואים כולם רואים מסביב
זה תלוי בך איזה אודסה אתה זוכר את אודסה שלנו בכרמל יוסף איזה אודסה אתה נמצא זה תלוי באיפה אתה נמצא מה אתה רואה זה תלוי בך
נוכחתי לראות
שהמריבות הכי גדולות שיש בעולם בין בין אנשים
המריבות הכי גדולות שיש בין אנשים זה תמיד 6 נקודת אמת בתוך המריבה
מה פירוש כתוב זה מבטא לגני של השנה יש לך שקר זה שיין קוף ריש קוף ורד אותיות של סיטרה אחרי ה chen זה הוצאות אמת לוקחים את האות השקר הקוף והרש לוקחים את האות שין איתם ועושים חגיגה כל סקר שלא אומרים קצת אמת איתו לא עובד אני שמתי לב שיש אנשים חיים אבל הם מרגישים שהם רעים הם יודעים שהם רעים ויש אנשים שמסבירים את הרוע שלהם
אתה יודע למה מגיע לו זה מנוול זה גנב מגיע לו צריך לעשות לו איזה מצווה ברגע שאני מלביש את הרוע שלי באיזשהו נימוק כאילו דתי כאילו אמיתי כאילו יש פה משהו זה כבר נשאר חזק יותר ורע יותר זה צביעות זה צביעות צביעות קשה
היו אומרים החכמים פעם לפעמים מחלוקת אני רואה אנשים מחזיקים במחלוקת ולא יודעים להפסיק היו פעם החכמים אומרים יותר טוב שלום הכי נמוך שיש
מאשר מריבה הכי עדינה שיש למה מכיוון שאחרי הכל אחרי הכל יש משמעות גדולה למה שאתה מראה בחיצוניות
מישהו אמר תעבורט חזק אלה
הכועסים הדוגרים הוא אומר הטבע שלהם שהם יותר זריזים מאשר זהירים עוד לפני שהם חושבים האם יש פה משהו האם האדם הזה צודק
האם הוא לא לגמרי אשם
הם כבר תוקפים הם כבר יוצאים החוצה בעוצמה של
מגיע לו
אלה האדמור הזקן עוד חידוש מגלה לנו ופה אתם יכולים לקחת מוסר השכל חזק מאוד האדמור הזקן במאמרים הקצרים שלו כותב
שממה באה לאדם צביעות כל פנים לפעמים זה יכול לעזור לצביעות שבאדם שמשבחים אותו ומפארים אותו
כשנוטים לאדם תשבחות יתר על המידה
הוא מתחיל להיות צבוע בנפשו הופך להיות רמאי בנפשו הופך להיות עובד על עצמו נקרא קודם את הלשון שלו
או שיבוא אדם ויפערו הוא מזה יבוא לידי צביעות ופניות
כשהאדם פניות אישיות כאילו זה עושה רק משהו משתלם לי רק מה שבא לי
אתם מכירים את האמרה לא להגיד באדם לא להגיד לאדם את כל שבכו בפניו שמעתם את האמרה הזאת
נראה לך האמת אתם מכירים את הבורץ שאומר אני לא מה שאני חושב שאני ולא מה שאתה חושב שאני אני זה מה שאני חושב שאתה חושב שאני
תפסתי בנאדם תפסתי בן אדם הצלחתי
בני אתה פה הכי חכם יותר מכולם
חבל על הזמן אני ראיתי את זה עליך כל שיעור תמיד אתה זורק את ההברקות בזמן אתה תמיד טוב תן לי תן לי רבע שעה אתה יודע מה אני עושה ממך רבע שעה אני יכול לעשות סגע אותך לגמרי שמתי לב דבר מעניין קחו למשל
את האינטרנט קחו למשל את האינטרנט האינטרנט נתן לנו יכולת מידע כזאת אני זוכר לפני 30 שנה שהיינו צריכים לקבל איזשהי דעה על רופא
יא חביבי היית צריך לנסוע לכאן לחיפה ולשאול במסדרונות אז אומרים לך לא אבל הוא עובד גם באסותא לך תיסע לאסותא עכשיו דבר איתה ואז אולי תדע אם זה רופא שכדאי זה היום בלחיצת פרו אתה מקבל אינפורמציה על הרופא איפה הוא למד בכמה ניתוחים הוא הצליח וכמה ניתוחים לא כל כך ומה אומרים עליו באיזה שתהם יש לו הכל
אתה רוצה לתפוס בן אדם בקלות באיזה דקה לעומת זאת מה עשה האינטרנט גם כן
הוא לקח בני אדם ועשה אותם חכמים בחצי לירה
הם לא באמת חכמים יש לך פתאום בן אדם פתאום בן אדם קרא איזה מאמר רפואי של איזה אחד סימפטום מדע הוא לא הוא לא באמת רופא אבל ככה כתב עלה לו בגוגל עלה לו בחיפוש קורא לזה וואלה כולם עובדים עלינו כולם מרמים עלינו אלה שקרנים אלה פה אלה שם מרגיש רופא גדול
יש איזה מין פרופורציה שהאדם מאבד כשאתה נותן לו יד חופשית מה אומרת מה אומרת התורה כשאתה התאמת את הבן אדם הטעמת נתת לו את כל האפשרויות
התבלבל לגמרי
מה אתה משוגע אבל מה אתה באמת
מה רמה שלך אמיתית
אתה רופא היום יש לך אנשים שמדברים נגד רפואה מסוימת או נגד רופא מסוים והם לא יודעים מה זה רופא בכלל והם מדברים
איך זה קרה איך זה קרה רק בגלל שהטענת את הבן אדם יותר מה יותר 100 מ' מיותר מהגובה שלו ואתה לא
אתה ואתה ואתה ואתה
בסדר אתן לך את כל המידע מותק אתה לא למדת כלום אבל אתה באינטרנט אמצא את כל המידע שאתה רוצה הפלת על אדם פשוט ונבער מידע אינסופי אז הוא מרגיש פרופסור אבל זה פרופסור מטומטם
ככה ככה זה ככה זה עובד העולם קחו את המדע המדע מקבל כספים בצורה לא נורמלית וזה וזה אתה בא ושואל אותו מה ההסבר אני המום אני שומע הרצאות של רופאים מכל מיני בכמה תחומים
אז בדקנו
שרוב האנשים כך וזה כך הכל בדקנו אנשים כך סטטיסטיקה הכל סטטיסטיקות סטטיסטיקות סטסיק איפה השכר שלכם
אין שכל הלך בגרביים אין סליחה
למה מכיוון שכל כך הרבה אתה מתאים מה אתם יודעים על המוח
כל בעיה שנייה אתם על עצמכם על הגוף שלכם
כל בעיה שנייה פנימית הכל בסדר זה משהו נוירולוגי אומרים לך כל מיני מילים כל מיני סיסמאות אבל פיתרון לא תמיד נותנים לך זאת אומרת יש לרפואה גם כן הרפואה המדע בכלל יש לו איזה שהוא מגבלה שהוא הגיע עד לאיזה שהוא מקום אבל איך הם מדברים
מדברים בגובה בגובה בגובה אמר את זה המארל מפראג פעם הוא אמר מה סך הכל כשאתה בא ומדבר עם בן אדם
על פרופסור של הדור שלו אתה מתחיל לשאול אותו אז למה יש כך וכך עלים על העץ אז למה זה ככה את הלמה הוא לא יודע לענות בכלל אבל הוא המדען הגדול הוא הכל יודע זה לא נכון הלמה הוא לא יודע אחר כך הוא בא אלינו אומר הנהר ושואל אותנו מה נותנות המצוות האלה
מה נותן כשאני שם תפילין בבוקר
מה זה יוזר
מה זה נותן אז אתה שואל אותו חזרה אומר לו המרה על הנשל אותו חזרה רגע אתה מבין אתה מבין
במדע שלך אתה מבין אתה יכול לענות לי או אם אתם רוצים בסגנון הבוטה של ראובן דונדי שישב פעם עם בן אדם תתווכח איתו לילה שלם יש אלוקים אין אלוקים יש אלוקים אין אלוקים סוף אומר לו ראובן תגיד מה אתה עושה בחיים האישיים שלך אומר אני בקיבוץ עובד
תשמע אני גם הייתי בקיבוץ אני שמתי לב שיש את חוץ מכבודכם את הגללים של הפרה הזה גדול כזה עגול ויש של העיזים זה כמו זיתים ויש של ה אני יודע שהמעגלים זה ככה תגיד לי למה זה ככה זה ככה זה כמו תמר זה כמו זית וזה כמו תפוח אדמה למה
איפה פה אני יודע אז הוא אומר לו בדראק אתה לא מבין באלוקים אתה מבין
אתה כזה מדען אתה כל הזמן בין העזים לתרנגולים לזה לזה אז אולי תסביר לי מהתחום שבו אתה נמצא כדי לענות עכשיו לך תבין לא בשבילי לזרועות שבילי זה צו אלוקי של הקדוש ברוך הוא אורן סוף לך תבין מה זה עושה בעולמות העליונים בואו אתה בכלל לא מבין את העניין זה לא העסק שלך אתה לא מבין בשום דבר אז מה אתה פותח את הפה בכלל כאילו הסגנון הפשוט שהבן אדם ידע את מקומו ידע מי הוא מה הוא מה הוא ומה יש
ומה אין לי זה זה התכלית של האדם פה בעולם שיידע מה הוא ומי הוא
יש אנשים שואלים למה אדם שומר מצוות ויש לו יסורים
האדמור הזקן כותב את זה זה מעניין כי לפעמים יש לך אדם ששומר תורה ומצוות עושה את מה שהקדוש ברוך הוא אומר ובכל זאת לא הולך לו בפרנסה לא הולך לו בשידוך לא הולך לו לא הולך לו אומר שמע כולה אני בסדר יש תראה אנשים ברחובות מה עושים אני המצב שלי טוב למה לא הולך לי
אז באים אליו ואומרים לו תשמע אמרנו זקן זה מאמר האדמור הזקן כותב מפני יש זה פסוק בתהילים שכתוב הקדוש ברוך כל השם שובר ארזי אומר אדמור הזקן אתה יודע מי הם הארזים הצבועים
כשבן אדם עושה דבר לשם שמיים לגמרי
זה של הקדוש ברוך הוא יקר מאוד אבל מי שלא עושה לשם שמיים לגמרי אז הקדוש ברוך הוא שובר על הזיו שובר בשביל מה הוא שובר אותם כדי שיעשו לשם שמיים יעשו משהו אמיתי יעשו משהו פנימי זאת אומרת כשבן אדם לא הולך לו משהו אחת הסיבות המרכזיות כי משהו כן עושה הוא לא עושה לי לב את האור ללב נקי אילו היה עושה מלב טהור מלב נקי היה משתנה העניין הדבר היה היה אחרת לגמרי
יש אנשים כאלה שאנחנו פוגשים אותם אני מתאר לעצמי שגם אתם חוויתם את זה אדם מפורסם מפורסם מפורסם יש לו שם בכל העולם
אמרת אני רוצה ללכת לראות אותו נפגשתי איתו ראית שהוא הרבה- מהפרסום שלו כאילו לא משהו לא התרשמת ויש לך בן אדם שלגמרי לא מפורסם נפגש איתו טוב היית המום
איך הוא לא מפורסם
הפרסומת זה פרי סמך מ הפרסומת זה זה פרי של הילד מי שבאמת באמת באמת באמת לא צבוע אז יש לו איכות פנימית מי שצבוע הולך הולך הולך פה יושב שמו ורחו נודף בכל הארץ זה לא האמת פגשתי איזה שהיא אישה אישה אומרת לי בכאב היא אומרת הייתי צריכה להיפגש עם איזשהי אישיות חשובה עשיתי תור כבר 3 חודשים אני מחכה לעצור הזמינו הגעתי למשרד
מחכה מחכה בחדר קבלה אין הבן אדם לא נמצא אני שואל את המזכיר איפה הוא יצא לאיזושהי שמחה שהוא צריך היה לצאת לאיזושהי אירוע
אז למה לא התקשרו להגיד לי
אז היא הבינה היא קלטה מה מה נותן לו הפגישה שלו עם אישה פשוטה לעזור לה באיזה מה זה נותן לו זה מקדם לו מכירות מעלה לו מניות במפלגה מה זה נותן לו לא נותן לו שום דבר
הוא מחפש כמה בשמחה יראו אותו תמונות עניינים וידאו ישאר וזה יכנס בית ההון העירוני ופה ושם אז הוא נמצא שם
לעומת זאת אישה אחרת סיפרה לי ראיתי את ההבדל של אור וחושך היא סיפרה לי שהיא עשתה איזושהי פגישה עם אישיות
והיא הגיעה אליו הביתה והוא לא היה בבית אשתו אומרת הוא יצא או לא בבית אחרי דקה התקשר הטלפון וזה היה סיפור מלפני למעלה מחמישים שנה
הוא עצר באמצע הדרך בטלפון ציבורי התקשר לאשתו ואני נזכרתי שיש איזושהי פגישה אז תגידי לאישה שאני עוצר ומיד חוזר חזרה הביתה תוך רבע שעה אני בבית שתמתין
ביטל את כל מה שהוא יצא חזרה+ הודיע מיד שזה אדם פנימי וכל השאר זה סמל של סוגיות
מאז חטץ הדעת לכל דבר שלילי יש גם צד חיובי אתם יודעים גם לצביעות יש גם צד חיובי לא סתם השם ברא אותה מה הצד החיובי של הצביעות
אז שתי נקודות
אמר פעם אדמור הזקן באו לאדמור הזקן אמרו לו יש לך בן אדם
שהוא רמאי כולו הוא צבוע כולו שואל אותם האדמור הזקן כמה זמן הוא כבר משחק אותה ככה
הרבה זמן נו אז אתה יודע ככל שהצבע יותר חזק זה נדבק באדם יותר
אז לפעמים דרך הצביעות עצמה שאתה מסגל לעצמך מעשה טוב עניין טוב עניין חיובי אתה יכול להגיע לדרגות
פעם באו לצמח צדק לנכד שלו אמרו לו זה הבן אדם מתפלל רק בשביל להתגאות הוא עושה רושם כאילו מי יודע מה צדיק וזה אומר להם אצל צדק צבועים כאלה אני אוהב למה הוא בחר בצבע הזה ולא משהו אחר
אימוץ צבוע היה יכול לחפש יש הרבה דברים לשחק אותה למה בחרת דווקא את זה
כי זה אומר שהוא שהוא יש לו איזה קשר לעניין הזה זה קשר פנימי גם לצניעות יש איזה שהיא פנימית ואמיתית תוך שלא נשמע מה נשמע עכשיו אני רוצה לדבר אחרונה ברשותכם שהיא הכי חשובה מכל השיר
עם ישראל אוהב פנימיות שונאי צביעות אני פוגש אנשים על ימין ועל סמאל שאומרים לי אני אומר להם אולי תעשו ככה אולי תתחזקו משהו ביהדות
איך אמר לי פעם אחת שכן שיצאתי אליו מהסוכה עם 4 מינים בתוך החג אמרתי לו אולי תברך הוא הגיע בדיוק עם הוולוו שלו והכנה את הרכב בחג אז אני אומר לו אולי תברך אז הוא אומר לי לא צריך להיות יושרה אם אתה מאמין אז בהכל אני לא אברך על הלולב ואיסע בתוך החג זה לא הולך ביחד זה לא בסדר
אתם יודעים כמה פעמים הרבי באגרות הקודש ובשיחות התייחס לטענה הזאת כנראה שזה טענה יהודית היהודי רוצה להיות אמיתי הוא חש
הוא חש הוא חש שהוא רוצה בתוך תוכי אותו יהודי רוצה
אבל לא הוא לא יכול לחקור אז הוא אומר הכל או כלום כאילו זה לא מתאים לי באמצע אני לא צבוע אומר הרבי אתה לא צבוע
כל התורה כל המצוות כל המעשים הטובים שייכים לך הם בעצם המהות הפנימית שלך אז זה שאתה עושה משהו אחר זה הצביעות
תעשה את ה את המצווה הזאת חזרת לאמת הפנימי שלך מה אתה פוחד שאתה צבוע אדרבה אם אתה נשאר בצד השני ב-99% במה שנשאר תשובה שמה אתה צבוע זה לא האמת שלך יהודי בעצם שייך לתורה
יהודי בעצם שייך למצות יהודי בעצם שייך לאלוקות נישואים רק בסיפור אחד היה אחד חבר כנסת עוד בכנסת הראשונה או הרב מנחם פרוש הבן שלו פרוש מהגודן זה הבן שלו
יום אחד הוא מגיע לרבי ביחידות
אז הרבי דיבר איתו הוא אומר רציתי לספר לרבי על בן גוריון הוא אומר היו לי עם בן גוריון שיחות ארוכות מאוד כך מספר הרב פרוש לרבי שיחות ארוכות מאוד פעם אחת שאלתי אותו תגיד לי אתה בתור מנהיג זה
מה הייתה ההחלטה הכי קשה הרגע הכי הכי שאתה זוכר מכל חיי הפוליטיקה שלך
ההחלטה הכי קשה שהייתה לי אומר לו בן גוריון מה הייתה ההחלטה הכי קשה שלך
אתם יודעים מה הייתה החלטה הכי קשה של בן גוריון אז הוא אומר לו
שבמלחמת השחרור
היה מצב של מחסור גדול בנשק
בעוצמות בעוצמות גדולות מחסור בנשק
והוא היה הוא שימש כראש ממשלה או כמנהל
ומגיעים אליו כל הזמן קריאות מקבוצות אנחנו פה חיילים צעירים מתים אם לא תשלח נשק אנחנו אבודים
מהגבול הזה גם כן אם לא זה נשק נשק
מחמישה מקומות הוא מקבל זה
פתאום מגיע המקום השישי
והם אומרים לו אנחנו מירושלים העיר העתיקה
אנחנו זקוקים לנשק
וזה נוגע בנפש ואז הם הוסיפו לו עוד משפט ירושלים זה הראש של העם היהודי
אם לא תיתן כאן אנחנו בלי ראש
אבל זו הייתה החלטה הכי קשה שלי אבל נתתי להם
הוא סיפר את זה לרבי את הסיפור הזה סיפר הרב פרוש לרבי אז הרבי אמר לו וואו
איך הוא הגיע לזה בן גוריון אני מאוד מתפלא מה הייתה הזכות שלו להחליט את ההחלטה הנכונה כל כך
אז אני רוצה לומר לכם בעקבות הסיפור הזה שלכולנו בכל מצב שאנחנו נמצאים
יש לנו את היכולות להגיע לכל החלטה נכונה לצאת מכל שביעות שהיא לא משנה באיזה נקודת מוצא אנחנו נמצאים
ובתנאי
שזה יהיה אכפת לנו שזה יהיה נוגע לנו לא משנה באיזה מצב יהודי נמצא אבל תמיד הוא יוכל לעורר את הציון שבנפש את הירושלים שבלב הוא יוכל לעורר ולהגיע להחלטות הנכונות וזה עיקר העבודה שלנו לצאת מהצביעות ולחזור לעצמנו לעצמנו האמיתי שבכל מצב זה אפשרי
ובלבד שאנחנו נעסוק בהתבוננות פנימית באכפתיות פנימית
כשזה נוגע נפתחים צינורות רוחניים והפתרון האמיתי נופל אלינו כפרי בשל שהקדוש ברוך הוא יעזור לנו שנצליח