תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו נמצאים בקיץ
של שנת שמיטה כותב הרמבן שיש מצווה מיוחדת לאכול פירות שביעית זאת אומרת
שזה לא רק שיש בהם קדושה יש לך מצווה לאכול אותם לא אם תרצה לאכול
אז אתה צריך לאכול אותם בקדושה זה אומרים לגבי מצוות גירושין זה נאמר להיות המגרש מגרד בגט אין מצווה לגרש יש מצווה שמי שמגרש שיגרש בגט אבל כשאנחנו מדברים על פירות שביעית לפחות לשיטתו של הרמבן יש מצווה לאכול החי וריאה אהובה יותר כנפשי רגע לפני שאנחנו עוברים לשיעור אבקש את תשומת ליבכם
אני מבקש את עזרתך
היום לקחתי על עצמי בסיעתא דשמיא בעזרתכם הנדיבה להחזיק את כל אלהוראה ומשפט כהמשך של מורי ורבי הרב מאיר אהרון ליב השלום מורי ורבותי אנא ממכם תעזרו לי להחזיק את הכולל בהרחבה בגשמיות ובפניות להחזיק את הדיינים להוסיף עליהם לעלות מחיורה ויראת שמיים והקדוש ברוך הוא ישלם לכם כדכם הטוב ובנה בחיה ומזונו ובכל ה בסיעתא דשמיא
שתראו אותה בפועל ממש כל שקל ושקל שאתם נותנים יחזור אליכם ביתר שאת ביתר עוז ותראו ברכה והצלחה בכל מה שאתם צריכים גם בגשמיות גם ברוחניות וגם בחינוך הילדים למטה בתיאור הסרטון ישנו לינק שאפשר באמצעותו לתרום באופן ישיר תבורכו מפי עלייה
עכשיו שאנחנו נמצאים בשלהי הקיץ אפשר לומר שיש לנו את הפירות המשובחים משבעת המינים שזה הזמן שלהם עכשיו הנה הרימון עכשיו
עץ הרימון נתן ריחו מים המלח ועד יריחו אז יש לו עוצמה מיוחדת
אותו דבר פירות נוספים ואנחנו נזקקים לשאלות שקשורות עם הברכות שיש לנו אז קודם כל נזכיר קודם כל את ההלכה הראשונה ואחר כך נקשה קושיות ההלכה הראשונה היא זה שפרי משבעת המינים קודם לפירות שאינם משבעת המינים הלכה שנייה היא שבתוך פירות של 7 המינים גופא פירות שמוקדמים
למילה ארץ קודמים לכן הסדר צריך להיות הסדר צריך להיות ככה זית קודם אחריו תמר אחריו הנביא אחריו תאנב אחריו רימון מדוע
משום שכתוב ארץ סחיטה ושוהורה
גפן אז הגפן הוא שלישי ותאנה ורימון ארץ זה שמן ודבש אז הזית הוא קודם למילה ארץ אז הוא קודם לגפן שהוא שלישי אותו דבר זה ככה הוא קודם גם כן לתמר וכולי וכולי הוא אז זה יוצא זית תמר ענבים תאנה ורימון עכשיו השאלה שאני רציתי לדון בהיום יש לך עכשיו צלחת טרות
וכמו שאתם יודעים התמר זה
שאוכלים אותו יבש התמרה הלך הוא מוחזק בנקיות הוא נקי הוא טרי הוא טוב וזה נפקא מינה לאלה שיאכלו בראש השנה תמרים אז אם הם יאכלו איתם הוא שונאנו הם יאכלו תמר לך לא צריכים לבדוק אותו אבל כשמדברים על תמר יבש תמר יבש אני לא רוצה להגיד מלא אבל יש בו הרבה עכשיו לא רק תולעים יש לו גם נמלים בדקתי
אתה רואה אותם שאתה פותח אותו מוצר מוציא את הגלגלים
מסתכל עליו מול השמש מול השמש מול אור חזק אתה רואה את הדברים שהם קצת יותר קשים שהם לא ככה
עוברים את המסך של העור אתה רואה שמה נמלים דבוקות משהו שוהה בכל מיני מקומות עד שהוא מתייבש אז לכן צריכים לבדוק את התמר אין בזה שום ספק
תמר יבש צריכים לבדוק אבל לא על זה באתי לדבר עכשיו האדם בדק את התמה בגלל שהוא בדק אותו אז יצא שהוא פתח אותו חתך אותו התמר אינו נוב שלם
שיש לו בצלחת ואילו הענבים שיש לפניו בצלחת הם ענבים כל עניו
שזה העונה שלהם אז עכשיו השאלה היא יש לי תמר וענבים שלמים מה קודם למה אמרנו שהתמר יהיה קודם לענבים אבל לכולם הפשט זה כאשר התמר שלי הוא תמר שלם אבל אם התמר שלי הוא תמר חתוך אולי אני אבוא ויגיד שהענבים יקדמו לו כי הם שלמים והוא חתוך זאת אומרת מבחינת הקירבה בפסוק ברור שאתמר קודם אבל מבחינת השלם והחטוף
שאלה אני שואלת
מגן אברהם בסימן ריש יוד 1000 בסעיף קטן 1000 כותב מקדים מין 7 אפילו חצי פרי והשני שלם אז הוא מלמד אותנו הלכה נוספת שאם יש לך תפוחי עץ שלמים ויש לך תמר חצוי כמו שהיה פה אז פרי משבעת המינים קודם לפרי שאינו משיבת המינים אם הוא שלם זה היה לך אחת אבל אחר כך הוא אומר דבר מעניין
שניהם מין זין או שניהם אינם מין זין אז מקדים את השלם אם שניהם ממין 7 המינים ויש לך אחד חצי ואחד שלם תאכל את השלם תיקח את השלם אז על פניו הייתי בא ואומר אם יש לי ענבים ויש לי תמרים והתמרים הם חצי וענבים הם שלם אז אף על פי שאתה היית צריך להקדים את התנך מתמר מכיוון שהוא לא קרוב למילה ארץ מצד החשיבות
אבל תקדים את השלם כי הוא אומר אם שניהם מין זין שניהם ישיבת המינים מקדים את השלם אבל כשמסתכלים במשנה ברורה איך שהמשנה ברורה הבין אותו אז המשנה ברורה לא הבין ככה המשנה הברורה כותב ואם שניהם ממין אחד משבעת המינים המשנה ברורה הוסיף שתי מילים הוא לא אומר ואם שניהם משבעת המינים שלם עדיף כמו שכתב המגן אברהם המשנה ברורה הוסיף עוד שני מילים ואם שניהם ממין אחד משבר המילים אם יש לך שתי ענבים
אחד שלם ואחד חצוי קח את השלם אם יש לך שתי תמרים אחד שלם ואחד חצוי תיקח את השלם מה שלום מתוך דברי המשנה הברורה
מה יהיה במקרה כשיש לי אחד שלם ואחד חצוי ומשני מינים שונים והחצוי מוקדם בפסוק והמילים של מקרוב למילה ארץ אז תיקח את המין שקרוב למילה ארץ ולא את המין השלם אפילו שמה שאתה לוקח הוא חצוי ולא שלם ככה מה שמה
מאיפה למדת זה המשנה הברורה
הוא למד את זה מציון אחד שמציין המגן אברהם המגן אברהם מציין תעיין בסימן קופסא מחית תזכרו בקלות זה סימן כאסח תתעיין שם ששם אנחנו מוצאים את העניין הזה אנחנו מוצאים את העניין הזה שאם יש לך שני מינים אז איזה שני מינים יש לך
בסימן כסח שמה יש לך שני מינים של של פת
יש לך פת אחת שעשויה בחיטים ויש לך פת אחת שעשויה מי שעורים ושמה כתוב שאם הפתורים היא שלמה והפת החיטים היא חצויה תקדים את הפת של החיטים החצויה תקדים אותה מזה למד המגן אברהם מהציון הזה מה הוא למד שאותו דבר אם אין לך שני סוגים של פירות אחד מוקדם פסוק כמו למשל התמרים שהם מוקדמים בפסוק והוא חצוי
יש לך אחד שהוא מאוחר בפסוק והוא שלם כמו למשל הענבים אז תברך על התמר עכשיו על זה יש לי שאלה כי האדמור הזקן בואו נצטט רגע את הלשון שלו כשהוא מדבר על פז בסימן כאסח סעיף ראשון אומר אדמור הזקן ככה
הביאו לפניו חתיכה של פת הוא פאת שלמה מצווה מן המבחר לברך על השלמה
אפילו פת כי בר וקטנה והחתיכה פת נקייה וגדולה מהשלמה בכל אופן צריך לקחת את השלמה והוא שהכל מין אחד אבל עם השלימה משקיעורים והחתיכה מחיטים אפילו היא פרוסה קטנה היא קודמת לברך עליה הועיל וכיתה מוקדמת בפסוק משיבש 7 המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל
וכל המוקדם בפסוק זה מוקדם לברכה כמו שכתוב בסימן ריש י א שציטנו קודם ואף על פי כן ופה אני רוצה על זה אני רוצה להקשות ואף על פי כן יראי שמיים יוצא ידי שתיהן שמניח הפרוסה בתוך השלמה הוא בוצע משתיהם יחד הואיל וגם השהריים מזין המינים והיא שלמה
גם השוהריים מזה היה הנביא שלמה
אבל אמא שלמה היא של שיפון אף על פי שהיא מין סיעורים כיוון שלא הזכירו הכתוב בפירוש כמו חיט אין צריך להניחו כלל עם הפרוסה של חיטים מוריי ורבותיי
האדמור הזקן כותב שאם יש לך שתי סוגים של פתח את הפת
היא קרובה יותר לפסוק המגן אברהם למד שבפירות אם יש לך אותו דבר תעשה בפירות אם יש לך פרי חצי פרי שלם והחצי קודם הפסוק תקדים את החצי
אבל המגן אברהם השמיט את מה שכתוב פה בהמשך פה לגבי פער את אומרת האדמור הזקן שמכיוון שזה בכל אופן ישיבת המינים קח את שניהם ביחד ותבצע מהם גם את השלמה וגם את הזה למה
כי גם הסיורים ישיבת המינים השאלה היא האם כשיש לי תמר חצוי ויש לי ענב שלם האם אני אקח משניהם אני מברך שניהם ביחד
זה טיעון חזק כבר
נכון נכון אז אני באמת סבור כמו שאתה אומר שלא אצטרך דווקא בפת נאמר את זה ומי שמתייחס לשאלה הזאת במפורש זה המשנה הברורה בשער הציון והוא כותב דבר שהוא מסברה לחלוטין הוא אומר שלדעתו כל העניין הזה שנאמר לגבי לחם כי הלחם הוא עיקר הסעודה ועליו בוצעים והוא פותר את כל המאכלים אז לכן ראוי הוא שתיקח את שני סוגי הפעט אם יש לכל אחד מהם מעלה
אבל כשמדובר בפירות פירות
אומר לך אומר לך המשנה ברורה פה משמעות המגן אברהם ולנו אין את הסימן ריש יהוד 1000 באדמור הזקן אבל משמעות המגן אברהם תיקח את הפרי שמוקדם בפסוק והוא חצוי ואל תיקח את השלם שמאוחר בפסוק מורייבר רבותיי יוצא פה חידוש גדול
שישנם דברים שאנחנו נעדיף את השלם כשזה מאותו מין אבל כשיש מעלה שהיא מעלה של תורה
אז היא גוברת על מעלת השלמות אתם מבינים מה מדובר פה היא המעלה היא מעלה כי איך שאנשים מחשבים את זה שלם וחצי סתם ככה חצי תפוח ותפוח שלם אז ברור שאתה צריך לקחת את תפוח השלם אבל אם זה מעלה שהתורה נתנה איזה מעלה אפילו אם הוא חצי לא= שום דבר אתה צריך להתבטל לחצי בחברה וזה מוסר השכל בני אדם גם כן אם יש לך בן אדם יחד
ככה שלו אבל הוא אין לו לב שבור הוא לא זה אז תדע שההוא עם הלב השבור הוא קודם למה כי שניהם התורה אחרי זה משהו של הקדמה של שברון הלב זה הקדמה האמיתית הקדמה של תורה לפני שאני שומע אותך חכם הרי אני אני רוצה אני רוצה איך אומרים במנוחה לשמוע אותך אז תן לי תן לי רק עוד להגיד חצי מילה
יש לי
חצי תפוח ותפוח שימו לב התפוח לא היה כאן לא לא היה במקרר תפוח השלם אבל יש לי חצי תפוח ביד
אתה שומע לירון קיסר אתה שומע אז יש לי יש לי חצי תפוח חצי
אני לקחתי אותו ביד לא ברכתי עדיין רצה לאכול אותו פתאום מישהו הביץ
הפירות עם תפוח שלם לא בירכתי עדיין האם אני צריך להניח את התפוח מנייד ולקחת את השלם
אותו מין תפוח עץ לפני הברכה
אלינו אומר
דבורין
יאמר לנו חכם יצחק אז מה הבעיה למה לא תיקח את השלם אני אספר לכם
אני
הבנה עומד לפני חנוכה יש לי חנוכיה והיא כבר חנוכייה הזאת יכולה להכיל בקנים שלה גם שמן יכולה להכיל גם נרות אני כבר שמתי נרות
פתאום בא מישהו עם שמן האם אני עכשיו אוריד את הנרות ישים שמן או שאני אגיד שמע כבר הכנת את הנרות כיבדת אותה וזה עכשיו שלא יתביישו
אז היה חכם אחד גדולי הפוסקים
שקוראים לה א שבות יעקב והוא כותב שאל תיגע בנרות תדליק בנרות הדלקת אותו שמת אותם למצווה זהו
יש חכם אחר שהוא אומר אני יש לי ראייה הפוכה
מהראיה ההפוכה שלו הוא היה מגמרא הגמרא מסכת מנחות בדף סמך דלת אומרת ככה אמא רבה היו לפניו בית חטאות
אחת שמנה ואחת תחושה שחט שכם שמנה ואחר כך כחושה חייב כחושה ואחר כך שמנה פטור ולא עוד ואני הבאתי את הציטוט של הגמרא בשביל הקטע הזה ולא עוד אלא שאומרים לו עבה שמנה לכתחילה ושחות זאת אומרת יש להקדים את השמנה ואפילו שכבר טיפלת בשכותה תקדים את השמנה
אז לכאורה אומר החכם צביעות אותו דבר זה לגבי נרות יש לך נרות
חנוכה מפראפין או משעווה יש לך עכשיו שמש שבה מאוחר יותר תקדים את השמן האמת היא שגם השבות יעקב למעשה הוא חולק עליו על הראיות שלו וכולי
אבל הוא למעשה מסכים שאם תרצה כן תוכל לעשות את המהודר יותר רק רוצה להגיד שאתה לא חייב לעשות את זה למה
כי זה גם מצווה וכבר הכנת את זה אז אתה לא חייב לזלזל במצווה אבל אם תרצה תוכל לעשות את זה אז מסקנת הדברים לגבי התפוח השלם והחצוי
פי שיש מקום לבוא ולהגיד שכיוון שכבר הלכתי לברך על הרצוי אז אני לא אעליב אותו אבל בכל אופן כיוון שלא בירכתי עדיף שאני אקח את השלם ואני אברך סיכום כשיש לפניי
פירות שלא משבעת תמינים ופירות משבעת המינים אני מקדים את שיבת המינים קודם כשיש לפניי פירות משבעת המינים אז אני מקדים את מה שקודם בפסוק זית תמר ענבים תאנה ורימון כשיש לפני שלם
וחצוי שלם לא מישיבת המינים וחצוי מישיבת המילים המינים אז אני מקווה
את החצוי של 7 המינים כשיש לפניי חצוי בשבעת המינים ומשלם ישיבת המינים והם מאותו המין אז אני מקדים את השלם כשהם לא מאותו המין אני מקדים אפילו את החצוי שהוא מוקדם בפסוק
וכשיש לפניי שני מינים אחד שלם שיש יש לי חצי שהלכתי לברך עליו והביאו לי אחר כך מאותו המין שלם אז המקרה הזה אני צריך לקחת את
השלם
ולברך עליו אפילו שבידי היה החצוי מוכן לברכה
אנחנו נמצאים בקיץ
של שנת שמיטה כותב הרמבן שיש מצווה מיוחדת לאכול פירות שביעית זאת אומרת
שזה לא רק שיש בהם קדושה יש לך מצווה לאכול אותם לא אם תרצה לאכול
אז אתה צריך לאכול אותם בקדושה זה אומרים לגבי מצוות גירושין זה נאמר להיות המגרש מגרד בגט אין מצווה לגרש יש מצווה שמי שמגרש שיגרש בגט אבל כשאנחנו מדברים על פירות שביעית לפחות לשיטתו של הרמבן יש מצווה לאכול החי וריאה אהובה יותר כנפשי רגע לפני שאנחנו עוברים לשיעור אבקש את תשומת ליבכם
אני מבקש את עזרתך
היום לקחתי על עצמי בסיעתא דשמיא בעזרתכם הנדיבה להחזיק את כל אלהוראה ומשפט כהמשך של מורי ורבי הרב מאיר אהרון ליב השלום מורי ורבותי אנא ממכם תעזרו לי להחזיק את הכולל בהרחבה בגשמיות ובפניות להחזיק את הדיינים להוסיף עליהם לעלות מחיורה ויראת שמיים והקדוש ברוך הוא ישלם לכם כדכם הטוב ובנה בחיה ומזונו ובכל ה בסיעתא דשמיא
שתראו אותה בפועל ממש כל שקל ושקל שאתם נותנים יחזור אליכם ביתר שאת ביתר עוז ותראו ברכה והצלחה בכל מה שאתם צריכים גם בגשמיות גם ברוחניות וגם בחינוך הילדים למטה בתיאור הסרטון ישנו לינק שאפשר באמצעותו לתרום באופן ישיר תבורכו מפי עלייה
עכשיו שאנחנו נמצאים בשלהי הקיץ אפשר לומר שיש לנו את הפירות המשובחים משבעת המינים שזה הזמן שלהם עכשיו הנה הרימון עכשיו
עץ הרימון נתן ריחו מים המלח ועד יריחו אז יש לו עוצמה מיוחדת
אותו דבר פירות נוספים ואנחנו נזקקים לשאלות שקשורות עם הברכות שיש לנו אז קודם כל נזכיר קודם כל את ההלכה הראשונה ואחר כך נקשה קושיות ההלכה הראשונה היא זה שפרי משבעת המינים קודם לפירות שאינם משבעת המינים הלכה שנייה היא שבתוך פירות של 7 המינים גופא פירות שמוקדמים
למילה ארץ קודמים לכן הסדר צריך להיות הסדר צריך להיות ככה זית קודם אחריו תמר אחריו הנביא אחריו תאנב אחריו רימון מדוע
משום שכתוב ארץ סחיטה ושוהורה
גפן אז הגפן הוא שלישי ותאנה ורימון ארץ זה שמן ודבש אז הזית הוא קודם למילה ארץ אז הוא קודם לגפן שהוא שלישי אותו דבר זה ככה הוא קודם גם כן לתמר וכולי וכולי הוא אז זה יוצא זית תמר ענבים תאנה ורימון עכשיו השאלה שאני רציתי לדון בהיום יש לך עכשיו צלחת טרות
וכמו שאתם יודעים התמר זה
שאוכלים אותו יבש התמרה הלך הוא מוחזק בנקיות הוא נקי הוא טרי הוא טוב וזה נפקא מינה לאלה שיאכלו בראש השנה תמרים אז אם הם יאכלו איתם הוא שונאנו הם יאכלו תמר לך לא צריכים לבדוק אותו אבל כשמדברים על תמר יבש תמר יבש אני לא רוצה להגיד מלא אבל יש בו הרבה עכשיו לא רק תולעים יש לו גם נמלים בדקתי
אתה רואה אותם שאתה פותח אותו מוצר מוציא את הגלגלים
מסתכל עליו מול השמש מול השמש מול אור חזק אתה רואה את הדברים שהם קצת יותר קשים שהם לא ככה
עוברים את המסך של העור אתה רואה שמה נמלים דבוקות משהו שוהה בכל מיני מקומות עד שהוא מתייבש אז לכן צריכים לבדוק את התמר אין בזה שום ספק
תמר יבש צריכים לבדוק אבל לא על זה באתי לדבר עכשיו האדם בדק את התמה בגלל שהוא בדק אותו אז יצא שהוא פתח אותו חתך אותו התמר אינו נוב שלם
שיש לו בצלחת ואילו הענבים שיש לפניו בצלחת הם ענבים כל עניו
שזה העונה שלהם אז עכשיו השאלה היא יש לי תמר וענבים שלמים מה קודם למה אמרנו שהתמר יהיה קודם לענבים אבל לכולם הפשט זה כאשר התמר שלי הוא תמר שלם אבל אם התמר שלי הוא תמר חתוך אולי אני אבוא ויגיד שהענבים יקדמו לו כי הם שלמים והוא חתוך זאת אומרת מבחינת הקירבה בפסוק ברור שאתמר קודם אבל מבחינת השלם והחטוף
שאלה אני שואלת
מגן אברהם בסימן ריש יוד 1000 בסעיף קטן 1000 כותב מקדים מין 7 אפילו חצי פרי והשני שלם אז הוא מלמד אותנו הלכה נוספת שאם יש לך תפוחי עץ שלמים ויש לך תמר חצוי כמו שהיה פה אז פרי משבעת המינים קודם לפרי שאינו משיבת המינים אם הוא שלם זה היה לך אחת אבל אחר כך הוא אומר דבר מעניין
שניהם מין זין או שניהם אינם מין זין אז מקדים את השלם אם שניהם ממין 7 המינים ויש לך אחד חצי ואחד שלם תאכל את השלם תיקח את השלם אז על פניו הייתי בא ואומר אם יש לי ענבים ויש לי תמרים והתמרים הם חצי וענבים הם שלם אז אף על פי שאתה היית צריך להקדים את התנך מתמר מכיוון שהוא לא קרוב למילה ארץ מצד החשיבות
אבל תקדים את השלם כי הוא אומר אם שניהם מין זין שניהם ישיבת המינים מקדים את השלם אבל כשמסתכלים במשנה ברורה איך שהמשנה ברורה הבין אותו אז המשנה ברורה לא הבין ככה המשנה הברורה כותב ואם שניהם ממין אחד משבעת המינים המשנה ברורה הוסיף שתי מילים הוא לא אומר ואם שניהם משבעת המינים שלם עדיף כמו שכתב המגן אברהם המשנה ברורה הוסיף עוד שני מילים ואם שניהם ממין אחד משבר המילים אם יש לך שתי ענבים
אחד שלם ואחד חצוי קח את השלם אם יש לך שתי תמרים אחד שלם ואחד חצוי תיקח את השלם מה שלום מתוך דברי המשנה הברורה
מה יהיה במקרה כשיש לי אחד שלם ואחד חצוי ומשני מינים שונים והחצוי מוקדם בפסוק והמילים של מקרוב למילה ארץ אז תיקח את המין שקרוב למילה ארץ ולא את המין השלם אפילו שמה שאתה לוקח הוא חצוי ולא שלם ככה מה שמה
מאיפה למדת זה המשנה הברורה
הוא למד את זה מציון אחד שמציין המגן אברהם המגן אברהם מציין תעיין בסימן קופסא מחית תזכרו בקלות זה סימן כאסח תתעיין שם ששם אנחנו מוצאים את העניין הזה אנחנו מוצאים את העניין הזה שאם יש לך שני מינים אז איזה שני מינים יש לך
בסימן כסח שמה יש לך שני מינים של של פת
יש לך פת אחת שעשויה בחיטים ויש לך פת אחת שעשויה מי שעורים ושמה כתוב שאם הפתורים היא שלמה והפת החיטים היא חצויה תקדים את הפת של החיטים החצויה תקדים אותה מזה למד המגן אברהם מהציון הזה מה הוא למד שאותו דבר אם אין לך שני סוגים של פירות אחד מוקדם פסוק כמו למשל התמרים שהם מוקדמים בפסוק והוא חצוי
יש לך אחד שהוא מאוחר בפסוק והוא שלם כמו למשל הענבים אז תברך על התמר עכשיו על זה יש לי שאלה כי האדמור הזקן בואו נצטט רגע את הלשון שלו כשהוא מדבר על פז בסימן כאסח סעיף ראשון אומר אדמור הזקן ככה
הביאו לפניו חתיכה של פת הוא פאת שלמה מצווה מן המבחר לברך על השלמה
אפילו פת כי בר וקטנה והחתיכה פת נקייה וגדולה מהשלמה בכל אופן צריך לקחת את השלמה והוא שהכל מין אחד אבל עם השלימה משקיעורים והחתיכה מחיטים אפילו היא פרוסה קטנה היא קודמת לברך עליה הועיל וכיתה מוקדמת בפסוק משיבש 7 המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל
וכל המוקדם בפסוק זה מוקדם לברכה כמו שכתוב בסימן ריש י א שציטנו קודם ואף על פי כן ופה אני רוצה על זה אני רוצה להקשות ואף על פי כן יראי שמיים יוצא ידי שתיהן שמניח הפרוסה בתוך השלמה הוא בוצע משתיהם יחד הואיל וגם השהריים מזין המינים והיא שלמה
גם השוהריים מזה היה הנביא שלמה
אבל אמא שלמה היא של שיפון אף על פי שהיא מין סיעורים כיוון שלא הזכירו הכתוב בפירוש כמו חיט אין צריך להניחו כלל עם הפרוסה של חיטים מוריי ורבותיי
האדמור הזקן כותב שאם יש לך שתי סוגים של פתח את הפת
היא קרובה יותר לפסוק המגן אברהם למד שבפירות אם יש לך אותו דבר תעשה בפירות אם יש לך פרי חצי פרי שלם והחצי קודם הפסוק תקדים את החצי
אבל המגן אברהם השמיט את מה שכתוב פה בהמשך פה לגבי פער את אומרת האדמור הזקן שמכיוון שזה בכל אופן ישיבת המינים קח את שניהם ביחד ותבצע מהם גם את השלמה וגם את הזה למה
כי גם הסיורים ישיבת המינים השאלה היא האם כשיש לי תמר חצוי ויש לי ענב שלם האם אני אקח משניהם אני מברך שניהם ביחד
זה טיעון חזק כבר
נכון נכון אז אני באמת סבור כמו שאתה אומר שלא אצטרך דווקא בפת נאמר את זה ומי שמתייחס לשאלה הזאת במפורש זה המשנה הברורה בשער הציון והוא כותב דבר שהוא מסברה לחלוטין הוא אומר שלדעתו כל העניין הזה שנאמר לגבי לחם כי הלחם הוא עיקר הסעודה ועליו בוצעים והוא פותר את כל המאכלים אז לכן ראוי הוא שתיקח את שני סוגי הפעט אם יש לכל אחד מהם מעלה
אבל כשמדובר בפירות פירות
אומר לך אומר לך המשנה ברורה פה משמעות המגן אברהם ולנו אין את הסימן ריש יהוד 1000 באדמור הזקן אבל משמעות המגן אברהם תיקח את הפרי שמוקדם בפסוק והוא חצוי ואל תיקח את השלם שמאוחר בפסוק מורייבר רבותיי יוצא פה חידוש גדול
שישנם דברים שאנחנו נעדיף את השלם כשזה מאותו מין אבל כשיש מעלה שהיא מעלה של תורה
אז היא גוברת על מעלת השלמות אתם מבינים מה מדובר פה היא המעלה היא מעלה כי איך שאנשים מחשבים את זה שלם וחצי סתם ככה חצי תפוח ותפוח שלם אז ברור שאתה צריך לקחת את תפוח השלם אבל אם זה מעלה שהתורה נתנה איזה מעלה אפילו אם הוא חצי לא= שום דבר אתה צריך להתבטל לחצי בחברה וזה מוסר השכל בני אדם גם כן אם יש לך בן אדם יחד
ככה שלו אבל הוא אין לו לב שבור הוא לא זה אז תדע שההוא עם הלב השבור הוא קודם למה כי שניהם התורה אחרי זה משהו של הקדמה של שברון הלב זה הקדמה האמיתית הקדמה של תורה לפני שאני שומע אותך חכם הרי אני אני רוצה אני רוצה איך אומרים במנוחה לשמוע אותך אז תן לי תן לי רק עוד להגיד חצי מילה
יש לי
חצי תפוח ותפוח שימו לב התפוח לא היה כאן לא לא היה במקרר תפוח השלם אבל יש לי חצי תפוח ביד
אתה שומע לירון קיסר אתה שומע אז יש לי יש לי חצי תפוח חצי
אני לקחתי אותו ביד לא ברכתי עדיין רצה לאכול אותו פתאום מישהו הביץ
הפירות עם תפוח שלם לא בירכתי עדיין האם אני צריך להניח את התפוח מנייד ולקחת את השלם
אותו מין תפוח עץ לפני הברכה
אלינו אומר
דבורין
יאמר לנו חכם יצחק אז מה הבעיה למה לא תיקח את השלם אני אספר לכם
אני
הבנה עומד לפני חנוכה יש לי חנוכיה והיא כבר חנוכייה הזאת יכולה להכיל בקנים שלה גם שמן יכולה להכיל גם נרות אני כבר שמתי נרות
פתאום בא מישהו עם שמן האם אני עכשיו אוריד את הנרות ישים שמן או שאני אגיד שמע כבר הכנת את הנרות כיבדת אותה וזה עכשיו שלא יתביישו
אז היה חכם אחד גדולי הפוסקים
שקוראים לה א שבות יעקב והוא כותב שאל תיגע בנרות תדליק בנרות הדלקת אותו שמת אותם למצווה זהו
יש חכם אחר שהוא אומר אני יש לי ראייה הפוכה
מהראיה ההפוכה שלו הוא היה מגמרא הגמרא מסכת מנחות בדף סמך דלת אומרת ככה אמא רבה היו לפניו בית חטאות
אחת שמנה ואחת תחושה שחט שכם שמנה ואחר כך כחושה חייב כחושה ואחר כך שמנה פטור ולא עוד ואני הבאתי את הציטוט של הגמרא בשביל הקטע הזה ולא עוד אלא שאומרים לו עבה שמנה לכתחילה ושחות זאת אומרת יש להקדים את השמנה ואפילו שכבר טיפלת בשכותה תקדים את השמנה
אז לכאורה אומר החכם צביעות אותו דבר זה לגבי נרות יש לך נרות
חנוכה מפראפין או משעווה יש לך עכשיו שמש שבה מאוחר יותר תקדים את השמן האמת היא שגם השבות יעקב למעשה הוא חולק עליו על הראיות שלו וכולי
אבל הוא למעשה מסכים שאם תרצה כן תוכל לעשות את המהודר יותר רק רוצה להגיד שאתה לא חייב לעשות את זה למה
כי זה גם מצווה וכבר הכנת את זה אז אתה לא חייב לזלזל במצווה אבל אם תרצה תוכל לעשות את זה אז מסקנת הדברים לגבי התפוח השלם והחצוי
פי שיש מקום לבוא ולהגיד שכיוון שכבר הלכתי לברך על הרצוי אז אני לא אעליב אותו אבל בכל אופן כיוון שלא בירכתי עדיף שאני אקח את השלם ואני אברך סיכום כשיש לפניי
פירות שלא משבעת תמינים ופירות משבעת המינים אני מקדים את שיבת המינים קודם כשיש לפניי פירות משבעת המינים אז אני מקדים את מה שקודם בפסוק זית תמר ענבים תאנה ורימון כשיש לפני שלם
וחצוי שלם לא מישיבת המינים וחצוי מישיבת המילים המינים אז אני מקווה
את החצוי של 7 המינים כשיש לפניי חצוי בשבעת המינים ומשלם ישיבת המינים והם מאותו המין אז אני מקדים את השלם כשהם לא מאותו המין אני מקדים אפילו את החצוי שהוא מוקדם בפסוק
וכשיש לפניי שני מינים אחד שלם שיש יש לי חצי שהלכתי לברך עליו והביאו לי אחר כך מאותו המין שלם אז המקרה הזה אני צריך לקחת את
השלם
ולברך עליו אפילו שבידי היה החצוי מוכן לברכה