ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

עקיצת דיין

זו הייתה טעות שלי, הייתי צריך לדרוש מהצדדים מראש את התשלום עבור חוות הדעת, כך שבכל מקרה המפסיד לא ישאיר לי לפרוע את חובותיו

יום ההולדת ה-22 שלי היה יום חגיגי בעבורי. אחרי עמל ויגיעה קיבלתי בו את תעודת ההסמכה לרבנות. ההשגחה הפרטית שזימנה את יום חלוקת התעודות בדיוק ביום ההולדת שלי גרמה לי להתרגשות מיוחדת. חשבתי להסתפק בזה, כמו רוב חברי.

לאחר החתונה, זוגתי קיימה בהידור את מאמר חז"ל "איזוהי אישה כשרה – העושה רצון בעלה". היא גרמה לי לרצות באמת לשקוע באוהלה של תורה ולהיכנס למסלול לימודים רציני עוד יותר. "יורה יורה" ואולי גם "ידין ידין", אמרה בעיניים בורקות. "כשאבא שלי סיים את המסלול ה'רגיל' בישיבה והתלבט להיכן להמשיך, הרבי דיבר בהתוועדויות בשבתות על הצורך להכשיר בחורים ואברכים בלימודי הרבנות הלכה למעשה. אבא שלי אמנם לא הצליח להשלים גם את מסלול הדיינות, אבל מאז הוא משתדל לעודד כל אחד שמוכשר לכך. אני בטוחה שאתה מסוגל לכך, ולכן אשמח שתעשה זאת גם אתה".

לא ידעתי אם חמי הוא זה ששלח אותה לעודד אותי, או שהאווירה החסידית התורנית שספגה בבית הוריה דחפה אותה לכך. בכל אופן, כמובן שכשהאישה מכוונת למסלול, יש יותר מוטיבציה לכך.

לא האמנתי, ואחרי שבע וחצי שנים שנים של למידה אינטנסיבית, במהלכם ניגשתי פעמיים לאותו מבחן בעקבות כישלון צורב, הצלחתי בשעה טובה ובסיעתא דשמיא מרובה לעבור את מבחני הדיינות בהצלחה!

אנשים שאינם בקיאים בתחומי הלמידה, נוטים לחשוב שאדם שקיבל תעודה על לימודיו – דרכו סלולה לפניו והוא יכול להתחיל מיד לעבוד בתחום אותו הוא למד. האמת היא שהפער בין התיאוריה למציאות גדול מאד. הן אם מדובר בלימודי פיזיקה, הוראה, הייטק או רפואה, והן אם מדובר, להבדיל, בלימודי דיינות, יש עוד מסלול ארוך עד להשתלבות בעבודה בתחום הנלמד.

כדי שרופא יצלח את המעבר בין הלימודים התיאורטיים לעבודה המעשית, עליו לעבור תקופת סטאז' והתמחות בבתי רפואה, עורך דין זקוק להתמחות, וכך בשאר המקצועות.

גם דיין, להבדיל, נדרש לתקופת 'שימוש' אצל דיינים ותיקים ומומחים, הוא מבקר בבתי דין, צופה בדיונים ולעיתים גם משתתף בהם, וכך הוא צובר ניסיון גם ב'חלק החמישי של השלחן ערוך'.

כשהתחלתי לבקר בבתי הדין גיליתי אור חדש. המקרים המעשיים שהתגלגלו לפתחם של הדיינים השתלבו עם הסעיפים בשולחן ערוך בצורה מפתיעה. התברר שבהלכה למעשה יש השקה של נושאים שונים זה לזה. התפעלתי בעיקר מהניתוח העמוק של הדיינים את הסיטואציות המורכבות שלפניהם, מנקיות הדעת בה הם שומעים את שני הצדדים, ומההכרעות באופן שמתיישב על ליבם של הצדדים היריבים. גיליתי שהתדמית של הדיינים היושבים באוהלה של תורה כמי שמנותקים מהעולם, רחוקה מאוד מהמציאות. אל בית הדין מתנקזות השאלות המורכבות של הסוחרים הממולחים ביותר, ובדיוק היכן שנגמר לעולם-הזה ולהיגיון האנושי מה להציע כדי לפתור ויכוחים ודילמת – התורה מאירה את המציאות באור ישר והוגן ומציעה הכרעות מעניינות.

כאשר נושא מסויים מעסיק אותך באמת, אתה פתאום מוצא אותו קשור לכל מה שזז סביבך. זה כמו ילד שקנו לו נעליים חדשות, ופתאום הוא מוצא את עצמו מתחיל להבחין בסוגי הנעלים של כולם… כך כאשר הראש שלי מונח בהלכות, הרי גם בשיחה סתמית עם זוגתי עולים מונחים ומושגים הלקוחים מעולם הדיינות. למזלי, לא רק שהיא לא מתרעמת על כך, אלא להיפך, היא נראית ממש מאושרת מהעניין.

יום אחד, הגענו לחתונה של בן-דוד מדרגה ראשונה. הופתעתי לראות שם את הרב חיימוביץ, דיין ותיק ומוכר, יושב כאחד האדם ליד אחד השולחנות. שאלתי מישהו, ומסתבר שהוא דוד של הכלה. חיכיתי לזמן שלא יהיו סביבו מידי הרבה אנשים, וניסיתי לפתוח עמו בשיחה. כיון שהמוזיקה החזקה הפריעה לשיחה, יצאנו החוצה.

סיפרתי לו קצת על עצמי, "אני כבר בעל הסמכה לדיינות וכעת בתקופת 'שימוש' אצל דיינים". פניו אורו, "טוב לראות כי גם היום ישנם אברכים צעירים שזה עניינם, תודה לה'".

היה נראה שהרב אינו ממהר לשוב לביתו, ניסיתי לשאול בהיסוס אם יהיה מוכן לתרום לי מניסיונו כמה טיפים, לאופן בו עלי לגשת לדין.

הרב החליק את ידו על זקנו הלבן, הרהר כמה רגעים כנזכר, והחל לספר: "בתחילת דרכי בעולם הדיינות, הגיע לפני דיון על תוספת בניה. התובע ביקש שהחדר הנוסף יהיה מוגדר ממ"ד, דבר שעדיין היה חדש בשנים ההן, בכל אופן – הסטנדרטים של אז לא עומדים בתקן הנדרש כיום עבור ממ"ד תקני, אבל גם אז היו מבצעים יציקה מבטון מזוין, מה שהופך את קירות ותקרת המבנה למוגן יותר. התובע טען שהקבלן הונה אותו והיציקה לא נעשתה מבטון מזוין. דעותיהם של שני הקבלנים שהביאו הצדדים היו הפוכות, וכל אחד מהם נטה לדבריו של הצד שביקש ממנו לחוות דעה. פניתי לקבלן חיצוני, שיתן חוות דעת מקצועית ניטרלית. בחלוף השנים אני כבר לא זוכר לטובת מי הכריעה חוות הדעת השלישית, אבל מה שאני כן זוכר זה את התשלום לקבלן שהבאתי לחוות דעה. נו, כשמביאים גורם שלישי לחוֹות דעה, מי אמור לשלם על חוות הדעת"? פנה אלי הרב. "כמדומה שהצדדים צריכים להתחלק בזה בשווה", השבתי.

"אכן כן", הסכים הרב, והמשיך בסיפור: "מה שקרה זה, שהצד שיצא חייב בדין, לא היה מוכן לשלם. כך שאני נשארתי לשאת במחויבות". "למה הדיין צריך לשלם את ההפרש"? לא הבנתי. "מכיוון שאני זה שהזמנתי אותו, אני עומד מולו".

"אין איזו 'קופת הדיינים' לכסות נזקים כאלה"? תמהתי שוב. "הלוואי", נאנח הרב. "ישנם יותר מידי מקרים בהם בעלי הדין בטוחים כי הרב אמור לשרת את מטרותיהם, ושוכחים כי הרב עושה את עבודתו כמעט בהתנדבות, בעיקר לשם שמים, להוציא את אמת התורה לאור. בודדים הם אלו שמשלמים לרב כאות הוקרה על הזמן שהקדיש להם, ועל פסק הדין עליו עבד קשה".

"ולגבי המקרה אודותיו אני מספר לך, אם היה מדובר בכמה שקלים ניחא. הבעיה הייתה שחוות הדעת עלתה 400 ₪. אז, לפני 40 שנה, זה נחשב סכום גדול. נאלצתי לשלם חצי מהסכום לקבלן, בעבור מה שהצד המפסיד לא היה מוכן לשלם".

"היום אני יודע שזו הייתה טעות שלי, הייתי צריך לדרוש מהצדדים מראש את התשלום עבור חוות הדעת, כך אני יודע שבכל מקרה המפסיד לא ישאיר לי לפרוע את חובותיו".

עכשיו אני מבין את המשפט "אין האדם עומד על דבר הלכה אלא אם כן נכשל בה" הרהרתי בקול.

"אכן", הסכים עימי הדיין. הודיתי לו בחום. תוך כדי שבאנו להיכנס שוב לאולם, ראיתי כמה בחורים נרגשים לראות את הדיין, ולאחר כמה שניות נשמעה התזמורת פוצחת שוב במנגינת "ימים על ימי מלך תוסיף". כנראה לא הבחינו שיצא ורק חוזר שוב אל האולם, או שמא לא הספיקו לכבד אותו בפעם הראשונה.

חשבתי שוב על המשמעות העמוקה בדיינות. ימים יגידו איפוא אמצא את עצמי מבחינת תואר רבני. אבל אם בהתחלה חשבתי על הכבוד שאביא למשפחה בתואר הדיין החשוב וכו', אני מוצא כמה ענוה נדרשת כדי לפסוק, והרבה פעמים להידרש להגיע לפינות לא נעימות.

התקוה שלי היא שגם אם התחלתי 'שלא לשמה', הלוואי שבסוף אגיע אל 'לשמה', ואם עוד קצת תורה נלמדה בינתיים – מקוה ששכר כלשהו יהיה בידי, בעולם הזה ובעולם הבא.

על הרבה מצוות נאמר במשנה "שאין להם שיעור", ועל יותר מהן נאמר "שאדם אוכל פירותיהם בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא", אבל כדאי לזכור היטב את סיום המשנה "ותלמוד תורה כנגד כולם", ואת הסיבה לכך מפרש הרמב"ם כי הכל כלול בתלמוד תורה שהרי הלימוד הוא זה שבעצם מביא לידי מעשה.

מקורות:

תנא דבי אליהו י. פירוש המשניות לרמב"ם פאה א א. שולחן ערוך חו"מ סי' כה.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא