ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

ברית בשבת

מוהל קיבל הזמנה לברית בשבת או חג בעיר אחרת, האם חייב להיענות למרות חוסר הנוחות הכרוך בכך

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אחת שקשורה למועל

באמת זה מוהל אבל זה לא מוהל זה שייך להמון המון וריאציות שונות בהלכה ושאלה רעיונית

אדם שאל

הזמינו אותו לפני ראש השנה התקשר איזה יהודי ואמר לו אני צריך מוהל לראש השנה אתה מוכן לבוא אליי לחג הבן אדם רגיל אתה יודע אפילו אלה שהם לא זקנים שרגילים למיטה שלהם אבל ראש השנה יש לו מניין שלא יש לו תפילות שלו יש לו מקום שלו הכל רגוע תבוא אליי כדי לעשות ברית מילה

הוא רוצה להתחמק מזה

והוא שואל האם מותר לו להתחמק במצווה שנותנים לו תגיד לו לא אני לא מתאים לי רוצה להישאר בבית לא רוצה ללכת לשום מקום ואתם תראו בסוף של הדיון שהנושא הזה הוא רלוונטי לעוד כמה וריאציות זה לא רק מוהל זה שייך לכל אחד בווריאציה כזו או אחרת

אז קודם כל נצא מתוך נקודת הנחה ראשונית אם מדובר שמזמינים אותו למקום

שיש שמה עוד מוהלים וכשהוא רוצה מוהל שפיץ חבד כמו שאתה אמרת לי בדרך הוא רוצה דווקא חבדניק אבל יש לו עוד מוהלים יהודים כשרים שהם מעלים לפי השולחן ערוך לפי ההלכה אז אני צריך להפסיד את לא יודע על ראש השנה לא אומרים עונג חג אבל כאילו להפסיד את הסדר שלי וזה בגלל שאתה צריך דווקא מוהל כזה קשה מאוד יהיה להגיד דבר כזה

כן אבל

כתוב אבל כתוב לאכול קצת וגילו בירדה זה כזה לא כזה שמחת חג רגילה זה שמחת חג מתונה אז ברור שאם יש לו עוד אם יש לו עוד מוהלים אי אפשר לבוא ולהתחיל לדון שאתה חייב בעניין בכלל לא שייך איפה השאלה מתחילה להיות הוא מתקשר אליך ואומר לך חיפשתי אין לנו בעיר אף מוהל איך זה קורה דבר כזה

המוהלים הרבה פעמים הם חזנים גם כן זה מכו לכל מיני מקומות

של של של חזנות אז אין לו אין לו מוהל אז הוא בא אליך אומר לך תעשה פה אנחנו ניכנס לדיון קצר לפני

אין אף אחד אלא רק את השנייה שניה שניה עד שאתה אומר חייב עד שכבוד הרב אומר חייב

עד שכבוד הרב הוא אומר חייב אני רוצה להגיע איך אומרים תמצית ההלכתית מה מה עומד פה מול העיניים האדם הזה אומר

הרב בשבילי זה יהיה הפסד של שמחת יום טוב מצד שני הילד הזה אבא שלו עלול להפסיד מצוות הסמן התורה אם הוא לא ימול אם אתה לא תבוא לעזור לו למול את הילד שלו בזמן אם זה ככה אז יש פה נידון שאומרים לאדם חתיך את קל כדי שלא יעבור חברך חמור אבל מה זה חטא קלס ייסוד רבנה מה זה חטא חמור

איסור תורה אבל בשתי המקומות שדנים על הנושא הזה גם בסימן ריש נולדה לסעיף יוד בית וגם בסימן שין וו סעיף כאף טיט בשני המקומות הללו האדמור הזקן אומר שאומרים לאדם חטא חטא קל כדי שלא יחטא עבך חטא חמור בתנאי שהחבר שלך לא פשע לפי זה אם האבא של הילד היה לו שירות זמן קואלי להשיג מוהל לייבא מוהל והוא לא עשה את מה שהיה צריך לעשות אז הוא פשוט

שהוא לא סידר אז אני לא חייב אני לא צריך כאילו להפסיד את השמחת חג שלי בשבילו

אני אשמע את ההערות עוד רגע אני רק רוצה להגיד את המהלך אחר כך אני אסיים את המהלך

ולכאורה אני לא אני לא לא חייב להפסיד את העונג יום טוב שלי

גם אם אני אגיד שאומרים גם במקרה הזה לאדם חטא כדי שיזכה חברך יש

יצחק למופרנתי זה אנציקלופדיית פחד יצחק ומביא אותו

הפתחי תשובה מביא אותו להלכה גם כן בסימן תו רייש נון וו והוא כותב שגם כשאומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך אין כופים את האדם שיחטא כדי שיזכה חברך אומרים לו מותר לך לעשות את זה

אם תעשה את זה יש לך זכות שאתה מזכה את החבר שלך אבל לא כופים אותך לחתוך כדי שיזכה חברך אז אם יבוא בן אדם וישאל אותי חי וקיים אני שואל אני חייב ללכת לשם כשאין לו מואל אחר בשום פנים ואופן ולי זה עושה צער צער בחג אז אני אומר לו זה מן הראוי שתלך ואם אתה מדבר איתי על האוכל שאתה רגיל לאוכל מסוים אז אל תשכח מה שאמר האדמור הזקן

והמצוות שקשורות לאוכל לא צריכים להדר אפשר להקל בזה כל המצוות שקשורות לאוכל אפשר להקל ככה בשם הבן של האדמור הזקן רב מוישה שככה הוא שמע מפי האדמור הזקן המצוות האלה לא צריך להחמיר אז אתה למה לך לא לזכות יהודי במצווה זה מה שצריך להגיד לאדם הזה אבל אם הוא יגיד לי שבשום פנים ואופן הוא לא רוצה אין לי מה להגיד לו אני לא חייב לא יכול להכריח אותו

לא חשוב מפסידה מה מפסיד

מלאכים שהוא תופס אותם במקום אני יודע אבל אין פה חטא אם בחטא אומרים לאדם של כלב

אותך היי

מה את רוצה להגיד כל

שכן לא זז שהוא לא החוטה הוא לא

חוטה משהו כזה אה תגיד לי האם היהודי הזה מבטל מצוות עשה של שמחת יום טוב

ברגע שהוא הולך למקום שלא טוב לו

מלכתחילה הוא בדיעבד

לא יותר טוב

בוא

נגיד את זה מדבר הרבה במועד אי אפשר להשוות את זה אני לא יכול להגיד לך עד כן

אתה בן אדם בסיפור שלי אומר זה עושה לי לא טוב האם בזה הוא מבטל שמחת יום טוב או לא

יקבל אחיות מה צריך אני

לא אני מסכים אבל אני שואל אותך אני שואל אותך קודם כל הלכתית אני

לא יכול להגיד לך לא

בשביל מה שהוא לא יהיה פה לא יודע אחי אתה

נוסע האם

מותר לבוא לבקש כסף זה נושא מדובר

לך שולחים אותנו לכל מיני חורים

אני רוצה לומר לכם

שאבני נזר היה בשבילו פשוט באורח חיים סימן שני צדיק בית אותיות יוד ו בית היה לו פשוט שאם למוהל זה אפר שמחת יום טוב הוא לא חייב לבטל את שמחת יום טוב שלא בשביל מצווה של מישהו אחר והסיבה שלא הייתה

מתי עלים אחת הסיבות שהוא נתן זה מתי מעלים מעלים בבוקר אני כבר מהלילה מתחיל לסבול שמחת יום טוב בגלל שמחר

מצווה מי אמר שצריך לדאוג כן מי אמר שאני זה

לא מצד שני זה חובת האדם אם הרי אנחנו אומרים ככה חובת האבא למ לא

אם האבא לאמר על חובת הילד לא אומר את עצמו אם לחובת הציבור אם אמרו את עצמו

זה בדיוק החידוש שאפילו שזה חובת הציבור אז זה חובה

להיות שם זה

חובה של המוהל וכאן מתחילה השאלה מה קורה כשאבא נמצא במקום אחד והילד שלו נמצא במקום שני מדבר איתך על הלכה יבשה

אם הוא חייב ללכת לשם לקיים את המצווה או לא זה שאלה

את השאלה הזאת שאל חיי אדם שאל את השאלה הזאת ולמעלה בסימן סמך חית בסעיף יוד טיט הוא נשאר בצריך עיון האם בן אדם חייב ללכת ולטרוח ולנסוע מעיר אחד לעיר שניה תשמעו עד הסוף זה מעניין יש פה כמה נקודות הלכתיות חשובות האם בן אדם חייב לנסוע ממקום אחר למקום שני

חברה זה לי פה זכות גדול יהיה

אני אומר בפועל תמיד אני אחזיר אתכם למידת חסידות אבל לימוד זכות לאלה שהם זה יהיה מאוד חשוב אלימות זכות הזה האם הוא חייב או לא ובסוף אם מגיע למסקנה מוריי ורבותיי יש לו יש לו שמה למטה נשמת הדם סעיף קטן גימל והוא מגיע למסקנה שהוא לא חייב

הוא מביא לזה ראייה מהגמירה מסרת ראש השנה וזה נפסק גם כן בשולחן ערוך בסימן תו קופ

צדיק גימל צדיק דלת ומה הראיה שלו

מה כתוב בשולחן ערוך אדם שצריך ללכת לשמוע קול שופר ויש לו עיר אחת שיהיה לו שם מניין והוא ישמע מלכויות זכרונות ושופרות ומניין אבל לא יהיה לשופר שמה והוא ילך לעיר שנייה ושם יהיה לו שופר אבל מניין לא יהיה לו לאיזה הוא עיר הוא צריך ללכת אז דן שמה הסדן הגמרא על איפה הוא צריך ללכת

אז אז אז שואל שאלה חיי אדם אני בכלל לא מבין איך נוצר מציאות כזאתי של עיר אחת יש מלכויות זכרונות ושופרות ולעיר שניה יש שופר היה צריך להיות ששתי הערים האלה התחברו למה מכיוון שאם על פי ההלכה הם צריכים לרדוף אחרי מצווה שאין להם נגיד לאלה אין שופר אז הם צריכים לנסוע למקום אחר להביא שופה או לנסוע למקום אחר או שופר מרינה אתה רואה שלא אמרו להם לעשות את זה

הם נשארו במקום שלהם

והם עושים אלפויות זכרונות ושופעות ואלה עושים שופר בלי זה אז באים אז באים ושואלים רגע רגע רגע ואותו אחד זה עכשיו אומרים לו תלך לפה או תלך לפה אז הוא אומר תשמע אולי זה היה מידת חסידות כמו שאמרו לו זה לא שזה חובה מידת חסידות אתה רוצה לדעת לאן ללכת אז אתה שואל אותנו מבחינה הלכתית מה יותר

מה הקושי בהסבר של הנשמת הדם הרי יש מצווה לעשות כושיות על חיי אדם הרי התלמיד של הגאון הוילנה אזמור הזקן הוא הרים כי זה על האדמור זה אז יש מצווה להקשות

אז אני אומר קשה עליו לפי ההסברה שהוא אומר זה מאוד קשה למה זה קשה מכיוון שכשפותחים את הסוגיה שם בגמרא הגמרא אומרת שזה הראשון אם בעל האיטוב הוא אומר מה הסיבה ששתי העיירות לא הלכו הוא נותן הסבר

בלי ראשון

זה היה אונס היה להם אונס והם לא יכלו היה שם גייסות גייסות זה חיילים אנשים הם לא יכלו ללכת מאחד לאחד לכן הם לא הלכו אז מה אתה מוכיח משם אין שום בעיה מהגמרא הזאתי לפי איך שלמד בעל העיטות הסוגיה כל הרעיון שלו

אני לא מחויב לענות על השאלה הזאת הוא הביא את הגמרא והוא לא ציין לבעל האיטו אני לא צריך לענות על זה הנה הוא או לא

בעל האיטור לומד קצת בגמרא הוא למד קצת ראשון לומד

אז מה אם אני יכול לפרש ככה למה אני צריך להגיד שהם לא הלכו כי לא צריך ללכת

הבן שלו

צריך ללכת אחרת ששם יש מועד נכון אבל הרב גיא הרב גיא זה בדיוק השאלה האם האבא צריך לעשות את זה זה השאלה אז עכשיו

האם אבא שלך אפילו בלי עוי הגיונטיב האם

האם התורה

האם האם האבא חייב ללכת למקום אחר אז לטרוח להשיג לעצמו מוהל או שהתורה אומרת לו אם יש לך פה מוהל תעשה וזה שאלה אותו דבר אם יש לך פה תפילין תניע אותו שאלה אם יש לך פה מזוזה פה אז תלך אבל אני צריך ללכת למקום אחר זה אותה שאלה אותה שאלה אז אני לא הצלחתי מחיי אדם להוכיח כלום אז אני מנסה במקום אחר יש בספר במנחת חינוך

שהוא מביא את הצלח הצלח זה הנודע ביהודה הוא כתב ספר ציון לנפש חייל על שם אמא שלו קראו לה חיה

אז הוא כותב

לא מצינו שיהיה מצווה להעלות ולקרב את עצמו קודם הפסח אם אינו מחוייב ואינו

אין חיוב לאדם לקריב את עצמו כדי להתחייב בקורבן פסח הרי כידוע שקורבן פסח מי שהיה בדרך רחוקה הוא פטור אז הוא אומר כן בטח שיש עניין לעלות לירושלים

זה מצוות עשה אבל יש איזה שהיא חובה לאדם לדאוג שהוא לא יהיה רחוק כדי להתחייב בקורבן

אומר לא מצאנו כזה חיוב בשום מקום לא מצאנו ודאי

זה כותר הצל

יש חיוב

שלא עושים כמובן פסח

אז הוא אומר אז הוא אומר אז הוא אומר המצווה היא

המצווה היא שכאשר אתה נמצא תעלה לבית המקדש כשאתה בירושלים ככה הוא למד אבל יש לי חובה לקחת את עצמי ולנסוע ומה פתאום אין כזה מצווה

אחר גם ענה את המציאות

לא אם אתה גר ברחוב אז אתה לא מצליח חכה עם הסוס שלך בזמן הקמת הקורבן או

לרגל

יש לעלות לרגל ויש לעשות קורבן פסח אני אגיע לרגל אל תדאג אל תדאג אני אגיע נגיע באמצע חול המועד מה זה משנה

אני צריך לדאוג להגיע להיות במרחק קרוב בזמן הקרבת קורבן פסח היו דחיפות שנה שעברה

הורידו את תפשיטו את זה על הגב שלי את זה לא מתאים לי אני לא רוצה את העסק הזה אם יבוא בן אדם וידבר בצורה כזאתי אומר הצלחה אנחנו לא מצאנו שבן אדם חייב לדאוג להיות קרוב כדי לקרב עוד מעט אתם תראו שהרבי לומד כמוהו

עוד מעט תראו זה לא רחוק מן הדעת אומר לו המכנסינו אני לא מקבל את הגישה שלך בוודאי שיש מצווה לילך מקצה הארץ אני מציינת את הלשון שלו ללכת מקצה הארץ

ומקרב את עצמו בוודאי שיש מצווה נמצא שיש כאן מחלוקת בין הצלח לבין המנחת חינוך לכאורה המחלוקת הזאת היא קשורה להביא הבן אותו דבר האם אבי הבן צריך ללכת מקצה הארץ עד קצה הארץ כדי למצוא מוהל

מי אמר לפי הצלעה אין כזה מצווה לפי המלכת חינוך יש כזה מצווה הרבי בשנים שאחרי 6 הימים הוא נתן הנחיה לחסידי חבד שנמצאים בירושלים לצאת לצאת מירושלים וללכת רחוק כדי לא להתחייב בקורבן פסח יכול אפשר להסביר פה נימוקים נוספים אבל לפי הצלח זה מובן מאוד מותר להם לכתחילה לעשות דבר כזה כיוון שאפילו אם אתה רחוק אתה פטור אתה מכניס את עצמך למצב שאתה רחוק

אתה לא חייב

עוזי

אבל זה לא ממש דומה

זה לא ממש דומה כי יכול להיות שהוא חשש לספקות מסוימים אז לכן הוא נקט את זה שם אבל בפשטות הם הם ברחו מקורבן פסח אם אתה מסתכל על זה בעין שהוא חשב גם הפסח לישון זה היה ככה גם פסח שני זה היה ככה במשך כמה וכמה שנים

נדמה לי שזה היה ככה זה היה זה היה ככה כמה שנים זה היה ככה עד שהיד ישראל כבר לא הייתה תקיפה ואז כבר לא היה שייך לקורבן פסח אבל לכאורה לעניות דעתי אי אפשר להוכיח מכאן שום דבר

כי פה במצוות הקורבן פסח התורה אמרה אם יהיה מישהו שנמצא בדרך רחוקה אז הוא לא יעשה את קורבן פסח התורה נתנה לו אופציה כזאת מכיוון שהתורה נתנה לו אופציה כזאת אז יתכן שדווקא כאן זה הדין יש כזה דין שאם אתה רחוק אתה לא צריך לעשות אורבן בזה אבל אם זה למשל מצוות ברית מילה ביום השמיני אז תיסע מקצה הארץ אולי גם נולדה ביהודה בזה שאתה צריך לנסוע בקצה הארץ בקצה הארץ כדי לקיים את המצווה

תקלה בימינו על הדברים

רק

רגע אני עדיין לא הגעתי למסקנה אנחנו בפלפול עדיין אז מכאן אין לי שום ראיה לשום דבר לא יכול להוכיח ואני מגיע איתכם יש לי עוד ראיה משילוח הכן אבל נעזוב את הראיה הזאתי ניכנס עכשיו לראיה האחרונה שקשורה לתפיל ציצית ותפיל

כתוב במגן אברהם בסימן יוד גימל באור החיים בסעיף קטן חיט כותב המגן אברהם הלכה

מה קורה עם בן אדם בשבת נתקע ויש לו בגד 4 כנפות ואין שם ציצית

מותר לו כיוון שאי אפשר עכשיו לשים שם ציצית אז בדיעבד מותר לו להמשיך הלאה ללכת עם הבגד הזה כי לקשור ציצית זה לא את רואה אוסרת לקשור ציצית בשבת אז אתה יכול להמשיך הלאה ללכת אומר המגן אברהם והוא עדין ביום חול כשהוא נמצא בעיר

שהן בציצית בן אדם יש לו בגד עם 4 כנפות

כן זה אני מלמד סנגוריה על כולם עכשיו

האדם יש לו יש לו יש לו יש לו יש לו יש לו יש לו בגד ביום חול נגיד הבגד הזה עם 4 כנפול ובעיר שלו אין ציציות אז אומר האדמור הזקן אומר אומר המגן אברהם הוא לא חייב ללכת לעיר השנייה ולהשיג לעצמו ציציות הוא לא חייב אז זה הבגד שיש לו נכון לערד אז ילך עם הבגד הזה פלאב רק שאם בתוך העיר שלך יש נסיעות אתה חייב

איך פוסק המן אברהם אה

לא הבנת אותי לא רוצה ציצית

לא יכולות לא

הבנת אותי לא לא תפסת את השאלה

אנחנו מדברים שהאדם הזה לובש בגד של 4 כנפות לא לא בגד של ציצית הוא לובש בגד של 4 כנפות הוא חייב לעשות שם ציצית הוא מוותר אסור לו ללכת עם הבגד הזה

אומרת אם היא בשבת

וזה הבגד היחיד שיש לו לא הבגד היחיד שיש לו זה לא כתוב אבל הוא נמצא ברשות הרבים זה בושה בשבילו להוריד את הבגד אז מכיוון שהוא לא יכול לקשור את הבגד הוא לא יכול לקשור את הבגד בשבת אז הוא יכול ללכת עם הבגד הזה חידוש מוסיף על זה המגן אברהם גם ביום חול אותו דין

אם אין לו בעיר שלא ציציות ויש לו בגד של 4 כנפות הוא לא חייב ללכת

כן בגד אחר כן

ככה כתוב אמר ערן הוא לא יכול לעבור

לי

אתה צריך מפני שיש לך ציציות בעיר הזאת

אבל אם לא היה ציציות בעיר הזאת אומר המגן אברהם ומביא אותו להלכה גם כן למשנה ברורה בסעיף קטן טיט זין בסימן יוד גימל אם אין ציציות בעיר אז הוא לא צריך לרדוף אחרי ציציות כדי להשיג לעצמו ילך עם הבגד שיש לו

זה מה שהוא כותב הלכה למעשה זה

מתכוונים למושב או יירק מועצה מקומית שהיא קטנה

או קי ועכשיו עד כאן עצבנתי אותכם קצת עכשיו אני פותח את הפיר מגדים אז הפרידים אומר ולמה למה מגן אברהם אומר שאם עיר אחרת זה לא אתה יודע למה

מסכן הוא אנוס הוא אנוס מה אתה רוצה שיסע לנס ציונה להשיג לעצמו ציון רק בואו לא אצלן הוא אנוס

אין לי הבנה אחרת באפרי מגדים בה מגן אברהם אלא אם כן הוא מדבר שאפילו אפילו קושי הכי קטן אפילו קושי הכי קטן בעניין הזה לא מחייבים את האדם רק אם זה בא לך כמו שאומרים בקלות אבל אם זה לא בא לך בקלות לא זה לפי זה ולפי זה אני יכול לפי זה אני מתרץ את המגן אברהם מקושיה אדירה איזה קושיה אדירה אני מתרץ אותו

חייבים

ללכת לשמוע בפשט של השולחן ערוך כתוב שצריכים לשמוע פרשת זכור ואם אין לך בעיר פרשת זכור נפסק בשולחן ערוך שאתה חייב ללכת לשמוע זכור מה פשעת המגן אברהם אומר שאני לא צריך לנסוע לקנות ציציות לפרשת זכור אני צריך ללכת לשמוע לשמוע את קריאת סופר אני צריך על התשובה היא שלפיה לפי הפרי מגדים המגן אברהם הפירוש של כל ההלכות האלה אם זה אפשרי לך בקל אם זה קשה לך אתה לא חייב

גם גם פרשן זכור רק

תנסה תלך לעיר אחרת השולחן ערוך דיבר על בן אדם שאצלו זה לא אונס זה לא קשה לו והליעזר אונס מדובר על אונס

בכלל ספק אם היא חייבת

לפי זה ככה יוצא זה היסוד ולפי זה אם אנחנו חוזרים חזרה לשאלה שלנו האם המוהל חייב לנסוע המוהל לא חייב לנסוע אם זה לא נוח לו והאבא לא חייב ליסוע אם זה לא נוח לו ואף על פי כן אומרת הגמרא במסכת ברכות

שבן אדם צריך להשתדל לחזר אחר המצוות מחזר אחר המצוות זה משתדל הרבי הלך חצה מדינות בשביל להשיג לא אתרוג כשר אלה אתרוג הלברה דווקא לפי המנהג של חבד בוודאי שזה

בוודאי שזה איך אומרים מן הדין זה זה מן העידור וכולי וכולי זה ראוי שבן אדם יקח על עצמו ויעשה את המצוות בשמחה כמו שצריך אבל אם אתם שואלים אותי לפי זה המון אנשים שחושבים את עצמם

רשעים כשהם יגיעו לשמיים יגידו להם לא בסדר לא היה לך באותו מקום אז אתה לא חייב הרבה אנשים שלא נימולו בדיוק באותו בתמונה ימים אנחנו לא נגיד שהם ביטלו מצוות עשה בשמיים הם למדו עליהם זכות יגידו להם לפי המגן אברהם הזה לפי זה זה לא בסדר היה לך קשה זה עיר אחרת זה נסיעה זה קצת אונס זה בסדר עד שמאלה עצמו אבל בינתיים זה זה זה לימוץ עכשיו לפי זה אותו דבר לגבי תפילין

לפי זה מה יקרה בן אדם שנוסע לחוץ לארץ הוא הזמין כרטיסים פתאום התברר לו שהנסיעה שלו זה בלילה ראשון של חנוכה

ובלילה הראשון של חנוכה לפי כל איך שהוא נוסע אין לו איפה להדליק נרות אני מדבר איתכם על הלכה לא מידת חסיד מידת חסידות כל השיעור הזה שם בצד את מידת החסידות אבל מצד ההלכה היבישה הוא צריך לבטל את הכרטיסים כדי שהוא יוכל להדליק נרות חנוכה

פשטות לא

כי הוא כי הוא נוסע וכשהוא נוסע הוא יהיה באונס ובאונס הוא פטור יהיה לו קשה שם להדליק נורון יהיה פטור

במטוס אי אפשר להדליק

האמת היא שאם תדליק לשנייה אחת לא יתפסו אותך אבל תצטרך לכבות אותו אחר כך לא תוכל לברך על הנר הזה יש כאלה שיושבים חצי שעה בשירותים אם הנר אבל הם לא בירכו שם

אז כאילו זה זה ככה או ככה טוב

יש גלאי ישן

למה

למעשנים

נגיד אם הם מבינים את הבעיה

מסקנת הדברים מסקנת הדברים זה שבן אדם זה חייב לרדוף אחרי המצוות ולהשתדל אחריהם וכולי וכולי אבל שתדעו שאם זה מאוד מאוד קשה אז אני לא יכול להוציא את המועד הזה מהבית ולאלץ אותו

לא

הרב נתן

היא תחליט שזה רחוב הערב האם נתת

דוגמאות מאוד ספציפיות אתה דיברת על תפילין דיברת על ציצית דיברת על דברים מסוימים

שאלה כדבר היא המגילה יש לי מגילה בעיר השניה פה אין לי מגילה

הוא

חייב לרדוף אחרי מגילה כשרה כדי לשמוע קריאת מגילה זה אותו שאלה

אתה אמרת

שזה היה היה היה אותו דבר אתם חושבים שלא דנו בזה הייתה עיר אחת שהייתה להם לא היה להם 4 מיני

ובעיר שלידה היה 4 מינים אז אחרי היום הראשון

שהם יצאו ידי חובה העיר האחת אז העיר השניה ביקשה תעבירו לנו כדי שכולנו נזכה ולכם לא יהיה בהמשך אבל לנו לפחות יהיה דאורייתא

אז כתוב שאומרים לאדם חתכת קל איסור דרבנן כדי שיזכה חברך חט חמור אבל הוא לא חייב

מי זה הפטרי תשובה הם לא היו הם לא חייבים להעביר זה מדינת חסידות זה נקרא שחסיד חסיד הוא מוכן לוותר לוותר על המצוות שלו על העניין שלו בשביל הזולת זה העניין

טוב תחבר רגע חברה אני אני אני שוקל באמת

אולי אנחנו נעשה הפסקה עם השיעור הזה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא