תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
והזכרנו שיש עניין להימנע משמיעה של מוזיקה
ואחרי השיעור יהיו כמה ששאלו גם
מפה וגם ממקומות אחריםשא
לכאורה
איפה זה כתוב איפה כתוב שאסור
לשמוע מוזיקה בצפירת האומה בשולחן ערוך בפשט זה לא מוזיקה
אז אמרתי להם שזה לא כתוב באמת לא בשולחן ערוך של מרן בית יוסף זה גם לא כתוב בשולחן ערוך של האדמור הזקן אבל דווקא בשולחן ערוך של האדמור הזקן זה מופיע קצת יותר חזק מאשר במקומות אחרים
חשוב להזכיר את זה משום שיש הרבה פעמים שאנשים חושבים שזה לא
כתוב בשולחן ערוך אדמור הזקן לא מביא את זה
אבל השאלה איך לומדים וכאן אנחנו יכולים לראות
הבדל
בין המילה
בית סליחה
בין האות בית לאות
וו
איך היא יכולה לשנות את כל ההשקפה בדיוק של אות אחת
הנוער הזקן כותב
בשולחן ערוך שלו בסימן תו צדיק גימל בסעיף הראשון
אבל מותר לעשות סעודת הרשות כגון שמחת מראות
הוא מדבר על ספירת העומר ולא
ריקודים הואכולות ושמחות יתרות
מותר לך
לעשות סתם
איזה שהיא ללכת כמו שאומרים לעשתה לאש
לא התוועדות שאומרים דברי
תורה אלא סתם לשבת
מותר
אבל בלבד
שזה לא יהיה
עם ריקודים
שזה לא יהיה עם מכולות
ושזה
לא יהיה עם שמחות יצרות
אז הוא אומר ריקודים מכולות ושמחות יצרות צמד
מילים האלה שמחות יצרות לא מופיע בשולחן ערוך הגדול של מרן הבית יוסף
למה כתוב שעשו ריקודים או מכולות
לא מוזכר שמחות יתרות
הרוב האחרונים לומדים בתוך
השולחן ערוך הגדול לא בשולחן לאמור הזקן השם מוזיקה אסורה
הם אומרים שמחה יתרה מוזיקה סליחה ריקודים מכולות זה זה כשיש מוזיקה חזקה זה אותו דבר זה אותו עניין זה זה מוסיף כמו שריכוז עשו והם מביאים לזה כל מיני הוכחות בשולחן ערוך של האדמור הזקן שיש את הוספה של
צמד המילים
הללו שמחות יתרות אז יש כאן עוד משהו זה לא הריקוד
לבד זה כבר לא
הסביבה אלה זה גם שמחה יתרה אז קצת קצת עוד עדיין לא סיימתי אבל קצת יש כאן הוספה על מה שכתוב במקומות אחרים מאיפה לקח
את זה האדמור הזקן
יש ספר שנקרא חוק יעקב
ספר קדמון
ואדמור הזקן לקח את הביטוי הזה וסמכות יתרות ממנו אז לא התעצלתי פתחתי את החוק יעקב בפנים ובואו אני אגיד לכם איך זה כתוב בחוק יעקב עם הבדל מה שנקרא כחוט הסערה ואז אתה רואה כמה שהאדמור הזקן הוא הוא החיך החמיר
בכל העניינים
האלה של
המוזיקה ואין לי שם ללב לא שמים לב לזה לא ראיתי אף אחד שמעיר את זה אבל זה הבדל של אות אחת החוק יעקב אומר את אותו משפט בדיוק עשו ריקודים אסור מכולות אבל הוא כותב בשמחות יתרות אסור ריקודים מכולות
בשמחות
יתרות במקום את האות וו שמופיעה אצל אדמור הזקן שמה האצלו מופיעה האות בית אז איך איך
אפשר להבין אותו
שאם יש לי ריקודים כאלה
כשהם ריקודים סליחה
אם יש לי שמחות יתרות
כאלה
שמביאים
ריקודים וכולות אבל שהם עצמם בשמחה יתרה סתם ריקוד לא משהו
אבל אם הריקוד הוא בשמחה יתרה זה אסור ומי והיה מישהו
שלמדנו ביחד ודנו אז הוא אומר לי מי אמר לך שכשאדמור הזקן אוסר את השמחות יתרות הוא לא מתכוון לשמחות מקפיצות
יש מוזיקה וזה אחת הסוגיות הכי הכי קשות שתמיד מעלים אותם בלג בעומר מוזיקה חסידית מוזיקה של ניגונים ניגוני התעוררות
זה בסדר
זה מותר אז יש כאלה שרוצים להגיד האדמור הזקן אמר ריקודי מכולות ושמחות יתרות אבל הוא מתכוון רק אם המריקודים והמכונות יהיו בשמחה יתרה אבל אם זה מוזיקה כזאתי שלא מקפיצה אותי לרקוד אז היא לא בתוך
היא לא בתוך העניין היא לא בתוך הנושא אז אתה פותח את
החוק הקוב
אתה רואה שזה
אומרים זה ממש החוק יעקב מה חוק יעקב אומר עשו ריקודים אסור
מכולות בשמחות יתר ששני אלה הריקודים הם מכולות לא יהיו בשמחות יתרות אז אם אני רוצה לעזור
למשל מוזיקה
תלוי איזה מוזיקה מוזיקה מקפיצה אסורה מוזיקה שאינה מקפיצה
אינה אסורה תיקונים כאלה זה אוקיי
בסדר אבל תראה איך שהאדמור הזקן מביא
את זה הוא מביא
ריקודים מכולות ושמות ושמחות
אני שומע את השאלות עוד רגע
תנו לי קפיץ
לא זה עוד עוד סברה אבל אני אומר זה מתאים לחוק יעקב עזוב בסדר אבל מה שאנחנו פותחים את השולחן עמוס הזה הוא שינה אות הוא שינה הוא הטיק את החוק יעקב הוא שינה אות עשו ריקודים אסור מכולות ושמחות יתרות אז אני שואל את אותם אנשים
תגידו לי
ריקוד אתם יודעים מה זה ריקוד ריקוד זה שעושים
ככה בחתונות שמים על ידיים על הכתפיים והולכים קדימה אחורה כזה
קבוצות
אלה נכנסים
אלה יוצאים זה נקרא ריקוד מה זה מחול מחול זה שמסתובבים בעיגול צריכים ידיים ומסתובבים בעיגול זה ההבדל בעברית בין ריקוד למחול
אז תגידו לי שכתוב ריקודים ומחולות אם אני אעשה ריקודים
בלי מחולות זה כן
מותר לא כולכם מבינים שאם אומרים ריקודים ומכולות זה או זה או זה אז למה כשזה מגיע לשמחות יתרות אתם אומרים לי לא השמחות היתרות אז זה
אם ריקודים ומכולות הרי גם כאן אומר האדמור הזקן ענבר הוא לא עשה את זה עם בית
יעקב החוק יעקב כמו שאומרים
לקח
ועשה את הריקודים והסמכות בשמחות יותרות הם הסורים
הבנתי אותכם מצויין
אבל שהאדמור הזקן הביא אותו הוא לא הביא את זה עם וו הביא את זה
עם בית
וו הביא את זה ולא הביא את זה עם בית ריקודים אסור מכולות עשו שמחות יתרות עשו מה זה שמחות יצרות מה זה
אז הם רצו להגיד הריקודים הוא
אמר את זה כבר
המכולות הוא כבר אמר את זה אז מה זה נשאר פה אזמכות יתרות
אין תשובה
אז מחוז הטירות בפשטות הכוונה
למוזיקה
בתוך מוזיקה גופה אני מוכן לקבל שם מוזיקה כזאת שהיא לא שמחה יתרה בסדר
מה זה נקרא מוזיקה שהיא לא שמחה יתרה
אתה יכול לתת כל מיני פרשנויות
אבל מה הפרשנות הכי פשוטה שאני יכול להגיד
שהיא לא גורמת לך
שהיא
גורמת לך
להיות במצב רוח של
האפס שחזרתי על זה
הרבה פעמים
כבר לא למעלה
מהאפס היא לא נותנת לך כמו שאומרים להיות
להרגיש חי
רק מעמידה אותך שתהיה שתהיה לא בדיכאון מוזיקה רקע זה אז אז
כזה כן
כן אני לא שם את זה בנהיגה רגע
אתה לא שאתה מקשיב או שאתה בעצמך שם
לא כשאתה שם זה לא
מוזיקה כשאתה שר זה שיר זה לא
זה לא זה לא אנחנו
אתה נוסע באוטו
ויש מוזיקה לא בווליום גבוהה שעושה לך טוב אתה ככה אפשר
יחד איתה
זהו אז באמת השאלה היא אדם שנוסע באוטו בדרך כלל אנחנו אומרים שאם הוא עם עצמו לבד
חשש שהוא ישכח שהוא נמצא ליד ההגה
אז בהחלט 60 מוזיקה
ויכול גם לשיר כי זה עניין של סכנת פיקוח נפש אבל
סתם ככה
אז כאלה זה
ירחיב הציר וגם עולים יורדים ועוצרים מקדימה
אז לא
עליהם אנחנו מדברים
נסעתי פעם
בשבת אני רואה אוטו אוטו אוטו עם רעש כזה
אתה יודע
שפותחים וכל הרחוב זה הוא נשאר שם מי שמאמין לא מפחד
הוא באמת לא מפחד
אז אני אז אני חוזר עוד הפעם הנקודה הזאת של הדיוק לבוא ולזרוק חול בעיניים ולהגיד
הזקן לא דיבר על מוזיקה זה טוב כאשר קוראים וקוראים את זה כאילו זה היה איזה שהוא טקס כאילו שזה היה עיתון וכשרואים כל דבר במקור שלו אני חושב שזה שאם
יש מי שמחמיר
במוזיקה וספירת העומר בצורה יחסית
ברורה
זה רק עדמור הזקן אם החוק יעקב היינו אומרים משהו אחד עם המרן המחבר היינו אומרים משהו אחר אבל דווקא אצל האדמור הזקן זה נמצא הכי חזק ואני רוצה מיד אני רוצה להאיר את
תשומת הלב
שרוב
ככל האחרונים רוב ככל האחרונים שנדבר איתכם על 80%
95% 98%
אוסרים את המוזיקה אז יש כמו שאומרים קצת שכל בראש אל אל תבואו ותגיד שמה שכולם אומרים זה הם טועים
לא כולם טועים כן