ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

נופלים וקמים

כַּאֲשֶׁר יָצָא מִבֶּטֶן אִמּוֹ עָרוֹם יָשׁוּב לָלֶכֶת כְּשֶׁבָּא וּמְאוּמָה לֹא יִשָּׂא בַעֲמָלוֹ שֶׁיֹּלֵךְ בְּיָדוֹ 🔹 כשאדם שוקע במרה שחורה בגלל נפילה הוא עלול ללכת לאבדון 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ה פסוק יד 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בפרק ה  פסוק יוד אומר שלמה כאשר יצא מבטן אמו   ערום ישוב ללכת כשבא ומאומה לא ישא בעמלושיולך בידו

הפסוק בפשוטו מדבר על זה שהאדם יוצא ארום מבית אימו וערום הוא שב

כשהוא מחזיר את נשמתו מאומה לא ישא בעמלות כלומר הוא לא מחזיק בידו שום דבר הוא לא לוקח בידו מאומה הכל נשאר פה בעולם הזה אז זה הפירוש הפשוט ואין מה להאריך בו משום שהוא ברור וברור מאוד ככה הבן אדם אז זה פסוק קצת רציני אז אנחנו מה שנקרא שיעור לאנשים חושבים על

אומר המדרש מדרש בקוהלת היה היום אנחנו נלמד את המדרש וננצח אותו פסח בשביל שיש לו הרבה הרבה המשמעויות לחיים שלנו חלילה לא למוות כולם פה חיים ניצריים רק לחיים אז השאלה היא אתם בוודאי אתם בוודאי שמעתם את הסיפור על השועל שהיה רעב הוא היה פרצה

בכרם נכנס פנימה הוא עשה קודם כל

הרזיה כמה ימים   כדי לא שתהיה לו אפשרות

להיכנס דרך הפירצה של  הכרם  ואחר כך הוא אכל אכל אכל אכל

והשמין דרך אגב

יש דיאטה בנויות היום על אכילת ענבים אבל כנראה שהן לא הגיעו לאוזניו של רפואה והוא השמין מהענבים והוא לא הצליח לצאת אחר כך אז הוא עשה עוד פעם דיאטה ויצא החוצה ואז נסעה את עינב ואת פיו ואמר כרם כרם כמה שאתה טעים וכמה שאתה טוב ונכנסתי אליך רעב ויצאתי ממך רעב הסיפור הזה זה סיפור שהוא כתוב במדרש על הפסוק שלנו המדרש אומר שזה בעצם מה ששלמה רצה להגיד אנחנו השועל אנחנו נכנסנו לעולם הזה עם רצון לכבוש את כולם ולנצח את כולם נכנסנו רעבים ואנחנו יוצאים ריקים נכנסנו ריקים יצאנו ריקים באמצע קצת שיחקנו על הבמה עשינו הופעות קצת באמצע עשינו יש כל מיני מילים פה להגיד אבל אתם מבינים מה שאני אומר אז צחקנו באמצע אבל זה לא היה מהות הפנימית זה בעצם מה ששלמה רצה להגיד על פי הפשט ולי יש שאלה אני יש לי קושיה גדולה על השועל לא מבין את השועל השואל השועל שועל שועל שועל אני לא מבין אותך אתה מה היית מעדיף להישאר בחוץ רעב

ולהמשיך צריכה להיות רעב הייתה לך אופציה כמה ימים להרגיש שובע נכנסת רעב הבנתי יצאת הבנתי אבל למה אתה לא מספר מה שהיה באמצע באמצע אכלת ושבבעת ואכלתי סבבה ודשן והכל טוב אז כאילו אתה כאילו אומר שכבר היה עדיף להישאר בחוץ ולא להיכנס למה היה עדיף להישאר בחוץ לא להיכנס אז בטוח היית נשאר רעב כל הזמן פה לפחות היה

זמן שלא היית

שאלה טובה אני חושב אבל בעצם בתשובה יש לנו קשר לנושא שלנו עם פרשת השבוע קשר ישיר מאוד וישטח הוא ישראל על ראש המיטה אומר רשי תעלה והידנה תגיד לי שועל בזמנו משתחווים לא

כאילו אבא יעקב אבינו משתחווה ליוסף שועל

בזמנו מה זה שועל בזמנו אים חזר שיש לשועל חודש בשנה תקראו

שמה יש שפתי חכמים

יש לו

חודש אחד בשנה שהוא מלך אריה הוא מלך אחיות

אבל יש חודש אחד בשנה שעשוע

על הוא מלך השועל בזמנו שהוא המלך

שתחווה לו זה הפתגם המסר שבפרשת השבוע הוא יוסף הוא המלך נכון שאני אבא שלו אבל עכשיו אני מוריד לו ראש זה המסר הפשוט אבל יש כאן מסר עמוק כי אנחנו יודעים מה שהמשנה אומרת בפרקי אבות שאין לך אדם שאין לו שעה שכל אדם בעצם יש לו זמן אז גם לזיקית יש איזה דקה וגם לעכבר יש משהו לכל בעלי החיים יש אז למה לקחו את השועל עברו השועל בזמנו יש את חבר לו אז מפרשים שהשועל הוא פיקח

ובזה רצו לבטא את השעה שלו מה הפיקוד שלו הוא יודע שיש לו רק שעה אז בשעה הזאתי הוא עושה את כל האמצעים להרוויח

כמה שיותר בזמן הזה שיישאר לו משהו להבא וזה הוויקוש שלו הפיקוש שלו מתבטא בשתי מילים משתלם לי מה שמשתלם לי אני עושה זה הפיקחות של השועל וזה בעצם המסר שבאים לומר לנו כאן וזו התשובה לשאלה שלי גם כן אני שאלתי שהועל שועל למה אתם רעב לכרם ויצאת רעב מן הכרם למה אתה טוען על זה הרי היית 7 חלק מהזמן אומר לך שואל אתה לא יודע

פיקחות מים האני אין לי עניין להיות חלק מהזמן 7 ואחר כך שלא יצא מזה כלום

אם הייתי 7 חלק מהזמן אז אני רוצה שיהיה מזה איזה שהיא תועלת לעתיד אם לא תהיה מזה תועלת לעתיד לא= לי מאומה אני חושב שאלה שיושבים בכנסת

יודעים את זה טוב

אז 4 שנים משתדלים למלא לעצמם את כל האפשרויות ואת כל הגובים את כל הדברים תעלה בייבנה אתם רוצים להרוויח באותם דקות אבל זה העניין העניין הוא זה שכשאנחנו עושים זה ששלמה רצה זה המסר שרצה

שלמה להעביר לנו שהאדם יוצא למה אומרים לו למה רוצים להכניס אותנו במרה שחורה יצאהם תחזור ערום לא לא זה המסר המסר הוא תנסה לחשוב מה אתה יכול לעשות בחיים האלה שהמוות לא יכול לקחת מזה

תנסה להשקיע בדברים כאלה רוחניים כמובן שכאשר אתה תשקיע בהם יישאר לך משהו גם אחר כך אתה כבר חי בוא נראה איך אתה חי גם אחרי החיים לחיות ושוב לחיות בוא נראה איך אתה מסוגל לעשות את זה אנחנו למדנו מן השועל שצריך לשאוף כיוון שהחיים שלנו הם חיים יש לי מלכות של שעה בבקשה היו אומרים צדיקים חתן כלה ביום חופתם זה

יום עוצמתי מאד היו צדיקים שאמרו שהאדם יכול לפעול לבניו ולבני בניו 50 שנה קדימה ביום החופה אבל מה הבעיה היא שנותנים את יום החופה הרבה פעמים לילדים קטנים

אז הם לא יודעים מה לעשות איתו אז זה בדיוק הנקודה יש לך שעה יש לך שעה בוא נראה מה אתם מסוגלים זאת השעה ביום כן מה שעה זה זמן מה אתם מסוגלים לשאוב בשעה הזאתי איזה עוצמות רוחניות איזה תפילות איזה בקשות כל העוונות נמחלים זה זו עוצמה לא רגילה אז

צריכים לדעת לנצל את המומנטום ככה אומרים

מי יודע מה ההבדל בין חוכמה לפיקחות אני רוצה להציע בפניכם מה אומר הרבי האמצעי הבדל שבין חכם לפיקח החכם זה שכל

פיקח זה חוכמת לבדה

הגדרה קודם כל זה כאן וזה כאן בסדר עכשיו מה זה נקרא שזה כאן

אני רואה דבר שהוא הגיוני

אני הולך עליו זה כאן

הלב בנוי באופן כזה שגם אם אני רואה דבר שהוא הגיוני אני לא אלך אליו אני אשאל את זה רגע זה משתלם לי

וכדאי לי זה או ייצא לי מזה משהו זאת

אומרת ככה אני בא ליהודי ואני אומר לו תזניח תפילין תשמור שבת אז הוא שואל אותי למה

כי אלוקים שברא את השמיים ואת הארץ

ציווה מי אמר שיש אלוקים יש הוכחה שיש לכם מי אמר שיש תורה מן השמיים יש רעש לכם לשמיים הוא חושב אומר אוקיי קיבלתי טוב זה נקרא שהוא קיבל הוא עושה בגלל שהוא הבין בשכל אבל אם יש לו גם לב בעניין

הוא זה שואל או מה ו דרגה זה גם משהו אז אולי

בקיום תורה ומצוות זה לא כל כך משהו אבל באו שלמה המלך בא רבי אמצעי ומלמד אותנו שלא לחינם הקדוש ברוך הוא ברא בתוך הנפץ של האדם תכונה של משתלם לי אנחנו יכולים להשתמש בתכונה הזו לקדושה מה אתה עובר חיים תעשה בבקשה חשבון אתה מתחיל את החיים שלך רום אתה מסיים אותם ערום מבחינה גשמית לא נשאר לך בידיים שום דבר אני הכרתי באמת בן אדם שציווה שיקברו אותו עם הגרביים שלו והוא הטמין את כל הכסף שלו בגרביים אבל בינינו זה לא נקרא שיש לו כסף זה לא נקרא שזה נמצא

אצלו

זה לא אין הוא לא יכול לעשות עם זה שום דבר

כבר זה עבד הנקודה היא זה שהאדם צריך לדעת משהו פשוט ביותר שאם אתה כבר נמצא יש לך שעה ויש לך אפשרות להשיג גשם ויש לך אפשרות להשיג רוח והגשם ייגמר פעם אז תנסה להשיג רוח גם כן תנסה להשיג משהו מהכסף הזה אדם שיוצא לטיול נוסע בעולם אתה רואה אצלו

בארנק יש כל מיני שטרות

יש לו שטרות של דולר אמריקאי ויש לו את הפרנק הגרמני ויש לו את הנוה את הכסף הזה

היורו הוא יש לו כמה כי הוא יודע הוא מגיע לאיזשהו מקום הוא צריך להוציא עגלה בשדה תעופה להכניס את הכסף שמתאים לאותה מדינה אז הוא עושה חשבון שהוא צריך להיות אז גם כאן בעצם מה ששלמה רצה להגיד אני רוצה שתהיה חכם לב חכם לב זה פיכח השועל נקרא פח שבחיות מהי הפיקחות פיקחות

בלב אומר רבי יוסי

מה זה לב

משתלם לי תשכח

את העוצמה של המשתלם לי ותחבר אותה לקדושה תחבר אותה אל הקדושה ושתעשה את העוצמה של

ה

המעשים שלך כאן בעולם הזה באופן שיהיה לך מהם גם תועלת כמו שחשב השואה להוא מה יצא לי מהכרם אחרי שעברו 3 ימים ושוב אני בצום ושוב אני לא נשאר לי כלום אז כרם כרם מה אתה= תשאל את

עצמך חיים כאלו

מה הם שווים אם אני אשאל אם אני נשאר בלי כלום אם זה פיזי אז כלום אתה סוף דברים רוחניים שהם יותר נצחיים

הם הנצרים זה הנקודה הראשונה של המדרש המשל של השועל עכשיו מה שאני רוצה עכשיו לעשות זה להביא פסקה אחרי פסקה מהמשך דברי המדרש כל פסקה עומדת בפני עצמה לכל פסקה יש רעיוניות עמוקה בפני עצמה ואנחנו ננסה לנתח אותה ביחד לפני שיש כאן הרבה חוכמת חיים הפסקה הראשונה טניה כתוב בבריטה

כמו שבה בן אדם כן ילך כמו שהוא בא ככה הוא הולך אדם בא בקול בכל זה אני מדבר על כל בקוף אדם בא בקול ונפטר מן העולם בקול זה הפסקה הראשונה אנחנו נתייחס רק למילים אדם בא בקול ונפטר מן העולם בקול מה זה

קול יש קול ואשמי

אבל אנחנו יודעים שלכל כל בחינה גשמית יש רובד רוחני

הכל זה המידות שלנו המידות הלב

דיברנו קודם כל על הפיקוח של השועל שזה חוכמת לב כל

זהמידות למה משום שכאשר אני צועק

וואו

מה זה הוואו הזה התפעלות הלב כמו שאני צועק חזק יותר סימן אני מדבר על צעקה ספונטנית אז סימן שהתפעלות הלב הייתה מאוד גדולה יש עוד אימרה שחזל אומרים מסכת ברכות שגם מעורר הכוונה הכל יש לו שייכות פנימית וכוונת הלב אז יש קשר בלתי נפרד בין הקול ובין הלב עכשיו אחרי שהגדרנו מה זה קול קול זה הכוונה קול זה הרגשת הלב אנחנו נפנה להבין מה המשמעות שהאדם בא לעולם בקול ומה המשמעות שהאדם עוזב את העולם

בקול

בפשט ושאדם בא לעולם אז כולם וואו שמעת ילדה נולד לזה בן נולדה באת וכן הלאה זה שיש קול שאדם נפטר גם כן עושים מודעות מפרסמים שהוא נפטר זה הפשע של המגרש

אנחנו יודעים שכל דבר פשוט יש לו גם כן את העומק הכלל הוא

אין אדם בה בלי קול אין אין מציאות שהאדם יתקרב לאיזה שהוא דבר שהאדם התחבר לאיזשהו דבר בלי שהיה לו בזה רגש

שבלב

בלי שהיה לו תחושה פנימית לבבית של

רצון לעניין רצון לבבי לעניין אם אני רואה בן אדם שהתקרב אליי מבחינה שמבחינה רגשית הוא מרגיש אליי סימפטיה אם אני רואה בן אדם

שהתרחק ממני זה מפני שמבחינה רגשית הוא חש דחייה מהמציאות שלי או מהמילים שלי או מהמעשים שלי הווה אומר הרבה מאוד פעמים אנחנו חושבים שמה שמקרב אנשים למשהו לרעיון או מה שמרחק אותם מן הרעיון זה התוכן של הרעיון

בא שלמה המלך ומלמד אותנו במדרש המדרש מפתח אדם בא האדם נפטר לא רק בעולם של המוות והחיים אדם

מתקרב למשהו אדם מתרחק ממשהו זה הכל לב

אם תראה בן אדם

עזבו דבר והוא כעוס על מישהו נראה לך שפגעו בו אם תראה בן אדם שהוא אוהב לבוא לאיזשהו מקום דע לך כי סיבדו אותו

הכול מסביב סביב הלב הוא יבוא ויגיד איזה שיעור

מעניין היה שם כאילו שיעור מעניין זה משהו אינטלקטואלי זה גם נכון

אבל אני מוסיף את המילה גם העיקר היה לו נוח שמו פה שעונים כאלה סביב היה בקבוק משקה ועור כזה של המערות של פעם בכל

מיני זה וזה איך אומרים הביא אותי בשמחה אחר כך גם היה שיעור צרוד לא נורא משהו בסדר איכשהו אכלנו את זה אחרי המרק גם כן לא נורא

כל פעם האדם מתקרב ומתרחק באמצעות הלב הלב הוא היזם הוא העיקרי אני אגיד לכם עוד יותר אתה רואה אפילו חכם גדול תלמיד חכם גדול חיבר ספר בנושא מסוים להבדיל בין קודש ובין חול אתה רואה פרופסור לענייני מדעי מדעיים לומד מקצוע מסוים למה את זה אתה לומד למה בזה חיברת ספר הייתה הרגשת הלב כאן הלב אמר למח פה בבקשה בוא תעיין כאן אני אוהב את זה תעיין את זה איך

אומרים היום זה מדבר אליי התחברתי לנושא

אז אם התחברתי לנושא הבנתי אותו אז מה קודם קודם הלב ואחר כך השכל הוא הפרוזקטור שמאיר את מה שהלב רצה שם שהמוח יביא לו נתונים זה בעצם הכלל ככה זה עובד

לפי ההגדרה הזו שאני אמרתי עכשיו לב בוחר איך אומרים בחיר ליבה בחירת

ליבו

זה בחירה פה

בלב אז לפי ההגדרה הזאת הלב הוא הקובע

והמוח נגרר אחריו כמו משולש הדור נגרר אחריו אומר

לו מה אתה אומר מעניין פה בוא מה מה אמרת שמעניין

מעניין הרבה פעמים אני רואה

בשיעורים

אני רואה ככה גברים ונשים נניח בעל ואישה

כל מיני מקומות אפילו אנשים לא

דתיים אז בדרך כלל אצל אנשים לא דתיים

מי שהביאה את האיש לשיעור זה האישה מעניין היא אמרה לו היא שיכנעה אותו היא הכל היא טוב יש פה לב היא החליטה שזה צריך להיות

מעניין

לא משנה מה הסיבה שהיא

החליטה

אחרי שהיא החליטה

בוא הנה בוא הנה בוא הנה אחרי

שיוצאים גם הוא יכול להודות היה

יפה או לא היה יפה לא משנה אבל קודם כל הלב

ואחר כך המוח אני משכזה הסדר

בעולם עכשיו אם זה הסדר אם ככה דברים עובדים

אנחנו יכולים להבין מושג גם כן במה שנקרא בניסויים בשידוכים וכן הלאה אצל הרבי יש ביטוי

שכדי לבחור בשידוך אז אומר זה צריכה להיות משיכת הלב יש לו ביטוי כזה עכשיו במשיכת הלב יש פה יש פה משהו

דיברתי בעבר על דרך אחד עכשיו אני רוצה להביא הסבר

נוסף משיכת הלב זה הפירוש הוא שאני מרגיש או אני מרגישה שאני

הייתי רוצה או הייתי רוצה מה

להמשוך את המוח שלי אל האדם הזה מהפירוש הייתי מעוניינת להשקיע בו או הייתי מעוניין להשקיע בו מה פירוש משיכת הלב הוא רק זה שבוחר בחיר ליבו בוחר הוא בוחר במה אנחנו הולכים להשקיע זה הכל ובזה

אנחנו טועים זאת אומרת לא אתם לא אני העולם בגדול בזה יש לו טעות הוא לא רואה את חיי הנישואים או את הבחירה בחיי הנישואים בסוף באופן הנכון איך הם מתרגמים בדרך איך העולם מתרגם בדרך כלל

כי היא אשרה בעיניי או הוא ישר בעיניה לא משנה אז הפירוש הוא שהוא רוצה את זה כי הוא חושב שזה טוב לו כמו שהוא זה טוב לו או היא חושבת שזה טוב לה כמו שהוא והיהדות אומרת מה פתאום כל בחירה לנישואים היא בחירת לב והיא צריכה משיכת הלב מה פירוש משיכת הלב משיכת

הלב שאני מוכן ללכת לעבוד על זה

אני מוכן את זה להשקיע אני מוכן

על זה סליחה על הביטוי להתלכלך לעבוד שעובדים לובשים בגדי עבודה כן אני מוכן על זה להתאמץ ולכן אני אמרתי את זה כבר פעם אני אומר עוד פעם מה היה מחנכים אותנו המשפיעים שלנו בחתונה שפעם שמחנכים את התקלה זה הקלה תגיד אבל מה מחנכים את החתן מחנכים את החתן שהוא

מקבל על עצמו

את בסגנון שלהם את אולה

של אישה זו הפירוש מה אתה

צריך לקבל לך לחתונה שלא מחנכים בסגנון הזה אני צריך לקבל

נתונה זה האישה הכי נהדרת

שבעולם מה יש לקבל קיבלת פה מתנה אין פה כלום איך אומרים זה סיפור של רומן זה סיפור של שהם התחתנו והם חיו באושר ואושר וכבוד כמו שכל הרומנים מסיימים עד עצם היום הזה סליחה רק לא כתוב שמישהו היה צריך לשטוף את הכלים אחרי החתונה ואף אחד לא אומר זה כבר רגע גמרנו וזה נגמר אצלנו לא מדברים ככה אצלנו מדברים אתה מקבל על עצמך היא מקבלת את הוא לא של איך אומרים

בעל ההרפתקאות על הזה

והוא מקבל טולה של אישה הזו מה הפירוש של זה הפירוש של זה זה שאתה שמת את הלב שלך שכאן אתה מוכן להשכיח זה כמו קידוח נפט אתה בוחר קודם כל את המקום שהוא פוטנציאלי טוב ופה אתה מוכן להשקיע כסף זהו אני לא אזוז מכאן כאן בחרתי וכאן אני אשקיע גם באיש וכמה אישה

אבל לרגע

לא לחשוב שאנחנו באנו לאיזשהו

מכרה זהב שאנחנו מחפשים ואנחנו רואים את הזהב מיד לא ראיתם

פעם איך נראה אף פר זהב

איך נראה יהלום לא

מלוטש איך נראים קידוחים של מים או שזה

זה חפירות וזה לכלוך

וזה ידיים מיובלות זה עבודה זה לא זה

נקרא משיכת הלב

משיכת הלב לעבודה יש מישהו שמושך אותי שכדאי לי לעבוד איתו ויש מישהו שלא מושך

אותי

וזה בדיוק ההגדרה אם יש לך את זה אתה יודע שאתה הולך לעבוד במקום הנכון

אם אין לך את הרצון להשקיע רק את הרצון לקבל לא זה הכל יהיה בסדר רק

להתחתן תראי שהכל יהיה בסדר אתם מכירים את הצעירים רק נתחתן הכול יהיה בסדר זה ייפתר וזה ייפטר וזה הכל הבעיות נפתרות זה מן תרופה כזאת כמו אצל הישראלים מהאקמול והאופטגין זה תרופה לכל המחלות נישואים הכל פופר אהבה זה כזה

משהו מיוחד לא זוכר אם סיפרתי לכם פעם ישבתי וסיפרתי פה סיפרתי במקום אחר נכנסו זוג מאוהב משהו פרטי הרב שישבתי אתו אמר להם להיפרד לא ככה לא נכנסים ברבנות אני פגשתי

אותם פעם אחת פה פעם אחת פה פעם יצאה שישבתי פה אז אמרתי יש יש דברים בגו צריך פה להבין מה קורה לפעמים זה הפירוש אם המסקנה הייתה הלב ולא הלב להשקעה

יש דירה להשקעה האם אתה מוכן פה להשקיע או לא אם אתה לא מוכן להשקיע זה לא נקרא משיכת הלב משיחת הלב זה על דבר

כזה הייתי מוכן לשים זמן

וכוח וכסף ולב

מה שאתם רוצים על דבר כזה אבל אחד שרוצה לקבל משהו מוגמר שלא צריך להשקיע

עליו

שיהיה לך הביתה שילך לתל אביב השנייה או לאיזשהו מקום אחר זה בית קברות אין מה לעשות אם אתה רוצה לבנות חיים לבנות חיים זה שאתה מוכן

פה להשקיע למשוך את הלב יגיד לך שפה כדאי לעשות הלב אומר שפה משתלם לעשות אבל אחרי המשתלם הזה פה צריך הרבה להשקיע עד כאן הראשונה של המגרש עכשיו יש לנו פסקה מעניינת אחרת עוד פעם המדרש עושה לנו השוואה בין החיים לבין הפטירה אדם בא בכל ונפטר מן העולם בקול אמרתי כל מידות לב וכולי שנייה אדם בא לעולם בבכייה

ונפטר מן העולם בבכייה אני לא ראיתי שכל הנפטרים נפתרים בבכיה הכוונה של המדרש זה שהילד שהוא נולד הוא בוכה הוא נולד בבכי ההורים לפעמים מתוך שמחה גם כן בוכים זה דמעות של שמחה טאבא שמחים שהאדם נפטר גם כן מלווים אותו בדמעות בבכיה יש משהו בחסידות שמגדיר את המושג יש משהו שמחבר בין בין הלידה בין הפתירה עם המושג בכייה מה זה בחייה בחסידות בחייה זה הפירוש שאתה אתה לא מכיל את הדבר בתוכך אם באים ואומרים לבן אדם שהוא קיבל איזשהו פרס של 8 מיליון שקל הוא לא מכיל את זה מה שקורה למוח המוח מתכווץ כי הוא שמע בשורה שהוא לא יכול להכיל כשהמוח מתכווץ להבדיל כמו סמרטוט יש להם היום דימיון מעניינים

אז כמו סמרטוט ספונגה שאתה מכווץ אותו אז יוצא מיץ אז יוצא זה הדמעות הדמעות זה כשהמח התכווץ ויצא ממנו עכשיו הדמעות יכולות לבוא אצלנו גם מתוך שמחה שמענו בשורה מאוד משמחת שאנחנו לא יכולים להכיל אותה או ששמענו בשורה מאוד מאוד חלילה עצובה שאנחנו לא יכולים להכיל אותה זה הדמעות הדמעות של הלידה והדמעות של הפתירה זה בשורות שהמוח לא יכול להכיל יש איזשהו מסר עמוק בדברי המדרש המדרש בא לעזור לנו לחיות לא לעזור לנו למות המדרש בא ללמד אותנו איך חיים נכון

בעולם

ישנם דברים שהם

קשורים עם הלידה שלנו מה זה קשורים עם הלידה אנחנו לא בוחרים הורים

הורים לא בוחרים ילדים

זה ככה זה

אתה לא בוחר מי יהיו האחים שלך יש דברים שאתה לא שולט בהם אתה לא בוחר באיזה מדינה עיר מעמד חברתי משפחתי מעמד דתי מעמד עד דתי אתה לא בוחר את כל הדברים האלה זה דברים שנופלים עליך כיוון שכך אני בכוונה לא אומר

נישואים כי נישואים הרבה פעמים האדם לפחות מרגיש שהוא בחר אבל יש דברים שהוא בכלל לא מרגיש שהוא בחר

איך אומרים זה

זה פשוט ככה זה זה נפל

עלי

היה תחליף הורים לא יכול זו עובדה באה תורה ואומר לנו תשמע יה חביבי כל הנושא הזה של לידה ולאיפה נולדת זה דבר שקשור לבחינת בכייה בחחינת בכייה לא לבכי דווקא אלא לבחינה של הבכי מה זה נקרא בחינת בכייה למעלה מהשכל לאיזה הורים באת ושזה באיזה גיל הם יפטרו מן העולם ובאיזה נתונים כספיים הם יגדלו אותך ובאיזה צורת חיים תגדל ומי יהיו האחים שלך ובאיזה חברה באיזה אזור מגורים וכן הלאה זה דברים שנפלת

אליהם

וכיוון שנפלת למקומות מסוימים בבקשה ממך בנושא הזה אל תדוש מה פירוש אל תדוש

זה הכול בגלל אני נולדתי להורים ניצולי שואה אתה לא יודע זה זה אבל הם עברו סבל ובגלל זה הם העבירו את זה לילדים שלהם וזה זה לא נושא שאת צריכה אוצר אני באתי מי זה ההורים שלי עולים חדשים באו מזה והם לא ידעו 1000 בית אתה יכול להבין ואבא שלי שלח אותי כבר בגיל 12 לעבוד בבאסטה

אבל לא יכולתי הביא לכם לכן לא למדתי

ולכן אני ככה נראה היום לכן נפלתי לאולם הפסטה

אומר שלמה אומר המדרש המדרש אל דברי שלמה יש דברים שהם

בחייה

יש דברים שהם לא תלויים במוח שלך

יש דברים שאלוקים קבע אותם בלמעלה מהשכל מה שלמעלה מהשכל אל תנסה אל תבזבז אנרגיה כדי להשקיע אז למה אני בת אז למה אני לא בת למה אני לא בת למה אני לא בן למה אני לא אז למה לדעתי למה לדעתי שם הוא היה אני אשנה את השם משפחה שלי אולי אני אשנה את הזה שלי אולי

אני אנסה להצמיח לי איזה

קרניים על הראש או לא יודע הוא כל מיני

לו תשמע יש דברים שאתה לא שולט בהם

אז תסתום את המוח לאטלפה את המוח

תסתום זה למעלה מהמוח זה למעלה מהשכל זה לא התפקיד שלך להתעסק בזה בכלל אותו דבר יש ביחס למוות

חז"ל אומרים אסור להקשות על המת יותר מדי להקשות זה לשון עתיקה זה כאילו להתאבלט

להתחבר אל הכאב

של הנפטר יותר מדי אל תיכנס לזה יותר מדי מה קרה למה אסור להיכנס לזה יותר מידי מכיוון שהפתיירה המושג פטירה ומתי זה קורה ובאיזה נסיבות זה קורה זה לא אתה זו לא המהות שלך

זו לא התפקיד שלך זו לא המפתחות לנושא הזה לא ניתנו לך אז בבקשה אל תשקיע במה שלא תלוי בך אתה פשוט אתה פשוט

מבזבז את הזמן

פשוט מכלא את כוחך הרבה הרבה הרבה פעמים

האדם בוכה ובוכה ובוכה בוכה ובכה בוכה חזל אומרים גזרה למת שיישכח מן הלב המת

הקדוש ברוך הוא גזר עליו שהוא

שישכחו ממנו למה משום שאם אתה לא שוכח אותו אתה עושה לא צער איזה צער אתה עושה לו איזה שחשובה לי להבהרה מה זה עושה לו לא טוב לנפטר מה מה לא טוב לו בזה

שאנחנו יותר מידי מתחברים אליו למשל הרמבם היה איש מלומד וחכם והוא היה דורש מאוד בתוקף יותר מדי לא ללכת לבתי קברות יותר מדי זאת הייתה

שיטה מה הבעיה בזה למה מה

מה מה מה לא טוב בזה מה מה ראית את זה

כשלילי התשובה היא שכיוון שעצם הפתירה היא למעלה מהשכל למעלה מההיגיון עם האמת המשטר המנוח הנפטרת לא משנה נמצאים עכשיו בעולם של למעלה מהשכל ולמעלה מההיגיון

למעלה מהשכל למעלה מההיגיון וטוב להם שם

משום שהעולם הזה זה עולם שכשאני מסתכל על הקיר אני לא רואה מה שמעבר לקיר ואני לא יודע מה העתיד שלי ואני אוכל את עצמי ב-90% מכאבי הלב של האנשים זה מחוסר מידע מה הולך להיות איתם אמת או הנפטר או הנפטרת נמצאים עכשיו באיזה שהוא עולם שהכל גלוי העולם של למעלה מהשכל למעלה מההגבלה למעלה מהחסימה זאת אומרת השכל זה דבר טוב אבל הלמעלה מהשכל הוא טוב מאוד הוא עוד יותר טוב זה אקסטרה זה בחינה כזאתי שאין לה את הגבולות שמציב

השכל אין את ההסדר של הספר השכל הוא הסדר הוא לא הוא לא גילוי הוא גילוי הוא גילוי סליחה על הביטוי לעיוורים לאנשים שמגששים באפלה זה עוזר להם השכל הם עושים כל מיני תחכומים להגיע לכאן או לשם ואילו הוא נמצא בעולם

עכשיו כשאתה מקשה עליו בלשון של חזל כשאתה בוכה עליו יותר מידי עצם הבכי שלך גורם לו להשתייך עכשיו יותר לעולם הזה עכשיו תגידו לי אז שאתה בוכה אתה אוהב אותו או אוהב את עצמך אתה אוהב את

עצמך אתה מרחם על עצמך אתה קשה מאוד להגיד את זה לאנשים שהם כואבים אבל זה מה שעומד מאחורי הדברים לכן חזל קבעו 3 ימים לבכי 7 לאבל 30 לתספורת וכן הלאה למה באיזה שהוא משהו שהוא מקום אתה צריך להשלים עם זה שהוא נמצא באיזשהו לבל אחר תעשה טובה לנשמה כמו שאומרים תעשה טובה לנשמה

כי

פשוטה תעשה טובה לנשמה ואל תגרור אותו עוד פעם אני אני לא מזוכיסט אבל אל תגרור אותו לעולם העכור שלנו אני יודע על מה מדובר אבל אני רוצה לומר זה לא שהם כאילו

עזוב אל תחשוב עליו כי

אתה צריך להמשיך את החיים ואתה תיכנס בדיכאון

לא זה המסר

אתה פשוט נמצא בעולם אחד ואתה מושך אותו לעולם שלך למה אתה עושה לו את העוול הזה כתוב שבשבילו זה איזה שהוא סבל

טוב אבל מתים זה עולם רחב אנחנו

לספק במה שיש לנו לפנינו הלאה פסקה הבאה בא לעולם הילד התינוק בא לעולם בחיבה

ונפטר מן העולם בחיבה בפשט אתה יודע ילד נולד כולם משוחחים אותו הסבתות מתחרות מי יחזיק אותו יותר זמן וזה זה בשלב הראשון בא לעולם ונפטר גם כן מסתובבים סביבו ליד המיטה שלו ומכבדים אותו וכולם אחריו זה מן זה הפשט של המדרג

אבל אני מחפשת את הרובד הפנימי מה זה חיבה שוב אנחנו לומדים גם לשון הקודש כאן מה זה חיבה חיבה יש הרבה דברים יש אהבה אני רוצה הגדרה למילה חיבה זה הכל מדרש מדרש נדרש בקוהלת רבה רוח הקודש גמורה התנאים ואמוראים אני רק מסביר את זה על פי תורת החסידות אבל זה מדרש פיסקה פיסקה מהמדרש

אז מה זה נקרא חיבה חיבה זה נקרא בקבלה כשהקדוש ברוך הוא ירד על הר סיני ואין אותנו לקבל את התורה אני אני מדגיש את המילה אילץ כי כתוב כפה

עליהם אר כמו גיגית

אמר להם אם אתם מקבלים את התורה טוב אם לא אני זורק את זה

עליכם זה שוב דימוי זה דימוי לומר שהקדוש ברוך הוא אילץ את עם ישראל אז הרשות מסבירה איך הוא יילץ מה הוא באמת הרים את האר והלך לקבור אותם תחת ההר היא אומרת הר זה מושג קבלי הר זה

האהבה רבה הוא נתן הוא נתן בהם כזו אהבה

דוקטור אני מאוהב אני לא יודע אז זה

זה האהבה רבה אבל מה לקדוש

ברוך הוא אהבה כזו גדולה שהם לא יכלו להגיד לו לא הפילה להם כזה תריג מצוות שלכל מצווה עוד תרייג כפי ציפס ואת כל זה הם קיבלו

באהבה איך עשיתם את זה מטורפים מי ביקש

ממכם

לא היה לנו לא היה לנו ברירה היינו באיך אומרים לא שלחנו בעצמנו

זה היה האהבה של המתן הבאה אתה תורת

החסידות ומסבירה שהמילה חיבה בלשון הקודש זה כפייה עם חיוך זאת אומרת אני אני אני מאוד רוצה אני מאוד הייתי רוצה לתת לך היום מאוד מאוד

לתת את עצמך בסוף לא נשאר לך שום ברירה אתה לא יכול להגיד את המילה לא לא כל הם חיוכים והכל עם בקשות ועם מחמאות וזה וזה וזה אז בסופו של דבר אתה עם האף נגרר למה כי

זאת אומרת יש פה חיבה זה

כן כפייה אבל הכפייה מלוטפת בהמון המון המון המון מאוד מאוד

במפורש

לכן כתוב מכאן מודעה רבה לאור הייתה שעם ישראל כאילו לא קיבל את

התורה כי זה היה בכפייה אז

מתי הם קיבלו אותה במעשה של אסתר בפורים זה כבר סוגיה בפני עצמה קיימו וקיבלו עליהם היהודים אבל שתבינו שיש הרבה הרבה דברים

כמו שאומרים מתגלש בלי שאתה שם לב ולזה

קוראים חיבה עכשיו נחזור חזרה למגרש יש לנו חיבה אדם נולד בחיבה והאדם נפטר בחיבה זה זה המושגים אז האדם נולד בחיבה כל

לידה לידה זה לא רק הלידה אומרים מהרחם של האמא

אלא כל לידה אני מרגיש שנולדתי מחדש נתת

לי תקווה בחיים זה כל לידה כל

התחדשות

היא תמיד בנויה על זה שמישהו הצליח מישהו חכם מחנך חכם אורה חכם הצליח לכפות אותך עם

חיוך

כאן נולדת מחדש מהות האדם ותחילת החיים שלו האדם העיר פר האדם יוולד האדם הוא פרא נסעו לקחת זברה ולרתום אותה לעגלה וסוס היה מטורף שניסה לעשות את זה הוא לא הצליח לנסוע הרבה

הפרא קשה מאוד לעצב אותו אבל אם היית המומחה שהצלחת לעצב אותו

אז כאן יצא משהו טוב כי לקחת כפית אבל כפית בצורה חיובית היהדות אומרת כל הצלחה בעולם כל הצלחה שהיא נבעה רק מזה שגם הייתה פה לא היה לי ברירה אבל זה היה בשמחה

לא היה לי ברירה

אבל הסכמתי

נפלתי לתוך הנישואים האלה אבל אני מאושר זה משהו באמצע

ההורים שלי איילצו אותי אבל אני לא מתחרטת זה

איך אומרים זה סגנון כן יכול להיות גם הפוך אבל אני אומר בראיון מה זה הבחינה של

חיבה ושהייתה פה כפיה

זה כל בחינה כזאת נקראת לידה הנקודה של של הנקודה של של של חיים בני בני זוג בין בני זוג היא גם כן החיים חייבים להיות כאלה כל פעם שאתה רוצה לשנות משהו אז ברור שלפעמים אתה מציב דבר של אין ברירה אבל יש אנשים ופה מתחילים הכסכים תמיד לא משנה אם זה האיש או האישה הם מציגים דבר לא על זה אני לא מוותר וזהו וכאילו הם שמים את הכפייה והם לא מורחים אותה בחיוך החיים המוצלחים זה שזה יהיה כן אתה יכול לעמוד על שלך אף אחד לא אמר לך שלא אבל שהכפייה תהיה כבר זה לא לאו דווקא חיוך בפנים זה לפעמים מילים זה לפעמים מעשים אבל אתה מוביל את הקו

שלך בסופו של דבר בהצלחה

זה בחיי וגם כאשר יש מצב לא נעים מצב כפוי על אחד הצדדים הוא תמיד צריך לשמור אותה את האלמנט החיוך בתוך כל הסיפור הזה ברגע שהוא יאבד את אלמנט החיוך

שרה החיבה כן

בין בני הזוג עכשיו אני רוצה להגיד משהו מאוד מאוד חשוב עוד פעם חזרנו למוות כי בכל זאת יש לנו בחצי השני מוות תעשו לי טובה המוות זה עולם רחב היה מקום מסוים שביקש ממני לעשות קורס על זה ואני אמרתי שבשום פנים ואופן אני לא מוכן זה בכרמי יוסף אני בשום פנים ואופן לא מוכן שאני לא רוצה שאנשים יחיו את המוות כל הזמן זה לא העניין אז איך אומרים זה איך אומרים במינון זה מתאים לא לא לא מעבר למינון אנשים מפחדים הרבה אנשים לא אתם כמובן כי אתם בחיים נצריים כולם אבל האנשים הרבה מאוד מפחדים מהמוות

יש כאן איזה שהיא טעות

כשהקדוש ברוך הוא לוקח את נשמתו של בן אדם זה כלל איך שהיהדות רואה את זה תמיד שהוא לוקח את נשמתו של בן אדם

הוא עושה את זה בחיבה

כמו שאומר המדרש

ונפטר מן העולם בחיבה האדם נפטר מן העולם בחיבה הפירוש הוא כפייה הוא לא נותן לו ברירה לא למות כבר המשנה אומרת בפרקי אבות על כורחה אתה חי על כורחך המת אבל את המת הזה הוא עושה בחיבה אין בן אדם שנפטר והוא לא מאס כבר בחיים והיה מעוניין להיפטר מהם ברגע האחרון הקדוש ברוך הוא מביא אותו למצב נפשי כזה שהוא כבר לא רוצה הוא

הולך הוא הולך ללא נודע והוא לא יודע מה שהולך להיות איתו הוא הולך אל הלא

נודע בשמחה זה תמיד יהיה יותר טוב ממה זה תנועת הנפש שלו של הנפטר זה נקרא למות ונפטר מן העולם בחיבה עכשיו אנחנו מסתכלים עליו ככה בוידאו עם העיניים שלנו ואנחנו לא יודעים את המחשבות לברונד הזה מי יודע מה שבלבו של חברו וגם אם היינו יודעים לא היינו מבינים את זה לא היינו מבינים כי אנחנו

לא אוחזים במצב הזה הוא במצב שלו או היא במצב של החיים שזה הטוב כיוון שהם חיים שזה הטוב לא כואב לי והם לא מרגישים סבל ולא מרגישים צער עכשיו זה שהיא חשובה כדי שהבן אדם יוכל להבין שאין לו מה לפחד מן המוות ולעצמו אבל אנחנו לא שייכים לנושא אמרתי כבר קודם אבל לפחות הוא לא יכאב את הכאב של זה מסכן הלך בצער מסכנה כל המילים האלה זה מילים יפות בדת תחתון דעת תחתון זה הפירוש דעת האדם נמצא תחת הוא רואה את הדברים באופן הזה אבל מה שמעבר לזה הוא לא רואה ולכן הוא לא מפרש נכון הוא לא מתרגם לנו לפעמים זה לא היה איסורים

לפעמים הכל היה בסדר

אם זה הייתה תאונת

דרכים אבל תמיד ברגע האחרון של החיים האדם מרגיש גם בלי להגיד בידך פקיד רוחי זה טוב לי

הוא מקבל את זה היי מישהו שאל אותך מישהו ביקש ממך מישהו אתה חתמת על הצק

הזה בלי לכתוב זה בכפייה אבל זה תהיה כפייה בחיבה זה הסוף תגלה לנו המדרש תמיד היה הפטירה תהיה כפייה בחיבה

אהלן נעבור לפסקה הנוספת במדרש באה לעולם בהנחה בהנחה באלף כן בא לעולם בהנחה ונפטר מן העולם בהנחה איך אומרים איך אומרים כל כל אפילו סוחר פשוט בבני ברק אפילו סוחר פשוט בבני ברק הוא מלא וגדוש בתורה אני זוכר שנכנסתי פעם לחנות ספרים בבני ברק ופגשתי ממנו הנחה אז הוא אמר לי שיעשה לי הנחה באלף זה אתה איך אומרים זה דוגמה לבן אדם שחי במדרשים אני סומך עליו שכנראה הוא יהיה מה זה הנחה מה זה הנחה עוד פעם המושג המושג הנחה לא העורי המושג

הוא משתלשל ברוחניות מה מהותו אז עוד פעם החסידות מתרגמת אותו הנחה היא

שר רוחני שבנפש כלומר יש פה חידוש גם כאשר כואב לנו פיזית מאוד ואנחנו נאנחים או

או אמאלה יש כאלה שאומרים אוי האוי הזה זה נובע מצד זה שהגוף עייף הוא משדר לנפש ואז הנפש נאנחת ומוציאה את זה דרך

הפה אבל ההנחה היא הנחת נפש הנחה פנימית עכשיו מה אומר המדרש יש הנחה פנימית בנפש בשעת הלידה ויש הנחה פנימית בנפש בשעת הפטירה

מהי ההנחה הפנימית שבנפש בשעת הלידה אז חזל מלמדים אותנו בגמרא במסכת מדיה בדף לעמד שלילד טוב בבטן של אמא שלו טוב לו טוב לו רוחני פיזי זה יגידו לנו האולטרסאונד אבל הגופנית זה גופנית נשמתית אומרת לנו את רואה שטוב לו מלמדים אותו את כל התורה כולה ורואה מסוף העולם ועד סופו כל מיני דברים כאלה שאנחנו לא רואים אותם במכונות שלנו אבל

טוב לו

כיוון שלא

לא הוא לא עצוב שמח עכשיו כשהוא יוצא לעולם

בעצם נאנה נאנח

שוב אתה לא תשמע מהילד הנחה אתה שומע בכי ובתוך הבכי הזה מעורה את ההנחה אבל הוא נאנח על הסבל הנפשי של הנפש מהטוב שבו היא הייתה אל העולם הזה שאליו היא יצאה זו ההנחה של הילד שנולד

יש

הנחה של הנפטר של האדם שהולך להיפטר מן העולם

וחזל מספרים לנו שזה מין כאב פנימי

שהוא לא כאב

פיזי על המוות כי כבר סיכמנו שאת המוות הוא קיבל בחיבה אבל יש לו בכל אופן איך אומרים שמחה שיש בה הנחה מה ההנחה

כואב לו על הטוב שיש בעולם הזה שאי אפשר להשיג בעולם הבא מה

לא לא לא כסף מספרים על הגאון מוילנה שכמה דקות לפני שהוא נפטר הוא לקח את הציציות שלו ביד והתחיל לבכות הוא אומר פה בעולם הזה זה= כמה פרוטות

ושם כזה דבר אי אפשר להשיג כלומר מצווה כזאת אי אפשר לעשות היה אחד החסידים שכשהוא נפטר הלך להיפטר מן העולם הוא בחר

על מה הוא בכה הוא בכה על זה שהוא לא יוכל לקיים את מצירת שבין הוא היה חולה והוא היה מיוסר והוא גם ייסר את עצמו בכל מיני תאניות וזה הביא אותו לזה שיתקצרו לו החיים והוא כבל על הסבל שהוא לקח על

עצמו שגרם לו להפסיד כמה ימים להניח תפילין כאילו הוא רואה את האור שיש בזה שאותו אי אפשר להשיג שם הנפש רואה את זה והנפש הזה ננחת יש על זה איזשהו כאב ואז באה ההפתעה של הרבי ואומר טובה פעולה אחת מאלף הנחות ופתגם שחוזרת לו בשם הרבי הקודם בהמון שיחות טובה פעולה אחת מאלף הנחות הרבי אומר שכשבן אדם מונח וחושב על משהו שהוא לא יוכל לעשות אפילו רוחני והוא מצטער הוא טיפש

באותו זמן שאתה נהנח יכלת לעשות משהו באותו הזמן יכלת לעשות משהו בעולם הנצח הרבי אומר התינוק שבוכה זה אומנם הנחה טבעית אבל אתה טועה כי פה בעולם הזה אתה יכול להשיג הרבה דברים אחרים אז מה אתה נאנח על מה שהיה לך שמה ישבתי פעם בישיבה ושמעתי בחור זה היה אחרי בין

הזמנים בחור מלוס אנגלס חזר חזרה לישיבה היינו בניו יורק או בא מלוס אנגלס חוזר לישיבה

אז הוא ככה

נצבט לו עליה עד עכשיו הייתה בבית היה נחמד וזה אז הוא בא לרב ואומר לרב אני לא יודע מה להגיד לך כשאני בישיבה אני חושב על הבית וכשאני בבית אני חושב על הישיבה זה עולם הטוב הוא אמר לו הרב כשאתהווי בית תהיה בבית כשאתה בישיבה תהיה בישיבה כשאתה אירצת לעולם הזה תראה מה פה אפשר להשיג תהיה שבוע פיקח עכשיו פה יש לך שעה פה תעשה את כל הכסף שאפשר לעשות פה תעשה את כל הרוחניות שאפשר להשיג פה תהיה תיה כמו שאומרים יקבל את המציאות מי שמהר קולט את המציאות הוא הנשיא הוא המרוויח מי שנשאר בנוסטלגיה הוא המפסיד הגדול הוא המפסיד כי הנוסטלגיה היא שם ושם אתה

לא יכול לעשות כלום מנסה להשיג מה שאפשר לעשות

פה ותמשיך

הלאה זה הנקודה המהותית שחשובה מאוד להבין הנחות הנחות אבל הנחות הן לא התכלית עכשיו פסקה נוספת במדרש פסקה אחת לפני האחרונה בא לעולם בבלי דעת ונפטר מן העולם בגלידה עוד פעם אני יכול לפרש בפשוטו כשהילד נולד ילד לא מבין שום דבר חסר לו דעת שהוא נפטר אז גם כן ברגע האחרון טרף את דעתו עליו אולי ואין לו דעת

אבל אני

מחפש את המושג

בלי

דעת כמו שהוא מופיע בחסידות וקבלה מה זה נקרא בלי

דעת זה בחינה זה מושג

המושג בלי דעת מסבירה החסידות

אדם שמתפעל מאיזה דבר יותר מהגובה של אותו

דבר יש דברים שצריכים להתפעל ממנו יש דברים שמבחינה רעיונית השכל מאלץ אותך להתפעל מהם אבל כשאתה להתפעל יותר ממה שצריך זה נקרא בגל זה בלי ספר כי מה זה הדעת הדת זה אהוסת עד כמה לקחת כמה לקחת את זה ברצינות

כן לקחתי בסוף לא אל תצא

מהכלים זה לא כזה מפחיד

כמו שאתה רואה

זה לא כל

כך חמור כמו שאתה רואה את זה זה המושג בלי דעת וחסידות לא לצאת מהפרפורציה

אצל מנהג האשכנזים בשבת הראשונה אחרי שילד נולד עושים שלום זכר שלום זוכר הספרדים עושים לילה לפני הברית הברית יצחק לא משנה הרעיון הוא אותו רעיון מה זה נקרא שלום

זכר אז אז הרעיון שעומד מאחורי זה זה שהילד עצוב כשהוא ירד לעולם והוא עוול

נשמה שלו כמובן וכיוון שהוא אבל אנחנו באים לבית איפה שהוא נמצא לכן לכתחילה עושים את זה בבית איפה שהתינוק נמצא ואנחנו באים לנחם אותו ולכן על מנת שלשמזה גם לאכול חומוס שחומוס הוא עגול וזה סימן של אבלות שיהיו גלגל חוזרת בעולם זה זה הרמזים שסביב המנהג הזה של שלמ זוכר מה המסר

שאנחנו בעצם

לומדים מהעניין דרך אגב למה זה

צריך להיות דווקא בשבת כי שבת שייכת שבת שייכת מבחינת הדעת ברוחניות אז עכשיו יש לו איזה שהיא הנחה לילד יש לו הנחה פנימית וכל הנחה פנימית זה כי הוא לקח דבר בלי פרופורציות אז מי זה שיכול

חזרה לאיך אומרים לחזק אותו זה שעושים לו מסיבה בשבת שלום זכר זה הסיבה שאתם אשכנזים זה בשבת

שלום עליכם הגעת לעולם הזה תהיה שמח

זה לא כזה גרוע

כמו שאתה חושב זה הסגנון תראה אנחנו מקבלים את זה שאתה כואב וזה

והנה אנחנו אוכלים חומוס לכבודך אבל תבין שזה לא כזה חמור כמו שזה נראה לך כי הוא יצא מהפרופורציות האבלות גורמת לאדם להתגלגל החוצה הרבה מעבר למה שהוא באמת חש באמת מה שצריך לחוש זה נקרא תחושה של מידות בלי דעת ובלי דת ההנחה הבאה בלי דעת אז אם אומר המדרש שהתינוק מרגיש והתינוק נאנח כשהוא נולד זה בגלל שחסר דעת בלי דעת זה עוול בלי דעת הרגשות שלו גויים בלי דעת בבקשה להתנרמל בבקשה לקבל פרופורציה העולם הזה גרוע גרוע מאוד אבל לא כמו שאתה חושב אחר כך יש לנו את ההתרגשות של הנפטר הנפטר הוא הרי לא יודע לאן הוא הולך יש לו פה אנשים שהוא אוהב אותם שהוא יקרים לו אז הוא נפרד מכל אחד והוא בוכה והוא

מרגיש אני מאוד מתגעגע אליכם גם זה הנחה שהיא בלי דעת משום אל תדאג אם תתגעגע אליהם תראה אותם זה לא יחסר לך משום שהעולם הרוחני נמצא גם פה בעולם הזה הגשמי אתה תראה מה שעובר עליהם אתה לא תרגיש איזה שהוא מחסור אל תיקח את זה ללב

אותו

דבר יש בה ויוצא באמצע החיים יש אדם בה הוא בעל חיים חדשים הולך להתחתן

אני רוצה להגיד שהרבה פעמים

חתן או כלה

מתרגשים יותר מהגובה שלהם זאת אומרת יותר ממה שהיה צריך להתרגש לפעמים

לפעמים אתה צריך לקחת את החיים בפרופורציה הנכונה זה

טוב

זה נחמד אבל יש פה גם כן עבודה תישאר לי עם הרגליים יציבות תישאר תישאר אותו דבר גם הפוך לפעמים צריך לצאת גם כן לפעמים יוצא לפעמים מתגרשים אני התגרשתי חודש ימים לא עבדתי לא היה לי חיים ומזה נפלתי לסמים

לעשות עם עצמי

בבליד התרג יותר

מזה גובה שלו

זה היה

עסקה סגרנו חוזה פירקנו את החוזה יאללה תמשיך הלאה לחיות לא קרה כלום יש מה שנקרא גלגל שני גלגל זה יהיה בסדר מה אתה כאילו טרם אתה תקוע יותר מדי באיזה שהוא מקום לפעמים אנחנו מעצימים רגשות יותר מהפרופורציה הנקייה שלהם יותר ממה שבאמת היה כאן מי שיכול לעזור לנו בזה זה לפעמים אנשים מבחוץ אדם מבחוץ לפעמים מסתכל לא נורא

מעמיד אותך במקום אנשים במצב שלך

תלוי יפה הסתדרו בסדר אז יעבור לך איזה שנה וזה תעבור את זה וזה תצא מזה זאת אומרת האדם צריך באיזשהו מקום גם את הסבל וגם את השמחה לקחת בפרופורציות הנכונות לפעמים קורה שבן אדם לא בפרופורציות הנכונות ואז הוא משתגע בזמן השמחה משתגע יותר מהכלים

שלו

ואתה רואה שהוא על סף הטירוף ובזמן שהוא נפל הוא נכנס לאיזה שהוא

דיכאון שזה גם כן לא במקום

נובע מחוסר פרופורציה של הרגשות זה ובלי דעת בקיצור צריך לדעת איפה להיענח וכמה להיענח ובאיזה עוצמה להיענח זה המסר הפנימי של הפסקה הזאת פסקה האחרונה כן האחרונה

שהיא גם הכי קצרה אני רוצה להקריא אותה כולה עם טיפ טיפה יותר ארוכה מהפסקאות הקודמות

תמי בשם רבי מאיר למדנו בשמו של רבי מאיר כשאדם בא לעולם ידיו

קפוצות

כלומר והמדרש כלומר זה מעניין זה המדרש מתחיל לתת לו של כלומר הוא אומר כלומר כל העולם שלי הוא

וככה אדם חש אני

נוחלו כל העולם וכשהוא נפטר מן ההודעה העולם ידיו פשוטות והוא אומר לעצמו לא נחלתי מן העולם כלום שכן שלמה אמר כאשר יצא מבית אמו ערום ישוב ללכת כשבא ומאו מה זה המושג הזה של הקפיצה של האגרוף אגרוף לכולם אני אלך ואנצח את כולם מה זה הידיים הפשוטות

נכנעתי

דגל לבן הנחתי

השאלה היא בשביל מה אומרים לנו את זה עזוב

אותך שניוולד ניוולד ככה וכל החיים ניתן אגרופים וכשנמות אז עדיין יהיו הבטחות אז מה

דרך אגב זה אחד הדברים המעניינים אבל תעשו לי טובה אל תפתחו את זה אצל המת יש נטייה דווקא לסגור את הידיים יש לו כיווץ גופני ופשוט כל הזמן דואגים שהידיים יהיו פתוחות אפילו שמים לו כדור ביד ושהיניים ישארו פתוחות עד כדי כך הסיבה כי זה משהו רוחני זה נדרש זה משהו פנימי הידיים צריכות להיות בזמן מסוים פתוחות לא מה מה אומר כמה המדרש אומר לנו את זה שמה הוא מספר לנו את זה כדי שנדע איך לשים את הידיים בחדר

המתים מה מה מה אתה רוצה מה אתה רוצה מהחיים

שלנו מה זה

התשובה היא

זה שהמסר שרוצים ללמד אותנו זה לא על המיטה

זה על החיים טוב יום המוות מיום היוולדו אומר שלמה המלך מה זה טוב יום מוות אני מבקש ממך בחיים שלך תלמד גם לפתוח את הידיים זה קודם כל מבחינת הקמצנות תפתח את הידיים קצת תפתח את הידיים תן קצת למישהו תפתח את הידיים זה ברובד הגשמי אבל ברובד הרוחני אתה לא צריך כל הזמן לנצח אתה לא צריך כל הזמן לתת אגרופים לכולם כל זה

שאנחנו נמצאים היום בערב 10 בטבת שזה היום ששמח מלך בבל אל ירושלים

והתחיל התחיל כל הסיפור של החורבן שנחרבה חומת ירושלים ב ז בתמוז ואחר כך ב-9 באב נפל בית המקדש בידיהם

כל הבחינות

הללו

וכל העניינים הללו מאיפה הם נובעים מאיפה הם התחילו הם התחילו משנאת חינם מה זה שנאת חינם שאני נותן אגרופים לכולם אני ולא אתה אז אז בעצם באה שלמה אומר משהו יפה אומר אם אתם רוצים גאולה אתם צריכים

לפתוח

את הידיים עוד בחיים זאת אומרת להפסיק לתת אגרופים לאחרים עכשיו אתה לא צריך תמיד לנצח ולא צריך תמיד להילחם צריך

להילחם

אנחנו לא באנו לפה לישון

אבל המלחמה לא תמיד צריכה להיות המילה שלי האחרונה תמיד כשבאתי לכאן ושוחחתי עם איזה אדם שהוא טוען על בת זוגו היא הסגנית של אלוקים אמרתי לו מה הכוונה אומר אף פעם לא טעתה אף פעם לא אמרה סליחה אף פעם לא הרגישה

שמשהו לא בסדר אצלה תמיד הוא אשם תמיד אתה אשם אני לא ויתרתי לה אני הרמתי לטלפון ואני אמרתי לה שזה ההשגות של בעלה

עליהמרה והיא אמרה לי שהיא שמעת את

זה זה לא חידון משום שהיא שומעת את זה כל הזמן ביקשתי ממנה זה היה שיעורי בית והיא הסכימה לזכותה ייאמר אני רוצה שבועיים שהיא אומרת למספר אני לא אגיד לכם מספר של טעיתי שהיא אומרת אני רוצה לראות אם זה באמת מה

שמפריע לו אם זה הבעיה

לא תמיד זה אצל הגברים יותר מאשר אצל נשים רק זה היה הסיפור האחרון

אתה לא תמיד צריך לבטא את הניצחון שלך בצורה מוחצנית ובצורה חיצונית ובצורה אני קורא לזה בצורה בזויה תהיה מכובד איך הוא לגמור יפה אתה לא צריך תמיד את המילה שלך האחרונה אז בסדר אז הוא ינצח הוא ירגיש מנצח מה יקרה בעולם לא יקרה שום דבר לא יפול תקרה לא תיפול אתה לא תיפול הכל יהיה בסדר הכל יעבור חלק למה אתה צריך להיות

הראשון שמנצח אני חושב שזה שלמה רצה

ללמד הוא רצה ללמד אותנו שלא נהיה בידיים כל כך אגרסיביות דורסניות עוצמתיות צריך לדעת לשים את הפרופורציה במקום הנכון

רוצה לסכם את מה שדיברנו ולמר משהו קטנטן של הלכה שנשאלתי לאחרונה א אדם

צריך לראות שהוא

יחזור למעלה ובעצם כל יום אנחנו חוזרים למעלה כל הזמן אנחנו מעלים מצוות צורה מצוות למעלה אם מסע כזה שמוות לא יכול לקחת אותו שזה מסע רוחני  שניה אדם מושפע מהלב שלו יותר ממה שהמוח משפיע ולכן הלב

הוא זה שמחליט

לנו הרבה פעמים לעשות או לא לעשות שלישית

הלידה והפתירה

הם מניינים שלמעלה מהשכל אין צורך להתעמק בהם יותר מידי כי אנחנו לא נגלה יותר מידי זה לא התפקיד שלנו  רביעית הלידה והמוות מלווים תמיד בכפייה אתה לא נולד ברצון אלא בכפייה ולא מת ברצון לא בכפייה אבל זה כפייה שיש שיטה חיבה כל דבר שפועלים בעולם הזה שאנחנו פועלים בעולם אז זה צריך להיות בריטמוס הזה שיש לו כפייה אמנם אין בחינוך הן בזוגיות יש לו כפייה אומנם אבל כפייה עם צבע פנים יפות

5 צער רוחני נפשי מתבטא בהנחה הוא ישאר הזה ישנו גם בלידה וגם בפטירה אבל לא צריך להשקיע בו יותר מדי כל פעולה טובה= יותר מאלף הנחות שאנחנו נתאנח פה

שישית יש התפעלות גדולה גם לילד שנולד וגם לנפטר הוא מתפאל ממה שקורה לו יותר מדי זה עלות שהחסידות קוראת לה בבליא דעת למה כי כי היא לא בפרופורציה הרגשית הנכונה אנחנו צריכים להשתדל שכל החיים שלנו יהיו בפרופורציה הנכונה ותהיה בזה שביעית ואחרונה האדם שנולד נולד בידיים קבוצות

הוא נפטר בידיים פתוחות צריך לראות שהידיים גם יהיו פתוחות ולא יהיו כל כך

קבוצות

אני רוצה בהקשר של ערב 10 בטבת לספר לא השראה בפרק היי פרשה יהודה טוב אני רוצה להתייחס לאיזה שהיא חבר שאיזה גוי נתן לו גוי מבלגיה נתן לו פתרון פתק לשים בכותל

והוא שואל האם אפשר לשים בכותל בקשות של גויים שאלה לכאורה פשוטה והתשובה גם אתם פשוטה

שבוודאי

אפשר מנהג כתוב באיך אומרים במקורות המדרשים אין אבל זה הייתה מין תחושה כזאת של אנשים של לשים שם ואפילו היו צדיקים ששלחו שלחו אם אנחנו כבר מדברים אז כך יצאתי נגד הבתי קברות אז אני אגיד מילה שמבקרים את קברות צדיקים עם מבקרים אז צריכים כבר להשאיר שם פתק זה עניין ואם לא השארת הפתק זה כמעט ולא ולא נחשב שהיית שם למה הקבר אליעד יש מקום לשים פתקים אבל צריך לשים משום שלא תמיד הצדיק נמצא כל הזמן אבל באיזה שהוא שלב הוא מגיע והוא קורא את הפתקים אבל לא לא ואם לא ואם לא ואם לא שמת עוד פעם זה דבר חשוב זה ואם לא שמים זה לא אני אומר את זה הרבי אומר זה היה בן אדם אחד שהרבה שנים הוא לא התחתן אז הוא סיפר לרבי שהוא הלך לעמוק אז זה גם כן דבר שאין לו הרבה מקורות

אבל הוא אמר לרבי עם ישראל ואמין בזה הוא

שהוא היה בעמוקה ולא היה לו עמוק כזה קבר יונתן בן עוזיאל בליאת צפת והוא אמר שזה לא לא עבד לו אז הרבי שאל אותו אם הוא השאיר שם פתק אז הוא אומר שלא אחרי אז הוא אמר מה אני אעשה אז הרב אמר לו אתה לא צריך לנסוע לשם זה יכול לשלוח מישהו עם פתק אני רוצה להתייחס לשאלה האם אפשר לשים פתקים בכותל מנהג ישראל לשים פתקים בכותל אבל השאלה היא האם אפשר לשים פתק של גוי התשובה היא כן אבל סתם אני מוסיף לכם מידע האם התפילה של הגוי בכותל היא מועילה לו במיוחד יותר מאשר במקום אחר תפילה בכלל מועילה בכל מקום אבל השאלה היא האם התפילה לגוי בכותל מועילה יותר אז בפסוק בתנך במלכים כתוב ששלמה המלך ביקש שהקדוש ברוך הוא ישמע לתפילות הגויים במקום הזה וכתוב שבקשון שבקשתו נענתה אבל וזה המחידה שלי לאותו אחד

יש פעמיים פעם אחת בגמרא במסכת סוכה פעם אחת במדרש שכתוב שהם

הפסידו את זה ברגע שהם החריבו את בית המקדש אחזור שיבנה בית המקדש כי זה בקשת שלמה והיא בקשה נצחית אבל כשהם החריבו את בית המקדש בקשותיהם לא מתקבלות שם יותר מאשר מקום אחר

וזה מופיע בגמרא מסכת סוכה הגמרא אומרת אוי להם לגויים שאיבדו ואינם יודעים מה איבדו את התפילות בבית המקדש אז זה סתם חשוב שאל תחשבו לרגע שהתפילות שם במוזין זה משהו יותר מאשר במכה זאת זהו

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא