תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הפסוק שלנו הוא פרק ה בקוהלת פסוק יג ואבד העושר ההוא בעניין רע והוליד בן ואין בידו מאומה
זה פסוק כזה שהולך בירידה כזה מדבר בחצי הראשון שלו שהאושר הוא עבד זה משהו
שלילי הוליד בן ואין בעד או מאומה עוד לא נשאר לילד כלום אבל
האדמור הרייץ בליבורים מעיר את תשומת ליבנו תעיינו בבקשה במדרש כך אומר האדמור ר היה מה אומר המדרש על הפסוק הזה יש מדרש קוהלת היה מדרש מספר לנו סיפור מעניין על אדם עשיר שפגש אני ואני היה מוצלח היה אדם בריא בגוף עם ידיים עם רגליים הכל בסדר והוא מבקש צדקה מהשיר השיר לא יכל לסבול את העניין אומר לו השיר בתרגום מהרמית אני רואה שהשוקיים שלך והעובדה
והעורף שלך כאלה גדולים וחזקים ובריאים למה לא תעבוד בעצמך למה אתה
פושט את ידך לצדקה תראה איך אתה שמן למה אתה לא יכול לפרנס את עצמך ולבקש צדקה אומר המדבר המדרש שכשהקדוש ברוך הוא שמע את המילים הללו מהאיר או אפילו בלשון הווה שומע את המילים הללו מהאיר
אז הוא מתבטא בביטוי מאוד מאוד מפחיד אומר לו לא די לא דייך שלא נתת לו משלך אתה לאני הזה לא נתת כלום לא מספיק אלא במה שנתתי
לו נתתי לו שוקיים כאלה נתתי לו
בריאות כזאתי ידיים רגליים גם במה שנתתי לו אתה מכניס עין הרע זה המדרש אני רק שמנסה להסביר את הפסוק ועבד העושר ההוא בעניין רע מוריי ורבותיי וכי יש עושר שעובד שלא בעניין רע כל אושר שעובד זה בעניין רע במשהו לא טוב מה זה ועבד
האושר ההוא בעניין רע אז אומרים המפרשים שזה בא מדרש ללמד אותנו זה בא פסוק ללמד אותנו עניין רע אין הכוונה הפסד כי כל עושר שהולך לאיבוד זה על ידי הפסד עניין רע משמעותו בעין הרע
באיזה עין הרע למה אבד האושר להעשיר תשמעו זה מאוד חשוב למה השיר איבד את אונו מפני שהוא שם עין הרע על האני הזה שיש לו ידיים שיש לו רגליים שהוא מסוגל לעבוד הוא שם עליו עין הרע ואמר לו לך לעבוד אז בגלל זה הענישה אותו הקדוש ברוך
הוא שהאושר שלו ילך לאיבוד
בגלל העין הרי שהוא שם אז אמרתי עד עכשיו את המקורות אנחנו צריכים עכשיו כמו שאומרים לתת את הדעת יש פה כמה דברים מאוד מאוד משמעותיים מה קורה פה מה מתרחש פה הדבר הראשון שיש כאן איזה שהוא מסר שמלמד אותנו תשמעו יש אנשים בכל רובדי החיים שאנחנו נפגוש אותם והם יראו לנו נורמלים לחלוטין ואף על פי כן הם לא יתפקדו כאנשים נורמלים
ויחרה אפנו על כך ואנחנו נחשוב על זה ואפילו נדבר על זה ונעורר על זה שזה משהו פה לא מסתדר בה
שלמה המלך זה אומר תדע לך
שהגוף זה לא העיקר יש אנשים שאותם הקדוש ברוך הוא לא רצה שהם יתקדמו והוא נתן עליהם חוסר מוטיבציה נתן עליהם עצלות נתן עליהם איזשהו דבר שהוא לא באשמתם במילים אחרות יש לנו פה כלל החיים שאנחנו נפגשים עם בן אדם שלא עושה ולא יוזם ולא יוצר זה
יהיה צודק מצדינו שאנחנו נחרוץ את דינו כי אם אנחנו רוצים מדינו שהוא לא בסדר החלטנו שהוא לא בסדר אנחנו בדיוק כמו אותו השיר בסיפור כאן שהקדוש ברוך הוא אומר תשמע זה נכון שיש לו ידיים זה נכון שיש לו רגליים אבל
איך המדרש אומר לא דייחה שלא נתת לו כלומר הקדוש ברוך הוא כאילו טוען שהיית צריך לתת לו למה אבל יש לו ידיים יש לו רגליים הוא מסוגל
למה אני הייתי צריך לעזור לו
וזה נובע וזה קשור להמון תחומים בחיים לא רק בכסף כסף זה רק דבר זה רק המחשה אחת זה קשור עם הרבה הרבה דברים שהרבה פעמים אנחנו נתקלים במצב שיש אדם שאנחנו לא אתה כן יכול אומר לך אני לא יכול לא אתה כן יכול
תראה כל מה שזה נוגע לדרבנת הבן אדם אדרבה ואדרבה תשתדל כמה שאפשר אבל אם אתה
מזהה שזה כמו שאומרים יש פה איזה שהוא
חולשה חולשה פנימית תאמין לו גם זה להיות שבן אדם אומר לך אני לא יכול גם זה יכול להיות זה מלמד אותנו על המדרש זה יכול להיות
זה יכול להיות שיהיה בן אדם שנראה לך שהוא מסוגל והוא לא מסוגל יכול להיות דבר כזה לא נחיה עם זה
כן אנחנו ננסה לקדם אותו אבל שנדע שגם דבר כזה יכול להיות עכשיו הנקודה השנייה והיא הרבה יותר מעשית הרבה יותר חשובה ושהקדוש ברוך הוא מלמד אותנו במדרש הזה מה זה נקרא עין הרע לא דיחה שלא נתת לו משלך אלא גם במה שאני נתתי לו לעני ידיים רגליים חולו אתה נותן עין הרע מה זה עין הרע אנחנו חושבים עין הרע זה משהו כזה
משהו כזה שעובר כזה ערב בעיניים וזה הורס את הבן אדם לא המדרש אומר עין הרע זה כוח שיפוט עין הרע זה כוח השיפוט שלנו כשאנחנו מסתכלים על איזה אדם ואנחנו חושבים לא ראוי היה לו להיות משהו
הוא לא עושה הוא לא מתפקד נכון הוא לא עושה נכון הוא לא פוסק נכון הוא לא מפעיל נכון בכוח שנתן לו נתנה לו ההשגחה אנחנו
בעצם
מעוררים עליו דינים המחשבות שלנו המחשבות שאנחנו חושבים על בן אדם שמשהו לא בסדר עם מה שהוא עושה אז אנחנו מעוררים עליו דיני ואז מה עושים עם אותו אחד פשוט מעלים אותו למדגם מעלים אותו לדיון הכוחות של הדין שקיימים בעולם שהם נקראים מקטרגים בלשון של ההלכה הם מקראים חיצוניים בלשון של הקבלה באים ובאים ומעוררים ואומרים תשמע זה לא מגיע
ואז הוא פתאום נופל ואז הוא פה פתאום נכשל ואז פתאום לא הולך לו והשאלה הנשאלת מה זה מה זה מה זה כל זה זה קוראים אותו בשפה הפשוטה עין הרע מה עין הרע העין
של הבן אדם הכלומניק הזה המצומצם הזה מסוגלת לעשות משהו רע לאדם אחר אונה לך התורה העין שלו לא יכולה לעשות כלום אבל העין שלו מכיוון שיש לו שכל מכיוון שיש לו ראש
הוא יכול להיות
מישהו אז הוא מפעיל שאם חושבים עליו כאן בעולם עוד מעט אני אסביר למה הקדוש ברוך הוא נתן את הכוח הזה שאם חושבים על מישהו רע עוד מעט נסביר את זה
אבל הקדוש ברוך הוא גרם שעתיים המחשבות שלך יכול להפעיל משהו בשמיים למעל יכול להפעיל איזושהי בחינה מסויימת שתגרום שיעלו את האדם הזה למדגם עכשיו מי אוהב לעלות למדגם גם גם אדם עם במס הכנסה שתמיד משלם והכל הוא לא רוצה לעלות למדגם כי כשמחפשים מוצאים
גם אם אתה לא התכוונת וגם אחד לא התכוון מדגם זה לא חיובי וזה בדיוק מה שקורה כאשר אנשים עושים עין הרע רק רגע אז בואו ניתן מוחשיות רגע אז מה זה עין טובה זה מעניין עין רעה זה כאילו שהאדם הוא קצת אלוקים
הוא עושה את עצמו קצת אלוקים רגע רגע למה למה הוא כאילו מה את המציאות שאומרת לפניו נראה לו לא צודק למה היא הכל
הולך לה למה זה
למה זה למה זה למה לא זז אצלי כלום זה שאתה הופך להיות שופט
מה זה עין טובה זה מעניין מה זה עין טובה אם יש לו את זה זה מגיע לו אתה צריך להסביר למה
מגיע לו לו
אתה לא יודע את מספיק שתקבל את זמנים העין הרי הרבה יותר מתוחכמת זה שופט ודיין זה אחד זה מפולפל הוא יודע לעשות עם
שתי ידיים ככה למה זה ככה למה זה הולך לו למה זה לא הולך לו זה בגלל זה וזה בגלל זה וזה בגלל זה עושים כל מיני זה פנטזיות זה העין הרע העין הטובה זה
רואה אתה מקבל בשוויון נפש לא תמיד אתה מבין אבל אתה מקבל העין טובה להיות בעין טובה יותר קל להיות בעין הרע זה המון אנרגיה מה אנחנו
עושים מוציאים הרבה אנרגיה מה מפעילה העין הטובה אנחנו נראה בהמשך שזה מועיל מאוד מאוד אנחנו נראה בהמשך וזה לפעמים מאריך ימים של אנשים עוד מעט נראה אבל לפני זה אני רוצה לספר סיפור קצר על אדם
שהיה לו כובע כובע ישן מאובק מלוכלך אבל
הוא מרגיש עם זה בסדר לא
מפריע לו יום אחד פוגש אותו בן אדם אומר לו תשמע זה יפה אתה הולך ככה תגיד לך כובע תהיה לעניין זה לא מסודר זה לא מקובל אז הוא היה טיפוס כזה כל דבר זאת אומרת למה אני צריך לעשות דברים
בגלל שהאנשים ככה חושבים אני מהם לא
מתבייש אז למה אני צריך להניע את עצמי בעקבות מה שהחברה אומרים
לא רוצה זה לא מפריע זה לא גורם להם נזק
למה למה שאני מתייחס אליהם אז הוא הולך
לאחד מהחכמים והחכם הזה אמר לו תשמע אני אגיד לך משהו האמת שאתה צודק טוב לך עם הכובע הזה זה לא אמור להפריע להם זה לא מלכלך להם כלום זה לא גורם להם חוסר
אלימות מה אכפת לך
אבל מצד שני יש משהו אחר וזו שחשובה האדם צריך לעבור את החיים שכמה שפחות ימשוך על עצמו אותו מזה כמה שפחות יעשה יעשה רעש מעצמו כמה שפחות הרעש הזה שהאדם עושה מעצמו הוא לא טוב בשביל עצמו למה אמרתי
מתחילים לדבר עליך אנשים שמעבר למה למה מיהו בכלל מי הוא בכלל שמעתם
את
זה מי הוא בכלל אם היה ככה מי הוא וככה זה כי באפה איש המיהו הזה בכלל אבל זה יצא מאדם מפה נמוכי מאיש הקדוש ברוך הוא אומנם לא מקבל את זה בעיניים עצומות אבל יש מישהו ששומע את זה ואומר רגע רגע אומרים עליו שהוא בכלל מי הוא בכלל בוא נבדוק אם הוא באמת מי הוא בכלל אז לפעמים מגלים שהוא באמת מי הוא בכלל ואז מפילים אותו וכל הדרגות של המי הוא בכלל ולפעמים זה גורם לאדם סבל והכל בכלל בגלל
לא שאנשים אמרו לשון הרע חשבו לשון הרע מחשבה עכשיו פה הקושי הגדול ואני מסכים עם כל מה שאתם בוודאי חושבים שזה לא פייר לכאורה למה הוא תופס
מקום בכלל כאילו למה זה שהאנשים יחשבו או לא יחשבו מי נותן להם מנדט על האלוקים זה לא פייר מה זה אם אתה מחליט אז אתה החלטת
אבל למה נתת להם סמכות
היום בן אדם תספר לי אני אש לו פה דירה בתל אביב ליד הים כמה מיליונים= משכיר אותה
באחת 10 1000 ש"ח
בחודש מצויין עכשיו הוא אומר לי אני דואג כל 3 שנים אני מעיף את הדייר אמרתי לו למה למה אז זאת אומרת הוא מתרגל כמו שאומרים שהוא פה
וכיוון שהוא מתרגל
שהוא פה הוא מתחיל לזגזג דרישות אחר כך
קשה להוציא אותו להגיע למקום קשה להוציא אותו אפשר להוציא גם למה אני צריך אבל את המשפטים האלה למה אני צריך את בלשון של ההלכה למה אני צריך בית דין ודיין למה אני צריך להגיע
זה לא רוצה להגיע לזה אני רוצה שיהיה כמו שאומרים שפנפן שאומרים לעוף מפה אז הוא עף זהו אז הנקודה שאנחנו שואלים עכשיו למה הקדוש ברוך הוא נתן שיש מציאות למה שהאנשים אומרים אז המילה אומר לכם מראש התשובה שלי לא משכנעת היא לא משכנעת
היא רק פה היא לא פה בלב זה עדיין מקומם זה פה מה הפירוש
הקדוש ברוך הוא רצה שתהיה לו דירה כאן למטה דירה כאן למטה זה הפירוס שכל דבר טוב יקלט שהעולם יסכים איתו שיהיה עם זה כמו שאומרים יפעלו דירה בתחתונים זה הפירוש שיתחבר לקירות של העולם לא רק שיש איזה אחד שנפל כמו מלאך והוא עושה מעשים טובים אני רוצה שהעם יקבל את הדברים
המומחיות של האדם צריכה להיות הבאתי את הסיפור עם אותו רב שאמר שזה צריך להיות מקביל אתה צריך להשתדל גם להיות טוב בעיני אלוקים אבל גם להיות טוב בעיני אדם זאת אומרת אתה לא צריך לחפש לעשות עליהם ראשם
לא אין עניין לעשות רושם אבל תשתדל לא להעלות אצלהם למדגם לכן כתוב חזל אומרים לי אדם שחושדים
בו זה לא
זה לא טוב אז צריכים לברך אותו אשריר שחושבים בו ולא לו צריך לתת לו ברכה מיוחדת כי עצם זה שחושבים בו זה לא טוב אל תביא את עצמך לידי חשדות אל תביא את עצמך למצב כזה שאנשים חושדים
שעשית מעשה לא נכון
יש בזה איזה שהוא עניין יש בזה איזשהי תועלת כי אתה לא מתקבל כמו שאומרים בעולם אתה נבראת בעולם לא רק להיות טוב אלא לגרום לאנשים האחרים לרצות להיות טובים אתה גם סמל ואת זה הרבה פעמים האנשים שוכחים
אתה לא נמצא פה רק כדי אלא כדי
שיתרשמו ולהפגין את הטוב
שלך בעולם למה שנצא לך פנים למה הוא עשה לך עיניים למה נתן לך את הפה כדי שתוכל להעביר את הטוב הזה גם לאחרים ושיבינו אותך ושיקבלו אותך אז אם לאדם יש את הכישרונות להעביר את זה הלאה ולשווק את הטוב בצורה יפה למה הוא משווק אותו בצורה לא יפה למה הוא משווק אותו בצורה שמעוררת עם נכון למה הוא משווק אותו בצורה של שגורמת לאנשים
לא הייתי רוצה להיות אחד כזה זה לא משתלם לי זה זה לא= איך איך פעם אחת מישהו מספר לי זה אח שלי זה צדיק אבל מה לא הייתי רוצה להיות צדיק כמוהו למה זה צדיק כזה שב
בשביל הצדיקות שלו הוא צריך לסבול זה צדיק כזה שבשביל הצדיקות שלו זה לא משווק טוב זה לא נתפס החוכמה של האדם מה שמלמד את אותם החסידות כמו חזל אומרים שאנשים יראו אותך ויגידו ראו פלוני כמה מה עשה יפים כמה הנהגתו מצויינת
ישראל אשר בך את פער מי יתפאר בך אלוקים אלוקים תראה את זה תראה איזה בן אדם תראה איזה מידות תראה איזה הנהגה זה משהו מה הנקודה היא שברגע שאתה תסתכל על הבן אדם השני אתה רואה מה שיש לו ואתה מבין בדעתך שבורא עולם נתן לו מה שנתן
והוא לא התבלבל
וכנראה שזה מה שהיה צריך להיות לו זה משהו זה רמה זה חיובי האדם צריך להרגיל את עצמו בתנועה הזו וזה הסיבה שהקדוש ברוך הוא אומר תשמעו אני רוצה להראות לכם כמה
הרס
אתם עושים לעצמכם כתוצאה מההעלאות תבנים האלה שלא במקום האדם אומר יאללה הצ הבנת אותי שכן שלי הצבנת אותי ככה תקווה משטרה אז הוא פותח לא חזרה ואחר זה באיזה שהוא שלב הם מרגישים דפוקים בגלל שאני פתחתי לו כי הייתי עצבני הוא פתח לי עכשיו אני לא יכול לעשות זה וזה זה וזה כי יש לי עבר כזה וכזה
וכזה מה הייתי צריך את כל זה בשביל שטות כזו איזה טיפש הייתי אז האנשים קולטים סוף סוף תשמע תשמע באמת היינו
מעבירים את זה
וגמרנו אז להבא יוחדר כמו שאומרים לוורידים שלהם שלא היה צריך כל כך להיות בעצבים ולא היה צריך לראות בעין רעה את הזולת הקדוש ברוך הוא רצה שזה ייכנס כמו שאומרים לדם שלנו שייכנס לזה אז אם למשל הוא לא היה נותן אפשרות לאנשים יזיקו אחד לשני
אז אין להם את האפשרות להחזיק
אבל אחלה הם היה אפשר וואי וואי מה הייתי עושה לו אז בוא הנהקח נתתי לך ביד נתתי לך בוא נראה מה אתה עושה עם זה למה אתה תראה שמה שאתה עושה חוזר אליך חזרה אז בשביל מה לך זה התשובה השכלית
אני מסכים שהיא קשה מבחינה רגשית אבל בסופו של דבר אני אומר לכם שהנשים באיזה שהוא שלב של החיים תופסים את עצמם ושואלים את עצמם בשביל מה הייתי צריך את כל זה אבל הם הסבילו מישהו אחר והם עצמם נכנסו לתוך זה ואז הם תופסים את הזה של מה ובשביל מה זה תדעו שבן אדם תופס את עצמו אתם יודעים מה מה מתי הקדוש ברוך הוא מחייך באמת שבן אדם תפס שהוא עשה שטות אז הקדוש ברוך הוא מחייך
אומר יאללה אכלתי לו הלקוח אבל הוא תפס שהוא עשה שטות הוא יותר לא יעשה
היה= לי הכל תראה אם אני הייתי מאלץ אותו בכוח אז הוא היה שומע לי אבל זה לא משהו פנימי עמוק זה משהו חיצוני אני רוצה שזה יהיה כן וזה יהיה מבפנים ברגע שאתה לא תקבל את הדברים האלה שהוא אומר עליך ולא
תפנה אותו לא ישלוט עליך יש לך אפשרות לעשות כמו שאומרים למשוח את עצמך באיזשהו משחת שיזוף שהרעש שלו לא יזיק לך יש את האפשרות הזאתי
אבל השאלה שלי היתה מזווית אחרת ולמה
בכלל יש לו את האפשרות לעשות את מה שהוא עושה כדי שהוא סוף סוף יבין קערה זה חוזר אליו חזרה הוא מתבייש בעצמו הוא והבושה הזאתי זה משהו שמתחיל לבנות את
הנפש בונה אותו מבחינה פנימית עצמית נכונה אז אז מה העניין שהרבה אנשים שאין להם מים
טובה התעוררה אצלהם עין טובה אחרי שיסתכלו עליהם בעין רעה מה קרה למה הסתכלו עליהם בעין רעה מכיוון שהם מסתכלים בעין ר אז הקדוש ברוך הוא החזיר להם את זה
ואז הם תעשו וואי ככה ככה הבן אדם זה בהמה זה לא בן אדם ככה מתנהגים ואז הוא למד צריך להיות בן אדם אני לא רוצה לרדת לדיוטא התחתונה הזאתי אז זה גם כן תיקן באיזה שהוא מקום את העולם וזה יקר לקדוש ברוך הוא אומר לו שבן אדם מתעורר באיזשהו איך אומרים הייתי זה הכי יקר זה הכי חשוב עכשיו לא צריכים להתבייש בזה לי טעות כולנו טועים
מהחיים זה הטעויות אדם נבנה מהטעויות אז כמו שאמרתי קודם אדם לא מפסיד את הממון שלו בעניין רע אדם מפסיד את הממון שלו בעין הרע כשהוא שם עין הרע על אחרים אז הוא מפסיד את הממון שלו זה היה המדרש שאיתו פתחנו את השיעור
יש לנו עכשיו משהו הרבה יותר עמוק יש לנו שתי צורות של עבודה זאת אומרת התנהלות בעולם צורה צורה שנקראת דחייה וצורה שנקראת קירוב מה זה דחייה לדחות את הדברים השליליים שאתה למשל רואה משהו לא טוב בעולם אתה מסדר לעצמך בראש זה ההנהגה לא טובה זה לא טוב
אתה מדבר עם האנשים על מה לא כדאי להיות על מה לא לעשות מוסר שזה חשוב
ויש דרך אחרת שהיא לקחת ולהפוך את הרע לעשות אותו טוב זה נקרא בלשון של החסידות זה נקרא התהפך איך שלא נסביר את המושגים הבחינה של קירוב ובחינה של דחייה הרבי מסביר שהם מחולקות לאבות הקדושים אברהם ויצחק עבדו יותר בדחייה כך הוא אומר זה מעניין מה זה
גם אברהם אני אסביר מה הכוונה מה זה נקרא לעבוד בדחייה הוא קלט הוא קלט את הרע שבעולם והוא חשב והוא צריך לקרב אותו הוא לא עסק בלהפוך אנשים
למהות אחרת הוא גם לא הצליח להפוך אנשים למהות אחרת הוא פירסם הלקוחות בעולם הוא חי יותר מבחינה נפשית זה שאברהם עשה ועשה ועשה הוא חי יותר עם עם המצב הנמוך
של האנשים שנמצאים סביבו מה היה הגורם המדרבן שלו הוא מסתכל על בן אדם מסתכל
על העולם איזה שפלים איזה נמוכים הם עובדים לאבק שעל רגליהם איזה אנשים שטים אז אני מפרסם שיש הקדוש ברוך הוא מה הכוח המדרבן שלו שיידעו שהם טועים
שיידעו שזה לא נכון אני אכנס בהם ואני אראה להם לכן חזל מבצעים את זה כל העולם עבר אחד אברהם מעבר לשני אתם מכירים את האנשים האלה הלוך הלוחמניים אנשים שיש להם כוח להילחם אז אברהם היה לוחם חיובי אז הוא נלחם בעד הצדק וביד היושר אבל מה זה לוחם
מה
הסגנון של לוחם
זה לא נכון זה לא כמו שאתה אומר שקר לא נכון
הוא כאילו צריך כל הזמן להוריד אגרופים כאילו להוריד אז הוא עושה את זה בצורה חיובית הוא נותן להם אוכל איזה אבל מה אתה רוצה
בעיקרון זה מין שיטה של מיסיונריה מיסיונר ובא פופול צריך אתה יודע שאתה טועה אני אגיד לך מה זה זה
אתה טועה כל מה שחשבת עליו ארט אלין טועה וגם כל המדרשים אתה רואה את זה אברהם נכנס בפצילים אותם זה לא נכון צועק נופל לתוך האש הוא איש מלחמה איש שלוחם בעד האמונה וכן זה היה התפקיד שלו יצ
הבינו היה הרבה מה שנקרא טיפוס הרבה יותר שקט
הוא גם היה
עיוור אז עכשיו במקום אחד אבל המלחמה שלו בפלישתים והחפירה שלה בארות והכי מה שתופס אותי הכי חזק זה נשמע כל כך עז הם מסלקים אותו אבימלך אז הם עכשיו
קוראים לו חזרה אז לבוא תבוא יאללה החזירו אותך מדוע באתם אליי ואתם שניכם אותי ותשלחו לי מאיתכם לא לא לא לא
אתם
מבינים שעכשיו טעיתם תפסת את הנקודה
יש לך בן אדם שאומר משהו אומרת שלא אתה לא שמעת לו אחרי זמן נפלת בפח אחרי זמן באת ואמרת שחזרת בך אז
לא יגיד לך אמרתי לך אמרתי לך אבל יצחק אבינו אמר לך אתה אמרתי לך כי זה היה התפקיד שלו באותו זמן להגיד לאנשים את אמרתי לך זה טיפוס לוחם זה טיפוס של דחייה הוא עסוק יותר בלדחות את הרעיון
ואילו יעקב אבינו שאנחנו עוסקים בו בפרשיות הללו מסביר הרבי מלקוצי שיחות יעקב אבינו במהותו היה איש של שלום היה איש של רחמים
היה איש של קירוב
ובלשונו של הרבי היה איש של הופך את הרב ויצא יעקב מבאר 7 וילך חרנה אומרים חזר לחרון אף של מקום בשביל מה להפוך אותם והוא הצליח לו לגדל שם גידולים 12 שבטים בצורה מובחרת אז זה הכל הסיפור ההיסטורי אבל מה לומדים מזה בתורת החסידות משהו מהמם מתאים
אברהם הבינו היה פטיש כמו שאומרים הישראלי הפטיש חזק אברהם אבינו היה פטיש פטיש
פטיש יצחק אבינו היה פטיש פטיש חוטף מכות פטיש מכטיף וכל מה שהוא מכתיב הוא חטף באותו מכה שהוא נותן לאחרים גם הוא מקבל
למה יש חוק טבע אברהם אבינו עסק בלדחות את האחרים מי שעוסק בלדחות את האחרים עולה למדגם מה שדיברתי קודם על העין הרע שאתה שולל מישהו אחר
אז דעתו מישהו עליך הוא כועס עליך
הוא חושב עליך לא הוא בן לא מה הוא צריך ככה להיכנס בי למה הוא צריך להשפיל אותי למה הוא עושה אותי מכה כשלא מספיק שדורכים אליו אלא גם
משפשופים ככה למה הוא צריך להגיד לי אמרתי לך למה עושה לי את זה ככה הוא צודק מתברר בסוף שהוא צודק אומרת על תורה זה בא לידי ביטוי
אתה צדיק עשית את העבודה אבל איזה שהיא מכה אתה מקבל אברהם יצא ממנו ישמעאל יצחק יצא ממנו עשיו זאת אומרת יש כאן אתה נתת מכה לאחרים על זה שהם לא בסדר
יאללה יאללה ישמעאל שלך בסדר
אתה נותן מכות לאחרים יאללה הסם שלך בסדר כאילו שבאים לאדם ומעלים לו את כל הזפת שהוא רואה באחרים והוא שולל אותם יאללה תראי גם אצלך
זה ככה עכשיו זה מין עונש כזה זה מין זה מין משהו הם היו צריכים לעשות את זה אין להם ברירה התפקיד שלהם אבל גם
התפקיד שלהם זה חוק צבע לכן קראתי לזה חוק שמי שמכה לוכה וככה אין מה לעשות אז אצל אברהם ויצחק זה היה ככה
אצל אצל אצל יעקב
שהוא בא בתנועה של התהפך לא היתה ההלקאה הזאתי לכן מידתו שלמה כל בניו זרע בערך השם הכל מוצלח הכל בסדר זה היה ההבדל בין יעקב אבינו וכאן אנחנו מגיעים למה ששלמה המלך אומר בפסוק שלנו הוא אומר פסוק יוד גימל ועבד האושר ראו בעניין רב כאשר אתה רואה רמי
שהוא
בעין הרע מישהו חוזר אליך בומרנג ואז מה יקרה והוליד בן כן בידו
מהומה מה שאתה עשית יכול להיות שהיית צודק אברהם אבינו מה שאתה יצחק עשית יכול להיות שהיית צודק לכן אתה לא נענש אבל הבן
הבן זה יבוא באיזשהו ביטוי אצלך בבית זה יבוא חלילה שאתה גם כן תפסיד מהעניין איזשהי זה לא יעבור לך חלק אתה נתת על מכות לאחרים אז אז באיזה שהוא מקום הפטיש הזה חוזר אליך עכשיו
הנקודה הזאתי מאוד משמעותית לדור שלנו כי אנחנו טיפוסים מאוד ביקורתיים ביקורתיים זה מילה
עדינה כאילו אנחנו ממש ממש הכל מה שאפשר לתפוס את הזולת מה שזה ואנחנו איך אומרים אנחנו חוטפים חבר'ה אנחנו חוטפים על זה
על הביקורת הזאת האדם חוטף בדיוק בקדרה המוחית שבה הוא מבשל את האחרים בה הוא מתבשל זה ממש ככה קורה
עכשיו כשרוצים לתקן משהו אז אז בחסידות כתוב
אין הדינים מתבררים
אלא בשורשה שאתה רוצה לברר איזה שהוא דבר לך לשורשים שלו אז מה הם השורשים של התנועה הזאת של הלהסתכל ולה לשפוט וכל הדבר הזה איפה זה מתחיל זה לא מתחיל מדבר שלילי אצל האדם זה מתחיל אבל ממשהו שהוא לא טוב הוא לא שלילי על הזולת אבל הוא במהות לא טוב אני אספר לכם את זה בצורה של סיפור
וכשאנחנו היינו בישיבה אז אז אז אחד הרבנים הזקנים אמר תדע לך אני שמתי לב יש הבדל בין הדורות שאנחנו היינו צעירים לדורות של היום בין הלומדים מלי מה
בוא הבדרות שלנו ואני חושב שזה קיים בכל מוסדות לימוד ובכל
התחומים של החיים אני חושב שהרעיון שלו היה עמוק מאוד
בדורות שאנחנו היינו מבוגרים כל אחד שנכנס ללמוד מקצוע או ללמוד תורה לא משנה מה הוא אמר אני רוצה להוציא מעצמי את המירב ואת המיטב מה שאני יכול
הוא לא יסתכל ימינה ולא יסתכל שמאלה לא יסתכל על האחרים כמה הם השיגו מה הם לא השיגו מה הם כן השיגו אני צריך + כמה שאני יכול הכי חזק
ובאמת אתה ראית שהאנשים מתקדמים לא לפי פרופורציה של אחד מול השני נכון אמנם שיש קנאה סופרים שהת הרבה חכמה אבל לא השתמשו בתבלין
הזה יותר מדי הוא אומר היום
משתמשים בתבלין של קנאת סופרים
להיות שופטים על השמרים למשל הוא נותן לי
דוגמה באיזה אתה אוכל
אז אמרתי לו אני אוכל
בדף גימל הוא
אומר לי אתה לפי הכישרונות שלך בעצם היית לך לחוז בדף יוד למה אתה אוכף בדף גימל כי אתה מסתכל על כל מה שקורה סביב כולם ככה אז מי אמר שצריך יותר ואז אתה מתקבע באיזה שהוא רמה מסויימת ואת הכישרונות שלך אתה לא מוציא החוצה
יש בזה הרבה מן הצדק בכל התחומים של החיים אתה רואה אתה מודד בהתאם לאנשים שסביבך אתה אומר אם הם ככה אז אני גם כן ככה לפעמים זה מועיל לך ככה
מנסה להעלות לדרגה שלהם אבל
לפעמים זה עוצר אותך מוריי ורבותיי זה עוצר כי אתה אומר אני לא יכול יותר ומי אמר שאתה לא יכול יותר אתה כן יכול יותר
אתה לא מנסה אין לך אפילו מחשבה זרה כזאת אולי לנסות יותר כמו שזה בא לידי ביטוי באיך אומרים בתחום הזה שהאדם מודד את עצמו ביחס לזולת התרגלנו מגיל צעיר כל דבר לעמוד לפי הזולת איך אנחנו נראים איך אנחנו נתפסים איך אנחנו מתקבלים איך אנחנו
אנחנו לכן תמיד אנחנו
נלך כמו כולם או שלב אחד יותר מכולם למה לא 10 שלבים יותר מכולם
לא ניסינו לא חשבנו
על זה זה גורם בצד השלילי עוד יותר דירוג
נמוך יותר שהאדם גם הוא הרי רגיל למדוד את הזולת כל הזמן הוא הרי רגיל לשפוט את עצמו לפי הזולת אבל זה גם שופט את הזולת לפי עצמו ואז כמו שאומרים הדדי קודם כל הוא הולך לפי הזולת ואחר כך הוא גם כן תוקף את הזולת מה שלא מסתדר לו אני חושב שכשאנחנו יודעים את הבעייתיות
אנחנו צריכים לדעת שאנחנו כולנו ביחד כאן בעולם אבל כל אחד לחוד ולכל אחד יש עוצמות מיוחדות ספציפיות רק לו והוא צריך ליישם אותם ולהביא אותם ולהשתדל בהם וכמו שאומרים תודה
ולעשות כמו שאומרים את המהירה והמיטב שלו האישי אז זה דבר שהוא תיקח דוגמה מאחרים אבל תמיד תשאוף לי יותר מותר לך לשאוף ליותר ממה שאתה רואה מסביב אם אתה מסוגל הם יכולים להיות לך מנוע מדרבן עד שתגיע לדרגה שלהם אבל אחרי שתגיע לדרגה שלהם יש עוד יש לאן עוד להע
גנבו לי את האופניים תחת הבית יש לי יש לי חשד בפלוני אני יכול לשים לעשות לבדוק לחקור לשאול לנסות לעשות משהו לא לעשות לא על זה דיברנו בטח לעשות תעשה מה שאתה יכול כדי לתפוס את הגנב בוודאי לא על זה מדובר בכלל מדובר יוסף כי אם אנחנו
אם אנחנו היינו שופטים את האנשים רק אחרי שגנבו לנו את האופניים ומחפשים זה היה המצב הטוב מה קורה לנו אנחנו בבית משפט כל היום שאנחנו ממתינים לאוטובוס וכשאנחנו עוברים
בלי לדעת שום נתונים בלי שהאדם הזה עשה לנו כלום יש אנשים אותם אלה שעשירים תפסו אותם מה שאתה מספר זה חברה שמבפנים יודעים מריח הדג מספרים מבררים אנחנו מדברים אנחנו לא מדברים על זה היה לנו מספר שמעת איזשהי בשורה על ההוא וההוא וההוא הלך הלך קיבל משרה
מיהו בכלל למה מגיע לו
המשרה אתה לא השופט ואתה לא חבר איתו במועדון והמילה שחלות תתפוס בשום מקום כלום ואתה לא יכול להשפיע על אף אחד כלום ובאמת באמת זה סתם קנאה ואף על פי כן אתה עושה את זה אני מדבר בראיון ב-60 70 80
אולי 90% מהשפיתות שלנו מפסקי הדין שלנו בבית המשפט העליון שלנו הם לגמרי
מיותרות
לא מינו אותך לא ביקשו ממך וזה גם לא מועיל
כלום
כשאתם
מועיל לתפוס את הגנה בסדר זה חלק מהבריאה אתה צריך
לעשות אנחנו מדברים על מה שאנשים עושים ללא
תועלת שלך יש משהו שאתה יודע שהוא נכון עם הוכחות זה לא שאתה
מעורר את הדינים על אותו בן אדם אתה מעורר עליו את הצדק שסוף סוף ירד מהשקר שהוא שבו הוא חי אתה גורם שהאחרים לא יהיו בדינים בגללו זה משהו אחר
לא זה לא זה הנקודה טוב שהעברת את זה טוב אז טוב
עכשיו אני רוצה להתייחס לשלב יותר
פנימי במה שדיברנו עד עכשיו יש לנו
כסף ויש לנו
חוכמה אני שואל אותכם האם יכול להיות מצב כסף שכסף יהיה מיותר אצל האדם זאת אומרת מיותר ללא
שהוא
צריך מה שהוא צריך הרבה מעבר למה שהוא צריך וודאי שזה יכול להיות
האם יכולה להיות חוכמה מיותרת לא יכולה להיות חכמה מיותרת מה הפירוש חזל אומרים אני אענה את התשובה ואז יהיה מובן השאלה יותר טוב חזל אומרים גדול מחברו יצרו גדול ממנו ככל שהבן אדם יוצר גדול בחוכמה הוא צריך לבטל בכוח החוכמה חוכמולוגיה של יצר יותר גדול יותר מפולפל אז אין מצב שהבן אדם למד למד למדמה שלו לא תבוא לידי ביטוי
יצבעו לידי ביטוי צריך אותה אין דבר לבטל יכול להיות שאצל אדם שוכב כסף שהוא לא משתמש בו זה גם יכול להיות בכסף יש מושג של תוספת
בחוכמה אין מושג של תוספת כל חכמה שאני אומר תוספת זה כמו משהו שנוסף והוא לא בדבר לידי ביטוי בא המארג בפרט ואומר בחידושים שלו לאגדות מסכת גיטין אומר חידוש כלל ברזל ללא יוצא מן הכלל אומר כל תוספת עתידה להתמעט קודם כל זה בשורה טובה לשמנים שכל
תוספת עתידה לישראל אבל זה לא יכול להיות זה חייב זה חייב להתנהל אין תראו את הלשון שלו הוא ממש
כי
האושר אינו דבר מקויים בעצמו זאת אומרת האושר זה כמו שאומרים לא נולד עם עם האושר בידיים שהוא לא יכול להיעלם ממך לפי שהוא תוספת
וכל דבר תוספת מהרל וכל דבר תוספת העתיד להתמעט ולהיות בטל חוק טבע להתמעט ולהתבטל כל זמן עוברת אבל הוא לא משאיר אותנו ככה הוא נותן לזה פיתרון ולפיכך
יעשה מהם צדקה והוא ממעט מעון מעון שלו לתת לאחרים ובשביל כך יש קיום לאושר ואז אין נקרא תוספת כאשר הוא משפיע עליה
הוא נותן גם תיקון הוא אומר ככה תראה אתה יש מה שאתה צריך ויש מה שמבחינת כל פרמטר משפטי זה מעבר למה שאתה צריך כדי לאכול ולשתות ולנוח ו להרגיש טוב עכשיו אם אתה תיקח את התוספת הזו ואתה תעשה שזה בשביל האחרים אז זה כבר לא יהיה יחשב כתוספת כי הם צריכים
ואז אתה הופך להיות צינוק כזה שיכול להשפיע עליהם
אבל
אם אתה מרגיש שזה שלך וזה לצורךך אז זה יעלם באיזשהו שלב ישנה שאלה אנחנו רואים אנשים שנותנים ונופלים זה עובדה יש אנשים שנתנו ונפלו יש פה איזה שהוא חידוש שבנוי על הדברים של המערב מפראג שהוא עמוק והוא חשוב כן כשאתה נותן צדקה יכול להיות כמה וכמה סיבות למה אתה לא נותן זאת אומרת שמע זה מיותר אצלי אין לי מה לעשות עם זה
אני נותן אתה אומר אני צריך לתת מעשה ילדים שאדם נותן בשביל שזה יחזור לו הוא יודע שאם הוא נותן זה יחזור לו כל הדברים האלה הם יפים אבל השאלה היא למה אתה בכלל עובד בשביל עצמך בשביל עצמך אתה לא אומר שאתה עובד בשביל אין לי מה לעשות
אז אני עובד לא לא להשתעמם אז אני עובד לא אומר את זה יש לך עניין אני צריך לחיות את מה אני אהיה עם מה אתה מתייחס לעבודה שלך ברצינות תהומית אני רוצה אומר המרן הפרט שאתה תתייחס לצורך שלך לתת צדקה באותה רצינות
כלומר אתה עובד טוב מאוד שתהיה עשיר גדול מצוין אבל זה שאתה נותן צדקה
זה לא בשביל
כמו שאומרים שמע אני רוצה לתת לבית כנסת של אבא שלי אני זוכר יש לי זכרונות ילדות וזה אני נותן שמה אם אתה עושה את זה בגלל סיבות כאלה זה טוב אבל זה לא אומר שלא תיפול אבל אם אתה נותן את זה לא כתוספת אלא כצורך אני נותנת
כי זה חובתי לתת את הצדקה אתם מבינים שיש בזה דירוג אני
מיליארדר אני אדם מסורתי אני מחוייב אני מרגיש שאתה יודע אני מרגיש למה שגדלתי למה שהתחנכתי לתת לישיבותי יפה מאוד אפילו מצויין אבל אתה רוצה ארובה לא ליפול הארובה לא ליפול איפה נמצאת כאשר הבנאדם עושה את זה את ההשתדלות שלו עם עוצמה נפשית זה
צורך צורך של לחם וחלב לאכול וזה צורך כי אני צינור להעביר לאלה ואלה צורך באותה עוצמה אם זה הצורך
אצלך בנפש באותה עוצמה לא תיפול אף פעם למה מכיוון שמה נופל בעולם מלמד אותנו מהמער רק תוספות נופלות והגידולים
עושים להם ניתוח להוריד אותם גידול זה משהו לא טוב
אם זה תוספת אז זה אבל אם זה לא תוספת אז תשמע הכל אצלי
איפה עובר הגבול המדרש מספר המדרש מספר על יהודי אחד המדרש מספר על יהודי אחד ושמה שם אתם חושב שהיה גנן המדרש מספר שהוא עבד מאוד מאוד קשה ובא אליו
אליהו הנביא אמר לו נגזר עליך בשמיים בגלל מעשה טוב שעשית שיהיה לך אושר כך מטבע שים אותה אצלך בקופסא והקופסא לא תיגמר עם כסף וככה
היה כך מדרש
מספר הוא העשיר זה לשש שנים נותנים לך
מה עושה אותו אדם בדיוק
פוינטזה שאני מדברת הוא מיד לקח קנפים קס ומיד כל הזמן רק חילק+
העיקר זה שהוא חילק עם אותה מודעות זה לא ניתן לה סתם זה ניתן לי כמו שזה יהיה בשבילי שזה יהיה בשבילו באותה מידה שלי שלך ושלך שלי באותה עוצמה עם כל העוצמה הוא מילא מילה מילה את הפנקס אחרי החשש שנים הגיע אליהו הנביא גם כן בדמות הערבי ואמר לו הגיע הזמן שתחזיר לי את הפרוטה ההיא שנתתי לך
בבקשה אני אחזיר לך אבל כל קודם כל אני
רוצה להראות לך את הפינ לנקסים שלי ואז הוא הראה אותם הפנקסים
אמר שצריך להראות את זה בשמיים הוא אומר אבא בשמיים מה ראו בשמים שזה לא היה סתם נתינה שזו הייתה נתינה של אדם שמרגיש שמה שהוא נותן לה
הוא
זה בדיוק כמו שצריך לצאת לעצמו ושל שלי שלח לך באותו עוצמה אז אליהו מיד חזר הוא אמר ביתין שלמה אמר שזה ישאר
אני אגיד לך משהו העגינות הפנימית נמצאת
אצל כל אחד בלב אף אחד לא אמר לך לא לחיות טוב ולא לאכול טוב ולא להתפרנס טוב לא לקנות מכונית אבל יש גם איך סיפר לי איזה אחד בסוד ההורים של אשתי קנו מיטות זהב עכשיו
אני לא חושב שאדם שיש לו באמת אתה יודע מה זה מיטה זהב זהב זהב מלא יהודים מעשירים מאיטליה איך אומרים שנפטר להם מישהו מבן המשפחה זה פירוש לחקור מטוס עם אהרון עם כל המשפחה לבוא לקבור והמטוס מחכה להם חוזרים חזרה בסדר זה עוד אני יכול להבין
אבל במיטה של זהב
אני לא בטוח שאתה ישן יותר בטוח אני חושב אתה יודע לפעמים שזה שכשאתה שומעים את זה
אתם אומרים
עצמכם אפילו גם אם אנחנו היינו אסירים כאלה אתה יודע מה באמת מיטות של זהב מיותר לגמרי כאילו
האדם חש לאדם יש את ה מה שנקרא את היושר את היושר הפשוט לחוש אם זה נורמלי או לא נורמלי כל אחד לפי הפרמטרים שלו אבל עיקר העניין זה מה שאתה כבר כן נותן זה כמו שלי זה אותו דבר אותו דבר היה פעם יהודי צדיק אני מדבר איתכם על שנים אחורנית יהודיה צדיקה אז הייתה אישה עשירה
היא הייתה מחנכת את הילדים שלה בדיוק לנקודה הזאת איך היא הייתה עושה את זה היא הייתה לוקחת את הילדים נכנסת איתם לבתים של עניים ואומרת לילדים העשירים שלה טוב אתה רואה שאין לו נעליים תחליפי אותו את הנעליים שלך ברור שכשהוא חזר הביתה מיד קיבל זוג חדש הילד שלה אבל היא רצתה שהוא ירגיש אתה רואה את הנעליים שלו תחליפי איתו את הנעליים אתה רואה אין לו מעיל כך את המעיל הקרוע
אתן לו את המעיל שלך מה המסר שהיא רצתה להעביר בזה מה המסר הוא זה שזה לא רק שאתה נותן אלא אתה
מרגיש שהוא ואני למה הוא אין לו ואני אהיה אין שום סיבה שזה ככה יהיה אז המעיל שלי זה שלו אחר כך אני אגלה לעצמי עוד לא קרה כלום יש לי את
הכסף אבל אני רוצה לחנך
את הילדים שלי לתחושה הזו שזה משהו אמיתי שהנתינה היא אמיתית כמו שאנחנו קנינו לעצמנו הנתינה האמיתית ביקש לעשות את זה כל אדם שמתחתן הוא כבר עושה אולם הרבי סביב ביקש תעשה
שולחן של עניים היום זה קשה למצוא בדיוק עניים שיבואו בדיוק לשמחה שלך אז יש אנשים שמשלמים לבית תבשיל שנותנים ארוחת צהריים ביום החתונה אתה משלם את
המשתתף על כל פנים משתתף לשמחה מה המסר מה מה רוצים להעביר לך אתה שמח כמו שאתה שמח אחרים הנקודה שזה לא- ממה השמחה שלך זה צריך להיות מהותי כמו השמחה שלך וכן הלאה בכל בכל
תחום אז אם אתה לוקח את אותו דבר
ואתה רוצה לגרום לאנשים ללמוד מזה משהו איזה שהוא מסר אז כל זה שהעלית אותו למדגם זה כדי לשפר אחרים לא יהיה לו משהו אבל אם אתה לא משנה אם אמרת או לא אמרת אבל חשבת וחשבת לשלילה יש פה עדיין את האלמנט הלא מושלם
תדעו שמה שדיברנו עכשיו זה לא רק בכסף זה גם בידע גם בהבנה אני ראיתי את זה בחוש אדם שלומד בשביל עצמו לומד לומד לומד באיזה שהוא שלב מרגישה עם מלא אבל אדם שלומד בשביל אחרים של למנות אחרים של להנות לאחרים על שאלות אז הוא מרגיש שהוא צריך כל הזמן אז אצלו הלימודים הם לא בגדר של תוספת יש אדם שלמד עשה כל מה שהוא עושה עכשיו אני כבר אקסטרה הוא כבר נותן לעצמו ציול אחד סיור שתיים
בדרך כלל חוכמה כזו לא מחזיקה מאמץ אין ממנה כלום חכמה כזו שהאדם עושה בשביל לעשות לאחרים מחזיקה
מעמד מחזיקה מעמד מפני
שהיא
לא תוספת אם היא לא תוספת אלוקים
שם
איפה שיש תוספת יש עניסת ראשי איפה שאין תוספת
אין ניתוחים זה הנקודה שהיא עוברת כחוט השני בכל השלבים אבל יש לפעמים בן אדם הטבלה בתוך החוכמה גוף איך אתה משתמש יש אפשרות שאדם משתמש איך אומרים לעצמו אז הוא יכול להגיע למצב נפשי שהוא מרגיש מלא כבר די צבעתי אתה רואה
יש אנשים למדו למדו למדו הגיעו לאיזה שהוא זה
נעצרו אבל בנאדם אתה רואה יכול לראות את זה ברפואה זה מדהים שהרופא למד למד אבל כל סיפור שמגיע אליו אכפת לו אבא זה את הבעיה כאן למה זה ממשיכה הלאה ממשיכה ממשיך הלאה אתה רואה הוא בודד גודל גודל
מי אלה הרופאים שהופכים להיות בעלי מחלקות מלא מטופפים עולים בדרגה זה רק אלה שלא מתייחסים לתפקיד שלהם רק ג'וב סגרתי תפקיד חתמתי כרטיס קיבלתי את המשכורת שלי וזה לא בא לי באה אליי בן אדם אני לא מצאתי בעיה אני בא הביתה אני מחפש בספרים אולי אני מחפש באינטרנט אולי יש עוד מישהו ידבר עם רופא אחר
אכפת לי מהעניין מה אכפת לי אכפת לי ממנו זאת אומרת הידע שלי זה לא רק לספק לי משכורת אלא גם לתת לו רפואה זה נמצא תמיד במה שאתה עושה מעבר לשעות לא מה שאתה עושה בתוך השעות מישהו שאל
בתחילת הדברים על תפילה על הזולת על תפילה על הזולת באמת יכולה להועיל אני רוצה לגלות לכם סוד הסוד הזה הוא לא קל לביצוע כולם כל הנוכחים פה וכל כל יהודי ויהודי ויהודיה בעולם
הם יכולים להיות צדיקים שתפילתם נשמעת כמו קדושי עליון ובתנאי שזה יהיה נוגע להם אם כשאתה מתפלל אתם יודעים לפעמים אומרים שם של בן אדם
נו מיכאל בן רבקה רפואה שלמה תגידו למנצח מי זה ולמ אתן שבוע אמן
מצרח יאללה בוא נלך כבר לא זה יודע אם זה נוגע לך כמו אתה הוא מתרפא בטוח לא בספק בטוח אם זה לא נוגע לך כמו אתה או שכן או שלא
במילים אחרות אם
אצלך התפילה על התוספת
תוספת לפעמים מקבלים לפעמים לא
כשאתה מבקש העלאת שכר או שכן או שלא לא
תמיד זה מתקבל אבל כשאתה מבקש זה המשכורת שלי עבדתי אני לא יכולתי זה לא זה כמו שאומרים זה זה חלק מהעצמותיך זה חלק מהדמך אם זה זה צורת הבקשה זה עובד למה אנשים הולכים לצדיק כי הם מאמינים שכשהצדיק מתפלל
הוא מתפלל מכל הלב עם כל העוצמה עם כל הנשמה ואז כמו שאומרים זה אדם שני זה החלק שלי אז לכן אני ככה מתפלל זה תנועה אנחנו צריכים להבין שכשאנחנו כואבים כאב של חבר באמת נשים לב אם אנחנו כואבים לזה כאב פנימי ואנחנו יכולים להבין שדבר כזה יכול להיות כואב לנו המיצוי הנפש
ואנחנו אז אומרים פרק טילים ואפילו פסוק אחד מרפא אותו
ברגע שזה כואב לי מאוד מאוד מאוד אבל אחר כך אני יכול להיכנס לחנות פיצה ולאכול ושכחתי מכל העניין וגם שאתפללתי זה תפס אותי בנפש רק ממך את השליש ולרביע אז אני לא מאשים אותך
אבל אבל טבילה כזאת בהגדרה אם נקרא תפילת תוספת תפירה תוספת או שהיא עוזרת או שהיא לא עוזרת במאה% עוד דבר גם בקליטה שלך את הזולת וגם להתנהג בהנהגה נכונה עם הזולת עם הזולת נוגע לך זה תופס אני אספר לכם משהו מהרב של תל אביב הרב הספרדי של תל אביב רבי חיים דוד הלוי עליו השלום שהיה אישיות ודבר שאיך אומרים תפס אותי מאוד היהודי הזה במשך שנים
היום הוציאו חוק שרבני שכונות רבני ערים לא יכולים לדרוש כסף על סידור קידושים והם מקבלים את המשכורת שלהם אלה שבשכונה שלהם באוטוריה שלהם יכולים להזמין אותם והרב צריך להיענות לבקשה זה חלק מהתפקיד שלו כמשרת ציבור רב שהוא לא משרת ציבור יכול אחר כך גם הרב הזה אם נותנים לו יכול לקחת אבל הוא לא יכול לדרוש אצל רבי חיים דוד הלוי זה היה כל השנים
זאת אומרת באו אנשים מבקשים ממנו בתור רף של תל אביב בוא תסבר כאנשים הוא יכול אם הוא לא תפוס במשהו אחר או בהזמנה אחרת אז הוא היה בא באים נותנים לו כסף לא רוצה לקחת איזה בן אדם לא רוצה לקחת איזה בן אדם נותנים לו לא רוצה לקחת זה אצלו עקרוני אנשים צריכים להבין שרב זה לא כסף ורב זה לא מסכה ורב זה לא איזה שהוא איפה קלט את זה
אז הדבר המעניין באישיות הייתה היה זה שהציבור והקירוב של הציבור
היה חשוב לו מאוד
ברגע שדבר נוגע לך וזה המסר שאני למדתי כשיש משהו שנוגע לך אז אתה מוצא רעיונות פנטסטים שאחרים בעוד 20 30 שנה רק יעלו עליהם ואתה בטיניות ככה נוהג כי אתה אוהב את העם כי אתה אוהב את הציבור כי אתה רוצה לשרת אותם איך אומרים אתה בא אליהם בתנועה של אהבת ישראל טבעית אז אתה מגלה כל מיני דברים וככה זה בכל התחומים של החיים
כשאתה מגיע באיזה שהיא תנועה
שהנושא אכפת
לך גם אם אין לך הרבה
שכל אתה הופך להיות גאון כשזה נוגע לך וככה בכל תחום
כי אם זה נוגע לך זה ההאטה שלך זה לא התוספת שלך אם זה לא נוגע לך זה הופך להיות התוספת עכשיו אני אומר משהו עדין
משהו עדין באזור שלנו בעבר בעבר היו הרבה מאוד דברים שהיו נוגעים לאנשים
למה מכיוון שלא היה הרבה דברים להתעסק איתם תאר לעצמך בן אדם פעם הוא יש אפשרות אם אני מוציא את כל הספרים פה ואני משאיר רק ספר אחד אתם מגיעו לפה ואני אומר לכם אתם צריכים להיות פה מהבוקר עד הערב סתם משעמם בוא ניקח את הספר ניקח אבל כשאתה נמצא ויש לך כזה
להכשיר מעניין יש לך חזות פרייה גדולה עם 500 ספרים אז אתה מתחיל לחשוב יש עוד כמה דברים שאני יכול לעשות אתה יכול להסתכל ברחוב מה היה ברחוב פעם להסתכל מה היה שם לראות סוס ועגלה הם עושים מה היה ואז יש פה דברים מעניינים כל רכב עם דגם אחר עם שנה אחרת עם צבע אחר יש לו מחיר יש הרבה ספרים למלא את השכל למלאות את הדעת מה אני צריך לראות
אני צריך לראות מה מה אומר הפפא
זה בדיוק מה שמפריע שמפריע לי עכשיו בראש יש הרבה דברים אחרים בעולם וכן הלאה אז לכן קורה שהאדם מתפרץ ומתפרנס ומתפרס לא נכנס כמו שאומרים בנקודה במילים של השיעור שלנו
סליחה בגדר של תוספת הרבה צרכים שבעבר היו נחשבים כצורך שאי אפשר בלעדיו הפכו להיות היום תוספת הנגיד לפתוח דף גמרא
זה בונוס אתה יודע ככה עם כוס קפה רגל על רגל למה לא נלמד קצת תלמוניקה יש גם באוניברסיטה שעושים חוג
למה לא פעם אצל יהודי זה לא היה משהו
אחר זה כל התוכן
זה כל הזמן זה יושב בכל הכוח לומד אף גמרא אז הוא היה בן אדם
אחר אני אגיד לכם עוד יותר אפילו הצורך הצורך הפשוט בלבנות בית ולהתחתן
פעם
היום אנשים הרבה פעמים רואים את זה באיזשהו מקום זה בונוס זה בונוס
שמע באמת יש לי מה לעשות מהבוקר עד אצל גברים במיוחד יש לו מה לעשות מהבוקר עד הערב יש לו מה לעשות מדי פעם אומרים לו אתה יודע אולי להתחתן אולי זה אני אגיד לך את האמת זה לא בראש שלי לא בראש שלי לא פרוש בעבר הנושא הזה לא היה שאלה של בראש שלי או לא בראש שלי אין משהו אחר לעשות זה
כוח כאשר בן אדם הגיע למצב נפשי ועני רוצה להגיד לכם שבכל תחום של החיים אדם שמגיע לכל
אני חייב את זה זה בלתי אפשרי אם לא וזה אצלו מכל הלב הוא יגיע לזה לכל תחום אדם שיחליט שהוא חייב אין לו חיים הוא לא יהיה פרופסור אם ככה זה עומד אצלו בלב הוא יהיה פרופסור+ אבל אם אצלו זה להיות פרופסור זה למה לא למה לא אני זוכר שנכנס לפתור ילד בן לא יודע כנראה הייתי בין אחד 10 איזה חנות
אז היה חנות זה היה נקרא הלבשה לייבוביץ אני חושב שהיום יש גם חנות כזאת אני זוכר בתור ילד אמא אחת מודדת על הבן שלה מעיל ארוך כזה של רבנים וזה חסידות כזה שהולכת
עם מעילים כאלה
ואני נכנעת לי בראש ולא יודע למה המוכר אומר הוא עם המעיל הזה הוא כבר יכול להיות אדמו אז היא אמרה לו
אני לא מתנגדת אני לא מתנגדת אז אני רוצה לומר לכם מי שאצלו הסניח האדמור סתם אצלנו אדומה עם עליות אדמור אצלו זה אני לא מתנגדת
מבטיח לכם
שהוא לא יהיה
אדמור זאת אומרת אתה רוצה להגיע למשהו זה אין אפשרות אחרת זה חובה אין לי חיים בלי זה אם אצלך אז זה ככה את תקבלת מי שאצלו ככה זה הכסף יהיה לו כסף מי שאצלו ככה זה האישה יהיה לו אישה
מי שאצלו ככה זה הבעל מי שאצלה זה ככה הבעל אז זה יהיה לבעל לא בגלל שהיא תתפשר תלוי אחד אם אצלה אצלי אצלי בן אדם- מזה וזה לא שייך אבל מצד שני
ברור לה שהיא צריכה להתחתן אבל מה זה ברור לה היא תתחתן אני אומר שהיום הרצונות שלנו בלי ששמנו לב מתפשטים לכן הקדמתי את זה יש לנו כזו ספרייה גדולה אז אנחנו לא יודעים אולי נקרא את זה אולי נקרא את זה אולי נקרא את זה אבל אם בן אדם היה ירוויח את הספר הזה והיה אומרים זה בין מה
אין
בעולם הספר ועד שהוא לא
גומר אותו עד הסוף לא קיים מבחינה מהשית סוף הרכב היה גורם אותו ב-3 ימים הבדיחה אומרת אל תוותרו על החלומות שלכם תמשיכו לישון עוד חלון נפתח עוד חלון אופציות אנחנו אנשים מלאי אופציות מה שבעבר לא היה אז הוא אומר רוב האופציות לא מממשים כלום הייתי אומר לוקח את כל הדור הזה ושם מצבה גדולה פה נצמן
איש האופציות מים עם הבני אדם הזה ההבדל בינינו אם האדם היום באמת באמת זה כל כך אופציות יש אפילו תיקחו בתחום היודה לא נכנס מבחינת ההלכה
בסדר אני לא אתחתן אז יהיה לי ילד בלי
אין אז לא להסתדר לי על קומבינות יסדרו אותך ואתה יכול להיות כמו שאומרים לא לצאת מהבית ולהרגיש שאתה עם חברה יש משהו כזה שקוראים אותו פייסבוק אתה יכול להיות איש איש העולם הגדול
ולא לצאת מהבית לא לנשום מוביל בכל
טעם שהקדוש ברוך הוא עושה טעם היה קשיים כלכליים קשים אז מי שהיה צריך ללמוד היה צריך בשיניים אז זה אבל הוא למד הוא באמת למד הוא באמת יצא משהו בסדר גודל היום האפשרויות נמצאות אצל כולם הכל יש הכל הכל יש השאלה היא מה אתה עושה עם זה
אם אתה יודע להתמסר לדבר שזה מדבר אל הלב שלך ואתה הולך עליו עד הסוף בלי פשרות או לא היו בכל התחומים שלנו אנחנו עם פשרות בעצם בתוך הלב אנחנו עם פשרות אנחנו לא סגורים על שום דבר במאה
אני שואל איך מתקנים את זה פעם הבאה
כשאתה קונה מחשב
אני אגיד לך איך מתקנים את זה
אתה קונה מחשב ראיתם פעם אנשים היום קונים מחשב הוא קונה מחשב מה אתה אומר מה אתה רוצה כמה ג'יגה אתה צריך כמה זיכרון אתה צריך תביא מה שיותר זה
הכי הכי הכי הכי אחרי שנתיים המחשב מתקלקל מגיע איזה שהוא טכנאי לתקן מה
אתה לא מנצל
את המחשב שלך אפילו באחוז אחד מה שיש בו זה הסמל של הדור הזה סמל תפתח לי את כל החלונות אולי אם אני אעשה בסקייפ אולי ואני ארצה לדבר אולי אני יוצא עם זה אולי רק
תקנה תביא לי מכשיר שעם כל האפשרויות והכי חדישות ועם כל התוכנות הכל הכל באמת יש לך כסף כן הכל אתה יודע איך מתחיל לתקן את העניין
אתה יודע מה אני צריך את המחשב רק בשביל זה
מה אני צריך
בשביל זה אז הוא מסדר לך תוכנית מה אתה צריך ככה רק מה שאתה צריך
אבל לא בגלל שאולי מחר תצטרך עוד משהו לא על הפרינציפ רק מה שאני צריך עכשיו תלמד לעשות לא בשביל הבזבוז כסף עזבו את הכסף זה לא לבזבז את הנפש זה לא לבזבז את החיים כי אנחנו מתרגלים כל הזמן עם כל האופציות כל הזמן זה הורס אותנו
אנחנו לא נבנים לשום מקום אנחנו
לא לא מוכנים לקבל את זה שצריכה להיות איזה שהיא עבודה בעולם אמרתי לכם כבר את הבדיחה על החברים שלי שהיו רוצים לסיים את כל השס בלילה אחד+ להספיק לישון
זה לא הולך ככה הבעיה שלנו זה שצריכים לדעת שצריך אומר אדם לעמל יולד יש עמל מסוים צריך להיות אז בעבר האמל זה שהבטן תקרקר לך ותשב בלילה עם נר ותלמד נניח והיום לא תצטרך נר והבטן
לא תקרקר אבל תצטרך למקד את
עצמך כי איזה שהוא עמל לאדם חייב להיות ובלי שהוא יצור את העמל הזה
יקח אותו עם כל
כובד הראש לא יזוז כלום פה
אלא גם אין לי פעם כמו חבר
שהוא היהגל צדק אמיתי
והבן אדם הזה יום אחד בא אליי ברכישה כולו נסער ממש חיוור שמעתי שגר לא יכול להיות דיין
אז אמרתי לו זה לא נכון יכול להיות דיין יש רק דבר מסוים כמו חליפה שצריך לעשות רק לפני אדם של יהודי לא לעשות בפני כסף אתה ראית שהוא כמו שאומרים בלשון היברשט מופטל לחלוטין ומרגיש ממש
חייב נורא לא טוב לא טוב למה כי הוא לא יכול להיות דיין של חליצה אני רוצה לומר לכם אני פעם אחת בחיים הייתי בחליצה ובכיתי זה לא מקום מרנין ולא מקום משמח וזה לא וזה לא מקום שהייתי ממליץ למישהו ללכת לשם ואף על פי כן הבן אדם עכשיו בוכה שהוא כאוב
עכשיו אני אספר לכם משהו בכלל הוא היה שקריאה ובאמת הוא היה חדל כישרונות באמת בלי
פה באמת בלי זה לא ביחס לתורה ביחס לכל חכמה שהיא היה איש יותר מתאים לעבודת ידיים כדי להצליח
מאשר לא חכמה הוא גם לא היה שוחר רוחמה בכלל הוא בכלל לא בכלל לא היה הבן אדם שמחפש ללמוד אבל מה מפריע לו שעוד לא יכול להיות דיין בחליצות ואני מספר לכם
שאתם ולא תזכו להיות טייסים על על הפייפר של שנת 1964
לא דיסקו לנסוע עליו
בבקשה להוזיל דמעה זה זה בערך המצב איפה שאנחנו אוחזים אמרת לאנשים בדור הזה לסגור איזה שהוא חלון זהו
זה כבר זה סגרת אותם מה סגרת כולה כמה בן אדם חי פה 100 20 שנה 100 80 שנה חבדניקים מתבסדים לכולם אין בעיה
אבל בראיון משהו מה אתה צריך לעשות פה תתמקד במשהו תלמד מה שאתה צריך לעשות תעבוד במה שאתה צריך לעשות ותלך על זה בלי
זה כאילו לא הוא לא יכול תראה מנתח לב פתוח בסגנון סטייל זה ניתוח מוס כזה וכזה אולי לא תוכל לעשות פעם הוא מתחיל לבכות כבר על הנושא יש איזה חולשה מסוימת של הדור הזה שהכל פתוח והכל אפשרי זה המלחמה
זה האמה לפנימי שהבנאדם
ילמד לסגור את החלונות לסגור תסגור זה אני לא צריך לא צורך זה לא עניין שלי זה לא התפקיד שלי בעולם