ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

היופי שבחריצות

מְתוּקָה שְׁנַת הָעֹבֵד אִם מְעַט וְאִם הַרְבֵּה יֹאכֵל וְהַשָּׂבָע לֶעָשִׁיר אֵינֶנּוּ מַנִּיחַ לוֹ לִישׁוֹן 🔹 אדם שממלא את זמנו ועושה כל שביכלתו כשהוא צריך משהו הוא לא צריך להתאמץ 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ה פסוק יא 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

מתוקה שנת העובד אני חושב שמועצת הפועלים חוקקת את הפסוק הזה על הכותל
מתוקה שנת העובד היא מעט ועם הרבה יוכל והסבה להעשיר איננו מניח לו לישון
אז אנחנו מתחילים בחלק הראשון של הפסוק מתוקה שנת העובד
מה זה מה זה נקרא שינה מה זה נקרא שינה מתוקה אני רוצה לומר לכם מה שכתוב בספרים הקדושים ששינה מתוקה זה שינה ללא דאגות אני רוצה לומר לכם שיש דבר כזה
שברפואה יודעים לפעמים בן אדם הולך לישון והוא קם והוא עייף יש אנשים
שכשהם יושבים הם ישנים מאוד מאוד מתוחים אתה רואה
את זה על הגוף אפילו שהגוף
מתוח ולא רפוי זה אדם שיושן והוא לא משוחרר הוא קם
הוא לא הצליח לפרק לפרק את המסע שיש לו בפנים אנחנו יודעים שבשינה הגוף מפרק משהו יש שחר
מסוים שקורה תוך כדי בהורמונים ואני לא יודע מה אבל משהו רפואי שמתרחש דווקא בשעת השינה יש גם משהו נפשי שמתרחש בזמן השינה שזה שחרור כל מיני חוויות עיכול עיקול של החוויות אני רוצה לומר לכם שהא הבעיה שלנו בשנות האלפיים נמצאת דווקא בשינה אף על פי שמדברים על כל מיני דברים אבל הבעיה הנפשית הפנימית וחוסר המנוחה האמיתי שלנו נובע בבעיית שינה
ואני אומר לכם למה האדם כולו הבריאה כולה בנויה על ריתמוס של עיקול לא רק האוכל שאנחנו אוכלים עובר למערכת עיכול אלא הבריאה כולה בנויה על סגנון מסוים של דברים שצריכים להתקל אט אט אני אוכיח לכם את זה
כמה מים צריכים
שירדו בחורף כדי שאנחנו נשמח יש פה
יש משקעים יש להם כללים אני יכול להתפלל להשם ולבקש ממנו שיוריד את הכמות הזו של הגשם תוך 3 וחצי ימים וזה יהיה כמו שאומרים במה שנקרא גשם רצח שאלה שנוסעים במכוניות יצטרכו את הווישרים במהירות הכי גדולה כדי שהם יוכלו לראות משהו על הכביש אבל יהיה לנו אחר כך חורף רגוע בלי רוחות בלי גשמים בלי רעמים בלי ברקים זה טוב או לא טוב זה לא טוב למה בין השאר
למה כי אנחנו צריכים כמו שאומרים העולם תן לו להירתם ולהשתחרר להתייבש להירטב להתחתן גם המשקעים נקלטים ככה יותר טוב ככה הדברים מסתובבים בכל העולם כולו הכל עובד באמצעות רמה מסויימת של
עיכול חוץ מהישראלים
שהם אוהבים להגיד דוגרי על השולחן להגיד דוגרי על השולחן פירושו לא לתת לשני עיקול
אני אגיד לכם למה יש כמות מסוימת תודו שאני צודק יש כמות מסויימת שאנחנו מסוגלים לספוג על הפנים מכות לא מכות בפנים
הם מילולי כאילו תוכחה כן יש יש כל אחד יש לו את המינון שהוא מסוגל אתה לא יכול להפיל את זה על האדם בעוצמות שהוא לא יכול להכיל אבל
העובדה שאנחנו כישראלים הרבה פעמים אומרים לו ני דוגרי אז מה אתה דוגרי אתה אוסף אוסף אוסף ובסוף אתה משיב את הבן אדם מולך על השולחן ומשפריץ עליו מה שהיה צריך לקבל במשך חצי שנה הוא מקבל את זה ב ככה בערב אחד
והאכן היא אוהב את
הזה הכל עוד בסדר מילא הכי אני אוהב למה הוא לא מעריך שאני אומר לו את האמת הוא עוד מתפלא אני אומר הרגת אותו ריסקת אותו איך אומרים התעללות בגופה אחרי המילה השלישית + אתה רוצה שהוא יקבל את זה באורך רוח אני רוצה לתת המחשה נוספת לעניין
אם אני עכשיו נותן לכל אחד ממכם 100000 ש"ח טיול בכל העולם תעשה מה שאתה רוצה תטייל תראה איזה נוף איזה דברים שטובים לך מה שנעים לך תראה אז האדם הזה ירצה לנסוע למקום מסוים לג'ונגל הזה לגן הזה למפל הזה לא משנה כל מקום שהוא יגיע לא כל מה שנקרא האקשן של אותו מקום נראה בכל מועד
יש דברים שאתה מגיע לאיזשהו מקום והם נראים רק פעם ביאמזל מזלך אתה פתאום רואה את הגייזר הזה עולה ככה וזה משהו מיוחד אתה לא רואה את זה כל הזמן הקדוש ברוך הוא הטביע בבריאה שכשאתה תראה דברים מדהימים
אתה
תראה אותם במינונים אט אט אט אט אט אט אט אט אט אט אט את תהיה לך שיעור עיכול
מי ממכם ראה פעם בחיים שלו
היפופוטם שהורג את הבן שלו כדי לשמור לעצמו את האישה שלו וראה אריה שהפיל מרים אותו ודופק אותו על הרצפה עד שהוא הורג אותו מרים אותו באף מרים אותו מרים אותו עוד פעם כמו מנוף ממ ראה פעם דבר כזה
אני ראיתי אבל לא ראיתי את זה במציאות ראיתי את זה בסרט כשאתה רוצה לראות דבר חי עד שאתה רואה
אותו
וואו אבל כשאתה רוצה לראות במרוכז באים מרכזים לך את הקטעים הכי יפים הכי חזקים ושמים לך אותם מול העיניים אתה רואה את מה שקורה בכל העולם רגעים שהם רגעים אולי אחד ב-10 שנים ב-20 שנה ומרכזים לך אותה בבית אחת
מאוד קשה לנפש שלך לעכל את זה אתה יוצא
למה אומרים היום זה הבן אדם בסרטים למה אומרים את זה זה בהשגחה פרטית הביטוי הזה הוא בסרטים הוא נמצא באיזה שהוא מקום אני לא מדבר איתך על סרטים לא יפים או לא חינוכיים מדבר
איתך על דבר
חינוכי דבר שהוא נפלאות הבורא נפלאות הטבע דבר שמחכים ערוץ 8 משהו טוב אבל באיזה שהוא מקום מכיוון שזה בא לך בריכוז
שהוא לא ריכוז אמיתי בבריאה כאילו בבריאה בשטח אם אתה היית צריך לחוות את כל הדברים האלה אז אתה לא היית חווה את זה ככה זה נתקע לך כמו שאומרים נתקע ראיתם מספרים לא ראיתי את זה מספרים נחש יכול לבלוע ביצה
עכשיו זה כמה ימים הוא לא זז עד שהוא מעכל אותה זה ככה גם הבנאדם הוא ככה כל העולם הוא ככה רבי עקיבא הלך ללמוד תורה ובדרך הוא ראה איזה אבן ירדו תיפול שמה באבן
אז רבי עקיבא אמר וואי אז גם הלב שלי יכול ככה לקבל
לקבל את החוכמה ואת התורה אני שואל אותכם כמה ירדו טיפות ביום בוא נאמר שבשבוע היה דלי 53 דליים בשנה 22 שנה תכפיל אני לוקח את כל הדלאים הללו
ושופך בבת אחת אחד אחרי השני יהיה חור באבן או לא לא יהיה חור באבן מפני שהדברים כדי כדי שהדברים יקלטו צריך את הטיף טי עד הדברים נקלטים
עכשיו תגידו אחרי כזה דברים שאנחנו חווים מה שאבותינו לא חוו במאה שנה אנחנו בחצי
יום
תגידו כמה אנחנו צריכים לישון אם בזמן השינה האדם מעכל דברים אז למה למה אנשים הרבה הרבה הולכים לישון וכשלא הולך להם יותר לישון אז הם לוקחים כל מיני חומרים כאלו שיעזרו להם לישון עוד עוד עוד מכיוון שהנפש שרוטה
היא התעימו עליה מטענים כבדים מאוד שאין לה יכולת כשאתה קורא ספר אז אתה צריך ללכת שורה אחרי שורה ולעוד+ ואחר כך להפוך דק ובאמצע לקום וללכת לשירותים ואחר כך ללכת לאכול אחר כך ללכת
לישון+ פעם אתה קם+ קם קצת קורה אתה בעצם נוסע ומפנים את הדברים בצורה סבירה אבל אני יכול להראות לכם סרט 15 דקות סרט
כזה של דוגמה על השואה יאספו שמה את כל התמונות הכי זוועה ובצורה
אומנותית יסדרו את זה
ככה שתוך 15 דקות אתה יפוצצו אותך עם כל המטען שיש ממה לפחד ממה לזה זה מצד אחד העברת את המסר ברבע שעה
אחרים יצטרכו כדי לקלוט יצטרכו לקרוא מדפים שלמים של ספרים כדי לחוש אבל מצד שני והצד הפנימי והעמוק יותר האלה הם הספרים יעכלו את הדברים וגם יוציאו תובנות ממה שהם למדו אבל עתה בום נכנס בראש ולא התעכל זה בדיוק העוצמה של השינה השינה שלנו היא שינה תרופה לא אני אומר לעצמי לא עליכם אתם אנשים טובים
אבל השינה שלי זה שינה תרופה זאת אומרת יחסית לפוטנציה של שינה שהייתה מרוכזת ישנה תרופה מכיוון שאנחנו חווים המון המון חוויות שלא תמיד אנחנו הצלחנו
לעכל אותם ככל שהדור הופך להיות יותר ככל שהאדם מעמיס על עצמו מטענים כבדים אז הוא גם יודע מה קרה באינדונזיה ומה קרה פה ומה קרה שם
וכל זה אל ליבו הקטן ואת כל זה הוא צריך להקל בלילה ולפוגג אז נשארים כרכים שלמים של דברים אנחנו לא הצלחנו לפוגג אף פעם ולא הצלחנו אף פעם לפתוח אותם ולעיין בהם במילים אחרות הדבר הכי הכי מבורך בשינה המצופה המיוחל הזה היינו כחולמים שאנחנו אומרים שמה בשיר למעלות זה לישון בלי דאגה כלומר לישון עם פירוק מוחלט של החוויות ושל הדברים שאותם אנחנו חווינו שאותם אנחנו ראינו שאותם אנחנו הרגשנו ואחרי הפירוק הזה אז בעצם הם יפנמו אצלנו טוב טוב
בתוך הנפש ואז באופן טבעי אנחנו נוכל ל להפיק מהם את המירב ואת המיטב לכן כותב הרמק רבי משה קורדובר המקובל רבו של הארי זל הוא כותב שכל זמן שהאדם לא הלך לישון לדברים שהוא שמע שראה שלמד לא נקלטים אצלו היטב בתוך המוח היום אנחנו אומרים את זה ככה בשיגרדישנא תן לי לישון על זה
אומרים את זה מבתים
ככה למה כי עד שלא בא לילה עד שלא עבר הלילה זה לא נכבש כמו שצריך אתה לא זה הרבה פעמים עובר עלינו הרבה לילות ואנחנו לא מצליחים למצוא פתרון וההסבר זה מפני שאנחנו המח עמוס מדי ואין לו אפשרות כבר להכניס ובטח לא לפרק דברים חדשים אלא אם כן אנחנו אנשים שעבדנו על עצמנו אתם מספרים על הארי זל שהוא היה מסוגל לישון ולראות ולראות דברים בעולמות העליונים
ודווקא זה בדיוק מסופר שהוא ראה בפרשת בלק ובלעם דברים שכשהוא קם הוא אמר לתלמידים שלו אני אצטרך 70 80 שנה כדי להסביר לכם ועל מה שראיתי ואני ואני עדיין לא אגמור תורת החסידות טוענת ברמה
הפנימית הנשמתית העמוקה שזה שהאדם דואג לא מדבר כעת על דואג בשעת השינה זה רק היה הקדמה שינה מתוקה זה שינה ללא דאגות אבל זה שהאדם
בכלל דואג היא לא מקבלת
את הגישה אני אומר מראש שהדברים שאני אומר אולי יקוממו מישהו אז בבקשה אל תתקוממו כי בכל פרט כל כלל יש אצל מן הכלל
ואין שום ספק
שיש אנשים שהדאגות שלהם הם דאגות יש אנשים שהבעיות שלהם הם בעיות אני מדבר מה שנקרא תורה על הרוב תדבר ואל תיקחו את הדברים ברובד האישי משום שאין לי שום כוונה אליכם אני רק מלמד משהו הנקודה היא זה שכאשר האדם
דואג סימן הדבר שהוא לא מיצה מספיק את הכוחות שלו באותו היום או בכלל כלומר החסידות טוענת שהאדם צריך לעסוק כל כך בעשייה בבנייה ביצירה עד כדי כך שכבר
אין לו זמן אין לו כוח לא נשאר לא נשאר רק אנרגיה בשביל לדאוג ואם אתה עדיין אוכל את עצמך ממשהו סימן הדבר שאתה לא
פתרת את הבעיה הפנימית שלך בהשלמת הזמן החסידות מסבירה או ממחישה את הדבר בפסוק רבות מחשבות בלב איש ועצת השם היא תקום אדם מתהפך במיטה רבות מחשבות אולי ככה אולי ככה ועצת השם
שואל מה הקדוש ברוך הוא רוצה לרמוז לך בזה תקום ותשב תלמד משהו ותעשה משהו כי לא השלמת עדיין מה שאתה צריך לעשות ולכן לא הגיע מתוקה שנת העובד כאילו היה כאן עובד עובד בעין אז היה כאן אדם שנרדם עובד באלף נרדם אבל כיוון שלא היה כאן עובד לא היה פה אדם שעבד בצורה מלאה
זה זה דבר שכתוב
במאמץ
באיגרת של הרבי הצמח צדק עצה לשינה ככה הוא כותב במצב עצה לשינה על ידי עבודה והגיעה כל היום הוא ממשיך הלאה אבל זה עיקר העניין מה העצה לשינה מכיוון
כיוון שאם אתה אם אתה לא מסוגל לישון מה זה אומר זה אומר שאתה לא מיצית את עצמך במובן המעשי ובעיקר במובן הרוחני לא מיצית את עצמך
אז כיוון שלא מצית את עצמך נשארו לך המון אנרגיות ואין לכם מושג אני מסתכל על אנשים שאני קורא להם חופרים הם חופרים חופרים חופרים חופרים חופרים חופרים חופרים
ואם אני אקח את העוצמות של החפירה ואת העוצמות של של זה איזה איזה גאונות גאונות איזה גאונות בדיוק בעומק שהם בונים מגדלים כל בו שלום ועזריאלי קטנים עלינו היכולת שלהם לחפור כל כך היא כל כך חזקה כל כך עוצמתית שפשוט אתה אומר אם הם רק היו מפנים את העוצמות האנרגיות האלו לעשייה ואת המחשבות האלה שמים בצד הם היו מגיעים רחוק מאוד
זאת אומרת בהצלחה שלהם היו מגיעים המון המון המון המון ולכן המעשה הוא העיקר זאת אומרת המעשה הוא זה שמקדם אותך באמת ואילו החפירה הזאת היא לא פותרת בעיה פעם קיבלתי פעם מכתב מאיזה גברת והיא אומרת אימייל היא אומרת שהיא חושבת ככה והיא חושבת ככה והיא חושבת ככה והיא חושבת ככה והיא חושבת ככה והיא חושבת ככה בקיצור המכתב היה שני עמודים בעצם לא היה שם כלום רק חושבת חושב אז אני כתבתי לה שאני חושב כי אולי שתפסיק לחשוב שתתחיל לעשות
והיא מאוד נעלבה ממני ולא זו הייתה לא זו הייתה הכוונה הכוונה היא שאת באמת גאונית ביכולת הוצאת אנרגיה זה לפעמים המון שרירים המון כוחות נמצאים שם וזה פשוט חבל
כי האדם היה יכול להזניק את עצמו כמו מטוס סילון או מעבורת חלל ולהגיע למחוזות מאוד מאוד רחוקים רק שהוא חופר את זה
הטענה היא מסכים אני מסכים שיש אנשים שזה נובע אצלהם מאיזה שהיא בעיה מסוימת נפשית שהם צריכים טיפול יש אנשים שזה לפעמים בעיה הורמונית שהם צריכים איזשהו טיפול תרופתי אז לכן יש יוצאים מן הכלל
הנקודה הנקודה המהותית היא שכאשר האדם כאשר האדם מצליח לרתק את עצמו בעשייה זה גורם לו להמון המון המון פתרונות לבעיות נפש שיש לו אם הוא היה אחת הבעיות של הדור שלנו
זה שכשאומרים את זה לאדם אין לו מספיק את כוחות הנפש להיות בקבלת הון ולעבוד על פי זה קבלת הון זה גם כן מצרך מאוד נדיר
זה דבר מאוד מאוד קשה ולכן אין לאדם את קבלת עול זה נקרא אדם מקבל את מה שאומרים לו ועובד לפי זה גם אם הוא לא מבין בהתחלה איך שזה עובד הוא מוכן לעשות בלי להתווכח אז הנקודה הזו היא קיימת אדם מוכן יום יומיים ואחרי זה הוא כבר כמו שאומרים איבד את הטעם אבל לעשות בדבקות בלי להפסיק ללא לאות מה שאומרים בקבלת שלו זה מאוד מאוד קשה וזה אחת הסיבות
אחת הפרופסורים המפורסמים לענייני נפש זה פרופסור פוירשטיין הוא טוען שזה הסיבה שבעיות הנפש בדור שלנו בדור שלנו זה כבר כמה הם הם גדלות מפינה שחסר גם בעבר היו אנשים שהיה קשה להם אבל הם פתרו את הבעיה בקבלת עוד תקופה הבעיה הלכה ונעלמה לנו אין את הכוח הנפשי הזה לפתור את הבעיה ככה אז היא נשארת ונשארת והופכת להיות מפלצתית וזה הלאה וזה הלאה וזה הלאה ואיך אומרים
אין לה דבר סוף זה מאוד מאוד מאוד קשה אז זו הנקודה הראשונה שאנחנו מדברים על מתוקה שנת העובד מי שעובד שנתו תהיה מתוקה פירוש הדבר ללא דאגות
אז זה לא רק שנתו כל חייו יהיו כאלה כי ככל שהאדם עובד יותר יש לו- זמן לחשוב אחד הצדיקים בדור הקודם היה אומר אצל הצעירים אני אקים ישיבה כזאת זה היה האדמור מויש נצבר בעל עם חיים אומר אני אקים ישיבה כזאתי שיהיה עליהם כזה עומס לימודי ופעילותי וזה שלא יהיה להם זמן לחשוב לא הכוונה שלו הייתה שלא יהיה להם זמן לחשוב במה שהם לומדים אלא שלא יהיה להם זמן לחשוב כמו שאומרים על עצמם שלא יהיה להם זמן לחשוב ולפתח איזה שהם תיאוריות תיאוריות
שליליות אני רוצה להתייחס לשתי נקודות למה הרבה פעמים האנשים מרגישים מאוד מאוד לא נוח מאוד מאוד דואגים
אני מדבר על דברים מרכזיים
סוף של דברים אבל ניקח דוגמאות אחת הדברים הכי הכי קשים ומאפיינים את הדור הזה זה שנאה מישהו שונא אותך מישהו מציק לך מישהו מישהו יורד לחייך אתה
לא מבין מה הוא רוצה מהחיים שלך וכדומה ובאיזה שהוא שלב זה פשוט מטריד אותך מטריף
אותך
זה לא מצליח להירדם בלילה וגם לא וגם לא להיות ערניים היום אתה לא אתה לא לא מצליח
אז על זה מה שאומרת תורת החסידות זה דבר מעניין שאם יש מישהו שמטריד אותך אתה צריך להיות הכי רגוע והכי מאושר והכי שמח וגם יושן הכי טוב
מפני שלא יכול להיות שבן אדם שונא אותך אם הוא לא אם זה לא בא כתוצאה מקנאה זאת אומרת ככל שההטרדה שלו והשנאה והשנאה שלו גדולה יותר זה חייב לבוא מקנאה אז אם הוא מקנא בך סימן שאתה חתיכת בומבה
ככל שהוא מקנא בך
יותר זה בעצם קופלימנט שאתה יותר גדול
אתה יכול לישון טוב ותדעו לכם שזה בדוק אדם שלא עושה כלום ולא אומר כלום ולא פועל כלום
אז אף אחד לא מקנא בו ואף אחד גם לא שונא אותו והכל בסדר עשית פעלת יזמת מתחילים אנשים להביע דעות מתחילים להתווכח מתחילים לא להסכים
זה לא טוב אנחנו משתדלים להיות בשלום משתדלים נכון וכל הדברים האלה הם שליליים אבל תדע שיש לך עוצמות אתה לא איש פשוט אבל יש טיפוסים שעושים כל מה שאתה תעשה כל מה שהם יכולים כדי שתבוא להוריד להם סטירה אז אז אנחנו לא מדברים על האנשים האלה אנחנו מדברים על בן אדם שכמו שאומרים בוא אנחנו הרי מדברים על מה שנקרא על המחשבות הטורדניות אנחנו מדברים על החפרנים למיניהם
מה הוא חופר בדרך כלל מה מה המחשבות של החפרן של הבולדוזר הזה ה שחופר מה הוא חופר הוא חופר בדרך כלל למה היא חופרת ככה למה היא אמרה לי ככה למה היא אמרה לי ככה
למה היא הייתה צריכה להשתמש במשפט הזה למה למה למה היא לא מרימה לי את הטלפון ככה ככה וכן הלאה
הוא עושה הוא יוצר משהו כתוצאה מכל מיני דברים אפילו בוא נאמר שהדברים האלה שהוא אומר הם אמיתי בוא נצא מתוך שמה שהוא באמת מרגיש זה אמיתי
אבל זה לא שהוא עשה משהו כדי שיעשו לו זה ככה כאשר שנאה אם אני רוצה לנסח את זה מדויק כאשר שנאה באה מקנאה
אתה לא צריך לגמרי לראות את זה שלילי אבל יש פירוס של הרבי על הנושא כלשהו רוח הבריות נוחה אמנו רוח המקום נוחה אמנו יש אמרה אחרת אוהב את הבריות ומקרבן לתורה מה זה בריאות בראיות
זה אנשים מה שנקרא מינימום בריאה שכל המעלה שלהם זה שהם ברואים של הקדוש ברוך הוא אין להם יתרונות ככל שהאדם יש לו יותר יתרונות יש לו יותר סיכוי שלא תסתדר איתו
הרבי פעם אמר למסור לרב אריה לוין הרב של האסירים שהוא סבל הרבה צער מהקנאים שבירושלים הקנאים אני מתכוון הם לא כינו וולוו של לא היה לו
אני מדבר על החוגים החוגים החרדים הקנאים הוא היה איש שמסביר פנים לכל אדם ומקרב גם חילונים איך שזה נקרא ומדבר איתם ככה פתוח איש כזה מאוד ולהן זה לא הסתדר
במיוחד לא בירושלים של 100 שערים הם מיררו לו את החיים למה הוא מדבר איתם בכלל כל שנה הרבי היה שולח לו מצע ולפני פסח הוא נפטר בוו בניסן אם אני לא טועה או וו או טיט בניסן באותה שנה שהוא נפטר שולח כבר שבועיים מראש לרב בריה לוינו לא שלח ואנשים שואלים את הרבי ממה עם רב אריה לוין הוא לא עונה שבועיים אחרי זה הוא נפתח
מה אמר הרבי למסור לרבי אם תגיד לסבא זה היה הנכד שלו הרב תגיד לסבא שבמשנה כתוב כל שרוח הבריות נוחנו לא רוח הקנאים
עכשיו מה העומק של האימרה אני הבנתי את העומק של האימרה מפירוש שנתן החידה החידה כותב שאדם עם ככל שהאנשים הם יותר חכמים והם יותר ככה האגו שלהם יותר מנופח קשה מאוד להסתדר איתם אם הבריאות קל לכן המדידה היא לא לפי האנשים הגדולים אלא לפי האנשים הפשוטים
העמח אוהב אותך רוח הבריאות נוחה איתך אז רוח המקום נוחה עמך זה שהאנשים הגדולים אלה קנאים בני קנאים אי אפשר לעשות איתם כלום איך אני אסתדר עם האנשים האלה
עצם זה שאני נושם מפריע להם מה אני יכול לעשות אבל אנשים הפשוטים הם איך אומרים מקבלים את הדברים כמו שהם כאשר האדם הוא
הוא מתחיל עם תחבולות וחשבונות ובגלל זה הוא בא וכמו שאמרת לקנאה ושנאה לא עליו אני מדבר אי אפשר כמו שאומרים לרצות את כולם אז זה הנקודה הראשונה שרציתי לומר
שנייה ככה להשתחרר מהקנאים לא להגיד ימותו הקנאים כי עצם זה שאתה עומד אז אתה לא הבנת את הנקודה
אומרים כשסוס יורד במורד אתה טיפש אם אתה מנסה לעצור תוך כדי שהוא יורד חכה עד שהוא ירד למטה
ואז תתפוס אותו צובב אותו תתחיל לעלות איתו לאט לאט גם כשבן אדם מקנא או שונא הוא נמצא באיזה שהוא גלגל כזה שהוא לא שולט בעצמו הוא כועס זה מתגלגל מתגלגל אנחנו רואים שמתוך מריבה אנשים מגיעים לשנאה ואז זה
יורד יורד יורד ואז אתה לא יודע עמוק עמוק מי ישורינו
ולאן זה יגיע כשבן אדם כועס עליך או שונא אותך אתה יכול לחייך אל תנסה אף פעם לבוא אליו ולהגיד לו תגיד לי למה אתה ככה מדבר עליי למה אתה ככה מזלזל בי אז איך זה סיפר לי לא משנה
הוא היה מולו חנות של אגודת צער בעלי חיים והוא עובר שם כל יום אומר להם שלום לא אומרים לו שלום כל יום אז הוא שהוא ניגש אליהם יום אחד אומר להם תגידו למה למה למה אתם לא אומרים שלום לבעל חיים כמוני
כאילו למה לי לא אני גב בעל חיים אולי בעל חיים לא כל כך טוב כמה אני בעל חיים הם נפנפו אותו לא לא לא ענו לו לא על זה ולא על השלום הרבה פעמים זה כמו שאומרים אתה מנסה לדבר
עם מישהו ששונא אותך לא משנה אם יש לו שנאה מוצדקת או לא אתה טועה אל תתחיל אל תתחיל עם בן אדם ששונא אותך תן לו כמו שאומרים להוציא את הרוח מהמפרשים יוציא את כל השנאה שלו יוציא את כל הקהל שלו
אל תבוא אליו באמצע זה פשוט כמו שכתוב אל תרצנו בשעת כעסור אל אל תנחמנו בשעה שמתו מוזר לפניו אז אל תפייסו בשעת
צנעתו עכשיו הוא שונא תן לו כמו שאומרים להישרף בשנאה של עצמו עד שירגע היא יוציא את הפרוקן שלו ואז תנסח ככה
אבל בשעה שהוא בכל העוצמה קח ממנו מרחק זה לא התקדם אותך בכהוא
זה מה הקשר בין מתוקה שנת העובד למשה רבינו מה המיוחד אצל משה רבינו יש הרבה דברים אבל פרט אחד ששייך המדרש אומר מתוקה שנת העובד ביחס למשה רבנו נאמר על עיתוי מסוים בחיים שלו מה ויואל משה לשבת את האיש ואתן לו את סיפורה בתו לאישה ויואל משה
זה כשמשה הגיע למדינה קרא לו איתרו
אומר בוא אליי בא אליו הסכים לשבת איתם ואז הוא נותן לו את סיפורה כתוב בקבלה
שהתנועה הזאתי של משה שקיבל את האישה שלו על מגש של כסף זאת אומרת הוא לא
טרח הוא לא רדף
מישהו אמר לו בוא אליי הביתה אולי אתה רוצה את הבת שלי זה כאילו מה עשית בשביל זה כלום הביאו לך את זה עד ה
עוד יותר מהפתח כמו שאומרים הביאו לך את זה ככה בידיים זה בא כתוצאה מהשלמות הפנימית של משה בבחינת מתוקה שנת העובד
חברה אני אומר לכם עכשיו את הקלף של החיים ככל שהאדם יותר
עובד
יותר ממלא את הזמן שלו יותר דוחס יותר משתדל להיות עמוס ולא חפרן ולא להוציא אנרגיות לבטלה ודי למבין אנרגיות לבטלה זה לא פעולה פיזית אלא זה מתחיל פה בזבז את הראש על כל מיני מחשבות מיותרות כאן זה מתחיל אז
ככל שהאדם שומר על עצמו יותר כל מה שהוא צריך הוא מקבל
אחד הדברים שהוא צריך לקבל למשל אצל משה רבנו בתור מלך משה רבינו מלך היה ובחסידות כתוב שכל בן אדם יש לו רצון למנהיגות
שאלה על כמה אבל הוא רוצה
תנועה של מנהיגות כל אדם יש לו רצון לבית כל אדם רוצה רוצה רוצה להיות מלך בקטן לכל פנים אבל יש לו תנועה כזאתי משה רבנו קיבל את המקבל שלו המקבלת שלו שזה בעצם אשתו ציפורה הוא קיבל אותה כתוצאה מזה שהוא היה מתוקה שנת העובד ראשי תיבות משה
מבנה שמשה רבינו היה בתנועת נפש כזו של ניצול מוחלט של כל האנרגיות הפנימיות שלו הוא לא היה צריך לטרוח בשביל שהאנשים יקבלו את דבריו חזל אומרים ככל שהאדם הוא יותר ירא שמיים כך דבריו יותר מתקבלים מה העומק של האימרה הזאתי ככל שהאדם הוא יותר כמו שאומרים דחוס על מה שצריך לעשות
כי
אכפת לו מהאלוקים האלוקים נתן לי כוחות הוא רוצה שאני אנצל אותם טיפ טופ זה נקרא ירא
שמיים ככל שהוא מנצל את כוחותיו יותר במאה% דבריו נשמעים זאת אומרת הוא רק אומר ועושים למה חבל על הזמן לא רוצים לבזבז לו את הזמן אבל אם הבן אדם יכול לבזבז
את הזמן על המחשבות כאלה
איך חביבי אתה יכול לטפל אתה איך אומרים תתגלגל עם המחשבות עם הדברים לך אמרתי פה לך שם תעשה טפסים תעביר בירוקרטיה כל הדברים הללו מתאימים לך למה כי יש לך זמן מיותר לחשוב אתה מוכיח שאתה לא פועל פרודוקטיבי אבל כאשר בן אדם מנצל את הזמן שלו טיפ טוק אז ויואל משה לשבת את האיש ואז נותנים לו כל דבר שהוא צריך על מגש של כסף בלי שהוא יצטרך יותר מידי להתאמץ בשביל הדבר
עכשיו אנחנו רואים דבר מאוד מעניין אצל רבי שמעון בר
יוחאי
רבי שמעון בר יוחאי היה במערה שתיים 10 שנה הוא יוצא החוצה ומתחיל לשרוף את העולם ואז חוזר חזרה אומרים הבת קול אומרת לו לחזור חזרה הוא עוד שנה ויוצא ואיך אומרים כמו כפפה ליד הוא מסתדר טוב מאוד עם העולם+ מתקן אותו וכולו הנקודה היא כזאת כל פעם שהאדם חש
שהוא נתקע עם הבני אדם נתקע הוא נעשה הוא מנסה מנסה קולטים אותי לא כמו שצריך
ושופכים עליי קיתון של דברים ולא מסתדרים ומבינים אותי לא נכון וכל מיני בעיות תקשורת זה כתוצאה מזה שהוא יצא מהמערה מדי מוקדם מה פירוש יצא מן המערה אני לא דיברתי כעת על המנהרות והדברים האלה אני מדבר על המנהרה עבודת הנפש הפנימית שלו הוא יצר
החוצה לפני שהוא שלם יש לו עוד משהו שהוא צריך להשלים את עצמו ברגע שהאדם משלים את עצמו משה רבנו משלים את עצמו כמה שהוא יכול לפי כוחותיו ועכשיו נכון להגיד הזה ונכון ליכולות
ליכולות שיש לו
ככל שהוא משלים את עצמו יותר אז ברגע שהוא יצא החוצה הדברים יחליקו כמו שמן כמו מפתח שמתאים ופותח גם את הדלת וכל השערים נפתחים אם אתה רואה שהדברים נתקעים זה כתוצאה מזה שה שאלוקים בעצם אומר לך זה כמו שאמרתי קודם לגבי הדעהאגות אם יש דאגות אז למה זה בא רוצים לרמוז לך חביבי יש לך עוד אנרגיות שאתה לא מנצל אז הם באים
הם מתלבשים בצורה של דאגות כדי כדי שאיך אומרים תנער את הראש שלך שאתה לא מנצל את הזמן אותו דבר כשיש אנשים מבחוץ שמפריעים לך שלא הולך לך שנתקעת איתם לא מסתדר ולא רע זה כתוצאה מזה שיש משהו לא
מנצל כמו שצריך
כי כשאתה תנצל את עצמך במאה% בלי מחשבות לכאן בלי מחשבות לשם אין לך פשוט זמן לחשוב אתה פשוט עסוק בעשייה אז השידוך שלך יבוא ככה על השולחן
מגש ככה בלי שום בעיה וזה שאני אומר
שידוך אני לא מדבר רק איש לאישה או אישה לאיש זה גם נכון זה בוודאי נכון כי זה הפשט אצל הפירוש של הארי זל אבל מעבר לזה זה הרבה שידוכים של הצלחות בחיים שידוך זה כל פעם שיש חיבור כל פעם שיש חיבור
בין שתי בחינות
שיוצרות מבנה חיובי פירות הצלחות בנושא קישור של שני בני אדם מה שהצר לפעמים הצלחה מנצחת כל הדברים הללו זה שידוך כל הדברים הללו זה חתונה גם שני אנשים
שהתחברו
בשותפות זה חתונה
כל דבר שהוא זה חיבור החיבור הזה מי שבעל הבית הכי גדול עליו בעולם זה אלוקים
אלוקים אמר לך שאם אתה הפכת להיות כמוני אלוקי זאת אומרת משתדל לנצל את הזמן שאני אומר מנצל את הזמן לא ביקשתי ממכם לקרוא זוהר ביום או בלילה ואפילו לא תהילים אני ביקשתי שהאדם יהיה פרודוקטיבי ובונה ויוצר ללא לאות ולא
משקיע אנרגיות כמו שאומרים להבל ולריק בבזבוז זמן ובזבוז מחשבה דיבור ומעשה ברגע שאדם משתלם בזה קדוש ברוך הוא מבטיח לו שאת החיבורים ואת השידוכים הוא לוקח על עצמו זה מה שהעומק של חזל אמרו מה עושה הקדוש ברוך הוא מאז מאז
6 יושב הוא מזווג זיווגים אני אומר לכם
אם זה כך
אז לדור הזה הייתי נותן לו סליחה אלוקים סולח לי הייתי נותן לו אבל סיון אפס אם זה באמת ככה מה אני לא מבין את כל הבריאה כולה הוא יכל לברוא ב-6 ימים ופתאום פה כל כך הרבה אנשים שזקוקים לכמו שאומרים ופתאום זה נעצר איפה אתה אלוקים אתה זה מה שאתה עושה אז מה מה נעצר התשובה היא שהוא כן עושה את זה יום יום הוא מנסה לבנות אצל האנשים את התובנה סוף סוף שיבינו שהם צריכים
שלמים כלומר לגמור את השתיים 10 שנה שלהם לא 12 שנה פיזית אלא בחינת שתיים 10 שנה כמו אצל רבי שון בר יוחאי של השלמות ואז כשתצא לעולם לשידוך שלך כלומר רבי שמעון יוצא לטפל בעולם שזה היה התיקון שלו מקבלים אותו בספר פנים יפות וגם הוא מקבל אותם בספר פנים יפות איך אומרים הכל לפי הכוחות שלך אף פעם הקדוש ברוך הוא לא מבקש מאדם
אבל מה איך תדע כמה הכוחות שלך לפי כמה פעמים האדם מתגלגל במיטה בלילה הוא
ידע כי כל זמן שהוא לא נרדם זה לפי הגוף לא אם הוא לא נרדם סימן שיש לו עדיין כוח סימן שיש לו עדיין משהו שהוא צריך זה וזהו וזה דבר זה כנות פנימית
אף אחד לא יוכל לדעת את זה זה משהו מאוד מאוד אינדיבידואלי של האדם מהמחשבות אחד הדברים
הכי מעניינים שמהמחשבות של הדאגה אף פעם לא יוצא שום דבר האדם הדואג לא
פותר בעיה כתוצאה מהדואג החפץ חיים פעם נתן לזה משל מאדם שהוא ראה מישהו ברכבת יושב על הכיסא של איש כיסאות וכיסא שלפניו יושב לפני הכיסא שנה והוא כל הזמן עושה ככה כאילו אז הוא שאל אותו מה אתה עושה נפלת על השכל ואומר לו אני רוצה לעזור לרכבת להגיע יותר מהר ואומר לו אתה יודע איזה כוח מנוע יש לרכבת
איך אומרים
האגר לא מקדמים שום דבר
אז אחר כך אמר זה המחשה למה שהאדם עושה לפעמים האדם חושב אם אני לא אדאג אז מי ידאג אם אני לא אדאג אז מי ידאג אז הוא אומרים
אתה מרגיש שאתה דוחף משהו בכוח הדאגה שלך אז תמשיך לדאוג צריכים צריכים מישהו שאיך אומרים שימלא את הכרטיס דאגות שזורם כל הזמן אני זוכר שהרבי תמיד היה אומר לאנשים שעוברים לידו בדולרים מספרים שיש להם טרדות הפרנסה יש להם דאגות על חתונה וכל זה אז הרי היה לו משפט קבוע שהיה ככה דייגס ככה בלשון שלו אני אגיד אני מתרגם אחר כך דייגס
נור קל למכאן דאגות יכולות רק לקלקל זה הפירוס של הרב מלטה דאגות יכולות רק לקלקל למה לקלקל אם אתה דואג נו חביבי בוא נראה איך אתה מסתדר לבד אתה דואג בוא נראה לאן זה לאן זה מקדם אותך זה קשה מאוד זה קל לנו לחייך ולהגיד כן אבל זה מאוד מאוד קשה מאוד מאוד קשה כי כשהאדם דואג מאיזה שהוא דבר אבל מה אתה טועה
טוענת החסידות כמו עכשיו חשבון זה יעזור משהו יודעגה שלי זה יפה איזה שהוא דבר זה יקדם עניין תהיה תכליתי תהיה מעשים אתה יכול לראות לכאורה שאלה על העניין
מה אמרנו תעשה אתה כל מה שאתה יכול ואז הקדוש ברוך הוא כבר יקדם את את
השאר זה כבר
עניין שלו זה לא עניין שלך אתה תעשה את שלך הקדוש ברוך הוא יקדם
יביא לך יסדר אותך יביא לך מקבלים יבוא לך איזה
אחד ש איך אומרים רץ לבחירות פעם היו מריצים אנשים לבחירות היום הוא רץ אומר האם אני לא אקדם את עצמי אם אני לא אשבח את עצמי אם אני לא אכתוב מצב מי אני מה אני מאין באתי לאן אני הולך אם אני לא אפרסם מי יבחר בי מי יראה אותי
אתה אומר שם מקבלים באים כתוצאה מזה שאני מושלם אם אני אחכה עד אני אהיה מושלם אני אמות ולא ולא יבחרו אותי מה מה זה זה זה לא זה לא בשטח גם לזה תורת החסידות עונה והיא אומרת שזה נכון שהאדם שמקדם את עצמו ודוחו ודוחף ודוחף ודוחף
הוא מגיע לאן שהוא אין דבר העומד בפני הרצון אבל זה לא אמיתי לא מקבלים ממנו באמת אין לו יכולת השפעה אמיתית אין פה את הנצחיות העמוקה של העניין אני רוצה קצת להסביר את הנקודה הזאת כי זה שנוגעת לנו מאוד כתוב בפסוק ואולדקה בו אקה בו זה להידבק במידותיו של הקדוש ברוך הוא אומר המגיד ממזריטש בספרו אורת תורה
מה פירוש להידבק במנותב של הקדוש ברוך הוא מה הוא משפיע אף התא משפיע מה פירוש הוא הקדוש ברוך הוא הוא רק בנתיניו והוא לא בקבלה בוא נראה אותך גם כן רק בנתינה ולא בקבלה לא רק על כל פנים גם מה הנקודה אני זוכר אני לא יודע אם אתם ראיתם את זה אם זה היה אצלכם בבית הספר אני זוכר אצלי בבית הספר שהתלמידים של כיתה ח רצו סיימו את השנה אז
הם לקחו אולרים כמה כמה משוגעים כאלה לא כולם והם חרטו על הכיסאות מוישה לוי שנת תו שין לא יודע מה יש שם למה מה קרה לך מה אתה הורס את הכיסאות של בית הספר אני רוצה שיזכרו אותי אז איך יזכרו אותו יחרות יבוא הדור הבא אנחנו מדור הנפיל מדור האדם הקדמון
אנחנו זה שיזכרו שאנחנו היינו פה ישכחו אותנו אף פעם
טבע של האדם יש לו יצר שהוא רוצה להיות והוא רוצה להיות תמיד והוא רוצה שיזכרו אותו טבע זה יצר שזה טבע הקדוש ברוך הוא באדם אבל איפה הבלוף אומרת המגיד ממזריטש יש תבלין ושמו נצחיות מה הוא התבלין הוא שמו הנצחיות תעשה לשם שמיים ולא לשם תועלת הנאה האישית שלך למה כל פעם שאתה עושה לתועלת הנאה אישית זה כמו צלחת
מעופפת שאתה מעיף אותה והיא חוזרת אליך אם אתה זרקת דבר והמטרה שלך שהוא יחזור אליך המטרה זה האני שלך האני שלך הוא נצחי או לא נצחי הוא לא נצחי אז גם ההשקעה שאתה השקעת היא גם כן תהיה לא נצחית בהתאם לעוצמה הלא נצחית שהושקעה בה
מה שאין כנים בן אדם עושה לשם שמיים שם שמיים מי זה זה הקדוש
ברוך הוא שם
שמיים זה אינסוף זה ללא פניות אישיות הקדוש ברוך הוא נצחי גם
הפעולה שלך היא נצחית יש פה איזה שהוא סוד שהוא פרדוקס מצד אחד רוצים להיות לנצח מצד שני תביא את הכסף בשביל קצת כבוד בשביל 50 ש"ח הוא מוכן להפסיד משהו שהוא עושה כמו שאומרים על נקי
אם תבדקו טוב בחיים שלכם רק אל תביאו עכשיו דוגמאות תעשו מחשבה ביניכם לבין עצמכם אותם הדברים שנשארו אצלכם נצחיים משנים מפעם
זה אותם דברים שאתם עשיתם אותם בפחות אגו ככל שהדברים היו עם יותר אגו
ככה הדי אן איי הפנימי שלהם ויכולת ההישרדות שלהם נמוכה יותר מפני שהם אנושיים הדברים שאנחנו השקענו את המחשבה שלנו הם יכולות הצליחו אבל הם לא הצליחו בגדול הם לא הצליחו לאורך ימים ושנים הרבה זמן הם נעצרו באיזה שהוא שלב למה כי הם לא היו לשם שמיים אם בא אליך אפילו אפילו בדברים עדינים אתה יכול לראות את זה בא אליך בן אדם והוא רוצה אותך
לעבוד אצלו כי זה יהיה לו לתועלת אז או אדם אחר שבא אליך הוא רואה שאין לך עבודה אומר לך שמע תשא מחפש עבודה הקדוש ברוך הוא מכניס כוח אינסוף
במילים האלה שאותו אחד אמר והוא לא עשה את זה לשם תועלת אלה לשם לשם לעזור לך בשבילך יהיה טוב בלי שום מה יוצא לו מזה אפילו דמי תיווך לא לוקח ממך כלום רק מספר לך ששם יש מישהו שמחפש עבודה אז בזה כשזה יצלי אם זה יצליח
יהיה לזה סיעתה
תשמע לפעמים הרבה יותר חזקה מאשר אדם שהלך וחיפש אותך בגלל איזה שהיא תועלת שזה יכול להיות טבעי לתועלת לחמש השנים אבל זה לאו דווקא עם עוצמות אינסוף המגיעים ממזרית שרוצה לומר שזה טמון בגמרא שאומרת כל העולם ניזון בשביל חנינה בני וחנינה בני די לא בקו חרובים אני רוצה לומר לכם שאני מאחל לכולכם קו של מיליוני דולרים
זה לא הנקודה הנקודה היא הרבה יותר עמוקה אני לא ביקשתי מכם לאכול חרובים הגמרא אומרת שחרובים מחריבים את האדם יש להם כל מיני דברים וגם יש להם הרבה תולעים אני לא יכול להמליץ לכם אבל
ניקח את העומק שסמנו חזל לפי הפירוש של המגיד ממעזריץ' הם רוצים להגיד דבר מאוד מאוד עמוק פשוט ועמוק מה
כיוון שרבי חנינה בן דוסא
הוא עשה את מה שהוא עשה בעולם בחיי היומיום שלו לשם שמיים ולא בשביל לקבל אספקות יתרות די לו בקו חרובים זאת אומרת הוא במינימום חי כיוון שכך הוא גורם שכל העולם ניזון בזכותו איך
תראו יש כמה דרגות ביחס של אלוקים לאדם יחס אחד אם תעשו אני אתן לכם לא תעשו אתן לכם זה שיטת המגל המקל והגזר והיה עם שמעו תשמעו טוב ואם לא שאוי ואבוי לכם אם לא זה גישה שהיא נקראת שם אלוקים דרגה יותר חיצונית ויש דרגה שנקראת שם הוויה שהיא הרבה יותר עמוקה ששם הקדוש ברוך הוא לא
מתייחס למעשה הלא טוב של האדם
כי זה לא נוגע לו לא אכפת לו מה מה כן הניח שהוא לא הניח תפילין לא זה יעשה לי את היום לא זה יפתור לי את הבעיות הוא לא צריך את התפילין שלך
הוא אומר לך להניח אותם אבל אל תחשוב שאתה נותן לו בזה איזשהו שהוא עכשיו יוצא לאיזשהו ירח דבש פשוטצילין
שלך הוא לא צריך את הציפילין
שלך עכשיו זה דרגה הרבה יותר פנימית הרבה יותר גבוהה מה שקורה שבדרגה החיצונית כאשר האדם מתנהג לא כמו שצריך אז אומרים יאללה תנו לו תיכנסו בו מגיע לו עונש אבל כאשר מדברים בדרגה הגבוהה יותר אפשר למחוא לו על העונש ולכן ביום כיפור עם מחלים החצאית
שאז מהירה בחינת שם הוויה בעולם שהיא למעלה מן החטא לפני השם תטערו מה קרה בסיפור של רבי חנינא רבי חנינא די לו בקו של חברובים הוא עושה לא בשביל
לקבל יום אחד הקדוש ברוך הוא החליט להיכנס בכמה אנשים בגלל שהם לא התנהגו כמו שצריך מבחינה מוסרית אז באה מידת הרחמים לפני הקדוש ברוך הוא ואמרה לו ריבונו של עולם איך יכול להיות שחנינה עושה את העבודה וכמו שאומרים בלי לקבל בלי לחפש לקבל פרס
ואתה
סליחה בשביל שיתנו לך משהו אז הקדוש ברוך הוא אומר אתם באמת צודקים כל מה שהוא אומר לאחרים לעשות הוא בעצמו עושה אז אני מוותר לכל האנשים האלה בגלל חנינה בני כל העולם ניזון בשביל חנינה בני זה משהו מאוד מאוד יסודי הרבה פעמים כשיש לנו משהו שאנחנו כבר עושים לשם שמיים בוא נהיה חכמים
ולא נוותר עליו בשום פנים ואופן אני לא ביקשתי שתעבדו בהתנדבות צריכים פרנסה אבל כשיש משהו שאתה עושה לשם שמיים אל תהיה אל תמהר לבותר עליו תעשה אותו לשם שמיים אל תעשה אותו לשם הכבוד אל תעשה אותו לשם הכסף ומה הרווח הרווח הוא שכל העולם חי בגללך הקדוש ברוך הוא לוקח ממך דוגמה או הקדוש ברוך הוא הכוונה למידת הדין שמסתכלת על הדברים בצורה חיצונית ואם יש אנשים שהתנהגו לא כמו שצריך אז צריכים לקבל עונש במידת הרחמים לפני מידת הדין ואומרת אבל יש אנשים פה שעושים לשם שמיים איך הם עושים לשם שמיים הרי הם בעולם הזה הגשמי בעולם העשייה הגשמי
אז הוא אומר הקדוש ברוך הוא רואים ככה אז גם אני צריך ככה להתנהג אני מוותר אז זה נקרא שכל העולם ניזון בשבילכהנה בני וזה הכל מגיע מאדם שעושה משהו
שלא על מנת לקבל פרס שלא על מנת לקבל כבוד שלא על מנת תועלת אפילו לא בשביל עולם הבא אפילו לא בשביל גן עדן יהיה יהיה לא יהיה לו יהיה אני עשיתי בשביל שיהיה טוב אני עשיתי בשביל שיהיה למישהו הנאה למי שהיא תועלת למירוויחו
איום העולם עשית ככה אז גם הקדוש ברוך הוא נותן
כפל כפליים כפל כפליים ברמה הזאת ובבחינה הזאת
זה נקרא שאתה רואה בן אדם שהוא משתדל משקיע בעצמו עד אין סוף משקיע לקדם את עצמו ואחרי שעובר זמן ירדה לו הקדנציה מי זוכר אותו מי שמע אותו מי מחזיק ממנו למה אין נצחיות במעשים שלו כיוון שכל מה שהוא עשה היה לשם הכבוד לשם הקריירה לשם התפקיד
אז השר אני לא אמרתי שלא אבל אין לזה ניסיות אם אתה רוצה נצחיות אתה צריך לזכור
שהנצחיות היא רק
כאשר זה לשם שמיים הייתי ממחיש את ה את החוסר נצחיות למלח מישהו דיברתי עם חבר אז הוא מספר לי שלג שלג שלג איפה שהוא גר בחוץ לארץ אז אמרתי לו נו אז אתה שם מלח אז הוא אומר לי ככה המלח
הוא לא כזה
מוצלח כדי לפוגג את השלג הוא אמנם מיס אותו אבל הוא גורם לאיזה שהם חורים במדרכה ומחלחל את האדמה ומקלקל אני לא כל כך שמח להשתמש במלחמה הוא אומר לי אז אמרתי הנה לך דוגמה מה זה נקרא כשאדם נוסע על מנת לקבל פרס על מנת תועלת אישית זה כמו מלח הוא יכול לפעול משהו אני לא
אמרתי שלא כשאדם עושה ודוחף בשביל להרוויח אז הוא מקדם לאן שהוא יש לו גם הרס מסוים שהוא עושה אתה לא יכול אף פעם לשפוט את זה מה שאין כן כאשר האדם עושה לשם שמיים זה עובר נקי וזה מגיע לעולם בצורה בריאה ואני רוצה לומר לכם שאם תחפשו את
כל יהודי יש לו ניצוץ של משה רבנו יושב הבאנו שדיברנו כל יהודי יכול לראות על עצמו הדברים שהוא אמר חשב עשה לשם שמיים משום מה השפיעו משום הפעלו וכן הלאה הדברים שהוא עשה בשביל כדאיות בסדר
הלך לו פעם פעמיים 3 זה נעצר
אחר כך תפסו אותו זה לא התקבל זה לא הלך כי על השם שמיים זה באמת זה הנקודה הרבי מלמד אותנו לנקודה כל הזמן
תעשה
משב לעשות העניין מה שנוגע לך זה לא אתם רוצים לשמוע משהו זה חבדניקים לא אוהבים תמיד שחוזרים על השיחה הזאת של האדמור הזקן חבדניקים לא אוהבים אבל אני רוצה לעצבן אותם קצת אז אני אומר שהאדמור הזקן שאלו אותו פעם המשיח מי יהיה חסיד או מתנגד אז הוא אמר שהמשיח יהיה מתנגד
זה שיחה של הרבי הריץ למה המשיח יהיה מתנגד הוא אמר כי מתנגד החסידים יקבלו אותו המתנגדים אם הוא יהיה חסיד הם לא יקבלו אותו ככה הוא אמר
ככה אמר האדמור הזקן זה שיחה של הרבי הקודם שזה הרבה עומק הרבה פרשנות אבל משהו שקשור לשיעור הזה כאשר אתה מדבר על חסיד חסיד במהות שלו זה לא
אני עשיתי העניין נפעל מה זה משנה אם זה דרכו או דרכי העניין נפעל מעניין אותו העניין זה צריכה להיות על כל פנים בתנועהסים העניין נוגע מה זה משנה אם אני בסוף קיבלתי תעודת ההוקרה או הוא קיבל אותה אבל אני דחפתי לעניין
אמיתי מה שאין כן אדם שהוא בנפש שוב זה לא ציבור מסויים
זה זה זה זה בתוך
החסידים יכול להיות מתנגדים ובתוך המתנגדים יכול להיות חסידים זה תנועה נפשית אם האדם בתוך האושיות הפנימיות של הנפש שלו הוא מתנגד הפורש מתנגד אני
רוצה לעשות את זה
אני רוצה שהמלאכה תהיה כרויה על שמי אני סיימתי אם זה התנועה שלך אז זה לא משיח כי משיח זה נצחיות
משיח זה בית המקדש השלישי שהוא לא יחרב
המשיח זה משהו עצמי הוא בילה מוות לנצח נצחיות יכולה להיות רק שאין אגו אבל שיש אגו אין נצחיות יש הצלחה רגעית הרגע הזה יכול להיות אפילו 50 שנה אבל זה לא לנצח יש הרבה אנשים כל בתי העלמין בעולם מלאים באנשים
שחשבו שאין להם תחליף זה היה להם תחליף וישנם אנשים
שלא חשבו לרגע שאין להם תחליף ועד היום זוכרים אותם
ועד היום חושבים עליהם
ועד היום מחזיקים מהם וזה עובדתית ככל שהבן אדם יהיה יותר אנוטן נדבר על יהודים גדולים זה לא חוכמה אפילו גויים אפילו אדם גוי שעשה את הדברים למען הציבור למען המדינה למען העם למען המולדת למה משהו יותר כמו שאומרים זה אז בערך שלו הוא נשאר נצחי בליבות האנשים הוא נשאר כמו שאומרים יש הרבה
כל מיני אנשים שעשו הרבה בלגנים כשהם עשו לעצמם זה לא נשאר אז הדבר
הזה הוא חוק הוא חוק טבע כל פעם שהאדם יכניס עבודה כנה יושר אמינות
מסירות וכדומה הוא מכניס בחיים שלא תבלין נצחי טוב אז אז אז רק לסכם לפני שאנחנו מתקדמים הנושא של של אני אני אומר
אדם שהוא תחילת הפסוק מתוקה שנת העובד בין אם הוא אוכל מעט בין אם הוא אוכל הרבה לא משנה כמה אתה אוכל האוכל הזה מרגיע את האדם אדם שיש לו רגיעה פנימית יש לו שלווה יש לו שמחת נפש זה לא משנה איזה מנת אוכל נתת לו אם יש לו אהבה אם יש לו שמחה אם יש לו אושר יש לו הכל לא הפולקה ישנה לו את ה את הרגיעה
אדם שאין לו את זה
צריך לאכול לכן אתם רואים גם בשטח אדם שהוא במצב נפשי ככה ככה הוא אוכל יותר
למה הוא אוכל יותר מפני שכאשר אדם יש לו שיוויון שבין נפש שלווה בנפש הוא צריך- את האכילה עכשיו אני מגיע לחצי השני של הפיסוק וכיוון שהזמן מתקדם אני אעשה את זה בזריזות
המלך אומר וע שובע להעשיר איננו מניח לו לישון
אני לא מבין את הפסוק הזה אתם מבינים לכאורה השובע השובע מדברים על השובע במעיים שובע דיברנו קודם על מתוקה שנת העובד בין אם הוא אוכל הרבה בין אם הוא אוכל מעט מדברים פה על אוכל אבל אני לא יודע אני יודע שכשבן אדם אוכל הרבה הוא רוצה רק ללכת לישון שאלה שאנחנו שואלים עכשיו זה לא שאלה שלי זה שאלה של המדרש תנחומא בפרשת כי תישא והמדרש מחדש והוא לומד שזה הפשט בפסוק וזה מה שאמרתי לכם בפתח השיחה שמסתבר
אף אחד לא חושב זאת אומרת מה שהוא נותן כפשט הוא טוען שבאמת אדם עשיר שאוכל ישן טוב יושן טוב על כל פנים במובן הזה שהוא ישן פיזי לפחות אבל הכוונה הפנימית היא שיש עשיר במדרש הייתי חושב שזה מאמר חסידות הוא אומר שזה אדם עשיר בדעת
בשכל אז
מכיוון שהוא עשיר בדעת
השובע שלו השובע הרוחני שלו לא מניח לו לישון והפירוש הפשוט שהוא נותן שלא מניח לא לישון התלמידים שלו מטרידים אותו כל הזמן זה הפירוש הפשוט
עכשיו נראה את הפירוש החסידי על זה בעקבות מה שמפרש הרבי בנושא הרבי מפרש וזה קשור למה שדיברנו בשיעורים קודמים אבל אני אחזור כי זה בהקשר חדש הרבי מפרש שהאדם עייף דיברנו על זה כבר פעם
כתוצאה מזה שהנפש והגוף מסוכסכים זה עם זה ולא רוצים להיות ביחד זמן רב ממה האדם עייף הנפש היא רוחנית היא לא עייפה אף פעם הגוף
לא אמור להיות עייף מי שעייף זה החיבור בין הנפש לגוף למה הנפש עייפה מהגוף מכיוון שהגוף הוא חומרי והוא מושך לכיוון החומר והנפש היא רוחנית והיא מושכת כלפי הרוח הם הם שני ידידים שהם לא מתאימים זה לזה
אז הנפש שאתה בגוף כך וכך שעות נמאס לה כבר הגוף הזה סחב אותה לבית קפה ולאיזה סרט ולאיזה פה ולאיזה שם ונמאס לה מכל זה אז היא רוצה ללכת לעצור אותו קצת אז היא לא עייפה אבל היא עייפה מהחיבור שלה עם הגוף ולכן ככל שהאדם הוא יותר חומרי הוא יותר יצרי אז יש לו יותר צורך לישון
לכן הצעירים לפעמים יכולים לשתות לישון 12 שעות יש כאלה מומחים יכולים אפילו לישון 24 שעות ולפעמים 25 26 זה נקרא בייגלה 24 שעות ומוסיפים גם שומשום כל שעה נוספת יש
כאלה שמסוגלים ולפעמים אני הכרתי אנשים כאלה שהיו שותים או לוקחים איזה שהם דברים וזה כדי לישון עוד ממה אתה בורח אתה בורח כי הנפש קשה להתחבר לגוף למה קשה
כי הגוף הזה הוא כל כך
חומרי הוא כל כך פויה שהיא לא בא לה להיכנס אליו עוד פעם נמאס לה ממנו אז הוא עושה כל מיני דברים כדי שהנפש לא תחזור לבפנים קשה לו איתה זה הסוד עכשיו לפי זה אדם עשיר שהוא מונח טוב טוב בחומר אני כבר מסיים אדם עשיר שמונח טוב טוב בתוך החומר
אז הנפש שלו לא כל כך רוצה להיות בתוך הגוף אז הבן אדם הזה ישן הכי טוב הוא ישן הכי טוב כי הנפש רוצה לברוח מהגוף בגדול מה שאין כן האדם הזה שהוא עשיר בדת לפי הפירוס של המדרש
תנחומא כיוון שהוא יותר רוחני אז על הגוף שלו הזדכך אז הנפש לא כל כך מסוכסכת עם הגוף וכיוון שכך היא לא מניחה לו לישון למה לישון השינה באה כתוצאה מסכסוך בין הנפש לגוף אבל כיוון שהוא רוחני אז הנפש לא כל כך רחוקה הגוף לא רחוק מן הנפש אז היא רוצה
עוד++ להישאר ערה לכן תראו ככל שהאדם הוא יותר רוחני יותר צדיק הוא מסוגל יותר שעות לא לישון זה זה עובדה זה עובדה בשטח למה אנשים המבוגרים ישנים- למה הזקנים ישנים 3 שעות בלילה 4 שעות בלילה כי כיוון שיש להם- מאבקים היצריות עזבה אותם שיניים לאכול כבר אין להם
ודברים נוספים שקשורים לתיבות הגוף אין להם אז אז מה נשאר קצת כבוד בסדר אבל זה מספיק להם 3 שעות זה לא כזה חזק כמו הדברים האחרים אז זה בעצם הפירוש החצי השני של הפסוק שהוא בא להגיד שלשבח העשיר השובע הרוחני לא מניח
לו לישון וטוב שלא מניח לו לישון
כי כי זה כי זה כי זה מתאים
לו
השינה זה איזה שהוא פירוד עכשיו אני רוצה להגיד משהו ממוצע שקשור לפרשת השבוע שמחבר את שני הדברים ובזה נסיים יצחק אבינו
היה מלא חומר פרשת תולדות יצחק אבינו מלא חומר הוא עשיר גדול יש לו 100 שערים כל חומר גורם פירוד יצחק הוא נשמה אבימלך זה גוף אבימלך מלך פלשתים
הוא גוף הוא לא מסתדר עם
יצחק לך מהימנו כי עצמת ממנו לך מפה אנחנו לא יכולים לסבול אותך אבל אני חוזר לחלק הראשון של השיעור יצחק היה לו את החומר לא לשם חומר
אלא
לשם תורה לשם מצוות לשם צדקה וייתן 100 שערים ויתן מעשר כל הדברים הללו העלו את כל החומר של יצחק אבינו לקדושה אז מי שמצליח להעלות את החומר לקדושה מי שמצליח להשקיע את הרוחניות בתוך החומר שיש לו
אף על פי שהחומר בטבעו הוא עולם של פירוד אבל כיוון שהוא מכניס את האינסוף הוא עושה לשם שמיים אז בסופו של דבר כולם משלימים איתו ואבי מלך בא אליו מגר שואל אותו יצחק ולמה באתם אליי אתם שנאתם אותי אתם טענתם שאני עשיתי את הכסף על חשבונכם
אתם טענתם שלך מאיתנו כי עצמת ממנו אנחנו עשינו אותך לקחת לנו את המזל שנאה לא ברורה אז תדעו לכם תמיד גם אם יש אנשים ששונאים אותכם שנאה
לא ברורה אבל אתם עשיתם מה שעשיתם לשם שמיים הכל
בסוף יתפוגג זה עניין של זמן אבל כיוון שעשיתי לשם שמיים אף אחד לא יזיק לך לא יוצא שום דבר רע מהעניין אני רוצה לסכם את הדברים ולהגיד דבר הלכה
קטן טוב לישון
טוב בלי דאגה מה זה נקרא לישון טוב בלי דאגה הדאגה הבאה מחוסר מיצוי עצמי של האדם כשזה מתוקן יושנים טוב שאני אומר יושן זה יכול להיות שהאדם ער אבל הוא ער טוב הוא ער בצורה מושלמת שניה הדאגה
בה הרבה פעמים לבני אדם כתוצאה מזה שהבריות שונות אותם על ידי שיודעים שהשנאה באה מקנאה יכולים להירגע קצת מהדאגה סביב השנאה כשאתה רוצה לעצור את השנאה אל תעשה את אף פעם באמצע הדרך כי הסוס רץ במורד וכול יכול כמו שאומרים להעיף אותך תוך כדי שאתה מנסה לעצור אותו שלישית אדם מקבל אדם מקבל
כן אדם שמחפש לקבל הוא מעניק
הוא מעניק בשביל לקבל אהבה החוזרת המטרה היא שהיא תחזור אליי אז הוא יכול להיות שהוא יגיע לאיזה שהיא שלמות אבל השלמות שלו תהיה מוגבלת בנצחיות שלה זה לא יהיה לזמן ארוך
והנקודה הרביעית עשיר בממון יושן טוב לא כמו שנראה כאילו הפסוק מדבר על השיר בממון למה הוא מחובר למה הוא ישן טוב כי הוא לא מחובר מספיק למוח אז לרוח
אז אז הגוף בורח השיר ברוח הוא לא יושן טוב אבל זה לא קללה זה ברכה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא