תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
בפרק חמישי פרק ה פסוק ה אל תיתן את פיך להחטיא את בשרך ואל תאמר לפני המלאך כי שגגה היא זה פסקה שניה אל תגיד למלאך שזו שגגה למה יקצוף האלוקים על קולך וחיבל את מעשה ידך אז יש פה כמה וכמה פסקות פסקאות שהם כל אחת יותר מסובכת מהשנייה אנחנו נפתח את השיעור שלנו בנושא כללי כמבוא להבנת אל תיתן את פיך לחטיא בשריך וכתוצאה מההבנה הזו אנחנו נוכל להגיע להבנה של חצי השני של הפסוק אל תאמר לפני המלאך קגגי ולמה יקצוף האלוקים זה כבר הנושא
השלישי יש לכל אדם 3 לבושים כשאנחנו מדברים לבושים לא מדברים לבושי הגוף אני מתאר לעצמי שאצלכם בארון הבגדים יש הרבה יותר לבושים משלושה לגוף אבל יש לאדם 3 לבושי נפש לבושי הנפש הם מחשבה דיבור ומעשה
אני רוצה היום להתייחס בעיקר כמו שאתם מבינים ללבוש הדיבור כי ההתעמקות בלבוש הזה תביא אותנו להבנה עמוקה מה זה אל תיתן את פיך לחטי את בשרך אבל כדי להבין טוב מה המשמעות הפנימית של המילה דיבור כדי להבין את לבוש הדיבור אנחנו זקוקים חייבים מילה אחת הלבוש המחשבה ושני מילים על לבוש המעשה ואז נוכל למקם את הלבוש של הדיבור המחשבה נקראת בחסידות ובקבלה הלבוש המאוחד קודם כל בכלל כשאנחנו משתמשים במילה לבוש הטרמינולוגיה של לבוש הלבוש נותן לנו לצאת ולבוא בין הבריות גם הלבוש הגשמי וגם הלבוש הרוחני
המחשבה זה צורת התגלות מסוימת של הנפש אלא שבתוך ההתגלות של הנפש המחשבה סגורה עמוקה וסודית אין אדם יודע מה בליבו של חברו את המחשבה אתה לא יכול לקחת ממישהו אחר כבר דיברתי בעבר ואני מזכיר את זה רק במילה אחת לצורך הבנת את הדבר גם האנשים שיודעים לקרוא מחשבות הם לא קוראים מחשבות הם קוראים ערהורים ערעור זה הפירוש שאני חושב את האותיות של דבר מסוים לא רעיון אלא אותיות מוחשיות והאנשים שהם בעלי
כוח טלפטי מיוחד מסוגלים לקרוא את האותיות הברורות שאתה חושב אבל לשלוף את המחשבות שלך משם הם לא מסוגלים לבוש של המחשבה זה גילוי של הנפש אבל זה גילוי נעלם ונסתר לעומת לבוש המחשבה לבוש המעשה לא רק לא רק שהוא לא לבוש נסתר אלא הוא לבוש גלוי ואפילו לבוש מנותק מהנפש אילו היה לווח אז הייתי מצייר את האות ה והייתי אומר לכם אני אומר עכשיו שהגג של האות היי הקו
המאוננח המאוזן סליחה של האות איי הקו העליון מכוון כנגד המחשבה הקו המאוננח של האות איי מלמעלה למטה זה הקו שהוא כנגד הדיבור ואילו הקו הקטנצ'יק שהוא סוגר את האות לא סוגר אלא נותן את הדופן השמאלית לאות היי הוא כנגד המעשה הוא בחבלה אומרים שזה לא סתם מצוייר באופן הזה משום שהמחשבה והדיבור יש להם איזה שהיא הקבלה איזה שהיא התקשרות ביניהם המחשבה והדיבור לכן שני הקווים של האות איי המאוזן והמאונך נוגעים זה בזה ואילו הקו השמאלי לא מחובר באות הא זה הקו שכנגד המעשה ומה שהוא בעצם רוצה לרמוז בניתוק שלו שהמעשה מנותק מהאישיות הפנימית של האדם המעשה הוא העיקר אבל הוא לא תמיד מגלה לך במעשים
מה האדם הזה חושב מה הבן אדם הזה מהרהר יכול מאוד להיות אדם שרוצה להשלים עם מישהו שמאוד כועס עליו מאוד לא רוצה להגיד שונא אבל יש לו מה לתקן ביניהם והאדם הזה הוא בעצם פונה אל אל חברו במתנה כדי להגיע לפיוס אבל בתוך תוכו יש משהו שמפריע לו משהו שמציק אנחנו יכולים לפרש מתנה כאחד שמאוד מעריך מעריץ מישהו במקרה הזה זה לא ככה זה אחד שמנסה ליצור אהבה אחווה ליצור חזרה את השלום לכן מהמעשה לא תמיד אתה יכול להגיעות לפרשנות המלאה
שהאדם עושה אנחנו יכולים להגיע להגיע עכשיו אחרי שדיברתי על המחשבה כי לבוש המאוחד דיברתי על המעשה כלבוש הנפרד אנחנו מגיעים אל הדיבור שהדיבור נקרא לבוש מגלה את מי הוא מגלה הוא מגלה את הנפש הלבוש הוא בהחלט לבוש שמספר על המהות של האדם האדם יכול לפעמים לבלבל אותך באמצעות המילים שלו אתה חושב שהוא מתכוון לזה או מתכוון למשהו אחר אבל גם כאשר האדם מנסה לבלבל אותך אנשים חכמים יכולים לעשות כללים ולהגיע עם הכללים הללו לאיזה שהיא הבנה ברורה מה האדם הזה רוצה להביע במילים האלה שהוא אמר
למשל יש לנו את מה שאומר אמר המשיך בדרושים חולין בגמרא אני רוצה להקריא את הדברים דווקא בלשונו משום שזה משהו עתיק ואיך הוא אומר דבר חוכמה עתיקה שאנחנו ממש מרגישים אותה כשאנחנו באים במגע עם הבריאות הוא אומר כך אותם אנשים האומרים לך דע לך אחי שבכל לב אדבר עמך ולבי שלם עמך סימן שתהיה מלא מרמה וזהו שנאמר י אחרת השם כל שפתי חלקות בלב ולב ידבר אדם שבא ואומר לך אני הולך להגיד אני יודע מה אני אגיד לך באמת מה שאני חושב דע לך במילים אחרות שאומר לך את השקר הכי גדול אתה יכול לא תמיד לא תמיד אתה יכול אבל לזהות את זה אתה יכול לזהות את זה על המנגינה על כל על כל הרצף של השיחה אתה יכול לקלוט את זה לעומת זאת
מעשה אפילו שאתה רואה אותו ולפעמים אתה אפילו מרגיש אותו זה נוגע בך מעשה אבל אתה לא מזהה בתוך המעשה הרבה פעמים מה המניעים למעשה הזה שהאדם עשה ואנחנו יכולים לראות דוגמה מעניינת יש ספר שמתאר את שלב מסויים של ניצחון
של צבאות בעלות הברית במלחמת העולם השנייה ספר נקרא מבצע קציצה הוא מתאר את ההטעיה שעשו להיטלר ימח שמו בזה שלקחו אדם שנפטר בבית רפואה הלבישו אותו במדים של גנרל גנרל בריטי
תפרו לו תיק שהיה מקובל אצל הגנרלים ובתוכו מסמכים התיק היה מלא במסמכים שמתאים את האויב בתכנונים של מה מתכוון הצבא ושל בעלות הברית לעשות המשטרה המשטרה הצרפתית את משתה את הגופה הגרמנים שהיו באזור שמעו שנתפסה גופה של איזה שהוא גנרל בריטי עטו על המסמכים פיענחו את כל הדברים התכנונים שלהם היו בריאים וכתוצאה ממה שהם ראו שם במסמכים הם עשו תכנונים הפוכים זה היה השלב הראשון של המפלה שלהם
בשלב השני כבר היה אלוקי לגמרי היטלר חטף כזו מכה פעם הבאה הוא תפס הספינה של בעלות הברית בים כתוצאה בתוך הספינה היו הייתה ניירת סודית אמיתית הוא כבר היה בטוח שמתאים אותו פעם שנייה והוא עשה הפוך ממה שכתוב בניירות האלה כדי לא לטעות ממה שקרה לו בפעם הקודמת ואז הוא חטף את הזבנג השני וזה הוביל כמו שאומרים לניצחון המלחמה אז זה דבר שהוא מפורסם זאת אומרת מי שקרא את את הספרות על עולם המתודה השנייה יודע שהדבר הזה היה היה מה שנקרא עיקרית מאוד בניצחונות והנה לך אדם שבאמת מאוד רצה לא להסתכן ולא ליפול בפח כמו צבא גרמניה ואם כל זה הוא נפל בפח כתוצאה מהטעייה
מעשית הוא לא ידע לתרגם את המעשה כמו שצריך אנחנו יודעים שאדם קצת חריף קצת מפולפל כשעומד כנגדו מישהו ומדוח איתו הוא יכול לפנות אליך אחר כך או להגיד לך לא אל תאמין לאף מילה שהבן אדם הזה אומר בדיבור אתה יכול לקלוט את זה מחשבה אנחנו לא קולטים מעשה אנחנו יכולים לקלוט אפילו הפוך ממה שהוא באמת וזה רציתי במילים קצרות לתאר את את את מה נותנים לנו 3 הלבושים ואחרי שאנחנו מבינים את היסוד הזה של המחשבה הנעלם הדיבור כלבוש המגלה והאלה והמעשה
המנותק אחרי שאנחנו מבינים את 3 היסודות הללו יהיה לנו קל להבין את מה ששלמה אומר לנו בחלק הראשון של הפסוק אל תיתן את פיך לחטי את בשרך אל תתן לפה שלך להעטיא את הבשר שלך החסידות הרבי האמצעי ב-1 מהמאמרים שלו מחדש שהדיבור לא רק מגלה לאחרים את המהות שלך כתוצאה מזה שכשאתה מדבר מזהים אותך אלא הדיבור מגלה לך דברים פנימיים שנמצאים בתוכך אז קודם כל בשלב ראשון אני רוצה להגיד לכם בטח שמתם לב על עצמכם שכשאתם מדברים איזה שהוא רעיון תוך כדי הראיון נופל לכם תוך כדי הדיבור נופל לכם רעיון
שלפעמים מבריק יותר את כל מה שתכננתם להגיד החסידות מתייחסת לזה והיא אומרת את זה בצורה הכי חדה הדיבור באדם כוחו להעלות מהעלם ההכי עמוק של הנפש של השכל של העבר של העין הנעלם ולהעלות אותו על פני השטח ולכן אתה יכול לשבת 8 שעות עם היד על הראש ולחשוב במשהו באיזה המצאה ולא תעלה על רעיון חשוב עמוק מרכזי ציר מרכזי שכל מה שאתה הולך להגיד לא תעלה עליו עד שלא תפתח את הפה ותדבר כשתדבר פתאום תוך כדי הדיבור יפתחו לך איזה שהם מעיינות והסיבה היא קבלית לחלוטין מפני שהדיבור טבעו להעלות דברים לגלות התחלתי את השיעור המחשבה נעלמת הדיבור מגלה מהותו של הדיבור מגלה וכיוון שמהותו של הדיבור מדבר הוא גם מגלה לך כל מיני דברים מההלם שבשכל השכל הנעלם הלא גלוי שלך הוא מגופך את השכל הנעלם להיות שכל גלוי עכשיו עוד יותר מזה בתנא
באבות דרבי נתן יש תנא שקוראים לו רבי נתן והוא כתב מסכת אבות זה מסכת אבות מספר שתיים בנוסף למסכת האבות המפורסמת ושם הוא כותב שלכל אדם יש בתוכו את כל העולם דיברנו על זה כמה פעמים כבר באדם יש נמר ובאדם יש אריה באדם יש עורב ובאדם יש נשר על תכונותיהם על קרביהם וקרבותם הכל יש בתוכו הצבעים השונים שבבריאה הכל יש באדם בתוך נפש הכל גם הנחה שיש לו רק הנקודה החשובה שיש
האדם כטיפוס מעוניין לשווק תמיד את הדברים היפים שלו אנחנו כולנו מכירים את זה האדם מורכב מטוב מטוב והוא מורכב גם מלא טוב אנחנו משתדלים תמיד על פני השטח להעלות את היפה והטוב שלנו זה לא תכונה שלילית תכונה חיובית אבל תוך כדי שאנחנו מעלים על פני השטח את הדברים החיוביים שלנו אנחנו דורכים
על הדברים השליליים אנחנו משתדלים להעלים את הדברים השליליים להדחיק אותם לשכוח מהם לא להתייחס אליהם וזה גם חיובי וכאן בא האסון הגדול הדיבור הוא כלי עצום לגילוי מה הוא מגלה מה שנסתר אנחנו היינו כבני אדם מורכבים רק מטוב אז הייתי אומר לכם קרום קחו מיקרופון ומהבוקר עד הערב תדברו עד ללא ידע למה משום שכשאתם מדברים אתם תגלו כל הזמן רק את הטוב ואז יהיה טוב לכם ויהיה טוב לעולם הבעיה מתחילה מאז חט עץ הדעת שהחטא עץ הדעת הזה עירבב בתוכנו שיהיה לנו בתוכנו טוב ויהיה לנו בתוכנו גם עכשיו כמו שסיכמנו את הטוב אנחנו בלאו הכי מגלים מעלים על פני השטח ואת הרע אנחנו בלאו אך עם מנסים כל הזמן לדחוק נכון לדחוק להוריד עכשיו באה הדיבור ומעלה את כל הג'יפ המלמטה למעלה שמדבר אני לא מדבר כורעים תהילים ואומרים תפילה ומדברים על דברים חיוביים
מדברים דברים כמו שאנחנו בשיעורים האחרונים קוראים להם דברים בטלים ככל שאנחנו מדברים דברים יותר בטלים אנחנו לוקחים את הכוח הזה מיוחד של הדיבור שהוא מתנת אלוקים ובלי שנרצה ובלי שנדע אפילו מה שאנחנו עושים אנחנו גורמים לאיזשהו כמו פעם היו לפני שהיית השקיות אז כולם היה להם קומקום כזה והיה עושים כוס תה עם עם עם תה טבעי והיה תמיד היית שותה כוס תה אז תמיד היה לך כמו כמו עלים קטנים כאלה שחורים שמסתובבים והיית צריך להמתין עד שהם ירדו למטה וככה היו מחכים והיו שותים ככה אז הסערה גם היום אבל אני אומר ברמה הנפשית בתוכנו כשאנחנו מדברים זה כמו שהכנסנו כפית לתוך כוס של תה וערבבנו לא את הסוכר של נמס בפנים אלא ערבבנו את העלים האלה שמסתובבים בפנים וגרמנו ללכלוך של המים ואנה אנו באים זאת אומרת אנחנו בעצם כתוצאה מהנהגה הזאתי ומהטבע הזה של הדיבור אנחנו בעצם מעכירים מעכירים כמו אח שעושים מים אחורים
אנחנו מאחירים את הנפש שלנו ואם אנחנו האחורים אז ככה זה מוקרן החוצה גם כשאנחנו מדברים על אנשים בחוץ אז זה גם כן יוצא החוצה והם מרגישים גם כן ריח לא טוב ולכלוך וטינופת וחוסר וחוסר בעצם זה הנוסחה שבה שלמה להגיד אל תיתן את פיך להכתי את בשרך הפה שלך אני לא אמרתי שאתה אומר משהו לא טוב יכול להיות שאתה לא אומר דברים שהם לשון הרע אתה לא אומר שקרים אתה לא אומר רכילות אתה פשוט מדבר אז אתה משתמש בעוצמה של המדבר את העוצמה של האדם אתה משתמש בה בשביל מה אתה משתמש בה כדי כדי מה כדי להעלות את הלכלוך שלך ולהוציא אותו החוצה אם אתה מדבר יותר מידי אז אתה בעצם מגלה את הלכלוך בחוץ וזוהי
זו היא שהיא מאוד מאוד מאוד משמעותית זוהי שהיא מאוד מאוד משמעותית אצל האדם דווקא ואני רוצה לומר לכם גם בעלי החיים מדברים וגם וגם הצמחים מדברים ואף על פי כן אף אחד מהם לא זכה לשם מינה מדבר רק האדם זכה לשם הזה מין המדבר למה למה הוא נקרא מדבר מכיוון שכשהם מדברים אז במקרה הטוב הם מגלים מה שהם מרגישים
האדם זה היצור היחיד בבריאה שכשהוא מדבר הוא מגלה בעצם גם דברים שהוא לא מרגיש הוא מגלה את העין ואת ההלם שיש בתוכו וזו הסיבה שרק לאדם יש כוח לגלות את הסודות שיש בעולם לגלות את החומרים שיש בעולם להמציא דברים באמצעות כוחות שיש בעולם כי הוא מדבר לו יש את כוח הגילוי כוח הגילוי הנפשי לגלות מתוכו כל מיני דברים יפים ולא יפים ולגלות לגלות בעולם את מה שטמון בתוכו וזו הסיבה שאתם תשימו לב אם אתם הבחנתם על עצמכם אבל אולי אני צריך להחזיר את כולם פה כצדיקים אז אתם אף פעם לא הבחנתם על אף פעם לא רבתם אף בן אדם אבל אני יכול לומר שאנשים שכן רבים ביניהם תמיד הריב מתחיל
עם איזושהי שיחה הריב לא מתחיל עם מעשה הוא מתחיל עם דיבור למה הדיבור כי הדיבור הוא המגלה וככל שיש יותר דיבור כאשר הדיבור הוא יותר יותר ויותר ויותר זה יכול זה עלול לגרום להעלאה של נקודות נסתרות רעות שיש באדם עצמו שהוא אפילו לא מודע להם ותוך כדי שהוא דיבר הוא הוציא אותם וזה עצבן את האדם השני וכתוצאה מכך הוא מחזיר לו והוא מחזיר לו ואז אתה כבר לא יודע איך העסק הזה יסתיים זה
בעצם אני הייתי אומר הבעיה שחזל לא חסכו פי- אם מלהביע את הצורך של האדם בשתיקה לא
טוב משתיקה הם יתבטו בסגנון של של מים מלאכתו של אדם בעולם ישים עצמו כאילם זה מלאכה להשים את עצמך כאלה מה הפירוש להשים עצמו כאילם להגיד מה שצריך להגיד ולא להוסיף מילה אחת יותר ממה שנחוץ וצריך כמה שפחות יותר טוב מה שצריך צריך מה שלא צריך אל אל תעלה את זה לא בגלל זה עיקר העניין
לא בגלל שאם אתה מדבר אז באיזה שהוא מקום מישהו יכול להיות שאתה מכין את הדברים שלך מצויין יכול להיות שאתה אומר רק דברים כמו שאמר אבל אתה לא יודע לאן זה יתגלגל אתה לא יודע מה ייצא מזה האבא איך יתרגמו את זה איך יפרשו את זה הדיבור באיזה שהוא מקום מגלה וחושף גם צבעים רעים שיש בעולם הדיבור שלי יכול לחשוף דברים רעים שיש אצל זה ששומע את מה שאני אומר הדיבור הוא חושף הוא חושפני הוא חושף אצלי הוא חושף אצל העולם הוא חושף אצל האדם ששומע הדיבור הדיבור המהות שלו
הדי אן איי שלו גלות לגלות לעלות על פני השטח דיבורים גורמים להעלאה של דברים לפעמים כשאתה שומע משהו שהדבר מאוד מאוד תופס אותך רעיונית ומציף אותך באיזה שהם רעיונות באיזה שהם זכרונות באיזה שהם דברים שחשבת באיזה דברים שקרו לך אתה רוצה להעיר את זה ככה באמצע השיעור אומר לך תשתוק לא עכשיו יותר מאוחר יש לך בן אדם שהוא לדבר וכתוצאה מזה שהוא מדבר זה מציף אותו בכל מיני דברים ויש לך גם את העולם העולם עצמו בלי שאנחנו נעשה פעולה מסויימת עצם הדיבורים שלנו בעולם גורמים לעולם לגלות מה לגלות או טוב או רע בהתאם לעוצמה של הדיבורים שאנחנו מדברים כוח הרוחני שעליו אני מדבר בוודאי שכשאני כותב משהו אז אני גיליתי משהו אין ספק אבל אני מדבר כעת על הדיבור ככוח מגלה כי אני כי אני יכול לכתוב משפט ולא רואים אותי לא שומעים אותי יכולים לפרש אותו בכמה אופנים ולהישאר לא מבינים רק תשמעו איך אני אומר את זה ואיזה טון באיזה מנגינה באיזה הקשר לא יהיה להם
שום ספק הדיבור מגלה הכתיבה לפעמים מעלימה וזה דבר שהוא רואים אותו ורואים אותו בשטח נכון אז אנחנו צריכים להשתדל שלא יהיה כזה דיבור נפלא זה עיקר הנושא שאנחנו עליו משוחחים היום עכשיו הדבר הכי מפחיד במערכת הזאתי בנוסחה הזאתי שעליה אנחנו מדברים הדיבור
זה שהכוח של הדיבור לגלות דברים שלולי הדיבור לא היו מתגלים אף פעם לא רק לאחרים אלא גם לעצמנו הרבי האמצעי מדגיש באותו המאמר
שהכוח של הדיבור אני אקריא את לשונו לפי שיש בכוח הדיבור להוסיף ולגלות כל בחינת עומק הרע שבנפשו שלא בא לגילוי לעולם שהוא בחינת מקיפים דרה בקליפת נוגה ונקרא כתרים דמסבוטה שביכולתם לתמא את הנפש בכל מיני רב וטומאה להבא מאמר של הרבי האמצעי עיקר ההדגשה אני שם על המילים לעומק רע שבנפשו של לא היה בא לגילוי לעולם
מה פירוש אני לא מודע לזה לרעה הזה אני אפילו לא חלמתי עליו אף פעם בחלום הלילה אני אף פעם לא אף פעם לא הייתי מתבטא בסגנון כזה אבל כשאני דיברתי ודיברתי הרבה ודיברתי יותר ממה שאני צריך יצא לי עכשיו יש לפעמים שיוצא יוצא לך איזה שהוא משפט שאתה מנסה כל הזמן להעלים אותו להסתיר אותו מהאנשים אני לא מדבר על זה
אני מדבר שמתגלה לך איזה שהוא רע שלא האמנת שהוא קיים בכלל אצלך אתה לא הסתרת אותו אף פעם הוא נמצא אתה פשוט העני אותו עכשיו אני מדגיש תאמרו אבל יש בנו גם כן טוב אבל עוד פעם הטוב שבתוכנו אנחנו כל הזמן משתדלים לגלות אותו גם בלי הדיבור ולכן זה לא כל כך לא כל הדיבור לא יביא טוב בזה שתוסיף לדבר הוא לא יעלה טוב נוסף הטוב כבר גלוי ואילו הרעש שעליו אנחנו כל הזמן דורכים ומעלימים ומסתירים אל תחשבו שהטבע האנושי להסתיר את הרע זה רק הטבע האנושי של הנפש הגלויה של ההכרה שלנו גם תת ההכרה בטבעה
כל הזמן משתדלת את הרע להעלים זה טבע חיובי אבל יש מישהו אחד שעושה מהפכה בתוך הכוס תה זה הדיבור הדיבור מעלה כל מה שאתה הסתרת אז אתה את הטוב הוא לא הוא לא לא עושה איתו כלום אבל את הרעיון באמצעות הדיבור הוא מעלה ולכן הסיכון הוא גדול מאוד עכשיו אני הולך לשאול אותכם
כולם מכירים את הפסוק גם כסיל מכריש חכם יחשב גם אדם טיפש אבל הוא שותק הוא נחשב חכם תשאלו את מי שאתם רוצים מה יגידו לכם מה הכוונה של המשפט המחוקם הזה הוא טיפש אלא מה אני לא יודע שהוא טיפש כי הוא שותק הוא מסתיר את את הטיפשות שלו בשתיקה חסידות אומרת לא גם סיל מכריש חכם ייחשב הוא כזה חכם שהוא לא מעלה רעש שיש בנשו כי הוא לא מדבר אז למה הוא פסיל הוא חכם התשובה היא שיש שני תפקידים באדם יש לו תפקיד לא לקלקל ויש לו תפקיד גבוה יותר לתקן
אפסיל דואג רק לא לתקן לא לא לקלקל אז הוא שותק כדי לא להעלות רע נוסף בנפש שלי עותק אבל מה היא מרה גלוי שיש לך אני לא מטפל בו זה החכם מטפל הכסיל לא עושה פעולות כדי לטפל ברא הגלוי הוא עושה פעולות לא להעלות רן נעלם אני רוצה לומר לכם הלוואי עליי הלוואי עליי הלוואי על הרבה מאוד אנשים שישמרו את עצמם מלא לקלקל
אחד הצדיקים פעם שאלו אותו ספר לנו איזה רעיון יפה שלמדת מאבא שלך ואבא שלו היה אדם פשוט אומר אבא שלי היה חייט מאבא שלי למדתי לתקן את הקרוע ולא לקרוע את המתוק
זה היה המסר שהעבירו לי אז אנשים עמדו עמומים איזה מסר עמוק מתפירת בגדים לתקן את הקרוע ולא לקלקל את המתוקן זה חכם האקסיל הבעיה שלו זה שהוא רק דואג לא לקרוע את המתוקה אבל השאת את התיקון
ל לא טוב שכבר קיים זה הוא לא מומחה לכן הוא נקרא כסיל אבל עוד פעם נחזור החסידות החסידות כל דבר מעלה גם הראשע של החסידות ובעינינו צדיק גם הכסיל של החסידות הוא חכם גדול זה דרגה גבוהה בקסילות באבילות זה לא משהו כמו שאומרים שאתה יכול למצוא אותו ברחוב זה משהו עמוק וזה עבודה שאנחנו צריכים להשתדל בה זה המסר הראשוני ששלמה אומר אל תיתן את פיך להערכתי את בסרך פשוט חבל עליך אתה מזיק לעצמך אתה מזיק לעולם מילים מיותרות
מעלות צינופת תשתוק יותר טוב אתה שותק טוב לך טוב לעולם טוב כולם שמחים מהעניין כולם ירוויחו מהעניין זוהי הנקודה הראשונה עוד פעם נחזור לשורשים של הרעיון מה שאומר רבי נתן התנה באבות ורבי נתן הוא בעצם אומר שכל הרעה העולמי נמצא בתוך הלב שלי האדם יש בו הכל
הכל בכל מכל יש בו רוצח קטן ויש בו נוף קטן יש בו הכל הכל יש בו הכל עכשיו אין עניין להעלות דברים שאתה יכול לא להגיע אליהם אף פעם אני לא צריך להיות רוצח ולעשות על זה אחר כך תשובה להיות נועף ואחר כך לעשות על זה תשובה זה מיותר יש דברים שהדרך זה פשוט להוריד אותם אל תעלה אל תהיי כמו שאומרים אל תיצור בעיות כשהבעיות כבר צצו ועלו אתה מטפל בהם זאת אומרת זה לא מדובר על רעש אתה צריך לטפל בו זה צריך להיות רע כזה שאתה לא מגלה אותו רע שכבר התגלה בבקשה צריך לטפל בו
יש לנו כלל שכל דבר שיכול להביא תועלת לעולם לבריאה לחיים הוא ייחשב כדיבוריל כל
זמן שלא נוכחת לראות שזה עושה נזקים ואתה חושב שזה יעשה טוב אתה יכול לומר את זה אבל ישנם דיבורים כאלה שדיברנו בשבוע שעבר דיבורים שהם סתם דיבורים סתם יושבים פטפטת של הציפורים בבוקר על העץ משהו כזה של דברי דברים מדברים כל דיבורים טיקט טיק טיק טיק טיק טיק טיק טיק אז הדיבורים האלה הם סתם מעלים מעלים אף לא נותנים שום תועלת לא מביאים שום דבר כשם שהדיבור יכול לקלקל לא רק את עצמך אלא גם את הסביבה כולה הוא יכול ולא רק יכול אלא הוא מתקן לא רק את עצמך אלא גם את הסביבה כולה זה מקביל ואדרבה התיקון התיקון של הדיבור חזק יותר סליחה התיקון של השתיקה חזקה הרבה יותר
זה היה כי מהקלקול של הדיבור כי מידה טובה מרובה מידת פורענות אז כאשר אדם מדבר הוא יכול לקלקל כאשר האדם שותק הוא יכול לתקן כשם שכשהוא מקלקל הוא יכול לקלקל את עצמו ואת הסביבה כשהוא שותק הוא מתקן את עצמו ואת הסביבה הטוב והרע בעולם מכוונים כנגד עולם התיקון וכנגד עולם התוף הטוב והערה בעולם מכוונים כנגד עולם התיקון ועולם התוב הטוב כנגד עולם התיקון והרע כנגד עולם התור
מה הקשר בין הטוב לעולם התיקון ובין הרע לעולם התוהו הקו הכי הכי מרכזי בעולם התיקון הוא קו האחדות וההרמוניה והקו הכי מרכזי בעולם התוהו זה זה הקו של הניתוק והקו של הפירוד הרע עניינו פירוד לעשות מלחמה לריב לעצבן לעצבן להוציא אותך מהכלים כשאתה בתוך הכלים אתה מחובר אור בתוך כלי להוציא אותך מהכלים זה פירוד תמיד מה שקשור ברע תמיד הוא קשור עם תוהו ובוהו עם פירוד ועם מריבה ומדון הטוב במהותו
אם למשל יש לך בן אדם שאומר לך שהכוונות שלו זה סתם אני אומר ככה בסוגריים אל תרחיבו זה לא הנושא תמיד הכוונות שלו הם טובות אבל תמיד ממה שהוא עושה יוצא רע או הוא אומר לך שמה שהוא עושה זה טוב אבל תמיד תמיד מהערות שלו אתה יוצא שרות מרוב טוב ותמיד תמיד כתוצאה מהמעשים שהוא עושה התוצאה בסוף לא טוב אז אתה יכול לדעת שזה בעצם לא טוב זה לא טוב זה לא טוב רק שהוא עובד עליך או שהוא עובד על עצמו שיש משהו טוב מאחורי זה זה דבר שהוא ברור הטבע של הטוב זה שיהיה ממנו טוב שיהיה חיבור לטוב הטבע של הרע זה שיהיה פירוד ושיהיה מריבה ושיהיה מדון זה הסדר שקבע הקדוש ברוך הוא בבריאה
יש לנו שני מילים המילה שפע והמילה פשע אנחנו יודעים שיש מושג של אותיות בצורה חילופית יש לנו צרה ויש לנו צוהר הצרה נמצאת בקליפה הצוהר נמצא בקדושה הצרה בעולם התוהו והצוהר בעולם התיקון צוהר זה חלון שיוצר קשר בין מקום אחד אפל למקום אחד שמכניס את האור ממקום אחד למקום השני ולכן הוא חיבור צרה זה שאני רואה שהעולם מסתיים הכל דפוק הכל על הפנים הכל לא הולך
אין לנו מה לעשות זה צרה אני רואה את הכל נגמר זה המושג עכשיו אותו דבר יש לנו שפע שפע זה בצד הקדושה זה בצד עולם התיקון שפע זה משמעות קשר ממקום אחד למקום שני שפע בא מלמעלה למטה אז יש השפעה וקשר בין העליונים לתחתונים ויש פשע מה זה פשע פשע זה של שיש ניתוק בין מה שאני מבין בשכל בין הערכים הפנימיים שלי אני שם אותם בצד ואני עושה מה שבא לי אני מתנתק מהעולם שסביבי אני מתנתק מהמוסר אני מתנתק מהצד
יושר ואני עושה פשע זה מקביל עם זה וזה חילוף של זה מה שכתוב בתורת החסידות זה שהנושא שהנושא הזה שעליו אנחנו מדברים הדיבור הדיבור מביא מביא פשע
הדיבור לוקח שפע והופך אותו חלילה לפשע הרעיון הזה קודם כל מופיע בפסוק בתנך כתוב בפסוק ברוב דברים לא יחדל פשע ברוב דברים לא יחדל פשע ככל שאתה מדבר יותר אז אתה עושה פשע בא הרבי האמצעי ומסביר ברוב דברים לא יחדל פשע כשאתה מדבר הרבה
ודברים בטלים אתה לוקח את השפע הזה רעיון שלו שפע ופשע זה מאמר ואתה לוקח את השפע האלוקי הטוב הסדיר החיובי שיורד מלמעלה למטה ואתה מהפך אותיות אתה עוצר שהתוצאה תהיה תוצאה לא חיובית לא לא בונה לא יוצרת דברים טובים לכן לפי הנוסחה הזאתי אין פושע ואין פשע שלא קדם לו דיבור רב מיותר זאת אומרת כל פשע שבעולם השורש הראשוני שלו בא כתוצאה שבהתחלה האדם ישב בבטלה ודיבר הרבה דברים בטלים וכתוצאה מהבטלה הזאתי התחלף באישיות שלו מיליות בן אדם שמשפיל
טוב בעולם התחלף לו להיות בן אדם שיוצר פשע יוצר דברים שליליים בעולם מה העיקרון הבסיסי לתיקון העניין אז איך אומרים היום בכל
מערכות שקשורות עם סודיות כמו מודיעין כמו מוסד כמו שבכ כמו אמן כל המסגרות ששייכות לשמירה ביטחון ודברים דברים לא גלויים יש להם הייתי אומר כותרת מאוד מאוד יסודית שהיא האושיות של כל המערכת הזאת ובעצם ה ובעצם
המערכת הזאת טוענת ואומרת שכשאתה מעביר מידע לאדם יש לך כמה וכמה אנשים יש לך כמה פקידים יש לך כמה סוכנים כל אחד ידע אך ורק את מה שהוא צריך לדעת כלומר יש לנו מבצע גדול שאנחנו עושים כמה וכמה שותפים למבצע כל חוליה מבצעת תדע רק את הקטע שאותו היא צריכה לדעת לא מה היה לפני ולא מה יקרה אחרי מה שלא צריך לדעת שלא יקרו למה הם עלו על זה הם יודעים שהיה קודם משהו והם באו פה באמצע אבל למה זה ככה הם גילו שכאשר יש יותר מידי פטפטת+ פעם אנחנו מדברים על אנשים שנמצאים בתוך התיבה אחת והם שומרים אמונים לאותו מוסד שהם בו עוסקים והם אפילו עובדים במסירות נפש הרבה פעמים ואף על פי כן ברגע שיש פטפטת סביב משהו יש מלל מיותר
סביב משהו פשוט בשטח גילו שזה תמיד מביא לאיזשהו חורבן תמיד מביא לאיזה שהוא בלשון של הקבלה זה נקרא יניקט חיצוני יש בהחלט מקום ובאמת יש מישהו שהתפקיד שלו זה לדעת את הכל אבל כשהזרועות המבצעות צריכות לעשות התברר שכשכולם יודעים מה כל הנזק עוד יותר גדול מאשר כל אחת יודעת את החטיבה שהיא צריכה לדעת בכף זין מנחם אב יהיה יום הולדתו של הבן איש חי יום השנה שלו אני מזכיר את יום ההולדת שלו מכיוון שהוא זה שמדבר מאוד מאוד חזק על יום הולדת ועל החשיבות לעשות מסיבה והתוועדות ביום הולדת
וכשהרבי דיבר על הנושא הזה הוא ציין בן איש חי פעם פגשתי איזה עיראקי אחד שמאוד רצה להיות חבדניק אבל היה לו קשה מבחינה כל מיני בחינות אז הוא אומר לי אבל אתה יודע בן איש חי זה האלוף של העיראקים אז מה מה אתה הרבי בכלל הזכיר אותו פעם אז שלפתי לו הראתי לו או בסדר אז אני יכול להיות חבדניק אז בנושא הזה של יום הולדת הוא אני רוצה לחזור דברי תורה ממנו
הוא מפרש את המשנה בצורה ממש מעניינת עם המון מוסר השכל אמור מעט ועשה הרבה כולם לומדים את המשנה בסגנון תגיד מעט ותעשה הרבה הוא אומר אם תאמר מעט תעשה הרבה אם זה יהיה בשלב כמו שאומרים המלל מעט דיבורים אז יהיו הרבה מעשים אם יהיו הרבה דיבורים לא יהיו מעשים חברה זה בדוק הוא מנוסה זה בדוק שזה כך אתה אבל בן איש חי אני רוצה להביא את העבורד כמו שהוא אומר אותו זה בדוק
למה מכם שכשאתה מדבר אתה מוציא אתה מגלה אתה חושף שיש עוד מי שמקשיב לזה יש מישהו שעניינו רק לקלקל לקרוע להפריד להפריע כל המושגים הללו הם מושגי פירוד זה מלאך יש קוראים אותו מלאך המוות ויש קוראים אותו שטן ויש קוראים אותו כוחות שחורים ויש כוחות חיצוניים הם כ שקרים אותו סמך מהם אני רוצה להגיד לכם שהם כולם בני דודים שניים זה הכל אותו עניין
השורש שלו זה עולם התוהו השורס שלו זה עולם הפירוד ועניינו כל הזמן ליצור מה שנקרא הפרעה זה המהות הפנימית שלו הנקודה הזו הנקודה הזו היא מאוד מאוד משמעותית בחיים האישיים שלנו בחיים האישיים שלנו אם אנחנו רוצים שדברים יזרמו אנחנו רגילים תמיד להגיד אל תפתח פה לשטן אבל פה המשמעות קצת יותר עמוקה צריך לשטן זה אל תגיד משהו שלילי אני לא אמרתי אל תגיד משהו שלילי גם את הדבר החיובי אל תגיד אל תגיד דבר שהוא לא צריכים עכשיו מי שצריך לשמוע שישמע
מי שלא צריך לשמוע שלא ישמע זה לגמרי מיותר אין פה תועלת אנחנו רואים בשטח הרבה מאוד פעמים כמה הדיבור הורס כמה הדיבור יוצר תדמית לא נכונה הרבה מאוד פעמים אנחנו נפגשים בפעולות שאנשים עשו ושואלים אותנו על הפעולה הפעולה היא טובה או פעולה לא טובה אנחנו בוחנים את הפעולה ואנחנו מוכנים לחתום שהפעולה היא טובה באים אומרים לנו מי עשה אותה והכל משתנה
אה שטויות ולא ולא ולא אם אנחנו אם אנחנו יודעים מי אנחנו כבר שופטים בהתאם על התדמית לבן אדם למה שנראה אם אנחנו מסתכלים על הפעולה אנחנו מסתכלים בצורה יותר נקיה אני רוצה לתת לזה המחשה המחשה שהיא יפה הרבי תמיד מלמד אותנו תסתכל על העניין אל תסתכל על האדם שעומד מאחורי העניין אז למשל מי שזוכר או מי שקרא או מי שקראה את הנושא של שנת 1962
הפרשה שהסעירה את המדינה פרשת יוסלה שוכמא יוסלשוכר היה ילד שגדל אצל סבא שלו במאה שערים בירושלים והאבא שלו היה אדם שאינו שומר תורה ומצוות קומוניסט האבא היה ברוסיה באיזשהו שלב הילד התחנך כילד דתי באיזשהו שלב האבא הקומוניסט רצה לקבל את בנו והסבא לא בדיוק רצה והתחיל איזה שהוא מלחמה מלחמת תרבות של דתיים המלחמה יש לה המון המון מה לשוחח עליה זה לא הנושא עכשיו אני רק רוצה לספר שבין הדברים שאראו
אז היה יהודי שכנראה היה שותף לכל המערכה של 4 הילד ושמו היה רבי יוסף שטרקס והכניסו אותו לכלא מכיוון שגילו שהוא היה מזוהה עם עם עם האנשים שחטפו את הילד עכשיו הגיע יום כיפור והוא עדיין בכלא איזה יהודי בכלא נמצא ביום כיפור בלי בית כנסת בלי תפילה במניין אז החוגים הקנאים בירושלים השתדלו בכל הדרכים של הדיפלומטיה לשחרר אותו אבל כמו שאתם יודעים המלחמה אז הייתה מלחמת תרבות ולא הייתה מלחמה עניינית כל כך אז בשום אופן הרשויות לא הסכימו ואז קם להם לקנאים שבירושלים מליץ יושר בדמותו של של זלמן שז ר אז הוא לא היה עדיין נשיא אבל הוא קם בדמות אדם שמתוך המערכת והוא אמר שאם לא יוציאו את יוסף שטרקס מהמאסר ליום כיפור אז הוא נכנס להיות איתו ביום כיפור במאסר בוא נראה מי מהמנהיגים היום היה עושה כזה מחווה אבל הוא עמד בכל התוקף ושחררו את יוסף שטרקס ליום כיפור אחרי ששחררו אותו נפגש אחד ממנהיגי הקנאים עם הרבי ביחידות בניו יורק
הרב יוסף שיינברג הוא היה מנהל העדה החרדית והרבי שואל אותו תגיד אתם אמרתם תודה לזלמן שזר על זה שהוא השתדל להוציא את יוסף שטרקס מהמאסר אז הוא ענה לרבי מה פתאום אנחנו לא מכירים במדינה בכלל אז הרבי אומר לו מה הקשר הבן אדם הזה מסר נפש בתור אדם פרטי להוציא בן אדם מהכלא אתה יכול לכתוב לו מכתב שאתה לא מאמין במדינה ואתה לא מאמינים במנהיה אבל בתור בן אדם אתה מודה לו זה הסתכלות שאתה מסתכל על המעשה ואתה מנתק איתה מי עשה אותו אז מה אז במקרה הוא משמש במקום שלא מקובל עליך לא נכנס כעת לוויכוח האם זה צריך להיות לא מקובל או כן מקובל זה לא הנושא שלנו אבל גם אם יש משהו שהוא לא מקובל עליך אבל נעשה מעשה יפה מעשה מעשה עם מגלה מידות טובות אתה צריך לדעת להעריך
אתה תסדיר צריך לדעת להודות מה מפריע לנו להודות אם היו באים ומספרים לאנשי נטורי קרתא בירושלים היה יהודי אחד לא אומרים רק את השם היה יהודי אחד שנשכב תחת הגלגלים של ראש הממשלה ואמר לו אם אתה לא מוציא את יוסף שטרקס מהמאסר אז אז אני לא קם מפה אתה לא זז מפה ובגלל המסירות נפש של אותו יהודי הוא הוציא את יוסף שטרקס מה אתם מה אתם תעשו מה תתנו לו מה אנחנו נבוא אנחנו נחבק אותו אנחנו נששק אותו אנחנו ניתן לו כל מה שהוא יבקש אתה יודע מי היה היהודי הזה זלמן שזר זה בדיוק זה
בדיוק היחס שלנו כאשר אנחנו שומעים יותר מדי דיבורים למה אתה צריך לדעת את כל הפרטים תחסוך במילים היה בן אדם עשה כך וכך מה זה משנה מי עשה שים בצד עכשיו אתה יודע להעריך ולהאציל את המהות הפנימית ואת המתנה שהוא נתן עכשיו אולי אני אגיד לך מי זה ואולי אתה תשנה את דעתך אבל צריך להיות הכיוון אצלנו הכיוון הפנימי שלנו שאנחנו משתדלים להמעיט במילים לא רק בפה אלא לדעת לעשות את ההפרדה זה סיפורי סבתא שמדברים כל הזמן על הבן אדם שמים בצד הדבר המהותי היה פה מעשה נאצל מכובד יקר תכבד
תאריך תיתן תודה מה אתה כמו שאומרים מקיע על הכל אתה מקיע על הכל לפני שיש לך הרבה הרבה מלל מיותר הראש המלל המיותר הזה בראש צריך לדעת לקבל את ההפרדה המתאימה דוגמה מעשית לזה אם דיברנו על המוסד עד לפני כמה שנים הייתה לנו את הזכות לדעת מיהו ראש המוסד מי ממכם יודע מי ראש המוסד היום טוב זה אל תגיד בקול אתה תעבור על בעיה חוקית אם תגיד בקול החוק לא נותן לזה אישור לא לפרסם בטח לא בעיתונות וכולו מה הסיבה שהם לא נותנים אישור לגלות מי הראש היום מה הסיבה שהם לא נותנים הם ג שהם גילו שתושבים יש
טוב בלילה תקשיבו טוב יושנים יותר טוב בלילה כשהם לא יודעים מי הם מטפל בשמירה שלהם פה בעולם הזה כן יש לא יהנו ולא ישן שומר ישראל אני מדבר מי מטפל בשמירה שלהם פה הם ישנים יותר טוב בלילה ככה למה כי ככה זה בני אדם יותר מדי מלל יש להם בראש הם מתחילים להתבלבל הם יודעים מי ומה ואיפה ואיפה הוא עשה היה בצהל לא היה בצהל כן היה שם היה פה היה שם היה בגולני היה בסיירת היה אתה יודע לא הוא לא רציני עזב ואז יורד לכולם המורים הזרים מתחילים לפחד אבל ברגע שאתה לא יודע אתה יודע אתה מלל הזה אל תדאג ואם אתה כבר יודע כמו בסיפור זלמן שזר תדע להפריד
טוב מהראש ולא להתייחס אליו