ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

לעלות גבוה מעל גבוה

אִם עֹשֶׁק רָשׁ וְגֵזֶל מִשְׁפָּט וָצֶדֶק תִּרְאֶה בַמְּדִינָה אַל תִּתְמַהּ עַל הַחֵפֶץ כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם ◊ אם אדם מרגיש לא מושלם ולא חכם הוא כל הזמן שואף ובעזרת ה' יצליח ◊ שיעור בספר קוהלת פרק ה פסוק ז ◊ הרב יהודה ליב נחמנסון

 

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בפרק ה' בפסוק ז' עם עושק רש וגזל משפט וצדק תראה במדינה אל תתמה על החפץ כי גבוה מעל גבוה שומר וגבוהים עליהם אז קודם כל מה הפירוש הפשוט כמו שרשי על המקום מפרש
אם אתה אם אתה תראה במדינה איפה שאתה גר יש עושק של רעש וגזל במשפט וחוסר צדק במדינה אז אל תטמע
על דברים רעים שהקדוש ברוך הוא מביא על החפץ זה הכוונה על הרצון של הקדוש ברוך הוא לעשות רע זה פירושו של רעש למה כי הקדוש ברוך הוא מאוד מאוד מקפיד ויש לו שליחים
שבודקים כל מה שבני האדם עושים וגבוה מעל גבוה שומר יש שומרים שבודקים את מעשה בני האדם תסלחו לי על הביטוי כדי להחטיף להם כלומר האדם עלול לחשוב שהוא יכול לעשות מה שעולה על ליבו וכיוון שהוא שולט בכיפה לא משנה באיזה כיפה באיזה שהוא מקום ששם הוא שולט ועלי אף אחד לא יוכל לעשות שום דבר עליי לא יוכלו לא יעלו עליי מי שיתחיל איתי אני יודע להשתיק אותו והוא טיפוס שעושה את זה עם שוחד או שעושה את זה עם כוח הזרוע עושה את זה בדרכים אחרות
אז אומר לו הקדוש ברוך הוא תדע שאני דאגתי שבעולם יהיו אנשים גבוהים ממך וחזקים ממך גם אם אתה לא רואה אותם על פני השטח והם עוד פעם סליחה על הביטוי היכנסו בך אם אתה תעשה משהו לא ראוי זה הסדר שאני קבעתי בבריאה וגם השומרים אם הם יעשו משהו שאינו ראוי כי הם יחשבו שהם בלבטים גדולים וגבוהים עליהם הסדר בבריאה זה שיש מעליהם גם אנשים גבוהים מהם שהם מיועדים לתת להם עונש על מה שהם עשו עד כן זה הפירוש הפשוט הוא מדבר על הסדר בבריאה בעצמותה עד שיכול להיות מצב שכשאדם מתנהג לו כמו שצריך
יבוא איזה בעל חיים ויטפל בו או יבוא איזה דומה ויטפל בו או איתו
במשהו באמצע הדרך ויטפל בו אבל כל אלה שלוחים של המקום אל תחשוב שאין חזקים יותר ממך זה קורה וזה יקרה והכל יהיה בסדר
מה שהפירוש הפשוט של הפסוק הזה שלפנינו בא להגיד וזה בעצם
מה שאני רוצה זה לא כל כך להתעסק בחלק הראשון של הפסוק או שקרש וגזל משפט שאתה רואה במדינה משום שאני חושב שאת הדברים האלה אנחנו חושבים על כל פנים שאנחנו לא מכירים טוב מאוד ולא זה העניין לא זה לא בשביל זה באתי לכאן אני באתי יותר להתייחס לחצי השני של הפסוק שהקדוש ברוך הוא מספר ומדווח לנו שיש סדר בבריאה גבוה מעל גבוה שומר יש שומרים
על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים ירושלים
בטרמינולוגיה הקבלית זה לא רק מקום מסוים עיר אלא עיר שלמה על חומותייך ירושלים הקדוש ברוך הוא אומר אני דואג שהאדם לא יפסיק את יראת השמיים שיש בו כלומר שלא יפסיק לפחד ואם הוא יפסיק לפחד אל תדאג זה רק עניין של זמן נחזיר לו את זה
קצת השומרים ינערו אותו והוא יחזור למוטב זה בעצם הפשט מה שרשי רוצה להגיד ואני רוצה להתייחס לפירוש הפנימי הפירושים הפנימיים יותר איך שתורת החסידות מסבירה את המושג הזה גבוה מעל גבוה שומר שיש לו המון המון משמעויות בחיים שלנו גם כן המון המון מוסר השכל מהבחינה הרוחנית זה כמובן קשור גם לפשט של הכתוב אבל אמרתי כבר קודם הפשוט של הזבל של השקרנים והרמאים והחמצנים אנחנו מכירים ברחוב לא זה העניין
אנחנו רוצים ללמוד משהו יותר עמוק יותר פנימי איפה זה נמצא אצלנו בדקות גם כן אז אני רוצה לפתוח בפסקה מהגמרא במסכת
בבאמה שהגמרא אומרת בת תחילה סימן יפה לבנים
הפירוש הפשוט שאנשים מתחתנים אז אם נולדת בת תחילה אז הסימן יפה שאחר כך יבואו בנים הגמרא בעצם רוצה לבטא דבר שהוא בפשט שלה עוד קודם כל בפשט עוד מעט נראה מה מסביר הבעל שם טוב על הגמרא הזאת
הגמרא בפשט רוצה לדווח רוצה לספר שכאשר האדם נמצא במצב של תחילת החיים כתוב אם האיש מזריע תחילה אז יולדת נקבה ואם האישה מזריע תחילה אז יולדת זכה אם ראית בן אדם שנולד לו בת תחילה לפי הגמרא הזו זה מכיוון שהוא היה קצת ברתיחת הדמים
שוב
חכה בתחילה זה סימן שאת רע לאט לאט הוא התרגל איך אומרים הוא יהיה יותר מיושב בדעתו יבואו הבנים אחר כך זה בעצם הפשטני של הגמרא אבל הבעל שם טוב
לומד כל מאמר חזל באופן עמוק באופן פנימי והוא אומר שלכולנו בלב שלנו בתוכנו בפנים יש בפנים בת ובפנים יש בן בן ובת בתוך הלב של כל אחד בן ובת זה לא רק הבן והבת הפיזיים זה בחינות בן זה בחינה ובת זה
בחינה
מה היא הבחינה של בין שנמצאת אצל
כולנו גם אצל גברים וגם אצל נשים בקצב שם טוב מסביר הבעל שם טוב זה אחד כזה שאתה אומר לו איזה שהוא דבר
והוא אומר טוב אני רוצה לבדוק את זה
איפה זה באיזה ספר באיזה עמוד פותח מסתכל בפנים מסתכל באותיות רוצה לראות איך הוא מבין את זה איך הוא קולט את זה הוא לא סומך על הניתוח שלך הוא רוצה לנתח בכוחות עצמו זה המושג אצל כל אדם יש את זה זה מושג בן
ולעומת זאת המושג בת גם כן ישנו אצל כל אחד וזה שהאדם שומע ומקבל שומע מה ההבדל בין אדם של קורא בספר סתם אני שואל שאלה כללית לפני הבן והבת מה ההבדל בין בן אדם שקורא בתוך הספר לבין אדם ששומע שיעור או שומע הקלטה או שרואה וידאו של מסר לימודי למשל ההבדל
הוא זה שקשורה כמו שהרבי הר עכשיו מעריך בהמשך תו ריש נון טית כשהוא קורא הוא צריך לדעת קצת לציין שלו מה הוא קורה ומה הכוונה של מה הוא קורה
אתם מבינים מה אני רוצה להגיד אדם שרוצה להתחבר לוידאו למשל יש סרט לימודי כן אז אז אז למשל הבעל יושב ומסתכל בסרט האישה מביאה שתייה ואחר כך מביאה מילון ואחר כך גם מבינה אבטיח והיא נותנת מבט כל פעם אני אומר לכם היא יודעת מה שהיה בוידאו- או יותר כמו שהוא
אין הבדל גדול
למה מכיוון שכשאתה צריך
לראות
איזשהו דבר ויזואלי אתה לא צריך את כל הראש שלך לעשו לך את זה ולעשו לך את זה ולעשו לך את זה עד שזה יהיה כל כך מוחשי אז אתה רואה את זה כמו שהוא כשאתה שומע אפילו אפילו שמיעה זה דרגה אחת נמוכה יותר כשאתה שומע איזה שהוא רעיון שמישהו הכין עמל לעס התיגע ואתה כמו שאומרים יושב שומע את מה שהוא אומר בלשון של דוד המלך בתהילים זה יפה שמעי בת כשאתה שומע אז אתה פסיבי ואתה מקבל זה כמו שאומרים תעביר לי שרוצים להעביר ממחשב מחשב מנגן למחשב מיו אס בי למחשב טסה מעביר אתה יכול אפילו להמשיך לעבוד על המחשב בדרכים אחרים
זה עובר זה נכנס התנועה הזו של האדם הפסיב שמקבל מה שאומרים לו ולא מנסה ללעוס בעצמו ולריב בעצמו זה תנועה של בת ושנית שתי התנועות הללו נמצאים בתוך האדם פנימה
יש דברים מסוימים שגם הבנים הם מתנהגים כמו בנות בתחום הזה זאת אומרת שהם מקבלים את הדברים כמו שהם ולא ניסו לחקור וישנם דברים שגם הבנות מתנהגות כמו בנים בתחום הזה זאת אומרת שהם לא עשו את הדבר ומחפשות
למה ואיפה וכמה וחוקרות ומבדשות בתוך העניין וכאן מגיע בעצם החידוש המפתיע של הבעל שם טוב
בת תחילה סימן יפה לבנים
אם האדם יש איזשהו חיסרון בתנועת הבן שבתוך נפשינו פנימה תנועת הבן לכאורה זה המעלה הכי טובה אתה חוקר בעצמך אתה מפנים בעצמך הרבה פעמים אנשים אומרים לי שכשאנחנו לומדים איזה שהוא דבר ומישהו אומר אומר אומר אומר אומר לא נדבק לנו שום דבר בראש אבל אם הוספנו אם העמקנו אם גם אנחנו השתלבנו בפנים באיזה שהוא פרט שאותו אנחנו חידשנו
אנחנו מבינים את הדברים הרבה הרבה יותר טוב וזה באמת נכון כשהאדם הכניס משהו מעצמו הוא מבין הרבה יותר טוב על זה אין ויכוח אבל יש איזה שהוא חיסרון גם בתנועת הבן אותו אדם שמכניס ומחדש ומשתלב
ומעמיק אתם רואים את המשקפיים הכל זה במבט של המשקפיים כל רעיון שהבן אדם המציא אותו הוסיף אותו הרחיב אותו זה בהתאם לתפיסת המוח שלו ולכן אני לא אחדש לכם שהיו גאונים כאלה
גם אצל יהודים וגם אצל להבדי לא יהודים שהיו מסוגלים לשמוע רעיון אחד מאדם ואחר כך להגיד בכל תחום מה הוא יגיד לפי הראש שלו למה מפני שכולנו בעצם ממוסגרים כולנו הראשיים שלנו באיזה שהוא מקום יש להם צורה מסויימת של חשיבה לא לא תמיד אנחנו יש את הכלים להגדיר את הסגנון של הראש שלנו אבל יש לנו איזה שהוא מסגרת שהראש שבא הראש שלנו בהווה וכאן אומר הבעל שם טוב הבן שבתוכנו יש לו איזה שהיא הגבלה הוא לא מצליח להרחיב אופקים במידה אמיתית מה הכוונה להרחיב אופקים במידה אמיתית
אז הרבי מסביר בליקוטי שיחות שישנם 3 דרגות של תלמידים יש תלמיד אחד שמשהו שמע הוא הבין באמת והוא קלט והוא גם יודע לחזור על מה שהוא אמר בשפה ברורה אבל תבוא תגיד לו תגיד משהו אחר שלא אמרו הוא לא יודע להגיד הוא יודע רק להגיד מה שאמרו הוא אומר את זה לא כתוכי אלא כאחד שמבין אבל הוא מסוגל להגיד את ההבנה שלך יפה לא יותר מזה
תגיד לו תוסיף
אין לי מה להוסיף
דרגה שניה גבוהה יותר זה של אדם שמסוגל לקחת את הדברים שאותם הוא שמע ולקשר אותם לנקודות דומות אחרות שלא נאמרו זה כבר דרגה גבוהה יותר אבל מה שהוא מצליח לקשר זה תמיד את הנקודות הדומות הוא מצליח להתאים דברים נוספים שיש לו בראש אה זה כמו זה זה מתאים זה נראה לו באותו צבע
הוא רואה איזה שהוא קשר אסוציאטיבי בין הדברים זה כבר דרגה גבוהה יותר אבל תבואו תגיד לו תחדש יסוד חדש בהתאם לראש שאתה שמעת בהתאם לראיונות שאתה קיבלת אז אני לא יכול אני יכול לחזור
דברים ששמעתי ולחבר אותם לעוד דבר דרגה שלישית אומר הרבי אדם שהתחבר ולמד מרבו כל כך חזק שהוא מסוגל להגיד את אותם רעיונות שרבו היה אומר הוא לא שמע אותם רבי היה אומר על דבר זה כך וכך ואני רוצה לומר לכם שאני חוויתי פעם חוויה כזאתי אצל אחד מגדולי המשפיעים בחבד שהוא הרב מנדל פוטופאס היה יהודי
מבוגר וזקן ועבר הרבה מסירות נפש בחיים שלו לפעמים כשהוא היה פוגש אותי אז הוא היה אומר לי תגיד משהו בלימוד אז אני פעם אמרתי לו אני מוכן
אני הייתי קצת חצוף אתם תסלחו לי
אני אמרתי לו אני מוכן להגיד לך רעיון שכתוב
והרעיון הזה יש לו שתי פרשנויות אני אגיד לך את שתיהן פרשנות שהרבי אומר פרשת
ופרשנות שניה שאומר גאון אחר ואתה תגיד
לי מה אומר הרבי מה אומר הגאון האחר אני רוצה לומר לכם שהוא כלל למטרה הוא הודה בפניי שהוא לא הכיר את הרעיון הזה של הרבי הוא לא הוא היה רחוק מלהיות שקרן
הוא לא הכיר
את הרעיון ואף על פי כן הוא ידע לקלוע אני אמרתי לו יש שאלה הרבי מתאר לא אמרתי הרבי אבל יש מישהו שמתרץ כך יש מישהו שתרץ כך אתה תגיד לי מי מתרץ כל דבר אחד מהם זה הרבי אחד מהם זה רבי עקיבא איגר זה היה אז הוא אמר לי זה הרבי זה רבי עקיבא איגה ואמר הוא לא הכיר
את זה קודם למה
כי יש לך את אדם שקלט את הראש את צורת התפיסה את צורת החשיבה זה עומק ברמה אחרת זה דרגה הרבה הרבה יותר גבוהה אז עכשיו אנחנו חוזרים חזרה לבן שבתוכנו בתוכנו יש בן הבן הבן שבתוכנו אומר הבעל שם טוב מה הוא
יש לו את
הראש שלו
כל דבר שאתה תביא
לו הוא מיד איך אומרים הוא יסחות
אותו במסעשת במשחטת האדרים שלו
והעמית יהיה בהתאם
אז מה זה בת תעזוב אותי רגע מהראש שלי שמש אומר דוד המלך שים את הראש שלי בצד מה אתה אומר עכשיו אני שומע את מה שאתה אומר בלי כלי החשיבה הרציונליים שלי
אני עכשיו בנוטרל אני לא חושב על הראש שלי כלל בעיקר
אז
אם האדם מגיע אל הלימוד אל השיעור
אלא מאמר אלא שיחה אל הרעיון בגישה
בגישה של בת תחילה סימן יפה לבנים
זה יהיה טוב הגישה הזאת תהיה טובה שכל החידושים שהאדם הזה אחר כך יחדש בחשיבה האישית שלו הם לא יהיו חידושים מקובעים הם לא יהיו דברים סגורים שהם רואים רק אפיק אחד רק צורת חשיבה אחת אלא הוא יכניס בתוכו חשיבה של אחרים גם כן
שהצליח לשלב את החשיבה של האחרים גם כן יצליח לתת לרעיון שלו הרמוניה ממקורות אחרים גם כן למה מפני שהוא התחיל עם גישה של בת תחילה
זה תפיסה תפיסת
הרוס שלך בכלל כשאתה מגיע לאיזשהו דבר גם אם אחר כך אתה מפשיל שרוולים ומתחיל לנתח אותו בכוחות עצמך
אבל
אל תשכח ראשית כל
בתחילה תהיה בתנועה
כזו של ביטול פנימי שכאשר הביטול הפנימי שלך יהיה מספיק טוב
אז אחר כך
התפיסה והניתוח שלך גם כן יהיו המשולבים בהרבה הרבה צבעים וגוונים ולא רק קיבוע אישי מיוחד אופייני לך
הנקודה הזאתי אני רוצה להמחיש אותם
במחקרים
שהתפרסמו לאחרונה גילו דבר שאותי הוא הפתיע אתם הרבה יותר אינטלגנטי ממני אז אתכם זה לא יפתיע אבל אני משתמש בזה
הכתוב
במחקרים האלה באוניברסיטת האוארד שמה שם עשו מחקר על תוחלת חיים של אנשים מי מבני האדם מאריך ימים יותר האם בני האדם שעוסקים במושכלות שעוסקים עם השכל או אנשים שיותר איך אומרים מניחים לשכל לא משתדלים
לא משתדלים איך אומרים ללוש אותו זה וגילו שתוחלת החיים של בן אדם שמניח לעצמו על מי מנוחות ינהלני אז התוחלת החיים שלו בממוצע זה 75 שנה והאדם שקצת לאש את עצמו יותר ויותר אז תוחלת החיים זה 82 שנה זאת אומרת 7 שנים יותר זה זה
זה מה שהם עשו מחקר סטטיסטי הרי כל הרפואה היום זה סטטיסטיקה זה המחקר שהם עשו והם גם כן פרסמו אותו זה זה זה יצא החוצה הנקודה היא אני ניסיתי להבין למה זה זה ככה עכשיו אם אתם יש לכם רעיון אחר אני בכלל לא לא אקפיד זאת אומרת אם אתם תפרשו את
הסיבה למה זה ככה בצורה אחרת אין לי עם זה בעיה
הפרשנות שאני חשבתי לתת בעקבות הפירוס של הבעל שם טוב הייתה כזו אדם שלומד תמיד מרגיש
שהוא לא יודע
ככל שהאדם לומד יותר הוא מרגיש יותר סליחה על הביטוי טיפש לא מפגר אבל טיפש ככל שהאדם מי הוא האדם שמרגיש שהכל הוא יודע מי שלא למד וזה בפועל ממש אדם שרק מתחיל ככל שהוא לומד יותר הוא רק מגלה עד כמה ניתן יותר להעמיק עד כמה יותר אפשר לדעת וכן הלאה וכן הלאה ובאיזה שהוא מקום הוא הוא מתגמד בעיני עצמו וזה מה שהחסידות קורה קוראת לחכם חכם זה מי שבטל אל החוכמה
חכמה זה כוח מה זה כוח מאגי אינסופי חכם האמיתי זה אחד כזה שהוא הנוטן החוכמה השפיעה גם על המידות שלו כי הוא מרגיש שאני אפס גדול אז אני אומר עוד פעם מהבחינה הרעיונית למה אדם
מאריך ימים למה הוא מאריך ימים כאשר הוא לומד יותר מפני שבתחילה אם יש לך תנועה של ביטול ראשוני סימן יפה לבנים
זאת
אומרת יש סימן יפה שהמהות שלך שהכוח שלך שזה הוא יאריך יותר יהיה לו יותר עוצמה אתה לא סגור רק בכיוון אחד ככל שהאדם מחזק את עצמו יותר אנחנו יודעים את זה בעצי הדר אתה רוצה לחזק את העץ הדר אתה צריך תמיד להרכיב עליו את עצים אחריה
כדי שהוא יחזיק מעמד הוא עץ עדין גם האדם האדם עץ השדה כדי שהוא יחזיק מעמד הוא צריך לא מספיק גישה אחת ואתה לא שומע ולא רואה שום דבר אז זה שהיא ראשונה להבין את ה את ה את המהות הזאתי שהתחלנו איתה הבעל שם טוב בעצם אומר
שהבת תחילה סימן יפה לבנים זה גבוה מעל גבוה שומר
מה פירוש יש בתוכנו
תנועת נפש פשוטה שאת תנועת נפש הזאתי מרובעת מה אני חושב אבל יש תנועת נפש קצת יותר בוא נשמע מה יש לאחרים להגיד לנו זה בת תחילה הבחינה
הבחינה הזו של בת תחילה שתהיה
מעל לכל היא גבוה מעל הבן אז יהיה בת תחילה
אז אחר כך
הבן יהיה מוצלח
אם יהיה גבוה מעליך תרגיש בתחושה שלך יש לך חכמים יותר
יש דברי חוכמה שלא הגעתי אליהם יש אנשים אחרים שאני יכול לקבל מהם לא רק מה שאני חושב ברגע שהיא תהיה לך התנועה הזאתי לא רק מה שאני הבנתי יש עוד אנשים מה זה בתחילה תדע שלא הכל כמו המסגרת שלך אם לאדם יש את התנועה הזאתי יש עליו שומר הוא לא יטעה הוא לא יעשה
הוא לא יעשה רק מה שהוא חושב אלא הוא יבחון אם הוא מתאים הרבה פעמים אני נתקל במעבר
במאמרים הלכתיים שאנשים כותבים ויש להם מין רעיון והם הולכים עם הרעיון הזה עד הסוף וכולם אומרים אחרת אז אני אומר להם חברה תקשיבו
אם אני מספר
לכם ששמה רחוק נמצאת הרכבת שם ובשעה אחת יוצאת רכבת אתה מתחיל ללכת ואתה רואה שאף אחד לא מתקדם לכייוון ההוא אז תחשוב פעמיים אם שם הרכבת
אם אתה הולך בדרך הנכונה אתה צריך למצוא עוד אנשים סביבך בימין ובשמאל שגם רוצים להגיע לתחנה נכון כל אחד נוסע לתחנה ברכבת למטרה אחרת נכון לא כולם אותו דבר אבל אתה צריך למצוא איזה ידידים באמצע הדרך שיש להם רצון משותף אם לא הצלחת למצוא ידידים תחשוב פעמיים אם אתה בדרך הנכונה אני אומר להם אותו דבר אתה הלכת באיזה שהוא כיוון כל העולם כולו לא חולה ככה ניסיונות ניסית לחשוב למה
כי הם כל
מטומטמים אמרתי לו גם השיכור טוען שכולם שיכורים ורק הוא השפוי האדם לפעמים צריך לחשוב כמובן שיש רעיונות מיוחדים אבל אני אומר בדרך יותר הטבע בדרך כלל האדם צריך לנסות לבדוק את עצמו לשים בתחילה לשים שומר גבוה מעל גבוה שומר ישים שומר בעזרת השם לא יטעה לא יבוא לידי שגיאה על כל פנים לא שגיאה גסה נעבור לנקודה הנוספת גם
מעל גבוה שומר בתורת החסידות
כתוב אני חושב עשרות פעמים
שכל דבר שאנחנו רואים כאן בעולם משתלשל ממשהו עליון
והדבר העליון משתלשל ממשהו יותר עליון והדבר היותר עליון ממשהו יותר עליון וככה איך אומרים אין סוף השתלשלויות והחסידות נותנת להמחשה יפה לעניין היא אומרת יש לך את התפוח תפוח עץ יש לנו שני סוגים של תפוחים יש לנו תפוח מתוק יש לנו תפוח חמוץ התפוח המתוק משתלשל
בשורשו
מספירת החסד התפוח החמוץ משתלשל בשורשו מספירת הגבורה אבל זה לא הולך ישירות התפוח המתוק משתלשל מהניגון המתוק הניגון המתוק משתלשל מהסברה המתוקה
והסברה המתוקה משתלשלת מספירת החסד יש פה איזה שהיא השתלשלויות ולהשתלשלויות הללו קוראת תורת החסידות גבוהה מעל גבוה שומר כל דבר שאתה רואה כאן בעולם אתה יכלת להסתכל עליו בשני אופנים הנה תפוח עץ יכלת להגיד התפוח עץ הזה שאני רואה כאן לפניי
ערכו ברצונו הטביע בו מתיקות למה ככה הוא הטביע בו מי האבא של המתיקות שלו מאיפה היא אין מקום אלוקים הקדוש ברוך הוא ישירות זו אופן אחד שהיה יכול
להיות
האופן השני זה האופן שאמרתי בפניכם הניגון הסברה וספירת החסד שאלתי פעם שאלת תם הרי הקדוש ברוך הוא הוא כל יכול מדוע הוא ברא את הבריאה בסדר כזה שזה דבר משתלשל מדבר הוא משתלשל מדבר
הוא משתלשל מדבר למה הוא לא ברא אותי ככה בלי השתלשלויות ישירות ככה הוא רוצה אותי וככה הוא רוצה אותך וככה הוא רוצה אותך לא עם מקור שבא מלפניך למה לא במילים פשוטות אם תבינו
למה הוא ברא אותנו אבא ואימא ולא את כולנו כמו האדם הראשון
למה אנחנו צריכים לבוא ממישהו שהמישהו הזה בא ממישהו שהמישהו הזה בא ממישהו וכן הלאה וכן הלאה למה כל ההשתלשלות הזו למה האדם הראשון למה הקדוש ברוך הוא לא ברא את כולנו אתה יצרתי אותך ואתה יצרתי אותך ישירות לא באופן של השתלשלות בשביל מה השתלשלות הזאתי על השאלה הזאתי עוני האדמור הזקן באחת מהמאמרים שלו שזה פשוט היה
רך המציאות מחוייב המציאות שהאדם יברא באופן של השתלשלות ושהתפוח יברא באופן של השתלשלות וגם המשקפיים וגם המפה וכל דבר והאופן של השתלשלות ולא באופן ישיר מה הסיבה
שצריך להיות מציאות כזאתי שזה שיש משהו שממנו השתלשלת הסיבה הפשוטה היא מפני שהארי שהריחוק בינינו הוא בן הקדוש ברוך הוא הוא ריחוק אינסופי אנחנו יש והוא אין סוף אנחנו מוגבלים והוא לא מוגבל אז הריחוק בינינו מאוד גדול כדי
להגיע למצב שמישהו מבטל אותך הוא צריך להיות- או יותר בגובה שלך דוגמה הכי פשוטה אני מדבר אליכם אני יכול לעצבן אותכם
למה אתם מתעצבנים כי אתם שומעים את השפה שאני מדבר אבל אם אני אשיב בן אדם שמדבר שפה שאף אחד מאיתנו לא מכיר הוא יכול להגיד איזה קללות שהוא רוצה הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה ואנחנו נשאר רגועים למה מפני שאנחנו בכלל לא מתקשרים באותה הרמה באותה השפה
+ יותר בצורה עדינה אני רוצה לומר לכם לפעמים קורה שאתה מסתכל על חבר או על קבוצת חברים שאחד מצליח לעצבן את השני אתה לא מבין או הכי יפה זה אצל ילדים אתה מסתכל על ילדים באותו הגיל או אפילו על הילדים שלך ואתה רואה איך שהם מצליחים לעצבן את השני ועל מה
או הוא אמר לי מנורה נו אז מה לא כשהוא אומר מנורה הוא מתכוון שאני מטומטם מה אכפת לך מה שאומר שים עליו פס לא אבל הוא מעצבן אותי למה
אז אני אגיד לך שאתה מטומטם אני אגיד לך שאתה לא מטומטם אז זוהר אתה גדול אתה לא הוא בן גילי הוא בן כיתתי זה מעצבן
אותי מי זה שמעצבן בן אדם מי זה שברמה שלו מי שלמעלה ממנו מי שלמטה ממנו לא מעצבן סליחה על הדוגמה אם אדם יבוא אליכם ויעשה חוק בפרצוף
אתם תתעצבנו כנראה שכן תעלבו כנראה שכן אבל חוץ מכבודכם אם תלכו ברחוב וציפור תעשה הלחם
אז מה יהיה אז אתם תעלבו לא אולי תרוצו למקלחת אבל לא תתביישו וזה בדיוק ההבדל תלוי מי המבייש ומי המתבייש אם זה שמבייש אותי הוא ברמה שלי הוא באותה דרגה שלי
אני מתבייש ממנו אבל אם זה שמבייש אותי הוא ציפור למטה ממני אני לא אתבייש ממנו ולמעלה ממני אני גם לא אתבייש הוא צריך להיות אותה הרמה- או יותר איפה שאני נמצא וכיוון שכך
כאשר
האדם צריך להגיע לביטול זה עיקר הרעיון הוא צריך להגיע לביטול בחיים שלו האישיים אלוקים
זה גבוה מדי כדי שהוא יתבטל ממנו הוא צריך מישהו מעליו אבא שלי עיצבן אותי אמא שלי עצבנה אותי הבן שלי מישהו שהוא בסדר גודל שלי הוא קרוב אליי מישהו שהוא רחוק ממך מאוד בגודל שלו הוא לא מצליח לדבר אליך בכלל הוא בכלל לא מצליח להוציא אותך מן הכלים וזה מבחן אמיתי
אומר האדמור הזקן לפעמים הקדוש ברוך הוא גורם לאדם שיהיו לו כל מיני אנשים שמעצבנים אותו מסביב כל מיני מיניות כל מיני עיכובים למה אני עושה לי את זה אני רוצה שתפתח את הפה ותתפלל אני רוצה לגרום לך ביטול אז למה אתה שולח את כל
החברה
הבנדיטים האלה למה אתה שולח אותם אליי
התשובה היא מאוד פשוטה משום שאם אני לא אשלח אותם אתה אף פעם לא תתבטל אתה תתבטל לאנשים
הגובה שלך אם אני אבוא לבן אדם ואני אגיד לו בגלל שעשית כך וכך
הקדוש ברוך הוא נותן לך שכר שבעוד 20 דורות ממך הילד שיוולד יהיה השיר הכי גדול בעולם תופס לכם משהו מעניין אותכם משהו עזוב אותי בגלל
שעשית דבר כזה וכזה בעוד 20 דורות יהיה איזה ילד אחד שיהיה קבצן ברחובות
זה לא אונס שתופס
ככל שזה רחוק זה לא מדבר אליי
אם אתה רוצה לפעול משהו אצל האדם אתה צריך לגעת קרוב אליו וזו הסיבה שלפעמים הקדוש ברוך הוא לוחץ את האדם בעניין זה או בעניין אחר כי הוא רוצה שסוף כל סוף היהודי הזה האדם הזה יתעורר הוא לא יתעורר מרחוק הוא התעורר מקרוב אם אני אבוא ואספר לכם אתה
פעם ראו אותך בטלוויזיה הזה באותו זמן אני הייתי באינדונזיה ישבתי ראיתי אותך ישב לידי איזה אחד שמע גוי
הוא ראה אותך הוא
התפוצץ מצחוק
אתה נעלב עזוב אותי איזה מטומטם אחד באינדונזיה תסתכל שמה מאמר עם יצחק אני אקח את זה ללב תן טיפש אבל אם אני יבוא מספר לך אני ישבתי עם האח שלך ואחרים
ואח שלך וראינו אותך והוא אמר לי איזה חולצה המסטול הזה זה מעליף למה
בגלל שהוא קרוב
לפעמים הקדוש ברוך הוא יוצר כל מיני אמירות של אנשים קרובים כדי שאתה לעשות ממך סמרטוט ספונג'ה ששוחטים אותו קדימה מאחורה כי אתה מתרגש רק מהאנשים הקרובים יבואו ויגידו לך מלאכים מעלה כשאתה עשית את המעשה הזה הם ממש איך אומרים הם מזו מהתרגשות
עזוב אותי אני רוצה פה צק פה באולם מה אתה אומר לי מה מלאכם הלאה מה זה נוטל לי כל המלאכים האלה שמה למעלה אם אני אבוא ואגיד לך הפוך מלאכים מהלה מלאכי חבלן נוצרו מעשה עזוב אותך אני אפה הכל בסדר הכל אור איזה חבלה איזה חושך אני רואה פה אור מול העיניים מה אתה מספר לי סיפורים האדם מתרגש מדברים קרובים בגלל שהוא מתרגש מדברים בעניינים קרובים היה הקדוש ברוך הוא
נזקק ליצור השתלשלות ליצור השתלשלות אז יש משהו קרוב והוא רוצה שהשומר זה שמתריס נגדך זה שמעצבן אותך זה שמפחיד אותך זה שאתה חושב
מה הוא יגיד ומה דודה רבקה חשוה ומה היא אמרה ולפעמים יושבים ככה 3 דורות סביב השולחן הסבתא והבת והנכדה אתה יכול לראות שהסבתא
על איזה שהיא זקנה בת 80 בת גילה שהיא אמרה שהעוגות של בינה לא כל כך טעימות כמו פעם ואף אחד לא לוקח את זה ברצינות לא הבת של האמא לא הבת של הסבתא ולא הנכדה של הסבתא
אבל הסבתא גמרו אותה
למה זו הזקנה בת 80 סנילית אמרה עליה איזה משפט
גמר אבל אנחנו לא
מתרגשים אנחנו הכל בסדר יבוא מישהי ויגיד עליי אימא משהו זה באותו הגובה- או יותר
הרסה לי את החג
הילדה ברמה שלה וככה זה אצל כל אחד אומר האדמור הזקן הקדוש ברוך הוא היה צריך באיזה שהוא מקום ליצור את השומר הזה
אבל שיהיה קרוב לכן לא עשה
השתלשלות הוא לא היה צריך את השלות יכל לברוא אותי ישר ואותך ישר ואותך ישר את כולם יכל לברוא ישירות למה לא ברא אותם ישירות למה באופן של השתלשלות כי הוא רצה שיהיה לנו איזה שהוא גורם סליחה על הביטוי מאיים הגורם המאיים הזה של לפנינו שהוא גבוה מעלינו מאפס אותנו
ואם אין לנו מישהו שמאפס אותנו אנחנו הזה אז תדעו לכם שכשיווצר מישהו כזה ואנחנו לא ציפינו זה אוכליי זה אוי ואבוי מה שעלול להיות ואני הרבה פעמים מציע לאנשים תדאגו שיהיה לכם מישהו שככה איך אומרים שם לכם קצת זה תדאגו שיהיה מישהו שמוציא אותכם קצת מהכלים ואז תצאו ידי חובת השומר
אם לא יהיה לכם שומר כזה ואם תגיעו למצב על שאין לכם שומרים תדע לך שהשומר הוא כזה מתוחכם שאתה לא יודע מאיפה הוא יבתיע אותך
אני חייב לתת לכם דוגמה ארצות הברית 1945 איך קראו אותו ראש הממשלה טורמן תורמן הוא החליט שאין ברירה היפנים יותר מידי חצופים וכשאנחנו מבקשים מהם הפסקת אש ללא תנאים הם לא מוכנים אז אנחנו נראה להם מה לנו יש יש פרויקט נקרא פרויקט מנהטן והפרויקט הזה ינחית עליהם עד תום אנחנו נראה להם מה זה וזה הייתה ההחלטה
שעד סוף
המחר הוא טען שההחלטה הזאת צודקת
אבל הרבה
חלקו עליו
ואז הוא נתן את ההוראה להוריד פצצה על לא אחת על היורשימה ואחרי 3 ימים על וזה הוריד ככה בלי להניד עף 300000 איש ככה 200 200 200 70- או יותר עם כל החולאים שבאו אחר כך 300000 איש ככה בלי להניד עפעף האמריקאי היו בטוחים זה
כל העולם בידיים שלנו חלק מהתוכניות של הטורמן חלק מהתוכניות שלו היו זה שסטלין שמה רחוק יתפוס יתפוס את המכנסיים
זה לא זה לא זה יעלה לך ביוקר מה הוא לא ידע והוא לא ידע שבאותו זמן יושב לו בפנים מרגל איזה פוקס אחד
שכל האטום כבר נמצא שם ברוסיה זה עניין של כמה צעדים הם כבר בפנים אתה חושב למה אני אומר לכם את זה כי באו ואמרו המדענים אמרו אתה רוצה להפחית את היפנים יש
איים שלא מיושבים תזרוק
את הפצצה שם תראה להם מה אתה מסוגל לעשות הם ירגעו לא לא לא לא לא אני אראה להם מי אני וכמו שאומרים ככה אני אראה להם אנשים נשים וטף תינוקות ערב חורבן בצורה איום ונורא
אני אראה להם ואחרי ואחרי שעשיתי פעם אחת יש פשוט אוכלתי ואוכל עוד אני אעשה פעם שניה עוד פעם אין חוכמות שיורידו את האף ארצה ארצה כמו שעושים לכלא תוריד את האף עד למטה לא נרגעים זה
זה שהאדם חשב שהוא כבר נמצא למעלה אין מעליי אף אחד לא יש מעליך תחת האף שלך לא שמת לב אם אתה לא תדאג שיהיה מישהו שישמור עליך אם אתה לא תדאג למוסריות שלך אם אתה לא תפחד איך הם צעקו אחרי שהם זרקו את הברך
אוי מה עשינו מה זה מה עשית אתה אתה רוצה להחליף את העולם את מה עשינו תגיד לפני שעשית לא נראה שעשית
אז אם הבן אדם אתה שומר הפנימי הזה את החשש מאלוקים את החשש מארג הוא לא לוקח על עצמו קודם אז אוי ואבוי מה שיהיה אז תדאג אני אני אני עוברא לך שומר שימשיך להפחיד אותך עוד שנים ארוכות עוד שנים ארוכות אמריקה איך אומרים ממש רועדת מרוסיה שנים אתה לא יודע להעמיד את עצמך במקום
אז אתה תקבל את זה
יהיה לך אויב שלא יתן לך מנוח יהרוס אותך פנימית למה מכיוון שאתה לא שם לעצמך גבולות המסר שאני רוצה להעביר האדם חייב שומע קחו שומר חייכן קחו שומר חביב חושומר שאתה יכולים
השומר שאתם לא יכולים לשלוט בו הוא לא יודע אתה לא יודע מאיפה הוא יבוא אתה לא יודע מאיפה זה ייפול עליך איך אומרים עדיף ליפול בבית מליפול ברחוב תיפול איך אומרים תיפול טוב אל תיפול רעה האדם מהשומר לו יאכל לברוח חבר'ה זה הנקודה השנייה שרציתי להגיד אדם שיזרוק את הביקורת בסדר לא שמעת
זה יבוא ממקום אחר אם האמריקאים היו זורקים את הפצצה על אי הקדוש היה גורם להם שהם יתפסו את המרגל גבוה מעל גבוה שומר זה ולאורך כל החסידות אני רק לוקח כמה דוגמאות ככה על קס
המזלג החסידות כל כולה בנויה על הפסוק הזה גבוה מעל גבוה שומר השתלשלות על השתלשלות כדי להביא את האדם לארכנת
ראש יש אדם בלי אבא ובלי אמא יש כזה דבר אין לך אבא אין לך אמא אל תדאג אנחנו נדאג לעשות לך אבא ואמא זה מסכים
ירדתי בספר של הרב לאו היה ילד בלי אבא בלי אימא יתום סבל אין ספק אבל כשהגיע פה בארץ הוא הוא הרעיפו עליו אהבה בתור ילד מכל הצדדים אנשים שזכו את אבא שלו וזה מכל הצדדים הוא הגיע לגיל של שידוכים
אני לא הצלחתי להבין עד שלא חשבתי על השיעור הזה לא הצלחתי להבין למה הרב פרנקל הבליו השלום היה רב של תל אביב היה רב שכונת התקווה אני חושב כן למה היה צריך לעשות לו מה שמעיעו לו את הבת של הרב פרנקל אז הרב פרנקל אמר אני רוצה לפגוש אותך פגש אותו יושב איתו ככה על המרפסת בסלון בזה
הוא לא נפגש
עדיין לא הוא כבר נפגש כמה פעמים
מישהי עם רע שזה עם רעייתו
אבל לפני שהוא סוגר אני רוצה לדבר איתך שמע אני אגיד לך אני מכיר את אבא שלך אני זוכר את אבא שלך לפני המלחמה אני שמעתי עליך הרים וגבעות שמעתי עליך מילים טובות אבל מפריע לי משהו כתוב בתורה על כן יעזוב איש את אבי ואימו ודבק באשתו אתה אין לך את מה לעזוב למה
אתה הולך מה אתה עוזב אתה לא עוזב לכלום אתה לא עוז כלום אומרת התחלתי לבכות ממני מה
אני עשיתי את עצמי מה מה אתה רוצה ממני אומר לו תשמע אני אני לא רוצה להביך אותך אבל משהו מטריד אותי אתה אתה לא לא יודע אתה איזה איזה עוף אתה משהו מוזר אז חשבתי אחר כך הרב פרנקל היה חכם
האדם
כל אדם האבא והאימא יש לפעמים שכמה שלא תהיה גדול בוא הנה תעשה ככה הוא יכול להיות הראש הממשלה אבל בוא הנה בוא הנה אתה מלוכלך פה תקה לא יכה פה תוריד
את הסוודר הזה אתם
מכירים עם האות ככה אתם יודעות אמהות ככה וגם אבא ככה במקום לפעמים זה מייצר אבל אתה אתה ילד שעשועים של כולם את זה טוב מסכן בבוכנואל אז איפה איפה
איפה האבא איפה האמא איפה השומר אני רוצה לעשות לך את זה לפני החתונה בוא בוא הנה בוא הנה מה אתה עוזב אני מפחד ממך וואי
וואי וואי אז מה איתי אז כולם כולם כולם יעזבו אותי כולם זה מספיק קיבלת את המנה יאללה כנס לחופה זה בסדר
אני רוצה להגיד אני לא בטוח שהרב פרנקל לזה יתכבד אבל ככה אני מכניס בתוך דבריו זאת אומרת האדם זה תמיד יעבור לו
הוא צריך באיזשהו מקום צריך
הוא צריך מישהו שיהיה מסוגל לתת לו על הראש
הוא לא יתן לו על הראש אבל שהוא ידע בפוטנציה שיש לי מישהו ואני אגיד לכם את האמת אתה ממשיך הלאה לקרוא בספר אני אני אוהב לקרוא את הבן השורות אז הוא ממשיך לספר אני מהחותן שלי
אף פעם לא קיבלתי אף מילה טובה אף מילה טובה פעם אחת הייתה שמחה משפחתית באיזה מלון פעם אחת תשמעו מה זה קמצן
אבל זה קמצן ששומר פעם אחת ישבנו בשבת היה לי הרעלת הקיבה ככה מספר על עצמו כל השבת הייתי באאוט
במוצאי שבת היה איזה כינוס סופי ונתנו לי לדבר ואז אני
שומע את הרב פרנקו לוחש למישהו שלידו ישראל מאיר רק תיתן לו את המיקרופון הוא שוכח שהוא חולה
הבנתי שהוא שהוא כן מבין שאני אהיה אז זה זה תנועה
אני לא בא אני רק רוצה להראות שבאיזה שהוא מקום אם יש לך אבא ביידיש אומרים אבא קשה
אה אבא=
אז יהיה לך הגרינג ישיר יהיה לך שוורץ אם יש לך אבא אין אבא אז השווא יהיה קשה השווא השבר החותן יהיה קשה אין זה תמיד יבוא משום שבלי זה אין סדר השתלשלות פה בבריאה זה הסדר של המבנה ככה זה עובד
אחד הדברים שצריך עכשיו עד עכשיו דיברתי על החיוביות של השומר עכשיו אנחנו צריכים קצת לאזן אותו שומר אחד מהדברים שצריך להזהיר כשמדברים על בחינת גבוה מעל גבוה שומר מיוסד על הדברים שכתב המגיד ממזריטש בספר מגיד דבריו ליעקב הוא
מסביר לנו משהו מפתיע בהשגחה פרטית שקשור לפרשת השבוע
דור הפלגה דור הפלגה היו אנשים
הם ידעו שהעולם בנוי בצורה כזאתי יש אלוקים ויש כוחות וכוחות זה אלים זה כל מיני מלאכים שאלוקים הפריש ונתן להם כוח ככה הם האמינו
הם החליטו שאנחנו מתחברים הם הם הבינו דור הפלגה הבין שיש את הבוס הגדול שזה הקדוש ברוך הוא אבל יש כל מיני
מלצרים שהוא
שולח את ההמשכות את האוכל את הקפה את הזה את כל הדברים בעולם הוא שולח באמצעותם ככה הם הבינו וכיוון שכך הם
רצו להתחנף אל אל הכוחות אל האלילים אל המלאכים כדי שהם כמו שאומרים אתם יודעים אתה בא למסעדה זה לא משנה מי הבא לבית אתה נותן אתה נותן זה לא משנה מי השף אתה נותן למלצר אתה יודע
ככה עוד צעד
תביאי לי אתה יודע וזה איך אומרים זה עובד אז הם רצו לנקוט באותה שיטה לנסות לעבוד את אותם מלאכים לפנק אותם להעניק להם חום אהבה כבוד ועל ידי זה הם יביאו לנו המשכות ואספקות יתרות זו הייתה המטרה שלהם
אומר אומר המגיד ממזריטש הסדר בבריאה
הוא גבוה מעל גבוה שומר זה באמת נכון שמעלך יש מלאך שמעביר לך את ההשפעה זה באמת נכון וזה באמת נכון שהמלאך שמעביר לך את האשפה הוא רק מלצר הוא לא המציא את האשפה הוא קיבל אותה במטבח מאשף הוא קיבל אותה מהקדוש ברוך הוא זה לא הוא רק מעביר אותה
זה גם נכון אבל הרבה פעמים
טועים שכאשר הם רואים מישהו שהוא היה כמו שאומרים המלצר שלהם אני אתן עוד מעט דוגמאות הם כופפים לו ראש וזו עבודה זרה אני אתן לזה המחשה בא אלינו בן אדם שהוא השומר שלנו הוא מסתכל לנו בעיניים ואומרים השם נתן לו כוחות
וגילה לו תראה אתה אם אתה תעבוד במקצוע הזה ילך לך זה מה שמתאים לך
שום דבר אחר לא וזה באמת מילים שהקדוש ברוך הוא שלח דרכו אלינו התחלתי
לעבוד
אני עובד שנתיים
יש לי סכסוך עם המנהל עכשיו אני אומר זה הבן אדם בגללו הלכתי לעבוד במקום הזה אז אני הולך לשאול אותו מה מה הוא מציע לי איך לעבוד עם עם המנהל איך להתעסק איתו
באה התורה ואומרת מי אמר לך שהוא השליח שלך לזה
יש לו שליחות של להיות עליך שומר בדיוק לדבר הזה הוא נשלח אל תעשה ממנו אליל מהמלצר אל תעשה אליל הוא נשלח לדבר מסוים אז לדבר המסוים תקבל ממנו אני אתן לו קצת את המחשב בהמשך דבר אחר אל תיקח ממנו
זה לא התפקיד שלו זה לא המומחיות שלו לא ראית סימנים משמיים שאתה צריך
עכשיו להתבטל אליו אבל מה הנטייה שלנו לא הוא פעם אמר לי
טובות ופעם יעצ לי עצה טובה אני אעשה מה שהוא אומר זה לא תמיד נכון
לכן הרבי תמיד השתמש בלשון שלו הוא תשואה ברוב
יועץ
יש בן אדם שאומר לא לא לא אני אני אלך רק פה רק שם זה בן אדם אמר לי כלל למטרה עכשיו הוא יקלע למטרה בהכל
אין קליעה למטרה בהכל יש אדם ששליח היה לך בתקופה הזו לעניין זה יש אדם שהיה שליח לך בתקופה הזו זה היה זה אדם חיכה הרבה זמן לשידוך שלו בא מישהו הציע לו שידוך
אחר כך יש לו
גם יש לו בעיות של בעיות שיש לו בעיות
בסדר אז הוא הולך להתייעץ איתו מי אמר לך שהוא מחדש לו בית מי אמר שהוא צריך לטפל בנושא הזה מי אמר שהוא מומחה לתחום הזה למה שהוא שידך לך
זה לא עובד ככה זה לא הסדר אני אתן לכם עוד המחשה מסויימת יש לפעמים
שיש לנו מן טבע שאנחנו מרגישים שאנחנו רוצים לרצות את האנשים שסביבנו אם יש בן אדם שהוא נוח מאוד לא יודע למה אנחנו לא מרגישים שאנחנו צריכים לרצות אותו
למה משום שהוא נוח הוא לא יראה אף פעם שהוא צריך משהו אבל כשיש בן אדם שהוא מראה לנו שהוא כועס עלינו ושהוא כזה גבורתי עלינו ושמשהו בהנהגה שלנו לא מוצא חן בעיניו וכדומה אז כל הזמן אנחנו מיישרים את הראש שלנו באופן שגם ההוא שמה מהפינה גם יהיה מרוצה
אומר לך המגיד עם זאת
הוא
שומר נכון הקדוש ברוך הוא שולח לפעמים על האדם כל מיני כלבים שינבכו עליו ואולי קצת
ינשכו לו את המכנסיים
כדי שהוא יתעורר כן הוא שולח אבל מי אמר
שאתה צריך לעשות מהכלב הזה אלי
וכל הזמן עכשיו לחוות את החוויה שלו ולראות איך שהוא יהיה מרוצה ואיך יש אנשים כאלה שיש להם מישהו שאומר איזה שהוא מילה ואתה רואה שהוא כל כולו מפוחד בגלל הבן אדם הזה וכל החיים שלו מסתובבים סביב איך לרצות אותו מה קרה לך תירגע התפקיד שלו היה רק תפקיד מסוים לא יותר מזה אל תתן לכלב חיות יותר גדולה ממה שאתה צריכה לא היה לו תפקידים הוא עשה את התפקיד שלו גמרנו לא לא צריך לא צריך לא צריך האדם לצאת
דעתו לחלוטין ואת רואה הגישה נותנת לנו לזה המחשות על ימין ועל שמאל נחשון בן עמינדב אתם זוכרים מה הוא עשה הוא קפץ למים
אתם יודעים איזה גדולה איזה צדיקות איזה זה אז בואו בוא ניקח עכשיו את נחשון בין המנדב הוא מושלם אנחנו נשמע כל מה שהוא אומר אומרת לנו התורה
כשהגיע קורח הוא הלך אחרי קורח אל
תעשה ליילים תעשה לי טובה אל תעשה ליילים
נחשוב בין הבן אדם נשאר לשבח על כך שהוא קפץ למים במסירות נפש אבל אותו לשון בן הבן אדם הלך אחר כך אצל קורח ונכנס באדמה יש ויש זה דבר טוב זה דבר לא טוב זה קח את הדברים בפרופורציות אל תיקח אל תיקח אם יבוא אליכם עכשיו בן נדב ואגיד לך אתה יודע קורח זה על הכיפאק של בן אדם
משה אמת ותורתו אמת שמעת במעמד הר סיני אבל בוא נחשוב זה שקפץ לים מה אם הוא אומר רגע אבל אתה ראית אחרת אז מה אתה הולך אחריו אתה ראית אחרת אתה שמעת אחרת משה רבינו עשה לך רק טוב למה אתה נמשך אחרייך
זה המבחן זה הניסיון שעושה הקדוש ברוך
הוא
כך את את השומר בפרופורציה הוא בא להביא לך מסר כולם ראו כולם שמעו איזה מסר שהוא נתן לנו שקופצים לים עם מסירות נפש והקדוש ברוך הוא עושה נס קח את זה תאמץ את זה ואנחנו באמת שומרים לו את הזכות הזאת אבל אתה לא יכול לקחת את הכל ולעשות מזה אליל ואחר כך לצאת נגד הקדוש ברוך הוא בגלל האליל הזה זה לא זה דבר שאסור לך לעשות בשום אופן
אתה כל הזמן בוכה
אתה בוכה אתה בודק זו אני רוצה לתת לזה המחשה אדם אחד היה מומחה
לקוסמויות לעשות קסמים קסמים קסמים היה מומחה לאיך אומרים זה היה יהודי אחד כזה שיודע להשתחרר מכל האזיקים שבעולם ומכל הזה כן כן בקיצור הבן אדם הזה בתחילת החיים שלו
כל מקום שהוא בא להופיע לא מסתכלים עליו לא רואים אותו לא פה לא שם מנסה מנסה לא הולך לא לא הולך עד שהוא אומר לי נמאס לי כבר לא הולך לי שום דבר ניגע מגיע אליו בנאדם
אומר לו תשמע אתה מטומטם ככה אומר לו אתה מטומטם אתה מכניס ב-10 דקות מה שאחרים עושים ב-30 דקות
אתה סתם טומטם אבל יש משהו אחד שאתה מיוחד זה שאתה יודע לפתוח את האזיקים אם אנחנו למשל היינו מנסים לקחת את מה ששמענו מבן אדם שכבר אמר לנו איזה ביקורת ולעשות ממנו אליל הוא אמר לי למתוח את זה על הרבה זמן לא לעשות ב-10 דקות זה דווקא לא הייתה עצה טובה העצה הטובה הייתה דווקא השניה יש לך משהו מיוחד
כך דבר המיוחד שיש לך ואיך אומרים תכבוש איתו את העולם למה אנשים לא התלהבו מזה שהוא עשה דברים במהירות מכיוון שהם כבר ראו דברים כאלה להסרות ולמאות אצל אחרים אז הם לא התלהבו
זה אין פה אין פה אין פה אין
פה אין פה
ציור חדש אין פה דרך חדש עכשיו אם אם אתה רוצה להיות חכם שבא מישהו ואומר לך אתה צריך להתבונן ולראות בתוך הדברים שהוא אמר לך מה הבר ומה המוץ מה הפסולת ומה אתה כן מקבל מה החיוב ומה השלילה
לא כל הדברים אתה צריך לקחת איך כתוב בגמרא רבי מאיר
רימון מצא תוכו אכל קליפתו זרק לא כל מה שהשומר אומר לך זה נקי 100%
אתה צריך לקחת את זה בחשבון
גבוה מעל גבוה שומר אמת נכון ויציב ואתה צריך להיות עם עיניים פקוחות ועם בן עם בתיה בתחילה זה סימן יפה לבנים אבל תיזהר לא ללכת אחרי זה בלי שאתה תבחן מה מתאים לך מה לא מתאים לך
הנקודה היא שצריך לעשות מה שאומרת התורה שירדה מאת הקדוש ברוך הוא מה כתוב בתורה כתוב בתורה שאנחנו הולכים אצל הצדיק ומתפללים הצדיק הוא מכשיר פקס או היום אימייל אצלו זה עובר יותר מהר הוא מסוגל לקחת את הניירת שלך את תפילות שלך את המילים שלך ולהביא אותו לפני ריבונו של עולם זה מה שהוא עושה
אין שום התחייבות לכלום השגחה פרטית מולי הכל ישיר או אף אחד לא חייב אותך ללכת לצדיק להתפלל ללכת קברי צדיקים להתפלל לקדוש ברוך הוא בבית תתפלל בבית הכנסת לקדוש ברוך הוא יש מושג שמעבירים דבר יותר מהר יש אפשרות להעביר את ההודעה שלי עם דבר עם סוס ועגלה יש אפשרות לשלוח את ההודעה שלי עם דבר עם מכונית מהירה ויש אפשרות בשיחת פלאפון
ויש אפשרות עוד יותר מהירה בכתב יש כל מיני אפשרויות
אז אז אתה
יכול לבחור דרך
שזה יעבור יותר מהר לשם אבל מי שיחליט זה מי שנמצא שם זה הקדוש ברוך הוא
הנקודה האחרונה ואנחנו מסיימים
הנקודה האחרונה שמתקשרת
כתוב אנחנו אומרים את זה כל יום בפרשה בתפילת שחרית
השיר על השם כי גאון גאה השיר על ההשם כי גאווה גאה מתרגם התרגום
שהקדוש ברוך הוא מתגאה על הגאוותנים
הרבי הצמח צדק במאמר אומר שהפסוק שלנו פה בקוהלת
הפסוק הזה שאומר את הגבוה מעל גבוה וגבוהים מעליהם זה הכוונה
השיר על האשם כי גאווה שהוא מתגאה על הגאוותנים מה פירוש השומר הוא שומר אבל הוא לא אלוקים
השומר יש מצב שהוא
צריך גם כן אישור אז השומר לפעמים לא בדיוק אומר דברים הכי הכי מכוונים שהם אני אומר את זה מראש אבל כמו שאתם יכולים לטעון עליי אז מאיפה האיזון זה באמת דבר שהוא מאוד מאוד עדין אז לפחות תדעו מה הבעיה ותלכו תתייעצו כשזה קורה כי זה מאוד מאוד קשה לדבר על כל פרט בהרחבה מלאה זה מאוד מאוד קשה אבל יש לאדם קרובים כאלה שנטמנו לשמור ולפעמים הקרובים האלה באים ואומרים לו תשמע
אני מכיר אותך אתה הולך עכשיו לעשות איזשהו עסק אני אבא שלך אני אמא שלך כל העסק שאתה הולך לעשות אתה רק תפסיד אני אומר לך שאתה רק תפסיד ואני אומר לכם שלפעמים הם צודקים ולפעמים לא אני אומר לפעמים בא בן אדם ואומר לך
אתה כבר לא יוצא ממך שום דבר לא אתה כאילו בדוגמה אתה כבר לא יוצא ממך שום דבר ומי אומר לך את זה אומר לך את זה אדם שמאוד קרוב איתך ותמיד אמר לך דברים ותמיד שמעת לו ותמיד מה שהוא אמר התקיים אז האם בגלל זה אתה צריך עכשיו לקחת את המשפט הזה שהוא אמר ולהגיד הוא אמר שלא יוצא ממני שום דבר אז באמת לא יצא ממני כלום
דוגמה אז בא הקדוש ברוך ואומר השירה להשם כי גיאו גאה הקדוש ברוך הוא מתגאה עליהם גם כן יש מצב שלפעמים גם האנשים הקרובים לא נותנים לך סיכוי דבר מסוים אבל אם אתה תתפלא להשם טוב אתה מושך השפעה ישירה על העניין
אתה פותח פותר את הבעיה ישירות איתו הרבה פעמים מה שהם אומרים הם צודקים במה שהם אומרים לפי רעות עיניהם אבל לפעמים האדם מקבל כוחות יתרים בגלל התפילה שהוא התפלל וזה המסביר הצמח צדק יש לאדם מזל המזל תמיד עובר באמצעות השומר
המילה הנכונה במקום הנכון האשפה זה עובר זה המזל אבל יש גם למעלה מן המזל יש גם מצב שהאדם הוא יותר ויותר ויותר למעלה ממה שנתפס לכן האדם
צריך
להתייעץ לו לבדוק לבחון לשקול עוד פעם אני אומר לדבר עם ידידים מבינים כשיש לו ספק באיזה שהוא דבר
אומרים לי ככה אומרים לי לא ללכת על זה אבל
מכל הנתונים מסביב אני רואה שזה כן ילך אז האם לקבל את מה שאומר לי השומר או שהשומר הזה במקרה הזה אם אני אפתח איזשהו חלון איך אומרים רוחני רוחני באמצעות תפילה באמצעות משהו כזה אני כן יפתור את הבעיה מאיפה אנחנו לומדים את זה לומדים את זה אלישע בן אבויה אלישע אלישע בן אבויה שמע מהקדוש ברוך הוא בת קול שאומרת
שוב ובנים שובבים חוץ מאלישע בן אבויה חוץ מאחר והוא לא חזר בתשובה בגלל שהוא שמע את הבת קול באו אליו בטענה בשמיים אז הוא אמר מה אתם רוצים אני שמעתי שהקדוש ברוך הוא אומר שאין לי סיכוי
שמעת היית צריך להתפלל לדחוק ולהיכנס וזה היה עובד במילים אחרות מה שדיברנו עכשיו יש את מידת הסדר הרגיל מידת המזל הרגיל ויש לפעמים למעלה גבוה מעל גבוה שומר אבל אל תשכחו את המשך הפסוק וגבוהים מעליהם יש גם מצב שגם השומר שאמר דבר נכון הוא אמר מה שהוא ראה אבל יש גם אפשרות לא להיות סגור בדיוק על מה שהוא

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא