תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
יש לנו היום גם פסוק קצר בכמות וגם כן פשוט באיכות גם ככה נראה על כל פנים על פניו אבל המסר החסידי שאנחנו לומדים בפסוק הזה הוא עמוק ועמוק מאוד אז ברשותכם בקוהלת בפרק החמישי קוהלת פרק ה פסוק ד אנחנו כבר כמה שבועות מתעסקים בענייני פה ונהדרים טוב אשר לא תדור אומר שלמה משתדור ולא תשלם
יותר טוב שלא תדור נדר בכלל מאשר מאשר את עתיור ולא תשלם אני רוצה לחלק את השיעור לכמה חלקים 3 חלקים החלק האחד זה להבין מה זה טוב אשר לא תראו והחלק השני זה להבין טוב
החלק השני לא כתוב פה בכלל החלק השלישי זה מי שתדהור ולא תשלם הנקודה היא כזו הרבי הצמח צדק ב-1 מהמאמרים שלו אומר לנו כמה מילות מפתח להבנה של הפסוקים הללו ואת החלק הראשון של הפסוק טוב אשר לא תדוור הוא מכנה במילת מפתח שנקראת
יסוד דזהיר על פי יסוד דזעיר על פיין או בקצרה יסוד דזה אחר כך הוא אומר זה לא הדרגה הכי גבוהה אני אומר קודם כל את מילות המפתח אחר כך אנחנו נפצח אותם ביחד אחר כך הוא אומר יסוד הזער אנפין זה לא הדרגה הכי גבוהה הדרגה המהותית יותר והחשובה יותר והמבוקשת יותר נקראת יסוד באבא אבל אבל כדי להגיע לדרגת יסוד אבא צריך לנדור נדר טוב אז יש לנו כמה חלקים כאן יסוד זעיר אנפין יסוד אבא ומה היא משמעות הנדר ביניהם אז נתחיל קודם עם המושג הפשוט לא קשה בהחלט לא זרק מפחיד
זה רק נשמע מפחיד זה בכלל לא מפחיד יסוד קודם כל הפשט מה זה נקרא יסוד יסוד הזהיר אנ פין זעיר אנפין הם 6 המידות שיש לכל אחד חסד גבורה תפארת נצח עוד יסוד זה זעה רבין ככה הם נקראים
מהו היסוד של זעיר
זה שתעשה טובה לאנושות ואל תדור מה פירוש הזו מתאר שישנה ישנו אדם שהוא מושלם הוא אדם שהוא צדיק אדם פרפ 100
%
אבל הוא טיפוס כזה שעליו אומר הפסוק יודע צדיק נפש בהמתו הוא מכיר את עצמו וכאן אני עוצר וברשותכם אני אומר היסוד של המידות שלנו היסוד של הרגשות שלנו זה שנכיר את עצמנו מה זה שנכיר את עצמנו שנדע מה אנחנו מסוגלים והכי חשוב שנדע מה אנחנו לא מסוגלים
למה אני אומר את זה מפני שהשכל הלוגיקה מאלצת אותך תמיד להיות מאוד מחושב הרגש מטעה אותך כל הזמן הרגש של האדם נותן לו תחושה לא נכונה או תחושה לא נכונה שאתה הכי דפוק שיש בעולם זה במובן השלילי או
תחושה לא נכונה שאתה הבן אדם הכי חכם שהוא בעולם וזה לא נכון וזה לא נכון בשכל השכל תמיד יש לו קבלות מה עשית מה הוכחת איך זה נראה זה הגון זה לא הגון ואילו המידות הם זקוקות חזק מאוד לציר יסודי שיגרום לאדם לא לרמות את עצמו הן לטוב והן למוטב בכל צד שהוא ולכן יסוד זעיר אנפין נקרא בחסידות יודע צדיק
נפש בהנטו הצדיק זה האדם והמך כולו צדיקים
יודע צדיק נפש בהנטו זה שהוא יודע למדוד את הלב ואת הרגש את המידות למדוד עד כמה אני באמת עד כמה אני לא באמת זה היסוד זה התכלית זה דבר הכי מהותי שהוא מכאן אנחנו ממשיכים שישנו אדם
שהוא מאוד פסיב מאוד רגוע
טוב לו עם עצמו טוב לו בעצם זה שהוא נושם בעצם זה שהוא חי הוא לא מבקש להשיג שום דבר הוא לא הוא לא מבקש להילחם על שום דבר טוב לו כמו שהוא זה נקרא אדם שהכותרת שלו היא יסוד וזעיר אנ פי אדם שהכותרת שלו היא יסוד וזעיר אנ
פין זה אדם שלא מודרנידרים תגידו אתם מה מביא את האדם לנדור נדר הוא רוצה הוא רוצה לעשות להשיג לאלץ את עצמו למצות את עצמו לסחוט את עצמו לעשות יותר יסוד בזאר אנ פיו היא הבחינה שעליה התכוון שלמה כשהוא אמר טוב אשר לא תדרו טבע שלא צריך זה כמו אמא כזאת שאומרת לילד שלה תלך ללימודים תלמד כמה שאתה יכול אל תהיה אל תלחץ את עצמך היא כל כך מרחמת עליו שאל תלחץ את עצמך מה שתבין תבין תנסה לכתוב מה שאתה יכול אם לא תצליח לא נורא זה מין הכל הכל במשובב הנחת הכל ברגעיות תעשה מה שאתה יכול ועם זה תתקדם הלאה טוב
לו תדהר לא צריך להתאמץ לא צריך לצאת מן הכלים תעבוד לפי המודעות שלך תעבוד לפי הכוחות שלך וזהו וזה מה שהקדוש ברוך הוא רוצה ממך העולם הוא לא כזה מסובך העולם הוא לא כזה קשה תעשה מה שאתה יכול ותריץ את זה הלאה ההנהגה הזאת היא על פי תורת החסידות לא הדי אן איי של זמן הגלות
הצדיק הזה האיש הזה הטיפוס הזה הרגוע הזה
יש לו בעיה יכול להיות שהוא מושלם יכול להיות שהוא הוא בסדר בכל התחומים הוא בסדר אבל יש לו בעיה שאת הטבע שלו זה לא המפתח שפותח משהו בעולם שלנו בזמן הגלות זה מה פותח את לעתיד לבוא אבל זה לא פותח את
הזמן הזה מה אני מתכוון לומר המציאות היא ש שהאדם הראשון חטאוט את עץ הדעת והתערבבו דברים בעולם אז הקדוש ברוך הוא מאוד כעס ואז הוא עשה דיל עם הבני אדם ההסכם שלנו זה שאני לא אתייחס בצורה מאוד קשה למעשים הלא מתוקנים שלכם
אני אבליג אני לא אתייחס לכך שלא נשמעו דבריי בצורה המלאה
אבל מצד שני אני גם לא אתייחס למעשים טובים שנעשים על ידכם אני לא אתן את הפרס או את הבונוס שהמובטח למי שמתנהג בצורה מלאה של יהיה פייר
אתם רוצים שאני לא אעניש אני לא אעניש אני גם לא אתן שכר אני אשאר משהו באמצע ככה אני פשוט אעלים את העיניים אני לא רואה את הטוב אני לא רואה את ה לא טוב אתם לא יכולים לדרוש ממני מצד אחד להסתכל על הטוב ולשלם עליו ועל הרע אתם אומרים לי אל תסתכל אם אני לא מסתכל לא מסתכל בכלל זה ההסכם
וזה בלבול גדול שנעשה בזמן הגלות שכשאנחנו קוראים קריאת שמע ואנחנו אומרים את המילים והיה אם שמוע תשמעו על מצוותי אלה ונתתי עשב בשדחה לי והמתך ואכלת ושבעת ויהיה לך כל טוב אם תשמור את מצוות השם ואנחנו מסתכלים אחד על השני ואנחנו שואלים וכי כל אלה שמקיימים את מצוות האלוקים טוב להם הכל מסתדר להם הכל הולך חלק אז מה פה הסדר איפה איפה ההבטחות הכונה התורה ההבטחות הללו
אכן קיימות שרירות וקיימות ובתנאי שגם העונשים היו שרירים וקיימים אבל אם בתורה כתוב שישנו ישנם חטאים כאלה שחס וחלילה לא על אף יהודי אם הוא עובר עליהם הוא לא עובר גיל 50 הוא לא עובר גיל 60 ישנם חטאים אנושים שכאלו ואנחנו רואים אנשים שעוברים עליהם וממשיכים הלאה לחיות זה בגלל ההחלטה הזאת של הקדוש ברוך הוא עשה אני לא רואה לא את זה ולא את זה תעשו לי טובה אל תדרשו ממני יותר מידי עכשיו אני עשיתי מה שאני יכול אני מעלים עין לא ראיתי אותכם לא ראיתי אותכם ולכן ככה זה נראה כתוב זה כתוב בתורה בתורה זה כתוב במדרש
כתוב בחסידות אם אתה רוצה באיגרת התשובה בפרק ו' בספר התניא בקונטרס ומעיין בפרקים הראשונים שלו זה כתוב
במפורש
זה זה יסודה דברים יסודיים מאוד במשנה היהודית אחרת אין שום הבנה למה שאנחנו קוראים קריאת שמע זה הרעיון מאז שיצאנו לגלות אז הסקלה של של הזה נכנסה למין רשת שנקראת רשת מבולבלת ובאופן הבולבול הזה אנחנו מצליחים להעביר גם את ה את החטאים שלנו ומצד שני אנחנו גם סופגים את השתיקה וההתעלמות הרוחניים מדברים טובים שאנחנו עושים שלא תמיד רואים את השכר יש לזה יש לזה תוקף הרי קודם כל כל מה שאתה עושה היום טוב אתה תקבל עליו שכר רק שהשכר לא בא מיד אז יש לזה משמעות גם בזמן הזה אז זה משמעות חשובה השכר כאילו נתפס בחסידות זה נקרא ככה שהוא נכנס הוא שמור אצלך באיזה שהיא קופסה רק שלא נותנים לך אותו מייד וזה הדיל אני לא נותן לך אותו מיד זה המשחק טובה אבל אנחנו הרי אנחנו אנחנו אנחנו רק שומעים את זה אנחנו מתקוממים אתם שמעתם פעם על בן אדם שמבטיחים לו שכר והוא והוא יושב בשקט ואומר טוב לא תתנו לי את העונש לא תתנו לי את השכר בסדר
אני בינתיים הולך לבריכה ראית פעם בן אדם שמתנהג בצורה הזאתי התשובה היא שכיוון שאנחנו באמת לא מתנהגים באופן הזה מה שנגזר כאן בעולם הדרך אגב זה מאפיין אותנו כישראלים יותר מאשר אנשים אחרים וזה הסיבה שאנחנו כאלה כי אנחנו יושבים פה על הארץ הזאת שהיא נותנת לנו השראה רוחנית להילחם אנחנו לא מוותרים אנחנו אומרים נכון הקדוש ברוך הוא שאתה אומר אני לא אסתכל על העוונות אני לא אסתכל גם על המצוות אני לא מסתכל אנחנו לא מוותרים
אנחנו נלחמים המלחמה הזאתי מתבטאת בהמון המון וריאציות שאנחנו דורשים טובעים מתפללים מה שמגיע לנו תיתן את הטוב עטרה אל תיתן את הטוב תיתן את הרע אל תיתן אבל מתי זה מתרחש מתי זה יכול לבוא לידי ביטוי רק שבן אדם הוא טיפוס לוחם המדינה הזו לימדה אותנו
שכשאתה עומד בדלפק ואומרים לך לא אין כבר סגור עכשיו אז
תגיד מה זה ובאתי ומאוחר
ואתה מתחיל להתווכח
היא הפכה את כולנו להיות כאלה אנשים שואלים מה הצד החיובי בזה למה הפכנו למה אנחנו על כל דבר גם בוא בוא נאמר אם היינו סקוטים אז היו מגיעים ליד
אלפק עכשיו סגור שבוע בא מסתובבים נימוס הולכים
אוכלים את הלב אבל אבל לא לא לא צועקים לא לא מתפרים אנחנו נוצר לנו מן טבע כזה כל הזמן תנועה של ריב ומדון וויכוח
והיום
זה כאילו פשוט שבאים ואומרים לך לפי התקנות זה בלתי אפשרי אתה חוזר הביתה ספר לאישתך מה בלתי אפשרי חכה תראה מה אני אעשה להם מה בלתי אפשרי אני ארים אותם אני אצעק עליהם אני אהפוך אותם וכאילו המילים האלה זה הפלא זה הפלא אני לא יצאתי נגד אני רק אומר שאתה רואה שכאילו העולם העולם הגלותי כן יש לו מין תקנות+ תקנות האלה לא מתקיימות מכיוון שכל הזמן רבים ומתווכחים ולא מוכנים לא מוכנים לא אני לא אוותר על זה לא זה לא ככה
זה לא אני אגיד לכם עוד יותר אפילו התסמונת הפשוטה כמה שנים גרתי בארצות הברית אתם יודעים אין דבר כזה לבקש הנחה אם מישהו מבקש הנחה מיד דברים טוב ישראלי אין דבר כזה לבקש הנחה רק הישראלי זה טבע ואני רואה את זה כטבע אלוקי זאת אומרת יש בזה צד אלוקי יש זה צד אלוקי שאנחנו נמצאים בזמן הגלות ויש כל מיני הפרעות וכל מיני הלמים והטוב לא נותנים לנו ואת הרע גם כן לא נותנים לנו ואנחנו לא מוכנים לוותר אז למה אני אומר את כל זה פשוט מפני שהטבע של הצדיק של יסוד זעיר אנפי ככה קורא אותו הצמח צדק במאמר צדיק של יסוד זעיר אנפין זה צדיק כזה של ילד טוב ירושלים שמה שאומרים לו הוא עושה טוב בסדר טוב הוא עובד עובד באיזה שהוא מקום פיטרו אותו אומרים לו אתה החודש האחרון לא עבדת כמו שצריך החלטנו פה לעשות הורדות היה לי
דין תורה כזה לפני יום
היה מלחמה 10 ימים לא עבדו לא פה לא שם לא נותנים לך משכורת מפטרים אותך לפני הזמן אין לך שנה עבודה גם לא נותנים לך פיצויים
אבל מה הוא אתה חושב שהיה
פראייר הלך נלחם קיבל כמעט הכל הוא אבל אם הוא היה צדיק של יסוד זר אני פין
כל משמיים טוב הוא לא צודק הכל משמיים באמת אני שואל אותכם זה לא הכל משמיים
הכל משמיים אבל יש מין איזה חיישן פנימי שאומר גם הכעס שלי משמיים וגם הצעקה שלי משמיים וגם הריף שלי משמיים הכל משמיים גם אני משמיים והוא על זה נלחם על השמיים האלה בצל הספרדים שעושים ברשות מוריי ורבותיי ברשות שמיים הם אומרים מה זה ברשות שמיים אני אכנס בך עכשיו ברשות שמיים אני נכנס בך אל תדאג נסדר אותך נטפל בך זה תנועה שהיא תנועה גלותית אבל זה תנועה הישרדותית גלותית אי אפשר לשרוד את הגלות הזו ללא איך אומרים הרבה
המרפקנות הזאתי ולכן אומרת תורת החסידות שהטיפוס הזה
הפסיב
הוא מחכה בתור כבר 3 שעות כולם עוקפים אותו וממתין אמרו לי אמרו לי שיקראו לי
אמרו לי שיקראו לי והוא ישב כמו ילדה טוב נחכה עד הערב הרופא יוצא הולך מה אתה עושה פה אמרו לי שיקראו לי
אבל אבל ככה זה אבל ככה זה
עובד ככה זה עובד שאם בן אדם לא יילחם רגע למה אתה נכנס באת אחריי ראיתם פעם תור אצל הרופא של ישראלי איך זה נראה אני רק מרשם אני רק אני רק מכניס משהו מכניס משהו יושב שם 20 דקות וכולם כולם מתייבשים בחוץ זה מין תנועה כזאתי זה זה עבודה
ולכן
הטיפוס הזה של יסוד של זעיר אנפין הוא אומר אני לא רוצה אני לא רוצה לידה אני לא רוצה להילחם הוא לא רוצה להיכנס לתגרה יש איזה שהוא מישהו
שזייף את הירושה של אבא שלו
והוא הפסיד את הכל
טוב יודע מה בשביל לא לריב עזוב עזוב פה בוא לא נריב משפחה וזה משם מה אתה מפסיד פה מיליונים תעזוב לא אין לי אני לא רוצה לא רוצה להיכנס לזה לא ככה זה איש כזה
זה לא מתאים לזמן הגלות כמו שאמרתי זה מזמין מתאים לזמן הגאולה שהצדק סורר בעולם מי שיושב בשקט מקבל את את האחוזים הכי גבוהים זה לא מתאים לזמן שלנו האדם שנודר נדר זה האדם שנלחם האדם שלא נלחם לא ידור נדר לבעל שם טוב היה תלמיד שקראו
לו רבי נחמן מאורדנקה
רבי נחמן מאורדק הייתה לו שיטה שהשיטה אומרת צדיק בדיוק מה שאני מתאר עכשיו צדיק תאר על פיין היסוד הזאר אנפין זה ככה קרה ככה זה קרה ככה זה היה צריך לקרות יום אחד הוא נכנס לבעל שם טוב רבו ודובר שם על איזה נושא
והבעל והוא אומר לבעל שם טוב זה הכל משמיים הרבה לא יקח את זה ללב זה הכל ככה הקדוש ברוך הוא רצה והשם טוב מסתכל עליו
חודרות ואומר לו איזה מזל שאתה לא היית בשושן הבירה ולא היית בפורים אם היית בשושן הבירה בפורים אז אתה היית אומר אז זו גזירה שלמא ככה זה צריך להיות ככה זה אין מזל שלא היית שם הויכוח הזה בין הבעל שם טוב לרב נחמן מאוד דנקה זה הויכוח של הצדיק שמבחינת זעיר רנפין של של יסוד זה רנפין שהוא בעצם לא שייך לזמן הזה והבעל
שם טוב זה
צדיק עוד מעט אנחנו נראה של בחינת דוד המלך שהוא הוא איש מלחמה הנקודה היא אתם אתם זוכרות וזוכרים בתנך היה דוד והיה יונתן דוד ויונתן היו חברים בלב וב נפש יונתן לא זכה להמשיך את המלכות אחרי אבא שלו מי שימשיך את המלכות זה היה דווקא דוד
בחסידות במאמרים זה מקבלה מביא הרבי האמצעי שיונתן הוא בחינת יסוד של זעיר אנפין זה בא אצל יונתן לידי ביטוי איך יונתן גם סיים את חייו בצורה טרגנטית נהרג במלחמה הוא היה שר צבא ואף על פי כן הוא לא יצא בסוף חייו מהמלחמה הטור ניצחון אלא ההיפך הוא נהרג רחמנא ליצלן במלחמה זה יונתן לעומתו דוד המלך הוא בחינה של יסוד אבא בחינה גבוהה יותר
וכאן אנחנו מגיעים לסיפור שהוא מאוד מאוד מעניין הוא גם כן קשור קצת לטית וו באב שממנו באנו באנו שהיה שהוא טעון הסברה וטעון הרבה הרבה דברים הוא טעון במה שאתם רוצים זה מעשה שנקרא פילגש בגבעה מעשה שעשו בני שבט בנימין נעשה נבלה
שהתעללו באיזה שהיא פילגש וכתוצאה מכך היא מתה ואז עם ישראל גזר שלא התחתנו עם שבט בנימין כלל ועיקר אחרי שהם עשו את הגזרה הזאתי הם תפסו את הראש והם אמרו הרי גזירה אי אפשר לבטא ואיך איך השבט הזה ישאר בחיים הוא עלול להיכחד מעם ישראל כי אף אחד לא התחתן כי הם גזרו שאף אחד לא יתן את ביתו לאחד משבט בנימין ואז כמו יהודים טובים הם מצאו פרצה בתוך בתוך הגזרה שהם עשו הפירצה הייתה זה שאף אחד לא יתן את ביתו לבין משפחת בנימין אבל אם בני משפחת בנימין יחטפו את בן פה זה בסדר אז באיזה שהוא שלב הם שלחו את הבנות שלהם כמו חולות בכרמים ובני בנימין היום נקראים החוטפים והם חטפו נשים אחד מבני בנימין
זה היה שאול המלך שאול המלך את הפעולה הזו לא היה מסוגל לעשות שאול המלך בטבעו היה ביישן ואפילו בכדי להמשיך את השושלת של עצמו הוא לא היה מסוגל לעשות את זה הוא הלך לכרמים והתחבא שם בין הענבים אבל הוא לא עשה את מה שכולם עשו אבל הקדוש ברוך הוא ריחם עליו והייתה איזו אחת
שהחליטה שהוא צריך להיות הבעל שלה והיא תפסה אותו כמו שאומרים היום עכשיו כשיונר שמע ממונים לדוד ושאול מאוד כעס למה אתה שומר אמונים לשונא שלי ולא לי אז הוא מתבטא בביטוי מאוד מאוד מאוד מפחיד הוא אומר לו תדע לך שכל זמן שדוד עדיין חי לא תיקון אתה ומלכותך אתה לא תהיה מלך והוא אומר משפט שכשלומדים אותו על פי הפשט ולא על פני הפנימיות זה נשמע כמו שאומרים משהו כמו שאומרים ברחוב הוא אמר לו בן נאוות המרדות לבושתך ולבושת ערבות אמך המפרשים הפשטניים של התנך המצודד דוד ורעשי מפרשים שהוא התכוון על אותו אירוע שהיא חטפה אותו שהיא רדפה אחריו היא אומרת תראה אמא שלך הייתה כמו שאומרים
שאול היה גבוה משכמו ומעלה הוא היה גבר נאה
היא חטפה אותו זה אתה אומר זה הפרצוף
שלך זה ככה נשמע בפשט יצאת מאמא כזו אבל על פי הסוד היה בזה עומק מאוד מאוד גדול שהוא קשור לטבע של יונתן כטיפוס של צדיק של יסוד של זעיר אנפין כיוון שהיא הייתה כזו שנקראת חטפנית שזה לא טבע הגלותי של האישה הטבע של האישה זה בדרך כלל שהיא היא השקטה והבעל הוא מה שנקרא מבקשת ידיי איך שאומרים לא היא מבקשת את ידו זה הפוך מהטבע של העולם אף על פי שהעולם קצת התבלבל היום גם כן אבל הדבר הזה הוא טבע נשי פשוט ואצלה זה היה הפוך
הסיבה שאצלה זה היה הפוך מפני שהיא הייתה שייכת לאחרית הימים היא הייתה שייכת לטבע הזה שהבחינת המלכות תשפיע על בחינת זעיר אנפין היום הזאר אנפין שזה הבעל הוא משפיע על בחינת המלכות לעתיד לבוא אומרים חזל נקבה תסובב גבר כלומר יהיה בחינה מסויימת של עילוי דווקא אצל האישה יותר מבחינת האיש המידות משפיעות אל המעשה שאני הוא מלכות אז לכן המשל לאיש שהוא משפיע זה זעיר אנפין זה משל ומשל
לאישה זה מלכות שהיא מבחינת מקבל ולעתיד לבוא המלכות מבחינת המקבל יתן במשפיע הזה העילוי שהיה לאחרית היית הימים וזה בעצם מה ששאול בפי הפנימיות אומר לדוד כל סליחה ליונתן כל זמן שדוד המלך חי דוד המלך הוא השיא של הלחימה הוא לוחם הוא קרבי הוא לא מוותר הוא מתחיל מהאשפתות ועולה עולה אדם המלכות הוא טיפוס שאפתן הוא טיפוס של לוחם לא מתייאש וזה אכן דוד המלך הוא זה שמביא אותנו אל הגאולה העתידית והשלמה האמיתית והשלמה ולכן הצאצאים של דוד המלך הם הנשיאים
בכל דור גם בזמן הגלות שהם נוסחים תקווה בעם הזה תקווה שלוחמה תקווה של להתקדם וכולו יונתן הוא לא מנהיג שמתאים לזמן הגלות הוא מתאים אולי לזמן הגאולה אבל לא לזמן הגלות הוא פסיבי אז אומר שאול ליונתן בגלל הסיפור של אמא שלך זה מוכיח שלא תיקון אתה ומלכותך בגלל שאמא שלך הייתה כזה
שהיא אקטיבית אז היא שייכת
הימים אתה נולדת בתור אחד כזה ששייך לאחרית הימים ולכן אל תצפה שתהיה לך מלכות בזמן הזה המלכות שלך לא מתאימה בזמן הזה אין לך את היכולת להחזיק מעמד בזמן הזה זה לא העניין שלך זה לא התפקיד שלך בעולם בין בני בין הבריות ישנם כמה טיפוסים ישנו הטיפוס שעליו דיברתי עד עכשיו
שהוא הכנוע והמקבל והנינוח וטוב לו עם עצמו כמו שהוא וישנו הטיפוס הלוחמני שהוא יוצא וכובש נלחם שניהם אומר עליהם דוד המלך בתהילים פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון
הקדוש ברוך הוא תיתן לשני הטיפוסים האלו גם הטיפוס הפסיב וגם הטיפוס האקטיב תעניק להם תיתן להם רצון הרצון הוא בעצם רצון לחיות רצון לעשות רצון להניע את עצמך עכשיו הטיפוס הראשון שעליו אני דיברתי זה מאוד מאוד פשוט למה צריך להתפלל עליו שהוא יעשה עם עצמו משהו משום שאדם שטוב לו כמו שהוא אין לו שום אמביציה לצאת מעצמו ולעשות משהו אחר אז התפילה היא תן לו רצון שיעשה משהו עם הכישרונות שלו שיעשה משהו אם המהות שלו שיעשה משהו עם היכולת שלו להתפתח זה האדם הראשון אבל גם האדם הלוחמני יש לו איזה שהיא מגבלה אני מדבר על האדם הלוחמני בזמן הגלות האדם שנלחם אדם שאקטיב אדם שיוזם אדם שרוצה לעשות גם לו באיזשהו מקום יש איזה שהיא מגבלה
מהי המגבלה של האדם שלוחם הוא חי בפנימיותו באיזה שהוא קונפליקט אני רוצה להקדים ולומר שהאדם שלוחם זה בדרך כלל אדם שיוצר זה אדם שבונה מבנה חדש אדם שמקים איזה שהוא עניין ויש לו את הכוחות לדחוף את כל המערכות להשיג אישורים לכל התחומים והוא עמל עד שבעצם אתה רואה יש פה אידיאליסטים מדרגה ראשונה המלחמה כשאנחנו מדברים בשיעור יהדות זה לא מלחמה של תותחים המלחמה שאנחנו מדברים זה מלחמת היצר המלחמה עם היצר אני לא אקרא לה שאפתנות כי גם היצר עצמו יש לו שאיפה
יש לו שאיפה להפיל אותי בפח ויש לו רצון לזה והוא עושה את זה די טוב במשך הרבה מאוד זמן עד שאנחנו מתגברים עליו מלחמה זה תנועה בנפש וזה תנועה שהבן אדם אומר אני יוצא כמו שאומרים על החיים ועל המוות זה מין תנועה שאני הולך עכשיו להוציא כל הכוחות שלי בלי חשבון
על כל פנים
הטיפוס הזה שהוא לא מוותר
הוא נמצא באיזשהו קונפליקט פנימי בנפש שלו מצד אחד הוא יוזם מצד אחד הוא מבקיע שערים פותח שערים
הוא
מאוד מאוד מייעל את עצמו ומשתדל ומעמיק
ולרגע הוא משתכנע וגם אנחנו שאנחנו מסתכלים עליו אנחנו משתכנעים שהטיפוס הזה עושה את מה שהוא עושה לשם שמיים מה פירוש לשם שמיים למען האידיאל למען העניין אבל אנחנו יודעים שיצר שהוא בעצם זה שמדרבן אותו לעשות זה שדוחף אותו לעשות יצר במהותו הוא אגו
אז תמיד שאתה רואה בן אדם שהוא מאוד מאוד אקטיבי הוא מאוד מאוד פעיל והוא מאוד מאוד עושה מי שהוא עומד מאחוריו שזה היצר הוא משתמש ביצר לטוב לקדושה לחיובי אבל היצר הוא זה שמניע את הדחף שלו עכשיו יצר זה בעצם מילת המילה המילה הנרדפת ליצר זה אגו ובאמת אנחנו רואים אצל אנשים שהקימו דברים גדולים והם עדיין לא צדיקים של ספר התניא הם אנשים רגילים של
מה שחשוב להם זה ההצלחה של העניין כל כך דחפתי את זה כל כך השתדלתי בשביל זה אז העניין אני רוצה שיצליח אבל
רגע בצד השני אבל אני רוצה להיות שם
ואם אני לא אהיה שם אז זה לא יסתדר לי אין לי אני מנסה כאילו למצוא איזה שהיא דוגמה שעולה לי תוך כדי דיבור בראש היהודי היקר שהקים את הסיירת מטכל כאן בארץ אברהם ארנן כטיפוס טיפוס יוזם טיפוס לוחם טיפוס נועז טיפוס שהרים סוג
מסוים של חטיבה שלא הייתה קודם שלא היה לה שלא היה לה דמיון אנשים שאומרים אין דבר שאי אפשר לעשות כל פעולה אפשר כל פעולה אפשר להשיג אותה יש המון המון אמביציה אבל
האנשים שכתבו עליו ביוגרפיה מתארים שבאיזה שהוא שלב
הק פלוגה הזאתי הייתה כולה פראית הסגנון היה פראי
כמו שהוא כטיפוס
כל אדם שהוא פורץ דבר כל אדם שהוא יוזם איזה שהוא דבר כל אדם שממציא איזשהו דבר כל אדם שנלחם על דבר אז הוא עושה את זה עם כל הכוחות הוא לא עומד ככה עם פינצטה והוא בצורה מסודרת הוא צועק שצריכים והוא לוחם שצריכים אז נוצרה איזה שהיא פרייות מסוימת מסויימת ואז הגיע מצב שהוא עצמו הרגיש שאני צריך לשים מישהו מה שנקרא אורות דהו בכלים בתיקון מישהו אחר
שיתחיל לנהל את כל העניין תחתיי
אבל מצד שני הם בעצמם מתארים כמה זה היה קשה לו הוא עושה מישהו והוא מבין שהוא צריך לשים מישהו והוא שם לו רגליים והוא כואב את זה והוא נראה כן ולא וכן ולא אנחנו קלענו כאלה הנקודה היא זה שכאשר האדם נלחם על דבר בכל עוז
אז הדבר הופך להיות חלק ממנו כי הוא נלחם עליו והוא השקיע מהטבע שלו הוא השקיע מהנפש שלו וכאשר הוא השקיע מהטבע ומהנפש הוא מרגיש שזה הבייבי שלו כשאתה מרגיש שזה מהבייבי שלך קשה לך להיפרד מזה גם כשאתה מבין שזה לטובת העניין אתה יכולים להמשיל את זה לאימא שצריכה לשלוח את הבן שלה אני יודע ללמוד בישיבה בפנימייה הוא צריך לנסוע הוא צריך לצאת
ואיך אומרים מצד אחד היא מבינה שההצלחה
שלא נמצאת כאשר הוא יעזוב את הבית ומצד שני מבין היא לא יכולה להיפרד ממנו זה קשה לה אז יש פה שני
דברים זה קונפליקט מצד אחד היא רוצה את טובתו
אז הוא צריך ללכת מצד שני היא לא רוצה להיפרד ממנו זה האגו שלה זה העניין שלה אז הקונפליקט הזה קיים
באיזה שהוא שלב הקדוש ברוך הוא הטביע בבריאה הטביע בעולם סדר שתמיד יהיו דברים כאלה שמשתנים ותמיד יצטרכו לשנות מסלולים כי המסלול הראשון שהיוזם יזם היה טוב בשביל היוזמה התחלתית אבל בשביל ההמשך צריך להביא מחליף והאדם באיזה שהוא מקום גם האדם שאנחנו מתארים פה שני טיפוסים זה לא טיפוסים טהורים בכל אדם יש את הטיפוס הלוחמן בתוכו ויש את הטיפוס הרגוע והשלב והפסיבי בנושאים מסוימים הוא כזה ובנושאים מסוימים הוא אחר אז בנושאים שאנחנו פסיביים אנחנו מתפללים מתפללים להשם עיני כלח את ידיך ומשביע לכלך רצון תן לנו רצון חדש לעשות משהו עם הכישרון
הזה אף מי שלא בא לנו אף מי שלא לא מתחשק לנו וכאשר אנחנו מדברים על הצד השני
הצד של האדם שהוא נלחם והוא אקטיב והוא יוזם והוא מתקדם עליו אנחנו אומרים אבל באיזה שהוא שלב אתה תצטרך לסגת מכל זה אתה תצטרך להעביר משמורת למישהו אחר אז איך איזה
חיים יהיו לך אז איזה סגנון חיים יש מה שנקרא להפסיד בכבוד מי זה שצריך להפסיד בכבוד האדם
הפסיב תן לו רק לחזור חזרה למאורה שלו תן לו רק להיות במנוחה הוא לא רוצה לעשות שום דבר עם עצמו טוב לו אילצו אותו לעלות למעלה עכשיו הוא חוזר חזרה למטה טוב לו כמו שהוא הוא לא צריך נחמה הוא צריך נחמה כשהעלאת אותו למעלה לא כשהוראת אותו למטה אבל האדם האקטיב שפיתום נעצר עכשיו אתה יורד להיות אזרח רגיל אתה יורד להיות בן אדם רגיל בעל משפחה ילדים תפקיד מיוחד היה לך היית ראש עיר עכשיו אתה הופך להיות איש רגיל היית ראש ממשלה עכשיו אתה איש פשוט איש רגיל איך אתה חי וכולנו עוברים את זה לא בראש ממשלה ובן נשיא
אבל כולנו עוברים את זה בחיים יש לנו מצב 1000 במצב בית ושתדעו שלעבור ממצב 1000 כל בחינה של אובדן רחמנא ליצלן כל אובדן אדם שמאבד חלילה את רעייתו אדם שמאבד
אישה שמאבדת חלילה את בעלה או הורים שמאבדים חלילה את את הילדים שלהם או ילד שלהם
כל פעם שאתה התרגלת לאיזה שהוא דבר אתה נמצא בהיי אתה נמצא על הגובה ואז פתאום אתה עומד בפני שוקת ריקה על עניין מסוים ובבחינה הזאתי זה נקרא שהתי ירדת ירדת לאיזה בחינה מבחינת אקטיב לבחינת פסים וזה תפילה אומרת החסידות שמתפללים אנחנו 3 פעמים בכל יום פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון אלוקים תן לי כוח לחיות גם כשאני לא מפורסם גם כשאני לא על הבמה גם כשאני לא מיוחד גם כשלא מסתכלים עליי גם כשהחברים עזבו אותי גם כשאני לא נושא לבקשה של איזה שהיא שכולם מחפשים את קרבתי איך אני חי את היום יום שלי
עצמי איך יש לי עוד רצון לחיות עם המצב הזה זה יכול רק הקדוש ברוך הוא להעניק לאדם את היכולת הזאתי לעבור
נסיגה כזאתי נפילה כזאתי רק הקדוש ברוך הוא יכול לסייע לאדם לתת לכל חי יש אדם שקבל את החיות שלו מהשקט
היה אדם חכם פעם למישהו הוא שאל אותו תגיד הכובע שאני לובש זה בסדר או שזה כבר לא יפה לא נקי אני צריך להחליף כובע אומר לו תשמע זה בכלל לא משנה אם זה יפה או לא יפה זה לא העניין אם אתה היית רואה איזה כובעים אנשים פעם היו היו הולכים לא היית מתפעל מזה בכלל אבל אתה צריך לעבור את החיים שלך וזה ממש תסמונת של בן אדם של יסוד זהיר אנפין אתה צריך לעבור את החיים שלך שכמה- ידברו עליך אז אם אתה הולך
משונה ידברו עליך הרבה אנשים אז חבל לך תחליף כובע רק כדי שלא ידברו עליך אז יש לך בן אדם יש שתי החלפות כובע הן יש החלפת כובע כי אני רוצה להראות יפה שכולם יסתכלו עליי ועל הכובע שלי זה סתם דוגמה כובע הוא רק דוגמה ויש החלפת כובע כי אני לא רוצה שיסתכלו עליי ואני לא רוצה שידברו עליי ואני לא רוצה זה הכל בהתאם לאישיות הפנימית של האדם האם אתה טיפוס אקטיבי או שאתה טיפוס שקט כל אחד לפי
ההסתכלות שלא משנה את עצמו בהתאם לעולם עד כאן דיברנו על הבחינה של יסוד זעיר אנ פין זה אחד שלא רוצה לעשות נדר לא נדר עכשיו בא הכל אנחנו בשביל לפרש את הקטע הזה קטע של שורה וחצי במאמר של הרבי הצמח צדק אבל מה זה מה זה התכלית הוא אומר התכלית הרצויה והנהלית והגבוהה והחשובה זה דווקא יסוד דבא יסוד דעה זו הבחינה המבוקשת שהיא תופסת מקום היא החשובה באמת
וכדי להסביר את הבחינה של יסוד אבא נשתמש בביטוי שאמר הב שם טוב זה כתוב בספר כתר שם טוב אומר הבעל שם טוב שהבחינה של יסוד אבא זה גילוי הנשמה מה פירוש גילוי הנשמה
יש בנאדם שבא ואומר תעזוב אותי לא צריך אני לא צריך לנדור טוב שלא לינדור יש לך בן אדם כזה שהוא הכתיב והוא פועל אבל הוא פועל ללא התסמינים השליליים של האדם הלוחם שהזכרתי קודם שבגלל האקטיביות
שלו הוא נכנס לתוך הסיפור
יש כמה אפשרויות למה בן אדם פועל עכשיו אני מדבר על אפשרות נוספת קודם דיברתי הוא פועל
מתוך איזה שהוא
אש בוערת בתוכו פנימית יש בן אדם שפועל כי צריך לפעול כי אלוקים רוצה שאני אפעל ולא בגלל שאני רוצה בזה אלא בגלל שהוא רוצה
בזה האדם הזה הוא בשנייה יכול להיות למעלה בשניה יכול להיות למטה והכל טוב לו
הוא לא מרגיש בהיי כשהוא למעלה והוא לא מרגיש בדאון כשהוא למטה כשהייתי צריך לעשות את זה עשיתי וכשהייתי צריך לעשות את זה עשיתי הכל בהתאם לנסיבות בהתאם לשליחות
זה המושג שליח שהרבי דיבר עליו
בהערכה בהערצה שליח זה היכן כזה שעושה את מה שצריך ממנו
בלי שהוא מכניס את הישות העצמית שלו בתוך הסיפור ישנם אנשים שמסתובבים בעולם שהם לא מאמינים
שיכול להיות אדם כזה הם לא מאמינים שבן אדם יכול
להיות אקטיב בלי יצר הרע
פירוש הכתיב ללא אגו אני אקטיב צריך להיות עכשיו אקטב לא אקטב בגלל שלי יש איזה שהוא אינטרס יש אנשים שלא מסוגלים להאמין שדבר
כזה יכול לקרות
וזה כתוצאה מזה שאצלהם מבינים שאם לנו היה אינטרס אם לנו היה איזה שהוא עניין אז אנחנו עכשיו מה בא לשם טוב ומלמד הוא אומר לא
יש אנשים שהאקטיביזם שלהם נפעל כתוצאה מהגוף שלהם והגוף הוא מלא יצריות בטבעו יש האנשים שהאקטיביזם שלהם נפעל כתוצאה מהנשמה שלהם והנשמה במהותה היא ביטול וכיוון שכך הם יכולים לעשות את אותם מעשים
רק שזה עושה אותו עם אגו וזה עושה אותו בלי
אגו וזה ההבדל המהותי בלשון הלומדים הנפקא מינה תהיה כשיורידו אותך מגדולתך מה יהיה הראשון יכנס לדיכאון
השני יהיה באותה חיות באותו שמחה בצורה= לחלוטין היום
צדיקים לפני מלחמת העולם השנייה שכשהם היו מדברים בשבת בשולחן שבת היו באים החסידים שלהם זה היה יכול להיות כמות של 10000 20000 חסידים שבאים לשמוע אותם בשולחן שבת היו
היה להם מצבים שתוך מלחמת העולם השניה הם ישבו באיזה גטו באיזה שהוא מקום
והם סידרו את השולחן שבת שלהם והגבאי שלהם סיפר אני שמעתי ממנו שהוא מתאר הם ישבו והם דיברו באותה עוצמה את הדברי תורה על השולחן באותה חיות כאילו יש פה 20000 איש לא ראית עליהם כזה שינוי כלום אם יש פה מעט אנשים או הריבוי אנשים אנחנו אם באים אלינו הרבה אורחים אז אנחנו איך אומרים מתרגשים ואם באו אורח אז אנחנו- מתרגשים הכול בהתאם וגם תלוי מי זה
אצלהם אין את זה זה נקרא אדם שחי עם הנשמה שלו אם יש עניין להגיד דבר תורה על שולחן שבת מה זה משנה אם הוא יושב לבד מה זה יושב מה זה משנה אם הוא יושב רק עם אשתו מה זה משנה אם הוא יושב עכשיו גם עם ילדיו ומה זה משנה בסיפור שלנו רחמנא ליצלן שאשתו וילדיו אתמול נהרגו אבל שבת קודש עכשיו הגיעה וזה דבר בכל הדורות אנחנו הכרנו שקראנו על צדיקים שכשהגיע שבת אין אבלנות שמחה כמו כל שבת משהו לא נתפס מיד יוצאת השבת בכי נהרות של דמעות כאילו כאילו כי כמו שהוא זה נקרא שהבן אדם הזה הוא חי עם הנשמה שלו
הוא לא חי עם הגוף זו דרגה גבוהה זו דרגה שעליה אומר הרבי הצמח צדק השאיפה שלי אז זה שעה אנשים לא יהיו בדרגת הצדיק שהוא יסוד וזרנפין וכמובן לא יהיו האקטיב מצד הגוף אלא יהיו אקטיב אבל מצד הנשמה מצד העוצמות של הנשמה שאז זה נקרא בלשון של השיחות של הרבי הקודם זה נקרא עצמי בלתי משתנה עצמי זה דבר הכי יסודי זה עצ זה נדבק הנפש בצורה הכי חזקה אין שינויים ככה או ככה לא העולם החיצוני לא משנה אותי למצב של חיסרון בעבודה היומיומית
שלי עכשיו מי הוא היה כזה כדוגמה יוסף הצדיק
הרבי באחת השיחות שלו שואל אני לא מבין האחים של יוסף ירדו למצרים בשביל מה כדי לחפש אותו אני בטוח שהשאלה הזאת הפריעו לכל אחד ואחת ממכם יותר מפעם אחת בחיים סך הכל יוסף היה בן 30 35 היה בין בן גילם תאמרו יש לו זקן אין לו זקן אני רוצה לשאול אותכם אתם אם יהיה לכם חבר אח בנפש שבהתחלה הכרתם אותו צעיר בלי זקן אחר כך הוא ישים זקן אתם תשוחחו איתו דברו איתו ולא תזהו שזה הוא זה פליאה לא נורמלית הם היו אנשים חכמים איך הם לא עלו על זה שהיא יוסף הוא זה שמדבר איתם
והרבי יונה בדיוק את הנקודה שעליה אנחנו מדברים עכשיו האחים של יוסף בטבעם הם היו כמו יונתן בן שאול הם היו צדיק מבחינת יסוד זה ארנפין הכל פאסיב הוא מסוגל לעבוד את השם רק בצורה שיש לו את השקט שלו ויש לו את הרגיעה שלו ויש לו את הזמן שלו ויש לו את התורה שלו ויש לו את המניין שלו ושהכל מסודר לו כמו שאומרים כל צורכי הדעת מאוד מאוד מסודרים לו ונוחים לו אבל כשמגיע איזה שהוא מצב של של בעיה של חוסר סדר של חוסר משמעת שלא של של של היומיום הוא לא רגיל הכל מתהפך לו מה אנחנו לא מכירים את עצמנו אם אנחנו משנים לעצמנו אנחנו יושבים נניח בעבודה ופתאום אנחנו מקבלים טלפון של איזה שהוא מישהו שהוציא לנו את כל החשק רק לשמוע את הקול שלו ואת הרעיונות שהוא הביע כזה מעצבן איך אומרים איך אנחנו אומרים את
זה הוא הרס לי היא הרסה לי את היום אצל אצל יוסף הצדיק הנקודה הזו לא הייתה
יוסף הצדיק מסוגל לפגוש במאסר שני אנשים שיושבים במאסר ולשאול אותם שאלה תהומית מדוע פניכם רעים היום יוסף מה קרה לך אנשים יושבים בבית סוהר נמאס להם מהחיים נמאס להם איפה הם לא רואים את הילדים שלהם הם לא רואים את המשפחה שלהם הם לא רואים את אור היום במצרים זה היה בור שתחת האדמה לא רואים את השמש מה זה מדוע פניכם רעים היום זה יוסף בזה גילה את המהות הפנימית שלו המהות הפנימית שלו הייתה יסוד אבא וזה כתוב במפורש במהמרי חסידות האדמור הזקן מעריך בזה יסוד אבא
לכן יוסף היה יתום רק מאימו ולא מאביב יסוד אבא זה הפירוש הוא שאתה עצמי אתה נשאר אותו דבר אתה בבית סוהר אתה גם בבית סוהר אקטיב אתה מחוץ לבית סוהר אז גם מחוץ לבית סוהר אתה אקטיב הוא היה מלך בבית הסוהר והוא היה מלך מחוץ לבית הסוהר יוסף זו הייתה אישיות שלו הוא לא היה הולך להתאבד כשמשהו לא מסתדר לו הוא לא היה הולך לעשות איזה שהיא איזה שהיא איזה שהוא מגוון שזה איזה אהבה נכזבת או איזשהי תאווה נכזבת או איזשהו רצון גלוי או כמוס זה לא היה קיים אצלו אצל יוסף זה היה המהות הפנימית שלו
האחים לא הכירו אישיות כזאת הם מסתכלים על יוסף והם רואים בן אדם שמנהל מדינה שהייתה מעצמה ומהמעצמה הזאת הוא מנהל את כל העולם אומרים איך יכול להיות שיהודי ישב על כזה כיסא זה לא יכול להיות מה אתם חושבים שהם לא חשדו שזה יוסף
אבל זה כל כך היה
ברור להם שלא יתכן שבןיעקב אבינו זה שאם הראש למטה וכל הזמן רק הוא רואה את צאן לא יכול להיות שהוא יהיה מנהיג בסדר גודל שמשדד מערכות זה לא יכול להיות אז לכן הם החליטו שזה לא הוא ולכן הם לא הצליחו לטעות בהיי בלי רגע אחד שמה זה הוא זה היה כמו שאומרים המהות המהות הפנימית של הצדיק הם היו צדיקים צדיק יסוד זעיר אנפין שמסתכל על צדיק יסוד אבא אני לא רוצה להרחיב בזה אבל אני רוצה רק לומר לכם שאם אתם שמעתם פעם בחיים על מחלוקות שהיו בין צדיקים שצדיק
אחד לא האמין שדבר כזה אפשרי צדיק כזה לא האמין שדבר כזה אפשרי צדיק כזה אומר זה לא בסדר זה כן בסדר כל המחלוקות האלה נבעו אני נותן לכם עכשיו מתנה
הם נבעו מהדי אן איי הזה צדיק שמבחינת יסוד זה אר אמ פי לא האמין שדבר כזה אפשרי לא האמין שדבר כזה יכול להיות
ישבתי פעם בהתוועדות וזה היה ההתוועדות מאוד מאוד מאוד חמה מאוד מאוד וישב שמה גם יהודי לא חבדניק שהיה לובש שטריימל אתם יודעים מה זה שטריימל זה בגד כזה זה כובע כזה שעשוי מפרוות מסת מה ראיתם פעם דבר כזה בקיצור היהודי הזה ישב הוא שואל אותי אחרי שההתוודות הייתה עמוק עמוק בלילה הוא רצה כמו שאומרים לככה ככה וככה הוא אומר לי תשמע אתה מדבר אתה מדבר כל כך טוב אני רוצה להיות חב דניק תגיד לי אני אצטרך להוריד את השטריימן זה מה שנגע לו זה רק הוכיח שהוא נשאר בחוץ והוא חושב שזה יעשה אותו לכאן או לכאן
אבל הנקודה של ההסבר שמוסברת בחסידות חבד זה מוח המח כולל את האיברים כולם הוא כולל אותם אולי בדקות אבל הוא כולל אותם כולם ולכן לכל בחינה יש מקום בחבד זאת אומרת קשה יהיה מאוד להגיד שאין דבר אבל זה קיים באיזה שהוא מקום בנספח בסעיף קטן בשולי הגיליון זה קיים באיזה שהוא מקום אי אפשר את זה לשלול לחלוטין הנקודה הנקודה של צדיק שהוא מבחינת אבא הרבה פעמים שמעתי מאחד מהרבנים בירושלים פעם שהוא חסיד צנז והוא סיפר שהאדמור מצנז כל השנים מאוד מאוד התפלא על הרבי איך הוא מסוגל לשלוח שליחים לכל העולם ול זה שם הוא לא חושש שהם יתקלקלו איפה שהם נמצאים הוא לא חושש לילדים שלהם לחינוך שלהם וכולי וכולי וכולי
זה היה לו שאלה והוא כמו שאומרים הסתייג מכל העניין הוא היה ניצול שואה הוא סבל הרבה בעיות גופניות ויצא לא פעם להגיש לבית רפואה ביוסטון בארצות הברית והוא היה צריך לקבל טיפול והשליח החבדיה המקומי שגר שם לבד הגיע ובא לבקר אותו והוא בא עם שני ילדים והוא האדמור פונה לילדים מדבר איתם והם מדברים את השפה שלו מדברים בשפה מה שנקראת יהודית יידיש מדברים את השפה שלו והוא שואל אותם פרשת השבוע הוא רואה שהם יודעים הוא שואל אותם גמרא הוא רואה שהם מבינים של איפה הם גדלים באיזה באיזה חדר הם גדלים מה זה באיזה חדר הם לומדים
אצלי בבית הם לא גדלים בשום חדר אז הוא היה המום זה היה הפעם הראשונה שהוא נתקל בזה פעם שניה הוא נתקל כשהוא היה באיזשהו ביקור במקום אחר והוא ראה יהודי שמכונה בעל תשובה לובש חליפה בצבע ורוד משהו כזה אתה מבין שזה לא בדיוק מתאים עם השריימל ועם הזה והוא עומד מתפלל והוא מתפלל ודמעות יורדות לו מהעיניים בשביל האדמור הזה
זה היה כמו שאומרים אדם שמסתכל על דבר שהוא אף פעם לא האמין שדבר כזה יכול להיות
זר לו לחלוטין אחרי שהוא ראה את זה הוא אמר לחסידים שלו וזה אני שמעתי מאחד החסידים הרב שמרלר הוא אמר לו ככה מה אני אגיד לך
איך
בין כמה דוקטור אני בקושי דוקטור דוקטור מתכוון בהיררכיה התורנית הלובביץ של רבז הפרופסור הוא
הוא מסוגל יש לו ראייה
אחרת הוא אני לא מבין איך הוא עושה את זה יש לו יש לו יכולות אחרות יש לו יש לו זה זה זה איך אומרים צדיק שמעיד על עצמו אומר דוקטור פרופסור הוא ניסה להתבטאות באיזה שהם ביצועים שיבינו את מה שהוא אומר אז אני רוצה לומר לכם שכל המחלוקות זה של דוקטורים על פרופסורים זה תקחו בחשבון מכיוון שהראש של הדוקטור הוא ברמה מסויימת הראש של הפרופסור הוא אחר אז ככה זה זה המחשה
זה ביחס לכל
הסתכלויות של של המושג מחלות כעת אנחנו מנסים להבין את הנקודה השלישית במאמר של הרבי אריץ שרוצים להגיע צדיק שמבחינת יסוד זעיר אנפין רוצה להגיע לבחינת יסוד אבא אז בשביל זה הוא צריך חדר תוך כדי הדברים אנחנו גם כן נבין מה שדיברנו שבוע שעבר את הסיכון שיש בנדר שטוב לאדם לא לנדור
מה מה מה המהות של העניין המהות היא זה שכאשר האדם מחובר לגמרי לנשמה שלו אז הוא בביטול מוחלט
כאשר האדם לא לגמרי
מחובר לנשמה שלו אז האגו שלו ברמה עדינה תופס אצלו מקום האגו שלו זה כמו ברזלים בגלגלים שמפריע לו להתקדם הלאה מה שעושה הנדר הרצוי כשעושים נדר באופן מוצלח ונכון מה עושה הנדר לאדם הנדר מחייב אותך לעשות משהו מה קורה ביום יום שלנו שאנחנו מעמיסים על עצמנו עוד מטלה+ מטלה+ מטלה+ מטלה+ מטלה+ מטלה אז ישנם שני אפשרויות אפשרות אחת שפשוט מקרוס אפשרות
אפשרות שנייה שמרוב המטלות אנחנו נפסיק לחשוב על המטלות שאנחנו צריכים לעשות וכתוצאה מכך שנפסיק לחשוב אלא רק נהיה עסוקים בעשייה העוצמה של ה יש מה שנקרא כמות כשאתה דוחס אותה בעוצמה מאוד חזקה היא הופכת להיות איכות ואז כבר לא ישנה המהות
של הזמן יש לי רק 24 שעות ביממה
אבל אם אני עושה תוכנה של דחיסה שדוחסת ודוחסת ודוחסת ודוחסת ודוחסת אז
פעם
פעם הייתי צריך לעשות את אותו דבר להכין אותו במשך חצי שעה עכשיו בחצי דקה איך יכול להיות דבר כזה פשוט עברתי לאיזשהו לבל אחר עברתי לאיזה שהיא צורת חשיבה אחרת שבתוך צורת החשיבה הזו גם החצי דקה עושה עבודה אני מנסה לומר שבחיים האישיים שלנו אתם תוכלו לקחת דוגמה מעצמכם הרבה פעמים כשאנחנו לוקחים על עצמנו מטלות אתם תוכלו להיזכר שלפני שהייתי אמא ולפני שהייתי צריכה לעשות ככה וככה וככה וככה אז הספקתי בקושי בבוקר לקום ולהתקלח ולעשות כמה טלפונים וכבר הגיע אחרי צהריים אבל כאשר האדם יש לו הרבה הרבה מטלות אז הוא לא מבין זה באמת דבר מעניין שיש יש נשים כאלה יש דברים כאלה שהם גם מצליחים להיות אמא וגם מצליחות לבשל וגם מצליחות ללמוד וגם מצליחות ואחר כך הם מסתכלות על עצמם בשנים המבוגרות יותר
הם לא מבינות איך הם הצליחו בזמן הזה גם להביא ילדים
גם לחנך אותם גם וגם וגם אבל יש בזה משהו יש משהו בזה שהאדם כשהוא מלחיץ את עצמו לחץ אני מתכוון לחץ שעדיין
לא או לא עושה שבירת הכלים לא משאיר אותך על הרצפה לחץ כזה שהוא שהוא גורם לך במילים שלנו לשכוח מעצמך ברגע ששכחת מעצמך אז יש לך יכולת להעביר מסרים שהיו קודם שייכים לכמות של זמן באמצעות איכות להעביר את האמצעים ואת המסרים באמצעות איכות אני יכול לשוחח
עם בן אדם במשך שעה ולא הצלחתי להשפיע עליו עובדה שאנשים עברו ליד הרבי במבט אחד במילה אחת שינה אותם ועל אמת אתה שואל את עצמך איך דבר כזה קורה עזבו את העניינים המיסטיים הרוחניים אני מסתכל טכנית איך זה קרה
כאשר האני לא השקעתי את כל הנשמה ואת כל הלב ואת כל זה
אז אני צריך שעה אבל אני לא מצליח אבל כשבנאדם משקיע את כל הנשמה ואת כל הלב אז אפילו חצי דקה מספיקה השאלה מה העברת באותו חצי דקה אם העברת את המהות או שהעברת איזה שהם דברים חיצוניים שטחיים טוב אז כאן
בנקודה הזו של של המעבר נמצא נדר הסיכוי והסיכון של הנדר מצד אחד הנדרים עלול להביא אותך לגבהים ופסגות שאתה מרוב שלקחת על עצמך עוד מטלה אז אתה תהפוך להיות איזשהו בן אדם כזה מרחף באוויר זאת אומרת אתה תהיה למעלה מן המקום ולמעלה מהזמן ברמה
מסויימת אבל מצד שני הנדר אם אתה בן אדם שלוקח אותו יש אנשים שלוקח את המטלות ומעמיד אותם מול העיניים איך אני אוכל לעשות את זה אני לא אני לא מאמין אני לא מאמינה שאני אעמוד בזה אני לא יכולה לעמוד בזה ואז נופלת במיטה כבר עכשיו
כי רק מהמחשבה רק מהפחד זה נקרא שאתה התחברת לאני שלך יותר חזק ממה שהיה קודם אם עד עכשיו רציתי שאתה תשכח מעצמך מרוב המטלות אז אתה מרוב המטלות אז לא פתאום אני לא יכולה לעשות שום דבר כי המטלות האלה כל כך גדולות אז אני הולך איך אומרים אני הולך לישון כבר מעכשיו אני ראיתי שאני לא אוכל לעשות את זה אז אפילו קצת לא עשיתי אמרתי אני אשן מעכשיו לפחות אני ארוויח כמה שעות עוד שנה זה התנועה שהיא מאפיינת אותנו הרבה פעמים ולכן אומרים לנו תשמעו אל תנדרו כי כי מבחינת צדיק יסוד זעיר אנפין כנראה תעשו פוק לאיזה שהוא מקום אחר שגם הדרגה הקודמת לא תהיה כמו שאומרים כל המערכת תקרוס אבל במצב השפוי במצב החיובי אז המטלה הייתה אמורה לגרום לך להגיע לאיזשהו עילוי אז לכן
אי אפשר לבוא ולומר שזה מומלץ לנדור נדרים מה שכן מומלץ להגיע לבחינת יסוד אבא בלי נדרים זה באמצעות הביטול הפנימי של האדם זה באמצעות שהאדם נכנס לתוך העניין הוא נכנס עם כל הנשמה ועם כל הלב ואת עצמו הוא שם בצד בלי לנדור נדר אם אתה מתאמן על זה ככל שאתה מתאמן על זה מוקדם יותר אתה מצליח יותר אני רוצה להמחיש את זה בכמה מעשיות ובזה לסיים
הנקודה של להגיע לבחינת לבחינת יסוד אבא זה שאתה מוכן ללכת על דבר במסירות נפש ואת עצמך לשים בצד ואז מתברר לך שאתה בכלל לא צריך למסור את הנפש אבל אתה צריך להיות מוכן לעניין אז אני אספר סיפור אחד ששמעתי מאדם שהוא גביר אדיר של לו הרבה כסף והרבה זמן ללמוד תורה אין לו אז הוא החליט הוא אדם דתי אז הוא החליט שהוא יקיים בהידור הרי כתוב על 3 3 עמודי עולם ישנם תורה עבודה זה תפילה וגמילות חסדים זאת צדקה אז הוא החליט שהוא ישקיע בעמודים שהוא יכול לעמוד בהם שזה תורה שזה תפילה וצדקה אחת ההחלטות הטובות שלו הייתה זה שהוא לא מתפלל
פעם תפילה שלא במניין אין מה שנקרא בגין לא יעזור הוא תמיד התפלל במניין אבל יום אחד לצורך העסקים שלו הוא חזר בטיסה לארץ בשעה אחת אחרי חצות לילה תפילת ערבית הוא עדיין לא התפלל והוא לא ידע מה הוא עושה עם עצמו והוא ישב וחשב היה לו את העוזר שלו והעוזר עזוב אותך אולי תלך לאיצקוביץ אולי תלך פה אולי תלך
אמרנו כל מיני הצעות נתן לו והוא רואה שהזמן אוזל והוא
לא מוצא את עצמו ואז הוא איך אומרים נפל על רעיון שרק בן אדם שהולך על דבר על החיים ועל המוות היה עושה אותו הוא הרים טלפון לתחנת מוניות לילית והזמין 8 מוניות
הוא והעוזר שלו זה שניים הוא הזמין 8 מוניות הוא ביקש שהם יהיו יהודים מה בעל תחנה 8 מוניות מגיעים הוא שואל אותם אחד אחד כמה עולה
המתנה של שעיט אצלכם הם אומרים לו 100 ש"ח בלילה הוא אומר להם אני צריך רק חצי שעה בנוסף לזה שבאתם קדימה עושים תפוסי
תפילת ערבית
אתם מצטרפים הם לא התפללו ערבית באותו לילה לצערי והוא הבטיח לכל אחד 50 ש"ח זה לא הרבה
כסף יחסית לבן אדם שתפילת ערבית זה עיקרון אצלו וגם יש לו כסף בכיס אין לו שום בעיה עכשיו
הוא לא סתם היה מתפלל הוא היה מתפלל מכל הלב מכל הנשמה כמה זמן לוקחת תפילת ערבית 10 דקות כולל הכל אצלו רק השמונה 10 היה לוקח 17 דקות
ככה הוא היה כזה מה אכפת לו המוניות הוא אלמוני אין לו בעיה הוא
התפלל הוא הם כל כך התרגשו החבר'ה האלה שאף אחד מהם לא היה דתי הם כל כך התרגשו בסיום התפילה הוא מוציא כסף בעוד תוספת נותן לכל אחד אני אומר לו למה אתה חושב שאת המצווה הזאת אנחנו נמכור לך בשביל 50 ש"ח החזירו לו את הכסף חזרה אז אני
סתם נותן דוגמה דוגמה שבן אדם לא משנה לקחת איזה שהוא דבר והלכת עליו עד הסוף זה עד הסוף שלי מי מאיתנו היה עולה על רעיון כזה באישון לילה אף אחד לא מי שזה נוגע לו הופך להיות גם יצירתי וגם הארנק שלו פתוח ובסוף לא היה צריך להוציא גרוש אז גם מתפלל במניין גם זיקה 8 אנשים תפילה במניין וגם זיכה אותם במצוות
נשאיר את הכסף אצלו בארנק אבל מה דורשים עמך המכה הראשונה צריכה להיות מסורת נפש זאת אומרת זה חייב להיות אמיתי זה לא יכול להיות שאתה תבוא אתה יודע מה בוא בוא ננסה בוא נעשה איזה שהוא הצגה אולי זה יעבוד אולי זה ילך זה לא עובד אין זה לא עובד זה עובד רק שזה אמיתי אז כשזה אמיתי הקדוש ברוך הוא השכינה השורה בתוך העניין וזה עובד עכשיו מה הבעיה של צדיק בבחינת יסוד זעיר אנ פי מה הבעיה שלו הבעיה שלו שהוא מפחד הוא מפחד
לא לא אני לא תשמע זה זה סיכון זה בעיה אני לא לא יכול ללכת לפה אני לא יכול ללכת לשם
זה יכול להחריב אותי זה יכול הוא מאוד מאוד בתנועה
של
הוא מאוד מאוד
בתנועה של פחד הוא מאוד מאוד בתנועה של צריך לשמור אז אומרת לו תורת החסידות במילים עדינות אתה קצת רוצה לעזור לאלוקים זאת אומרת
אתה קצת רוצה לעזור לקדוש ברוך הוא יש מה שנקרא הקדוש ברוך הוא שומר אתה רוצה גם כן לעזור
לו לשמור אז הקדוש הקדוש ברוך הוא אומר לבן אדם אם אתה רוצה לעזור לי לשמור אז אתה מסתדר לבד זאת אומרת אתה בעצמך אלוקים אז אלוקים תיסע את המסע שלך בעצמך תהיה הסבל של עצמך זה מזכיר לי מעשה במלחמת העולם הראשונה אז היה מלחמה בין רוסיה לגרמניה למלחמת עולם הראשונה ברוסיה רוסיה ניסתה לשמור על מחיר הזהב שלא ירד הזהב היה זול ואילו המשי ושאר הדברים היו מאוד ביוקר בגרמניה בגרמניה
המשי היה בזול והזהב היה ביוקר יהודים איפה שהם מריחים ריח של של כסף אז הם נמצאים שם אז היהודים היו קונים זאת אומרת קונים זהב בגרמניה ומעבירים לשעה ומשם מעבירים משי לרוסיה עכשיו אי אפשר להעביר את זה מכאן לכאן מכיוון שהגבולות היו חסומים ולא היו נותנים לעשות הברחות אז הם היו מעבירים את זה דרך היערות מהצדדים אז מספרים על איזה אחד המזוודה שלו כבדה מלאה בזהב הוא יוצא מרוסיה לכיוון גרמניה ופתאום הוא רואה ככה שוטר בגודל טבעי תופס אותו
ביער
והשוטר אומר לו זה לא היה בלילה זה היה ביום שובר של השוטר מה אתה עושה פה אומר אני אני חוזר עכשיו מאחותי שהיא מהעיירה הזאתי אני הולך חזרה ו אתה רוצה לעשות את זה דרך היעד דווקא אז הוא אומר לו בגלל שביער אני שומע צפצופים של ציפורים ואני הולך על העשב אני שומע את הרשרושים של העלים זה נותן לי השראה
אני גם אוהב לראות פרפרים ככה בנוסטלגיה אומר כל מיני דברים אז השוטר אומר לו אתה יודע מה גם אני אוהב אבל מה אני אני משתעמם שאני הולך לבד אז בוא נלך ביחד ואז הם הולכים הולכים הולכים הולכים ומדברים על
כל השטויות בעולם עד שמגיעים לסוף היער לגבול ואז השוטר
מרצה עם פנים ואומר לו תפתח את המזוודה שלך הוא פותח את המזוודה ורואה שזה זהב והוא אוזק אותו ושולח אותו לתחנת המשטרה ואני אומר המבריח הזה כולו כעוס סמוך פנים עצבני מקלל את השוטר השוטר אומר לו תגיד לי למה אתה מקלל אותי מה אני לא בן אדם טוב כל כך הרבה פעמים אתה הצלחת עליי הפעם אני הצלחתי אליך מה מה האסון הגדול מה הבעיה אומר לו לא על זה אני מתעצבן מילא פעם אני פעם אתה אני יכול להבין אבל למה לא אמרת לי את זה מההתחלה למה אתה נותן לי לסחוב את המזוודה כל הדרך ואז אתה אז השוטר מסתכל
אני אומר לו למה אני הסבל שלך
תזכור מתי אתה מזוודה למה אני הסבל שלך
אז זה הקדוש ברוך הוא אומר לנו גם כן ברגע שאנחנו לוקחים כמו שאומרים את הגורל שלנו בידינו ואנחנו השומרים ואנחנו המפוחדים הזה אז בבקשה תסחור תסחוב לבד אם אתה כזה גיבור ואם אתה כזה שומר אז תעשה את זה עד הסוף אל תבקש ממני שאני אעזור לך אם אתה רוצה את העזרה שלי אז תשמע לי מהתחלה עד הסוף אתה לא נכנס כמו שאומרים ואז בן אדם שואל אבל
איך אני מגיע לתוך
הביטול הזה הביטול הזה ביטול כזה של עין ובלי אגו אני יכול רק לומר לכם סיפרתי קודם על אהה על המבצעים של סיירת מטכל עושה שאלו פעם את המפקד שלהם איך אתם עושים מבצעים איך זה עובד אצלכם אז הוא אמר אנחנו קודם כל רואים את הסוף אחרי הסוף אנחנו מתחילים ללכת אחורנית ולחפש את השלבים אבל כל מה אנחנו רואים את המטרה מי שרואה את המטרה חזק אכפת לו להגיע לבחינת התקשרות נשמתית עם הבורא השראה פנימית מהבורא לקבל את האורנסוף מהבורא יש לו בזה עניין אז את כל השלבים בסוף הוא יצליח להגיע לבד אבל השאלה אם זה נוגע לך בנפש שמעתי פעם מהרבי בהתוועדות היה
המגיד מדובנה היה מומחה במשלים וסיפורים אז שאלו אותו פעם איך אתה מוצא לכל עניין סיפור ומשל בול פגיעה איך אתה עושה את זה אז הוא אומר להם אני אגיד לכם משל סיפר להם שהיה פעם היו עושים גם היום עושים ירייה על מטווח כזה יורים חיצים מי פוגע בצורה מדוייקת ויש שמה עיגולים עיגולים קטנים קטנים קטנים והם ראו אדם
שכל אצלו יש לוח כזה וכל החיצים בדיוק
איך הוא הצליח בדיוק לפגוע בנקודה אז שאלו אותו אז הוא ענה להם מה אתם מדברים אני קודם כל מכניס את החץ ואחר כך אני מקיף סביבו את העיגול אני לא יודעת את זה מרחוק אז אמר להם המגיד מדוב למה אתם חושבים אני קודם כל רואה סיפורים אחרי שיש לי סיפור טוב אני מחפש איזה
מוסר את כאן אני יכול להלביש עליו זה לא הולך הפוך שאני רואה איזה שהוא משהו תורני רוחני ואחר כך אני מוצא לו איזה שהוא משל הפוך אני לוקח את הסיפור
אנחנו אומרים בוא נהיה חכמים זה לא נס זה פטנט ברגע שהאדם מציב לעצמו את המטרה והיא נוגעת לו בנפש סוף כל סוף הוא מצליח להגיע אליה ברגע שהוא מחפש לראות מה יהיה השלב הבא מה יהיה השלב הזה מהשלב הזה הוא מתייאש מתחילת הדרך תעזוב תשים את כל הדרך בצד תסתכל על המטרה לא מעניין אותי שום דבר אני צריך להגיע לזה אם אתה מעמיד את זה כל הדרך באמצע הופכת להיות כלום הופכת להיות לערות סבתא זה זה מתלבש זה נמס לך בידיים והקושי נמוג לעומת האהבה הנצחית והרצון הכנה להגיע לנקודה אז זה בעצם המסר לפי תורת החסידות מה שרצה שלמה המלך לומר לנו טוב
שלא תדו זה אם אתה רוצה להישאר יסוד זעיר אנפין ושתדעו ולא תשלם כי לעבור מבחינת יסוד
זהיר אנ פי ליסוד אבא
ייפול באמצע הנדר באמצע הדרך באמצעות נדר שלא יכולתי לעמוד בו עדיף שלא תתחיל בכלל ותישאר לפחות מבחינת יסוד זעיר אנפין
אבל יש לך אפשרות
להגיע ליסוד אבא בלי הנעדרים באמצע הדרך תעשה תציב לך את המטרה ותלך בתוקף בעוז ולא תצטרך כל מיני שיטות מלאכותיות באמצע הדרך שהקדוש ברוך הוא יעזור לנו שנצליח בפועל ממש להוריד את הדברים באופן כזה שישפיע בעולם הגשמי למטה מעשרה טפחים