ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

החלום ודברי הכסיל

כִּי בָּא הַחֲלוֹם בְּרֹב עִנְיָן וְקוֹל כְּסִיל בְּרֹב דְּבָרִים 🔹 רוב החלומות הם הבל כי מקורם בדיבורים ומחשבות לא מתוקנים של האדם במשך היום 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ה פסוק ב 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת יש לנו פסוק בהחלט מעניין בפרק ה בפסוק ב אומר שלמה המלך כי בא החלום ברוב עניין וקול כסיל ברוב דברים
כי בא חלום ברוב עניין הפירוש הפשוט מתייחס קודם לחצי הראשון של הפסוק רשי מפרש שהחלום כי דרך החלום לבוא ברוב הערעורים שאדם מעיין ומערער ביום הדרך של החלום זה שהוא בא בסיבת המחשבות והערורים שהאדם חשב וערער במשך היום ככה מפרש רעש את הפסוק מהסגנון של הדברים אנחנו שומעים שרשי מותח קצת ביקורת קצת קצת משהו עדין רשי מותח קצת ביקורת שאתה
שהחלום לא כל חלום אומר משהו הוא מותח איזשהו ביקר אותו הוא אומר שרוב דרך החלום
בו זאת אומרת הדרך הסדירה של החלומות
זה פשוט מה שאתה חשבת במשך היום הוא לא אומר האם מה שחשבתי במשך היום זה בסדר או לא בסדר נכון או לא נכון או לא מתייחס לזה אבל אנחנו שומעים ככה בעדינות בלשונו שאל תתפעל יותר מידי מכל חלום מכיוון שדרך של החלום זה מה שחשבת זה מה שאתה מדבר
זה מה שאתה חולם זוכר אני זוכר שביומנים של השנה הראשונה של עד שהרבי לא קיבל את הנשיאות אז באו אליו חסידים ואמרו לו שהם חלמו חלום שהוא קיבל את הנשיאות אז הרבי צחק אמר חשבתם על זה ביום אז חלמתם על זה בלילה אבל זה לא האמת אז הם
אנחנו שומעים גם כאן שכשאתה חושב על משהו ביום ואחר כך אתה חולם עליו בלילה אז אל תיקח את זה ברצינות עכשיו הרעיון הזה הוא בא לידי ביטוי הרבה הרבה יותר תקיף הרבה יותר חזק כאשר אנחנו פותחים את סגרות הקודש של הרבי הרשם אני רוצה להקדים ולומר לכם שיש
כמה חלומות שברובד הרשמי של השולחן ערוך הרובד הראשוני של השולחן ערוך הוא כותב עליהם בצורה ברורה שזה חלום שאומר דבר אמיתי אז אחד מהם זה שאם חלילה אדם ראה שספר תורה נשרף בחלום דבר שני אם הוא ראה שהשיניים שלו נופלות
דבר שלישי אם הוא רואה תפילת נעילה של יום הכיפורים אם הוא רואה את הקירות של הבית שלא נופלים כל הדברים הללו זה דברים שעל פי ההלכה האדם שחלם אותם צריך להתענות תעניק חלום זה דבר חמור זה דבר קשה וצריך להתענות תענית חלום במצב כזה מה זה נקרא תענית חלום זה שעל ידי שאתה מתענה אתה מסיר את הגזרה שהחלום העביר לך הרבי הרשם מתייחס לדברים שהוא שמע
אבא שלו הרבי המרשמ שהוא אמר שארבע החלומות האלה הקשים מה שאני עושה זה לפני שאני הולך לישון אני חושב על ארבעתם
ככה הוא מספר
אני חושב על ארבעתם וזה עצמו מוריד את האפקט של החומרה שהם כאילו אפילו אם אני אחלום על זה באמצע הלילה זה לא יגיד כלום כי החלום האמיתי זה כאשר אתה לא ירערת על זה ביום זה כלל ראשון אם אתה ערערת על זה ביום אז אפילו רמז זה לא זה כלום כלום כלום בלשונו
הוא אמר שארבעת החלומות שהוא חשב עליהם במחשבה שלו קודם השינה אז אפילו אם אחר כך הוא יחלום את אחד מהם אין בכך כלום מכיוון שהם באים בוודאי מהערעור שהוא ערער קודם השינה עכשיו לפני שאני ממשיך הלאה אני רוצה ביחד איתכם לדון פה בפסקה הזאת שזה משהו מאוד מאוד מוזר אנחנו יודעים שהכל בהשגחה פרטית אז בוא נתאר לעצמנו שהלכנו ברחוב וראינו אדם שנתן לשני אגרוף בפה זה מאוד לא נעים שבר לו את כל השיניים והשניים יצאו החוצה אחר כך בלילה באנו הביתה וסיפרנו בבית מה שראינו ואחר כך בחלום הלילה גם כן חלמנו על זה וזה אחד מהחלומות הקשים הבעייתיים
אז תגידו זה לא השגחה פרטית שגם ראינו בן אדם כזה ברחוב ואחר כך גם סיפרנו את זה בבית ואחר כך גם חלמנו למה כאן פתאום אומר לנו הרבי אמרש לרבי הרב שאם אתה ערערת אז מיוסד על דברי חזל שאם אתה ערערת על זה ביום זה לא אומר שום דבר למה פתאום
הוא
כמו שאומרים נעצר למה כי רק אם חלמתי ולא עירתי ביום זה השגחה פרטית שאלוקים מבקש להעביר למסר אולי גם כאשר אני ראיתי דבר בהשגחה פרטית אז זה בא להגיד לי משהו
ובא להעביר לי איזשהו מסר
אז את הנקודה הזאתי מסבירה תורת החסידות שיש כמה וכמה דרכים איך שריבונו של עולם מעביר לנו מסרים בדרך כלל הביטוי הוא על צבאיד זת וואנהרט צריך ללמוד מכל מה שהוא רואה או שהוא שומע או ראה בעבודת השם המסרים שאנחנו רואים בחיי היומיום זה לא מסרים של מוות זה לא מסרים של מיטה זה לא מסרים של חידלון זה לא מסרים שמה שאנחנו לא צריכים לעשות אלא זה מסרים של מה שאנחנו צריכים לעשות דהיינו מסרים
אופוזיטיביים חיוביים של בנייה של יצירה
אלו הם המסרים של מה שאנחנו רואים כל מה שיהודי רואה או שומע או צריך לקחת מזה איזה שהיא הוראה בעבודת השם זה לא הוראה או ראיתי לוויה סימן שאני הולך עוד מעט למות זחי דלון המסר שאתה צריך ללמוד זה איך אני הולך לחיות יותר טוב כתוצאה ממה שראיתי יוצא מן הכלל הוא החלום שבחלום יכולים להיות מסרים קשים יכולים להיות מסרים שמעבירים איזשהו מסר קצת יותר שלילי אם אפשר להתבטא ככה יש 4 חלומות שהם קשים והם בוודאי אומרים לי איזה שהוא מסר שלילי אז עכשיו מה שקורה זה שאנחנו מערבבים לפעמים בין הדברים וזה מה שחזל באים ללמד אותנו כאשר אתה
רואה
או חושב מהרהר או מדבר במשך היום על איזה שהוא דבר אז תדע לך שעצם זה שאלוקים הפיל לך את המעשה הזה שראית או את ההרהור הזה בראש או את הדיבור הזה זה כבר ברור שהוא רוצה במסר הזה ללמד אותך משהו חיובי עכשיו יש לנו עוד כלל מאוד מאוד יסודי שתמיד דבר חיובי מתגבר על דבר שלילי אז כשאני ראיתי למשל לצורך העניין לוויה
וחזל מלמדים אותנו שכשאנחנו רואים לוויה אתה צריך לערער יראו תשובה אתה צריך לומר לעצמך את הפסוק והחי יתן לליבו איך אני הופך לעשות את החיים שלי יותר פרודוקטיביים יותר מועילים איך לנצל את עצמי יותר זה משהו החיובי שאני לוקח אחר כך בלילה חלמתי על זה שחלום כזה משהו לא טוב הוא היה בהקשר ללוויה שראיתי
אז יש פה
מלחמה החלום יכול להעביר גם מסרים שליליים החלום במהות יכול להעביר גם מסר שלילי ואילו מה שראיתי ביום זה רק מסר שלילי זה רק מסר טוב
עכשיו יש לנו
כלל ביהדות שתמיד המסר החיובי מתגבר על המסר השלילי וזה הסיבה אני מסביר את המכתב של הרבי הרשם שהאבא שלי
אמר לעצמו אני אחשוב על 4 החלומות הקשים הללו וזה כיוון שזה היה בשעה שאני ער אז זה בוודאי בא להעביר רק מסר חיובי אחר כך הם גם בלילה אני אחלום על זה זה בטוח לא יכול לנצח את המסר השלילי את המסר החיובי שהיה ביום אז עד עכשיו רציתי רק פשוט למקם את המהות הפנימית של החלום אם אתה ערערת זה כבר היה בעולם התיקון הערעור הוא מסודר זה משהו שאתה אחראי עליו משהו שאתה בונה אותו זה הירעור ואילו החלום זה משהו לא נשלט הדברים הרעים מסוגלים לעבור בחלק הלא נשלט בנפש אבל אם כבר תפס אותם החלק הנשלט אז הם כבר לא יכולים לברוח למחוזות רחוקים אין להם את האפשרות הזאת אז זה הנקודה הראשונה היא יכולה הרבה מאוד לעזור לה
קודם כל סתם שאנחנו רוצים לדעת מה החלומות שלנו מה נכון ומה לא נכון אז אנחנו יכולים כבר לשים בצד הייתי אומר 85% או 95% מהחלומות שהם בהחלט כמו שאומר רשי דרך החלום לבוא ברוב הערעורים שהאדם מעיין ומערער ביום אנחנו יכולים להודות בזה שרוב המקרים שאנחנו חולמים זה בעקבות איזה שהם דברים ששמענו שראינו שחווינו שהרגשנו במשך היום אז לא החלומות האלה אנחנו כמו אותם אנחנו בכלל לא לוקחים ברצינות וזה הפסקה הראשונה הפסקה השנייה שעליה אני רוצה לדבר זה מה קורה עם אותם 5% חלומות שבאים אלינו ואנחנו לא תכננו אותם מראש לא חשבנו לא דיברנו וזה בא
אז יש הרבה
כללים ומכיוון שאני משועבד לפסוק שלפנינו אז אני מתייחס לא לכל הכללים כי אם אתם תרצו על חלומות אתה צריך לעשות קורס על חלומות קורס חלומות זה לא זה לא זה לא יכול להיות בזה אני רק נותן עכשיו טעימה וזה לא שייך שאני אקיף את כל הנושא בשיעור אחד אני רוצה להתייחס ממבט ששייך לפסוק שלנו ומבט החסידי על חלום של 5% החמש% של החלום שבא ללא ערעור אז זה יש לנו מסורה שמתחילה קודם כל אני הולך לפי הסדר של הדורות מתחילה קודם כל אצל הרבי הצמח צדק
הרבי הצמח צדק הגיע אליו חסיד לשבת שהחסיד הזה חלם חלום נורא ואיום שעל חלום כזה צריך להתענות כמו שאני סיפרתי לכם 4 חלומות כנראה שזה היה משהו בקשור לארבעת הדברים הללו
והוא התחיל לעשות תענית בשבת
והרבי עצמו ראה את זה ברוח קודשו והתחיל להגיד מאמר בשבת היה אומר מאמר אז הוא כיוון את המאמר שלו עם דיבורים על חלומות והוא אמר דבר כזה כמו שזה מופיע בספר לשם האוזן הוא התבטא כך אשר הגלויות והצרות נתרבו ומחשבות בני אדם טרודים ומבולבלים תמיד על כן גם החלומות מבלבלים ואין בהם ממש לפנות אליהם כלל ועל כן בזמן הזה אסור להתענות שום תענית חלום בשבת הוא בא ומניח איזה שהיא הנחה חדשה שרק צדיק יכול להגיד אותה כי אנחנו לא מבינים בעניין רוחני
הוא אומר שהיום גם כאשר אדם יחלום אני עוד מנסה להסביר את זה בהמשך אבל גם כאשר האדם יחלום חלום מה שנקרא החלום הכי גרוע שיכול להיות שעל פי השולחן ערוך
הוא היה צריך להתענות על החלום הזה אבל זה הכל היה מדובר על אנשים בזמן ההוא שהם מתח החיים אומרת החיים היה סביל היום ישנם סיבות נוספות אפילו אם לא ערערת על זה ביום אבל יש כל כך הרבה דברים שמבלבלים אותך במשך היום מכל מיני גירויים וכל מיני דברים שאתה לא תכננת אותם מראש הם משבשים את מערך סף ההכרה של האדם לתת ההכרה שלו ואז יכולים לצאת משם חלומות שיכולים להיראות מפלצתיים כשזה לא מסר אמיתי זה בעצם מה שהוא אמר עדיין הוא לא שלל שבחלום לא עובר מסר אמיתי יש לפעמים שכן יעבור מסר אמיתי
אבל הוא טוען שזה לא מוכרח כדי להתיר לאדם להתענות בשעות זה ניתן לעונג
ואתה עובר עבירה בעצם על זה שאתה מתענה בשבת כדי להתיר לאדם להתענות בשבת זה צריך להיות ודאות של 100% היום הוודאות הזאתי כבר לא קיימת זה השלב הראשון שבמשך הדורות בהקשר החבאדי אני לא כל כך מדייק כי עוד מעט אני אזכיר מאמר של הרבי הזקן אבל הסיפור היה קצת יותר מוחשי אז לכן בחרתי להביא אותו ראשון אחר כך בשלב מתקדם יותר אנחנו מוצאים באיגרות הקודש של הרבי הראייה ואחר כך בעקבות הקודש של הרבי כמה פעמים שהוא מתייחס לאנשים שחלמו איזה שהם חלומות ואצלם מוסיפים עוד ביטוי אצל הרבי עצמך צדק אנחנו מקבלים את הפרספקטיבה שיש כזה בלבול בעולם
הרבי קצת מחדד יותר מה הוא הבלבול ואז אנחנו יכולים לדעת מתי החלום שלנו כן אמיתי זאת אומרת הוא נותן כן אפשרות שהחלום הוא אמיתי אבל הוא אומר שהכלל הוא כאשר האדם מדבר הרבה דברים בטלים במשך היום ואני לא מדבר כעת על דברים אסורים
אלא דברים של מה בכך דברים מותר אבל דיבורים דיבורים דיבורים כאילו סתם סיפורים
מה היה שם ומה היה פה ומה ראינו הרמבם בתראו בפירוש ובשנויות מסכת אבות בהתחלה לא מצאתי לגוף טוב משתיקה אז הרמבם מחלק את הסוגים של הדיבורים לכמה דרגות אז הוא אומר הדרגה הכי גרועה זה קללות זה אחיך אחר כך יש יש דיבורים שהם שהם טובים אבל הם מזיקים לאדם אחר זה מעניין הרמבם היה גם רופא נפש אומר שאתה מדבר שבחים על בן אדם זה טוב אבל זה רע לבן אדם שאתה מדבר עליו כי מתחילים השונאים שלו לחזק את השנאה יותר והדרגה השלישית זה הדרגה שעליו אנחנו מדברים היום זה דיבורים שהם סתמיים לחלוטין סתם דיבורים הם לא אסורים הם לא מותרים הם לא מזיקים
וזה הדיבורים שעליהם אומר הרבי שהדיבורים הללו משבשים את התדר של מערכת החלום שהיא בעצם מתנה שנתן לקדוש ברוך הוא לאדם שדרכה יכול להעביר לו מסרים זה בהחלט נכון דרך החלום אמורים היו לעבור מסרים אבל הדיבורים הבטלים במשך היום גורמים למערכת הזו להשתבש זה הייתי משווה את זה לאיזשהו מכשיר מוטורול הישן שאתה אמנם יש לך אומנם קולט אבל הוא קולט עכשיו לא יודע תחנות רדיו ערביות וכל מיני ואתה לא מצליח להעביר אף מסר כי הוא כל הזמן קולט כל מיני דברים בשטח כדי שהוא יקלוט אותה צריך ליצור גל שהוא מיוחד רק לו שאף אחד לא יכול לעלות עליו לא מטוסים ולא לוויינים ולא שום כלום ואז המסר יעבור אז יש איזה שהוא נקיות זה
שהיא חשובה לי שתבינו החסידות בהחלט מאמינה בחלומות והיא טוענת שהחלומות שיש להם מסרים אבל היא טוענת שהרבה מאוד פעמים קודם כל מיקמתי את זה זה רק 5% חלומות אמיתיים אבל בתור החלומות האמיתיים שאמורים להיות אמיתיים יש רוב מוחלט של פעמים שיש שיבוש במערכת כלומר שאנחנו מעבירים אנחנו מלחים את אותו את התדר המלכלכים את הטנדר ואז זה לא עובד זה לא זה לא לא מתקבע זה לא אנחנו
אנחנו מקבלים מסרים של טעויות עכשיו הראשון בחסידות חבד שדיבר על זה זה האדמור הזקן בספר נתניה בפרק כף טית הוא אומר שישנם שדים
ככה הוא קורא
להם שדים שנוצרו מהמעשים הלא טובים של האדם עכשיו תבינו מה המעשים הלא טובים לא מדובר שהוא רצח מישהו מספיק שהוא אמר איזה לשון הרע איזה רכילות זה נוצר מלאך לא טוב עכשיו המלאך הזה רוצה לנקות אותו אז הוא מנקה אותו הוא מפיל עליו חלום הופך בלש בלילה והחלום מפחיד הזה גורם לו מין בעטה הוא קם בבהלה וזה אמור לכפר לו הצער הזה אמור לכפר לו על מה שהוא עשה ככה אומר האדמור הזקן בספר התניה אז זה מוסיף הרבי מביא מצטט את האדמור הזקן הזה בספר נתניה והוא אומר זה עוד ראיה זה עוד הוכחה שאנחנו צריכים לקחת את החלומות בערבון מאוד מאוד מוגבל זאת אומרת אם מדובר באדם טהור טהור אני מתכוון לא מבחינה של טמא וטהור גופנית אלא טהור במחשבה שלו
הדם טהור לב אדם שהוא לא מקבל והוא לא שונא והוא אדם אוהב את הבריות והוא אדם חיובי והוא משתדל לא לדבר דברים בטלים בוא נגיד אנחנו מתקדמים מתקדמים אחר כך אנחנו מתחילים לחפש איפה הבן אדם הזה נמצא אבל
אדם
שהוא משתדל להיות בסדר אז הוא בהחלט אז הוא בהחלט יכול לקבל מסרים מלמעלה והוא מקבל מסרים מלמעלה אבל לא יכול להיות שאדם פיטפט כל היום עלדה ועל ה ובלילה הוא קיבל איזה שהוא חלום מבעית אמיתי זה אולי חלום מבעית ממישהו אחר אבל לא מהתדר האמיתי זה בעצם מה שגם הרבי אראייץ וגם הרבי מבקשים להעביר באגרות הקודש לאותם אנשים שהם פונים אליהם תיקחו בחשבון שזה לא עוד פעם הם לא אומרים שזה לא אמיתי אבל הם אומרים זה לאו דווקא אמיתי אתה צריך לקחת בחשבון שזה יכול להיות לא אמיתי
אנחנו רואים את הנקודה הזו של הרבי שהוא לא אומר שזה לא אמיתי וזה שבכל זאת אחרי שהוא גומר את המכתב זה אומר אבל תיזהר מה תיזהר אז הוא נותן כמה הדרכות מה ראוי שהאדם יהיה הוא מדבר על גבר על המכתב היה מופנה לגבר אז הוא
מזכיר לו שהוא צריך לשמור על הטהרה של עצמו זה נקרא טבילת עזרה טבילה במקווה אחרת באמת המערכת משובשת לחלוטין מבחינה רעיונית אחר כך הוא אומר שצריך שיהיה לך בחדר מזוזה כשרה
ונקודה השלישית זה זה להיות זהירות בקריאת
שמע על המיתה שכשקריאת שמע זה על המיטה
פסוק שמע ישראל השם אלוקינו אנשים אחד לפני שאתה הולך לישון עכשיו כל 3 הדברים הללו מי שיודע קבלה גם קריאת שמע גם עניין של טבילת עזרא וגם עניין של שהמזוזת יהיה על החדר כל הדברים האלה זה כדי לשמור אותך מה שנקרא חיצוניים שרוצים להעביר לך מסרים שקריים כדי לצער אותך זאת אומרת שזה יהיה ברור המסרים הללו שמעביר הרבי זה כי הוא מרחם על אותו בן אדם שהוא נמצא בצער אז הוא כאילו אומר לו תשמע זה הכל
בלוף אבל הבן אדם אומר אבל אני מפחד אז
הוא אומר כדי שלא תפחד אני נותן לך הצעה כדי שלא תפחד תיקח בחשבון שיש כאלה שאם אין לך מזוזה בחדר אז הם נכנסים אליך ומפחידים אותך יש כאלה שאם אתה לא טהור אז נכנסים אליך ומפרידים אותך ויש כאלה שכאשר אתה לא קורא קריאת שמע שעל המיטה אז הם מפחידים אותך זה הכל כך בחשבון שלפני שהסיתיתה את 3 הדברים הללו אל תיקח אל תאמין שהחלום הוא אמיתי יש פה כמה
וכמה תנאים שלא תהרהר ביום ושלא לדבר דברים בטלים ושתהיה בן אדם חיובי ושיהיה לך מזוזה כשרה על הדלת ושאם זה גבר שהוא יהיה טהור ושהוא יגיד קריאת שמע על המיטה במקומות אחרים אני יכול להוסיף שעל גבר הוא גם כן אומר לישון עם טלית קטן ציצית שגם היא יש לה את אותו עניין של שמירה וברגע
שכל הדברים האלה עברו כמו שצריך ובכל זאת בא לכך חלום
אתה יכול להתחיל לחשוב עליו בצורה רצינית להסתכל עליו בצורה רצינית אבל אני רוצה לומר שגם בחלום טוב אצל חסידים חלום טוב זה שחולמים את הרבי ואני ככה הוא מזכיר שזה חלום טוב ואף על פי כן זה מעניין שגם הוא באגרות הקודש יותר מפעם אחת מדגיש אני לא יודע למה הוא מצא לנכון להגיד את זה שתדע לך שהרבי לא בא אליך בחלום אבל זה
שראית אותו זה דרישת שלום טובה אבל תדע לך שהוא
לא בא אליי בבלון למה למה הוא מצא לנכון להגיד את זה אני חושב שאצל הרבי זה מאוד חשוב שאנשים לא יחיו בדמיונות כדי שצדיק יבוא אל מישהו בחלום הוא צריך להיות בעל דרגה שאני לא יודע אם אותו אדם שקיבל את המכתב היה בדרגה הזו סיפרתי סיפור על הרב של ראשון לציון הרב אזרן סיפרתי את זה בעבר פה גם כן אני אחזור על זה שוב
רב הזרן חלם חלום שהרבי מלובביץ' נכנס אצלו בבית וזה היה הרבה לפני גימל בתמוז נכנס אליו הביתה ואומר לו הרב הזרם המזוזה שלך לא בסדר הוא ניגש אליו למזוזה מסוימת אני לא יודע איזה בבית והסיר אותה והוא מראה לו בפנים את איפה הפסול
והוא קם הוא ניגש למזוזה והוא פתח בדיוק שמה היה הפסול עכשיו
הוא
היה ממש וטיפ אם מרוחו והוא היא כתב מכתב או שיתקשר אפילו למזכירות של הרבי וסיפר את כל הסיפור הזה מכיוון שהוא אישיות מכובדת אז תוך זמן קצר ענו לו את התשובה של הרבי של הרבי הייתה ככה אני שמעתי אותה מהמזכיר הרב גרונר שקיבל את זה מהרבי
אני לא באתי אליך בחלום אבל כיוון שאני עוסק במבצע מזוזה מהמעשים האלו נבראו מלאכים טובים הם מת הם התלבשו בדמות שלי והם באו אליך איך אומרים הנחתום מעיד על עיסתו הוא אומר איך הדברים איך הדברים
איך הדברים מתגלגלים בעולם זה מעניין ואולי אפילו מעניין מאוד
אבל אבל אנחנו
רואים איך הדברים מתגלגלים כאן בעולם שכשאדם זוכה אז הוא זוכה לקבל מסרים מה זה משנה אם הוא מקבל אותם ככה או מהמלאך או מזה אבל בעיקר נכון אני רוצה לגלות לכם
עוד סוד אחד שהוא לא קשור בצורה ישירה
הכתוב שאליהו הנביא מגיע לבריתות כל ברית הוא מגיע אליהו לא תמיד מגיע שלא בלבוש לפעמים הוא מגיע בלבוש ולפעמים הוא מגיע בלבוש של אחד הנוכחים שנמצא בבריט אם אותו אדם עסק באיזה שהיא מצווה שהייתה חשובה לאליהו אז הוא פשוט מתלבש בו וכשאותו אדם מגיע לברך אליהו מגיע איתו
זה איך אומרים על זה לבד אפשר לשבת לילה שלם ולספר סיפורים להוכיח את זה דרך אגב למרבה הפלא והרבה התדהמה אני חושב שהרבה חסידים לא יודעים מזה הרבי בכמה פעמים בשיחות שלו אומר שצריכים לשאוף לזכות לראות את אליהו הנביא הוא אומר את זה בכמה פעמים בשיחות שלו
הוא גם נותן לזה הדרכה לזכות לראות את אליהו הנביא אנחנו כאילו כאילו שטויות זה לא שטויות זה דבר שאת צריכה להיות לך שאיפה עליו אז הרבי גם אומר באיזה נושאים אתה צריך להידבק בנושאים של חינוך בנושאים של זה בסדר זה בהזדמנות אחרת בשיעור אליהו הנביא רק הנקודה שזה צריך להיות לשם שמיים ברגע שזה לשככול שזה יותר לשם שמיים ככה רבי מסביר בשיחה אז אליהו יכול יותר להתלבש בך כי איך אליהו אמר קנו קינאתי להשם צבאאות
אין ללא שום נגיעה עצמית להשם צבאות כשבן אדם עושה בשביל המשכורת כשבן אדם עושה לשם הכבוד לשם אז זה טוב הוא יקבל על זה שכר אבל אליהו לא לא נכנס פה כדי שאליהו יוכל להיכנס צריך להיות משהו הרבה יותר אמיץ עכשיו אני רוצה להסביר את את העניין של הבעייתיות של הדברים הבטלים שמפריעים לערוץ החלומות שלנו לזרום בצורה סדירה אז קודם כל הדבר הזה הוא הלכה שמופיעה ברמבם בספר היד החזקה בהלכות דעות הרמבם אומר כך זה מעניין מאוד משהו אומר הוא אומר זה חן בדברי תורה ודברי
ודברי חוכמה יהיו דברי האדם מואטים וענייניהם מרובים כלומר מילים מדודות עם הרבה תורים
והוא שציוו חכמים ויאמרו לעולם ילמד ילמד אדם לתלמידו בדרך קצרה
אבל היו הדברים מרובים והעניין מועט הרי זו שיחות טיפשות ועל זה נאמר כי בא החלום ברוב עניין הרמבם בספר ההלכה לוקח וכורך את הפסוק שלנו עם הכלל הזה שאל תדבר דברים בטלים והוא
לוקח את הדברים בטלים אפילו לדיבורים שהם בעצם תוכניים דברי תורה וחוכמה אבל אם הם דברים שהם כבר מיותרים שדיברנו עליהם בשבוע שעבר זה לא טוב
עכשיו
אני רוצה להסביר על פי החסידות הרמבם זה נגלה אני רוצה להסביר על פי החסידות את ההלכה הזאתי מה הבעייתיות בזה שאדם מדבר הרבה דברים שבגלל זה הוא לא זוכה שהערוץ החלומות יהיה נקי מה מה הקשר מה הבעייתיות הזכרתי את זה בשיעור שעבר אני רוצה לחדד משהו שלא בדיוק דובר אז הנקודה בקצרה היא שברגע שהאדם
מדבר הוא צריך לדעת שהוא זורע חיים הדיבור זה עוצמה של פריון חיים כאן בעולם עכשיו אם האדם הוא לוקח דיבור ולא מעמיס עליו מספיק אור יש לי את הכלי הכלי זה המילים אבל כיוון שהאור האלוקי לא מסוגל לרדת למקום ישן אלא דווקא למקום חדש הוא רוצה כלי שיתאים יתאים לדבר חדש אז העור לא מוכן להתלבש בתוך המילים הללו
עכשיו מה זה יוצר זה באמת מפחיד זה יוצר שהאור החיים שהיו בתוך המילים כל מילה שאנחנו מוצאים זה חיים אז המילים החיים הללו שיצאו דיברתי בשבוע שעבר שהם מחפשות להתלבש במשהו הן מתלבשות בכל מיני רעיונות ודמיונות שווא אנחנו מסתכלים בעולם הגדול אנחנו רואים הרבה אנשים שנופלים להם רעיונות
והרעיון לא הוכיח את עצמו ניסו לעשות עם הרעיון הזה איזשהו דבר והרעיון לא היה מוצלח אני לא זוכר אם סיפרתי את זה כאן אבל אני אגיד את זה במילה אחת לארצות הברית היה חלום סיפרתי את זה כאן היה חלום להצליח לכבוש להוריד את סים כמעצמה אחת מהשיטות שהם ניסו לעשות את זה זה באמצעות
זריקה דרך מטוס של מאות עטלפים שאל את העטלפים האלה יהיה איזה שהוא חומר נפץ שגורם לבערה וככה הם יציתו את כל סין
בדמיון הזה הם השקיעו מיליוני דולרים לגדל עטלפים ללכוד אותם הם הורידו עטלפים והם התחילו לעוף חזרה ושרפו איזה שהוא בסיס של האמריקאים זה היה דבר אחד אז הם ניסו לשכלל ניסו לשכלל את השיטה יותר ואז הם יצרו עוד עטלפים+ כמה מאות אני רק יכול להגיד לכם שבסופו של התהליך זה שרק
איך אומרים הדמיון
המפותח הזה עלה להם למעלה משש מיליון דולר ניסיון של למעלה מחצי שנה השקעה אז אני לוקח את זה כדוגמה אני אומר לפעמים בואו נעצור כאן ונשאל מי זה שגרם
לעטלפים להיכנס בראש של האמריקאים
סתם הרי זה שטות לקחת כסף ולזרוק אותו
לפח
זה סתם שטות והבל ומה עם העטלפים המסכנים שמתו הניסיון הראשון שלהם זה העטלפים נפלו ישנים ולא התעוררו בכלל נפלו למטה זה היה הניסיון הראשון זה הזוי לחלוטין אבל 6 מיליון דולר הלכה להזייה הזאתי בהקשר שאנחנו מדברים עכשיו מי מוליד
אבל גם לנו יש הזהיות וגם לנו יש דמיונות וגם לא תמיד אנחנו מקשרים נכון בין הדמיון למציאות ובין מה שכדאי לבין הרצוי לבין המצוינות
מי נותן לנו את היכולת הזה אז אז התשובה שעונה על זה החסידות
שיש הרבה הרבה דיבורים שהם חיים אבל הם לא יכולים להיכנס בתוך המילים שאנחנו נתנו להם מכיוון שהחיים הללו לא רוצים להיכנס במילים אנחנו הכנסנו רוצים לצאת משם כי הם לא מספיק מילים חוזרות על עצמן כמו
שדיברתי בשיעור שעבר באריכות מילים חוזרות על עצמם אז העור לא רוצה להישאר בכלי הזה אז האור הזה יוצא אבל העור הזה כבר הוחצן החוצה הוא כבר נולד בעולם אז הוא מטייל ואז
אתם מכירים מה זה
סופת חול במדבר סהרה בא חול ודוחף את בא הרוח ודוחפת את את החול
ואז יש לך שיער ואז מה קורה אחר
כך הכול נופל+ פעם מה דחפת פה מה משמשתא מה מצאת מה התקדמת שום דבר רוח
הרוחני הזה שיצא לבטלה במילים שהם חסרות תוכן מסתובב בעולם ואז
הוא אין לו אין לו אין לו
זה כמו נשמה בלי גוף אז הוא מחפש להתלבש באיזשהו
גוף
אתם יודעים גם יש לא נכנס זה עוד נושא מעניין לא נכנס אליו גם החסידות מעריכה
לנושא הזה הנושא של דיבוק הנושא של גלגול הנושא של נשמה נכנסת בתוך איזה גוף של מישהו אחר נשמה שהיא ככה סתם היא סובלת היא צריכה או להיות בשמיים או להיות בתוך גוף אבל להסתובב כאן בעולם ללא גוף זה צער גדול בשבילה אז היא מנסה להיכנס באיזה שהוא גוף גם המילים הללו שמסתובבות באוויר מנסות להיכנס באיזה שהוא משהו אז במה הם נכנסות הם נכנסות באיזה שהוא שטות דמיון ואז האנשים כמו שאומרים בדמיון הזה פתאום נראה להם זה ילך זה ילך זה יעבוד זה ילך ואז הוא משקיע משקיע משקיע משקיע משקיע בגלל שהוא ראה מזל שיצא מזה ובאמת לא יוצא מזה כלום והכל הכל להבל ולריק עכשיו מאיפה עוד פעם אני מזכיר מאיפה כל זה התחיל כל זה התחיל מהדברים הבטלים שעליהם מדבר הרמבם תשתדל שזה יהיה כמה שיותר מצומצם כאשר זה בהרבה מילים בהרבה מלל הזה מאבד את התוכן הרוחני שלו
וזה איך אומרים העבודה שלנו העבודה העבודה הגדולה שלנו ככל שאנחנו מצליחים לעשות את הכלים יותר יותר מלאים עם תוכן
אז יש יותר סיכוי שהמילים יהיו עוצמתיות ככל שהמילים הם הם הם ללא תוכן אז העור מחפש את עצמו במקומות אחרים בכל מיני מקומות
אני רק ירצה לקרוא את הלשון של הצמח צדק שהוא אומר מה שאני אמרתי אומר בחצי שורה והוא מקשר את זה לחלומות והוא מקשר את זה להלכה הזו ברמבם שאני הזכרתי אבל תראו איך שזה לפעמים לפשט את הדברים זה קצת מסובך אז הוא ככה מספיק לו 5 מילים 6 מילים אז אומר ככה שריבוי הכלים היינו ריבוי האותיות בא למעט ריבוי הכלים ריבוי האותיות מה הוא עושה בעולם
הכחשה
כיווץ מיעוט מיעוט למי מיעוט מיעוט לטוב כי יש לי חיים אני קיבלתי כמו שאומרים מצבר חיים שזה הפה שלי אם הפה הזה אני יכול לבנות
עולמות חלילה גם להרוס
במקום לבנות אני גידלתי הרבה הרבה שטויות המון המצאות בוסר המון המון דברים שאין להם חסרי משמעות עכשיו הרעיון הזה מתקשר רק אל תפחדו ותנו טוב בלילה
מהרהרים על זה ביום אז אין לכם בעיה על זה בכלל האור החיים שהיה מקובל גדול
הוא כותב שזה שאנחנו רואים הרבה ג'וקים אני הזכרתי ב-1 השיעורים האחרים זה שאתה רואה הרבה גוקים בעולם והיום זה יותר ויותר והם גם כן מתחצנים הם כל פעם מפתחים את הדי די טי הם מפתחים את הזה צריך לשנות להם כל הזמן את הזה אז הוא אומר זה הכל מהפה של האדם אתם יודעים מהפה שלנו עושה הוא יכול להחיות מתים בני אדם והוא יכול להחיות כמה טונות של מקקים איך שתרצו תעשו אנחנו לא עושים את זה בצורה ישירה אם הדבר הוא תוכנית אם הדבר הוא תוכני אז זה עובד אם הדבר הוא לא תוכני אז הוא חייב לחפש לעצמו את מה לאחיות חברה אנחנו מהחיים מחיים אותם בדיבורים הרמבם אומר את הדברים שלו בצורה מאוד מאוד מדוייקת
אז הוא אומר בדברי תורה ובדברי חוכמה אני יכול עכשיו לשבת איתכם לדבר איתכם פסיכולוגיה אתם תקליטו את השיעור הזה מותר יהיה לשמוע אותו גם בבית הכיסא אין שמה אף מילה תורה אבל יש שם חוק דברי החוכמה אתה מדבר דברי חוכמה זה דברי תוכן אבל כשאתם מדברים כן היה לא היה כן נסענו לא נסענו התכוון לזה ראש הממשלה התכוון לזה לא התכוון לזה הוא אמר הוא לא היה או לא הוא מבלבל את המוח בקיצור הפרלמנט של המקווה
כך קוראים את זה אצל
החרדים כאילו למה אתם עושים פה משהו אתם בונים פה משהו אתם זה סתם תשב תגיד תהילים תעזור לעם ישראל יותר ממה שאתה עכשיו פטפט אז הפטפטת הזאת זה דיבור זה חיים ומצד שני איזה עוצמה יש בהם כשאני אומר שיהיו פסיכולוגיה ויכול לשנות חיים למישהו אני יכול לעשות אותו טוב יותר יכול לעשות לו חיים מתוקנים יותר אז יש בו עוצמה יש בו עוצמה אלוקית אבל יש לך דברים כאלה נו באמת שזה סתם פטפט כמו כמו הציפורים בבוקר אתם שומעים את הציצצים על העץ משהו כזה שכולם מדברים ביחד כולם מדברים אז הוא הלך פה לא
מחר עוד מלל כזה חדש מחרתיים עוד מלל חדש היום יש לנו את את היתוש האוסטרלי פה והכל יש לנו פה טוב אז אנחנו מתקדמים הלאה לדברים שאמר האדמור הזקן
נו אז הכל הכל קיבלנו כאקסיומה אבל האדמור הזקן נותן לזה קצת ציור מכניס לזה קצת חיים
הוא אומר דבר כזה שימו לב טוב האדמור הזקן אומר
מה אתה חושב כדי לחלום חלום תקשיבו טוב ספר המאמרים תו קופ סמך בית חלק שני המון תף שין עין וו אומר האדמור הזקן דבר מעניין
מאוד הוא אומר מה אתם חושבים כדי לחלום חלום אמיתי מה צריך להיות הוא אומר הנשמה אדם הולך הנשמה עוזבת אותו בחלק מסוים עכשיו היא צריכה לעלות כדי לקבל חלום אמיתי אתה צריך להיות באיזשהו מקום כדי לקלוט
אתה לא יכול להיות כאן למטה ולקלוט את התדר של למעלה אין לנו את היכולת הזאתי רק לצדיקים יש אבל כשאנחנו אנשים רגילים אנחנו צריכים לצאת מהגוף לילה שינה עולים למעלה מגיעים לאיזשהו עולם ואז
ואז הוא אומר דבר ממש ציורי אומר תחשוב לעצמך סיפור שיש לה כנפיים והיא רוצה לעלות למעלה והיא מנסה ומנסה מנסה אבל הרגליים שלה מחוברות עם איזה שהיא שרשרת ברזל והיא ממש
מתחבצת ומעלה עפר וכל העולם מנסה מנסה מנסה ולא מצליחה לעלות אומר זה בדיוק
מה שקורה לחלום
לנשמה שלנו הנשמה שלנו מנסה לענות למעלה כי היא רוצה לקבל מסרים טובים השרשרת זה הדיבורים הבטלים שדיברנו במשך היום
והיא תופסת אותנו והיא לא מאפשרת לנו לעלות באמת אז אם ככה אל תתפלא שהמסרים שאתה מקבל זה מסרים שמגרדים בקושי את את השקר של העולם הזה אתה רוצה לקבל משהו אמיתי אתה צריך להיות סילון אתה צריך להיות חללית או איזה כדור פורח שמסוגל לנסוק מלמטה למעלה במילים אחרות
הדיבורים המיותרים
אפילו הלא לשון הרע לא אני לא מדבר על דברים רעים לא על קללות אני מיקמתי את זה אמרתי שהרמבם מונה כמה דרגות בפירוש המשניות אני לא מדבר על דברים שליליים וגם לא שליליים למישהו אחד דברים שלא בטלים פשוט בטלים אז הדברים הבטלים האלה גורמים לנו להתבאם בחומר של עצמנו לפעמים האדם מאמין בעצמו מה שאין בו ואני הייתי מצפה שהאדם הם כזה ביטחון עצמי עצום יצליח לנסוק לחלל מה אני רואה שלא זז הוא נשאר כמו שאומרים ללא הצלחה
אני פוגש אנשים לפעמים זה מתסכל מתסכל אותי לשמוע אותם אפילו אתה יודע מה אני יכול לעשות
אתה
יודע מה אני מסוגל לעשות אתה יודע איזה יכולות יש לי ובאמת בן אדם כשרוני אני פוגש אותו עוד שנה אמרת לי שאתה יכול לעשות זה אתה יכול לעשות מה קורה עזוב אותי שום כלום לא זז כלום עוד שנה לא זז כלום מה קרה האדם הרבה פעמים לא יודע לשים את הנקודה הנכונה במה הוא משקיע במה באמת מתאים לו עכשיו בגיל הזה לפי הממדים של הכסף ולפי היכולות ולפי הסביבה זאת אומרת לפעמים הוא צריך שותף וצריך הוא לא יודע במה לשים למה אז בוא אני אגיד לכם כמו שסיפרתי לכם קודם על הסערה בשיעררה
השערה הזאת יכולה להיות גם על עצמנו דיברת דברים בטלים תקשיבו טוב דברים חוזרים אליך מנפחים אותך
אבל זה לא ניפוח אמיתי מתחילים לספר
לך אתה בגדול יכול ככה יכול ככה יכול ככה אתה מסוגל פה מסוגל שם ואז אתה עולה
ונופל כי היכולות האלה לא היו לך כמה אנשים מנסים להשקיע באיזה שהוא דבר ונופלים
יותר מהמצליחים ישנם אנשים שנופלים כמה חנויות נפתחות ונסגרות יותר מאלה שנפתחות ונשארות שאלתם את עצמכם למה הרי זה הבעיה לקחת אינפורמציה לשאול להתעניין לבדוק טוב ולנסות למה יש מי שמצליח ופותח ומצליח וממשיך ויש מי שפותח וסוגר
ברוסיה תשמע אבל אנחנו מדברים איך יהיה זה דשמיא מתגלגלת בעולם אז אומרים הייתה לו איזה שהיא טעות כאן ואנחנו יכול אפילו לגלות אותה אחר
כך למה איפה למה הייתה טעות מישהו דאג לנפח
אותו
מישהו דאג לגרום לו לא לראות בפרספקטיבה נכונה אני מנסה אני תמיד אוהב להביא דוגמה מוחשית ממלחמת העולם השנייה כשצבא פולין יוצא על סוסים נגד הטנקים והם חושבים שהם יעשו ינצחו מי ניפח אותך שאם סוס לבן אתה תצליח לנצח צבא של מטוסים ושל זה זה רק הדיבורים הבטלים שחזרו אל האדם אנחנו תיקחו נניח אם היו הקלטות רדיו מאותם הימים אתם הייתם שומעים את הפועלים שהם בטוחים שהם מנצחים מי עשה לבני אדם את זה אז כמו שזה היה להם זה קורה גם לנו זה קורה לכל מיני אנשים שאתה חושב שילך לך כאן זה לא הולך לך כאן אתה לא שיערת נכון איפה זה ילך וזה לפעמים מדהים ורואים אצל צדיק שהוא אומר לך משהו
תשקיע פה
זה נשמע הזוי לחלוטין
אני אף פעם לא הייתי חושב ככה מי אתה בכלל אתה חתיכת מנופח מהמון דברים בטלים הראייה שלך היא ראייה מאוד מאוד לא מדויקת הוא לא מדבר דברים בטלים אז הוא רואה ישר עכשיו כולנו יכולים להיות צדיקים ברמה מסויימת כל אחד יכול להגיע לזה זה לא דבר שהוא בשמיים
אבל אתה צריך איזה עבודה בשביל זה זה מאוד מאוד נחוץ
הייתי אומר בלשון הלצה אתם מכירים את המאמר שאומר מילה בסלע שתיקה בתריי אתם יודעים למה מילה בסלע בטריי על מילה שתגיד תקבל סלע זה מטבע אחת על שתיקה תקבל שתיים אז אני אומר בבדיחותה
מי שמדבר אתה מקבל סלע מי ששותק אז המילים שהוא יגיד אחר כך יהיו יותר עוצמתיות הם שוות שתיים לא אחד וזה דבר שרואים אותו בפועל רואים את זה
בחוש אז אנחנו כבר השתחררנו מהשרשרת של הציפור אנחנו כבר יכולים לרחף ולהעלות אנחנו רק צריכים לדאוג לכמה דברים קטנים לא לא לערער לא לדבר שטויות במשך היום
ולשתדל להיות אנשים טובים והכל יהיה בסדר זה בעיקרון הנקודה כבר ברורה כן זה בעיקרון נוספת בתוך זה אני אני רוצה לשתף אותכם
הפסוק
שלנו מדבר על
קיבה החלום ברוב עניין
וכל כסיל ברוב דברים
ישנו אדם
שמדבר הרבה דבר מדבר מדבר מדבר יש אימרה שהאנשים אומרים
שאיך אומרים התגלתה להם כנראה ברוח הקודש
כשרואים אדם מדבר הרבה אז אומרים לו תגיד אתה יודע רק לדבר אתה לא יודע לעשות
רואים בן אדם שיותר מדי מדבר אז לא כל כך מאמינים בעשייה שלו
בלשון של הגאון מוילנה מי שמדבר לא יודע מי שיודע לא מדבר עכשיו מה מה מה עומד מאחורי זה
מכיוון שהדיבור זה חיים אז אם אתה רוצה לשמר את החיות לעשיה אתה צריך- לדבר
אם אתה מדבר הרבה הוצאת את כל החיים בדיבור כן כל החיים יצאו בדיבור מה נשאר לך אחר כך כלום כלום
היה היהודי אחד שהיה קבצן לא גמר את החודש
הוא בא לאחד הצדיקים בירושלים רבי שלמה מיזבי אומר לו רבי אין לי אין לי מה לאכול זה אמר לו אני מבקש ממך חודש לא לדבר פוליטיקה
הוא הרוויח הרבה בחודש הזה ובה הוא שואל למה הוא אומר אני ראיתי שאת כל החיים אתה מוציא את פוליטיקה הדיבורים האלה את כל החיים שלך אתה מקסים אז אמרתי נמתן אותך אני אשמור לך חיים הרי אז החיים יתלבשו במקום בדיבורים התלבשו בכסף יתלבשו בזה זה כל
המשחק
אז לכן בואו בואו נסכם אם אנחנו רואים בן אדם שמדבר הרבה שטויות וככה בלי סוף אל תאמינו בו יותר מידי זאת אומרת אין אין פה אין פה על מה ברוב דברים אומרים אומר שלמה המלך לא יחדל פשע ברוב דברים לא יחדל פשע אני רואה את זה בפועל בבית הדין כשאתה נותן
פסק דין והפסק דין שלך הוא קצר מתומצת אתה נותן מראה מקומות קצרים ואנשים מקבלים את הדברים כשאתה מאריך הרבה אז הם חוזרים אליך והרעורים והוספות לא אבל פה הוא נתלה על המשפט הזה נתלה על המשפט הזה
וחוזר וחוזר חלילה
באחת השיחות הרבי התייחס לזה והרבי אמר צריכים לתת נימוקים אבל רק בקצרה לא באריכות למה כי ברוב דברים אם תדבר הרבה בטוח שיהיה פה פשע עורך דין טוב כשהוא מכין את הקליינט שלו אל תענה אל תדבר כמה שפחות לדבר כל משפט יעשו מזה אחר כך מרקחת אם אתה מוסיף אם אתה זה לגמרי מיותר רבי ידעיה פנימי יש לו כל מיני מסורות
הוא אומר ככה הקדוש ברוך הוא ברא את האדם עם שני אוזניים
ועם פה אחד שואל למה למה הקדוש למה אנשים לא מאזנים בין האוזניים לפה
למה הם מדברים יותר ממה שהם מקשיבים אם הקדוש ברוך הוא שם לך שני אוזניים סימן שאתה צריך לשמוע כפול ממה שאתה מדבר וזה במינימום זה במינימום החוסר איזון הזה שבין הכלים הפשוטים שלנו לזה קורה שלמה בפסוק כסיל הצילו ברוב דיבור זה היה החצי השני של הפסוק וכל כסיל ברוב דברים מה הבעיה של הפסיל תדעו לכם שהכסיל יכול להיות בן אדם חכם אבל מה הבעיה שלו זה שהוא לא הוא לא רואה את המציאות ניחוחה הוא לא מתרגם נכון בין האוזניים לפה שלך אתה לא יודע לאזן אז אתה רוצה לאזן באיזה שהם עסקאות גדולות ולשאר עם אתה זה לפי הכיס אם זה לפי הזמן אם זה לפי העיתוי אם זה אם זה ילך זה לא ילך אתה לא קולט את הדברים בכלל
עם עצמך לא שופט נכון אז לך תשפוט את הדברים שמעבר לך
יש לנו שני בעלי חיים טהורים
אחד טלה ואחד גדי עטלף ואגדי יש להם אפילו מזלות בגלגל המזלות הטלה זה חודש ניסן והגדי זה חודש טבת
הגמרא אומרת במסכת פסחים כמדומני דבר מאוד מעניין בטבע שלהם כשהטלה יוצא אני לא בדקתי אבל עם הגמרא אומרת זה אמת כשהטלה יוצא מרחם אמו הוא מוציא קודם את הפה ואחר כך את האוזניים כשהגדי מוציא את הפה של יוצא מרחם עמו אז הוא מוציא קודם את האוזניים ואחר כך הוא מוציא את הפה אז זה שהטלה מוציא את הפה קודם זה זה מסתדר יפה מאוד עם החודש עם החודש חודש ניסן שחודש ניסן נקרא בספר יצירה
חוש הדיבור אז הפה קודם אבל אצלו הפה מדבר עוד לפני שהוא מקשיב למשהו
דיבורים
אצל הגדי יש תפקיד אנחנו נמצאים בתחילה של חודש אב
על פי הזוהר ועל פי ספר מגלה עמוקות החודשים מתחלקים ככה חודש ניסן לקח אותו אברהם אבינו חודש
יער לקח אותו יצחק אבינו חודש יער זה ספירת הגבורה חודש ניסן זה ספירת החסד יצחק היה גבורה יצחק שייך לאייה יעקב אבינו לקח את חודש סיוון לתפארת עשיו הרשע כשהוא ראה ששלושה לקחו את השלושה חודשים ראשונים אז הוא ביקש 3 חודשים לעצמו גם כן אז הוא קיבל את חודש תמוז חודש אב וחודש אלול בא הקדוש ברוך הוא ולקח ממנו בחזרה זה סוד למה את חודש של לקח ממנו בחזרה ובתוך החודשים הללו של תמוז ואב הוא קיבל רק 21 יום 21 יום שהם ימי בין המצרים עכשיו בקבלה כתוב מעניין שהימים הללו שייכים לעשו וישמעאל
אני במשך שנים לא הצלחתי להבין עשיו תמיד ידעתי כי כתוב עשיו הוא שעיר ו שעיר זה עבודה זרה וכתוב ששעיר שולט בחודשים הללו אבל איפה ישמעאל נכנס פה בתמונה עד שבאה המלחמה הזאתי ואולי גם אלה שקדמו לה והכניסו גם את עשיה וגם את ישמעאל ביחד ואז אני הבנתי שתמיד בחודשים הללו יש איזה שהיא התחזקות שמתח של לסב של סיו זה מלכות עדום זה האום זה הארצות הברית וכל אלה וישמעאל גם כן מרקד תמיד בחודש הזה זה עכשיו התפקיד שלנו מישהו עשה פעם עבודת מחקר הוא יראה לפי התאריכים
תמיד הגזירות תמיד
הסילוק ומה שנקרא נו גירוש גירוש גירושי ספרד גירושין תמיד היו בזמן הזה תמיד בתקופה הזאתי מפני שהחודשים האלה קיבלו איזה שהם הסיסטית ר אחת קיבלה הזאת עכשיו שימו לב יש לנו אפשרות כמו שאומרים להחליט
לשנות את זה בשביל זה הבאתי את העניין יש לנו את הגדי הגדי הוא נקרא גדי עיזים הוא נקרא שעיר הוא כנגד עשו הגדי
לכן עשיו הוא איש סעיר ויעקב הביא לאבא יצחק לאכול גדי עיזים זה כאילו ייראה לו שזה עשו עכשיו כדי להגדי
הוא שימש במשכן הוא שימש מה הוא שימש היו על המשכן אורות של העיזים אורות עיזים שהיו תופרים אותם טובים אותם על העיזים כשהם חיות עדיין ואת זה היו שמים על גבי המשקל אז כתוב במאמר של הרבי האממצאי והרבי מביא גם דבר מעניין בליקוטי שיחות שהירייות של העיזים שהיו עושים הם היו יורדות עד למטה ואחר כך נשרות על הרצפה גם כן והסיבה משום שהם באו לתקן את בחינת העז של אסר מבחינת השעיר של עשיו שהוא נמצא בדיוקה תחתונה על הרצפה ורוצים לברר אותו אז לכן היריעה הזאת היא צריכה להיות נשרחת על גבי הרצפה
עכשיו איך מבררים אותו וזה יקרה וזה עיקר העניין מבררים אותו באמצעות תגדי שהגדי הוא מוציא קודם כל את האוזניים ואחר כך הוא מוציא את הפה למי יש כוח לברר את הקליפה של עשו ולנצח אותו רק מי שיודע לשמור את הפה שלו ולהקשיב פי שניים ממה שהוא מדבר לפחות אחד כזה מקבל כוח להעצים את בית המקדש שהיכולת שלו זה לעשות בירור לעשו הוא סיים לכן התיקון אני אומרת את זה ברמה הכללית לכן התיקון של החודשים הללו
שיוצא לנו בהשגחה
פרטית התיקון של החודשים הללו זה תיקון של תיקון הפה ותיקון הלשון
וכלומר התיקון של שמירת הדיבורים הבטלים עד כמה שאפשר הרמבם יש לו איגרות מעבר לספר היד החזקה יש לו איגרות שהוא כתב אחד מהאגרות שהוא כתב נקראת איגרת קידוש השם הוא כותב משפט האדם
צריך
לחמול על דיברו
אחרי שאנחנו שמענו כל כך הרבה אז אנחנו יכולים להבין האדם צריך שיחמול על דיבורו יותר מחמלתו על ממונו
עכשיו אתה תביא תבוא ותגיד איפה זה היום
האדם צריך לחמול על דיבורו יותר מאשר לחמול על מעשיו על כספו
זה העוצמה זה מה זה אבל לפי מה שדיברנו שהדיבור נותן חיים אני אגיד לכם את האמת גם כסף נותן חיים את האוכל אתה קונה בכסף אוכל ואתה אוכל אבל כמה זמן נשאר שארית מהכסף הזה שאכלת כמה זמן זה
לזמן
אתה
אוכל עד שזה יוצא ואתה צריך עוד פעם אוכל
+ פעם כסף הכסף נותן חיים לזמן הדיבור נותן חיים לאיך אומרים לנצח שאתה נמצא במצב של מצוקה אז אתה אתה מרגיש צורך לחזק את עצמך אז מה קורה כל הדיבורים שדיברו אליך הדברים הטובים שאמרו לך אי פעם כל המילים הטובות שהאמא אמרה כל המילים הטובות שהאבא
כל המחמאות שקיבלת בחיים פתאום
באים הוא מתנקזים כדי לעודד אותך שלא תיפול
למה כשאנחנו רעבים אנחנו לא מצליחים להשביע את עצמנו כשאנחנו נזכרים שהיינו פעם במסעדה שם בצרפת ועשינו שמה למה לא
מרגיע אותנו
כי הדיבור יש לו עוצמות אינסופיות הכסף הכסף האוכל שקנינו בכסף הוא נותן חיים אבל הוא נותן חיים רק לזמן מאוד מאוד מסוים לא לנצח החוכמה הגדולה שלנו זה כמו שאומר הרמבם זה לשמור על הדיבור יותר מאשר שומרים על הכסף אבל עוד יותר לקחת את הכסף ולעשות ממנו גם כן מה שהוא נצחי משהו אמיתי
יש בארצות הברית אחד שהוא סגן של איזה סנאטור
דוד לוקינג היהודי הזה התפלל בילדותו בבית הכנסת צמח צדק בברנזוויל זה היה בית כנסת חבד 4 שנים אחרי הנשיאות של הרבי שנתו שינטית וו בית הכנסת הזה כבר התרוקן מיושביו עם כל הזקנים נפטרו וכבר לא היה מה לעשות איתו אז הוחלט שצריכים למכור אותו המדינה אז שילמה מיליונים עבור הקרקע כי זה היה במקום מרכזי הם קיבלו את הכסף החברי הנהלת בית הכנסת וכבר היה להם בית כנסת חילופי הם לא ידעו מה לעשות עם הכסף
האבא של דוד לוקינג כזה אמר שכיוון שזה היה בית כנסת צמח צדק של לובביץ במקורו אז הכסף צריך ללכת ללובביץ אחרים אמרו שצריכים לקחת את הכסף ולצאת אותו
לישיבות נוספות לא רק לחבד והיו שטענו שצריכים לקחת את הכסף ולתרום אותו לאיזה בית רפואה בארץ ישראל לבנות איזה בית רפואה בארץ ישראל מהכסף הזה הם לא ידעו מה להחליט והם הגיעו לאן מלחמת עולם אז הם הגיעו לפשרה שילכו לשאול את הרבי מלובביץ הוא היה אז הדמות צעיר 4 שנים אחרי שהוא עלה על קסם נשיאות הם הגיעו אליו והמצב הכלכלי אצלו בקופה היה ממש ממש קשה לא היה לו ממה לשלם משכורות המצב היה ממש קשה
הם מגיעים אליו ומביאים לפניו והוא כבר ידע שיש אנשים שמצדדים שהכסף ילך לחבד הוא ידע את זה כי הם שלחו לו מכתב קודם והוא שומע את הטענות ואומר להם לדעתי
אתם צריכים לשמור את הכסף אצלכם להכניס אותו בבנק זה היה מיליונים שכל חודש רק הריבית עשתה המון כסף להכניס אותו לבנק ומהכסף של הריבית לא מהקרן לתת לצרכים של חינוך יהודי הם יצאו משם מאולפים לחלוטין הבן אדם אין לו עם מה להחזיק את המוסדות שלו באים ומספרים לו שיש אנשים שרוצים לתת לו וזה תלוי בהחלטה שלו אם לקבל
והוא שם את זה בצד חינוך יהודי תיקחו תתנו מהקרן תעשו רוצה להפעיל עוד אנשים בכיוון עד היום הזה הקרן הזו קיימת ככה מספרת בדוד לוקין משנת תו שין טית וו אומר אני הייתי אז ילד בן 9 אני זוכר איך אבא שלי שהוא מגיע הביתה והוא אומר הוא אומר אבא שלי לא ידע להוציא מילה מחמאה למישהו אבל כשהוא חזר הביתה היה בכזה התפעלות הוא עוד זכר את הרבי הקודם אז הוא התבטא כמו יהודי לא חבדניק אבל מכל הלב מה החותן שלו
היה גאה בו כאילו הרבי הריץ השבר שלו היה גאה בו אחרי שנים אומר אני גדלתי ונפגשתי עם הרבי אמרתי לו אני חייב לספר לך אתה זוכר מה שהיה שם אבל אני זוכר הוא הרבי זכר כל פרט ואז הוא אמר לו שאבא הגיע הביתה אמר שהשבר היה גאה בך אומר הרבי חייך ואמר לו אבל זה הייתה עצה טובה נכון זה
זאת אומרת אתה יכול לקחת את הכסף ולעשות איתו כל מיני דברים טובים אבל אתה יכול לקחת אותו ולעשות ממנו אינסוף והחוכמה זה גם כסף שהוא דבר מוגבל לעשות ממנו משהו אמיתי משהו שנשאר לנצח איך אתה מגיע לזה איך אתה יודע איפה לשים את האצבע אם אתה שומר את הפה כמו שצריך אתה מקבל יכולות לשמור גם את הממון באופן הנכון לעשות ממנו דבר אמיתי

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא