תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו בפרק ד בפסוק טז הפסוק הזה אין קץ לכל העם לכל אשר היה לפניהם גם האחרונים לא ישמחו בו כי גם זה הבל ורעיון רוח
אני הרבה פישפשתי כדי למצוא משהו שיכנס פה בתוך המילים קודם כל בפשט כי קודם כל אנחנו צריכים להבין מה כתוב גם הפירוש של רשי היה מאוד עמוק וגם הפירוש של אבן עזרא וכל הפרשנים שעל הדף הפורס שנים מצאתי הפשטן זה הפירוש של רבנו סעדיה גאון רסג איך שהוא נקרא אחד מהעמיקים במחשבה והוא כותב רבים מממי הארץ שלא התגברו על יצרם מרה שאין קץ למספרם אין קץ לכל העם
קשה לכל אשר היה לפניהם הרבה מאוד מהדורות הראשונים לא עמדו בפיתויי היצר הוא עמד לפניהם וניצח אותם עם כל אשר היה לפניהם בדורות שעברו וגם אלו האחרונים שיבואו אחריהם בדורות הבאים אשר לא ישמחו בעולם הבא בגלל רעיון רוחמה בהמית להתענג באבלי העולם הזה תרגום אומר הרסג שלמה קובל כאן בפסוק הזה על שני סוגי אנשים גם על האנשים בדורות הראשונים שהלכו אחרי יצרם כי הם לא הכירו מה זה יצר והם לא ידעו מה הם התוצאות השליליות שלו וגם האנשים בדורות היותר האחרונים שכבר ידעו את התוצאות השליליות שישנם בהליכה אחרי התאוות ואחרי היצר ועם כל זה הם הלכו אחריו אבל הסיבה שהם הלכו אחריו הוא קורא לרעיון
רוח
כלומר יש מי שהולך אחרי משהו כי הוא רוצה לנסות אבל יש מישהו שכבר קיבל אינפורמציה ממישהו שניסה ואמר לו זה לא טוב אז למה הלכת אתה גם כן אמרו לך שזה לא טוב אז זהו החלק הראשון של הפסוק מדבר על הדורות הראשונים שלא ידעו מה הם התוצאות השליליות מהליכה אחרי ההתאבות
ועליהם
הדורות האחרונים שכבר ידעו את האינפורמציה השלילית למה הלכתם אחרי ההרה אז הוא עונה התשובה שלהם הייתה מפני רעיון רוח הרעיון היה להם איזה רעיון רוחני שהרעיון הרוחני הזה גרם להם ללכת אחרי הרע אפילו שכבר ידעו את את המצב השלילי שיש בהליכה אחרי הרע מהדורות שקודמים מה זה רעיון רוח בתנך רעיון רוח מתורגם תמיד וככה האבן עזרא מתרגם אותו בפרק הראשון של קוהלת וגם הרמבם במורה נבוכים מתרגם אותו ככה רעיון הרוח פירושו קרי דמיון יש אנשים שהלכו אחרי הערה מפני הדמיון מהו הדמיון
אנחנו הולכים בשלבים רעיון רוח דמיון מהו דמיון דמיון הוא אחיזת עיניים ככה בתרגום של הראשונים מה זה אחיזת עיניים כאשר האדם רוצה למכור לך משהו אבל הוא יודע שאתה לא תקנה את אותו דבר בשום פנים ואופן מדוע מפני אם תדע עד כמה המכונית הזאת היא לא= כלום לא תקנה אותה אז הוא צובע אותה יפה והוא מחליף לה נורות ושם לה מערכת סטריאו ומזגן וכל מיני דברים כאלה העיקר שתקנה את הגרוטאה הזאת אז הכלל אומר שמתי צריכים לאחוז למישהו את העיניים כדי שיתבלבל מתי אני צריך לתפוס אותו ולבלבל אותו כאשר
אין לי מה למכור כאשר יש לי טוב
כאשר יש לי עוצמה כאשר העוצמה שלי היא רעיונית פנימית כאשר אני אישיות שיש לה מה להעביר אז אני לא צריך לאחוז עיניים של מישהו כדי שיקנה את מה שיש לי כאשר אין לי מה למכור כאשר אין לי כיסוי אז אני חייב לעשות משחק כדי לתפוס לך את העיניים אחיזת עיניים זה הפירוש הוא שאני צד את העיניים שלך שתסתכל רק על דבר מסוים רק על פרט פלוני ועל כל השאר אתה מעלים עיניים אתה לא רואה אתה מסונוור מאותו הפרט ועל ידי זה אני מצליח לצוד אותך לכיוון ולמחשבה ולרמיה שאני רוצה להעביר לך האנשים בעולם מתחלקים לשלושה לשלושה חלקים חלק ראשון זה אנשים פנימי חלק שני זה אנשים חיצוניים חלק שלישי זה אנשים פנימיים שמקנאים בחיצוניים
הפירוש יש אדם שהקדוש ברוך
הוא לא העניק לו פנימיות הפירוש לא העניק לו פנימיות אין לו הרבה תוכן פנימי אין אדם בלי פנימיות כל אדם יש לו פנימיות
אבל אין לו הרבה תוכן פנימי האדם הזה מנסה כל הזמן לעשות למשוך למשוך תשומת לב בכל מיני וריאציות חיצוניות בכל מיני ספקולציות כל מיני מילים או אפילו בלבושים כל אחד לפי עניינו הוא מנסה למשוך תשומת לב האדם הזה אז כמו שלמדנו עכשיו אתה יכול להעיד עליו אתה יכול להגיד עליו בצורה ברורה אין לו תוכן אבל הוא יש לו חיצוניות גם חיצוניות זה משהו יש לך אדם שיש לו פנימיות בדרך כלל מי שיש לו פנימיות אין לו חיצוניות דיברנו על זה הרבה בשיעורים של 10 הספירות
ספירת העומר שכשידדם יש לו פרימיות אז בדרך כלל השיווק החיצוני אצלו קצת יותר חלש זה דבר שתלוי אחד בשני אבל הטיפוסים הכי הכי הייתי אומר בעייתיים אדם שיש לו רק חיצוניות מה הוא אשם אדם שיש לו פנימיות מה הוא אשם זה מה יש אבל יש בן אדם שיש לו פנימיות והפנימיות הזאתי מקנאה בחיצוניות זאת אומרת הוא יודע שהוא ההוא הוא רקוב כולו בפנים
אבל הולך לו
תראה כולם מצליח לרתק את כולם סביבו או מצליח למשוך את תשומת הלב הוא תמיד מסמר הערב אבל אתה יודע שהוא ריק אתה יודע שהחיים שלו בבית חסרי תוכן אתה יודע שאין לו אהבה ואין לו שמחה ואין לו אין לו סיפוק ואין לו כלום אז מה אתה כל כך מקנא בו כן אבל הוא מצליח לצוד את העיניים של כולם זה האדם שמצד אחד אנחנו יכולים לומר לו הכל אתה מסכן
שאתה מקנא במישהו שהוא חיצוני אבל האמת היא שהוא לא מסכן קטן אלא הוא מסכן גדול מפני שאם בן אדם הוא חיצוני אז הוא לא בכף הקלע הוא חיצוני אז הוא נהנה מהחצנה שלא החוצה הוא מבסוט הוא רגוע הוא נהנה מזה האדם פנימי לפחות רגוע מהפנימיות שלו חיצוניות אין לי בסדר מוותר ויתרתי עד איזה אדם נמצא ממש במטוטלת לרגע כאן רגע כאן שכורתו פנימיות יש לו לדעת מה זה אמת יש לו אבל איך אומרים הסנוור של של החיצוניות ושל להראות קונה אותו האדם הזה רגע
אבל הולך לו הולך לו הולך
כן לא אבל יש לזה לא פנימי כן אבל הולך לו אתה יודע שזה לא זה בן אדם שאומרים עליו אני לא אתן עוד מעט את המשל אומרים עליו אתה נמצא בבעיה הכי גדולה הבעיה הכי גדולה זה שאתה צריך כל הזמן לבסס את האני העצמי שלך הטבע של שנות האלפיים שכל כך נותן עוצמה לשיווק ולהראות ולזה הוא גורם לנו הרבה פעמים
יתבלבל
זאת אומרת גם אדם שיש לו פנימיות יש הרבה אנשים שיש להם פנימיות היום אבל החיצוניות כל כך משווקת חזק שנותנים לך את ההרגשה כאילו זה העיקר ואתה אוכל את הלב שלך אתה אומר אני לא מגיע לזה אף פעם אני לא מגיע אף פעם לכותרות האלה אתה חושב שאותו בנאדם שמגיע לכותרות האלה הוא האדם המאושר הוא האדם השמח מראים לך את זה בסרטים ככה מראים לך את זה ככה בתקשורת הנקודה הנקודה היא זה שהרבה מאוד פעמים דווקא העניין הזה שיש לך איזה שהוא פנימיות מוציא לך את הלב אם אתה לא שלם עם עצמך ואם אתה לא מעניק לזה לא לא לא מפרה את הפנימיות לא נותן לה את המזון וכולו אז האדם באיזה שהוא שלב הוא מתייבש הוא מתייבש משום שהוא רואה שכל האוקיינוס הוא מסביב הוא חיצוני והוא חושב שככה מצליחים
האם האדם השלם זה לא אדם כזה שמסוגל גם לשווק את הפנימיות שלו
כן האדם השלם זה האדם שמסוגל לשווק את הפנימיות שלו אבל אם היית שלם לא היית רואה את החיצון שבחיצון הזה כסמל היית מגיע לשיווק הפנימיות
שלך בצורה עמוקה יותר אבל לא היית רואה בו מודל לקנאה מודל לחיקוי כי הוא באמת לא מודל לחיקוי מה הוא משווק את מה שאין לו מה הוא משווק כלום ריק מה זה החיסונים
זה הכלום אנחנו נמצאים בחודש תמוז הגמרא אומרת חמרה תקופת תמוז קריר עלי החמור בתקופת תמוז קר לו אפילו שזה תמוז וזה חם אבל החמור קר וזה בדוק בדקתי את הנושא החמורים קר להם גם בקיץ עכשיו למה קר להם אני לא מדבר כעת מבחינה פיזיולוגית אני מדבר מבחינה רוחנית סיפרתי לכם פעם את המשל על החמור והכלב של בעל הבית שהתווכחו ביניהם והחמור אמר לכלב למה אתה כל הזמן הבעל הבית מחזיק אותך מחבק אותך מלטף אותך
ואני רק עובד כל היום כמוךמור+ מרביצים לי אז אמר לו הכלב כי צריך לדעת איך להתחנף אתה לא יודע צריך לדעת איך לעשות את זה אז הוא אומר לו מה אני אעשה הוא אומר תראה תסתכל עליי איך שבעל הבית מגיע מהעבודה תראה מה אני עושה
אז הכלב בא רק בעל הבית מגיע מתנפל עליו מלקק לו את הנעל וזה בא הבית מחבק אותו מלטף אותו וזה החמור אומר זה חכם כשבא לבית למחרת הגיעה החמור קל משתולל בעל הבית נבהל תפס את השוט התחיל להכות
פחד בה הולך לעשות לו
אז הוא בא לכלא כולו חבול אומר אונט אותי אמרת לי שכשמתחנפים זה עובד אומר לו הכלא צריך לדעת איך להתחנף זה הסיפור אבל אבל ברעיון שלנו בהקשר של הרעיון שלנו החמור אתם יודעים למה הוא כזה חמור הכלב לא יכול לחרוש בשדה ולא יכול לעבוד ולא יכול לתת את התנועה את התנובה שיכול לתת את החמור אתה תיקח את מה שיש לך ותצליח לרכוש את לב בעל הבית במה שיש לך הכלב יודע לעשות את זה
בחנפנות אתה תעשה את זה בעבודה מה אתה רוצה לא אני רוצה להיות חמור כלב חמור
שיודע לעשות את החנופה כמו כלב אתה רוצה להיות חמור כלב
באמת חמור
מה שיש לך אין לך ואתה
מפסיד את הכל חוטף מכות
ועובד קשה בשדה+ כועסים עליך בסוף אני אומר הנקודה זה שאתה צריך להיות מה שאתה יכול להיות שלהוא יש כישרון כזה או שהוא עכשיו כזה או שהוא עכשיו כזה אבל אתה תחפש להיות מה שאתה וההצלחה שלך נמצאת נמצאת בה חי לא נמצאת בה הוא ולא במי ששם לא מקדימה ולא מאחורה וזו שהיא מאוד מאוד משמעותית למושג הזה של של ראווה וחיצוניות ושאיפה ללכת אחרי החיצוניות אז זו הנקודה הראשונה דמיון
יש בני אדם ראשונים שהלכו אחרי יצר הרע כי הם רצו ללכת אחרי היצר הרע כי הם לא ידעו את הרעש שיש בו האחרונים הלכו אחרי היצר הרע אפילו שהם ידעו שהוא לא טוב מפני דמיון מה היה הדמיון שסובב אותם אחיזת עיניים מה היא אחיזת עיניים חיצוניות שטחיות היום אנחנו נמצאים במצב הזה היום שבני האדם הולכים לעשות מעשים כל מיני בזמנו היה רולט והיום יש רולטות אחרות ויש כל מיני מעשים שעושים צעירים לא מחמת שהם מבינים מה שהם עושים ולא מחמת שהם רוצים לעשות את זה אלא בגלל שהם רוצים איך אומרים פרסומת רוצים רעש רוצים שידברו עליהם
רוצים שזה היום שמנסים מלמדים הורים לכל מיני ילדים שמאיימים בהתאבדות הילדים אומרים בכוונה לצלן אנחנו אנחנו אנחנו נתאבד ואנחנו לא נהיה לכם אז זהו
שאלות תהיה שאלות זה לא לתת לנו ההרגשה כאילו מישהו אוי ואבוי יחשוב עליך דברים ככה זה כבר לא= כל העניין היום בן אדם בשביל קצת פרסומת מוכן אפילו אם הוא במצב נפש לא לא רגיל מסוגל אפילו להתאבד שידברו עליו שיהיה בכותרות שפה ששם אבל אם נותנים לו את ההרגשה עצמם עותק גם את הכותרות האלה לא תקבל אל תחשוב אף אחד לא יראה אותך ממטר אתה תצא אה זה לא משתלם בסדר אז אני לא לא אז בשביל מה אם כן למה זה אנוכי למה אני צריך ללכת
הרי זה לגמרי מיותר אבל יש יש מקרים ואולי אפילו בהרבה מקרים על כל פנים במקרים שאני נתקלתי אתה כנראה נתקלת במקרים אחרים קשים יותר שניה מביאה
מצודת דוד בפירושו על הפסוק הזה הוא אומר שהפסוק מדבר על מצב שלמה גם כן מבטל לפי הפירו שלו קובל על שני מצבים כמו בפירוש הראשון שני מצבים יש אנשים דור ראשון יש דור שני אלה שהכירו את היצררה שאלה שלא הקיבו ואלה שהכירו ונשפו בגלל הדמיון הוא אומר בפירוש השני שלו
יש בני אדם ששני סוגים של מנהיגים יש מנהיגים כאלה שהם סתם דיקטטורים אין להם הרבה שכל
והם לא לא לא מובילים טעם לשום מקום חוץ למה שבא להם אבל יש מנהיגים שהם מנהיגים חכמים ועל שניהם הוא בוכה הוא אומר המנהיגים הראשונים בכלל כאילו מי
מי הם בכלל המנהיגים השניים הרבה פעמים הם אומנם חכמים אבל הם לא מצליחים לשנות את העם עם החוכמה שלהם הם לא מצליחים להשפיע עם הכוח של החוכמה
שלהם
אז נראה רגע את הלשון שלו אני רוצה מכיוון שהוא אומר כי גם המלכה חכמים יש את הרעיון של אפלטון במרכאות ויש לו ספר שנקרא המדינה הוא רוצה מנהיגות של חכמים מדינה של חכמים אנשים חכמים שיובילו את כל העולם
השלמה עונה לו כאן לפי הפירוט של מצודי דוד כי המלכת חכמים מהבל ושבר רצון כי אין בידם להישיר דעת בני העם לא תמיד האדם החכם מסוגל באמת לשנות את הדעה של ההמונים אלא דרך אלא דרך הנכון אם כן אם באמת הוא לא מצליח אין תועלת הוא מילוי רצון אין שום תועלת כמו שאומרים
שמיני את החכם בנקודה הזאת יש הבדל אנחנו יודעים שכמו שהזכרתי קודם אומות העולם טענו שהמנהיגות צריכה להיות של אנשים חכמים הסיבה שהאפלטון חזר בסוף כי הוא ראה שכשהוא שם את המנהיגות של החכמים הם הגיעו לשחיתות עכשיו אני רוצה להסביר הם המנהיגים הגיעו לשחיתות אז כבר איך אומרים אולי אין מה לעשות החכמים האלה סיבבו את כולם על האצבע הקטנה וגרפו גרפו מיליונים לעצמם אני רוצה לספר לכם סיפור שנפגש
פעם הרב של דוינס רבי מאיר שמחה מדווינסק בא לאור שמח נכנסו לו הביתה קבוצה של קומוניסטים צעירים יהודים יהודים
איך לא והם תוקפים אותו הרב תגיד את האמת הקומוניסטים אמת או שקר ומה שהוא לא יגיד הוא בבעיה הוא יגיד שזה שקר אז הם תולים אותו מחר על הכיכר הוא יגיד שזה שזה אמת
אז הם מפרסמים בכל העיר הרב אמר שזה אמת אז הוא החליט שהוא תופס לשון אומר להם השאלה שלכם שאלה מאוד טובה אני רוצה לספר לכם אגדה סיפור ישנה אגדה יהודית שמספרת שכשברק הקדוש ברוך הוא את העולם אז באו לפניו מלאכי השרת ואמרו לו זה לא פייר צריך שיהיה שוויון יש עמקים ויש ערים גבוהים ולמה שלא הכל יהיה שטוח למה שלא יהיה שוויון בין כולם
אמר להם הקדוש ברוך הוא באמת תפסתם אותי יש חוסר צדק בבריאה צריך לתקן את העניין אני מכיוון שאתם הצעתם את הרעיון תבצעו אותו בעצמכם אנחנו הביאו סכינים גדולים והתחילו לנצר את ההרים מה התחתית תוך כדי שהם מנסרים הם גילו שבתוך ההר יש הרבה מאוד מטבעות זהב המון המון המון אושר אז הם התחילו להביא שקין והתחילו לאסוף והם עומדים שם ואוספים עד היום הזה ככה הוא סיפר את הסיפור
מה הוא רצה להגיד להם אומר כל הקומוניזם בא בשביל שוויון אז הם באו לעשירים התחילו לנסר אותם התחילו לנסר גילו שיש הרבה כסף שם התחיל להסף אותו לעצמם וממשיכים לאסוף מדברים על שוויון ואת הכסף אוספים לעצמם אז ברגע שהם שמעו את זה פניהם חפו הם הרגישו שאיך אומרים תפס את ה את העוקץ שיש בתוך הקומוניסטים זה שוויון שוויון אבל אלה שיושבים בראש מקבלים המון שוחד עובדים עם המון המון חנויות וגניבות והעלמת מיסים וכל הדברים האלה שזה רחוק מלהיות אמת הנקודה זה שכאשר המנהיג המלך הוא אמיתי לפי היהדות אז הוא
עניינו לרצות לשנות ובזה השוני בין תפיסת העולם של שלמה המלך להבדיל לתפיסת העולם של אפלטון התפיסת העולם של חכמי ישראל גם שמה יש סנהדרין שהם השליטים הם האנשים החכמים בכל העם אבל התפקיד והרצון שלהם זה לשנות את מהות הציבור מה פירוש לשנות את מהות הציבור לא רק מבחינה מעשית שהם ילכו בדרכי יושר אלא לשנות של לשנות את האפיקים שלהם לשנות את הרובד הכי פנימי של עצמם להעלות אותם טפח טפחיים עד כמה שאפשר למעלה ואילו במנהיגות שהוא הציע במדינה מתוקנת כמו שהוא הציע יש מלכות למנהיגים ברגע שיושבים שם מהמנהיגים החכמים למעלה והם רואים שכולם עיזים למטה
אז הם כבר מתחילים לבעוט בעזים ומתחילים לחשוב איך הם חוטפים שלמונים לעצמם וזה הייתה הטעות שבגללה השיטה שלו לא
אבדה ואילו השיטה של היהדות
במשך כל השנים עד חורבן בית המקדש כן עבדה אבל שלמה המלך לא בא לבכות סתם על המנהיגות כמו שהיא הוא האין שדבר זה יכול להיות מתוקן גם כשהוא מדבר על הרע גם כשהוא מדבר על הדבר השלילי גם כשהוא מדבר על משהו שמצריך תיקון הוא טוען שהדבר שמצריך תיקון אפשר לתקן אני לא הצלחתי אתם תצליחו וזה אחד הדברים המעניינים ביהדות שכל פעם שנבטאים איזה שהוא גנאי על מעשה מסוים או על מישהו שעשה מעשה מסוים למה מספרים את זה למה מבטאים את זה למה התנך לא מעלים מכסה את זה מפני שהוא טוען שאתה תשמע את זה ואתה יכול להיות יותר טוב אתה יכול להשתנות אני מספר לך את הרע כדי שאתה לא תהיה כמו הרע הזה זאת אומרת התנ ך טוען שכל אדם יש לו יכולות אינסופיות להעפיל ולהעלות ולטפס בדרגות גבוהות מוצלחות ברמה ברובד הפנימי שלוישה
כשהאדם אשתדל בזה אדם צריך לשאוף בזה איך הוא
ישתדל ואיך הוא ישאף על איזשהו ידע היה מישהו שבזה נכשל היה מישהו שבזה לא הלך הקדוש ברוך הוא אמר לגבי שלמה אפילו לגבי שלמה עצמו לא חסכו ממנו שלמה המלך אמר אני הרבה סוסים אני הרבה נשים ולא יקרה לי שום דבר ובסוף כן קרה לו ולמה אומרת הגמרא ולמה מאירים את זה על שלמה המלך מאירים את זה כדי שתלמדו שאפילו בן אדם חכם כמו שלמה אמר הקדוש ברוך הוא יעבור שלמה +1000 כמותו ולא יתבטל דבר אחד
תורה אם אני אמרתי לא להרבות סוסים לא להרבות נשים וכולי אז הדבר הזה סימן שהוא באושיות האדם אתה לא יכול להימלט ממנו גם כשאתה האדם הכי חכם הנושא שהוא חשוב להבנה שלנו זה איך אנחנו משנים מה היא נקודת המפתח שאנחנו יכולים לשנות את מה ששלמה מבכה ביחס למנהיגות הפנימית של האדם אומרת תורת החסידות ישנו דבר אחד שהוא מאוד מאוד משמעותי בנפש האדם שהוא אם כל חטט הוא גורם לאדם את החידלון ואת הירידה הרוחנית שלו וזה נקרא הבחינה של ההסתגלות וההרגל
בלשון של חכמינו זכרונם לברכה זה נקרא מצוות אנשים מלומדה אבל אני אתייחס יותר למוסד הסתגלות אם היינו באים ושואלים אדם חס וחלילה לא על אף יהודי אם היינו באים ושואלים בן אדם איך אתה חושב שהיית
מסתדר אם חס
וחלילה לא על אף יהודי לא היה לך רגליים
איך היית מסתדר אז הוא היה אומר לא
יודע זה זה זה לא חיים
זה לא חיים אין לך אין אתה עצוב כל היום אתה מדוכא אתה לא יכול לצאת אתה כל הזמן כבול לכיסא מתחיל רק מתחיל להיכנס לתוך המחשבות איך חי בן אדם בלי רגליים אתה נכנס לדיכאון אתה רק חושב על זה
ולמעשה אנחנו רואים דבר מאוד מעניין שכשקורה חס וחלילה לא על אף יהודי דבר כזה היכולת ההסתגלותית של האדם היא הרבה מעבר למה שאנחנו יכולים לצפות
הוא חי עם זה והוא שמח עם זה ויש לו נכון קשה אבל יש לו רגעי אושר שלא היינו מאמינים שיכולים להיות לו זה כמו זה כמו שהוא מספר לך על עצמו אני בחלומות הכי שחורים שלי לא הייתי חושב שפעולה כזאת או פעולה אחרת תביא לי שמחה תביא לי אונט במצב שהייתי כמו שאומרים בריא זה לא
היה היום זה אחרת אבל הוא התרגל לאחרת אז היכולת של האדם להתרגל לאחרת יש לה חיובי ויש לה שלילי
החיובי זה שלפעמים אנחנו נמצאים במצבים מאוד מאוד קשים שאנחנו אולי היינו מאמינים שאם אנחנו מסוגלים לשרוד ואנחנו שורדים אותם כי לאדם יש יכולת שרידה הרבה הישרדות הרבה מעבר למה שהוא
לזה גם רובד שלילי ורובד שלילי מאוד יש את משל הצפרדע המפורסם אם אתה לוקח צפרדע ואתה שם אותה בתוך סיר בטמפרטורת החדר אז היא מנטרת ושמחה אם תיקח אותה ותשים אותה בתוך סירותח היא מיד תקפוץ החוצה אבל אם תשים אותה בהתחלה בתוך סיר עם טמפרטורת החדר ותתחיל לחמם את הסיר אבל לאט לאט לאט היא תישאר בתוך אסיר לא תקפוץ החוצה עד שיטמות מה זה אומר זה אומר שיכולת ההסתגלות של האדם האיטית הזאתי היא לפעמים בעוחריו לפעמים הוא מסתגל למשהו לא טוב
ומרוב שהוא מסתגל למשהו לא טוב זה זה מזיק לו זה הורג אותו זה זה זה גומר אותו והוא לא רואה את זה כשהוא
גומר אותו עשו הרבה הרבה מחקרים סביב הנושא הזה וגילו שזה שבני אדם למשל לא נזהרים בין בנסיעה בכל הסתגלות זה שבן אדם ואז מגיעים לתאונות הכי חמורות זה שבן אדם שותק להעלאת מחירים זה שהציבור אתם זוכרים את הסיפור של הקוטג שמישהו קם ויצא והמחירים בסוף ירדו אבל זה שאנחנו בלי בלי אותו אחד שקם וצעק זה שאנחנו שותקים על כל ההעלאה הזאת היא והעלאה הזאתי למה מכיוון שיושבים סוכנים שזו המומחיות שלהם שמעלים את המחיר טיפין טיפים בלי שאתה שם לב אפילו ואתה כמו שאומרים נכנס לזה ואז
אדם יוצא בקנייה במחירים כאלה מפולפלים שכשמי שבודק את הדברים עומקם יודע שבפירות וירקות יש רווחים של למעלה ממאתיים
% לפעמים
ובקופסאות טונה וזה הרווחים זאת אומרת המחיר עלות יכול להגיע לחצי שקל 60 אגורות על מה שאתה משלם 6 ש"ח אז אתה לא מבין כמה כמה זה יכול לעלות במתווכים ואתה בינתיים מספק להם את הזה
ואנחנו ממשיכים הלאה לשתוק
ואני לא באתי לא קורא למרד אני רק מדבר על הטבע הזה של הבן אדם שכאשר הדברים עולים לאט לאט ואתה לא לא מצליח להבין למה הנה תראו בן אדם אחד קם עשה מהומה הוריד אז זה זה שהיא מאוד מאוד חשובה להבנה שלנו במידה מה שנקרא מצוות אנשים מלומדה כשאתה מתרגל לאיזה שהוא דבר ואתה נכנס לאיזה שהוא דבר אז אני מתחיל לאבד את כל היכולות הפנימיות הרגשיות התלות אתה לא בוחן את הדברים ברובד
האמיתי שלהם ובררובד הנכון שלהם
אומרים רבותינו זיכרונם לברכה שהיצר הרע גם
כן עובד ככה הוא מתקדם ופוסע אצל
האדם טיפין טיפין הוא לא אומר לו
בבת אחת תעשה דברים לא נורמליים
אלא הוא מוליך אותו היום תעשה כך מחר תעשה כך עד שהאדם
הופך להיות כבול בתוך המחשבה שלו אחד מהרבנים בזמן השואה הרב חיים שמוליץ הייתה לו ישיבה במיר הם שמעו במיר את כל מה שהולך שמה את כל הטבח שעושה היטלר הם שמעו כולם כבר הגיעו למסקנה שצריכים לברוח למה היום כמו אתמול וכמו שלשום אבל זה ברור
שיהיה לא טוב
וכולם מדברים על זה וההיגיון אומר את זה וכולם נשארים אז הוא היה איש מעשה הוא קם הוא הגיע לתלמידים שלו נכנס אליהם לחדרים שלהם שפך להם את כל המזוודות על הרצפה הפך להם את כל המיטות עכשיו שהם ראו הכל הפוך אז הם הבינו צריך לעשות משהו והזיז להם כמו שאומרים את השגרה או הזיז להם את הזה ואז הביאו עשה מהפכה
עשה להם מהפכה בעיניים עזר להם לעשות מהפכה במחשבה ובאמת הם כולם ברחו איתו כולם כמעט כולם ברחו לסין היו שם בתקופת המלחמה בשנחאי בהרבה ניצלו בגלל המהפכה ברגע שהבן אדם הוא הוא בתוך השגרה הרבה פעמים הוא תפוס הוא סגור על הנקודה סגור על הבעיה והוא נתקע שמה
ולא לא יוצא מעצמו לא איך אומרים לא מתעורר עכשיו הנקודה הזאתי השאלה הנשאלת איך אנחנו יוצאים ממנה מילא אותו רב לוקח את המזוודות הופך אותה הופך את השולחנות הופך את הכיסאות אז אם אני רוצה עכשיו לשנות את כל אלה אני צריך לעשות פה מהפכה אבל אם אני אתחיל לעשות מהפכה זה לא פשוט אז אני אומר מהבחינה הרוחנית מה אדם יכול לעשות בנפש שלו כדי לא להתקבע בתוך הסתגלות כדי לשמור את הצעקה הפנימית הנשמתית שהיצר לא יכניס אותו ולא יקבול אותו בתוך איזה שהם מחשבות בתוך איזה שהם רעיונות
מה הוא יכול לעשות אז אומרים חכמינו זכרונם לברכה ביטוי שמופיע באגדה של פסח צא הולמד מה ביקש לבן הארמי לעשות ליעקב אבינו אז הם משתמשים בביטוי זה הולמד מה זה צא לאן אני צריך לצאת אני אצא מהבית מה זה צא צא מהצמיחה צא הולמד מתי האדם יוצא מעצמו כשהוא הולך ללמוד מה זה ללמוד ללמוד זה שאני בעצם מודה עצם זה שאני בא ללמוד אני מודה שיש שיש יש איזשהו משהו שאני
יכול לשמוע לא הכל אני יודע יש משהו שאני יכול לשמוע יש משהו שאני יכול לקבל עצם זה שהאדם נמצא בתנועה כזאתי עצם זה שהוא בתנועה שהוא יכול לקבל הוא משמר בתוך עצמו את את האחוזים ואת ה ואת היכולת לקום ולצעוק בזמן אמת על על דבר שהוא רואה כעוולה או על דבר שהוא נראה לו לא צודק או כאשר רוצים להכות את עיניו ולהגיד שהשקר הוא אמת
מתי זה יכול להשתמר כאשר האדם בתנועה אני לא יודע הכל לא הכל מובן מאליו לא הכל ברור צריך לברר
הלימוד אצל האדם זה זה אקסיומה תיקחו את זה לתשומת ליבכם הלימוד אצל האדם יש לו איזה שהם עוצמות רוחניות מאוד מאוד מאוד מאוד מהותיות אני לא ביקשתי שתלמד את כל העולם אבל תהיה עסוק במן תנועה של לימוד
ואל תעצור את הלימוד שלך אל תגיד שאתה כבר יודע תצא תלמד ברגע שאתה נמצא בתנועה של יוצא ואתה לומד אתה משאיר את עצמך בשפיות ואני רוצה להוכיח לכם את זה הוכחה חותכת
קודם כל אני יכול להעיד אני שואל שאלה קליט
מי נראה לכם יותר הולך לשיעורים
סתם לא מדבר על תורה דווקא רוצה
לשיעורים גברים או נשים נשים אני חייב לומר לכם שיש נשים שהם גברים בנקודה הזאתי ויש גברים שהם נשים בנקודה זה ברור אנחנו
לא מדברים פה על טבע מוחלט
זה ככה בשטח אתה רואה שזה ככה הרבה פעמים זה ככה חזל אומרים לגבי פסח בזכות נשים צדקניות לגאלו אבותינו ממצרים יש הרבה פירושים למאמר חזל הזה אחד הפירושים זה שהגברים כבר היו אתה יודע מה כאן היינו כאן נולדנו כאן נשארנו וכאן נשאר פותק קבורתנו וגמרנו כמו שאומרים נכנענו למצב נכנענו לעניין ואצלהם הקנייה הזאתי לא הייתה
אז לכן אומרים בזכות נשים צדקניות במצרים זו זו שאיך אומרים שהאדם משמר האדם צריך לשמר את נקודת החיות שלו כדי שהוא לא יגיע להסתגלות ברגע שהאדם לא מגיע להסתגלות אז המנהיגות לא מתייבשת שלמה המלך מדבר על המנהיגות של המנהיגים שלא מצליחים לשנות שום
דבר בעם מה הסיבה שהאנשים לא משתנים כשהם הגיעו למן
רגיעה פנימית אין תסיסה פנימית אין שאיפה לכלום אין לאן לצאת אין סיבה להתקדם הכל בסדר ברגע שהאדם נמצא במין תנועה כזאתי שהכל בסדר והכל והכל רגיל ואין לי צורך ואין לי עניין להתקדם לאן שהוא פה אתה יכול לדעת ברגע הזה אתה מתחיל לשגת אחורנית כבר אי אפשר לקדם אותך אתה מתקדם רק שאתה בתנועה שאתה רוצה לתנועה של חיים תנועה של עלייה ולכן הצא הולמד הוא דבר מאוד מאוד אנחנו רוצים לשמר את חוסר הנסיגה לשמור את החיוניות הפנימית שלנו
ולהגיע למה ששלמה צועק מה ששלומו צועק בפסוק שלנו שלמה קובל על המצב הזה שגם המנהיגים לא מצליחים לשנות את העם זה מפני שהעם נמצא באיזה שהיא תנועה טוב לי כמו שאני שמח בחלקי בחלקי אני מתכוון במובן השכלי במובן הידיעה במובן ההבנה טוב לי כמו שאני לא צריך לדעת יותר סיפרתי לכם כבר פעם שמסרתי פעם שיהיו בכוזרים באיזשהו מקום התחלנו שמה איזה שאלות על הדת ופה ושם אז זה קם באמת בן אדם מאוד אמיתי כן ואומר אני לא מבין פה שואלים שאלות
מי אמר בכלל שצריך לשאול
שאלות אני כל כך נהניתי
מהשאלה שלו מי אמר שצריך לשאול שאלות בכלל
זה ממש תסמונת של הדור שלנו של המצב שלנו בוא נחיה כמו שאנחנו מי אמר שצריך משהו להתעניין מי אמר שצריך משהו לגרות אותנו מי אמר שמשהו לא בסדר כמו שהוא מה אתה שואל כל מיני דברים הכל בסדר הכל רגיל שמע ככה אני אני כמו שאני זה בסדר מי אמר מי אמר מה לא בסדר אצלי לא מלוכלך פה משהו הכול בסדר אני יכול להמשיך ככה זה בסדר זה אתה מחפש אתה טוען שצריכים להשתנות צריכים להשתפר
צריך להתעלות מי אמר שמה שעכשיו לא טוב הכול טוב תשתוק כמו הבעיה שלך זה מין זה מין תנועה של של אדם שכבר נכנע לנסיגה הוא כבר יושן עמוק בתוך בתוך הים הוא נרדם בתוך הבריכה כבר אז זה זה זה מצב שאי אפשר לשנות את המלך עם עם כזה לא יכול לשנות שום דבר הוא צריך עם תוסס הוא צריך עם אכפתי הוא צריך עם שמשהו בוער לו משהו נוגע לו שהרב ישראל מאיר לאו פעם אז אחת השאלות שהפריעו לרבי ואומר תשמע אני באמת שואל אותך משהו לא ברור לי הוא כותב את זה בספר אל תשלח אותך לנער הוא מספר את זה אז הרבי שואל אותו אני לא מבין עם העם היהודי תמיד היה העם מהפכני תמיד הוא עשה בלאגנים
למה בארץ הזאתי יש מפלגה שכל כך הרבה שנים סתם לא מוסבר לי ברוסיה הם היו מראשי המהפכות ומי שקרא היסטוריה יודע שתמיד היהודים היו טראבל מייקרס תמיד הם היו קונטר אבולוציונרים תמיד הם היו כאלה למה פה הכל כזה וזה אז הרב לאו עונה לו תראה זה עם עייף אחרי השואה העם הזה כמו שאומרים תן לנו לאכול תן לנו לישון לעשות מנגל וזה הכל בסדר אבל הטבע איך אומרים הטבע החי זה הטבע המתמרד כשאבא מגיע ואומר לי הבן שלי ילד קטן בן 3 הוא צועק אומר לא רוצה יקר רוצה אותו ברוך השם הילד שלך בן אדם הזה זה סימן טוב צריך לדעת איך להתמודד עם זה וזה עוד שאלה
צריך לדעת האם
להיכנע לזה זה עוד שאלה אבל עצם זה שיש לו מרד בפנים עצם זה אז סימן שיש פה אישיות יש פה בן אדם שצועק משהו יש פה בן אדם שחי עם בן אדם שחי אנחנו יכולים לעשות איזה שהיא פעולה
אנחנו יכולים להתקדם איזה שהיא התקדמות אני זוכר שהייתי בישיבה והיה איזה בחור מדבר בן 18 שהוא התחצף למה שנקרא למשגיח לרב בצורה כזו בומבסטית וכללית שאני שאני וישן שאני אני לא ידעתי איפה
לאחוז את הראש שלי מרוב בושה אבל אחר כך יצא לי לזה אז העמידו אותו אחר כך במקום וזהו הוא ביקש סליחה אבל שאלתי את המשגיח תגיד מה מה חשבת באותו זמן בראש היה לי אותו
קשר קרוב אז הוא אומר לי אני הערכתי אותו
אני הייתי עמוס ששמעתי הערכתי את הבן אדם ראיתי פה בן אדם שאפשר לעשות איתו משהו
אמרתי לו מה אתה מתכוון אם זה בן אדם שהוא מה שהוא כואב
לו מה שצועק לו או משהו מה זה אז יש פה משהו חי כל השאר זה מין דגים מתים שהולכים למים עם הזרם מה אני יכול לעשות איתם אותו אני יכול להעמיד יכול לדבר אל תתחצב זה לא בסדר אבל יש עם מי לעבוד יש פה איזה מהפכן שרוצה לעשות משהו אז זה זה תנועה שאיתה אפשר לעבוד עם תנועה אחרת קשה מאוד לעבוד נוספת הרן
יש לו ספר דרשות רבינו ניסים אחד מהראשונים יש לו ספר דרשות שנקרא דרשות הרן
הוא אומרקסיומה מאוד מעניינת איש מופלא כשרצו לשבח פעם את הרבי על עצמך צדק אז אמרו שיש לו ראש כמו רן אז סדר גודל של בן אדם
רבנו ניסים בדרשות שלא כותב
שלאדם יש שכל ולאדם יש דמיון אנחנו לפעמים קצת מבלבלים בין המושגים אנחנו לפעמים משבחים את הדמיון אומרים שזה דבר חיובי זה דבר בונה כשאני מדבר על דמיון אני מדבר על דמיון שאין לו אחיזה במציאות דמיון שלא מוביל את האדם לשום מקום דמיון שהתחלתי בפתח השיחה לדבר עליו דמיון שנקרא אחיזת עיניים דמיון שנקרא רעיון
רוח
רעיון רוח זה דמיון שאין לו אחיזה רוח סתם בניין קלפים שאין לו שום כלום
הרן אומר דבר מעניין שכאשר לאדם יש
דמיון מפותח ושוב אל תתבלבלו בעברית כשאומרים דמיון מפותח זה אדם יצירתי זה אדם שיכול לבנות אני לא מדבר על הרובד הזה של הדמיון אני מדבר על הרובד שאדם חולה נכנס לסרטים בתוך עצמו מדומיין מדומיין
במובן השלילי כן אז הוא אומר מתי המדומיינות אצל האדם חוגגת ככל
שהוא יותר חזק פיזית המדומיינות חזקה יותר אני אני לא סיימתי המדומיינות חזקה יותר ככל שהוא חלש יותר אז המדומיינות חלשה יותר מה עומד
תקשיבו עד הסוף
לנוסחה מה עומד בנגד המדומיינות השכל עכשיו אנחנו רואים דבר מאוד מעניין ילדים לפי מה שאנחנו לומדים כבר כמה שבועות אנחנו מדברים פה על היצר הטוב על היצר הרע על המלך זקן וקסיל ועל הילד החכם והמסכן זה ההמשך של הפסוקים שלנו עכשיו בקוהלת אז היצר הטוב נקרא ילד חכם ילד חכם במסכן והיצר הרע נקרא בקוהלת מלך זקן אוקסין אנחנו רואים בפועל אצל ילדים מה שחזל לימדו אותנו שאין להם יצר טוב היצר טוב נכנס רק בגיל בר מצווה או בת מצווה אז אין יצר טוב מצד שני הם גם לא הגיעו לשלמות של הכוח שלהם הפיזי ילד מתי אדם מגיע
כתוב בפרקי אבות מתי האדם מגיע לשלמות הכוח בין 30 לכוח אדם צעיר עדיין לא הגיע לשלמות הכוח שהוא
גודל הוא במצב גדילה אז כיוון שכך
אתה רואה את האיזון שהקדוש ברוך הוא עשה בבריאה על פי דברי הרן האיזון הוא
זה שילד אין לו אומנם יצר טוב
אין לו את החוכמה את הילד החכם והמסכן אין לו בשלמות אבל מצד שני כיוון שהוא חלש קצת פיזית גם המדומיינות לא כל כך קיימת לו יש לו דמיון זה משהו אחר מדומיינות לא קיימת הוא רוצה כל דבר מעשי הוא רוצה כל דבר ברובד שלא ברובד של ההבטחות קשה מאוד להבטיח לילדים הבטחות הם רוצים לראות בשטח את האנשים מבוגרים אפשר לעבוד עליהם
כמו אותו אחד שמכר מיליוני מכוניות לכל מיני אנשים בארצות הברית כשהוא לא לא התכוון אפילו מכונית אחת להעניק להם מחר להם מכוניות על הנייר באלף דולר באלף 1000 $900 עבד עליהם
אז על אנשים מבוגרים זה נראה לכם הזוי אבל זה סיפור שהיה לא מזמן אנשים מבוגרים אתה יכול לעבוד עליהם על ילד אתה לא יכול למכור לו מכונית שהוא לא ראה שאתה לא מביא לו בשטח מה שהוא
רוצה הכל להיות
מוחשי מדומיינות לא קיימת אצלו כי הוא חלש פיזית האדם המבוגר מה עשה הקדוש ברוך הוא לאדם המבוגר ומצד אחד נתן בו יותר כוח בין 30 לכוח או מצד שני הוא נתן לו את השכל כנגד שהשכל יריב עם המדומיינות זאת אומרת השכל יהיה
יכה ויהיה מה שנקרא קונטרה קונטרה קונטרה
למדומיינות עכשיו לפי זה מי הוא האדם שחי נכון בעולם האדם שבגיל 30 ומעלה משתדל לכל הזמן להשתלם מבחינה שכלית מבחינה מוחית ואני לא מדבר כעת על תעודות ועל ציונים באוניברסיטה ודווקא זה גם
זה אבל כל הזמן להיטען להיטען להוסיף לגרות וכולי וכולי לא רק בשביל שהתאים במוח לא לא לא הזדקנו ושהוא לא יגיע למצב של אלצל היימר שהוא יהיה זקן אלא פשוט בגלל שהוא רוצה עכשיו לא הוא לא חושב מזיקנה הוא חושב על המצב העכשווי אני רוצה עכשיו להילחם עם המצב המדומיין הטבעי שיש לבן אדם שיש לו כוח זה מה שיוצא מדברי
ערן עכשיו מה הוא הצחוק
כתוב כי דור תהפוכות אמה בפרשת האזינו ובנים
לו איי מול בן
מה זה דור תהפוכות שאנחנו לפעמים עושים הפוך על הפוך אדם מגיע מהעבודה
עייף
מה הוא עשה בעבודה כל אחד לפי עניינו לכל אחד לפי כישרונו כל אחד לפי מה שהוא למד בסדר אדם צריך לעבוד כדי לפרנס את עצמו הגעת מהעבודה מה אתה עושה
פותח רדיו קורא
עיתון מסתכל טלוויזיה לא יודע מה הוא עושה כל מיני דברים פתאום הילד שלך בא ואומר לך אבא אני רוצה לרדת לשחק למטה
עשית שיעורי בית זה מצחיק הילד הזה ישב כל היום בבית הספר הוא ילד הוא ישב בבית הספר כשהוא מגיע מבית הספר יש לו עכשיו טונה של שיעורי בית שהוא צריך לעשות אז רק רגע אני לא מבין בבית הספר מה הוא עשה הוא למד מה אתה עשית מהבוקר עד הצהריים עבדת
לא יודע מה אבל לא היית בלימודים כמו שהוא טוב הגעת הביתה
אחרי זה כבר יש לך את החופש אז מה אתה לוקח ליד
עיתון כמה עומק הגות מחשבה נמצאת שם כמה לעומת המאמצים שהילד צריך להשקיע כדי לעשות שיעורי בית מה מה ההשוואה בכלל אז אנחנו ממש עושים הפוך על הפוך הילד לפי מה שמלמד אותנו הרן המדומיינות שלו קטנה לפי זה גם השכל שלו בהתאם הוא לא צריך הרבה שכל להתאים כדי להתגבר על המעט מדומיינות שיש לו האדם המבוגר קיבל קילו מדומיינות אז הוא צריך המון עוצמה של שכל שיעמיס את אותה דמיון רק כי זה הקונטרה מסביר הרן זה בדרושה העשירי שלו מסביר שרק השכל יכול לעמוד נגד מדומיונות רק השכל מעמיד את האדם ומייצב אותו וגורם לו להיות
איך אומרים קו מחשבה קו מחשבה בנוי ומה אנחנו עוסקים פוליטיקה
זה מה קורה פה מה קורה
שם מה מה מה מתרחש מה הולך אבל זה לא שכל זה לא עומק זה לא פילוסופיה זה לא מחשבה
אז אז פה אנחנו כאילו לא נותנים קונטרה לעצמנו לא נותנים אפשרות לעצמנו להצליח לא נותנים לעצמנו את האפשרות להתקדם לא נותנים לעצמנו את האפשרות להתפתח ולעמוד נגד היצר ועל זה לפי הפירוש של הרן שלמה המלך בוכה אתמול היה גימל בתמוז אחד מהדברים המעניינים שרואים בכל
צורת ההנהגה של הרבי הוא עסק בכמה תחומים אחד מהתחומים זה שלמות העם מיהו יהודי שלמות התורה ללמוד גם בתורת המקלה גם את תורת הנסתר ושלמות הארץ לשמור על החלקים השונים של ארץ ישראל שכבר נתן לנו הקדוש ברוך הוא באות ומופתים
באחת השנים שנת תו שין למד דלד הוא כאב את זה שאת חוק מיהו יהודי לא מתקנים והוא דרש מהמפלגה הדתית שהייתה אז מפלגת אגודת ישראל שלא תיכנס לכנסת עם החוק הזה לא יתוקן עכשיו מה שקרה זה 12
פה בארץ ששמעו את השיחה בשידור כאב להם העניין אז הם החליטו שהם ילכו לאחד מרשים של אגודת ישראל
וישמיעו לו את
הדברים אז זה לא היה עידן התקשורת המפותח של היום ולא היה הכל כתוב מייד ולא היה כל ככה שאתה יכול לשמוע אז הייתה להם הקלטה פשוטה שהם הקליטו תוך כדי שהם שמעו את השידור פה בארץ הם החליטו להביא אותם הנה מי שהיה אז ראש ישיבת שפת אמת בירושלים רבי פנחס מנחם אלתרק הוא נעשה האדמור מגור
אבל הם דפקו אצלו בצהריים ושאלו אותו אם אפשר לדבר איתו הוא אמר שכן ישבו אצלו אמרו לו אם הוא מוכן לשמוע את השיחה שדיבר הרבי אתמול או שלשום לא יודע והוא ענה שהוא מוכן הפעילו את השיחה בטייפ הוא ישב בריכוז רגשיב ואחר כך הוא אמר להם תודה רבה אני אני אשתדל לעשות מה שאני יכול אני לא המנהל של מועצת גדולי התורה אני רק אני אעשה מה שיש בכוחי אז זה הם התקשרו למזכירות של הרבי וביקשו לספר את מה שהם עשו לעשות לרבי נחת
אז הרבי שאל אותם מה נתתם לו לשמוע אז הם אמרו שהם נתנו לו לשמוע את השיחה הזאת שהוא דיבר הצליחו לי על הביטוי פוליטיקה מה שהוא דיבר בהתוועדות על זה שאגודת ישראל צריכה אז הרבי שאל אותם אבל למה לא נתתם לו לשמוע את המאמר שהיה כמה דקות אחרי זה כמה דקות אחרי זה הוא אמר מה אז למה אתה מאמר גם לא נתתם לו לשמוע טוב
הם הלכו אליו למחרת שאלו אותם אם הם רוצים לשמוע את המאמר הוא אמר שכן אז הם גם לשמוע את זה
אבל אני אומר רגע משהו פה להסתדר לי יש פה את
מה אתה אתה מחלק מאמרים לכל מיני אנשים פה
בארץ מי ששב השם מה הם רצו הם רצו להשפיע באמצעות זה שייתנו לשמוע את מה שאתה ביקשת בנוגע לפוליטיקה
אצלנו הרבה פעמים הפוליטיקה נתפסת כדבר חשוב זה נתפס כדבר חשוב זה נתפס לך אבל המאמר פשוט הדברי תורה שנאמרו בהתוועדות זה בסדר לא נורא יש הרבה דברי תורה בארונות בספרים לא חסר לרבי פנחס מנחם אלתר ספרים בבית שהוא יכול ללמוד בהם דברי תורה אבל אצל הרבי זה לא ככה הוא תופס את את האמת הפנימית הנקודתית אתה את הפנימיות של העניין כל ההתוועדות מה היא
אצל חסידים אצל חסידים בפוליטיקה הקטע הוא שהוא דיבר שם על זה אני רוצה להגיד לכם שהרבי כל כך הרבה פעמים דיבר למה אני כשאני מדבר משהו שמדבר על זה כולם ערניים ושאני עושה איזה אדרן על מסכת יבמות החברה נרדמים למה הוא לא יכל הוא לא יכל לעכל את זה לא יכל לקבל את זה הוא היה צועק על הדברים האלה שזה לא זה לא פייר זה לא צודק זה לא זה לא זה לא האמת ההתוועדות היא בשביל המאמר ודרך אגב העברתי איזשהו מסר שרציתי להעביר למה אנחנו תמיד נתפסים לשוליים ולוקחים מהשוליים ועושים אותו בעיקר זה רק דוגמה אבל הדוגמה הזאת איך אומרים היא היא חוזרת על עצמה בהמון המון וריאציות אנחנו כאלה מה לעשות בא שלמה המלך ואומר אם אתה רוצה לשנות משהו בנפש שלך אתה רוצה לשנות משהו במנהיגות אנחנו רוצים שהמשיח יבוא משיח זה שיא של פנימיות נשיח רוצה את הפנימיות של הנפש אם אתה מתכונן רק אם הרובד החיצוני של הנפש שלך אז איזה משיח אתה הולך לקבל
משיח זה הולך לגלות את הפנימיות של העולם את הפנימיות של אלוקות פה בעולם את הפנימיות של התורה את הכל את הרובד את הפנימיות של הנפץ שלנו זה מה שמשיח הולך לגלות רק את הסוד הוא הולך לגלות אז אם אתה לא מתרגל לחפש אף פעם את בחינת הסוד שבכל דבר אתה לא מחפש את הפנימיות בכל דבר אז איך אתה מתכונן אליו וזה דבר שמאוד מאוד הפריע לריבי ומאוד רוצה לשנות את זה אז אני רוצה להמחיש בדוגמה נוספת שגם כן היא הייתה בשבילי פלא כנראה גם בשבילכם אבל אני חושב שזה היה המסר שלו בשביל התלמידים הקרובים אליו כידוע הרבי לא לא יצא לבריתות
הוא לא שימש כסנדק אצל חסידים הוא לא סידר קידושים בטח לא בשנים האחרונות והיה ספרות בחדרו חוץ מהדברים שאותם הוא עשה עם החסידים זה חלוקת הדולרים אם זה השיחות והיצווע
העדויות
הוא כמעט ולא יצא לאירועים פרטיים של אנשים פרטיים אבל בשנים המוקדמות יותר לנשיאותו הוא כן היה מוכן לסדר קידושים לחסידים שהיו עושים את זה בחצר ליד בית המדרס שלו בא אליו חסיד אחד תלמיד של הישיבה שלו תלמיד בשנים ואומר לו אני רוצה שהרבי יסדר לי קידושין אז אומר לו אני מוכן אבל שימו לב לתנאי אני שמעתי את זה מהבן אדם עצמו בתנאי אתם לא תאמינו מה היה התנאי בתנאי שאתה לא עושה בחופה יותר משלוש תמונות אתם יודעים מצלמים בחופה אתה לא עושה יותר משלוש תמונות והוא ההוא כבר אומר שהוא מסכים ההוא רוצה בשבילו שהרבי שלא יעשה לו סידור קידושים זה הכל אז הרב אומר לו ואם יש שתיים יהיה עוד יותר טוב
עזבו אותי כעת אני לא יודע מה הסיבה שהיה בפנים לא יודע אני רק יודע דבר אחד שאצל הרבי תמונה שמלה חיצוניות זה יפה זה חשוב זה יקר זה חתונה זה לכל החיים זה זה זה זה נצחי זה נצחה זה נשאר איזה אנשים חתונה הם באמת החתונה שלהם
לא זוכרים הם לא יראו את התמונות
מה יקרה להם אז זה לא אני לא נותן פה הוראה שאנחנו צריכים להמעיט בתמונות לא זה המסר המסר היה לאותו אחד והמסר היה לפני 30 40 שנה לאיזה בחור אבל מה הוא רצה להעביר לו הוא רצה להגיד לו משהו תהיה שקוע בדברים יותר תוכנים אתה אתה חייל שלי אתה תלמיד שלי אני רוצה להביא את משיח משיח זה פנימיות אם אתה תהיה שקוע רק בתמונות ובדברים ובזה איך אומרים בכל מיני אז אתה אתה לא נוגע בנו היהדותית הנקודה היהדותית היא הרבה הרבה יותר פנימית היא הרבה הרבה יותר משמעותית היא הרבה הרבה יותר עמוקה אתה לא יכול להישאר בזה וזה עוד פעם אני מביא את הדברים בהקשר גם בגלל שאתמול גימל תמוז וגם בגלל שזה הקשר אחד עם מה שאנחנו מדברים עכשיו כדי להגיע לרובד כדי לשנות משהו כדי לשנות את המנהיגות
כדי אנחנו צריכים להיות עם כדי שאנחנו נהיה עם איך אנחנו עם זה שאנחנו ערניים אכפתיים נוגע לנו משהו איך אתה יכול להיות אכפתיים רק חיצוניים נוגעת לך אתה חייב שמשהו פנימי מפריע לך שמשהו פנימי נוגע לך שמשהו פנימי אתן לכם דוגמה נוספת אחד מהעיתונאים העדתיים השם שלו היה מר אלתר ולנר עיתון אני חושב הכתב הצבאי של הצופה סוכנות עיתים היה לו כמה תפקידים בקיצור הבן אדם הזה נכנס ליחידות
הרבי קרא את כל את כל העיתונות שהייתה בארץ הוא קרה וגם העיתונות של חוץ לארץ הוא היה מעודכן לחלוטין כל מה שקורה הוא פונה אליו הוא פונה לעיתונאי ושואל אותו תגיד לי דבר אחד אני לא מבין למה כל הזמן השמצות מעיתון אחד לעיתון שני המודיע על הצופה והצופה על שערים זה כבר עליו השלום וככה למה כל פעם מאמרי מערכת אחד נגד השני
זה לא נותן כלום זה לא מקדם כלום אני תופס את הראש שלי ואני שואל רגע מה ומה הוא חשב איזה רייטינג יש לי עיתון אם הוא לא מתקיף מישהו איזה רייטינג יש למה שאם אתה לא רעב אם אתה לא משמיץ אם לא ראינו דם אז איזה אקשן יש הרי זה החיים מה זה עיתון עיתון זה בוא בוא בוא ננסה להקים עיתון רק של שמועות טובות של דברים חיוביים הוא יסגר עוד לפני שהוא ייפתח
אז אני שואל את עצמי
האדם הכי ריאלי בא ואומר לכתבים וזה אולי תציעו את את העוקץ מכל הזה אבל זה הנקודה הנקודה היא זה שאתה באמת אם אתה רוצה להגיע לאיזה שהיא שלמות מה אתם חושבים שאנשים אוהבים לשמוע באמת רע כל הזמן אם יבוא בן אדם ויקטר לכם באוזניים כל הזמן לא טוב לא טוב לא טוב לא טוב לא טוב לא טוב אתה מספיק די נמאס כבר אז למה בעיתונים אנחנו שמחים למה עם זה אנחנו את זה אנחנו אוכלים למה אנחנו לא מתמרדים נגד למה אנחנו לא קמים נגד עזוב אותי מכל כך התרגלנו אני חושב שהזין הנקודה שהיא הפריעה לו אני רוצה להביא את האנשים
לא אני הוא רוצה להביא את האנשים למצב קצת יוצר רציני קצת יותר פנימי אין לך מה למכור אין לך תוכן למכור אין לך
אתה לא יכול לרכז את האנשים סביב איזה ידיעה מעניינת חיובית בונה שנותנת גירוי למחפרת להם על משהו שקורה בעולם אם זה נפלאות הטבע ואם נפלאות הבורא ואם לאיזה ידיעה שיכולה לעזור להם בעתיד רק שמוצ אתה יכול לספר להם רק גרבה רק דברים שליליים רק זבל יש בעולם זה מה שצריכים לעלות לכותרות אם זו התנועה אם זה הכיוון
אז באמת קשה להביא את המשיח אז באמת זאת אומרת האנשים
לא מורבשלים לאיזה שהוא משהו פנימיבשלים רק לא לשטחיות רק לחיצוניות התיקון הפנימי של העולם זה שאנחנו משתחררים לאט לאט מהצורך להשמיץ בצורך לפגוע בצורך לנעוד ציפורניים אחד בשני ברגע שאתה משתחרר מזה אתה גם משפיע יותר
אתה גם
מכובד יותר אתה גם מקובל יותר מה התועלת שלך בכל בכל הנגד הזה נקרא נראה דוגמה נוספת
בהתייחסות פרטית על בן אדם זה מעשה שסיפר אותו החעה שלום האב בית דין של מונטריול יחסית בלז הוא מספר שהוא נכנס לרבי ליחידות בלשון ממש בשנה השנייה של הנשיאות שלו ואז הרבי סיפר לו על חותנו על האדמור הריהץ
שהוא הגיע לשיקאגו ושיקאגו הייתה כמו שאומרים
יהודים יהודים ייגרו
אחרי מלחמת העולם השנייה
עזבו את הדת לחלוטין אפילו אפילו מסורתיים לא היו עזבו הכלא כל הכל והרבי הקודם הגיע קצת לעורר אותם והגיעו לקבל ברכה ממנו מאות אלפים של אנשים פונה לאחד מהם אומר לו
אולי תניח תפילין אז אומר לאותו אחד מהרבי אראייץ אם אתה היית יודע איזה אפיקורס אני שאני לא מאמין בכלל באלוקים לא היית אומר לי שאני אניח תפילין אז אומר לו הרבי הקודם אתה חושב שאתה אפיקורס אפיקורוס זה מי שהכיר את אלוקים
וכופר בו אתה בכלל לא מכיר אותו אין לך בכלל זכות דיבור אתה בכלל לא יודע על מה אתה מדבר והנקודה הזו עוררה את אותו יהודי והוא כן התחיל להניח תפילין אנחנו שאנחנו נפגשים עם בני אדם לא בקשר ליהדות סתם אנחנו רואים איזשהו בן אדם אנחנו צועקים עליו וזה וזה וזה הרבי הריץ מלמד אותנו אולי תסתכל ברובד הפנימי של אותו אחד הוא נמצא באיזה שהיא בועה עכשיו ואם תחשוב טוב תוכל למצוא גם כן באיזה הוא נמצא בבועה
הוא בכלל לא בנוי לצעקה שלך עכשיו הוא בכלל לא שומע אותך הוא בכלל לא מבין אותך אתה צועק לקיר אז כשאתה לפעמים הוא צועק עליך ואתה מאוד נפגע אתה לא אז אומר לך הרבי אראייץ הוא נמצא באיזה שהוא סרט אחר הוא לא הוא לא הוא לא הוא לא פגיעה אתה לא נמצא במצב שאתה יכול לקחת אותו כפגיעה אתם לא באותו לבל בכלל אם אני הולך ברחוב אני רואה בן אדם אני עורק לו בפרצוף הוא יפגע ממני
תגידו נו אני הולך ברחוב אני רואה בן אדם ואני יורק לו בפרצוף הוא ייפגע או לא יפגע יפגע ואם אתם הולכים ברחוב וציפור עשתה
עליכם אתם נעלבים
ממנה נפגעים ממנה אתם רצים למקלחת אבל אתם אתם אתם נפגעים למה אתם לא נפגע היא לא היא לא בקטגוריה שלי בכלל למה שאני אפגע ממנה
כשאתה רואה את הבני אדם ברובד הפנימי שלהם ברובד הנשמתי שלהם ברובד העמוק שלהם אתה רואה
הוא לא צועק הוא בכלל יודע על מה הוא צועק הוא בכלל מכיר אותי שהוא צועק האם הוא לא מכיר אותי ואם הוא לא יודע מה שהוא אומר אז למה אני פגע ממנו ממה אני יפגע אז ברגע שהאדם מסתכל ברובד הפנימי הוא חוסך לעצמו עוגמת נפש וגם המסקנות שלו הם מסקנות אחרות בהתאם וזה עוד פעם אני חוזר מה שלמה רוצה
שלמה רוצה לשנות את העולם שלמה אומר כל זמן שאנחנו נהיה שקועים בחיצוניות לא נצליח לשנות את העולם לא נצליח לשנות את עצמנו לא נצליח להסתכל על הבריאות בצורה הנכונה במצב הנכון
מהרבנים שישב בהתוועדות של הרבי ושמע את השיחות הוא כבר לא שמע רק את הפוליטיקה הוא שמע את דברי תורה וכל כך התרשם והתפעל אז הוא כותב לרבי וואו זה משהו זה אז הרבי כותב לו תשובה על מכתב שלו תעיין בגמרא הבא במציאה פה דלד הולך פותח את הגמרא שם מה כתוב שמה שמה מסופר את הסיפור שכבר סיפרנו בעבר ודנו עליו בארוכה אז אני רק מביא את הקטע שנוגע לנו ריש לקיש ורבי יוחנן לומדים ביחד בחברותא ריש לקיש חריף מקשה קושיות
הוא נפטר רבי יוחנן מאוד עצוב אין לו חברותה אז שולחים לו את רבי אליעזר בן פד שיגיד לו כל מיני חידושים הבלעזר אומר לו הו מה שאמרת זה יפה או מה שאמרת זה יפה אז אומר לו רבי יוחנן אתה צריך לספר לי שמה שאמרתי זה יפה למה אני לא יודע לבד למה אמרתי את זה אני יודע שזה יפה אבל אבל אבל איפה איפה איפה רישלקיס שהיה מקשה עליי קושיות אז אני יושב חושב מה רבי רצה בזה שהוא עונה לו תשובה אתה בא וכותב לי האצבעדות שלי יפה אמרתי דברי תורה יפים אני
יודעת אני יודע אבל
יש לך איזה קושיה משהו יש לך איזה דבר שאתה יכול כמו שאומרים לעורר
מעצמך אני אני לא אמרתי את את השיעור כדי שתטפח לי על השכם ותגיד לי אתה בסדר כל אחד אתה בסדר כל הכבוד אני רוצה שמשהו בך יתעורר אני רוצה שמשהו פנימי אם אני הצלחתי לגרות אותך אם הצלחתי לעורר אותך אז היה שווה משהו
בתקופה של הרבי אריץ מספרים שהרבי יצא לחלק איזה שהם טפסים בהכרזה של הרבי הקודם שעוד מעט תבוא הגאולה אז הוא אומר הוא אומר לזה שהלך איתו ביחד אני אגיד לך משהו אחד אם אנחנו נצליח לעצבן את כולם עשינו משהו אם לא נצליח לעצבן את כולם לא עשינו כלום אתה רוצה לשנות משהו אתה צריך להזיז אתה צריך להפוך אתה צריך לעורר כי כולם ישנו ככה יפה יפה כל הכבוד מחיאות כפיים וללכת הלאה אז אז לא שינינו כלום שינוי זה שנגעתי בפנימיות של הבן אדם ואני לא נותן לו להיות רגוע
זה שינוי שינוי זה שאני גורם לו להיות אכפתי אני לא נותן לו להישאר במצב העכשווי שלו זה שינוי