תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
מורי ורבותי אנחנו כבר 30 יום קודם בחג ורוצים להתכונן לחג הפסח בשעה טובה ומוצלחת אני רוצה אני רוצה לפתוח בהלכה 6 שיש מה ערב פסח אנחנו נייחד ככה יותר קרוב כדי שזה
כן כן אנחנו רוצים להתייחס לדבר שהוא קשור הזכרת את ערב פסח קשור עם שבת וקשור עם כל שבת וקשור עם פרשת השבוע שהתורה והפרשה שלנו פרשת כי תישא 6 ימים מלאכה השביעי שבתון קודש להשם כל העושה מלאכה ביום השבת מותן ושמרו בני ישראל וכולי וכולי וכולי אות היא בני אותי לעולם כששתיים עשה שם את השמיים ואת הארץ אז שבת תקנו חזל שמקדשים אותה באמצעות כוס יין ואני רוצה להתייחס עכשיו להלכה שקשורה לשבת וקשורה גם לחג הפסח האם הם צריכים להגעיל את הכוסות של הקידוש כוס קידוש מכסף בדרך כלל הם צריך להגעיל אותה לכאן חג הפסח מתייחסים לזה 3 ראשונים באופן
באופן ישיר מתייחס לזה המערב רוטנברג מתייחס לזה הרשבא ומתייחס לזה רבי אהרון מלוניל באורחות חיים אני רוצה לצטט את הלשון של רבי אהרון מיליוני הלכות חמץ ומצא האות צדיק היי ועל כוסות של כסף כתב ארם נשמתו עדן ארם זה המערה רוטנברג אם ידוע שלא ישתמשו אלא בצונן לא באו עגלה אם יודעים שלא השתמשו בכוסות האלה אלא בצונן לא צריך להגעיל אותם אומנם העולם נהגו להגעילם העולם כן מגעילים אותם לפי שפעמים שופכים לתוכו יין חם ומורותח לפעמים שופטים שופכים יין חם ומרותח זה קצת מעניין משום שאנחנו יודעים שהחום הוא לא מיטיב עם היין החום אולי שוטפים את הכוס במים חמים כן לא אבל הוא מדבר על זה ששופכים לתוכו יין חם ומורתא זה אופציה אחת אופציה נוספת גם לפעמים מניחים אותם על האש זאת אומרת את הכוסות קידוש מניחים אותם על האש לחמם בהם היין מישהו זוכר שהיו ושותים יין חם
באיזה שהוא מקום צירופים ושחודים בפנים
בצורת שתייה יין חם לא טוב בעת נכון אבל לא מספר שככה גם לפעמים מניחים אותם על האש לחמם בהם יין ונותנים שם לחם חמץ לשרות עוד גם זה אני לא מבין את המציאות כאילו שמים את הלחם על בתוך היין כשמחממים את את הכוס קידוש עם האש למטה דברים שהם היו מנהגים של פעם והוא מסיים ומשום חומרה לחמץ אל תיטוש תורת ימיך אני שואל שאלה פשוטה מה זה מה זה הסיומת הזאתי משום חומרה דרךלתי אותה שתורת אמך וכנראה שגם בזמנו זה היה מאוד נדיר שהיו מחממים את היין עם כוסות עם אש מלמטה וכנראה שגם בזמנו זה היה לא מצוי ששופכים לתוכו יין חם ומרותח ולכן הוא כותב שזה רק עניין של אל תיטוש תורת דמי חם אז למעשה הייתי אומר שאנחנו בכלל לא מצוי שאנחנו נחמם את הקוסים בכלל ומה זה לא מצוי לא עושים את זה בכלל לא מחממים את הכוס קידוש עם האש ולא שופכים יין מרותח לתוכו אז לכאורה כוסות קידוש לא צריכים בכלל להגיד אותם לפי מה שהוא כותב הוא מציין בהמשך דבריו שלא ציטטתי שגם הרעש בה ככה כותב כמו שראינו המערב מרוטנבורג הכותה אבל עדיין אנחנו צריכים לחשוב לקפלים יש כוסות קידוש בפיה שלהם למעלה היא מתעגלת כלפי כלפי חוץ ומתוך הניסיון אני אומר לכם ששמה מתחבר חמץ כפי שלא ברור איך הוא הגיע לשמה ומתחבא שמה חמץ ממש
כוסות קידוש כאלה שהפיה שלהם ישרה אז לכאורה אין בהם לא את הבעיה הזאת ולא את הבעיה הזאת אז צריכים לבדוק האם יש יש לפעמים כוסות כאלה מהודרים שיש להם כל מיני אשכולות אשכולות של ענבים יפים שמונחים ככה עליהם והכוסות קידוש האלה שהענבים מונחים עליהם הם הרבה פעמים מודבקים זה חתיכות כסף שעומדות בפני עצמן ומלחימים אותם אל הכוס וגם שם בין החריצים יכול להיות שיכנס חמץ אבל עוד פעם הכוס היא חלקה או פשוטה ואין בה שום דבר אז לא צריכות אלא הדחה לא צריכות לא צריך לעשות לזה איזשהי עגלה מיוחדת הדחה לבד מספיקה כעת אני עובר להלכות של של ליל הסדר
כן אני
אומרת הדחה מספיק מה זה הדחה תשטוף
שמנקים אותו כסף ולא לא מספיק חריף בשביל להכשיר את זה
אתה
5 כא
אין חמץ אתה אומר על הקפלים שנמצאים בפנים הם שמורים שם בבפנים הוא לא מגיע אליהם אפילו החומר הזה טוב כמה הלכות שקשורות לליל הסדר דבר ראשון מצוי בה אצל הרבה אנשים גם אנשים מבוגרים גם אנשים שהם חולים שיש להם עוזר או עוזרת לא יהודים שהם נמצאים ממה צריך להיזהר בליל הסדר כשיש לא יהודי על השולחן צריך להיזהר דבר ראשון כמובן מעט מאוד מהיין משתדלים הרי שהיה משובח כידוע שיין מבושל לא כל כך משובח הטעם שלו יוצא אז אם קונים יין לא מבושל צריך להיזהר שהוא לא יגע ביין הזה רואה זה לא הלכה זה קבלה רבי מנחם הבבלי בעל אריקנטי כותב שאם הגוי רואה את היין אז הוא גם כן פוסל אותו גם אתה מוזל לכוס הבעיה היא שהייתי אומר שכמעט אין לך יין כזה שגוי לא ראה אותו כי כשאומרים ראה לא מדברים שהוא ראה אותו לא ללא ללא מסך זכוכית כמה אם הוא ראה אותו דרך זכוכית אז זה גם כן
פוסל ובכל חנות שנכנסים עם הבקבוקים עומדים בככה וזה גויים נכנסים לשם אז מבחינה הלכתית הוא לא נגע הכל בסדר מבחינה קבלית הוא ראה קשה מאוד להגיד שהוא לא ראה בנוסף לזה בקבוק ירוק או שחור זה דבר שהוא מצוי היום שזה יכול להציל אותו אבל תיקחו בחשבון שאפילו אדם שקונה ארגז יין סגור במכולת אז אני בדרךתי שביקבים מאוד מקפידים שלא יהיה גויים שנכנסים לא יגעו ביין אבל בהחלט הם רואים את היין עד שמכניסים את הבקבוק ועד שאורזים אותו וכולי מסתובבים שמה לא גוי ולא שניים הרבה גויים מסתובבים שמה אז לא זרע הארגז ארגז סגור לא עוזר אז הייתי אומר שמי שקונה אני לא יודע אבל אני בדקתי ראיתי שאלתי חקרתי ב בדת העדה החרדית ובמקומות אחרים הם שייכים להובלה הם שייכים לזה אז דואגים שהם לא יגעו יש להם גדרות שלא יגעו אבל הם רואים הם רואים את היין בצורה ברורה ולא רק עוד לפני שהוא נעשה יין אלא שאז יש מקום להגיד שזה עדיין לא יין אלא גם אחרי שהוא כבר מוכן שופכים אותו לבקבוקים הם רואים אותו
גם בישמעלים מה זאת אומרת גויים אתה שואל האם גם ישמלים נאמר עליהם בעניין כן זה נאמר על כל גוי לא רק כזה מה שהרב בן איש חי באמת מתייחס אתה הזכרת אותו הוא מתייחס לזה שדרך אגב מה שכתוב כתוב שלא יראה אותו גם כן אישה נידה לא תראה אותו כתוב את זה במקשה אחת לא יראה אותו גוד מנחים מנחם בבבלי ולא תראה אותו יש אני אדע כן זה כתוב הוא פשוט בקטע אחד ועל זה הבן איש חי מאיר שהוא שהוא חושב שיהודי שהוא שדינו כמוומר
ויין זה יין נסח ואתה כל זה אז זה לא קיים בזה זה חידוש הבן יצחק כאילו אומר בזה הוא לא דיבר אבל זה לא מוציא מעין של אישה נידה שזה כן הוא מביא אותו כן מביא אותו כן
" לא לגעת ביעד ממשקה עצמו או בבקבוק או
האמת היא שזה גם בבקבוק אם אם זה אם הוא לא מכוסה כיסוי בעוד כיסוי שני כיסויים חותם בתוך אותם אז גם בבקבוק הוא עושה יש דעה אחת בפוסקים שאם גוי כן לא אבל גם בבקבוק אם הוא מזיז את הבקבוק זה גם כן בעיה יש דעה אחת הפוסקים שטוענת שאם גויים מזג את היין הוא לא נגע בכוס אבל אז מה שנשאר בבקבוק נשאר כשר ככה יש דעה כזאתי אבל לא ניכנס עכשיו לסוגיה של יין נסח אנחנו מדברים כעת על זהירות שצריכה להיות כשיש גוי על השולחן ובספרי קבלה הקדוש ושות בשמים ראש טוב יש כאלה שלא מזכירים אותו אפילו אבל כותב כן כן לא אבל יש כאלה שלא מזכירים אותו לא רק בגלל הציוץ אז פשוט ציטוט מכף החיים מה שאני מצטט עכשיו והוא מצטט אותו אומר שמצאת מצווה אסור לייתן ממנה לגוי אבל שאר מצות מותר כוונתו כמובן שמהמצות שבקערה לא לתת לגוי משום שהדין שלהם זה כמו זאת אומרת עניין רוחני כמובן כמו קורבן פסח קורבן פסח כתוב שכל הראל יאכל בו וכל שכן גוי אז אנחנו נזהרים באמצות של הזה אבל אתה רוצה כאילו שהוא ירגיש כמו כולם שזה לא יהיה שכאילו עושים להם הבדלה אז אתה יכול לתת לו מהכוס מהמצות שבחבילה לא מהמצות של השולחן שבקרע כעת אני רוצה להתייחס לאפיית מצות קודם כל בהלכה נפסק שיש מצווה מיוחדת שבן אדם מילא
ויהיה עומד על מצותיו ונפסק בשולחן ערוך בסימן תו סמך גם שהאדם איך אומרים אדם כערכי לפחות לא מומחה לעשיית מצות אנחנו לא עושים את זה כל השנה אז זה לא כדאי כאילו שאנחנו נופה את המצות שלנו בעצמנו ואתם אולי לא צריך להגיד לכם את זה אולי אתם כן יודעים אולי אתם עושים כל שנה אני זוכר שאצלנו היה אברך אברך תימני אני זוכר אותו הוא היה אומר לי תמיד אבא שלי לימד אותי שאנחנו עושים את המצות לבד הם פשוט הוא בא עם קמח וזה והוא עשה מה מסובך אני אגיד לך מה אנשים מסובך מסובך העלישה הראשונית כדי לעשות ממנו את העיסה זה המסובך
לא לא לא אני מדבר
על המלצות של האשכנזים של קרקרים ומה עוד מסובך מסובך הזריזות שצריכה להיות שם היא מסובכת ליצור ליצור אותה שתהיה הומוגנית הכל באותו מידה להכניס לתנור בזמן להוציא בזמן כל זה דורש איזושהי מיומנות ובעיניי ראיתי בערב פסח אנשים שנוהגים לעשות מצות בערב פסח אז הם לובשים כמו שאומרים את בגדי השבת והולכים לאפות מצות וראיתי איך שזה נראה והחלטתי שאני לא רוצה לקחת את הסחורה הזאת מכיוון שאתה רואה שכשהבן אדם לא מיומן אז זה זה מאוד מאוד מאוד לא לא זריז ולא מהיר לא לא שמים רק קמח ומים לא שמים כלום טוב אז אז מה רציתי לעורר כשאתה הולך לראות זאת אומרת החידוש בהלכה מוריי ורבותיי ההלכה מחדשת שיש עניין שאתה תראה איך עושים את המצות שלך יש כאלה שלומדים שזה מדין ושמרתם את המצות ויש לזה גם כן משמעויות אחרות אבל אחד הדברים שהפרי מגדלים כותב זה שבשעת אלישב והאפייה צריך להיות לשמה ולכתחילה צריך להוציא בפיו לשם מצת מצווה בדיעבד שג במח במחשבה הרבה פעמים אתה יכול לראות שהפועלים שהם עושים את עבודתם נאמנה הם שוכחים כל מיני פרטים אחד הדברים שהם לפעמים הם שוכחים שזה שם מצאת מצווה להגיד את זה בפה
בחורי ישיבות הרבה פעמים כן הרבה פעמים עושים בחורי ישיבות עוד דבר שכשאתה הולך לעשיית מצות אתה צריך להיזהר זה הנושא של המי עושה את העבודה מקומות שמביאים כל מיני אנשים יש פעמים שראיתי אני מדבר איתכם על דברים לפני הרבה שנים לא ממש עכשיו שראיתי שמביאים אסירים יש אסירים שהם צריכים לרצות את עונשם בעבודות זה עבודות שירות או אפילו לא יודע יכול להיות שהם צריכים להחזיר הם מחזירים כספים שהם חייבים והם מחזירים את זה על ידי זה שהם הולכים לעבוד אז הם באים עם חלק מהשיקום אז ראיתי שבמקומות פעם שראיתי שבאים ככה בקבוצה והם והם עושים את עושים את העבודה ככה נוספת שהפועלים לפעמים אז אסירים אסירים הם יושבים שם על כל מיני דברים הם לא שומרי שבתות מה כן אז יכול להיות גוי ויכול להיות לא שומר שבת וזה בטח לא תקין להרבה מאוד מעדים זה צריך להיות שעם לשמוע וזה צריך להיות זה וכולי וכולי אז אם יהודי עומד על גבה ומזכיר לו כל הזמן אז יש כל מיני קולות אבל זה כבר כולו אז כשאתה הולך כמו שאומרים לעשות את המצות שלך תדאג העובדים הם עובדים שומרי שבת על כל פנים אני לא ביקשתי שהם יהיו בינוניים של טניה אבל לפחות שומר שבת
יש גם א אני
מאמין שבקשרויות הטובות של המצות המרובעות אז מקפדים בוודאי אני מאמין ככה נוספת שגם ראיתי שצריכים להיזהר בה זה שהרבה פעמים משלבים ילדים בעבודה של אפיית המצות ילדים ואיפה ראיתי ששמים את הילדים למשל בלהשים את המים הרי יש את ה איך אומרים את הבצט העיסה שצריכים לעשות כן אז יש מי שראיתי שנותנים לילד לעשות את זה זה לא מוסכם על כל הפוסקים מכיוון שיש כאלה שאומרים שעצם זה שאתה שם את המים זה כבר לאישה ולישה זה ברור שהיא צריכה להיות לשמה וילד אין לו לשמה אז גם סימת הקמח צריכה להיות כמו שאומרים באופן הנכון ובאופן הטוב אז זה דבר שצריכים לזכור אותו ולהיזהר בו אז אתה מעורר על כפפות שלא מחליפים אותם שזה דבר גם כן מצוי ויש פעמים שמשתמשים בניירות ולא מחליפים אותם זאת אומרת מהשמונה 10 דקות הקודמים שמה שנשאר שם זה כבר חמץ לפעמים לא מחליפים לפעמים לא מנקים לפעמים לא משתמשים בנייר משתמשים על השולחן נירוסטה אבל לא ניקו אותו כמו שצריך לפעמים ניקו אותו אבל השאירו שם שאריות של נוזלים של מים ואם זה מים עם סבון אנחנו כבר לא יכולים לדעת כמה המהירות של ההחמצה שלהם זאת אומרת זה כבר לא המים כמו שהם תגיד שזה 18 דקות זה ברגע שיש שמה חומרים אז
דני דנו בזה שאלות ותשובות דובב מיישרים+ שזה שזה מחמיץ מהר יותר ואתה אתה צריך להיות יותר זריז משום שליבם של הפועלים הרבה פעמים גס בהם הם כבר רגילים לעשות את זה כבר חצי שנה הם עובדים או כמה חודשים הם עובדים אז הם כבר לא שמים לב לכל הדברים הללו צריך להיזהר בזה בנוגע לעשיית מצע העשירה מצע השירה שזה מצע של השוו אותה במי פירות או יש כאלה שמשתמשים בפסח עצמו בקמח מצע אבל כדי שכמובן הם לא רוצים להגיע לעניין של חמץ שזה הסיבה שאנחנו לא אופים מצות הרבה לא בהלכה זה מותר אבל הרבה לא אופים מצות בתוך הפסח עצמו יש הרבה שאופים את המצות לפני כולם כמעט אוופים את המצות לפנות לפני בגלל שהם לא רוצים להגיע לחשש החמצה אבל ראיתי אנשים שמשתמשים בקרחמצה ימי פירות הם דואגים שיהיה להם מי פירות נקיים למשל הם סוחטים בעצמם את מיץ תפוזים וכולו יש להם 100% הם דואגים שלא תהיה טיפה אחת של מים ואם זה הם עושים כל מיני דברים כידוע שזה לא מחמיס עכשיו השאלה היא כשאתה עושה דברים כאלה איך אתה מפריש חלה מדבר כזה כי יש לך פה בצק שעשית אותו רק עם מי פירות ההלכה הזאת לא שייכת רק לפסח כותבים אותה בפסח דנים בה פוסקים על פסח אבל לקיים את כל השנה כשרוצים לעשות עוגה ומשתמשים לא במים אלא במקום במים במי פירות ביין ומיץ וכיוצא בזה האם צריכים להפריש מזה חלה או לא זה מחלוקת מרן בשות בשולחן ביורד דעה בסימן של כף טית בסעיף ט כותב ישא שלי לא שם במי פירות אפילו בלא שום מים חי
זה מראה על השולחן הארוך לעומתו כותב הבח שהוא חושב שכל הגיסה שעליה נאמר של לשים אותה וצריכים להפריש חלב רק טיסה שלהשו אותה במים לכן מסיקים האחרונים מביא את זה גם כן כף החיים שכשאתה עושה ימי פירות תעשה הפרשה אבל אבל בלי ברכה וזה דבר שצריך ללמד אותו הרבה הרבה פעמים נשים שעושות עוגה או משהו כזה ומשתמשות במי פירות שהכרעת הפוסקים מצד ספק ברכות להקל לא לברך על הפרשה הזאת להפריש אבל לא לברך וזה נכון גם כן לחג הפסח וגם כן בשאר הדברים למה לא כי אנחנו לכל דבר
לא
בטוח שזה הופרש
איך שאני מעט היום זה לא פעמים
ספר שזה פראש עם מופרש או פרש כן הופש הופ השאלה אם הפרישו מה המצע הזאת יכול להיות שהם עשו בכמות קטנה יותר ולא היו צריכים להפריש המפעל אם כתוב שהם הפרישו הפריש אתם צריכים תמיד לקחת בחשבון הפרשת חלה צריכה להיות מכל עיסה ועיסה לכתחילה כן לא מכל עיסה של קילו 666 אבל מכליסה ועיסה של כמות מסוימת גם מקילומט כבר אפשר בלי ברכה עכשיו כשאתה מדבר איתי על מאפיה בוא נהיה מעשיים
כמה פעמים יש לך מאפיה שמזרימה כאילו לחמים כמה יש לך קילו כאילו 666 כל כמה זמן כל רגע כל רגע אתה צריך לעשות הפרשת חלה עכשיו איפה יש משגיח שעושה את זה כל רגע
אם יש לי כמה חלות שכל אחת חצי קילו אני אצרף אותם
אתה מצרף אותם אחר כך אז בוודאי אבל אם נדבר איתך תעשייתי עכשיו אתה בבית שלך
קריסה ומתחילים להוציא מהם חתיכות לחנות 60 אז אני צריך צירוף
כמה יסוד כאלה גדולות יש לך ביום יש לך הרבה נכון אז לכל מיקסר באיזה שעה מתחילים לאפות בקונדיטוריות הגדולות באמצע הלילה ואז מתחילים למכור ככה יוצא הבוקר לכל הנויות אני שואל אותכם פרקטית המשגיח נמצא שם בלילה הכל כל מיקסר איך שקראתם לזה
הוא ישן שם ומה
שקורה ומה קורה עם לילה אחד הילד שלו לא הרגיש טוב אז הוא הלך לידי על לטיפול עזרה ראשונה בא בדיוק אז משגיח אחר כדי להפריש חלה ואם חכם בלילה זה נאמר בטח שיש אבל אני אומר על על איזה על איזה תדירות הוא מאחר אחת מישהו שם לב על השעון אז העבודה צריכה להתחיל ואם הוא יצא רגע לשירותים וכולו תגידו לי פרקטית איך זה מעשי שיקחו חלב מכל אחד ככה פרקטי
בסוף הם כבר שולחים את הדברים שולחים עם החותמת שהופרשה חלה בגמר האפייה אבל אתם צריכים להבין שזה רצף זה רצף זה רצף האפייה בבית שלך אתה יכול לשלוט בזה בפני עצמו אתה מתחיל עוד הפעם עוד הפעם לא אמרתי שום דבר רק שאלתי אותכם אתם אנשים חכמים שאלתי אותכם איך נראה לכם שאפשר לעשות יש כאלה שבגלל זה אמרתם שכלשהו מספיק הם לוקחים לחם הם עושים כלשהו הרי זה חלב ושמים בפאר וגם ואז הם פותרים את עצמם אבל אל תחשוב אבל אל תחשוב מה בבית אבל אל תחשוב שכאילו זה פשוט זה מהדברים ולמה אני אומר לכם כי בהכשרים הכי הכי הכי טובים סיפר לי פעם יהודית לפני כמה וכמה שנים שהוא עבד כמשגיח במאפייה והוא היה במאפייה עם ההקשרים הכי הכי הכי טובים בלי שאלות איזה אבל תחשבו על הכי גבוה מה שהכי מהודר והכי טוב והוא ככה אומר לי את זה באיזה אני היה לי איזה שהיא בעיה ואיזה שהוא עניין ויש איזה היה כמה שבועות שהוא לא היה שם שאל אותי מה לעשות ואיך להביא להביע את הדברים בפני המשגיח הראשי ואיך לפרסם וכולי כן כן אבל אני אומר לך מה ישים שבכל יום הוא פושע אחר כך מתקשר אליי יהודי אחר אומר שמע אני משמש פה כמשגיח הכשר אחר עכשיו לגמרי אחר ואומר לי אני אני לא יודע אני לא יודע מה לעשות אני לא יודע מה הבעיה והוא אומר לקחו את את את שמים את הנייר פרגמן מתחת
הבצק שמכניסים לאפות חלות מכניסים זה אז שוב בהתחלה ליין של בורקסים חלבי ואתם יודעים בבורקסים כשמתחממים אז הוא נושא לך עזבי הגבינה נוטפת קצת החוצה אז נוטף החוצה הנייר מלא גבינה אני באתי פה אני משגיח חדש פה ושמו את את את על הנייר הזה שמו חלות לשבת שמו ככה ככה ככה והכניסו את זה ככה למה ככה הוא לא נרדם הוא היה שמה אז הוא מתחיל לצעוק שצריך להחליף ניירות אז בעל המאפיה נותן לו עיניים כאלה שאיך אומרים יש עיניים לפעמים כמו של בת יענה שהיא זורקת לך זרמים איך אומרים או שאתה פה או שאני מעיף אותך ראשו על קרב על קרבו תיזהר והוא שואל אותי מה לעשות אז אמרתי לו אתה מרים טלפון עכשיו ל איך אומרים למשגיח הראשי וכולי וכולי והוא מספר לי שזה הסדר שמה הוא לא יודע מה היה לפניו זאת אומרת מי זה שהוא חדש עכשיו הגיע עכשיו מה היה לפניו
מה קורה כאן אז למה אני אומר את זה אני אומר את זה בעקבות מה שדיברנו בשיעור שעבר שכשאתה עושה בית שלך את העוגיות אתה עושה את העוגה אז לפעמים יוצא שרוף אתה צריך כמו שאומרים להגיד תודה רבה לאשתך שזה 100% טוב ומה שתורה שאתה קונה אז איך אומרים אמן יהיה רצון הלוואי אבל כל מה שקרה הראשון הראשון שאמרתי היה בכשרות מאוד מהודרת השני בכשרות כולם נקראים מהדרין שתדע שניהם נקראים מהדרין זה לא רבנות שניהם היו מהדרן אבל מהדרין שונים אדרנים שונים וכיוון שכל הזמן מטפטפים לי ובדרך כלל כשאני שומע את הידיעות זה או שאני ראיתי או שזה בחי שעכשיו המשגיח מתקשר ושואל אותי אז זה זה זה משג מה שקרה זה מה שעניין זה מה שאניורה
אז מזה אני לומד שתמיד מה שאתה עושה בעצמך זה יותר טוב משובח יותר טוב אין אין אין אפס תראה יש לך קופסאות שמגיעות מחוץ לארץ בכלל ויש לך קופסאות שימורים שהסחורה מגיעה מחוץ לארץ
גם את זה צריך לעשות
אני רוצה לומר לך משהו עד עכשיו עד עכשיו דיברתי על פרט בתוך מעשה דיברתי על הפרשת חלה זה היה עד עכשיו שהפרשת חלה זה פרקטית לא פשוט כשאנחנו מדברים עכשיו על מעשה זה כבר פרשה אחרת זה כבר סוגיה אחרת מעשה בגדול הסחורה מגיעה בבת אחת עושים בבת אחת את המסר אבל אני אגיד לך משהו את המשהו הזה אמר לי באופן אישי אדם שהוא אולי הוא האחראי על הכמות הכי גדולה של הפרשת תרומות או מלשות שקיימת בארץ קוראים לו הרב אפרתי והוא השוק השיג תעשי של הירקות נמצא בידיים שלו אז אז אז הוא אומר לי אל תסמוך עליי זה היה הדבר שמה הלכתי לעשות סיור בשוק הסיטונאי והוא ליווה חלק זה היה בכמה מקומות וכמה מקומות כן
כן אז אז אז הוא מז הוא מלווה ואז אז הוא הסביר שיש כמה בעיות בהפרשת תרומות ומעשרות שלכן כדאי לכל אחד להפריש בעצמו אחר כך ראיתי שהוא העלה את זה גם על הכתב וכתב את זה בתשובות בספר שלו ישי יוסף מה מה הרעיון שעובד מאחורי זה קודם כל בשוק הסיטונאי קשה מאוד זה שדה תעופה נכנסים יוצאים נכנסים יוצאים תוך כדי שהוא מדברים תראה את המשאית הזאתי לא הספקנו להפריש מן התרומות ומעשרות אז היא ברחה לפני שהתקדמנו הלאה זה דבר אחד דבר שני הלו חכם יצחק אני עונה לך עכשיו ודבר נוסף אתם מכירים את מפת ארץ ישראל לפחות בתמונה ככה איך שזה המפה היא לא סימטרית היא לא כמו הרחובות בארצות הברית אבןניו סטרייט זה לא עובד ככה המפה יש לה את הזיגזג שלה גם בחלק של הים וגם בחלק של הזה החלק שנתן לנו הקדוש ברוך הוא הוא גם כן לא ישר ומהוקצה עכשיו שאתה מדבר איתי על אזור קח את הערבה רק לצורך הדוגמה אזור הדרום כשמשאית יוצאת מנגיד אילת מהאזור ההוא והיא מתקדמת לכיוון המרכז עכשיו איך היא אוספת את הסחורה שלה מבחינת ירקות פירות בעיקר ירקות
איך היא אוספת את הסחורה שלה היא נכנסת לכיווץ לקיבוץ מסוים מוכנים לשם כמה ארגזים היא מרימה אותם שמה ממשיכה הלאה נכנסת לעוד איזה שהוא ישוב קטן אוספת עוד כמה ארגזים וממשיכה הלאה+++ עכשיו אם אתה תסתכל על המפה היהודית האותנטית של של ארץ ישראל לא של מדינת ישראל של ארץ ישראל אז תבדוק טוב אתה תראה שהיישוב הזה הוא חוץ לארץ והישוב הזה הוא ספק חוץ לארץ והישוב הזה הוא בוודאי ארץ ישראל לפי פרמרים קיים הוא המדד הכי ברור אבל לא משנה אני אקח עכשיו מה שקורה את ההפרשה עושים את ההפרשה על המשאית עכשיו לוקחים את ההפרשה על המשאית יוצאים את ההפרשה על המשאית אז אתה לוקח את זה שהם ארגזים הארגז הזה הוא בכלל מיט ואת ה שהיא בכלל ספק ארץ ישראל וממנה הפרשתה על על מקומות שמ ארץ ישראל זה נקרא מן הפטור על החיים אז אם לא היה מן החייב על הפטור זה גם כן לא בסדר כי לא זה יכול להיות מלפפונים זה יכול להיות עגבניות כן
כן כן הם אוספים הוא עושה הוא אוסף כן כן כן כן ככה זה עובד הוא אוסף לייים
האחרונים נכנסים לתוך ומה אם אתה לוקח
אבל סליחה אבל סליחה סליחה סליחה סליחה זה לא ממש מדויק למה כך את המשאית הזאת שברחה לו ואז היא מגיעה לחנויות וכשהיא מגיעה לחנויות מורידים ליד ההיפר הזה 7 ארגזים וליד זה קמה וזה פה נכנס מהארץ פה נכנס מחוץ לארץ ואין אף אחד יודע את זה עכשיו באה משגיח והוא מפריש מארגז העליון זה הכי קל לורגז עליון אז רק סביר להניח שאתה לא הפרשת מהפטור על החיים זה רק סבירות עכשיו כשאתה בא ולוקח את הסחורה זה יותר סביר להניח שאתה לקחת מאותו איזור משום שאתה אוסף את העגבניות המלפפונים שלך- או יותר מאותו מקום אז כנראה שהם הגיעו מאותו ארגז כי אין באותו ארגז משני מקומות אבל בארגז עצמו אז לכן אומר תמיד מומלץ שתעשה עוד הפעם לברכה זה היום פשוט
לא
לא אבל
צריך להיות שאלות
זה נימוק שהוא נתן זה לא אני המצאתי
עכשיו שניה
עכשיו תיקח תיקח למשל את החנויות של שעומדות תחת כשרות טובה אם זה חנויות שהם תחת כשרות הבדץ או זה כדי שאתה בא לקנות למשל אתה צריך יום שישי בבוקר אתה צריך עכשיו שלחו אותך לקנות עכשיו ירקות לשבת כן אתם כבר הזזתם מפסח חבל לינו על לי על הזמן אבל שלחו אותך עכשיו לקנות לקנות סחורה לפסחורה לשבת עכשיו כן אני פה עם פסח בניירת אני עם פסח ליבי בפסח בהפרשת תרומות או מזרק אז אתה אתה יוצא אתה יוצא לקנות נגיד 7 בבוקר הבעל חנות פתח את החנות כבר יש לו את הזמן שלו אבל אתם מבינים שהמשגיח הוא בשר ודם יש לו ילדים בבית בקורונה בזה יש לו יש לו יש לו בית קנה מוחבדניק בכלל אל תעסיקו אותו בשעות האלה אבל
אם כן זה חבדניק תימני מכפר סבא כן זה משהו אחר אבל אבל ואני אומר זה לא ככה הוא אני חברה אם אני אומר לכם את זה זה בגלל שאני בדקתי את זה זה לא אני לא מדמיין את זה הוא לרגע הגיע אתה כבר קנית מיל ה ליית את השקיות שלך לפעמים אתה ממלא אותם אפילו עוד 100 ארגזים לא יצא לכם להיכנס פעם לחנות ואתה עושה לארגזים הארגזים רבע שעה אחרי שאתה יצאת הוא הגיע להפריסט ולטעות ומעשרות לא רבע שעה דקה אחרי שיצא טעות בא להפרישטומות ומעשרות מישהו יודע את זה מישהו מיידע אותך את זה אף אחד לא לא אתה רואה איך אתה רואה איך אתה יודע כמה הארגזים היה צריך להיות בהתחלה שאתה יודע שעכשיו-
איך
אומרים זה זה עומד פה על על על קוצו של עגבניה על קוצו של סנון על מה זה עומד קצר בארגזים כתוב אבל אין לך אין לך הם מתחלפים אתה יודע זה כמו סחורה שממלאים אותה מפה ומשם הכל הוא צריך לעשות כן כן כן בוודאי הוא עושה את כל הסדר הזה שאנחנו עושים זה הכל זה איפה באמת אין טעויות ביין הכל ביחד באים בדרך כלל מביאים מישהו וזה וסוגרים את העניינים כמו שצריך ביין אין לך בעיה אבל שאתה מדבר איתי על ירקות ועל פירות וזה זה דברים שהם אז זה תשובה לשאלה שלך אתה שואל אותי אם חייבים אני לא יכול להגיד חייבים למה לא יכול להגיד חייבים ואתה אל תעשה את זה לא חייבים לא בחלב ולא בהפרשת מסכות למה לא חייבים מכיוון שזה את מותר לך לסמוך מותר לך לסמוך התורה אומרת יהודי קשרו אותו אומר לך שיש לו כשהרב כשהרב כשהרב יעקב לנדו כתב את הצוואה שלו אז הוא נתן הנחיה עכשיו אתם תבינו למה אחרי מה שדיברנו הוא נתן הנחיה שהוא לא מאפשר שיספידו אותו על שום דבר שום שבחים לא יגידו עליו אם רוצים לדבר כן על משהו שהוא עשה זה על הפרשת תרומות ומעשרות בחנויות בבני ברק עכשיו אתם מבינים כאילו למה
למה גם את זה הוא לקח דווקא כי זה לא פשוט יש מקומות שהמנעול לחנות בידיים של המשגיח גם בעל הבית לא יכול לפתוח את החנות שלו בשבע אם המשגיח החליט חצי שעה לאחר אז זה משהו אחר
יש לי מהסרים שנותנים את המשאית בין הירקות נותן בעל החנות מרפונים עגבניות דקות והוא לוקח את המלופונים שלוקט בבתי המלופפים בלבד עגבניות בלבד הוא הביא את זה הוא לוקח עמידים
תחזור חזרה לפסח כאשר אדם מאיזה שהם סיבות שלא סיבות שונות ומשונות לא יכול לאכול מצע למה מכיוון שיש לו בעיות יש אנשים קשה להם וזה אז מוציאים את כל הגלוטנים אני מוצאת את כל הגלוטן אז כבר הוא לא יכול להחמיץ זה לא יכול להחמיץ זה כבר לא מצע אדם כזה יאכל את מה שיש לו כזכר אבל לא יברך על אכילת מצע אדם שאין לו יש גם כאלה שמסיבות בריאותיות הוא לא יכול לאכול קמח שנלוש במים רק קמח של ילוש בדברים אחרים מי פאות גם כן אומרים לו תאכל את זה אבל לא תאכל לברך על אכילת מצע כי זה צריך להיות מצע שהיא לא עשירה אני מדבר איתכם על הלל הסדר על אתה שואל בריון אפשר לאכול מצב שירה בראיון זה אפשרי בחבד בוודאי שלא אבל אם אתה שואל אותי בעולם אם אוכלים את המצות האלה תלוי באיזה כשרות בזמנו
בזמנו זה היה כמו שאומרים ריב ויהיה להגיד ריב ריב דקדושה משפחתי בתוך בתוך משפחת יוסף יש עוגיות משהו כזה זה בית חרושת אצל של חולון והרב הרב עובדיה יוסף נתן להם הכשר פסח והבן שלו שהיה איך אומרים מה שנקרא דתי חזק וגם כן קנאי הרב הרב יעקב יוסף הוא טען שזה בעייתי אז אני זוכר ששמעתי אותו פעם בשיוף זה נורא נורא חריף כשמישהו שאל אותו אבל אבא נותן על זה עכשיו אז אני לא אגיד את זה זה מדי חריף איך שהוא התבטא וכשהוא חלה באמת ואבא בא לבקר אותו אז ככה אומרים שהדבר הראשון שהאבא אמר לו איך אמרת עליי שאני ככה עושה למה באמת שמה הבעיה הרב הרב מרדכי
אליהו שהוא לא התיר אותה הספציפיים האלה לא התיר אותם מה הבעיה שלהם טען ששמה מתערבב גם כן מים זה לא נקי באמת מי פירות לגמרי והייתה לו כן כן אבל זה כן כן אבל עם אמא עם היין יש גם מים וישענה נוספת הייתה לו זה שההכשרה הרי זה עובד כל השנה ההכשרה של זה לפסח היא לא עומדת בקריטריונים אז אם אתה שואל אותי ברמה העקרונית אם זה אפשרי שתהיה מצב עשירה אפשרי האם יש בכשרות מהודרת זה עוד צריכים לבדוק כל שנה יש לך דברים חדשים שאני לא לוקח אחריות מה שהיה עד היום זה היה משהו אחר זה לא היה מוסכם על כולם כן זה היה
עוגיות כאלה
ברמה העקרונית זה אפשרי אלה אם הם היו יהודים במאה% ואז דיברתי שנתתי את הדוגמה עם המיץ תפוזים אם הם היו יהודים במאה% אין שמה טיפה של מים מעורבת לא בכלים שאיתם עושים ולא בתערובת של ה אז אז אז זה באמת באמת יהיה ואני רוצה לומר לכם שכל חג הפסח זה כמו שהזכרתי קודם מדברי האורחות חיים שאיך אומרים זה היה מנהג ואל תהיה ואל הלשון של שלו היה ואל תיטוש תורת אימך ולמה מכיוון שכשאנחנו מדברים על מים שהם מחמיצים ואנחנו מדברים על על על מי פירות שבתורה כתוב שהם לא מחמיצים הדבר הזה זה דבר שאנחנו צריכים להבין אותו ואני אסביר למה קחו למשל את את ישראל מפעל היה מפעל בכבעת ברנר ליד רחובות מפעל מיץ תפוזים עכשיו מכיוון שמדינת ישראל אחת הבעיות שלה זה היכולת לאחסן דברים בגדול אז הם ניסו לעשות פטנט
איך אנחנו מרכזים את התמצית של התפוז של של המיץ תפוזים ואנחנו לא צריכים להרכין מיכליות יקרות לשמור אותו ואחר כך כשאנחנו צריכים למלא בקבוקים אנחנו מוסיפים מים לאותה תמצית ויהיה לנו מיץ תפוזים טבעי של 100% והם הצליחו להגיע לנוסחה שלהם והם שיווקו מיץ תפוזים טבעי לכל העולם המעבדות הכי טובות בעולם לבדיקת כימיקלים הם נמצאות אצל הימח שם וזרם הגרמנים הדיוק שלהם ואיך אומרים לאלפית של הזה הם רצו לקנות מקיבוץ גבת גבעת ברנר רצו לקנות מיץ אבל הם אמרו שהם רוצים קודם כל לבדוק האם זה באמת מיץ תפוזים של 100% טבעי והם עשו את הבדיקה שהבדיקה כללה תרכיז מיץ תפוזים כולל מים ישראלים כמו שאתם יודעים שני הדברים הם טבעיים לא הצליחו לעלות על זה שזה לא מיץ תפוזים עם מים אלא בשבילם זה היה מיץ תפוזים לחלוטין משום שהכניסו שם בדיוק את המענון הנכון והם דאגו שהמים לא יהיו מים עם כל מיני חומרים וכאלה מסוננים מאוד וזה ככה וזה עבר את המעבדות של הדייקנים הללו אז אם אתה מסתכל בעיניים כמו שאומרים עיניים של בשר ודם עיניים פשוטות אתה יכול לבוא ולהגיד תשמע זה זה זה לא מובן אז אם זה מיץ תפוזים עם מים שכל המכשירים לא מבינים קולטים שם קולטים שם% מסוים של מים זה לא מחמיץ
תוסיף לו מים מהברז טיפה אחת מחמיץ אז באמת אנחנו שאנחנו נמצאים בחג הפסח אנחנו צריכים הרבה מאוד אמונה אותו דבר זה בנוגע לגבי המים שלנו גם כן מים שלנו שצריכים לקחת מהמאה מהבאר בזמן שהמים הכי קרים כותב המערם חלבא אם תיקח את המים המים הרגילים ותשים אותם במקרר תשים אותם במקרר ותשתמש במים מהמקרר למי אתה רוצה שזה פשוט לא יהיה לא יתמיץ שהמים לא חמים הרי למה לוקחים מים בדיוק בשקיעה משום שאז זה הכי הכי קר משום שבלילה השמש מחממת את האדמה מלמטה ואת הנהרות זה באמת ככה רואים את זה שהמים בים בבוקר הם חמים לפנות בוקר למה כי השמש חיממה אותם מהצד וזה באמת שאלה אז מה אתה עושה עכשיו כאילו מה איך אתה איך אתה משתמש במים שאין אין לך מים קרים רק מים חמים מה אתה עושה עכשיו אז אנחנו היינו אומרים תקרר אותה יש לנו היום מקררי עד ואנחנו יכולים לקרר בא מר חלב על לפני שנים שנים והוא אומר מה פתאום אם תיקח מים ותשים אותם בקירור המים האלה יחמיצו מהר יותר למה מתחיל להסביר איזשהו פירוש משהו על סף הפילוסופיה שאיך אומרים
הוא מכניס פילוסופיה בתוך בתוך בתוך הטבע של של האנרגיה של המים הוא אומר ברגע שזה יקר יותר מידי אז זה קורה לכוח של ההחמצה מהר יותר אז בקיצור אחרי שאני רואה את זה ואחרי שאני רואה את זה אני מרים ידיים אני אומר כל הכללים האלה זה כללים רוחניים גבוהים הם בוודאי יורדים לטבע של העולם אבל אנחנו לא יכולים לזוז כמלוא הנימה ממה שנמסר לנו משום שכל פיפס אתה יכול לשנות פה עולמות שלמים כעת אנחנו נדבר קצת על ה ליל הסדר עצמו בהלכה כתוב שבליל הסדר צריך לבוא הביתה ולהתחיל את הל ליל הסדר מיד מיד מוקדם כדי שלא ישנו התינוקותלת נשאלת השאלה אז מה אתה עושה את ליל הסדר מתי אתה עושה את כל אני יודע סיפור יציאת מצריים איפה אתה מכניס את כל המדרשים איפה אתה מכניס את השירים את כל הדברים האלה באמצע או בסוף איפה עדיף האמת אני אגיד לכם שנחלקו בזה
יש כאלה מן הפרשנים שטוענים תכניס את זה באמצע ויש כמו החתן סופר שהוא אומר ככה ויש כאלה שאומרים אל תכניס את זה באמצע תכניס את זה בסוף ומה ההיגיון ההיגיון הוא מאוד ברור מכיוון שאם אתה תכניס את זה כמו שאומרים באמצע הילדים בסוף הסדר כבר לא יהיו ב באפיקומן הם כבר לא יהיו הם לא יהיו איתך עכשיו אם אתם שואלים אותי מה למאיסה אנחנו לא ראינו את ליל הסדר האישי של הרבי כשהוא נמצא בו נמצא בחדר לבד אבל אנחנו כן שמענו את הלילות סדר איך שהוא היה עושה עוד עם זקני החסידים עד הפטירה של חותנתו הרבנית של הרבי עראייץ אז הוא היה עושה עם קבוצה ושם באמת ראו שהלל הסדר הוא נורא נורא איך אומרים את זה בעברית מאוד מתקתק טק טק טק טק טק טק טק טק דבר אחרי דבר בלי בלי אותו מידי בלי דברי תורה זאת אומרת לא היה שם סיפור יציאת מציאת מצרים אלא רק פה ושם מישהו ששאל אותו שאלה רק בלילה השני כבר יותר ארוך+ דבר זה שאיפה מה הוא היה עושה אחר כך היו גומרים את הליל הסדר ואז בשעה אחת שתיים לפנות בוקר הוא היה יורד לבית המדרש אנשים היו מתאספים מהבתים שלהם שמה ואז הוא היה אומר לפעמים באיורים על ההגדה לפעמים היה אומר מאמר אפילו
כל אחד גמר בלוית שלו והיו מתאספים לזלזל אותי ואז הוא היה עושה כמו התוועדות כזאת באמצע הלילה אז אתה רואה שסיפור יציאת מצרים בהנהגה שלו היה כמו הדעות הללו שאומרים שזה בסוף לא בהתחלה מכיוון שמה שהכי חשוב זה שהדברים ירוצו ושהילדים ישארו איתנו ושהמסר שאנחנו רוצים להעביר אחד מהבעיות תראה את מה נשתנה אתה נותן אין ספק אבל צריך לקחת בחשבון שבאיזה שהוא מקום יש לך עוד סיפורים+ דברים כן תאריך תאריך אחרי שגמרו את אתה יודע את ה את הבסיס לא לא בעלל אתה יכול להאריך זה לא הבעיה של להלל הבעיה היא זה הכוס האחרונה של הכוס הכוס הרביעית לא הכוס הרביעית זה אומרים אותה סיום ההלל אני אדבר אחרי הכוס אחרי ברכת המזון אחרי אפיקומן בוא נגיד אפיקומן
עד אפיקומן כן ככה יותר מומלץ אם הילדים נשארו זה כבר רווח נקי אחת הבעיות שמתמודדים איתם השלוחים של הרבי בכל אתר ואתר זה הנושא של ליל סדר מוקדם בהלכה כתוב שליל הסדר זה בסדר רוחבים לא לפני של הכוכבים וזה ההלכה פשוטה אבל הרבה מאוד מקומות יש את הסדר של ארוחת ערב של הסטודנטים זמן ארוחת ערב ואתה רוצה לעשות שמה ליל סדר או שאתה רוצה לנסות בבתי רפואה שנמצאים בכל מיני מקומות ולהם יש את השעות שלהם ואת הסדר שלהם והם לא לפעמים הם לא יכולים להוסיף את זה גם כן ויש בתי אבות שהם גם כן צריכים לעשות לפעמים מאוד מאוד השאלה היא האם אתה יכול בשעת הדחק לעשות את הלל הסדר קצת יותר מוקדם אז הפוסקים כתבו כן מצא לא אוכלים לפני צאת לפני צאת הכוכבים אבל את אמירת המצב אלא חלק עד שאתה מגיע למצב זה חלק די ארוך של הרבה אמירה אז בשעת הדך גדול בדיעבד גדול אפשר את הכוס הראשונה לשתות אפילו את הכוס השנייה לשתות אבל את המצע לאכול רק אחרי לצאת הכוכבים וזה דבר שהוא לפעמים צריכים להשתמש בו במצב שהוא לא שיגרתי לא רגיל השנה יש לנו ליל הסדר בשבת ליל הסדר בשבת יש לו כמה וכמה מוצאי שבת כן ערב פסח בשבת אבל ההכנות כאילו זה הרבה פעמים צריכות להיות אתה יוצא כן
אז יש לנו כמה וכמה דברים שאנחנו צריכים לזכור השנה היוצאת דופן דבר ראשון אנחנו עושים את הבדיקת חמץ כרגיל באותו זמן כמו כל שנה זאת אומרת אנחנו נעשה אותה ביום חמישי בלילה וכל ההלכות של בדיקת חמץ כולל זה שצריך להזדרז בתחילת הלילה הם יהיו קיימות גם השנה באותה מידה אנחנו נשרוף את החמץ ביום שישי בבוקר גם כן בשעה כמו שצריכים לשרוף כאילו זה היה ערב פסח אמיתי אף פעם פי שעוד בלילה אנחנו נוכל חמץ אבל אנחנו נשרוף את החמץ אנחנו נבאר אותו ונגיד את הכל כמו כל שנה שורפים אותו הכל אנחנו נעשה הכל כמו כל שנה עכשיו מה מה הדבר היחיד שאתם כמו שאומרים שונה שאתם יכולים להזכיר לכם לחברים זה שמכירת חמץ הם יכולים לעשות עד שנכנסה שבת מכירת חמץ זה אחד הדברים הכי הכי הכי הכי בעייתיים שתמיד יש נמושות כאלה שזוכרים אותו אחרי שנגמר הזמן זה קבוע כבר תמיד אחרי אז השנה יהיה להם את האחרי הזה שהם רוצים יהיה מותר להם יוכלו לעשות מכירת 5 גם מאוחר יותר אפשר לשלוח לרבנים אפשר לשלוח לזה גם בשעות מאוחרות יותר
ולצאת ידי חובה לנושא הזה הרבנים עושים את המכירת חמץ עם הגוי קודם ביום שישי והם מכילים את המכירה בשבת זאת אומרת מוכר לך את זה שזה יהיה מכור לך למחר כן הא כן כן אנחנו לא עושים בכך אומרים כך בשבת אז אנחנו לא יכולים למכור חמץ בשבת אבל ביום שישי אנחנו יכולים על כניסת שבת וזה מבחינת מאחרים זה מאוד מאוד משמעותי מי ששכב זה מאוד משמעותי+ דבר שאני מזכיר אותו כל שנה חברים לעניות דעתי אין משמעות הלכתית אמיתית שצריך שצריכים דווקא לעשות את המכירת חמץ אצל הרב ולעשות איתו קניין וכיוצא בזה מכיוון שהיום כשאתה שולח את זה דרך האינטרנט אז עצם זה ששלחת ועצם זה שלחצת זה עצמו קניין אז אז לכן אני אומר תעוררו וכל המכרים והחברים שמשייכים לעניין שיעשו את המכירת חמץ שלהם כמה שיותר מוקדם אני חושב שאראש חודש ניסן
בלחיצת כפתור שיעשו את זה ולא יחכו עד הרגע האחרון כדי שזה לא זה לא צריכים הם לא צריכים לחכות לא אני אלך לרב אני אלך לרב אני אלך לרב והוא שוכח אל תלך לרב ואל תשכח אותם נכון בשנייה אחת כן מה אתה אומר באתרים זה לא עולה כסף לפחות האתרים שאני מכיר זה צעירי אגודת חבד וזה לא לוקחים כסף קודם כל הרב הרב ברשמי לא לוקח כסף אם נותנים לו הוא מקבל
אין לך על זה באמת מתנה אתה
אתה רוצה שאני אגיד שאני אגיד לך סוד כשאנחנו עושים את מכירת חמץ עם הגוי אנחנו כותבים שכל אלה שנכנסו ושכתבו ושזה זה הלך להם וזה נקנה זה חלק מהתנאי גם אם זה לא הגיע גם אם זה בדרך גם אם זה נתקע גם אם זה נשאר דף אצלך אבל אתה התכוונת לעניין ורצית ועשית פעולה אפילו עשית רק פעולה שרשמת לעצמך את הדף שאותו אתה רוצה להעביר לר גם על זה בדיעבד אז מכסים את כל המקרים האלה מכסים אותם לכן הם לא הם לא נמצאים באיזה שהוא הם לא מאפשרים בן אדם במצב שהוא אבל תדע לך שגם אצל הרב יכול להיות פה ושם וגם הוא צריך כמו שאומרים להגיד וכל אלה ששמו וכל אלה שנשארו אצלי בבית או במגירה ההיא או במגירה ההוא וזה כל זה נכלל בתוך חמץ וזה בעצם פותר את הבית טוב שאתם נמצאים חברים כשאתם נמצאים בליל הסדר יש עניין כזה שלא מדברים בליל הסדר דברי חולין לפחות לא לעודד שיח
כן אבל אתה יודע אז מתאספים הרבה אנשים ביחד ולא ידבר כתבו הפוסקים שום שיחת חולין מי שהתחיל הקידוש הגמר ההלל כי הכל ייחוד גמור ואין להפסיק בינתיים עכשיו שאנשים שואלים אותי מה זה שיחת חולים שהילדים צריכים משהו אתה צריך לעודד אותם ולצחוק איתם לשמוח איתם וזה זה לא שיחת חולין אבל יש חברה שידברו על תוצאות הבחירות שהיו כמה ימים קודם כן ומה עם הספירה של החיילים ומה עם הספירה של המטוסים שהגיעו בזכות גנץ וזה וכל הדברים האלה צריכים ומי יצליח להרכיב ומי לא יצליח להרכיב הממליך מלכים ולא המלוכה בקיצור זה דוגמה אחת יש כאלה שמדברים על כדורגל גם זה קיים יש בקיצור יש הרבה נושאים כן חיסונים לא חיסונים יש שאלות אז אז כל הדברים האלה מה אומרים פה מה אומרים שם וכולי וכולי אז בליל הסדר אנחנו נשאיר את הדברים האלה מחוץ למבטא
וזה לא שייך ואני רוצה לצטט את לשונו של השלה הקדוש במסכת פסחים חברה אנחנו מתכוננים נפשית לעניין הזה אומר אשלה הקדוש בתחילת מסכת פסחים וקדושת הלילה הזה וכל הדינים הנוהגים היא קדושה רבה מאוד כי אז בחר בנו השם יתברך מכל העמים וקידשנו במצוותיו ועל כן ראוי לאדם להיות נזהר אתה שם לב הוא לא אומר חייב הוא אומר ראוי ראוי לאדם להיות נזהר תראה יש גם הנחות ראוי לאדם להיות נזהר שלא ידבר בלילה שום שיחה בשיחת חולין ויזר בני ביתו על זה ולא יהיו נפרדים מדבקות השם יתברך אפילו רגע כממרא לדרגות גבוהות הוא אומר פה רק התעסקו הכל במצוות הלילה בסיפור יציאת מצריים ולפרסם לבני ביתו עם הקדוש ברוך הוא חלק לו חלק בפינה כמו האנשים פה ויודע סודות העניינים יודע כוונות האריזה וכולו אז יעסוק בהם אז מי שיכול הנה כמו חכם יצחק תעסוק בסודות שבעניינים ואיך אומרים בדברים הנסתרים יש בסדר הזה של
פסח אמרתי את הבעיות של אלה שזה אצלהם זה מוקדם אבל יש כאלה שהבעיה שלהם שזה מאוחר איפה זה בא לידי ביטוי קודם כל אני לא יודע מתי הם הולכים לש לנו את השעון קיץ מוטי תראה שמו אתם יודעים שמאז שהתחיל השעון קיץ אני לא יודע כמה יש לו כבר 30 שנה 30 שנה במדינת ישראל משנות השמונים לא לא לא בקום המדינה לא שינוי שינוי שעון קיץ נו זה בגוגל
48
משנת 48 לא נכון אני זוכר שזה התחיל לו הייתי ילד מה אתם מדברים ברצף אני מדבר
לא צריך לא היה
צריך לא השמונים סוף השמונים כן זהו עכשיו מה הם דווקא אני אגיד לכם משהו מאוד מעניין עכשיו מאיפה אני ידעתי שהדתיים הם טיפוסים בכיינים עוד בתור ילד איך עליתי על זה בשעון קיץ
אני
כן כל פעם חפשו משהו שיגידו שזה מופיע להם לדעת בעצם בריאנים מה איפה הקטע הקטע בליל הסדר אם אנחנו רוצים רגע להיות בכיינים זה משנה משום שעכשיו כאילו מה בוא נגיד עוד חודש כן חודש מעכשיו מתי זה יהיה לזה תגיד תגיד עכשיו אנחנו נכנסים צאת הכוכבים מתי שיש 6 וחמישה אז אז יהיה 6 ועשרים 6 וחצי יש 6 וחצי תחשוב 6 וחצי אתה מתחיל ליל הסדר אתה צריך מיד בלילה אתה מתחיל 6 וחצי את הסדר אחד עד אחד 10 וחצי 20 לשתים 10 יהיה לך הרבה מאוד זמן להספיק שמה להגיד את כל הפירושים שהכנת לליל הסדר אבל כשאתה מדבר איתי על 7 וחצי ואתם יודעים שזה 7 וחצי זה תמיד תיקח עוד זה זה כבר ואחרי שזה זה זה ופה ושם ושכחנו פה ושכחנו זה 8 8 וחצי אתה מתחיל ומתחיל לרוץ לך הלילה ואז אתה אנשים מתחילים להיות עייפים כן כן כן ואז הילדים מתחילים להתעייף זה ככה אז לכן צריך כמו שאומרים להחזיק את הראש לעשות
כן זה על זה כל המריבות הם תמיד היו רבים על הדברים האלה התחיל ברצף אבל 84 עם הפסקות למעשה אם אנחנו מסתכלים או הצום של יום כיפור מהכאילו מאריך כאילו מעריכים אותו
מאח לכם הוא היום לפני כל הזמן היו עושים לפני ממש עוד לפני יום כיפור היום זה היה יום קבוע יום מוצאי שבת לפני יום כיפור ככה
בשישי אמר צודקת שמה בבית כנסת מה הבעיה
נכון יש כאלה שלא הם חיים לפי הסדר שלהם איך אמר לי אחד אצלנו בבית אשתי אחראית על השמש כאילו היא מחליטה מתי הילדים יושבים מתי הם קמים מתי לא עכשיו קיץ מכתיב לנו אבל לעניינינו כשאנחנו מדברים פה הבעיה היא לצד השני תחשבו על שליח שעושה ליליל סדר ולפעמים הוא עושה כמה לילות סדר מגיע אליו הביתה היהודי של מסירות נפש ואז הוא מגיע הביתה ומסתכל על השעון ומה נשאר לו תיק עוד מעט חצות והוא רק עכשיו מתחיל את ליל הסדר אז יש כאלה שרוצים להגיד יש מחלוקת הרי האם באמת קורבן פסח נאכל עד חצות או לא מחלוקת בין רבי עקיבא לבין רבי אליעזר בן עזריה והשאלה היא כמו מי הלאה הזהב נעזר נתן איזה שהוא קח קח את המצה של האפיקומן על תחילת הסדר תאכל אותה ותגיד ככה אם זה המצע אם זה האפיקומן זה כמו שיטה שאומרת שצריך לפני חצות אז אכלתי אותו ואני מתכוון שזה זה ואם לא אז זה לא זה ואחר כך אני אוכל אותו ותמשיך הלאה לאכול וזה את כל הסדר שלך אחרי זה תגיע לאפיקומן אחרי תאכל עוד הפעם ואז אתה יוצא ידי חובה אז זה גם כן
דוב תצא תמיד זה
גם
דבר
אם
אתם כבר מדברים על התפריט זה גם דבר שצריך להזכיר לנשות ישראל הצדקניות שלא צריכים יותר מידי להכין הרבה אוכל ללדר הם לא אבל אתה יודע אתה יודע איזה איזה תפריט הן מכינות לפעמים אחר כך הן עומדות לפני שוקת ריקה למה לא גומרים את כל את כל הרפרפות ואת כל את כל הביניים ואת כל זה זה לא תקין בנוגע לשיעורים חלק בלתי נפרד מפסח זה השיעורים השונים של פסח אז יש לנו שיעור של קוס קודם כל אנחנו בפשט כוס זה 86 מילי ליטר כן שזה גימטריה של כוס 86 מיליטר עכשיו 86 מיליליטר זה הסכום המינימלי יש מהצמח צדק איזה שהיא תשובה שממנה מבינים שהוא מתכוון למאה 15 מיליליטר אני חושב שהרבי השתמש בכוס היה במאה 50 אפילו אתם לא חייבים 100 50 אבל שלא יהיה- מ ממאה 15 לא לעמוד על הגבול של השמונים ושש את השמונים ושש תשאירו לילדים זה הרביעית כן לילדים שלא יכולים כן יש גם 86 ויש יש לי יש 86 מה אתה אומר רק נופל לך כן אז אתה צריך כאילו עם
אז זהו אז בשביל ילדים או בשביל נשים תשתמשו בזה אבל אבל אתם תיקחו קצת יותר קצת יותר גדול אתה רוצה כוס גדולה דבר שני האנשים תמיד שואלים אותי הרב היין הזה הוא כבד צריך להוסיף מים אם אתה קונה יין של 100% אז זהו אם אתה קנית היין של העדה החרדית עוד מעט אנחנו נדבר על היין של מוטי אבל קודם כל אם אתה קנית יין עכשיו הוא יצטרך לגלות את הסודות המקצועיים כן אבל אם אתה מדבר על יין של העדה החרדית זה 70% יין 30% מים כן יין לא לא או שפרינגר מצהיר על עצמו שאין לו שפרינגר מצהיר שאין לו מים
לא יודע מיצבמים הליטים אני לא יכול ללכת חייב לך יש למשל יין ינווה שהוא הצבע שלו כמו מצנבים חרדים אני יכול להגיד לך מה שהם אמרו לי חוץ ממה שהם אמרו אין לי הם מקפידים מקפידים
אני החוק לפי החוק
חוק
במדינת ישראל אני לא מדבר
חוק במדינת ישראל זה המלצה ידידית
אני לא מדבר
זה מה שאני רואה בשטח
אני כותב על הבקבוק מיץ לימון או שאני כותב עליו מיץ או שאני כותב עליו מיץ אשכוליות לפי החוק זה חייב להיות 100% מיץ טבעי 100% 100% מיץ אם אני כותב על המיץ הנבין אז התירוש כתוב מיץ ענבים כתוב טבעי 100
אתה טבעי מותק
השאלה היא השאלה אם אבל זה החוק
אתה יודע אתה יודע מי קובע אם הם עבריינים או לא יש רק דבר אחד שקובע לצערי הרב יש רק דבר אחד קובע אם זה נעקף או לא נעקב אם זה נעקף זה זה זה ואם זה לא נעקב זה לא זה אז אני אומר לך שזה לא נעקב זה לא נקף זה המלצה זה כמו מסכה זה זה כן כן כן אני רוצה להגיע לכזה היית לא הגעתי התחלתי עם היין והיינן שלנו התחיל להשתולל אתה עושה
לבד
שניה חברים שניה חבר הכנסת ישראל ביתנו למה לא זה שם יפה בקיצור חברים כמה קודם כל אנחנו צריכים להחליט מה אתה אשכנזי או ספרדי אם אתה לא אני אני יודע את מי לשאול אתה מבין איך אומרים
שלי אומרים בית אני יודע
כן לפי האשכנזים זה יכול להיות 17% יין אבל בתנאי בתנאי שיהיה לו גם כן טעם טעם של יין אני זוכר אני לא זוכר אם זה היה לפני שנה שעברה או לפני שנתיים אדם אדם אי שם במקום רחוק מאוד בעולם שעושה ליל סדר מרכזי וזה וזה ונתקע שאין לו כל היין שלו החמיץ אבל מה זה החמיץ כמו שאומרים ברחוב לאלה כאילו חומץ גמור והוא לא יודע כאילו איך הוא הולך לעשות ליל הסדר והפתרון שנתנו לו זה להוסיף מים+ הרבה סוכר עוד מים+ סוכר החזרנו אותו להיות יין בדיעבד אבל זה לא לכתחילה אבל פוסקים כי מדברים על שעת יצחק אדיר כזה הבן אדם הרי היה כל הטיסות סגורות הוא לא יכל להשיג לעצמו איך אומרים טיפת יין אותו דבר היה לי כזה שנה שעברה שאלות הזויות אין קמח מותק אין קמח אין יש לו רק קמח כזה שקונים בחנות קמח שזה מחיתים לטוטות שכבר כמו שאומרים היו במים וזה וזה וזה קמח של פסח המטוסים היו סגורים אין אז שדות תעופה היו סגורים אז לא הוא לא יכל זה כל מיני שליחים ופעילים שנמצאים בכל מיני מקומות בעולם אז שמה התרנו לו בשעת הדחק עם סלטות עם פעלולים הלכתיים שקמח זה כשר
זה היה איך אומרים הייתי צריך לשבור את הראש למצוא את כל האוסף של כולו אחת בתוך השניה כדי אחרת אין לו מצה לסדר
לא היה לו
יחסית
לא לא אבל לעצמו אלא בטח הוא עשה קליפות
בסוף בנס הוא הצליח לקבל מצות אבל לא לכולם אבל
לא
לשתות יין
לא לא
לאכול כן לא כן הוא לאכול רק מה שחייבים מאוד וזהו כן זהו כן עכשיו אני חוזר חזרה לכמידות למידות אז תיקחו כוס קצת יותר גדולה ברגע שאתם צריכים להוסיף כדי שהין יהיה קל תוסיפו לו מים עד כמה שאפשר מה זה עד כמה שאפשר שני תנאים 1000 שיש שמה לפחות 17% יין לאשכנזי לספרדים 51% יין בית תנאי שני שעטעם שלו יהיה טעם של יין ולא טעם של איזה משהו של של פטל אני לא יודע מה שיהיה לזה לא ביקשתי שהוא ישקר אותך לא אבל שיהיה לו טעם שלי זה שני תנאים אם אתם שואלים אותי מהניסיון שאני בדקתי 17% יין לא משאיר טעם של יין אתה צריך קצת יותר עכשיו
אם יש לך למשל יין 100% יין כמו היינות הביתיים או לפחות אלה שאתה יכול לשלוט עליהם שהם 100% אתה לוקח כוס אמ או אתה ממלא אותה עד כאן יין זה שליש שליש כאן שליש יין ושני שליש מים 1000 אתה לא תשתכר בית זה טעם שלו לא יהיה רע וגימל הוא יהיה קל וזה יין כשר לפי לפי דעת הרמה אם אתה רוצה לקחת יין של העדה החרדית אז אתה לוקח בחשבון נגיד אתה ממלא כוס שלמה אז תעשה שתוריד 30% תגיד שהוא מים 30% כבר אז אתה לא תוכל למלא אותו שליש ושני שליש מים תעשה חצי מים חצי מים כן כי אתה יכול להגיע עד לשש 10% זה המון זה זה זה מראש בוודאי ובוודאי בוודאי ובוודאי בוודאי בוודאי אני אני אני קניתי למשל יין של הרב לנדאו מצהיר שאין לו אין לו אין לו מים
אבל אני אגיד לכם את האמת זה באמת ענג שמאי מרגישים לנבא מרגישים לנבאו ביין שלו אז אני מוסיף מים וזה עובר זה עובר טוב זה אין שום בעיה בסדר אז 100% אז אתה יכול לפי המידות שאמרתי וזה הופך להיות קל במילים אחרות אל תחפשו יין קל יין קל זה שאלות הלכתיות לא השל הזה לאנשים מה יכול להיות אני אומר ילדים שיקחו בית סנבים בכלל נשים שקשה להם שיקחו בצנבים אני חושב ילד עד גיל 9 10 מיץ ענבים בטוח אין לי דעה 11 שתיים 10 כבר קרוב לבר מצווה אז יש מקום אפשר כן בטח תופס את
טוב כן
עכשיו אתה יכול גם להוציא את האלבומים מהין על ידי זה לחמם אותו דבר אתה יכול לבשל את היין
היה שכשאתה מוציא את האלכוהול מהיין הבעיה היא זה שאתה מוציא אותו מדין יין זה הופך להיות מיץ יין אני אסביר יין שהוא יין מהודר זה יין שהוא משמח יין המשמח תשמע אם אתם שמחים רק בזה שאתם שותים מים עם סוכר ויש כאלה שמשתכרים מזה לבד אז
יש לי נוזל מה אני מברך על הנוזל הזה עכשיו
אבל זה
עוד לא יין עכשיו לקחת לאקול של הענבים
סתוב בשולחן ערוך בסימן ריש עין בית בסעיף בית סוחט אדם אשכול ענבים ושותה וברך עליו רבי הגפן
לא לא
לא לא חכם מרדכי תדע לך שיש יין ויש מיץ וכשאתה שואל אותי יין מהודר זה יין מיץ זה מיץ כשאנחנו מדברים על מיץ הפירוש הוא שאין לו אלכוהול כשאנחנו מדברים או שיש לו אלכוהול באחוזים קטנים כן זה תירוש כן מיץ כשאנחנו מדברים על יין זה יין שטס ויש בו אלכוהול יין שטסס ויש בו אלכוהול זה היין המשובח לברך עליו בורא גפן גם מצנבים מברכים עליו בורא ופריבריא הגפן אבל זה לא היה יין המשובח לצאת בו בידי חובה אז לכן כל היינות לאיטים למיניהם אני רואה אותם כמיץ ענבים יש בזה דעות שונות אבל אני רואה אותם כמיץ ענבים למה כמיץ ענבים כשאתה מדבר איתי על 3 4 5% אלכוהול זה לא משמח מתי זה מתחיל לשמח 18 13% אלכוהול זה כבר מי שעושה אותך שיכור אבל קצת לא אז לכן אם אתה באמת רוצה שיהיה לך יין כמו שצריך אז תקנה יין יין תוסיפו עליו מים ובהתאםחת 10 ואחת 10 זה בסדר נכון אבל הוא במהות הוא נשאר
עוד 90 יחידות מים עוד
הוא עובר לאחוז האלכוהול אתה צודק אבל הוא במהות לפני הוא החומר הוא חומר כזה שהיה משמח מים לא הוספת מים זה עמית הנביא
מים הרי בנפח את האלכוהול ביחס לנפט
חברים היום אנחנו גלשנו בשבע 10 דקות ואני לא סיימתי את השיעורים אז תנו לי רק לסיים לא לא אנחנו נמשיך את הדיון רגע רק תנו לי לסיים את השיעורים בנוגע לשיעורי מצע אנחנו קודם כל יש לנו שיעור דאוריטה ודרבנן כי יש שני סוגים של של כ הזיתים בליל הסדר כזיתים דרבנן אנחנו לוקחים אותם בשיעור הנמוך יותר והשיעור הזיתים דאורייתא בשיעור גבוה יותר מהו השיעור השיעור של הקזית באורגנל הוא שיעור שעל פי נפח אם אתם תבדקו אותו על פי נפח זה יוצא בן 7 לשלוש 10 גרם מצא זה השיעור שלו מבחינת הקמו זה בערך גודל של כף יד של בן אדם ללא הבוהן מצא נפח זה נפח גם כף החיים גם קצת השולחן שניהם טוענים שמכיוון שאנשים לא יודעים לשער את זה טוב כדאי לקחת לפי משקל ולא לפי ולא לפי נפח ואז המסקנה שלהם זה שעשרים ושבע גרם זה קזאיד הורידה ושמונה 10 גם זה קזאיד דרבנן למה אני בכל זאת אומר גם כן את הנפח מכיוון שחשוב שנדע את זה ביחס לילדים וביחס לאנשים חולים שהאדם לא יכול שירד חזרה למשקל המינימלי של המצב 9 גרם בערך גודל של כף יד יכול למדוד את זה זה הנפח לפחות את זה לכן אתה פוגש בן אדם שלא יכול לאכול מצב מאיזה סיבה שלא תהיה לפחות שבליל הסדר יאכל את הכמות הזאת
זה יצא בערך 13 גרם כן עכשיו אפילו קצת- משלוש 10 זה אפילו- מזה ומי שרוצה כמו שאומרים להיות דקדקן אז 18 גרם בשביל כזה של קרקורך ושלושים גרם בשביל כזה שמוציא מצה שהוא כזה דאורייתה אוקיי מה אתה רצית להגיד
יש משפט שאני רציתי להגיד אם הרב מסכים
איתי
הוא אומר שכל המחלוקות יש רב שאומר את זה כל המחלוקות של קזי ההתנגדות מרבנים שגאו במקומות שלא היה בהם דטים אומר את זה ככה
אני
אומר שהקזיט באמצעים של הגודל האמצעייון גודל כזה שהוא לא
אבטיח אני רוצה להגיד לך שזה התחיל אתה אומר שזה תלוי בזיתים ואני רוצה להגיד לך שזה תלוי בביצים לא בזיתים אנחנו יודעים בהלכה קודם כל בפירות אני לא צריך לספר לך יש לך זיתים בגודל כזה גם כן ראית ויש לך ויש לך שניה ויש לך ויש לך את הפירות שהביאו המרגלים שזה היה בסוג מסוים ויש לך את הפירות שאנחנו רואים היום לא לא לא אני לא אמרתי כלום שניה בשולחן ערוך בסימן ת' פה וו תקשיב בשולחן ערוך כשהוא מדבר על השיעורים הוא לא בונה אותם על הזית בכלל השולחן ערוך בונה אותם על הביצה ואנחנו יודעים שהשיעור של הזית היה חצי ביצה עכשיו פה יש לנו את ההבדלים משום שגם הביצים השתנו לגודל כזה או לגודל כזה באחוזים כאלה ואחרים כל הויכוחים של הפוסקים היום הם לא על גודל הזית על גודל הבעיסה ממנה חצי זה יהיה זית עכשיו למעשה כיוון שיש שתי דעות בשולחן לרוץ תסתכל בתף פה וו יש שתי דעות אז אנחנו עושים חלוקה שהשולחן ערוך מביא אותה
חלוקה של דרבנן ודאורי בוא תרבנן תקל בדאורה הייתה קח יותר זה היסוד
ממוצע
במצע של עבודת יעד העגולה אז יוצא שליש מצבל במצע של עבודת חונה מרובע זה יוצא חצי מצע האם אתה מדבר איתי על טחינה בנפח טחינה אמיתית אז בדרך כלל גודל של קופסת גפרורים מהקטנים לא אלה שהגדולים היום
השנה צריך לעשות בניקוי בראש השנה שמתחילים רק אחרי
כמובן שבת
רק אחרי זמן של שבת החילו מכל
החיים וזה הסיבה שעוד הוסיפו לנו את השעון קיץ+ זה+ זה אז זה גורר אותך בלי שתשים לב לעוד שעה אחרי לפחות כאילו עד שאתה תתרגם מלב עוד מישהו רוצה לשאול
בקשר ליין ונהר
אל כל כן
אלכוהול אם אתה מוסיף אם אתה מוסיף 50 או 70% מים אז הכמות של האלכוהול כמובן שהיא ילדה היא כמובן שהיא ילדה כי האלכוהול עמדה נפח בנפח הכלי
בכמות
אני אומר לך שיש פה 10% אלכוהול אז זה 10% מהנתח זה 100% אלכוהול
חברה אתם לא צריכים לשכנע משוכנעים זה פשוט ואתם צודקים במאה% אז מה הכוונה הכוונה היא האם היין הזה במהות הוא עם פוטנציאל של משמח או לא הראיה שיש לך בן אדם כמו שהוא ישתה גם 13% והוא לא יבוא לידי שמחה גם עם אשתו חבית כי זה תלוי בהתאם
כמות קטנה עכשיו יש פה שאלה של איך הוא יעשה דבר ויש לו בעיה הערב פורים
אז ככה אם הוא יכול השאלה השאלה ככה אם הוא יכול לשתות מעט שיעור מצומצם של 40 86 וגם כן אפשר לשתות אותה לאט בשעת הדחק אפילו עד 4 דקות את הכוס אז מה טוב אם לא יכול בשום אופן והוא יכול להגיע לסכנה אז מחליפים את הכוסות יין ב או את המיץ ענבים מחליפים אותו בכוסות כוסות תה עם סוכר או קפה אבל זה ממש שאתת דחק רק מישהו חולה ממש שלא הסתכן חלילה מי אתה מבין כן אין לי משחקים
כן כן נכון רק 17 קודמים 17%
מהאנשים 17+ + שיהיה לו גם טעם של יין זה אתה צריך לבדוק אני לא לוקח אחריות פתאום לפני
כן
התקשר לפסח יש כוסות חד פעמיים מה הבעיה זה מה ש יהיה הכי
טוב ולא יהיה בכלל ספקות פעם של יאן
יהיה