תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו בסיעתא דשמיא התחלנו היום אתמול זאת אומרת בשבת להגיד אמירת נשיא האם אמירת הנשיא צריכה להיאמר בעמידה או לא שאלה כתוב בספר מעשה אליהו כתב אותו רבי אליהו מהני שהיה רב בחברון כותב גם אני נוהג שקריאת פרשת הנשיא דווקא לאומרה מעומד בן בכל בן בשבת כשם שהנשיא היה אומר קור עומד על קורבנות מה זה נשיא היה עומד על קורבנו כל אדם שמקריב קורבן צריך לעמוד על קורבנו אז הנשיא היום אין על קורבנו אז אנחנו קוראים את הנשיא אז אנחנו כאילו הנשיא אנחנו כאילו מקריבים אנחנו צריכים לעמוד על קורבנות זה לכאורה פשט הדברים כשפותחים שולחן ערוך אנחנו מוצאים שיש שינוי בין המהדורה הראשונה למהדורה השנייה כולכם יודעים שארבעת הסימנים הראשונים נכפלו בשולחן ערוך של אדמור הזקן מהדורה ראשונה ומהדורה השנייה במהדורה הראשונה אומר אדמור הזקן דבר מעניין צריך לומר פרשת הקורבנות מאומן שאתם לפי המהדורה הראשונה כן זה לא סוף פסוק אבל לפי המהדורה הראשונה כשאתם באים להתפלל מיןכם אתם רוצים להגיד קטורת רוצים להגיד קורבנות צריך להגיד צריך להגיד את זה באמינה בבוקר
כשאתם אומרים את הקורבנות לפני התפילה צריך להגיד אותם באמינה למה דוגמת הקרב אתה שהייתה מהומה אבל במהדורה השנייה של השולחן ערוך אומר האדמור הזקן אין צריך לומר מאומת כמו שהכהן שהיה עובד מאומת מאחר שהוא איננו כהן אלא שבקריאתו מעלה עליו הכתוב כאילו הקריב לו הכהן מה אתה כהה לפי הדברים שאומר האדמור הזקן במהדורה בהתראה אנחנו נצטרך להגיד שאמירת הנשיא לא חייבת להיות מועמד למה מחי אתה הנשיא אפשר ללמוד הבנתי תנועה אה לא בנהיגה בנהיגה זה בעיה אחרת משום שאתה צריך בכל זאת לא להגיד את זה כשאתה מתעסק במשהו אחר אבל פה אנחנו מדברים אם זה צריך להיות בעמידה או לא לפי המהדורה כמה היה צריך להיות בעמידה כמו שכתב רבי אליהו מה אני לפי המהדורה הבא הלכאורה לא צריך להגיד את זה בעמידה מוריי ורבותיי יש אבל משהו אחד שאפילו שהוא אמירת קורבן כדאי שנגיד אותו בעמידה וזה סדר הקרבת קורבן פסח שאנחנו נגיד בעוד כשבועיים קצת- ביום שישי לא אז בא אלא זה שלאחריו אחרי תפילת המנחה כדי שיעלה לנו לרצון כאילו אנחנו הקרבנו שזה כן
יש מקום להגיד שתעשה אותו בעמידה מדוע משום שזה לא רק משום שכל האומר תורת עולה כל הקורא ת כל האומר תורת עולה כאילו הקריב עולה כל האומר תורת חטא כאילו הקריב תורת חטאת שהרי אנחנו יכולים לקרוא תורת תולה ותורת חטאת גם בלילה וכולנו יודעים שלא מקריבים קורבנות בלילה ולכן אמר חזל הדגיש שזה רק כאילו עם כף הדמיון כי זה לא באמת אותו דבר אבל כשאתה רוצה שתעלה לנו הקרבותו שכאילו עכשיו אנחנו עושים את זה עכשיו זה צריך להיות ביזמנו או סדר הקמה טובה בפסח עושים בזמנו אז ככה מדוייק מדברי הרבי גם כן בלקוטי שיחות בכלל לכוד חית נראה שסדר הקרבת קורבן פסח כן להגיד בעמידה מסקנת הדברים 1000 אנחנו את הנשיא נוכל להגיד בישיבה בית את אמירת הקורבנות בשחרית ובמנחה לפי המהדור הבתרה נוכל לומר בישיבה גימל את אמירט הסדר הקמת קורבן פסח יש מקום לומר אותה בעמידה יש כנראה בזה איזשהו עניין כעת
אנחנו עוברים לעוד מצווה חשובה שכנראה חלקכם כבר קיימתם אותה מצוות ברכת האילנות שדיברנו בשבוע שעבר לעשות בשבת לא בשבת עשיתם לא עשיתם זה כבר לא שאלה עכשיו אנחנו עושים עכשיו יום גימל ניסן השאלה היא שאלת כללית שאני יכול להגיד אותה באמת כל החודש ברכת האילנות זו חובה או רשות מה פירוש חובה ורות אני לא מתכוון חובה רשות כמו תפילת ערבית כי תפילת ערבית רשות ואף הם קיבלו על עצמם כחובה אבל ברכת האילנות זה ברכה שאתה צריך לעשות אותה אני אגיד לך למה אני שואל אתה עוד מעט תראו כמה נפקא מינות אבל קודם כל נתבונן נא בלשונו של האדמור הזקן ברולחן ערוך בל שולחן ערוך הגדול היוצא בימי ניסן וראה אילנות מה זה היה יוצא בימי ניסן היוצא עם יצא ופגשת תברך עוד יותר עוד יותר כשמסתכלים במקור הראשון שזה הגמרא במסכת ברכות אומרת הגמרא אני אומרת הלשון של הארמית איימן דנפיק ביום הדנסת בדניסן וחזי אילנה דקמלווה איימן אותו אחד שיוצא ביום מדי ניסן ורואה את אילון מלבלבים אז שיברך איימן מה שמו שזה לא חובה זה אם יאיר איזה רשות מי נפקא מינה מה אם זה רשות או חובה יש לי שתי נפקא מינה חשובות נפקא מינה אחת יש לנו מושג הלכתי שנקרא זריזין מקדימים למצוות תשתדל לעשות את זה כמה שיותר מהר כמה שיותר מהר אומר הפנה יהושע מצווה כזאת שצריכים לעשות אותה שחובה לעשות אותה אז אתה יש עליך את הציווי של זריסינג מקדימים למצוות מצווה כזאת שהיא לא בגדר של חובה לעשות אותה אז אין זרזיין מקדימים למצוות זה לא חובה אין זרז מקדים למשל אדם
שהחליט שהוא ואשתו לא מסתדרים אז אומר הרמבם להיות המגרש מגרש בגית פיטורין זאת אומרת אין מצווה לגרש כל אחד את אשתו כדי לקיים את התארי המצוות אלא מי שהוא כבר מגרש אז שיגרש עם גט זה המצווה אז אם בן אדם כבר החליט שהוא יתגרש אז אם יש עניין שהוא יביא לבית הדין ויגיד להם אפשר להקדים את זה בשבוע אפשר להקדים את זה בשבועיים כדי שהוא יקיים את המצווה של הזריזין מקדים מן אומר לו הפנים ו שהוע לא משום שהיהום שאין כאן לעשות את זה אלא להיות המגרש בגט אין פה מצווה אז זה נפקא מינה אחד אם אני אגיד שהעניין של ברכת האילנות זה זה מצווה שהיא חובה אז יש לך זרזים מקדימים אם אני אגיד שזה מצווה שהיא לא חובה אין לך זרסים מקדימים ומי שזוכר את השיעור של שבוע שעבר אז הזכרנו את זה שאנחנו צריכים לעשות את זה כמה שיותר מוקדם לדעת אדמור הזקן לא מהסיבה של זריזים מקדימים אלא מפני שהאדמור הזקן פה הוא כותב שכיוון ש ואינו מברך אומר האדמור הזקן אלא בפעם ראשונה שרואה זאת אומרת ראית לא תוכל לברך עוד הפעם אחרי שרית אז לכן אנחנו עושים את זה מוקדם יותר אבל גם לדעת האדמור הזקן אילו היה זריזים מקדימים אז היינו צריכים כבר לברך בליל שבת בליל שבת מצד זריז מקדים כי אפשר לברך גם בלילה אז ריזלין מקדימים תעשה את זה כבר בלילה אז כבר ראש חודש ניסן עוד נפקא מינה יש אם אני אגיד שזה מצווה של חובה
יש מושג שנקרא אני חליל יניש לאבד מצווה בממונה נוח לו לאדם שיעשו מצווה בממונו אז למשל אם רואים את רואים את התפילין שלך או רואים את הזה אז אז אם זה לא בעיה של מישהו מפחד מזיעה או מחטטים או מזרוק של שופר וכולו אז ניחלה הנה שיעשה מצווה בברמונו האם מותר לי להיכנס לחצר של החבר שלי בלי רשות ולעשות ברכת האילנות אני לא מדבר כעת על שמיטה עדיין הפירות עדיין לא מופקרים כי זה כי זה הם כן מופקרים כאילו השאלה היא האם זה עדיין פרוץ השישית עכשיו אבל הרוב רוב המקומות אבל בוא השאלה היא האם אני יכול להיכנס כי מי כללי שיעשה מצווה את האמונו אז אז מכיוון שברכת האילנות זה לא חובה אלא מצווה זה זה רשות אתה לא יכול להיכנס בלי רשות זה יעלה אבל מוריי ורבק רבותיי מכיוון שאני יודע שאתם גם מקובלים אתם לא אנשים ככה רק פשעתם אנשים שהכל בספירות העליונות הכל בדוגמה של מעלה קול תנועה כל תנועה שאתם עושים זה איך אומרים הזתם את היד למטה אז הזיזו אותה למעלה זה לא זה לא פשוט אני יודע למי אני מתעסק אני יודע שיש פה לא לא לא לא לא אני אני מי איך אומרים כל אחד שיתאים את הכובע לעצמו מכיוון שאתם יהודים
אז כותבים כבר זכר דודו מודינה הוא מנהג אנשי מעשה לחזר אחר ברכה זו לחזר אחריה ואף על גבעה אמרמנדנאפיק זאת אומרת דמע שמה שאין שום חיוב לצאת ולעשות ברכת האילנות ודווקא אם קרה לו מקרה שראה אותם את האילנות אז יברר והוא מוסיף פה משהו נדיר דומיין המצוות שילוח שילוח הכאב כי קארה כאן ציפור לפניך כי קארה זה לא אנשים מחפשים היום את המצווה בכוח חפש אומצא את המטמון אנשים מחפשים והרבה כותב באגרותי שיחות זה מופע המענה שהוא לא ראיתי שמחפשים אחרי מצווה הזו הוא כותב הרבי לא ראיתי למה לא ראית מכיוון שזה לא מצווה שמחפשים הנה גם המודיעין הכותב את זה ואותו דבר שר ברכות הראייה מה אנחנו צריכים לחפש לחפש בוא נאמר איזה שהוא ברק או אנחנו צריכים לחפש איזה שהוא איזה שהוא איזה שהוא קוף לרפואה לברך עליו משנה הבריאות אנחנו צריכים איזה שהוא פיל או משהו לא לא לא צריכים לא לא צריכים לחפש אז אותו דבר לא ברגע המילנות שאין לנו בר חובה אלא עם הזדמנו מכל מקום ופה הוא נכנס קטע שלכם שאתם אנשי סוד מכל מקום
נסתכל בטעם המצווה בטעם הברכה נראה דיפכה מסתברא נראה שכן יש לך פסח אחריה משום כי נפשות הנידחות אימה יציצו כעשב הארץ בקרב הימים הללו יש נשמות נידחות שהם יוצאות בקרב הימים האלה של חודש ניסן הוא מתלבשות באלפי אילנות ודשאים וברכה ובברכה אם התכוונו לתקן אותם הם יעלו בהר השם ותמצאנו מנוחה ולפי זה הוא מסיים ודאי חובה עלינו לצאת החוצה להביט ולראות עם לבבו האילנות כדי לתקן הנשמות אשר בענפיהם ישכנו את אז הוא אומר חובה אבל אני חושב שגם לפי דעת הרב מודינה אין כוונתו שזה חובה במובן הפשוט של העניין זה חובה מצד גמילות חסדים זה חובה מצד הנשמות אבל זה לא שזה חובה שכל אחד צריך לצאת דווקא אז לכן מסקנת הדברים מוריי ורבותיי מצוות ברכת האילנות מצווה יקרה וחשובה היא והיא רשות ואיננה חובה כי אם היא הייתה חובה אז היה צריכים להזדרז לעשות אותה ואם היא הייתה חובה היינו יכולים לעשות את זה גם בממונו של חברינו להיכנס לחצרו ללא רשות היא לא חובה אבל כיוון שעושים חסד עם נשמה אז כדאי לעשות את החסד הזה מצווה רבה לעשות את החסד הזה כדי לתקן את אותם נשמות שתלויות באותם העצים לברר אותם וזה זה חובה מצד גמילות חסדים למה כל כך למה כל כך חשוב לברך לתת חיטים למה זה מוזכר בפסח דווקא אז קודם כל יש שבות של הרב שנתחיל בדבר מלחוס הרב מסביר לכאורה הוצאות לחג יש גם בחג הסוכות ופרי חדש כותב שגם לפני חג הסוכות צריכים לתת מנות לאין נכון לו לפני ראש השנה וכולו לפי החגים אבל
אנחנו לא מוצאים שיש פסוק שיש סליחה הלכה בשולחן ערוך לא בנושאי כלים שכתוב שצריכים לתת אומר הרב בחידוש נפלא יש פסוק בתורה מצוי 7 ימים מצות תאכל אין מצווה אין סליחה אין פסוק מפורש שבחג הסוכות צריך לאכול יש הלכה שצריכים לאכול כתוב אין שמחה אלה בבשר ויין שמחת בחגך אין שמחה לא בשר ויין אבל שיהיה פסוק מפורש שומר לך שאתה צריך לאכול בפסח יש פסוק מפורש 7 ימים מצאות אוכלנו אומר הרבי בגלל זה בגלל זה נוצר העניין הזה של מאות חיטים דווקא בפסח לא רק בגלל ההוצאות המרובות אלא בגלל שיש פסוק שצריך לאכול אז תדאג לאנשים שיהיה להם מה לאכול מוריי ורבותיי אנחנו נמצאים בדור כזה שכל התחומים דורות קודמים יכולים להתפאר עלינו בענייני אהבת השם יראת השם בענייני לימוד התורה בענייני תפילה והכל אבל במצוות הצדקה אנחנו מאפילים יכול להיות על כל הדורות ביחד מה שמחלקים היום או בסיעתא דשמיא ליהודים לכבוד פסח המנות שמחלקים והאמצות והחוולו וכולי= מה שלא חילקו ביחד כמויות אדירות של דורות למה משום כמו שאומר האדמור הזקן נתניה המצווה שלנו והדור שלנו זה מצוות הצדקה אין ישראל מגליל אלא בצדקה וכל הזכויות שלנו זה צדקה צדקה צדקה צדקה צדקה צדקה זה הכי חשוב
ולכן כל אחד שידע שהוא צריך לתת ולחזור ולתת ולקראת חג הפסח זה דבר שהוא חשוב אבל באמת אם אתם רוצים תשובה פרקטית תשובה הלכתית למה כל כך חשוב מאוד חיטים לתת שימו לב בליל שבת בעוד שבועיים נשב נכנס הביתה בזריזות אחרי תפילת ערבית כי לא לא מתעכבים מיד הולכים הביתה ואנחנו נשב שם ליד השולחן נתחיל לערוך את הקערה ואחר כך נתחיל את האגדה ואז אנחנו נגיע לקטע של הלחמניה ואנחנו נגיד כל די צריך יותר ויפסח כל זה אנחנו לא מבינים אני לא מבין אתה באת הביתה ואחרי שבאת הביתה נעלת את הדלת ואני לא יודע בדיוק מה יהיה המזג אוויר נעלת את הדלת כי עכשיו אנחנו במקום סכנה אז אז אז גם שזה ליל שימור אם נועלים את הדלת ואחרי ואחרי ואחרי זה אנחנו על אתה סוגר ואם עם מזג אוויר יהיה חם אז זה יעבוד על מזגן קר ואם המזג אויר יהיה יהיה חם אז זה יעבוד על סליחה יהיה קר יהיה קר יהיה לו סגן חם ואם הפוך בקיצור המזגן יעשה גם שאתה לא שומע את הדפיקות גם אם יהיו ואתה מזמזם לך בשקט כל דיפינייטבי כל דין צריך היטב ייסח אומר לך אחד מהראשונים חוק יעקב מביא בשם הראווה כדי שלא תראה כדובר שקרים נגד השם אתה צריך לתת מעות חיטים לפני כדי שלפחות תגיד לי אני לא הזמנתי אליי לשולחן אבל הבאתי נתתי לאנשים לפני החג ולכן אם אתם שואלים אותי באמת לא כתוב כמה צריך לתת דמעות חיטים
זו הגדרה הלכתית גם זה לא כמו מתנות לאביונים שכתוב כמה תיתן אבל אני חושב שלפי מה שכותב פה החוק יעקב בשם הראווה אנחנו לומדים מזה העלות של סעודה לליל הסדר כן כולל מצות כולל בשר כולל 4 כוסות של יין כולל מראות כל זה עלות של מראות חיטין כי הרי הוא אומר שזה בשביל שתצא לידי חובה שזה לא יראה שאתה דובר שקרים ולכן זה חשוב לתת יהודי אחד אומר לי תשמע ההכנות של הניקיונות של חג הפסח זה מוראת לי את הראש ואת העצבים ואין לי כוח נפשי לזה אומרים את זה לפעמים גברים בדרך כלל גבר שעומדת מאחוריו אישה שדורשת ממנו ואו נשים בדרך כלל הם ככה מדברות זה קשה אני רוצה לומר לכם בנוסף לבורטו המפורסם של רב לוי יצחק מברדיצ'וב שאם המלאכים שיוצאים מן התקיעות של רבי לוי יצחק הם לא כאלה בריאים וחזקים אבל המלאכים שיוצאים מהניקיונות של עם ישראל הם בריאים וחזקים בנוסף לבורט הזה ראיתי עוד וורט מעניין שאומר אותו הפנחס מקוריץ שתמיד של הבעל שם טוב הוא אומר שבחג הפסח אנחנו צריכים להיות כלי לאור גדול מאוד שהקדוש ברוך הוא נותן עלינו מלמעלה הטרחות של אדם טורח בהכנות לפסח חשיבותם מרובה מאוד כאשר הם הגורמות לו שישכח שעה אחת על עצמו תשכח מעצמו אתם יודעים שכל הדברים הטובים ההשפעות הטובות שהקדוש ברוך הוא רוצה לתת עלינו מה מונע הכי גדול לאותם השפעות טובות שהאדם מרגיש את עצמו וחושב את עצמו הניקיונות של פסח עושים אותך אויס עושים אותך אויס אתה אפס את אתה אפס אתה כליום
ברגע שזה עשה אותך כלום אז אתה יכול כמו שאומרים לקבל את הערה הרוחנית ביתר שאת+ מילה אחת בנוגע לניקיונות האם מותר לאדם להגיד אוי כמה טורך יש לפני פסח או שכשהוא אומר את זה יש בזה זלזול בכבוד הפסח בכבוד החג אומר הרוקח הרוקח זה שם של הספר של אחד מהראשונים הוא כותב את כותב אסור להגיד אוי כמה טרחה יש לפני פסח והוא מצטט מילים כדורבנות הוא אומר בן רשע מה הוא אומר מה העבודה הזאת לכם הבן הרשע אומר איזה עבודה יש לכם מה הטורח הזה שאתם מטריכים עלינו בכל שנה ושנה כל הניקיונות האלה של פסח אבל האדמור הזקן הציל אותנו הוא הביא את הדברים של הרוקח חוק יעקב והוא מסביר ואינו נקרא רשע אלא כשאומר מה טורח זה על קורבן פסח אבל אם הוא אומר מה תורך זה על ניקיונות לפסח רשע הוא לא נקרא אבל מכל מקום אין איסור להגיד את זה אבל מי שרוצה לחבב את המצוות אז גם אניקיון הוא סוג מסוים של חיבור מצווה ואני אקח את זה לתשומת הלב וכעת אנחנו עוברים לספריות היקרות שלנו ניקיונות הספרים בשולחן ערוך כתוב שמין הדין האיסור של בעל יראה ובא להימצא הוא איסור רק בקזאית שנמצא ביחד חתיכת כזית ביחד ולא איסור על פיירורים אבל בשולחן ערוך נפסק שישראל קדושים גם האירועים אז יש לנו הלכה דין זה רק הזית וישראל קדושים זה כבר גם פרורים במה דברים אמורים שצריכים לנקות פרורים במקום שחוששים שיכול להיות שיכניסו שם פירורים אבל במקום כזה שאין חשש שהכניסו שם פירורים אז לא צריכים לבדוק אז כל אחד שיבדוק יש לו מדפים שהם בגובה כמו שאומרים בגובה העיניים או בגובה הילדים הקטנים הקטנים
מה יכול להיות שהם נכנסו פיר הורים אבל המדפים של למעלה של למעלה שרק שיש לו איזה זמן או יום חופש אולי הוא פותח אותם וכולי היי ואולי אז זה זה מקומות כאלה שבכלל לא מכניסים לא יודע שנכנס המחמץ אז הוא לא צריך לבדוק אז בואו נעשה סיכום אדם שיש לו סידורים שהוא עושה איתם קידוש מברך איתם ברכת המזון בר קונים זמירות לשבת עדיף שבכלל או 60 אותם במקום מכון מכור או שינקה אותם דף אדם שיש לו רמבם או חיטט שהוא השתמש בהם על השולחן של האוכל וכיוצא בזה ספרים נוספים שיעשה את הניקיון להם ועדיף וגם לא יוכל לא ילמד בהם בפסח על השולחן שאוכלים בו לא כדאי אבל שאר הספרים שהוא לא שם אותם על השולחן שהוא אוכל והוא לא אמור את זה לא אמור שיש שמה פירורים ויכול להימנע מלבדוק אותם יכול להימנע לנקות אותם ויכול להימנע מלמכור אותם זה בכלל לא נכנס לתוך הקטגוריה הזאתי למה כן כן לא רציתי להגיד כן זה כן אז זה אני זה לגבי הניקיון של הספרים אני רק רוצה להדגיש יש מי שמהחרונים שרצה להגיד שבכלל פעם למה אמרו שגם פירורים זה חשוב מפני שפירורים פעם היה אתה יודע אנשים
אבל היום כשהפירורים זה- זה אז בכלל זה- אנחנו לא נוקטים את זה להלכה אבל זה כצירוף גם כן יכול להיחשב חברבותיי לגבי ניקיון של שיש אני רוצה קודם כל להסביר כמה הקדמות הקדמה ראשונה מי יודע ממה עשו שיש ייס תגודל ליס חול בדבק שיש הוא לא עשוי מאבן את יודעת שהאיש קיסר לפחות לא אשים מאבן כמו שהיא זה אבנים מעובדות וכיוון שכך לא מוסכם לא מוסכם על כל הפוסקים לא מוסכם על כל הפוסקים שיש בהם מחשב מי שהיה איתנו בקורס כשרות יודע שזה ככה לא מוסכם בפשטות שאפשר להכשיר את זה אנחנו מקיים מכשירים שיש אז זה קודם כל כלל ראשון השיש הוא לא לכל הדעות בטח שלפסח מן ראוי היה להחמיר לא להשתמש בהכשרה שנייה שיש צריך גם
הוא מקבל הרבה פעמים חמץ נגיד עשינו מרק עם מטריות ונשפך קצת מהמרק על השיש אז השיש הזה הפך להיות חמץ כי המרק הוא חמץ זה נוזל אחר כך נפל חתיכת תפוח אדמה על השיש הזה אז השיש הזה הפך להיות שאם אתה רוצה באמת להגעיל לאותו יש לך שתי אופציות אופציה אחת לפרק אותו אני אומר את הכול בהלצה כן אז תיקחו את זה לפרק אותו ובתוך דוד גדול של מים רותחים להטביל אותו לעשות לו עגלה זה אפשרות אחת האפשרות השניה זה שאתה צריך לשפוך עליו מים רותחים מתוך קומקום חשמלי והמים הרותחים האלה צריכים להיות מאוד מאוד רותחים של 100 מעלות ותוך כדי להעביר עליו אבן מלובאן ואז זה כאילו שאתה הטבלת אותו בתוך חבית של מי רותחי זה עשית לו עגלה עכשיו מי שרוצה כאילו לעשות ואפילו על זה זה לא פשוט שזה מועיל לשיש מכיוון שהוא עשוי עם דבק וכל מיני דברים שזה לא פשוט אבל יש מקום להקל בזה עכשיו לעשות את האבן מלובן אתה צריך להיות מומחה ולמה מכיוון שכשופכים את המים החמים אתה צריך אני תתחיל להגיד לכם את הבעיות שיש בזה כשופך את המים החמים המים מיד יורדים מהחום של 100 מעלות ואז כשהם יורדים מהמאה מעלות ואתה שם את האבן אז גם אז גם האבן יורדת עם מהמעלות ואז בעצם לא עשית כלום
אתה צריך לשפוך ולשים את האבן בדיוק שזה 100 מעלות ברגע שזה מתפזר אתה צריך לנגב+ הפעם לשפוט למקום החדש וכן הלאה זה כמו שאומרים קוראים לזה סיפור סיפור מההפטרה בנוסף לזה יש בעיה נוספת בעיה איך אומרים בעיה שהיא עומדת בפני עצמה והיא כשאתה רוצה להכשיר את השיש שלך עם מה אתה מכשיר אותו עם מה אם אתה מכשיר אותו עם מים חמים ועם אבן מלובנת אז תדע לך שלדעת האדמור הזקן ניצוק ניצוק יהפוך את הקומקום שלך אם הוא כשר לפסח הוא יהפוך אותו לחמץ ואם הוא קומקום של חמץ הוא יהפוך את השיש שלך לחמץ זאת אומרת לפי זה ואני מדגיש רק אם תעשה גם מים חמים וגם אבן מלובאן כי כך זה הדרך להכשיר אז מה תצטרך לעשות תצטרך לקנות קומקום להכשרה זה אני אמרתי לאנשים בשבת תרצי להסביר להם כי קום להכשרה אני כל מה שחברים כל מי שעכשיו שומע ומי שישמע בהמשך אני הולך לסכם את הכל ואני רק רוצה לשכנע עכשיו במשהו
אז אז אז אל תתפסו את את המילים את המילים שאני אומר כהלכה למעשה כי אני אסכם בסוף את ההלכה למעשה כשאתם לוקחים את הקומקום ואתם הופכים מים רותחים ואבן מלובן אתם את הקומקום שלכם עושים או חמץ בגלל השיש או אם הוא קומקום חמץ ועושים את השיש חמץ אבל זה רק כשעשיתם גם מים חמים וגם אבן מלובה אם קניתם קומקום מיוחד בשביל הכשרה אז אז בעצם במכה הראשונה שעשיתם אותו כבר עשיתם אותו חמץ ואז על כל מכה ומכה זה חידוש שהזכיר לי מישהו תוך כדי השיעור בשבת אז כל מכהאו מכה תצטרך כל חדש לקנות עכשיו למה אני מביא אתכם לידי חדלות אונים כזאת לפני שאני רוצה להגיע איתכם למסקנה שאם אתם רק שופכים מים כמנהג נשים צדקניותקניות בהרבה בתים מישראל שופכות מים רותחים אתם לא עשיתן את ההכשרה כמו שצריך מכיוון שלא שמתן אבן מלובן ואם תשימו גם אבן מלובן אז נכנסתם לבעיה עם הקומקום שלכם איזה קומקום להשתבש כדי כדי לשפוך אז כיוון שכבר בואו תשמעו את ההצעה השלישית שאומרת משהו הרבה יותר פשוט ההכשרה הזאת או וכולי היי ואולי מי אמר שם ההכשרה הזאת מועילה אז מילא לבשר חלב טריפות כל השנה מקילים אבל חמץ אסור במשהו אז מחמירים הרבה יותר לכן מן הנכון היה שעל השיש ופה אני אומר את ההלכה למעשה שאנחנו נכסה את השיש הדק היטב לא צריכים את המים החמים קודם כי הם לא יעזרו בלי האבן המלובן ואם תעשו גם אבן מלובן זה לא יעזור לקום שלכם אז אני אומר תעזבו את כל הפרשה הזאת תעשו כיסוי טוב לשיש עכשיו כשאני אומר כיסוי טוב אומר האדמור הזקן זה צריך להיות כיסוי כי נוזל בפסח אם יהיה נוזלים על השיש שחדרו דרך הכיסוי שלך והם יחזרו ויעלו אחר כך למעלה אחרי שהם שמעו שם 24 שעות אז אפילו שזה מה שיש בתוך אשראי שהוא נותן טעם לפגם אבל בפסח אנחנו מחמירים גם בזה לפחות בלכתחילה
אז אתה בעצם מכניס לך בתוך הסירים ובתוך הזהות הזה 5 אז אם אתה עושה זה כיסוי של כיסוי הרמטי שלא יעבור מים או לחילופין שאתה שם את הסירים שלך או את הדברים החמים על מעמידים גבוהים יותר שזה לא יגיע החום לא יגיע אל החום של הסיר לא יגיע אל השיש ואל המים שיש על השיש בכל דרך שהיא עכשיו אם אתה רוצה שיהיה לך אפשרות לשים דברים חמים בלי מעמידים על אסירים אז בנוסף לזה שזה יהיה ארמטי וזה שכבה אחת אבל אם אנחנו רוצים שיהיה לנו גם את חומרת הפריטים הפרי מגדל מגדים פרי מגדים טוען בעקבות דברי הרמו הוא אומר שכשיש לך כיסוי אחד והוא כיסוי ארמטי אבל הוא דק הוא מעביר חום אז אפילו שלמטה יבש השיש יבש והכיסוי שמעליו גם כן יבש אבל חום בחום זה לא לכתחילה אז אומר הפנים יגיד לי מה עושים כדי שזה יהיה לכתחילה שמים עוד שכבה שתי שכבות שתי שכבות של דברים ארמטיים שתי שכבות של נייר כסף או שתי שכבות זה דבר שהוא פותר את הבעיה או לחילופין ששמים שכבה אחת אבל היא לא מעבירה חום כמו פוליגל כמו נו איך קוראים לזה איך טי וי סי או או כמו טפט כזה ששמים שאפשר להדביק אותו שב כמה שנים האחרונות מוכרים
ואז אם אתה שם שכבה אחת כזאתי אז זה בסדר ואת הסירים תשים על מעמידים אתה שם שתי שכבות כאלה אז גם אם תשים על זה את ה את האסירים אז זה לא מהווה בעיה אז הכל בסדר לכן המסקנה שלי מוריי ורבותיי לנקות את השיש כן לייבש אותו כן אחרי שניקית ויבשת לכסות היטב כן לא צריך לשפוך מים חמים לא צריך לשים עין מלובן כי זה פשוט לא עוזר ולשים את הסירים החמים או על מעמידים או על שתי שכבות של כיסוי זה או על שכבה אחת שהיא שהיא מספיק גבוהה יש כאלה שיש להם עץ יש כאלה ששמים קולגן כל שנייה 300 שניות שנייה כל קיי כן כל מה שאמרתי בנוגע לשיש נכון וזה בנוגע לשולחן עץ גם השולחן עץ מקבל לפעמים ואם תסיר לשולחן ונשפך מכלי ראשון על השולחן ברגע שנשפך הופכים להיות חמץ שפיחת מים על השולחן לא תעזור צריך גם אבן מלובן אבן מלובן לשולחן עץ לגמרי לא מומלץ אלא אם כן אתם רוצים להחליף לא יודע כן לעשות עם זה ביור חמץ גם כן לא יודע וצרפת חמץ לג בעומר אז לכסות את השולחן היטב שתי שכבות יעזרו גם כאשר עובר חום לפי הפרי מגדים שכבה אחת שלא מעבירה חום גם כן מספיקה
אז יש כאלה ששמים כמה סדינים ואז זה בסדר לכל אחד לפי עניינו אבל זה הרעיון גם לשיש וזה הרעיון גם ל שולחן בנוגע לקיר שבמקום איפה שנמצא התנור הקירי מתבשלים שמה או איפה שמעמידים סירים על השיש ויכול להיות סירים חמים ויש את הקיר ליד זה נכון לכסות את הקיר הזה לא חייבים לכסות אותו בנייר כסף ודווקא אפשר לכסות אותו גם בניילון פוליגל לא מה שתשימו זה טוב וכמובן לא להצמיד את הסירים הרותחים לשם אבל מקומות כאלה שזה לא שזה לא מגיע בכאן לא צריך לכסות לאחרונה הרבה בלתי החליפו את השימוש שלהם ממיחם לשבת או אפילו ממיחם ליום חול החליפו אותו במיני בר הרבה בתים אז יש לך מיני בר קבוע בבית יש מים חמים בכל עת מצוק ומים קרים גם כן ובאות השאלות חדשים לבקרים מה עושים בחג הפסח האם אפשר להשתמש בדיוק במיניב של בחג הפסח הבא עלינו לטובה קודם כל הקדמה אני רוצה לומר לחברים היקרים
שחלב של כל השנה חלב חלב פשוט חלב נקי של 100% חלב הוא חמץ חלב של כל השנה הוא חמץ ומדוע החלב הוא חמץ מכיוון שכשעושים את הפרה לפרה את החליבה אז יש את המכשיר ששואב הרי לא עושים את זה בידיים מכשיר ולפעמים קורה שהמכשיר הזה נופל על הרצפה והוא שואב שואב שואף שואב שואב את כל הלכלוכים שמסביב ובין התערובות שיש שם על הפרות והזה יש גם דברים שאני חריץ וזה אף פנימה לתוך המיכל של החלב זה יכול לשהות שמה עד שפונים לטפל כי אני רוצה רק לסיים אני אשמע אותכם בשמחה זה יכול לשהות שמה הרבה זמן ואז הוא חמץ אחר כך מסננים את זה מרתיחים את זה אין לכם את זה זה לא אין לכם שם חיידקים וזה אבל יש פיטור אבל אבל החלב הוא רוח ואז החבר היקר שלנו לוקח את הכוס קפה ועושה לעצמו כוס קפה עם חלב ואחרי ואחרי שהוא גומר לשתות את הזה הראשון אז הוא רוצה להוסיף לעצמו עוד מים חמים וכשהוא מוסיף את המים החמים עולים לו אדים מהחלב החמץ הזה אל למעלה ומכיוון ומכיוון התחמץ בפסח הוא אסור במה שהוא אז הוא בעצם עשה לעצמו בעיה וגם אם מישהו לא מסכים איתי כי הוא תמיד קונה את החלב שלו רק ממחלבות רובוטיות שזה הולך אוטומטי מנקה את הפרה לפני איזה אוטומטי שם אין נפילות על הרצפה אז הכל זה גם מישהו ככה אבל יש אנשים שהם אוהבים במיוחד אחרי חג הפורים שיש הרבה ממתקים שנשארו מהזה המשלוח מנות אז הם אוהבים לחבר אותם באמצעות טבילה בתוך הכוס הקפה אז הוא טבל ואז אז נגמר לו המים שם של הטבילה המים שלנו נגמרו לו אז אתה הולך מוסיף עכשיו בטוח אמץ אחרי כמה טבלות ראשונות שהוא עשה וזה עולה לו הדים והנה שכנעתי אותכם
שהמכשיר הזה זה יותר מזה לא ניצוק עכשיו אני מדבר על אדים לא ניצוק והמכשיר הזה הפך להיות חמץ אז מה עושים עם מכשיר חמץ כזה אז יש פה כמה הצעות שאני אספתי למשל מכון הטכנולוגי לחקר ההלכה של הרב הלפרין הוא אומר תשמע אני חושב אפשר להכשיר את להכשיר את המיניבר ובואו תשמעו את הכללים שהוא נותן כלל ראשון צריך לנקות היטב מבחוץ כולל את הברזים כן לגיטימי דבר שני לפתוח את ברז המים לרוקן אותה או הולך גם אחר כך לרוקן את המים החמים אם יש מצב שבת לעשות את הריקון כשהמיכל נמצא במצב שבת אחר כך להמתין שמים חדשים יכנסו וירתיחו במצב חול את המכשיר ואחר כך עוד פעם לרוקן ובמהלך הריקון השני לקחת כמה כוסות תוך כדי שאתה מרוקן ואז לשפוך על נו על הקריירה של הקרן על הזעקה
זה שיוצא על הברז לשפוך עליו כמה כוסות של מים רותחיים ובאופן הזה ענתה הכשרת גם את הכלים וגם את הכול אבל מה זה שיהיה לנו באביץ אני לא הבנתי עכשיו רק רגע רק רגע רק רגע רק רגע רק רגע רק רגע לובביץ הלובביץ' עכשיו אנחנו שנייה אז זה הכל דבר אז יש פה שאלה עכשיו זה מה שהם מציעים אני חושב שאת ההצעה הזאתי תוכלו להגיד למקורבים ששואלים אותכם מה לעשות עם המין באני בר אז תדעו שאתם שיש צדדים להתיר את המיני בר אתם צריכים לדעת את זה אבל אם אתם שואלים אותי אני לא מבין מה זה עוזר כל הפרוצדורה הזאתי מה היא עוזרת כאשר אתה מדבר על ברזים פלסטיק ואתה שפכת עליהם בעירוי מכלי ראשון ומי אמר שפלסטיק בכלל יש לו הכשרה זה ספק בפוסקים אז אנחנו מתירים בין בשר וחלב וכולי וכולי אבל חמץ בפסח במשהו אז אז אז יוצא שלפי המחשבה הזאתי אנחנו מורידים מהפרק בכלל את המיניברים המים החמים אל תשתמש בו בכלל בן אדם בנוגע באים המים הקרים אני לא יכול לאסור אותו באופן גורף הלכתית מכיוון שזה מים קרים ואתה ניקית אז הכל בסדר אבל אם אתם שואלים אותי אני עדיין לא שלם עם ההיתר של המים הקרים גם כן ומדוע מפני שכל מיני בר מורכב גם ממסננים יש לו מסננים פנימיים המסננים עובדים על בסיס פייחם כי הפעם הכוח שלו זה להוציא ריחות לא טובים שיש במים ויש בזה הרבה סודות איך כל חברה מונעת את הריח הרע שיש במים ויש חלק
מה אני מדבר עכשיו מיניבר לא מייד ויש חלק מהפחמים פחם פעיל זה נקרא שהם עובדים על בסיס של אלכוהול והאלכוהול הוא כידוע לכולכם חלקו עשוי מן הפירות מן הסלק וחלקו גם מן הדגן ומכיוון שהעולם הפך להיות עולם קטן אי אפשר לדעת במאה% איזה אלכוהול עד שלא אין לך הכשר עליו שזו הסיבה שאנחנו לא מתירים תרופות הומיאופטיות בחג הפסח משום שהם על בסיס אלכוהול ואין ידיות מוחלטות על אלכוהול הזה שהוא אלכוהול שאין בו חשש חמץ אז לכן לא משתמשים בזה אז לכן עד שאתה לא בררת האם הפחם שבמסננים שלך הוא פחם פעיל שעובד על בסיס של אלכוהול או לא אז איך אתה יכול לסמוך במאה% שהמסננים שלך עם המים הקרים אין בהם שום בעיה אם הוא יוריד את המסננים לפסח אז הוא יורד את המסנן אבל צריכים לקחת בחשבון שלהשתמש בזה ככה באופן חופשי לא פשוט אני מודע לזה שהבעיה כמדומני הולכת ופוחתת מכיוון שפחות זה- משתמשים באותו בסיס אלכוהול אבל עדיין לפי מה שביררתי מומחה למיני בר עדיין משתמשים וככל שהוא ניסה לברר הוא אומר שזה סוד הם לא רוצים לגלות כל שנה אני שולח את האנשים לחברות האם יש להם הכשרה על המסננים שלהם והם עונים תשובות של בג זאת אומרת לא רוצים לגלות על מה בדיוק הם עושים זה מגיע מכל מיני מקומות בעולם וזה נשמרסוד
אז לכן לא שני שנייה שנייה שנייה שנייה שנייה לכן לא ברור לי כלל ועיקר לא ברור לכלל ועיקר שראוי להשתמש במים הקרים ולכן גם כשאתם נמצאים בדרך ואתם מגיעים לאיזה שהוא מקום רוצים לשתות מים ויש מים מיני בר אז תשתו מים מהברז זה כבר יותר פשוט מאשר לשתות מים מיניבר אפילו שהמיני בר הוא מים קרים מסקנת הדברים שניה שניה אני רק אני אסכם שאנשים לא יתבלבלו ואני מיד שומע את השאלות מחילה מחילה שאלה כל אדם צריך לקחת בחשבון גם אם יש בתים שמקבלים את כל המעים שלהם מסננת וגם את המסננת הזאת הם צריכים לבדוק על בסיס מה היא עובדת ואם לא לנטרל אותה לחג הפסח זה פרשה בפני עצמה אז בואו נסכם רגע דבר כזה
למקורבים אז יש פה את ההנחיה של המכון הטכנולוגי תרוקן אותו תרתיח תרוקן ותשפוך כמה כוסות על הברזים זה אחרי ניקיון מעיקר הדין מותר לפחות יש על מה לסמוך למי קל אבל לדידן לא להשתמש במים חמים בכלל במים קרים אני לא ממליץ להשתמש גם בגלל שאנחנו לא משתמשים בכלים שמשתמשו בהם כל השנה לחמש וגם בגלל שלא ברור לנו כלל ועיקר מה העניין המסננים מכאן המקום לענות לעוד שאלה לרבים יש אנשים שיש להם מסחטה משחטה שהיא לפירות והם השתמשו בה רק מעט רק מעט והם עכשיו רוצים להשתמש במסחטה הזאת לחג הפסח בעיקר הדין השתמשת בקר אין בעיה אבל לפי המנהג לא להשתמש בכלים של 5 לכלי לפסח קשה לי מאוד להגיד שאנשים מהדרי משתמשים במסחתה הזו עדיף לקנות מסחטה אחרת לא זה ומי שרוצה מאוד איך אומרים אין לו ברירה ואין לו כסף וכולי וכולי אז לפחות יערה עליה מים על המשחטה הזאתי יערה עליה מים רותחים זה בנוגע למיני בר ולמשחטה אני אנחנו נכנסנו לברית עם הקדוש ברוך הוא ביציאת מצריים עשינו ברית ואנחנו נכנסנו לברית הזאת על ידי אכילת בשר כמו שאומר המדרס שעם ישראל לא רצה לעשות ברית מילה עד שלא שחטו את הכבש והיה ריח מהכבש הולך והם באו לבקש בשר אז אמרו להם תעשו ברית ואז הם עשו וזה הסיבה שהעם היהודי בכל זמן ובכל עת מצאו עושה על האש וזה
נראה אחת הסיבות שהמכשיר הראשון של מדינת ישראל כחול לבן היה מנגל מנגל חשמלי וזו הסיבה שחג הפסח הרבה אנשים השנה בלילה הבא ביום טוב הראשון והאחרון ואי אפשר אבל באמצע אנשים לוקחים את זה כמצוות החג מוריי ורבותיי גם בפחם של המנגל יש פחמים שבאים מכל מיני מקומות בעולם שכדי שזה יתן הוא טוב בבשר כמו המוגמר של ימיהם שופכים עליו ויסקי+ כל מיני דברים חמודים כדי שהוא יטעה כדי שהוא יטעה אז צריכים לבדוק וצריכים לבדוק שלפחם לא תהיה את הבעיה או אז לכן מי שיש לו מה טוב פחם שיודע שאין ומי שאין לו שידליק אותם לפני כדי שבטוח יישרף שמה