ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

תבלין ושמו יצר הרע

כִּי בְּצֵל הַחָכְמָה בְּצֵל הַכָּסֶף וְיִתְרוֹן דַּעַת הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְעָלֶיהָ 🔹 תפקיד היצר הטוב להפנות את חום היצר הרע לדברים חיוביים 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ז פסוק יב 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת בפרק ז פסוק יב יש לנו פסוק שיש לו המון המון מסרים חשובים נחוצים בצל החוכמה בצל הכסף ויתרון דעת החוכמה תחייה בעליה בואו נפרש את הפסוק בפירוש חסידי
שמביא אותו הצמח צדק הפירוש החסידי הוא הפשט במקרה הזה לכן אני בחרתי בו בצל החוכמה בצל הכסף כסף זה למה קוראים למה קוראים לו כסף
אלא שם כיסופים כסף אנשים נכספים אליו לכן הוא נקרא כסף אנשים תאבים אליו
בשם המושאל כל דבר שהוא
יצריות תאווה רצון תשוקה
כל דבר כזה נקרא בשם כללי שמתוח כסף כסף זה גם הכסף
גם על הכסף איך אומרים המזומנים גם לזה אנחנו כוספים גם החומר כסף אנחנו כוספים אליו אבל זה הרבה יותר רחב מאשר המשפט הפשוט זה
רצון תשוקה של האדם לצאת מעצמו הוא רוצה לצאת כדי להשיג משהו
זה מין תשוקה יצרית שאיפה יצרית אהבה תאווה כסיפות להשיג איזה שהוא דבר
מה הדבר שגורם לאיפוק לריסון תשוקה
חוכמה
כי בצל החוכמה בצל הכסף החוכמה היא זו שעוצרת
מכניסה את הכסף לצאת מעמידה אותו בצל החוכמה ויתרון דעת לא רק
חוכמה כי
חוכמה סתם זה הבנה לדבר
דעת
זה שאני מעמיק בדבר אם אתה
רוצה שהחוכמה תעצור אותך
מדבר שלילי שהוא אבר
החוכמה אתה צריך להתעמק
בדבר הזה עד שזה יהיה אצלך כמו שאומרים בדעת יקלט אצלך
דעת זה יקברות חזקה
כמו כמו שכתוב האדם ידע
את חוה שזה התחברות
זה לא סתם לדעת את החוכמה אלא להתחבר אליה
ואחר כך הוא אומר משפט נוסף החוכמה תחייב בעליה כאן במשפט
הזה הוא רוצה הוא רוצה
להוציא מהחלק הראשון
לפי מה שאמר בחלק הראשון כאילו כל מה שיש בחוכמה
כולם מה יש בה שאתה
בא לך לאכול כמה שאתה רוצה ולשתות
כמה שאתה רוצה ולשגע את
עצמך
החוכמה עוצרת אותך זה כל
יתרון החוכמה שיוצרת אותך ממשהו שלילי
לא לחכמה יש עוד תפקיד
מה הוא התפקיד הנוסף של
החוכמה יש לה איזה שהוא יתרון שהיא מחייה את האדם כלומר
לחוכמה יש עוצמה של סור
מרע
ויש לחוכמה של ועשה טוב
הסור
מרע זה השלב הראשון יוצרת אותך ממעשים נפשעים דבר שני
לא רק זה גם
אחרי שכבר תימנע ממעשים נפשעים מכיסופים ותאוות
שליליים החוכמה תחייה אותך זאת
אומרת זה לא רק בעלי תאווה
צריכים לעסוק בחוכמה כדי שהחוכמה
תעצור אותם ממעשים בלתי מרוסנים אלא אחרי שהאדם כבר הגיע למצב
שהוא לגמרי באיפוק מושלם מה שנדרש ממנו זה להמשיך ללמוד כי בלי החוכמה אין לו חיים עד
כאן הפירוש הפשוט של הפסוק אם אנחנו רוצים לרכז את עצמנו לסכם את מה שדיברנו עד
עכשיו זה משפט אחד
שגם אותו כותב הצמח צדק בראתי יצר הרע במילים אחרות מילים של הפסוק בראתי
כסף בראתי לא תורה
תבלין בראתי לו יכולת של
עצירה ושל איפוק להשים אותו בצל מה זה נקרא שהחוכמה שמה
בצל את הכסף
החוכמה הוא מתכוון לחוכמת התורה אז מי שלומד חכמת התורה זה מחליש
אצלו את היצריות הבלתי
רצויה זה ברא יצר הרע בראתי לא תורה תבלין
אז אנחנו
היום
נמצאים מה
שנקרא
נקרא תחת הכותרת בראתי יצררה
בראתי לו תורה
תבלין כדי להבין את הפסוק איך החוכמה שמה את הכסף של הכיסופים והתאבות
בצל אז מוריי ורבותיי אני מתחיל עם המשפט תבלין ומכיוון שאנחנו נמצאים פה
קהל איכותי ביותר אנחנו תמיד בעם היהודי מחשבים את האיכות
יותר מאשר את הכמות
אז מה המשמעות של טבלין
כשעושים ארוחה
מה עושה התבלין לאוכל
האוכל נשאר אותו אוכל הבשר נשאר אותו בשר
התפוחי אדמה הם אותם תפוחי אדמה התבלין נושא שהם יהיו ניתנים לאכילה ביתר חשק ותעבוד במילים מעניינות אלו התורה אומרת לנו שיטה
איך
לשנות בני אדם יצר הרע
זה דבר
קשה ביותר זה לא דבר קל באה התורה
ואומרת אני לא מתייחסת
ליצר הרע כדבר שלילי
היצר הוא מצויין
בראתי יצר הרע מצויין
אתה יודע מה אנחנו נעשה איתו אנחנו נשים עליו רק תבלין
לכאורה המשפט היה צריך להיות בראד יצר הרע בראתי חרב שתוריד לו את הראש
לא אומר ככה
אני לא
הולך להרוג את הידע אני לא הולך להפוך אותו
אני לא הולך לשנות אותו אני
לא הולך לתת לו אגרופים ולא בוקס
הייצור
בסדר
באים לבן אדם היצרי לבן אדם החוטה לבן אדם הגנב לבן אדם הענס
הוא זה
בסדר הילד היצר הוא בסדר
בואו נשים עליו תבלין ואז
נסבר אותו
שהוא יהיה בכיוון הנכון בסטייל
הנכון
מה בעצם זה אומר לאדם שנמצא במצב לא טוב מה זה אומר לו אף אדם לא רוצה להרגיש שהוא צריך להשתנות לחלוטין ולשנות את כל התפיסה שלו כל
מה שאתה
כל
כולך מהקצה הראשון של השיער
עד הקצה
האחרון של הציפורן אתה בטעות
או במילים רחוביות אתה דפוק כולך דפוק היש טבע וזה התורה מלמדת אותנו יש טבע לאדם שהוא לא יכול לסבול את עצמו כדפוק הוא לא יכול להרגיש דפוק
ושלמה המלך בחוכמתו והתורה
בעקבות
ושלמה בעקבות התורה מבין את המסר הזה ומלמד
אותנו שכאשר אנחנו באים
לשכנע איזה שהוא בנאדם
ומנסים לשנות איזשהו דבר אף פעם אל
תגידו לבן אדם שהוא צריך
להשתנות אתה בסדר כמעט לגמרי יש רק פרט קטן שאתה צריך לשנות דברו בסגנון הזה כי אם התורה
על היצר הרע
הסכימה לדבר בסגנון
לנו על אחת כמה וכמה
עכשיו ננסה להתעמק ביחד
מהי הסיבה שהאדם כל כך
לא בנוי לשמוע שהוא צריך לעשות
מהפך מאוד גדול בכל ההנהגה שלו
מדוע למה האדם לא יכול לבוא
זה האמת אם נניח
זו האמת יש אנשים
כאלה מטפלים או מטפלות כאלה שאני משוחח איתם אז הם אומרים לי אוי הזוג הזה ששלחת הרבה הרבה הרבה הרבה עבודה וזה לא
בגלל שהם לוקחים הרבה כסף שהם רוצים לשאר לעצמם הרבה טיפולים
לא לא לוקחים הרבה
כסף הרבה הרבה הרבה עבודה
אולי זה נכון אבל הסגנון בטח לא נכון
בטח לא להם שאתה אומר לבן אדם שצריך הרבה
עבודה הוא לא מוכן לעשות כלום השאלה למה אז החסידות כמו כל דבר מעמיקה ומעמיקה
ונותנת לנו את הלוז ואז עוזר לנו להשתנות גם כן היא אומרת
תשמע ראית פעם סוס נוסע בעגלה ברחוב כמו הרחוב
נניח ברחוב הזה
נוסע בקינג גורג
סוס ועגלה
הסוס
אם רוצים שהוא לא ישתולל
וכבר נפגשתי
פעם עם שוטר בירושלים אלה נוסעים
לפיזור
הפגנות וכל מיני על סוסים
הס
נתן לו ברכה משולשת
העיף אותו וכתוצאה מההשתוללות והוא היה
מה שנקרא מה שנקרא מאלף שלהם הוא בכל זאת ספג את זה מה הבעיה של הסוס ברחוב הוא רואה
את כל מה שמסביב הוא מתבלבל הוא לא יכול להכיל את זה
אז אתם בטח שמתם לב
שמכסים לו את העיניים זה הסוס
איזה בעלי חיים
האדם האדם האדם לקח לשירותו איזה בעלי
חיים אתם מכירים שהאדם לקח לשימוש ברכיבה חוץ מהסוס
חמור אטון מה עוד פרק
גמל
פיל
מה עוד בת יענה אפילו
בת יענה פער אפילו בופלו אפילו יש היפופוטם
איך אומרים הוא הולך לאט אבל לא חסר לו כוח סוס
יש בגני חיות לילדים סבים יש אפילו
בארצות הברית בכמה מקומות רכיבה על
תנינים סותמים להם את הפה
קושרים
רכיבה על תנינים מסוכן אבל אבל בואו ניקח את הבת ים בתיה ענה
זה עוף חזק שאפשר לרכוב עליו והוא רץ בטירוף יש לו רק בעיה אחת
שהתנועות שלו מאוד מאוד מאוד
מסוכנות
והוא יכול לפרק את הבן אדם בזה שהוא מעיף אותו
יש רק דרך אחת
לעשות את זה וזה הנקודה שבשביל
נכסים
לא את העיניים ואת הראש
שמים לו מין מין כיסוי
כזה הוא לא רואה כלום ורק אז אפשר להש להתיישב עליו בלי זה לא
שייך הוא פשוט חסר
אונים כי הוא לא רואה
הבת יענה הרי בנויה מאוד על העיניים יש את הבדיחה שבת יענה טומנת את העיניים ולא וגם הבת ינה בעיניים היא מחממת את הביצה שלה בת יענה היא לא
היא מסתכלת רק על הביצה
שמים את הבייטה והיא מסתכלת זה קרניים של רנטגן אז מה אני רוצה להגיד
מה באמת הבעיה של הסוציו צריך שייכנסו לו את
העיניים הוא מתבלבל הוא מתבלבל
ממה שקורה מסביב
למה הוא מתבלבל
אנחנו לא מסתפקים בטעמים חיצוניים בגלל שהסוס
וגם הבת יענה וכל בעלי
החיים השורש הרוחני שלהם מאיפה הוא מעולם הטוב עולם התור נקרא בקבלה בשם עולם הנקודים עולם הנקודים
זה כאילו שהם יונקים
מנקודה שאין לה שייכות לכל המכלול רק אחת שאין לה חיבור לא לנקודה
שלפניה לא לנקודה שלאחריה בשונה מהקו
שהקו
זה נותן
משהו שהוא של חיבור של של התקללות
אז עכשיו אנחנו יכולים
להבין כיוון שהם מאוד מאוד פרטניים ומאוד מאוד נכנסים לתוך הם לא מסוגלים
להכיל
משהו שהוא מחוץ לנקודה זה פשוט הורס אותם
זה פשוט מבלבל אותם
זה פשוט מוציא אותם מן הכלים
תסגור להם את העיניים בסדר הם עכשיו שבועים עכשיו אני אשאל
אותכם
איך אני מתרגם את זה
למה שאנחנו קוראים נפש הבהמית גם אנחנו סוסים גם בנו יש בת יענה מטורפת שלא יכולה
היא משתוללת אי אפשר לרסן אותה אי אפשר
לרכב עליה אי אפשר להנות
ממנה
עד שלא תחסל לו את העיניים
וזה בדיוק הנקודה שאנחנו מדברים
עכשיו למה
האנשים שאתה רוצה לדבר
איתם לשנות את הנפש שלהם אתה מדבר איתם בתחת
הכותרת תבנית בואו בואו רק לשיעור דוגמה
בואו
רק להצעת מחיר טעימות ללא
הצעימות
למה משום שברגע שהבן אדם שומע התחייבות או בורח קילומטר החוק
התחייבות זה אומר גם היום גם מחר גם מחרתיים
זה משהו גדול זה משהו
של התקללות הבהמיות של
האדם לא מסוגלת לראות לטווח ארוך
אני צריך שינוי
כזה ארוך וזה לוקח
לוקח זמן אני לא
מסוגל להכיל את זה
אז מה עשה הקדוש
ברוך הוא אומר לך תשמע אני אומר לך בראתי לך
תורה תבלין התבלין הזה משנה בשר מבשר אחד עושה אותו בשר אחר
לגמרי זה לא רק תבלין זה משהו שמהפך את הכל ואף על פי כן האדם יכול להכיל את זה
למה הוא יכול להכיל את זה בגלל הוא מכיל
את זה בגלל שזה רק
שלב קטן ולכן
מי שממנכם רוצה להיות חכם ופיקח ומי לא
אף
פעם לא ידבר על שינויים בנפש בסדר גודל גדול הנפש האלוקית יכולה להכיל את זה
אבל הנפש בהמית אם תפגשו
אנשים שיש להם עדיין נפש= אולי כל הידידים שלכם אין כמו שלכם אבל האנשים שאני מכיר עדיין
יש להם
ז'אנה אז אולי תיפגשו
אז מתוך אהבת ישראל נותן לכם טיפ שאם האנשים הללו אף פעם אל תדברו גבוהה גבוהה רק צעד
אחד קדימה כי הנפש הבהמית לא יכולה לראות הרבה צעדים קדימה היא מתבלבלת עכשיו אני רוצה לתת לכם
המחשה לבלבול עדין אומנם אבל
בלבול טיפוסי
של הנפש הבהמי אדם זקן עולה לאוטובוס נסע מתל אביב לירושלים הוא ניגש לנהג אומר לו אני רוצה לשלם הנהג אומר לו לא התשלום
בסוף אצל הכרטיסה הוא זכה
מדדי עד סוף האוטובוס לכרטיסה הכרטיס אומר לו לא
למקום שאתה רוצה
לנסוע לי אין את הכרטיסים זה אצל
הנהג במגירה שתחת המושב שלו
כמה יש מדדי עד הסוף הנהג פותח לא אין לי את זה כאן תחזור אליו תגיד לו שיתן לך שני
כרטיסים אמר לו
לא אני לא אתן שני כרטיסים רק לו יש את
הסמכות תחזור אליו חזרה
בקיצור כל הנסיעה מתל אביב
בירושלים הוא הולך הלוך חזור הלוך חזור הלוך חזור
הגיע לירושלים הוא רוצה לרדת אומר לו הנהג
עדיין לא שילמת
אומר למה שאני אשלם את כל הדרך
עשיתי ברגל למה שאני אשלם
עד כאן הבדיחה עכשיו בואו נצא רגע מהבדיחה
הוא באמת עשה את כל
הדרך מתל אביב לירושלים ברגל
הוא לא עשה את זה ברגל הוא
הלך עמד עמל אבל האוטו מתגלגל באותו זמן גם כן
זה דוגמה שאני מצאתי להמחיש איך הנפש הבהמית כשמצערים אותה כשמכאיבים לה
כשמעייפים
אותה איך היא מגיבה היא
מסוגלת להגיד משפט כזה ברצינות כל הדרך הלכתי ברגל מה פירוש כל הדרך הלכת ברגל
ציירת אותי
עשית
לי לא נעים אני מרגיש
כאילו הלכתי ואת הרגע שזה הוא מסוגל להגיד בשוויון נפש הבהמית שקועה בתוך הרגש שלה
אני יכול לתת לכם
לא לכם אתם צדיקים אבל אני יכול לתת להשקיע בבן אדם להשקיע
בו להשקיע בו להשקיע בו
80 שנה פעם אחת
אחר כך הוא ירים אליי טלפון
יגיד לו אין לי זמן עכשיו
בן אדם חזר לב חסר מידות למה עכשיו
אין לא היה לו זמן עכשיו עכשיו
לא היה לי טוב איתו עכשיו אז
כיוון שעכשיו לא
היה לי טוב מה זה בהמה בהמה רואה רק כאן ועכשיו אמרנו שיש לה בת יענה תזכרו
את הבת יענה עם העיניים
הסגורות היא
רואה רק כאן ועכשיו אז ברגע שהיא
ראתה משהו
שצריך לעשות חשבון מה קורה איתו
אולי משהו אצלו עסוק עכשיו
אולי הוא באמת
ועכשיו אולי הוא עייף
עכשיו אולי
הוא באמת לא יכול עכשיו
כל האולעים האלה מאיזה נפש הם מגיעים מהנפש האלוקית הנפש האלוקית
בטבעה מסוגלת להתחבר לעוד משהו אז היא מתחברת לסיטואציות נפש הבהמית היא מתחברת רק לעצמה היא לא
מתחברת לשום דבר החוצה
אני והרגע שלי והכאב שלי ואני והרגש שלי והכאב שלי
אני והרגע שלי והכאב שלי אני והרגע שלי
וזה הכל
וזה מתחיל בזה נגמר
לכן אם תפגשו
בני אדם שאתם תזהו בהם על אחרים
שהם לא מסוגלים לסלוח לא נשכח ולא נסלח הם לא יודעים לשכוח
הם לא מסוגלים לסלוח זה אנשים שאתם יכולים בלי להכיר אותם
לדעת שהם מלאים בנפש הבהמית וכמעט
שאין
להם נפש אלוקית בכלל
מה פירוש יש לא בתפעול לא עובדת לא לא נמצאת בשטח היא לא בשטח למה מכיוון שהיכולת לשכוח היכולת
לסלוח
זה היכולת להתחבר למשהו שמחוצה לי ואילו
במהלך היא תקועה רק בעצמה הסוס כשהוא נמצא בכביש הוא לא מסכים שהיא תהיה פה גם עוד מכונית
אומרים היא לא נוגעת בך לא אם
היא תהיה פה הוא ישתולל
אז הוא מסוכן
זה הנפש הלאמי כשאנחנו מזהים על עצמנו את
הרגשות האמוציונליים האלה אנחנו
צריכים לדעת עכשיו אנחנו במצב
בהמה
יש מצב שינה במחשב יש מצב יש מצב בהמה מצב בהמה אז אנחנו
לומדים לתכנון את מעשינו בהתאם
להגביר את הצורה על החומר עד כאן ראשונה
בעניין הזה של של אני בראתי לו תורה תבלין תבלין
לא
להפחיד את הבן אדם שאנחנו
הולכים להידבר איתו לטפל
בו
שניה אני
שואל עכשיו שאלה קשה היש לי יצר טוב יש לי יצר הרע יש לי קור יש לי חום
תגידו
לי
אם אתם צריכים
להתאים עכשיו כמו
אצל הילדים יש
תמונה עם תמונה והם צריכים
למתוח קו אז בואו
נמתח יש לי
תמונה של יצר טוב יש לי תמונה
של יצר הרע
יש לי תמונה של קור ויש לי תמונה של חום את מי אני מותח למי את הקור ליצר הטוב או ליצר הרע
את החום
ליצר הטוב או ליצר הרע כדי להיות אדם מושלם צריך גם חום וגם קור צריך לו שילוב ביניהם אז כולנו מבינים שיצררה בפני עצמו זה לא
מספיק אבל גם יצר
הטוב בפני עצמו לא מספיק אתן לכם דוגמה היצר
הטוב הוכר כך כותב האדמור
הזקן במאמר
הוא קר אבל מה הבעיה שלנו הבקור הזה הוא לא טוב
הוא לא טוב כי אי אפשר להיות באמת לחרוט משהו בלב למכור אז גם את אלוקים אני לא חורץ
חזק גם את התורה את המצוות את אהבת השם
אני לא חורץ מספיק חזק עם מקור אז מה עושים אתן לכם
דוגמה תארו לעצמכם
שעכשיו אני עושה לכם יום הולדת וביום הולדת
צריך לקבל החלטה טובה
בין כל השאר בין המתנות ובין הנרות עם העוגה על הנרות צריך גם לקבל החלטה
טובה אז השנה הבאה עלינו
לטובה אז בא בן אדם
ואומר אני מקבל על עצמי
שיהיו
חסידות נוסף
מקבל על עצמו יפה מאוד כל הכבוד שיהיו
חסידות נוסף מתי
אין לי מחר
פה פה הוא נמצא בבעיה
אם אתה מקבל החלטה טובה
אתה צריך ליישם אותה כשהברזל חם עכשיו עוד הלילה תתחיל אתה לא חייב שעתיים
זמן קצר
אבל אם אתה תדחה את זה לעוד זמן
זה כבר לא
יהיה כלומר גם היצר
הטוב כדי שהוא יצליח לתפעל את עצמו ולהתקדם
הוא חייב חום של יצר
הרע מה זה חום של יצר הרע עכשיו עכשיו עכשיו
זה יכנס
כתוב ורב תבואות בכוח שור
יש לו הרבה כוח
אבל
הוא
משתולל מסתולל
אבל שרתמת
אותו והוא הולך בתלם הוא היה
חביבי
מה שעשרים 6 לא יעשו
הוא יעשה יש לו המון כוח אבל אני צריך להצליח לשכנע אותו שיבוא אצלי שיבוא יעשה יעשה ברגע שהצלחתי
לשכנע אותו הוא ואני ביחד נרוויח אבל זה עניין
של זה עניין של להשתמש
בכוח הזה שיש
בו יש לו המון המון חום והמון המון עוצמה
צריך להשתמש בו באפיק הנכון
הוא הכלי זה כאילו
יש מנוע ויש אגה
המנוע
נוסע
לאן יכול האבדון חלילה לתהום אבל עם ההגה
מכוונת אותו אז הוא יכול להגיע ההגה זה נפש של אלוקית
בקורונה איך לנסוע אבל
מי
מי התחפור
זה ש בפנים צועק זה על עץ הרע
זה הכוח של
הנפש וכאן אנחנו מגיעים לאיזה שהוא סוד של החיים
הקדוש ברוך הוא
נותן לנו
במשך החיים שלנו במשך שנים שלנו הוא נותן לנו כל מיני מתנות טובות והוא רוצה שאנחנו נבין
בשעה שיש לנו את המתנה
מותק זה רק מתנה זה לא לכל החיים
זה
מתנה וכשאני ארצה אני אקח אותה
והוא
מצפה מאיתנו להיות חכמים ולהבין שאנחנו צריכים לנצל את המתנה עד תום
דוגמה
חסיד אחד הרבי בא אליו
אמר לו אני רוצה לתת לך מתנה לשנה
מה המתנה אני נותן לך
ספר טניה שלי כך
אני
אדרוש את זה ממך בעוד
שנה זה מושאל לך סיפור אמיתי אבא אבא
הוא לקח את הטניה
חיפש את המדף הכי יפה
שם אותו שם כל יום בא הסתכל עשה
ככה
וזהו סוף השנה הרבי קורא
לו אומר לו אני רוצה לראות את התניה מסתכל מה זה
חדש לא למה תבוא תביא את זה תודה שלום תמר
לו הבין ככה ככה הוא הבין
שאם נתניה היה בלוע וקרוע היה מחליף לו אותו
ונותן לו לצמיתות
אתה= את המתנה
אבל לא השתמשת לא מגיע
לך
עכשיו בדיוק כמו הסיפור הזה
במשך החיים השם נותן לנו מתנות אנחנו פתאום פוגשים מישהו שעוזר לנו בחיים כשם שהוא בא הוא יכול ללכת
פתאום
פגשנו פתאום למדנו פתאום הכרנו
זה קורה פתאום זה לא מתוכנן זה לא עם הגיון
אבל זה קורה אם אנחנו
נהיה שימו לב טוב אני
אומר משהו מפחיד אם אנחנו נהיה רק עם נפש אלוקית וקור למה אתה חושב שבא אליך הדבר הזה ההצעה הזאתי המצב
הזה
תשמע קורים דברים בעולם העולם טומן בחובו הרבה דברים נסתרים אם תאמר ככה
זוהי תשובה של נפט של עוקית
קר
איך אומרים כרק כמו עז
קר
יקחו לך את המתנה היא לא תישאר מה גורם להדבקה בעולם חום מה גורם להלחמה חום
אם אתה תסתכל על מה
שקורה סביבך אבל
לא בעיניים קרות
של נפש האלוקית בלבד
ובעיניים של נפש הרבה רגע רגע אתם רוצים להבין
מה זה עיניים של נפש בהמית אתה יודע
מה זה עיניים של ס הבהמית נפש הבהמית אומרת רגע
מה אתה חייב לי מה אתה חייב לי
אני מבקש ממך טובה אתה עוזר לי מה אתה חייב לי הרי אני זה אני
ואתה זה אתה
הרי זה העיניים של נפש
בהמי זה העיניים של העולם
הטוה
ואז
אני רואה שבכל זאת יוסף
עוזר לי
אז מה אני אומר
וואלה זה בן אדם שכמו
ומעלה
אני מתחיל
להאריך כי הרי בעצם אתה לא רוצה לתת לי
כלום לפי התפיזת העולם הבהמית
אז למה בכל זאת
זה מחמם לי את הלב כשאני רואה את זה הלב שלי מתחמם אבל
רק אם אני מסתכל עם משקפיים של נשבמית הלב
של מתחמם אבל אם אני
אבוא
כמו איזה צדיק מבני ברק אז מה אני
אגיד כל זה שאתם עושים ונותנים לי וזה וזה
תשמע הם יהודים והם רוצים
מצוות שזה הם עושים את זה מגיע להם תודה רבה לא משהו אתם מבינים את הנקודה הזאתי עם הנפש האלוקית החיבור כאילו מאליו וממילא מגיע לי מגיע לי זה פשוט קם הבעל
שם טוב הלך פעם אחת
על הנאה הוא ראה שהגויים חרטוט על
הנהר זה אומר שהנהר נעשה קפוא אפילו כלום אפשר לחרות
עליו
בקור הוא יכול להגיע לכפירה קור
כדי שהנפש האלוקית תהיה ביחד אתם מכירות את הפסוק
מושכני אחריך נרוץ מי ירוץ
שתי הנפשות האלוקית והבהמית נרוצה
למה למה אני
צריך את הבהמית ביחד איתי
רצה
כי לאלוקות לאלוקית גם חסר משהו האלוקית
היאקר כי היא חושבת שזה הכל מאליו וממילא
אז היא לא
היא לא היא לא מתעוררת
בהכרת הטוב
אז היא לא מתחממת על העניין היא לא מתחממת על העניין
והיא יכולה להפסיד ככה דבר טוב שיש לה בידיים
כי נראה לה שזה מאליו וממילא זאת אומרת שלשם קיום האלוקות
אתה צריך גם חום
וחום אתה שואב האלה= מיץ
שאתה רתמת אותה לקדושה
אבל משם אתה לא לוקח אותה אז זה כלל מאוד מאוד חשוב בחיים
שאנחנו לומדים איך להשתמש
נכון להכניס חום בתוך
הקור למען קיום
הקור אבל זה גם הפוך מתי אנחנו מרגישים את הרגליים שלנו יותר את הרגליים לא אדבר על הפנים
את הרגליים
בקיץ או בחורף
כשקר מאוד
או כשחם מאוד לחורף אנחנו מרגישים יותר כשהכור הוא גדול כל העצמות כואבות אנחנו מרגישים כור חלק וחלק בעצב בחום
זה בסדר אז סבי כשיטוש בא ועוקץ
את
האדם מתי הוא
מרגיש אותו מהר יותר בקור
בחום
בקור החיישנים של גוף האדם לתחושות עובדות חזק יותר באטמוספירה של קור באטמוספירה של החום אני לא מרגיש שום דבר
וכאן אני מגיע לצד ההפוך
יצר טוב זה קור יצר
הרע זה חום
בתוך עולם של יצר הרע
אנחנו יכולים להיות חסרי תחושות לא לשים לב לנפילות שלנו עוד מעט אתה הולך
להיתקע במישהו תסתכל מה לאן אתה הולך תראה למה אתה הולך תראה לאן אתה מתקרב
הנפש הבהמית זה כמו שיכור
אדם שותה שותה מתגלגל הוא יכול להתגלגל
בכל המדרגות
כי בחום לא חשים אנחנו מאבדים קצת תחושה אז חייבים
להכניס מוח קר שליט על
הלב כדי שהלב לא יגלוש למחוזות רחוקים
אז מה אנחנו בעצם אמרנו בכל הפרק
הזה שחייב להיות איזון
בין הלב לבין המוח המח חייב את החום של הלב הנפש האלוקית צריכה את החום של הנפש הבהמית שתעלה אותו לקדושה וגם הנפש הבהמית שהיא חמה והיא עלולה לגלוש לכל מיני מקוזות בלתי נשלטים
סליחה את הכור
של הלב של האלוקית שתאזן אותה זה
האיזון המנצח זה האיזון המוסלח זה נקרא בראתי יצר הרע חם בראתי לו תורה תבלין קר מה זה תבלין ביחד
שילוב מנצח של החום והקור ביחד
עכשיו אנחנו מגיעים לפרק
שלישי
בבראטי תורה בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין
עכשיו אנחנו מגיעים לנקודה שלישית שהחסידות מדברת לא קור וחום זה היה עד עכשיו הנקודה השלישית נקראת בחסידות טיפין טיפים
בראתי יצרה בראתי
לו תורה תבלין
איך
התבלין
עובד על היצר הרע אומרת
החסידות טיפין טיפין ונותנת לזה את המשל
של רבי עקיבא עם המים שטפטפו על האבן לאט לאט עד שהיא עושה
חור לא בבת אחת
עכשיו זה
חלק מהתהליך שזה לא יהיה בבת אחת לא יהיה בבת אחת לאפוק לאט לאט
עכשיו כדי להבין את המשל אם אנחנו עכשיו ניקח כמה
טיפות טף תיקון
כמה טיפות כאלה כדי למלא
דלי כמה כמה זמן לוקח למלון
גלים כזה איטי כמה
לי ביום
בוא נגיד ליום לצורך
קלות החשבון
כמה ימים בשנה צריך 35 דליים
טוב עשיתי
עכשיו 20 שנה 365 כפול
20 כמה סך הכל
דליים מתמטיקאים
בקיצור הגענו לאיזה שהוא מספר
עכשיו אני החלטתי שאני רוצה לעשות חור באבן מהר אני מכין מספר דליים
300 60
וחמש לשנה +20
7000 300 דעים
אני מכין ואני מעמיד פעועל
תגיד לי אחרי דלי כמה דליים
כמה זמן זה יקח לי
7003
כמה יום ולילה אני במשמרות
מעמיד עובדים כמה זמן זה יקח לי יומיים לא יודע בוא נאמר
3
ימים
אחרי 3 ימים אני בא
לבחון את האבן
מה יהיה
חור או לא יהיה
יהיה חור או לא יהיה
חור לא יהיה חור למה חלק ההשפעה על נפש האדם זה שהדברים ירדו אליה בטי
בראתי תורה בראתי בראתי יצר הרע
בראתי בראתי לא תורה תבלין
אומר הרבי הרשב זה עושה
חור
ביצר הרע התורה מנקבת את האבן היצר הזה נקרא אבן היא מנקבת את האבן
אבל בתנאי שזה ירד טיפ
במילים אחרות
כל שינוי שאתם עושים בנפש
אם הוא שינוי אמיתי הוא שינוי איטי
אם הוא שינוי מהיר הוא
לא שינוי אמיתי הוא נקרא שינוי קיקיוני כמו הקיקיון של יונה של בן לילה הוא צמח ובין לילה הוא נפל זאת אומרת שלאיטיות וההתמדה יש כוח חזק יותר
בשינוי הרע לטוב בנכס שלנו אז אנחנו חייבים להאריך את המצב
הזה ועכשיו אני רוצה להמחיש לכם את זה במעשה בפועל
אנחנו ניקח משהו שקשור לחוכמה ומשהו שקשור
לכסף בדוק אנשים שיודעים להנות מדבר חוכמת
תן כאן
איזה משהו יפה שתי מילים ככה נחמדות
הם אנשים שבסוף יהיו חכמים אנשים שיודעים להנות רק ממשהו
יפהפה גרנדיוזי רק אם הרעיון היה ממש ממש ממש ממש מוציא מהכלים מטריף הם ישארו ממוצעים
בשכלם
איך אני יודע כדי שזה
יהיה מובן אני אתן דוגמא מכסף
מי קונה כרטיס מפעל
הפיס אבל תגידו את האמת
העשירים או עניים עניים למה
אחד מגדולי החסידים
של הרבי הרשע והרבי הראיהץ
רבי יצחק המתמיד קראו
לו הוא אמר שהוא
בדק את הנושא מבחינה נפשית
העניים לא יודעים
ערך כסף
מהו ומכיוון שכך הם מוכנים
לקחת את הפרוטות האלה ולהשלים אותו
מפעל הפיס העשיר שיודע איך לעשות משקל 10 ש"ח 1000 ש"ח
מיליון שקל יש לו הערכה לפרוטה
ומכיוון שיש לו הערכה לפרוטה
הוא לא יקנה כרטיס מפעל הפיס עכשיו אותו דבר זה בחוכמה אדם
ששייך לחוכמה באמת נהנה אפילו מרעיון
קטן
והוא פשוט יודע לאסוף
קובץ על יד הוא מחזיק
מכל דבר קטן הוא יודע
לעשות יש כסף לעשות כסף גשמי יש לעשות כסף של חוכמה הוא יודע לעשות חוכמה מכלום הוא עושה משהו
ממשהו הכי קטן
הוא יוצר מודל לשים את האצבע על דבר יפה
מה זה בשביל
זה היה= לי לבוא לשיעור
בשביל זה
מה לבוא לצאת מהבית לנסוע
40 דקות מפה בשביל
זה ומשהו קטן שזה
לבזבז את הזמן+ לשלם דמי כניסה עוד אחר כך המזגן לא יעבוד משהו נגיד לא עכשיו
אז
זה אדם אומר מה יש לי מזה
זה בן אדם שהחוכמה מאוד ממוצעת הוא יגיע לרמה ממוצעת
אבל
שבן אדם יודע להעריך דבר
קטן הוא יגיע לגדול
לעומת זאת כשהאדם לא יודע ללכת הדבר
קטן לא יגיע לגדול
זה תהליך טיפי טיפים
כל
דבר שעושה חקיקה בנפש כל דבר שיש לו שייכות אמיתית לנפש
טיפי הוא הולך
בהתמדה לאט לאט
מתקדם הלאה קדימה אנחנו
אומרים את זה כל יום
בתפילת שחרית זה פרק בתהילים שדוד המלך אומר פינות צבאיו קדושים הפינות של הצבא של הקדוש
ברוך הוא
המלאכי מעלה
של הקדוש ברוך הוא
גם הם קדושים
המלך רצה להגיד
בזה אתה יודע איך היא
איך איך האדם מגיע לקדושה
אתה יודע
איך האדם מגיע להשגה להשגה
מתחיל מהפינות מהדברים הקטנים מי מישהו
מי שרוצה לכבוש את העולם
בדברים הגדולים
ומההתחלה כבר מקבל דגל לבן ביד יכול להניף אותו כבר מההתחלה הוא
לא יגיע
מישהו יודע ללכת
טיפין טיפין יודע ללכת שלבים
שלבים יכול להתחיל אפילו מהפינות הוא זה שמצליח קחו
למשל ילד עם צלחת מלאת
אוכל שבשבילו זה לא תענוג זה
סבל מתחילים ללמד
אותו אל תסתכל על כל הצלחת כך בצד איפה שקר כבר התקרר תתחיל לאכול
תראה אל תחשוב על הקפיט הבאה עכשיו כפיתה אחר כך עוד כפיט אחת אחר כך עוד קפיטראת אל
שזה בסוף
יגמר פינות צבאם קדושים אתה מגיע לעיקר ואתה מצליח לעלות
ולהתרומם מהפינות
מהדברים הקטנים שאתה עושה מההחלטות הקטנות שאתה יוזם זה
אנחנו חייבים לקלוט מה עובר עלינו בנפש ישבתי פעם קבוצה אחד אמר שהוא רוצה לעשות התוועדות
על
נס שהיה לו אז ישבנו ואמרנו לחיים איתו בוא תספר
לנו מה ענה זה חלק מהעניין לספר גם מה היה מה זה אומר נסעתי
ברכב שלי בלילה פתאום הרכב סתה מהדרך ואז הוא איבד שליטה וכמעט שנכנסתי בעץ
וברגע האחרון
עצרתי אותו אמרתי לו
מחילה אני רוצה לשאול משהו משהו בסיפור שלך לא ברור לי אמרת שנשאת בלילה הבנתי אתה נסעת בלילה אמרת אחר כך שהרכב איבד שליטה אני שמעתי טוב הרכב
איבד שליטה
או מי שיושב מאחורי ההגה ברכב איבד שליטה
מי בדיוק איבד את השליטה
אז הוא חייך והוא תיקן את עצמו אמרתי לו זה חשוב
אני לא זה לא
רק בהבדל של הניסוח זה אחר כך יהיה משנה לתודה שאתה אומר לאלוקים הרכב הוא דומם
הוא לא מאבד שליטה מי
שמאבד שליטה זה האדם וכשאתה איבדת שליטה ובתור יהודי שלמד
חסידות אתה יודע שלאדם יש
בחירה חופשית אז אתה מבין שזה מסוכן הרכב אין לו בחירה חופשית עיבוד שליטה שלו לא מסוכן האדם
כשהוא מאבד שליטה זה מסוכן
אז עכשיו תגיד תודה לקדוש ברוך
הוא על על זה שהציל
אותך מהעיבוד שליטה שלך למה זה חשוב כל כך משום שאנחנו מתחילים לעשות את הסטייה בקטנה כמו שאומרים בדיבור ואחר
כך בקילומטר קדימה אתה יודע מה יהיה
המרחק אנחנו בקטנה כאילו מתחילים לדבר בסגנון בשינוי
קטן ואחר כך מתעלמים
מדברים רציניים אמיתיים וגדולים וטובים
שעשה עמנו הבורא אז בוא לא
נטעה בקטנה הכל מתחיל
בטיפים טיפים
כל מתחיל בפינות פינות
פינות צבאב בניסוח איך
אמרת את זה חכם מה הוא אומר רשע מה הוא אומר תקשיב
לך אתה מדבר זה מתחיל
שמה זה לא
מתחיל באיזה שני דברים
גבוהים מיוחדים ועכשיו אנחנו מגיעים אולי לנקודה העיקרית
ובראתי יצר בראתי לא תורת
תבלין
חסידות אומרת בואו ונספר מהו
החלק בתורה ששייך הכי חזק להיות תבליל ליצר
הרע התורה היא רחבה
מה תנך משנה גמרא מה
מהו התבלין
הכי אידיאלי ליצר הרע בתוך
התורה עצמה
אז החשיתות אומרת שני דברים
דבר ראשון היא אומרת לי
השולחן
ערוך
בהלכות נזקי אדם
האדם מועד לעולם אומרת הגמרא בן אר בן ישן הוא יכול להזיק תוך כדי
שינה שהאדם לומד את הלכות גניבה את הלכות גזל זה
מוסר כמו שאמרת אבל מוסר הלכתי דיני התורה בין האדם לחברו להיות ישר מה זה נקרא שקרן מה זה
שקר וכן הלאה זה
עוצר
את היצר הרע ברובד החיצוני ומהו הדבר השני לימוד החסידות לימוד חסידות הוא זה שגורם עוצר את האדם
למה לימוד החסידות עושה את זה מסביר הרבי
במכתב כיוון שהאדם נמצא באיזה שהיא תנועה שהוא שוכח מעצמו והחסידות כמו שאומרים מנערת אותו ומגלה לו את מיסתה רהב שמה לו את עצמו בראי שהוא לא יכול לרמות אף אחד זה מה שאני
הצורה הכי מוחשית הכי ברוטלית שרק
ממנה היצררה נבהל באמת זה התבלין התבלין זה שבה
באים
הדברים בצורה ישירה חדה וברורה
אתם רוצים
המחשה אתן לכם במחשה
בחור אחד
ישראלי ירד מהארץ הלך לחפש
את היפיפיה הנרדמת כמובן
שהיא צריכה להיות לא יהודיה
ופגש איזה אחת
עמ עמדה עמדה על כל הקריטריונים
צבע העיניים זה היה
כל מה שהוא חיפש
והוא אומר לה למען
השם ההורים שלי לא יסלחו
לי אם אני אקח גויה
בואי תתגיי איזה גיור משהו
אין לי בעיה שזה יהיה
גיור רפורמי
משהו תסגרי
ואחרי שתנגרי התחתן בארץ ההורים
לא יוכלו להגיד לי שום דבר אני תמיד אגיד להם
לקחתי יהודיה הכל בסדר אז היא אמרה בסדר
אז היא הלכה והתחילה ללמוד ופתחה וקראה ואז היא גילתה שהרפורמה זה רק רפורמה זה התחדשות זה לא הדאטה המקורית אני רוצה להיות מקורית אני תמיד הייתי יסודית נכנסה לדאטה מקורית בסופו של
דבר היא לקחה את העסק ברצינות
אבל הוא אבל הוא לא השתנה הוא נשאר הוא נשאר
מה שנשאר
והיא הפכה להיות דוסית מלמעלה עד למטה אבל הוא אומר לה יאללה נו
קדימה לחתונה אז היא אומרת לו אני לא מתחתנת עם בחור שמחפש גויות
הפירוש אבל גם את זה
אני לא הולכת לדלות
לדפוק
כזה שאני לא מחפש גוי
אבל הבחור חזר בתשובה בגלל המשפט הזה הוא ראה את כל התהליך
שלה ולא זה הוא לא התחתן איתה בסוף אבל הוא חזר בתשובה זאת אומרת הם
התחתנו כל רדים מישהו אחר
אבל הוא חזר בתשובה למה איך יכול להיות שאני כל כך שפל וכל
כך נמוך וכל כך דפוק שהיא עברה
אותי איך יכול להיות
זה נקרא לדבר לאדם המילה המשפט הזה שהיא אמרה לו זה היה משפט כמו שאומרים שנגע לו
ביידיש אומרים במעיים בקישקע בפנימיות אז אז זה הפך אותו
כשאנחנו רוצים לשנות מישהו
צריך לגעת בנקודה דבר ישיר
אל תדבר עקיף אל תדבר
ישיר הישיר הזה הרבה הרבה
הרבה יותר אז דיברנו עכשיו על בחור עכשיו נדבר על בחורה
כדי שזה לא יהיה שזה יעשה את זה שיהיה שיהיה איזון אישה אחת הגיעה לרב ויש לה תלונות מקיר לקיר על בעלה היא דתייה בעלה דתי אבל הוא לא מספיק רוחני בשבילה לא בסדר בזה
והוא לא בסדר בזה והוא לא בסדר בזה
הרב ניכון בעין חדד והוא קלט שאיך
אומרים גם היא
לא
הצודקת מה שנקרא
היא לא יוכבת משה היא לא איזה
אחת מטבע הנביאות לא חסר לה גם כן אבל היא
סתם מחפשת
חסרונות יש לה חוש ביקורת
גבוה אז היא באה בתלונות על בעלה וזה וזה והאישה מאוד מקחי אז הוא אמר לה
שאלה אחת וזה הספיק לה זה רק מוכיח את כמה היית חכמה הוא שאל אותה עם מי החמור מתחתן מה התשובה עם מה
אתון זהו הבינה את המסר המסר הוא שאם בסוף אתם התחתנתם את לא מצאה מין את מינו
יש מקרים נדירים במקרה
הזה
הוא ראה שזה לא משהו יוצא מן הכלל
לפעמים היא אומרת יותר זהו
זה טעים מאוד מודה שזה סגר אותה היא הבינה היא הבינה את הנקודה היא הבינה שזה לא
שגם היא לא המושלמת הגדולה מה הנקודה לפעמים אתה צריך להגיד את הדברים בצורה ישירה
ישב פעם חסיד
בהתוועדות והגיע לשם אדם שעדיין לא שומר מצוות כזה מה שנקרא נאור כזה אליטה כזה בין לעצמו
והוא שומע איך החסיד
אומר אני לא אני לא מזדהה עם כל מה שאני מספר אני מספר
את הסיפור כמו שהוא היה
הוא שומע את ה את החסיד
אומר לך תביא עוד מס כמפרצל אז הוא שואל מה זה
פרצל מה הוא אומר הוא החסיד הזה הוא לא אומר רחוב הרצל
הוא לא הוא לא מזכיר
את את את השם הזה
אז ההוא ככה התמלא חממה
והוא
אומר לך חסיד למה למה הרצל חוזה המדינה למה אתה לא מזכיר אותו
ספר לכם על הסיפור כמו שהוא היה זה רק כדי אז הוא
אמר לו תשמע הוא כבר היה אחרי משקה זה היה משוחרר
אז הוא אומר לו מה הרצל הזה
הוא חוזה
המדינה ומה עם מי שהיה
ומה עם ירמיה ומה עם
משה רבנו
כל
הנביאים שהעידו שעם ישראל יחזור לעצמו אותו אתה לא מזכיר הרי יש חוב הראשי זה לא רחוב
ישעיהו
זה רחוב ברצל לא רוצה ואחר כך יגידו לי שסוקהולו ומה פה הם אבי האומה
אבות האומה ולמה אברהם יצחקי יעקב
לא
ככה הוא מדבר אתו ההוא יושב ככה ואחר כך יגידו לי שחיים נחמן ביאליק זה המשורר הלאומי
דוד המלך הקדים אותו הרבה לפני
זה דוד המלך
היה ציוני לא יצא מהארץ נולד כאן למה הוא
לא
לא מוכן
ההוא ככה כמו שאביב ייבש אותו לא
חשב על הנקודה הזאת עוד פעם ואומר לו ואחרי הכל אני אשאל אותך למה אף פעם
בספרות הציונית לא מופיע
אף תמונה של חלוצים חרדים מפתח תקווה או מראש
פינה אין הם לא היו
פה
זה לא נכון
מי הקים את
פתח תקווה מי
הקים את ראש פינה יהודים
דתיים עם זקנים
למה לא תראה
תמונה אחת לרפואה
בתוך כל הסיפור שהם עשו יש פה יד מכוונת לך
ככה הוא אומר
אותו אחד חזר בתשובה מהסיפור
הזה למה הוא דיבר
לו כמו שאומרים ככה
ישר לפעמים כשאתה מדבר בצורה
ישירה זה התבלין שהורס את
היצר הרע זה מה שמשתק
אותו לפעמים זה מה שצריך אי אפשר
לברוח מזה זה הדרך לפעמים לשנות משהו הגמרא מספרת הגמרא בירושלמי מספרת
על שמעון בן שטח
שמעון בן שטח זה תנא שמופיע גם במסכת אבות היה איתו כל מיני סיפורים
מעניינים הגמרא מספרת סיפור נוסף לא כל כך מוכר
היה בעם ישראל בימים ההם בזמן שבית המדינה שהיה קיים
אפשרות להיות נזיר
נזזיר היה אסור לו לשתות יין והיה אסור לגלח את השיער לפי זמן שהוא קבע סתם נעזרו 30 יום יכול יותר לפי מה שהוא נדר כשהנשיר
הגיע
הזמן שלו לסיים את הנזירות הוא היה צריך לבוא להביא קורבנות לבית המקדש היו נזירים רבים באותה תקופה ששמעון בן
שטח שגרוש על הנשמה לא היה להם להביא קורבן זה עסק שמעון בן שטח הלך ישר היו 300 כאלה הוא ישב אחד אחד ניסה לראות אם אפשר להעתיר
להם את הנדר בלי
שיחשב להם שהם היו נזירים
בכלל ולא
יצטרכו להביא קורבנות כלל ועיקר הוא ניסה ניסן ניסה והצליח 100 50 להתיר נשאר נשארו לא 100 50
איך אומרים הנדר של להם היה
חזק
מאוד אי אפשר היה להתיר אותו
ואז הוא עשה תרגיל הוא הלך למלך שמשל
באותו זמן זה היה ינאי המלך אומרת יהודי מצאצא של הורדוס
הוא אמר לו ככה
יש לי 3
מאות נזירים שינה יש לי 300 נזירים
שצריכים
צריכים 3 קורבנות כל אחד 300 * 3 900 קורבנות אני
לוקח על עצמי
חצי לשלם להם אתה על עצמך
חצי
אז הוא אמר לא לך
שילם 400 50
קורבנות הוא נתן אותם למאה
50 שנותרו וזהו אחרי כמה זמן המלך שמע ששמעון בן שטח עבד עליו
זה לא היה 300 נזירים
זה היה 100 50 וכל
400 50 קורבנות שהוא
נתן
זה רק לאותם 100 50 ושבעים מהשטח לא שימן פרוטה מהכיס שלו
אז אז רוצה להרוג אותו אז שמעון בשטח ברחבי
אחרי כמה כמה ימים הגיע הגיע הגיע הגיעו
כמה גויים חשובים לארמון המלוכה של ינה המלך
טרחו אצלו
הם אומרים לו היה פה פעם קודמת זקן חכם נהנינו לשמוע אותו איפה הוא
יודע איפה הוא למה הוא ברח ממנו שמעון בן שטח
אז הוא אמר למשפחה צריך להודיע למשפחה אני חותם
לכם נאמנות לא אגע בו לרע רק שיבוא נתבייש מהאורחים הלך הביא אותו הוא מגיע ככה עם חיוך מאוזן לאוזן
שואל אותו אתה
יודע מה לא נוגע
בך אבל תגיד לי
זה פרצוף לאדם דתי כמוך זה פרצוף לרעב לעבוד לשקר
לרמות איזה מין איזה מין
הנהגה הזאת
אומר לו לא שיקרתי
אומר לו מה זה
לא שיקרת הוא אומר
לו הביא לו את הפסוק
הזה שאנחנו לומדים היום בצ
החוכמה בצל הכסף אני
יש לי
חוכמה אתה יש לך כסף
אני השתמשתי למאה 50 עם החוכמה
שלי אתה למאה 50 עם הכסף שלך
אז הוא אמר לו אתה יודע מה קניתי את ההסבר
שלך למה ברחת אומר קיימתי את הפסוק פסוק
אומר שכשאתה רואה בן אדם
כועס חיא קמעה עד יעבור זעם אז אני תמתין קצת אל תתראה בפניו עד שיעבור זעם
וואלה אתה יודע מה אתה באמת פיכח עליך נאמר החוכמה תחייב בעליה
גם הוצאת את הכסף ממני גם שחררת 100 50 וגם אתה יושב פה על השולחן
שלי עכשיו
מחייך
הוא ידע הוא ידע שכשהוא יגיד לו עליי חצי אז יתן לו דרבון לעשות גם כן אז מה אני
רוצה להגיד לכם מנהיג חייב להיות טיפוס אני לא יכול להגיד את המילה קומבינות כי זה נשמע לא טוב אבל הוא חייב
להיות אדם כזה שיודע לנהל את הדברים באופן המתקבל באופן שזה ילך באופן שזה וזה בדיוק מה שהתחלנו להגיד קודם תהיה צעירה בראתי יצרה בראתי לו תורה תבלין אבל רק תבלין הוא מדבר איתו בשפה כזאת שלא תפחיד אותו 50000 50 עליך למה זה קשור לפרשת השבוע שאני תמיד רוצה לקשר פרשת פנחס פנחס ראה איזה אחד שעושה מה שעושה תפס אותו ברומארים הרים אותו בקיצור פנחס היה
טיפוס אמיתי ואמיתי עד הסוף
ואומר את כל האמת שלו
דוגרי ישראלי
כזה שאומרת כל האמת שלו בפרצוף אנחנו רואים בפרט השבוע דבר מעניין
שרבינו
בא לקדוש ברוך הוא
אומר ריבונו של עולם אני רוצה ממך הבטחה שתשים איש על
העדה האישה אשר יצא לפניהם אשר יבוא לפניהם אשר יוצא
ולא
תהיה הדת השם כצון אשר אין להם רועה
מיום לכי לחדר+ קודם
לכן אני מתפלא משה רבנו מה קרה לך אלוקים העמיד אותך מה הוא לא
יודע מה הוא צריך
לעשות עם העם שלו
אתה נותן לו עצות ואתה מבקש כאלה אלוקי הרוחות לאכל
בשר אתה תעשה משהו
אז המפרשים אומרים רעיון מבריק פרשת פנחס
מי
מככב בפרשה
פנחס מה הסמל של פנחס
גבורות קשות אין עיגולי
פינות אין אין תבלין אתה צריך ואם לא יהיה לך קרנות ואם זה ככה חד בצורה חריפה הוא שם את כל הדברים על השולחן
משה רבנו התחיל לפחד הקדוש ברוך הוא
כל כך מתרגש מהמעשה של
פנחס הוא עוד עלול לעשות אותו
מנהיג
אחרי רק
זה לא
צריך אחד כזה כמו שמעון בן פסח שיודע להחליק דברים
ככה להוציא וזה ואחר כך לצאת מנצח חיוכים לכל הכיוונים צריך מישהו
שזה
כמו שאומרים
שיתן לאנשים השראה שזה רק תבלין לא משהו מפחיד לא איזה שהוא איזה שהוא
אסון הולך להיות להם הולכים לקחת להם את הבחירה החופשית או משהו כזה זה מה שמשרבינו ביקש מהקדוש ברוך הוא וזה מה שאנחנו מבקשים גם כן היום תן לנו להיות בצל החוכמה אי אפשר ללמוד את החוכמה בחום צריך מזגן בצל החוכמה ובזכות החוכמה שיהיה לנו בצל הכסף שנוכל להעמיד נכון את היצביות הפנימית והחוכמה תחייב בעליה כשנגמור לעסוק עם היצר הרע של החוכמה תעלה אותנו מעלה מעלה שיהיה לנו סייע נשמעה בכל העניינים הגשמיים והרוחניים שאנחנו
עושים מתוך הבנה מתוך עומק מתוך מתוך סבלנות מתוך מתינות להגיד את הדבר
הנכון במקום הנכון לשתוק במקום הנכון כל אלו כוחות
שאדם צריך לשאוב מתוך החוכמה שלו
האימפולסיביות היא
יצריות החוכמה היא המתנה החוכמה היא יכולת הכלה אז ככל
שיהיה לנו איזון בין האימפולסיביות שגם היא צריכה להיות במינון מסוים החום גם צריך להיות אבל שיהיה איזון בין שניהם אז אנחנו
נהיה האנשים המושלמות בעולם כשהאדם הוא מושלם הוא סמל לאחרים הוא יוצר כפילים כמו שהוא
ואז העולם הופך להיות עולם הרבה הרבה יותר יפה הרבה יותר מתוקן

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא