ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

איך מזהים נכון

סַבּוֹתִי אֲנִי וְלִבִּי לָדַעַת וְלָתוּר וּבַקֵּשׁ חָכְמָה וְחֶשְׁבּוֹן וְלָדַעַת רֶשַׁע כֶּסֶל וְהַסִּכְלוּת הוֹלֵלוֹת 🔹 כדי שהאדם ידע מה "לא" הוא צריך קודם כל לדעת מה "כן" 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ז פסוק כה

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת בפרק ז פסוק כה סבותי אני ולבי לדעת ולתור ובקש חוכמה וחשבון ולדעת רשע כסל והסכלות הוללות
סבותי אני ולבי
סיבבתי הכנתי את עצמי ואת ליבי לדעת לתור לבקש חוכמה וחשבון בקיצור
בקיצור השתדלתי לדעת את הצדדים היפים והאמיתיים והנכונים של העולם ושל האדם
במקביל השתדלתי לדעת רשע כסל שכלות ועוללות
בעצם מחולק לשתיים שלמה אומר אני השתדלתי לדעת את הצדדים היפים והשתדלתי גם כן לדעת את הצדדים הלא יפים שקיימים בעולם
את הטוב את הרע את היפה ואת המכוער השאלה היא למה הוא בזבז זמן ואנרגיה בכדי לדעת את הצדדים השליליים והלא יפים של העולם לדעת לתור לבקש חוכמה וחשבון הבנתי השתכנעתי
אבל מדוע גם לדעת רשע למה לדעת את הרשע הזה חשוב לנו למה לדעת
כסף
שכלות אוללות מה זה נותן לנו במה זה מקדם אותנו
אז הפרשנים אומרים כאן משהו עמוק וקולע הם טוענים הם מסבירים ששלמה בא להגיד לנו
שאנחנו לא
נוכל לדעת באמת את הטוב
הם לא נעמיד מולו את הרא
ובלשונם אני רוצה לצטט את המצודת ציון
כי
אין דבר ר ניכר אלא
מפאת אפחור אין דבר ניכר אלא כשאתה מעמיד את הצד המנגד
אפילו כשאתה הולך לקנות מקרר
נראה לך זה המקרר זה זה זה זה כל זמן מתי אנחנו מזהים את המקרר שלנו כמה זמן שאנחנו עובדים איתו אנחנו מזהים את המעלות ואת החסרונות אחרי זמן אחרי שאנחנו קלטנו אותו היטב אבל
ברגעים הראשונים בזמן הראשון זה לא ככה נראה לך כן קרה זה ולמה את זה ולא את זה ולמה את זה אנחנו דומים כמו לאיזה ילד שנמצא בחנות ממתקים
מה אתה רוצה זה אולי את
זה אולי את זה אולי
לא נקרא שאתה יודע באמת מה אתה רוצה אם אתה מזהה נכון את הטוב אז אתה גם יודע לדעת מה הוא הלא טוב ומה ההבדל בין הטוב ללא טוב ורק אדם שנמצא ברמה הזאת במדרגה הזאת הוא האדם שבאמת קלט את הטוב את הרע את היפה ואת המכוער בעולם
אני רוצה לומר לכם שזכיתי לשמוע הרבה פעמים את הרבי מוסר התוועדויות שיעור כזה בשבת ובימים אחרים גם כן ואחד הדברים המעניינים שהוקשהו היה מסביר דבר
אז היה מדבר ביידיש אז הוא היה אומר ככה היה אומר משהו אומר אומר אומר אחרי שגומר להגיד את הרעיון היה אומר
עכשיו ומה שאמרתי זה לא ככה וזה לא כמו זה וזה לא דומה לזה וזה לא
ופעם שאלתי את הרב שלי בישיבה מה זה השיטה הזאת כאילו הוא אמר את מה שהוא רוצה הבנו אותך
אחרי שאתה אמרת אומר מה שאני אמרתי לכם בלשון שלי כאילו הפשט שאמרתי
הוא לא כמו
מה שכתוב פה ומה שכתוב פה ומה שכתוב אז הוא הסביר לי שכשאתה רוצה להבין דבר טוב אז אתה יודע את החיובי אבל כשאתה רוצה להבין טוב מאוד אתה גם צריך לדעת את השלילי
אם אתה לא הבנת את השלילי לא הבנת את הדבר טוב לא הבנת את הדבר טוב מאוד
והיום אני יכול לומר לכם בפה מלא שאני מבין את זה אני מבין שכשאתה מבין רק את החיובי ורק את הטוב אתה עדיין לא הבנת את הדבר במאה% אז שלמה המלך אומר תשמעו אם אתם רוצים להבין את העולם טוב אתם צריכים להכיר את היתרון שיש בטוב לעומת הרע אתה נמצא אצל מעביד מסוים אתה עובד במקום מסוים נראה לך בסדר אבל אתה לא יותר מידי יוצא מהכלים המקום נסגר
פתאום אתה רואה אנשים לא מתורבתים אנשים לא מאירי פנים אנשים לא מפרגנים אז אתה אומר וואו מה היה לי
הייתי מלך עכשיו אני נמצא באשפה אבל מתי זיהית שאתה באשפה שהיית מלך רק שהגעת לאשפה זיהית שהיית מלך אז החוכמה של האדם זה שבכל מצב נתון שבו הוא נמצא בחיים
הוא
יצליח לזהות עוד קודם מה יכול להיות יותר גרוע מה הרע מה הופכים מהמצב שבו אני נמצא
ואז אני אדע להעריך ולהכיר נכון את המצב העכשווי שלי טוב אז אני ממקם את עצמי על מה אני רוצה לדבר היום בשיעור יש
ידיים
יש ידיעת החיוב
ויש ידיעת השלילה ידיעת החיוב זה ההסבר הישיר של העניין אתה כך וכך אני בא ואומר לך אתה יוסף איש שלובש עכשיו כובע לבן על הראש
זה ידיעת החיוב הכובע הלבן שלך הוא לא כמו ההוא שהולך עם הכובע הלבן כזה עם שפיץ למעלה לא כמוהו והכובע הלבן שלך הוא לא כמו הכובע הברט של ההוא הלבן ההוא
מה אני עושה עכשיו קודם כל אמרתי מה אתה עכשיו אני אומר מה אתה לא
זה ידיעת החיוב וידיעת השלילה אנחנו
לומדים היום בעזרת השם מה הם המעלות שיש בידיעת השלילה על ידיעת החיוב מה הם היתרונות
מה הם החשיבויות שיש בידיעת השלילה בחיים שלנו ביומיום שלנו ואני רוצה לדבר על דברים שהם מאוד חשובים זה נוגע לנו מאוד מאוד בחיים זה כאילו אנחנו לומדים עכשיו פילוסופיה אבל הפילוסופיה הזאתי היא פילוסופיה מעשית יורדת לחיים היומיומיים שלנו
ראשונה יסוד ראשון שאומרת תורת החסידות
אני אגיד קודם את הכלל ואחר כך אני אסביר אותו היא אומרת שידיית השלילה
היא תמיד מגלה לנו עד כמה יש לנו ידיעת החיוב תזכרו את המשפט אני אפשט אותו ידיעת השלילה מלמדת אותנו עד כמה יש ידיעת החיוב
עד כמה ידיעת החיוב שלנו היא ידיעה נכונה ידיעה המחשה עכשיו המחשה פשוטה שמיד נבין את המשפט הזה
אתה בא לאבא אתה שואל אותו יש לך ילדים
כן ברוך השם אתה אוהב את הילדים שלך בטח
אתה בא לאדם שני יש לך ילדים מחכה אתה אוהב את הילדים שלך בטח
יש הבדל
בין בין האהבות של שני האבות האלו
יש הבדל האם
הם מודעים להבדל שיש באבות שלהם הם לא מודעים כי הם אומרים אני אוהב כל אחד חש אני אוהב אני אוהב פירושו חיובי אני אוהב עכשיו אתה בא אחד הילדים אחד ההורים אתה אומר לו תגיד
אתה
אני מספר לך שכשאתה נוסע עם אשתך לסוף שבוע ליוון אז הילדים שלך עושים בלאגן הם הולכים עם השכנים מספרים סיפורים בקיצור יורדים ברמה החינוכית שלהם פלאים אוקיי אז מה אתה רוצה ממני
תוותר על הנסיעה לא אין מצב
מה עשיתי לו
לקחתי אתה אמרת שאתה אוהב נכון אוהב זה ידיעה חיובית רגע אתה מוכן לוותר על הנסיעה של יוון למען הילדים שלך
הראשון אומר לי לא אני בא לשני שואלת אותך שאלה הוא אומר לי
כן
זאת אומרת אומרת תורת החסידות שהאהבות שלהם מה שהם אוהבים לא= אבל כשהם היו בחיוב כל אחד זרק אני אוהב מה אתה מדבר אתה מספר לי
אבל כשאתה מתחיל לעשות לו מה שנקרא המבחן השלילה
במבחן השלילה אתה ממקם בדיוק איפה החיוב שלו נמצא איפה העבר החיובית שלו
התברר שהאהבה החיובית שלו היא לא
היא לא
כזו גדולה כמו שהוא חשב אז הוא מעמיד את עצמו
הוא אפילו לא זיהה את זה אבל בזכות השאלות הוא הצליח השאלות השליליות הוא הצליח לקלוט איפה הוא אוכל
אוקיי ככה זה בחינוך חברה בזוגיות זה עוד יותר ככה
אתה רואה שני אנשים אנחנו מאוד אוהבים אחד את השני לא יכולים לא יכולים אחד בלי השני לא יכולים לא יכולים
אנחנו ממש לא יכולים היה אצליזוק
שהם מאוד מאוד רצו להתחתן כבר מאוד מאוד מאוד רצו להתחתן עכשיו הם לא יכלו להתחתן כל כך מקדם כי היה להם תאריך יותר מאוחר אז הם שאלו אם אפשר לחתן אותם לפני החתונה
קומבינה אנשים דתיים רוצים להתחתן לפני החתונה מרוב שהם אוהבים אחד את השני סתם ככה אני אספר לכם ששבוע אחרי הם נפרדו אז בואו ננסה כן בסוף הם לא התחתנו אחד עם השני
זה בסוף הסיפור בואו ננסה לנתח מה זה הדבר הזה תנועת הנפש הזאת הוא אומר שהוא אוהב אותה
היא אומרת שהיא אוהבת אותו והם כבר נשרפים מרוב האהבה אתם בטח זוכרים את אותו זוג שנכנסו מחובקים ביחד לרב להירשם לנישואין כן אז הרב אמר להם פה לא
כבוד הם אומרים אנחנו לא יכולים אחד בלי השני לא יכולים אחד זה השני אנחנו לא יכולים הוא אמר להם הרב צאו החוצה תאכלו ואז תיכנסו
לא משנה אחרי השלושה חודשים הוא סידר להם גט מרוב אהבה זאת אומרת אנחנו לא באים לצחוק עליהם חליל אנחנו באים לנסות להבין מה עבר עליהם בראש מה קרה להם
התשובה היא שהם בחיובי הם אמרו שהם אוהבים אבל הם לא יודעים למדוד עד כמה הם אוהבים הם לא חשים את זה נכון הם לא
אומרים המשקל החיובי הוא משקל מאוד קשה אז איך תדע אם אתה באמת אוהב מה אתה מוכן לוותר בשביל הניסויים ידידי היקר אז אנחנו נדע כמה אתה
אוהב
מה אתה מוכן לוותר בשביל זאת בשביל זה בשביל זה לא משנה זה היא בשבילו הוא בשבילה לא משנה מה אתה מוכן לוותר פה אני יכול לדעת האם הקשר שלכם קשר אמיתי אבל אם אין איזשהי
של ויתור של
שלילה אני אף
פעם לא אוכל לדעת האם החיובי הוא בלוף או אמת או אמת
קול משהו מאוד מאוד ברור
אנחנו נמצאים במשבר
והמשבר שלנו בא לידי ביטוי בכך שאנחנו אפילו את החיובי לא יודעים באמת ושלילי אנחנו לא מסוגלים לשמוע
יש לי נוסחה מאוד מאוד פשוטה אתה בא לבן אדם לבחור אתה אומר לו תגיד את האמת מה אתה מחפש
אז הוא אומר לך אני מחפש בחורה יפה הוא לא בא לרמות אני מחפש בחורה יפה אז אתה שואל אותו רגע רגע רגע
ומה תהיה אם היא תהיה אישה יפה
ושרת טעם אז הוא אומר לי מה זה שרת טעם
אז הוא אומר לי קצת רעה קצת קצת סנובית קצת+ כמה זה
אומר לא לא לא לא אני רוצה
אחת מושלמת יפה בחוץ ובפנים הכל 100%
קומפלק אני רוצה משהו מושלם אז זה הזכיר לי זה הזכיר לי את אותה הייתה פעם פרסומת ברדיו שילד אחד אומר שואלים אותו מה אתה רוצה להיות
אני רוצה להיות כבאי ואני רוצה להיות שוטר ואני רוצה להיות מהנדס ואני רוצה להיות מפקד ואני רוצה להיות טייס
אז אבא שלו שואל אותו שם בפרסומת כל כך
הרבה דברים אתה רוצה להיות איך אתה יכול להסביר את כל זה אבל
אתה לא מפרגן לי
זה בדיוק תפיסה של ילד ואני רוצה לומר לכם שיש מלא מלא בדור שלנו מה שנקרא שנות 2000 ילדים מגודלים כאלו שהם חיים מה אתה רוצה
הכל אל תגיד לי לא על
כלום בקשה אם אתה רוצה לשוחח איתי אני בן שנות 2000 אל תגיד
שום דבר שהוא לא הכל רק חיובי ורק אפשרי ובכל מצב ובכל
הכל מה הכל אפשר להיות פרופסור
עם רגל על רגל תוך כדי טבילת וופלים בכוס קפה ושיחות עם החבר'ה וקבלת טלפונים והווידאו עומד בצד ותוך כדי אנחנו מתכוננים למבחן
ומצליחים זה
שנות 2000 זה הסיסמה עכשיו אתן מבינות מבינים שהסיסמה הזאתי לא עובדת והיא לא קיימת היא קיימת רק בדמיון חולני של כל מיני אנשים אבל בשטח
זה לא קיים
על זה ככה מפני שלא יודעים לעשות את הלא ומה לא על מה אתה מוותר על מה אתה מתאפק וכן הלאה פה בחורה אחת אמרה
שאלתי אותה מה את
מחפשת שזה שיש= שלא יהיה רק האדרת גברים אז אני עושה את זה גם הפוך אני שואלת מה מה אני מחפשת
אני מחפשת בחוך חכם אני רוצה בחור חכם אמרתי
סוף סוף יש אחת ערכית אז ככה ככה קצת למדוד לבחון אותה על ידיעת השלילה
אמרתי יש לי בשבילך
מישהו חכם אבל הוא
טיפוס לא הוא לא כזה הוא לא בשביל טיולים הוא חכם אבל הוא לא בשביל
טיולים אז היא אומרת לי
זהו
כאילו אומרת אתה
יודע הוא גם לא בשביל בתי קפה כל ערב
את יודעת פעם בחודש וזה אבל לא לא פעמיים בשבוע לא מתאים לו מה זה ידידי אני מחפש את כזה חכם וכזה גאון שכל כולו בטיולים ובבתי קפה זה שילוב
אחרת
לקחתי את מה שהצעת
הכל בסדר אני בתוך חכם לחפש יציאות תלמד כל היום זה גם יעבוד זהו אבל אבל הרבה פעמים אתה תופס במיוחד אצל הצעירים שהם רוצים הכל
אני אוהב לקרוא לזה לגמור את כל השס בלילה אחד+ להספיק לישון באותו לילה
זה זה ככה ככה זה שנת 2000 ככה זה לא קורה אז סתם אפילו בסרטים זה לא קורה אבל במוחות שלנו זה נמצא באיזה שהוא מקום זה נמצא
זהו אז עכשיו כשאנחנו מדברים על ידיעת השלילה ידיעת השלילה זה המיקום הכי מדויק של ידיעת החיוב ידיעת השלילה זה המיקום הכי מדוייק של האהבה של כל
תחום מה לא אתה יודע מה כן שמענו עליך עכשיו בוא נבדוק מה אתה לא ואם מה אתה לא אני ממכם בדיוק מה אתה כן
אני זוכר שהייתי בן 13 אחד המורים שלי אמר לי משהו זה נחרט לי בראש אמר לי מורה טוב זה לא מורה שיודע מה להגיד זה יודע מורה שיודע מה לא להגיד
מה להגיד יש מספיק לדעת מה לא להגיד לתלמידים נכון להרגע נכון לעכשיו זוהי עוצמה זוהי גדולה
היכולת שלך לדעת מה לא לעשות עכשיו חזקה ועוצמתית הרבה יותר ממה שראוי וכדאי שאנחנו נעשה
עכשיו בואו נוריד את זה לחיים שלנו שמענו שיהיו יצאנו החוצה
עבר האוטובוס הראשון השני השלישי הלכנו לישון קמנו בבוקר איפה היינו אתמול מה למדנו מה היה שם
לא יודע עובר עוד שבוע עוד שבוע עוד שבוע עוד שבוע
לפעמים אנחנו מסתפקים בזה שהמכשיר ההקלטה תפס את זה הוא יודע או היוטיוב הוא יודע אנחנו בילינו הערב נהנינו באותו רגע באים ושואלים אותנו אנשים מה יש לך להגיד מהשהו
והגענו לשבת קודש יושבים ליד שולחן שבת עם כל המשפחה והחברים והידידים ואומרים אולי תגידו לנו איזה סיפור טוב איזה תובנה לחיים משהו חכם
אין לנו מה להגיד
מה אתם אתם כל השבוע אתם רק בעבודה אין לכם לא מה פתאום יצאנו לשיעור שיעורים וזה אבל יש לכם להגיד שום
דבר ככה זה המוח של אדם ככה עובד
למה זה קורה לנו אנשים שואלים למה אנחנו לא זוכרים למה אנחנו לא זוכרים את מה שאנחנו יודעים למה אנחנו לא יודעים להוציא תובנות
לא את כל השיעור
מילה מילה אבל משהו צימוקים צימוקים למה אנחנו
לא יודעים להוציא את הצימוקים
האלה ולחיות אותם כמו שצריך מדוע אז אני עונה תשובה תשובה חיובית
אני אומר ככה כשאתה שומע אתה איש חיובי אתה שומע ככה
שומע אתה חיובי ככה שומע קולט קולט כל הרדרים שלך עובדים קולטים קולטים קולטים זה חיובי כשאני בא אליך ואני אומר לך תגיד משהו ממה ששמעת אתה מתחיל לחשוב
מה אני אגיד לו בוא נאמר שאני יודע
את כל השיעור
אבל מה אני
אגיד לו מה אני אגיד לו שהוא התרשם שאני לו תמבל שלחתי לשיעור
הזה
מה אני אגיד לו
אני צריך לבחור נכון הרי אני לא
הולך להגיד לו עכשיו
שאור אני הולך להגיד לו עכשיו משהו
מדגמי כזה כן אז אני צריך לבחור מה אז אני מתחיל הרבה אם תשימו לב מה המוח עושה מתחיל לשלול מתחיל
לא זה לא מתאים זה טוב אבל זה מתאים מי ששמע את כל השיעור אבל אם אתה רוצה רק לתת צימוק אז זה רק זה רק זה הכי מתאים
אז עשית הרבה שלילות את מה שאתה אמרת לאותו אדם מוריי ורבותיי את זה אתה תזכור
ולמה לא רק בגלל
שחזרת ושיננת פה אני רוצה להגיד נקודת
חידוש לא בגלל שאתה חזרת
על זה ושיננת את זה לאוד באוזניים של עוד מישהו אלא בגלל שהיית צריך לעשות על זה עבודה עבודה של שלילה מה אני אגיד מה אני לא אגיד איך אני אגיד ולמי אגיד ובאיזה עיתוי
וכמה זמן אני
אגיד לו את זה
ואספר לו את זה כמו שאמרו את זה בשיעור בהרחבה או בקיצור או שאני ארחיב יותר ממה שאמרו בשיעור
כל זה זה תנועה מסויימת
לשלילה אתה שולל בתוך הראש שלך במהירות אדירה כל מיני
דברים מה כן מה לא מה לא מה כן מה זה
גורם לזיכרון שלנו להתחיל לפעול
מסקנת הדבר בהתאם לזה ששואלים אותי איך אנחנו נזכור משהו ממשנחנו למדנו תחפשו להגיד תחשבו על מישהו שהוא יקיר שלכם מישהו שהוא חבר שלכם מישהו שהוא מעוניין לשמוע ממכם דברי חכמה ומוסר
רעיונות ותגידו לו משהו אחד תחשבו מראש מה אתם תגידו לו המחשבה מה אתם תגידו לו בונה את הראש לא שלכם
לא שלו שלכם וזה הפירוש הרבה למדתי מרבותיי אבל מתלמידי יותר מכולם מה ההבדל בין רבותיי לתלמידי רבותיי זה חיובי
ישבתי בבקשה
הקשבתי הבנתי קלטתי רבותיי
מה עשו לי תלמידי
זה כן זה לא זה לא זה כן את השלילה ידיעת השלילה בנתה לי את הזיכרון את ההבנה את מבנה הנפש את התובנות
לחיים זה מה שעשתה לידיעת השלילה
ולכן זה יקר וחשוב הרבה
יותר אז הנה יש לנו כבר קלף אחד שאנחנו יכולים לצאת איתו מה שנקרא הלכה למעשה זאת אומרת טיפ שאנחנו יכולים להשתמש בו ביומיום שלנו כל יום בכל שעה אני רוצה לספר לכם
שכשאני הייתי בין 12 שמעתי את הרעיוניות של מה שאני אומר עכשיו אני אומר את זה בצורה קצת שונה ממה שאני שמעתי אז אמרתי את זה אז ומאז לקחתי על עצמי שכל פעם שאני שומע איזושהי שיחה או איזה שהיא איזה דברים תוכניים וזה אני מחפש להוציא משהו אחד
זה יש לי בבית מחברות מחברות מחברות מחברות מזה ובגדול אני אגיד לכם מה אני מה שכתוב שם במחברות מהצימוקים האלה שאני יוצאת מזה
אין משהו אחר הבגדול כל האדם אמור לבנות את האישיות שלו הוא בונה אותה הוא בונה אותה אט אט אבל איך הוא יבנה אותה על ידי זה שהוא יודע טוב
מה מכל הערב הזה אני מוציא מה מכל הלילה הזה מה מכל השבוע הזה
מה מכל השיחה הזאתי ולעשות איזה שהם כותרות מרקר בראש זה העיקר זה החשוב וזה מה שנשאר לך אחר כך לכל החיים כולם זה נקרא ידיעת השלילה
חסיד אחד מגיע לאדמור הזקן ושואל אותו רבי
למה יש לי בעיות
בחיים חסר לי זה וחסר לי זה ואני צריך את זה וזה וזה הכל דפוק כמו שאומרים היום
אז אומר לאדמור הזקן אתה אמרת מה אתה
צריך אבל מי בכלל צריך אותך
מי צריך אותך אז הוא תפס את עצמו
ואז הוא התחיל לחשוב מהכל
מחדש
יש מה אני צריך זה חיובי הידיעות החיוביות שלנו הידיעות הישירות שלנו זה מה חסר
לנו
מהם הידיעות השליליות שהם הרבה יותר עמוקות רגע רגע רגע
מי צריך אותך
באיזה רמה מי אמר שזה כזה חשוב כמו שמה שנראה לך או איך אמר לי פעם רב זקן
זקן מאוד ובאו אליו קבוצה של אנשים גבירים גדולים דתיים שאלו הרב תגיד לנו איפה לשים את הכסף שלנו בצדקה תגיד איפה אז הוא אמר להם לכו לאנשים עניים שלומדים תורה תתנו להם
אז הוא אמרו לו
הרב אין מספיק אנשים לומדים תורה יש מספיק לומדי תורה למה צריך לתת לילד דווקא
אז אומר להם תשמעו כשאני הייתי ילד אז בעיר שלנו היו שני אנשים עשירים עכשיו שתבינו מה זה נקרא שניים עשירים
שהיה להם ארוחת
צהריים מבושלת חמה זה היו העשירים שלנו שהיה להם פעמיים 3 בשבוע בשר עוף זה היו האנשים העשירים שלנו בעיירה כל השאר היו עניים
היום מה שהיה השיר של העיירה זה ממוצע או משהו כזה זה משהו רגיל זה לא משהו יוצא דופן אני כל הזמן חושב ככה אומר להם למה
הקדוש ברוך הוא עשה כל כך הרבה עשירות
בדור שלנו ביחס למה שהיה אז והגעתי למסקנה זה
בגלל שהוא רוצה
שהרבה יוכלו ללמוד תורה אז בגלל זה הוא עשה השירות אתם מסתכלים על המטבע בדיוק
הפוך
השירות זה המודל
עכשיו לאן אנחנו נותנים את הכסף אתם לא מבינים שכל העשירות שלכם
שביל שתוכלו לתת למישהו זה בדיוק אותו אותה אבחנה של ההבדל בין ידיעת החיוב לבין לתפוס את כל הדברים
באופן השלישי
שהוא גם כן עמוק יותר פנימי יותר
כולנו שמענו את מה שחזל חכמונו לימדו אותנו כל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו וכל מי שבורח מן הכבוד הכבוד רודף אחריו
שאל פעם מישהו בא הוא בא לחכם
שאל אותו תראה אני כבר הרבה מאוד זמן בורח מהכבוד בורח בורח אני לא רואה שהוא מתכוון לרדוף אחריי
אתם מבינים מה השאלה שהוא לא ברח באמת הוא ברח זה אמר לו החכם אתה בורח מידי פעם אתה מסתכל אחורנית לראות אם הוא כבר מתחיל לרדוף והכבוד כשהוא רואה אותך הכבוד רואה אותך שאתה מסתכל עליו אז הוא מתחיל לפחד
שתרדוף אחריו
אכן הוא לא רודף
אחריך
זה תנועה בנפש זה בדיוק ההבדל ידיעת החיוב זה מה שאני רציתי להביע שבידיעת החיוב
האדם מרמה את עצמו בקלות יכול לרמות את עצמו
הוא עובד על עצמו בידיעת השלילה
האדם מגיע לאיזשהו איזושהי אמיתית פנימית
בנורבגיה מקובל
אנשי אנשים לא אוהבים שם לצאת
לבחירות
פרטים לא מעניין אותם שום דבר
אז מנסים כל הזמן לעשות טריקים איך להוציא את האנשים החוצה מהבית שיבחרו שיתעניינו במה שקורה בממשלה בעירייה במועצה זה כנראה נובע מהכל
אז היה איזה שהוא איזה שהיא דמות של טיפוס שאנשים הכירו אותו טיפוס עשיר מפורסם רצו להשתמש בו כמסע פרסומת לבחור למפלגה מסיימת והמליצו
שהוא יהיה עצמו חבר מועצת העיר
אבל הוא אומר לאלה שמריצים אותו לבחירות אבל אני לא רוצה להיות חבר מועצת העיר אני לא צריך לתאב ראש הזה אומר לו לא רק בשביל הבחירות יראו שאתה כאילו שמה יבואו אנשים לבחור הם יבחרו
הם יבחרו אבל אתה רק מודל אז הוא אמר אני מפחד אולי זה לא ילך לי
אז כדי שאני בטוח לא ייבחר הוא אצטלם עם החתול שלו מחמד ועם שלט כזה שהחתול מחזיק בידיים בבקשה אל תבחרו בי וזה היה מסע הבחירות והוא נבחר
וחשבתי כאילו למה למה למה זה ככה
זה ככה היה אני חושב
שהוא התחבר לציבור הכי חזק
החיבור הציבור בבחירות לא מאמין הוא עם הסלט שלו ביטא את מה שהם באמת חושבים וואלה אחד כזה אנחנו צריכים אחד כזה שכל המהלכים האלה הפוליטיים נראים איזה שהוא חתיכת דפק בזה אותו אנחנו נבחר אז אני אפרסם
זה לא לא אני לא ממציא הסיפור
התפרסם ואחרי שהוא התפרסם התחילו לחייב אותו לבוא לישיבות מועצת העיר וזהו זה חלק
מההתחייבות
אני לא רוצה את זה לא אתה חייב איך אומרים סוגבים למשטרה אז היא אמרה שיבוא לישיבה
אז תדעו שגם היום זה ככה גם היום זה מדוייק שזה ככה שמי שבורח מהכבוד
זאת אומרת הוא בתנועה של השלילה
הוא באמת עומד על איזה שהוא מקום מדוייק יותר אפילו מי שרודף אחריו
אז הוא לא הוא נמצא רחוק הוא נמצא הוא לא נמצא בנקודה אז כאן שאני דיברתי על ידיעת השלילה אני דיברתי כעת
רק על על אחת בידיעת השלילה
ידיעת השלילה ממקמת בנפש האדם איפה עומדת ידיעת החיוב שלו בכל עניין
בכל דבר עכשיו נעבור לנקודה השנייה
חסידות אומרת
שכדי להגיע לידיעת השלילה צריך קודם כל למלא את המצברים בידיעת החיוב עד הסוף שימו לב ששלמה בפסוק שלנו
הוא מתחיל מידיעת החיוב מתחיל אני הלכתי לדעת את החוכמה ואת
החשבון זה החלק הראשון של
הפסוק והחלק השני של הפיסוק ואוהד הלכתי לדעת את הקסיל ואת השכלה ואת כל הדברים השליליים אבל קודם כל את ידיעת החיוב מדוע
משום שמתי ידיעת השלילה מתחילה לעבוד חזק להתחיל להגיד זה לא כמו זה לא כמו זה זה לא כמו זה כשהבנת את הדבר במאה% טוב
אז אתה מתחיל להגיד לי רגע אבל מה עם זה אתה
מתחיל להצליב למקומות אחרים ההצלבה למקומות אחרים נעשית אחרי שיותר אי הבנת טוב כאן אם לא הבנת טוב כאן זה לא יצא אף פעם לא יצא
מהמקום שלך אז זה הנקודה השנייה ואנחנו מתחילים ללמוד איזה שהם תובנות בעקבות
הנקודה הזאת
יש הרבה מאוד אני בטוח לכל אחד ואחד מהיושבים כאן ומאלה שלא יושבים
כאן גם כן
אנחנו שומעים איזשהו רעיון נפלא איזה רעיון טוב משהו משהו שמישהו מישהי עשתה והצליחה וגם אנחנו רוצים לעשות ככה
גם אנחנו רוצים להצליח כמוהם גם אנחנו רוצים לנסות
לחכות לשחזר את ההצלחה שהם חוו
ואנחנו רוצים להבין מדוע זה לא הולך
לנו עשינו וזה לא הלך
אפילו אפילו תסתכלו על על כל מיני דיאטות למיניהם שצומחות כמו פטריות אחרי הגשם כל מיני שיטות להצלחה בריאותית רפואית כל מיני שיטות אפילו בפילוסופיה בכל מיני מדיטציות למיניהם יש לך בן אדם שהתחבר למשהו והוא נכנס
בו
והוא ממש רואה הצלחה ויש לך בן אדם שהוא מנסה לדדות אחריו והוא לא רואה הצלחה זאת אומרת זה לא לא
לא לא מדבר אליו לא מתחבר לזה לא רואה בו אור
מה הסיבה לכך מה הסיבה שאצל אחד זה הלך מאוד חזק
ואצל השני זה לא הלך
התשובה היא
עד כמה התחברת בידיעת החיוב מלאה
לדבר המיוחד שאתה רוצה להצליח באמצעותו ההבדל בין המצליחן באותו הדרך לבין הלא מצליחן זה שהמצליח להתחבר עם כל העוצמות עם כל הדוגמאות בצורה מאוד מאוד חזקה לעניין הלא מצליחן לא התחבר כל כך
אני ארצה לתת לזה המחשה
בחבד אומרים ביטוי בשם הרבי המערש הוא אמר ככה העולם אומר שאם אי אפשר ללכת מלמטה הולכים מלמעלה אני אומר מלכתחילה לך מלמעלה
איך האנשים ככה
תופסים את הרעיון עכשיו ראש גדול תפסיק לחשוב כאילו על אתה רוצה לפתוח עסק תפתח אותו בגדול לא קטן בגדול
כמה אנשים שניסו לפתוח עסק בגדול נפלו אתם מכירים הרבה זה בערך 70% מכל אלה שניסו 30% מצליחים
70%
נופלים השאלה היא מדוע מה האמרה הזאת של הרבי
מרש
היא לא עובדת על כולם
אני
חשבתי ללכת בראש גדול ולהצליח למה אני לא מצליח למה זה לא עובד לי
למה לי זה לא עובד חתחילה מלמעלה בראש גדול התשובה היא
ראש גדול יכול ללכת למי שהכין כלי גדול
מי שלא הכין כלי גדול על הסתיו הוא מעופף זה לא ילך אדם שבנה לעצמו איזשהו דאון והוא גורר אותו על השפיץ של ההר ורוצה באמצעותו אחר כך לצאת לאיזה שהוא מסע מעופף אז בסדר זה יעבוד כי הוא הכין איזה שהוא
כלי אבל אם אתה תעמוד עם הידיים ככה ותגיד אני רק עכשיו אני ציפור אני רץ לצ רק מה יקרה ייפול על האף
הוא לא עשה כלי אז זה לא
עוזר שהבן אדם רק אומר אני לכתחילה מלמעלה לכתחילה אני חבדניק אני מלמעלה אני בראש גדל
אני עזבו אותי אני לא יודע אל תבלבלו לי את המוח עם עובדות תנו לי את הזה
זה לא יעזור אם אתה לא עשית את הכלי לא יעבוד שום דבר זה חייב
להיות שיש לך איזה שהוא איזה שהוא
משהו
שהוא יחסי בהתאם לקוח אם לא מילית את החיוביות אתה לא יכול לקפוץ לעולם השלילה
עמוק יותר לפני שמילית את עולם החיוב בצורה הכי מלאה הכי חזקה
יש חבר מצרפת שהוא
פרופסור לבעלי חיים לדגים המומחיות שלו הוא חקר עולם הדממה עולם הדגים אז הוא סיפר על איזה שהם איזה שהוא ניסיון שהם עשו באוניברסיטה
הם בנו אקווריום גדול כמו כמו החדר הזה והכל זכוכית מסביב והכניסו לשם דגים והתחילו לעקוב אחריהם ולכתוב כל מיני בהתאם למחקר
שהם עושים אחרי זמן הם עשו זכוכית על חצי מהחדר זכוכית הבאה והכניסו דגים טורפים לתוך חצי מהאקווריום הגדול הזה והדגים הטורפים יש להם איזה אחד שמוביל אותם ראש הלהקה הוא כאילו רוצה להיות איך אומרים המפקד שכולם אחרי הוא רואה את הדגים שהוא רוצה לטרוף בזכוכית האזעקה הברורה
הוא עושה כזה
כמו שבו הוא הולך כמה פסילות אחורנית ושזה
והראש שלו נדפק בזכוכית
לא מוותר הולך עוד פעם אחורנית+ פעם ופה
הוא כבר פצוע והוא כבר
עוד הפעם עוד הפעם עוד הפעם
אחרי שהוא גמר את הניסיונות שלו הוא הבין שזה כבר לא שייך נתן הוראה לכל החברה לכל הצוות אין מצב אחרי זה הם שלפו את הזכוכית
אף אחד לא
העז לעבור מהצד הזה לצד הזה אף אחד
אני אומר כל אדם יש לו את
ה
זה לזכוכית כל אחד יש לו את זה זה ידיעת החיוב אבל מכה אחת לא מספיקה אולי
פעם שנייה אני אכנס בזכוכית הזאתי תישבר פעם שניה לא מספיקה אולי פעם שלישית היא תשבר פעם רביעית אבל בסוף
שאני מיליתי
את כל הטחורים את כל החורים במוח יש כאן משהו בלתי עביר עכשיו
אפשר להוציא כבר את הזכוכית עכשיו אתה כבר לא צריך את זאת אומרת שאחרי שמילית את עצמך בידיעת החיוב
אז כבר תבוא ידיעת השלילה עכשיו אתה כבר לא צריך להתאמץ זה אוטומטי כבר זה יבוא לבד ידיעות השלילה אין לא כדאי ללכת שם אבל יבוא מישהו ויגיד לך אבל אני רואה שאפשר
לעבור אין פה את
הזכוכית שהייתה פעם אבל אולי זה לא כדאי אולי עושים לי איזה מערב אולי באיזה שהוא שלב אני אתבלבל אולי שמה יש איזה מחלה זה כבר ידיעת השלילה
זה כבר עושה את העבודה לבד אבל זה בתנאי שאתה מילית את עצמך בידיעת החיוב בצורה הכי מלאה
לעניין אז זה חובה שממנה האדם לא יכול להשתחרר הרבה פעמים
מה יהיה
כן הוא
כן הוא ניסה הוא ניסה נכון
הוא נכנס בו תובנה כל מכה נכנסה איזה שהיא תובנה איזה תובנה פעם הבאה לא כדאי כאילו אבל הפעם הבאה לא כדאי
זה כבר תובנה של שלילי כי זה זה משהו זה לא משהו
ישיר זה משהו של תוצאה
אחד המסרים אני עכשיו רוצה לתת
שתי דוגמאות שכל אחת מהן אחת
תדבר על זה שצריך ידיעת החיוב
אחת שצריך ידיעת השלילה ואחת שתדבר על זה שצריך ידיעת החיוב הכל במקביל
אתה בא לבן אדם
הוא אומר לך אני זקוק לסיוע כספי
אז הוא אומר לך טוב אני אלווה לך
אתה מלווה לו כותב איתו שטר הכל בסדר בן אדם נאמן מגיע התאריך שהוא צריך לפרוע את הפירעון והוא אומר לך אני לא יכול לפרוע לך אין לי כסף אפשר לדחות עוד קצת
אז אתה אומר
לו אתה אדם טוב אתה אומר לו כן אני אומר לכם מניסיון שלי אל תדחה את הזמן של התשלום יותר מפעם אחת למה
נתת לו הלוואה זה חיובי או שלילי
היובי
הוא הגיע למצב שהוא לא יכול לשלם לך והוא מבקש הארכה הערכת
לו זה חיובי או שלילי זה חיובי אם תמשיך הלאה עם החיובי הבן אדם הזה לא יקלוט אף פעם שלילי הפרו שלילי שצריך להחזיר פעם את ההלוואה הזאת
באיזשהו שלב ייכנס לו לראש עכשיו אתה צריך לרדוף אחריי
עכשיו תחפש אותי בסיפור פעם הראשונה הייתה לי את העוצמה
אולי תכעס עליי
אולי תכעס עליי זה נותן לי משוב צריך להחזיר כבר הגיע הזמן
מטעה תת לי הערכה ירד לי קצת את העוצמה של הפחד ממך זהו אתה בן אדם טוב מה זה אומר שאתה בן אדם טוב שלא צריך לשמוע עליך
שלא צריך להתייחס אליה שמילה שלך זה לא מילה זה נשמע אכזרי אני אומר לכם זה מדוייק ככה עובד הטבע של האדם
אתה חייב ליצור את אותה זכוכית שדיברתי עליה קודם חיובי חיובי חיובי עד הזכוכית
יש מחסום כאן תעצור אתה עושה את זה פעם אתה עושה את זה פעמיים מהאדם לומד משהו אם אתה לא יודע אם אתה לא עוצר את האדם אתה לא נותן לו את התחושה של השלילה גם כן הוא לא יאריך
שום
דבר
שנתת לו
כי כדי שהוא יאריך חייב לעמוד מודל של שלילה מולו
הזכרנו את שלמה המלך בתחילת הפסוק כדי להבין את הטוב שהוא טוב צריך לדעת שההרע הוא רע אבל אם אתה
לא יודע שאתה לא יודע שערה הוא רע
אז אתה לא תקלוט את הטוב שהוא טוב
עכשיו אתה חייב ליצור את זה כי אם לא תיצור את זה זה לא יהיה קיים זאת אומרת הרעיון הזה הוא כל כך חשוב ביחסי הורים וילדים ביחסי עובד ומעביד וביחסי זוגיות
זה חייב להיות המודל הזה של הטוב
אבל עם איזה שהוא גדר זכוכית
לעצור ברגע שזה טוב טוב אז מה זה עושה הטוב הזה הוא לא יוצר לאדם את היכולת
להבין שעושים איתי טוב שעשו איתי טוב הוא לא מרגיש שעשו איתו טוב הוא לא מרגיש בזה אפלאה בכלל הוא לא הוא לא מרגיש שזה משהו מיוחד בכלל
כדי שהוא ירגיש שזה מיוחד אתה חייב לעזור לו להרגיש איך הוא ירגיש שזה מיוחד
כשהוא יראה שיכול להיות גם כן רע עכשיו אנחנו לא מדברים על טוב ורע במובן מוחלט אלא הכל טוב ורע יחסי בהתאם לצורת צורת הקשר שיש ביניכם הורים וילדים זה סוג מזוין
בעל ואישה זה סוג מזוים אבל אתה חייב
לעצור את זה כי אם לא תצור את זה זה לא יהיה זה לא ייבנה מאליו או ממילא
עכשיו אני רוצה לתת דוגמה עמוקה יותר לצד שאנחנו חייבים
לגלות
את הצד החיובי עד הסוף כדי שהשלילי יבנה
הצאר הרוסי היה יוצא מידי פעם נוסע לכל מיני מקומות רחוקים מאוד במדינה כדי להכיר את העם שלו
יום אחד הוא החליט שהוא נוסע לאיזשהו כפר נידח באי שם ברוסיה וזה כפר של אנשים היו כאלה אנשים נבערים שהם היו מה שנקרא כמו העולם השלישי כזה ואם מגיע אליהם מישהו מישהו שהיה נכנס בטעות ליישוב איך הם היו מכבדים אורחים שזורקים על העגלה של האבנים
המושל של הכפר מקבל ידיעה מלכותית שהמלך הולך לבקר כאן תופס פחד העם שלו איך הוא יקבל את המלך זריקות אבנים על המרכבה של המלך אז הוא לא יודע מה לעשות אז הוא פונה אליהם אוסף את כולם אומר להם חברים הקיסר הצר המלך הולך להגיע
אני מבקש בכל לשון של בקשה
אף אבן לא להרים
לכבד אותו זה המלך
מה אתם חושבים שזה עזר לו המלך הגיע
ונזרקו אבנים על המרכבה
המושל נפל על הרצפה ניגש למלך אומר תב הנה הם אנשים נבערים אומר לו המלך אני יודע
אבל אני אבוא לפה שנה הבאה אתה לא סתם מושל אני אני רוצה
לראות איך אתה דואג
שזה לא יקרה עוד הפעם בשביל זה באתי באתי כדי שהם ידעו מה זה מלך
ותחת הנשיאות שלך ותחת הממשלה שלך הם לא
יודעים מה זה מלך
תדאג שפעם הבאה הם ידעו ההוא במשך חודשים ארוכים הולך עובד לצאת איך אני מכניס בנבערים האלה את הידיעה של מלך אז הוא הלך לחכם אמר לו הח מה אמרת להם אמרתי להם במפורש לא לזרוק אבנים על העגלה של המלך אומר ככה לא מלמדים בן אדם אתה אמרת רק את ידיעת השלילה תאסוף אותם למתנס ותסביר להם
שבכל המכל המקומות
האיש הזה עם העגלה הזאת מגיע מנקים את הרחובות מחליפים את מנורות החשמל מקבלים אותו בזבר פנים יפות שמים פרחים אחרי שתגיד להם מה כולם עושים ותרחיב בהסברים מה כולם עושים תגיד להם
אני לא מבקש ממכם לשים פרחים אני לא מבקש ממכם לסדר נורות אני לא מבקש ממכם לא מבקש לא מבקש
אז מה אתה כן
אני רק רוצה שלא תזרקו אבנים מה הוא עשה כל
מילא אותם בידיעת החיוב מה זה מלך ואיך
נהוג לקדם את פניו בכל המקומות השונים אחרי שהם יודעים היטב ק מה מקובל אחרים העושים עכשיו אני מבקש ממכם מה לא לעשות
עכשיו ידיעת השלילה מקומה יכול לבוא אבל כשאתה לא יודע את מהותו של המלך אתה לא יודע את ידיעת החיוב אתה תצליח לשנות את הבן אדם
זה מה שאנחנו אמרנו שזה חייב להיות מתכונתי ידיעת החיוב יחסית לידיעת השלילה וברגע שהידיעת החיוב הייתה מלאה מגיעים לידיעת השלילה אבל לא לשכוח לא לוותר אף פעם על ידיעת השלילה משום שידיעת השלילה תגרום שתהיה ערכיות
בידיעת החיוב שלנו זאת אומרת לדבר החיובי שאותו אנחנו עושים
וכאן אני מגיע לנקודה
לנקודה השלישית חשובה
מאוד
מה ההבדל הפילוסופי שבין ידיעה חיובית לבין ידיעה שלילית בין ידיעה ישירה לבין ידיעה
זה לא כמו זה וזה לא כמו זה וזה לא כמו זה זה נקרא ידיעה שלילית
מה ההבדל ביניהם אז בחסידות מוסבר ידיעה חיובית זה ידיעת המהות אני מספר משהו מהותי
הכובע שלך לבן אני אומר את זה באופן ישיר זה עתה ידיעת השלילה זה לא ידיעת מהות אני לא מדבר בצורה מהותית אני לא מתאר את את המהות
של הדבר
אלא אני רק
שולל את מה שהיפך ממנו למשל אנחנו יכולים לשחק
שכמו הילדים שמשחקים
לי משהו אתם מנסים לזהות מה אני בחרתי
ואני נותן לכם רמזים
הוא לא אדום
הוא לא עשוי מברזל
הוא לא אבל מה הוא לא
הוא לא הוא לא הוא לא נמצא בארץ ישראל עוד רמז+ רמז+ רמז+ רמז אבל
בעצם אתם לא יודעים מה זה ידיעת השלילה מדברת על מה הדבר הוא לא
על מה הוא כן ידיעת החיוב מדברת על מה שהוא ישיר וכאן אנחנו מגנים מגיעים לתובנה פסיכולוגית מאוד מאוד עמוקה איך נפש האדם עובדת
תגידו מה עובד עליכם יותר
אבל זו שאלה קשה תסלחו לחשוב
מה עובד עליכם יותר ידיעת החיוב וידיעת השלילה מה עובד עליכם עמוק יותר ידיעת החיוב ידיעת
מה מפעיל לכם את השכל חזק יותר ידיעת החיוב או ידיעת השלום ידיעת השלילה גורמת לנו לחשוב
שמתם לב התחלתי תגידו את האמת שאמרתי לכם הוא לא אדום הוא לא עשוי מברזל ולא מארץ ישראל לא התחלתם לחשוב אז על מה הוא מדבר
על מה מה הוא בחר שמה כל פעם שהאדם מדבר על איזשהו דבר של שלילה הוא מפעיל את האדם שעומד לידו כל זמן שהוא מדבר בידיעת החיוב
הוא לא מפעיל אף
אחד
לא מפעיל ההפעלה היא רק באופן של שלילה היא לא באופן של ריוב כך שאני רוצה שהבן אדם ישתנה בשינוי אמיתי ופנימי אני מעביר לו את המסר באופן חיובי בלבד או גם באופן שלילי
אני חייב להעביר לו את זה גם באופן שלילי כי אם אני לא אעשה את זה באופן שלילי זה לא יעבוד עכשיו בעולם החינוך
בעולם של העברת מסרים באופן בריא
רק
מסרים באופן שלילי עוברים אצל בני האדם טוב מדוע
שאני יכול להגיד כמה פעמים שמענו את עצמנו אומרים כבר אמרתי לך כבר אמרתי לך 1000 פעם שתגיד לי עוד 2000 עם 1000 פעם לא עזרו את יכולה להגיד עוד כמה פעמים מה מה נורא למה יוצא שבן אדם צריך להגיד כל כך הרבה פעמים
דבר לחזור על דבר כל כך הרבה פעמים וזה לא נקלט אצל האדם השני
כזה חלף לו רק ליד האוזן
אם אני רוצה שהדבר אני לא אצטרך לחזור
עליו גם 1000
פעם לא וגם 20 פעם לא אני צריך לגרום להפעיל אותו שכשהוא שומע את הדברים הוא ינסה לחשוב עליהם אם הצלחתי לגרום לבן אדם לחשוב על הדברים שיש לי להגיד ניצחתי לא הצלחתי לא ניצחתי דוגמה לדבר
הרבי נהג לפרסם מכתבים לעם ישראל בעיתונות בעיתונות הישראלית וגם בעיתונות
הכללית מכתבים לכל בני ובנות ישראל בכל מקום שהם
עכשיו מי שקורא את המכתבים הללו שנתפסו בספר איגרות מלך מי שקורא אותם רואה מכתבים עמוסים וקדושים בפסוקים ברעיונות חלקם עמוקים מאוד חלקם יותר עממיים
אבל זה יחסית מכתב מכתב שכשבן אדם צריך לקרוא אותו הוא גם ארוך והוא גם כבד הוא צריך ממש לשבת וללמוד את המכתב
אז שאלו פעם את המזכיר של הרבי המזכיר לי המזכיר הכי קרוב
רב חדקוב היה מזכיר הכי קרוב שאלו אותו תגיד למה
הוא עושה את זה
למה לא יכתוב מכתבים יותר
כאלה אומר לא אם הוא כותב מכתבים עממיים מאוד הוא לא הצליח לקדם אף אחד אליו הוא עושה בכוונה
מכתב שהוא יהיה עממי מאחד וקשה מצד שני שכשהבן אדם
יראה ויקרא הוא יהיה הוא יהיה קצת עייף הוא יהיה קצת לאה הוא יהיה קצת הוא יהיה הוא
ישאל את עצמו מה הוא מתכוון
שיגרום לו לאיזה שהיא תהייה וגירוי מעניין מה הכוונה
פה ואז יש סיכוי שבעוד כמה שנים אוכל גם לקרוא את התנך ואת הפסוקים ולהבין טוב אבל אם אני לא הצלחתי לקדם את הבן אדם ולהגיד לו תשמע יש פה משהו מעניין אתה לא הכל יודע וכן הלאה אני לא באמת
קירבתי אותו אליי אני רוצה לקרב את האדם אני לא שם לו הכל עם כפית של זהב בפה כפית של זהב לא בונה אותו כפית של זהב מעמידה אותם
שיראה אותו במקום אחד אם אני רוצה שהאדם יתקדם באמת אני צריך באיזשהו מקום לגרום לו לרצון להידבק ורצון להתקדם תחושה של
לא יודע כדי שהוא ירצה למלא את אותו החסר אם לא יצרתי לו חסר הכל היה מאוד מאוד ברור הכל היה מאוד מאוד פשוט לא עשיתי כלום אני השארתי את האדם כמו שהוא ואני רוצה שהוא יפעיל את המנוע האישי שלו
ולכן אני יורד מתוך התובנה הפילוסופית הזאתי אני יורד לפרטים מעשיים לכן כשאני מדבר עם בן אדם וגם זה הבחנתי על אחד הרבנים שלי
שהייתה לו שיטה
היינו באים לשאול אותו שאלות שאלות מוסריות שאלות רעיוניות וגם שאלות בתורה
לפעמים לא כל פעם
הוא היה מסתכל עלינו ואומר נו תגיד אתה נו תגיד אתה
זאת אומרת זה התחמקות כזאתי מה זה התאגיד אתה הזה לא התאגיד
אתה זה אני מצפה אני חושב שאת זה אתה מסוגל להכיל
תגיד אתה תפעיל את הראש שלך נראה אותך מה אתה אומר בוא נתאמת אתה תגיד אתה
זה קריאה תתעורר תצא מה זה יעזור שאני אגיד לך אתה תישאר מה שאתה בוא נשמע תגיד אתה זה תנועה כשאני רוצה למשל להתייחס לאדם
חצוף
נגד
ילד לצורך הדוגמה
חושב שיש באמת ילד חצוף יש ילד כאוב יש ילד שמרגיש שעשו לו הונאה אז
הוא
מבטא את זה בצורה לא אבל בוא נגיד ילד חצוף
מגיע ילד החצוף ואומר לאבא שלו משוגע
אומר לאמא שלו
את לא
יודע משהו אחר כאילו בוא ניקח אומר
כאילו
את את מרגיזה
גם כשילד יגיד לאמא שהיא מרגיזה זה לא
מכובד עכשיו
אם אני רוצה שהוא
בכלל יבחין מה שהוא עשה הוא לא מבין
מה שהוא עשה אני רוצה שהוא יבחין
תישאר רגוע שלב ראשון
אחרי שאני רגוע אני גם מדבר בנחת דברי חכמים בנחת נשמעים ואחרי שאני מדברי חיים בנחת נשמעים
אנחנו ממשיכים הלאה לשוחח ואז הוא אומר אבא
למה למה
למה
צריך לעשות ככה שאלה
יש לך אבא משוגע
מאיפה שהוא ידע
אבא שלך משוגע
איך הוא ידע
אחר כך הילד הזה רוצה אמא אני רוצה ללכת איתך לקניות
יש לך חיים
המרגיזה כדאי לך להישאר בבית
בבית אף אחד לא ירגיז אותך אמא שלך מרגיזה אבל להגיד את זה בניחותה לא באירוניה
אז אז הוא עומד עם ראעים מול הפנים שיקוף אז הוא מתחיל להבין מה הוא אמר כל הזמן
שאתה תענה לו ישירות באותו זמן ובאותו מטבע ובאותו דיבור לא קידמת אותו כלום אתה רוצה
לגרום שהוא יתחיל לחשוב על משהו
שהוא יתחיל להתבונן זה היה נכון או לא נכון אתה חייב לשקף לו את מה שהוא אמר להחזיר לו את זה בצורה אלגנטית
אם תחזיר לו את זה בצורה לא אלגנטית והוא לא יתחיל לחשוב השיקוף גורם לבני אדם לחשוב השיקוף גורם לבני אדם יש תגובה
תגובה חיובית ויש תגובה שלילית התגובה החיובית מה עושה
אתה חצוף אתה חשוף נו בגלל שאמרתי לו חצוף אז מה
אז הוא ממש משתנה מחר על הרגע ממש אבל
הוא לא חושב לרגע מה שהוא אמר לא הם
עיצבנו אותי אז אמרתי להם מה שאני חושב
זה מה שהוא יגיד בעצמו בראש אבל ברגע
שאני אומר לו בצורה מוצאת את העיתוי אבא שלך משוגע אמא שלך מעצבנת אמא שלך אמא שלך מרגיזה
פה הוא מתחיל לחשוב על מה שהוא עשה וזה הדבר הכי חשוב הרי אני לא רוצה עכשיו לשמור על הכבוד שלי אני רוצה שהוא יבין איפה הוא נמצא
אפילו אחד מהעובדים שלך שאומר לך איזה דבר אתה שומע אותו אתה יכול לבחון כאילו למה הוא אמר את זה בידך ובין עצמך אתה מנסה לשנות את המצב שהוא לא יצטרך להגיד דברים כאלה אבל אחרי הכל אם אתה חושב שמשפט כזה
לא
היה צריך לצאת לו מהפה
גם במצב קשה תמצא את
העיתוי איך להעביר לו את המסר הזה אבל המסר תמיד יהיה באופן של שיקוף
עכשיו כלל חשוב מאוד יש הבדל בין ידיעת החיוב לידיעת השלילה ידיעת החיוב היא בדרך כלל חריפה וקצרה
התחת
סוף ידיעת החיוב היא קצרה וישירה
חריפות ידיית השלילה היא תמיד ארוכה ונטולת חריפות
נטולת עוקץ התנועה הזאתי של ידיעת החיוב ושל ידיעת השלילה בהיבט הזה שימו לב
החסידות למשל חסידות חבד היא לקחה לעצמה את ידיעת השלילה
משום שכל המאמרים של המאמרים ארוכים מאוד וקשה מאוד למצוא בורטים קצרים חריפים כאלה שנכנסים כמו שאומרים למעיים קשה מאוד למצוא
יש הרבה ספרים של גדולי ישראל בחסידות גם כן שזה אמרות קצרות כאלה שפולחות כליות ולב
ידיעת החיוב היא לא משנה את האדם במהות שיתחיל לחשוב חסידות חב"ד המע מ המטרה שלה הייתה תגיד אתה
אז את תגיד אתה בא על ידי הרבה מלל אחרי הרבה זמן זה לא קורה מיידית זה תהליך לפעמים צריך לתת איזה שהוא בורט קצר כזה כדי להתחיל לדבר עם הבן אדם אבל אחר כך כדי שהוא יתחיל לחשוב רק אריכות זה לא
קיצור הקיצור מתאים לחיוב האריכות בונה את המחשבה האישית של האדם מביאה אותו לאיזה שהן תובנות אמיתיות ואנחנו
רואים את זה חזק מאוד
השבוע פרשת ועיירה
המצרים מקבלים מכות אבל הם לא מקבלים מכה בהבזק
יש לך 3 שבועות התראה ואחר כך יש לך שבוע מכה למה כל התהליך הזה למה זה ארוך אתה
רוצה שהם יפנימו את המסר
אם אתה רוצה שהם יפנימו זה בשלבים אם אתה רוצה שהם לא יפנימו תן את הסתירות מהר בבת אחת ההפנמה זה גם התהליך האיטי שלה ההפנמה לא באה בבת אחת היא באה באריכות הזמן
זה ההפנמה שרוצים להעביר מישהו קורס מזורז אז הידע שלו ידע מזורז בלבד כשרוצים שהוא ידע כמו שצריך זה תהליך אין ברירה אחרת זה המסר שהיה במצרים
עכשיו הדבר הכי חשוב שזה בעצם
של השיעור
אנחנו היום אין לנו פריווילגיות לכל האנשים שנמצאים סביבנו להגיד להם רק ידיעות חיוביות אם אנחנו לא נטעים אותם גם בידיעות שליליות אם אנחנו לא נלמד אותם לא נכניס להם לפה גם כן
מה לא הם לא ידעו אף פעם מה לא אדם בתוך הזוגיות שלו איש או אישה לא משנה אם הם לא ידעו לשווק את עצמם באמצעות ידיעת השליליה
אני לא מה אני אני תראה מה זאת עשתה תראה מה זאת עושה תראה מה תראי מה זה עושה תראי מה זה עושה אם זה לא יהיה גם כן בשטח
אז זה לא יעבוד זאת אומרת הבן זוג או בת הזוג לא יבינו מי יש להם בבית
לקחנו את הילדים לטיול חורף לחרמון
עשינו סקי באמצע השנה זה לא חנוכה עכשיו זה לא יום העצמאות לא כלום זה אמצע השנה עשינו כיף אנחנו רוצים אנחנו רוצים שהילדים שלנו ידעו שאנחנו ההורים שלהם מאוד מאוד רוצים בטובתם ומאוד חשבנו על כל הטיול הזה ותכננו אותו ובנינו אותו
אבל אני מודיע לכם חגיגית הם לא ירגישו את זה והם לא יבינו את זה וכשהם יגיעו לגיל העשרה הם יגידו לא
נתן לא נתתם לנו כלום
אני מספר לכם עכשיו מה הולך להיות
כדי
שזה לא יקרה
מה אתם צריכים לעשות מה שאני אקריא כדי להקדים רפואה למכה מה אתם עושים אתם
מעכשיו אתם מדברים על זה אנחנו עשינו את הטיול
תגיד תגיד אבינועם כמה מהחברים שלך יוצאים לטיול חורף כזה עם אבא ואמא ככה סתם לא קשור לאיזה חג לאיזה שהוא מועד כמה
טוב תבדוק תגיד לי פתאום זרק
זרקת פצצת זמן זרקת הוא יבדוק כן יחזור אליך לא יחזור אליך
אבל מה הכנסת לו בראש עכשיו מתחיל לחשוב אז למה ההורים
שלי כאלה שעשו את זה
אם לא תעשה את זה הוא
לבד לא יעלה על זה אולי
אחרי שאתה תהיה כבר בארבע על 4 אז אז הוא יזכר בזה
אבל בתוך החיים
הוא לא הבין את זה
לא נתנו לי הוא יגיד לא נתנו
לי כי זה
סיסמה זו סיסמה שצריכים להגיד אותה אין מה לעשות אבל אני רוצה לגלות לכם סוד שהיום בלי ידיעת השלילה שאתם יכולים לראות כשלילית וגם אני רואה אותה באיזה שהוא מקום שלילית אתה לא תצליח למקם את האדם
איפה הוא נמצא
הוא לא יידע מה נתת לו הוא לא ידע להאריך את מה שיש לו בלי ידיעת השלילה אין מצב אבל אפילו
בן אדם שיש לו אינטליגנציה לא יקרה
אנחנו נמצאים בדור כזה שאם תלך רק בידיעת החיוב ולא תעשה את המשוואה החוצה למשל אם למשל יש
אישה שהיא לא הרגישה טוב שבוע ועם כל זה שלא הרגישה טוב בכל זאת היא דאגה שתהיה ארוחת צהריים בכל יום
כל זה היא לא הלכה לעבודה והיא דאגה שתהיה ארוחת צהריים
טובים אם היא לא תגיד את זה בצורה
של משוואה ליחס לחולים אז היא שמות של אנשים זה לשון הרע
אבל ביחס לחולות
בסדר גודל שהיא חלתה שבאף אחת לא עושה דבר כזה מתי היא זוכרת להגיד את זה כשמגיעים לריב
אז אתה אומר לי שאני ככה וככה אני קמתי כמעט התעלפתי ושמתי לך אני יודע כוס קפה בבוקר וזה זה הפרצוף שלך ואז מגיעים לכעס מאוד מאוד גדול אני בא ואומר בואו נקדים רפואה למכה ויבוא יום אחד
אבל אם אתה מכין את הדברים מראש שהכל נינוח והכל יפה אז קודם כל אתה סוחט
מחמאות וזה נכון שאת המחמאות צריכים להוציא מהבנאדם לא בגלל שאני צריך לשמוע אותם אלא בגלל שהוא צריך להגיד אותם זה חשוב
בפני עצמו אבל גם בלי זה זה ממקם אותנו איפה אנחנו נמצאים בבית במקום הנכון זה ממקם אותנו ביחס להשקעה שלנו בבית כשאני נמצא בבית הדין ואני שומע זוג שהשלושים שנה או 35 שנה היו נשואים ועכשיו הם הולכים להתגרש
ועכשיו רבים
לפעמים זה היא לפעמים זה הוא לא משנה רבים על זה למה
מגיע לה 50% מהדירה
אז אני מסתכל אני רואה שיש להם 5 ילדים
ואני שואל היא לא עבדה הוא אומר היא לא עבדה אז אני שואל רגע ואת הבית היא נקטע את הילדים מגידלה זה לא= חצי דירה אני לא
לפעמים אני לא מבין איפה פרופורציות של הבני אדם אבל למה זה קרה משום שאני אני הייתי רק קרן בית רק עם כמה קווים למטה ולא עשיתי שום דבר
כאילו רגע אבל מה עושים עם הילדים שלכם כן בין אחד מהנדס בין השני דוקטור הבן השלישי עורך דין עורך דין זה רגע רגע
מה אתה חושב שזה לא מהליטופים מהנשיקות שהם קיבלו
תכו תראו איך נראים ילדים שגדלו או מנת מטפלת וכאלה שההורים היו מאוד מאוד עסוקים בקריירה
אז אתם תראו
שיש הבדל יש הבדל
אז אם לא
תעשה את המשוואה הזאת של
ידיעת
השלילה אתה אתה גמור עם הידיעת החיוב
ידיעת השלילה היא זו שבונה את המהות הפנימית של ההבנה של הבן אדם איפה הוא נמצא על זה אנחנו לא יכולים לוותר בשום פנים ואופן זה גם בזוגיות זה גם בחינוך ואני רוצה להגיד לכם זה גם בן אדם ביחס לעצמו
לפעמים הערך הדימוי העצמי של האדם הולך ויורד כאילו וזה לא צודק בכלל לא צודק רגע היה עוד מישהו שעשה גם זה וגם זה וגם זה ובאמת והונה אחת ונשאר
שפוי מה אתה מה אתה מה אתה בא אלינו
בטענות
אז האדם צריך לעשות את החשבון
הזה בעצמו לעשות את הבדיקה הזאת אם הוא לא יעשה את הבדיקה הזאת ילך עם תסכולים פנימיים הוא הרס עצמי שהוא לא יביא אותו לשום מקום וזה לא וזה גם לא אמת אז הוא חייב
לעשות את המשוואה הזאתי היום אנחנו אני חוזר עוד פעם האם אנחנו חייבים
את נקודת ידיעת השלילה אני רוצה רק ל
לסיים
בסיפור
יש מה שנקרא מכירת חמץ בפסח
מוכרים את החמץ לגוי זה לא שלי אחרי פסח קונים אותו שוב
שלום על ישראל לא חייבים הכל לנקות אז מספרים ככה
בעיירה של פעם רב אחד מכר לגוי מהעסקים של יהודים 50
חמתיים זה היה הרבה ביחס לימים ההם בליל הסדר כשהרב יושב ככה מסובין הכוסות יין והמצות הגוי הזה דופק על הדלת
כבוד הרב
אני עברתי על הרשימות יש ברשימות שלך כמה אנשים שאני מכיר אותם שהם כאלה פלפלים הם בטוח עובדים עליי או את כל החנויות שלהם הם מכרו לי
אני לא מאמין יש פה איזה עורמה אני לא מצליח להירדם בלילה אני רוצה לבטל את המכירה
פסח לבטל את המכירה עכשיו מה אני מחזיר את כל החמץ
בני הבית עמדו מאובנים והגוי אומר הרב אני לא יכול לישון תן לי את הדף שלי חזרה ואני אצליח להירדם בלילה לא מצליח להירדם
הרב נשאר הכי שלו מוזקוס יין לגוי נותן לו לשתות
אומר לו יוון
אתה ראית כמה אנשים יש שם ברשימה
אומר לו ראיתי 100 אנשים מה איך אני מזמן 100 אנשים ומודיע להם שאתה רוצה למכור זה חג אצלנו עכשיו זה ייקח לי 7 8 ימים אני אעשה את זה
אני חושב שהטענה שלך צודקת אבל זה יקח לי
זמן אז אם אמר אתה יודע מה אתה צודק יש משהו במה שאתה אומר שעושים עסק יש נותנים לבטל נותנים לך 5 ימי עבודה אז פעם נתנו לי
נתן לו את הזמן שלו ומפסח עבר בשלום אז אני שאלתי את עצמי מה ההבדל בין איך שהרב ראה את הבעיה לבין איך שהבני בית שנבהלו ראו את הבעיה הם ראו רק את ידיעת החיוב
יש פה גוי
רוצה להחזיר את המקח הוא אומר שהוא רוצה להחזיר
אבל הרב הכיר את הגוי לא רק בידיעת החיוב אלא גם בידיעת השלילה וכשאתה יודע את הדברים בידיעת
גם כן אתה מוצא גם כן קומבינות ועל זה אמר הכתוב בתחבולות תעשה לך מלחמה תחבולות זה ידיעת השלילה זה ידיעת החיוב אתה קודם כל יודע את המציאות כמו שצריך 100% באופן חיובי ואחר כך אתה יכול
ורק אחר כך אתה יכול
להקיש להשליך למקומות אחרים וזה מה ששלמה בא ללמד אותנו מלוא עצמכם בידיעת החיוב אבל אל תשכחו גם ליצור ידיעת השלילה ואז גם לכם יהיה נחת וגם לאלה שנמצאים סביבכם תהיה ההערכה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא