תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הלכות החג בחג בעזרת השם ביום רביעי אנחנו צריכים לתת לפני מנחה מחצית השקל
אבל מסתמה שאנחנו נמצא אנשים כאלה שיגידו לנו שהם שכחו לתת מחצית השקל לתת מחצית השקל אז עד מתי אפשר לתת מחצית השקל כמו שאמרתי המנהג זה לעשות מחצית השקל
ומינחה לפני כאן תסתר בית תענית אסתר אבל עד חודש ניסן היה אפשר בזמן שבית המקדש קיים להביא מחצית השקל כדי להביא את הקורבנות מהתרומה החדשה כמו שאומרת הגמרא במסכת ראש השנה בדף זין וגם
הגמרא במסכת מגילה בדף כף ציט ולכן אם אנחנו נראה בנאדם ששכח מחצית השקל הוא יוכל לתת אותו עד אז אדם ששכח שאיום
רביעי זה תענית והוא שתה קצת או שהוא אכל קצת אז מבואר בשולחן ערוך בסימן תף קוף כף תו קופ סמך
שכח ואכל כזהית איבד תעניתו וחייב לצום יום אחר אומר
המגן אברהם הוא בשתייה שיהיו מלוא לוגמיו כמו ביום הכיפורים לפי זה אדם שעשה את השלוק הראשון
של הקפה בבוקר ונזכר שזה תעני יכול להמשיך הלאה וצריך להמשיך הלאה להתענות כיוון שלא שותה עדיין לא זוגמר אדם שאכן חצי ופלי עדיין לא אכל כזה
יוכל להמשיך הלאה וצריך להמשיך הלאה את התענה אחת כזה שאכל לא שתה- ממלא דוגמיו- מכזית אחד כזה יוכל לומר עננו
בתפילת שמע קולנו בתענית זה נחשב לו עדיין שום יום תעניתנו כוח על- מהשיעור הלכה נוספת
מה הדין של מעוברות ומניקות בצום הרמה כותב בסימן תו רישפין שבתנית הזאתי מקילים לנשים מעוברות ומניקות בעת הצורך מה זה בעת הצורך כשהם מרגישות חולשה מעבר לחולשה שמרגיש אדם
כל אדם מרגיש חולשה מסוימת ותעני ברגע שהם מרגישות חולשה יותר מהנורמה המקובלת אז הם יכולות להפסיק כבר את התענית כל אדם שמרגיש סחרחורת
כל אדם שמרגיש חולשה חולשה יתרה שלא יכול לקום מהמיטה מרוב חולשה יפסיק את התענה כל אדם שמרגיש כאב עיניים מיוחד יפסיק את התענית הצום הזה קל יותר במקומות אחרות
אדם שכואב לו קצת הראש מתאמץ לצום כואב לו הרבה הראש לא צריך לצום אדם שיודע שמכאב קטן התפתח לו כאב גדול אני לא צריך לחכות עד שהכאב הגדול יבוא נכון להפסיק את הצום עוד לפני
שהגיע הכאב הגדול ואני אומר כל ההלכות האלה זה לא לכל התניות זה לתענית הזאתי שהיא קצת יותר קלה מתעניות אחרות בפורים לא עושים מלאכה
בפורים ביום כתוב שמי שנאלץ לעבודה לא רואה סימן ברכה הוא נאלץ נאלץ אבל לא רואה סימן ברכה
יש מלאכות שאנחנו לא עושים גם אם זה בתוך הבית בהיום בהלכה למשל כתוב בן איש חי מזכיר את זה מביאים את זה עוד אחרונים שלא מחפשים ביום הפורים שנה זה יוצא יום חמישי פה במרכז
לא מחפשים ביום הכורים הכף החיים מביא לא מחפשים ביום הפורים אבל מה שאתה צריך לאותו יום זה בגד אתה יכול לכבס ביום הפורים עצמו
לכאורה בזמנו של הבן איש חי לא חיפשו באמצעות מכונות כביסה חיפשו אם לוקחים פיו שמים אתפרי מוס תחתיה וככה מחפשים יש לומר שהיום קל יותר הכיבוש אז מי שנמצא בשעת הדחק בפרט השנה שזה יום חמישי בעזרת תיקן להם שיהיו מחפשים ביום שישי יום חמישי כדי שיהיה להם בגדים לשבת אז מי שלא הספיק לעשות את הכביסה ביום רביעי אז הייתי אומר שכביסה במכונה יש לו יש לה מקל על מה לסמוך להפעיל מכונה ביום הפורים עצמו
אבל כשהוא צריך לעשות איזשהי כביסה ביד יש לפעמים בדים עדינים שצריך לעשות את זה באופן ידני זה שלא יעשה בפורים
פורים אני יודע שבליל פורים אנשים מקיימים את דברי הרמות שעושים קצת שמחה מרבים קצת בסעודה ולפעמים הסעודה של ליל פורים עוד יותר גדולה מהסודה של יום פורים
נקיים ונהפוך הוא הפוך ממה שההלכה דורשת וצריכים לזכור אבל שפורים זה אחד מהימים שנהגו לקום בהם מוקדם מפני שיש הרבה מצוות באותו יום לעשות החכם נינב בראשו ללכת בזמן לישון כדי שיוכל לקיים את המצוות בעידור זה לא חכם לקום ולהסתובב ולחפש מניין ב-10 בבוקר במגילה וכל העניינים מוקדם
האם יש באמת לאכול סעודה בליל פורים זאת אומרת ביום רביעי לילה מוצאי יום רביעי הרמונית בסימן תפרי צדיק היי בלילה ישמח ויהרבה קצת בסעודה ישמח
אז זה לא אומרים קצת ישמח הרבה והרבה קצת בסעודה מעניין הרמול לא הזכיר לשתות יין אפילו לא וויסקי עוד פעם אני אומר שלפעמים האנשים שותים בלילה של הילד פורים עוד יותר לא לשכוח את המצוות המצווה זה ביום הפורים לא בליל פורים המשבר
המשנה ברורה כותב שיש עניין לאכול זרעונים בלילה מה זה זרעונים כמה דעות אחת הדעות זה פרק הגרגירים של הפרק אז מי שרוצה לקיים את המנהג הזה יוכל אוזן המן עם פרג אדם שעוסק קריאת מגילה בבתי רפואה
מזכה את הרבים יש לו אפשרות לעשות את זה בתוך כל חדר בפני עצמו ויש לו אפשרות לקרוא את האנשים למסדרון
ולזכות אותם מכיוון שיש עניין ברוב עם המדרת מלך אם אפשר לבקש שהחולים יבואו יתרכזו זה עדיף אבל אם ישנם אנשים שמצבם הבריאותי לא מאפשר להם את זה אז אפשר לעשות את הקריאה גם כן באופן פרטי לכל אחד
הרבה אנשים ועם ישראל ער הרבה אנשים חוזרים למקורות ולא רק לתחפושות אלא גם לעיקרי המצוות כמו כמו סעודת כמו מקרא מגילה אז יהודי יקר שאל אותי לפני כמה שנים שיש לו קרוב משפחה שלא מדבר לשון הקודש כל כך ואני אומר לכם שזה גם אלה שכן מדברים עברית אבל קשה להם לשמוע את המגילה באריכות
ולהקשיב ולכל מילה הם רוצים גם כן התאמה שואל האם אפשר ללמוד איתו את המגילה אפילו בביור פשוט כדי שיהיה לו מעניין והוא יוכל להחזיק מאמץ כמובן לא נשכח ההלכה במקורה זה לקרוא את המגילה קוראים וככה צריך לעשות השאלה אם יוצאים ידי חובה גם באופן אחר כותב השולחן ערוך בסימן תפריס צדיק
וגם ברורה בסעיף קטן מים דלת בי וו מבין בשער הציון
שאם קוראים פסוק ומסבירים אותו פשט זה לא נקרא הפסק ויוצאים מידי חובת קריאת מגילה גם באופן זה ובלבד שלא מדברים דיבורים שלא שייכים להבנת הפסוק אנחנו נוהגים כמנהג האשכנזים לאלה שיש להם מגילת אסתר שאנחנו פותחים אותה כולהגרת
לא רק השליח ציבור ספרדים שליח ציבור פותח אותה כולה והציבור כולו מגלגל אותה כמו שמגלגלים ספר תורה ואילו מנהג האשכנזי שכולם מגלגלים את פרו פותחים את המגילה כולם מבחינתה הצופה פעם אני אמרתי
שאצל האשכנזים זה נובע פשוט כי אמונה חכמים הייתה אצלהם טעונה שיפור ספרדים הייתה להם יותר אמונת חכמים אנחנו רואים
את זה יש את ההפטרה של של הסיפור של אלישע שהוא מחייה את הבן של האישה השונמית אז יש
איך שהספרדים קוראים את ההפטרה ויש איך שהאשכנזים קוראים אותה הספרדים קוראים את ההפטרה היא אומרת לבעלה האישה הפונומית אומרת לבעלה שואל אותה מדוע את הולכת אליו לנביא זה לא חודש היום לא שבת ותומר שלום וכאן נפסק כאן מפסיקים הספרדים
איך קוראים את כל ההמשך שהיא הלכה ואלישע החיאה את הנער הם לא קוראים את זה האשכנזים מאריכים יותר וקוראים את כל הסיפור והיו אומרים למה גם חבד מזה הם לא נהגו כי הספרדים אפילו שבדרך כלל הם כן אבל היו אומרים למה הספרדים לא קוראים אבל אתה אומר שלום היא הולכת לצדיק
מספיק אז אתה כבר יודע שזה יסתדר לא צריך יותר מזה אז למה החבד קוראים עד הסוף כי הם רוצים שיהיה דירה בתחתונים למטה
אבל לעניינינו שאנחנו פותחים את כל המגילה אז כתוב שהסיבה שפותחים אותה כולם משום שאם אתה לא מסתכל מההתחלה עד הסוף ברצף אתה לא מבין איפה הנס הכל כל כך טבעי הכל כל כך מתגלגל טבעי אצל האשכנזים הם צריכים לראות את הנס אז כולם פותחים את המגילה עד הסוף אצל הספרדים לא רק החזן בשביל שיהיה האיגרת הזאת כי הוא מקריס זה כפ פרוסה
אבל כל השאר הם מאמינים יהיה בסדר רגילה זה בסדר כיוון שהקדוש ברוך הוא עושה זה הכל יהיה בסדר למעשה פה בבית הכנסת כנראה כל אלה שיש להם מגילה יפתחו אותה עד הסוף יש לנו פה את השולחנות האלה צריך להיזהר כשאתה פורש את המגילה עד הסוף
מלכות הדרך ארץ וכבוד הספרים שהכתב לא יהיה מונח הפוך על השולחן ואם אתה מניח אותו הפוך שיהיהוך שיהיה איזה שהיא איזה שהיא מפה מפסיקה ומכיוון שזה לא חל במוצאי שבת
הקריאת מגילה השנה אז לא אמור להיות מפות על השולחן אז תביאו או שתשימו מפות אם אתם לא מסדרים שהמגילה עכשיו מה קורה יש אנשים שמאורגנים הם יכולים לפתוח את המגילה שלא יהיה להם אותיות הפוכות על השולחן אבל איפה זה איפה זה יתפספס להם בהמשך כשצריכים בהמשך של הקריאה לפתוח עוד פעם וזה אז יכול לקרות שזה יהיה הפוך וזה לא כבוד הספרים
ומעורר על זה כבר המשנה ברורה בסימן תווי צדיק סף יוד זין שסיגנאי שהאותיות יהיו מונחות על השולחן אז אפשר לעשות משהו לשים משהו על השולחן שזה שזה לא יהיה ככה אדם שהוא נמצא בתוך שנה
להסתלקות הוריו אז הוא לא קורא כשליח ציבור את המגילה אבל אם אין מישהו אחר והוא הבעל קורע קבוע והוא המוצלח אז נותנים לו לקרוא וככה נהרגו שהוא ממשיך הלאה לקרוא אבל את הברכות אומר המשנה ברורה בסימן תפריס צדיק בית סעיף קטן 1000 את הברכות שיגיד מישהו שנמצא לידו לא למה משום שהווה לא אומר את ברכת שיחיהנו
אז כשהוא מוציא את הרבים יוציא את הרבים בקריאה אבל את הברכות מישהו אחר יגיד וזה לא מעכב אין בזה שום בעיה מי שמזמין את חברו לסעודת פורים משפחה ומשפחה עושים מזמינים האם הוא יוצא ידי חובה בהזמנה הזאת של משלוח מנות גם כן אבל הוא נותן לו אוכל
יש מחלוקת ראשונים בנושא הזה מראשי במסכת מגילה בדף זין מה שמה שיוצא ידי חובה מהרמבם והרן מא
שמה שלא יוצא ידי חובה ולכן כף החיים בסימן תפריט צדיק בית פוסק להלכה צדיק היי סליחה שבעל הבית תוך כדי הסעודה יתפוס איזה שהם מיני מאכל ויתן לו ויגיד לו זה בשביל משלוח מנות כדי שיצא לידי חובה גם לשיטת הרמבם וערן ולא מספיק סתם שהוא אני אח על השולחן
סעודה כדי לצאת ידי חובת כולם יעשה ככה משלוח מנות זה כדי לערבות להרבות אהבה ואחווה
מה יעשה אדם ששלח משלוח מנות למישהו שהיה פעם חבר שלו אני אומר את זה בצורה עדינה למישהו שהיה פעם חבר שלו והוא רוצה
לבנות על פורים איזה שהוא לחדש את הקשר אבל החבר שלו עדיין נמצא לפני פורים הוא נמצא עדיין בתענית אסתר אני מתכוון בלב הוא מקבל את המשלוח מנות ולא רוצה לקחת אותו זאת אומרת דופקים לזה בדרך
25 להח מנות לא רוצה אומר לשליח לא רוצה
שואל את ההלכה האם האדם ששלח את המשלוח מנות ומרצונו היה מוכן לתת האם יצא לידי חובה או לא הרמו בסימן תו וצדיק היי כותב שיצא את בכורה הפרי חדש מאיר על הדברים שלו
לכאורה זה תלוי בשני הטעמים של משלוח מגע אם הסיבה למשלוח מנות זה כדי להרבות אהבה ואחווה הזו הוא ירבה הוא ניסה הוא יראה ולך תדע עוד יכול להיות בזה המשך כי הוא הוא הראה לו שהוא יורד אליו אבל אם הסיבה היא זה מפני שיהיה לו מה לאכול או אופציה שיהיה לו מה לאכול בסעודת פורים מה למעשה הוא לא נתן לא סעודת פורים הוא לא לקח אז אין
לכן אפשר לומר שהבן אדם יצא ידי חובה אבל לא לכל השיטות ולכן ישלח לעוד מישהו לא יבנה רק על הבן אדם הזה מי שמקבל משלוחי מנות שהם לא בהכשר שלו הוא יש לו איזה בדץ שהוא אוכל
והוא מקבל משלכם מנות יכול להיות גם כן דברים שהם פתוחים והוא לא יודע אם זה כשר או לא כשר
אז קודם כל אני רוצה להעיר הערה ראשונית דברים שהאדם עשה בבית שלו והבן אדם הזה הוא שומר שבת הוא מתאים
הוא מתפלל 3 תפילות ביום והוא מחנך את ילדיו ליראת שמיים וגם אשתו הולכת בצניעות זה בן אדם שעל פי ההלכה יש לו חזקת כשרות אתה יכול לאכול אצלו אתה יכול לסמוך עליו אומר לך שזה כשר
אז למה שלא תאמין לו אבל כולכם הרי יודעים שבמשלכם מנות לפעמים משלוח אחד עובר עובר
סבב כן יכול להיות שזה לא הוא זאת אומרת אני קיבלתי את זה מהבנאדם הזה אבל יכול להיות שיש פה יש פה משולב מכל מיני יכול להיות שהוא בעצמו לא יודע אפילו ממי אז אני אומר דבר כזה
אם האדם אומר לך זה שלי זה אני עשיתי ויש לו את הכללים האלה שאני אמרתי מבחינה הלכתית אתה יכול לסמוך עליו למה לא תסמוך עליו זה כשר אבל היא אבל אם אתה לא יודע אם זה עבר סבב וזה פתוח אז
קודם כל יש חזקת כשרות אם אתה לא רוצה לאכול את זה אתה לא חייב לאכול אף אחד לא מכריח אותך אבל אתה יכול להעביר את זה הלאה תאר לך להעביר את זה הלאה יש חזקת כשרות
לומר שרוב ככל המוצרים שמהם עושים מיני מקדם ומזונות הם מוצא פה בארץ לפחות המוצרים הם כשרים בוא נאמר כשאין חשש של אבקת חלב נוכיסט סתם בצק אבקת אפייה וכל זה שוקולד זה דברים שיש בהם קשור גם הקמח לא נופה אז על פי ההנחה הקמח שלא נופה אז אחרי שכבר עשו ממנו מיני מאפה אין בזה בעיה הלכתית אז אני מאיר את תשומת הלב שצריך לחשוב פעמיים אם לזרוק דבר שאתה לא זה כי זה לא
זה לא תקין אבל בנוגע לממתקים שיש בהם אבקת חלב נוחי אז יש יש מחלוקות בין הפוסקים מה הדין של החלב נוכרי
בזמן הזה אנחנו יודעים שהרבי ורבותנו נשיאנו בכלל החמירו בזה מאוד הם אמרו שזה מעורר ספקות באמונה והיו הרבה אנשים שכתבו ואמרו שיש זה אז אמר זה אבקת חלב לא תפסיק עם החלב הנוחי שאתה שותה יהיה בסדר אז אני הייתי אומר ככה פעם
חשבתי שאבקת חלב נוכלים היא שונה מחלב נוחי מכיוון שהייתה איזה שהיא טענה שהלכה ככה בפסיקה שאבקת חלב לאחי לא ראויה למאכל כלב או שבתהליך העשייה שלה היא לא ראויה למאכל כלב אז לכן היא התבטלה מהאיסור שלה והיא יותר קלה מאשר החלב נוחה
אבל עם השנים בדקתי את זה הוא לא השתנה והוא ראוי למאכל אדם ולא היה לו באמצע איזה שהוא תהליך שהוא לא אז לכן מי שמחמיר בחלב נוחי צריך להחמיר אבקת חלב נוחים באותה מידה
לא הייתי ממליץ להעביר למישהו סחורה שיכולה להביא לפי מה שאתה מאמין למחשבות של של כפירה וספקות באמונה בנוגע למשלוח מנות בנוגע לשאר דברים שהם לא ההיכשר שאתה אוכל אבל הם כשרים כתוב עליהם כשר רק שזה לא היה שאתה אוכל אז מותר לך להעביר אותם לאנשים שכן אוכלים את ההכשר הזה וזה בטח עדיף מאשר לי
את זה להשליך את זה בפח כי זה בעל תשחית איסור מהתורה וכל הדברים האלה שהם לא בהקשר שלך נגיד ההקשר נגיד מהודר יותר צריכים לדעת שמדובר פה על הידורים הידורים זה דבר טוב אבל זה לא לבוא ולזרוק לפח מה שאין כן לגבי אבקת חלב נוכרי שיש עליו חומרות יותר זה מן הראוי שהוא לא את אוויר הלאה האם אפשר לצאת ידיעות ידי חובה במאכל או משקה
אפשר אפשר לתת בקבוק שתייה ואיזה שהוא מאכל עכשיו השאלה היא בקבוק שתייה מה
השתייה הזאתי יכולה להיות בגמרא במסכת מגילה בדף זין כתוב ששלחו משלוח מנות עם יין השאלה היא היום יש לנו מיני משקה שלא היה להם בימיהם בקבוק מים אני
בזמן הגמרא לא היה מושג כזה של בקבוק מים מי עדן כך לך היום היה יש לך בקבוק מים פשוטים יש לך גם כן בקבוק מים קופצים שזה סודה אבל זה מים
האם זה יכול להיחשב כמנע יש בזה דיונים בפוסקים מכאן ולכאן בדברי הרבי מאשמה ברור שסודה זה נחשב כמשקה אפשר להוסיף אותו
וע אני חושב שהיום מים כיוון שאנשים קונים בקבוק כזה זה נחשב כדבר חשוב מוכנים להשקיע בו כסף אז בהחלט אפשר לצרף אותו למשלוח מנות אפילו להחשיב אותו כמנה
אם אנחנו פוגשים אני היום היום ותדעו שהדברים האלה קיימים באדם אומר לך אין לי כסף תעזור לי אז אתה תהיה אכזרי עם אתה תבוא ותגיד לו חכה חכה חכה יום חמישי בבוקר אני אביא לך
למה כי אני רוצה לקיים מצוות מתנות לאביונים בהידור הוא אומר לך בן אדם אבל אין לי אני רוצה עזרה לא לא לא לא לא אני אני המצווה שלי יום חמישי בבוקר אני
נעבור גם בגלל חמישית שיבוא גם ביום חמישי אני חושב קודם כל אתה לתת לו את הכסף הוא אומר לך שהוא רוצה גם לעשות קניות לפורים אז מה הבעיה תגיד לו שהכסף הזה עכשיו הלוואה והוא יהיה שלו
זה יהיה שלו ביום הפורים הוא יאכל את האוכל בפורים זה הכל טוב ודבר גם אם הוא צריך את האוכל לעכשיו הוא צריך להשתמש בכסף לעכשיו
יש דעה אחת לפחות בפוסקים אני אפילו שתי דעות שטוענות שגם יצאת לחובת מתנות לאביונים בשביל פורים איך אתה עכשיו נותן לו את זה כהלוואה ואתה מסכם איתו שמשהו יאכל בפורים זה יהיה כאילו הפירעון פירעון שלי במתנות לאביונים הרי בפורים הוא גם יצטרך לאכול
את האוכל שהוא קנה עכשיו הוא אכל עכשיו אבל זה עדיין הוא חייב כסף וכשהוא אוכל משהו ביום הפורים עצמו זה יהיה פירעון בשבילי מהתנות לבנונים גם האש של אברהם טוען שזה מועיל גם שאלות תשובות אוהל יוסף טוען שזה מועיל אבל אני לא יכול להגיד לכם שכל הפוסן מסכימים שזה מועיל אז לכן למעשה תיתן לו עכשיו פתוח תפתח ידך אבל כן
גם בפורים כדי שתהיה בטוח שתצא לידי חובה מה נקרא עני לעניין מתנות להגביונים מי זה האני של
מתנה בשבילו תופסת נכון אז זה צריך להיות אדם שחי בצורה מינימלית
מיני מעלית בהתאם למה שמקובל היום ובכל זאת הוא לא גומר את החודש זה אדם שאתה יכול לתת לו מתנות לאביונים
כשרוצים לתת לבעל ואישה מתנות לב למשפחה האם אפשר להחשיב אותם כשני אביונים או כאביון אחד אז התשובה היא שהם נחשבים כשני אביונים ככה מה שלום מהגמרא כשהוא נתן למשפחה
כסף אז הוא אמר קיימת בנו רבנו וכולו הוא מתנות לאביונים וגם אמרשום מדייק מהגמרא הזאתי שאיש ואישה נחשבים כשניים גם החתן סופר בדרשות ככה לומד
לא אומרים אישתו כגופו בעניין הזה כי כל אחד צריך לאכול לבד אין פה אישתו כגופו מי שיודע משנים קדמוניות הוא מכיר כבר את הסיסטם שלו הוא יודע שאם הוא משתכר בפורים הוא מזלזל במצוות ברכת המזון נטילת ידיים מנחה ערבית קריאת שמע על המיתה
האם גם הוא צריך לקיים ולא ידע כפשוטו
כותב כף החיים לא ישנה ברורה לא לא
עד לא ידע אז אם אתה לא עובר על שום מצווה אבל אם בגלל העד לא ידע שלך אתה קם בבוקר בלי ערבית בלי קריאת שמע בלי זה אתה פטור מהדלוהי ידע זה לא על חשבון מצוות
שיכור שלא יכול לדבר לפני המלך מחמת השקרות שלו האם הוא רשאי להתפלל 18 זה מצוי לערבית של מוצאי פורים האם הוא רשאי לברך ברכת המזון
אדם שלא יכול לדבר לפני המלך
הוא נחשב שטוי לכתחילה נפסק בשולחן ערוך בסימן צדיק טיטט שהוא לא התפלל
ושהתפילה שלו היא תועבה והיא יתפלל הוא צריך לחזור ולהתפלל זה אחד שלא יכול לדבר בפני המלך אם הוא רשל בפני המלך אז הוא יכול להתפלל לגבי זה 18 לגבי ברכת המזון בסימן קוף פה
היי נפסק שאסור להביא את עצמך למצב של שיכור קודם ברכת המזון ואם קרה תברך למה כי זה מדאורייתא 18 זו דרבנן בטח ערבית שזה רשות אבל אתה לא יכול לעשות משחק עם עם ברכת המזון
אז גם שתו צריך לברך ברכת המזון האם נשים חייבות בעד ללא ידע אתם יכולים להרים גבה על השאלה בכלל
אבל בדור שלנו צריכים להאיר את הכול משום שגם נשים רוצות לעשות עד לא ידע
אז נשים חייבות במקרא מגילה אבל הפוסקים כתבו שבעד לא ידע הם
פטורות והסיבה היא פשוט צניעות זה היה
יכול להגיע למחוזות לא טובים זה לא רק יכול להגיע זה לצערנו מגיע למחוזות לא טובים אז לא מקיימות עד ללאידיים אפשר קצת לשתות אבל לא להגיע עד ללא ידע
השנה אצלנו פורים יום חמישי בירושלים בירושלים פורים יום שישי
יש הרבה שרוצים לעשות סעודת פורים להיכנס לשבת הפ לא כל כך אוהבים את זה על פי הקבלה זה אפילו מופרך בגבי האריז על כתוב שאין לקדש לפני תפילת ערבית אבל בכל זאת בחבד במקור לא חששו לכתבי האריזה על הזה כי האדמור הזקן בשולחן ערוך כן הביא את דיני פורס מפה מקדש
אבל בכל זאת באיזה שהוא שלב ביקש הרבי להפסיק עם זה כי יש בזה כל מיני פרטי ההלכה שהוא ראה שהציבור בהמוניו לא מצליח לדקדק אז הוא אמר תפסיקו את זה
אבל עדיין משפחה ומשפחה עיר ועיר כל האנשים באופן פרטי בבית שלהם שיודעים את ההנחות עדיין מבקשים לעשות את הפורס מפא המקדש מה הם בכללים של פורס מפאון מיד שיגיע בין השמשות של ליל שבת
השקיעה בין השמשות זה תחילת השקיעה השקיעה היא כמו 22 דקות אחרי כניסת שבת שכתובה בלוח 22 דקות- או יותר אז צריך להפסיק מיד לאכול ואז צריך לכסות את כל הפאצ שיש על השולחן ואני מוסיף לא רק את הפאת אלא גם את המיני מזונות שיש על השולחן מזונות אני מתכוון בורא מיני מזונות
ולמה מכיוון שה לדעת האדמור הזקן יוצאים ידי חובה בדיעבד סעודת שבת גם במיני מזונות והסיבה מפני שבברכת על המחיה ועל הכלכלה מזכירים גם שבת אז לכן יוצאים וזה בדיעבד ולכן לשיטתו
אפשר לעשות לחם משנה על עוגות ברעיון מברכים מזונות כמובן
ולשיטתו אפשר לעשות גם כן קידוש ברעיון על מזונות מי שלא יכול לעשות עלייה אני יכול לעשות על מזונות כמו שיכול לעשות על הפער ברעיון עוד פעם אתה יוצא בזה סעודת שבת אז יוצא שכשאתה לוקח את היין הפט רואה בושו זה לא רק הפת של הלחם אלא גם הפץ של מזונות לכן צריך לעשות אותן
זה נקרא פורס מפה אתה פורס מפה מכסה את המזונות שכבר היו על השולחן בסעודת פורד אתה מקדש על הכוס עכשיו פה בפורים זה שונה כן כי אתה כבר שתית יין קודם אז אתה עושה את כל הקידוש בלי לברך בורא פרי הגפן למה כי אתה כבר פטור מבורא פרי הגפן
אתה בטוח הסעודה ואתה גם כן לא מברך המוציא על הפת כי אתה גם כן בתוך הסעודה אז מה אתה עושה רק אומר את הקידוש שותה את היין וממשיך הלאה תפדה וכל
זה לפני הברית ערבית אתה תצטרך לעשות לך שומר שיזכיר לך אבל בפורים זה לא פשוט אתה יודע השומר צריך עוד שומר אז אולי באמת נשים יכולות לעזור בנושא הזה למה
מכיוון שהם הרי אמרנו הם לא בעד הלא ידע אז הם יכולות לזכור אבל הם לא בתפילת ערבית אז איך אתה יכול לתת להיות שומר למישהו שהוא לא בתפילת ערבית
אז היא לא ערבה בדבר הזה שהיא לא שהיא לא שייכת בו אה כן אבל אתה יודע כל דבר שאתה אתה צריך אתה צריך כמו שאומרים מישהו שהוא בעניין שלך
ואז אחרי הסגר אתה עושה את ברכת המזון יש כאלה אני יכול להגיד לכם שהם אוכלים עוד משהו אחרי קידוש שיהיה קידוש במקום סעודה ומיד הם נעמדים במקום אם יש שם 10 גברים תפילת ערבית ולחד הודי וזה וזה ואחר כך לא משאירים את הסעודה אבל אז הסעודה שלהם כבר לא תהיה סעודת פורים כי הם התפללו ערבית
אחרי זה הם כבר לא יכולים להגיד מעל הניסים על סדר אבל לא משנה אני רק נותן את כל האופציות שצריך לקחת בחשבון
+ מילה אחת בנוגע לתחפושות לפני שאני עובר לכמה מילים באגדה אגדה פורים אדם התחפש לדוב
או אדם מתחפש לאדם שמן ויש לו כמה כריות בבטן הוא יכול להתפלל 18 ככה לפני בורא עולם 18 מינכה תראה יש אנשים שמתחפשים מקודם רוצה להתחיל
האם ראוי לעמוד לפני המלך בצורה כזאתי או עם איזה מסכה של מוקיון או איזה משהו עם האף כזה עם משקפיים כאלה
זה לא כל כך מכובד לעמוד ככה לפני המלך נכון שפורים יש כזה עניין להתחפש אבל יש דברים שהם כבר בגדר של זלזול הייתי אומר
אם אתה מחליף את הכובע שלך לכובע שאתה כיפה שלך זה עוד מילא אתה עושה כזה משהו שהוא מעניין אבל זה עוד סביל אבל תאר לעצמך שבן אדם מתחפש לדוב או לחתול
הוא עומד ככה לפני הקדוש ברוך הוא מתפלל פוסקים הירו שזה לא כל כך מכובד אז איך אומרים פורים אבל יש לו גם את יש לו איזה כיף יש לו את הגבול שלו ויהי בימי אחשוורוש אומרת הגמרא במסכת מגילה בדף יוד בכל מקום שכתוב ויהי לשון סער אני לא
מבין אנחנו ואנחנו ימי שמחה ומשתה למה המגילה מתחילה אצלנו ויעי לשון צער מספרת סיפורים אז אל תספר לי סיפורים של עם עם עם סגנון כזה שמתחיל בצער
למה אני רוצה לחדש שהמיליו
היא בחינה של צהל אבל היא בחינה של צער שהוא בחינה של כל ההתחלות קשות זה בחינה של צער שהיא דומה לחבלי לידה הולך לצאת מזה דבר גדול זאת אומרת זה לא צער במיטבו זה צער כזה דבר
שבא ממנו דבר טוב ולכן אנחנו מתחילים את המגילה עם זה ויש לי שתי פסוקים ששני פסוקים שאני יכול להוכיח את זה מהתנך שני פסוקים שבאים אחד אחרי השני
בספר שמואל כתוב ויהי דוד לכל דרכיו משכיל
ויהי כן ויהי בימי החברות לפי הכלל שלך חזל שכל פעם שכתוב ויהי זה לשון סאה לא מובן מה זה ויהיא לכל דרכיו משכיל הוא משכיל זאת אומרת הוא מצליח הולך לו אז למה זה ויהי לשם צער למה אתה מתחיל לשם צער התשובה היא שקודם כל
אם אתה משכיל מתקיים בך מה שאמר שלמה המלך יוסיף דעת יוסיף מחוב ויהי בגלל שאתה משכיל אתה הופך להיות כאוב אני רוצה לשאול מי ממכם מוכן לעבד ככה 60 70% מההשכלה שלו כדי שלא יהיה לו קל כדי שלא יהיה לו צער וכדי שיתקיים בו מאמר העולם אין שכל אין דאגות מי מומכם היה יהיה מוכן להפסיד את זה לא זה אמנם ויהיה אבל אדם לא מוכן להפסיד את זה
כל פעם שאדם עובד ועושה עבודה עצמית של מוח שליט על הלב ויש לו קצת צער בלב הוא דוחק את עצמו הוא נלחם עם עצמו אבל מזה הוא מגיע להיות אישיות גדולה יותר זה פסוק אחד עוד פסוק מיד אחריו כתוב כתוב ויהי שאול או יהיה דודו
ומאוד ברור ויהיה ויהי שאול עוין את דוד זה לשון סער זה ברור אבל מה אומר רשי שם במקום עוין את דוד בשביל הצלחתו אז אתה רואה שהיא פה
זה סמל של צער שבא כתוצאה מהמעלה שלך יש פעמים שבן אדם איך אומרים הוא סובל מן הבריאות שואלים למה מקנאים בו למה מקנאים בונאים הולך לו או ילד דוד בגלל הצלחתו אז זה נכון ויהי זה משהו שהוא צר אבל אחרי כל הצער מסתתר כאן משהו חיובי גם כן איזה שהוא בחינה מסויימת חיובית
ולכן אנחנו בפורים אנחנו מתירים לעצמנו ואומרים את זה טוב שאלה נוספת למה בפורים יש שמחה גדולה עד ללא ידע
במשך כל הדורות בעם ישראל היו הרבה ניסים למעלה מדרך הטבע שאנחנו לא כל כך שמחים ועושים מהם עד ללא ידע בגלל הדס הזה בפרט שפורים זה נס שמלובש בטבע איך אומרים נס סולידי נס רגוע
אז אם ככה למה עד לא ידע כי עדלא זה ההיפך הרגיעה מה הפלא הכל כך גדולה אני רוצה לצטט מדרש המדרש בילקוט שמעוני הוא מדבר על מרדכי על הפסוק ויזעק זעקה גדולה ומרה שואל המדרס שאלה רטורית
וכי הדיוט היה מרדכי שהיה צורח וכיהן הקדוש ברוך הוא שומע לחישות אלא לצווחות אל
מרדכי היה צווח ואומר יצחק אבי מה עשית לי הצווחה שצבח עשו לפניך ושמעת קולו וברכת אותו על חרבך תחייה והרי אנו מכורים להריגה חרב לפיכך ויזא פזעק זעקה גדלה במדרש שונה זה לא צעקה איך אומרים לאוזני הקדוש ברוך הוא הקדוש ברוך הוא שומע בלי צעקות זה צעקה לאוזניו של יצחק זה שיצחק יורה רחמים אז הוא צודק הנה אתה ברכת אותו ושם עושה לנו
צוחות יוצא שהצעקה של מרדכי הייתה על זה שמידת הגבורה שוררת ושולטת בעולם אומר רבי נתן שפירא בעל מגלה עמוקות היה מקובל גדול המגילה נבנית על שם כמו שכתוב במגילה כמו שכתוב במסכת מגילה וראו כל אפסי הארץ את ישועת אלוקינו אי מתי בזמן מרדכי ואסתר ישועת אלוקינו המיוחד בחג הפורים החידוש של חג הפורים זה גם כאשר מה ששלט בעולם שם אלוקים שהוא בגימטריה הטבע עם כל זה היה נס בתוך הטבע זה כאילו שהקדוש ברוך הוא בא ואומר
אל תדאגו בנקים גם כאשר יש מצב של אסתר פנים יש ניסים של אסתר פנים וזה השמחה הגדולה שהקדוש ברוך הוא בכל מצב הוא נמצא איתנו ומגן עלינו ושומר עלינו שאלה
נוספת במגילה לקראת סיום באמצע סליחה ויאמרו עבדי המלך אשר בשער המלך למרדכי מדוע אתה עובר את מצוות המלך ויהי כי אומרם אליו יום ויום ולא שמע עליהם ויגידו להמן לראות היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודי אומר רשים היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודי היהמדו דברי מרדכי האומר שלא ישתחווה עולמית כי הוא יהודי והוזעה על עבודה על עבודת אלילים
אנחנו יודעים שכל מילה ברשי מדוייקת מה זה שרשי אומר
שמרדכי היה אמנו דברי מרדכי ההומר שלא ישתחווה עולמית מה זה העולמית הזה מה זה שלא ישתחי רוצים לבדוק האם מרדכי אומר אמת שהוא לא ישתחרי מה זה
עולמית הוא לעולם לא ישתחרר למה צריך להוסיף את זה זה פשוט לא ישתחר יש ביעור מופלא של רבי לוי יצחק מברדיטשוב בספר קדושת לוי
שהוא אומר שהגזרה להשתחוות לאמן מלכתחילה בכלל לא הייתה חלה על מרדכי
מפני שכשם שהמן היה חשוב הוא היה שר גם מרדכי היה חשוב ולכן ויאמרו עובדי המלך משרתיו כך הוא אומר עובדי המלך הם היו משתחווים מרדכי לא השתחווה באו למרדכי ושאלו אותו
למה אתה לא משתחווה אז הוא אומר להם האמת היא שיש לי רישיון לא להשתחרות אבל תדעו שהסיבה שאני לא משתחווה זה לא בגלל שיש לי רישיון לא לשתחות אלא גם אם המלך יבטל לי את הרישיון אני לא אשתחווה עולמית לא רק במצב העכשווי שיש לי רישיון אלא גם במצב אחר למה
כי אגיד להם מה שהוא יהודי מפני היהדות וזה עבודת אלילים אני לא מוכן לקבל את זה אני לא אעשה את זה אף פעם אז לפי הביוב של רב לוי יצחק רבדי שבמובן מה שחאר שהוא הכניס את העולמית משום שבאמת על הרגע הזה לא הייתה לו בעיה הבעיה היתה לא על הרגע אלא מה קורה במצב שהמלך מבטל ואז יהיה מובן כמו כפתור בפרח ההמשך
ההמשך של ה של ה של ה של המגילה שהם הלכו להגיד למה בתקווה שהמן ילך ויגיד למלך וכולי וכולי
לראות היעמנו דברי מרדכי עכשיו המה אני ארצה לבטל את הפריבילגיה הזאתי של הרישיון המיוחד של מרדכי לא להשתחוות כי גם
מרדכי הוא חשוב יבטל את זה המלך ואז הם יראו האם זה באמת נכון שהוא לא ישתחווה עולמית כיוון כי יגיד להם אשר הוא יהודי שהסיבה שהוא לא משתחווה זה בגלל שהוא יהודי עוד פסוק אז זה מהפסוקים שאנחנו קופלים אותם והעיר שושנצה עלה
ושמך אחר כך ליהודים הייתה אורה ושמחה אתה חוזר פעמיים על השמחה פה גם בפסוק והיו שושן צלאל שמח וגם ליהודים הייתה הוראה ושמחה מה כפל הלשון הזה אז ראיתי פירוש יפה והעיר שושן צהלה ושמח הזה העיר זה קודם כל להוריד את הקדרות והעצבות
שנכנסו בתוך העיר כי כתוב והעיר שושן נבוכה אז קודם כל שהעיר ממה היא הייתה נבוכה אז המפרשים אומרים שהיא הייתה נבוכה העיר מזה שהם כאילו ראו שהקדוש ברוך הוא נותן יד לקליפות ועוזר להם זה לא הסתדר לעם לא יסתדר להם איך הקדוש ברוך הקדוש ברוך הוא ככה
הולך לטובת הרשאים איך יכול להיות דבר כזה אז על זה קודם כל תראו שהקדוש ברוך הוא לא הלך עם הרשעים
הוא זה יותר בעיה מה שנקרא רעיונית לא לא הקדוש ברוך הוא בסוף עשה טוב אל תשאלו על הקדוש ברוך הוא שאלות זה בסדר זה והעיר שושן צהלה וסמך ההיא שמחה בזה שהקדוש ברוך הוא איתנו שמחה בזה שהקדוש ברוך הוא מתברר בסופו של יום
שהוא לא נתן יד כאילו לקליפות כמו שזה היה במחשבה ראשונה אבל הפעם השנייה והיו וליהודים הייתה אורה ושמחה זה פשוט פה התחילה השמחה בלי שאלות תיאורטיות וכל מיני קושיות שמחה לא רק שאני שמח שהקדוש ברוך הוא לא הולך עם הקליפות חלילה אלא אני שמח שמחה פשוטה לכן צריך שמחה נוספת שמחה להורדת הקושים
ושמחה אחרי שאין קושיה זה זה משהו חדש יצירה חדשה נוספת ואני בסוף
כתוב שאמן מן התורה מן ארת הגמרא במסכת חולין מהפסוק המין העץ אשר אמרתי שהציבים לא לאכול לאכול תאכל עץ הדעת שם אמן מן התורה מן אז איך אומרים בשביל למצוא מילים אז מצאת מילה מה הקשר בין המן לעץ הדש מצאתי את המן בעץ הדעת איך אומרים עשינו דילוגי מילים מצאנו אותו
הנה המין אמין יפה מה הקשר בין הדברים כן אז זה הסבר שראיתי דווקא בחסידות זה הסברים שמתיישב יפה בפשט
מה היה הבעיה של אדם הראשון בחטא צדק הקדוש ברוך הוא אומר לו מכל עץ הגן לכל תאכל הכל מותר והוא פותח קודם כל בחיובי מהקול אתה יכול לאכול מעץ הדעת או ורע לא תאכל
בסוף הוא אומר לו מה לא האדם הראשון את כל עץ הגן הוא שם בצד היה רק העץ ההוא שמה מפריע לו הוא לא רגוע
הוא צריך דווקא מהעץ הזה לאכול מה היה המן
כולם משתחררים לך לא היה בעולם אדם שכולם השתחוו לו לפי הפשטוש מלאך בכיפה אז מדובר בכמות אדירה של אנשים אבל
יש רק איש אחד שלו ואיש האחד הזה אומר עליו אמן
וכל זה כאילו זה שכולנו השתעל כולם משתחווים לי וכל זה איננו= זה לא העץ הדעת הלכת שמת את כל העצים בצד שמתת אינך בעץ אחד ועד שאתה לא נרגע על העץ הזה ואוכל ממנו אתה לא אתה חייב כאילו לעבור על על הציווי של הקדוש ברוך הוא אחרת
אתה אתה לא לא מסוגל זה זה זה הבעיה זה הקשר בין האמן לבין עץ הדעת מן התחושה שאתה מוחק את הכל ומסתכל רק על דבר אחד ומילה אחרונה חידה
איפה מוצאים בנס פורים כל המוסיף גורע כל המוסיף גורא כותב
שהחשוורוש הראה לכולם את בגדי הכהונה ולא רק שהראה אותם אלא אפילו לבש אותם בהגעה החסידית שרוצים לבטא את מישהו שלובש הרבה בגדים אז אומרים 8 בגדים
8 בגדים הוא לובש אז הוא עבר 8 בגדים אחר כך הוא מבקש שיביאו את צבאצי בלבוש מלכות אז תחליט האם ללבוש 8 בגדים זה חשוב או לא זה חיתום
אז אחרי שהוא כאילו הוסיף מה שאסור על פי התורה להוסיף זה היה עבירה אסור היה לו ללבוש את הבגדים האלה אחרי שהוא הוסיף בלבושים לבוש את מה שאסור היה לנו ללבוש אז הוא חטא בלבושים כל מי שמוסיף על מה שהתורה מתירה לו אז הוא בסוף גורע או באותו עניין הוא גורע עובר על עבירה הפלך הקדושה צניעות ואולי זכר לזה גם מתחפשים בפורים כאילו הלבוש שמה שיחק תפקיד הלבוש שיחק תפקיד לכל
לכל צד לכל פינה לכל עניין + מילה אחת לשלום בית
ויום מוכן לפני המלך והשרים ממוכן אומרים את חזר אידיוט קופץ בראש אבל המדרש אומר דבר מופלא למה דווקא הוא קפץ ראשון
מה ראה מוכן לקפוץ בעצה תחילה אומר המדרש נורא נוראות על ידי שלא הזמינה את אשתו לסעודת נשים זה היה פשוט סכסוך נשים בין ושתי לזרש ושתי עשתה משתי נשים ולא הזמינה את זה
וזרע גרמה לאמן לכעוס והוא זה שגרם שיהרגו את ושטיה בגלל שהיא לא הזמינה הכל מתחיל גם בכוח זה היה ככה הכל מתחיל בעזרת נשים צריך לדעת את זה
בשקט ושוש שוק כן + דבר שלום בית שאני ראיתי
בתרגום יונתן עוזיאל
שאמן ככה מסביר לאבזות בעליהם בעיניהם באומרם המלך החשוורוש אומר התרגום יונתן מה זה להבזות בעליהם בעיניהם להתגלגל לה מראון קדמון במלאול לתהום חדה עם חברתה אומר בשיחות נשים שאישה מדברת עם חברתה אז היא
התגלגה להתגלג לא התגלגלגה כאילו היא תלגלג על בעלה כשהיא מדברת עם חברתה זה מה שהפריע לה מן אנשים לא מבינות את זה לפעמים אז מה רק דיברתי עם חברה שלי מה קרה קצת פרקטיקה הזה
זה זה זה עצבן שברגע שיווצר מצב כזה שאישה יכולה להגיד מה שבא לה איך שבא לה רק לחברה שלה זה כבר מוציא אותו מהכלים לא נותן לו איפה רואים התקשרו במגילה התקשרו חזקה
בין בין אסתר למרדכי כמה פעמים מרדכי מוזכר במגילה 58 פעמים
והתאי 10 ככה מקובלים אומרים ואת תהיי אסתר נושאת חן בעיני כל רוע החן זה החמישים ושמונה בחינות מרדכי שנמצאות במגילה האירו בתוך אסתר והיא הייתה דבוקה בהם וזה מה שהביא לה את החן בחסד בעיני אלוקים והאדם כשתלמיד מחובר בהתקשרות לרבו אז יש לו סיעתא דשמיא ביתר שאת ביתר עוז+ מילה איש יהודי היה בשושן הבירה שואל רבי אליעזר בן הורקנוס בפרק דרבי אליעזר מה זה איש יהודי לא
היה בשושן הבירה אלא יהודי אחד באקטיב והיהודי אשר בשושן מה זה איש יהודי כאילו הא איש האיש המפורסם אז מה עונים על זה יהודים היו הרבה איש יהודי היה אחד מה זה איש כתוב בחסידות שזה אדם שהוא נמצא במעלת המידות אדם זה מעלת השכל
והיא ואיש זה מעלה את המידות שהאדם שהאדם יצליח להכניס את היהודי את העבודה
השם את ההרגש החסידי את ההרגש של שמחה של מצווה שמחה של תורה שמחה באהבת ישראל להכניס את כל זה לא רק בשכל אלא גם במידות זה היה מרדכי זה היה המיוחד שלו יהודים חכמים ונבונים ומשכלים היו הרבה אבל אנשים שהצליחו לשלב בין האיש לבין היהודים בצורה הכי מושלמת זה היה אחד ומילה אחרונה כולם יודעים שהמגילה מסתיימת ברצוי לרוב אחד כולם יודעים מה שהגמרא במסכת סנהדרין אומרת ורשי מביא על המקום לרוב אחיו ולא לכל אחד
אבל הרבי אומר שמרדכי ידע את זה והוא לקח את זה בחשבון ולמה
הוא לקח את זה בחשבון מכיוון שמה שעמד לנגד עיניו זה הדובר שלום לכל זרעו וכאן הרבי מחדש דבר איום ונורא אם אתה רוצה לדבר לכולם להיות בשלום עם כולם להיות באווירה של לחול עמו לא יכול להיות שלא יהיו לך מנהדים כי אתה צריך לפעמים להיות עממי כזה ולהיות פשוט כזה ולרדת מדרגתך כי אחרת אתה לא תדבר לכולם כדי לדבר לכולם תמיד יהיו לך אויבים ובמרדכי למדנו שבשביל להיות דובר שלום לכל זאת או כדאי לו לאדם שיהיו לו אפילו פרשום ממנו ואפילו מקצת סנהדרין אבל שיהיה לו את איך אומרים את הקונצנזוס הרחב של
ושלום לכל זרעו