ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

הכרת הטוב

הלומד מחבירו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דבור אחד אפילו אות אחת צריך לנהוג בו כבוד 🔹 שיעור בפרקי אבות פרק ו משנה ג

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

הלומד מחברו פרק אחד או הלכה אחת או פסוק אחד או דיבור אחד או אפילו אות אחת צריך לנהוג בו כבוד שכן מצאנו בדוד מלך ישראל שלא למד מאחיתופל אלא שני דברים בלבד קראו רבו אלופו ומיודעו
אני רוצה קצת לספר על הדמות הזאתי של דוד ואחיתופל כדי שאנחנו ניכנס לעניין אחר כך נלמד קצת על הכרת הטוב שמלמד אותנו זווית המלך כאן בפסקה הזו
אחיתופל אפשר לומר
שהוא היה אדם הכי מבריק בעם ישראל בימים ההם הוא שימש בתפקידים הכי רמים הוא היה נחשב כראש הסנהדרין מדובר בבחור ב-33 כשהוא נפטר הוא היה ב-33
זאת אומרת זה היה קודם הוא שימש כיועץ האישי של המלך של דוד
בכל תחום של הממלכה שהיו צריכים משהו לשמוע דוד המלך היה פונה אליו הוא היה ממש שופע ככה
היכולות השכליות שלו לא היה להם אח ורע כל המלחמות שעשה דוד מי שתכנן אותם זה היה הראש שלו היה לו ראש כזה שהתחבולות האויבים אף פעם לא יכלו עליו
עכשיו הטיפוס הזה ככל שהוא היה חכם היו לו חסרונות במידות שלו המידות שלו לא היו מתוקנות הטיפוס היה ממש
רודף כבוד זה כבן אדם עכשיו כשהוא כל הזמן במחשבה שלו הייתה היה זה שהוא צריך להיות המלך והוא היה צעיר מדוד והוא לא היה כזה פופולארי מבחינת המנדט הקהילתי אבל
הוא ניסה כל הזמן איך איך הוא משחיל את עצמו עכשיו שהבן של דוד המלך אבשלום מר עדמו
אז הוא עלה על טרטר
על הטרמפ והוא הלך עם הקושרים דהיינו הלך עם אבשלום הוא עשה חשבון שאם אבשלום שומע לי כל מה שאני רוצה מה מה שאני אומר לו אני מצליח להוריד את את דוד מהכיסא ואחר כך עם כמה טריקים אני אוריד גם אתו שלום ואני נשאר למעלה
זה היה הביטוי יצאת חיתוך על זה דוד בעצמו הטביע משום שהוא התפלל להשם זקלנה את עצת אחיתופל זה התנך שהוא מתאר הוא מתפלל כי הוא ידע שעל העצות שלו אי אפשר מה שממש דוד המלך בורח מירושלים בלי נעליים בגלל שבנו סילק אותו זה הכל היה סביל הוא יכל לסבול את זה
אבל כשאמרו לו אדוננו המלך אחיתופל בצד השני פה הוא נכנס למתח מגע את הא למרות השם את הצד הכי טוב ואתה חייב להעשה עכשיו מה קרה בן האנשים שהיו נאמנים לדיויד היה אדם בשם
חושי
החושי אמר לה בא לדוד אמר אני רוצה לברוח אני רוצה ללכת איתך אתה הולך למדבר אני איתך דוד אני הולך אמר לו מה זה יתן כשתהיה איתי לך חזרה לירושלים ותנסה
ותנסה להתקבל כיועץ אצל אבשלום ותפר את קצת החית האופל וזה בדיוק מה שקרה הם ישבו שניהם במטבחון אבשלום ביחד עם אחיתופל ביחד עם חושי
ואחיתופל נותן כרגיל העצות שלו שתמיד היו מוצלחות והוא נתן עצה כזו הוא אמר בדיוק לאן תלך ומתי זה תוכל להרוג את דוד אומר לבן הוא אומר תוכל להרוג את דוד וזה באמת היה ככה אם אבשלום היה שומע על העצה של אחיתופל בעת האי הוא היה מקבל את המלכות בידיים כפרי בשל אבל נכנסה בו רוח שטות שטות אולי רוח טהרה
ה תפילה של דוד יצרה את אותו מלאך שבא ובלבל אותו והוא דווקא שמע להצעה של חושה הערכי וזה בעצם גרם עכשיו מה קרה אחיתופל ידע הוא כל כך בטוח בעצמו הוא ידע אם הם שומעים לי יש סיכוי שאני אהיה פעם מלך
הם לא שמעו לי זה ברור למעלה מכל ספק שהם ייכשלו הוא ידע שאבשלום ופמלייתו ייכשלו כיוון שכך אז מה יקרה דוד המלך יחזור חזרה לכסא אז הוא תולה אותי או ברח והוא במקומץ קטן מאוד של אנשים כל הכל נשאר בירושלים והם השתלטו כמו שאומרים על ארמון המלוכה ארמון המלוכה עם העבדים
עם הכל נשאר בירושלים ובמי בורח כגולה קטנה של אנשים מה שגרם בסוף להצלחה של אב של דוד זה משהו ניסי שאבשלום נתלה השיער שלו באלה כמו שידוע והוא מת מעצמו בדיוק כך זהו
אז כשהכיתופל קלט שאת העצה שלו לא קיבלו הוא ידע שדוד ינצח
כבר לא היה צריך יותר הלך התאבד הוא ידע שאין לנו סיכוי וכאן בעצם אנחנו מתחילים לאיך שאני מכירים את הדמות הזאתי אנחנו רואים את האדם החכם את הגאון את הגאון עם המידות הרעות ואיך שהמידות הרעות בעצם מכשילות אותו הרדיפה של הכבוד שהוא רצה את המלוכה גרם לו בעצם ליפול וליפול בגדול
אז
מה מה
הכבוד
הגדול של דוד המלך
רוחש לו זה
מפתיע לדוד המשיך לכבד אותו עד יום מותו זאת אומרת דוד העריץ את את השכל שלו את המיוחד שבו הוא קורא לו רבי אלופים יהודה עכשיו אם דוד עשה את זה דוד עשה את זה אבל חכמינו החליטו לכתוב לנו את זה בפרקי אבות זאת אומרת שהם חושבים שאנחנו גם צריכים ללכת בדרכו של דוד
וזה מפתיע כאילו מה מה מה זה ללמוד מאדם שני דברים בלבד
כמו שקראנו ומדוע דוד כיבד אותו על השני דברים האלה שהוא לימד אז פה בוא נשמע קודם כל מה הם שני הדברים הללו שהכיתופל חידש לדוד במשנה שלפניכם לא כתוב מה הם הדברים הגמרא מספרת מה הם הדברים
דבר אחד הוא אמר לו אל תלמד אף פעם לבד תשב בקבוצת בקבוצה לפחות עם עוד אחד שאתה לומד איזה שהוא דבר אתה יכול בשיבוש השכל שלך להבין דבר לא נכון שאתה מדבר עם עוד אחד אז הוא מאיר את תשומת ליבך הדברים שאתה לא שמת לב זה עצה אחת שהוא נתן לו
והעצה השנייה זה שהוא ראה פעם זווית נכנס בגב זקוף לבית הכנסת הוא אמר לו שהקדוש ברוך הוא שונא גבנים וזה לא יהיה מוצלח אם אתה אם אתה רוצה סייע אתה מריבונו של עולם
שאתה תהיה איש גאה לכן בבית הכנסת עם ראש כפוף לא עם ראש זה מה שאמר לוי דוד קיבל את מה שהוא אמר עכשיו הבעל שם טוב מתייחס כשהוא למד את הפרשה הזאת של דוד ואחית אלא הוא מתייחס למשנה הזו אז הוא שואל מה זה שדוד המלך למד מהחיתופל שני דברים בלבד
הניסוח בתורה הוא מאוד מדוייק שני דברים בלבד מה אתה רוצה למעט תגיד שני דברים אז אני יודע שזה לא שלישי ולא רביעי ולא חמישי מה זה הבלבד
אז הוא אומר משהו רעיון מבריק הוא אומר כל דבר שאתה לומד מה שאתה שומע מה שאתה רואה כל דבר יש לו פריון מסוים בעתיד שלך בחיים אתה שמעת איזה שהוא רעיון ונשאר לך באיזה שהוא מקום בשכל במשך השנים מתחבר לך עם הרעיון הזה רעיון נוסף רעיון שלישי רעיון רביעי וכולי אבל ישנם רעיונות וישנם דברים כאלו שהם נקראים רעיונות עקרים
מה זה עקרים שאין להם אפשרות של הפנייה הם לא הם לא מתפתחים הם נשארים להם המשכיות הם נשארים כמו שהם משהו סט אני אתן לכם דוגמה למשל אם אדם לא יודע איך אומרים קומקום באנגלית הוא יודע את המושג קומקום הוא יודע הוא יודע מה זה הכלי הזה אבל הוא לא יודע איך אומרים אותו בשפה מסויימת במישהו ומלמד אותו איך להגיד את זה כדי שהוא יוכל ללכת לחנות נמצא בארצות הברית אז הוא ידע איך לומר אתה היית את המוצר הזה שאותו הוא מבקש
יש איזה שהיא התפתחות מיוחדת שכלית שמתפתחת מזה שהנקתי לך את הידיעה איך אומרים קומקום בשפה הזו השפה אחרת לא
כי את הקומקום
ידעתי מה הוא מה אתה חידשת לי איך מנסחים את זה בשפה הזו אחרי שלמדתי את זה אז אני נשארתי עם המילה החדשה שלימדת אותי לימדת אותי אבל לימדת אותי מילה אחת חדשה ושזה התפתחות אין התפתחות על דרך זה אומרת התנה מה שלימד
דוד אחיתופית דוד היה יודע היה משהו כזה שלא מתפתח הלאה ולא ולא לא זורמים עם הידיעות הנוספות שבאות ממנו כתוצאה ממנו
המיוחד לפי זה בדוד המלך שהוא היה מסוגל כשמישהו אמר לו איזה שהוא רעיון או הוסיף לו איזה שהוא מידע וידע להעריך את מה שנתנו לו מכל הלב בכל הרצינות עד הסוף זה נקרא חכם אמיתי חכם אמיתי זה אחד ששוכר חוכמה וגם אם אתה נתת לו רק שופציק קטן מאוד של היגיון או של הסברה הוספת לו משהו שהוא לא ידע קודם הוא מעריץ אותך ומעריץ אותך עד בלי די זה התסמונת למדתי מחיתופל רק שני דברים בלבד
ועם כל זה כל הכבוד כל הקרדיט הכל זה בעצם מה שלימדה אותנו המשנה שלפנינו זה מה שיצא מפני שאנחנו רואים שזה אתה רואה שזה מונח בספר שלפנינו דוד המלך היה לו אפשרות למחוק את זה שזה לא לא ירשם לדורות הגדולה של הכי טוב כמו שנהוג בזמן שלנו שיש מישהו שלא מסדר
למלך וזה למנהיג הזה פשוט מוחק אותו מוריד אותו הוא לא עשה כלום הוא לא עזר למדינה הוא לא תרם הוא לא זה אבל דוד השאיר אותו פה זאת אומרת שגם אחרי כל מה שהוא עשה לו עדיין העריך אותו אז מה הוא העריך שלמדתי ממנו שני דברים איזה שני דברים דברים שאין להם פריון
עכשיו פה מה שאני רוצה קצת להתרכז איך אתם מבינים דבר כזה סתם אני אני מספר לכם עכשיו שיכול להיות האדם הכי מבריק בעם ישראל
שהמלך מתייעץ איתו כל הזמן ובכל זאת הוא לא למד ממנו יותר משני דברים זה
קצת קשה להבנה
דבר נוסף זה שחכמינו אומרים לנו על האישיות הזאתי אחיתופל אני מדגיש אני לא מלמד אנחנו לא לומדים עכשיו איזה שהוא היסטוריה אני רוצה להביא את זה למשהו עכשווי שקשור אלינו אז אני רק בונה את זה על אחית חכמינו אומרים אחיתופל כל החוכמה שלו שהוא
רכש הייתה מן השפה ולחוץ מן השפה ולחוץ כמו שאומרים שטחי חיצוני לא לא לא פנימי לא חדר בתוך העצמות שלו החוק
משהו למד הוא לא היה מחובר לזה היה הכי כשרוני ולא מחובר עם כל העניין כל הנושא לא נוגע לו ככה חכמנו אומרים עליו עוד דבר שהוא מאוד מפתיע שחכמינו אומרים שאדם שחוכמתו לא
קודמת לי שהראת חיט שלו זאת אומרת המידות שלו ההנהגה הפוסרית שלו לא קודמת לחוכמה שלו אז החוכמה שלו לא מתקיימת זה גם כן עם רע שככמים אומרים בפרקי אבות בעצם מה שאני רוצה לשאול מה זה החוכמתו מתקיימת לא מתקיימת עומד לפניך גאון אחיתופל אף אחד לא יכול עליו
המלך בעצמו מפחד ממנו המלך יודע שאם אחיתופל נמצא במיוחד במחנה של אבשלום אז המלחמה אבודה ואתה בא ומספר לי שכיוון שהכיתופל לא היה טיפוס ירא שמיים זאת אומרת לא הייתה לו יראת אלוקים
אז החוכמה שלו לא מתקיימת לא היה בעל מוסר בדיוק זה המילה הוא לא היה בעל מוסר אז כיוון שהוא לא היה בעל מוסר אז חוכמתו מתקיימת למה אדם גאוני גם הם רוצים להגיע לאיזה שהוא
שאתם תסכלו להשתתף להגיד אם אתם מבינים אותה אם אתם מסכימים אולי יש לכם מה להוסיף הרעיון התורני שעומד מאחורי זה זה כלל אחד בשורה אחת
התורה טוענת שיש
הבדל בין אדם כשרוני לבין אדם שהוא יוצא יוצר
מה שנמצא מה שנקרא בעברית מודרנית ממציא יש אדם שהוא גאון וזה היה אחיתופל
שיש לו יכולת קליטה מאוד מהירה הוא גם זוכה כל מה שהוא לומד
וכמו שאומרים מבריק
אבל אחרי הכל החוכמה שלו לא= הרבה זה דבר מבחינת מידות
אני עכשיו מנסה לעלות על בעייתיות בשכל בעצמו לדעות מידות
הרבה מאוד חכם היה חכם אבל אבל גם פה במשניות במשנה שקראתי מי שאין לו מידות החוכמה שלו לא מתקיימת אז אנחנו רוצים להבין איפה היה החיסרון של חוכמתו של אחית מידות שלא היה לו כבר שמענו אבל איפה בעיה בחוכמה
אז התורה טוענת שאדם שאין לו מידות הוא יכול להישאר כל ימי חייו מבריק
אבל כושר יצירתיות והמצאה לא יהיה במילים
אחרות
יש לשכל גם פריה
ורביה יש לי רעיון אחד אני ממציא מהרעיון הזה שלישי ורביעי לווא דווקא שיש לו אנחנו יודעים גם היום במציאות שישנם אנשים שהם יותר גאונים מאספים
הוא משתמש הרבה בחומר וידע שאחרים יודע להגיש את זה כמו מה זה אגרטל אגרטל יפה מה זה האגרטל יפה אגרטל יפה זה שאתה הלכת וכתבת את הפרחים
מהשתלה מהשדה ואתה יודע לפזור אותם במקום המתאים עם מיזוג מתאים ולומדים את זה
אז עכשיו השאלה היא מי שיודע
לשזור את להתאים את הפרח במקום זה אומר שהוא יודע גם לשתול פרחים או גם כן גידל פרחים
לא לא בהחלט אז להמציא זה לשתול את הפרח ולגדל אותו המצאת משהו בריאיון
אבל לסדר אותו באגרטל יכול להיות שבא מישהו
אחר שעשה את זה הכוח של הכי טוב היה לקחת דברים שאחרים אמרו ועשו לחזור לקלוט אותם מהר אבל המצאה זה לא היה לו
הפיריון פריה ורביה בשכל זה לא היה לו עכשיו מדוע זה ככה וככה זה כל אדם ככל
שהאדם המידות שלו יותר מתוקנות זאת אומרת
ככל שהאדם הוא יותר בטל יש לו יותר זכות לגלות תעלומות חוכמה בכל תחום שבו הוא מתעסק
יש אני אסביר יש גם
בתחום המדעי מדברים על זה הרבה שהחוכמה מאין תמצא
גם אדם כמו
אלברט איינשטיין שהוא היה עם
אדם היה אדם עם תדמית עצמית מאוד נמוכה גם בגלל שהוא היה קטן קומה הוא כותב את זה על עצמו גם בגלל שהוא היה קטן קומה וגם בגלל שהוא נולד כי ילד דיסלקט וגם בגלל שהוא היה לו עוד כמה וכמה בעיות חברתיות לא קלות הם הביאו אותו למצב שהוא רוצה להוכיח לעולם מי אני אז הוא התיגע הרבה מאוד וגרם המצאות שעד היום אנחנו עדיין
לא עדיין לא עקפו אותו ביכולת המיוחדת
לא משהו גילה
הסיבה לכך זה הביטול שהיה לו הרגשת האפסיות שהייתה לו ככל הוא היה מיוחד בתחום ההמצאתי דווקא ההמצאות שלו יוצאות דופן ככה זה
טוען את התורה כל תחום שהאדם עוסק בו הוא הופך להיות פרה ורווה בו כאשר הוא לומד אותו עם ארקנת ראש ועם ביטוי וכאן זה הקשר שבין השכל ללב לפעמים אנחנו אוהבים לעשות את המיתוג דווקא אנשים חכמים אנשי שכל אנשי מדע הם אוהבים ניתוק אני רציונל עזוב אותי מהלב
אם אז פה יש איזה שהוא חיבור רחמנו מלמדים אותם שיש חיבור בא לנתק בין השכל לבין הלב שבהתאם לגובה הלב שלך ככה המח יהיה פתוח זאת אומרת יכול להיות שיש לך כישרונות טבעיים מולדים הם יעזרו לך לקלוט מהר ולזכור את מה שאתה לומד אז תהיה הטורקי שיודע לעשות מבחנים ולגמור את התעודה מהר ולקבל משרה אז יהיה לך גם כסף וגם כבוד אבל אנחנו עדים לכך לא יודע אם אתם נתקלתי
אני נתקלתי הרבה מאוד פעמים גם ברופאים וגם בעורך דין וגם++ אנשים בעלי משרות גבוהות שלפעמים אני מסתכל אני אומר אני בכלל לא מבין מה הם עושים כאן במשרד עוד רופא כזה לא צריכים סנדלרים עוד עורך דין כזה ואני לא יודע איפה השכל שלו נמצא אין לו שכל יש לו זיכרון ועם הזיכרון הוא קיבל תעודת העורך דין שבו אבל כשזה מגיע למשהו במידה הייתה לו כשזה מגיע למשהו מפולפל קצת צריך להפעיל את הראש כמו שאומרים ולנתח
אומרים לעלות ולפרש וזה כבר אין לו ואז הוא עומד בפני השופט והתיק שלך מאבד את את הערך ואתה לא מבין למה אז זה זה זה היה הכי טופל וזה קשור עם הלב עם הלב שלך הוא גבוה אתה מרגיש שגבהות אז זה באמת יש לזה גם מעלות
אבל יש לזה גם את החיסרון שכושר ההמצאה הוא ירוץ אני ראיתי הרבה פעמים אנשים שהם היו קושי בלמידה היה להם נערים ילדים קושי בלמידה ממש מגיל קטן היה להם קושי בלימוד האותיות עד שהם זכרו את האותיות עד שהם תפסו שהם יצרו מילים עד שהם למדו לקרוא עליהם מאוד מאוד קשה ואני מדבר אנשים שהיה להם רצון רצון כן היה והשאלות שהם שאלו היו ממש מפתיעות זאת אומרת הילדים המבריקים שבכיתה לא שאלו שאלות כמו שהילדים קשיי ההבנה האלה
הלמידה הייתה להם בכל זאת הם שאלו שאלות עמוקות הצטיינו בעומק השאלות שלהם
ואני פירשתי את זה לעצמי שכאשר בן אדם קשה לו אז הוא מרגיש צורך להתחבר רגשית לטקסט הזה שאותו הוא לומד לכן ישנם אני אומר את זה בכאב דווקא מה שנקרא העולם המודרני שלנו אני חושב שהוא קבר וקובר הרבה מאוד פוריות מחשבתית בגלל שהוא החליט וזה מעולם לא היה ככה שכדי לקבל תעודת איקס
או משהו אתה צריך להוכיח ידע אינסופי שאתה מסוגל לכתוב בשעת המבחן הוא נותן בסך הכל קרדיט לקהל מאוד מאוד מצומצם של אנשים שהם טיפוסים של
כן או שפשוט נכון או במוח צילומי שזוכר לרוב האנשים הממציאים אין להם הרבה זיכרון לרוב מכיוון שהמוח שלהם יותר עובד על העמקה של העניין כן ואז וגם כן מי שלמד קצת איך שעובד המוח יש כמה מוחות יש מוח החוכמה יש מוח הבינה ויש מוח לדעת מאחורה כל מה שקשור עם זיכרון קשור עם חום ואש כי זיכרון זה צריך לפרק פרט+ פרט+ פרט+ פרט ולזכור פרט אחרי הפרט בצורה מסודרת זה תפקידה של האש
האש לוקחת גזר עץ ומפרקת אותו מפרקת לפרקת מפרקת מפרקת את 4 היסודות שלו המוח של היצירתיות הוא מוח המוח המים זה המוח החוכמה זה כמו בוץ שאתה מחבר עם המים ביחד ויוצר איזה שהוא כד חרס איזה שהוא דבר חדש המוח הוא מדבק
היצירתיות היא מחברת ואילו הזיכרון הוא מפריד טבעו להפריד אז לכן בדרך כלל זה כבר קדמוננו אמרו את זה לא יימצא אדם שהוא גם זכרני מופלאג בזיכרון משהו עולמי והוא גם ממציאם עולמי כי זה פשוט
סתירה זה לא יכול ללכת ביחד רוב האנשים הם ממוצעים יש להם גם מזה וגם מזה השאלה כמה מה יותר ממה
כאשר האדם הוא מאוד מאוד מאוד גאון אומרים בבדיחה שהיום אנחנו קוראים גאון זה גאון ניצח את המחשב בבקיות והמחשב ניצח אותו בהבנה עוברים את זה בבדיחותה המחשב אין לו
שכל אף אחד
לא יכול לנצח אנשים מסיימים כי היום נתפס אצל האנשים שגאונות זה זיכרון מתי זה מגיע לשטח שמתי האנשים כמו שאומרים נופלים מהכיסאות
כשמגיעים לתפקיד בפועל ממש לא לעידן המבחנים באוניברסיטה כשהם מגיעים לתפקיד ממש פתאום אתה רואה הבן אדם יבש לחלוטין הוא לא יודע להחזיק את הזה הוא לא יודע להפעיל את זה הוא לא יודע לפתור בעיות הדבר העיקרי בכל תחום שהוא ברפואה במשפט בהוראה בכל תחום זה פתירת בעיות ופתירת בעיות זה מן משהו שזורם כל הזמן הוא דבר חדש
שנוצר עם החיים ואתה צריך להקיש מתוך הלמידה לדבר חדש ותמיד זה הרכבתי זה לא זה לא כתוב במפורש ככה בחומר אתה צריך קצת לשנות קצת והרבה מאוד הייתי אומר אפילו שני שליש או
אפילו 80% מהאנשים שיושבים לא יודעים לעשות את זה מה קורה האנשים שהיו אמורים לעשות את זה והם בעצם לא היו צריכים
את כל המסה של החומר הזה עליהם כי כי הם בלי זה היו יכולים לעשות את אותו את אותם תוצאות האנשים הללו נפלו באמצע הדרך באיזה שהוא מבחן שתיים וסמסטר שתיים שהם נפלו והתייאשו ואז הם הלכו לאיזה שהיא עבודה משהו שולי יותר עושים את הכסף שלהם אבל כמה בראש ויושבים לא יודע לא רוצה להגיד את זה ביידיש אומרים על טאיש אומרים בוא לכן היום ביס בעברית אומרים זה בוק בו זה טאי טיס אין לו שכל אנחנו יושבים בראש כל מיני
בגלל שהיכולת החליטו שאתה צריך לעשות מן ספר תעודה בשביל זה מעלות יש בזה הרבה חיסרונות אני מבין שאין דרך אחרת כמו שאומרים להוכיח אלא שהאדם פשוט התעמת אותו אחד שיש לו את הכישרון הוכיח את זה לזולת אז זה פשוט דורש מאמצים יותר מאלה ששכל יש להם זיכרון יש להם שצריכים קצת יותר להתאמן קצת יותר לזה יקח להם הלימודים קצת יותר בקושי אבל אחר כך הם הפכו להיות הפכו להיות
מה שאומרים השולטים בכיפה ככה רואים את זה בפועל אני זוכר שהייתי ממש צעיר והלכתי מבית הספר לרופא רופא כללי
רופא מוצלח מאוד
ודיברתי איתו לא יודעת כמה זה מעצבן רופאים ומדברים על רופא אחר כאילו אמרתי לו שכשאתה לא היית הלכתי להעיר הלכתי אז הוא אומר לי מה היא
היא רואה בכלל היא מבינה זה המילים שלו היו היא מבינה ברפואה כמו שאני מבין במעבורת חלל אז מה זה לא אבל סליחה אמרתי לו אני ראיתי אצלה בחדר תעודה מאוניברסיטה שאתה היית
זה בארצות הברית שלהם למדו אותה תעודה זה רק תעודות יש לה הרבה הוא באמת היה מיוחד כי כי בכל תחום שנתקלו בזה תמיד לקחו אותו גם היה רופאיר מאוד נחשב
היה בטיפול נמרץ ומנתח ואז חגג על הרבה דברים ביחד זה היה מוצלח מאוד אז הוא כאב את הכאב הזה של ואני זוכר הוא היה יושב
לא תמצא אצל רופאים דבר כזה אולי אצל רופאים הוא היה יושב עם ספר והוא רפואה בלתי
בין תצליל לציין הוא חטף עוד כמה שורות לא ראיתי את זה אף אחד אז באמת אני לא ראיתי
וכל הזמן אני רק רואה
השתדרג כל הזמן במיוחד היה טוב על כל פנים זה
זה זה נקודת החיסרון הייתה של החיתופל וזה בא מחוסר הביטול שלו וזה דבר שניתן לתקן גם כן כאשר אדם לוקח על עצמו וקצת תיקון של מידות אז זה יכול לשפר גם את הלמידה זה בעצם המסקנה שאנחנו רוצים להביא שזה דבר
ויועיל לו גם כן בשכל שהוא לומד  נוספת
דוד המלך קורא לאחיתופל כמו שקראנו רבי אלופים יהודה וזה משהו כזה ששייך לכל החיים כי אם קורא אותו רבי אז רבי אתה רבין אמרת שלמדת ממנו שתי דברים בלבד והדגשת ששתי הדברים שלמדת זה דברים מסוימים שאין
להם פריון ואני עכשיו מוסיף פרט כיוון שהאיש שיצר את הרעיונות זה עוד חידוש כשאיש יוצר רעיונות הוא עצמו איש לא פורה אז גם לרעיונות שלו אין פורנו אני לא יודע איך איך איך זה במציאות אבל יש היום קורס ללמוד איך לדבר ולומדים קצת סיקות ולספר סיפורים ותגיד ככה ותעשה ככה תבנה את העניין ככה לומדים ובפועל ממש יש דברים לא ברורים למה יש מרצים מסויימים באוניברסיטה שעובדים עם כל הטקטיקות
ואפלה השיעורים ריקים ויש אנשים שעובדים כמעט בלי טקטיקה והשיעורים אצלהם מלאי זה זה זה הנקודה כאן ברגע שאתה נותן דברים אתה עקר במובן הפריון המחשבתי הדברים שלך הם כאלה
אנשים מרגישים שאני לא יוצאים כלום אני לא יכול להמשיך את הרעיון הזה הלאה אני לא יכול לחיות איתו ולא נותן לי תועלת בשום דבר אז הייתי פעם אחת אין לי מה לעבור עוד פעם זה לא זה לא
הם לא יודעים להגיד את זה במילים שאני אומר אבל הם קוראים לזה לא דיבר אליי קוראים את זה ככה מה זה הוא לא דיבר אליי אז הוא לא אמר את זה מה זה הוא לא דיבר אליך מה הוא מנתח מה זה לא דיבר הוא אמר רעיונות הוא לימד והוא אמר תוכן מה זה הוא לא דיבר אליך
למה לא להתחבר הרי אתה גם בן אדם וגם הוא בן אדם שניכם בני אדם לשניכם יש מוח זה זה מה שאני רוצה להגיד ברגע שאדם מגיש את הרעיון באופן כזה שהוא לא מצליח להדביק אותו למוח של השני אז לשני לאדם שמקשיב בשום פנים ואופן לא יהיה פריון מהרעיון הזה והאדם רוצה שיהיה לו פריון
זה
הטבע של אדם הוא
רוצה שיצא לי תועלת שמע באתי לכאן שיהיה לי איזה שהיא תועלת ממה שבאתי אם לא תהיה לי שום תועלת לא עבור אף פעם זה טבע
זה האדם
ולכן מה שאתה רואה שאני מדבר איתו לא לא יוצא מהדיבור איתו שום דבר לא יוצא כלום אני מדבר על כל ישר תקוע אדם ניגש לאיזה אדם
שייעץ לו ויפתור לו בעיה הוא שומע אותו איך אומרים הגדוד
ליסנר הוא מקשיב מצויין והכל בסדר בסוף מה אמר לך שום דבר אז אני לא מה זה יתן לי או שהוא נתן לי איזה שהיא עיצה שאני רואה שזה לא לרמה של מה הוא לא תפס את הבעייתיות שיש לי הוא לא המשיך יד לא הרבה יותר מה הסיבה שזה
עקר זה נעצר באיזשהו מקום אז
דוד המלך יש לו רעיונות שהוא קיבל מהחית עופר שני רעיונות עקרים והוא ממשיך לקרוא לו הרב שלי מה זה אתה לקחת עקרים והבאת מהם ילדים אמרת שאי אפשר להמשיך את הרעיונות האלה מה אתה קורא לו הרב שלי
אני חושב שדוד המלך לימד אותנו זה דבר שאנחנו יכולים באמת לקחת הביתה הוא לימד אותנו איזה שהיא איזה שהיא תובנה
איך להסתכל על כל
דבר שאתה חווה גם כשאתה נתקל באדם עקר כזה
הרעיון ביסודו שאני הולך להגיד אמר הבעל שם טוב בעל שם טוב אמר
איזה הוא חכם זה משנה איזה הוא חכם הלומד מכל אדם
למילים איזה חכם הוא לומד מכל אדם טוב מישהו לומד מכל אדם כל אדם הוא מלמד יש אנשים כאלה שלא יודעים ללמד כדי ללמד צריך כישרונות צריך לדעת איך לעשות את הרעיון שאמר הבעל שם אתה אומר כך
בעבר היו כלים שהיו קוראים להם ניל הכלי היה נקרא נייר לא היה פרופ' היו לוקחים מן חרס כזה או בצד אחד שיכנס אוויר שהאש שלא תיכנה ומצד שני
מכילה הייתה יוצאת יוצא מן שמן זה דוזיק הכלי עצמו היה נקרא נר כתוב הפסוק נר השם נשמת אדם האדם יש לו גוף ויש לו
נפש
גם לנר יש את האור ויש לו את הכלי שמחזיק את העור הנר עושה פה הכלי יוצר תנאי
מכאן אמר הבעטות זה רעיון נפלא שאולי אחרי
שתשמעו אותו תוכלו להבחין מה קורה לכם בחיי היומיום שאתם נתקלים בכל מיני אנשים מה הבעל השם טוב כל אדם יש לו את שבו זה הנשמה שבו אבל יש לו את הגוף הגוף זה כולל המידות הרעות הכל האף ההגשמה
שלו והנר מצד אחד והוא מטיל צל עליך על דלת אמות שלך זאת אומרת כל אדם שאתה מתקרב אליו קוראים לזה היום בשפה המודרנית אנרגיות אבל אמר את זה כבר הרבה לפני שדיברו על אנרגיה עוד לפני שידעו את המושג בכלל כשאתה מתקרב עם איזה שהוא בן אדם אתה מרגיש
משהו זה בגלל הצל שהוא זרק מהאישיות שלו 4 אמות קדימה כתוצאה ממה שהוא מקרין יש צדיק ויש אדם שאינו צדיק יש צדיק ויש רשע הצדיק מקרין את האישיות שלו 400 קדימה לכן שאתה עומד במחצה של צדיק אתה רוצה להיות צדיק
אתה מרגיש שאתה רוצה להיות צדיק שאתה עומד בארבע מאות שלו רשע מחדש הבעה של טוב פתאום נופלים לך מחשבה
של רשע של פשע של
של גניבות של דברים שמעולם לא היו באופי שלך יש לך שותף
חדש שהכנסת לעסק
משום מה תמיד לידו יש לך מין רעיונות של פויל אשתי של דברים מתחת לשולחן של איך לעבוד על אנשים איך לרמות איך זה איפה שם זה בגלל שהוא כזה מוכן עליך עכשיו מה שקרה זה שהרבי הוסיף צעד אחד קדימה על התורה
הזו של הבעל שם טוב רבי אמר ככה אם אתה משהו לא מבין יש לך איזה שהוא בעיה שאתה צריך לפתור אותה לא מבין תעמוד בארבע אמות של בן אדם שכן מבין בנושאים האלה ואתה בלבד כבר תצליח לפתור את הבעיה
מעניין למה מה עומד מאחורי זה כי הוא מטיל צל של האישיות שלו
בארבע אמות שלו ואתה יכול באיזה שהוא שלב
להתחבר לזה עם לפתור את הבעיה בכוחות עצמך את כאלה אומרים אני
רוצה לשבת לידך
במבחן הם לא יודעים מה שהם אומרים הם חושבים שאתם רוצים להעתיק לא להעתיק אסור אבל שאתה יושב ליד בן אדם שיודע זה השראה אתה כן מקבל אז זה מסיים הבעל שם טוב את התורה שלו מהצדיק לומדים מה להיות
אבל כשאנחנו נאלצנו להיות בארבע אמות של אדם שהוא לא צדיק והוא מטיל עלינו את הצל הזה שעליו אני דיברתי אז אנחנו לומדים מה לא להיות בלשונו של הבעל שם טוב יש סור מרע ויש עשה טוב מהצדיק אנחנו לומדים את העשה טוב מהרשע אנחנו לומדים את הסור מרע דוד המלך אני לא צריך להגיד שהוא לא היה טיפש כי הוא לא צריך את האישור שלי
והוא
עמד בדלת אמות של אחיתופל הרבה זמן הוא ידע טוב מאוד
מזה אחרי הוא קלט
טוב מאוד מי הוא והוא ידע שאחיתופל הוא לא בעל פריון ולכן דוד המלך קרא לו רבי אלופים יהודאים כי אתה לימדתי לימדת אותי מה לא להיות לימדת אותי איך בן אדם שהוא מלא באגו
ומלא בזה באנוכיות רק על עצמי לחשוב
איך
הוא לא מצליח אני רואה אותך אני רואה מה זה חוסר הצלחה וזה בא לידי ביטוי שאתה אמרת בהתחלה אתה באמת נפלת על זה מיד לפני שהתחלתי לדבר אתך
אומר
לדוד אל תתגאה כשהוא סייווה זה לא רק זה גם הוא אומר לדוד על תלמד לבד תלמן תמיד הם חברותה החברות המתקן שלא תטעה
אחיתופל היה אדם שסגור
על מה שהוא חושב
בצורה הכי חזקה והאגו שלו כדי לשבת עם חברות אתה צריך קצת להוריד את האגו שלך לתת אפשרות למישהו להביע דעה אחית זה בן אדם שרק האגו שלו עמד לפניו היה בדיוק ההיפך אבל להגיד את זה לדוד היה מסוגל הבר שאתה אמרת את זה סימן שגם אצלך יש משהו את זה הוא לא חיבר עד סוף ימיו וזה מוכיח את חוסר הפיריון שלו הוא לא הפרע בין הרעיון לבין האישיות אפילו בינו ובין עצמו רעיון לחוד מאזין לחוד
אני לחוד ומה שאני חושב לחוד זה היה הטיפוס מספרים על איזה אדם שהיה בהתחלה גומל חסדים מכניס אורחים אדם טוב אני גדול
היה לו צדיק שהיה מחובר אליו צדיק בירך אותו הוא נעשה עשיר גדול מאז שנעשה השיר גדול לא מכניס את הכורכים הביתה כלום יבש באו והלשינו לצדיק שהתלמיד שלך הפך את עורו הצדיק החליט שהוא בא לעשות ביקור פתע בבית של האני שהתעשר נכנס הביתה והוא רואה באמת את חדרים גדולים שטיחים מקור לקסף לזה אושר גדול
ובעל הבן כבוד הרב יש לי פה או יש לי אישה והצדק שותק עד שהוא הגיע לחלון מסתכל דיבר חלון הסתכל
האשיר עומד מההיצע לא מבין מה מה הוא מסתכל שם אחר כך הגיע לויטרינה היה שם ראי גדול
מצופה במסגרת של דבר אז
הצדיק עומד ליד נרים ומסתכל
חוזר עוד פעם לחלון אז
הוא אומר לו תגיד לי יעקב ממה עשויה השמשה של ה של החלון זה זכוכית אני חושב הצדיק הזה לא יודע מהחיים שלו אין זכותי
טוב
אז למה אני יכול לראות דרכה
הוא אומר זה זכוכית זה ככה שאין משהו שמכסה זה רואים שקוף
חוזר חזרה לראי אומרת לו תגיד יעקב ממה עשוי עשוי עשוי צפוף וכולם יודעים
אבל אתה אמרת לי קודם ששמה הזכוכית אתה הראית לי אנשים ברחוב עכשיו אני מסתכל פה אני רואה את עצמי או כבוד הרב אתה לא יודע אני מאחורה שכבת כסף דקה
ואז אתה רואה את עצמך לא אני מתחיל להבין שהיא שכבה של כסף מאחורה אז רואים רק את עצמך הרעיון הוא זה שבכל אגו זה לא זה לא רק כסף זה בכל אגו שהבן אדם מונח מונח בעצמו אז הוא רואה רק את עצמו אצל אחיתופן זה בדיוק הייתה הבעיה הוא היה מונח בעצמו ברגע שהאדם מונח בעצמו אז הוא לא רואה את הזולת
הוא לא רואה את זה שהשם ציווה של דוד המלך יהיה המלך עד סוף כל הדורות הוא רואה רק את ההצלחה שלו כיוון שכך דרך אגב האחיתופל הזה הוא כמעט קלה למטרה משום שהוא בחוכמתו ואולי ברוח היה לו רוח הקודש ברמה מסויימת הוא ראה שהמלכות תמשיך ממנו זה יהיה נכון הוא היה אבא של בת 7 מפורסמת שדוד המלך התחתן איתה והוליד ממנה את שלמה ושלמה המשיך את מלכות בן דוד הוא היה בטוח שזה הולך עליו
לכן הוא עשה את מה שעשה כי חשב שהוא יצליח להיות מלך בסופו של דבר
בקיצור הקדוש ברוך הוא יותר
חכם אפילו מהמוכשרים אפילו מהיום יותר חכם התיקון שלנו התפקיד שלנו זה להיות לעשות את המידות שלנו קצת יותר טובות ועל ידי זה אנחנו באמת משפרים את היכולת שלנו להתחבר עם השם וגם לפרוץ ולבות בחכמה כמו שהיא לעצמה שאני רוצה להוריד את העניינים למטה אז יש דבר מסוים שאנחנו צריכים
להשריש בלב שלנו שאותו אנחנו לומדים מהמשנה הזאתי אחרי שאנחנו קראנו את ההנהגה המיוחדת של דוד שהוא מסוגל לקחת אדם שלא לימד אותו משהו אלא רק לימד אותו מה לא להיות ואף אחד לא מכבד אותו על זה כל החיים בן אדם סך הכל כולל דברים שהוא ראה חווה שמה חונך למד זה סך הכל של האישיות של האדם
יש הרבה מאוד דברים שאנחנו בטוחים שאנחנו גילינו אותם שאנחנו עלינו עליהם שאנחנו חידשנו אותם זה בכלל לא נכון אנחנו בסך הכל קיבלנו אותם ממישהו ואימצנו אותם לעצמנו לפעמים עשינו להם איזה שהוא שיוף קצת למעלה קצת למטה שיתאים
אישיות שלנו ועם זה אנחנו התקדמנו הלאה אבל את הקרדיט על הרעיון ועל הזה אנחנו שומרים לעצמנו קראתי פעם ספר אז המחבר כותב הוא היה ישר לכתוב את זה ש
שזה ברור לי שיש הרבה מהדברים שאני אומר מתוך דברים שקראתי במקומות אחרים וזה אבל אני כבר לא זוכר זה כבר נראה לי רעיון שלי ואני אבקש סליחה מהתחלה שאני לא שאני לא מזכיר ולא ולא זה זה דרכם של הבריאות אבל מה שכן מה שכן כאשר האדם כן יודע
הוא צריך לתת את הדעת את התשומת לב לא לעשות דברים שאני קורא להם דברים מכוערים הכוונה
יש לפעמים בין הורים לילדים זה ממש מצוי אתה רואה שההורים נתנו לילדים שלהם כלים עם מעבר לזה שהם הולידו אותם אני מדבר כלים לימודיים או כלים מחשבתיים או כל זה והילד עכשיו כועס על ההורים אז הוא משתמש באותם כלים נגדם
הוא תוקף אותם על זה בכל יכולת ההבעה שלו זה בגלל שאמא ישבה איתו ככה ולמדה איתו ויצירתיות והיא זה של ילד קטן עכשיו הוא
תוקף אותה עם כל יכולת
ההבעה המפותחת שיש לו זה שהיא לא בסדר במשהו לפעמים זה ממש טעם לפגם
זה לא מופיע רק בהורים ילדים זה מופיע בהרבה תחומים אבל שמה זה בצורה הכי גסה שיכולה
להיות אחד מהחכמים הכי גדולים שלנו בקרוב לאלף שנה אחורנית השם שלו רבנו גרשון הוא ידוע בתקנה הזו שהוא תיקן בעם ישראל שלא מתחתנים עם שתי נשים
עד הזמן שלו אדם יכל להתחתן של אנשים הוא קבע שזה אי אפשר על רקע מה הוא קבע את התקנה הזאתי היה לזה כמה סיבות אבל גם על רקע אישי זאת אומרת הוא למד ממה שהיה אצלו בבית ועל רקע אישי הוא תיקן תקנה לכל הציבור
המעשה שהיה ממש בקצרה זה שלא היו לו ילדים במשך 10 שנים ואז הוא התחתן עם נוספת הוא הכניס אישה נוספת לביתו
הסוף של מה שקרה זה
הוא היה בידידות גדולה עם המלך המלך הגוי היה באירופה בצרפת הדרומית והמלך הגוי קרע או שמע או אני לא יודע איך שנודע לו על הכיסא של שלמה המלך כיסא שלמה היה כיסא מפואר שלא עשוי זהב והיה שם אריות ונשרים וה כיסא עבד בצורה מאד מאד מעניינת עם המון המון טכניקות שממש
שהמלח שמע את זה
החליט שהוא רוצה כזה כיסא אז הוא שאל את רבנו ירשום אם אתה יכול לבנות לי כזה כיסא אז רבנו משה אמר לו שאני יכול מבחינת הידע השכלי אני יכול אבל אני לא יכול לעשות את זה לבד
מדובר היה בכיסא שאני חושב שכל
הכיכר כאן מאוד
קטנה לגודל שלו לכל מה שהיה רק במדרגות שעשו לו ואז שהוא מגיע הוא אומר אני לא יוכל לעמוד בזה
וגם מבחינה אם אני צריך להעסיק הרבה פועלים אז אני לא יכול לשמור מדובר בחומר מאוד יקר הם עבדו עם זהב
אני לא אוכל לעמוד
בזה שלא לא הגליבו לא יכול לעמוד בזה זה מהלחמה
שטויות שטויות אתה כזה שטויות עשה ביטוי לכל הרעיון תתחיל התחילו את העבודה
וכמו שרבנו גרשון תיאר את זה מיד בהתחלה יש המון פועלים וגנבים לא חסר אז זה בסדר אז בהתחלה לא שמו לב את זה בסוף הכיסא כבר עמד על תילו והמלך עלה והיה מאוד מרוצה כתוצאה מהמעשביעות הרצון שלו
עלה כבודו שרבנו גרשום בהמון המלוכה בצורה יוצאת מן הכלל עכשיו למי
תמיד שיהודי מקבל איזשהו
תשומת לב ממילא גוי זה מפריע למישהו אז התחילו לדבר נגדו ואז
היה היה איך אומרים הטיפש התורה שלא היה צריך הרבה לחשוב
והתחילה רחל המלך שהיו גניבות שם בכיסא ורבנו גרשון גנב וזה וזה המלך אמר מה
אני לא יכול לבדוק את זה עכשיו הכיסא כבר בנוי איך אני אבדוק אני יודע כמה אבל גם אבל
אז החליטו שצריכים לשקול את הכיסא אז הביאו אומנים מכמה מקומות וכ פעם נשבר להם איזה חלק אחר כי אי אפשר לשקול דבר כזה הם לא ידעו בימים ההם איך לשקול דבר כזה בסוף בסוף בסוף הם הגיעו למסקנה וזה הכי אכזרי הגיעו למסקנה שרק אדם חכם כמו רבנו יכול לתת עצה איך לאיך איך שאוכלים כזה כיסא ואז הם
דאגו שכמו דלילה אשתו של שמשון דאגו שהוא אשתו השנייה זו החדשה שהוא לקח לשחות ממנו את המידע איך אפשר לשקול כזה כיסא והוא אמר שאם יקחו את הכיסא לספינה לאנייה גדולה ואז האוניית יסמנו איפה
אוחזים ככה תרד יותר יסמנו עוד פעם אחר כך ימלאו את בית האוניה באבנים ותרד לאותו גודל ואת האבנים ישקלו זה כבר אפשרי אז זה הוא אמר וככה הם עשו וגילו שהיו הרבה גניבות והמלך הוריד את כל החסינות שהוא הבטיח בהתחלה והחליט שצריך לעשות לו לא יודע איך קוראים את זה היום אבל מן מוות מלכותי כזה שלוקחים את האדם עד ללב המדבר שם היה מגדר
שהוא סגור בכל הצדדים באין אפשרות לעובדה אז שמים אותו בגובה שם בן אדם רוצה להתאבל מתאבד
בבקשה אבל מעבר לזה אי אפשר לצאת משם אין אוכל אין שתייה והאדם גומר את עצמו בצורה
מכובדת כאילו ורעביה אז מה שקרה זה שהוא היה שם לא יודע כמה זמן ליום אולי יום
וחצי אני לא יודע פתאום הוא שומע קול בכי מלמטה מסתכל הוא רואה את אשתו הראשונה שהיא הלכה את כל הדרך זכה והייתה נאמנה לו
והוא אומר מה את בוכה אמרתי אני באתי למות איתך אז הוא אומר לה למה אתם פשוט למה למות ביחד בוא נעשה משהו שמה אני יכולה לעשות זה נתן לה פתרון זה מה יהיה להמצאה
שלו איך אפשר איך אפשר
להגיע אליו הוא מגדל גבוה הוא אמר לה אם הוא אמר לה שפה במדבר אם חכם מחוכם הוא ידע להגיד לה איזה סוג של בעלי חיים שתחפש איזה חופישיות שמה שתי סוגים אני צריך הוא ידע שהם אויבים אחד לשני והיא תקשורת עושים של חוט משי לרגל של אחת ותשים עוד אחת ואת השנייה אחריה והם ירבקו אחת השנייה עשיב יגיע אליו וככה היה הגיע אליו השיא הוא אמר לה
לקשור חוט חוט תפירה לשים את זה ומהחוט הוא משך עוד חוט עד שלאט לאט תבע יציב חבל הוא קשה היא קשה הוא ירד מהחלון למעלה והוא ברח אז זה זה זה היה המעשה
כן הוא היה הרב של רשי תמיד אומרים רשי יותר אז הוא מה שאני רציתי להביא זה שלפעמים לוקחים את החוכמה כמו שעשה המלך לוקחים את החוכמה אני אלמד ממך איך לשקול את הכיסא כדי כדי להושיב אותך במצב
במעצר אז אנחנו צריכים להשתדל שאותם דברים שאנחנו קנינו שקיבלנו מאנשים אחרים בטח להכיר להם טובה אבל בטח לא להתנהג כמו אותו מלך להשתמש בזה כאילו לרעתו של האדם שעשה לי טובה זה הדבר הכי בזוי שיכול להיות והכי שלילי שיכול להיות
באמת דברים אמורים כולנו יודעים
לחבל זאת אומרת לא יודע למה אנחנו יודעים לעשות את זה בשטח אבל בהבנה אנחנו כולנו יודעים שהורים צריך לכבד מבינים את הרעיון על כל פנים נתנו לי הם דאגו לי הם עשו לי הכרת הטוב
אבל כאשר האדם עשה לך איזה שהוא דבר שהוא בעצמו לא יודע שהוא עשה לפעמים אתה ראית אותו או ייבה לך דוגמה לעניין הוא נתן לך קצה של רעיון
או אפילו לא נתן הוא לא אמר כלום המעשה שלו הרעיון שהוא
עשה ממנו למדתי ואני לא מחזיק לו טובה על זה היה במובן של פרקי אבות מלמד אותנו כן תחזיק לטובה למה
פרקי אבות בכלל הם נקראים דברי חסידות פה לא כתוב דברים שחייבים לעשות דברים שחייבים לעשות כתובים בעשרת הדיברות אז כבד את אביך ואת אמך כתוב בסרט הדברות נקרא את זה בחג השבועות אז זה דבר שהוא חובה אבל יש דברים שהם לא חובה להאריך מישהו לכבד להוקיר מישהו שלא מרגיש אפילו שהוא עשה לי משהו
הוא לא השתדל בשבילי אני פשוט אני המוכשר אדם אומר לעצמו אני המוכשר שלמדתי ממנו מי היה את השכל לקנות את הטוב שיש בו ללמוד ממנו אז האדם אומר אני שומר את הזכויות היוצרים לעצמי ובאמת אף אחד לא יבוא אליו בשום טענה משום שאף אחד לא ידע שהוא למד את זה ממנו ואף אחד לא חושב שצריך להוקיר אותו אבל האמת היא שאם אתה אדם
שהולך לפי פרקי חכמינו פרקי
אבות אתה צריך להיערך למה זה למה זה כל כך חשוב
מפני שהכרת הטוב במובן העמוק שלה
אם יש לך אותה יש לך הכל
אין לך אותה אין לך כלום איפה אנחנו רואים את זה אנחנו רואים אם אם יבוא בן אדם וישאל אותי אני יהודי אז מאיפה אני יודע שיש בורא עולם מאיפה אני יודע שיש זה אז אומרים לו
יש היה מעמד
יש הוכחה למעמד הר סיני יש הוכחה למציאות האלוקים אני אגיד לו כל מיני מילים לאברהם אבינו את כל המילים הללו לא היה אברהם אבינו גדל לתוך עולם של עובדי אלילים הוא נולד לשם
אביו היה עובד אלילים איך הוא הצליח לעלות על מציאותו של האלוקים ילד קטן באור כסדין בבבל הצליח בכוחות עצמו להגיע לזה ורק בגלל דבר אחד רגש פשוט של הכרת הטוב אז אומר ככה סו מרום לניכם וראו מי ברא אליהם לא יכול להיות שיהיה בשמש בבוקר ויהיה לי ירח בלילה ויהיה לי גשם בחורב ויהיה לי קיץ וזה כל הארונות וכל מה שמסתובב סביבי אני יורד מהאוטובוס
אני לא אומר תודה רבה לנהג לא מבין אני מקבל פה איזה שהוא שירות אני רוצה להגיד תודה אז אני מחפש אותו זה התנועת נפש הטבעית שאם יש לך אותה אתה מגיע על ליצירת עם ישראל ואז מציאות שלנו היום בארץ ישראל הכל מהמחשבה הקטנה של הילד הזה הקטן שחושב מי חייב לי משהו ואיך אני אומר תודה על מה שעשו לי התודה האמירת התודה קראת התואר הפשוטה
אף אחד לא ביקש
ממנו שהוא יכיר טובה
זה היה הרגש טבעי שהיה אצלו מונח כמווש כלכל ראשון אז לכן גם באותם דברים אני לא מבין נהג אוטובוס מקבל
הנה אני אתחיל עכשיו כמו הכי טוב בשביל מה הנהג אוטובוס נוסע פה עכשיו
יש לו אישה וילדים של צריכים הוא עד שהוא הפך להיות חבר בהגד היה צריך לחקור את הדירה שלו ולקנות את החברות שלו הוא עשה את זה בשביל עצמו למה הוא לוקח אותי בזמן
מה אתה רוצה אם הוא לא יעמוד בזמנים יש ביקורת וזה אז סמכו אותו מהעבודה שיהיו לקח הם כולם הוא לקח מה עשה את חור הטסה למה אני צריך להגיד לו כאילו אם אני רוצה ללכת בראש זה פשוט אז זה לא החשבון של מה הוא עשה זה
אתה כבר עושה את החשבון שלו הוא עובד כדי לקבל משכורת זה נכון הוא צריך לפרנס את משפחתו זה נכון הכל נכון
אבל לך הוא הועיל נכון ששילמת לו אבל לך הוא הועיל תגיר טובה אבל תכיר טובה זה לא רק אצלנו זה רבי הקודם פעם אמר אצלנו אומרים שלום עליכם הם מתכוונים לך לשלום
לפעמים שאתה אומר שלום זה כמו מן השפה ולחוץ באמת להקים תורה בן אדם עשה לי איזה באמת להכיר טובה בלי בלי צעויים בלי זה זה תועלת פנימית לאדם מעבר לזה שהעולם הופך להיות עולם יותר יפה אבל זו תועלת לאדם בעצמו אני לא שלם אני לא יכול לבד אני צריך להסתדר עם עוד מישהו
ה זה כל כך חסר אצלנו ההכרת הטוב הפשוטה הזאתי זה שאנחנו יש לי טבע כזה לעשות אני לא מצליח אף
אחד
הצעירים שלנו יש להם ממש אני לא צריך שום דבר את תופס איזשהו בחור מה אני צריך להתחתן בעצם הוא לצריך לשכנע אותו בגיל 30+ אתה צריך להסביר לו למה הוא צריך להתחתן
הוא לא הוא לא מוצא בזה הוא לא מוצא איזה שהוא צורך בזה אוי זה בחורה אז אותו דבר זה לא זה
הכל
טוב יש לעבודה יש לה זה
יש לה זה היא לא צריכה להתחתן לא התנועה
הזאת אני לא מדבר כעת על מדבר מאיפה באה התנועה הזאת מחוסר הכרת הטוב
אני לא רוצה אפילו להרגיש שאני חייב למישהו אני לא אני כל כך התרגלתי לא להכיר טובה על כלום ושאני מבין שאם אני אתחתן עם מישהו אני אצטרך להכיר לו טובה אני אצטרך יחס
בינינו אני בורח מזה אני לא רוצה את זה אני לא צריך את זה עזוב אותי ראש שקט אני מסתדר
לבד זה זה התסמונת הזאת
אז אז כמה כמה שזה היה חשוב אם אם לוקחים את את הפרקי האבות האלה ושמים אותם עלוח לבין המלך שלנו דוד המלך פשוט יש לו אדם שלא עשה לו שני דברים רק לימד אותו מה לא להיות בכל החיים הוא מעלה לו משבח אותו תודה רבה לך עמדת אותי בקרן הוראה אז כשיש אנשים שעשו לנו הרבה יותר מזה ולא עשו לנו לא לימדו אותנו רק דברים שליליים מה לא להיות לימדו אותנו גם מה כן להיות כמה אללה להם צריכים להגיד עליהם
וככה דוגמה נוספת יחס של כלה לחמותה זאת אומרת זה חזל דיברו על היחס הזה שהרבה פעמים הוא קצת עדין אז נכון
אז נכון אני לא נכנס לטענות שיכולות להיות זה הכל כולם צודקים אבל אבל אני מדבר ברעיון מבעלך
את מרוצה בוא נניח שכן האמא הזאתי גידלה אותו חיתלה אותו זה
אז יש לך היום איש בבית שמפרנס אותך ואוהב אותך ושמח איתה לא מגיע לתודה על זה רק על זה מה פתאום מה פתאום היא גידלה את הבן שלה לעצמה היא עשתה את זה
אשתו זה בשבילי היא עשתה את זה זה נכון זה הכי טוב זה חשבון מתמטי צודקת אבל זה חשבון של הכי טופס יש אפשרות לעבור מהחשבון של החיתוף של החשבון של דוד החשבון של דוד לא רואה את הדברים בצורה אז אומר לו
זה זה עשה לי טובה אני למדתי ממנו אני וזה כבר סיבה שאני אגיד לו תודה בלי בלי צלצולים
וכאן מגיע מאוד מאוד מעניינת שכיוון שזה היה ממש הדי אן איי של דוד
והקדוש ברוך הוא הבטיח לו שכל האנשים שיבואו אחריך המלכים בעם ישראל יהיו חייבים להיות מהטאצאים
שלך השם הבטיח לו את זה המלך המשיח זה צאצא שלו והכל רק מדוד המלך אז העניין הזה של דוד המלך מי הוא
אף על פי כן מכיוון שהיה לו ראש למטה הקדוש ברוך הוא בזה שאלת השאלה הזאתי אבל למה אני כל כך מפרגן לו אבל הוא
וזה וזה וזה בגלל שהוא ידע להוריד ראש
ולהגיד לך את
זה גם תנועה של ביטול שעלה אנחנו מדברים טעיתי יש אנשים שגם כשהם טעו לא אמרו לי ככה הבנתי ככה זה לא התכוונתי עזוב אותך תגיד תהיי תגיד היה את
הכנות
הזאתי שעל המקום הוא אומר טעיתי אז הקדוש ברוך הוא אמר ככה בסדר אם אתה ככה מוריד ראש
קיבלתי היה חזקי המלך שהתנך מספר עליו
שהוא עשה לו הקדוש
ברוך הוא נס גדול ומת כל המחנה של השוק
וזה וזה וזה הוא לא אמר שירה הוא לא אמר
שבח לקדוש ברוך הוא תודה רבה על הנס שעשית אז
הגמרא אומרת הקדוש ברוך הוא רצה לעשות את חזקיה מלך משיח ולגמור את הגלות
אבל הוא לא אמר שירה מה הבעייתיות אתה לא מתנהג עם הדין איי של סבא סבא שעשו לו משהו הכי קטן או אפילו לא עשו לו הוא עשה מזה אפילו עשו לו אתה לא ממשיך מספיק חזק של דוד זה לא זה לא נכון
ההנהגה שלך היא לא נכונה ולכן משיח אתה לא הצדיק אתה נחמד אבל משיח לא כדי להיות משיח צריך להיות בן אדם שהוא שהוא מסוגל להוקיר
להוקיא אותו עכשיו תורת החסידות אומרת שכולנו משיחים קטנים
מה פירוש המשיח הוא נשמה אחת
כללית
והוא
נמצא משהו ממנו בכל אחד מאיתנו כדי
שהוא יבוא אנחנו צריכים לגלות את המשיח שבנו את נקודת הנשמה הזו של משיח ועל ידי זה הוא מגיע אז בהקשר שבו אנחנו עוסקים עכשיו לגלות את המשיח שבאנו זה ללמוד להכיר טובה לכל אלה שסביבנו בשביל שזה היה המשיח זה כמובן דוד המלך
הדוד המלך זה בן אדם שאפילו את אחיתוף הוא מעריץ עד
סוף ימיו
וההערכה הזאת והכנות הזאתי זה גם בחינה של משיח שנמצא בנו אבל מה זה עוטף אותו הרבה הרבה מסכים
אנחנו צריכים לגלות את אותם המסכים להוציא אותם החוצה ברגע שאנחנו נהיה מוקירה טובה עוד אחד ולעוד אדם ולעוד אדם ולעוד אדם וכולי וכולי באמת גילינו את המשיח שבאנו אז המשיח הגדול כבר יכול להגיע וזה תפקיד שאנחנו צריכים לקחת על עצמנו בפרט שאנחנו נמצאים לפני מתן תורה כתוב האיכם שם ישראל נגד ההר האחדות יכולה לבוא רק כאשר אנחנו יכולים להכיר טובה באמת
כל יום אחד לשני להכיר טובה קל לנו באמת הבאתי את הדוגמה של הנהג אוטובוס זה ממש נחמד להגיד לנק תודה רבה היה נעים מאוד ממש נהדר
את לא יודעת מה
אבל להגיד את זה בבית זה קצת יותר קשה זאת אומרת הטובה לא באה לידי ביטוי רק לשוטר שעומד שם מאחורי הכביש להגיד לו איש תודה ויום טוב שיהיה לך או לחייל שעומד על משמרו וכולו ובהחלט מגיע להם אבל זה לא רק שם נמצא זה נמצא
סביבך מאוד מאוד קרוב
ושם קשה להכיר את הטוב דוד המלך כל חייו של אח של אחיתופל היה איתו צמוד
הוא ידע להכיר אותו אפילו שהוא הכיר אותו עם כל עם כל הסל האפל שהנשמה שלו היאירה ואף וכן הכיר לו טובה על אותה נקודת זכות שהוא מצא בו אנחנו צריכים להתחזק בזה זה התפקיד שלנו כל הזמן שאנחנו חיים וקיימים בעולם אנחנו צריכים להיות קצת יותר טובים ממה שהיינו אתמול ועל כל פנים לרצות וארצות לרצות יביא רצוןרת
והרצון אין דבר העומד
אז שהקדוש ברוך הוא יעזור לכולנו באמת להיות פה להיות קצת יותר טובים ממה שהיינו קודם

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא