ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

כעס וכסילות

אַל תְּבַהֵל בְּרוּחֲךָ לִכְעוֹס כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ 🔹 דיבור של כסיל מעצבן ודיבור של חכם משכנע 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק ז פסוק ט

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת בפרק ז פסוק ט אל תבהל ברוחך לכעוס כי כעס בחיק כסילים ינוח אל תמהר אל תתבהל לכעוס הכסילים אוהבים להתרכז בתוך הכעס פירוש הפשוט מה זה לא לא למהר לכעוס מי ממהר לכעוס התשובה היא זה שהרבה פעמים הכעסים שלנו נובעים מבני אדם שהם קרובים אלינו מי מעצבן אותנו יותר אנשים שהם לא קרובים אלינו או אנשים שקרובים אלינו מי יותר מוציא אותנו מהכלים מי שקרוב אלינו מוציא אותנו מהכלים יותר אז אומר אל תבהל ברוחך לכעוס אל תמהר לכעוס על אותם אלה שקרובים אליך אל תמהר לכעוס עליהם למה כי אחרי הכל הם אוהבים אותך הם לא מתכוונים ברצינות זה יוצא להם אבל אל תמהר דווקא אותם לשים אותם כמו שאומרים בפינה ולתת להתחשבן איתם לתת עליהם את כל חומר הדין משום שזה לא האמת שלהם
שלהם זה שהם רוצים לטובתך והצד של המילים והעצבים וזה זה הצד היותר שולי במערכת אם האנשים היו לוקחים את הרעיון הזה וחיים איתו בחיים היומיומיים שלהם עם קרובי המשפחה שלהם עם האנשים הנשואים עם אם עם עם בנה או בנות הזוג שלהם אז זה היה העולם נראה אחרת לגמרי משום שכל לא כל אי אפשר להגיד כל אבל הרבה מאוד% מהמריבות באות כתוצאה מזה של דברים שהם מה בכך לא דברים כאלה רציניים אז היה עדיף לשים את הפרופורציות במקום הנכון אבל אנחנו עכשיו באמת נעסוק בקטע של הכעס בנפש האדם שהחסידות אומרת שהוא בא כתוצאה וזה המוטו של כל השיעור מיעוט דעת צמד המילים הללו הם המילים שינחו אותנו במשך השיעור כולו מה אדם
לכאן נפש האדם מיעוט דת רעיה לדבר ילדים קטנים ככל שהילד הוא קטן יותר הוא כועס יותר ככל שיש לו- שכל הוא כועס האיברה אומרת אין שכל אין דאגות והאימרה החסידית אומרת אין שכל יש כעסים כאשר האדם חכם הוא יכול להכיל דברים שמנגדים לו כאשר הבן אדם נמצא בתנועה של טיפשות אין לו שכל אז הוא מסוגל לכעוס הרבה אבל אז
אנחנו שואלים את עצמנו שאלה אחת שהיא תעבור כחוט השני בכל השיעור איך אנחנו יוצאים מבחינת מיעוט הדעת אם מיעוט הדעת מביא לכעסים אז סימן שגדלות הדעת רחבות הדעת גורמת לשחרור מכעסים אנחנו כולנו רוצים להיות אנשים שמאריכים ימים עם הכעס מקצר ימים אז השאלה היא איך מגיעים להרחבת הדעת איך מגיעים לבחינה של גדלות הדת שעוזרת לנו לא לכעוס אז קודם כל מילה אחת מילת מפתח שפותרת את בעיית הכעס ושמרחיבה את הדעת מביאה לגדלות הדעת ולא משאירה את האדם בקדלות הדעת מילה אחת מפתח היא לא פשוטה המילה שתיקה
אומר הרבי האמצעי שכאשר האדם שותק ולא מגלה לא שופך כל הזמן מילים מה שהוא חושב ואיפה שהוא היה וכן הלאה כל מילה שהוא שומר עליה בשתיקה הוא הופך להיות עם מוח גדול יותר עם מוח רחב יותר עם עוצמות חזקות יותר פעם כל פעם שהאדם שופך שופך שופך שופך שופך אז זה גורם להפסד של הדעת שלו של המוחין שלו הפנימיים אז השתיקה סייג לחוכמה שתיקה מה שאומרת התנב במסכת אבות הוא המוטו שלנו להיות אנשים חכמים זה כלל ראשון כלל שני לזיהוי בן אדם אם אנחנו לא מכירים את בני האדם אנחנו נפגשים עם בן אדם אנחנו רוצים לדעת אם האדם הזה הוא אדם כעסן או לא
איך נדע אומר הרבי ינסה אני אתן לכם עכשיו שיטה פטנט איך תדעו אם האדם שעומד לפניכם או אדם כעסן כן או לא אם האדם הזה מגלה סודות ואיך תדעו שהוא מגלה סודות שהוא מגלה לכם דברים נסתרים על אנשים אחרים אדם שלא שומר סוד זה בן אדם כזה שכעסן הקשר מה הקשר אז התשובה היא הקשר גדול מאוד משום
שהכעס מגיע ממיעוט דעת שהדעת של אדם היאטה והאדם ששופך כל מה שיש לו בגלל שיש לו בעיה להחזיק להחזיק יש לו בעיה להחזיק הוא חייב להוציא כי הוא לא יכול להחזיק אז זה ההוכחה שהוא כעסן תדעו שזה לא רק שהרבי האמצעי אומר את זה זה פשוט בשטח ככה עכשיו לפי זה כאשר אנחנו רוצים לעבוד על מידת הכעס שלנו והחסידות כידוע לכולכם לא תמיד עובדת באופן ישיר לפעמים תרופה באופן עקיף טובה יותר מאשר באופן ישיר עומרים לבן אדם אל תכעס לך תשתה מים קרים תלך להסתובב קצת בחוץ
אז כאשר עוברים את זה לבן אדם לאו דווקא זה עוזר לפעמים זה קשה אני באה ומציע לבן אדם שיטה פשוטה אתה רוצה לא לכעוס אתה צריך להרחיב את הדעת שלך להרחיב את הדעת שלך זה לא בקשר לזמן שאתה עכשיו מסוכסך אם מישהו או כעוס על מישהו אלא בכלל תדבר- כלל ראשון תדבר- אז יגדל תכעס- דבר שני תשתדל לשמור סודות מה שצריך להגיד תגיד אל תגיד יותר צריך להגיד מי שלא צריך לדעת פרט פלוני אל תגיד לו מי שצריך לדעת תגיד לו מה שצריך בקיצור המילה צריך פה מאוד משמעותי מה שצריך זה מה שיצא מהפה שלך מה שלא צריך אל תגלה זה מחזיק את הבן אדם להיות
להיות לא כועס עכשיו אני הולך צעד אחד קדימה כל 4 שנים אנחנו נמצאים בדילמה של בחירות לא משנה כעת מי ומה אבל זה דבר שחוזר על עצמו ואני יכול לומר לכם שאנשים שלא שואלים את הרב אף פעם שאלה לא בהלכות שבת לא בהלכות כסף לא בהלכות כלום מתקשרים לרב לשאול אותו בהלכות בחירות אז למי להצביע ולכן אני בדרך כלל תמיד כשמתקשרים אני אומר להם שאני רב כל הארבע שנים עד התקופה הזאת היא אני לא מבין בפוליטיקה ואני לא מתעסק
תשאלו רבנים שכל 4 שנים הם לא רבנים ולקראת בחירות הם הופכים להיות רבנים כי הם מרגישים שהם יכולים למצות את ידיעותיהם העמוקות בענייני בענייני פוליטיקה אבל בדרך כלל אני שם לב שזה מאוד נוגע לאנשים ואפילו אומרים לי ועשית ככל השגרירו לך והתשובה הזאת היא רק מעצבנת אותי יותר ירוך ירוחה בהלכות שבת בהלכות כספים איפה היית עד היום זה מעצבן אבל אם אנחנו רוצים באמת
לדעת מה היא מנהיגות אמת מיהו מנהיג אמת מיהו אישיות בן אדם שכדאי לבחור לו לא רק בבחירות של 4 שנים אלא מי מתאים לתפקיד של ניהול מי מתאים לתפקיד של אחראי וכן הלאה אז הכלל הוא אדם שמשתדל שלא יהיו לו פליטות פה אדם שיודע לשמור את הפה שלו משטויות מלשון הרעילות בדברים מיותרים זה האדם שמקבל מאת האלוקים כוח מנהיגות רבי נחמן מברסלב בעיקה את הנושא הזה בליקוטי מורן כמה פעמים מאוד הפריע לו המצב של המנהיגות בעולם ואני רוצה לצטט לכם קטע איך שהוא ככה מילים כדורבנות בתורה סמך 1000 הוא אומר ככה ישנם מנהיגים שלא
די שאינם יכולים להנהיג את עצמם מכל שכן שאינם יכולים להנהיג את זולתם והם נוטלים גדולה לעצמם להנהיג את העולם איך אומרים דבר על הדור של תענוג כאילו יש אנשים שאת עצמם לא מסוגלים לנהל והם רוצים לנהל את כל העולם לתקן את כל העולם יופי אותם אנשים איך הם מתקנים את זה איך הם משנים את הטבע שלהם שתיקה שמירה על פליטות פה זה בזה מתחיל אתם רוצים להיות מנהיגים אתם רוצים הורות תקינה
אתם רוצים יחסים בבית תקינים הכל תלוי בהנהגה יכולת המנהיגות שלכם כשאנחנו מדברים למשל איזה איזה איזה חוכמת נשים בנתה בינתיים מדברים על הצד של האישה שזה מאוד מאוד כי השם נתן לה את כוח הדיבור אבל כוח הדיבור זה לדעת מה להגיד ומתי להגיד ובאיזה עוצמה להגיד ומתי לא לדבר גם כן יש חכמה מיוחדת של לא לדבר גם כן וזו שהיא מאוד משמעותית בכל יחסים תקינים זה מתחיל מהפה מי שיודע לשמור את הפה שלו היטב זה האדם שהופך להיות מנהיג מה זה מנהיג הוא אומר משהו לילדים אומר משהו לשכנים מקבלים אנשים בוחרים בוא להיות הנציג וכן הלאה מי שיטפה שלו לא שומר יורד לו כל הערכיות וכוח המנהיגות נלקח ממנו עכשיו זה לא רק ביחס להנהגה שהאדם מנהיג אחרים אלא זה גם ביחס להנהגה שהאדם צריך להנהיג את עצמו
פעמים אני ממשיך קטע נוסף מתורה אחרת שאומר רבי נחמן פעמים סבור אדם שיש לו רחמנות על העולם שאין לו שאין לו מנהיגים מסכן העולם אין לו מנהיגים אין מי שינהל את העולם אם לא אני מי יהיה ורואה עצמו אנוס ליטול את מושכות ההנהגה לידיו אך האמת היא שהוא פשוט רודף אחר הכבוד אלא שמתרץ רדיפותיו ברחמנות הוא הולך להציל את העולם
ממש האדם שמרגיש שהוא הולך להציל את העולם וכאילו מי יודע מי הוא הרבה פעמים זה נובע מתוך מניעים של אגו מתוך מניעים של כבוד של גדולה של יוקרה זה לא טוב המצב שלו לא טוב איך הוא יכול לזהות האם זה שאני רודף אחרי מנהיגות זה בגלל שיש לי קישורים מיוחדים שאני באמת בנוי למנהיגות או שאני בעצם מחפש יוקרה איך הוא יכול לזהות את זה בתוך עצמו
תשובה מאוד פשוטה מה שדיברנו עד עכשיו אם אתה בן אדם שיושב עם החבר'ה וברבר את השכל ותוחם לכולם את הראש אז אתה יכול לדעת שזה שאתה רודף אחר מנהיגות זה כי אתה משועמם אתה מחפש כבוד אבל אם אתה בן אדם שהשפתיים שלו חשוכות ומה שאומרים מה שנקרא מילה בסלע מה שצריך להגיד אומר מה שלא צריך להגיד לא אומר אז יש סיכוי שאתה לא שקרן זה שאתה רודף אחרי המנהיגות זה בגלל שיש לך משהו אותו דבר אם אתה בן אדם שומר סוד או כל דבר צריך איך אומרים יום יומיים 3 4 יצא לך מהפה בזה נמדדים כישורי המנהיגות הראשונים אצל האדם ואני אומר את הצד השלילי כדי שהאדם יידע הוא יעבוד על הנקודות הללו הוא ישפר את כוח המנהיגות שבתוכו אז יש לזה משמעות מאוד מאוד חשובה גם לזיהוי וגם לתיקון גם היכולת להחליט מה אני אומר וכמה אני אומר כדי לשחרר מתחים זה גם חלק מהמנהיגות אם אני נשפך אתם מכירים את זה שבן אדם נשפך אז הוא כבר אומר הכל מגלה את הכל אז הוא לא יודע לאכול גם אם הוא צריך לגלות וזה נכון שאסור לשמור בבטן אז הוא בוחר אל מי לגמרי
שהאדם שהוא אומר לו יהיה אדם שומר סוד וגם אם הוא גילה מי אמר שהוא צריך לגלות את כל לבבו יגלה כמה שהוא צריך כדי לשחרר למה את הכל וכן הלאה אז כל הדברים האלה הם נשקלים אצל המנהיג וכאן אני מגיע בעצם לחידוש הכי חזק החידוך הכי משמעותי לחיים שלנו הוא כזה אני מבקש לטעון שכאשר
אנחנו משוחחים עם בן אדם שלא יודע לשמור את הפה שלו אז איך הוא נקרא האדם הזה גדלות דעת או קטנות דעת קטנות דעת אדם שלא יודע לשמור את הפה שלו ובקטנות דעת אדם ששייך לקצנות דעת תחילת השיעור הייתה שהוא שייך למידת הכעס אדם ששייך למידת הכעס הוא מדבר איתנו הוא גורם לנו לכעוס אדם ששייך למידה מסוימת כשהוא מדבר איתך באטמוספירה הוא משפיע עליך מהמידות שיש לו גם אם הוא לא אומר את התוכן של הנושא הזה אבל הוא מקרין את זה עליך הוא שופך את זה עליך
הרבה פעמים אנחנו יכולים לצאת שרוטים חבולים עצבניים משיחה עם בן אדם ואנחנו לא מבינים למה סך הכל מה הוא אמר אם האדם הזה הוא בקצנות מוחין הוא מעצבן אותנו הרבה אם האדם הזה הוא בגדלות מוחים הוא לא מעצבן אותנו זה כלל אמור לי מי חברך אמר לך מי אתה אם אתה אדם שאוהב עצבים תמיד תלך תדבר עם אנשים קטנים שיעצבנו אותך אם אתה אדם גדול אתה בוחר לעצמך את האנשים הגדולים שלא יגרמו לך עצבים שלא יוציאו אותך מהכלים זה כלל מאוד חשוב לזיהוי עצמי של האדם ולזיהוי החברים שלו אז זה כלל שאנחנו יכולים להשתמש בו בדרך כלל בן אדם בקצנות מוחי הוא מדבר חופשי הוא לא מרגיש מה שהוא עושה לך
אפילו כמה פעמים אתם שמעתם אנשים שאמרו מה בסך הכל אמרתי אתם מכירים את המשפט הזה למה זה התעצבנת מה בסך הכל אני אמרתי אבל מה האמת אני לא התעצבנתי ממה שאמרת או ממה שאמרת כיוון שאתה או את נמצאים בקצנות מוחין אז הקצנות הזאת שייכת לכעס הכעס הזה הוקרן עליי ואני הפכתי להיות כועס ואתה שואל אותי מה בסך הכל אמרתי זה לא המילים זה מה שמעבר למילים
זה התוכן שמוקרן כאשר האדם הקטן מדבר איתך כשמדבר איתך אדם גדול לא משנה מה הוא יגיד יכול להגיד אפילו דברים מעצבנים אפילו דברים מכעיסים ואתה לא תכעס בישיבה סיפרו לנו על אחד המשפיע של רבי מנדל פוטר סיפר שהוא שמע פעם מאחורי הדלת שני חסידים גדולים רבי הירצ'הדרמטמין והחסיד רבי ניסןמנוב ורבידרמטמיד התחיל להכות על ראשו בדיבור על ראשו של רבי ניסן אתה לא בסדר אתה לא בזה הוא אמר לו דברים חריפים ביותר אבל כשאני שמעתי את מה שאמר רבי של רבי ניסן אני אמרתי לעצמי עכשיו רבי ניסן לא ידבר איתו כל החיים אחרי כמה שבועות פגשתי את רבי ניסן והוא מעצמו אומר לי שבחים על רבי יצא שרבי אמר עליו מילים קשות חשבתי לעצמי איך יכול להיות אדם דיבר עליך כל כך רע ואתה אומר עליו מילים טובות התשובה היא תלוי מי אומר
תלוי מי אומר זה המשמעות היא שאם אדם גדל אומר את זה אז אפילו שהוא יגיד מילים בעוצמה ומילים קשות אתה מכיל את זה אתה מסוגל להכיל את זה אתה מסוגל לא לכעוס אפילו ואילו כשבן אדם קטן אומר לך דברים שהם לא מי יודע מה מעצבנים הם מעצבנים אבל לא מי יודע מה מעצבנים ואתה יצאת מהגלים כמו אש אני מגלה לכם עכשיו סוד עולמי כי אם אתה מדבר עם בן אדם קטן אז כיוון שהוא שייך לקטנות מוחי אז יש לו כעס וכשיש לו כעס הוא מעביר עליך את הכעס אז אתה לא מבין אפילו ממה ואתה כועס אם אתה מדבר עם בן אדם גדול במוחי אדם עם אישיות אז האדם הזה עם האישיות הוא מסוגל להגיד לך אפילו דברים קשים ואתה לא מתפאל
אתה לוקח אותו במה שבאיזון הנכון אתה לא שונא אותו אדם שהוא גדול אני בעצם אומר משפט אחד קצוב זה לא מה אומרים אלא זה מי אומר זה לא מה אומרים יש מילים שעצבנו אותי זה לא מה אומרים מי אמר את זה ברגע שזה אמר את זה בנאדם קטן הוא מחובר לכעס כי יש לו דעת קטנה אז זה מוזרם בדיבורים שלו לפעול עליי כעסיס אני מדבר עם אדם גדול הוא בדעת רחבה הוא רחוק מן הכעס אז המילים אפילו המילים שאמורות כאילו לעצבן לא מעצבנות זה משהו מעניין אבל זה קורה בשטח
זה קורה בפועל זה דבר שצריך לקחת אותו לתשומת הלב כתוב שלמה המלך אומר נאמנים פצעי אוף ונעתרות נשיקות שונא נאמנים פצעי אוהב אוהב יכול לפצוע אותי מילולית והדברים שהוא אומר נאמנים עליי אהובים עליי מקובלים עליי ונעתרות נעתרות זה כמו מאוסות נעתרות נשיקות שונא הסונא מראים עליי נשיקות ואני יודע שזה הכל שקר זה מול המצלמות זה לא באמת כלומר לא משנה מה
אמרת שהשאלה השאלה היא מי זה יצא מי אמר ועל זה אנחנו לומדים היום משהו עמוק אם יש לך בבית אישה גדולה מה פירוש אישה גדולה
גדלות מוחים ולא קנטורים על כל צעד ושעל ולא תלונות ולא קוטריות זאת אומרת בן אדם שיכול להכיל בן אדם שיש לו מוחין יותר גדולים לווא דווקא מוחין בשביל ללמוד אבל חוכמת חיים גדולה אז באופן טבעי כשאתה מדבר איתו הוא לא מכעיס אותך וגם אם יגיד לך דברים קשים זה לא מכעיס אותך
אבל כשאתה מתעסק עם בן אדם קטן אז כיוון שהאדם קטן לא בגיל אבל אדם קטן בתנועת הנפש אז הוא מכעיס אותך לא משנה מה הוא יגיד הוא מוציא אותך מהכלים משגע אותי למה היא ככה אומרת למה היא ככה אומרת זה גם פתרון אז איך עושים להרחבת כלים יש לי כבר משהו בבית זה מה יש איך מרחיבים את זה אז אני אומר לומדים תכנית זוגיות שאומרת שתיקה ושמירת סוד מרחיבים את הדעת של האדם אז עושים פשוט אימון קואצ'ינג
לכמה אנחנו מסוגלים לשתוק לא במריבה אלא סתם לא בשמירת סוד שאנחנו גילינו אלא בוא נראה יש לך משהו להגיד בוא נתחיל את זה למחר בוא למחרתים אל תגלה לי את זה היום תגלה את זה מחר אל תשפוך מיד כשאדם לומד כמו שאומרים לעשות מעצורים המוח שלו באופן טבעי מתגדל המוח שלו מתגדל הוא- כועס הוא- כועס הוא- מכעיס הרבי האמצעי זה ציט זה ציטוט זה איך אומרים בציטוט בהתחלה היה שהשתיקה מביאה לידי זה שהאדם מתרחבים אצלו המוחי סייג לארח מה שנקרא שהאדם רוצה להיות חכם הוא שותק אבל אם אתה לא רוצה שהוא לא רוצה לשמוע אותך אז יש נכון אז יש את הכלל אתה מתנהג באופן מסוים והוא כמו ראי לאט לאט זה לוקח יותר לאט אבל הוא כמו ראי משתנה באמצעות מה שהוא רואה בך זה הנושא שנקרא החינוך אילם אבל זה חינוך שיש לו הרבה משמעות חינוך אילם
יופי לפי הכלל הזה שאמרתי עד עכשיו אנחנו לומדים מסר מאוד חשוב דיברנו על דיבורים במשפחה מלומדים מסר מאוד חשוב שהרבי תמיד הרבה פעמים בשיחות שלו הוא מזכיר אותו היה חוזר עליו הוא היה אומר שיחות הוא היה מבקש מהאנשים שאם יש להם איזה קושיה על מה שהוא אמר שיכתבו היה קובץ כזה שהיה יוצא בפנימי כזה תכתבו את הקושייות הוא היה מקבל את הקושיות הללו והיה תוך כדי השיעור הבא התועדות הבאה היה עונה על זה
הרבה פעמים כשהיה פותח את הקובץ הזה ומתחיל לדבר על השאלות ששאלו פעם קודמת הוא אמר אני רואה שכל השאלות או 90% מהשאלות נבעו מבעיה אחת אז הוא אמר אתה ביידיש אני אתרגם מטרה מטראכט ויגן דה וורטר מטרח נישט וגן דהניין חושבים על המילים שאמרתי לא חושבים על התוכן שאמרתי חושבים על המילים לא חושבים על התוכן מה זה נקרא חושבים על המילים לא חושבים על התוכן כי לפעמים בתוך המילים אני אומר איזה שהוא משפט שאם אתה נתלה עליו כמו שנקרא כמו איזה כמו איזה מוקיון אז אתה תגיד אמרת ככה אז זה נקרא לדברים בהקשרם תסתכל על המכלול זה ייראה לך אחרת אם אתם רוצים דוגמה משעשעת לכך
אישה אחת עובדת קשה בבית מנקה מבשלת את הכביסה תולה את הכביסה אבל מגיע הביתה אחרי צהריים רוצה לאכול
רואה שאיפה האוכל הוא פותח את המקרר איפה האוכל אז היא אומרת לו תתבייש לך אתה לא נווקף אצבע בבית אני עושה הכל מאף ועד תף אז אז עכשיו תכין לעצמך אוכל לבד תחשוב שאני לא בבית תכין לעצמך אוכל לבד טוב בסדר את לא רוצה לא צריך הלך נוציא סטייקים עשה
צ'יפס סלט הבית מתמלא ריח אבל רק לעצמו עשה אחרי שהאוכל מוכן היא עוברת ליד המטבח היא רואה שהבחור עשה צלחת אחת הכל במידה תתבייש לך אתה לא חושב על אחרים עליי אתה לא חושב למה לא הכנת גם לי
חשבתי שאת לא בבית חשבתי שאת לא בבית אמרת אמרת זה המילים שאת אמרת אמרת את המילים נתפסת למילים אמרת שאם אני מכין לעצמי את האוכל לבד אני צריך לחשוב שאת לא בבית אז מילה זו מילה נכון עד הסוף איך אפשר לחיות ככה בבית צודק אזכל הגברית צודק אבל זה לא עובד ככה בשטח בעולם זה לא עובד ככה אם אנחנו חושב על המילים אתה מאבד את המשמעות שמאחורי המילים
וזה כלל מאוד חשוב שאנחנו מדברים היום על על יכולת הימנעות מכעס ויציאה מכעס אנחנו חייבים ללמוד לצאת מהמילים חייבים להעלות את הרף לא המילים נוגעות אלא הבן אדם מי אומר את הדברים בואו נהיה עם מוח רחב יותר לא עם מוח צד צר שנצמד לניסוחים זה כלל ראשון של
כלל שני בחסידות כתוב שבן יש לו תכונות יש לו מידות אם האדם
אם האדם התחבר בעומק הנפש שלו לתכונות שלו למידות שלו לעוצמה האמיתית שיש לו אתם יודעים מה קורה כשהוא מתחבר באמת לאישיות שלו ואז בא מישהו ומנסה ככה אומרים
את זה בהגעה הישיבתית לעשות לו במים מדליקי במה מדליק עם זה פסקה במשנה במה מדליקים במה אין מדליקים רוצה לעשות לו במה מדליקי אז כשהוא רוצה הוא רוצה להצית אותו להכעיס אותו לחמם אותו אז כאשר הוא נפגש עם מציאות כזאתי הוא לא מרגיש אויסמן הוא לא מרגיש לא בן אדם האישיות שלו כל כך חזקה בפנים כל כך טוב לו עם עצמו שאתה לא מצליח להוציא אותו מהכלים
אבל יש עוד מצב אומרת החסידות שהאדם עם עצמו עם המידות שלו עם הכישרונות שלו עם האישיות שלו לא התחבר מספיק חזק כמו שאומרים הוא עם האישיות של עצמו האישיות שלו לא מספיק ברורה לו לא מספיק אהובה אצלו יכול להיות אפילו שונא את עצמו שונא את הטבע שלו שונא את הכישרון שלו הוא לא מחובר עם עצמו כזה זה כמו יושב על אבק שריפה רק וזה סתם אתה יכול להוציא אותו מהקליפ אתה יכול להעיף אותו כי הוא עם עצמו לא רגוע לא טוב לו בפנימיות שלו עם עצמו אז עכשיו זה בא וזה בא לידי ביטוי בדיבורים ובכעס יש משפט שאומר מי שיודע לא מדבר מי שמדבר לא יודע אז בחסידות איך מסבירים את זה מי שיודע יודע זה הרכבת
יש לו הפנמה פנימית על המהות האישית שלו הוא לא מדבר הוא לא מחזיר מלחמה בדיבורים ובכעסים והוא לא הוא לא צריך את זה מי שאתה מדבר מי שאתה רואה אותו צועק ככה לא יודע מהבורש לא יודע לא יודע אין דעת אין הפנמה של כל הישובים שלך חסר לו שלמות עם עצמו הפנימית של השלמות הפנימית שלו חסרה לו עכשיו אני רוצה לגלות לכם סוד אף אחד בתחום הזה לא נולד שלם אף אחד כולנו ירדנו לעולם לעבודה כולנו מה זה לעבודה ללמוד להרחיב את המוח ללמוד להיות מחוברים לעצמנו להתחבר לנפשותינו
להכיר את מהותנו ולא להתפעל ממילים שאומרים לנו למה בן אדם כשהוא 7 הוא כועס- וכשהוא רעב הוא כועס יותר כי כשהוא רעב המציאות שלו לא ברורה לו אז כיוון שכך מהר מאוד אתה יכול להוציא אותם המציאות לספק אבל כשהוא 7 הוא כבד והוא שוקל עוד כמה קילו המציאות שלו ברורה לו אז הוא כועס- מה נדרש מאיתנו נדרש מאיתנו ליצור שהמציאות שלנו תהיה ברורה ושלא כל מה שנקרא רוח מצויה תוציא אותנו מהכלים היה פעם צייר אחד שהמורה שלו
היה מה שנקרא אומן בציור ואומן בנפש אומר תדע לך שחלק גדול מזה שהרבה ציירים לא מתפתחים זה כתוצאה ממילים לא נכונות שאנשים מבקרים את הציורים שלהם אני רואה שיש עליך פוטנציאל מצד שני אני רואה שיש לך בעיה מאוד גדולה אתה מתרגש מכל מילה שאומרים לך אתה לא תצליח לממש את עצמך ככה אז אומר לו מה אני אעשה כדי שאני אצא מזה ויש פיתרון בשבילך עשית צניעות יפה אתה זוכר את הציור השביעי שמה שעשית תביא אותו
לקח אותו מתח אותו על מתקן שם אותו בפתח של הקניון העירוני נכנסים אנשים ויוצאים וליד זה מודעה גדולה מי שרואה איזה טעות בציור
יש פה עת שיעשה איקס במקום שהוא חושב שיש טעות בסדר השירו את הציור ככה השומר שומר את הציור הולכים למחרת מגיע הבחור חשכו עיניו כל הציור מלא איקסים כל אדם ראה איזה טעות במקום אחר עשה איקס כל היופי של הציור הלך
הוא התחיל לרעוד אומר לו אומר לו המורה שלו לא גמרנו עדיין את הניסיון אתה זוכר את הציור השלישי הזה היפה שעשית תביא אותו מורידים מהמתקן את הציור הקודם עם האיקסים שמים את הציור השלישי מחליפים הודעה יש פה מתקן של צבעים צבעי גואה צבעי שמן צבעי זה מי שרואה טעות בציור שישלים שיתקן למחרת הם חוזרים אף אחד לא נגע בזה אומר לו האומן רציתי ללמד אותך דבר אחד האנשים יודעים להעיר הערות האנשים יודעים לבקר ביקורת אבל האנשים לא יודעים לתקן לבנות נפש לחנך לרומם הם לא יודעים הם יודעים להגיד ביקורת זה הם בזה הם חזקים
אז לכן אני מבקש ממך אל תתפעל מזה אל תתרגש מזה זה לא אמת זה לא אמת אני אגיד לך למה מפני שהאמת היא שכולם התחילו עם טעויות ותוך כדי הדרך הם הלכו והשתפרו תוך כדי הזמן הם הלכו והשביחו אז למה הם כל הזמן מעירים לך על שטויות הרי עם הזמן אתה גם תשתפר אז למה הם מעירים לך על שטויות כי הם מחפשים את האגו של עצמם הם רואים שעשית משהו יפה לא הם אתה עשית אז הם מחפשים איפה אני בתוך הדבר הטוב שעשית איפה אני בתוך אני צריך להעיר הערות אני מרצה עכשיו חינכתי אותך שתי ציורים הציור הראשון הלך פייפל אבל אתה למדת מסר גדול שאתה מהאיקסים שאנשים עושים עליך
אתה איך אומרים אתה עושה פיירף אחד שריקה אחת על כל על כל היערות האלה מפני שהיערות האלה לא יערות בונות והבניין והבניין האמיתי שלך יהיה את תוך כדי אתה לומד תקן את החסרונות שלך אבל הרבה מאוד מההערות והחסרונות לא כולם אבל אתה צריך להיות חשבון הרבה מאוד מהערות זה הערות כאלה שאי אפשר לתקן אותם כתוצאה מההערה הערה לא תתקן הניסיון תוך כדי יתקן כמו אבא שמנסה להסביר לבן שלו אתה לא מבין ראיתי איזה אבא כזה כמו פרופסור מדבר לבן שלו אתה לא מבין אתה לא מבין למה אתה למה אתה לא מצליח לנסוע למה אתה נופל לי מהאופניים בלי הגלגלי עזר אתה לא מבין אתה צריך להחזיק את זה ככה
לרכז את הראש שלך ככה וזה והילד עושה ככה רוכז את הראש שלו ככה ונופל תעזוב אותו ייפול ניסע ייפול ניסע עד שידע לנסוע על אופניים מה אתה רוצה יש דברים שאתה לא יכול להעביר אותם לביקורת אתה תגיד אתה בביקורת ובסוף הוא בסוף וללכת לא יידע זה חלק מהמערך שהוא יפול והברך תקבל איזשהו פצע והמג מזי הם יקראו זה חלק מהעניין אז אל תנסה לחסוך את זה כי אתה בסך הכל אוכל את היכולת שלו להתקדם התקדמות אמיתית התקדמות בונה אז זה הכלל השני שאנחנו מדברים על התרחקות מכעס הכלל השני זה היכולת שלנו
להתחבר אל המחשבות שלנו להתחבר אל עצמנו ולא להתפעל ממה שאנשים יורקים עלינו אם אתה בטוח בעצמך ואם יש לך את העוצמה שלך ואתה יודע את המעלות שלך ואת היתרונות שלך אז מה זה משנה מה אומרים עליך הבדיחה היהודית אומרת על איזשהו אדם גבאי שהגיע לבית הכנסת פה הוא לא בוכה
מה קרה מה שהעליב אותי מה העניינים הוא אמר שאני מטומטם אז אשתו אומרת לו מה אתה שם על השמש הוא אומר משהו שומע מאחרים מה אתה שם עליו אבל
יש בזה כן עומק אם הוא אומר רק מה שהוא שמע מאחרים אז תשים על זה צחצף אז צפצף עליו ועליהם ביחד כי כי אם זה לא בונה אותך אם זה לא מקדם אותך אם זה מוחק אותך אתה אתה לא נוסע לשום מקום הלאה אנחנו התקדמנו לנקודה שלישית אנחנו היום בקורס יציאה מכעס חסידות אומרת האדמור הזקן אומר שכאשר האדם נמצא בקטנות מוחין בידיעה ידיעת צרה וקטנה
אז בנוסף לזה שיהיה שייך לכעס הוא שייך גם לגאווה אדם שהוא קטן באמת הוא מרגיש מאוד גדול אני ראיתי את זה הרבה פעמים כשאנשים לא למדו כלום אז הם מרגישים יודעים שאדם למד משהו קטן הוא חושב שאם ממשהו הקטן הזה הוא יגלה את אמריקה לכולם אבל כשאדם לומד הרבה אז הוא יודע שהוא לא יודע כלום כלומר
כלומר שקטנו את הידיעה גורמת לאדם גאווה ואילו ריבוי הידיעה גורם לו ענווה אז זה כלל עכשיו אני מגיע למשהו מאוד מאוד מאוד מאוד אולי הדבר הנקודה הכי עמוקה בשיעור כשכותב אותה הרבי על צמח צדק הוא אומר שהידיעה הקטנה היא בחינת ירח היא בחינת לבנה
שרבה ואמרה שהיא רוצה ששני מלכים לא יהיו ביחד הוא אומר שהקטנות של הידיעה של האדם יונקת מבחינת מיעוט הלבנה שהלבנה בהתחלה רצתה ימל הקדוש ברוך הוא שני מלכים לא יכולים להיות בכתר אחד גם אני גדולה גם השמש גדולה מה היא רמזה בזה שהיא רוצה להיות המלך לבד אז מה הקדוש ברוך הוא צודקת אז בבקשה תקטיני את עצמך את תקטיני את עצמך אומר הצמח צדק רעיון עמוק ונפלא שהוא המשך יסיר למה שדיברנו עד עכשיו אומר הצמח צדק
מי זה האדם שמרגיש צורך לבטל מישהו אחר זה האדם הקטן האדם הקטן זה הלבנה שהיא הייתה באמת באישיות קטנה כשהאדם הוא קטן אז איך הוא נעשה גדול שהוא מבטל מישהו אחר מתי אנחנו נהפוך להיות גדולים איך אנחנו נזהה את עצמנו כגדולים שאנחנו כל השיעור הזה מדברים על איך בן אדם יכול לצאת מהכעס לחזור לכעס לצאת מהכעס אם האדם מצליח להפסיק לצרוך את הביטול לאנשים אחרים הוא לא הוא לא צורך את זה הוא לא כדי שהוא יחיה כשהוא ינשום טוב אם האדם
רוצה להיות במצב כזה שהוא לא בחינת כעס זה על ידי זה שהוא מרגיל את עצמו לא לבטל אנשים אחרים ביטול האנשים האחרים מחזק אצלו את הקטנות וחיזוק האנשים האחרים או לא לא לא אין צורך לבטל אותם זה עושה אותו גדול זה עושה אותו יותר מעולה זה עושה אותו יותר משובח מה מביא את האדם נפשית לצורך לבטל מישהו אחר
גאווה הוא מרגיש מה שאמרתי קודם שחסר לו הוא מנסה להשלים באמצעות הקטנת מישהו אחר זה הרבה יותר קל מאשר להגדיל את עצמך דרך אגב בעולם של בעולם העסקים יודעים את זה הרבה מאוד יש חברות שמנסות שמתחרות אז מנסה להעצים את המוצר שלה זה עולה הרבה כסף להעצים ויש אפשרות להכפיש את ה את החברות האחרות יש הרבה שבוחרים להשקיע את הכסף בצד של ההכפשה כי הוא יותר מהיר ויותר זול ואילו להעצים את המוצר שלך זה הרבה מאוד כסף של השקעה ככה זה במסחר וככה זה בנפש האדם זה עצלנות הוא לא רוצה לעשות החסידות אומרת שזה נובע אני רוצה לגלות לכם משהו
החסידות אומרת שזה נובע מצד זה שהאדם לא מאמין באמת שיש בו משהו מיוחד אינבדואל שרק לא יש את זה ולאף אחד אין את זה ובזה הוא מיוחד ברמה עולמית כל אחד השם ברא אותו בטבע כל אחד ואחת השם ברא אותו בטבע כזה שהוא רוצה להיות מיוחד אין מישהו פה שיגיד שהוא לא רוצה להיות מיוחד יש לאדם שאיפה כמוסה כזאת אז למה האדם כועס למה האדם רוגז
למה האדם מנסה להמעיט אחרים כי הוא מרגיש שהוא לא מיוחד הוא לא מצא את המיוחד שלו אני עוד איזה שהוא בורג שיש דומים לו מאות ואלפים לא טוב לי עם התחושה הזאת באה התורה ואומרת אתה צריך להתחזק באמונה שיש לך משהו מיוחד יוצא מן הכלל וברגע שאתה תתחזק בנקודה הזאתי יהיה לך טוב אתה לא תהיה כעוס אתה לא תהיה כאוב אתה לא תרגיש שאוכלים לך משהו אתה תהיה שמח
אני רוצה לתת לכם המחשה דוגמה מעולם אחר אבל אני שייכת לעולם שלנו יש אנשים היה סטודנט אחד בארצות הברית שהוא היה לו בעיה הוא לא מצליח להירדם הוא שוכב בלילה ולא זה לא לילה אחד זה לילה אחרי לילה הוא לא מצליח להירדם וכל
הזמן אומרים שמי שלא נרדם הראש לא עובד טוב ואחרי זה וזה מאוד הפחיד אותו והוא נלחץ מהעניין ונלחץ מזה שהוא לא נרדם נלחץ מהלחץ וכן הלאה כמו שאומרים רולטה שאין לה סוף עד שהוא יום אחד לילה אחד אמר לעצמו אני לא מבין אני לא יכול לישון אז בוא אני אלמד אז הוא ימשיך את הלימודים כל היום בא הוא למד באוניברס לי איזה שיעורים בערב יש לו עוד 8 שעות ככה בלי איזה לא צריך לישון וככה לילה לילה הוא הפך להיות הסטודנט הכי מוסלח באוניברסיטה במלחמת העולם הראשונה היה איזה חייל הונגרי היה עליו
שירו לו כדור פגע בו באונה הקדמית של הראש הוא יצרה פז זאת אומרת הצליחו להוציא אבל הוא לא מצליח להירדם אפילו נמנום הוא לא מצליח לעשות והרופאים התחילו לדבר שהבן אדם הזה יצא מדעתו ומהצבים והוא לא יאריך ימים בצורה כזאת ואי אפשר ולא ולא הבן אדם הזה הצליח בעסקים ואריך ימים וכל מה שאמרו מה מתברר שבאמת העולם הרפואי לא מכיר באמת את העוצמות שיש לכל אדם ולכל מצב ולכל נשמה ולכל זה הוא אומר הערכות אבל בשטח זה לא היה ככה צרציל בזמן מלחמת עולם השנייה היה כבר קרוב לבן 70 זקן במשך שנים באותם השנים של גיל 70 שנים לא תקופה שנים יום יום 16 שעות ביממה בן אדם עובד ללא לאות ולא הולך לישון אוא עשה את זה היה נח היה נח במשך הוא היה מקבל קהל היה קורא מכתבים היה מדבר בטלפון
שוכב במיטה היום המחקרים גילו שתשעים וחמש% ממה שנותנת את השינה זה עצם זה שהבן אדם שוכב בתנועה רגועה אם הוא נרדם או לא נרדם זה לא מה שחשוב וזה בדוק בדוק אתה יכול לילה שלם לא להירדם אבל שכבת ואתה מתפקד למחרת רגיל אתה לא רואה שום הבדל זאת אומרת שאנחנו צריכים לפעמים לראות את המצב שלנו כמו שהוא מה אני רציתי להגיד יכולים לבוא ולהגיד לך מה זה אתה לא מצליח לישון זה הדבר הכי אסון שיש בעולם זה דבר קצר חיים פוגם במוח
לא נכון לכל אדם יש ייחודיות יש בן אדם שזה יפגע לו במוח אבל יש דבר בן אדם מיוחד שזה לא יפגע לו במוח והוא מצליח לחיות עם זה הוא לא אשם בזה זה לא אז הוא זה לא פוגע בו יש לך בן אדם בן 70 ומסוגל לעשות יום של בחורים בני 16 לא עושים 16 שעות רצוף יש לו את הטקטיקה שלו הוא עושה את זה הוא מיוחד במשהו הוא מיוחד במשהו אתם מיוחדים במשהו בכמה משהו השאלה היא אם אתם מוצרים את אותם משהוים השאלה מי יכול למצוא משהו מי שמאמין באותו משהו אם יש לך אמונה בדבר אתה תגלה אותו אבל אם אין לך אמונה בדבר לא תגלה אותו אף פעם אז כשאנחנו מדברים על מיגור הכעס אני אומר עכשיו משהו עמוק הכעס
מאיפה נובע מקטנות מוחי הכעס מביא שאתה תצטרך לבטל מישהו אחר כדי לשרוד באה התורה ואומרת לך למה אתה צריך להרגיש אתה רק שורד יש לך עוצמות מאוד מאוד גדולות אתה גדול מה אתה צריך להמעיט במישהו אחר כדי שאתה תרגיש מציאות כי אתה לא זיהית אתה מיוחד שבכלל ואתה לא מאמין שיש בך איזה שהוא דבר מיוחד איזה שהוא דבר יוצא דופן
אחרי שהאדם מצליח להבין שיש בו משהו מיוחד הוא יוצא מתסמונת הירח יש חולה ירח במובן החסידי מה זה חולה ירח אדם כזה שמחפש להמעיט אחרים כמו שהיח ניסתה להמעיט מישהו אחר זה יכול להיותח אומרת החסידות האדם מודד את עצמו איפה הוא אוחז מהבחינה הרוחנית בזה כי אנחנו יודעים שהחטא הראשון שהיה בעולם זה מיעוט הירח עוד לפני חטא עץ הדעת זה היה חטא עץ הדעת השתלשל מהחטא של הירח זה היה הבעיה הראשונה אם אתם רוצים לתקן את עצמכם לכו לשורש אין הדינים נמתקים אלא בשורשן אתה הולך לשורש של הבעיה שורש של הבעיה שורש של הבעיה היא זה הצורך של האדם לבטל מישהו על מישהו אחר
השורש של בעיית הכעס קטנו במוחים קטנו את המוח מתבטלת במה בזה שאתה לא יכול לפרגן למישהו אחר או אתה צריך לבטל אותו מאיפה זה מתחיל מהחטא הראשון של הירח וזה הושפע עלינו איך אנחנו מתקנים את זה על ידי זה שאנחנו מזהים את המיוחד שיש בנו כשאתה מזהה את המיוחד שיש בך אתה מפסיק אוטומטית לקנא במה שיש לאחרים
האדם זקוק להגיע למרגוע נפשי עם עצמו כשהוא הגיע למרגוע הנפשי עם עצמו הוא כבר לא מסתכל ימינה שמאלה יש לי את שלי טוב לי סודר לי מסתדר לי שאתה רואה בן אדם שהוא חסר מנוחה ומנסה לכבוש את זה ואת זה ולאכול אצל זה ואת זה זה אתה צריך להבין שבבית שלו לא טוב לו היו אומרים את זה תמיד אתה רואה ילד שגונב מילדים אחרים שמרביץ לילדים אחרים תבדוק קודם מה קורה אצלו בבית היא המציאות בבית שלא נותנת לו מקום אז הוא צריך למצוא את המקום שלו באמצעות כל מיני דברים מוזרים ככה זה אצל ילדים וככה זה גם אצל מבוגרים זה
כמה אנחנו מגיעים לנקודה שהיא שהיא הנקודה החותמת והמסיימת את הרעיון שהיא היא חשובה היא מהותית האדמור הזקן כותב ב-1 המאמרים שלו כלל שהוא מאוד חזק הכלל שלו הוא אומר שכאשר האדם נמצא בדעת קטנה היצר הרע שלו מתגבר היצר הרע היצריות היצריות באדם מתגברת כאשר יש לו דעת קטנה אני לא יכול יש לו יצר הרעיון שהוא מרגיש שהוא צריך לתרום
של אחרים זה מכיוון שהדת שלו קטנה לא הרבה שכל לא הרבה תפיסת עולם נכונה בריאה אין לו תפיסת עולם בריאה לכן הוא צריך לאכול של אחרים מה האדם יכול לעשות כדי לתקן את העניין הוא צריך סליחה שאני אומר את זה פשוט לאהוב את עצמו מה זה לאהוב את עצמו לאהוב את הצלם האלוקים שיש בתוכו לאהוב את המתנה שנתן לו הקדוש ברוך הוא ואז הוא מפסיק להיות עצבני על אחרים וזה הקשר ישיר לפרשת שבוע מה היה לנו לפרשת שלח משה רבינו שלח מלאכים ושלח מרגלים לתור את הארץ
החברה הוציאו דיבה מה זה גרם להם להוציא דיבה ק קטן כתוב זה כל כך מאפיין גם איך אומרים זה עכשווי כל כך זה כל כך בשטח גם היום הם היו אנשים מאוד מאוד משכילים מאוד מאוד חכמים מאוד מאוד עוצמתיים אבל בצמתים לא בתחום המעשה אלא יותר בתחום הפילוסופיה והראש הם הבינו שאם יכנסו לארץ ישראל
הם יפסידו את המעמד שלהם התחילו לחרוש את האדמה התחילו לזה אז זה יהפוך להיות מעם הספר יהפכו להיות עם הארץ אז אז אז יתחילו להיות אנשים כאלה שיש להם יתרון לא רק בתחום הרעיוני אלא בתחום המעשי ואיפה אנחנו נהיה במילים אחרות אני בא ואומר יש לך משהו אתה מפחד שמישהו הולך לקחת לך את זה זה לא אמת כי אם יש לך את זה באמת יצטרכו אותך וזה יהיה גדול וזה יהיה מוצלח וכן הלאה אבל לא הייתה להם את האמונה במי בעצמם התנועת נפש שלהם הייתה ושהם היו בעצם מאוד גדולים אבל הם לא האמינו בגדלות של עצמם
הם האמינו שמישהו אחד יבוא ויכול להעיף אותם בשניה אחת תגידו אתם לא מכירים את זה בעצמכם פתאום הגיע איזה מישהו בעבודה איזה זה איזה זה זה פה זה שם יכול לקחת לי את שלי יכול לסדר לי יכול הבוס יאהב אותו יותר וזה אתה מתחיל אתה מתחיל לפחד על המאמץ שלך עובר זמן ואז אתה מגלה שיש לו מקום ויש לך מקום המקום שלך לא נגרע ממנו כהוא זה אבל אתה בהתחלה חושש החשש הזה הראשוני זה
תנועה של מרגל תנועת המרגלים הם מפחדים על הכיסא שלהם מפחדים על הכבוד שלהם למה אתה מפחד כי אתה לא התחברת למה שאתה באמת הוא באותו היום שבן אדם התחבר למה שהוא באמת עם כל הכישלונות ועם כל המועקות מאותו היום באותו הרגע הוא הופך להיות האדם המוצלח והמוכשר והמיוחד עלי אדמות ואני רוצה להמחיש לכם את הזה בסיפור נושא האמיתי שהיה לא עלינו יש אנשים כאלה שהגדילה שלהם מפסיקה והם נשארים נמוכים
מעשה אמיתי היה בנערה אחת שהגדילה שלה הופסקה וההורים עשו כל מאמץ שהם יכולים הם לא מבינים ממה ואיפה והצליחו להגיע איתה עד למטר 28 זהו מטר 28 זה משהו כמו משהו כזה כמו ילד בכיתה בית אבל ככה היא נשארה כל החיים ומההתחלה היא קלטה בדיוק את המצב
בעולם את איך מסתכלים על בני אדם כאלו היו מנסים להורידו את החברות בבית הספר הנה גמדה אבל היא הייתה תמיד אומרת בקול הכי בוטח שיכול להיות בן אדם אני לא גמדה אני נמוכת קומה קודם כל לשנות את הביטוי גנאי הזה ושפרה את הכישורים החברתיים שלה ברמות יוצאות דופן עד כדי כך שפעם כל בית הספר+ כמה בתי ספר ביחד שכרו איזה לונה פארק משהו והם הגיעו לשם היה תקנון שזה רק לילדים וזה ולה לא נותנים אז
אז היא לא יכולה אז היא עמדה בצד הבנות שואלים שואלות אותה למה את לא הולכת לא נותנים כל 500 הבנות אסור אגודה אחת וזה מאוד נדיר שבן אדם יצליח לגרום לחמש מאות איש שחיים איתו ביום יום זה לא איזה באת ואומר אחם פתאום על מישהו שאתה רואה אותו דרדס כזה אז אתה מרחם עליו אתה מרגיש לידו גוליבר אז אתה נותן לו יחס אחר אז זה לא היה ככה היא הייתה איתם כל הזמן ואז מנהלי הלוול פארק הסוס אלטות וזה ובקיצור נתנו לה להיכנס כמו כולם אחר כך הגיע הצליחה לעשות את כל התעודות שהיא צריכה בי איי ומה שהיא צריכה בשביל להיות מורה
אבל היא מתייעצת עם היא מדריכה שלה היא אומרת לה שאת שולחת קורות חיים לציין שאת נמוכת קומה אף אחת לא קיבל אותה לראיון אתם יודעים איזה לראיון איזה השפלה התברר שיש לאנשים הרבה יותר נמוכים ממנה בנפש וככה היא לא מתייאשת אז עכשיו היא ראתה שזה לא עובד אז היא השמיטה את את הסעיף הזה מהקורות חיים הזמינו אותה
היא הייתה מגיעה היו נבהלים והיו אומרים לה שזה את עושה לנו הונאה מישהי אחת אפילו חצופה כן אבל את עושה לנו הונאה את את לא מציינת דבר מאוד מאוד יסודי אומרת אני לא מבינה מה הבעיה מה לא בסדר מה את לא מבינה מה את לא זה מה את לא פה אז בסוף היא אומרת לאותה מורה תראי אני מאוד מאוד נמוכה את כזו גבוהה הלוואי שיהיה לך מספיק גובה בשביל התלמידות שלך גבות נפש
בקיצור בסוף היא מצאה איזה שהיא אחת שקיבלה אותו לראיון קיבלה אותו לראיון אבל את שמה לעצמך את חושבת שתצליחי להשתלט בגובה כזה על ילדות בכיתה אז היא אומרת לה לא- ולא יותר לי שיעור ניסיון ואם לא כל הבנות להיות יוצא מן הכלל אומרות לך מעצמם שהן רוצות אותי למורה תגידי לי לא פרולו היא נכנסה היא באה מוכנה היא נכנסה ל לכיתה עם כזה בובה כזו שהיא הכינה היא קראה לו מיסטר שאלה
המון עומק היא אומרת לבנות אפשר לשאול את מיסטר שאלה כל שאלה שאתם רוצות אתם שואלות אותו ואני עונה היא רצתה להוציא מהם את כל בוודאי אז היא אומרת היא אומרת דבר ראשון המורה אדון אדון זה למה המורה שלנו כל כך נמוכה זה ככה ככה זה מתחיל ואז היא פתחה להם ושמה על השולחן והיא הסבירה ובסוף השיעור השיעור נמשך ונמשך ושעתיים יותר מהזמן בנות בכיתה ב המנהלת על ביצים הולכת בחוץ לא יודעת מה קורה פה הבנות אומרות אנחנו רוצות אותה למורה והיא מחנכת והיא מצליחה והיא שולטת על הכיתה ביד רמה
אתה רואה בן אדם שלקח את החולשה שלו לקח את הבעיה שלו לקח את הסמל של חוסר ההצלחה כולם שמו אותו בפינה הוא לקח את זה ועשה למה ההתבוננות הייתה התבוננות נכונה יש בי משהו עולמי יש בי איך שאני יש בי משהו עולמי השאלה אם אני מזהה אותו מתעצמת איתו מתחברת איתו ומצפצפת על כולם אם הצלחתי לעשות את זה הרי אני מוצלחת אם לא הצלחתי לעשות את זה וניסיתי להיות הוא היא
אני נכשלתי שחקנים טובים יודעים להגיד את זה חזק מאוד אנשים הולכים לבית ספר למשחק לומדים מראים להם סרטים דוגמאות מחזות של כל מיני אומנים תהילה משהו לא נורמלי מה שאיפתם אני רוצה להיות כמוהו אני רוצה להיות מנסים להתלבש בדמויות שאותם הם רואים הם לא מצליחים לא זו היא ההצלחה העולם כבר עייף מאין העולם רוצה
אותך עכשיו אתה רואה אותם כדי ללמוד מה בן אדם יכול להפיק מעצמו ולהגיע לאלה שהם מצלחות אבל אל תנסה להיות חקיין תהיה מה שאתה בשיא התביעות ותצעד עם הכישרונות שלך תראה תהפוך אתה להיות כוכב לא- מהם אבל אם אתה מנסה להיכנס לנעליים שלהם אתה לא כוכב אתה קטן שאתה קטן אתה כאוב אתה עצבני אתה מזולזל וזה הכלל שבא שלמה המלך וזה מסיים אל תבהל ברוחך לכעוס גדלות מוחי כשאתה נמצא בגדלות אתה קולט את הדברים כמו שצריך כי כעס בחיק תפילין ינוח את הכסילים הטיפשים חושבים שכשהם יחכו אנשים אחרים הם יצליחו
מה זה מביא להם והם רק כעס ועצבים זה לא מביא להם שום אז בלב פסילים הוא ינוח אבל אתם רוצים לצאת מהפסילות אתה צריך להיות מקורי אתה צריך להיות מה שאתה אתה צריך להאמין במה שיש לך לא לקנות באחרים לא לבטל אחרים לשתוק בזמן לשמור סודיעתא הגדלות מוחין בה והכעס הולך ומתפוגג.

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא