תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
כיוון שאנחנו נמצאים בימי בין המצרים ויש בהיסטוריה של של דברי הימים ההם יש מה שחזל כתבו לנו בגמרא יש מה שחזל כתבו לנו במדרש יש ספר היסטוריה שנקרא ספר יוסיפול ספר יוסיפול זה ספר שכתב אותו יוסף בן מתתיהו ויש דעות חלוקות להתייחס לספר הזה אז אני בחרתי להתייחס עכשיו בקטע הראשון להשקפה של הרבע ורבותינו נשיאנו בכלל לספר הזה החי בראיה אהובה יותר כנפשי רגע לפני שאנחנו עוברים לשיעור אבקש את תשומת ליבכם אני מבקש את עזרתכם היום לקחתי על עצמי בסיעתא דשמיא ובעזרתכם הנדיבה להחזיק את כל אלהוראה ומשפט כהמשך של מורי ורבי הרב מאיר אהרון לר השלום מורי ורבותי אנא ממכם תעזרו לי להחזיק את הכולל בהרחבה בגשמיות וברפניות להחזיק את הדיינים להוסיף עליהם לעלות מחיל לחיים בתורה ויראת שמיים והקדוש ברוך הוא ישלם לכם כדמולכם התוב בבאנה בחיה במזונו ובכל הרביעי בסיעתא דשמיא שתראו אותה בפועל ממש כל שקל ושקל שאתם נותנים יחזור אליכם ביתר שאת ביתר עוד ותראו ברכה והצלחה בכל מה שאתם צריכים גם בגשמיות גם ברוחניות וגם בחינוך הילדים למטה בתיאור הסרטון ישנו לינק שאפשר באמצעותו לתרום באופן ישיר תבורכו מפי אליה
אז הרב שמעון יחוב בצעירותו כתב לרבי מכתב היו לו חברים מישיבת פונוביץ ובשנת ת ש' כמדומני ואז התפרסם הספר יוסף פול בעולם ואותם החברים רצו לדעת מה הדעה של הרבי בעניין האם אפשר לקרוא את הספר הזה או לא אז הרבי כותב לו זה מודפס באיגרות קודש בחלק מטוואר עמוד רי סמך זין בשאלתו על דבר הספר היו סיפון ידוע שכמה שינויים וגם זיופים הוכנסו לתוכו וענייניו דורשים ביקורת מומחה במקצוע ובכללות בשאלות כגון אלו ידועה הוראת חזל איך הדעה היא יראכה לא
בישרא וכברה זאת אומרת עד שאתה מביא לי ירקות תביא אומרים גופי תורה תביא בשר תביא דברים מהותיים ובפרט כשספק אם יקר הוא חשב שספק זה בכלל דבר חשוב זה דבר יקר בכלל מה שיש שם בספר יוסי כלומר שהרי מבדעה שצריך כאילו מכאן מה שמה שצריך להימנע מלקרוא את הספר הזה תקרא מה שכתבו לנו חזל מה שכתוב בגמרא מה שמסופר במדרשים על החורבן מה שיש לנו במסורת שלנו ואל תחפש מקומות אחרים מה הפלא לכאורה אם אתה מסתכל על המענה הזה בפני עצמו אנחנו חייבים לדעת שגם במענות של הרבי וגם ביחס לשיחות אפילו הכלל שחזל קבעו שדברי תורה עניים במקום אחד והעניים במקום והעשירים במקום אחר זה תופס ורואים את זה גם כן כאן למה אני אומר את זה בסט של אור התורה של הצמח צדק מודפס ויותר מפעם אחת הגעה של הצמח צדק כותב ככה הוא מצאתי כתוב הצמח צדק בעצמו מצאתי כתוב בספר יוסיפון בתחילתו פרק גימל בעניין ממעשה לדניאל בגוב אריות כתב כי המתפלל
אל השם הוא מדבר והקורא בספר התורה הרי השם מדבר עמו וכן כתב עוד הפעם הרי שכך היה מקובל אצלם שהקורא בתורה השם מדבר עמו וזה ראיה למה שכתב רבינו זל בעניין בדבריה אשר שמתי בפיך אתה צמח צדק מביא ראיה לאדמור הזקן שבשעה שהאדם לומד תורה אז הקדוש ברוך הוא לא רק קורא ושונה כנגדו שזה מה שכתוב בחזל אלא שהקדוש ברוך הוא מדבר עמו ודבריי אשר שמתי בפיך אז הוא מביא לזה ראיה מספר יוסיפון ממעשה לדניאל בגובה האריות שה מתפלל לה השם הוא המדבר והקורא בספר התורה הרי הקדוש ברוך הוא מדבר עמו אתם יכולים להבין מה זה להביא ראיה מספר יוסיףום לאדמור הזקן לא מרשי לא מתועוס בספר יוסיפון וזה צמח צדק במאמר מאמר זה משהו מיוחד אז הרבה התייחסויות לראיה הזאת של הצומח סוות בהתוועדויות בתו שין מים גימל חלק בית 1553 והוא אומר שלמרות כל הפיקפוקים עד כמה יכולים להסתמך על מה שכתוב בספר הסיפון כי אף על פי שהביא עצמם אין פירוס שכל דבריו בתכלית הדיוק ומיו זה אין כל דבריו בתכלית הדיון אבל הרי כאשר מדובר אודות סיפור שהוא כמשיח לפי תומו יכולים להביא הוכחה מסיפור זה מספר מה היה עם דניאל חנניה משעל ועזריה ומה שהיה מקובל אצלם אפשר להביא ראיה כי זה מסיח לפי תומו זאת אומרת מתי אני אבוא ואגיד שיכול להיות שהזיופים שלטו בספר ויכול להיות שהכניסו בו כל מיני דברים לא לעניין
זה בדברים שהם יש בהם אינטרס אבל כשאתה רואה שבן אדם מספר איזה שהוא סיפור אתה סיפור אנחנו מכירים גם ממקום אחר דניאל בגובה הראיון והסיפור הזה הוא מתאר אותו במילים משלו ומתוך המילים אפשר להבין מה היה מקובל אצלם אז אנחנו אומרים שזה בגדר של משיח לפי ת'ומו ואנחנו יכולים ללמוד מזה איזה שהוא עניין עוד לפני הצמח צדק הרבה אמצעי אנחנו זכינו לאור הזה מה שבכל הדורות זכו שהודפסו כמו מדף של ספרים מאמרים של הרבי האמצעי אז שמה בספר מאמרי האדמור האמצעי בחלק במדבר בחלק היי הוא מופיע הוא כותב שמסיבות שנאת חינם היה שפיכות דמים בפועל ממש בסוף בית שני על ידי פריצי ישראל כמבוהואר ביוספון וכולו הוא מביא ראיה לזה שיהודים הרגו יהודים בסוף בית שני בשפיכות דמים מי יוסיף עוד אני לא מבין זה שהיה מלחמות בין יהודים שהרגו אחד את השני צריך להביא ראיה ויוספות יש שנאת חינם זה ששנאת חינם נחרב בית שני צריך להביא ראים ויוס פה חזל אומרים את זה במפורש כל הספרים מלאים מדבר זה
והוא מביא את זה משם אני חושב שהוא העדיף שניה אני חושב שהוא העדיף להבין להביא על פארי על פריצי ישראל ראיה מיוספות להב לאבי ראיה מחזל לאוויר היה באיזה שהוא ספר שהוא ספר חיצוני הוא העדיף אז קודם כל מה יצא לנו עד עכשיו הרב אומר צריך עיון אבל יש לצריך עיון הזה כבר סייג אם זה ללמוד ממנו איזה שהוא דבר שהוא כמשיח לפי תהומו אז אני כבר לא חושש שם הספר הזה הוא לא מדוייק אוקיי בליגודי שיחות בחלק כף גימל לא ראיתי את המכתב עדיין ביקורת קודש אבל יכול להיות שהוא מופיע שם גם בנוגע לסמכות היאסיפון ודייקנותו וכיוצא בזה שרבים ערערו על זה אף שיש בו ענייני מוסר ויראת שמיים ואדמור והרבה מציין לשולחנו האדמור הזקן בסימן שין זין סים למד שמותר לקרוא את זה בשבת כן מוסיף הרבי לא ראיתיו מוזכר בתואר רבי יוסף יוסף בן מתתיהו לא רבי יוסף אז עוד פעם גם כאן אתה רואה סוג מסוים של הסתייגות אבל עדיין הרבי מביא אותו בליקודי שיחות חלק בית שיחה שלישית לפרשת תרומה הערה 46 יש אומרים אשר המנורות שנשבו על ידי טיטוס היו מעשר המנורות שעשה שלמה ראה יוסיפון
אז הוא מביא רעיה לעניין בליקוטי שיחות חלקו הוא מביא כמה פרטים בנס חנוכה והוא מביא מה המקור לזה יוסי פון עכשיו זה חידוש למה זה חידוש מכיוון שבמקום אחר בלי שיחות יש הרמבם בהלכות חנוכה בהלכה הראשונה בפרק גימל בהלכה ראשונה הוא מתאר כמה תיאורים על מלכות יוון ועל נס חנוכה ובשאלות תשובות תשובה מאהבה וגם מעשר רוקח שזה עוד קודם שאלות ותשובות מאהבה זה הראשון לי הוא כותב הם שאלו מה המקור לרמבם בהלכה ארוכה שהרמבם מתאר מה היה שם מאיפה המקור הזה אז הם כותבים שהמקור הוא כנראה מיוסיפון והרבי בליקוטי שיחות חלק יוד לא רוצה ללמוד שזה מהיוסיפון אלא הוא אומר יסודו מבעל הניסים הוא ממדרשי חזל ואולי היו לפניו היה לפניו גם מדרש חנוכה אבל הוא לא רוצה להגיד שהרמבם לקח את זה מיוסיפרון ואילו במקום אחר כשזה מגיע לכמה נקודות בחנוכה הרבי בעצמו מציין שהמקור לזה זה ספר יוסי הוא נותן לו כן איזשהי אחיזה איזה שהוא כן עניין מענה נוסף מכתב יד קודש נתפס בספר מאוצר המלך הרבי כותב ככה מתחיל את המענה ככה הרבה קורין היוסיפרון ונמצא בבית כמה וכמה עדי על על דברו ומחברו הפוכות מן הקצה אל הקצה
מעניין הרב אומר לנו משהו מאוד מאוד מאוד מאוד חשוב לדעתי בהשקפה הוא אומר ובכלל רוב המבקרים החופשיים משמיצים אותו זה ורוב היריד משבחים אותו תכף מציין את צמח דוביד סדר הדעות דוב דוביד גנץ כתב ספר היסטוריה הוא מתרצים מה שכתב בשבח הרומאים מפני שהיה בשבי שלהם וחשוב בעיהם ורצה לבטל גזירת היהודים היהודים וכיוצא בזה פתאום הרי מלמד עליו זכות והוא אומר שהשקפה יהודית כשאתה רואה מישהו שהוא עושה דברים לא לעניין אז אתה אתה מתרץ אותו אתה מנצל לתרץ ככל שאתה חופשי יותר אתה מלמד יותר חובה על הבן אדם וככל שאתה החרדים בדבר השם אז פעם אחת מצאתי אפילו שהרבה לומד ממנו הלכה לא מוסר צמח צדק שלו במיימר הוא למד שמה יוסיפו לומדים שהקדוש ברוך הוא מדבר איתך בשעה שאתה לומד תורה אבל יש יש לעיין ביוסיפון הקדמוניות יוסף בן גוריון
כמדומה שמביא שם שמינו משיח מלחמה כהן משוח מלחמה אז הוא לומד ממנו על החיים הלכתי הוא לומד ממנו והמקור הכי חזק ב שהרי שהרבי ביומנים שלו הוא מספר דיבובה אשת המערה שנשמתו עדן הסבתא הרבנית האישה של המערש פלקליין שאבס הייתה נוהגת לקרוא בשבס בשבת צנע ורינה שי ישראל יוסיפון כל זה ביידיש לפני כמה נשים שהיו באים בלי לשמוע זה היה ספר שהיו קוראים אותו+ בבית רבותי נשיאה אם היו קוראים אותו אז כפי הנראה אם אנחנו מסכמים את העניין גם בנושא של ציור קנה המנורה הרי הם מביאים ספר יוסיפות וזה שם ראיות כפי ככה הספר הזה היה מקובל בעם ישראל והוא מוזכר ברשי בתוספות כמה פעמים בשס תוספות יום טוב מזכיר אותו רבותם נוסעים היינו מזכירים אותו אני הזכרתי את הצמח צדק והזכרתי את הרי באמצעי עוד קודם הרב מזכיר אותו לא פעם בליקוט השיח ולומד ממנו גם מניינים במוסר גם עניינים בהלכה אפילו אבל כפי הנראה עדיין הספר הזה יש ספק על הדיוק
לכן אם השאלה האם אפשר לקרוא אותו אפשר לקרוא אותו האם מנהג ישראל היה לקרוא אותו כן מנהג ישראל היה לקרוא אותו לא רק סתם אלא מנהג אפילו בבית רבותינו נשיאנו נהגו לקרוא אותו ואפילו בשס כן אל תראה כן וגם הבובע הייתה קוראת אותו בשנשים אלא היינו אומרים שמי יש אסון וזה אבל האם לעשות מהספר הזה כמו שאומרים ספר מדעי ולסמוך עליו בית שהוא לא עומד מול מסורות שחזה אמרו ושינויים שאתה רואה שעשו כנראה שאימצו אותו לעשות אז צריכים לדעת איך להתייחס אז מי שבאמת רוצה כתוב שמי שמתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה אני רוצה לומר לכם שמי שהוא באמת מחכה לביאת משיח א צריכים גם צריך גם להתאבל ביאת משיח אתן לכם דוגמה ביום שישי הולך להיות ראש חודש מנחם עוף בין הפוסקים יש מחלוקת האם ראש חודש מנחם אב כבר נכנסים כל הגיון נהבי לסת או שעדיין לא הרי יש 9 טעמים ויש חומרה של בגדים מכובסים יש רחצה יש או לא נפקא מינהלי למה יום שישי הקרוב אפשר ללכת לים או לא בפרט שיש לך איזה שבת של משיח או כאלה ואיזה בית מלון או וכאלה לשמה יש בריכה אז אפשר ללכת לבריכה או לא אז צריכים לדעת שכשאנחנו מתאבלים אנחנו יותר מזרזים את ביאת משיח מי שבאמת חשוב לו משיח אז הוא לא מתייחס לעלות כלאחר יד יאללה יאללה יאללה הפוך ככל שאתה יותר דבוק במשגיח אתה מתאבל כי אתה רוצה לזכות ולראות בפועל ממש לא רק באמונה אלא בפועל ממש אז מי שרוצה להרגיש את העניינים אז באמת
זה האמת לצערנו הרב לפעמים כשאתה לומד לומד את הגמרא כמו שהיא אפילו אם אתה לומד מזה זה אבל שזה בא לך בצורה של סיפור כמו עיתונאים מהצד שכתב את הדברים אז אתה מקבל חיות אחרת פתאום אז כן אז יוסיפו נושא את זה טוב אני אומר לכם אתם יכולים לראות מה זה עיתונאי של פעם לא רחוק מהעיתונאים מהעיתונאים שלהם כתב על החורבן וכתב על הרבה דברים נספחים סביב החורבן בהחלט זה יכול לתת להכניס לאווירה ולהרגיש כמו שומרים להרגיש שאנחנו רוצים את בניינה בפועל ממש