תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
שלא כדאי להשתמש בבגדים בבגדים או בנעליים של אדם שנפטר שמעתם פעם דבר כזה מה אמרת לא כובע ולא נעליים אז אני רוצה להתייחס ככה בקצרה להלכה למעשה בכל הפרטים הללו אני רוצה להתייחס לפרטים האלה מבחינה מעשית גם להזין כמה שמועות וגם מה כן מה כן וזה הנושא היחסית קל המקור לעניין הזה מופיע בספר חסידים זה לא כתוב בהלכה ספר חסידים נתנו לו מנהלים של מת
ורצה לתת אותם לעני מתנה אמרו לו ואהבת לרעך כמוך אלא תמכרים לנוכרי שלא יבוא ישראל לידי סכנה זה כל מה שהוא אומר הוא לא אומר מה הבעיה הוא לא מגלה לנו מה בחיסרון הוא רק יספר סיפור שהיה מישהו שרצה לתת נעליים של מת ליהודי אז אמרו לו למה לא נותן ליהודי למה אתה רוצה לסכן אותו תן את זה לגוי תמכור לגוי ואת הכסף שאתה מקבל מהגואי זה תיתן לעני אבל אל תיתן לו את הנעליים הרבה הרבה הרבה דנו מה המקור להלכה הזאתי למה בהלכה לעניין הזה שכתב שכתב ספר חסידים המדרש מספר על שלמה המלך שכשהוא רצה לבנות את בית המקדש אז הוא הלך והוא הביא את השמדה מלך השדים שהוא יגלה לו איפה נמצא שמיר וההשמדה היא סיפר לו ושלמה הביא את השמיר כי הוא היה צריך את השמיר לדעת זה תולעת איך לחתוך את האבנים מבית המקדש
מי שהביא את השמדה שהוא מלך השדים זה היה בניהו בן יור ידע הוא הביא אותו מהמדבר עד לשלמה בדרך הוא ראה כל מיני דברים מוזרים בהנהגות של השמדאי וכשהוא הגיע לירושלים אז הוא הגיע אליו זאת אומרת בניהו בא להשמדאי ושאל אותו כל מיני שאלות על מה שהיה לנו בדרך והשמדה הסביר לו אחד הדברים שהוא שאל אותו הוא אומר אתה ראית בן אדם שעומד ליד הסנדלר והוא אומר לסנדלר אני רוצה שתעשה לי נעליים שיחזיקו מעמד לשבע שנים אני ראיתי שאתה צוחק אז למה צחקת אז הוא אמר לו כי ראיתי שהבן אדם הזה לא יחזיק 7 ימים זאת אומרת הוא ימות תוך 7 ימים אז המפרשים שואלים אז מה אם הוא ימות הוא יכול לתת את הנעליים האלה לילד שלו הנה לך ראיה למה שאמר ספר חסידים
זה כמו שאומרים ראיה כזאת הכל כזה והאמת אני אגיד לכם שכל הראיות שהביאו לספר חסידים הזה הביאו 4 5 גמרות כל גמרא יש לה את כמו שאומרים את הפרחה שלה האם זה מה שאפשר להוציא מהגמרא הזאתי האם כן האם לא אבל אחרי הכל יש פה חשש שחוששים לאיזה שהיא סכנה מהי הסכנה משהו מיסטי לחלוטין חוששים שהמת יבוא והוא יראה את הנעליים שלו עליך והוא יזמין אותך לשם זהו ככה מדייקים איזשהו לשון מהגמרא ברכות למה אנחנו למה הנעליים אתה צודק יש על זה המון המון שאלות מאיפה זה בא ולמה זה ככה יש הסברים מובנים יותר יש הסברים מובנים- אבל אתם יודעים שאנחנו עם סגולה מה אנחנו צריכים את ההסברים אומרים לנו נעליים של מת לא כדאי להשתמש אז מה לעשות איתם יש שתי אופציות או שאתה שורף אותם או שאתה חותך אותם באופן כזה שגם אדם אחר לא ילבש אותם וזה וזה ההיצע להביא את זה לגודל שיאכל אותה שייקח אותה שכאילו מרגיש זה שהייתי ילד בן 6 ככה
לא מצאתי לזה זכר במקומות אני אומר ובדיחותה כן לא מצאתי לזה זכר בכל המקורות לא מצאתי לזה זכר הוא אמר שאומרים שהמת מרגיש כשלוקחים לו את הנעליים הוא מרגיש כאילו עומדים עליו בקבר ודורכים לו על הראש זה מה זה מה שאמרו בחדר פעם כן ככה הם אבל זה לא זה לא זה לא דבר שיש לו איזה שהם מקומות אבל בהחלט לא עכשיו מה קורה נראה לי לגבי בית יודע שנפטר שמה אז רק רגע בוא בוא נעשה סדר לאט לאט אנחנו נעבור לנעליים ואחר כך נראה את הבית בית כבר דיברתי בעבר בואו נראה יש מן הפוסקים שטענו דבר פרקטי שאנחנו לא מבינים אנחנו לא מבינים איך הם איך הם לקחו את ספר החסידים והם הענישו אותו כל כך הענישו באלף הם עשו אותו כל כך אנושי אבל לפעמים יש אדם חולה שהמחלה גם בנעליים שלו והאדם אחר ילבש את הנעליים וזה יזיק לו
יש כל כך הרבה פוסקים שאומרים ככה הם מפרשים את ספר החסידים איך אומרים אנחנו בתור חסידים קשה לנו שהם יפרשו את הספר שלנו ככה בזה אז איך זה יכול להיות אבל לפי זה אם אני למשל יודע למשל הרב פיינשטיין בתור בעל ניג לגלה גמור הוא אומר אם אני יודע למשל שהאדם הזה לא היה לו פטריות במקווה ואני יודע שלא היה לו מחלה ואז אז מה הבעיה אפשר להשתמש בנעליים שלו וככה הוא פוסק להלכה במהלך הטעם אחד חבדניק שהוציא ספר הרב יצחק דובר אושפל זה יהודי מחברה קדישא עוד בזמן של הרבי הריהץ הוא הוציא ספר על חברת קדישא איך צריך לנהוג והוא כותב שכל מיני הסברות האלה הם יפות אבל אף אחד לא יכול להישבע שזה באמת זה הסיבה וזה סקנט אז על הספק כדאי להחמיר גם בנעליים שהאדם שאתה יודע שהוא בריא וגם בנעליים כאלה מה קורה כאשר המת קנה לעצמו נעליים הוא מדד אותם בחנות הוא לא התחיל ללבוש אותם ועכשיו פה נעליים חדשות בזה יש קונצנזוס אצל כל הפוסקים שלא צריכים לפחד מכיוון שהוא נעליים שמדדת זה לא נעליים שהם שלך זאת אומרת זה לא נקרא שנעלת אותם הלשון של ספר חסידים היה זה שמנהלים של מת מתי הם הופכים להיות שלו זה לא בזה שהוא רוכש אותם כי אם אני אגיד שזה הולך לזה שהוא רוכש אותם אז אדם שהוא בעל חנות והוא מת אז צריכים לחתוך עכשיו את כל הנעליים או לשרוף אותם זה נעליים שהמת תשתמש בהם זה שהוא מדד אותם בחנות זה לא נקרא שימוש גם זה יהיה הבדל בוודאי
רגע
אחד אני אגיע לבגדים מה יקרה או יש פוסקים שהחליטו שזה רק כאשר הנעליים היו עליו בשעת המיטה אם זה לא היה עליו בשעת המיטה אין בעיה והרב רוזנר ככה לומד המון ככה אספתי פה ערימות של פוסקים שאומרים שזה רק אם זה היה עליו בשעת המיטה בא הרב הושפל ואומר יפה לא שהוא ראה את הרב הוזמן אבל הוא ראה בקדמונים שכתבו ככה אומר זה רעיון יפה אבל מישהו יכול להישבע בספר תורה שזה הכלל הספר הזה לא אומר את זה הוא אומר נעליים של מת אומר נעליים שהיו על מת נעליים של מת אז כיוון שכך מן הראוי להחמיר גם בנעליים שלא היו עליו בפועל יש כאלה שאומרים לך רק נעלי אור למה בסדר אבל בספר חסידים לא חילק הוא אומר נעליים של מת יש נעליים מעור יש נעליים שהן לא מאורסים כיוון שכך גם בנעליים שלא מעור ראוי להחמיא אבל בנעלי בית נעלי בית זה לא נעליים משום שבלשון ההלכה אם זה היה נעליים הנחיה אסור לנו לקחת אותם ב-9 באב נעלה נעלי בית ראיתי שיש קונצנזוס שאפשר לקחת נעלי בית של מת להשתמש בהם לא זה זה שתי דעות זה שתי דעות שונות אני התעוררתי לדבר על כל הנושא הזה שמישהו זה כל כך הדר אצל האנשים כשר לשאול האם
מותר ללבוש ללבוש גרביים של מת אז אז אז על זה התשובה שלי היא בוודאי שזה מותר מכיוון שאני לא יכול לקרוא לגרביים נעליים וההוכחה הכי חזקה שגרביים לא נעליים מי יכול לומר הגמרא מספרת שהיה מלך אחד ערבי שרצה להיכנס בבית המקדש וידעו שבבית המקדש אסור להיכנס במנהליו אז גביע בין בסיס עשה לו מן פלאות כאלה שעשויות מבד עם יהלום כזה וזה ונתנו לו להיכנס עם זה אם זה היה מנהלים איך הוא יכול להיכנס איתם אז אם זה נחשב כלא נעל אז גרביים
על אחת
כמה וכמה לכן אני לא רואה בעיה בגרביים בכלל עכשיו אנשים שואלים בגדים של מת בכלל אם הוא הזכיר כובע וזה בגדים של מת בכלל אז אני אגיד לכם בנושא הזה יש ראיה מהגמרא ראיה מעניינת שבגדים שבאמת קודם כל מותרים הגמרא אומרת במסכת שבת לגבי דוד המלך שהוא נפטר בשבת הוא נפל מהסולם בשבת ונפטר ורצו לטלטל אותו שאלו איך אפשר לטלטל אותו אומרת הגמרא אם תשימו על המת כיכר או תינוק באמצעות הכיכר או התינוק הוא הרי מתו מוקצה אז יהיה מותר לטלטל אותו באמצעות כיכר או תינוקת בגלל שיש עליו כיכר או תינוק יהיה מותר לטלטל אותו שאלת הגמרא אבל יש עליו בגדים אומרת הגמרא בגדים של מלך מיועדים לשריפה שאף אחד לא השתמש בהם אז מזה שהגמרא אמרה בגדים של מלך מיועדים לשריפה אתה לומד מזה שבגדים של סתם בן אדם אין איתם שום בעיה אפילו מצווה אני רוצה לספר לכם מה רבי נחמן מברסלב כותב
המצווה זה שעושים עוד דבר טוב בבגדים שלו זה עומד לזכותו אבל הרב נחמן ברסלב אומר דבר מעניין בספר המידות הוא כותב ככה זה הרבה אנשים היו יודעים את זה לא היו ממהרים לסלק את כל הבגדים מהבית כשאדם לובש לבוש של אביו על ידי זה בנקלו לילך במידותיו של אביו יש לאדם אבא שיש לו מידות טובות גם בחייו לא רק במותו אבל כשלאדם יש בגד של אביו הוא לובש אותו זה עושה לו השראה טובה עושה השראה חיובית אז אין שום עניין כמו שאומרים להעביר את הבגדים אפשר בהחלט להשתמש איתם אם זה אין שום בעיה כן ממשיך אמרת נתניה אני אני כבר שכחתי טוב היה נושא אחד מאוד מאוד מאוד שרציתי לדבר עליו וזה אני אגיד לכם הנושא הזה רודף אותי ואף פעם אני
לא מצליח לדבר+ מעט אני אקח מזה עוד מעט אני אקח מזה
איזה שהוא סימן שעל זה לא צריך לדבר אבל בעזרת השם שבוע הבא זה