ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

עת לבקש ועת לאבד

לא טוב ללמוד מהר ◆ למה אנשים מסתכלים רע על כל דבר ◆ ''שעון חב''ד'' מאחר - למה? ◆ מה האריכות עוזרת לאדם ◆ שיעור בספר קוהלת פרק ג פסוק ו: עֵת לְבַקֵּשׁ וְעֵת לְאַבֵּד עֵת לִשְׁמוֹר וְעֵת לְהַשְׁלִיךְ

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

קוהלת ג פסוק ו עת לבקש ועת לאבד עת לשמור ועת להשליך. אנחנו כהרגלנו מתייחסים לחצי הראשון של הפסוק מעמיקים בו ואחר כך החצי השני. כבר זה החצי הראשון זה העלייה החצי השני זה כבר בירידה זה הולך יותר מהר אז עת לבקש ועת לאבד תורת החסידות מתייחסת לעת לבקש ונותנת את הקוד מהו העת לבקש ישנו פסוק בספר דברים וביקשתם משם את השם אלוקייך ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך עת לבקש זה וביקשתם משם אומר הרבי אתם הצדק זה הקוד עת לבקש וביקשתם משם מאיפה כתוב בקבלה שכל
פעם שכתוב על לשון שם שם זה לשון מרחק שם זה על הקליפות והסיטרה אחרה אני הולך להגיד בשיעור הזה סודות שלא שמענו מיומנו שם זה הולך על הסדרה אחרה מה הפירוש על הסיטרה אחרה שאנחנו הקדושה צריכים ללכת לשם ולבקש משם את השם אלוקח זאת אומרת אנחנו צריכים לדעת את השם ואיך נדע את השם על ידי שנחפש אותו עם טקטיקות שקיבלנו שם בקליפות זה מה שכתוב זה העניין עכשיו צריכים להבין אותו אומר הרבי עצמך צדק באור התורה דברים חלק גימל שמה שכתוב כאן עת לבקש פירושו לפסוק בספר דברים וביקשתם משם אני מקבל את הדברים שלו כאקסיומה ומתקדם הלאה אחרי שהבנו שעת לבקש זה הוא בקשתה משם בא רבי הקודם ומסביר לי משם על הפסוק הזה ומשם זה הפירוש הוא ממקום הקליפות מה הפירוש ממקום הקליפות מאויבה תחכמיני אני צריך להתבונן בכלליפות
ולשאוב משם דברים לעבודות השם כללים לעבודת השם וזה נשמע כל כך לא טוב התורה היא ה איך אומרים הדיפתראות והפנקסאות של העולם היא היסוד של העולם התורה הקדושה איך קרה מצב כזה שכדי שאני אדע איך לעבוד את השם איך אני איך לי איך להתנהג כמו יהודי אני צריך לבקש את זה ולשלוף את זה ולהעמיק בזה איך שהקליפות מסתכלות על זה שאלה קשה שאלה יסודית וכדי לפתור את השאלה הזאתי אנחנו הולכים ללמוד היום על אור ישר ואור חוזר אור ישר ואור חוזר אז קודם כל אור ישר ואור חוזר זה קודם כל משהו גשמי אור התורה דברים חלק גימל עמוד 1000 תאף עין דלד הרבי
בשנת תו שין כף טית נפגש עם האלוף אריק שרון ואחרי הפגישה הוא גם כתב לו מכתב המשך לפגישה ובמכתב הוא כותב לו שכשאנחנו מסתכלים על האויבים שלנו ואנחנו יודעים מה הם לא רוצים לתת לנו או מה הם לא מסכימים איתנו אנחנו סוף סוף יודעים על מה אנחנו צריכים לעמוד חזק וזה פירוש הפסוק מאויביי תחכמי שכשאני רואה על מה מתעקש השונא שלי אני יודע מה אני צריך לעמוד חזק וזה לגמרי מובן זה אני הבנתי מצוין את מה שאמר הרבי בהקשר שהוא אמר את זה הוא הביא גם את הפסוק מבי תחקמני את זה אני מבין טוב
אבל אני חשבתי שיש גבול למה שאני אמור לשמוע וללמוד מהאויב שלי האויב שלי ילמד אותי ממה אני צריך להיזהר ממנו זה אני מבין מקובל עליי אבל כשהאויב שלי ילמד אותי איך לעבות את האלוקים שלי זה זה משהו משהו משהו פלאי מהוור ישר מהו אור חוזר גשמי קודם אורי ישר זה אור של מנורה שמאירה עליי ואני רואה באמצעות המנורה הזאת איך עובד אור איך זה עובד שאני רואה דעו שהאור בעצם מתפשט כמו כל דבר שמתפשט מתפשט
ויש מקומות בחלל מקומות אינסופיים שהחושך שם לא בגלל שאין שם את אור השמש יש את אור השמש אבל הוא פשוט חומק הוא חמקמק הוא הולך הוא בורח מה מיוחד בעור שלנו למה הוא נשאר למה אנחנו רואים משהו כי המנורה מהירה והיא נתקעת בקירות בעצמים שיש מסביב והאור הזה חוזר אליי ולכן אני רואה הכל זה הכל נקרא אור ישר הוא ישב מה זה אור ישר הוא נתקע בקיר והוא לא ניסה לחדור פנימה הוא נעצר ברגע שהוא נתקע וחזר והתפשט בכל הקוסמות הוא נמצא לפני מהו אור חוזר אור חוזר גשמי זה קרנרנטין איך עובד מכשירנטן אני מדבר בפשט איך הוא עובד אני לא לא הייתי טכנאי רנטגן אף פעם
הוא עובד ככה יש מנורה גם שמה יש מנורה אבל המנורה הזאתי מוקפת במראות כל מראה מחזירה חזרה את את האור למקור ושוב יש מראה שמכה אותו חזרה המיוחד הוא תוכלו לשים לב לזה אני לוקח ראי ואני מנסה לסנוור מישהו זאת אומרת אני קולט את קרני השמש ומכוון את זה לעיניים של מישהו לא נותן לו מנוע למה השמש הרי נמצאת מעלינו למה האדם הזה מופרד דווקא כאשר אני עושה לו את קרני השמש עם הראי משהו
הראי עושה זה שהוא לוקח ומרכז הוא מרכז את הקרניים של השמש לכיוון מסוים הריכוז של כמה מראות על העור הזה גורם שהוא יהפוך להיות עוצמתי יותר זאת אומרת הוא אני לא יודע איך להסביר איך זה עובד אני רק אומר מה קורה לוקח את האור זורק אותו לכאן זורק אותו לכאן ושוב הוא חוזר ושוב זורק אותו ואז מה קורה שכאשר ירצו לצלם משהו האור לא יתקע בקיה נכנס פנימה ברמה מסויימת ואז הוא יתן לי תמונה ממה שמתרחש בפנים זאת אומרת למה הרנטגן מצלם עצמות הוא עוצמתי לצלם את הפרצוף שלי הוא לא יכול את הפנים החיצוניות הוא לא יכול הראי לוקח את האור מרכז אותו לא נותן לו להתפשט לאן שהוא רוצה אלא הוא מחזיר אותו לנקודה אחת ואז בא ראי שריכז את כל האורות שהתפשטו כאילו ולא הצליחו להתפשט כי הראי החזיר אותם למקורם ומזניק אותם לנקודה אחת שזה האובייקט שעומד תחת המחכשיר הזה המצלמה הזאתי ואז בעוצמה הזאת הוא חודר פנימה משהו ממנו חודר פנימה ואני לוקח תמונה מעצם אני מקבל פתאום משהו שעין לא יכולה לראות משהו עמוק יותר זה הפשט
אור חוזר זה או שהחזרתי אותו במחזיר אור זה מה שאתה אמרת החזרתי אותו בראי אחורנית ובגלל שהחזרתו בכורנית אני ריכזתי אותו ולא נתתי לו את ההתפשטות המרחבית ואז הוא נכנס אז הוא מסוגל לחדור פנימה ולהוציא דברים עמוקים זאת אומרת להוציא תמונות עמוקות שמצלמה רגילה לא קודק רגילה לא מצליחה לתת אותה האור הישר והאור החוזר בקבלה משתמשים איתם כמושג דיברתי על האור הישר והאור חוזר בגשמיים הם הפכו להיות מושגים בקבלה האור הישר זה כשההשפעה היא השפעה סדירה אבא נותן לבן שלו בני אתה נוסע הביתה לפנימייה כך שיהיה לך 200 ש"ח לבזבוז כך שיהיה לך זה אור ישר אור חוזר זה השפעה לא ישירה זה השפעה לא סדירה לא קבועה לא רגילה זה ההשפעה שניתנת לבחינות כאלו שכאילו לא הייתי רוצה לתת להם את ההשפעה אבל אני נאלץ ואני אסביר מה אני מתכוון אלוקים ברא לפי אנחנו מדברים כעת לפי היהדות איך שהיהדות רואה את העולם אלוקים ברא עולם וברא בא את העם היהודי והיהודים אומרים שהם העם הנבחר וזה האמת
בשביל מה הוא ברא את כל האלה שמסביב אז הוא ברא אותם כדי לעשות בחירה חופשית בעולם הם חיים כמונו הכל אותו דבר אבל הם לא המטרה לפי התורה הם בשביל משהו אחר עכשיו מבקש ממכם שתגידו לי מי לפי מה שאמרתי אור ישר ומי הוא אור חוזר היהודי הוא אור ישר והגוי שהוא כאילו לא צריך אותך אבל אני בראתי אותך בשביל כאילו יש יש את האור הישר אתה כאילו מיישר את הקו את הגב עליו יש יהודים ואני רוצה שיהיה עוד אני צריך שיהיה בחייה חופשית אז אני צריך גם כן גויים אז בעצם הגוי הוא אור חוזר מה שאני אומר עכשיו זה תורה של המגיד ממזריטש שמגיד דבריו ליעקב שלא יהיה לכם שום ספק שאני אומר את זה אומנם בחצי שורה נכון אבל הוא אומר את זה האור הישר זה היהודי האור החוזר זה הגוי מה זה יצר בעולם זה יצר בעולם שהאור של הקליפה מוריי ורבותיי יש לו עוצמות של ריננגין של רנטגן כאילו שמצליחים לחדור לעומקים הרבה יותר חזקים מאשר העור הישר שים לב גם במנורה כזאתי עקירות גם כן תקעו את העור זה כמו כדור שזרקתי אותו נתקע בקיר וחזר אליי בגלל זה זה אור חוזר לא זה עדיין אור ישר אור חוזר זה אור שנוצר ממחזיר אור
זה עור ממוקד זה עור עם עוצמות אחרות והגוי כיוון שהוא כאילו דבר לא המהות של הבריאה אלא נוצר בגלל שהוא האור החוזר ואילו היהודי הוא הכוונה הראשונית הוא הכוונה הראשונית הוא האור הישר אז הפסדנו אור חוזר הרבה יותר חזק מאוד ישר שים לב אנחנו מדברים כעת לא על כוחו של הגוי כמו שהוא מלובש בגוף אלא על יסוד הנשמה שלו יסוד המושג הזה גוי כמו שהוא נוצר באינסוף מאיזה בחינה רוחנית הוא נוצר שורס שלו מאיזה בחינה הוא נוצר משורש של אור חוזר העוצמה שלו חזקה יותר זה לא אומר שאני נתתי לו בחירה חופשית כי אחרי הכל אתה תמיד אני אתן לך משל שהמשל הזה יהיה מאוד מאוד ריאלי יש לי את האנשים שהזמנתי לאכול על השולחן שלי ואני נותן להם מנות כל אחד עם המנה שלו יש כאלה שמקבלים ממה שנופל מתחת לשולחן יחסית מה שנופל תחת לשולחן זה יותר הרבה ממה שכל אחד באופן טבעי אכל נופל אלה שיושבים ליד השולחן אז ביחסיות הוא מקבל יש לו הרבה שניצלים הוא מקבל הרבה חתיכות נפלו שברי חתיכות נפלו כל אחד קיבל כזו חתיכת עוף שליש ממנה נפל למטה אז בגדול הכלב שיבוא לקחת משם הוא יקבל הרבה עוף כן אז אבל מה מה אומר מה התכלית שבשביל עשיתי את המסיבה בשביל איזה שהיאבו מעל השולחן או בשביל אלה שיבואו לא לשולחן ומי אני נותן בחירה לאלה שישבו ליד שולחן אבל האור שהם מקבלים זה אור בכאלה צנצנות צלחות כאלה חרסינה יפות קטנות ולמטה על הדשא מתחת לשולחן יש שמה יותר אוכל זאת אומרת שאנחנו מדברים על האור יכול להיות שיש שמה או יותר אור אבל בחירה אני נותן לאהובים שלי זה לא זה שני מישורים שונים לחלוטין אין לזה קשר אחד לשני אז האור חוזר נמצא אצל הגויים אני רוצה לתת לזה המחשה
המחשה יש מה שנקרא יש קבוצות גדולות ויש קבוצות של מיעוטים מי מנצח למדתם פעם היסטוריה מי מנצח הקבוצות הגדולות או המיעוטים המיעוטים המיעוטים מיעוטים מיעוטים מיעוטים הגדולות כל אחד סומך על השני וכל אחד אנחנו כבר גדולים אנחנו כבר איך אומרים זה הקטן הוא משקיע הוא מרגיש שהוא צריך להוציא תמיד להשתדל גם אם אתם לא מסכימים עם המשל שנתתי הנמשל הוא בטח ככה היהודי זה עיקר הבעיה שלו הוא בן מלך אבא אצלי בכיס אני הבן של אותי הוא אוהב אז הוא מרגיש שהוא צריך- להשקיע הגוי הנשמה שלו מרגישה שאין לי שום אין לי שום זכות קיום פה אם אני לא מראה שאני עושה פה משהו אז הוא עושה יותר זה הבחינת האור חוזר שלו כמו שהיא מתלבשת כאן לכן הרבה פעמים אתה רואה אנשים דווקא יהודים עושים את כל השטויות בעולם זאת אומרת תאמין לי גוע היה יותר טוב ממנו כל השטויות האפשריות כמו שכתוב בחזל כשהם עולים הם עולים עד הכוכבים כשהם יורדים הם יורדים עד עפר כל השטויות האפשריות הם עושים למה מפני שהוא או ישר אז זה כמו בין תפנוקי מבחינה נשמתית אז הוא לא מרגיש שהוא צריך להשקיע ואילו זה מבחינה רוחנית מרגיש שהוא צריך יותר להצדיק את הקיום שלו כאן זה האור החוזר זה עד עכשיו יסוד עכשיו היסוד הזה
הבנה תפתח להבין למה קצת ככה פתחתי בשאלה שאלתי איך זה קורה שאנחנו צריכים ללמוד מהם מאיה מה היה וביקשתם משם את השם אלוקיך אומר הקדוש ברוך הוא אני רוצה שתלמדו מהקליפות ותיקחו מהם עוצמות איך איך לבקש את הקדוש ברוך הוא איך לרדוף אחרי הקדוש ברוך הוא אז שאלנו זה זה פרצוף אנחנו צריכים ללמוד מהם עכשיו זה קצת יותר מתיישב כן אנחנו צריכים ללמוד מהם משום שהם מרגישים כמו שאומרים שהחיים שלהם זה על גופתם הם חייבים להשקיע כל הזמן אז ילדיי היקרים בניי המפונקים תלמדו מהם יש משהו שאתם יכולים לספוג מהרוחניות שלהם והרבי במכתבים שלו מביא פסוק קרבו פסוק בתהילים קרבו רודפי זימה מתורתך רחקו קרבו רודפי זימה ומפרש ככה זה לא מתאים זה לא כל כך מצוי בחסידות חבד שיפרשו פסוקים בסגנון כזה אבל הוא מביא את זה מספרים קדמונים והוא מסביר שזה פירוש על דרך המוסר והוא אוהב את זה הוא משתמש בפירוש הזה זה מופיע באיגרות קודג שלו בכלא גימל בשיחה בשנת 9 ש מ זין קרבו רודפי זימה זימה זה אנשים זולים אנשים אנשי אנשים חטאים הם קרבו הם קרובים כאילו
ואלה ששייכים לתורתך לקדושהו ככה הוא מפרש + כמה אתה תופס את הראש שלך ואתה שואל אני שמעתי טוב זה אמר הרבי מלובביץ' מה זאת אומרת ככה אתה מדבר עלינו אז הוא אומר כן האנשים הללו שהם בשחיתות והם מרגישים שאין להם שום חיות ושום קיום הם מתחברים יותר אחד לשני מאגדים אחד את השני ומשתדלים איך אומרים נעשה דברים ביחד כי כולם נגדינו הם מרגישים שהאור הרוחני האמיתי של העולם נגדם אז בשביל זה הם צריכים להתאחד למדתם ספר בראשית דור ההפלגה שמעתם בנו את המגדל הם היו באחדות עצומה יש פסוק חיבור עצבים לאפריים לרעלו לרע החיבור דורו של אחאב היו רשאים והיו נוצחים היו מנצחים במלחמות בגלל האחדות הקדוש ברוך הוא אומר אני לא יכול עליהם מכיוון שהם מאוחדים אבל ודוד אנשי דוד לאו דווקא לאו דווקא היו מנצחים כי היו בהם דיל תורים מה זה כל זה הרבי מזל מה זה כל המשמעות הזאתי שהגדר הזה של הגוי הגדר הזה של אלה שהם רחוקים שאין להם חיות אמיתית הם מאוד מאוד מאוד מאוד מאוחדים כי כי כי הם נרדפים הם נרדפים רוחנית כיוון שהם נרדפים רוחנית הם מרגישים שהם צריכים להשקיע וואי וואי להשקיע אז הם מאוחדים הם מרכזים את כל הכוחות שלהם ביתר זה
אבל אלה ששייכים לתורתך אלה הדתיים אלה הזה ליהודים הם מרגישים שהם אומרים לעשות את מה שהם רוצים הם לא צריכים להתאחד הם לא הם יכולים לשנוא אחד את השני הם יכולים לחיות בפירוט כי הם מרגישים שהאבא נמצא אצלהם בכיס הקטן וזה דבר שאנחנו צריכים ללמוד מהם את האחדות הזאת ממי אנחנו נלמד רק מהם רק מהנרדף הזה אנחנו יכולים ללמוד כי לנו אין את זה כי אנחנו אנחנו ילדי שמנת אנחנו לא נרדפים אנחנו חייבים ללמוד את זה רק מהם וזה מה ששלמה המלך התכוון על פי הצמח צדק שהוא אמר עת לבקש דעו לכם יהודים יקרים יש זמן שאתם צריכים לבקש משם לכו תלמדו מהם איך מאוחדים לאיזשהו דבר רע הרבה פעמים אנחנו רואים את זה אלה שעובדים בשביל השקר עובדים בשבילו באמת עם המון אחדות עם המון אמביציה ואלה שעובדים בשביל האמת לא עובדים בשבילה כל כך באמת למה מכיוון שיש להם את האמת אז הם מרגישים נינוחים אלה לשקר הם רגליים אז מרגישים אז מרגישים יבשים ריקים כיוון שאתה מרגיש ריק ויבש אז אתה יש לך פתאום כמיהה יוצאת דופן לרצון להתקרב וזה אין לנו אנחנו לא נמצאים בארץיאה ועייף בלי מים אנחנו ליד המעיין ליד הקדוש ברוך הוא באר מים חיים אז בגלל זה אנחנו לא מאריכים את את האחדות כמו שצריך ואני רוצה לומר לכם שזה סוד הגלות למה הקדוש ברוך הוא לקח את עם ישראל וזרק אותם לגלות רק בגלל דבר אחד אני אוהב אותכם אתם הבנים היקרים שלי ואתם הבנים הנבחרים אתם העם הנבחר אבל תעשו לי טובה האור הישר הזה שבו אתם חיים יצר אצלכם את הזלזול באחדות נשלח אותכם לגלות אתם תתאחדו הגלות
יאחד אתכם גלות זה לשון גילוי זה הסוד של השנאת חינם השנאת חינם מהי לפי הפירוש הזה זה פירוש חדש שנאת חינם מהי אנחנו שונאים בגלל שיש לנו שנאת חינם אין על מה בגלל שיש לנו ואנחנו לא מרגישים נרדפים אז אנחנו שונאים מתי בן אדם מתאחד עם השני כשצר לו כשהכל טוב לך אתה לא מתאחת אז שנאה טחינה היא באה לחינם היא באה בגלל שיש לך הכל ואתה בכל זאת צודק למה זה אחד תלוי בשני זה זה זה זה זה בקיצור הקדוש ברוך הוא לא מוותר לנו והוא לא מוכן שאנחנו נמשיך ככה זה הבעיה של האור הישר הוא לא מוכן להמשיך ככה אז לכן הוא שולח את את העם הזה לגלות לכן יש לו סבל וכאן אנחנו מגיעים למה ששלמה בחוכמתו רצה להעביר לנו במילים הראשונות שתי המילים הללו שלמה רצה להגיד לי חברה תתפסו למה אתם צריכים לסבול כדי להתאחד אולי תבינו שמה שרוצים ממכם זה להתאחד תתאחדו בלי לסבול תתאחדו בלי לסבול עת לבקש לכו לגוי אם תלמדו מהם שצריכים להיות מאוחדים ואז כשאתם תהיו מאוחדים בדעות שלכם לא תצטרכו לסבול
זהו זה המסר של השתי מילים הראשונות עת לבקש לך לאויב שלך ותלמד ממנו איך להיות בן אדם לפעמים אין ברירה אחרת זה זה זה אין מה לעשות זה זה זה המילים הראשונות עכשיו אנחנו מתקדמים ואת לאבד יש עת לבקש ויש עת לאבד גם כאן אני משתמש בטרמינולוגיה שנתן לנו העניק לנו הצמח צדק כשהוא לוקח את המילים צמד המילים עת לאבד הוא אומר עת לאבד פירושו ועבדתם מערה הוא מקשר את העת לאבד איזה איבוד לאבד זה מה שהתכוונה התורה כשהיא אמרה ועבדתי מערה זה הצמח צדק באותו מקור שציינתי קודם מה זה נקרא ועבדתם מערה אז יש פירוש חסידי שהזכרתי אותו פעם פה בשיעור נזכיר אותו עוד פעם ועבדתם מהירה בייר האדמור הזקן שצריך לאבד את המהירות
ועבדתי מעירה תאבדו את המהירות לפי זה מה שכתוב בפסוק עת לאבד הגיע הזמן יש זמן יש עט לאבד מהירות להפסיק איך אומרים בנסיעה ברכב העט להפסיק לנסוע מהר מה אומר אני הולך להגיד על פי הקבלה זה דבר עמוק אולי אפילו עמוק מאוד אני מקווה שאני בטוח אפילו שאתם תבינו אותי בעזרת השם העניין של של העץ עבדתם מערה לא בא על רקע פשוט זה היה סיפור שבא לאדמור הזקן אחד מהתלמידים הגאונים שלו שהשם חנן אותו בראש טוב בהבנה טובה ועמוקה הוא היה לומד במהירות בזק וקולט מהר האדמור הז הוא נכנס ליחידות האדמור הזקן אמר לו אתה לא חסר לך כלום אתה בסדר גמור רק אתה לומד במהירות וכתוב בתורה ועבדתי במהרה צריך לאבד את המהירות תפסיק ללמוד מהר והתחיי אני מזכיר היום
שקראתי את הסיפור הזה כשהייתי נער צעיר זה עורר בי שאלות אסור לו לערער אחרי רבו אבל זה עורר בי שאלה של חוסר הבנה אתה מספר לי שיש פה בן אדם שלומד לומד בעומק מהר אתה לא סיפרת לי שהאדמור אמר לו שאתם הוא ילמד מעט הוא יבין יותר טוב הוא לא יבין יותר טוב הוא מבין כבר בהתחלה טוב זה לא יוסיף לו בהבנה זה מין עניין כזה לכשעצמו ועבדתם רע לאבד את המהירות מה מה המסר שאתה רוצה להגיד כאן אני הרבה הרבה שנים הלכתי בחוסר ברירות ולסיפור הזה הסיפור הזה שהוא קבלה מהרבי הקודם לא הבנתי מה אתה רוצה להגיד כאן ואני כאילו כשאני קראתי את הסיפור אני הזדהתי משום מה אולי בגלל בגלל האגו שלי הזדהתי עם האדם הזה שלומד מהר ומבין וכאילו אז מה אתה רוצה מהחיים שלו כאילו מה מה לא טוב אז הכל טוב אז אז אז תגיד לו כל הכבוד בראבו תמשיך הלאה מה כן אז למה אתה עוצר את הרכב למה אתה שם לו ברקסים בגלגלים מה לא בסדר זה לא הסתדר לי איך אומרים אותנו לימדו שמצויינות זה הכי חשוב כן כאילו ככה אנחנו חיים בדור הזה אז אז אז נראה מה מה מסבירה הקבלה לעניין הזה לכדי להבין את זה אני רוצה אני רוצה לספר סיפור הסיפור מהחיים כן אדם אחד
נסע מהצפון למרכז לחתונה של משפחה נסע לבד משפחתו נשארה בבית זה היה לפני עידן הפלאפונים והוא באמצע הדרך ככה האוטו מתחיל לזגזג לו 11 וחצי בלילה רבע לשתיים 10 מזגזג לו האוטו ופוצץ לו הגלגל ככה טק טק טוק טוק טק טק לא גורר את הרכב ככה על הפינה עם הגלגולים האחרונים ופותח מסתכל בכורה בבגאז' עם להחליף גלגל הוא רואה ג'ק לא נמצא אז מה עושים כנראה הבן שלו לקח את הג זה לא הוא לא יודע את מי להאשים אפילו אין לו ג'ק עכשיו זהו עכשיו הוא עושה חשבון כזה אני לא יכול להישאר פה כי אישתי תדאג לי בבית אני חייב לחזור הערב הביתה פלאפון להודיע לה שאני נתקעתי ואני מאחר אין ג'ק אין אני צריך לעשות משהו אז אני חייב ללכת לישוב הסמוך 2 km הליכה לנסות להביא גק רבע לשתיים 10 2 km הליכה אז יש לו ואז אתה נכנס ואז שאתה מגיע 12 שתיים 10 ורבע שתיים 10 וחצי הוא נכנס פנימה עכשיו הוא מתחיל ללכת הוא מתחיל לחשוב אני מגיע לשם מה אתה תתן טמבל תסתכל על הלשון האנשים ישנים עכשיו
אני עכשיו הולך לבקש מהם ג'ק הם ירימו אותי אתם יודעים מה אני מישהי מישהי אני אסביר לו וזה אני אני אתן לו 100 ש"ח ככה על זה שהערתי אותו באמצע הלילה וזה בסדר ממשיך הלאה ללכת אלה בשביל 100 ש"ח אני יאיר בן אדם ואיזה פרצוף מי צריך המאה שקל זה לא כסף היום יודע 200 ש"ח אני אתן מי שפותר לי את הדלת 200 ש"ח אני נותן לו ממשיך הלאה ללכת מתי אתה יודע מה בשביל שיהיה לי לב רגוע בשביל העניין 300 300 ש"ח אני נותן מי שפותח לי את הדלת בקיצור תוך כדי שהוא מתקדם הוא הגיע לחמש מאות עכשיו הוא כבר הגיע ליישוב והוא מתקרב לבית הראשון והוא רואה את הבית וילה כזאתי וחשוך אנשים יושבים
הוא חושב לעצמו 500 ש"ח זה הרבה כסף כמה ג'קים הייתי קונה בחמש מאות שקל פה אני רק לוקח בהשאלה ואני צריך לשלם 500 ש"ח הכל בגלל הגסות של הבני אדם שבן אדם נמצא באיזה שהוא מה שאומרים נמצא בבעיה לא יכולים לעזור לו ככה הוא חושב חייבים ככה החברה אילצה אותנו לחשוב בצורה הזאתי 100 ש"ח זה לא ילך 200 ש"ח 3000 איפה הערכים בן אדם נתקע עשה טובה בשביל הטובה למה אי אפשר למה אי אפשר הוא ככה כאוס דופק על הדלת דופק ככה בדפיקות דפיקות של עצבני ההוא קם עם הפיגמה הוא מבין שמישהו זקוק לעזרה פותח לו את הדלת אומר לו מה אפשר לעזור לעזור מה לעזור זה בכסף מלא מה לעזור אומר לו סליחה אדוני איזה כסף אני מה אתה צריך עזרה במשהו אל תגיד עזרה זה הפרצוף שלכם ככה אתם נראים כל החברה נראית ככה מה אתה מדבר אני
רוצה מה אתה אתה השתבשה לך דעתך מה אתה רוצה בקיצור הבן אדם הזה כל כולו בפקעת שכמו שאומרים מה שנקרא בסרט שלו בראש שלו והוא כבר והוא כבר מתעצבן בתוך הסרט שלו ולא צריך כלום וזה תעזוב אותי וזה סיפור קיצוני אנחנו כולנו כאלה כולנו כאלה חוץ ממכם זאת אומרת אני כל העולם כולו המספרים על על שני יהודים שהגיעו לבית הכנסת נפגשים בבית הכנסת אחד שואל את החבר שלו איפה היית אתמול
אז יש את המחשבה האוטומטית של הנשאל למה הוא שואל אותי איפה הייתי אתמול ההוא חושד בשביל שלא באתי לבית כנסת התפללתי בבית ככה אחרי צהריים הוא חושד בי הוא תמיד חשבתי עליו שהוא ככה שם לי עיניים ובודק אותי וזה מה אכפת לו מה אני עושה בין האדם למקום זה לא עניין שלו מה הוא מתערב לי בחיים כל זה במחשבות זה נקרא אני קורא לזה חשיבה אוטומטית החשיבה אוטומטית שלנו בוא נעצור רגע את החשיבה האוטומטית נעביר את את הכפתור לחשיבה רציונלית הגיונית הוא רוצה בכלל לדבר איתי על נושא אחר אז הוא רצה אתמול לדבר איתי שלא הייתי בתי הכנסת הוא לא יודע שהתפללתי בבית אחרי אם הוא לא יודע את זה הוא פשוט רק חיפש אותי אתמול כדי להגיד לי משהו אז הוא עכשיו שואל איפה היית אתמול זה זה שאלת פתיחה בסדר אבל המחשבה האוטומטית הזאתי זה לא המחשבה הראשונית שאנחנו מכירים על עצמנו היה לי חבר בישיבה בישיבות זה מיטת סוכנות כזאתי מעץ מת ברזל בלי קפיצים בלי כלום מזרון כזה כזה דק הוא כזה קומבינטור סידר לעצמו שני מזרונים סידר לא על חשבון אף אחד מה אכפת לי מה למה לא כמה ימים הוא איחר לא הגיע אחרי שבת חופשי והוא מגיע הוא מיד קולט המזרון לא נמצא נותן מבט מסביב יש כמה חברים בחדר רואים תחת המ ואזרון של ההוא יש כפול הוא לקח לי את המזרון מחשבה אוטומטית והוא רוצה לגנוב לי את זה הוא רוצה לחמוס אותי עוד יגיד שזה שלא אחר כך הוא יגיד שהוא לקח את זה מקום לי יש סימן אני אני אני אני אוכיח לו שזה שייך לי
וככה וככה וככה ועד שהוא מתקרב למיטה שלו כל כך עצבני הוא תופס את הסדין שלו מעין לוקח את השמיכה ואת הכרית של החבר זורק לפינה השנייה של החדר סוחב את המזרון שלו אתה סם החבר מגיע מה מה מה למה מה אהבת לי את הסדין למה אתה מזה זה אומר מה לא אני בסך הכל אתה לא יודע מה שהיה היה אחד שראה שתיים רצה לקחת אז אני שמתי את זה כדי שלא יקחו לך כי היה פה איזה אורח בחדר השני וידעתי שלא רצית את זה הוא לא חשב מחשבה ראשונית רע מחשבה שניה אולי משהו אחר אולי שמעת שמעת ששמעת שצילח התנ באת לא שמעתי לא שלחה לנו הזמנה אתה יודע למה היא לא שלחה לנו הזמנה היא לא סופרת אותנו אנחנו לא בשבילה כלום באנו פה לגור במושב באותו זמן שהיא באה לגור ועכשיו היא הרימה את האף התחברה עם המועצה היא מהאיסוסי מהאליטות אנחנו בשבילה כבר לאופירמה היא לא מזמינה אותנו לחתונה תשמע בני אתה לחתונות של הילדים שלנו אין להם עדיין ילדים אתה לחתונות של הילדים שלנו לא מזמין אותם את הזוג הנאלח הזה עוברים כמה ימים התברר שסך הכל הגברת הזאתי הייתה שבוע ימים בבית רפואה לפני החתונה וכל הזמנות נשארו בבית והיה בלאגן אחד גדול מה לעשות כשהיא עקרת הבית לא מרגישה טוב אז אז הכל משתבש ככה זה נראה אבל מה אנחנו חשבנו מחשבה ראשונית טק רע עכשיו אני בקצרה זה נושא ארוך אבל בקצרה אני שואל שאלה
אני מבקש מחילה מראש עוד מעט ערב ראש חודש מכל הצדיקים הנסתרים שאני לא מתכוון אליהם אני מדבר על האנשים הפשוטים כמוני כן השאלה הנשאלת למה אנחנו הרי השם ברא אותנו נשמה שברא תביא טהורי טברטה אתה יצרת אתה נפכת בי אנחנו אנחנו האנשים שנברנו עם טוב אם עם כיוון חיובי למה תמיד תמיד כשאנחנו נתקעים בחיים במשהו וזה קשור עם מישהו אחר זאת אומרת יש איזה שהיא מערבולת או איזה שהוא קושי בחיים ונתקענו תמיד אנחנו דבר ראשון מפרש רע למה למה תמיד ההסבר שלנו יהיה רע אני לא אומר שתמיד אנחנו תראו יש למשל ימח שימוש סטלין היה קורה לאנשים ברחובות היה אומר להם אתה רואה את כולם פה כולם פה חשודים אומרת כאילו כל בן אדם לתליה כל אדם מועד לתליה אם הוא לא כזה הוא צריך להוכיח כל החיים שהוא נאמנה זה מחשבה חולנית אני לא מדבר אנחנו לא כאלה אני מדבר כאשר אנחנו נתקענו כבר במשהו משהו לא מסתדר הבוס קורה המנהלת עכשיו זה סוף שנה מנהלת קורא ואומרת המורה עדינה אנחנו לא יכולים לתת לך שנה הבאה את כיתה היי בלית ברירה תצטרכי להיות בכיתה בית עכשיו דינה הזאתי שונאת לחנך ילדים קטנים זה לא מתאים לה היא רוצה עכשיו היא עושה לי את זה בכוונה היא רוצה שאני אתפטר כדי שלא יצטרכו לתת לי פיצויים היום זה לא יעזור כי ככה או ככה נותנים פיצויים אבל אני אומר איזשהו תירוץ יש לה היא רוצה שאני אתפטר מעצמי היא רוצה יכול להיות שהמנהלת הזאת נמצאת באיזה שהוא מבוך אמיתי ובגלל זה היא נותנת לה את כיתה גימל זה לא משהו אישי אבל זה לא המחשבה הראשונית שלנו
אנחנו תמיד נחשוב קודם כל ורק אחר כך טוב אני יכול להאריך בזה עוד חצי לילה אבל אלה שהבינו את מה שאני רוצה הבינו עכשיו השאלה שלי למה זה ככה ב-99% מתגלה לאדם שהמחשבות הראשוניות שהוא חשב הם מחשבות של טעות ב-99% זה קורה ועם כל זה אנחנו עדיין הולכים אחרי האחוז הזה ברוב הפעמים אני לא אני שואל למה מה אנחנו עברנו חלילה שואה שאיבדנו את האמון בכל האנשים בכל למה האנשים אוהבים את הרע סוד החיים אני הולך לגלות לכם למה אנשים כל כך איך אומרים לטובות הוא ישב שעתיים עם העפרון בפה אני אגיד לכם ככה בחסידות כתוב כך בתחילת התורה מתחילה בפסוק בראשית ברא אלוקים את השמיים את הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך ויאמר אלוקים יהי אור בוא נקרא לצורך הדוגמה לרע טובו תוהו ובוהו וחושך נקרא להם רצף של מושגים של שלילה ויום ויאמר אלוקים יהי אור טוב האור זה טוב בואו נתייחס לזה ככה
העולם כולו היה דף חלק על הדף החלק הזה התחיל מבנה הבריאה מה מבנה הבריאה שמש ירח כוכבים תצי הארץ דשא בעלי חיים בני אדם בונים יסודות מדינות עניינים מה היסוד של העולם תוהו ובוהו זה הדף החלת חושך ותוהו ובוהו זה היסוד של העולם אני עדיין זה לא הסוף עדיין תוהו ובוהו זה חושך הארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני זה חושך זה ההפך מהאור והטוב ויקרא הטוב זה אור בסדר עכשיו היסוד של העולם זה חושך ומה חושך הלך וצמח אור והתפתח והתפתח והלך וגדל האדם מורכב מארבעה יסודות הרמה אש רוח מים עפר מה היסוד הכי דומיננטי באדם עפר וההוכחה שכתוב בפסוק כי הפר אתה ולפר אתה שוב למה לא אומר כי אש אתה ואל אש תש שוב האפר זה הכי דומיננטי אבינו מלכנו זכור כי עפר אנחנו כן עפר זה היסוד של האדם עכשיו מה כתוב בספר התניה בתחילתו על יסוד ההפעה באיזה תכונות נפש הוא מביא את האדם עצלות ועצבות בוא נשים רגע את העצבות בצד כי לא עליה אני מדבר עכשיו עצלות
מה עושה התלות לאדם מה היא עושה במובן המעשי אני קורא לזה בשתי מילים קיצורי דרך האדם מהרס הבריאה מחפש קיצורי דרך מתי שאפשר עזוב אותך שתיים בלילה אף אחד לא יראה אני נכנס באין כניסה כי זה יותר קצר והוא לא חושב על הדלק זה לא חסכנות בואו נקצר את הדרך נכון זה הדרך של הטבע של האדם עכשיו שימו לב אם הוא מקצר את הדרך לאן הטבע המוחי של האדם לפנות לתשובות הארוכות המסובכות והעמוקות או לתשובות הקצרות והמהירות הקצרות והמהירות הטבע זה לא אומר טבע ראשוני יסודי טבע ראשוני של האדם מפני שהוא עצלן זה לחפש תשובות קצרות קיצורי דרכים זה לא רק באין כניסה גשמית אלא זה גם קיצורי דרכים מחשבתיים אתה בא לבן אדם שואל אותו שאלה הוא עונה לך תשובה שואל אותו אבל מה יקרה במקרה כזה עזוב אותי במה שיקרה זה לא קרה נכון עכשיו זה בסדר זה נקרא מחשבה של קיצור דרך אל תבנה לי עכשיו אז זהו אותי לכשיבוא אני אחשוב אל תטריד אותי אל תעמיס עליי עכשיו אומר לו בסדר אבל גם עכשיו זה הרעיון שלך הוא לא טוב כי אתה לא בדקת אותו מכל הצדדים עזוב זה מה שעכשיו על הלשון
לי זה מה שאני עושה ככה זה הטבע הראשוני של האדם קיצורי דרכים בואו ניתן לזה כותרת עכשיו שימו לב טוב נחזור ליסוד הראשון של האדם שזה עולמתו זה היסוד החושך זה היסוד הראשון הוא נמצא עכשיו באיזושהי שאלה באיזושהי בעיה הוא צריך פיתרון מישהו בא תקע לו את המכונית הוא רואה עכשיו שריטה מה הוא יחשוב דבר ראשון את החשיבה של עולם התוהו כי עולם התוהו זה היסוד שלו זה הקיצור דרך מה הוא עולם התיקון כמה צריך להשקיע בעולם התיקון כדי שיהיה פה מדינה לכו לדרום ותראו כמה שטחים של קילומטרים יש לנו שם שאין שם כלום למה מדבר מכיוון שאומרים לך אין תשתיות לא= במדינה אין כסף לתשתיות היו יכולים ליישב שמה בדירות בזול וזה אבל אין תשתיות זה לבנות לבנות תיקון לוקח הרבה זמן להרוויח להרוס קצר ומהר פצצה אחת ירושים נופלת הופכת עיר שלמה גמר זהו נגמר לבנות את העיר הזאת 20 שנה לא יספיק
כי כי זה הסוד הסוד של החיים כל בנייה תהליך כל דבר אמיתי לוקח זמן ככל שהוא לוקח יותר זמן יותר אמיתי הוא סימן שהוא יותר מהותי כל דבר שהוא מהיר אהבה ממבט ראשון קליק טק טק הקליק הזה נגמר באותו מהירות שבה הוא עלה בין לילה צמח אני אומר לה בכוונה אז אתה חושך והיא לילה בוא תרמוס כל לך איתו בן לילה צמח ובין לילה נבל זה ככה בשניה אחת אז מה שאין כן האהבה האמיתית עבודה זה השתדלות זה שנים זה השקעה זה כמו דבר שאתה מטפח אותו זה כמו של דבר שאתה צריך להשקות אותו זה תיקון כל דבר שהוא מהיר אינסטנס קוראים את זה כל דבר כזה כזה דור האינסטנט אנחנו אנחנו דור התוהו זאת אומרת היניקה של אינסנס זה דור של תוהו המהירות עיטום והאיטיות האיטיות המחשבתית היא תיקון אני רוצה לומר לכם דבר אחד אני מבקש מכם רק אל תגידו לי מיד לא
לא מבקש מכם את הארנק לא את הארנק אני מבקש אני רק דבר אחד אל תגידו לי לא אנחנו מאירים בכל דבר טאק טאק טאק טאק מכונת העמדתי מכונה טאק טאק טאק טאק אוכל 20 דקות אני מכינה שבת בשעת לחץ תיק תק יש דבר אחד של אנחנו עדיין נושאים על סוס ועגלה מה תיקון הנפש אנחנו יכולים לנסוע לארצות הברית בשתיים 10 שעות להעביר את הגופה שלנו מכאן לכאן אבל לשנות את הנפש שלנו המטוס לא עושה את זה המהירות של הסילון לא מצליחה עדיין אנחנו צריכים לעבוד שלב אחרי שלב כדי לבנות משהו אמיתי בנפש אנחנו עדיין נמצאים פעם הנפש לא התקדמה הנפש מלפני 2000 שנה 3000 שנה זה אותה נפש כמו היום היא צריכה עבודה כדי להתקדם באה תורת החסידות ואומרת לא יעזור לכם כלום שאני אומר לכם אני מתכוון לעצמי לא יעזור לכם כלום אתם תצטרכו לעבוד ופזיעה אחרי פסיעה ושלב אחרי שלב וכל המהירות שאתם תעשו לא תצליח לקדם אותכם בכלום אתם יכולים לראות אדם חכם גאון שכל בשמיים ומידות בארץ של תינוק בן 3
ולמה זה ככה רק בגלל הנקודה הזו שהטבע של האדם זה התלות הוא נוטה לתשובות קצרות הוא נוטה להגיע במהירות פתרון והפתרון האמיתי רחוק ונעלם ממנו יש להעריך בזה מי שהבין את הקוד הבין אני רוצה להתקדם להסביר את השלב הבא חבד כל עניינה להילחם בזהב חבד אני לא מדבר רק כחסידות אלא כשיטה לתיקון הנפש כל עניינה של חבד זה להילחם בנקודה הזו חבד שמעתם פעם על מושג שעון חבד למה למה למה שעון חבד תמיד זה באיחור אני במקרה לא כל כך חבד מקרה בתחום הזה אבל ב שעון חבד זה תמיד איחו מאיפה מאיפה זה נולד אני רוצה להגיד לכם שהשורש של זה הוא לא מכוון אבל זה שורש של זה הוא מאוד מאוד עמוק המאמרים הכי הכי עמוקים של חסידות חבד נקראים בשם המשכים שמעתם המשכם המשך זה יכול להיות המשך של 60 מאמרים 70 מאמרים וגם של כמה כמה מאות מאמרים
מי שכתב אותם חשב על רעיון אחד עם רצף ושכל מאמר הוא אמור לבנות לך משהו בשכל כדי שתגיע בסוף למסקנה שאותה הוא רוצה אני רוצה לומר לכם שכדי ללמוד את זה זו עבודת חיים וכדי לראות את הקשר בין מאמר למאמר ואת המבנה זה זה זה פשוט זה פשוט לא זה זה זה קשה וקשה מאוד ואני שואל שאלה פשוטה תביא לי משהו יותר קטעים קטעים קיצורים עניינים זה זה זה יהיה יותר משוק אז כאילו למה הם עשו כל כך את האריכות הזאת אני רוצה להגיד לכם מה מסתתר מאחורי זה לעניות דעתי זאת אומרת אני לא שאלתי אותה מראש אבל יש כאן איזה שהיא מטרה המטרה היא לגרום לקורא להבין שהעסק לא פשוט שואלים אותך שאלה קצרה ועל השאלה הזאת אתה צריך לקרוא בין מיליון לשני מיליון או 3 מיליון מילים וכל כל 7 8 שורות אתה צריך להבין את הקשר שבין השבע 8 שורות הקודמות לשבע שורות הבאות ולשבור את הראש על זה לפעמים לסגור את הספר וללכת קדימה ואחורה ולהסתכל קצת על נוף כדי לקבל השראה להבין מה הולך פה מה קורה פה וולה היי ואולי מה זה נותן לאדם בסוף זה מכניס לאדם לתודעה שלו דבר אחד
שאין אין קיצורים אין תשובות קצרות התשובות הן ארוכות השאלות שלהן קצרות אבל התשובות הן ארוכות החיים הם יותר מסובכים ממה שאתה חושב שרוצים להבין דבר על בוריו צריך להתיגע מה זה עושה לאדם זה עושה לאדם שפעם הבאה שיבוא היצר הרע ויהיה לך אפשרות לתת תשובה שקוראים לה אוטומט או לתת תשובה שקוראים לה חשיבה רציונלית אתה כבר תתרגל קצת יותר לחפש את החשיבה הרציונלית אתה לא בא לאחד שמתחיל ללמוד מאמר והוא קורא אותו בפעם הראשונה אז מה הפירוש פה אז איך זה סותר לזה אז איך זה לא סותר אומר לה תשמע אני עד שאני לא קורא 10 פעמים אני לא מתחיל להבין אפילו מה זה עשה לו שהוא קולט באיזשהו מקום שהמוח כדי לבנות דבר צריך נטבך על נדבך והוא נאלץ להבין את זה והוא לא יכול אחרת זה אימון לנשמה זה בדיוק ולמה אני מביא את הספר הזה כדוגמה כי בדף גמרא זה לא נמצא כל המושגים שהממוחשיים אז אם יש לך ראש טוב אתה יכול לרוץ עם מושג אחד אחרי השני ואתה יכול לגמור אותו מאוד מהר אם יש לך ראש חזק אתה רגיל בלימוד ואילו בלימוד החסידות זה לא ככה אתה רוצה להבין טוב כי המושגים הם מופשטים אתה צריך גם לצייר אותם והיה עליו עוד אתה אתה היית שם בעולם האצילות פעם אולי אתם הייתם אני עדיין לא אז אני צריך לצייר את עולם האצילות ועליו לבנות את זה ולבנות את זה ואז לקבל את הפרצוף השלם ואז להבין סוף סוף מה החידוש של בעל המאמר פה על הנושא הזה של מה הוא רוצה לחדש ואחר כך בסוף גם לחשוב איך זה יורד לנפש האדם כל זה מצריך המון המון מחשבה גם לגאון הגאונים גם אדם שיש לו מחשבה זריזה ביותר הוא צריך המון המון עומק והמון המון איטיות מבניות וזה לא בא סתם אני אכלתי יכלו רבותינו נשיאנו בכוח הכישרון שלהם בכוח האלוקות שלהם לתמצת את המאמרים ולסכם אותם ולהביא לך אותם בצורה הרבה יותר קלילה למה הסיבוך זה מכוון זה בכוונה תחילה עשו את זה לא בשביל שמישהו שלא ראוי לא ילמד שילמד אבל שידע שאיך אומרים לא מה שחשבת שאתה גומר את המאמר אתה רק מבין בפעם השנייה והשלישית שזה מה שקלטת בראשונה זה כלום ומי שלא עבר את החוויה הזאת אולי לא מבין על מה אני על מה אני מדבר אבל אתם יכולים להאמין שזה באמת ככה
כשאתה קורא דברים אחרים דברים מוחשיים זה הרבה יותר זריז גם כשרוני זה זריז פה הכישרון לא יעזור כמעט ולא יעזור אתה עדיין תיתקע והמסר האריכות הזאתי זה להחדיר לך באיזה שהוא מקום שיש עניין באריכות לכשעצמה ואז אתה תתחיל לחשוב באריכות כשתתחיל לחשוב באריכות המידות שלך יהיו מתוקנות ועבדתם מארה למה אבל אני מבין מצויין אני מבין מהר אתה מבין מהר אבל אתה לא חושב באריכות אתה לא חושב באריכות אז המידות שלך לאן הולכות מיד לרע לתור זה המחשבה הראשונה זה הכי קצר הדרך הכי קצרה לשם וזה אני כל חבד זה להוציא אותך מהחשיבה של הדרך הקיצור ולכן זה כתוב בתחילת התניה נתניה מיוסד על דרך ארוכה שהיא קצרה דרך ארוכה אתה צועד צעד אחרי צעד קילומטרים אבל זה קצר כי בסוף הגעת

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא