תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו מתחילים היום פרק חדש קוהלת פרק ג' פסוק א'
אומר שלמה המלך לכל זמן לכל דבר יש זמן ואת לכל חפץ תחת השמיים
יש פה כמה פסקאות נתייחס בהתחלה לשתי הפסקאות הראשונות לכל זמן ועד לכל חפץ
בסוף השיעור לפסקה האחרונה תחת השמיים מה זה לכל זמן ועת לכל חפץ
ההמשך הקדוש אחד מהפרשנים בדורו של הארי זל מפרש ששלמה המלך יצא לחקור חקירה ואת המסקנות של החקירה שלו הוא העלה בפסוק הזה מה יצא שלמה לחקור
אנחנו מכירים את הביטויים שאנשים ככה מדברים ביניהם בן אדם הזה יש לו מזל הבן אדם הזה אין לו מזל
אנחנו יודעים שיש מושג כזה שאדם נולד במזל טוב הכול הולך לו החיים מהירים לו פנים יש דבר כזה אבל שלמה חקר חקירה עמוקה בתוך
הנושא הזה הייתה לו שאלה לשלמה האם המזל עומד בפני עצמו
וההשגחה של הקדוש ברוך הוא זה דבר נפרד שאין לו שייכות עם המזל או שהדברים תלויים זה בזה שלמה חקר וחקר והגיע למסקנה שהוא ביטא אותה בחצי הראשון של הפסוק שלנו
לקול זמן תדע לך שהכל מסתובב סביב המזל המזל כידוע זה לפי גורמי השמיים והמצב של הכוכבים זה זמן לכל
זמן
כל הדברים גלויים במזל אבל ביחד עם זה
אני רוצה לחדש לך אומר שלמה ואת לכל חפץ לקדוש ברוך הוא היה רצון מסוים הוא רוצה שאתה תיוולד במזל טוב למשל
הוא רוצה שיהיה לך טוב אז את לכל חפץ עת מה זה עת זה זמן מה זה חפץ חפץ זה רצון זה רצון פנימי יש הבדל בין רצון לחפץ בלשון הקודש רצון זה רצון חיצוני וחפץ זה רצון פנימי לקדוש ברוך הוא היה
חפץ פנימי רצון פנימי
שאתה והוא והיא כל אחד יהיה לו בחיים עניין מסוים
השאלה מה יקרה
כאשר יווצר מצב של סתירה הבן אדם הזה נולד במזל לא טוב בזמן שגרמי השמיים היו המזל שלו כמו שאומרים
כוכב לא טוב כוכב רע
מי יגבור על מי האם המזל יגבור או החפץ של הקדוש ברוך הוא יגבור
אז שלמה המלך אומר
לכל זמן נכון הכל
בא בתוך מזל
זה זמן בכל אופן אף על פי כן עת לכל חפץ
מי שמסדר את הזמן
שיתאים עם החפץ של
אלוקים זה אלוקים בעצמו
כלומר
אם אנחנו נראה אדם
שהאסטרולוגים יגידו
שהוא נולד במזל מאוד לא טוב
אז תדע לך שזה לא דבר
שהיה ניתן
לשנות זה לא
התחיל מהמזל
של הכוכבים אלא מה
קודם כל אלוקים רצה שהוא יהיה לו חלילה רעה ואחרי שאלוקים רצה שחלילה יהיה לו רעה
אז הוא הפיל שהוא יוולד במזל רע
לא המזל עשה את
העניין
אלא הרצון של האלוקים שוב תסתכלו בדף
שלפניכם איפה זה כתוב כאן לפי האלשיך
לכל זמן
ועת לכל חפץ העת
בטל אל החפץ חפץ של מי
חפץ של אלוקים העט בטל לכל חפץ אלוקים
הכניס את האדם בעת מסוים בזמן
מסוים לפי החפץ והרצון שלו החפץ והרצון של האלוקים
זה בעצם מה שמפרש
האלשיך הנושא הזה הוא נושא כבד ולכן אני רוצה קצת יותר להרחיב אותו
אנחנו בתפילת ערבית בברכה הראשונה של תפילת ערבית אנחנו אומרים קטע מאוד מעניין תפילת ערבית פותחת ככה ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם אשר
בדברו מעריב ערבים בדיבור שלו הוא גורם לערב לרדת
ובחוכמה פותח שערים
פה הכוונה לשערים שברקיע
ובתבונה משנה עטים הוא מחליף את הזמנים הוא מסדר את הכוכבים במשמרותיהם ברקיע כרצונו
מה המסר שאומר לנו אומרת לנו
הברכה הזאתי דע לך
שכל המערך הזה של
גרמי השמיים והכוכבים והמזלות והאסטרולוגיה וכל מה שזה אומר הכל כפוף
לרצונו של הקדוש ברוך הוא מה פירוש לרצונו של הקדוש ברוך הוא אתם יודעים
כשיש מושג כזה אני אומר את זה בבדיחות לא שאני בא לחדש לכם אני אומר את זה בבדיחות אתם יודעים שיש מושג כזה שנקרא זרוז לידה יש יש פעולות זירוז
ידוע לכם מה אומר
האריזה לזרוזלידה נורא ואיום למה הוא לא במזל שלו יש אדם שהקדוש ברוך הוא כבה לו מתי הוא צריך להיוולד
וברגע שאתה משנה משהו אז אתה בעצם גורם למזל שלו להיות אחר שמעתם מה שאמרתי אתה האדם
גורם למזל
של הילוד של הילד של התינוק להיות במזל אחר יכול להיות דבר כזה
קודם כל
כשאני מדבר על זירוז
אני מדבר על זירוז
של אדם שאתם אולי לא מכירים את זה אולי תכירו אולי
תשמעו פעם מזה יש אנשים שיש להם
אולם בתאריך מסוים הם צריכים את הברית בתאריך מסוים אז הם מסדרים את הלידה בתאריך מסוים יש דבר כזה יש דבר שעושים אותו סתם יש דבר שעושים אותו מפני הסכנה כל מה שאני מדבר עכשיו זה לא מפני הסכנה לא על
זה אני מדבר היום רוב של הזירוזים נעשים סתם
כך עכשיו
בעניין הזה שעליו דיבר הארי זל הוא דבר שהוא טעון הסברה וכי אזירו לא מאת הקדוש ברוך הוא אז פה אנחנו צריכים
להבין יש שני
מהלכים רוחניים בעולם
יש את המהלך שנקבע משמיים והוא זורם
בטבע ויש את ההתערבות האנושית של מעשה אנוש ותחבולותיו זה משהו אחר ספק שגם מעשה אנוש ותחבולותיו כפופים לרצון השם אבל הם כפופים לרצון השם
בדרגה נמוכה יותר כלומר שהאדם היהודי בהחלט יכול לשנות דברים בעולם עכשיו אני אעשה
סדר עוד יותר בזה
הקראתי קודם את התפילה בתפילת ערבית וקראנו ביחד את הפסוק ועת לכל חפץ
שבעצם הקדוש ברוך הוא הוא זה
שמסדר את הכוכבים
ואת המזלות כרצונו
זה שאנחנו אומרים בתפילת ערבית
מה הפירוש שהוא מסדר את המזלות
ואת הכוכבים כרצונו לפי מה שהסברתי עכשיו בנוגע לזירוז לידה למשל זירוז עלידה זה רק דוגמה
אם אדם נקבע לו שיהיה לו טוב בחיים באה
אמא שלו ועשה זירוז לדע
הוא נולד במזל רע
אז מה יגבור עכשיו אני מדבר כעת על מה שהאסטרולוגים מדברים יש כוכב יש
גרמי שמים וסיבוב מסוים בהתעה מסוימת זה טוב זה- טוב זה יהיה עשיר זה יהיה יש
דברים כאלה בעולם
אם לא שמעת עד היום תשמעי עכשיו
יש דבר כזה עכשיו
האדם הזה
כשאלוקים בא מלאך ושאל את הקדוש ברוך הוא הנשמה הזאת מה יהיה עליה למשל אלוקים גזר שהוא יהיה עשיר אמא שלו עשתה מה
שעשתה היא הולידה אותו
בזמן שהמזל עניות אז הוא יהיה עשיר או אני הוא יהיה עשיר איך זה
יקרה אומרת לנו
תפילת ערבית זה יקרה
על ידי זה שאלוקים עכשיו יקח את
הכוכבים ויזיז אותם
הוא משנה את הכוכבים
מסדר אותם כרצונו מה פירוש כרצונו
היה לי רצון בהתחלה הרצון
שלי ינצח יש לי אהבה והיא תנצח אני
רציתי
שככה זה
יהיה הבני אדם עשו תחבולות אז אני אשנה את הכוכבים בהתאם למה שאני רוצה תשימו לב איך זה מסתדר
עם הפסוק הכל לכל זמן
כל דבר נקבע לפי הכוכבים והמזלות לפי הזמן ואף על פי כן ועת לכל חפץ העת הזמן נקבע לפי החפץ של אלוקים הוא ישנה את הזמן
בהתאם לחפץ שלו
אז הוא אומר אז מה הרי כל כך מפוחד מזה שישנו את הזירוז לדה מה מה קרה הרי הקדוש ברוך הוא יסדר
את הכוכבים מה שהוא
רוצה אתם יודעים מה הוא לא
מפוחד ממה שיהיה
הוא מפוחד ממה שיקרה לאמא
זאת אומרת את מתערבת במה שנקרא
מטריכים מטריכים קודשא בריחו
אתה מטריח את הקדוש
ברוך הוא אתה מנהל אותו עולם הוא סידר מה שנקרא אם זה היה עובד כמו שאומרים במטוס ללא טייס היה עובד כמו שצריך
כי
אלוקים עשה את האדם
ישר
והם הבשו ביקשו חשבון חשבונות רבים הם משנים אני אסדר אני אסתדר עם מה שהם שינו
אבל אלה ששינו אני אגיד להם כאפה אז האריזל כואב
לו על אלה שיורידו להם כ' ולא על הילד
למה אתה משנה
סתם
וזה בעצם מה שרצה שלמה זה בעצם טמון בחצי הראשון של הפסוק הכל לפי הכוכבים
נכון הכוכבים לפי רצונו כשרצונו והכוכבים מתנגשים מסדרים
את הכוכבים לפי רצונו עת לכל חפץ
העת בטל אל
החפץ יש
במדע
היה על כל פנים מחלוקת מי מסתובב סביב מי האם השמש מסתובב סביב כדור הארץ שכדור הארץ מסתובב סביב השמש היהדות טוענת שכדור הארץ עומד זאת אומרת השמש מסתובבת סביבו
והמדע היה
זמן שטען שזה אחרת ומאז שאיינשטיין גילה את החוקי הגרביטציה היחסיות גילו למדע שהוא בעצם לא יכול להחליט מי מסתובב
למי כי אתה נדמה לך שאתה מסתובב והוא
מסתובב אבל שניכם מסתובבים במקביל אז אולי הוא מסתובב אולי אני מסתובב אתה לא יכול
להחליט אין לך את המחוגה הזאת שאתה מעמיד אותה ואתה מחליט
מי הוא המסתובב
ביהדות השמש מסתובב
סביב כדור הארץ יש לזה איזשהו פן מה המסר הקבלי של הרעיון הזה זאת
אומרת מה מה רוצים פה להגיד יש פה שאלה מהותית
זה לא סתם ויכוח טכני מי מסתובב סביב מי יש פה שאלה עמוקה מי העיקר מי
משנה את עצמו
בהתאם לעיקר
אם אני אומר שהארץ מסתובבת סביב כדור
השף סביב השמש מה המשמעות המשמעות היא כזו
המזלות והכוכבים הם הרמז של השמש השמש
מסמלת את המזלות ואת הכוכבים
הא
הבני האדם
מסתובבים כמו שאומרים
בעברית סלנגית
השמש המזלות והגרובים מסובבת אותם על האצבע הקטנה שלהם היא הם מסתובבים סביבה היא העיקר והם פועל יוצא שלה היא המכתיבה מזל הוא הקובע
מה שמתרחש כאן זה רק צל כה של מה שנקבע שם אבל היהדות אומרת לא ככה הארץ עומדת
והשמש מסתובבת סביב כדור הארץ זאת אומרת מי רוקד סביב מי
השמש רוקדת
כלומר ועת לכל חפץ פה אנחנו רק מתקדמים
צעד אחד יותר
מי קובע מי קובע
מה יהיה המזל אתה
זה כבר טענה חדשה
לא שאלוקים זאת אומרת לא עד מה שדיברתי עד עכשיו אלוקים ישנה את המזל בהתאם
לרצון שלו
אתה אדם ואני מוסיף היהודי אתה האדם היהודי יש
לך כוח לקחת
את ה את המזל
של השמש מה שנקבע
לך למעלה ואותו ואותו להכתיב
לפי ההנהגה שלך פה למטה לשנות אותו אז השמש
מסתובבת רוקדת לפי החליל שלך זה המשמעות הרעיונית של הרעיון אני אני אסביר אותו יותר
המגיד ממזריטש ככה מפרש
את המשנה במסכת אבות
דה מה למעלה ממך
הפירוש הפשוט של המשנה
תדע שיש דברים שהם למעלה ממך הפירוש הפשוט הוא תדע יס כוכבים מזלות מעליך
הם מכתיבים לך אבל לפי פירוט של המגיד ממזריטש דע מה למעלה כל מה שמתרחש למעלהט אז בפשט של הפירוס שלו הכוונה היא
שכל מה שקורה בעולמות
האליונים נקבע על ידי האדם אבל בחלק המעשי של הפירוס שלו תדע לך שגרמי השמיים
מסתובבים ממך על פיך על פי האדם חזל
אומרים תורה לא בשמיים
התורה היא לא
בשמיים
התורה היא פה בארץ
ואילו על
אסטרולוגיה מה כתוב
במדרש כתוב על האסטרולוגיה אין התורה מצויה באסטרולוגיים שאומנותן בשמיים
האסטרולוג האומנות שלו איפה הוא איפה העיניים שלו כל הזמן בשמיים התורה
איפה העיניים שלה כל הזמן בארץ למה משום
שהתורה טוענת התורה היא הוראה התורה טוענת ההנהגה שלך פה למטה היא המכתיבה לא השמיים לא גרמי השמיים
מכתיבים ההסתכלות של החכם
לעומת האסטרולוג החכם היהודי לעומת האסטרולוג הסתכלות ממש שונה לגמרי זה טוען העיקר שמה זה טוען
העיקר פה למטה כשחזל
אומרים התורה לא בשמיים הם רצו לבטל התורה לא מסתכלת על השמיים ואומרת לך מה לעשות
היא
אומרת לך מה לעשות
ועל ידי זה אתה תכתיב את השמיים לפי הנוסחה הזאת נסכם את מה שדיברתי עד עכשיו
לפי הנוסחה הזאת כולנו מכירים את הפתגם שמופיע בתלמוד אין מזל
לישראל מה הפירוש לפי ה אין
לישראל אין מזל
אין להם בשמיים כוכב אין להם מה שנקרא מפה אסטרולוגית שאתה יכול לדעת
מי הוא ומה הוא
ומה זה יש להם יש להם מזל
אין מזל לישראל זה הפירוש זה שישראל יש להם
כוח לשנות אותו
יש מפה הוא נולד
באיזה שהוא זמן
יש מפה
אבל הוא יכול לשנות את המזל
מכיוון שהוא יכול
לשנות את המזל אז בין
בעצם הוא לא נתון תחתון תחתיו
אנחנו עדיין בשלבים
בשלב הראשוני אנחנו עוד נתקדם זה עד עכשיו מה שהסברתי אנחנו נוכל להבין את המושג אין מזל לישראל זה הפירוש הוא יש
לגויים מזל איך כתוב
חוכמה בגויים תאמי תורה
בגויים אל תאמי
ואיפה התורה בארץ איפה
היא לא לא בשמיים אז
היהודי יש לו כוח לשנות מהארץ דברים באמצעות התורה שהוא קיבל ואילו הגוי יש לו מזל מה פירוש
שיש לו מזל
נקבע לו משמיים נקבע לו מלמעלה וזהו נקבע הוא לא יכול לשנות את זה
אני רוצה להמחיש את הנקודה
הזאתי במעשה שהגמרא מספרת
במסכת שבת הגמרא מספרת על חכם יהודי תלמודי
בשם שמואל חכם הזה
היה
בקיא בכל גורמי השמיים
לפרטיהם והיה לו חבר אסטרולוג מומחה ששמו היה הבלט
אבלט ושמואל ישבו ביחד ושוחחו בענייני חוכמה
והם רואים אנשים עוברים
ואבלט רצה להפגין את
כוחו
אז הוא אמר אתה רואה את הבן אדם הזה השלישי בשורה
אתה רואה אותו הולך עכשיו לעבודה עם השק על הכתפיים הוא לא יחזור הביתה היום נחש יגיש אותו
ושמואל
ענה לו על המקום אם הוא יהודי הוא ישאר אחד
בלי להכיר אותו כך הוא אמר הם נשארו הם באו במיוחד לאותו מקום
לקראת ערב שהפועלים חוזרים מן השדה
והם עוקבים אחרי החוזרים והנה הם רואים
את אותו אדם שאמר עליו אבלט שהוא ימות היום מהכשת נחש הוא חוזר הביתה
הגאווה מה שנקרא המקצועית של לבלט נפגעה הוא רצה להוכיח שהוא צודק הוא ניגש לאותו אדם
אמר לו
תוריד בבקשה את השק מהכתפיים שלך הוריד ממנו את השק
עבר בשק והוציא
נחש חתוך לשתיים
אומר לשמואל הנה שמואל
ניגש לאותו אדם יהודי שואל אותו מה עשית היום מעשה טוב אז אותו אדם אומר לשמואל
אנחנו קבוצה של פועלים בשדה כל אחד מביא את האוכל קצת אוכל מהבית ואנחנו שמים את האוכל בצורה מרוכזת בסל מרוכז כדי להרגיש שאנחנו מאוחדים ואנחנו לא אין לנו התבדלות אנחנו
אחד ויש אחד שהוא ממונה כל יום
מישהו אחר שהוא מחלק את האוכל בשווה כדי שלא יהיה אתם יודעים מי שמרגיש שהוא
יותר מכובד ומי שמרגיש
שהוא-
מכובד שזה יהיה=
ואני הבחנתי שאחד מהחברים
היום לא הביא
אוכל הוא לא הביא אוכל בימים ההם זה לא היה לו מה
להביא
הוא לא הביא אוכל אז החלטתי לעשות מעשה הומאני מעשה טוב אני אמרתי שאני היום האחראי לאיסוף המזון הלכתי לכל אחד ולקחתי כשעברתי לידו עשיתי את עצמי כאילו אני לוקח שמתי את הכל בצורה מרוכזת וחילקתי ושווה לכולם כולל אותו
שמואל מסתכל בעיניים של אבלט ואומר אתה רואה אתה רואה למה הוא נשאר חי
הוא נשאר חיה לפני שהוא עשה מעשה טוב המזל השתנה הגמרא שם במסכת שבת מביאה מעשה נוסף
מעשה ברבי עקיבא שאמרו לו% בכוכבים שהבת שלו ביום כלולותיה תמות
ממה מהקשת נחש
רבי
עקיבא לא נמנע מלחפש שידוך לבת שלו והוא גם חיתן אותה
בליל הקלילות שהיא באה הביתה והתחילה להסיר את האינמה ואת כל התכשיטים
שלה
היא לקחה את ה את הסיקה ותחווה אותה בין האבנים שבכותל בבוקר כשהיא באה לקחת את השיחה משם פתאום היא רואה משהו ארוך ארוך ארוך נמשך היה נחש שהיא בעצם הרגה אותו כשהיא טחבה את הסיכה
כן
היא באה לאבא
היא אומרת לו אבא תשמע מה היה לי אז רבי עקיבא שואל אותו תגיד לי בתי מה עשית מעשה טוב הלילה
והיא אמרה לו שכשהיא ישבה בחתונה היא הבחינה שיש עני שנכנס ואף אחד לא שם לב אליו והוא רעב והוא לא אין לו אין לו מזון לא לא קיבל את האוכל שלו היא ניגשה אליו ונתנה לו את המנה שלה אז הוא אמר לה הנה זה גרם להצלה שלך
אני שואל שאלת שאלה תם שאלה פשוטה
שמואל אתה רואה
בן אדם הולך לעבודה אומר לך חוזה בכוכבים מספר אחת הבנאדם הזה ימות
אתה בלי להניד עפעף אומר אם הוא יהודי
הוא יחיה מה הביטחון הרי לפי הנוסחה היהודי מצליח לשנות את המזל בהתאם למעשה טוב מי אמר לך שיעשה מעשה טוב אותו דבר על רבי עקיבא
אומרים לך החוזים בכוכבים
ורבי עקיבא חשש למה שהם אמרו שהבת שלך חלילה תמות בליל הכלולות
אז איך אתה הולך לאמלל את החתן אתה מוציא אותה כמו שאומרים לנישואין כשאתה יודע שהיא תמות סתם בשביל מה בשביל מה כל בשביל מה כל הטרחה וההוצאות וכל העניין והעוגמת נפש אתה עושה
לבחור מה מה בשביל מה אתה
עושה את זה
רבי עקיבא היה בטוח שזה לא יקרה זאת אומרת
עכשיו אני הולך שלב אחד נוסף בהתאם למה שאנחנו למדנו עד עכשיו עד עכשיו למדנו
יש מזל השלב השני היה היעודי יכול
לשנות את המזל כי הארץ היא העיקר והגרמי
שמיים מסתובים סביב מה
שקורה בארץ השלב השלישי והעמוק יותר
זה שמי משנה את מי משנה
את זה הטבע
של היהודים משנה את זה אתה לא צריך לעשות משהו מיוחד בשביל זה זה יקרה זה יקרה בטוח
עכשיו לפי הנוסחה הזאתי אין מזל לישראל
לא כמו הפירוש הקודם הפירוש
הקודם היה אין מזל
לישראל יש להם מזל אבל הם על ידי מעשה טוב יכולים לשנות אותו
פה אנחנו מורידים את המילה יכולים
ואנחנו אומרים
אין מזל ישראל יש מזל לישראל והם משנים
אותו הם משנים אותו לא על יכול להיות שהם משנים אותו בטוח שהם משנים אותו
חלק בלתי נפרד מהחיים
של היהודי זה לשנות את המזל זאת אומרת שבעצם
בכל נברא בדומם צומח חי מדבר לא יהודי יש סיסטם קבוע הוא גם הוא גם לא יעשה את המעשה הטוב
כדי לשנות לעצמו את המזל
כי זה לא יקרה פשוט כי כי גם אם הוא יעשה מעשה
טוב או לא
יעשה מעשה טוב זה נקבע מלמעלה
אז זה לא ישנה
כלום כי הגזרה נגזרה גם אם הוא יעשה
מעשה טוב
אפילו אצל היהודים מלכתחילה זה נקבע בצורה כזאתי שיש לו
בחירה חופשית כיוון שיש לו בחירה חופשית
יש לו מצב לשנות את הדבר שנקבע בשמיים
ולא
רק שיש לו מצב אלא זה אמור להשתנות מה שנקרא להרוג זה ישתנה הסדר הסדר הנורמלי שזה שזה
ישתנה זה בעצם המסר כי יעמוד לימין אביון להושיע משופטי נפשו פסוק
כלומר שאלוקים מסייע לאדם
לבחור טוב מסייע בהדגשה הוא לא לוקח לו את הבחירה אבל הוא יעזור
לו
ב-60 70 80
%
שהוא יעשה את זה שהוא
איך אומרים הוא יזמן לו את האני הוא יזמן לו את המקרה
הוא יביא לו איזה סיפור ודווקא הוא קלט של ההוא אין את האוכל בתיק למה היה לו עיניים של רנטגן עד היום לא מצליח להבין איך הוא עלה על זה
אוכל
איך כולם לא עלו על זה זהו יש כאלה שאומרים כך יש כאלה שאומרים אחרת אבל איך שלא
יהיה למה הוא
הבחין אחרים לא הבחינו כי הוא היה צריך את הישועה אז אז הקדוש ברוך הוא מזמן
לו איך אומרים בכוח שהוא יעשה משהו נכון עדיין נשארה לו בחירה
הוא היה יכול להיות עקשן ב-20% ולמות אבל
שמואל האמין ביהודי שבשמונים% הוא ילך על
על הטבע שלו
והוא כן יתקן את עצמו
עכשיו אחרי שאנחנו הבנו את את השלב הראשוני בפסוק זה הכל הייתי אומר מדרגה ראשונה ישנה מדרגה עמוקה יותר גבוהה יותר במערך הזה של המזל
מה למדנו עד עכשיו שהיהודי יש לו יכולת לשנות את המזל לא רק שיש לו
יכולת יש לו נטיה
לשנות את המזל נטיה חזקה לשנות את המזל ומה שלמה לימד אותנו שיש זמן ויש את החפץ של הקדוש
ברוך הוא יש מזל
ויש את החפץ של הקדוש ברוך הוא והחפץ של הקדוש
ברוך הוא תמיד
ינצח את המזל מה שהשם רוצה הוא זה מה שיעבוד בפועל
ממש
זה מה שלמדנו עד עכשיו
השלב המתקדם יותר
זה שבתוך ההשגחה של הקדוש ברוך הוא זה כבר משהו עמוק הרבה יותר בתוך ההשגחה של הקדוש ברוך הוא כמו
שהזכרתי את הלשון כרצונו
בתוך הקירצונו של הקדוש ברוך הוא שהוא עושה ומשנה את הכוכבים כמו שהוא רוצה בתוך זה
גופא בשלמה ואומר לכל זמן
ועת לכל חפץ מה מה לפי הפירוש הנוסף הוא רוצה להיות לומר דעו לכם
שכל דבר טוב או חלילה לא טוב יש שנקבע שנקבע שצריך לבוא יש לו את העיתוי המדוייק מתי הוא צריך להתממש
והעיתוי המדוייק הזה זה
העיתוי הכי טוב שיש בעולם שזה יקרה אז ולא בעידן אחר לא בזמן אחר
דוגמה לדבר
המדרש בפרשת לך לך אומר לגבי אברהם
אבינו שאברהם
קיבל את ברית בין הבזרים
בן כמה היה אברהם
וברית בן הבצרים 85 המדרש כותב שזה היה קודם מדרש בפרשת לך לך כותב שזה מטש רבה כותב שזה היה אחרי זאת אומרת הוא היה בן 85 בשעה שהקדוש ברוך הוא אמר לו לברית בין הבקרים הקדוש ברוך הוא כרת
איתו ברית מה זה
ברית מילה מה זה ברית מילה
זה גם ברית
זה גם ברית כריתת ברית מתי הוא מעלה את עצמו אברהם בן 99
מה קרה בן 80
וחמש לתשעים ותשע כאילו למה אלוקים לא ציווה אותו על הברית המדרס שואל
למה אלוקים לא ציווה את אברהם על הברית מיד אחרי
ברית בין הבתרים מדוע עוד מספר שנים לא מבוטל עד שהוא אומל את עצמו בפועל
אז
המדרש עונה המדרש עונה שהוא עשה זה היה מכוון בשביל לשונו של המדרש הוא
היה לו לאברהם למול בן 85 5 שנה בשעה
שנדבר עמו בין הבתרים זה הלשון של המדרש
אלא כדי שיצא יצחק מטיטה קדושה הנה הנה תשמע מה אומר הפרי תואר בפירוש של המדרש להראות כי נבדל ליצחק
בקדושתו מישמעאל מתי נולד
ישמעאל אחרי
ברית בן הבתרים אז בברית בן הבתרים הוא אומר לקדוש ברוך הוא ישמעאל יחיה
הוא מבקש לי אין לי לא נט אתה זרע והוא
התכוון שלא היה לו בכלל ילדים זה היה בברית בן הבתרים
אחר כך כך נולד ישמעאל רק יותר מאוחר
אז היה צריך להיות
קודם שיוולד ישמעאל וייצא
מאברהם מה שנקרא הטינופת הזאתי הפסולת הזאת שנקראת ישמעאל
ורק אחר כך
שייוולד יצחק
אומר יפה תורה להראות כי נבדל יצחק בקדושתו מישמעאל הפירוש להראות מה זה הביטוי הזה להראות אברהם אבינו כל כולו כאישיות היה בן
אדם של של להראות היה טיפוס של להראות
הוא קירב אנשים הוא הביא דוגמה מעצמו הוא היה איש הטיפוס כזה שנותן כל הזמן תסתכלו
תסתכלו עליי תלמדו ממני
בשונה מהבן שלו יצחק
הוא ידע לשווק והוא שיווק את האלוקות בצורה מאוד מאוד
מוצלחת זאת אומרת זה היה
התפקיד שלו בעולם אם אני הייתי בא לאברהם אבינו
ושואל אותו שאלה אברהם
מתי אתה מתחבר
עם אלוקים בברית מילה
לא לא עדיף רגע אחד קודם גיל 85 לא עדיף בגיל 85 הוא היה בכלל למה לא אבל אלוקים יותר
חכם ממך
הוא יודע זמנים ואלוקים בחר שהזמן הכי טוב להתחבר ולהידבק איתו זה אחרי
שהוצאת את ישמעאל
כדי להראות לכולם את ההבדל בין הילד הזה לבין הילד הזה אבל אלוקים שקבע מתי יוולד ישמעאל וקבע מתי יוולד יצחק הוא בחר שהברית תהיה וכולם יראו שהברית של ישמע זאת אומרת שישמעאל נולד מאדם שאינו מהול ושיצחק נולד מאדם ההול זה זה זה שכולם יבחינו בהבדל המשמעותי הזה שביניהם הנקודה הזאתי זה שהאדם לא יודע את הזמנים הוא לא יודע מה טוב ומה לא טוב הוא לא יכול לשער נכון מה את אומרת אלוקים כשהוא קובע זמן מתי היא תבוא הישועה של האדם או מתי יבוא עניין פלוני עניין אלמוני זה מדוייק זאת אומרת זה פירוש נוסף
שהקדוש ברוך הוא נותן לאדם
את הקביעה לדבר מסוים לעניין מסוים או שהוא משנה דבר מסויים זה בעיתו ובזמנו יש ביטוי כזה בעיתו ובזמנו
תמיד אומרים בשידור
שיהיה ביתו ובזמנו למה אומרים ביתו בזמנו כי יש לזה עט וזמן ואתה לא
יכול לשנות את
זה דקה אחת קודם אתה לא יכול לשנות
את זה דקה אחת אחרי זה
חלק
מהתהליך הנה לפני יציאת מצרים זה היה אצל יוסף הצדיק לפני יציאת מצרים יוסף
היה 12 שנה לפי המדרש
בבור וכ מבור
וכשהגיע הדקה הדקה צריך לצאת וירצו מן
הבור כתוב שיוסף צדיק לא רצה לצאת מהבור זה היה ראש השנה
והוא לא רצה להסתפר היה לו את השיקולים אחרידים שלו הוא לא
רצה לצאת מן הבורז אבל זה לא עזר לו לקחו אותו
בשיניים והוציאו אותו ללמדך
אומר הספורנו שכשנקבע לאדם
לצאת מגלות לגאולה זה
בכוח יקרה גם אם לא תרצה זה לא דבר שתלוי ברצון שלו אומר אומר הצפורנו
אותו דבר יציאת מצרים כי גורשו ממצרים בכוח מצלק אותך הגיע הזמן 200
ועשר
שנה הם יושבים שם העובדים כמו כמו כמו סוסים הם
עובדים שם אבל כשהגיע
הזמן עופו מפה באמצע הלילה הסתלקו
זה דבר חשוב
והוא מסיים הספורנו שכך תהיה גם הגאולה עתידה פתאום
יבוא אדום ולך לא
כן זה ברגע שיבוא הרגע הזה
הרי תמיד הלשון שלו
יגוון אפילו כהרף עין
כך הרבה פעמים שמעתי
את זה לא יגוון אפילו כהרף
עין זאת אומרת שהקדוש ברוך
הוא יש לגלות הזאת לחושך כן שם
לחושך יש לו קץ יש לו סוף וכשהקץ הזה
בא הוא יבוא בהרף עין יבוא במהירות תלוי תאכל לא תוכל לעכב את זה בשניה אחת אפילו במגילת אסתר יש לנו את הפסוק
ויאמר המלך להמן מהר קח את הלב ואני
הלבוש ואת הסוס שדיברת ועשה כן למרדכי היהודי יושב בשער המלך מה זה המהיר הזה
והיא איום המלך למה קח את הלבוש וכש תזוז מה זה היה מהר מהר הגיע הזמן שהגלגל מתחיל להתהפך מתחיל להיות טוב לעם ישראל זה הולך מהר זה לא לאט מהר מהר זה
לא דבר שאתה יכול לעכב אותו עכשיו אני רוצה להתייחס למה שהזכירו קודם
גם
אדם מנסה למהר איזשהו דבר שצריך להיות לו למהר אותו לפני שמגיע הזמן זה לא עובד זה לא הולך אני רוצה לתת מעשה שממחיש את זה
מספרים על אדם שהיה ביש גדה חסר מזל ולא הלך לו שום דבר פרנסה אפס הכל
ממש לא מוצלח החברים שלו ניסו לעזור לו אבל חסר חלק מחוסר ההצלחה שלו זה שהוא היה גם איש עם הערכה עצמית גבוהה והוא לא היה מוכן מה שנקרא לקבל עזרה
לא רוצה הלוואה לא רוצה לא רוצה לא רוצה אז הם חשבו על תחבולות איך לעזור לו הם נפלו על רעיון מקבו אחריו שהוא קם בבוקר בשכם בנט להתפלל יש מקום שהוא עובר אף בן אדם לא עובר הוא עובר והוא תמיד ככה עם העיניים על הרצפה הם החליטו שהם יקדימו אותו בחצי שעה ויפזרו שמה כסף
סכום גדול של כסף
והוא הרי לא רוצה לקבל מתנות אבל מציאה אין לך דבר יותר קשה מזה
הם יביטו מהצד ויבדקו
שלא יעבור שם מישהו אחר ויקח
את זה הם יתחבאו
מאחורי השיחים
וככה הם יוכלו
לעזור לו בצורה מכובדת פלא פלאות הבן אדם הזה התחיל ללכת
והגיע 5
מטר איפה שהמטמון מונח בצורה גלויה לא מטמון גלוי מטמון גלוי פתאום הם רואים אותו עוצם את העיניים ומתחיל ללכת כמו עיוור ומגשש
עובר את כל
מה שנקרא
את השטח את השטח
הסטרילי של הכסף עובר פותח את העיניים
עושה ככה מודל הקדוש
ברוך הוא ממשיך הלאה הם לא גילו לו שהיה לו פה כסף הם אספו את הכסף הלכו אחריו תפסו אותו אחרי התפילה לשיחה אמרו תסביר לנו אנחנו אני אגיד לך את האמת שמנו לך כסף וזה וזה בקיצור אתה 5 מ' לפני הכסף אז שמת את העיניים
אז הוא עונה להם כזה דבר ממש מעניין אומר להם תשמעו אני היום קמתי בייאוש מוחלט
וניסיתי כל הדרך שאני מתלבש ומתארגן לצאת לבית הכנסת לחשוב על איזה שהיא תחבולה
איך אני משתחרר
מהמועקה הזאת שיש לי על הלב אז אמרתי אולי אני יעשה כזה פטנט איך אומרים אצל המרוקאים אמרתם קודם איזו השיר השמח בחלקו עשיר זה ראשי תיבות עיניים שיניים ידיים ורגליים יש לך את זה תודה על הקיר
אז הוא אמר בוא נחשוב נניח לא היו
לי עיניים חלילה לא הייתי רואה
אז ניסיתי להמחיש לעצמי
איך נראה בן אדם שלא רואה
אז הוא הלך איזה 20 מ' הוא ראה
עד כמה זה
אובדן וחידלון
פתחתי את העיניים הודיתי לקדוש ברוך הוא על
זה שאני רואה והמצב
רוח הלא טוב עזב אותי
הם שמרו את הסיפור הזה הם הבינו מה זה נקרא
שאתה לא יכול לשנות
את הגזרה העליונה אתה מבין אתה
רצית לתת לו עכשיו מציאה על הקרקע פתאום נופל לו כזה רעיון לעצום את העיניים בדיוק פה זה לא נורמלי למה כי הרסגך
העליונה גזרה שעדיין
הוא צריך להיות במצוקה
עדיין לא בא הזמן
שהוא צריך לצאת לצאת לאור גדול
יש את העט יש את הזמן זה דקה אחת לא
קודם אז
אני רוצה להראות דוגמה הפוכה
גם כן דוגמה הפוכה של בן אדם
יוסף שהגיע הזמן והוא צריך לצאת לאור גדול והוא לא רוצה לצאת לאור גדול
ובכוח
שאוהבים אותו לשם גם
כשהוא לא רוצה אז שימו לב
בימים ההם היו אנשים מתפרנסים
מאורע מה שהיה נקרא
מלמדות היה מלמד בכפר מלמד את הילדים אז אחד הצדיקים כמדומני זה היה רבי צבי אלימלך
דינוב לפני שהוא
התפרסם כצדיק
אחד הצדיקים עבד חצי
שנה הוא לא היה בבית הוא לימד ילדים
באיזה שהוא כפר אכל ושתה בביתו
של בעל הבית וקיווה
לקבל את המשכורת בסוף החצי שנה
לאחר חצי שנה
ערב פסח כמה ימים לפני פסח הוא בא לבעל הבית והוא מבקש ממנו את המשכורת
בעל
הבית אומר לו אין
משכורת עכשיו תשימו לב מה היה כאן מה היה הסיפור
היהודי המלמד המורה הוא הבחין שתמיד כשמתרפקים עניים
על דלתו של בעל הבית שאצלו הוא עובד
הוא מגרש אותם בבושת
פנים לא נותן להם פרוטה למה הוא לא נותן
פרוטה כי הוא קמצן
המלמד הזה היה לו לב רחום הוא לא יכל לסבול את זה אז הוא שאל את המלמד למה אתה לא נותן
אז הוא אמר לו
אתה תעשה בכסף שלך מה שאתה רוצה אני אעשה בכסף שלי מה שאני רוצה אתה לא תגיד לי מה לעשות
חזרנו בבקשה
נכון מגיע לי משכורת חודשית אתה משלם לי אותה בסוף
הזמן מהיום והלאה תמיד שיבוא עני תיתן לו צדקה על
החשבון שלי על חשבון המשכורת שלי
אני מוכן שתיקח את זה ממני
בקיצור כשנגמרה החצי שנה הוא הבעל הבית הפך להיות פזרן במשך החצי שנה כי הוא יהודה שזה על המשכורת שלהוא
הוא יושב עם הפנקס
של הצדקות שהוא נתן
והוא מגלה שהוא נתן צדקות עוד יותר
מאשר= המשכורת של ההוא
במשך חצי שנה++ אומר לו ידידי אתה עוד חייב לי כסף זאת אומרת המלמד הזה
עבד חצי שנה
הוא בא הביתה עכשיו עם ארנק ריק
ולא רק שהוא חייב כסף
והוא לא התלונן
לאשם לקח את
המטלטלים שלו והלך הביתה
אין לו כסף למצות אין לו
כסף ליין אין לו כסף לקנות תכשיט לאשתו כלום אפס כלום הוא מגיע הביתה הוא אמור עכשיו כמו שאומרים לקבל השפלה לא נורמלית אלוקים מרחם עליו באמצע הדרך לקראת שהוא מגיע לעיר שלו הוא מוצא מטבע זהב ששווה סכום
שאפשר להכניס את הפסח
ברווחה
הוא חושב וואו הקדוש ברוך הוא רוצה לעזור לי עכשיו הוא ניגש מסתכל על המטבע ופתאום
לפי דרגתו
הצדיקית הוא אומר לעצמו אל תנסו לחקות אותו אני רק מספר לכם סיפור
אומר אם הקדוש
ברוך הוא רוצה לתת
לי את המטבע הזו אני לא צריך
להתכופף כדי לקבל אותה
בשביל הדרגות הרוחניות שבהם הוא עמד הוא לא היה צריך אפילו השתדלות מואצת של התכופפות אני לא צריך להתכופף אפילו
וכיוון שאני לא
צריך להתכופף
אני את המטבע הזאת לא מרים זה לא שלי המטבע הזה אם אלוקים רוצה לתת לי שיביא לי ביד
אני לא רוצה להוריד את הראש ולקחת
ככה
נכנס לו נכנס לו כזו מחשבה
בראש לא
משנה כעת אם הוא צדק או לא צדק הוא הגיע הביתה 5 דקות אחרי שהוא הגיע הביתה מגיע אחריו יהודי מתנשם ומתנשף ונותן לו את המטבע הזאת ביד אומר לו אני ראיתי שאתה הולך לפני וראיתי אחר כך מטבע לחול אז כנראה שהמטבע שלך אז הוא קיבל את המטבע ביד
זאת אומרת גם כשהוא התעקש לא לקבל
המטבע היתה שייכת לו משמיים
גם כשהוא התעקש לא לקבל
זה לא עזר לו אתה רוצה שזה
יגיע ליד זה יגיע ליעד כי אני
החלטתי שזה שייך לך זאת אומרת אני
הקדוש ברוך הוא
החליט שזה שייך לך
רציתי
להבהיר שאתה לא יכול
להתעקש לקרב את המזל
שלך לפני הזמן ולהבהיר
את הצד השני שאתה לא יכול להתעקש לדחוק את המזל
שלך שכבר הגיע זה פשוט לא יעזור לך זה יקרה בכוח
על הנקודה הזאתי
יש לנו לשאול שהחצי הראשון של השיעור סותר את החצי השני של השיעור העניין הוא כזה השאלה הנשאלת
אנחנו דיברנו שהאדם היהודי יש לו
כוח לשנות את המזל זה היה החצי הראשון שלא שליעור
אם האדם
יכול לשנות את המזל
אז מה זה אז לפי הפירוש הראשון לכל זמן ועת לכל
חפץ ובסופו של דבר
האדם יכול בהתאם למעשים
שהוא עושה לשנות את הכל
ואיך אומרים השמש מסתובבת
סביב הארץ ולא הארץ מסתובב סביב השמש
אם הרעיון הזה הוא נכון אז זה לגמרי לא מובן למה אי אפשר להקדים את המזל
ולמה מי שמתעקש להקדים אותו זה לא
הולך לו
ולמה איך אומרים ויראו מן הבור לא דקה אחת לפני
גם לא דקה אחת אחרי אבל גם לא דקה לפני אז התשובה לזה היא
גם עמוקה וגם פשוטה
ביחד תלוי מהי ההקדמה שאתה עושה
כאשר אתה עושה הקדמה כוחנית אתה מנסה בכוח
אתן לכם המחשה אם למשל אדם
מנסה להרים טלפון
לחבר שלו סתם מנסה תפוס עוד פעם עוד פעם
עוד פעם 20 פעם בדקה עוד פעם
זה יעזור לו
ההשקפה הזו שעליה אנחנו מדברים אתם נפוגה לא בגלל שהוא יגמור את השיחה גם ששני אנשים יצליחו להתחבר
ביניהם בשיחת טלפון צריך את מה שנקרא את
הבת קול מלמעלה
שתגיד שהם יצליחו להתחבר זה עם זה בטלפון זה לא הולך עכשיו
נעשה עוד שתי דקות אולי בעוד שתי דקות זה יהיה הזמן עכשיו זה לא הזמן תמתין לא ככה
זה לא פיקוח נפש חכה התנועה
הזאתי של כאן ועכשיו בכוח זה תנועה של לדחוק אני עושה מעשה בכוח
לנסות
אתה מנסה
לעשות משהו בכוח התוצאה
היא באיזה שהוא
שלב אתה תגלה שזה לא הלך זה לא זז לא התקדם פה כלום אז מה זה נקרא
שהאדם יכול
לשנות את המזל שלו
על מה מדובר
מדובר שהאדם יכול לעשות את זה בקבלה נקרא על העלאת מן לעניין מסוים
וכדי שעניין אחר יסתדר
העלאתמן העלאת מים נוקבים
זה הפירוש שאדם למשל ניקח למשל זוג שלא נתברר עדיין בילדים אז השיטה של העלאת
מן תגיד להם לבני הזוג הזה
כשיוולד ילד של עניים שאין להם כסף
לקנות לו בגדים אתם
תקנו לו את הבגדים לתינוק שיוולד תקנו לו את החבילה טיטולים הראשונה זה אתם עושים מעשה טוב אז אתם אומרים לקדוש ברוך הוא כי שם שאנחנו עשינו עם מישהו אחר
את המעשה הזה כן תעשה איתנו מעשה כזה בדמות
אותו מעשה שאנחנו עשינו
זה נקרא שיהודי יכול
לשנות את המזל
זה פעולה
שהיא גשמית אבל אתם מכירים את את האימרה שאומרת הגשמיות של החבר שלך זה הרוחניות שלך זאת אומרת אתה בעצם עשית מעשה רוחני לא עשתה מעשה גשמי כן אתה עושה את ההשתדלות וההשתדלות
העוזרת שבסופו של דבר זה בוא יבוא מה זה נקרא השתדלות שהיא השתדלות לא נכונה לא מתאימה
וכאשר
האדם הולך באפיקים למשל בני זוג
לא היה להם ילדים עוד פעם עוד פעם עוד פעם עוד ניסיון עוד ניסיון עוד ניסיון עוד ניסיון עוד ניסיון בכוח בכוח בכוח 18 שנה
באו
אחרי 18 שנה הם כבר התעייפו מלהאמין ולקוות הם באו לבבא סאלי
הם אמרו לו שהם קיבלו החלטה טובה יותר לא ללכת לרופאים לא לעשות שום טיפולים אז הוא חייך אמר להם שזה החלטה טובה למה מכיוון שכשאתה מנסה בכוח בכוח בכוח בכוח
זה לא הזמן זה לא עיתוי אתה רואה
תעשה תעשה הפוגה אני מכיר סיפור אחר כך נולד להם ילד או רק ביקש
מהם שיקנו עגלה וזה ונולד
להם ילד אחרי זמן קצר אני מכיר בן אדם שאני לא זוכר אם זה היה אחד 10 שנים שלא היה לו ילדים 11 שנים והיה לו ילדים והוא במתח
במתח במתח במתח
הוא התייאש מלהביא ילדים והתחיל לחשוב אלימות וב שבוע אשתו נקלטה
מה מה ההסבר הפיזי לזה היית במתח במתח במתח במתח
זה לא עובד כשאתה במת אני לא אבוא ואגיד לך תהיה כמו יוסף הצדיק של שיוסף
דיבר עם שר המשכים
שידבר לפני המלך והקפידו עליו הוא נשאר רות בכלא בגלל זה וזה וזה זה דרגה של צדיק אבל יש השתדלות ויש התעקשות זה שני דברים
השתדלות לכן הבאתי את הדוגמה דוגמה מיניאטורית
אבל דוגמה של השיחת טלפון אתה לפעמים נמצא בשיחה ואתה רואה מישהו
שמתקשר והוא כמו מטורף עושה את זה עוד פעם+ פעם+ פעם+
פעם מה אתה לא נורמלי אתה לא מבין שאני בשיחה תן לגמור
ואחר כך חכה 5 דקות מה יקרה אחר כך ואתה כבר אם אתה כבר מכיר את האנשים אתה מכיר את אתה מכיר את הנפשות הפועלות אז אתה
מבין את הנודניק הזה אתה מבין
מה בוער לו
אבל זה לא אמת זה לא זה לא
ישנה כלום
הוא לא מצליח תעקוב
אחריו תראה שאם כל ה
הוא מדחף שיש בו באישיות שלו שהוא דוחף הוא לאף הוא לא מצליח להתקדם יותר מאשר אחרים בגלל הזאת
בגלל שהוא כזה פומפיה
שהוא לתת אותו טוב
זה לא עוזר לו
מישהו כזה זאת אומרת צריך להשתדל בגדרי הטבע אבל כשאתה רואה שזה לא הולך
בעדינות הפוגה לזמן קצר
ואחר כך תמשיך אבל אל
תהיה ברוטאלי בהתעקשות שלך
אל תהיה עקשן זה זה זה המסר זה הקאמנסר שהאדם צריך
צריך