תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הפסוק האחרון בקוהלת פרק ב פסוק כו, כי לאדם שטוב לפניו אדם שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו הוא טוב לפניו לפני הקדוש ברוך הוא אז הקדוש ברוך הוא נתן לו בורא עולם נתן לו נתן חוכמה ודעת ושמחה אלוקים מעניק לו חוכמה דעת ושמחה
ולחותא מי שלא טוב בעיניו של הקדוש ברוך הוא נתן עניין לאסוף ולכנס הכניס לו ג'וק בראש לאסוף ולכנס לעבוד קשה ולעשות הרבה כסף לתת לטוב לפני האלוקים כדי שהכסף הזה שהוא עשה יפול לאותו אחד שהוא
שאהוב לפני האלוקים גם זה אבל ורואות רוח אני חוזר במה התוכן של
פסוק שלמה המלך אומר שיש אצל הקדוש ברוך הוא בחינה כזאתי שאדם טוב מרוויח שהוא לא צריך לעבוד קשה זה הרעיון
ולמישהו אחר שעובד קשה אבל הוא לא טוב אז הוא יש לו רצון לעבוד לעבוד לעבוד הוא עובד ואז הטוב שלו נופל לשני יש איזה סיפור שמספרים מהגמרא על יוסף מוקיר שבת בטח שמעתם את הסיפור פעם
הנקודה של הסיפור זה שהיה אדם אחד שהשקיע בלתת כבוד לשבת הוא היה קונה כל מאכל טוב שהוא מוצא ולידו היה אדם רע שלא
העניק לאף אחד כלום ולא השקיע בטוב בכלל בשום תחום עכשיו
האדם האדם הרע היה מקנא ביוסף על השמחה שלו על הביטחון שלו על האושר שלו אושר באל ף לא בעין
יום אחד השיר הזה חלם חלום השכן של יוסף מוקיר שבת חלם חלום ובחלום הוא רואה שכל האושר הגדול שאתה צובר יפול ליוסף מוקר שבת
אז הוא כל כך מוטרד מהעניין שהוא הלך ועשה את כל הנכסים שלו מחר ועשה מכל הכסף מרגלית אחת יקרה מאוד ששווה את כל הרכוש את המרגלית הזאתי הוא תפר לעצמו בתוך הכובע וכך הוא האמין שזה יהיה איתו כל הזמן אז לפחות האושר לא ייפול ליוסף מוקיר שבת
והסיפור כמו שהאגדה הגמרא מספרת זה שהוא הלך פעם על הגשר ובא הרוח והעיפה את הכובע שלו אל הים ככה ככה איך שתספר ערר התוכן העיפה את הכובע שלו אל הים
והוא רצה כבר לקפוץ כי כל הרכוש שלו נמצא בתוך הכובע תפסו אותו אנשים שלא התאבד וכובע נפל למצולות ולאט לאט
נפרמו התפרים שבתוכו ואז נפל היהלום למעמקי הים ובא דג גדול ולקח אותו ואת הדג הזה תפסו הדייגים ביום שישי
ותפסו אותו ממש לקראת שבת ואף אחד לא רצה לקנות כאילו כולם כבר היו דגים אז אמרו להם לכו ליוסף מוקיר שבת שהוא תמיד קונה כל דבר טוב הוא קונה לשבת אפילו כבר יש לו ויוסף קנה את הדג וכשהוא הכין אותו לשבת הוא מצא את היהלום זה אגדה זה סיפור שהיה אבל
יש פה את המסר הזה שאומר שלמה שלמה אומר שהאדם שהקדוש ברוך הוא אוהב אותו הקדוש ברוך הוא ידאג שהוא יעבוד- ואחד אחר יכניס לו ג'וק בראש לעשות הרבה כסף בסוף הכסף שלו יעבור לזה זה כאילו התוכן הוא מסיים בסוף שגם זאב ורואות רוח זה ריאות רוח מה שאותו אחד רודף רודף הוא חושב שזה יהיה לו בסוף זה לא יהיה לו זה יהיה לאחרים טוב מה שאנחנו יש פה המון דברים להתעמק בפסוק הזה מה זה החוכמה ודת ושמחה יש פה הרבה דברים אני בחרתי להתעמק בדבר מאוד מאוד יפה
וכללי הנושא הזה של אדם רשע שיש לו אופי שהוא אוסף רוצה עוד+++++ זה דבר שהוא קצת בעייתי מבחינת ההבנה שלמה מצייר כאילו את האדם הרשע כאחד בעל תכונות כאלה שהוא רוצה כל הזמן לאסוף ולצבור וזה לכאורה לא מובן איך אנחנו היינו מגדירים צבירה איך היינו מגדירים צבירה צבירה זה לאחד אני רוצה אני רוצה
שהכסף שיש שם ושם יהיה פה בחשבון שלי אז האיסוף הזה הוא בעצם משהו כמו האחדות אני מאחד את כל כמו יוסף שאסף את כל הכסף של כל העולם במצרים אז זה איזה שהיא תנועה של אחדות האחדות בקבלה היא תמיד משתייכת לעולם התיקון לא לעולם התוהו והפירוד שייך לעולם התוהו אז לכאורה הטבע הזה של הרשע שהוא מתואר פה כאחד שאוסף ואוסף ואוסף לכאורה למה הוא שלילי מה מה לא בסדר בזה מה לא טוב בזה
אז זה הפתיח זה שאלת פתיח התשובה היא שהגמרא מספרת במסכת בבא בתרא בדף יוד 1000 על מונבז המלך
מלך לפני אלפים 6 שנים שהייתה שנת בצורת
והמלך הלך ופיזר את כל האוצרות שאבותיו עצרו בגנזי המלך ופיזר אותם בשביל לכלכל את העם באו אליו האחים והאחיות שלו
וקרובי המשפחה ואמרו לו אבותיך צברו נכסים ומילאו את אוצר המדינה עוד+++ בשביל להגדיל את האוצר ומה אתה עושה הולך ופותח את כל האוצרות זה הייתה השאלה שהם שאלו אותו הוא ענה להם הוא ענה להם 6 תשובות מונבז המלך עונה להם 6 תשובות על הטענה הזאתי למה אני פיזרתי את כל כסף האוצר של המדינה כדי לכלכל את העם מה מזכיר לכם המספר 6 לפני שאמרתי את התשובות 6 מידות אנחנו בספירת העומס אז יש לנו את המידות והתשובות של מונבז המלך מקבילות לששת המידות אני
אקריא אותם קודם כל בחטף אחר כך אנחנו נעבור אחד אחרי השני וננסה להבין מה הוא אמר שם המונבז וזה יהיה לנו בסוף הסבר למה ששלמה אומר אנחנו אני אומר לכם מראש מה הולך להיות מונבז פיז את כל הכסף שלו
ושואלים אותו למה הוא עונה 6 תשובות בכל תשובה הוא מחלק אותה לשתיים אבותיי היו כאלה אני הייתי כזה אבותיי היו כאלה אני הייתי כזה רבותי היו כאלה היו כזה 6 פעמים זאת
שלמה עכשיו 6 הפעמים האלה הם כנגד 6 הספירות הפסוק הזה שלפנינו הוא כנגד ספירת ההוד בטענה של מונבז המלך בסוף השיעור אנחנו נסביר למה שלמה בחר להתייחס דווקא לנקודה הזאת מונבז נתן את כל השישה ושלמה בחר מתוכם רק את הספירת האות וזה יהיה הסיום של השיעור אז אנחנו נלך לפי הסדר אני קודם כל מקריא במרוצה את כל התשובות אחר כך נלך לתשובה תשובה ונראה איך היא מקבילה
לספירה ואני אומר מראש כשאנחנו אומרים שיש מידות אז המידות הם כפולות כמו שמבואר בתניה כשאומרים חסד יש חסד טוב ויש חסד של קליפה שאומרים גבורה יש גבורה של קדושה יש גבורה של קליפה שתפארת וכולי כל מידה היא כפולה אז עכשיו שאנחנו מדברים על על על אבותיו של מונבז אז בטרמינולוגיה של השיעור הזה זה תמיד יהיה שהם היו כאילו בקליפה הם היו משהו בספרה לא טוב והוא בטוב וככה זה ילך לאורך כל הדרך ושוב
מה ששלמה כאן קצת גם שלמה מתייחס לטוב ולא טוב פה פסוק תשימו לב יש אדם טוב צדיק שהוא כאילו מקבל את מה שהרשע אוסף יש את הרשע שהוא אוסף וזה כנגד ספירת האוד אנחנו נתאים את הדברים כמו שהם בסבב אז בוא נקרא בזריזות את את התשובות
הוא ענה להם אני מקריא את הגמרא כולה תנור הבנן מעשה במונבז המלך שבזבז אוצרותיו זה גמרא בבא בתרא בדף יוד 1000 עמוד 1000 תנור הבנן מעשה במונבז המלח שבזבז או צרותיו ואוצרות אבותיו בשני בצורת היו כמה שנים של בצורת אחת אחרי השניה והוא בזבז את הכל בשביל הכלכלה של העם וחברו עליו אחבו בית אביב תענו עליו טענה ואמרו לו אבותיך גנזו והוסיפו על שלבותיהם הם תמיד כל מלך ההוצאה האוצר של המדינה הפך להיות גדול יותר בימי מלכותו ממה שהיה קודם ואתה מבזבזם זה השאלה אמר להם מכאן מתחיל מתחילות התשובות אמר להם אבותיי גנזו למטה
ואני גנבתי למעלה תשובה ראשונה אבותיי גנזו במקום שיד שולטת בו
ואני גנבתי במקום שאין ליד שולטת בו אבותיי גנזו דבר שאין עושה פירות
ואני גנזתי דבר שעושה פירות אבותיי גנזו אוצרות ממון
ואני גנבתי אוצרות נפשות אבותיי גנזו לאחרים
ואני גנבתי לעצמי אבותיי גנזו לעולם הזה
ואני גנבתי לעולם הבא זה תשובות אנחנו לא צריכים לזכור את הכל כי אני הולך עכשיו פסקה פסקה זה כנגד הספירות כמו שאמרתי התשובה הראשונה שעונה מונבאז אבותיי גנזו למטה ואני גנבתי למעלה התשובה הזאתי מכוונת כנגד ספירת החסד
חסד יש מושג שנקרא חסד של אמת שמעתם אמא מת למה הלוויית המת נקרא חסד של אמת אמרתם שאם המת אתם עושים חסד אמיתי נמצא שכל החסדים האחרים מה הם חסדים של שקר יש אמת ויש שקר מה פירוש חסד של שקר חסד של שקר זה שאני מצפה לאיזשהו תמורה זאת אומרת אני חייכתי אליך שתחייך אליי אולי לא ממש חשבתי על זה באותיות האלה אבל אני מקווה לאיזשהי תמורה זאת אומרת כל דבר שאתה עושה
אתה מצפה שיכירו בך שאת האדם יותר טוב אתה אדם יותר סימפטי וכולו וזה יביא לך משהו זה חסד של שקר זה חסד של קליפה ואילו החסד של אמת זה חסד נטו חסד ללא איזה שהיא טענה המענה יש לי לגנוז למעלה ויש לי לגנוז למטה רבותי גנזו למעלה אני גנבתי למטה רבותי גנזו למטה אני גנבתי למעלה אתם יודעים שבאים לדתיים ואומרים להם מה יוצא לך מזה שאתה מניח תפילין וזה וזה עולם הבא שמה אז אומרים להם טובה רוצה לשקר ירחיק עדותו איך סבא שמה סבא זה רחוק
שאתה מדבר על הלמעלה למעלה למעלה למעלה זה בחינה מסוימת של מה שהוא נסתר החוק שהתמורה היא לא עכשווית היא לא היא לא זמינה כשאנחנו מדברים על חסד שלמטה
המשמעות העמוקה שלו זה שאני עושה חסד ואני מרוויח פה משהו במזומנים משהו פה למטה היום או מחר או במשך ימי החיים שלי אני מרוויח איזה שהוא דבר אז אז כשמונבז בא ומדבר על עליו והוא מדבר על אבותיו אז הוא מציב אותם ככה אומר הם שהם אספו את הכסף כדי להגדיל את האוצרות שלהם עוד+ זה לא אומר שהם לא התכוונו לעשות משהו עם הכסף הזה שימו לב הם לא היו אגואיסטים
אבל גם במה שהם השקיעו את הכסף זה תמיד היה דבר כזה שמכניס תועלת ומכניס כסף זאת אומרת הם השקיעו למשל בבניית כביש טוב וגבו מסילה
באיזה שהוא דבר וזה חזר אליהם אחורנית באיזה שהוא זה נקרא להשקיע למטה אני משקיע בדבר ריאלי בדבר שיווקי בדבר שאפשר לעשות איתו סחר מחר זה דבר של מטה אני יש לי
אני השקעתי בלמעלה מה פירוש בלמעלה אני השקעתי בדבר שאני לא מצפה ממנו לקבל איזשהו תמורה תגיד הוא מפוגר אז אז חסד של אמת זה פיגור איפה הרווח איפה התוצאה
אני רוצה להגיד לכם שהיום המחקרים מגלים
שבראש שלנו הראש שלנו מתחלק לראש השיווקי ולראש אין
הראש הטוב הטוב הראש החיובי הבונה התורם הראש של החסד אני בא לעורך דין
ואני אומר לו תשמע
אתה מוכן יש כמה אנשים שצריכים שתעשה להם חתימה וזה אתה מוכן לעשות בחינם מי עובד היום בחינם חתימה עורך דין כך וכך מאוד שקל מה זאת אומרת תב עורך דין
ותגיד לו האם אתה מוכן לתרום לחברה כמה שעות בשבוע שעה בשבוע לאנשים נזקקים וזה תתפלאו לשמוע שיש הענות של 100% כמעט כן מוכנים
אני לא רוצה להאריך במילים אבל תלוי לאיזה ראש אתה פונה באדם כשאני עכשיו כשאני אבוא למשל לבקש מעורך דין מה אכפת לך תעשה לי טובה תחתום לי
מה זאת אומרת חתימה עולה כסף אתה מדבר איתו הוא עכשיו מדבר איתך בראש של הראש המסחרי שבו עובד הראש המסחרי מסחר עולה עולה אני לא לא מוכן לוותר אתה בא ואומר לו בוא נדבר על תרומה לקהילה כמו שאומרים לציבור אתה מדבר איתי על תרומה פתאום תגלה
שהוא מוכן לתרום הרבה יותר כמה זה שעה של עורך דין לא יודע 400 ש"ח 500 ש"ח כל אחד לפי המעלה והמדרגה שלו- או יותר אז ברגע שהוא פתאום הוא תורם ככה בקלות ובשעה הזאתי הוא חותם לשלושים איש על כל מיני דברים שהם צריכים ולא דורש פרוטה אז אני לא מבין אותך עורך דין כשאני באתי אליך ביקשתי ממך תעשה לי חשמה יש לי רק 30 ש"ח תחתום לי מה פתאום חצי משווה הוא לא מוכן ופה אתה נותן בשעה 30 חתימות על כל אחד היית יכול לקחת כמה מאות שקלים וזה אתה לא עושה אז מה אכפת לך אם יבוא איך אני אבוא אל האדם שהוא עכשיו נמצא בשעת תרומה אגיד לו תשמע לשלם את המחיר המלא אני לא יכול קח 30 ש"ח
איך זה יראה הוא יעיף אותי מכל המדרגות אני עכשיו תורם לחברה אני נותן
זאת אומרת בתוכנו וזה אני יכול להאריך ודוגמאות עד בלי די אבל בתוכנו יש את החלק את החלק הטוב את החלק החסד שהעולם נבנה ממנו עולם חסד יבנה החסד שהוא נקי החסד של אמת החסד שאני לא מחכה לקבל איזשהי תמורה ממנו ויש את החלק המסחרי מונבז אומר אבותיי עבדו כל החיים שלהם רק שיווקי רק מסחרי ואילו אני השקעתי גם בחסד של אמת איפה הרווח החסד של האמת הוא החסד שבונה את העולם באמת
החסד המסחרי זה תן וקח ואדם לאדם זהה+ יותר גרוע החסד הוא משחרר המון התנועה הזאת של החסד הנה תראו העורך דין הזה למד יפה הוא תרם שעה שעה שעולה הרבה מאוד והוא נתן אותך חינם למה כי דיבר עכשיו מהצד הזה של החסד שלו אז החסד של קליפה זה חסד שאני כל הזמן חושב איך אני ארוויח ממנו איזה שהוא דבר מונבזות מעניק לבני האדם שנמצאים בשנות בצורת הוא מחכה מהם לתמורה שנות בצורת אף אחד לא יחזיר לך שום דבר כלום אף אחד כולם עניים אין להם מה לאכול אז הוא מחלק לכולם הוא בנה פה משהו אמיתי הוא בנה פה משהו עמוק עוד מעט אנחנו נראה שהוא בנה את זה בנפש של עצמו כמו שהוא אומר אני עשיתי לעצמי אבל זה זה הבחינה הראשונה של החסד של הקדושה לעומת החסד של הקליפה
נעבור לבחינה השנייה שהוא אומר רבותי גנזו במקום שהיד שולטת ואני גנזתי במקום שאין היד שולטת בפשט מה זה בפשט רבותיי גנזו במה שנקרא בקס בכספומט בכספת בכספת ואילו אני
ברוחניות בעולם הבא זה חוזר על עצמו מה זה תשובה נוספת מה הוא אומר פה דבר והוא אומר פה משהו אחר לגמרי לפי הפנימיות הוא מגלה פה דבר אחר הוא מדבר פה על ספירת הגמורה והוא אומר פה משהו אחר יעד כמה אצבעות יש ביד 5 האצבעות שביעד הם כנגד איי גבורות 5 גבורות לגבורה יש 5 חלקים 5 סוגי צמצומים יש לגבורה
לא צריך הרבה להתעמק כדי להבין למשל מה ההבדל אתם ניסיתם פעם להגיד רעיון שאתם חושבים או שאתם ניסיתם לכתוב רעיון שאתם חושבים איפה אתה צריך יותר לרכז את המחשבה שלך בלהגיד את הרעיון או כדי לכתוב אותו אני רוצה לומר אין ספק אין ספק שגם בדיבור האדם- מדייק אבל בגלל שהוא- מדייק זה יותר קל לו זה לוקח לו- זמן בגלל שהוא מדייק- בוא ניקח דבר אתה רוצה לספר עכשיו חוויות חזרת מטיול אתה לא עומד בבית משפט זה לא
אף אחד לא יושב עליך איך אומרים אתה יכול סטיות איך אומרים בהרחבה ובשחרור וככה את כל החוויות את כל ההרגישים הכל וגם להוסיף גם קצת אתה יודע פלפלים וכל מיני
ואני אגיד לך קח את הדף ותרשום את החוויות שלך ואני אגיד לך תספר אותם מה יותר קל יותר קל לספר יותר קל לספר מאשר לכתוב הכתיבה הכתיבה על פי הקבלה היא הסמל של הגבורה הסמל של הצמצום אתה צריך מאוד מאוד לרכז את עצמך שימו לב שכשאתם כותבים באיזה שהוא דבר אתם יכולים לשכוח שהטלפון מצלצל גם כן אתה שקוע בעניין מאוד בדיבור- גם בדיבור מאוד מאוד מרגש אתה יכול להיות שקוע אבל זה- כי הכתיבה יש לה את 5 האצבעות
היא מסמלת את ההיי גבורות והיא מסמלת את הריכוז והמיקוד של האדם בדבר מסוים בצורה הכי חזקה שיכולה להיות זה כתיבה הנקודה היא זה שהכתיבה באה לידי ביטוי
בכתיבה באה לידי ביטוי הצמצומים המיוחדים שהאותיות הרי אתה צריך לשחק עם היד וכדי להביע את מה שאתה רוצה טוב איך שלא יהיה על פי הקבלה איך איך קוראים לבן אדם שיש לו ידיים טובות יש כסף ויהיה זהב מה מביניהם חסד מה גבורה זהב זה גבורה
כסף זה לשון מכסוף נחשפתי אהבה ורחמים וחסד ואז האב זה גבורה למה עוד שיעור בעזרת השם אני רק אומר העובדה העובדה היא שהיד שייכת לגבורה הידבורה זה דבר מהותי ככה זה גבורה יש לה כמה ציורים כמה צורות איך שהיא מתבטאת פה למטה
אני יכול בגבורה לחסום דבר לחלוטין גבורה זה צמצום כן אני יכול לחסום דבר בגבורה לחלוטין לסגור לסגור את הברז לגמרי ואני יכול בגבורה לעמוד עם צינור וללחוץ על הפיה שלו ולשחרר מעט ואז יהיה זרימה ליותר רחוק
זה זה שני הדברים הם נכונים לגבורה יש לפעמים ביטוי כזה לפעמים ביטוי כזה לפעמים יש עכשיו זמן של צמצומים זמן של גבורות זמן רוחני כזה שהכל חלוק הכל סגור כל הפתחים סגורים יש בחינה כזאת ויש בחינה שזה לא סגור לגמרי השיבר המרכזי סגור אבל יש יש המשכה מווסתת לדבר מסוים לעניין מסוים
בסדר עכשיו איך קוראים לזה בספירות למצב הראשון למצב השני השאלה מי שולט על מי אם למשל אתה נמצא בספירת החסד היא הספירה הדומיננטית המרכזית אבל אתה לקחת בה והכנסת עליה את הצורה של הגבורה הלבשת בה גם גבורה מה שנקרא גבורה שבחסד אתם יודעים שיש בספיירת האומר גם יום כזה גבורה שבחסד אז מה המשמעות של גבורה שבחסד זה שהחסד הוא המוביל אבל יש משהו שכמו הנברקס מנסה כל הזמן לעצור אותו אבל מי מצא
החסד הוא הגובר הוא השולט הוא החסד אלא שהגבורה הצליחה לכבוש ממנו עוצמות אבל הוא בסופו בסופו של דבר גובר מכיוון שהוא היה הספירה הדומיננטית המרכזית אחרי זה היה רק הגבורה הייתה רק משנית בו יכול להיות מצב אחר גבורה שבגבורה שניה גבורה שבגבורה הספירה היא גבורה צמצום ואני עושה צמצום בתוך הצמצום זאת אומרת גם הזרזי הזה של החיות שנבת שנמשך אני חוסם גם אותו למה זה ככה מכיוון ששם הגבורה היא הייתה השולטת הגבורה היתה השולטת בצורה מוחלטת אז היא זו שפעלה את הכל עכשיו שימו לב לביטויים של אמרנו מהגמרא
בתשובה השנייה של מונבז לאחים והחברים שלו אבותיי גנזו במקום שהיד שולטת
אני גנבתי במקום שאין היד שולטת עכשיו שימו לב גנז זה תמיד גבורה לקחתי ריכזתי החבאתי גניזה אוצר גנוז זה תמיד משהו נעלם ונסתר הוא תמיד שייך לגבורה אבל בתוך הגבורה עצמו יכול להיות כמו שאמרתי שני אופנים במקום שהיד שולטת מה הוא גבורה שבגבורה יד מי גבורות היד שולטת הגבורה שולטת על המחסום הזה ויש מקום שאין היד שולטת הגבורה היא גבורה אבל לא היד לא הגבורה שולטת שם אלא מי שולט במילים אחרות מה אמר מונבז אבותיי גנזו בשביל לגנוז לאסוף לאסוף לאסוף לאסוף לאסוף אתה פותח משהו לא פותח שום דבר זה מה שנקרא לאסוף לשם לאסוף
לאדם איך אומרים מרוצה עצם זה בגמרא קוראים לזה אהבה דשאחים הדינרי עכבר ששוכב על הדינרים זה ביטוי אדם ששוכב על הכסף שלו קמצן לא מסוגל להוציא פרוטה החוצה גם לא לעצמו וכשהוא צריך משהו נדבות וכן לאחרונה הגיע אליי כזה סיפור זאת אומרת אדם שהיה מקבל תמיכה קבוע לפני שבתות וחגים
והתומכים והתומכים גילויים גילו שני על השם שלו חוץ מהדירה שהוא גר בה
הם באו לשאול איך להתנהג מבחינה הלכתית אז אני לא הולך לענות עכשיו את הנושא הזה כי זה לא הנושא שלנו אבל יש נפש כזו קבורה שבגבורה הוא אפילו לעצמו לא נותן והוא תמיד צריך תיא להיות תאסוף להיות אותנט זה מהלך טבעי זה מהלך טבעי שהאדם כדי לקדם אותו השם הטביע בו את איך אומרים את התכונה הזאת שאמרת כי אחרת האנשים לא התקדבו לא ירצו לשאוף להגיע אבל מה הם צריכים שיהיה להם צריך שיהיה
הם פותחים את הברז במקום הנכון במידה הנכונה מס המון בס הוא פתח את האוצרות כולם תאכלו לאשתו הם היו גומרים את כל האוכל בשבוע אחד את כל האוצרות בשבוע אחד לא הוא ויסט את זה על מנת שהם יוכלו לעמוד בכל השנים של הרעב בכבוד אז גם אצלו הייתה גבורה אבל המוטיב המרכזי מה היה חסד זה חסד רק שהחסד הזה מווסת אבותיו סגרו את הברז לחלוטין אז לכן הוא מתבטא זה הגבורה השלילית והגבורה הרעה הגבורה לא בונה את העולם והגבורה החיובית שאתה מווסת אתה כן צובר גם את צובר אתה צובר אבל אתה מוציא בזמן הנכון למקום הנכון כשצריך טוב אני עובר עכשיו לתפארת התשובה השלישית של מונבזה מלח תפארת
הוא אומר אבותיי גנזו דבר שאין עושה פירות ואני גנבתי דבר שעושה פירות
זה תשובה שכנגד ספירת התפארת מה זה מה זה אבות גנזו דבר שאינו עושה פירות ואני גזרתי דבר שעושה פירות תפארת ממה היא מורכבת מחסד וגבורה חסד וגבורה ביחד זה זוג זה זוג זה זיווג של שניים זכר ונקבה יש פה מיהו החסד הזכר הוא הנקבה מי היא הגבורה הזכר או הנקבה חסד זה זכר וגבורת נקבה אז אז יש פה חיבור בין שניים תפארת מה יוצר חיבור בין שניים קודם כל פרי
פירות חיבור בין שניים תמיד מוציא משהו נוסף זה היסוד של העניין עכשיו בתוך זה גופה מלמד אותנו מונבז שיש תפארת חיבור בין שניים שהוא עם עם עם פירות שגונזים אותם איפה בביטוי שלו דבר שאין עושה פירות תפארת שלא עושה פירות ויש
תפארת שעושה פירות ההוא זה זוג ויש שעושה פירות ויש אינו עושה פירות מה היא המשמעות הזאתי אז אנחנו צריכים ללמוד שבתפארת יש חיצוניות ופנימיות יש גלוי ויש נסתר
מה זה הגלוי ומה זה הפנימי לאדם יש כמה חלקים בגדול זה 10 ספירות יש באדם המוחין זה החבד והעמידות הלב זה החגאת ואחר כך החלק הרגליים זה המעשה אני
התחברות בין שניים יכולה להיות בכמה רובדים
הם יכולים להתחבר בגלל ש שאחד מוצא חן אני מדבר מוצא חן במובן הבשרי של העניין הגשמי של העניין אצל השני וזה נקרא חיבור של נעים
חיבור של נעים זאת אומרת חיבור מעשי חיבור גופני עכשיו יכול להיות חיבור ביניהם שהוא חיבור רגשי גם כן ויכול להיות חיבור שהוא חיבור שכלי עכשיו איפה זה בא לידי ביטוי
זה בא לידי ביטוי בילד שנולד כאשר החיבור הוא חיבור אמיתי פנימי
שהאנשים מוצאים שפה משותפת הגיונית ביניהם וגם יש להם אהבה פנימית ברגע שבלב ואז אחרי שיש את שני הצדדים האלה אז יש ביניהם גם נשיאת חן במה שנקרא בצורה החיצונית והם מביאים ילד אז הילד הזה יהיה ילד
יש בו את הפנימיות של שניהם אין דבר כזה שיוולד ילד והוא לא יהיה דומה בצורה החיצונית בגנים שלו בגנים החיצוניים הפנימיים להורים אין דבר כזה תמיד זה יהיה דומה אבל אתה יכול כמו שאומרים להביא ילד לעולם שדומה לך או דומה לאשתך לא משנה אבל הילד הזה הוא בעצם סליחה על הביטוי ילד פלסטיק הפירוש ילד פלסטיק ילד שנולד בלי הרבה אהבה או בלי הרבה קשר
זאת אומרת היה קשר העיניים של זו או העיניים של זה או הגובה של זה אני לא יודע מה כל אחד לפי הדמיונות שלו כי הדמיון או טובה עליו חלק קנאי הוא זה שתפס שם אם חלק הנאי בלבד הוא תפס אז איזה פרי יו הפרי שיוצר זה פרי חיצוני הפרוש יהיה ילד שנושם ויש בו את כל האיברים והגידים והכל אבל באיזה שהוא מקום תכונות הנפש הפנימיות שלו הוא יהיה בעל מום יהיה חסר הוא לא נולד מספיק בחיבור עמוק בין ההורים שלו הם לא שמרו אחד את השני אבל
הם גם לא אהבו יותר מידי והם אהבו את הצד השטחי שבכל אחד את הצד החיצוני שבכל אחד ולא היה ביניהם משהו פנימי יותר משהו שקשור למידות ולתכונות ולנפש ברגע שזה לא היה זה חיצוני אז יש תפארת שהיא מולידה אבל אנחנו לא קוראים לזה פירות זה פרי זה ילד אבל זה לא פרי כי זה לא העביר את כל הגנים של ההורה באמת יש תכונות טובות לאבא יש תכונות טובות לאמא יש ויש ויש לפעמים שאתה לא רואה את כל הדברים האלה אצל הילד בגלוי אתה לא רואה אותם
והסיבה הפנימית לזה שאתה לא רואה אותם זה מפני שזה לא זה לא עבר בשעת היצירה של הילד זה לא עבר הפנימיות עברה חיצוניות אז לכן הם לא הטמיעו בילד את התכונות החיוביות שלהם בדווקא עכשיו יש עוד כלל שאני אומר אותו עכשיו רק על רגל אחת שהתנועה שהתכונות השליליות שבכל אחד מאיתנו הם תמיד צפות יותר על פני השטח והתכונות הטובות הם קצת יותר פנימיות זה הסדר בעולם אז ילד שנולד בצורה חיצונית זה הפירוש שתרה הוא לקח ואת הטוב מעט מאוד
אז יש יש יש התכונה השלילית הרע בעולם הוא תמיד הוא יותר דומיננטי בקיצור אז לכן כשרוצים להעביר אז דבר ראשון רואים את הרעב רק אחר כך הטוב מתגלה הטוב קצת יותר פנימי וקצת יותר מרוזה אז כאשר הקשר הוא קשר חיצוני אז מה עבר שמה הרע לא הטוב כי הרע הוא גם חיצוני הוא שטחי הוא יותר בולט בנפש מאשר הטוב הטוב צריך כדי להכיר תכונות טובות של בן אדם כמה זמן אתה צריך אולי שנים כדי לקלוט את היופי שיש בו את המידות שיש בו כדי לקלוט שזה נראה לי ממזר תראה את העיניים שלו
טרה אנחנו קולטים מהר מאוד זאת אומרת הערה הוצף על פני השטח מאוד זה לא זה כמו שמן שרואים אותו הטוב צריך כבר לחפור לחפור לחפור אז זה גם בכל התחום כל התהליך הזה שהילד מגיע לעולם זה גם כן ככה אז בקיצור יש תפארת שמולידה פירות טובים ותפארת פנימית שהחסד והגבורה הזדווגו ביניהם אם איך אומרים עם כל הלב ויש חסד וגבורה שיזדווגו ביניהם לא כל כך עם כל הלב להם דברים אחרים בראש וזה גרם שלא יהיה פרי שוב אני לא מדבר עליו פרי הפיזי פרי פיזי יכול להיות שיש אבל אין בו את המשמעות הפנימית העמוקה עכשיו בוא ניקח את מונבאז לפי המשל הזה מונבז לעומת
האבותיו המלך
זה זה המלך והעם הם גם כן חיבור מסוים המלך הוא הבעל העם זה האישה זה משפיע זה מקבל צריך להיות ביניהם איזה שהוא קשר יכול להיות שהקשר ביניהם הוא קשר חיצוני המלך אומר תשמו מי שיעבוד
יהיו לו חיים מי שישקיע יתנו לו מי שלא יעבוד יספוג פה רק משהו כמו שהיה כתוב על המחנות בזה העבודה משחררת או כמו שהיה בקומוניזם זה אתה אתה בעצם אובייקט של הממשלה אתה רוצה לחיות תעבוד תעבוד טוב יהיו לך חיים
העבודה נותנת חיים זה זה זה זה אם זה הקיצור צורת הקשר בין המלך לבין העם אז זו צורת קשר שעושה
שלא עושה פירות ומה הראיה תראו שהקומוניזם נפל זאת אומרת שכשאנשים עובדים בצורה כזו של סחר מחר כזה שמה אם תעבוד יהיה לך אם לא תעבוד מקל וגזר ולא עובדים מאהבה לא עובדים עם אמביציה עם רצון עם היא עם התקשרות פנימית לעניין מזדווגים במדינה בעבודה
כאנשים שמחוץ לכל המערכת זה מביא- את התפוקה ואת הקידום לעם למדינה לחברה כל מקום זה קרה בוא ניקח דוגמה בחברה היום היום כל החברות עובדות על בסיס רעיוני הזה אנחנו לא רוצים לעבוד איתך לפי שעות נותנים לך משכורת כזו ואת כל הזמן נותנים לך את ההרגשה שזה משהו אתה שייך לחברה ואתה שייך לחברה ועידן
לאלה שעושים את המחקרים שהאנשים נתנו הרבה יותר שעות נוספות ובשמחה כאשר זה לא עמד כמו שאומרים עם סטופר על השעון וכל שעה כרטיס דפקתי וזה אני אתן לכם משכורת עוד יותר גדולה ואל תשחק איתי עם שעות ואתה תיתן לי תפוקה עוד יותר כי אתה לב שלך יש לי העובדה זה שהעולם הזה מתרחק
יותר ומתפשט יותר ומצליח כאשר הקשר הוא קשר פנימי הקשר בין העובד למעביד הוא קשר פנימי למה למה היום העובדים המעבידים מוכנים לשלם
ליום בילוי לעובדים או אפילו סוף שבוע שזה עולה להם מאות אלפים של שקלים בחברות גדולות הם מוכנים גיבוש למה שתראו את עצמכם כולכם סביב העסק מה זה נותן זאת אומרת הם יצאו מתוך נקודת ההנחה שאני צריך באיזה שהוא צורה ליצור שאתה תרגיש חלק מהעניין אז אם זה המילה הטובה אם זה הכסף אם זה העתיד
כל מיני פטנטים הם עושים אבל זה המטרה כשאתה רוצה ליצור את מה קרה אצל אבותיו של מונבז אצלהם זה היה העבודה נותנת חיים מה שמשתלם איך שזה זה והפירות היו בהתאם ומונבז קורה לזה זה לא פירות זה לא כך לא מעמידים מדינה אני השקעתי בעם הראתי לעם שאני אוהב אותו התחברתי אליו אתה לא יודע כמה הם יחזירו לי נתתי להם בשעת בצורת לאכול הם יודעים שהעם זה המלך והמלך זה העם הם יתנו את כל הנשמה שלהם למדינה הזו
זה היה השיקול שלו לפי לפי הרעיון של התפארת לכן הוא נתן לי את התירוץ הראשון השלישי אני נתתי מקום שהוא עושה פירות אתם נתתם לי מקום שאינו עושה פירות
אנחנו נעבור לספירת הנצח התשובה הרביעית
מונבז נותן את התשובה הרביעית לאלה שטוענים עליו למה אתה פירקת את האוצרות של המלכות והוא אומר כך אבותיי אבותיי גנזו עוצרות ממון
ואני גנבתי אוצרות נפשות אני רוצה להמחיש את זה אני לא יודע אם אני משתמש אחד מהמלכים זה בטוח נכון הצאר הרוסי אני לא זוכר אם זה היה דו שיח שלו עם ה עם נפוליאון או שזה היה מישהו אחר לצורך לצורך העניין זה לא משנה עם מי אבל אחד מהם זה היה הצאר הרוסי
החיילים של הצאר היו חיילים שמוסרים את הנפש לחלוטין למולדת למדינה למלך למה שאתם רוצים עד הסוף היינו נזכיר לי דוגמה שכשהמלך ניסה המלך השני ניסה לעמוד על סוד ההצלחה של הצאר הרוסי אז הוא אומר לו איך אתה איך איך זה איך זה עובד אצלך איך הם כל כך מסורים אז הוא אמר לו תביא חייל שלך תביא חייל שלי
עמדו על הגג והמלך השני אני לא יודע אם זה היה נפוליאון אומר לך
אומר לחייל שלו החייל בוא הנה אתה צריך לעמוד בפקודת המלח כן אני המלח מה שאתה אומר מה אתה רואה רוץ עד סוף הגג אם תקפוץ למטה
המלך מה יתן לך שאני יקפוץ אז ימות לך חייל רכוש צהל מה זה יתן לך למה אתה עושה את זה אתה מפסיד אני אעבוד אותך אני אשרת אותך למה למה שאני אמות טוב בסדר לך הביתה הצער הרוסי קורא לחייל שלו אומר לו נו תלך לסוף אגפוס אומר אדוני המלך מאיזה צד
מה מה ההבדל היה ההבדל היה שאותו צבא שהחייל התחיל ככה לדון זה היה צבא מאוד מאוד עשיר
ונתנו לחיילים את הכלים הכי מודרניים כדי להילחם והחיילים עצמם היו חכמים ככל שהחייל הוא יותר אני יותר חכם אני באל ף לא בעין אני יותר חכם יותר מלומד יותר מאן דעמר או- מוסר נפש הוא- מתבטל לפקודה שנתנו לו זה אומנם הייתה פקודה אכזרית אבל בריאיון זה היה מגיע בכל פקודה שהיא
מה הרעיון של ספירת הנצח לנצח את המלחמה ישנם כמה דרכים יש כאלה שחושבים שלנצח מלחמה כל מלחמה אני רק נותן דוגמה מלחמה במלחמה מלחמה אבל בעצם זה בכל מלחמה שהיא יש כאלה שחושבים שככל שהצבא יהיה יותר
יותר מודרני ויהיה לו את הכלים יותר מודרניים אז הוא יהיה צבא יותר טוב החיל האוויר הישראלי מוכיח שזה לא ככה יש הרבה מאוד מדינות שיש להם הרבה מאוד כסף והרבה מאוד מה שנקרא יכולת עד שאנחנו מצליחים להשיג איזה מטוס או איזה זה יוצאת לנו ולאמריקאים ויש כאלה בחול אבל טייס אחד כמו שלנו אין להם הנקודה הנקודה היא זה
שיש ניצוח שאתה הצלחת לקחת את הבני אדם ולגלות את כוחות הנפש הפנימיים שלהם זה דומה קצת למה שדיברתי קודם ויש ניצוח שלא הצלחת לגלות את כוחות הנפש שלהם ואתה משתמש עם כלים חיצוניים בלבד
אתה משתמש בטילים מאוד מודרניים ומאוד חדישים ומערכות מאוד משוכללות וכל זה לא מביא לך לא מביא לך את המלחמה לא מביא לך את הניצוח וזה מה שמונבז בא והעביר לעם שלו לפי הפרשנות הזאתי הוא רצה להגיד להם מוריי ורבותיי צריך לנצח צריך להעביר את המסר זה נכון רבותיי העבירו את המסר כי הם האמינו שאם הם ישקיעו ביופי בשופי ויתנו וייתנו ויתנו ויתנו אז הם יקבלו משהו חזרה ואני אומר לכם שזה לא הנתינה והכלים המודרניים הם אלה שגורמים ל לצוח המלחמה אלא גילוי כוחות המסירות נפש אצל החיילים
אבותיי גנזו אוצרות ממון אני גנזתי אוצרות נפשות לי יש נפשות מסורות לעניין לכם יש אנשים עם המון טילים מודרנים
אני מנצח מספרים על הצער הזה הרוסי שכשהוא היה צריך לעבור פעם זה נשמע מאוד אכזרי הסיפור אבל ככה זה היה והיה צריך לעבור על איזה שהוא מקום המרכבה שלו הייתה צריכה לעבור אז החיילים נשכבו בתוך המים אחד על השני ויצרו לו יצרו לו רצפה שהוא יוכל לעבור הם מתו מה זה יצרו הם הם לא הם לא הם לא ראו בזה בכלל שכאילו הם מוסרים משהו אני כולי שייך לו בצורה מוחלטת הזה במובן האכזרי של העניין אבל אם אתה הצלחת ליצור שהעם כולו מרגיש ככה למלך ניצחת אז אומר מונבז ניצחון זה הניצחון שלי זה לא הניצחון של אבותיי כסף אין לי בני אדם יש לי איך אמר אברהם
למלך סדום תן לי הנפש והרכוש כך לך הממון זה דבר טוב הוא באמת אפשר להשתמש בו בהרבה הרבה דברים אבל אתה היכולות שלך למצב את השיא זה כאשר יש לך העמדת נפשות
ואחרת לגמרי כשבנאדם מעמיד בני אדם הוא קנה אותו קנה אותם קנה את המוחים שלהם קנה את הלב שלהם אני אגיד לכם סוד הוא קנה גם את הכיס שלהם
אבל כשבן אדם לא קנה נפשות הוא קנה רק רק ממון
כאן נמצא כאן היה מה שיש לך עזרה מה שאין לך אין לך קנית נפשות קנית אינסוף וזה מה שרצה מונבז להעביר להם בהקשר של ספירת הנצח נעבור ל
לתשובה החמישית שבעצם התשובה החמישית היא שייכת בצורה ישירה לפסוק שלנו כאן רבותיי גנזו לאחרים ואני גנבתי לעצמי לולא הפסוק בקוהלת איך היינו מפרשים את מה שאמר מונבז
אבותיי גנזו לאחרים אני גנבתי לעצמי הודיה הודיה הודאה הודיה והודיה שניהם עוד אז מה מה המשמעות של עוד כהודעה ביטול
שאני מודה למישהו ונותן הודיה ושבח למשהו אני חייב לבטל את עצמי כאדם שיש לו אגו וגאווה אף פעם הוא לא מודה ואף פעם הוא לא אומר הודיה על איזה דבר שהוא קיבל זה ביטול האדם אנחנו
יש דברים בחיים שאנחנו מסוגלים להודות שחסרים לנו יש דברים שאנחנו מסוגלים להודות בזה אני מרים ידיים בזה אין לי יכולות אבל אני מבקש לטעון טענה אל תגידו לי מיד לא אם אני מחלק דפים ואני נותן לכל אחד לרשום מה הוא מודה
שמפריע לו בחיים קודם כל ככה אני אקדים לכל אדם יש אגו אני יכול לא אני יכול אני יכול אני יכול לא יכול בסדר גמרנו אבל יש לכל אחד באיזה שהוא מקום שהוא אומר תשמע זה אני לא יכול זה לא הולך לי כמה שאני לא הולך בוא עכשיו ניתן לך לחלק דפים ונבקש קצת תרשמו את הדברים שמפריעים לקידום שלכם שאתם מודים שאתם בהם לא יכולים אתם צריכים סיוע ממקום אחר אתם לא יכולים וברור לי בתי משעים ותשע
דפוס% שרוב הדברים שאנחנו נכתוב שם הם יהיו דברים חיצוניים אני אסביר מה זה חיצוניים הבוסית בעבודה הילדות הקשה ה
אין לי אין לי כסף ללמוד את הקורס הזה אין לי אין לי את הקישורים חסר לי שכל חסר לי זיכרון בקיצור תביא לי עוד תכניס בי עוד לא יודע איך צריך זיכרון כסף אושר אישה ילדים לא משנה מה כל אחד ומה שהוא צריך תכניס בי תראה איזה תראה איזה מוצלח אני אהיה תראה איזה מאושר אני אהיה לא אין לי חוץ מזה שום דבר שחסר לי ההודעה שאני נתקעתי נמצאת רק בדברים אני בסדר בוא נגיד ככה אני בסדר אבל חסר לי תוכנות תכניס אני המחשב המעולה והמוכשר של מיליארד דאגות מה שאתה רוצה יש בי רק צריך להכניס את התוכנה המתאימה ותראה איך אני אעבוד טוב תביא את הכסף תביא את הזה תביא את הזה הנה תראה הכל יטוס מצויין
זה נקרא שאנחנו משתמשים בהוד לחלק החיצוני של המידה מה הוא החלק הפנימי של המידה החזל אומרים בפרקי אבות איזה שהוא גיבור הכובש את יצרו זאת אומרת יש בך בתוכך משהו שמפריע לך ידידי הנכבד יש לך בנפש הפרעה הפרעות נפש סליחה על הביטוי יש לך איזה שהם הפרעות פנימיות שההפרעות האלה גורמות לך לראות את העולם את העולם בצורה מסויימת ואת האנשים ולא להתמודד עם הבעיות הטבעיות שעם הם נולדת אבל בעצם זה לא הוא והוא והוא שם בחוץ
לא באו להשלים אותך עדיין אף אחד לא צריך להשלים אותך אתה משלים את עצמך מבפנים העוד הפנימי זה הודעה פנימית שהאדם מודה שבסך הכל מה שחסר זה איזה שהוא תיקון פנימי בתוכו לא שמשהו מבחוץ צריך להיכנס אל תוכו אלא שיש משהו בסיסטם שכבר קיים בו שהוא יכול לעשות בו סדר וטיפול והוא יגרום לתיקון שלו
עכשיו אנחנו כדי להבין כשהאדם צובר כסף הרבה כסף למה הוא צובר את הכסף כדי לרכוש דברים כדי להשיג דברים מה הבעיה מה הבעיה שלך הבעיה שלך זה שאין לך כסף אתה לא יכול להשיג אתה לא יכול לקנות אתה לא יכול לעשות את המערכות אתה לא יכול לפתח אתה לא מה אתה לא מה אתה לא אז מה שחסר לך זה משהו מחוצה לך
מה מה מה מה מונבז בא להגיד שהבעיה היא לא בעיה שנמצאת בחוץ אלא בעיה שנמצאת בפנים
אבותיי גנזו אספו כסף לאחרים רעיון הוא קצת עמוק אז אני מבקש את תשומת ליבכם הם גנזו כסף להשיג דברים מאחרים לאחרים לדברים שאחר מחוצה לי אני צריך להשיג הרבה דברים כדי להשלים את המדינה שלי את העצמי הם לאחרים אני גנבתי זאת אומרת אני לקחתי את האוצר של היכולת שלי להודות הודיה
לעצמי לגלות בעצמי מה שחסר בי מה אני לא בסדר אז תשימו לב יש לנו כלל שהוא עובד תמיד בהקבלה שכאשר האדם חסר לו איזה שהוא דבר במידה
במידה שהוא מודד כך הקדוש ברוך הוא מודד איתו במידה שאתה מודד מודדים לך אבותיהם של מונבאז אמרו שחסר משהו מה חסר
חסר בחוץ משהו פה פה לא חסר כלום שם חסר זאת אומרת הדברים שנמצאים שם הם חסרים אבל אני בסדר אז אתה יודע מה יהיה הסוף שלהם זאת אומרת בראיון אתה יודע מה הסוף של אחד כזה שזה אומר לנו כאן בפסוק ספירת האוד שמה שאתה אתה אספת ילך לשם אמרת שחסר אמרת שחסר נכון איפה חסר הדברים ההם חסרים ואתה אתה לא חסר כלום
אני לא חסר כלום עותק בסדר גמור איפה שמה חסר שמה יקבלו אתה בסדר אתה מושלם לא תקבל שום דבר כל מה שאספת ילך שם עכשיו אצל הצדיק שהוא קורא לו פה ולתת ולתת לטוב לפני האלוקים זאת אומרת היש אדם שאוסף ואוסף ואוסף ואוסף ואוסף הוא בשביל מה הוא אוסף בשביל מה הוא עושה את כל המצבור הזה כדי לטות בסוף לאיזה שהוא צדיק את כל מה שהוא עשה אז אותו צדיק מה הוא חשב הוא היה בספירת ההוד המתוקנת
אותו צדיק מה אומרת ספירת ההוד המתוקנת לאותו אדם מה היא אומרת לו מה אומרת הצדיק אומר אני לא בסדר אני לא בסדר אני צריך לתקן את עצמי אני צריך לתקן את עצמי הם בסדר כולם מסביב בסדר אתה צריך לתקן את עצמך בואו ניתן לך את כל מה שאתה צריך כדי שתקן את עצמך אז כל הכסף שההוא אסף פתח אתה מקבל בסופו של דבר אז אתה רואה שבעצם זה במידה שאדם מודד כך ככה הקדוש ברוך הוא מודד לא וזה היה האמת שבעצם שלמה העביר בפסוק הזה הפסוק הזה כל כולו עומד על ספירת העוד כי לאדם שטוב לפניו
אדם כזה שטוב לפניו
מה זה טוב לפניו לא טוב בתוכו טוב לפניו כל אלה שהוא רואה אותם לפניו הם טובים ומה הוא מה הוא הוא לא טוב הוא לא מושלם אז לאדם שטוב לפניו נתן חוכמה ודת ושמחה ולחותא לאדם שהוא לא עושה את רצון השם נתן עניין לאסוף ולכנות מה זה עניין לאסוף ולכנס אני לא שלם אני לא שלם תכניסויות תביא להיות גם
עוד גם את זה אני צריך גם את זה לא אני עדיין לא בסדר אני צריך גם את זה גם את זה כל הדברים שבעולם הוא צריך הוא צריך הוא צריך לכנוס ולאסוף למה כי אני בסדר רק שחסר לי מבחוץ ישלימו אותי אז לחוטא מי זה החותא חוטא בלשון הקודש חיט זה לשון פגם למי שפגום למי שבאמת חסר מה נתן לו הקדוש ברוך הוא בראש תכונה שהוא ירגיש אני בסדר וכל מה שצריכים להשלים אותי זה איזה שהם דברים חיצוניים מבחוץ אז הוא עושה הוא עושה ואוסף ומה יקרה בסוף אומר שלמה כמו שמפרש אותו רשי ולתת טוב לפני האלוקים יש אדם טוב לתת לטוב
יש איש טוב יש אדם טוב אבל הוא לא רואה את עצמו כטוב הוא רואה את כולם מסביב טוב והוא רואה את עצמו כחסר והוא רואה את עצמו כחץ שצריך להשלים את עצמו אתה צריך להשלים את עצמך בסדר גמור כל מה שהוא עשה יעבירו אליך יש אחד שחוטא הוא מרגיש חסר כמו שדיברנו בשיעור שעבר יש אחד רעב הולך ברחוב קונה קרמיקות כי הוא רעב למה לא תקנה מנה פלאפל ככה כשאדם אוהב הוא קונה יותר דברים הוא מרגיש חסר החוטה מרגיש חסר בגלל שהוא מרגיש חסר הוא רוצה עוד++
סוחב את הממון מכל הצדדים האפשריים בסוף בא הקדוש ברוך הוא ולוקח את כל מה שהוא עושה ונותן לאותו אחד שהוא טוב לפני האלוקים כן בשביל מה כי הוא צריך להשלים את עצמו והוא אמר שהוא צריך להשלים והוא אומר שהוא חסר אז בוא נעזור לך להשלים את עצמך ואז נסיים שלמה גם זה אבל הוא רואות רוח וכאילו איך שרשי מפרש זה כאילו אני בכלל לא מבין את את הבני אדם למה הם כל כך משקיעים בלאסוף ולאסוף ולאסוף הכל יקחו מהם זה כמו הסיפור שלו שכל העולם עובד לאיזה ילד אחד אני עובד בשביל הילדים שלי וילדים עובדים בשביל הילדים שלי כולם עובדים לאיזה ילד אחד ואנחנו מחכים לראות איפה הילד הזה שכל העולם עובר בשבילו
שבאמת הוא צריך להיות עשיר גדול ומוצלח גדול גם זאב ולוראות רוח משום שזה לא נותן שום דבר בתיקון הפנימי של הנפש טוב אז אני קצת הרחבתי בעניין הזה של העוד אז זה סיכמנו את העוד מה שנשאר לנו זה היסוד היסוד זה זה זה התשובה השישית של מונבזה המלך התשובה השישית אז אני אתייחס אליה בקצרה מכיוון שבעצם השיעור היה בשביל ספירת האוד אז הלכנו עד עכשיו כדי להגיע לעוד אחרי שהגענו לעוד אנחנו יכולים ללכת הביתה אבל התחלנו שיש 6 תשובות אז ספירת היסוד זה התשובה השישית של המלך מונבז אני אתייחס קודם כל למה שהוא אמר ובקצרה למסר שאנחנו לומדים ממנה
רבותיי גנזו לעולם הזה ואני גנבתי לעולם הבא מונבז אומר האבות שלי גנזו לעולם הזה אני גנבתי לעולם הבא טוב מה הקשר זה כנגד היסוד זה התשובה השישית שהוא נותן שם בגמרא מה מה זה אני גנבתי לעולם הזה מה זה אני גנבתי לעולם הבא מה זה שייך ליסוד אז הכלל הוא כזה יסוד כמו יסוד של בניין הוא תמיד נמצא למטה הוא תמיד מוסתר יסוד שאינו מוסתר הוא לא יסוד יסוד זה דבר שהוא
מוצפן וזה המושג של גנזתי לגנוז איזה שהוא דבר השאלה היא כזו זה שאלה מוסרית מאוד מאוד חשובה
יש שהאדם גונז דבר יש תכונות גנוזות באדם והתכונות האלה בעצם מגלות על משהו גלוי בו אני אסביר עוד מעט למה אני מתכוון ויהיה שאדם גונז דבר
והמסר שאותו הוא רוצה להעביר זה מסר פנימי גנוז מה פירוש יסוד בקבלה זה הבחינה באדם שהיא היסוד הפנימי שלו הבחינה שממנה הוא ממשיך את התולדות שלו בעתיד
זה בחינת היסוד מה שבעולם נקרא המין מן הזכר או מן הנקבה זה יסוד יסוד האדם בעולם הפסיכולוגיה לא לא זה אומנם יהודי אמר את זה אבל הפסיכולוגיה שלו לא פסיכולוגיה יהודית
הטענה היא שכל מה שעושה האדם מגיל הכי קטן תינוק הכול מסתובב סביב היסוד
זה הטענה ע איך שהוא קורא לזה באותיות שלו מה בעצם הטענה הזאת בעומק אומרת אומרת ככה יש לנו המון תנועות לא רצוניות ככה אני אעשה ככה אני מגרד פה אני מגרד שם הילד בוכה ועושה עם הידיים ככה פה אני אגלה לך חסות כל זה הלא מובן הזה יש לו משהו אחד תאווה מסויימת גלויה וברורה
במילים אחרות הלא נודע של האדם הוא עושה הוא הולך הוא מניע את עצמו הוא פועל הוא יוזם הוא מתעמק הוא עובד קשה הכל
אתה יודע בשביל מה בשביל משהו מאוד מאוד מסוים נהנתני וגס זה הכל זה כל האדם אני רואה באדם הזה צדדים רוחניים אני רואה בו שאיפות לעניינים של תיקון הנפש
שם את הכל בצד זה לא כלום דע לך שכל מה שהוא מחפש בתיקון הנפש זה כדי להגיע לאיזשהו משהו שבסופו של דבר המילה האחרונה התאווה התאווה היא משהו גלוי בנפש שלנו היא לא משהו נסתר זה אני יכול לקחת את כל הדברים הגנוזים בנפש שלנו ולהשליך את כולם על העולם הזה אתה יודע למה הוא לומד וזה וזה הוא מוצא כסף הוא רוצה כבוד
לא יודע למה הוא ככה אתה יודע למה הוא נתן לזה צדקה עכשיו הוא רוצה להרוויח מזה איזה שהוא עניין הוא רוצה לקבל איזושהי טובת הנאה זה לקחת את הגנוז ולעשות 100 גנוז מהעולם הזה או העולם הבא עולם הזה
ספירת היסוד לפי התירוץ השלישי השישי שעונה מונבזה המלך לחברים ששאלו אותו את השאלה הוא אומר להם אבותיי כל מה שהם עשו זה בהתאם לספירת יסוד לא מתוקנת ספירת היסוד הלא מתוקנת אומרת שלוקחים את הגנוז לוקחים את הלא נודע לוקחים את הנסתר רוקחים אתה מיסטי לוקחים את הרוחני שבאדם ומה עושים ממנו
מה עושים מהמיסטי הנסתר של האדם מה מה עושים עולם הזה אתם מכירים יש כזה עיתון העולם הזה זה את כל השטויות של העולם יספרו לך שם העולם הזה מה שמריח מה שלא טוב מה שמסריח מה שלא לא חיובי מה שלא בונה דן לך וכל הטוב היפה בעצם מסתובב רק סביב זה זה העיקר זה היסוד והטוב הוא משהו כהה כזה לא
לא רציני שמנסה לדשדה סביבו אומר אני אומר מונבד אני לא עבדתי בצורה הזאתי אני לקחתי את הגנוז ושמתי אותו לעולם הבא שהאמת האמת היא שכל הדברים שהאדם עושה הדברים הגלויים הדברים הנסתרים הדברים החיוביים הדברים השליליים בסופו של דבר הוא צריך לשאוף לעשות אותם בשביל דבר מהותי ערכי רוחני שבמיל שתי מילים העולם הבא בשביל דבר יותר עמוק מאשר השטחיות הזאתי
אז זהו זה היסוד אפשר עוד להרחיב בו יותר אבל עיקר העניין שלנו זה ששלמה המלך רצה להעביר מסר הוא בחר מתוך 6 התשובות של מונבז רק את התשובה החמישית את התשובה של האוד למה של העוד כן ממון ונפשות כן מה היה התשובה של העוד קנסתי לעצמי ולאחרים מה המסר המסר הוא זה שאם אתה רוצה לתקן את כל 6 המידות גם את החסד שיהיה נתינה אמיתית וגם שהגבורה תהיה גבורה מווסתת ולא שמוחצת לגמרי וגם שהתפארת תיתן פירות אמיתיים של כל הנפש ולא פירות של פלסטיק למרץ של אירביה וגם שהנצח יהיה ניצוח מצד הנפש הפנימי
שהחייל יש לו את המשמעות הפנימית למלחמה ולא רק איזה שהוא רובד חיצוני בגלל כלי לוחמה טובים שהוא קיבל כל זה בא לידי מה והיסוד גם כן שהאדם לוקח את כל הצדדים הגלויים והנסתרים שלו ומרכז אותם כלפי העולם הבא ולא כלפי העולם הזה ויוצר מהעולם הזה את השפיץ של המחודש הכל מסתובב סביבו מה הכל זה מה הפתיח לכל זה זה הפסוק ששלמה בחר לא הביע את הדברים העוד אם לאדם יש את הביטול מה זה עוד עוד הודיה אם יש לך את הביטול אז בסופו של דבר אתה תעשה לא בשביל אחרים אתה תגלה את המום בך ולא באחרים ואתה תרצה להשלים את עצמך אתה תדע שההשלמה של עצמך היא לא באמצעות דברים שיבואו לך מבחוץ אלא או איזה גיבור הכובש שתצרום מיד מהבחינה הפנימית הפנימית שלך וברגע שאתה צריך חס בדרגה הזו הרוחנית שאתה מתקן את הפניות הפנימיות שלך
ואז אתה תגיע לרמה כזאתי שכל 6 המידות בסוף יתוקנו וזה הסיבה שזה הפסוק האחרון של הפרק השני שאנחנו מסיימים אותו זה חגיגת סיום כן די זה שהפסוק הזה מתחיל בעוד ואני משער שהסיבה ככה מה שלום המפרשים שלמה הוא בחר את הספירה הזו דווקא לעומת כל התירוצים האחרים היה יכול להגיד משהו על חסד משהו על גבורה משהו על לא מישהו שזה הפתיח תחילת העבודה זה הביטול של האדם והאוד וההודיה זה זה עניין של הביטול ברגע שזה שם יש את האות וההודיה האלה הוא יכול מכאן הלאה להתקדם ולתקן גם את החסד גם את הגבורה וכולי וכולי אז זה עיקר העבודה