ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

החכם עיניו בראשו

הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ וְיָדַעְתִּי גַם אָנִי שֶׁמִּקְרֶה אֶחָד יִקְרֶה אֶת כֻּלָּם. שיעור בספר קוהלת פרק ב פסוק יד

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו טעויות):

קוהלת הפרק השני פסוק יד החכם עיניו בראשו והכסיל בחושך הולך וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם אז קודם בפשעת החכם עינב בראשו יש לו עיניים בראש הכיל בחושך הולך הוא הולך בחושך זאת אומרת הוא יכול להיתקל בדברים מכיוון שהוא לא רואה טוב ידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם זה כמו זה כמו ביטוי שלא יעזור לך שאתה חכם לא יעזור לך שאתה טיפש מה שלא יהיה אותו דבר יקרה בסוף זה כמו פסקה של סיומת שאולי זה לא משתלם להשקיע יותר מידי אז נראה את הדברים אני רוצה לחלק את הפסוק לדבר ב-3 חלקים החלק הראשון החכם עיניו בראשו אחר כך נדבר על הכסיל בחושך הולך ואחר כך ידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם החכם עיניו בראשו קשה מאוד יהיה לומר ששלמה בא להגיד דבר פשוט של החכם יש עיניים בראש כי כולנו לכולנו יש עיניים בראש וגם לקסילים יש עיניים בראש לא מדובר פה על משהו פיזיולוגי מדובר פה על משהו רוחני בראש זה הכוונה בתחילת הדבר מסתכל מה יהיה בסופו זאת אומרת החכם עיניו בראשו זה לא עיניו בראשו של לא אלא בראשו של העניין שבו הוא עוסק הוא מסתכל מתחילת העניין הוא רואה את סופו זה מזכיר לנו פתגם שיש במסכת אבות והרבי עצמם צדק מקשר בין הפסוק הזה לאותו פתגם איזה הוא חכם הרואה את הנולד חכם מעכשיו יכול לקלוט מה יהיה אחר כך ישנו ספר שנקרא מדרש שמואל זה מקבץ של פירושים על פרקי אבות אז הוא נותן פירוש כזה הוא אומר שאדם כשהוא נופל בטעות נופל בכישלון נופל בחטא אז ברגעים הראשונים החטא הוא מאוד מתוק ואחר כך החטא הופך להיות קר וזר ולא נעים היו נותנים לזה פעם משל אני אומר מראש חוץ מכבודכם משלמת כשילד קטן עוד לפני שהוא הרגיל את עצמו בהרגלי נקיות והוא עושה במכנסיים אז ברגע הראשון הוא לא מרגיש שזה לא טוב שוב אני אומר חוץ מכבודכם זה חם ונעים אבל אחר כך זה מתחיל להיות קר ולא נעים אז זה המשל שחסילים היו נותנים לחטא ועבון החטא ואוון בשלב הראשון שלו הוא מאוד מאוד סוחף כאילו נעים אבל אחר כך החכם מזהה זה פירוש של מדרש שמוהל החכם מזהה שהתוצאות הן הרות אסון עכשיו זה לא רק שהוא מזהה הוא מסוגל למנוע את עצמו מעשיית החטא כתוצאה מזה שהוא חוזר את העתיד מה אני אחוש מאוחר יותר פירוש כבר יותר עמוק אבל הוא באותו כיוון נותן התרגום יונתן יונתן בן עוזיאל הוא כותב חכימהיה מסתכל ברשע חכימיה זה החכם מסתכל ברשע מה דעתי למאווה מה שעתיד להיות בסוף אומץלה ומבטל גזירתה מתפלל ומבטל את הגזרה העתידה להיות זאת אומרת החכם החיזוי העתיד שלו עוזר לו שהוא מבטל דברים העתידיים להיות זה ההקדמה לפרשנות שישנה כל מה שאני אמרתי עד עכשיו זה מדרגה אחת של פרשנות חכם עיניו בראשו הוא רואה את הנולד פירוש הוא עומד כאן ורואה שם ישנו פירוש אחר שזה מביא הזוהר הקדוש והחסידות מצטטת אותו כמה פעמים הזוהר אומר שחכם עיניו בראשו הכוונה היא על השכינה הקדושה שנמצאת לו מעל הראש כמו שומרת הגמרא במסכת נידה שכשהתינוק נמצא במעי אמו יש לו נר שדלוק על ראשנר רוחני נר שדלוק לא על ראשו ומלאך מלמד אותו כל התורה כולה הפרשנות הזאת היא שונה לפי הפרשנות הראשונה החכם עיניו בראשו זה הכוונה היא שיש לו כוח חיזוי מה הולך להיות בעתיד כתוצאה מכמין רוח הקודש כזאת שבלשון שהרבי מתייחס לזה ב-1 המאמרים שלו שהוא אמר אותם ממש בהתחלת הנשיאות בתחילה שהוא עלה על כס הנשיאות אז הוא קורא לזה מקיפים רוחניים של הנשמה שנותנים לך לחזות את העתיד אז החכם עיניו בראשו זה אותם מקיפים לפי הפרשנות הראשונה לפי הפרשנות השנייה זה לא המקיפים אלא זה השכינה הקדושה שהיא מסייעת לאדם לראות את העתיד מה ההבדל בין שתי הבחינות השכינה הקדושה זה מלשון שוכן ומתלבש השכינה נמצאת בכולנו והיא שוכנת בכולנו בלשונו של הרבי הרשע שוכנת בתוכנו זה הכוונה זה שהיא נכנסת לתוך התודעה השכלית שלנו החוכמה שלנו סיכום לפי הפרשנות הראשונה החכם עינב בראשו ולכן הוא רואה את הנולד זה כתוצאה ממשהו מיסטי רוחני שנותן לו לראות כמו נביא מה הולך להיות בעתיד לפי הפרשנות השנייה זה לא משהו מיסטי זה השכינה שמתלבשת בתוך השכל שלו והשכל שלו אומר לו מה כדאי לעשות סיכום במילה אחת או שזה נביות כוחות מקיפים משהו כזה רוחני וזה נותן לו את החוכמה של מה שעתיד להיות או שזה השכל הפשוט השכל של האדם הוא בעצם התלבשות התגלמות של השכינה הקדושה בתוכו לתת לו לחזות את העתיד זה הפרשנויות שמופיעות גם במפרשים הקלאסיים וגם בתורת החסידות ההבדל ביניהם הוא הבדל דק אבל מצד שני גם תהומי לפי הפרשנות הראשונה יש מציאות עכשווית ואני עומד על גבעה אחת ומסוגל לראות מה יהיה בעוד כמה קילומטרים קדימה אני רואה את המציאות העתידית כבר עכשיו זה הפרשנות הראשונה אני רואה את הנולד לפי הפרשנות השנייה מדובר על משהו אחר לגמרי אני עומד במקום אחד או קיבלתי לידי חפץ מסוים ואני מסוגל ללכת אחורה ולדעת מאין הוא בא זאת אומרת אני מזהה גם כן דבר שהוא לא עומד לפני אבל עומד לפני דבר גשמי ואני מזהה בדבר הגשמי את השורשים הרוחניים שלו זאת אומרת מאיפה הוא בא האדמור הזקן בתניא קורא לזה ככה איזו הוא חכם הרואה את הנולד זה בפרק מ גימל איזה הוא חכם הרואה את הנולד שרואה כל דבר איך נולד ונתבע מעין ליש שבדבר השם מהווה ומחיה ומקיים טוב בכל עת מה זאת אומרת מדובר פה על התייחסות אחרת לחלוטין מהפירוש הראשון בפירוש הראשון אנחנו אומרים שאני עומד כאן ואני רואה שם קדימה כאילו אני עומד בהווה ואני רואה את העתיד לפי הפירוש השני זה לא ככה אני עומד בהווה ואני רואה את העבר אני עומד בהווה ואני מזהה מההווה מאין הוא בא והיחס שלי אל הדבר ההווה הוא יותר בבחינה הראשונית שלו יותר מאשר הבחינה העכשווית שלו עומד לפני דבר גשמי השורשים שלו נעוצים בעולם הרוחני אני מתייחס אליו כמו שהוא רוחני יותר מאשר גשמי וזה חכם במילים אחרות השאלה מי הוא החכם החכם הוא זה שמסוגל לחזות את העתיד או החכם הוא זה שחי חזק בהווה את העבר מיהו החכם זה בעצם המחלוקת בין שני הפירושים לא מדברים פה על בן אדם שתקוע במשהו שהוא עבר באיזה טראומה לא זה הכוונה הכוונה זה שהוא מקבל לידו דבר מסוים הוא לוקח את ההווה ומכניס בו את הגנים השורשיים של העבר כי הוא מכיר טוב את העבר והוא חי את יסודות שהוא קלט מהעבר והוא מטמין אותם את אותם יסודות שיכולים להועיל לו בהווה הוא מתמין אותם בהווה ואם תרמו חי יש פסוק שאומר חז"ל שאומר חכם עדיף מנבי מה הפשט קודם למה החכם עדיף מהנביא כי הנביא הוא עומד וחוזה את העתיד והחכם בוא נחשוב איך הוא עובד הוא מסתכל על העבר הוא חי החכם כמו שאמרתי הוא חי את העבר מאיפה הוא יודעת מאיפה את מאיפה חכם מסוגל לחזות אותי כי הוא יש ביטוי שאומר מהעבר ומההווה אתה יכול לדעת את העתיק אז החכם אין לו אין לו רוח הקודש זאת אומרת אין מישהו שמראה לו ידיות ממה ששם באופן נקי לנביא החכם רואה את ההווה אבל הוא חי עם המעבר ואז הוא מכניס בהווה את הגנים של העבר וכתוצאה מכך הוא מסוגל להשליך מה יהיה בעתיד יש ביטוי בתלמוד בכלל 200 אני הנביא אם הוא לא חכם אז לא אומר שהנביא צריך להיות טיפש אבל הנביא שמסוגל לחזות את העתיד אם הוא לאו דווקא חכם כוחו רק בלראות מה יהיה בעתיד הוא לא חי את העבר והוא לא חי את ההווה הוא רק רואה את העתיד החכם מסוגל גם לחזות את העתיד וגם לראות את העבר זה היתרון שלו אבל אבל זה יתרון פשטני לגמרי עכשיו נראה רגע את היתרון איך שהתורת הקבלה מסבירה הנביא הוא רואה הוא נקרא חוזה בתנך הוא נקרא גד החוזה גן הנביא נקרא גד החוזה הוא חוזה את העתיד אז איך הוא חוזה את העתיד הוא לא חוזה את העתיד בהתאם לתפיסת השכל שלו הוא פשוט רואה אותו הי משווה את זה לאיזה ליקופטר שנמצא למעלה והוא רואה מכונית שעולה מצד אחד של האר ומכונית שניה מהצד השני שלך והוא אוטוטו רואה איך הם מתנגשים בשפיץ הם לא רואים את זה אבל הוא שהוא נמצא למעלה הוא כן רואה והוא יורד ומזהיר אותה אז הוא עכשיו רואה את העתיד זה הנביא זה לא איזה היקשים מיוחדים הוא פשוט רואה את זה אבל החכם האופן שבו הוא רואה את העתיד זה רק כתוצאה מהיקשים שכליים שהוא עושה אז זה שונה במה זה שונה הנביא לא היה צריך להיקשים שכליים הוא פשוט רואה מה אתה יכול לעשות השם נתן לו חנן אותו במתנה לראות החכם מגיע לאותו תוצאה לאותה תוצאה אבל מגיע לתוצאה כתוצאה הוא מגיע לתוצאה הזאת תוצאה מחשיבה והנביא לא היה צריך לחשוב הוא פשוט ראה הוא יכול לחשוב עם רוחם אבל אני מדבר בין להבין במובן הטהור של המילה הוא לא היה צריך לחשוב כדי לראות עכשיו מה מה היתרון של של החכם שהחכם חי עם העבר והנביא לא חי עם העבר אז יש לו כאילו+ של עוד בחינה שהנביא לא עושה איתה שימוש בכלל עכשיו איפה זה בא לידי ביטוי זאת אומרת מעשי באיך איך שהקבלה מסתכלת על זה זה ככה שימו לב זה דבר טיפ טיפה עמוק עמוק אבל הוא תרגישו אותו עד כמה הוא נכון יש לנו ראייה ויש לנו שמיעה הראייה קולטת רק דברים גשמיים אתה לא יכול לראות קולות אתה יכול לשמוע אותם אתה לא יכול לראות אותם השנייה השמיעה קולטת רק דברים רוחניים לא לא שלא נראים בעיניים ודברים גשמיים היא לא קולטת אם אני אשים את היד על הפה אז תמשיך לשמוע אותי אבל אם אני אחסום דבר פיזי אז אני אחסום אותו ולא תראה אותו אני מסתיר אותו אני לא מצליח להסתיר על הקול שלי לא מצליח אבל הפה שלי אני כן מצליח להסתיר כי הפה הוא גשמי הכל יש לו אבל גשמי אבל הוא עצמו רוחני אז לכן הראיה לא כוללת אותך לא רואה את האותיות שיוצאות לי מהפה אטר רק שומע אלו היית סותם את האוזניים לא היית שומע כלום אף על פי שהפה שלי היה נע במקרה הטוב אם אתה יודע לקרוא שפתיים היית מסוגל לקרוא את השפתיים אבל את הקולות לא היית מסוגל לקלוט עם העיניים זה החולשה של העיניים הם קולטות ויזואלי אבל הם לא קולטות את הכל עכשיו מה זה אומר זה אומר ככה שהראייה עם כל העוצמה שלה היא לא מסוגלת לקלוט דברים עמוקים כלומר לשהאלוקים רוצה לתת לנביא לראות משהו מה הולך להיות הוא לא יכול לתת לו את זה בצורה טלפטית מחשבתית כי הוא לא יבין על מה מדובר זה יהיה חייב להיות מלווה באיזשהו צורה וציור משל גשמי ראיתי סיר נפוח בראשו מפני צפונה ראיתי מקל שקד כמו כל הביטויים התנכיים על איזה שהם דברים פיזיים גשמיים שהנביא רואה כי הנביא כיוון שהוא רואה הוא נקרא רואה הוא נקרא חוזה כל מה שאפשר להעביר לו זה רק דברים מאוד מאוד פיזיים מה שלא פיזי לא יקלט אצלו פשוט הוא לא הוא לא קולט את זה בכוח הנבואה שלו אולי אם הוא חכם אז הוא יקלט את זה בכוח החוכמה אבל אם הוא לא חכם בדווקא והוא יקלוט דרך התדר של הנבואה אז הוא לא יקלוט את הדבר בכלל לכן הרבה פעמים קורה שבן אדם יכול לראות דברים אבל הוא לא יודע להבין אותם אני יכול לראות דברים אנחנו כולנו רואים דברים בשטח אבל לפרש מה קורה מה זה אומר לא יודע לא יודע מה זה אומר לא יודע מה זה אומר מה היתרון של של החכם לעומת הנביא כיוון שהחכם עובד עם כלי השכל שלו כל הזמן הוא כל הזמן עובר איך הוא חכם שהוא רואה את העתיד על ידי שהוא אומר אבא עבר זה היה ככה ובהווה זה ככה אז עושים חשבון בין העבר להווה ומגיעים למסקנה שנקראת עתיד אז מה זה אצלו כל הזמן השכל עובד שעות נוספות כיוון שכך אצל החכם מסוגל לקלוט דברים תדרים רוחניים עמוקים שהנביא לא יכול לקלוט אותם הנביא יוכל לקלוט רק תדרים שאפשר לעשות מהם סרט ציורי אבל יש רעיונות שאי אפשר לשים אותם בסרט אפשר להגיד אותם בשיעור עמוק אבל אי אפשר לשים אותם בסרט אתה לא מסוגל כל רעיון לצאת צעיר ויזואלי אז מה שלא מצטייר ויזואלי לא עובר דרכו ואילו החכם מסוגל להוריד כמו שאומרים לגשם פה בעולם רעיונות אידאות רוחניות שנפלו במוחו שאלוקים שם אותם וטמן אותם במוחו והוא מגלה אותם כאן בעולם כתוצאה מהבנה שלו זה פלא הפלא ופלא זה היתרון שיש לחכם על נביא עכשיו לפי זה אנחנו יכולים להבין את ההבדל שבין שתי הפרשנויות שאמרנו קודם יש פרשנות אחת שאומרת חכם עדיף מנביא סליחה יש פרשנות אחת שאומרת שאיזה הוא חכם הרואה את הנולד ואמרנו שהכוונה היא שהוא עומד כאן והוא מסוגל לחזות את העתיד זה חכם נביא כזה זה חכם שעומד כאן ורואה את העתיד זה דבר בחינה אחת אבל יש בחינה של חכם כזה שהוא לא רואה את העתיד אלא כוחו הגדול זה בלחוות את העבר זה נקרא החכם שהשכינה נמצאת על ראשו שכנה שמתלבשת בתוך מוחו ואז הוא מסוגל לקלוט את העבר יותר הוא יותר מחובר מבחינת החוכמה החכם הראשון – מחובר מבחינת החוכמה ויותר מחובר מבחינת הניווט הנבואה הראייה ולכן לא צריך את העבר כדי לקלוט את העתיד ואילו החכם השני בפרשנות השנייה הוא קולט את העתיד על ידי התעמקות שלא בעבר זו הרבה יותר עמוק יותר פנימי איך שלא יהיה גם החכם הזה וגם החכם הזה החכם עיניו בראשו בסופו של דבר היכולת שלו זה להביט מראשית הדבר אל סופו בין אם אני אפרש מראשית הדבר מראשית ראשית ראשית עוד לפני שהדבר הגיע לידיים בין אם אני אפרש ראשית הדבר כשהדבר נמצא בידיים שלי ואיתו אני מתגלגל הלאה אז באמת אני מחלק את שתי הפרשנויות של החכם אם נשים לב טוב אם הזכרתי את השמות של הפרשנים שאמרו את זה אז זה התחיל ככה החכם רואה את הנולד זה היה רעשי שהוא פשטן ואחריו היה לנו את את המשנה הוא רואה את אותה נולד אחר כך היה לנו את המדרש שמואל שגם כן פירש אדם רואה ההרגשה שבה לא אחר כך בהתחלה עבר זה דבר טעים ומתוק אבל אחר כך לא והוא קולט את זה כבר מההתחלה ואחר כך היה לנו את הפירוש של יונתן בן עוזיאל שה צדיק רואה את העתיד ומתפלל עליו ובזה הוא מבטל את הגזירות שעלולות להיות אבל כל הבחינות הללו אפשר לשים אותן כמו שאומרים בכף מאזניים אחת הוא נמצא פה והוא רואה את העתיד והוא מכוונן את עצמו בהתאם למה שהוא רואה מבטל את את הגזרה מבטלת את זה זה הפרשנות הראשונה הפרשנות השנייה היתה מה שאמר הזוהר שחכם רואה את הנולד באמצעות השכינה שהיא בחינת החוכמה שמתלבשת בתוכו והחסידות נתנה פרשנות על הזוהר הזה שזה הבחינה השניה זה לא הפירוש שאתה רואה את העתיד אלא הפירוש הוא כמו שאמר האדמור הזקן בדניה רואה כל דבר איך נולד ונתעבר אני לא רואה את הדבר מכאן ואילך אלא אני רואה אותו מכאן אחורנית איך רונית עבה זה ההבדל בין הפרשנות הראשונה לפרשנות השנייה ולשים לב שעל פי הקבלה פירשו את האזור החם הרואה וכל אדם אחורנית ועל פי הפשט פירשו את האזורכם על העתיד למה כי ה כי הקבלה בכל דבר רואה את הפנימיות שלו והיא טוענת שהפנימיות מביאה אותך בסופו של דבר שורש אתה מגיע לשורשים של הדבר אתה פותר את כל הבית אז אתה לא צריך לחזות את העתיד כמו שאומרים כמו אדם עיוור שמפילים לו רעיון מחר תלך ימינה לא מחר אני אלך ימינה כי ההצעה שבצד ימין היא הצעה יותר מוצלחת כלומר זה מתלבש אצלו בכלי החשיבה הרציונליים שלו וזה הרבה יותר מפוכח הרבה יותר מוצלח מבחינה תורנית זאת אומרת מבחינה קבלית לעומת הפשט זה זה טובה להבדל של פרשנות פשטנית לעומת פרשנות קבלית במה היא רואה את היתרון יש ראיית העיניים ויש ראיית השכל אנחנו מסכים אנחנו הרי משתמשים במושגים הללו ביומיום שלנו שאדם אומר אני ראיתי והוא מתכוון לראיתי בעיניים ויש פעמים שאדם אומר אני ראיתי והוא מתכוון ל אני הבנתי אני ראיתי את זה בעיניים זה עמד לי מול העיניים ראיתי את זה ראיתי מה הולך להיות כאילו תורת הסוד תורת הנגלה הפשוטה מה שנקרא הפשט רואה בראיית העיניים סוף פסוק ראיתי בעיניים נביא ראיתי את העתיד ראיתי אותו זהו ואילו תורת הסוד רואה בראיית השכל את היתרון האמיתי ראיתי בשכל זה עוד יותר מאשר הייתי בעיניים במילים של הפסוק החוכמה את הלאז לחכם יותר ממאה שלטים מאשר בעיר אני יכול להעמיד פה שוטר ואתם תראו אותו והוא יפחיד אתכם אז לכן אתם תימנעו מלעשות דברים לא טובים וזה חיצוני ושטחי ואילו כאשר השניה השמירה נובעת ממשהו פנימי זה הרבה יותר אמיתי והרבה יותר עמוק כמו שמישהו שאל מה עושים האינטרנט מחלק כל חלקה טובה במיוחד אצל הנוער מה עושים מה עושים מה עושים מה עושים אז יש מין שיטה שטוענת אני לא לגמרי מבין אותה אף על פי שלפעמים מוכרחת פסוק לחסום את זה לחסום אותו או לחסום את ה את הגישה אליו או לקחת מהילדים את המכשירים שמירתם הם מתעסקים בחו ל לחסום אז הלחסום הזה זה גישה אחת זה הגישה של הפשטנים שהבאנו היום יש עיניים אתה רואה לסגור אל תראה זהו הגישה היותר פנימית טוענת שהשינוי חייב להיות שינוי פנימי זאת אומרת אם האדם הוא בעצם אדם של אינטרנט זאת אומרת הוא סחוף אחריו אז זה לא יעזור זאת אומרת תיקח ממנו איזה פה הוא יגיע לזה שם אתה לא שינית שום דבר צריך לשנות שינוי פנימי והחוכמה אתה לא עוזך יותר ממאה שניים יותר ממאה תוכנות סינון וכל מיני דברים כאלה זה תופס אותו ברמה אחרת לגמרי לפעמים צריך להשתמש בזה לפעמים צריך להשתמש בזה השאלה מה היתרון של מה תורת הסוד תמיד מאמינה בדרך היסודית יותר אז לכן אצלה הפרשנות של חכם עיניו בראשו זה לא שיש לו עיניים והוא רואה ברוח הקודש כי ככה הוא רואה אלא בגלל שהוא מבין את הדבר זה זה הנקודה שלהם אז קודם כל צריכים לדעת שגם מה שהנפיא רואה זה לא אמת מוחלטת וההוכחה שכתוב שאם נגזר חלילה דבר לא אז והאדם עשה מעשה טוב שבגללו הוא לא ראוי לא לקבל את הדבר הלא טוב אז הקדוש ברוך הוא משנה את את הפסק בהתאם למעשה הטוב שהוא עשה אז אתה רואה לפעמים יכולים לראות משהו מסויים והמשהו המסוים הזה לא מתממש אז גם הראייה תמיד איך אומרים לפעמים משקרת אותנו הראייה ממש מעבר לזה זה חשוב מאוד מאוד מאוד להבין את העניין ראיה ללא הבנה היא השקר הכי גדול כי אתה לא יודע לפרשן מה אתה ראית בסדר ראית אבל מה אומר מה שראית יש ביטוי בבית המקדש היה הכהן הגדול הלובש על החזה שלו מה שנקרא חוש ן המשפט אבני החושן אז אבני החושן בפנים אלה הם עם כיס פנימי שבו היה האורים ותומים שזה היה שם המפורט וברגע שהיו צריכים לשאול שאלה אז הוא היה עומד ומסתכל על האבנים והאבנים היה להם אותיות כל האלפא ביתא היו על האבנים הללו השואל היה שואל את השאלה והכהן מסתכל עליונים והאותיות היו מהירות הוא היה מצרף מהאותיות מילים ואז מוסיף הרמבם עוד משהו ורוח הקודש מלבשתו לצרף מהם ולהבין מהם את התשובה זאת אומרת אתה יכול להיות כהן גדול ויש לך חושן ויש לך אורות שנדלקים עם האותיות ואתה אפילו מצליח לזכור את האות אחרי השנייה ואפילו אתה יודע לחלק אותה למילים ויש לך מן משפט כזה לא ברור לא מובן אתה לא יודע מה לעשות איתו ופה צריך להיות השלב השני שרוח הקודש מלבשת אותך ואתה מסוגל לנתח את מה שאתה ראית ולהגיד את הפרשנות הנכונה זה בעצם זה בעצם העניין עכשיו פה יש עוד  זה נכון יש פה עוד  שהיא מאוד חשובה שכאשר כאשר אני רואה רק רואה או כאשר אני מבין השאלה היא עד למה אתה נתפס אני אומר האדם למה אתה האדם נתפס למשל להעריך את הנבואה כמו שהיא אתה יודע למה מכיוון שאתה לא מאמין שאלוקים יכול לרדת עד השכל שלך ולהתגלות שם בתודעה שלך אתה חושב שרק כאשר זה יבוא באיזשהו עיתוי מוזר בדיוני שיוצא מאיזשהו פה של תסלחו לי אוטיסט אז זה באמת דבר אלוקינו יקום לעולם זה באמת אני מאמין שאלוקים יכול להעביר למסרים דרך זה אבל להאמין שאלוקים יכול להביא לי איזה מסרים דרך השכל שלי שהוא מלא בפניות אישיות ומלא בתחבולות וזה וגם שם הוא מסוגל להעביר דרך כל ביידיש אומרים שמוץ שמוס זה הזבל הזוהמה דרך כל הזוהמה שיש שם דרך כל הלכלוך שיש שם גם שם האלוקים יכול להתגלות אני לא מאמין זה ההבדל בין הפשט לבין הקבלה אבל למה מאמינה מאוד גם באלוקים וגם באדם זאת אומרת אתה צלם אלוקים ואלוקים מעביר את המסרים שלו גם דרך המח פי שהמוח שלך הוא צריך עיון רב ואילו הפשט תאמין יותר אני רוצה בן אדם נטרלי שיגיד לי שזה יהיה נקי שזה יהיה נקי כזה שזה לפעמים גם כן בשידוך אצל האנשים יש את התנועה אם זה כזה שהלכתי נסעתי באיזה שהיא ספינה ופתאום נפלתי למים ואיזה נערה אחת מהספינה השנייה עזרה לי לעלות הסיפור שהיה אז זהו זה הוכחה כי היא האישה אשר יעד לי השם אבל כל זמן שזה פשוט מישהו הציע לי איזה אחת שנראה לו מאוד שהיא מתאימה לי אז נראה לא פה זה לא אם זה לא אם זה לא משהו כזה כן אז זה בדיוק ההבדל אם אנחנו בפשט לפי הפירוש הראשון כמו שאנחנו בפירוש השני החסידות אוהבת את הפירוש השני החסידות אוהבת את לא את את של המקרה ואז אני מכניס אז אני מאמין בו באמת החסידות אוהבת את העלי את הריאליות זאת אומרת זה זה יכול בהחלט להתלבש גם בהיגיון פשוט אלא מה מה אני אספר לנכדים איך פגשתי את סבתא אז נספר איזה סיפור אחר כך נמצא איזה שהוא סיפור כדי שזה ישמע טוב אבל אבל זה לא ככה לא ככה לא בונים חיים בעולם בעולם האלוקי שהאלוקות ירדה למטה מעשרה טפחים איך שהרבי תמיד אוהב לחזור על הביטוי הזה אבל איך אומרים זה תמיד אומרים שכשלומדים יש פשט רמז דרוש וסוד אז האדם הזה צריך לדעת שכמה שנראה לו שהוא כזה רוחני הוא בפשט בסוד הלכתי לשידוק מצאו ונפוגו ונפגשנו ולא מוצרים זה בסוף זה בסוף בפסאת צריך לעשות סלטות טוב הכסיל בחושך הולך ההבדל בין הכסיל לבין החכם אנחנו צריכים לחפש את הכסיל הפוך מהחכם אם החכם עיניו בראשו אז אצליל זה צריך להיות הפוך ואם אומרים להם שהכסיל הולך בחושך אז אנחנו לומדים שהחכם הולך נמצא בעור מקביל אחד לשני אז לפי מה שדיברנו על החכם אנחנו מבינים שהכסילו אדם שמנותק מהשורשים מנותק מהשורשים זה הפירוש הוא שהוא לא עושה ספקולציות מהעבר הוא חי ככה כמו בהווה אני חי עכשיו הוא לא עושה שום שיקולים קודמים זה ברובד הפשטני ברובד היותר עמוק החכם יש לו דבר גשמי יש לו את השעון הוא מסתכל עליו הוא חושב יש פה דבר השם שמחייה אותה אתה רואה פה פלסטיק ואתה רואה שזה תוצרת קאסיו וזה זה הכל טוב ואלוקים זה שברא את זה ויצר את זה וזה זה עד שזה הגיע אליי הוא נתן לאנשים את השכר ואת הדעת החכם חי עם החשבון הזה כל הזמן אקסעי שונה מהחמור חי בלי בלי חשבון זה שעון יפה זהו ככה כאן נמצא כאן היה זה בפשט יותר עמוק ההכסיל בכל דבר רוחני משתדל לה לגשם אותו זאת אומרת אח חכם כל דבר גשמי מנסה למצוא בו פן רוחני גם כן מסר רוחני שורשים רוחניים החסידות קורה לשורשים הרוחניים עור ולגשם היא רואה היא קוראת חושך והיא קוראת לו חושך מפני שהוא מסתיר על משהו כל דבר פה בבריאה לא יכול להתקיים בלי שיהיה חיות או כל הזמן יש מאין אבל אתה לא רואה את זה אתה לא רואה שהוא כל הזמן מתחייב בדבר השם אתה רואה שעון אתה רואה פלסטיק זה מה שאתה רואה אז הגשם מסתיר לי על משהו רוחני שעומד מאחוריו החכם מנסה כל הזמן לפצח את הגשם ולגלות את הדבר הרוחני שבסיפור זה לא רק ביחס לחפץ הגשמי זה יותר בא לידי ביטוי במה שקורה לו בחיים החכם כל דבר שקורה לו מנסה למצוא מה גרם למה מה הביא למה אז בדרך כלל הוא מוצא סיבות רוחניות בגלל שעשיתי כך או בגלל שעשיתי כך וכך הוא חי והסיבה הרוחנית היא האור בתוך החושך של המאורע הגשמי שקרה לו הכסין תמיד היא קודם כל הוא יתפס תמיד למאורעות הגשמיים למה נתקעתי באמצע הדרך אתה יודע למה נתקעתי מפני שלא שמתי מים והמנוע התחמם וכיוון שכך החכם הוא לא הוא יחיה ברור שהמנוע הפסיק לעבוד מפני שלא היה מים נניח כן אבל זה הוא לא יחיה את איזה טיפה שאני למה אני שכחתי לשים מים אני חייב לזכור זה נכון גם את זה אנחנו צריכים באיזה שהוא מקום לסדר את היום שלנו וגם את הדברים הללו לא לשכוח אבל אחרי שזה קרה איפה הוא שם את הדגש היה משהו מוסף יש מסר נוסף לפעמים אני לא יודע לא אגלה אותו לפעמים אני אגלה אותו אבל הוא מנסה לגלות אותו ואילו ההכסיל גם כאשר הוא יראה מרכבת אש בחלל 6 סוסים מסתובבת אז יתחיל לחזור או אולי אני נזכר יש קריאה ים סוף אז אומרים לך שהים נקרא לשתיים בא לך איזה חכם אחד בספר מרכבת האלים אומר לך עזוב אותך זה גאות ושפל אתה יודע בים סוף יש גאות ושפל אני עדיין לא ראיתי גות ושפל כזה שהעם שלם יכול לעבור הגות ושפל כזה שעומדת בסיפורי המקרא הפשוטים מה שכתוב בפסוק אבל זה לא משנה יש לו סיפור הוא לא יודע מה לעשות איתו אז הוא חייב להגשים אותו באיזה שהוא צורה ורק כך הוא יכול לסקדים יש מעמד הר סיני עזוב אותך אש וזה היה שם איזה שהוא גז שפרץ מהאדמה וזה היה אש והם היו נבערים או אותיות בסדר זה גישה הכסיל כל דבר שהוא יראה מיד יחבר אותו לאיזה שהוא משהו הסבר גשמי עכשיו מרוב שההסבר יהיה גשמי הוא יהיה שיקרי גם כן אבל הוא יעדיף אותו כל הסבר על פני כל הסבר רוחני הוא יעדיף אותו זה זה הרבה יותר ריאלי בשבילו זהו אני מסכים איתך שאף אחד לא בא לחמור ושואל אותו למה אתה כזה חמור כי אין עם מי לדבר זאת אומרת ההכסילו הוא מונח בזה ואין ברירה זאת אומרת במילים אחרות עד שלא יהיה ויפתח השם את עיניי הגר כן אז הוא ימשיך להישאר כזה אני מסכים אתה לא יכול לבוא אליו בטענה אתה לא כועס עליו אתה רק מגדיר אותו התמימות היא זו שהאני מאמין ב בצד הרוחני ו שאני לא יודע תמיד לפרש אותו אבל אני חי אותו אני מאמין בו החקירה אחר העתידות ומיסוי להבין את העתידות זה באמת חוסר תמימות אבל זה שהאדם צריך לחיות עם הבט רוחני אם הוא יחיה בלי היבט רוחני כל העולם יהיה מטריאליסטי הכל רק חומר ורק זה קודם כל הרבה מאוד דברים הוא לא יבין הוא יהיה מאוד מאוד מעורב האדם הזה המון המון דברים בחיים אין להם שום פרשנות אלא אם כן אתה מסכים לקבל לקבל לפחות בתמימות בלי הבנה שיש משהו לא מובן בתוך בתוך הסיפור הזה וזה כבר שלב זה כבר שלב של רפואה מסוימת עכשיו כשאנחנו מתבוננים יש מאמר חזל שאומר ככה כך אמנותו של היצר הרע היום אומר לו כך ולמחר אומר לו עשה כך עד שאומר לו אבוד עבודה זרה יצר הרע לא בא לבן אדם ביום אחד אומר לו לך לך תקנה סמים וזהו למה לאט לאט הוא נביא את השלב אחרי שלב תעשה מה לך תעשה זה תעשה זה תעשה זה תנסה גם את זה תנסה גם זה עד שמגיע להצעות נוספות אז זה מה שכתוב כאן אבל איך אומרים הודי ועד היו זה קשה קשה להבין את זה מה זאת אומרת אולי בניינים גשמיים של אכילה ושתייה זה מובן הוא גורר אותך אבל אדם שמאמין שיש אלוקים אז מה אתה אומר לו אתה עושה כך תעשה כך הוא לא מנדב הרבה פעמים אעשה כך הוא אומר לך היום אמר לך נעשה כך ומחר אומר לך כך עד שאומר לו לך יעבוד עבודה זרה זה קשה להבין איך זה רץ כל כך מהר מה מה אז החסידות אומרת שזה מאוד פשוט זה לא ללכת ללכת לעבוד עבודה זרה הוא הוא מתחיל הרובד הראשון מה זה יעשה כך אבל תמיד שאלתי את עצמי מה הוא אעשה כך הראשון שאומר לי עץך שממנו אני בא בסוף לעבודה זרה זה מתגלגל אז היא אומרת מאוד פשוט הוא נותן לאדם חשיבות בעניינים הגשמיים יותר ממה שצריך לתת בהם הוא הסבר להסברים הגשמיים שעומדים מאחורי המאורעות הוא מחזק אצלו את התובנות בהם מאוד ומשכיח ממנו סיבות נוספות שצריך לקחת בחשבון סיבות רוחניות מכאן הדרך לעבודה זרה מכיוון שמה היסוד היסוד האלוקי זה כאשר האדם חש מטפטף לתוך התודעה שלו יש גם סיבות נוספות אדם למשל שצעק על מישהו ביש מ ואחר כך הוא נוסע אחר כך תזמין תאונות קרא לו איזה שהיא תאונה קטנה מתבקש שהוא יחשוב אולי מפני שהייתי אגרסיבי קצת מילולית למישהו זה קרה לי מתבקש שהוא ככה יגיד אם הוא ימשיך להיות אבל הוא יאמין לא נכון ישנתי מעט אתמול בלילה לא ישנתי מספיק וכיוון שכך אני לא כל כך מרוכז אני יכול למצוא לך עוד 1000 אחד ימים שלא ישנת מספיק וזה לא קרה כן אבל לא תמיד העיתוי של המכונית הזאתי בסידור אני אמצא לך ואין לך תשובה לענות על זה אז ברגע שאדם ידחיק את המחשבה הרוחנית וימקם את עצמו חזק במסיבה הגשמית מכאן לעבודה זרה הדרך הדרך איך אומרים סלולה בעדם יש כוח אמונה מי שלא מאמין בהשם מאמין באמונה תפילה זאת אומרת אי אפשר לברוח מזה אם אתה לא מאמין במציאותו של אלוקים בהשגחה הפרטית ושהוא נמצא איתך ושהוא רואה את מה שאתה עושה ושיש שכר ועונש אז תאמין במפעל הפיס ובטוטו בעוד כל מיני דברים כאלה אין שום בעיה אבל אתה תמיד תאמין במשהו או במים הקדושים של מישהו אבל אתה חייב להאמין במשהו וגם האנשים הכי לא יודע איך לקרוא להם שלא מאמינים אומרים עליו שלא מאמינים בכלום לא יודע אבל תמיד שאמא שלי אומרת ככה אני נזהר אני יודע שמשהו יכול לקרות באותו אומרת לי אל תיסע היום אל תצא לעבודה אני שומע לה למה ראיתי כל פעם שהיא אומרת זה עובד מה זה יותר מאמונה מה זה מה זה אם לא אמונה זה משהו מובן זה האבא של האמונה אז באמא שלך כן באלוקים לא כאילו זה זה זה דבר שצריך לקחת לתשומת הלב אבל העבודה זרה יש לה את הרובד הפיזי הגשמי בוא נקרא לו הלכתי אני אסביר ויש את הרובד היותר רוחני הדק כי כל דבר יש אותו בגסות ויש אותו בדקות אז בגסות זה מי שמאמין שיהיה שלוקים אבל הוא מאמין שאלוקים הוא מאוד גדול מאוד מאוד גדול מאשר להתייחס למה שקורה אצלי בבית או אצלי על הכביש או אצלי בחנות הוא לא מתעסק בנושאים האלה הוא ברא את העולם כן לא היה אבן ברא את העולם לא הפסל ולא השמש הוא לא היה ריח אלוקים ברא את העולם אבל אין לו זמן אליי אין לו זמן אלינו כי הוא גבוה בלשון של דוד המלך בתהילים רם על כל גויים השם הגויים עובדי עבודה זרה הם עושים את הקדוש ברוך הוא וניסקר על השמיים כבודו על אלה שהם בריאים שמיים על הגלקסיות אולי שמה מתאים לו למלוא אבל אבל אנחנו אומרים מי כאשם אלוקינו המשפיל מלראות הוא משפיל את עצמו לראות בשמיים ובארץ זאת אומרת הוא משגיח על כל פרט ופרט שקורה גם פה למטה אז בוא נאמר ככה עבודה זרה בגסות היא שהאדם בוא ניקח דוגמה מההכסיל שדיברנו נראה את זה ככה עם ישראל במדבר עשו עגל וזה היה אחרי שהם ראו קריאת ים סוף אחרי שהם ראו אותות מכות מצרים עגל אליהן לוקח ישראל זה פלא חזל אומרים שהם לא היו כאלה נבערים כמו שזה נשמע יש בזה סוד מה סוד ביחזקאל הנביא מספר מתאר שיש בשמיים מרכבה עליונה מרכבה מורכבת מאדם רוחני בני אדם רוחניים פני נשר רוחני פני אריה רוחני ופני שור רוחני היהודים יונקים את כל החיות שלהם הגשמית והרוחנית מפני אדם הגויים יונקים את כל החיות הרוחנית שלהם מפני שור מתחת למרכבה יש 70 שרים מלאכים שהם אלה שאחראים על 70 אומות העולם ומורידים את השפע אל העולם הזה כדי לקבל את החיות בהיותנו יהודים אנחנו צריכים לעמוד בקריטריונים שיהודי צריך לעמוד בהם וככל שאתה עומד בהם יותר אני מדבר בזמן שבית המקדש היה קיים כן שהשכר והעונש היה ישיר ככל שהאדם יותר מקפיד על קיום התורה והמצוות אז הוא מקבל את השכר שלו מבני אדם כשהוא לא אז לא הגויים לא נדרש מהם לעשות משהו כדי לקבל חיות הם מקבלים מפני שור לעין שרים לעולם הזה ההצעה של הערב רב במדבר הייתה למה אנחנו צריכים לעבוד כל כך קשה אנחנו ניקח את העגל הזה הוא יהיה סמליות לשור שלמעלה ואנחנו נקבל השפעה רוחנית מאלוקים שעוברת דרך השור שבמרכבה השור זה כמו חשמל ללא המונה של חברת חשמל אני מצליח לעקוף את המונה ואני מקבל ללא תשלום זה הכל זה הסיבה שהם עשו את העגל כדי לעשות לקבל יותר מבלי לעבוד לא שהם כפרו במציאותו של אלוקים יש אלוקים רק שאני יכול לקבל דרך מסלול יהודי אני לא רוצה את המסלול היהודי אני רוצה מסלול גוי זה הכל עכשיו זה עבודה זרה מה זה עבודה זרה יש אלוקים אבל הוא נתן עבודה בעולם הזה איך לחיות ואני בחרתי עבודה זרה למה שהוא בחר זה זה הביטוי גם הגויים האלה שבהודו שמשתחווים הם באמת עושים אליל מהפרה לא לחינם זה בגלל שהם לא אלה הנבערים האלה אבל הגורים שלהם ואלה שיסדו את הדת יהודים שזה נובע מפני השור שבמרכבה שמהם הם מקבלים את החיות ולכן הם העמידים אותם כסמל של תראו שמכונית נוסעת הפרה תעמוד באמצע הכביש כל הכביש יעצור ימתין לעוד רוממותה על פי שהם יודעים בדיוק מה היא= אבל הם רוצים לעורר כאילו את השור העליון שם שישפיע עליהם תראה את הדמות והסמל שלך פה בעולם אנחנו מכבדים זה זה העבודה זרה עכשיו יש עבודה זרה בדקות הכסיל שלנו פה שאנחנו לומדים זה עבודה זרה מה זה עבודה זרה זה לא הצד הרוחני של העניין זה הצד הגשמי של העניין אני לא מביט אני לא מחפש בכל דבר לראות את הפן האלוקי שלו אלא אני מאמין בפן הגשמי בלבד בדקות זה עבודה זרה אני שם את אלוקים בצל אף פי שהוא בעצם ממלא את כל החלל במובן הכי פנימי והכי אמיתי בדכו יש חכם ואמרנו שיש שתי סוגי חכמים יש חכם נביא ויש חכם חכם נב שהוא רואה את העתיד רואה אותו יש חכם זה גרם לוי עכשיו השלב האחרון של של הפסוק שלפנינו וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה לכולם זאת אומרת אחרי שהוא דיבר על החכם שעיניו בראשו ואחרי שהוא דיבר על הכסיל שהולך בחושך וביירנו מה זה בחינת האורו של החכם שהוא חי עם העבר ומותח אותו לעתיד ומה הוא הבחינה של ההכסיל שהוא חי רק את ההווה אז הוא אומר על שתיהם ידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם יהיה דבר אחד לכולם גם לחכם וגם להפסיד אז כאילו בפשט הוא נותן קצת אגרוף לחוכמה לא יעזור לך תהיה חכם תהיה טיפש מה שצריך להיות יהיה כאילו זה לא יעזור לך יש דברים שקורים או כמו אמר מי שאמר אתה יכול להיות עשיר אתה יכול להיות אני חכם טיפש אבל מלאך המוות מכיר את כולם כאילו אף אף חכם לא הצליח להימלט ממנו ואף עשיר לא הצליח להמלט ממנו זה בסדר בעולם יש משהו שמעל הכל כאילו אני רוצה לספר לכם אגדה שמופיעה בתלמוד על שהצליח לעכב את חכם את מלאך המוות מספרים על רבי יהושע בן לוי שהוא פגש פעם את מלאך המוות ואומר לו אני רוצה שתראה לי את מקומי בגן עדן הסיפור היה הזה שמלאך המוות הצטווה לעשות לא טובה מסויימת והוא תראה לי את מקומי בגן עדן אז הוא אמר לי הוא אמר לו בסדר בוא איתי לו כן אני מפחד אבל מהחרב שיש לך בעיה ולקח ממנו את החרב קיצור של רבי יהושע לוי בן לוי הגיע לגן עדן לשערים של גן עדן לחומה של גן עדן לאותה קפיצה והוא נכנס פנימה עם אחר שם מלאך המוות ביד המוות נשאר בחוץ כי אין לו זכות לגן עדן להיכנס בצד שני הוא לא יכול לחזור לגוב שלו מפני שאין לו את החרב אז נעשה רעש הפסיקו אנשים למות אז דרשו מרבי יהושע בן לוי שיחזיר את החרב אבל הוא נשאר שם ומכאן נוצרה השאלה המיתולוגית אשת רבי יהושע בן לוי מותרת להינשא או אסורה הוא לא באמת אף פעם הוא נמצא הוא נמצא שם בגופו שאלה לגמרי הלכתית אף על פי שזה לא זה לא מעשי אבל מבחינה רעיונית הלכתית אתה יכול למצוא אנשים שהם אליהו הנביא השאלה נשאלת על אות חכם אחד שהוא תקופה ארוכה לא היה בבית והיא הגיעה אחרי שנים שלו והוא אפילו לא זכה איפה הוא גר הוא השאיר בבית אישה לפני שהוא יצא לעסקים שלו השאיר אישה בהריון הוא לא יודע מה עלה בגורל ההיריון הזה לא ידע כלום הוא החליט שהוא יושב על הבאר כל האנשים מגיעים לבאר אולי הוא יצליח לזהות אז ילדה קטנה שמה שיחקה וקראו לילדים פעם על שם האבא בת חכינאי שמו היה חכינאי בת חכינאי אז הוא הביא שזה הבת שלו ושזה נולדה מאותו היריון אז הוא הלך אחריה עד שהוא הגיע הביתה הוא נכנס הביתה אשתו ראתה אותו היא נפלה ומיד מתה מרוב ההתרגשות ואז הוא התפלל להשם ויחיה אותה וגם אז שואלים את השאלה האם הוא צריך עוד פעם לקדש אותה מבחינה הלכתית לא מבחינה אישית מבחינה הלכתית האם היא נחשבת כאישה שכבר עזבה את העולם או טוב זה לא נוגע לנו עכשיו ברובד העמוק ביותר שלמה לא בא להגיד לנו השפלה לחוכמה לא יעזור לך תהיה חכם תהיה טיפש מלאך המוות לוקח את כולם לא זה מישהו שרוצה להגיד הוא רוצה להגיד תבחין ותביט שישנם דברים שאותם החוכמה או הכזילות לא יכולים לשנות ישנם דברים שהם נתונים הייתי קורא לזה למקרה הזמן בהשגחה פרטית אבל הם נתונים למקרה הזמן אלוקים מעביר איזה שהם דברים אתה חשבת אתה תכננת וזה לא עומד בקריטריונים של מה שאתה חשבת ומה שאתה דמיינת בשום רמה של דמיון או בשום רמה של שכל או תיאוריה זה לא עומד שם בקריטריונים האלה ואז כדאי שתחזור חזרה ותתבונן עם כן מה היא מעלת החוכמה אם אתה מסוגל להרגיש מפך נפש אחרי שבאים ואומרים לך תשמע יש דברים שהחוכמה לא מסוגלת לעשות אם אתה מרגיש מפח נפש מזה אז אתה לא חכם אני סיפרתי פעם את האגדה הזאתי והיא מתאימה גם כן כאן על אותו אדם שרצה מאוד להיות חייט ואמרו לו שיש חלום של חייטים וכל פעם שהיה הולך להיות להתלמד אצל המורה שלו החיה אז היה מספר לו את החלומות כדי שהמורה יגיד לו אם הוא כבר חלם את החלום של החייטים ותמיד המורה אומר לו אני רואה שאתה רחוק מאוד רחוק רחוק תמיד הוא היה מספר שחלמתי שאני תפרתי לה בחליפות והפכתי להיות החיית של הצבא לגנרלים ופתחתי מתפרה וזה זה לא האחריות של זה לא זה לא יום אחד הוא הגיע כל כולו סערורי למתפרה והוא אומר למעביד שלו אתה חייב לשמוע אני חלמתי חלום זה רק לישון כל הלילה מה קרה הוא אומר אני חלמתי שאני יושב באיזה שהוא צריף מט ליפול גשם דולף פנימה יש לי מין שק בד גס עבה שנתנו לי לדפוק ואני תופר ותוך כדי שהכל כל כך מר לי אני בלי כוונה דוקע את עצמי כשאני מעביר את המחט איזה זרזיף של דם יוצא עכשיו חלמת את החלוף של החייתי בסיפור הזה אתה שומע שהחלום החלום הרי צריך להיות זה הכי ריאלי שיכול לקרות החלום לא צריך להיות חלום באספה מאוד צריך להיות משהו ריאלי לחלוטין אז אז פה אנחנו מדברים על מעלת החכם חכם מתי אתה מתחיל להיות חכם שמעריך חכמה ויודע את המעלות שלה וא אתה באמת כאשר אתה יודע מה היא לו כשאתה יודע מה היא כן החום זה מה לא יש כאלה שחכמים ששואלים בשידוכים על מישהו או מישהי אז איך אומרים לנדב מילים טובות יכולים כולם באמת כל אדם יש לו הרבה מעלות תגיד לי מה החסרונות שלו איך אתה רואה את הצדדים הלא אני רוצה לדעת למה להתכונן זאת אומרת מה בעייתיות שיכולה להיות אצלו על רקע מה זה החכם החכם הוא חכם עיניו בראשו הוא ריאלי והוא יודע איפה הגבולות של החוכמה מצד אחד נדרש ממנו להאמין ולאהוב את החוכמה בכל לב מצד שני הוא צריך לדעת איפה מסתיימים היכולות שלה איפה איפה איפה היא לא מסוגלת יותר להעניק לך שום דבר וזה החכמה שלי שלמה מצא לנכון להגיד את זה כשהוא בא ומדגיש חכם עיניו בראשו עם כל מה שזה כולל והכסיל הולך בחושך עם כל מה שזה כולל תדע לך יש עוד דבר מאוד חשוב גם כשאתה כבר חכם עם לך אין גבולות לחוכמה אם לך אין גבולות למדע אם אתה מאמין בצורה עיוורת בזה ואתה לא מאמין שיש משהו מעבר לזה אז אתה רחוק להיות חכם את תכלית הידיעה שלא נדעך תכלית הידיעה שתדע מה לא גם כן לא רק מה כן מה כן כולנו יודעים כל אחד אתה לא דף הוא יכול למלא דף שלם מה המעלות באדם חכם או מה המעלות בחוכמה ולכן צריך להשקיע בה חכמה זה כוח אז זה בוודאי דבר טוב אבל אם אתה גם מודע לזה שהחוכמה היא לא הכל והיא לא מצילה אותך בכל מצב זהב אז עכשיו אתה אדם באמת ראוי לך לעסוק בחוכמה אתה לא תיקח אותה לגבולות ולמחוזות שאינם נכונים שאינם באפיקים נכונים טוב אז למדנו היום מי הוא החכם שעיניו בראשו גם החכם הנביא וגם החכם החכם ולמדנו מי זה ההכסיל שהולך בחושך וגם לא למדנו אלא אנחנו רוצים ללמוד איך הכסיל יוצא מהכסילות שלו על ידי זה שהוא קצת מסתכל גם על העבר ולא מסתכל רק על ההווה משחרר את הבלג את הבלמים של עולם הגשם הוא מפנה את האפיקים אל עולם הרוח והעוד טיפ לחכם שאם אתה רוצה להיות חכם אמיתי אז תדע גם את הגבולות של החכמה תדע גם שהחוכמה אין לה יכולות עד הסוף וזה לא בשביל להשפיל אותה אלא כדי שתשתמש בה נכון השנה חכמים

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא