יש לי גם שאלה שמטרידה אותי כבר כמה שנים! האם מסתכלים בהלכה בשינוי המציאות בעולם כיום, שלהטעמים שישנם היום צריך להיות אחרת.. או שלא מתחשבים בשינוי המציאות, למשל כשגדר של עניין מסויים הוא כמו שכתוב בהלכה, נשאר את אותו פסק הדין אע"פ שהטעמים שבהם תלוי הפסק לא נמצאים כיום. הרבה פעמים באחרונים מחליטים להתעלם מהטעמים, ופוסקים בעניין זה כגזה"כ. ולפעמים אומרים שכשמשתנה הטעמים משתנה הדין. ראיתי שיש לומדים מטענת הב"י על רבינו ירוחם בס' רנ"ג (ד"ה וכופח שהוא"). שר' ירוחם אומר שנראה לו שלפי החום שהיום יש ל'כופח' הוא כמו כירה, וע"כ דין כופח כדין כירה. וכנגד זה טוען הב"י, שאולי אתה צודק מציאותית אך מכיון שלא נשתנה גדר הכלי ממה שכתבו הראשונים אין לנו לשנות למרות המציאות.ולפ"ז למדו, שאם כיום נשתנה שינוי, ושינוי זה עשה שינוי בגדר הדבר (למשל שהמציאות של הכלי אינו אותו כלי כמו שהראשונים הגדירו כלי זה) רק אז נוכל לשנות את ההלכה. אך אם השינוי הוא לא בגדר הדבר (בכלי) אלא בשינויים שנעשו בנוסף ולאחר שיש את אותו הגדר הבסיסי שכתוב בהלכה אין לשנות את פסק ההלכה. אך מה נאמר ומה נדבר, ראיתי רבים וטובים שמשנים פסקי הלכה גם בשינויים פשוטים, שאינם שינויים בגדר הדבר.