ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

שינוי בהלכה בעקבות שינוי המציאות

שאלה:

יש לי גם שאלה שמטרידה אותי כבר כמה שנים! האם מסתכלים בהלכה בשינוי המציאות בעולם כיום, שלהטעמים שישנם היום צריך להיות אחרת.. או שלא מתחשבים בשינוי המציאות, למשל כשגדר של עניין מסויים הוא כמו שכתוב בהלכה, נשאר את אותו פסק הדין אע"פ שהטעמים שבהם תלוי הפסק לא נמצאים כיום. הרבה פעמים באחרונים מחליטים להתעלם מהטעמים, ופוסקים בעניין זה כגזה"כ. ולפעמים אומרים שכשמשתנה הטעמים משתנה הדין. ראיתי שיש לומדים מטענת הב"י על רבינו ירוחם בס' רנ"ג (ד"ה וכופח שהוא"). שר' ירוחם אומר שנראה לו שלפי החום שהיום יש ל'כופח' הוא כמו כירה, וע"כ דין כופח כדין כירה. וכנגד זה טוען הב"י, שאולי אתה צודק מציאותית אך מכיון שלא נשתנה גדר הכלי ממה שכתבו הראשונים אין לנו לשנות למרות המציאות.ולפ"ז למדו, שאם כיום נשתנה שינוי, ושינוי זה עשה שינוי בגדר הדבר (למשל שהמציאות של הכלי אינו אותו כלי כמו שהראשונים הגדירו כלי זה) רק אז נוכל לשנות את ההלכה. אך אם השינוי הוא לא בגדר הדבר (בכלי) אלא בשינויים שנעשו בנוסף ולאחר שיש את אותו הגדר הבסיסי שכתוב בהלכה אין לשנות את פסק ההלכה. אך מה נאמר ומה נדבר, ראיתי רבים וטובים שמשנים פסקי הלכה גם בשינויים פשוטים, שאינם שינויים בגדר הדבר.

תשובה:

מלשון הבית יוסף משמע שאינו חולק על יסוד דברי רבינו ירוחם שאם המציאות – שבה תלו חז"ל במפורש את נימוק ההלכה – השתנתה – גם ההלכה תשתנה! אם כי חולק עליו במקרה המסוים של כופח כי לדעתו אין הבדל מהותי בין הכופח שלנו לכופח של זמן הש"ס[1].


[ומסתבר שאין ביניהם מחלוקת במציאות האם הכופח שבזמנם היה חומו גדול מחום הכירה – כמו בזמן חז"ל – או לא, אלא שרבינו ירוחם התייחס לעוצמת חום הכופח, ובזה לא מצא הבדל בין הכופח שלנו לכירה, ואילו הבית יוסף כנראה התייחס לענין משך הישארות החום, שבזה מסתבר גם הכופח שלנו שונה וחמור מהכירה ולכן אין להקל בו. אבל אין הכי נמי, אילו היה ברור שהכופח שלנו זהה לחלוטין לכירה – משמע מדברי הבית יוסף שהיה מסכים עם רבינו ירוחם להקל בו].


מקורות:

[1] בית יוסף או"ח סי' רנג ד"ה ומ"ש וכופח: "כתב רבינו ירוחם בח"ג (ני"ב סט ע"ב) נראה כי בכירות שלנו אין הפרש בין מקום שפיתת קדרה אחת לשפיתת שתי קדרות דלא נפיש הבליה דזו יותר מזו ומותר לשהות עליה בגרופה וקטומה כמו בכירה עכ"ל ולא ידעתי מה הפרש יש בין כופח דזמן חכמי התלמוד לכופח דידן שאף על פי שאותם היו של חרס ושלנו הם של טיט אינו מעלה ולא מוריד לחלק ביניהם וכן נראה מדברי הר"ן (יז:) גבי מה שכתב ואנו עכשיו מניחין החמין על גבי כירה וכו' דהא תנורי חמין שלנו ככופח דמו שאין בהם אלא שפיתת קדרה אחת ובכופח לא מהני גריפה וקטימה [עכ"ל הר"ן]".