ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

קריאת שמע ללא כיפה

במהלך 'מבצע תפילין' ניגש אל הדוכן צעיר שלראשו רעמת שיער. הלה הניח על ראשו כיפה, לבש את התפילין כבקי ורגיל, וקרא קריאת שמע. כשסיים, הבחין

תשובה »

קידוש בשעה השביעית

למנהג חב"ד שאין מקדשים בליל שבת בשעה השביעית, האם בתנאים מסוימים, כגון לצורך אורחים ובפרט בבתי חב"ד, יש מקום להקל בזה ולקדש לכתחילה בתוך השעה

תשובה »

שיעור פאות הראש

שאלה:

האם אפשר לפרט בבקשה ההלכה שלא להקיף פאת הראש וכן להוסיף מנהגי חב"ד אם ישנם? (אינני שואל כלל וכלל בקשר לתגלחת הראשונה). האם יש הפרש בין לפני ואחרי שיש זקן? האם יש אורך מינימלי לפאות? האם יש מספר שערות מינימלי? מה הגובה? מה הרוחב? האם מתיחסים לאורך שאר שערות הראש וצריכים להיות ניכרים או שההיכר הוא לא הנקודה במצוה הזאת? האם יש ענין לא להניחם מאחורי האוזן?

תשובה:

שטח שיער הפיאות הוא – למעלה: מכנגד השיער שעל המצח[1], ועד החלק העליון של האוזן[2]. למטה: מפשט לשון השו"ע[3] משמע עד סוף האוזן, אבל המקובלים[4] והאחרונים כתבו עד אמצע גובה האוזן, יש שפירשו עד סוף הנקב[5] ויש שפירשו עד המקום שגדל שער-פיאות גם אצל נשים וילדים שאין להם זקן (וכן משמע משו"ת צמח צדק)[6].


גודל השיער המינימלי: כדי לכוף ראש השיער לעיקרו[7], יש אומרים שהוא כ-3 מ"מ[8], ויש אומרים כ-5 מ"מ[9].


מעיקר הדין די בשיעור המינימלי הנ"ל, גם אם הוא שווה לאורך שערות הראש. ויש שכתבו שמשום נוי מצוה עדיף שיהיו שערות הפיאות ניכרים יותר לעומת שערות הראש[10].


לענין אורך הפיאות – קודם שגדלו שערות הזקן ניתן, אם רוצים, להאריך אותם יותר מהשיעור הנ"ל. אך לאחר שגדלו שערות הזקן מנהג חב"ד לקצרם באופן שלא יתערבו שערות הפיאות בשערות הזקן[11].


יש שכתבו שיש ענין לא להצניע הפיאות מאחורי האזניים[12], ויש שנימקו כי נראה כאילו מתבייש בפיאות שהם לנו אות וסימן[13].


מקורות:

[1] שו"ע יו"ד סי' קפא ס"ט. דרכי תשובה שם ס"ק יג.


[2] דרכי תשובה שם.


[3] שם: "עד למטה מן האוזן מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם".


[4] בשער הכוונות ענין ויעבור דרוש ג תיקון הא' כתב שהזקן מתחיל "כנגד שני אזנים". מבואר שהפיאות מסתיימות כבר באמצע גובה האוזן. וכן כתב בשו"ת הרדב"ז ח"א סי' תשיא שהפיאות מסתיימות "כנגד האזן ממש".


[5] שו"ת ארץ צבי ח"א סי' ג אות ה: "דשיעור פאת הראש אינו נמשך רק עד למטה קצת מאמצע האוזן ולא יותר". שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' קפג אות ב: "נראה דהחומרא היא רק עד עור הרך של האוזן". אומץ יוסף חלק שלישי דיני פאות: "נהגתי השיעור עד נקב האוזן".


[6]  ב"ח יו"ד סי' קפא: "הקטן שאין לו שער זקן צדעיו מלאים שער הראש". מדבריו משמע שכל מה שאין לקטן הוא שער הזקן ואינו חלק מן הפיאות. וכן משמע משו"ת צמח צדק יו"ד סי' צג אות י, שם דן אם יש בגילוח פיאות הראש משום 'לא ילבש גבר שמלת אשה', וכתב: "גלוח פאות הראש אינו נוי אשה, דהאשה יש לה פאות הראש, ולולי איסור שער באשה ערוה אדרבה נוי שלה להראות שער הצדעים שלה שהן הפאות, דהשיער באותו מקום זהו מנוי האשה אלא דאסור משום שער באשה ערוה". משמע מדבריו שמקום הפיאות הוא אותו מקום שגדל בו שיער גם אצל נשים, ולכן אין בגילוח הפיאות משום לא ילבש גבר שמלת אשה כי אין הנשים מגלחות שיער זה לנוי אלא משום צניעות בלבד. וכן כתבו בספר מגד גבעות עולם ח"א עמ' צד בשם הגר"מ פיינשטיין, שגם המחבר בשלחן ערוך מסכים ששיעור הפיאות הוא עד היכן שצומחות שערות הפיאות אצל קטנים, ומה שכתב שצריך להשאיר פאה עד סיום האוזן היינו "רק אם גדל לו שיער שם בהיותו קטן, אבל אם בהיותו קטן גדל לו שיער רק עד למעלה מן העצם – זה עצמו סוף פיאות הראש, ומה שגדל אח"כ לאחר בר מצוה, זה כבר 'זקן' ולא נכלל בכלל 'פיאות הראש'. והביא ראיה ממסכת נגעים".


[7] שו"ת תרה לשמה סי' שפט.


[8] ספר קדושת ישראל, מחפוד, פ"ד ה"ח.


[9] ספר לשכנו תדרשו ח"א עמ' שא.


[10] שו"ת תורה לשמה שם.


[11] שלחן מנחם ח"ד יו"ד א סי' לה.


[12] דרכי חיים ושלום סי' תתפ. שלחן מנחם ח"ד יו"ד א סי' לה.


[13] ספר עמודי ארזים להריא"ז מרגליות דף נ, א.