ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

העמל התועלתי

מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם בְּכָל עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ 🔹 שיעור בספר קוהלת פרק א פסוקים א-ג 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

אנחנו בקוהלת לפי הסדר פרק ב' פסוק יז יש לנו פסוק שהוא הוא ממש טעון הסברה שלמה המלך אומר ושנאתי את החיים למה

כי רע עליי המעשה

שנעשה תחת השמש כי הכל אבל הוא ריאות רוח

אם נתבונן שנייה בפסוק ושנאתי את החיים משמעות הדבר זה שאת החיים אני אוהב אני לא שונא אבל יש איזה שהיא סיבה שגורמת לי מדוע אני שונא אותם

שנאתי את החיים כי

למה הוא צריך לומר מיד סיבה הסבר כי מפני שזה לא הגיוני להגיד סנטי את החיים

יש משהו צדדי בתוך החיים בהנהגה של החיים רע בעיניי המעשה רע עלי המעשה שנעשה תחת השמש

כי הכול אבל הוא רואות רוח בגלל שרע עלי היה מעשה לכן שנאתי את החיים

משפט הזה שנאתי את החיים הוא משפט מאוד מאוד מצמרר הוא מעורר שאלות

אנחנו יודעים שככל שהשאלה היא טובה יותר אז הקדימו אותה כבר בעבר שאלות טובות שאלו כבר הקדמונים לא אנחנו נולדנו והתעוררנו לשאול אותם

אז כבר המדרש

לפני מאות שנים התעורר לענות על השאלה הזאת

וכדרכו של המדרש וכדרכם של הגמרא הרבה פעמים הם לא עונים את התשובה אחרי שהם שואלים שאלה אין להם אומרים מיד את התשובה

כאילו השאלה היא שאלה סמויה שאתה צריך לעלות עליה ולפצח אותה בכוחות עצמך

אז המדרש פותח בסיפור

בגלל שהמזג אוויר וגם בגלל

הנושא הקשה ושנץ לי את החיים אני אצטרך להיעזר בכמה וכמה משלים בשיעור הזה המדרש בקוהלת

מספר מעשה שהיה

היה קיסר רומי בשם הדרינוס הדיאנוס קיסר היה איש

רע בעצם

איש מושחת

הוא התעלל הרבה בעם ישראל והשקיע הרבה הרבה מחשבה איך לעשות תרגילים סטטיסטיים

ובגלל זה הוא זכה לתואר כי שחקו עצמותיו כל מקום שבמדרש מזכירים את שמו אז מוסיפים לו את התואר הזה ושחקו עצמותיו יש תואר עליו השלום יש תואר שיש חכו עצמותיו כל אחד לפי עניינו לפי מעשיו הדיין אז קיסר הציק והיק לעם בצורה יוצאת דופן

הוא הביא את אחד האנשים

הפשוטים בעם לעשות מעשה

אם אנחנו חשבנו שרק היום יש אנשים כאלה כבר בעבר היו אותו אדם כתב לו מכתב

והתוכן של המכתב היה כך

האם אתה שונא

את אלה שנימולים

לא יכול להיות שהרי גם האישמעלים נימולים ואתה לא עושה להם כלום אתה לא מצער אותם ולא מעיק עליהם

האם אתה שונא את אלה ששומרים שבת

לא יכול להיות שאתה שונא אותם שכן גם הכותים קוטעים זה היה

מגזר מסוים שנכנס בעם ישראל מהגויים

הם היו שומרים מצוות מסוימות אחת המצוות שהם שמרו זה מצוות השבת האם אתה שונא את אלה ששומרים שבת לא יכול להיות שהרי את הכותים אתה לא שונא אלא מה אתה שונא רק אותנו היהודים

אז אני מאחל לך שאלוקיהם של ישראל ייפרע ממך

איך אומרים ברכה משולשת

והדיאנוס קיבל את המכתב הזה הוא הסמיק מכעס ומבושה

והוא עשה את הטקטיקה של כל הרשעים והשקרנים הוא פרסם קרוז בכל המדינה

שמי שכתב את המכתב הזה אני מאוד מאושר ממנו ומאוד מחזיק ממנו

שיבוא

ואני אתן לו פרס

ואותו יהודי שהיה קשה יום מיד בא לקבל פרס

הוא כנראה לא כל כך ידע את העוצמה של הרשעות של הדיאנוס הדיס אמר לו או בסדר זה אתה חיילים תורידו לו את הראש

לכו לערוף לו את הראש אבל הוא רצה לדבר איתו עוד כמה מילים להנות מההתעללות המילולית הוא שואל את אותו אדם תגיד לי אתה לא חשבת שאני אפרע ממך לא חשבת שאני אתנקם ממך בך

אמר לו אותו אדם כבוד הקיסר ידעתי גם ידעתי אלא שהדת היהודית אוסרת לאדם לשלוח יד בנפשו

וחיי מאוד קשים

יש לי כמה סיבות 3 סיבות

מדוע לא לחיות אחת הבטן המקרקרת שלי

השניה של אשתי

והשלישית של ילדיי

וכיוון שאני לא מסוגל לשאת את כאבי ואת כאבם אני רוצה למות לא יכולתי לעשות את זה בכוח עצמי כי אני שמח על החלטתך הנבונה בעקבות המכתב שאני שלחתי

אז אתה יאנוס ראה שמע את המילים הללו וכיוון שהוא היה אכזרי איך אומרים מכל צד הוא פינה והוא ראה מה שאומרים ניכרים דברי אמת

אותו יהודי היה שחקן טוב

אז הוא קלעת שבאמת האדם הזה סובל

הוא אמר למה אני אהרוג אותו ואני אתן לו את אושר החיים שלו

אתה נראה לי יותר מדי סובל אז תמשיך הלאה לחיות

הגמרא כבר אומרת מסכת סנהדרין שאדם שנכנס לביתו והילדים שלו מוטלים ברעב דומה כמי שנשכון נחש הדיין נוסלא למד גמרא אבל הוא לא ידע את זה מהטבע שכשיש לידם קושי גדול בפרנסה הוא מסוגל לאבד את עצמו

אז הוא אומר אני דווקא אצהיר אותו אני דווקא אקשה עליו אני דווקא אעשה לו ההפך ממה שהוא רוצה

ואז אותו אדם נשאר בחיים והוא קרא על עצמו את הפסוק איזה פסוק ושנאתי את החיים מה הוא התכוון להגיד

שמתוך וזה נקודת מוצא שאיתה אנחנו נתקדם כל השיעור מתוך זה שאני שנאתי את החיים קיבלתי את החיים

איך הוא זכה לחיים מתוך זה שהוא הראה ליד ריאנוס אני לא רוצה לחיות מי עוד היה דומה לזה דומה קצת סיפור דומה בתנך

דוד המלך

כאשר הוא הולך לטייל ומגיע עד עיש מלך גת והאכיש היה מהמשפחה של גוליית

ובאו אנשים בלשים ואמרו לאכיש דוד מסתובב פה זה שהרג את גוליית אהוב ליבך

ואז אחיש תופס את דוד רוצה לתפוס את דוד קולט שאנשים מבלשים אחריו ורוצים להרוג אותו אז הוא עושה את עצמו שותה משוגע

וכותב על הקירות של ארמון המלוכה

שאחי יש מלך גת חייב לו והאחיש באותו זמן קיבל על הזקן ואכיש באותו זמן היו לו היו לו שותים אצלו בבית וגרמו לו עוגמת נפש אז הוא אמר חסר משוגעים אנוכי משוגעים בחוץ משוגעים בפנים ודוד המלך ניצל ממנו הוא שלח אותו מה זה לא יכול להיות שזה מלך ישראל

אז אתה רואה דוד המלך ניצל בזכות השיגעון אותו יהודי שאנחנו מספרים עליו ניצל מהדריין

קשה בזכות ושנאתי את החיים בזכות זה שהוא לא הוא אמר הוא לא רוצה לחיות אז הוא זכה לחיות אז הנושא הזה בעצם יש לנו מענה בכמה מילות מפתח ושנאתי את החיים

מדוע זה משפט רוצה הסברה אבל קודם כל מה הנוסחה

שנאתי את החיים מדוע מפני שמי ששונא את החיים זוכה לחיים

כן כי זה מה שענה המדרש על השאלה איך יכול להיות ששלמה שונא את החיים

כאילו דבר כזה עונה המדרש בכל הסיפור המעשייה הזאתי שהנה לך היה אדם שרק בזכות זה שהוא שנא את החיים הוא זכה לחיים לזה התכוון שלמה ומה שאנחנו רוצים לעשות עכשיו בשיעור זה לנסות להבין איך זה על ידי זה שאנחנו שונאים את החיים אנחנו מגיעים לחיים

אבל לא כתוב שהוא שונא אותו זה לא נוח אתה יושב באוטובוס והכיסא ככה זה ולא כל כך נוח או בטיסה לא נוח לי אני לא יכול להגיד שזה כמו בבית אבל אתה שונא את זה

לשנוא את החיים זה דרגה זה עוצמה לא נורמלית אני רק רוצה רק נתתי את מילת המפתח את הצופן הצופן הוא מה שאומר המדרש ששלמה המלך שנא את החיים ומדגיש מפני שמי ששונא את החיים בא לחיים אז אני הולך עכשיו

להסביר מה זה מה המשמעות של זה כי טוב אז הבטחתי סיפורים משל מעשה שאם לא היה היה היה יכול להיות

הרבה פעמים בחזל יש מה שנקרא משלי שועלים השועל כפיקח שבחיות נותנים ממנו הרבה פעמים משלים אנחנו נשתמש במשל

שמופיע באגדות תימן

הלך על

השואלים מעשה בשועל

שנכנס אל העיר העיר הייתה

עם חומת יריחו הוא הצליח לחדור פנימה והוא מחפש טרף הטרף היה תרנגולות שהוא מחפש לאכול

אבל הבעלים ידעו טוב מאוד שהשועל שהשועלים אורבים לעופות אז בלילה היו מכניסים אותם ללול וסוגרים את הדלת והשועל שלנו הולך מסכן מחצר לחצר מחפש איזשהו תרנגול טועה שנשאר מחוץ ללול והוא לא מוצא

ככה עד הבוקר בבוקר הוא ידע שאם האנשים יראו אותו יחבטו בו אז הוא עושה אחורה פנה קדימה צעד ויוצא מהעיר פונה לשמיים אומר ריבונו של עולם כשם שבראת אותי תזמן לי את פרנסתי גם כן

עד שהוא מסיים את התפילה שלו הוא רואה אדם שיוצא מהעיר וחבילה של עופות על כתפיו קשורים והוא הולך

לעיר הסמוכה למכור אותם

אז השועל החליט לעשות עורמה כזו

הוא רץ קדימה בסתר נשכב על הארץ כאילו הוא מת

האדם הגיע עד לשואה להסתכל נעצר רגע הוא רואה שועל בגודל טבעי מת

נמשיך הלאה אחרי שאותו אדם פסק כמה פציעות קדימה והתרחק השואה להתעורר הלך בדרך חתחתים אחורנית והגיע כמה מטרים לפני האדם ושוב נשכב על הארץ ועשה את עצמו מת האדם מתקדם רואה עוד שואה לאחד מת הוא אומר מעניין שועל השני המת שאני רואה היום

בסדר והוא ממשיך הלאה ואז אחרי שהוא מתקדם עוד פעם משהו על רץ רץ רץ שוכב מת+ פעם מגיע ככה הוא עשה 5 פעמים

באיזשהו שלב אותו אדם תופס את הראש שלו ושואל את עצמו אני הולך לשוק לעיר הסמוכה בכדי למכור כדי למכור כמה עופות אם אני הייתי פושט את ה את האורות של השועלים 5 שועלים ראיתי היום

אם הייתי פושט את האורות שלהם ומוכר אותם הייתי מרוויח הרבה יותר מאשר הכמה עופות שלי

תוך כדי שהוא חושב ככה הוא אומר טוב אז אני אני אחזור חזרה ואני אאסוף את כל 5 השועלים

אבל הוא לא רוצה להפסיד את השועל שלפניו אז הוא תופס אותו ושם אותו תחת העץ בצד הדרך מוריד את חבילת העופות ושם לידו ומכסה אותם כדי שלא שמישהו לא יגנוב את השלל מכסה אותם באיזושהי פיסה של שק ישן והולך לחפש את השועלים הולך והולך והולך אתם יכולים להבין שהוא לא מצא שום דבר

והשואה על חטף את העופות ואכל עד כדי כך שהוא בתוך רואה שהרבה שהרבה זמן עולה

אני לא מוצא את השועלים אז הוא אומר אולי כבר אלה שעברו בדרך הם לקחו אותם אז הוא חוזר חזרה ואז הוא רואה שאין לו לא שועל ולא עופות

ואז הוא תפס את את התרמית שעשה לו השועל עד כאן המשל

המסר

שאפשר להוציא מהמשל הזה הוא קשור קשור אלינו כבני אדם

האם נתקלתם פעם

שלמה המלך אומר טוב ללכת לבית העוול ולבית המשתה

ישבתם פעם לא על אף אחד אבל זה איך אומרים כי זה כל האדם וזה קורה יושבים בבית האבל ושומעים איזה בן אדם היה איזה איש איזה אישה כל

ומספרים סיפורים ומראים תמונות וממש

אתה עומד בצד ושואל אתה נניח התלוה רק למישהו שבא לנחם עכשיו איך אני לא הכרתי את האדם הזה כזה אדם טוב איזה

אוצרות של מידות טובות היו לו איזה אהבת האדם הייתה לו איזה

פירגון לזולת וכדומה אתה ממש עומד ותמה לא יצא לכם פעם כשתירו איזה שהיא דמות

שהסתלקה לבית עולמה

או בעל פה או בכתב שראיתם ושאלתם את עצמכם למה האנשים הטובים האלה נמצאים רק אחרי שהם מתו למה אנחנו לא זוכים להכיר אותם כשהם בחיים

אני נתקלתי הרבה פעמים בשאלה הזאת וזה הפריע לי אני הגעתי למסקנה

שכולנו ברוך השם כולנו אלה פה חיים כולנו אנשים טובים ויש לנו הרבה מאוד אוצרות של דברים חיוביים שהיינו יכולים

להקרין לעולם והעולם היה יכול ללמוד מאיתנו ואנחנו היינו יכולים ללמוד ממנו וכולו

מה הבעיה

הבעיה היא שכל זמן שהאדם חי

הוא סליחה שאני אומר את זה אבל הוא כאילו גורם תחרותי לכל אלה שחיים הם מרגישים כאילו בא לאכול להם משהו כאילו עצם הנוכחות שלו החמצן שהוא נושם

לוקח גם ממני משהו אוכל גם ממני משהו הוא מזיק לי באיזה שהוא מקום ולכן בלי שנשים לב אנחנו לא רואים כל כך את הצדדים היפים של האדם או מתעלמים מהם במזיד

ומעדיפים להתמקד בלא טוב שלו או פשוט לא לראות אותו

אבל אחרי שאדם מסתלק לבית עולמו אז הוא כבר לא גורם תחרותי כבר הוא לא לוקח לי את האוויר וגם את הפרנסה הוא לא יכול לקחת לי מה שלא יהיה להזיק לי הוא כבר לא יכול אז אין לי שום בעיה לעמוד על הקתדרה ולהספיד אותו ולהגיד עליו מה שרק אפשר

עם לי הוא לא מזיק אין לי שום בעיה עם זה ועל זה אמרו הדרשנים מדוע נסכה פרשת אחרי מות לפרשת קדושים לפרשת אמור לפרשת קדושים לומר לך שאחרי מות קדושים אמור אחרי שאדם מת אז הופך להיות קדוש

אומרים עליו תשבחות יכולים

להגיד ולפרגן וכולו אבל לא לפני זה

אז לכאורה אם כך הם פני הדברים אם האדם רוצה זה קשור לשיעור הקודם אם האדם רוצה

שיהיה לו טוב ושלא יזיקו לו ושלא יחפשו אותו ושפרגנו לו אז מה הוא צריך

הוא צריך למות ואני אומר לא למות במובן הפיזי אבל הוא צריך למות

בלשון של השיעור הקודם קראנו לזה בהמשך לגמרא במסכת תמיד שהגמרא שואלת מה יעשה אדם ויחיהם ימית עצמו ככה אומרת הגמרא זה הכוונה אם אדם רוצה שאנשים כמו שאומרים יפרגנו לא אז הוא ימיט את עצמו אז יפרגנו לו יקבלו אותו כמו שהוא

הנקודה הזאתי היא מאוד מעניינת משום שברגע שיש אדם שממית את עצמו זאת אומרת מיט את עצמו במובן הרוחני של העניין והוא כמו חדל אונים והוא מסתכל עליך בעיניים קלות שהוא צריך בסך הכל עזרה וסיוע אז אתה מתמלא עליו רחמים ואתה אפילו עוזר לו ומשקיע בו

וכולו

לא שימות בפועל ממש ויסלח אותו בבית הקברות ומתכוון ברגע שהוא ברגע שהוא קצת קצת יוצר ואקום כזה שאני חדל אישים אני קשה לי אני מסכן תולה על עצמו תעודת מסכן כאילו אני מדבר אפילו בפן הפסיכולוגי עכשיו שכאשר האדם ממעיט את עצמו משפיל את עצמו אז הגורם שאנשים לא יראו בו גורם תחרותי

אנחנו עומדים עכשיו לקראת בחירות אני לא מדבר על הבחירות אבל

רק רוצה להזכיר שאצל הרבי היה כלל שהוא אמר שחסידות חבד היא לא מפלגתית

הוא לא רוצה אותה כמפלגתי אז חשבתי פעם יש איזה כל מיני 70 פנים לתורה אם הוא אמר דבר כנראה שיש לו כמה וכמה הסברים אבל בשכל הקטן שלי אולי אפשר להבין את זה גם כן ברגע שאתה שייך למפלגה מסויימת אז כל העיניים עליך אבל כיוון שאתה לא שייך לאף אחד וכולם מחפשים אותך וכולם תורמים לך וכולם

בוא תבוא אלינו תבוא אלינו תבוא אלינו אז יכול להיות שאתה מרוויח עוד יותר

זאת אומרת הימית את עצמו זה כאילו אני לא בא ואומר אני כזה וכזה אני מצביע זה וזה אני יש לי מפלגה כזו וכזו יש לי כך וכך קולות זה המספר שלי זה הדרגה שלי אז יש כל מיני שאודשים עליך עיניים אומרים אולי אתה תבוא אלינו אולי אתה תבוא אני לא מפלגתי אני לא מחוייב לאף אחד אז כולם מחויבים לי בלי לשים לב לא משנה מבחינה מעשית זה נכון אבל כדוגמה אני מביא את זה

זה שייך כל זה הבאתי בהתאם למשל

מה עשה השועל הוא חיפש כל הלילה תרנגולות

כל הלילה הוא ניסה להשיג את הטרף שלו באופן של אור ישר זה נקרא בקבלה מה שנקרא צורה קונבנציונלית אני מחפש עופות אני לא רוצה לאכול עופות אני לא הוא לא מצא אפילו אף אחד לרפואה

הוא התחיל להתנהג באופן של אור חוזר הוא המית את עצמו לא עם הפנים קדימה עם הפנים אחורה מה אתם אומרים שאתם לא נותנים לי עוף אני אני רוצה לחיות אני שועל השם ברא אותי לאכול עופות בשביל זה באתי פה לעולם זה התפקיד שלי העופות צריכים לחיות אבל אני צריך לאכול אותן ככה הוא ראה את החיים בבקשה על כל זמן שאתה תצעק עם שלט אני שועל ואני רוצה לאכול עופות

אז כולם יהיו נגדך והמכל לרדוף אחריך אתה כל הכבוד

הזמן תברח מעיר לעיר ותישאר עם בטן מקרקרת אז שתחליט אני לא שועל אני מת אני לא שועל עוד פעם+ פעם+ פעם כל העופות יבואו אליך כמו שאומרים לתוך הפה יבואו אליך לא בגלל שמישהו תכנן את זה אלא בגלל שאתה כאילו זה במשל אתה את עצמך הורדת

אתה לא ביטית את האני שלך ומה שאתה רוצה אז הדבר בא אליך באופן

באופן ללא ללא מאמצים יתרים

הייתי אומר שההנהגה הזאתי ההנהגה הזאתי של החיים שהם לא רואים את האדם עד שהוא מת זה ההנהגה של הדיין עוסקיסר שהתחלנו איתו את השיעור הדייןוס לא יכול לראות בן אדם חצוף אדם שיש לו את האני או שמבטא את האני שלו אבל ברגע שהוא רואה שהאדם הזה שמבטא את האני שלו הוא בסך הכל חתיכת מסכן אחד גדול

אז אז הוא מוכן

הוא מוכן לפרגן לו את החיים כשהוא רואה שהאדם הזה הוא איש מסכן הוא נותן לו את החיים הוא

מוכן לוותר לו מוכן לוותר לו על העונש שהוא רצה להעניק לו

הנקודה הזאתי

צריכה לעורר בנו את התימהון

האם אנחנו הנשים מתוקנים

אם כך הם פני החברה אם כך הם פני החיים כך צורת ההסתכלות האם אנחנו בעצם חיים בצורה נכונה האם אנחנו מתחילים לראות בני אדם רק אחרי שהם מתו האם זה צורת החיים האמיתית

האם זה צורת החיים הבונה הנכונה אני אומר שהדריאנוס התבונן על המצב בצורה של הדינוס

של רשע

אז כשהוא רואה בן אדם מסכן אז הוא מרחם עליו

אבל כל זמן שהוא לא מסכן אז מה הפירוש שהוא בן אדם שמתאים לו לחיות לו אם הוא לא מסכן צריך להרוג אותו צריך להעיק לו זה היה צורת ההסתכלות של של רשע זה צורת הסתכלות של רשע אני רוצה לומר שהרבה פעמים אנחנו בדקות לא רחוקים מזה כשיש בן אדם מסכן חסר חוליות חדל אישים אין לו מעצמו אז הוא מקורב ומסומפט על ידינו ואנחנו מוכנים

איך אומרים לפרגן

אבל כשיש בן אדם שהוא

בסדר אז רק מילים של חיצים ורק

יצות ורק נגד ורק זה לכאורה הנהגה לא מתוקנת

מספרים פעם על מספרים מספרים פעם על אדם שבא לרבי הקודם ביחידות

ואותו יהודי היה מאודסה והרבי הקודם שאל אותו מה קורה באודסה מה קורה באודסה

אודסה שקרנים שם שהרבי לא יודע מה עושים שמה בתלמוד תורה איזה רמאויות בית הכנסת עובדים על כולם התחיל לספר את כל המסריח עכשיו בעוד 10 הרבי אמר לו תודה רבה ניתן לו ברכה והוא יצא נכנס עוד אחד אחר גם כן מודד אומר לו מה קורה באודסה אז הוא אומר וואו איזה פעולות טובות יש שמה איזה גופים גופי חסד וארגון וזה וזה

אז הרבי אומר לו תשמע קודם נכנס אחד אחר סיפר לי מילים אחרות על אודסה מה זה שתי אודסות יש אודסה

יש אחת כל אחד משתייך לאיזה שהוא סקטור של אודסה זה רואה רק את הדברים הלא טובים זה רואה רק את הדברים הטובים אני רוצה לומר שבעצם

אנחנו

בוא נגיד את זה בצורה נקייה אני רואה שאתם מקפידים עליי אני לא מתכוון שאני באודסה אחת ואתם באודסה שניה אני מתכוון להגיד שיש

יותר מידי תשומת לב ופירגון לאדם שהוא לא חי בוא נגיד את זה בצורה הזו אנחנו פתאום רואים את כל הדברים שלו פתאום כל היריבים תראו בפוליטיקה אני יכולתי לתת לכם המון דוגמאות רק שאני לא רוצה לדבר על זה אבל אדם שנפטר עד אתמול זה היה שונא הכי גדול שלו שדיבר עליו רק רצה לחנוק אותו בידיים

עכשיו הוא מת היה אדם גדול היה איש של חזון איש של מה

מי אתה טק טק טק טק ברדיו יגיד עליו שווקים וזה תחשוב רגע על הצד השני אבל היו לו תכונות גם טובות כשהוא היה לא חוץ מאיתנו כשהוא היה איתנו היו לו תכונות טובות למה ראית רק את התכונות הלא טובות ואמרת אחת דתו לעמית

אחת דתו לעמית זה בעל נפש זה היה התנועה ששידרת לא אתה אני אומר אותו 11 אז מה מה מדוע זה ככה היה הראיה בו גם תכונות יפות ואולי אפילו יפות מאוד

אלא מה היה קשה לך לבטות את זה היה לך קשה לך לחשוב על זה למה גורם תחרותי זה הכול

אני רוצה לומר איך שלא יהיה איך שלא יהיה גם לפי גם לפי הפרשנות הזאתי איך שלא תגיד את זה ואיך שלא תסביר את זה בסופו של דבר גם אצל שני האומנים היה היית צריך לראות את הצד היפה של האדם ולא לראות את הצד המכוער שלו בלבד

זה לא הגיוני לראות רק את הצד המכוער על כל פנים

שלמה המלך אומר ושנאתי את החיים לפי הפרשנות של המשל עם השועל שמשחק אותם מת ומרוויח שלמה המלך שונא את המצב הזה

הוא שונא את החיים שהחליטו שאת הטוב ואת היפה ואת ההרמוניה שישנה כאן בחיים לא רואים ורואים רק כאשר העסק מסתיים

רק כאשר האדם מת אז רואים הסתכל עוד פעם על הפסוק ותשנאתי את החיים כי כי למה למה אני שונא את החיים החיים זה דבר יפה למה אני שונא אותם כי רע עליי המעשה אשר נעשה תחת השמש שמה שמה עושים תחת השמש הכל אבל ורעות רוח אתה בא למישהו אומר לו אבל תשמע הוא לא כזה גרוע כמו שאתה עושה אומר לא זה שטויות זה הכל הוא עושה בשביל בקיצור אתה לא משאיר אבן על אבן מהאישיות שלו

רק בגלל שהוא חי רק בגלל אומר שלמה חיים כאלה צורה כזו של הסת של הסתכלות על הזולת ושנאתי אני לא יכול לסבול את זה נראה לי לא הגיוני לא ריאלי לא צודק לא הגון זה לא מביא לבניין העולם אלא לחורבנות ושנאתי את החיים כי רע עליי

המעשה שנעשה תחת השמש שמה שמבטלים את הכל

שהכל זה אבל ורואות רוח

אבל אני רוצה לומר לך שיש% מאוד מהמחקרים שעשו על מתאבדים שהם מרגישים שלא מצאו את עצמם כמו שאומרים לא מצאו את עצמם לא הגיעו לכבוד הראוי אז הם באים ואומרים תשמע אני אמות ואז אתם תבקו עליי ואז תדברו עליי מה זה מה זה מה זה מה זה התנועה הזאת

נכון שיש פה חוסר בריאות נפשית אבל מה שמשוגע אחד אומר

זה מה שכולם

חושבים זאת אומרת זה שבגדול אנחנו לא רואים את הזולת לא מפרגנים לזולת לא מתייחסים לזולת כל זמן שהוא חי מצליח בשבילי חי זה לא חי רק במובן החיים שהנשמה בא פה זה יכול להיות כל הזמן שהוא עכשיו אתם יכולים לקחת איזה שהוא אדם שהתפטר מהחיים הפוליטיים איך שאומרים את זה אז אנחנו חזק כדאי לך אין עליו אין עליו הוא באמת הוא

רמטכל כמוהו אין הוא יש לו תותח אבל קודם מחש אהבת עליו

דיברת עליו רק רע ורק שלילה ורק ורק למה כי הוא היה בתוך העסק אבל היו לו את התכונות היפות האלה גם קודם וזה לא הוגן וזה מה שמציק לשלמה המלך הוא שונא חיים שעניינם לכבד את המוות

אני רוצה חיים שמכבדים חיים שמוקירים חיים חיים שרואים יופי

והרמוניה באלה שחיים לא באלה שמתים בלבד

יש הלכה ברמבם

הרמבם כותב שהאדם זה דרך אגב דבר שהתימנים התחלנו איתם התימנים מקפידים עליו לפי ערך אומר לא יבקר האדם לא יפנה האדם לבקר בבית הקברות

לא יפנה האדם לבקר בבית הקברות מה יש לך לחפש

לא לא התפנה כמו שאומרים שלא יהיה לך זמן לשם כמו שאומרים יש לא מדבר על אדם שיש לו שנה יש לו זה לא מדבר על זה אבל יש אנשים שהולכים לדעת

הרמבם לא יכנס לסוגיה הזאת אבל לדעת הרמבם אל תלך שם אין לך מה לחפש שמה תחפש בחיים אל תחפש באמת אל תחפש במתים מה מה מה מבחינה מוסרית מה עומד מאחורי זה

שהרמבם רצה להגיד לך שאתה צריך להשקיע את מירב המיטב הכוחות שלך וצורת החשיבה של לא לך לחפש על

באלגייה של החיים של פעם וכמה היה טוב וכמה הם היו גדולים הנה זה והנה זה ואתה תחפש את הטוב הזה באנשים של חיים ואז תבנה את העולם מה שאני כאן כשאתה מחפש את זה באלה שמתו אתה לא בונה כלום אתה רק קורס

וכמו שאמרתי קודם זה לא רק במובן של חיים ומתים בצורה טוטאלית יש דבר עדין יותר

יש לפעמים שאנחנו מסוגלים לתפוס איזה אדם ולפרגן לו הרבה דווקא כן דווקא כן לפרגן למה כי הוא חדל אישי בגלל שהוא כזה הוא כלומניק כזה אז לא אכפת לנו לתת לו בסדר יש רחמים על אדם מסכן אני רוצה לבטות משהו אחר יש לפעמים

שבוא נגיד ככה אדם שהוא איש דומיננטי מלא מלא עוצמה מלא זה אני נתקלתי בהרבה דוגמאות כאלה

הוא לוקח לעצמו עוזר

שהעוזר הזה הוא כלומניק בריבוע

מה הפירוש הוא לוקח לעצמו איזה מזכיר או איזה איש מנהל לו כאילו את היום והבן אדם הזה לא יודע מהחיים שלו כלום לא מתאים כלום לעשות למה הוא לוקח אותו כי הוא מקשיב לו ואומר לו כן על כל דבר

מה פירוש

הבן אדם הראשון זאת אומרת הבוס הוא מאוד דומיננט והוא מאוד איש שמקרין וזה הוא לא מסוגל שבחמישים ממש לא יהיה עוד מישהו שהוא קצת מחזיק מעצמו שיכול להגיד לו איזה דעה הוא צריך רק אחד שיקשיב כל הזמן אז הוא מפרגן לו ומפנק אותו ובסדר ופה ופה לשם ומתייעץ איתו אפילו

למה מתייצו כי הוא אדם חכם למה הוא נעשה חכם כי הוא כלום כי הוא חדל אישים כי הוא לא נלחם איתי זה מאוד עצוב אני ראיתי את זה יותר מידי יותר מידי פעמים אני רואה שזה קיים יותר מידי אתה רואה הרבה מאוד פעמים שהבוס מקדם מישהו מסוים או מישהי מסוימת לא בגלל שיש משהו בא אין בה כלום אז הוא קסם אישי

הקסם אישי זה לא יודע אני קורא לזה חנופה החנופה

הוא אדם חדל אישי אין לו אין לו אישיות מעצמו אז זה אז זה לא רק שהוא לא מאיים הוא מתמזג איתו הוא ככה הוא שוחה איתו בפנים אבל משום מה מכל האנשים המוצלחים שמסביב לא בחרו אלא את זה

זה אומר דרשני בדרך כלל הכוחניות

לא מובילה את האדם למקום של ידו יעמוד בן אדם עם כוח בדרך כלל הם מרגישים אחד את השני

באנרגיות

כן לא זה זה זה חנופה אני רק אמרתי אותו במילים אחרות זה חנופה יש אנשים שמכיוון שהם חלשים הם משתמשים בכוח הזה אין להם משהו אחר אין להם מה למכור אין להם אישיות אז האישיות שלהם זה שהם זה חוזר על עצמו בהמון המון המון וריאציות בכל

בכל רמות העבודה והתעסוקה זה קיים בכל המקומות אתה יכול לראות

אדם שקידמו אותו לתפקיד רוחני מאוד גדול שהסיבה היחידה שהוא נבחר בגלל שהוא כלומניק הוא פשוט לא יפריע הוא לא הוא לא יבלבל את המוח זה הכל

מה המסר המסר הוא כזה

עוד פעם משל עם שועל

מספרים שהשועל היה ביער

וככה התחמם ככה על העסק בקרח היער פתאום הוא שומע רעש ציידים באים אז הוא אומר לעצמו אני אברח

חבל בשביל מה אני אברח אני אתעמת אני ארוץ ארוץ ירוץ בשביל מה חבל אני מספיק פיקח להינצל

גם בלי גם בלי לברוח עשה את עצמו מת ואז הגיעו הציידים והם רואים אותו לפניהם

השועל מת מה אנחנו צריכים אנחנו רוצים להרוג פתאום אחד מהם אומר

הזנב שלו

אני הייתי רוצה לתלות אותו ככה בסלון אצלי בבית

הזופה עם סכין חתך לו את הזנב

השבוע ככה רק לא להוציא הגה מהפה שלא ישימו לב שאני חי אז עדיף להפסיד את הזנב אבל אבל והיו חיי חיי לי לשלל

טוב הם כבר מתקדמים פתאום אחד אומר

שמעתי פעם סגולה שמי ששם תחת

תחת הכרית שן של שועל אז הוא נרדם טוב בלילה אז אני הייתי רוצה להביא מזכרת הביתה שם של שועל פותח לו את הפה והשועל אומר נשתוק אני אשתוק אני אשתוק לפחות נפשית יהיה לי לש עליו בלי זנב בלי שם לא נורא הבאה השלישי ואמר אני הייתי רוצה את הפרווה של השועל

אז השועל הבין שאם פה כבר אין לו הוא קצת תפס את הידיים את הרגליים שלו וברח כל עוד נפשו אם הפה הפצוע ועם הזנב החטוב

ברח כל נפשו בואו כדי להציל את עצמו

כשהאדם מת כאילו אדם חנפן שהאדם מוריד את עצמו והאנשים מוכרים לו טובה

זה זה הרבה פעמים נובע מהצד שלהם אני רוצה להגיד זה הרבה פעמים נובע ממה הם רוצים את הזנב שלו הם רוצים את השם שלו הם רוצים להרוויח משהו הם לא חושבים עליו הם לא חושבים לתועלתו הם חושבים על התועלת של עצמם+ פעם אני חוזר זה מה שהפריע לשלמה

לשלמה הפריע חוסר ההגינות שקיימת בעולם בין החיים

שהם מסוגלים לקחת בן אדם

ולהשתמש בחדלות אונים שלו בשביל לקדם את העוצמות שיש להם בשביל להרגיז שהם שליטים על מישהו אז הם בוחרים איזה שהוא אדם יענה אמן עיוור על כל מה שהם אומרים כדי שהם ירגישו יותר חזקים ויותר טובים

טוב אז שאלת השאלות היא איך אנחנו משתחררים אני רוצה להתייחס קצת לנושא של של התיקון של העניין

הנושא של התיקון

תיקון זאת אומרת מה ששלמה כואב כאן איך אנחנו מתקנים את זה

היה מעשה שהרבי באחת ההתוואדיות סיפר אותו וגם הפיק ממנו הוראה בעבודת השם

מעשה היה עם תלמיד חסיד

שלרבי עצמך צדק

נכדו של בעל התניה

שנכנס אצל רבו ביחידות

ואמר לי

אני לא יודע למה אבל כולם נגדי

מבית הכנסת כולם דורכים עליי

מה שאני אומר לא שומעים לי אם אני מעלה רעיון כולם שוללים אותו

הרבי את המצדק אמר

מה אנחנו היינו אומרים היינו שמים כזה דבר באמת לא יפה לא יפה למה למה לשלול בן אדם צריכים לתקן את זה לא יפה אבא תנסה לק רע הוא ראה ברוח קוצ'רו שזה לא כך הדברים הוא אמר לאותו אדם

אתה מתפשט בבית הכנסת כל מקום שמישהו רוצה לדרוך אתה כבר שם

מה שאתה צריך לעשות זה לכווץ קצת את עצמך אז אף אחד לא ידרוך עליך אף אחד לא ידרוך עלייך

בעולם של הספירות ושל

הקבלה זה ההבדל שבין עולם התיקון לעולם התוהו

עולם התוהו הספירות שהיו שם הם היו נקודות נקודות נקודות זה תחת זה זה תחת זה פירוש שכל רצתה בלשון של הקבלה

ענה המלוך כל רצתה אני רוצה למלוך אני רוצה לשלוט רק אני ורק הדעה שלי ורק ורק ורק

במין אגרסיביות כזאתי מאוד חזקה

העולם של

העולם של

תיקון הוא נקרא בקבלה סליחה לא אמרתי עולם של הטור נקרא נקודים על שם הנקודות ואילו עולם

התוהו התיקון נקרא עולם הוורודים

מה זה ברודים ורודים זה חברות כאלה שיש על הכבשים או על העיזים שחברברת אחת נכנסת בתוך השניה

וכאילו כאילו יש איחוד בין שתי בחינות ביחד העולם התיקון נקרא ברודים על שם הייחוד הזה שהוא לוקח שתי דברים שהם נגודים ניגודים זה לזה והוא מסוגל לאחד אותם מסוגל להתחבר איתם

אמר הרבי צמח צדק

אמר הרבי הצמח צדק לאותו אדם כתוב בפסוק יעזוב רשע דרכו ואיש אבן מחשבותיו בעברית בלשון הקודש מה זה אבן האיש התקיף והחזק בדעותיו מה שנקרא איש עוצמתי איש אבן זה לא איש רשע זה איש עם עוצמות יעזוב רשע דרכו

זה כולנו מבינים לעזוב את הדרך של את הדרך

לא טובה מה זה איש עוול מחשבותיו שהאיש שאומר אני אומר אני חושב לי נראה התנועה הזו הפנימית לא המילולית הפנימית של האדם

אני

הכתיב החזק הזה צריך לעזוב את זה הוא צריך קצת לשחרר את העניין

עד כאן סיפר הרבי את הסיפור וכאן הוא עבר לביעור של הסיפור מדובר היה בחסיד שהוא היה משכיל בחסידות זאת אומרת הוא היה בעל מדריא

הוא לא עבר עבירה בזה שהוא התפשט בכל בית הכנסת זה לא היה פה איזה דבר שלילי שהוא עשה סך הכל אם זה היה עבירה הוא לא היה חסיד ואם זה היה עבירה הוא לא היה חסיד משכיל בעבודת השם הוא היה אדם עובד השם ואף על פי כן הייתה אצלו בחינה מסויימת שהיא שלילית והרבי הגדיר אותה ככה ברגע שאתה רואה את עצמך חזק מידי

אז יש לך בעיה עם אלוקים לא עם הבריאות כי בכל בן אדם יש אלוקים

אם אתה לא רואה את הבחינה של הזולת לא סופר אותו איך שאומרים היום ברחוב לא מתייחס לחלוטין

אז זה סימן שגם על אלוקים אתה שם פס באיזה שהוא מקום לא רק על האדם כי האדם זה אלוקים בקטן מוצלם אלוקים ברא את האדם אז אמר מה שטען הרבי צמח צדק לאותו חסיד לפי הפרשנות הזאתי תשמע

ירא שמיים הוא מחובר עם האלוקים

כשאתה מחובר עם האלוקים אתה מחובר עם הבריאות

אם אתה לא מחובר עם הבריאות סימן שאתה לא מחובר עם האלוקים למה כיוון שהשורש היסוד של עולם העקודים שזה עולם התיקון זה התחברות של חברבורות אחת בתוך השניה זה התחברות והתמזגות אם יש לך

הבורודים אמרתי אקודים סליחה הוורודים הברודים הקודים בפעם אחרת זה לא שייך לנו היום אנחנו היום בברודים ובנקודים

אם האדם מחובר ללמעלה אז הוא לא נופל אף פעם הוא מחובר אמיתי זאת אומרת מה שנקרא הואדתי אמיתי אדם שהוא דתי אמיתי הוא לא מסוגל אף פעם לנתק

את עצמו מחלק מסוים מהעם או חלק מסוים מהאנשים האחרים כי הוא מחובר עם האלוקים האלוקים נמצא אצל כולם אז איך אני יכול לנתק את עצמי מישהו ממשהו

כאשר הבן אדם הוא לא מחובר עם האלוקים כיוון שאם האלוקים הוא יתנתק אז הוא מסוגל גם כן להתנתק

מהבריות מהאנשים שלא מוצאי חן בעיניו

מהנקודה הזאת היא מאוד מאוד עדינה המר החתם סופר פעם בצורה מאוד

הייתי אומר אגרסיבית אבל זה נכון אומר ככה צדיק קטן אוהב רשעים קטנים

צדיק גדול מסוגל לאהוב אפילו רשעים גדולים מה פירוש צדיק קטן זה הפירוש שהחיבור שלו עם האלוקים

בקטנה

לא חיבור חזק מכיוון שהוא מחובר עם אלוקים חיבור קטן

אז הוא מסוגל לאהוב רק אנשים

שבצבע שלו שמוצאים חן בעיניו אבל הדם שלא מוצא חן בעיניו זאת אומרת רחוק מנותק מצורת החיים שלו מהאמונות שלו

מחוק בעיניו

זה נובע בגלל שהחיבור שלו עם האלוקים הוא חיבור לא מוחלט

ברגע שהאדם מחובר חיבור מוחלט עם האלוקים אז הפירוד הזה לא קיים אצלו כשם שאין לו שום נקודת פירוד אם אלוקים אין לו שום חיבור אין לו שום נקודת פירוד עם האלוקות כמו שהתבטאה כאן למטה בחלק אלוקמה שירד בתוך הנפשות של האנשים

פה למטה

זה שהיא חשובה זאת אומרת ביסוד של ההתבוננות שלנו איך אנחנו מפסיקים לשנוא את החיים

בהגעה של לשון הקודש חיים זה בני אדם זה נלמד מהפסוק חיים כולכם היום חיים זה האנשים שנמצאים כאן זה הבריות כאשר האדם

אוהב את החיים הוא מחובר אל החיים זה בגלל שהוא מחובר למעלה מאוד

אז הוא לא נופל למטה כאשר האדם לא מחובר אל החיים אז הוא נופל למטה נופל אצל הפחדים פחתים הנפילה למטה תמיד יש הורס של פירוד השורש של הפירוד תמיד מגיע מעולם הנקודים שהוא כל אחד רואה רק את עצמו כל אחד חווה רק את המציאות שלו

אולם הנקודים אמר לנו פעם המשפיע בישיבה הרב מנדל פוטר פסט הוא אמר שהוא היה

בסיביר והיה שם אנשים מתים

על ימין ועל שמאל אבל לא תמיד היה אפשרות לקבור את כולם וגם לא היה כל כך חשש של ריקבון כי היקר הכל היה מקרר אחד גדול אז היו מכניסים את כולם לחדר

וכשהם כעבור זמן כמה שבועות שהיה יום פנוי אז היו ממנים של לקבור אותם אז התמזל לא מזלו פעם להגיע לחדר הזה ונתנו לו את העבודה לקבור את הנפטרים או את המתים

והוא אומר אני ראיתי דבר מעניין הוא היה איש מאוד ציורי אז הוא לנו בתור תלמידים

לוקח את ה את הטראומות שאדם אחר היה רואה כטראומה הוא לקח את זה ועשה מזה בדיחה טובה שאפשר ללמוד ממנה משהו טוב אומר אני ראיתי אותם הם שכבו טורים טורים שורות שורות כל אחד עם הפנים למעלה הוא לא נתן אפילו מבט לראות את החבר שנמצא לידו

הוא אמר את זה בצורה ציורית

החיים זה הרמוניה חיים זה שילוב חיים זה התייחסות אחד לשני

מוות זה פירוד הפירוד הכי גדול שיש בעולם פירוד הנשמה מהגוף המושג מוות יונק מעולם הניקודים

המושג חיים יונק מעולם הברודים זה מעולם התוהו זה מעולם התיקון

המתים אנחנו לא מדברים על המתים כבני אדם הם מסכנים לא מדברים עליהם מדברים על מה שהם מסמלים

המוות זאת אומרת אחרי שהיא יצאה נשמה מהגוף ופסקה הרמוניה הזו שהייתה בין נפש לגוף מה התוצאות שלה מה אחרי הטראומה הזאת מה נשאר

נשאר תוצאה של חוסר תשומת לב לזולת הוא אמר את זה בצורה ציורית הוא לא רואה את זה שמימינו או משמאלו לא שהוא היה צריך לראות הוא כבר מת אולי היה צריך לראות אבל למה זה ככה שהוא לא רואה

כי הוא יצא מעולם האחדות לעולם הפירוד המוות נמצא בעולם הפירוד בעולם התוהו אז

מה שאנחנו מה שהתפקיד שלנו כאן בעולם לעשות זה להשתדל להיות כמה שפחות בעולם הפירוד להיות כמה שפחות מתים מתים במובן הרוחני שלהם העניין תוהו זה חלק מבחינה רוחנית שיקיימת כאן מה פירוש קיימת כאן

יש לך רדיו

אתה יכול לסובב גל כזה תשמע רק את הגל הזה אתה סובב הלאה לגל אחר תשמע רק את הגל ההוא עכשיו תסגור את הרדיו

מה אתה שומע כלום כלום למה אתה לא שומע את כל הגלים ביחד כי האוזניים שלך הם לא כלי לשמוע אותם הסטה מסובבת הסקלה על התדר הזה עכשיו אתה כלי לשמוע את זה אתה מסובב את הסקאלה על התדר הזה עכשיו אתה כלי לשמוע את זה

הנקודה היא יש לנו עולם אצילות בריאה יצירה עשייה יש עולמות של למעלה מאצילות יש עולם האקודים יש עולם הנקודים יש עולם הוורודים יש כתר יש אריק אנפי יש עתיק יומי יש אדם הקדמון יש אורן סוף שלפני הצמצום

יש דרגות של סדר השתלשלות דע לך

שהכל נמצא כאן

הכל נמצא פה פה ובמל פה מה הפירוש נמצא פה אם אתה מכוון את עצמך אתה יכול עכשיו להיות באורנסוף שלפני הצמצום

אם אתה מכוון בנפש את הסקאלה במקום הנכון אז אתה יכול להיות באורן סוף שלפני הצמצום במקום אחר באדם קדמון סקאלה אחרת אצילות בריאה יצירה וכולו למה איפה זה כתוב בפסוק

כי את העולם נתן בליבם כל העולמות כולם

היה מושג מסוים לפני בריאת העולם היה מושג היסטורי אבל המושג ההיסטורי הוא רוחני וכיוון שהוא רוחני הוא נמצא גם כאן עכשיו ברמה מסויימת בסדר אז לכן מה התפקיד שלנו

אנחנו בתוך העולם הזה יכולים לחיות 80 שנה בתואו

אנחנו חיים פה בתל אביב בתור ואנחנו יכולים להיות 80 שנה בתיקון

ויכולים לחיות 100 20 שנה פעם כך פעם כך ואנחנו יכולים בבוקר לקום בתיקון ובלילה להיות בתור ודקה אחת ככה ודקה אחת ככה אז במילה פשוטה עד תו זה המוות

המוות לא המוות הפיזי התנועת פירוד כמו מוות שהוא פירוד בן נשמה וגוף יכולים להיות במוות

אדם שאומר

לא רואה אף אחד ממטר עכשיו תגיד אתה הוא בתור בתיקון זה זה מוות ברמה מסויימת זה מוות מסוים לא שהוא נכנס תחת הגלגלים של איזה מכונית הוא אל תדאג לו הוא שומר על עצמו אוהב את עצמו הכוונה היא בנפש הוא נמצא באיזה שהוא באיזה שהוא חוסר תשומת לב בעיוורון מסוים לאנשים שנמצאים סביבו

אז זה מוות זה תוהו זה נקרא להמשיך את עולם התוהו פה הוא פה למטה ויש אפשרות להמשיך את עולם התיקון פה למטה

אז הנקודה היא כזו

שאנחנו צריכים זאת אומרת התפקיד שלנו כאן להרבות חיים והחיים כמו שהם נראים עכשיו היו שנויים על שלמה אבל הוא אמר לנו אותם כדי שאנחנו נצא מהם וכדי שנעבור לחיים האמיתיים הרבי הרבץ ב-1 מהשיחות שלו כותב

האדמור הזקן מסר את נפשו והשקיע כוחות עצומים שהדת החסידים תהיה כמו משפחה אחת ממש כל איש ואיש ועדת החסידים ידרוש טובת חברו בפרנסה וכל אשר אחד עוזר לזולתו יהיה ברגש אהבה וחיבה גדולה כמו בני משפחה אחת ממש זאת אומרת הוא רצה שכל החסידים יהיו משפחה אחת

אתה יכול להגיד שזה מנהיג שרואה

שרוצה את ההרמוניה כי ככה מצליחים יותר על מהבחינה הרוחנית היה בזה דבר הרבה יותר עמוק תיקון העולם תלוי בזה שהאדם ירגיש עם הזולת שלו הרמוניה ושלמות תיקון העולם כולו תלוי בזה וכיוון שכך הוא דרש את זה מהחסידים כי החסידות התחילה את הדרך לקראת ביאת המשיח

אז כיוון שכך הוא רצה מהם

את האחדות והאחווה בצורה יתרה מאשר אצל אחרים

אחרונה למחשבה

חזל אומרים יש הלכה אני רוצה להכניס את כל הרעיון הזה שדיברנו עד עכשיו בכמה מילים של

צופן הלכתי

ההלכה אומרת

שלא קוברים

נפטר בירושלים

ככה נפסק לא קוברים את המתים בירושלים הר הזיתים הוא מחוץ לירושלים העתיקה גם הר המנוחות וחוץ מקבר דוד שאנחנו יודעים זה הרמבם בעצמו מעיד שזה הקבר היחיד שנקבר זה דבר היה לו סיבה מיוחדת למה זה אבל בירושלים לא קוברים את המתים

מדוע לא קוברים מתים+ יש עוד הלכה שגם לא מלינים את המת בירושלים מלכתחילה קוברים אותו אפילו בלילה וזה אבל לא נותנים לא לא מלינים אותו בכל ירושלים היום למעשה כשיש נפטר הוא פשוט כל הבתי רפואה נמצאים מחוץ מחוץ לתחום כמו שאומרים לתחום של העיר העתיקה

אני לא מבין את המת בירושלים מה הסיבה הרוחנית הקבלית לעניין הזה

כתוב שהסיבה שלא קוברים בירושלים

כי הסיבה מה שנקרא קודם כל נגלדת תורה אחר כך נעבור לנסתר הסיבה הנגלדת תורה היא מפני שירושלים לא התחלקה לשבטים

היא לא שייכת לאחד השבטים היא שייכת לכולם אז אתה רוצה לקבור פה מישהו אתה צריך רשות מכל יהודי ויהודי בכל עם ישראל לך תשיג רשות מכולם לא קוברים בירושלים זה נקרא זה סיבה ההלכתית היבשה

היום זה לא רלוונטי אחרי שיקום כל המתים וזה זה יחלקו שוב את הארץ לשבת לשבטים

אז כל אחד יהיה לו את החלק שלו

גם בתוך נחלה שיו שבט אפריים היא הייתה מחולקת למשפחות משפחות כל אחד קיבל את האחוזה שלו את החלק שלו של איפה רצית לקבור אם רצית לקבור בחלק פרטי אתה צריך את הרישוי של אותה משפחה לקנות מהם את הנחלה

אבל כשאתה רוצה לקנות בירושלים למשל נחלה אז למי תשלם

זה היה פשוט שייך לכולם אז מה תעשה עם זה זו התשובה על פי הנגלה

על פי הפנימיות ירושלים זה יראה שלם ירושלים נו טריקון יראה שלמה יראה שלם הראת שמיים האמיתית של האדם איפה היא באה לידי ביטוי כאשר האדם

הוא הוא לא רואה שיש מישהו שמזיק לו או שיש מישהו שאוכל לו את הפרנסה או שמישהו בכלל יכול לאכול אותה פרנסה הוא לא מאמין בזה למה כי אם יש לך יראת שמיים אמיתית אז אתה יודע שמי שמנהיג את הבריאה זה רק הקדוש ברוך הוא והכל בהשגחה פרטית ואין בריאה אחת נוגעת בשל חברתה אז אתה לא מרגיש אף פעם תנועה של פירוד

מהזולת

עם המושג ירושלים שקשורה היא יראת שמיים אמיתית היא לא היא לא מכילה מתים בתורה היא לא יכולה להכיל מתים המת

הוא שורס של פירוד הראה שלמה לא יכולה לאחוז בפירוד יראת שמיים אמיתית לא יכולה להביא את האדם לשנוא מישהו או לא לקבל מישהו או להיפרד ממישהו למה אתה נפרד ממנו כי אין לי אני לא יכול לא יכול לטו רגע אבל הוא בן של הקדוש ברוך הוא כמוך

אז כנראה אתה לא יראה את השם לגמרי באיזשהו מקום זה לא לגמרי זה מין מתוך החיבור האלוקי שלך הוא לא לגמרי וירושלים לא מקבלת את זה

זאת אומרת ירושלים לא בנויה לזה כל המושג הזה שהיא לא התחלקה לשבטים מה זה חלוקה לשבטים

אתה כן ואני לא החלק הזה יהיה שלך ולא שלי ירושלים לא מכילה זה זה בשבילה מוות חלוקה לשבטים

זה מוות רוחני כי אתה לוקח ואתה אומר זה לך ולא

בירושלים בגלל שהיא שיא של חיבור הרמוניות הרמוניה פנימית היא לא מכילה את זה ולכן כשרוצים לקבור לא מלינים מת בירושלים

פירוד לא יכול להכיל בה ולא קוברים בה קבירה זה משהו של שיותר קבוע גם קבירה באופן קבוע אי אפשר לקבור כי היא לא מכילה את השורש הזה של הפירוד בירושלים בזמן החורבן

הייתה קבוצה של אנשים שהגמרא קוראת להם ביריונים

הבוסיקרא ביריון היה לו אגרוף כמו האבטיח הראש שלו היה אגרופו של בן בטיח היה איש איש חזק הוא

היהודי הזה עם כל הקבוצה של הבריונים החברים שלו טענו בתוקף שאנחנו הולכים לעשות מלחמה ואנחנו לא מוכנים לשלום ולא היה להם ויכוח

והם ניסו לאלץ את העם לדעה שלהם אז הם שרפו את כל מחסני התבואה והעצים שהיה בירושלים

ולרעב

עכשיו מה שקרה זה שרבי יוחנן טען שהם טועים

בגישה שלהם

הגישה שלהם הייתה גישה של פירוד ופירוד כזה חזק פירוד עוצמתי פירוד כזה חזק

שכשהוא רצה לעשות שלום עם הרומאים ולהוריד את הכמו שאומרים את

המצור שהיה על העיר הוא היה צריך לעשות את עצמו כמת ולצאת מירושלים ובאותו זמן שהוא עשה את עצמו כמת אז הם עמדו על השער והם רצו

הם רצו לדקור אותו או לדחוף אותו כדי לראות אם הוא באמת מת איך קוראים לזה בהתאם לשיעור שלנו גם המת בשבילם היה גורם תחרותי הם כל כך היו בתוהו שהם לא יהיו מוכנים להכיל גם אדם שכבר מת הוא גם בשבילהם מפריע להם בעיניים עד שלא העמידו אותם כמו שאומרים שזה חילול השם וזה הם לא נרגעו הם לא נרגעו

ובסוף רבי יוחנן הצליח לצאת מירושלים ולעשות את השלום ולעשות את את

האחדות הזאת שנדרשה זה המסר שאנחנו צריכים לקחת זאת אומרת זה המסר שהיראת שמיים האמיתית והירושלים שבלב שנמצאת אצל כל אחד בעצם יש לכל אחד שאומרת לו בפנים שההרמוניה והאחדות היא זו שבונה

וזה שאתה עכשיו מפגין כוחניות ואני אעשה לבד

תקשיבו שיחה פשוטה כמה פעמים בן אדם אומר" תן לי לדבר תן לי לדבר שתוק תן לי לדבר כן בסדר זה נכון שאני רוצה שיתנו לי לדבר אני לא זה נכון אבל אבל החזרה הזאתי העוצמתיות הזאתי הייתם פעם בן אדם שפותח אלבום של תמונות של חתונה דפדף דפדף על הדפדף דפדף איפה אני פה מדפדף את זה מהר מהר זה לא זה לא זה איפה אני

ברוך השם הנה אני הנה אני פה

זה תנועת נפש חזקה מאוד אצל האדם ממש עוצמתית שהאדם מרגיש פירוד אני ולא אחר רק אני אז מה זה התפקיד שלנו

זאת אומרת בהתאם לאיך אומרים

זה המסר שמעביר לנו שלמה חכם מכל אדם חוכמה זה שיא של הרמוניה החכמה תחייב בעליה החוכמה אוהבת חיים החוכמה לא סובלת מוות היא לא מסוגלת

לפירוד לכן שלמה החכם מכל אדם צועק אנושות ושנאתי את החיים כי ר עלי המעשה זאת אומרת אני שונא את החיים שבאים באופן של פירוד אם אנחנו הולכים לפי המודל הזה אז השיא של של התיקון שיא של האחדות ושי של ההרמוניה יעשה המשיח

המשיח הוא כל כולו תיקון כן המשיח הוא שיא של תיקון הוא לא מסוגל לא מסוגל לראות פירוד

בצורה מוחלטת יש

העקשן זה נושא לשיעור בפני עצמו אבל עקשן אדם עקשן עקשן עקשן במובן השלילי של העניין הוא

נמצא בתוהו או בתיקון בתור כאילו אז הרבי פעם התבטא אני לא מסוגל להבין את העקשנות המוזרה של היהודים

שהם לא צועקים שהם רוצים את המשיח למה למה למה כי

אדם שהוא עדיין לא מתוקן בשורש הפירוד טוב לו בגלות זה קשה לשמוע את זה אבל אדם בשורש של פירוד פירוד וגלות הם חברים הכי טובים

מספרים על איזה איש ואישה בגלות

שאמרו היהודי היה יהודי פשוט הוא בא הביתה אחרי שהוא שמע שיעור מהרב שהרב אמר שעוד מעט משיח יבוא וכולנו נעלה לארץ ישראל לירושלים

מה עם הפרה ומה עם הכבשים ומה עם השועלים

ופה עם הכל לא יודע מה לעשות אז הוא אומר לי שאתה לא אנחנו נעלה והכל יהיה בסדר והיא אומרת לו אבל אנחנו ככה וה השקענו פה ובנינו פה ויצרנו וזה

אז הוא אומר לה כן אבל אבל את רואה שגם יש לנו פה צרות לפעמים בנמרים באים ואוכלים אותנו לפעמים באים הקוזאקים הפריט אנחנו סובלים פה אז היא מתחילה לבכות והיא אומרת לו תלך לרב תבקש ממנו שישלח את הכוזהקים לארץ ישראל

זה זה מחשבה מצחיקה אבל זה מחשבה של גלות המחשבה שלנו המחשבה של גלות זה אין לי בעיה אני יכול להמשיך עוד קצת ככה עם השם רק מסדר לי עוד קצת כסף עוד קצת בריאות אני יכול להישאר ככה כמו שאני זה תנועה של גלות זה תנועה של פירוד והרבי בתור שיא של תיקון שיא של הרמוניה אומר אני לא מסוגל להבין

את את המוזריות הזאת את

את העקשנות המוזרה הזאת ואז מה הוא עשה כמה שנקרא הפוך על הפוך הלוואי והמצאו

10 כשנים שיתעקשו אצל הקדוש ברוך הוא שיביא את הגאולה מה זה נקרא עקשן עקשן זה עולם הטור בוא בוא בוא הנה בוא הנה בוא הנה בוא הנה אתה תעוזי השובב בואנה אתה עקשן תתעקש בבקשה אצל הקדוש ברוך הוא שיביא את הגאולה שהגאולה יהיה א בך העקשנו זאת אומרת ההרמוניה והפך הפירוד

זה תיקון שאתה לוקח את הבעייתיות וממנה עושה מנוף נו שהשם יעזור לכולנו שנואב את החיים ונרצה את החיים

ונתעב את המוות במובן הרוחני שלו

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא