מתי צריך לחשוש מעין הרע? איזה סגולה טובה יש נגד עין הרע?
הכר את הגר
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
א. רבים מהשלוחים ואנ"ש מתבקשים לעיתים קרובות לארח בביתם בשבת צעירים או צעירות המתעתדים להתגייר, על מנת שיוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את אורח החיים
האם חייבים להשתכר בפורים? ומה הדין במי שיודע מניסיון שהשכרות גורמת לו לזלזול במצוות?
בשבת ראש חודש אדר שחלה בפרשת תרומה מוציאים לקריאת התורה שלושה ספרים: אחד לפרשת תרומה, השני לפרשת ראש חודש, והשלישי לפרשת שקלים. כיצד יעשו כאשר
איזו ברכה מברכים על פרי הפפאיה, פסיפלורה (שעונית), וסברס (צבר), והאם יש בהם דין ערלה?
מתי צריך לחשוש מעין הרע? איזה סגולה טובה יש נגד עין הרע?
כבר לימדונו חז"ל שהברכה שורה בדבר הסמוי מן העין[1].
לכן אדם צריך להשתדל לא "להוציא את העיניים" לאחרים. כלומר, אם יש לו משהו טוב, ייחודי ויוצא דופן, במידת האפשר לא יבליט אותו לעיני אנשים[2].
אולם מובן ופשוט שיש דברים שלא ניתן להסתיר אותם מעיני אחרים. באותם דברים, יש לבטוח בה' ולא לחשוש מעין הרע, ולקיים בכך את מאמר חז"ל[3] "דלא קפיד לא קפדי בהדיה" (=מי שאינו מקפיד לא מקפידים איתו). וכך הורה הרבי[4].
[1] תענית ח, ב.
[2] ראה רש"י בראשית מב, ה: "שצוה להם אביהם שלא יתראו כולם בפתח אחד אלא שיכנס כל אחד בפתחו, כדי שלא תשלוט בהם עין הרע שכולם נאים וכולם גבורים".
[3] פסחים קי, ב.
[4] אגרות קודש ח"ח עמ' קנד: "ומה שכותב שלא ישלוט כו' הנה זה כבר פעם השניה שמזכיר לי ענינים כאלו, וגם אז כתבתי לו דמאן דלא קפיד לא קפדינן עמיה". נלכה באורחותיו עמ' 106: "בנוגע לשאלתו שישנה עתה אפשרויות לשנות את דירתם למקום יותר טוב, אלא שחושש אויפרייסן די אויגן [=להוציא את העיניים] ... הנה ידוע מאמר רז"ל מאן דלא קפיד לא קפדינן, והרי אפשר לעשות ההעתקה לדירה טובה בלי רעש וכו'".
תוכן