תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הפסוק שלנו היום
ואנחנו בפסוק שמיני כבר בפרק הראשון
כל הדברים יהיה יגעים
לא יוכל איש לדבר
לא תשבע עין לראות ולא תמלא אוזן משמועה
אז יש פה חזרה של אותו רעיון כמה פעמים
נקודות שעליהם מתייחס יותר החלק הראשון הפסקה הראשונה והפסקה השנייה של הפסוק כל הדברים יגיעים
לא יוכל איש לדבר זה היסוד
לא תצבע עין לראות ולא תמלא אוזן משמועה זה כבר תוספות זה חוזר על עצמו שזה מה שאמרתי על הפה לא יוכל איש לדבר זה נכון גם ביחס לעין זה נכון גם ביחס לאוזן אבל בעצם זה אותו
על הפסוק הזה ישנו מדרש
הסוג הזה זה שלמה המלך כתב אבל מדרש זה תקופה הרבה יותר מאוחרת תקופה של האמוראים מדרש רבא כתב אותו רבה יש כל התלמוד נקרא עוויות הבעיה ו רבה אז
היה רבא שהיה רבו של רבא והוא כתב את המדרש הזה אז הוא כותב כך
אמר רבי שמואל בר נחמן כל טובות וברכות ונחמות שראו הנביאים לא לחינם ראו אלא על ידי שהיו הרוגים ועושים מצוות וצדקות יש פה מין כלל שאנחנו ננסה להבין אותו אבל רבי שמואל בר נחמן מלמד אותנו שכל דבר טוב שאלוקים הבטיח לעם ישראל במשך כל הדורות
אף פעם הוא לא היה סתם בלשונו לא לחינם
שום דבר לא היה מתנת חינם אלא הוא בא כתוצאה שהם היו עושים הוגים ועושים במצוות צדקות כלומר זה תמיד היה כתוצאה מאיזה שהוא מעשה טוב שהם עשו או מעשה טוב שהם עתידים לעשות ובגלל זה הקדוש ברוך הוא אמר טוב אני אתן לכם טובות וברכות
הצמח צדק אחד מהנכד של בעל הטניה הוא טוען שזה משהו כללי זה לא רק טובות וברכות ונחמות הוא טוען שאין שום דבר אמיתי שאדם מקבל אותו בחינם כאן בעולם הזה אלא כל דבר שהאדם מקבל כאן באה כתוצאה בלשונות בלשונו בהתערות הדלת
אם האדם עשה התערות הדלת
מקבל דבר אמיתי אבל בלי טעות הדלתא אין דבר אמיתי במילים עזות יותר אין מצב שבן אדם יקבל איזשהו דבר בלי שיהיה לו יגיעה
שמקבלים בלי הגיעה הוא טוען אבל שזה לא אמיתי כל דבר אמיתי שיש לאדם זה דווקא על ידי יגיע כלומר הוא מפרש את המילים כל הדברים יגיעים זה לשונו של הפסוק כל הדברים מגיעים אתה רוצה שיהיה דברים אז צריך שיהיה
אם יש מגיעים יהיו דברים לא יהיה גאים לא יהיו דברים אנחנו ננסה קצת להסביר את זה למה זה
מי אמר שזה ככה אבל אבל קודם כל זה נקודת המוצא שלנו זאת אומרת הפירוש של הפסוק הפירוש הקבלי לפסוק ללא ידיעה ידיעה בתרגום קבלי זה התערות הדלת
טאטה השתדלות מלמטה זה התרגום התערות זה השתדלות מלמטה ללא השתדלות מלמטה
לא יהיו דברים לא יהיה
זה רק לסבר את האוזן אז מספר שתי מעשיות פשוטות קצרות על בנו של הצמח צדק מסופר שאבא שלו בעקבות הפירוש המיוחד הזה שעכשיו אנחנו שמענו ממנו שכדי להצליח בחיים צריך להתיגע היה לו בן מאוד מוצלח שלא היה צריך להתיגע בכלום
ברמה הלימודית אני מתכוון כל הלך הרבה קלות והוא שמע מאבא את המעלה המיוחדת שיש ביגיעה אז הוא התחיל להתגע בלימוד במה זה בא לידי ביטוי לפעמים יגיעה ושאתה הבנת את הדבר ואתה יודע אותו אתה יכול לחזור אותו בעל פה והבנת ואתה חוזר עליו עוד פעם ולא החזרה לא עוזרת לך בכלום להבנה של העניין אבל אתה מייגע את עצמו
זה מעשה אחד שמופיע מעשה נוסף הרבה יותר עם עומק
בוא נראה לעיניים בעל הטניה כשהוא היה ילד בגיל 13 ממש צעיר הוא הוא גם אז היה בעל הטניה זאת אומרת הוא גם אז היה גדול בגיל 13 הוא שמע בן אדם בבית הכנסת לומד אותו בנאדם היה לומד בכל מסביר את מה שהוא לומד ולומד מאוד מאוד מהר
ניכר מהאלימות שלו שהוא מבין את הדברים טוב מאוד בעומק גם מהר וגם בעומק לא תמיד הולך ביחד ואצלו זה היה מהר ובעומק מוצלח לחלוטין אמר לו בעל התניא אני רואה שאתה לומד טוב אני רוצה לומר לך בפרשה של קריאת שמע כתוב משהו שנשמע כמו קללה אבל הוא פירש אותו בצורה רוחנית ועבדתם מארה מעל הארץ
התורה אשר השם אלוקיכם נותן לכם ועבדתם באלף לא ועדת
בעין אז כאילו תאבד טובעת מפה חלילה אז הוא פירש את הפסוק ועבדת מאירם האדם צריך לאבד את המהירות שלו יש לאדם מהירות פזיזות חיפזון ועבדתם מערה
זאת אומרת מתי הזריזות יש לה המון המון מעלות אז איפה נדרש מאדם לאבד את המהירות שלו מעל הארץ הטובה אשר
שהם לוקחים נותן לכם הארץ הוא פירש כתוב במדרש למה נקרא שמע הארץ על שם שרצתה לעשות רצון כונה
עאקס לשון של רצון ארצ גם לשון מרוצה אם יש לך ארץ טובה יש איזה שהוא תכונה טובה איזשהו עניין טוב שיש לך באישיות שלך או שהגיעה לידך איזה שהיא הנהגה טובה עניין טוב
תאבד בו את המהירות קח אותו ותתעכב בו תתיישב עליו תלעס אותו לאט לאט
וזה יעזור לך זה יביא אותך להיות מאושר זה היה שוב אני מדבר עדיין באקסיומות זה הייתה האימרה שאמר בעל התניא לאותו אדם
אותו אדם אמר אני התנהגתי למרות הימים אותו אחד מההשה חסיד שלו אמר אני התנהגתי ככה והפכתי להיות אדם מאושר
זאת אומרת לקחתי את אותה תכונה אהבתי ללמוד ואהבתי ללמוד מהר האמת שאני קצת קיצתי קיצצתי בסיפור הסיפור הזה היה גם כן מין ויכוח ביניהם ואחד אמר שזה הטבע שלי לעשות הכל מהר
אמר לו בעל נתניה אבל הטבע הזה הוא לא טבע יסוד זה טבע שאתה יכול לשנות אותו וכדאי שתשנה אותו
ואותו אחד בסוף שינה אותו ואומר שהוא באמת
הרגיש טוב עם העניין הוא ראה בזה אור בעיבוד מהירה הזה יש פה דבר מעניין אנחנו רואים בן אדם מוצלח לגמרי הוא גם לומד מהר והוא גם מבין מהר ובכל זאת אומרים לו תעשה לאט
ה של קצה להבין מה מה עלה בזה כי אם יש דבר טוב אתה לא תפנים אותו עד שאתה לא תתעכב בו כלומר יכול להיות האדם מבין יכול להיות האדם קולה טוב
ואף על פי כן הוא לא בן אדם ועל זה אני רוצה קצת להתעכב
המסר הוא זה שיש לפעמים מטרה בוא נאמר ככה אם אנחנו צריכים להיות עכשיו בתל אביב באמת מה אכפת לנו לעצום את העיניים ולהיות בתל אביב בנס אנחנו לא מרוויחים משהו מזה שאנחנו נסענו בדרך אבל היא לפעמים לדרך יש לה משמעות
זאת אומרת לפעמים יש משמעות לזה שאתה תתיגע ותעשה איזה שהיא פעולה
להגיע לאותו עניין
אני רוצה קודם כל להדגיש מה המחודש ברעיון קודם כל לפני שאנחנו מסבירים לו מה מחודש כאן כשקוראים בספר קואל את כל הדברים יגיעים זה נשמע כאדם שכובל
הוא הכל נתקע כמו שאומרים הכל לא הולך הכל לא זורם הדברים יגיעים כבר משתמשים גם בעברית והיו הדברים יגיעים שרוצים לומר שהדברים לא מובנים אז אומרים היו הדברים יגיעו
אבל כאן במשמעות הפנימית איך שמפרשים בקבלה את המושג הזה כל הדברים יגאים זה כאילו שבח אם אתה רוצה שהדברים יהיו דברים תדאג שהם יהיו יהיים כי אם הם לא יהיו גיים הם לא יהיו דברים זה מחשבה מהפכנית
עכשיו מה באמת המשמעות בפועל קודם כל נראה איך שזה בחיים היומיומיים שלנו אנחנו רואים בפועל שאנחנו חיים עם אותם דברים
התעכבנו עליהם בחיים כל אדם יש דברים שחלפו לו ליד האוזן יש דברים שנכנסו לו בתוך האוזן כן יש דברים יש הרבה דברים שראיתי ושמעתי אבל זה נצרב לי משום מה זה נצרב לי
עכשיו בדרך כלל מה עם הדברים שנצרבו לי אם אנחנו נהיה מה שנקרא כנים עם עצמנו הדברים שנצרבו לי זה הדברים
שחוויתי אותם לאסתי אותם או התייסרתי בהם זמן ארוך יותר ובגלל זה אני חושב עליהם נזכר בהם
ולומד מהם מוסר השכל למשך החיים
נראה עוד יותר לא רק אנחנו ביחס לעצמנו אנחנו ביחס לילדים שלנו הסבא יושב עם הנכד ורוצה לומר לו איזה שהם דברים שהיו איתו בעבר בדרך כלל מה הם הדברים שאותם הסבא מספר
זוכר שהוא מסוגל לסבתא יכולה לספר על מה דווקא אותו עניין שהיה לה בו ידיעה יתרה
היה לה בו במה שנקרא השקעה בנפש זה לא היה משהו שהוא כמו שטחי
למשל גם אנחנו אם אני אבוא ואשאל אותכם הייתם איפה שהייתם כל אחד לפי מקומו לפינו אתם זוכרים עם עבר מטוס מעליכם היום
אולי תזכרו אולי לא אבל אם אני אשאל אתכם במשך השבוע האחרון אתם זוכרים אם עבר מעליכם מטוס ואחד יגיד לי כן אני זוכר זאת אומרת יש דברים שעוברים לנו אז בוא נאמר אפילו אדם שזוכר כל פרט מהחיים שלו כל צדף בחיים שלו הוא זוכר אין דבר כזה אבל בוא נאמר שיש אדם הוא לא יעביר את זה הלאה מה אני אגיד לך
ביום שלישי 28 לאוגוסט הלכתי ברחוב עבר מטוס מה להגיד לך איזה רץ זה לא
זה לא זה אפילו אם הוא זוכר את זה זה לא אינפורמציה שהוא מעביר אז מה אם הדברים שהאדם כן מעביר הלאה
לא רק אנחנו קוראים לזה דברים תוכניים זה לא דברים תוכניים בלבד מה הם הדברים הטכניים שלנו דברים שהתעכבנו עליהם דברים שבאו לנו
סליחה שאני ככה
בקושי דברים שסבלנו עליהם
שאני שמעתי סיפור לאחרונה מאיזה אדם אמרתי לו תספר לי סיפור אז הוא מספר לי סיפור
בסיפור היה משהו אלמנט שהוא הפסיד 10 או 20000 ש"ח עכשיו אני מבין למה הוא זר את הסיפור ולא סתם ככה נזכר ונרשם בראש הסיפור הזה הוא הוא משהו שהם הקרבתי משהו ויש בו מוסר השכל
אז אני זוכר אותו אבל אם זה ככה דברים שחולפים ככה בואו בואו ניתן לזה בוא ניתן ניסוח
מה אדם מה הוא האדם לפי זה הדברים שעליהם הוא יתקע על איזה דברים הוא מתעכב
עוד דברים נורא נורא שמחים יוצאי דופן בשמחה עוד דברים נורא נורא עצובים שהם יוצאי דופן בעצבות אבל הם אלה הדברים זה נקרא כל הדברים יגיעו כל הדברים שנשארו לנו בראש זה רק דברים שהלכו בעצלתיים דברים שהלכו במהירות לא נשארים לנו בראש
אני רוצה לומר לכם אני מקווה שאתם תוכלו לחזור חזרה לימי שחבשתם את ספסל הלימודים ולהיזכר מי היה המורה או המורה או המרצה או המרצה שאתם נהנתם ממנו ומי היה שלא כל כך נהנתם
ואני אנסה לתת נוסחה אני חושב שתסכימו איתי אלה שנהנתם מהם אלה בוא נגיד 1000 שלא נהניתם מהם
לא היה שום שאלה על הידיעות שלכם זאת אומרת זה היה ברור שהם גאונים שהם מוצלחים והם אין שום ספק שהוא יודע או בכל זאת אני ממנו לא נהניתי או אני בטיולים שלא נרדמתי או אני לא רויתי ממנו הרבה נחת לימודית
אתם יודעים למה זה בגלל שלאותו מורה היה קל ללמוד לאותו מרצה היה קל להכין את השיעור
אדם שהדברים באו אצלו
בקלות עכשיו קלות אני רוצה שתקחו בחשבון שאדם שעמל כל כך הרבה שנים עמל עמל עמלה עמל אז הדבר בא לו יותר בזריזות זה לא אומר שהוא לא עמל יש עומד מאחוריו עמל של כל השנים זה לגיטימי אני לא קורא לזה לא עמל אני קורא לזה עמל אבל יש בן אדם שהוא איך אומרים מה שנקרא שירבט את המבחנים כלאחר יד
וגרף 90 100 באוניברסיטה
ואחר כך הוא התקדם הלאה ויתקדם הלאה והיום הוא איך אומרים לצורך פרנסתו עומד על הקתדרה וצריך להרצות והשיעורים שלו משעממים עד מוות הוא אומר דברים אבל מכיוון שהוא מעולם לא התעכב עליהם זה לא יוצא חי זה לא חי
יש אדם שכשהוא מעביר איזשהו עניין שכלי גם מכיר מבין ויש בן אדם שכמה שהוא לא מנסה להסביר רק ההכי הכי הכי הכי מובחרים מסוגלים להסביר אז מה אז זה אומר שהוא גאון יותר גדול ובגלל זה רק המובחרים מסוגלים להבין הפוך הבן אדם שמסוגל להוריד את השכל באופן כזה שגם קיר מבין הוא הרבה יותר הוא הרבה יותר אדם שהבין את השכל
לכן הוא
לשחק בו איך שהוא רוצה ולהעמיד אותו רגע בציור הזה ורגע בציור האחר רגע במילים האלה ורגע במילים האחרות אז זה הרבה יותר הגיוני עכשיו מי זה שמסוגל לשחק עם השכל איך שהוא רוצה
רק מי שהיא תגע בו רק מי שעמל בו אדם שאצלו השכל עבר ככה נקלט במהירות אז הוא לא הוא לא מסוגל לשחק עם זה בוא נאמר החסידות אומרת את זה במפורש היא טוענת ככה
שכשההבנה כשהוא מבין הוא מבין לעומק ומי שלא כשהבנה יכול להיות שהוא מבין מהר אבל עומק אין בו העומק נוצר מחפירה והחפירה נוצרת מזה שאתה לא מסתדר לך אז אתה נאלץ לעשות סולם גנבים כדי להגיע לשכל אז הנקודה היא זה שכאשר האדם היה צריך לעלות מאיזה שהוא בור אז הוא יצר לעצמו מדרגות כדי להעלות
הזה המדרגות האלה הם ההשכלה נוספת שנוספה לו כתוצאה מהחתירה והחדירה שלו אחר האמת אם אין לו את זה אז לפעמים זה מידי מידי מידי מידי חלק מידי מידי פשוט וחסר טעם
ויש בו טעם לפגם לפעמים גם כן אני רוצה לומר
שהחתירה בוא נאמר זה קשה מאוד לבוא ולשכנע
אבל זה עובדה בשטח שאפשר לצאת אחרי האקסיומה הזאת ולבדוק אותה
העובדה בשטח שהגילויים העמקניים והמיוחדים והפנטסטיים לא יש כל מיני סוגים של בנים אבל הגילויים הפנטסטיים אתם לא באו אצל האדם בתכנון מלא הם באו תוך כדי חפירה כללית בעניין חפרנו לחפש נפט מצאנו מים חפרנו חפרנו מים מצאנו נפט
החפירה בכל תחום היא כזו שאין לאף אחד לא מבטיח לך
שהעולם
ייצור הוא לא סימטרי העולם נוצר עגול אז העולם הוא לא כזה שנלך 1 + 1 + 1 נגיע לאיקס זה בשום תחום אמיתי האדם לא מגיע לגילוי אמיתי אלא באקראי אבל האקראי הזה הוא לא אקראי גמור הוא אקראי שבא תוך כדי חפירה אז האדם שמציב לעצמו מטרה אז אם המטרה היא גלויה אז בטח שהוא ירוץ אחרי המטרה הבאה
אבל אם המטרה היא עין אחד גדול אפס אז אותו אדם שהוא הבנה הוא בלית ברירה נובר בעניין כי הוא לא לגמרי הבין אותו אז אין לו ברירה אז הוא נובר בעניין אבל אדם שלא צריך לנבור בעניין למה שינבור בו זה הכל פשוט אז הוא לא מחפ הוא לא רואה פה משהו לא מחפש פה משהו הוא לא מרגיש שיש פה איזה שהיא בעיה בנוסחה או בעניין
כל אדם כך עורך דין מצליח ויש עורך דין שעכשיו לומד להיות נוכחים אפילו אם הוא עושה את זה בצורה מסחררת זה לא אומר כלום שהוא יהיה עורך דין מצליח בלי רק מבחינת הניהול של המשרד אלא מבחינת היכולת באמת לחדור לעומקם של דינים ולעבוד בצורה נכונה בבית המשפט אותו דבר אצל רופא ואותו דבר אצל מהנדס ואצל כל תחום
למה זה ככה מכיוון שהלימודים
משהו אחד וכולם אומרים את זה כשאתה יוצא לעבודה אז רק מתחיל ללמוד למה כי הלימודים הם משהו מרובק כזה שבאמת אתה יכול לקפוץ משלב לשלב משלב לשלב וזה לא העומק שעליו אני מדבר
זה לא עומק זה ליכולת קליטת טקסט ואחר כך למרוח אותו על הדפים של המבחן זה לא אומר שאתה באמת יהיה מסוגל
לקחת מקרה ולנתח את החוק ולנתח את המקרה
ולהתאים להתאים ולגרום לשופטים להשתכנע שהפציינט שלך הוא הצודק זה פשוט שמיים וארץ זה שתי דברים ורואים בפועל ממש שאלה שהרבה מאוד מאלה שהיו 100 100 בציונים אבל בשטח הם לא 100 100 זאת אומרת זה לא קשור אחד לשני בכלל שאני מדבר על עומק וחתירה אני מדבר על עומק וחתירה כאשר אתה נמצא באיזה שהיא בעיה והיא קשה לך
בכל תחום הגם האדם הזה שקלט את החומר במהירות ונבחן עליו ויש סטודנט אחר שלא קלט עכשיו הוא עומד בסעיף פלוני בחוק והוא מתקשה בו
אז הוא שואל וחוקר ונובר וחושב ויושן וכן מראה וההבנה שלו בסעיף הזה נכון להרגע= יותר מאשר ההבנה של ההוא שעושים היה במבחן ההוא שהוציא 100 במבחן זה על מכלול החומר יש לו זיכרון טוב תפיסה מהירה אבל את הסעיף הזה זה שהיה לו קשה להבין אותו מבין יותר זה מה שאני רוצה לומר
לדוגמה יש לי יש לי אדם קרוב שאני שהוא לומד להיות מוהל מוהל זה מנתח זה חתיכת לימוד זה לימוד גם מהבחינה המעשית וגם מהבחינה העיונית וגם מהמבחנים שהוא צריך לעבור
זה כמו רופא הוא צריך לעבור מסלול
ואיך אומרים הוא רואה לידו כמו שיתן דוגמה מכוניות רצות במהירות כאלה שמתחילים את המסלול וגומרים אותו מתחילים גומרים
מתחילים גומרים והוא לאט לאט
פה הוא נתקל בבעיה והוא מנסה לשאול ומתקשר למועלים ומתקשר לרופאים ומתייעץ מה עושים במקרה כזה מה עושים במקרה אחר וזה לא נובע מהיכולת הגדולה שלו אלא מהקושי שלו זה נובע
אבל אבל לדעת כולם הוא כבר גמר את המסלול דעת כולם הוא הרבה יותר מהאחרים וזה ואמר יש אחרים שהידיים שלהם הם רק ניגשו לעשות ברית ובמבחן וזה מיד הלך להם חלק והוא טעות אחת+ טעות+ טעות+ טעות+ טעות אבל כל הטעויות האלה גרמו לו להיות מוהל מומחה
והם אפילו לא מוהלים היום זאת אומרת הם גמרו את הסטאז את התעודה ולא אני לא
מבין מה אני רוצה להגיד זה לא אומר שמי שיש לו ידיים טובות לא יכול להגיע לזה אבל זה יהיה הטענה היא שגם אם הוא יגיע לזה כי זה באיזה מקום יהיה לו יהיה לו יהיה לו עקבה לא יודע מי יעשה לו את העקבה הזאת הוא בטוח לא יעשה אותה לעצמו אבל המציאות בחיים תעשה לו אותה ההקבה הזאת וברגע שהוא יתעכב אז הוא יתחיל להעמיק וכל זמן שהוא לא התעכב אין פה עמיקה זה זה נקודת היסוד כל הדברים מגיעים זה ההורדה של העניין לדעת לא ישאר לא בחוכמה ולא בבינה
זאת אומרת מה בעצם הטענה היא הטענה היא שלפעמים יש אדם שהוא מוצלח בחוכמה ומוצלח בבינה
ובדת הוא לא נמצא בדת אתם שמעתם על המושג רופא שהוא סנדלר הרופא שהוא סנדלר לכו לאקדמיה תבדקו מה היו הציונים שלו תראו לפעמים שזה היה מת זה לא אומר שלא יהיה סנדלר זה לא קשור אחד לשני בכלל זה בחוכמת המעשה אני רוצה לומר שגם בעניינים מופשטים זה כך
אני אומר לכם את זה בכנות אני למדתי הרבה למדתי מרבותיי ככל שהרב היה יותר גאון ומוכשר טבעית ככה אנחנו סבלנו יותר היה לי רב כזה שזה היה מדהים היכולות השכליות שלו היו מדהימות
לא היה דף שהוא למד בחיים שלו ולא זכר אותו בעל פה והוא היה גם לומד יומם ולילה אבל כל הידע שלו נשאר רק לו זאת אומרת
מי שהיה איך אומרים רודף אחריו
ומנסה
הוא היה מוסר שיעור במשך 45 דקות פעמיים בשבוע והיה נכנס ככה כמו מלך ככה לשיעור באמת הוא היה איש מלכותי בהנהגתו גם כן שם יד על יד ככה תוקע את העיניים באיזה שם בקיר ויורה ויורה
ולא אני זוכר בתור נער צעיר אני לא הייתי מסוגל להבין אותו תור נער הייתי יושב
עם עם מכשיר הקלטה אז לא היה כאלה היה מכשיר מכשיר הוא גם לא הרשה להקליט
עוד מעלה שהייתה לו הוא לא יירשם להקליט היינו עושים את זה בסתר ואחר כך הייתי צריך לקום בשעה 5
את המילים התמצתיות שהוא אמר שמה לעלות על הכתב ורק אחרי שהייתי מעלה את זה לכתב יושב וחושב אז הייתי שיעור של 45 דקות היה לוקח לי 12 דפים של פוליו ואת זה הייתי אחר כך מסכם ואיך שהוא הייתי מבין בסוף הוא היה מרוצה במבחן
אבל זה לא זה לא היה זה
עד היום שיחיה יאריך ימים עד היום הוא מלמד באופן הזה זה היכולות שלו אחר כך שלמדתי במקומות אחרים אז מה שאחרים היום מוסרים בחמש שיעורים הוא היה של כל אחד שעה הוא היה מוסר בשיעור אחד של 45 דקות
זה מה שלמדתי להכיר אבל מהם היה אפשר ללמוד ממנו לא למדו זאת אומרת זה לא
לא נשאר לי דמות להערצה כן אבל אבל
אז אני אספר משהו על התלונות אני זוכר שהיה איזשהו תלמיד שהגיע ללמוד אצלו במוסד ולא היה כל כך מרוצה מסיבות שונות
וזה כאב לו למה התלמיד הזה רוצה לעזוב
כי יצא למוסד שלו שם כזה של רק מלאכים יכולים להיות שם
אז הוא אמר סוף שבוע הוא עשה התוועדות שהיה לוקח קצת לחם וזה היה קצת מסוגל לצאת מעצמו אז הוא לקח לחיים באמצע התוועדות הוא כבר פנה ישירות זה היה המון מאמץ נפשי לאותו בחור אומר לו למה אתה רוצה לעזוב אז אמר לו כי לא יודעים פה כל כך ולא זה אמר משהו אני כבר לא זוכר מה אמר לו מה לא יודעים
אז הוא נקט בספר מאוד מאוד עמוק פה לא מספיק לומדים את הספר הזה לא כל כך מבינים בסוגיות האלה והאלה אומר לו מה תביא את הספר מאהרון לעינינו אנחנו ישבנו ככה 70 תלמידים סביב ארוך ארוך ארוך תמיד את הספר מהארון תפתח תתחיל לקרוא
איפשהו קרה הוא המשיך דפדף לו וזה ספר עם אותיות קטנטנות כאלה עבה ככה ובכל מקום שהוא קרא הוא ממשיך כמו למה אתה אומר שלא שלא לומדים
והוא נשאר אז זה ברור שהוא היה יוצא דופן הוא היה אבל קוראים את זה בלשון של החסידות הוא לא היה מלמד בפועל
אני כשאני מנסה היום להבין למה זה ככה היה כי הוא לא היה צריך להתיגע לשום דבר
הוא לא היה צריך להתיגע לשום דבר אני ראיתי בעיניי איך שהוא פותח גמרא ראיתי ראיתי הוא גומר את זה
בשביל אחד מה שאנחנו צריכים 3 4 שעות
התפיסה שלו הייתה תפיסה של בזק והזיכרון שלו היה מדהים אז הוא במהירות אבל איך אומרים למכור את זה לאחרים הוא לא יאכל תשובה פשוטה כי הוא לא עבר את המסלול של האחרים הוא לא עומד בקריטריונים שלהם אז הוא לא יכול להוריד את הדברים אלים
הטענה הכואבת היא וזה אנחנו ראינו פשוט שהכרנו אחר כך דמויות אחרות
הטענה שבמקרה כזה גם חיבור בינו ובין החומר הנלמד באמת לא קיים קיים אבל ברמה מאוד מאוד מסויימת וזה עובדה
באיוב כתוב אדם לעמל יוולד הרעיון שעליו אנחנו מדברים שייך עם העניין של עמליה אדם לעמל יוולד לכאורה למה אדם לעמל כאילו רוצים לומר האדם הוא לא אדם אם אין לו עמל אם יש עמל הוא אדם אם אין לו עמל הוא לא אדם אז מנסה להסביר על פי קבלה למה זה ככה
כתוב באץ חיים לרבי חיים ויטל שבתחילה היה האור אינסוף ממלא את כל מקום החלל אחר כך הקדוש ברוך הוא סילק את אורו על הצד והוא מתח קו אחד דק שממנו אחר כך נבראו העולמות פה כמה שלבים היה פה אור מלא אינסוף
סילוג אחר כך מתיחה של קו אחד דק
ובקבלה הרבה מהרחיבים להסביר למה כל אחד מהשלבים האלה היה צריך להיות כי בלעדיו לא היה יכול להיות
אבל לא על זה אני רוצה להתעכב אני רוצה להתעכב על הנקודה הזו שכשהקדוש ברוך הוא רצה שאנחנו נהיה כאן כלומר שהעולמות יהיו אז הוא סילק את עצמו על הצד
מה האינטרס שלו שאנחנו נהיה כאן האינטרס שלו זה מתאווה הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים
זאת אומרת יש איזשהו מילוי רצון על שכלי שמתמלא בזה שהוא הצליח לברוא עולמות של תחתונים עולמות של
של של נבראים
ברגע שהוא הצליח אז זה נקרא שהוא מילא את סיפוקו מה שהוא רצה לעשות הוא הצליח
אנחנו נבראנו בצלם ודמות של הקדוש ברוך
גם אצלנו הדברים עובדים בדיוק באותה צורה כמו שהוא זה אצלו מה פירוש
כדי שאצלנו יהיה תנועה של שלמות אצלנו חייב להיות צמצום סילוק קודם
לא בגלל שיש בזה הגיון אלא זה בגלל שזה הדי אן איי שהושתל בנו כיוון שזה כך היה אצל הבורא ככה היה אצל הבורא כי הוא החליט שככה זה יהיה אבל כיוון שאצלו זה כך גם אצלנו זה כך
כדי שהאדם יגיע לשלמות שלו הוא צריך לסלק את עצמו הסילוק העצמי הזה נקרא צמצום והוא נקרא
היגיעה הגדולה מה זה נקרא
העקבה היגיעה שדיברנו עליה קודם שאתה מצמצם את הרצון שלך לא מתפשט על הרבה דברים מרכז את עצמי רק לזה רק הבעיה הזאתי מפריעה לי
לא מעניין אותי לא אכילה לא שתייה לא שינה לא כלום רק זה עד שאני פותר את הבעיה הזאתי אני לא נרגע זה נקרא יגיעה
האדם מגיע להיות אדם שלם לפי הנוסחה שאמרנו רק כאשר הוא יגיע יגיע לפני שאצל הקדוש ברוך הוא אצל אלוקים זה היה כך גם כן הקדוש ברוך הוא הגיע לשלמות שלו כביכול שהוא רצה שיהיה עולם הוא לא יכל שיהיה עולם בלי שהוא יסלק את עצמו
וימשיך כב דק אז ככה גם אצל אצלנו חייב להיות התנועה של הסילוק שלנו שאנחנו נסתלק מכל הדברים האחרים ונתרכז רק בקו דק אחד
למצות ורק באופן הזה אנחנו נגיע לשלמות זאת אומרת אנחנו נגיע לעומק האמיתי להבנה אמיתית לעניין האמיתי וכולי
ניתן לזה דוגמה נוספת חזל אומרים ככה כלל אקסיומה צדיקים תחילתם יסורים וסופם שלווה רשעים תחילתם שלווה סופה איסורים
למה כל ההתחלות קשות מה שנקרא איסורים למה כי אתה עדיין לא מכיר את המערכת
הכל חדש לך אז אתה לא יודע איך להתנהג אתה נתקע בכל מיני מהמורות אבל אחרי שהתרגלת לעניין והתקדמת בו ואתה מכיר אותו טוב אז לכן אומרים רק ההתחלות קשות אבל אחר כך הדברים זורמים
צדיקים כשהם נכנסים לאיזה שהוא עניין הם נכנסים אליו דרך עולם התיקון עולם התיקון זה העולם הזה שאני אמרתי שכדי לבנות אותו נכון צריך שיהיה סידור
ואחר כך המשחה של קו אחד דק זה עולם התיקון אז אצל הצדיקים כל דבר רוחני עובד בסגנון של תיקון זה בא לידי ביטוי במה זה הייסורים
מה הייסורים האלה זה לא איסורים שאתה צריך לסבול כביש מצוות תעשה ליסבול זה זה יסורים
חבלי קליטה עד שאני רוכש כלים ומיומנות לחיות כאן נכון
רשעים רשע עבירה השורס שלו מאיפה הוא יונק בעולם התור מה פירוש מעולם התור עולם התור זה לא עולם שהיה בו אורנסוף ואחר כך סילוק האור ואחר כך המשחה של קו דק האור נשאר
בקיצור אני נותן לך הכל אני מזרים לך את כל החיות כולה אז יש לך שלווה אבל מה הסוף של זה הסוף של זה מה קרה בעולם הטוב הוא
הכלים לא יכלו לספוג את האור הגדול שנתנו ואז הם נשברו זה מה שקורה לרשע זה לא שמקללים אותו שההתחלה שלך תהיה שלווה והסוף שלך יהיה יסורים זה לא זה פשוט מאיזה עולם אתה מגיע אם אתה מגיע מעולם של רשע עולם הרשע לא בנוי על מסלול תקין שאתה מבטל את עצמך אתה מתייסר כדי לבנות כדי להכיר את מה שנקרא את את מרחב המחייה שלך פה ואז
אתה זורם עם זה ואז אתה מגיע לשלווה
אלא המרחב שלך מלכתחילה הוא אינסופי כי אתה אף פעם לא צמצט את עצמך אז שלווה יש לך אינסוף אבל האין סוף הזה בסוף מחריב אותך כי ההרחבה יתרה הרחבה הרחבה מחריבה הרחבה והחרבה זה חילוף אותיות וזה מה שקורה בסוף כאשר אדם מתפשט יותר מידי דברים
זה
היסוד למה אומרים שאדם לעמל יולד כי האדם צריך להתרגל להכניס את עצמו בתוך כלים בתוך מסגרות והכניסה בתוך מסגרות מצריכה אותו להסתגלות וההסתגלות הזאת היא הסתגלות קשה עד שמסתגלים וכיוון שכך ההתחלה היא קשה וההמשך הוא קל
כל הגבוה יותר יורד למטה ביותר זה ביטוי שחוזר על עצמו הרבה בחסידות מי שיותר גבוה יורד יותר למטה מה עומד מאחורי זה
יש הצלחה שנקראת הצלחה של תיקון יש הצלחה שנקראת הצלחה של תו מה זה נקרא הצלחה של תיקון שהיא מתחילה מהפרטים ממסד עד הטפחות
מה זה נקרא הצלחה של תו הצלחה שמסתכלת על המסקנה אני רוצה הצלחה
אבל היא לא יורדת לפרטים איך מגיעים לזה כמו שהסברנו עכשיו ההבדל בין העולמות הללו התוה והתיקון זה שהתוה הוא מסתכל על המרחב ואת עצמו לא מוכן לצמצם למען להתאים את עצמי לעניין ואילו התיקון כן רוצה להתאים את עצמו למצב לעניין
וזה בא לידי ביטוי זאת אומרת התכונות האלה של הטוב והתיקון באים לידי ביטוי
מצבים של האדם בחיים והרבה הרבה נקודות שבאות לידי
תהליך של שבירה כאשר האדם לא מאבחן את הדברים בזמן
הוא לא שם את האצבע על הנקודה הנכונה אני רוצה לתת לזה דוגמה
למשל אנחנו זוכרים את הפסוק בספר יונה על הכיכיון שבין לילה צמח ובין לילה נבל
הבין לילה צמח והבין לילה נבל זה לפי החסידות זה מוכרח שזה ככה יהיה דבר שצומח בין לילה חייב ללבול בין לילה
למה משום שהיסוד שלו זה יסוד של עולם התור איך זה שהוא צמח בין לילה איך זה קרה איך איך העלייה פה הייתה
איפה הדירוג אני לא רואה פה דירוג אם אין דירוג הדבר התרסק זה מוכרח שהוא התרסק
יש הרבה פעמים שאנשים שואלים זה קוראים לזה יש חוזר בתשובה יש חוזר בשאלה
אני רוצה לתת נוסחה שאני לא ראיתי אפילו פעם אחת שהיא לא עמדה בקריטריון הזה
חוזר בשאלה לצורך העניין אינו משתמש דווקא לאדם שנשא דתי או ונעשה לא דתי לא זה אני מדבר אני מדבר אדם שהתחיל דבר ועזב אותו
בשבילי זה חוזר בשאלה כל דבר שאדם התחיל ועזב בצורה דרסטית
אם תתבונן טוב טוב אתה תראה שהאדם הזה שורש היניקה שלו זה מהרגשות ולא מהשכל
רגשות יש להם מעלה וחסרון
הרגש כשהוא מתלהב הוא מתלהב במהירות אין לו דירוג שכל זה חייב להיות מדורג הוא תמיד עולה לאט לאט
זה אחד המשברים שיש בין גיל בין מה שנקרא גיל הנעורים
בגיל הנעורים הילד נשלט על ידי הרגש הוא מרגיש חכם
הוא לא צריך להיות חכם הוא מרגיש כזה או יכול להיות הפוך מרגיש טיפש זה במצב לא טוב הרגש שולט אז לכן אם הוא מרגיש שהוא מצליח אז הכל טוב לו ובהיי
כשהאדם מתבגר ככל שהוא מתבגר הוא קצת משתחרר מעולם הרגש ששולט בו וכל דבר נעשה אצלו יותר ויותר שכלי שכל בטבעו הוא משל לעולם התיקון
והרגש בטבעו לפעמים אתה מרגיש שיש לך אפילו שאין לך כלום מה זה שיכור הוא מרגיש שיש לו אף על פי שאין לו אבל הוא מרגיש שיש לו שולט עליו הרגש עכשיו
אז כאשר אדם למשל מתלהב מאוד אני הולך על זה אתה רואה אותו אפילו בעסקים אני הולך על זה
הרבה מאוד פעמים אדם כזה ימצא את עצמו פשיטת רגל הם לא היום אז מחר היום הלך לו הכלב פעם אחרת לא למה
מכיוון שהוא נכנס לדבר בלי שום פרופורציה הוא לא בחן אותו מכל הצדדים לא בדק מה הם היכולות שלו בהתאם לא בדק מה הם יהיו ההצעות ומתי יתחילו ההכנסות להיכנס הוא לא למד את נושא כמו שצריך מבחינה הגיונית וכיוון שכך הוא התלהב
אז כמו שההתלהבות זה כמו נייר טואלט שאתה מדליק אותו בשניה אחת הוא נדלקו נדלק ונגמר זה לא עץ גחל שנשארה נשארת הרבה זמן
זה טבעו של רגש
לכן כשאתה רואה למשל אני אומר לכם בכנות אני לא ראיתי אף פעם בן אדם שנכנס ליהדות בצורה בריאה לא ברגש של גפרור אלא בצורה בריאה וכל דבר אמיתי בא בתהליך ובתהליך ארוך ומייגע כי אם זה אצלך מה שאתה הולך עליו לעשות זה אצלך בבחינת האדם שבך אז זה תהליך
ואם זה תהליך אז זה אמיתי ואם זה אמיתי זה לא זה לא איזה שהוא שאלה
המושג הזה חזר בשל הסתיו לצורך ההבנה שלהם חזר בשל השאלה אף פעם לא מחזירה בן אדם הגון שאלה איך לא עית עליה קודם איך הגעת לכאן בכלל אם יש שאלה שמסוגלה להחזיר אותך כל כך מהר ואין עליה תשובה זאת אומרת שהשאלה היא מאוד פשוטה ומאוד ברורה
אז איך לא עלית עליה עד עכשיו אז זה סימן שאתה לא נכנסת לעניין בצורה
בריאה בנויה מדורגת
אתה בפנים לא היית בשל העניין לכן השתחררת ממנו בצ'יק צ'ק בוא ניקח דוגמה שיותר קלה להבין יש אנשים שאומרים תשמע
אם אני יכול להשקעה של כסף במניה להרוויח הרבה מאוד כסף בפרק זמן קצר למה שאני אעבוד כל כך קשה עד שאני עושה פרוטה+ פרוטה+ פרוטה
אתה בא לבן אדם הזה ומנסה לשכנע אותו לך ותבדוק אצל איילי ההון היציבים בעולם איך הם עשו את הכסף שלהם תראה שאף אחד מהם לא עשה את זה במשחק של מניות זה עובדה אז למה אתה למה אתה חושב אחרת
אז הוא הוא לא יודע לענות לך תשובה אבל הוא נשאר בשלו מה הנקודה הנקודה היא זה שכאשר אתה מחפש קיצורי דרך אתה מחפש את ההצלחה
זאת אומרת את ההמון הגדול אז זה לא אומר שההמון הגדול יישאר בידיים שלך מכיוון שהוא לא בא מיסוד של תיקון הוא בא מיסוד של תוהו כי יסוד התיקון תמיד ידרוש עמל
וברגע שיהיה המן יהיה לו בסיס יסודתו הוא אומר אני לא צריך אמן אני לא צריך שום דבר אני יכול לעשות את זה בציק צ'ק אז אומרים לו כיוון שזה היה בלי עמל זה לא מדורג זה יפול באותה מידה שזה ירד באותו מידה שזה עלה זה יפול לא רואים את זה בשטח אותו דבר זה גם בעולם הרוחני של האדם
יש אנשים כאלה סתם לצורך בדיחה אני אומר זה קיים בשטח יש אנשים כאלה שאומרים
אני אני רוצה להיות לעזר לבני אדם וכולי וכולי אז כל בן אדם שבא מה שאני יכול לעזור לו אני עוזר לו ביצה בזה אני עוזר לו
אם בן אדם שאומר מה מה זה מה אני משקיע בזה או זה וזה בפרטים אני הולך ויוצר קשרים עם דמויות מפתח
אני אומר עכשיו רעיון ששוב בשטח הוא עובד בשכל תוכלו להתווכח איתי כמו אותו אדם עם הכסף
שהוא יכול להתווכח על הכסף
יש אדם שמה שנקרא הוא זכה לתואר יקיר העיר מפני שהוא
משקיע בעיר עוזר תורם
אם אתה עושה את זה ללא חשבון מה זה לא חשבון פה בא בן אדם אתה עוזר פה בא בן אדם אתה עוזר פה בן אדם אתה עוזר
אז אתה מגיע בסוף לתואר יקיר העיר בוא נניח שזה המושג שאליו רוצים להגיע יש בן אדם אחר שאומר עזוב אותך מכל זה
אני שם לב שבגדול מה זה תואר יקיר שמים לך תמונה בעיתון שתהיה בן אדם מפורסם אז אני דואג לך שאני כל הזמן מכניס את עצמי לעיתון בכל מיני דרכים תמיד מקום שאני מגיע אני ליד הצלם תופס ממני תמונה פה שם לאט לאט מכירים אותי אני דוחף את עצמי תמיד אני מדבר עם הפקידים הגבוהים וזה באיזה שהוא צורה הוא רוצה להגיע לדרגים גבוהים
המציאות כמו שאני ראיתי אותה בשטח ואני מנסה להסביר אותה בהתאם למה שכתוב בקבלה המציאות היא שלמשל אני הכרתי אדם כזה שמאוד היה חשוב לו לתפוס קשרים עם אנשים גבוהים
הוזמנתי פעם לשמחה שלו
השולחן כבוד מה שנקרא במת הנשיות בשמחה היה מאוד מאוד מכובד האולם היה ריק
זה ממש ככה מצחיק לחלוטין הוא אדם שכל הזמן משקיע רק בלדבר עם הגבוהים אבל עם העם הוא לא עשה כלום אז הם לא באו אז הם לא יש בן אדם שצומח
לא משנה כעת אם הוא איש מפלגה או שהוא דמות רוחנית לא משנה אבל הוא צומח מתוך הסיוע שלו להמונים עוד אחד לעוד אחד לעוד אדם משפיע עוזר מסייע העזרה להמונים היא הרבה יותר אמיתית אבל היא לוקחת יותר זמן
היסוד שלה היא תיקון אם אתה רוצה לעזור בעולם באמת אל תלך תחפש כמה אלה הגבוהים אין לא צריכים אותך הם לא צריכים אותך אתה מנסה להתחנף אליהם אבל הם אותך לא צריכים
אז זה ההבדל בין טעות לתיקון ביסוד
זה שוב אנחנו חוזרים לפסוק שלנו שכל הדברים עמלים משמעותו זה שכאשר האדם עמל על איזשהו דבר אז יש לו דבר אמיתי יש לו דבר בנוי אבל כאשר אין לאדם את העמל הזה אז הוא לא אדם הוא יכול להיות מוכשר הוא יכול להיות גאון
יש כזה אמרה שאומרת הוא ניצח את הגן את המחשב
הוא ניצח את המחשב
בגאונות והמחשב ניצח אותו בהבנה יש כזה בדיחה שאומר כאשר הבן אדם לא בנה את היסוד שלו מהמצב הזה לפחות אז הוא בנוי בצורה כזאתי לא לא מסודרת ואין לו בסיס אמיתי איך
איך ראיתי דמויות חינוך שכתבו כל מיני מאמרים אומרים שהיום כאילו הצעירים אתה נותן לו אפשרות תשב תלמד תלמד תלמד תלמד תלמד תקבל את התואר פרופסור אולי באוניברסיטה עידוד
איפה יש אחד אחר אז הוא קצת ככה אני יודע יודע לעשות שירים אתה אומר זמר או משהו כזה והוא קונה לעצמו תהילה בתקשורת וכל זה אז בעולם התקשורת באמת זה יכול לפתות את הצעיר בוא נפנה את האפיקים שלנו לאיזה שהוא דברים שטחיים יותר אבל
טוב אז עד עכשיו זה היה אחת עכשיו נגיע לנקודה השנייה ובזה נסיים
הנקודה השנייה זה שככה וזה דבר שהוא חשוב מאוד אולי הוא עמוק ולא הייתי צריך להשאיר אותו לסוף אבל ככה זה יצא כל הדברים יגיעים לא יוכל איש לדבר
כל הדיבורים שה בני אדם מדברים למטה יש להם שורש למעלה היהדות טוענת שאין שום דבר בעולם לא במחשבה לא בדיבור ולא במעשה שקורה פה אצל כל אדם באשר הוא יהודי גואי לא משנה
שאין לו שורש בעולם הרוחני
באה תורת החסידות ושואלת נו כשאתה מדבר איזה משהו תוכני משהו הגיוני משהו שהוא טוב בסדר כשאתה מדבר שקר וכזהב
כשאתה מדבר שטויות
כשאתה חושב שטויות כשאתה חולם פנטזיות איפה זה עם העולם הרוחני זה מין זה מין מה שנקרא דברים מיותרים בעולם שאין להם שורש למעלה בכלל לכאורה אבל לכאורה מצד שני אין דבר פה למטה שאין אם הוא פה אז איך הוא בא
איך נוצר אצל בני אדם שיש להם חלומות לא אמיתיים
איך נוצר אצל בני אדם שיש להם דיבורים לא נכונים
לעמיתים שטויות והבלים דברים בטלים איך זה נוצר הרי הכל מלמעלה
אומר תורת החסידות שיש שני אופניים
כאשר
משפיעים על האדם עור מאוד מאוד גדול
אז הדיבורים שהוא אומר אז הם דיבורים לא לעניין
למשל שבאים לפעמים אומרים לבן אדם בצורה מאוד מאוד משמחת אז הוא נעשה כמו שיכור יוצאים לו דברים לא הגיוניים מהפה
ההשפעה הרוחנית של אור גבוה אלוקי גורמת שכאן למטה
יהיה חוסר חוסר היגיון בדיבורים שיוצאים אבל
אין דבר כזה בעולם שיהיו דיבורים שיישארו בלי מטרה ובלי
מה שנקרא תמהיל שלא התנקזו למקומות ומחוזות נכונים
הנקודה היא זה הדיבור של אדם יש לו המון המון כוח ולא רק הדיבור כל דבר כל כוח עכשיו נתן באדם כוח המחשבה העיר או הדיבור המעשה יש לו המון המון עוצמות אלוקים לא ברא שום דבר שילך לבטלה יכול להיות שהאדם שפך דברים לבטלה שפך דיבורים לבטלה שפך מחשבות לבטלה שאין בהם אני מתכוון לבטלה שאין בהם שום תועלת
אבל אסור שדבר כזה יקרה זאת אומרת תיקון העולם זה שכל דבר אולי ענייני כל דבר עם תועלת
גם הצדיקים גדולים לא תמיד מצליחים שכל פרט ופרט וכל תנועה ותנועה וכל מחשבה ומחשבה וכל דיבור ודיבור אצלהם מושלם
אז פה
יש שתי אפשרויות איך לתקן את זה
התיקון הראשון
יש אפשרות לאדם גדול לאדם צדיק הייתי מסווג את הדיבור לשלושה חלקים יש דיבור כזה שהוא מתוכנן והוא תוכני
זה מושלם זה דיבור שישר התחבר עם השורש שלו למעלה ועשה את מה שהוא צריך לעשות כאן בעולם הזה יש דיבור שהאדם אמר הוא אמר דברי הבל וריק
אבל זה דברים כאלה ששייך להכניס בהם תוכן זאת אומרת הוא אמר איזשהי בדיחה הוא התכוון למשהו אחד אבל אפשר למצוא ולהכניס משהו שהוא אפילו לא התכוון
והעיקר שהדיבור הזה לא יעמוד כמו שאומרים סתם ככה בהחלל של העולם סתם
מי שיכול לעשות כזה דבר זה שלמה המלך כתוב ששלמה המלך זה היה היכולת הגדולה שלו כל חכם מסוגל לעשות כך
אני אסביר ברובד החינוכי איפה זה בא לידי ביטוי שהיינו בישיבה וככה קראתי בהרבה ספרים היה מקובל שבא רב לבחון תלמידים למדו ועושים להם בחינם בעל פה למשל יש גם בחינה בכתב אבל היה גם בחינה בעל פה
אז בבחינה בעל פה אני שמתי לב שככל שהרב היה יותר גדול מהבחינה המוסרית שלו
אז היה ילד שמתחיל לגמגם או עונה משהו לא לעניין אז הוא היה אומר אה אתה מתכוון לזה יפה אתם שומעים מה שהוא אמר
אלה שידעו את החומר ידעו שהוא בלבל את המוח אותו אחד אז אנחנו כל הזמן חשבנו שזה פשוט לא לבייש ליד כולם
אבל לפי מה שאנחנו לומדים היום יש לזה משהו מעבר לזה אותו אחד אמר מילים של כלום סתם הרב הזה ברוב השכל הוא הכניס בתוך המילים האלה משהו של הגיון ותוכן והוא עוד אומר לילד זה כנראה לזה התכוונת יש בזה צדדים חינוכיים יש בזה גם את הצד הרוחני הזה שמילים לא יעמדו כמו שהם בעולם
יש מצב יותר גרוע שאין שום קשר בין הדיבורים ואני לא יכול להכניס בהם שום שכל כלום לא יודע כמו האדם שדיבר מהחלום כאילו תוך כדי שינה מה מתחבר שמה אין שם כלום
אז כתוב בקבלה שכאן נכנס התפקיד של יוסף הצדיק
יוסף היה מיוחד בזה הוא היה איש כבן אדם הוא היה איש מאוד מעניין
מצד אחד הוא בן של איזה אחד שגדל בנטור הקרקע בירושלים כאילו בן של יעקב אבינו בבית סגור הכל כזה
חרדי חרדי חרדי ומצד שני הוא מסוגל לתפקד במדינה זרה כמלך עם השפה הזרה עם המנטליות הזרה
אז בדרך כלל כשאנשים צריכים לעשות מין מהפך כזה ושינוי כזה בחיים אז משהו נפגע או שהמשהו במלכות שלהם לא הוא לא מספיק שולט כמו שצריך על מצריים מפני שהוא לא מספיק מצרי הוא לא נולד כאן הוא לא כל כך מכיר את המנטליות או שיש לו בעיה שאם הוא יותר מידי בחוץ אם המנטליות וכל זה אז יש לו בעיה קצת עם
עם עם בית אביב הוא לא משמר את בית אביב
יוסף היה עם דואל-סיסטם כזה היה לו יכולת לשמר את הכל בבית אביב בצורה הכי מלאה
ועם כל זה הוא נמצא למעלה הכי הכי למעלה זאת אומרת בפירמידה היחצנות הכי גבוהה עם הפנימיות אז כתוב למה מכיוון שיוסף נקרא בן פורת יוסף פורת בקבלה זה חילוף אותיות פותר וגם תופר אז הפותר זה הפותר חלומות מה זה לפתור חלום זה משהו בכל אתה לוקח כל מיני
פנטזיות של בני אדם בשעה שהם ישנו זה בדיוק הנקודה שעליה אנחנו מדברים עכשיו
אתה נופח באיזה שהם מילים ודמויות ושיגעונות שהם חשבו נופח בהם משהו וזאת משהו קורה גם כן זאת אומרת אתה קלט למטרה הכנסת היגיון בחלום וזה אכן התרחש בהתאם למה שאתה אמרת ידוע כל החלומות הולכים אחרי הפה אז אתה אמרת ומרת נכון
וזה הפותר של יוסף מה זה התופר התופר הוא זה שהוא מסוגל לקחת מילים שאין להם שום משמעות ולהחזיר אותם למקורם היום לתפור אותם מה זה תפירה תפירה יש לי בגד קרוע ואני מאחה אותו ויוצר ממנו בגד אחד מקשה אחת יוסף בגלל
היכולת שלו להיות למעלה מעלה עד אין קץ מלך ומצריים
למטה מטה הפוך אני לא יודע איפה אמרת איפה אמר לה אבל בראיון הוא יכול להיות
גם יחצן הכי גדול וגם פנימי וחרד וסגור הכי גדול ושתי הדברים האלה לא מפריעים לו הוא זה שמסוגל לחבר בין כתבים מה הדבר הכי נמוך פה בעולם התחתון אז הם יודעים מה אדם שלקח והשחית בעל תשחית יש בעל תשחית גשמי במעשי ויש בל תשחית מחשבתי ויש בל תשחית דיבורים
האדם הכי נמוך
בזמן שהוא משחית הוא נמצא במצב הכי נמוך שיכול להיות שהוא לא עושה תפקיד הבן אנוש שהשם מטיל על בני האדם פה בעולם הזה ליצור ליזום לבנות לעשות לא לפרק ולהרוס ולשבר ולהשחית אדם שמשחית אדם הכי נמוך יוסף מסוגל לקחת את עולם האצילות ולחבר בין האדם הכי נמוך
עם המילים האלה
המיותרות שהוא אמר אני לא במקום ולא בעניין לחבר את שתיהן ביחד
זה הרעיון שאומר הרבי האמצעי בספר תורת חיים על הפסוק בן פורת יוסף רוצה להסביר מה המיוחד של יוסף הוא מסביר טוב את שלמה המלך הוא אומר שזה נקרא
הלשון שלנו של הפסוק שלנו כל הדברים יגאים לא יוכל איש לדבר בתחילת השיעור ביערנו זה היה ביור אחד שכל הדברים מגיעים צריך לעמוד והרחבנו בזה הרחבנו שבלי עמל אתה לא בן אדם
זה היה המסקנה עכשיו הביור הנוסף הביור הקודם היה מושתת על דברים שאמר הרבי האמצעי עכשיו אני מבאר בהתאם למה שאמר הרבי סליחה הקודם היה בהתאם לרבי הצמח צדק וזה בהתאם לרבי האמצעי מה אומר הרבי האמצעי
כל הדברים יגאים יש דיבורים יגאים
מה פירוש ישנם דיבורים שכשאמרתי אותם תיק תחבר למרום תוכן היגיון תועלת חבר ישר למעלה ישנם דיבורים שעכשיו לך הדיבורים האלה עומדים ומרחפים בעולם עד שיבוא מישהו ויעלה אותם למה
כי הם דיבורי שטויות שריחפו פה בעולם שאין להם תוכן הם דברים יתגיעים עד שהם עולים לוקח הרבה מאוד זמן
זה קיים הרעיון הזה גם בתפילה
לפעמים אדם מתכונן טוב לתפילה לומד מספיק לפני התפילה אחר כך כשהוא מתפלל ומתפלל בדבקות ומכל הלב ומכוון בתפילה התפילה שלו עולה בטיל יש בן אדם שהתפלל בנצח חמה תפילת שחרית בנצח חמה הוא התפלל ועד הערב עדיין המלאכים מנסים לשפץ את התפילה שלו כדי שיהיה אפשר לעלות אותה למעלה ומי אמר את זה הרבה עכשיו אמר את זה
שלפעמים אדם מתפלל לפני השקיעה והתפילה שלו הגיע יותר מהר מאלה שהתפלללו בבוקר כי כי זה כי זה כי זה דיבורים שצריך לתקן אותם זה דברים שצריך
לשפץ אותם זה זה דברים שקיימים בעולם אז אני רוצה רק
לסיים את הרעיון הזה שאמר הרבי האמצעי בנוגע לדיור אז יש דיבורים ידעים המון המון עמל צריך לתת עליהם ויש דיבורים חלקים
אנחנו התרגלנו לשמוע את הפתגם שתי פתגמים אני רוצה להסביר אל תפתח פה השטן
+ פתגם בלי עין הרע אז אני רוצה להסביר את המשמעות על פי החסידות ששתי הפתגמים האלה אל תפתח פלא השטן זה כשאתה אומר דברים
ולא עומד מאחוריהם הסבר נורמלי הגיוני בהסתה אומר הרי אסור שיעמדו מילים בלי הסבר אני אתן להם את ההסבר
אז יש לפעמים שבן אדם לא התכוון באמת לא התכוון לפעמים ככאילו
זה פעם אמא שצועקת על הבת שלה אני אקנוף אותך
אז אז אז אני אומר אני אומר היא לא התכוונה היא לא התכוונה באמת שלא היא לא התכוונה אבל
אבל המילה הזאת עומדת אז מה מה מכאן מה זה לקלוט מה את רוצה לקנות מה את רוצה לעשות לה
בטח לא התכוונת למילים האלה את בגלל שלא התכוונת פה הבעיה מילים שאנחנו מתכוונים אליהם במובן הטוב והחיובי או חלילה גם במובן השלילי בסדר אז אתה משייך אותם לאנשהו אבל מילים שאתה לא משייך אותם לשום דבר זה יכול להיות נורא ואיום
היה
בפולין שלפני מלחמת העולם השנייה סיפור שמעתי אותו מאדם שהיה יהודי מיליארד
מיליארדר מה זה הוא היה מספק את האבק שריפה לצבא הפולני הוא איש עשיר הוא היה גם דתי
חרד זה לא ערובה לכלום היה לך לשיעור שעבר בקיצור הוא היה כל כך עסוק כל כך עסוק עסוק עסוק עסוק
אמנם היה השירות בבית אבל הוא כמעט לא ראה את אשתו ואת הילדים כמעט ולא
על אשתו כנראה שהיא הציקה לו כנראה לא בזמן זאת אומרת היא הוא היה ממש עם זה היה צריך לספק וזה היה בלחץ וזה אמרתי לה תגיד לי אתה יודע איפה הילדים שלך אתה יודע מה זה מה מה אתה יודע איזה איזה אבא אתה איזה זה
והוא לא
זה הוא הוציא משפט שאסור להוציא דבר כזה מהפה לא רק לאישה לאף בן אדם לא
ממש תשרפי אני כל כך עצבנה אותו כל כך יצא לו מהפה אני לא יודע אם זה קרה באותו יום או לא אבל היא ירדה למרתף היה לו שם שקיות של אבק שריפה ואיזשהו ניצוץ שם היה לה ביד דומה ולא נשאר ממנה אפילו אפילו אפילו אפילו אפילו קבר לא נשאר כלום
ומאז
הוא יחסית של איזה אדמור בפולניה אמר לו לא לדבר אף מילה כל ימי חייו
למה כי המילים שלנו יש להם ידיים ורגליים ככל שאנחנו נלביש אותם יותר עם ידיים ורגליים אנחנו יותר מתקנים אותם אנחנו מן המדבר
המילים שלנו תופסות חשיבות מאוד גדולה
בזמנו הבא סליק שהיה ילד
מישהו עצבן אותו כילד או קילל אותו כילד טוב מלמד אבא שלו לקח אותו אמר לו אתה לא נורמלי איך אתה וזה בשום אופן אף אב אל תדבר אף פעם על אף יהודי רק ברכות שיצאו לך מהפה השביע אותו על זה ומאז אומר לו אתה יודע כל מילה שלך זה וככה היה בפועל ממש
אז זה אל תפתח פלסטיק מה זה בלי עין הרע אמרתי עכשיו כל מיני דברים יכול לעשות להתלבש בלי עין הרע זה זה זה לשים פלסטר על המילים האלה פה אין לך כניסה
אמרנו אתה יכול להתלבש על המילים האלה ולעשות סלט אין כניסה אני מלכתחילה אמרתי אני מתכוון למה שאמר אל תכניס יותר ממה שאני כיוונ
תראו בשיחות של הרבי הרבה הרבה פעמים הוא מזכיר בלי עין הרע בלי עין הרע זה ביטוי של דעתם של חכמים נוחה ממנו זאת אומרת זה ביטוי נכון בלי העין הרע זה מין חסימה מה מה עשיתי אז אמרתי בלי עין אבל רואים שאתה כולך מרוצה מהבן אדם הזה וזה אתה נותן בו עין הרע לא אבל אני סוגר את הדיבורים הללו שלא יוכל לפלוט בהם טוב חברה
אז למעשה בוא אנחנו נסיים למעשה מה שאנחנו הולכים ללמוד קודם כל כמה חשיבות שיש לפה
ויש לנו
בחזל מרובה מידה טובה מידה פורענות כלומר אם אדם יכול להגיד חלילה וחס על מישהו שיישרף ואותו אחד משרה אז כשהוא יגיד עליו שתהיה צדיק שהיא תהיה מבורך שתצליח שתהיה עשיר אולי אולי אולי מישהו ישמע את זה הוא יהיה בפעם השנייה זאת אומרת מה זה מה זה אולי
איך איך בן אדם אומר אני לא ידעתי שהברכות שלי כל כך כל כך כל כך מתקיימות
נוסף אמר איזה שהוא לא ידעתי שהברכות שלי הוא כמה הברכות שלך לא מתקיימות אבל טוב שאמרת משפט טוב מהפה אותו חבר
שלומד מילה היה צריך לעבור בחינה אז אחת מהבחינות האחרונות זה שאחרי שהוא כבר אזה 20 30 בריתות
אז הוא עושה בחינה עם בוחן שהולך ורואה כל מה שהוא עושה ומחפש לתפוס אותו הפילו עליו כזה בוחן
שרוצה
לשאלתו כדי שלא ייכנס עוד אחד לשוק אז אז אבל הכל היה בסדר אומרים לי הוא אומר לי הוא אומר לי כן זה יפה מאוד עשית וזה וזה
אני והוא יודעים שהוא לא מתכוון למה שאומר לך שאין לו ברירה
אבל בסדר עדיף לך מאשר להגיד דברים
דברים שליליים אז זה זה דבר שאנחנו יכולים לקחת לתשומת הלב וזה שוב חוזר לפסוק כל הדברים המילים כל מה שאומר שהוא לא כל הדיבורים יהיה גאים סליחה מילים
כל הדיבורים יגיעים למוכל איש לדבר זה הפירוש הוא שישנם דברים כאלה ישנם דיבורים כאלה
שכדי לתקן אותם לוקח הרבה מאוד זמן עד שמצליחים לתקן אותם בוא נשתדל אומר שלמה מייעץ לנו שלמה שהדיבורים שיוצאים לנו מהפה יהיו כמה שפחות טיעיים שיהיה- צריך לשפשף אותם ולזקן אותם עד כמה שזה ניתן עד כמה שזה אפשר