תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אנחנו אוחזים בפסוק הרביעי בפרק הראשון שלמה המלך אומר דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת
בפשט זה מאוד מאוד פשוט וברור דור הולך דור
והארץ נשארת אבל כמו שנראה תורת החסידות והפנימיות רואה את הדברים בעומק לפעמים מעומק שאנחנו יכולים להפיק וללמוד מוסר השכל ברובד אחר ברובד נעלה יותר עמוק יותר אז קודם כל נתחיל עם מה שאמרו לנו התנאים באבות דרבי נתן זה
ספר שכתבו אותו התנאים שם כתוב מי זו הארץ שלעולם עומדת דור הולך ודור בא זה פשוט אבל מי זו הארץ שלעולם עומדת אז הוא מסביר שהארץ של עולם עומדת הם ישראל זאת אומרת היהודים נקראים ארץ
בתנך כתוב כי אתם ארץ חפץ עם ישראל נקראים ארץ מה זה ארץ ארץ לשון למה נקרא שמה ארץ של המדרש על שם שרצתה לעשות רצון כונה עם ישראל בהם הקדוש ברוך הוא חפץ ולכן הם נקראים ארץ אז מה זה והארץ לעולם עומדת שאף על פי שיש לנו מצבים של גזרות
היו מצבים במשך הדורות של השמדות היו קשיים מאוד גדולים לעם ישראל במשך הדורות
ואף אלכן והקדוש ברוך הוא מצילינו מידם לפי המשמעות הזאתי דור הולך ודור בא דור הכוונה לצרות להשמדות לבעיות לגלויות אבל לארץ זאת אומרת הרצון של הקדוש ברוך הוא בהמשך קיומו של עם ישראל נשאר סדיר קבוע ולא השתנה
זה לא הפך את היוצרות היה לנו איזה שהיא הבטחה של עולם אנחנו לא נשמד לחלוטין
אבל אנחנו אמונים על המקרא
גם כפשוטה כמו שנאמר אין מקרא יוצא מידי פשוטו אז אם הפסוק אומר שהארץ לעולם עומדת אז זה לא רק במובן הרוחני ארץ שהרצון של הקדוש ברוך הוא בעם ישראל נשאר כל הזמן
ולא הפסיק להשפיע עלינו את חיותו אלא הארץ לעולם אומר את זה גם שהארץ כפשוטה עומדת אנחנו יודעים שמאז ומקדם היה בנושא הזה מחלוקת עד שלא בא קופרניקוס וטען
הארץ מסתובבת סביב השמש אז תמיד אצל היהודים המאמינים היה ההנחה הייתה ההנחה הפשוטה שהארץ עומדת והשמש מסתובבת למה
מפני שישנם הרבה הרבה פסוקים בתנך שנותנים לנו להבין את המשמעות בצורה זו שאנחנו עומדים והיא מסתובבת סביבנו לא רק היא כל הגלקסיות כל המאמר כוכבי הלכת וכולי הם מסתובבים אחרי שקופשוניקוס אמר מה שאמר התחילו
חלק מהמדענים והיהודים המלומדים ביניהם גם אנשים מאמינים לחשוב איך אנחנו מתאימים את מה שאנחנו לומדים במדע למה שכתוב בפשטים של הפסוקים בפשטים בפשטים של הפסוק בהרבה מקומות היה זה שהארץ עומד כמו שמש ידע מבואו זאת אומרת השמש באה השמש שיצאה כאילו אנחנו עומדים על מקום אחד השמש היא זו שהיא יוצאת ובאה וככה יש הרבה
פסוקים
כך ובגלל הטענה הזאת היא ניסו לאנוס את הפסוקים בכל מיני משמעויות חלק מהם אמרו שאולי באמת אנחנו מסתובבים והשמש היא זו שעומדת אבל אנחנו מרגישים אחרת והפסוק מדבר בסגנון של מה שאנחנו מרגישים זה כמו שאדם נמצא במכונית והמכונית נוסעת מהר
הוא מסתכל החוצה אז נראה לו
שכולם נוסעים והוא עומד על מקום אחד אז יכול לבטא את מה שהוא אומר בשגנון הזה
אז הם ניסו לומר שגם הפסוקים בעצם מעבירים את המסר שלהם בצורה הזו מעבירים את המסר בהתאם למה שאנחנו חשים
התשובה הזאת דומה לשאלה מפורסמת ששאלו הקדמונים הרי הקדוש ברוך הוא לא בעל גוף והוא אין לו דמות הגוף ואיך יכול להיות שהרבה מאוד פעמים הפסוקים מדברים עליו כאילו מדובר על אדם כמו שכתוב בפסוק עיני השם אוזני השם כאילו יש לו אוזניים ועיניים ואף והילך חזר ויבוא
והיא קם והלך אז כאילו זה מדובר על גוף ועל זה נתנו את התשובה המפורסמת
פסוקים דיברו בלשון של בני אדם את התשובה הזאתי כבר כתב ספר הכוזרי הוא נשאל על ידי הגויים באותה מלכות רבי יהודה הלוי באותה מלכות איפה שהוא היה
הוא נשאל מה זאת אומרת אתם אומרים שאלוקים הוא מופשט רוחני ואתם מדברים עליו כאילו הוא בשר ודם אז הוא ענה לו שאנחנו כשאנחנו מדברים אחד עם השני ואחד הבין את המסר של השני אז אנחנו אומרים הוא שמע אותי הוא הזין לי הוא הקשיב לי
אם אחד מביט על השני נותן לו תשומת לב אנחנו קוראים הוא הסתכל עליי
אז כיוון שכך אז אצל בורא עולם כאשר הוא מפנה את תשומת ליבו כן שוב אני משתמש במילים ליבו כן אבל ברגע שהוא מפנה את תשומת ליבו אלינו המשפיע עלינו איזה שהיא השפעה טובה אז אנחנו קוראים לזה שהוא יסתכל עלינו זה לא שיש לו עיניים לא רוצים לבטות שיש לו עיניים וגם כשאומרים שאנחנו למשל
אוזני השם וישמע השם מה הוא שמע באוזניים אז מתכוונים
איך אנחנו בתור אנשים מוגבלים נאמר שאלוקים קיבל את בקשתנו איך אנחנו נגיד את זה כמו שאנחנו מדברים אחד עם השני אז אנחנו אומרים שראובן שמע את שמעון אז הוא אומרים שהוא שמע אותו אז איך שומעים באוזניים אז אנחנו נאלצים להתבטאות בסגנון הזה על אלוקים
אז התשובה הזאת התקבלה עליבו של מלך מוזר וזה ככה מקובל להגיד בכל הפעמים שהוא מוזכר ידיים ורגליים ואוזניים ועיניים על השם
שרצו לתרץ שמה שהפסוקים אמרו שבעצם הקדוש ברוך הוא ברא אותנו כנמצאים על מקום אחד לכל הגלקסיות מסתובבות סביבינו זה לא שבאו להגיד שככה זו האמת אלא באו להגיד זו האמת כפי שאנחנו חשים אותה כשאנחנו נמצאים על הכדור אנחנו חשים שהכל מסתובב סביבנו אז זה התשובה שמנוע
אבל אחרי זה הכל זה תשובה שהיא קצת חלשה
מה ש טען הרבי במכתבים בהרבה מכתבים שהוא מזכיר את הרעיון הפשוט אני לא מתיימר להעביר את הנושא הזה עכשיו אבל רק את התשובה כמו שהוא אמר אותה+ חזון למועד שמאז שאיינשטיין גילה את תורת היחסות שלו אז אין אפשרות זה בעצם הציון שלו שאין אפשרות
צורה מוחלטת להכריח מה מסתובב סביב מה
מה שאתה לא תטען אז יהיה לך כושיות על הצד השני ואין לזה אז אם אין לזה אחרת מה אכפת לך לחזור לפישתם של מקראות שאומרות שאנחנו עומדים והם מסתובבים סביבי
אז אחרי הכל נמצא שהארץ לעולם עומדת שאמר הפסוק אמר שלמה בקוהלת יש לו גם כן משמעות מאוד פשוטה שהארץ עומדת והכל הדברים מסור הולך ודור בא זה הכוונה היא הזמן הרי כל הזמן אצלנו הוא ביחסיות הזמן שלנו עומד ביחסיות
לשמש שמסתובבת יום עובר שנה עוברת יש הכל אנחנו מודדים לפי גרמי השמיים
אז כיוון שאנחנו מודדים הכל לפי גורמי השמיים דור הולך ודור בא זה חסיות הזמן של גורמי השמיים שהם המסתובבים בארץ לעולם עומד את זה בצורה פשוטה לפרש את הפסוק אבל גם כשאנחנו מתבוננים בפשט יש כאן איזה שהוא עומק של מוסר שאנחנו רואים מיד
דור הולך ודור בארץ לעולם עומדת לא תמיד חשבו שהארץ תמיד תעמוד כמו שאמרתי קודם
הייתה תקופה שכאשר גילה קופון שבעצם הארץ מסתובבת אז האנשים התחילו לחשוב שצריכים לשנות את המציאות בהתאם לזה צריך לומר שמה שהבנו עד היום בפסוקים זה לא נכון
מה שלמה המלך בחכמתו ואומר יהודי תשמע הרבה פעמים אתה תשמע כל מיני רעיונות שמעלים שאלה על מה
האמנת עד היום לדוגמה המקרה הזה שאומרים לך שאתה חשבת שהארץ עומדת פתאום התברר שלכאורה היא זו שמסתובבת המדע טוען אחרת אז אל תמהר לקנות את מה שמוכרים לך יש לך את האמונה שלך תאמין בה
אתה יודע שהמדע אומר אחרת אז בינתיים לא מצאת תשובה מתשובה לא מתים דור הולך דור
בא דור ואמר שהארץ עומדת והשמש מסתובבת
אחר אמר שזה הפוך שהשמש עומדת והארץ מסתובבת הארץ נשארה לעולם עומדת דעות של אנשים משתנות אומרים פעם כך ואחר כך יגידו שזה טוב תסתכלו בעולם הרפואה היו שנים מי שזוכר שהיו ניתוח פניציט כל כל מי שזה קצת שקדים עד לאחרונה זה היה ממש כזה קצת פה קצת גרון עניינים להוריד את זה
למה
זה מיותר זה מיותר פשוט תוספתן כזה זה דבר שתוספת לא זה אז מה אז הרופאים באותו זמן
אם היית יושב ככה היית אומר כבוד הדוקטור איך יכול להיות שזה מיותר אבל אנחנו חושבים אנחנו כאנשים מאמינים בטוחים שמה שהשם עשה לא יכול להיות מיותר אם הגוף כנראה צריך את זה רק שאנחנו לא עלינו אז הוא היה אומר לך
אל תנסה אף פעם ללמד גנרל זקן איך עושים מלחמה אני אני ה רופא ואני מדבר ואני אספר לך אל תספר לי סיפורים
אז אתה היית נעלם דום בפרט שהוא לובש חלוק לבן ויש לו כזה תג וזה אז מי אתה שבית
שתלמד אנשי מדע אז אתה מתכנס בתוך עצמך אז באה שלמה המלך ואומר אתה עלול עוד להתבדות היום יבואו ויגידו שזה הדבר הכי טוב
זה הדבר הכי מוצלח זה הדבר הכי השקדים זה דבר שצריכים אותו תוספתם זה דבר שהוא לא מיותר וכולי וכולי וכולי הדברים הולכים ומשתנים
משנים את הדעות שלהם והארץ זה היסודות הפשוטים ההגיונים מה שנקרא 1 + 1= שתיים זה נשאר לעולם וכיוון שכך כדאי שתאמץ לעצמך את התובנות הללו ואל תמהר לקנות דברים חדשים אתה יכול לשמוע אתה יכול לשמוע דעה נוספת זה תמיד טוב אבל
לשנות את את כל את כל צורת החשיבה שלך בהתאם זה לא יסודי
זה לא תמיד מוצלח אולי אפילו הרבה פעמים לא בעולם המסחר זה ידוע יש אדם מספרים שאני זוכר אבי עליו השלום סיפר לי שכשהמציאו את המתכת של העלומיניום אז היה איזה מלך ערבי שמיהר להחליף את הכתר הזהב שהיה לו ולעשות כתר מאלומיני אז זה מצחיק מה זה אלומיניום מה זהב
אבל אז זו הייתה המתכת החדשה שגילו שמצאו שזה אז הוא מיד שם את זה על הראש עטרת לשים את לראשו
אז לא לא תמיד אנחנו לא לא תמיד או אולי תמיד לא
צריכים להחליף את הזהב היקר שיש לנו מאז ומקדם את המסורת היהודית בהתאם לאיזה שהוא אלומיניום שגילו כמה שהאלומיניום הוא חשוב יש מוצרים שרק מאלומיניום כדאי לעשות אותם אז יש לו את המעלות שלו אבל אבל לא לא להזדרז להחליף את המסורת הראשונה שלנו בהתאם לדברים חדשים
במובן מוסרי אני קופץ לשלב נוסף דור הולך ודור בארץ לעולם עומדת הארץ כולם דורכים עליה זאת אומרת יש את אנשי הדור הם נמצאים על הארץ ויש את הארץ בעצמה
היא סופגת את הבליטות של כולם
וב דור אחר ודור שני ודור שלישי אז מספרים פעם שהצמח צדק האדמור הצמח צדק אמר
שאני משתדל כל הזמן להשפיל את עצמי למה הוא אומר אני רוצה להיות כמו הארץ שכולם דורכים עליה אבל מה הרווח שלה זה שהיא לעולם עומד הוא למד שבגלל שכולם דורכים עליה בגלל זה היא לעולם עומדת אז הוא סיים בסוף שהוא זכה לאריכות ימין
באמת יחסית לאדמורים שקדמו לו וגם לאלה שבאו אחריו והוא זכה לאריכות ימים והוא זכה לאריכות ימים כל כך הוא אמר זה רק בגלל שאני כל הזמן הייתי כמו הארץ הורידו אותי והשפילו אותי
הייתי בנמיכות הרוח וזה הביא לי אריכות ימים למה מפני שיש לאדם מקטרגים כך הוא הסביר יש לאדם מקטרגים
אז ככל שהאדם מקבל כמו שאומרים מנות קטנות פה של דריכות קטנות
בעולם הזה אז המקטרגים סותמים את הפה ואז הוא יכול להמשיך הלאה אז זה פירוש מוסרי לעניין דור הולך ודור בארץ לעולם עובד
מה היא בעצם המעלות שיש לארץ בהמשך למה שדיברתי עכשיו את הארץ יש שתי מעלות מרכזיות מעלה אחת שהיא סופגת את כל מה שהאנשים
עושים עליה זאת אומרת מבחינת ההליכה והבנייה
הזרייה כל מה שאנשים רוצים לעשות בה הם עושים והיא נשארת על מעמדה היא לא משתנית כל מה שנמצא על הארץ משתנה
הארץ עצמה לא אבל לא זו המעלה היחידה שלה יש לה מעלה עוד יותר עמוקה
בזה שהיא לא רק מקבל את הבעיטות משותקת אלא שהיא נבנית מהבעיטות
מה שהדור נתן בה נכנס בתוכה למשל נטיות חדשות המצאות חדשות בניינים חדשים הכל לומד על הארץ זריות מתכות שגילו במשך הזמן הכל הכל היה מן העפר כמו שאומר הפסוק והארץ מתחיית ונבנה ומתחדשת
מתוך השינויים שהדור נותן בה
ועם כל זה היא נשארת אותו דבר כל הזמן
יש לנו פרי אחד שהוא נותן קצת המחשה למה שאמרתי עכשיו זה אתרוג כל הפירות יש להם עונה בשנה מתי העץ הזה גודל מתי העץ הזה מתי הוא נותן פרי מתי הוא נותן פרי יש לו חודשים מסוימים בשנה שהוא נותן בהתאם לאקלים בהתאם לאזור בהתאם לאדמה האתרוג אומר עליו המדרש של דר באילנו משנה לשנה
הוא כל השנה נמצא על העץ זאת אומרת מדבר ביכולת יש עץ זה יפול יש תלוי לפעמים מזג האוויר אבל יכול להיות כל השנה על העץ המיוחד באתרוג שהוא סופג את כל העונות ונשאר חי זה מעלה אחד שאמרנו על האדמה סופגת את כל מה שעושים עליה ושותקת אבל האתרוג יש מעלה נוספת שזה המעלה השנייה שיש לאדמה
לא רק שהיא סופג את כל עונות השנה הוא מסוגל גם בסתיו לחיות גם באביב גם
גם בקור ונשאר על העץ אלא הוא גם גדל מהעונות עלייה זאת אומרת זה לא שיש לו כוח הישרדות בלבד אבל יש משהו שנלחם בו ובועט בו רק שהוא כל הזמן מתגונן ומצליח להחזיק מעמד אלא שהעונות השונות הם בעצם מגדלות אותו הוא צריך לפעמים קור חזק ולפעמים חום חזק ולפעמים משהו סתיו כזה
וזה עוזר לו לצמוח טוב יותר
זה בעצם בחינת הארץ ומה שאנחנו עושים קצת להתבונן בנפש האדם איפה זה נמצא זאת אומרת מבחינת הארץ בנפש האדם איפה היא קיימת אנחנו בשיעורים קודמים דיברנו על המושג עומד לעומת המושג מהלך
המושג עומד זה מושג ששמור למלאכים כמו שכתוב בפסוק ונתתי לך מהלכים בין העומדים האלה אפילו המושג
מהלך שמור לנשמות בני האדם
מסוגלות ללכת מה זה העמידה וההליכה השתנות לימוד התייעלות תוספת השתבחות מלאך כמו שהוא נוצר הוא נשאר עד יום שהוא נאבד במותו ואילו האדם יש לו יכולת להתייעל והוא נדרש לעשות את זה לא סתם יש לו יכולת הוא צריך לעשות את זה
אז כאן נשאלת השאלה לפי ההנחה הזאת שאני אמרתי עכשיו
ההנחה אומרת שמהלך ובדרגה כי בדרגה הגבוהה יותר מאשר אומר
על מקום אחד אבל יש ילכו אחדיל עלייה וטיפול
העלייה היא המעלה אז נשאלת השאלה ככה אנחנו עד עכשיו דיברנו על הפסוק חילקנו אותו דור הולך דור בא זה משהו כאילו בסגנון השלילי אלה הולכים עובדים מן העולם דור הולך דור בא נעלמים מן העולם
אבל הארץ לעולם עומדת היא יציבה אז הארץ זה הדבר החיובי והטוב ואילו הדור הולך ודור בא זה משהו שהפסוק אומר אותו בסגנון של
של חוסר שלמות
מסוים אז אני שואל אותכם איך אתם מבינים את המשמעות הזאת היא של השבח של שלמה נותן לארץ לעומת הדור שהולך והדור שבא
אם אנחנו מסתכלים על המושגים הטהורים המידה והילוך אז איזה ציון איזה ציון ניתן למהלך או עומד איזה ציון גבוה יהיה יותר המהלך או העומד המהלך יהיה גבוה יותר
הוא מתקדם הוא שואף הוא עולה הוא מתעלה הוא התחיל את החיים בנקודת מוצא מסויימת והוא סיים אותו נקודת מוצא הרבה יותר גבוהה אז זה עלייה
אז זהו אז אם זה הכל נכון ואנחנו מבינים את זה אז למה פתאום נותנים צלשים לארץ שהיא עומדת לעולם
הדור הולך לדור בא הוא נמצא בתזוזה נכון שהוא הולך אבל הוא גם כן מהלך כאילו הארץ נשארת סטטית כל הזמן בוא בוא נתייחס בוא נתייחס למציאות הריאלית שאנחנו דור הולך ודור בא זה באמת נכון שאין עילוי מדור לדור
בוא נדבר במובן הטכני אפילו יש איזושהי עלייה מה שאיך אומרים המסקנות הסופיות שהשאיר לנו הדור האחרון אנחנו מכאן התחלנו והמשכנו ופיתחנו הלאה ומסרנו לילדים שלנו הלאה וכן הלאה
אז הדור הולך ודור בא במובן הפשוט איך שזה נתפס בעינינו במובן של מעלה לא במובן של חיסרון אני רוצה לדבר במובן הטהור של העניין
ההולך והעומד איך למי אני צריך את מי אני צריך לשבח
לכאורה אתה הולך בוא נגיד ככה יש אדם שאומר מה מה יצא לי שאני שאני אקום תמן ארצה לידו בצלחת אין לו שום רצון להתקדם אז בסדר אין לו רצון לפחות הלכת ניסית אז אולי יצא מזה משהו אתה מנסה אבל כשאתה עומד על מקום אחד ולא מנסה אז איזה איזה ציון ניתן לך
אתה יכול להגיד אני יודע במאה% שאני לא אצליח וזה לא= ושאין שם כלום יש לי
רוח הקודש אני יודע שאומרים לו לך שמה תנסה לעשות איזה מסחר אולי תרוויח משהו אני יודע שאין שם כלום לא ילך ולעשות כלום חבל על הזמן אני כבר נשאר פה אני עברתי אותכם אתם הלכתם וחזרתם מפחי נפש אני אישרתי בבית כי אני ידעתי שלא יהיה כלום זה לא זה לא השקפה נכונה זה לא הדרך הנכונה כי תמיד ישנם דברים חדשים שלא לקחת בחשבון
אז המהלך תמיד יש לו יתרון על העומד
אז איפה איפה פתאום מצאנו את היתרון על הארץ זה ברור שהפסוק כאן משבח את הארץ והארץ לעולם עומדת בפשט מה שמה שהוא מתכוון לשבח את העמידה של הארץ את העמידות שלה שהיא מסוגלת
לעמוד לטווח ארוך של העקביות אז זה שאלה ששואלת תורת החסידות
ושאל אותה הבן של בעל נתניה למעלה ממאתיים 200 50 שנה אחורנית
והוא גם כן ענה על השאלה הזאת והתשובה שלו היא קצת עמוקה
הרעיון הוא אומר שבאים כאן לומר אני אומר קודם כל את הכותרת באים פה לומר את מעלתו של המקבל זה בניסוח שלו אני אומר ואחר כך ננסה ביחד לפרש אבל קודם מעלתו של המקבל
בוא נראה בוא נוריד את הדברים למטה
בטח נתקלתם אלה שעסקו בלימודים בוודאי וגם אלה שעסקו במסחר בוודאי וגם אדם שאני פשוט נמצא בחיים הוא נתקל בזה על ימין ועל שמאל מה שנקרא מחלוקת מחלוקת בין מומחים בכל תחום שלא יהיה הוא רוצה לדעת איפה כדאי להשקיע אפילו שאלה פשוטה ההגותית שיש כל הזמן
האם כדאי לקנות במדינת ישראל עכשיו דירות או לא האם עכשיו זה משתלם או שיעלה או שירד או שזה כך
השאלה כמה מומחים לשאאלו פעם אנוקה או פעם מנוע אחרת פעם והסברו לך הסבירו ונימק את מה שהוא אומר עומד האדם הפשוט שרוצה להשקיע ולא יודע אלה אומרים שזה כדאי כי בטח שזה משתלם לך ואלה אומרים שזה לא כדאי והוא לא יודע מה לעשות
זה נמצא בכל תחום נמצא בתחום הכלכלה ובתחום הרפואה ובתחום הלימודים בכל תחום איך להסביר את העניין להסביר אותו כך או להסביר אותו כך יש אומרים ויש אומרים
הדבר המפתיע שכשאתה מגיע בוא נאמר למשרד של הרופא שטוען שהוא בעד ניתוח זה וזה או בעד כדור זה וזה או בעד טיפול זה וזה הוא מדבר בביטחון הכי גמור אתה רואה שהוא לא משקר הוא באמת מאמין במה שהוא אומר ואז אתה יוצא חרש חרש מחדרו ונוסע למומחה השני ונדמה לך
לפי כל התעודות שעל הקיר וזה נראה זה נראה שהם בני אותו מעמד
מקצועי כן והוא אומר לך בדיוק קפוא והוא מביא לך סימוכין למה שהוא אומר אז אתה אומר לו דוקטור יש כאלה שטוענים
שמה הם משוגעים אלה שומרים את זה טיפשים לא למדו ממני לא התחילו להבין ברפואה מישהו מדבר בסגנון כזה אין על מה לדבר איתו בכלל
זה- או יותר בצורה עדינה הניסוח ואז אתה מעיז ואתה חוזר לדוקטור השני ואתה אומר לו ואתה מקבל שטיפה
ואז נפלט לך ששמעת את זמטור ההוא אתה הולך לעוד רופא ועשית תיאבון הכי גדול שיכול להיות בעולם
אז
הדבר הזה הוא קיים השאלה היא איך מתמודדים עם אותם אני שואל מבחינה פסיכולוגית איך מתמודד איתו האדם הקטן
ועיקר השאלה איך מתמודד איתו הרופא בעצמו זאת אומרת ככה בוא ניקח את הרופא ככה מלב אל לב אני אגיד לו אתה זוכר את החבר שלך לספסל האוניברסיטה פלוני בן פלוני ויחמיץ פנים ככה הוא לא רוצה כל כך לזכור אוקיי אני זוכר תגיד אתה זוכר את
האם מדובר באדם פסיכים לגמרי לא הוא בסדר אני זוכר הציונים שלו היו 9 10
הוא גם עשה סטאז יפה והוא גם כן התקבל באיזה בית רפואה גדול וזהו הוא היום מנהל מחלקה הוא יגיד כמה שבחים איך אומרים תסחוט ממנו את השבחים עכשיו תראה אז למה למה הוא למה הוא למה כזה טן בן והוא חושב ככה
כאילו איך אתה מתמודד עם זה
אז באמת באמת לא תהיה לו שום תשובה מצד אחד אתה תעמיד אותו אמרת שהוא לא טבל אמרת לפני רגע שהוא למד ושהוא עשה סטאז של שנים וזה
ואתה גם יודע עכשיו אני מראה לך אני מראה לך איזה מאמר מקצועי שהוא כתב שהוא כותב אחרת אז איך אתה מסתדר עם זה אין לו הסבר
עכשיו נעבור רגע לראש של האיך אומרים של הבלדר הזה
אוהב לעצבן את הרופאים הולך מפה לשם
איך הוא מתמודד
עם
הסטירה הזאת שבין הרופאים
אז אומר הרבי האמצעי זה היתרון שיש לארץ זה
המשל שאני נתתי עם שתי הרופאים הרופאים הללו דווקא בגלל הגבהות והגדלות האמיתית שלהם הם לא מסוגלים לראות שום דבר אחר הם כל כך מלומדים ברפואה שהם יצרו לעצמם איזה שהוא קו להביט על הנושא הזה
הם בעצמם יצרו אותו וכיוון שהם גילו את הקו הזה הם נעשו סגורים עליו אז עכשיו אתה רוצה להוציא אותם מהמסגרת שלהם ולהגיד להם שיש איזה שהוא רעיון אחר לא שייך אי אפשר אי אפשר
אז זה בדיוק התנועה שעליה דיבר שלמה על זה התכוון שלמה כשהוא אמר לא הולך ודור בארץ לעולם עומדת שלמה המלך נותן איזה שהוא יתרון לארץ אף על פי שהיא לכאורה עומדת מה היתרון שיש לארץ הוא אומר ככה התלמיד הזה או האדם הזה שהלך מהרופא לרופא למה הרופאים בעצמם לא הלכו מאחד לשני
יש ביטוי בהלכה אנוס בדעתו אנוס למה הוא אנוס כי יש איזה שהוא הסיבה ששלמה המלך לקח את העומד הזה ושיבח אותו עכשיו אני אסביר מה למה אני קורא לרופא מהלך משל
ולאדם הזה הבלדר הזה אני קורא אף משהו הלך הוא הלך מרופא לרופא אני קורא לו עומד
הידע הרפואי של הרופא הולך וגדל משנה לשנה ובהתחלה היה סטודנט ואחר כך סטאז'ר ואחר כך דוקטור ואחר כך פרופסור אחר כך מנהל מחלקה ואחר כך מנהל בית חולים הוא הלך וגדל הוא בתנועה של הליכה בעולם הרפואה האדם הזה הקטן זה לא תנועה של הליכה הוא ברפואה נשאר לעמוד באותו מקום אין לו עליה משנה לשנה
לא התחום שלו זה לא העסק שלו הוא לא הופך להיות בזה יותר חכם וזו הסיבה שגם אין לו בזה כב אין לו מסגרת יש ביטוי הבעיה שלך זה המעלה שלך אצלו זה שאין מסגרת בגלל שהוא לא מספיק למד ובגלל שהוא לא מספיק למד הוא מסוגל היה ליצור דרכים חדשות
טיפה עם הדם
שהסביר לי איפה כדאי לשים את הקונטים על הגג
הוא הסביר אתה שם בזווית הזאת אני רוצה שיש לך יותר שעות שהשמש קולטת וזה וזה
אז אני מספר שאם פעם יצא לו לדבר עם המנהל של קרן אור המנהל של קרן אור דיבר איתו והוא אמר לו את ההמצאה שלו אמר לו תשמע זה רעיון מבריק אז אומר לו איפה אתה למדת את זה אומר לא למדתי אני ישבתי עשיתי חשבון לפי השמש לפי הזה לפי השטח בשטח
אז אמר לו המנהל של קרן אור אם היית הולך ללמוד באוניברסיטה אז הייתה חכם גדול אז ההוא ענה לו אני חכם בגלל שלא למדתי באוניברסיטה
וזה היופי והמעלה שיש לארץ שלעולם עומדת התלמיד המקבל מכיוון שהוא בטל אז לא מפריע לו ללכת מכאן לכאן מכאן לכאן ואז הוא הופך והוא אוסף הוא הופך להיות מן מצבור של דעות והדעות האלה לא עושות לו כאב לב הוא לא הוא לא הוא לא מתעצבן לא עולה לו לחץ דם הוא שומע
של של משהו שלא מסתדר לו שזה לא נכון
וזה וזה וזה הסיבה שיכול להיוולד לאולד לו משהו בראש כתוצאה מכמה דעות
רעה עכשיו אנחנו צריכים
להתבונן אבל בסופו של דבר יש גם מעלה בדור הולך ודור בר המהלך יש לו גם כן את המעלה שלו אז צריך להסביר את החצי הראשון של הפסוק לא רק הארץ לעולם עומדת הרעיון הזה בפשטות מבער אותו מבארים אותו כך ישנם
שני סוגים של גאונים
יש גאון שהוא גאון יוצר יש גאון שהוא גאון מאסף זה בדרך כלל הבדל בכישרונות יש אדם שמסוגל לקלוט במהירות ובבהירות רעיונות של אחרים יש אדם שמסוגל להמציא רעיון בדרך כלל זה שמסוגל להמציא רעיון בגלל שהוא מסוגל להמציא
אז הוא יודע רק את הרעיון שלו
ואילו זה שהוא אוסף את הרעיונות של אחרים מסוגל להגיש אותם אז הוא מסוגל להגיש כמה רעיונות לא רק רעיון אחד יש מעלה בזה ויש מעלה בזה אנחנו כשאנחנו רוצים לבטא את מעלת האדם מעלת האדם נמצאת דווקא ביצירה בעשייה
ולא באיסוף לבד ולכן יש איזה שהוא יתרון
במעלה של היוצר על המעלה
אבל כיוון שאנחנו בסופו של דבר לומדים חסידות אנחנו רוצים לראות איפה זה נמצא בנפש האדם שני התנועות הללו היוצר והמאסף ההולך והעומד איפה הם נמצאים בנפש האדם
יש לי בעל תשובה אני לא מדבר כעת על צדיק ובעל תשובה במובנים איך שזה נקרא איך שזה בעיתון בעל תשובה חזר בתשובה לא על זה אני מדבר אני מדבר על אדם צדיק זה אדם
שלא שינה את חייו מתחילתם עד סופם הוא נולד כזה
הוא נולד לתוך סגנון מסוים ונסע בלי להפסיק באותו הכיוון זה צדיק מה זה המושג של בעל תשובה
זה איש תהפוכות הוא עד זמן מסוים חשב משהו אחד בזמן אחר הוא חשב משהו שני
חזל אומרים במקום שבעלי תשובה אומרים צדיקים לא יכולים לעמוד למה אתם יודעים למה הם לא יכולים לעמוד שם כי נוסעים שם
אי אפשר להישאר בעמידה צדיק הוא איש עומד
אין הבדל מהותי בין גיל 30 לגיל 40 אצלו קם בבוקר עושה את זה ועושה את אותם דברים הוא עושה אילו הבעל תשובה במהות הוא אדם
שתיקח את השנים שלו לפני 10 שנים הוא עשה משהו מסוים בבוקר ואחרי 10 שנים הוא עשה משהו אחר בבוקר עושה תהפוכות
והיכולת תהפוכה הזאתי היא גבוהה והיא יונקת מהחלק הראשון של הפסוק דור הולך ודור
הארץ לעולם עומדת זה הצדיק נכון יש לו יתרון בזה שהוא עקבי בזה שהוא מתמיד הכל טוב ויפה אבל חסר חום שם חסר חיוניות חסר
חידוש חסר יצירה זה הכל יבש וסטטי זה הבעייתיות של הצדיק
נוספת זו הנקודה
של ירידת הדורות אנחנו אמונים כי יהודים מאמינים
שאבותינו היו יותר צדיקים מאיתנו היו יותר
שהם היו מוצלחים מאיתנו מבחינה פיננסית אנחנו מוצלחים להם יותר אני מדבר מהבחינה הרוחנית הם יהיו גדולים יותר ואנשיםרי רוח יותר אנשים אנשי מעלה יותר וזה הולך ויורד ויורד
דור הולך ודור בארץ לעולם עומדת הפסוק בא ילמד אותנו שאחרי כל המעלות שישנם לדורות הקודמים לעומת הדור שלנו היסודות הרוחניים
והגשמיים הנצרכים נמצאים בארץ והם נשארים כל הזמן זאת אומרת בכל דור שאתה לא תהיה היסודות האלמנטריים שאתה צריך כדי להתקדם כדי להעלות גם מהבחינה הרוחנית אני מתכוון
טמונים בארץ ולא שינוי הדורות יעלה או יוריד בהם וזה מאוד חשובה שהאדם לפעמים אומר פעם היו בני אדם פסו אנשי המנה אין היום אנחנו מדברים תמיד אין מועמד לכנסת אין מישהו רציני הכל כזה וזה כזה דיבורים היסודות של מה שצריך זה הטיעון של שלמה המלך
נשאר תמיד על לומדו כי הארץ לעולם עומד מה שהאדם צריך שיהיה
ללמוד ממנו להתקדם ממנו זה נשאר תמיד באותו באותו מתכונת
אז לקראת סיום אני רוצה לומר משהו מעשי שיכול הרעיון הזה לתת לנו
אנחנו בני אדם ויש לנו בתוך פנימה
יש לנו את כל הפסוק הזה גם את הדור הולך והדור בא וגם את הארץ לעולם המדת אנחנו גם בטבע שלנו אנשים שיש להם עקביות
ואנחנו יכולים להגיד לעצמנו על דברים מסוימים אני הייתי כזו הייתי כזה מאז שאני זוכר את עצמי תמיד ככה הגבתי תמיד ככה חשבתי לא נוסף לי בזה שום דבר לא חסר לי מזה כלום
תמיד בזה האמנתי או תמיד בזה לא האמנתי משהו קבוע יציב בסיס גם בתחום המעשים שלנו זה ככה ישנם דברים שאנחנו עושים אותם והם מאוד מאוד יציבים אצלנו בצורה הכי מוחלטת שיכולה להיות
וישנם דברים שהם מבחינת דור הולך ודור בר אצלנו בנפש עושים רוסים עולים יורדים כן לא
ראיתי פעם הגדרה בספר מה זה נקרא אדם שהוא ביזנס מלא כזה אדם שהוא
איש עסקים בעצם
אדם שהוא עסקים בעצם זה לא בגלל שהוא קיבל ירושה וזה לא בגלל שיש לו עכשיו איזה זכייה הוא בעצם לא שוקט על שמריו הוא לא בוחל בשום דבר שהוא יכול לעשות זאת אומרת נניח עכשיו זה עונת שפל באותו באותו מסחר שבו הוא עוסק
אז הוא מיד מתחיל לעשות משהו מקביל דומה אפילו עם רווחים אפסיים אבל העיקר לעשות
המושג איש למדן זה לא איש יש לו ראש טוב וכשהוא ישב ללמוד על איזשהו דבר אז הוא יבין את הדבר טוב זה לא איש למנהלי איש למדם זה איש שלומד בתועל הוא עוסק בזה הוא מתמיד בזה וככה בכל תחום ההצלחה של האדם נמצאת באותם בחינות בנפש
שזה שזה הארץ לעולם עובדת אצלו
והדברים שבהם הוא מתנדנד זה החלק הפחות מוצלח אצלו בנפש יכול להיות שהשם חנן אותו בכישרונות כאלו שהוא למשל
הוא יודע גם בחופשים הוא לוקח את
יש להם את השמות הוא יודע גם בים
זה לא העסק שלו
הוא לא נמצא כל השנה בים אבל הוא יודע גם בזה השם חנן אותו כשהוא עושה את זה הוא עושה את זה לא רע או אפילו טוב או אפילו טוב מאוד אבל זה לא התחום העיסוק שלו לא בזה
הוא לא איש ים הוא לא יורד ים הוא לא מתעסק בזה כל השנה הוא רק בחופש
זה מבחינת דור הולך ודור בית לא אבל ישנם דברים שהם אצלו יציבים יותר
מה שאנחנו צריכים כשעושים חשבון נפש פנימי במובן היהדותי זה להתבונן בעניין הזה זאת אומרת
מה נמצא אצלנו בסדר עדיפויות בכלל
ומה נמצא אצלנו בתנועה של מטוטלת לשינויים כל הזמן
יש למשל אדם שעכשיו יש לו שמחת הלב אז הוא מחייך לכולם הוא מתנהג בנימוס ובדרך ארס אבל ככה ביומיום זה בעליות וירידות זה לא המידות וההנהגה המוסרית אצלו לא משהו
ולעומת זאת ארוחת צהריים למשל חייבת להיות עם תפריט מסויימת ובשעה מסויימת וזה כבר 20 שנה כך ועל זה הוא לא מוותר
זה אדם שאתה יכול כאילו אם הוא רוצה למדוד את עצמו שיתבונן יראה רגע רגע אצלי בחינת הדור הולך והדור בא שהיא הבחינה הנמוכה איפה היא
בערכים והארץ לעולם עומדת במאי
בניינים של מה בכך ארוחת צהריים בילוי אני כבר 20 שנה בבית מלון הזה כל קיץ
אני כבר 20 שנה פה אז שואלים אותו רגע אתה גם 20 שנה קונה לאשתך תמיד מתנה להם מול אבן לא יודע איזה דוגמה
תראה יש עליות יש ירידות לא תמיד אז הוא בעצם
הבית מלון אצלו זה הארץ לעולם עומדת והדור הולך והדור בעל לא משהו זה בניינים
עם היכיות הוא כל שבוע יום שישי באים פרחים הביתה
קבוע לכבוד שבת לכבוד המשפחה לכבוד האישה בסדר
זה האיך אומרים הארץ לעולם עומד אצלו נחמד אבל יש אדם דתי למשל שהוא לא יפסיק להניח תפילין זאת אומרת הוא לא יפספס הנחת תפילין זה פשוט
אבל כשרות שמע עכשיו אני נמצא פה בדרך אין מה לאכול אין איפה אין פה אני נכנס מה יש ואוכל אז אצלו זה דור הולך ודור בא זה הארץ עולם אומר זה מצווה כזו וזה מצווה כזאת אבל ברגע שזה מגיע לערכים מהותיים כן שבדבר זה האדם עושה כך בדבר זה האדם עושה כך המין הראוי שהאדם יקח לתשומת ליבו יחשוב אני חושב שזה זה הפירוש האחרון שאני אומר הערב
לדור הולך לדור בעל התבוננות עמוקה על האדם ביחס לעצמו איך האדם יודע איפה הוא אוחז עוד שנה עוברת עוד שנה עוברת עוד שנה עוברת היו אומרים פעם יהודים בבדיחה מה ההבדל בין גיל 20 לגיל 40 שאכלת בפסח עוד 20 אפיקומנים זה אכל 30 אפיקומנים זה אכל 20 זה אפיקומ זה מן מדידה כזאת שולית מה מה
התבגרת ב-30 שנה האחרונות איך מודדים באמת אז נותן לנו לשלמה המלך
מפתח למדידה עצמית תבדוק מה אצלך דור הולך ודור בה ומה אצלך לארץ לעולם העובד ההצלחה בכל תחום נמצאת בארץ לעולם עומדת באותם דברים שאתה שוקד ומתמיד שם נמצאת ההצלחה אז אתה רוצה לדעת איפה אתה אוחז לך
צא לשדה הנפש שלך ותבדוק במה
אתה מתמיד כולנו מתמידים וכולנו לא מתמידים אצל כל אחד יש את זה
השאלה היא במה כן או במה לא
יש אדם היו אומרים ככה בבדיחה פעם אדם נוסע בספינה אומרים שהספינה ככה
נחשבת להישבר אז הוא הולך אומרים צריך לזרוק קצת להוריד מהמסע הולך דבר ראשון לשקית בטלית והתפילן שלו הוא זורק אותה למים שואלים אותו למה אומרים לו אומר שיש
סכנה שהספינה תיתבע אמרו לו תראה אנחנו אומרים שיש לך מזוודה מלאת לבנים למה אותה לא זרקת
אז אז זה שוב זה משלחה יש ערך ויש דברים אחרים
מה אתה שם כדור הולך ודור בא משהו שהוא עומד לפי המצב רוח שלי לפי הזמן שלי לפי מה שבא לי לפי החשק שלי ומה אתה שם על קביעות
שהאדם יישב זה נקרא בלשון של החסידים חשבון נפש שאדם יושב עם עצמו וחושב איפה אני אוז אני בן אדם בגיל זה וזה מה אני עושה בחיים שלי זאת אומרת איך אני אדע באמת למה נמצאת
אני שומר שבת אני שזה אני משת אני מתנהג יפה אני לוג אני לא גוזל אני אני שיש אז סך הכל אני בסדר אז אומרים לו נכון אומרת החסידות אבל המבחן האמיתי של האדם
זה לא
הזה שבכללות אני בסדר אני רוצה לדעת אומרת חסידות איפה הדור הולך שלך ואיפה הארץ מולה עומד שלך אם אנחנו נמדוד את האדם לפי זה הוא יגלה דברים שהוא לא האמין פה הוא יגלה את האני האמיתי שלו פה הוא הסתכל נכון נכון שאני עושה הרבה דברים יפים אבל הם כל הזמן משתנים ואין להם שום קביעות
והיום אני דיברתי יפה כי היום היה בא לי לדבר יפה מחר ליטפתי מישהו אבל לא דיברתי
זאת אומרת אין לי שום בערכים שלי במידות שלי בהנהגה שלי אין לי שום יציבות
על יום יום אני הולך לעבודה כבר 20 שנה ויום יום אני מביא משכורת על סכום שנה שנה- או יותר המאזן שלי= ובזה אני איך אומרים 10 וברוך השם אז אז האדם יראה את עצמו בצורה הזאתי אז הוא יבחן הוא יראה לאן יש לו להתקדם לפעמים מה צריך לעשות את הפסק זמן הזה ולעשות בדיקה לאן אנחנו הולכים לאן אנחנו מתקדמים
איפה אנחנו נמצאים באמת וכדי שאדם לא ירמד עצמו ככה אני משער שלמה המלך בסוף חייו כותב את הפסוק הזה בקוהלת תדע לך שאחרי הכל האדם יימדד מה אצלו הדור הולך ודור בא ומה אצלו הארץ לעולם עומדת לא שיבוא ויגיד בכללות הנה אני תורם אני עושה אני מחייך אני אדם חיובי בעיקרון לא אבל כמה
קרבה אתה בנפש שלך ערכים טובים שאתה כאילו לא יכול לנשום בלעדיו
אדם שיגיד אני לצעוק לא יכול יפה אז אצלך זה עקבי מצויין אז זה הארץ אולי עומדת בערך חיובי אני לא יודע לכעוס איזה נהדר אבל זה קבוע או אני לא כועס על אשתי או אני לא כועס בבית או שאני כועס אני יוצא החוצה ערך יפה אתה עומד בו מצויין אבל אם יש לך מין בלאגן סלט פירות וירקות של הרבה ערכים יפים אבל כל פעם כמו במכחול
את הצבע שבא לך בסוף איזה תמונה יוצאת מזה זה כמו שהילדים מביאים מהגן זה נראה כזה כמו קשקוש על צבעי גואש משהו לא ברור משהו לא לא יציב משהו לא אמיתי בנפש אז זה החשבון נפש אנחנו צריכים לעשות זה חשבון שכל אחד צריך לעשות לא חיים עם חשבון נפש כל יום שעה שעה אבל פעם ב צריך לעשות אותו
וכאשר האדם רואה אם זה אכפת לו
אם הוא מצליח לפחות את המושג חשבון נפש להחדיר כהרץ לעולם עומדת אז יש לו סיכוי להגיע רחוק לדור הולך לדור בא ועד לתחינה של אינסוף אמיתי