ואלה יעמדו על הברכה:

חנה (אנה) בת לייב ואסתר ינטה
לעילוי נשמה
ברוך בן אלה מלכה
לברכה הצלחה וזיווג
אלה מלכה בת חנה (אנה)
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
דוד בן ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
אילנית בת ז'אנה
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
ז'אנה בת מרים
לברכה הצלחה בריאות הנפש והגוף
בנימין יעקב בן איריס
לעילוי נשמתו ושאר נשמות ישראל השוכנות עימו
ליאור בן איריס ומשפחתו
הצלחה מרובה במעלות התורה, זיווג, רפואה וכל הישועות
לעילוי נשמת לונה בת לאה
נפטרה בג אייר תשע"ב
ישראל בן אסתר הכהן
לזכותו ולרפואתו
התמים דוד ברוך בן אליהו
להצלחה בכל
מלכה בת זהרה (שרה)
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
אליהו בן רחל
בריאות ואריכות ימים נחת מהילדים והנכדים
משפחת עזרא שיחיו
לזכותם והצלחתם בכל מכל כל
מיה בת נועה וליהי בת נועה
רפואה והצלחה משמעות ואמונה בדרך החסידות
אלכסנדר בן פליקס עזריאל ומרת ולטינה
לעילוי נשמה נלב"ע ב' אלול תשמ"ז
משפחת טביביאן
בריאות ושמחה הצלחה בשליחות נחת מיוצאי חלציהם
גל בן גדעון ונילי חן
והילדים: אראל, אליאב, אוריה, אחיה, אלחי ואדל
משפחת ליאור והילה מנחם
הצלחה בגשמיות וברוחניות
פרץ דהרי
לגאולת עם ישראל ברחמים אמן
משפחת שוורצברד
הצלחה רבה ומופלגה בחינוך הילדים
ברכה תמרה בת קנדב מרגלית
רפואה שלימה וקרובה
טל ויעל בנות חווה. חווה בת פרידה
להצלחה בכל
יעל בת שרה, מיכל ברכה בת יעל, יוסף יצחק בן יעל
סופה בת פאיבה, ישראל יעקב בן קושה, רוזה בת לב
לעילוי נשמה
ריזא בת שמעון, מאיר בן טודרוס, חיה בת ישעיהו
לעילוי נשמה
ילנה בת לובוב וכל משפחתה
עבודת ה' מתוך בריאות נכונה, מנוחת הנפש, שמחה וטוב לבב.
רועי בן לימור ויולי בת לימור
הצלחה בכל
ר' משה בן ר' ששון יהודה
לעילוי נשמתו ע"י משפחת אליהו
דוד בן רומיה
לרפואה שלימה
אלכסנדר יצחק ונחמה דינה
והבנות רבקה ובת אור
משפחת זכאי
לזכותם והצלחתם
בן ציון בן שרה, ירון יצחק בן שרה
לרפואה
יונה בן חנה יוהנה, אברהם בן שרה
לרפואה
רבקה בת עדילי
הצלחה ביראת שמים
יהונתן בן עדילי
הצלחה ביראת שמים
יעל בת עדילי
זווג הגון
גילית בת מרים וניסים בן מסעוד
רפואה שלימה בריאות איתנה
יוסף יצחק בן יוהנה ברכה
לזכותו והצלחתו
יבגניה בת סולומון
לעילוי נשמה
לילה בת נג"יה למשפחת אברהם
לעילוי נשמה
דוד בן אליהו זהבי
לעילוי נשמה
אורלי בת אסתר
לעילוי נשמה
יולה בת יבגניה
לעילוי נשמה
יהודה בן יוכבד ולאה בת מרסל
לעילוי נשמה
עפרה בת פנינה, מאיר אביב אברהם בן רבקה
לרפואה שלימה
נעה בת גילדה, חן בת איריס
לזיווג הגון
איתן ורחל רחלי ויוסף יצחק פרץ
בריאות, עושר ואושר שלום, נחת וגאולה
נחמה יהודית בת עמי בת משה
לעילוי נשמתה
רס"ן תדהר בן גבריאל טמפלהוף
לזכרון עולם ה' יקום דמו
נטלי בת ניצה, אוריאל בן פז שרה
זיווג הגון
רני בן יונה סימונה
רפואה שלימה
ישראל שלום בן מלכה וגיטל קילא גינענדל בת הינדא
ברכה והצלחה בכל להם ולכל יוצ"ח
יפה בת טורן ויפה בת שלמה
לעילוי נשמתן
יעקב בנימין בן איריס
לעילוי נשמה
ליאור בן איריס
לזריזות דייקנות ואהבה במעלות התורה
שמחה בת יקוט
לעילוי נשמה
צבי בן מרים
לעילוי נשמה
מנגה בת רבקה
לעילוי נשמה
גל אסתר בת הדס ושלומי יזהר בן חנה פרדסה
זרעא חייא וקיימא
מנחם מרדכי בן גניה ומרים בת נצחיה ישראלי
להצלחה בכל
חדוה בת פז שרה
זרעא חייא וקיימא בבריאות ובנקל
שיינא ברכה בת ענת
רפואה שלימה ומהירה בגוף ונפש ולזכות והצלחת כל המשפחה
רותי בת רבקה
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אוריה, אלישיב ואיתיאל בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אליאור, הילה, טלאור, ינון, בני רותי
בני, חיי, מזוני, בריאות ברכה והצלחה
אסתר בת ישראל הנולדת מן מסעודה מזל
לעילוי נשמתה ל' ניסן
מיכאלה מיכל, מור אבירם ואידור ברקוביץ והנכד אורי
בני חיי ומזוני רוויחי
אליעזר בן בלהה ויחיאל
שתמיד בחר בחיים מוקדש לעילוי נשמתו על ידי בתו רחל
יחיאל בן אליעזר
נרצח בזרועות סבתו האוהבת בשואה לעילוי נשמתו
אסתר מלכה בת רחל וישראל
לעילוי נשמתה מוקדש על ידי בתה רחל
הרשל בן לוי-יצחק
אחיינה האהוב של אמי הושמד בטרבלינקה לעילוי נשמתו
רחל שקד
לאחדות עם ישראל וטובתו

תן לו משלו

תן לו משלו שאתה ושלך שלו וכן בדוד הוא אומר כי ממך הכל ומידך נתנו 🔹 שיעור בפרקי אבות פרק ג משנה ז 🔹 הרב יהודה ליב נחמנסון

 

תמליל אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):

הנושא שלנו היום זה אימרה שיש לה דבר משמעותי שאנחנו נכנסים עכשיו לראש חודש אלול וראש חודש אלול זה עבודה של האדם עם המידות שלו אני לדודי ודודי לי ראשי תיבות אלול ואנחנו עומדים בסוף סוף של פעם האחרונה שאנחנו חוזרים במשך השנה הזאת על פרקי אבות אז רציתי לדבר על אמרה שהיא קצרצרה אבל יש בה המון המון תוכן ואני הייתי רוצה לדבר על 6 או 7 נקודות על אותה אמרה ולנסות ביחד לפתח את הדברים להבין אותם להעמיק בהם

זוהי אימרה שאמר אותה שמאי כולנו מכירים את שמאי יש בית הלל יש בית שמאי אז אם יש בית שמאי סימן שיהיה שמאי שמאי אם אנחנו אם היינו מבקשים ואם מחלקים דפים ומבקשים שתציירו כיד השם הטובה עליכם את את הלל לשמאי את הילל כנראה הייתם מציירים כאדם מחויך בעל פנים מסבירות ואת שמאי כאדם חמור סבר וקפדן כך זה כך זה מצטייר בגוון שהנטייה תמיד של אנשי השבט שלו זאת אומרת התלמידים שלו
הייתה תמיד להחמיר של שמאי הם נקראים בית שמאי הם המשיכו אותו כמה דורות אחריו גם כן הם הלכו בכיוון שלו והאמת היא שתורת החסידות מקבלת את את המושכל הראשון הזה כיוון שהיא טוענת שהשורש של הנשמה שלו היה מהעולם של הגבורות הגבורה זה דין זה הקפדה זה אם יש לנו את הצבע של של החסד אז הוא צבע לבן אז הצבע של הגבורות יהיה אדום אז הוא קצת יותר מתייחס לדברים בצורה חמורת צבר מה שאני רוצה לחדש בנקודה הראשונה וזה יהיה נוגע לנו לכולנו אני לא בא לתאר רק את שמאי אני רוצה לתאר משהו אמיתי שנוגע ביחסי אנוש בכלל אני טוען שזה לא ברוב הפערים אלא בכל הפעמים אבל אם תחלקו עלי אני לא אכעס ש שמה שהאדם מקרין החוצה זה הצד החיצוני של הנפש שלו ובדרך כלל אם זה האנשים נפגשים ונדמה להם שזה זה האישיות זה כל האישיות שלו אני אפרט אני אסביר מה אני מתכוון אבל לא כן הוא הצד האמיתי של האדם זה צד קצת מוסתר ממה שנראה
אני הייתי ממשיל לזה לכוס אני ממלא את הכוס מים ממלא ממלא ממלא כאשר מהכוס נשפך החוצה אז אני יודע שהכוס מלאה עכשיו אני שאני נמצא מחוץ לכוס אני לא מזהה מה קורה בתוך הא אני בעצם מכיר את הכוס רק מהשפיכה של החוצה השפכה החוצה היא ממש טיפות מועטות ואף על פי כן הנטייה שלנו בצורת ההתייחסות שלנו האנושית לבני אדם זה לשפוט ולהגדיר אותם בהתאם לטיפות שנשפכו החוצה מהבנאדם הזה ולא מהאישיות הפנימית שלו יש טענה שהולכת בעולם שהמפקדים הקשוחים של צהל שרוב תראה אותם בבית תראה שהם הם לנשים שלהם או לילדים שלהם או לנכדים שלהם לא משנה כעת למי אבל באיזה שהוא מקום הם מאוד מאוד ביתיים ומאוד מאוד מאוד רכים ויש
בזה משהו כמו שאני הולך לדבר עכשיו שמה שנראה לך בחוץ זה מכיוון שזה הטיפות החיצוניות שנשפכו החוצה ובעצם האישיות של האדם היא אחרת בוא בוא נראה קודם כל איך זה בנוגע לשמאי נזרום עם הדברים שמאי אומר כך אמור מעט יעשה הרבה והבא מקבל כל אדם בספר פנים יפות זה פשוט הפוך ממה שהיינו מצפים שהוא יגיד אמור מעט עשה הרבה אולי עוד סביל אבל הווה מקבל כל אדם בספר פנים יפות אתה השמאי הקפדן שמי שלא מי שמנגן עם הכינור לא בדיוק עם הניואנסים הדקים של הזה אז אתה שולח אותו ככה מכל המדרגות עכשיו פתאום אתה מלמד אותנו שצריך האדם בספר פנים יפות אז התשובה היא שבאמת שמאי הוא סבר פנים יפות וזה האמת האמיתית שלו מכיוון שהאמת האמיתית שלו זה סבר פנים יפות לכן בחוץ רואים אותו קשוח איפה זה בא לידי ביטוי אצלנו חם לך הלכת בחוץ רצת
ואתה מגיע הביתה אתה פותח את המקרר לאן אתה הולך רק רק רגע חם לך אז מה אתה עושה כמובן שופט כוס קפה חם ושותה נכון כי חם לך פתאום אתה בדרכו של האדם לעשות בדיוק הפוך ממה שהוא מרגיש אם אתה מלא כולך בחום אז אתה שותה ממה שהפוך ממך ואם אתה מלא בקור מצונן קוראים לזה אז אתה שותה כוס תה זה אומרת תורת החסידות שזה כלל בלא הכל פיזי חום פיזי אלא גם בתכונות הנפש אני יכול לתת דוגמה שראיתי כמה פעמים בספרים
אתה בא במגע עם אדם והוא מדבר איתך על זה שחשוב מאוד חשוב מאוד בלימודים היקף שיהיה לך היקף שיהיה לך אידיוט נרחבות הרבה מאוד פעמים האדם הזה בטבעו קיבל מתנות מהקדוש ברוך הוא של העמכה של המצאה של יכולת יכולת חדירה מה שנקרא על אתר על המקום והוא מרגיש שחסר לו המרחב זאת אומרת יש לו אף פעם האדם לא מתמקד במה שיש לו הרגשת החסר תמיד זה במה שאין לך האדם מרגיש שאין לו מה אין לו חסר לו הבקיאות הידע הנרחב אז זה הרבה פעמיםגלה מגלה על הכישרון שלו בהבנה כיוון שההבנה שלו היא חזקה אז הוא תמיד ידבר על זה שצריך להרחיב אופקים
מכיוון שזה מה שחסר לו לרגע אתה תחשוב שעומד לפניך בן אדם בעל אופקים מאוד מאוד רחבים ובעל בקיאות מאוד מאוד נפרזה ובמשך הזמן זה עוד יכול להיות אבל זה מה שנקרא טבע שני שלו כיוון שהוא ירגיש שהדבר חסר לו אז הוא ניסה להשלים אותו אבל הוא לכשלעצמו מה הוא מה שנקרא המקאן בטבעו יכול להיות בדיוק הפוך וזה גם כן קורה אדם שבטבעו השם חנן אותו בזיכרון מאוד חזק והוא צובר ידיעות בצורה מאוד מאוד מהירה הוא קולט מאוד מאוד מהר מה שכתוב וזוכר את זה לנצח אבל יכולת העמקה שלו זה בדרך כלל תלוי אחד בשני יכולת העמקה שלו היא מאוד רדודה הוא לכשעצמו קשה לו להעמיק בכוחות עצמו ולהמציא בכוחות עצמו הוא ידבר כל הזמן שצריך להבין בעומק חייבים להבין כל דבר בעומק אני לא אוהב בשטחיות אני אוהב בעומק אם תמצא בן אדם שכל הזמן אומר לך שצריך בעומק ואני יוצא לא בעיני יסודי אני רוצה ביסודיות תדע לך שהוא האבא של השטחי רק שהוא מכיר בעובדה הוא חש חסר של העמקה אז הוא מנסה להשלים אותה בקיצור כשאתה מסתכל עליו אתה שומע אותו אתה קולט אותו אתה שומע אותו מדבר אתה רואה מה הוא עושה יראה לך בעיניים שלך שהוא האדם הכי הכי הכי עמקן והאמת היא שהוא יותר בולט בצד הבקיאותי ורכישת הידיעות הבקיות והאדם אחר יראה לך בקיצור
אדם צובע את עצמו במה שאין לו זה זה טבע זה טבע אנושי לא שהוא צובע כדי לרמות אותך אלא בדרך כלל מה שאין לו הוא מנסה כל הזמן להשיג וזה מה זה מה זה מה שאתה רואה על ה על הדבר האדם שמתעסק בצבע אתה רואה צבע על הידיים שלו אז אתה אדם שמתעסק בלרכוש כל הזמן מה שחסר לו אז אתה רוס מה שנקרא תביעות תביעות אצבעות של אותם אותם מאמצים שהוא עושה כדי להגיע לאותו העניין שאותו הוא רוצה לרכוש פזכרתי תוך כדי דברים בשבת שעברה לא זו האחרונה שלפני זה נפטר הרב רפאל הלפרין מהאופטיקה הלפרי אז הוא היה בזמנו אלוף העולם למתאגר מתאגרף בהתארגפות פתוחה אז הוא מספר שהאמת אומרת לא היה לי כוח אני התאגרפתי עם אנשים שהם היו הרבה יותר חזקים ממני הכוח שלי היה שאני עושה תנועות מהירות ועם תכסיסיים כמו יהודי יהודי אין לו הרבה כוח יש לו שכל ועושה תכסיסים אומר היו מגיעים בולדוזרים כאלה מכל מיני מקומות אני הייתי זה הזירה אצלו הייתה לוקחת דקות הוא היה משתולל עד שהיה גומר אותם אבל אבל זה לא אומר ככה אם לא הייתי עושה את ההשתוללות הזאת לא הייתי עושה את זה במהירות מרובה והם היו פשוט עם הכוח הכוח הפיזי שלהם היה יותר גדול הם היו גומרים אותי עם הכוח שלהם
לא הייתי יכול רק שאני עשיתי במהירות במיוט אז היו תמיד אומרים שאצלך במשחקים אנחנו מרגישים
אנחנו שילמנו כרטיס וזה זה נגמר הציג קצת כבר לא יכלתי לעשות אחרת זה היה יכול להיות
אז מה מה בעצם בהקשר שלנו שבגלל שלא היה לו כוח
מה אין מצע זאת אומרת ובגלל שלהם
היה כוח לכן הם לא
ניצחו זאת אומרת יש בזה משהו שהאדם זה המחשה
כן זה לא שזה המחשה מלאה אבל כמשל שמאי היה בתוך העצם של העצם שלו היה חסד גדול אז כיוון שהוא היה חסד גדול
בחוץ וראו גבורה גדולה טיפוס טיפוס קשוח
מי שיש לו קצת הבנה בנפש האדם והוא יודע לפתוח בני אדם יודע הוא אף פעם לא נבהל מאדם כזה קשוח כזה וזה הוא פשוט חג סביבו ולוחץ על הנקודות הנכונות ואחר כך הוא יודע איך אומרים להוציא ממנו את המירב ואת המיטב אנשים שטחיים בדרך כלל מתייחסים לדברים האלה בצורה בצורה לא מדוייקת לא נכונה דוגמה להתייחסות לא נכונה הגמרא נותנת דוגמה מעניינת מאוד הגמרא אומרת ככה יש גברים שהם מאוד מאוד מאוד יהירים מאוד מאוד יהירים משהו גאות כזאת וסנובים קוראים את זה היום שחצנות אבל שחצנות כבדה
כשהם כשהם מנסים למצוא את בת הזוג שלהם אז הם עושים כל מיני משחקים שבדיוק הפוך מהטבע שלהם ואז סליחה על הביטוי הם מכניסים בתוך השק שלהם מפילים לתוך השק שלהם איזה שהיא נערה היא הקורבן זה הגמרא אומרת אחר כך זה לוקח קצת זמן אחרי החתונה עד שהיא כבר לא מסוגלת שואלים אותה מה ראית קודם הוא היה מישהו אחר קודם כי העדינות והרכות זה לא הוא
וכאשר הוא יוצא איך שקוראים לזה אז הוא יוצא הוא יוצא מעצמו
זה לא הוא
ואז הוא מראה לך את מה שאין בו אחר כך בא הביתה בבית מתנהגים כמו בבית
חוזר למשהו זה הגמרא אומרת ואז המצב הוא קשה מצב אנוש כן
אז זה יכול להיות שוב מה שאתה רואה מה שנקרא החיוך שמרוח על הפנים לא אומר כלום הקפדנות שמרוחה על הפנים גם כן לא אומרת כלום וזה שמאי שמאי היה איש קפדן היה נשמע מאוד תקיף אבל זה לא היה ככה יש ליד צפת מקום שנקרא עמוקה שם קבור גדול תלמידיו של הלל הזקן התלמיד הכי גדול של הלל הזקן שמונתן בן עוזיאל והוא היה כל כך גדול שהיו אומרים שכשהוא היה לומד תורה עם ציפור הייתה עפה מעליו היא הייתה נשרפת מרוב הקדושה מה זה קדושה מלאכים היו באים להקשיב למה שהוא אומר אז הציפורת הע עוברת הייתה נתקעת בהם הייתה נשרפת ככה מספרים עליו
פעם רצו לתת דוגמה מה ההבדל בין איך שחסיד לומד את הסיפור הזה על יונתן בן עוזיאל לאיך שמתנגד לומד את האימרה הזאתי זה היו אומרים ככה שחסיד שומע שיונתן בןוזיאל האל לומד תורה והיה עוף נשרף אז הוא אומר זה קדוש והיה כשמתנגד שומע את הזה אז הוא אומר רגע אז הוא צריך לשלם על העוף הזה כל דבר בצורה שיפוטית הוא לא נותן לרגש אף פעם לגלוש אז שמאי הזה אומר תקבל כל אדם בספר פנים יפות והמפרשים אומרים כך מה זה היור מעט ועשה הרבה יש אנשים שמאוד שומרים את הזמן שלהם מאוד מאוד ואתה מתחיל לדבר איתם לדבר צפוף אין לי זמן השמאי היה טיפוס כזה קפדן על לא זמן שלו שמרני
אז הוא נותן עצה לאנשים שכמוהו כשאתה נפגש עם בני אדם לא צריך לדעת שאי אפשר להתייחס בצורה כזאתי לבני אדם הם מאוד יפגעו אז תיתן לאדם חיוך תיתן לו אווירה נעימה ואז הוא לבד ירגיש שטוב אני לא רוצה לקחת לך את הזמן זה היה מין טקטיקה ככה מפרשים אומרים שהוא נקט בה כדי להעביר גם את המסר שלו שאין לו הרבה זמן ומצד שני גם לתת לאנשים את ההרגשה שהם לא שהוא לא בא ואומר להם לך לשלום כאילו שולח אותם מכאן התכונה וזה בעצם התכונה הראשונה שאני רוצה להדגיש באישיות שלו אמור מעט ועשה הרבה לפי הפרשנות הזאת תתפרש כך אתה יכול להמשיך הלאה לדבר מעט עם אנשים
אבל מבחינה מעשית קבל אותו בספר פנים תושיבו אותו על הכיסא תחיה תעשה מעשים נחמדים הכל יעבור בשלום אתה יכול להמשיך להיות צפוף עם הזמן שלך ועם הפה שלך ועם המילים שאתה אומר והכל בקצוב ואתה רוצה שאנשים לא יפגעו זה על ידי זה שתעשה לאטמוספירה נעימה תעשה הרבה תן אווירה נעימה וזה יעבור בצורה חיובית זו הנקודה הראשונה שאנחנו יכולים ללמוד כי כולנו באיזה שהוא מקום לפעמים מרגישים שאנחנו או אנחנו לטיפוסים מסוימים עוטים על עצמנו את המעטה הזה אז נלמד משמיים איך מתנהגים זאת אומרת גם כאשר אתה צריך כבר להיות בקצר רוח אז אתה יכול להיות כזה אבל תשמור את זה בפנים בחוץ תראה כאילו ובאיזה שהוא שלב אתה מצפה שהאדם יבין לבד הנקודה הראשונה נראה כבר מבחינה אני רק רציתי לדבר על האישיות שלו ברמה העקרונית שבפנימיותו הוא היה יותר סבלן ממה שהוא היה נראה והוא היה מחפש פתרונות איך איך לשלוט על המעטה החיצוני הקשוח שאנשים יכעסו לו הנקודה השנייה שהיא חשובה לנו מבחינת תיקון המידות זה
זה שכשאתה בא במגע עם אנשים זה כלל אני חושב מאוד נכון מאוד לא ישים זאת אומרת לא ישים לא מבחינה ריאלית אלא מבחינת מה שאנשים מתנהגים אל תתנשא אף פעם על האנשים שהייתה אתה בא במגע אל תתנשא למילולית וגם לא רעיונית אני רוצה להמחיש איזה משהו זה סיפור מחריד שהיה התנך מספר את זה בדברי הימים היה נביא שקראו לו זכריה והוא היה מאוד מיוחס הוא היה חתן של המלך הוא בעצמו היה כהן גדול הוא גם היה הוא גם היה דיין והוא הוא היה איש מוכשר מאוד ובאיזה שהוא שלב הוא ראה את עצמו גבוה יותר מכל העם תרוץ להוכיח את העם אבל האופן איך שהוא פנה אליהם היה מאוד ברוטאלי הוא אמר להם שיהיה לכם כאלה וכאלה עונשים יהיה לכם ככה וככה והמדרש אומר שזה בא אצלו כתוצאה
מהגבהות הגבות הייחוץ שהיה לו העם לא יכל לסבול את זה הם פשוט שכרו אנשים בני בלי ורגמו אותו באבנים בבית המקדש וזה וזה היה סוף מחריד היה לזה המשך עוד יותר מחריד אבל לא לא זה הנושא הבן שלו יחיזיאל הבן שלו קלט את המסר וכבר לא דיבר לעם בצורה כזאתי גם הוא קיבל נבואה מה הבורא וגם הוא קיבל מסרים להעביר כשהתנך רוצה להדגיש איך יחיז יהיה עשה את זה אז הוא אומר ככה הייתה עליו רוח השם בתוך הקהל
שואל המדרש מה זה בתוך הקהל ששווה עצמו לקהל הוא לא מדבר מלמעלה הוא מדבר בגובה העיניים עם כולם איך קוראים לזה היום כשאתה בא לדבר להוכיח אדם ואתה אומר לו תשמע גם אני היה לי קשה עם הנקודה הזאתי היית רוצה להגיד לך איך אני איך אני הסתדרתי עם זה או מישהו נתן לי עצה והסתדרתי עם זה ואתה מכניס את עצמך איתו בתוך הסירה ואז עוזר לו לצאת משם משום שהוא לא יוכל לקבל באופן כזה שאתה בא מעליו מושיע אותו כמו איזה שהוא נביא למה זה מאוד מאוד כואב כי אנחנו נמצאים היום בדור שהחינוך הפוך בדיוק מלמדים את הילדים ואת בני הנוער ואת המבוגרים כל הזמן איך לשווק את עצמם החוצה יש אנשים שהם נחשבים כעלילים שבתחום הדיבור והרטוריקה וזה אתה רואה כל הזמן שהסגנון שלהם זה אני ואני ואני ואני וזה מאוד מאוד מאוד בולט
לפעמים אתה שומע הרצאה של לא משנה של מי והוא כל כך מסתבר יפה והוא עוד סיפור+ דוגמה+ זה+ המחשה אבל מה המסקנה בסוף מסקנה מאוד מעניינת כל הסיפורים קבעו איתו וכל המשלים זה או כל הדוגמאות או כל הדו שיח שהוא מתאר תמיד היה איתו ואיך שהוא ענה תמיד לעניין עד שנדמה לך לרגע שהבנאדם הזה הוא מלאך הוא היחיד שיודע לדפוק את המסמלים במקום הנכון והוא המסקנה היא הוא גדול זו המסקנה וזה מאוד מפותח וזה מאוד מרשים זה קונה את הקהל עכשיו מה ששמאי מבקש דרך הגרון שלי להעביר שזה לא ככה האמת מה פירוש זה לא ככה אבל אנחנו רואים בפועל שזה עובד האנשים האלה גורפים תהילה בצורה לא נורמלית
אומר שמאי יש פה איזה שהוא אתה לא שם לב מה קורה מה הכוונה יש שאתה מעביר מסר מסוים והמסר עבר נקי המסר יש התא ואוויר מסר ותמיד המסר מלווה עם איזה דמות בעלשון של התלמוד זה נקרא גברא חפצה גברא זה שאתה אתה עשית מין פולחן אישיות דרך המסר הזה שאתה העברת וחפצה זה שאתה העברת את התוכן כמו שהוא אז שוב אני חוזר היום סבורים שכדי לרכוש את הקהל אתה חייב להעביר חפץ גברא להעביר את עצמך
שמאי טוען אמור מעט תמעיט את עצמך ואז ועשה הרבה אתה תצליח לעשות קהל עוד יותר ממה שאתה ראש הרבה הרבה אנשים עומדים ושואלים את עצמם הכוח הכוח של של הרבי לסחוף אחריו אנשים בכלל וצעירים בפרט מה היה הכוח שלו מה הכוח שלו איך הוא עושה את זה אז מנסים לבדוק האם הוא השתמש בריטוריקה או שום דבר מי ששמע פעם וידאו איך שהוא מדבר הוא מדבר בצורת אולי יקפיד עליי שנה אבל בצורה הכי מעייפת שהיא יכולה להיות מאוד מאוד מאוד מאוד זאת אומרת אפילו שמי ששומע את השפה הוא דיבר ביידיש גם שאתה שומע אותו מדבר הוא מדבר זה בעברית זה ישמע ככה ואמרתי לכם כבר הרבה פעמים שצריך האדם לזה וצריך להשתדל גם להיות באופן הזה ולכן וככה וככה שעות זה לא הוא לא משתדל שאתה תישאר ער תוך כדי שהוא מדבר זה לא זה לא התנועות ידיים בכלל לא קיימות אצלו
הוא מדבר עם הידיים תחת השולחן לא קיים בכלל אז מה בכל זאת אני סבור בהתאם למה שלומדים עכשיו שזה בעצם מה שאומר שמאי הרבי מעולם לא דיבר על עצמו בשיחות הוא לא מתאר אף פעם הרגשות של עצמו זיכרונות ילדות שהוא מתאר תמים קשורים כשהוא רוצה לספר משהו לכבוד היום השנה של האבא שלו או של האימא שלו הוא לא קיים הוא מתאר כמה אמא שלי הייתה גדולה כמה אבא שלי היה מיוחד אבל איפה אתה בתוך התמונה הוא לא מזה המילה אני לא קיימת אצלו בכלל לא קיימת בכלל ולפי כל הכללים של השיווק זה היה צריך להיות שואף לאפס ופה ופוט פה טמון דבר שקשה לה מעבר להצלחה האלוקית אני לא מדבר אלוקית אני מדבר טכנית כאשר אתה רוצה להעביר מסר אתה מעביר את המסר כמו שהוא אם להכניס גם את הפרצוף של
ניקח סרטים סרטים לא סרטים של שנות השמונים 90 2000 סרטים של שנות השבעים שהיה בהם הרבה מסר גם חינוכי גם ערכי בכל זאת בכל סרט נכנסו דברים שלא שייכים למסר שאתה רוצה להעביר לצעירים לא לא אני זה שאומר את זה אלא שמעתי פעם האדם שעסק בתחום הוא אומר שבכל סרט אפילו סרט אתה רוצה להעביר משהו שלא קשור צריך להיות בחור בחורה
וידידות חברות איזה רומן שעובר דרך כל הסיפור הזה אז שאלו אותו מישהו מהקהל למה זה ככה צריך להיות הרי אין שום קשר בין הסרט לזה אז הוא אומר כי זה לא זה לא ישווק זה לא זה לא ימכר הטענה שטוענת המשנה שכשאתה מעביר אז אולי הצלחת לשווק משהו אבל את הפנימיות של המסרים האותנטיים והעמוקים שהסרט רצה להעביר מבחינה ערכית אתה פיספסת היה משהו של שיח את הדעת מהצופים וגרם שהם לא יצליחו לקלוט את המסרים באופן הכי עמוק שלהם הם קלטו אבל יחסית רדוד הם יכלו לקלוט יותר בעומק היה משהו ששיח דעתם אז תמיד אנחנו צריכים לשקול טוב אלה שמפיצים סרטים אז הם יודעים שהם רוצים למכור יותר תיקים אז הם ידעו שאחרת לא ילך להם למכור
ואנחנו כעת מדברים על דברים פנימיים יותר כשאתה רוצה להעביר מסר לאנשים הפולחן האישיות שאתה מציב זה משווק נהדר האנשים מרגישים שיכורים תוך כדי שאתה מדבר והם מרגישים שאתה אדם גדול ופעם הבאה הם באים גם כן ושומעים עוד פעם אבל כשאתה רוצה לשנות משהו פה אצלהם ברמה הכי פנימית אם היית מנקה את השטח לגמרי מעצמך ומכל התמונות המבלבלות באמצע אז המסר היה נקלט הכי חזק עכשיו תשאלו בסדר אז המסר נקלט הכי חזק ואני נשאר אני כי כי כי אף אחד לא לא קונה את הסרט הזה שאני הוצאתי פה טוען שמאי זה לא נכון אם אתה תעשה אמור מעט תמעיט את עצמך צלק את עצמך יהיה יעשה הרבה למה לקנות בן אדם ברמה הכי עמוקה בנפש שלו זה כאשר בנית אותו מבחינה אידיאולוגית אם נתת לבן אדם $50000 מתנה יכול להגיד לך תודה כן לא אבל לא קנית אותו באמת
נתת לבן אדם אידיאולוגיה שבה הוא צועד בחיי היומיום שלו אדם כשהוא שכח אותה אבל אתה בנית אותו ברגע שאתה בנית בן אדם הגם שאתה נמצא מחוץ לתמונה כיוון שהאידיאולוגיה שלך היא לא דבר מנותק ממך אלא היא חלק מההוויה שלך מהאישיות שלך ממה שאתה מסמל בלי שתרצה האדם הזה הפך להיות עבד נרצה או לך או למה שאתה מסמל בלי שאתה תבחין אמר את זה פעם אחת מחכמי ישראל צורה מאוד מאוד ציורית שהוא אמר פעם בבדיחותה שהוא עשיר יותר גדול מרוטשילד או מה זאת אומרת בטח רוטשילד יש לו כך וכך וכך מיליונים לי יש את הארנקים של כל היהדות הזה ששומעת למה שאני אומר לה אז הכסף שלי יותר משל ראש למה למה בכלל איך נוצר דבר כזה שבן אדם יש לו מילה על כל כך הרבה אנשים אז התשובה היא מפני שהוא העניק להם אידיאולוגיה הוא העניק להם תובנות חיים אדם שנתן לך תובנות חיים אתה נעשה בלי שתרצה כפוף לאישיות שלו אבל אם האישיות שלו זה האני ואני ואני ואני חיצוני אז אתה כפוף לחלק החיצוני שלו אם
המסרים שהוא מעביר זה מסרים נקיים מהני זה נקי מאגו אז זה כפוף לפנימיות עכשיו הוא לא צריך שאתה תגיד לו שלום ברחוב ושתשלח לו משלוח מנות בפורים ושתכתוב לו הוראת קבע ושתשים בקלפי את הפתק של המפלגה שלו נניח הוא לא צריך את זה הוא קנה אותך הוא קנה אותך את הארנק שלך את הילדים שלך המשפחה שלך והכי מעניינים שאתה לא מרגיש את זה אפילו האנשים בטבעם מאוד מאוד לא רוצים להרגיש נשלטים מאוד ככל שאתה תראה להם יותר ואני לימדתי אותכם ואני נתתי לכם ואני עשיתי ותחצי מה זה במשך השנה למדנו והעמקנו ידע וזה והכל טוב יפה אז הם קלטו במסר חיצוני מה נתת להם מחר הם יכולים לעזוב אותך למקום אחר למפלגה אחרת לבית ספר אחר להכל אחר ברגע שאת עצמך אתה הוצאת הם הפכו להיות שרופים למה שאתה מכרת להם אבל שרופים יש ביטוי שאומרים אותו רק על חבדניק חבדניק שרוף יש כזה היום זה כבר לא כל כך הולך אבל יש יש כזה ביטוי הסיבה שהחבדניק הוא שרוף זה בגלל שהרבי הרבי שלו הוא איי הוא עין לא עין
בעין באלף הוא אפס הוא את עצמו הוציא מהתמונה ברגע שהוא ככל שהוא יכניס את עצמו בתמונה יותר אתה תהיה- שרוף עליו זה המסקנה אמור מעט ועשה הרבה זה מה שהשמאי בעצם בתובנה השנייה שלנו מלמד שכאשר האדם ככל שהוא – מחצין את עצמו הוא תופס הקמה שזה מצריך קצת יותר עבודה קצת יותר יסודיות וזה מצריך תבלין מסוים אם קוראים לו אמת מכיוון שהוא נהדר לא כל כך מצוי אז לכן זה לא זה לא עובד אצל כולם אבל בראיון זה זה נושא הצלחות עוד יותר ממה שאפשר היה לצפות  השלישית פה הגענו לראיון שלך שי פשוט לדבר מעט לדבר מעט הוא ביהדות מטרה לכשעצמה
בבדיחה אני אומר מספרים על על זוג צעיר התחתנו גרים בבית והאח של בעלת הבית בא לביקור אומרים לי שלום עליכם שמחים לקבל אותו אבל בכל אופן הוא לא אמר לכמה זמן הוא בר חשבו שמחר הוא יצא ילך רואים שהוא נשאר לישון לא נעים זוג צעיר הם כבולים הם לא יכולים לא יכולים להתנהג בשחרור לא יכולים אז אז הבעל שואל את אשתו תגיד לי אמר לך עד מתי הוא פה אישה ואמר כלום אומר לי תנסי לשאול אותו הוא לא נעים לי היום מחר מחר הוא שואל אותה נו הוא שואל שואלת אותו נו מה מה אתה חושב אז הוא עונה כל מיני תשובות כאלה מתחמקות לא ברורות
היא יוצאת בלי תשובה עוד יום עוד יום הוא נשאר לא לא לא מראה סימנים של
של עזיבה
אז מתחילים לחשוב איך אנחנו משחררים אותו מפה בצורה נעימה לא נעים בכל זאת משפחה אבל אז הם החליטו לביים ריב הבעל יבוא היית אשתו תגיש לו אוכל הוא יגיד שהאוכל מלוח מלשהו לא טעים והיא תגיד לו הוא יגיד עד שיתחיל ואז הם יגידו לאח תגיד תתאם ותגיד אם הוא יגיד שזה טעים אז הבלגיד לעוף מהבית שלי
אם הוא יגיד שזה היא תגיד לו תעוף מהבית
אם ככה ישתחררו ממנו
אז אני התחיל אז התחילו התחילו ריב הארימים תמיד מתחילים אבל כך איזה התחיל והיא להיות אמיתי
מכיוון שכל אחד
אמר משהו כל מיני דברים
פתאום יצאו להם
הוא אמר שהאוכל מלוח מידי והיא אמרה לו
שאמא שלך לא יודעת לבשל כזה אוכל
להוציא פאנק כזה לא כזה זה והוא אמר לה שאפילו לכלב שלי לא הייתי נותן את האורך זה התחיל ככה התחילו התחילו
בסוף הם קוראים לאח תגיד אתה אז הוא ישב ככה בסוף הוא אמר להם תראו אני צריך להיות פה עוד שבועיים
הנקודה היא פשוטה
מיעוט הדברים זה זה זה יסוד חזל מספרים בגמרא דוגמה לצדיק ודוגמא לרשע דוגמה לצדיק אברהם אבינו ודוגמה לרשע אפרון החיתי אברהם אבינו מקבל אורחים הביתה והוא אומר להם אצלי אתם מקבלים פרוסת לחם בפועל כשהמתיישבים לשולחן הוא שחק לכל אחד מהם שור ונתן להם לשון בחרדל משהו מעדן מלכים ותשע שיאים של סולת הוא בזב הוא בזבז על 3 איש ממש ממש הכנסת אורחים יוצאת מן הכלל אז הוא אמר מעט הוא עשה הרבה זה דוגמה לצדיק אפרון שאברהם היה צריך לקנות את מערת המכפלה בחברון בשביל לקבור את שרה אז השדה היה שייך לאיש שפרון החיתי אז הוא אומר לאפרון תשמע אני צריך לקבור אפרון הוא אומר לו קח בחינם נתתי לך כבר קח את זה קח תקבור
אף פעם אומר לו לא אני רוצה לשלם אז לפרונט פתאום נותן לו כזה תשלום ששווה 10 פעמים את השווי של הקרקע הזאתי אמרת אמרת שאתה נותן בחינם ביקשתי לשלם תכוון תשלום סימלי לא תשלום את השווי של הדבר לא 400 ש"ח כסף עובר לסוכן סכום זה נקרא רשע שאומר הרבה קח חינם בפועל מה שבאים לחתום אז הוא רוצה תבין ותקילים+ יותר ממה שנדרש זה אפילו מעט הוא לא עושה זה הסמל של ה של הרשע אם אנחנו רוצים להקריא לפי זה בני אדם זה מאוד קל כי אתה רואה בן אדם שמדבר מדבר ומדבר על עצמו ועל מה שהוא עושה וזה אומרים את זה בלשון הגמרא איסטרה בלגינה קישקריה זה מטבע קטן ריק הקופה ריקה כן הקופה מלאה עד הסוף אז לא שומעים כלום זה נשמע שאין פה כלום אז זה זה הצדיק הצדיק התנועה של איזה שהוא מלא בגלל שהוא מלא אז הוא- מדבר הוא יותר עושה זה קודם כל הסימבוליות של העניין ברמה קצת קצת יותר קבלית חזל מתארים את עשו ואת יעקב כשני סוגים של טיפוסים שמסמלים הרבה טיפוסים בדומה להם לא רק הבן אדם הזה
עשיו זה סמל של הצביעות ולכן הוא נמשל אצל חכמינו הוא נמשל לחזים שהחזיר יושב ככה עם הרגליים שלו ככה הוא מראה לך הנה אני בהמת אני כאילו כשר יש לו את שעושה את הפרסות הכשרות הוא לא מעלה אז אתה לא מזהה במבט אחד זה אתה צריך להכיר אותו יותר אז יש סאב זה טיפוס הוא איש קבלי ישיו אבא שלי התחתן בגיל 40 אני גם מתחתן בגיל 40 הולך מתחתן בגיל 40 מה עשית עד היום עד אותו יום היה הולך גונב נשים נשואות ומהנה אותם אפילו בשם אשת איש לא לא לא אבל אבא בגיל 40 מתחתן גם אני מתחתן בגיל 40 זה מין צביעות כזאתי אתה אבא שלך בגיל לא עשה את מה שאתה עשית כל החיים אז מה אתה פתאום בגיל 40 אני מתחת זה בעצם זה סגנון עכשיו הסגנון הזה לא עזר אותו כתוב שבאחרית הימים גם הסב יקום
והוא התעטף בטלית והוא ישב ביחד עם הצדיקים והוא יגיד שהוא רוצה לקבל שכר כמו כל הצדיקים שאלו אותו למה אז הוא יגיד שמבני שאני עיניתי את עם ישראל במשך כל זמן הגלות והצאצאים שלו כמובן וכיוון שככה הם עשו חזרה בתשובה כי עשו להם צרות אז לזכותי נזקפת כל החזרה בתשובה שלהם עכשיו יש פה יותר עומק זה סיפור שהוא מעלה באמת חיוך על השפתיים אתה באמת חושב שזה כתוב שהקדוש ברוך הוא מעיף אותו אבל אבל מה הוא חשב מה הוא פסיכי מה מה מה קרה לך אתה לא אתה לא חושב שאתה יכול להלמיש ולעבוד כאן לא יודעים מה שעשית זה בכלל לא ככה לכן כתוב שהוא לבש קודם טלית הטלית בקבלה מסמלת את האור המקיף את אותו אור שלא מתייחס למעשים שאתה עושה הוא לא יורד לפרטים אז הוא לובש את זה זה בעצם מכסה על כל הפשעים שלו עכשיו הוא רוצה שתסתכלו על המעשים שלי כמו שהם בשורשם לא כמו שהם בשטח וכמו מים פועלים ברובד הרוחני ברובד הרוחני המכות שאני נתתי לעם ישראל עשו בעלי תשובה עשו תורה עשו יראת שמיים לאנשים מגיע לי שכר
אומר לו הקדוש ברוך הוא לא דנים את האדם לפי הרוחני דנים את האדם בשטח מה עשית פה למטה גם האדם הזה שמדבר הרבה ועושה מעט מכרים אני יכול אני פה אני שם אני הוא בעצם רוצה שאנחנו נמדוד אותו לפי היופי של הדברים שהוא אמר
יש ביטוי
אצל חכמינו נאה דורש ואינו נאה מקיים הוא אומר עזוב אותך זה שאני לא מקיים אבל אני נאה דורש התוכן היה בסדר אז תתייחס לדברים כמו שהם בפנימיות עזוב את איך שאני נראה תסתכל אומרים לו לא זה אתה רוצה כמו עשיו ללכת לשורשים של הדברים אין דבר כזה בודדים את האדם כמו באשר הוא איך שהוא בפועל למטה אז לכן תמיד זה ככה שיש מלך דיבורים מי שחזק בדיבור לא חזק במעשה מי שחזק במעשה בדרך כלל לא חזק בדיבור זה לא זה לא זה לא הולך ביחד הם לא חברים טובים העשייה בדרך כלל אני בהמשך אם אני אספיק אני אסביר גם למה אבל קודם כל כאקסיומה הם לא הם לא הם לא מסתדרים מסופר על חכמי הטונה חכמי יוון שהם רצו לבנות איזשהו מגדל יוצא דופן והם הזמינו שני אדריכלים וביקשו שהם ידברו על מה שהם יכולים לעשות אז היה אחד שדיבר
מסע שלם מה זה ארמון ומה זה הזה ואיך בונים לסודות סתם הרצאה של כמה שעות אז עכשיו הוא גמר עלה השני שנה אמרתי לו אני לא יודע הרבה לדבר כל מה שהוא אמר אני יכול לעשות גם כן אז חכמי הטונה בחרו בזה כי הם ידעו את היסוד הזה שאם בן אדם הוא האו הראשון נשמע מידי טוב הוא כל כך דיבר טוב הוא כל כך הסביר טוב אז כנראה שהוא לא טוב בפועל בפועל הוא לא יהיה חזק אם הוא כל כך טוב בפה הוא לא טוב בבפועל זה כלל יש זמנים מסוימים שהדיבור גם כן הוא חסר משמעות הוא לא נותן שום דבר יש מצב של מלחמה יש מצב של סכנה צריך לעשות אנחנו בכלל נמצאים במצב ברובד הרוחני גם ברובד הגשמי אנחנו נמצאים במצב של של של מה שחזל קוראים חטוף לאכול חטוף ושתה אין זמן לדיבורים אמרו על זה פעם משל כזה
על ילד שניסה לצלוח את הנהר על איזשהו קרש רעוע שעמד מצד לצד הוא טבע זאת אומרת הוא נפל והוא מנסה לאחוז איך שהוא באיזה שהוא שבר של עץ איזה אדם אחד עומד על הגדה של הנהר ורואה מה שקורה מתחיל לצעוק לו תגיד לי אתה לא נורמלי אתה לא נורמלי מה מה מה אתה בזמן כזה שהנהר גואה אתה הולך על הקרש הזה אתה לא מרחם על החיים שלך על ההורים שלך אז הילד הזה צועק לו תשמע תעזור לי אני אחר כך נצעק עלי כמו שאתה רוצה
זה לפעמים
הדיבורים אין להם את הם הם לא בונים שום דבר הם לא יוצרים שום דבר הם לא לא מסייעים לשום דבר אז זה הנקודה הנוספת האמור מעט עכשיו בשלב הנקודה הרביעית אולי קצת נסביר למה למה באמת הדיבור המעט אלה שמדברים מעט אז הם יכולים יותר לעשות למה זה עובד ככה למה זה ככה ואם זה בן אדם שיש לו הרבה כוח אז הוא יכול גם לדבר וגם לעשות
אז בכל זאת זה לא
עובד זה לא רק האנרגיה זה משהו מעבר לזה יש פה משהו רוחני אין שום ספק אז בהקדמה אני אומר שרבינו יונז אחד מהראשונים שהוא מפרש את האמור מעט ועשה הרבה הוא אומר כשאתה מבטיח לחברים שלך דבר תבטיח מעט ותעשה אחר כך הרבה אבל אל תגיד להם מראש הרבה והוא אומר דברים שאתם הוא לא אומר למה אם אני למשל רוצה לתת כך וכך אני יכול לעשות למה שאני לא אגיד בדיוק מה אני הולך לעשות למה אני צריך להגיד מעט ולעשות יותר איזה מה הטקטיקה שעומדת מאחורי זה הוא אומר דבר מאוד מעניין זאת אומרת עולה מדברי הגמרא ומסרט סנהדרין דבר מאוד מעניין כל זמן שלא הוצאת את הדברים בפה ואפילו לא חשבת עליהם בצורה ברורה אז אין מצב שכוחות רוחניים יפריעו לדבר הזה להתגלגל ולצאת מה שנקרא לאורה אבל אם אתה
יש לך איזה דבר ואתה אמרת לפוגמא של רשי למשל נותן אז הוא אומר ככה אדם לומד והוא רואה שנשאר לו עוד כמה דפים לסיים או אז אני אשב מחר ככה וככה שעות ואני אסיים את זה בעצם זה שהוא אמר את זה אז היצר הרע שהשטן שמע את המילים האלה הוא יעשה כל השתדלות שהבן אדם לא יצליח לסיים את מה שהוא רוצה לעשות מחר כי הוא גילה את זה החוצה המשמעות של הדברים האלה תהיה שהאמור מעט יעזור שתעשה הרבה כי כאשר אתה לא תגיד הרבה אז לא הביאו את התכנונים שלך החוצה זאת אומרת בעצם הרעיון פה זה שמעבר למה שאנחנו יודעים יש עוד עוד מישהו ששומע את מה שמתרחש פה בגלקסיה יש עוד עוד כוחות ששומעים את זה והם מפריעים לדברים לזרום הם מפריעים להם מקשים על על הדברים אפילו דברים רוחניים אפילו דברים טובים אפילו דברים אלוקיים
הדיבור עליהם הוא לפעמים לא טוב לא למשל אדם מבקש צדקה שאנשים יעזרו לו לעשות את זה שגם אשמו לא יבקש לא יתנו לו אז איך היא לא יעזור לו צריך לדבר אבל סתם לדבר על דבר לא מביא תועלת זה אולי ההסבר למה שדיברנו בשלב הקודם אותם אנשים שהם מדברים מעט והם מצליחים לעשות הרבה זה בגלל שהם מדברים מעט אז- שומעים את מה שהם מתכננים לעשות אז לכן הם מספיקים יותר הם יש להם סייעה דשמיה להספיק יותר אני חושב שגם אם אתם תרצו לתת דוגמאות מעצמכם אתם תוכלו להביא דוגמאות עד הבוקר כל אחד שיישב עם עצמו ויחשוב הוא יוכל לראות שאותם דברים בחיים שהוא הצליח לעשות יפה ולהספיק זה מגוון שהוא לא דיבר הרבה עליהם הוא לא סיפר עליהם הרבה והוא גם כן אני אגיד לכם עוד יותר יש מושג שהאדם לעצמו אפילו מזיק בזה שהוא מדבר הוא לא צריך שאחרים יזיקו לו את זה שאתה מתכנן
סיפר לי פעם אדם שעוסק בהברחות יש כל מיני דברים לא טובים אז שאלתי אותו שאלתי אותו איך שאלתי אותו הוא דיבר הוא סיפר אז מה אני יכול לעשות אז אמרתי לו ובאמת איך אתה איך לא תופסים אותך הוא אומר אני אגיד לך משהו אתה מדבר אתה לא מתכנן כלום זה המוטו שלו אתה לא מתכנן כלום כל תכנון אני אומר לכם מהנסח ככה הוא אומר לי מהניסיון שלו עצם זה שאני תכננתי זה מישהו על מישהו שלף לי את זה מהראש ותפסו אותי כשאני עושה דברים לא מתוכננים זאת אומרת שאני זאת אומרת עד הרגע האחרון אני לא החלטתי מה הצעד הבא שאני עושה
אף אחד לא עולה עליי
אני שוב אני לא לא ממליץ לבנות בית למשל בצורה הזאת בלי תכנון
אבל בראיון להעביר את המסר שאותו אני רוצה להגיד עכשיו שכאשר האדם הוא לא גילה לא גילה אפילו לעצמו מה הצעד הבא שהוא הולך לעשות אז יש יותר סיכויים שאף אחד לא יוכל להזיק לצעדים שהוא עשה היה יהודי שגר פה בארץ אני חושב 20 שנה כשהמשטרה רודפת אותו 15 שנה לפחות כשהמשטרה רודפת אותו לא חוקי לא חוקי מנסיבות מסוימות והוא לא היה פלילי אבל החוק רדף אותו בכל דרך אפשרית ולא הצליחו לתפוס אותו והמשטרה אחר כך עבר הזמן והיה חוק התיישנות הוא השתחרר ואז הוא נפגש עם המשטרה כבר לא יכלו לעשות לו כלום והם
אמרו לו תדע לך שאנחנו כמעט ותפסנו אותך עשרות פעמים במשך החמש 10 שנה היינו בטוחים שאנחנו תופסים אותך אבל לא יודע כל פעם ברגע האחרון אתה פתאום כל מה שתכננו שאתה תעשה והוא אמר את אותו רעיון הוא אמר להם אני עף פעם לא תכננתי מראש מה שאני אעשה ובגלל זה לא הצלחתם לתפוס אותי כי גם הם עובדים על איזה שהם תסריטים מסוימים הגיוניים ברגע שאתה עכשיו אני אעשה עכשיו עכשיו אני עומד בפני פרשת דרכים אז אני אעשה את מה שהכי לא הגיוני אז תמיד הוא ברגע האחרון נעלם להם שיבש להם את כל העניין אז שוב ברובד הרוחני כאשר אתה לא צריך לעשות שיבושים כאלה פשוט אתה לא מספר אתה לא מוציא אותם החוצה ואז הסוד שלך נשאר סוד שלך זו הנקודה הרביעית אני אתמצת כבר שיהיה יותר בקצרה הדבר מעניין שוב שוב הומיסטי לגמרי אבל זה מיסטיקה יהודית אמיתית ההאריז על כותב שהאדם ירד פה לעולם עם מכסת מילים שהוא יכול לדבר
נכסה אתה רואה בן אדם פתאום הוא גמר את המכסה שלו הוא אומר תדבר- אני אני מסתכל על יש אחד מהפוסקים של הדור הרב אלישיב הוא אדם שהיום כבר עוד מעט יהיה בן הוא בן 100 וחצי עוד מעט יהיה בן 101 והוא צלול זה מדהים וכשהוא היה צעיר הבנות שלו אמרו שהם תמיד היו בטוחות שהם יהיו יתומות זה היה ברור כי אבא היה כל כך חולני מגיל קטן חולני שבכל כל הזמן רק את החלומוס אבל הגוף חלש מאוד מאוד אז איך הוא איך הוא זה הוא פשוט שתקן יוצא מן הכלל הוא כמעט לא מדבר זאת אומרת הוא שואלים אותו מה שהוא לא רוצה להתייחס הוא פשוט לא עונה עד היום זה ככה הוא לא מגיב הוא יושב ככה לא קל לא קל להיות
כזה בן אדם אבל לא טיפוס אמרתי פעם ממיש את אשתו כמוהו תגיע למאתיים שנה גם כן
היה פעם היה לי פעם מורה שנפטר בגיל קרוב לתשעים ומשהו הוא היה מעשן כרוני עישן ישן ומחקרים אמרו שכל איש סיגריה מורידה מי יודע 5 דקות מהחיים אמרתי לפי זה הבן אדם היה צריך להיות
100 80 שנה ובסופו של דבר מי
שקובע את הדברים זה הקדוש ברוך הוא לא לא הטקטיקות שאנחנו נעשה כן גם בלימודים זה ככה רק בקצרה ממש ככל שאתה לומד מלמד תחניך לתמצת את מה שהוא לומד להמעיט במילים לקצר לסכם אז התלמיד יהיה יותר מוצלח אין יכולת לאדם להכיל את כל מסת החומר וגם להתמודד בסוף עם תשובות פרטניות עם כל המסה הזאת כאשר האדם רוצה להצליח לעשות חיל בלימודים שלו הוא צריך אמור מעט הוא צריך ללמוד לתמצת את כל העמוד הזה את כל הספר הזה את כל הפרק הזה בצורה קצרה וזה באמת מראה על היכולת השכלית של האדם וצריכה להיות השתדלות מיוחדת אצל החניכים כבר בגיל יותר צעיר ללמד אותם לדעת לשים את הדברים הדגש על המילים הנכונות על הנושאים החשובים על הדברים היסודיים בלימודים וזה מביא שאם תאמר מעט אז תעשה הרבה תוכל להגיע להישגים גבוהים עוד בהאמור מעט ואעשה הרבה
בא לך אדם שואל אותך שאלה אני חושב שבכל תחום זה יכול להיות זה יכול להיות בתחום משפטי בתחום רפואי יש אדם ששופך מידע אתה שואל אותו שאלה הוא עונה לך הוא עונה לך תשובה פרטנית כן לא עונה לך המון המון דברים וככה וככה וככה אבל יש רופאים שאומרים ככה אבל יש שאומרים ככה אבל יש ככה ויש ככה ויש ככה סיפר לי לא עלינו אדם שחולה במחלה ידועה ויש איזה שהוא טיפול שהוא צריך לעבוד הוא רוצה לדעת כמה% של סיכון וכמה האחוזים של סיכוי ועד כמה הוא צריך
אומר לי כל רופא
אומר לי משהו אחר לא יודע מה לעשות כל רופא אומר לי% אחרים האדם כמה האדם שמחכה לתשובה הוא כמה לשמוע דברים ברורים הם צריכים להיות דברים קצרים וברורים יש לו בעיה הוא רוצה לשמוע זה כדאי או לא אתה יכול לבוא לבן אדם טכנאי מכוניות אני רוצה לקנות אאודי או יודע יש שם בי אנד בי אם וו או לא מה מה מה לא זה ויש אחד יגיד לך זה בשביל זה וזה תועלת שלוקחת תלוי מה אתה צריך מה חד וחלק ויש בן אדם שיגיד לך תשמע היה לי חבר פעם הוא נסע ככה וזה הרכב הזה הוא אריה וזה פנתר וזה כל מיני מילים ואתה יוצא בסוף בלי כלום אתה מרגיש אתה יוצא בלי בלי דבר ברור אם אתה רוצה להיות חכם תלמד לרכז את הידע שיש לך צורה תמציתית כשאנשים יקבלו אותו יקבלו דברים חדים הם יחזרו אליך עוד הפעם והרבה מאוד מהידע של האדם הוא בא כתוצאות כתוצאה מהשאלות שאנשים שואלים אותו כתוצאה מהדילמות שיש להם ואז הוא לומד מה הוא צריך לחקור מה הוא צריך לחפש מה הוא צריך לעיין אז אמור מעט אם אתה תדע לענות תשובות בקצרה מעט ואעשה הרבה אתה בסוף תגיע להצלחה מרובה לעשייה מרובה לידע גדול מכיוון שאתה מוסר את הדברים בצורה ברורה
אחרונה היא בעצם ארוכה מאוד אבל אני ממש אעשה אותה בקצרה זה הנקודה היא אמור מעט איכות על פני כמות האיכות יש לה עוצמות הרבה מעבר למה שאנשים תופסים במחשבה הראשונה שלהם לרגע אתה חושב שהכמות היא שתופסת אבל לא איכות כובשת הרבה יותר היא היא ניתן לזה משל שבתוך הכמות עצמה טמונים פוטנסיות גבוהות מאוד לתוך האיכותיות ל לכמות גבוהה מאוד שתבוא אחר כך למשל מכון ויצמן למשל אצלנו ברחובות עושה מפעיל פקולטה לחקלאות שעושה כל הזמן ניסיונות על צמחים יש איזה מדען אחד
שסיפר לי קצת על העבודה שלו אז הוא אומר לי אנחנו שותלים המון המון המון ומנסים לעשות כל מיני ניסיונות לגדל את זה ככה להשתיל לו ככה כל מיני תהיה זה צמח של טבק שבו הם עושים כל מיני ניסיונות כמויות של ערוגות דונמים שלמים הולכים לטמיון בכל הניסיונות האלה שהם מצמיחים זורקים לפח הכל כדי להצליח להוציא אולי איזה שתיל אחד מכל הנסיונות שכן לעמוד בקריטריונים שאותם הם רוצים להבין אדם שיבוא ויסתכל מהצד והוא לא מבין עניין אז הוא יגיד הם זורקים כל כך הרבה משחיתים עלים אחרי שנשנו וישקו והכל הכל הולך דמיון אז הם אומרים לו כן בשביל הניסיון האחד שבו הם יצליחו ואחר כך מהניסיון הזה יבוא הרבה הרבה הרבה יותר זאת אומרת הנקודה האיכותית שבה אחרי כל הכמות היא מלאה עוצמות שהיא= הרבה הרבה יותר מכל הכמות כאשר הכמות היא היא חיצונית שיטחית זה ברמה שכלית אבל ברמה רגשית זה נתפס הרבה יותר טוב סיפר לנו המשפיע בישיבה שהוא בא מרוסיה ולרוסיה קר ו
יצא שהוא היה הרבה שנים בסיביר בגלות אז באחת ההזדמנויות הוא היה צריך ללכת דרך ארוכה והיה לו קר ובאמצע הדרך עבר איזה עגלון גוי אמר לו תעלה על העגלה שלי שהוא שמח הואלה עד עכשיו הוא היה לו קשה ללכת הרגליים כבר נשברו עכשיו כאן הוא יושב שהוא מוקף חביות יושב הוא כולו רועד ככה יושב בין החבילות באיזה שהוא שלב שהוא היה חסיד אז הוא תמיד הלך עם כוסית בכיס הוא רק הוא ראה אני אנסה לראות מה יש בחביות אולי בן זין אולי זה היה ספיר 97 אז הוא כבר יתה ונעשה לו חם אחרי שנעשה לו חם וככל לחשוב קצת מה הוא אמר לעצמו מעניין אני ישבתי מוקף מאוד ליטרים של ספיות ונשאר לי קר
הכנסתי כוסית קטנה פנימה נעשה הליכה הרעיון הזה זה זה זה יכול להמחיש את ההבדל שבין כמות לאיכות הכמות היא יחסית חיצונית היא לא חדרה בתוכך האיכות הפכה להיות חלק ממך וכאשר היא הפכה חלק ממך אז היא משחררת כאלה אנרגיות כמו האטום קטנה קטנה קטנה קטנה אתה יכול לזרוק סקאר שום דבר הנקודה הזאת אם רק תחדור אליה איזה אנרגיות היא משחררת היא משנה את כל פני הטבע אתה דומם אתה צומח אתה חי אפילו אתה מדבר עם משנה אם הסיכון שיש לו האמור מעט ועשה הרבה זה אם תצליח להכניס לתוכך איכות נכונה זה הרבה פעמים
שיהיה בהצלחה

להרשמה לדיוור השבועי בדואר אלקטרוני:

עוד באותו נושא