תמלול אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
הפסוק של היום הוא ממש בהמשך של הפסוק הקודם אנחנו פסוק כי אם ייפלו אם ייפולו האחד יקים את חברו ואילו אם לא אם לא יעשה ככה אוי ואבוי אם מה שיקרה האחד שיפול והם השני ואין שני להקימו
המשמעות הפשוטה ברורה שכששניים נופלים אחד יכול לעזור לחבר שלו לקום כשאחד נופל אז אין מי שיעזור לו
אבל אני רוצה שתשימו לב למשמעות כי אם יפולו שניהם ייפולו אם שניהם יפלו איך הם ירימו אחד את השני שניהם נפלו זה מה שנקרא פשוטו של מקרא יש מהפרשנים שלמדו עם אם יפולו זה לא של שניהם נופלים אם אחד מהם נפל הוא ירים את השני אבל זה לא
זה לא מתאים כל כך עם הלשון אנחנו אמונים על פשוטו של מקרה זה לא כל כך מתאימים עם הלשון המשמעות היא ששניהם יפלו לפי הפירוש של רבי רבנו הספורנו הוא אומר שמדובר פה בשניים שנפלו למשל כלכלית למשל אבל לא מאותו סיבה לא מאותה סיבה וגם לא באותו זמן משהו כזה ככה הוא נותן את המשמעות הוא מדבר גם על לימודים על חומר לימודי אומר שיש מה שאתה יודע ושכחת עכשיו ויש מה שהשני יודע והוא שכח אבל זה אף פעם לא אותו דבר באותו זמן אז כל אחד כמו שאומרים מחזק את השני בדבר שבו הוא חלש אבל עדיין אם זו המשמעות לא מתאים אני זה קודם כל מבחינה דקדוקית לסגור את העניין אם זה המשמעות מבחינה דקדוקית זה לא כל כך מסתדר אז אחד נפל באותו זמן שהאחד נפל השני לא נפל אז גם היה צריך לטוב
אם מפה לא אם מפה אני משתמש כאן בפרשנות של בעל חידושי הרים מגור יש פה בתל אביב גם כאן איזה רחוב שכנראה קרוי על שמו כנראה מעגלי הרים או חידושי הרים משהו הנקודה פה זה שבחידושי הרים אומר כזה דבר הוא אומר כשאחד נפל אז עם השני הוא אוהב אותו באמת אז הוא מפיל את עצמו גם כן כדי לעזור לו להתרומם אם יפולו לפי המשמעות שלו זה ששניים אבל הם לא נפלו מאותה סיבה אחד נתקל ונפל ואחד הוריד את עצמו הוריד את עצמו כדי למשוט את השני אנחנו נייצר כאן בפרשנות הזאת אף על פי שיש הרבה מה לדבר ונתייחס לגופם של דברים אנחנו רוצים להתייחס לצד הרוחני החסידי של העניין של הפסוק הזה והנקודה הראשונה שאני רוצה להתייחס אליה זה שהנושא של אחד ושניים
זה לא אחד ושניים פיזי בלבד אלא המושג אחד הוא תמיד מושג של עולם התוהו כי בעולם התוהו כל אחד לאחד כל אחד לבד כל אחד בדד עולם הנקודים עולם של פרט כל פרט הוא בפני עצמו ושניים נקרא העולם התיקון עולם של שיתוף פעולה של הרמוניה של החיים של אחווה והדדיות אז אנחנו נתייחס עכשיו לפרשנות הזאתי שיש אחד לפי המשמעות הזאתי יכול להיות שיש פה מלא אנשים אבל כשכל אחד הוא בפני עצמו זה נקרא שאחד שאחד לא מרים את השני ושניים זה זה אומנם שניים אבל זה שניים שהם בחיבור עמוק יותר ועל הנקודה הזאת זה השלב הראשון שאני רוצה להתייחס
הבעלי החיים בחיים האישיים שלהם בעלי החיים היש קשר של זכר ונקבה הקשר שלהם הוא קשר בשביל דבר שלישי זאת אומרת עדיין לא קם מישהו שטען שקיימת זוגיות אצל בעלי החיים ללא קשר לילודה זאת אומרת הקשר ביניהם
לפי הנוסחה הפילוסופית ובשביל משהו שלישי זה לא קשר שהוא מטרה הוא קשר שהוא אמצעי למשהו יכול להיות שהוא קשר חזק בגלל האמצעי אבל הוא קשר שהוא אמצעי הסדר של בעלי החיים הסוד שלהם הוא יסוד של עולם התוהו השורש שלהם זה עולם התוהו וזו אחת הסיבות שהרבי דיבר על על הסתכלות בבעלי חיים שאינם טהורים לא שילדים קטנים יותר מידי לא יסתכלו אני לא הולך להרחיב בזה אני רק רוצה לקשר את זה עם נושא של עולם הטעות עולם התוהו
זה עולם של בלבול ברגע שבעל החיים יונק כיוון שהוא יונק מעולם התוהו זה לא שיש לו אשמה בזה יכול להיות שזה מהלך אפילו כי עולם התוה הוא גבוה מהעולם התיקון אבל כאשר אנחנו מתחברים יותר מידי להסתכלות חזרה כמו שילדים קטנים יודעים להסתכל הסתכלות חזקה זה גורם באיזשהו מקום לנפש להיות נפש קצת מבולבלת קצת חסרת סדר ואת זה הוא רצה למנוע כל היסוד הזה הוא יסוד של האחדות לא האחדות מלשון איחוד אלא פרטנות שכל אחד חי לכשלעצמו ואין שם חיבור אין שמה חיבור פנימי אין שמה חיבור של זוג בצורה מושלמת בצורה עמוקה
שיש ביניהם קשר גם ללא מטרה שלישית ביניהם אדם הראשון בגן עדן הקשר שהיה לו עם חווה זה היה קשר למען המטרה לדבר לפני שהוא יצא מהגן לא היה ביניהם קשר מעבר לאיזה שהוא פעולה שלישית לעובדה לשומרה היא עוזרת לו הוא עוזר לה הם צריכים להביא ביחד ילדים זה היה סוג הקשר ביניהם וזה בא לידי ביטוי שהאדם הראשון כשהוא חטא והיא שיכנעה אותו לאכול מהעץ והוא אכל והוא אומר לקדוש ברוך הוא האישה אשר נתת לי מדי היא שכנעה אותי ובגללה אני אכלתי מה הבעיה בזה כאילו מה מה מה אתה מה אתה טוען כאן
אז המפרשים שמפרשים את העניין על פי הסוד מסבירים שהייתה לו איזה שהיא טענה שהסיבה הפנימית העמוקה שעבר דרכה דבר כזה שהחיבור בינינו הקשר בינינו הוא קשר טכני קשר מעשי קשר חיצוני ומכיוון שהקשר בינינו הוא קשר חיצוני בלבד אז קרה שהיא כאילו מעבירה לי איזה שהוא עניין מעבירה לי איזה שהוא תפוח או איזה שהוא מסר ואני נופל בו אילו הקשר היה קשר פנימי ועמוק לא היה יכול להיווצר דבר כזה והקדוש ברוך הוא קיבל את הטענה של אדם הראשון והוא אמר שבאמת האחדות בין האיש ובין האישה צריכה להיות אחדות לא אחדות מעשית של עולם התוהו שאני מסביר למה היא נקראת אחדות של עולם התוהו מפני שבעצם אין הרמוניה בינינו לכשעצמינו אנחנו לא באנו להשלים אחד את השני אלא באנו להשלים את בריאתו של הקדוש ברוך הוא זאת אומרת אנחנו שנינו מושלמים אלא שאנחנו צריכים לתקן משהו שלישי שהדבר הזה הוא נכון גם היום
אבל היום יש משהו של חיבור בין שני האנשים הללו שיש להם איזה שהוא תיקון אישי שהם צריכים לעשות בנוסף לזה שהם צריכים לתקן משהו בעולם ואילו בעבר זה לא היה ככה כל הקשר בין האיש לאישה זה לא היה הקשר שהם צריכים להשלים אחד את השני אלא שהם צריכים ביחד לעשות משהו שלישי זה היה ההבדל בין במציאות כמו שהיא הייתה בגן עדן כמו המציאות שנוצרה אחרי גן עדן שהיא באה לידי ביטוי מאוד מאוד חד כאשר הקדוש ברוך הוא אומר לאברהם אבינו כל אשר תאמר אליך שרה שמה בקולה משום שבזמן האדם הראשון היה בגן עדן לעולם הוא לא היה אומר לו כל אשר תאמר אליך חבש מה בקולה הנה הוא שמע בקולה ותראה מה שקרה זה מכיוון שלא היה ביניהם איזשהו צורך בחיבור מסוים ולכן היה יכול להיות מצב שהיא כאילו כאילו מרעילה אותו כאילו עושה משהו לא לא מכוון אבל זה יצא ככה אבל כאשר שני בני אדם צריכים ליצור איזה שהוא משהו להשלים אחד את השני אז גם מהבחינה הנשמתית זה ככה לא רק מהבחינה הגוונית וכיוון שכל יש איזה שהיא שמירה מיוחדת שלא יווצר מצב שהוא בעייתי מצב כזה שהוא יוצר איזה שהוא כישלון יוצר איזה שהוא דבר שלא תכננו אותו שאנחנו לא מעוניינים בו ביסוד שאני אמרתי עכשיו זה גם אחרי שהם נפרדו והם היו זוג הזוג הראשון בעולם הם אחרי הכל אני מבקש סליחה מאדם ומחווה
הם היו זוג כזוג בעלי החיים שהיו בגן זאת אומרת מבחינת נכון הם היו עם אינטילגנציה גבוהה אבל הקשר ביניהם היה קשר כמו של בעלי החיים מהו הקשר היסודי של בעלי החיים למען משהו למען מטרה אבל ביניהם לא היה קשר העניין שרצו מה שרצה הקדוש לאיזה שהוא משהו עם זה אני רוצה לפעול איזה שהוא עילוי על ידי זה בשביל מה אני מכניס אז הילה זה כמו ניסיון בשביל מה אני מעלה אותך אבל אני מכניס אותך לזה אני מכניס אותך כי אני רוצה להגיע איתך לאיזה שהן דרגות גבוהות יותר התיקון של העולם לא היה קורה כאשר אנחנו נמצאים
בחטא בתוך מה שנקרא מתוך גן עדן ולכן קשה מאוד להבין אם אומרים שהתורה ניתנה 2000 שנה קודם שנברא העולם אז איזה תורה היה שמה התורה של מתן תורה ותורה של תורה של חטא העגל+ כל מיני דברים אבל היינו נשארים בתוך הגן אלא מה שזה הכל תוכנן מראש לצורך עילוי מסוים של דירה טבע הקדוש ברוך הוא להיות לו דירה בתחתונים איפה התחתונים נמצאים איפה רשת שררה איפה שיש קושי איפה שיש
מאמץ אתה מגלה את הכוחות שלך וחוץ מזה שדיברנו גם בשיעורים קודמים אחרים שיש גילוי הכוחות של האדם הראשון לא בא לידי ביטוי בכלל בגן עדן נכון הוא היה גדול וטהור וקדוש אבל ילד קטן זאת אומרת לא גילה את הכוחות שלו ממתי אנחנו מגלים את הכוחות שלנו כשיש קושי אנחנו אנחנו בני אדם וזה מה שהתחדש בך את עץ הדעת שכדי לגלות את הכוחות הוא צריך להתיגע אז אנחנו נסיים את הסוגיה הזאת של חצי לדעת בזה ונגיע למסקנה המתבקשת שאדם הראשון באיזה שהוא מקום כשהוא יצא זה הנוסחה אני רוצה שתחרטו אותה בראש כשהוא יצא מגן עדן הוא נכנס אל עולם התיקון כי תיקון זה על משהו שמקולקל נכון אז איפה הוא היה עד עכשיו הוא היה בוראטור זאת אומרת לא היה במקום של תיקון+ יותר+ יותר הקשר ביניהם הדעה עוד יותר טוב
טוב ככה מן המקראות אז מה קרה פתאום זה רק מוכיח את הנקודה אז אני אומר זה עולם של תיקון שנוצר אחר כך מתחילים לתקן משהו שלא היה קודם לא רק מתקנים המלצה יצא עם שני תבניות גדולות בידיים אחד מלא פולקה ואחד מלא שניצלים ומישהו שם לו רגל והוא השתטח ככה והכל נפל והוא שעה עובד רק לאסוף ולנקות מהשמן נו ועכשיו אז ניקיתי הכל כן אבל איפה איפה המגשים איפה השניצלים הגיעו למקומם העבודה זו שאנחנו עושים היא הרבה מעבר ללכלוך להרמת השומנים שעלו לרצפה וכתוצאה מהחטא זה איזשהו מילוי עצום שלא היה יכול לקרות קודם וזה היתרון שיש לנו אחרת מה הקדוש ברוך הוא שמח בכל זה אני לא מבין אתה לא הבאת לי בגד טבלת אותה בתוך איזשהו סיר שומן אתה לי אותו עכשיו אני אומרת מנקה אותו
אני עומד כבר 5000 שנה ומנסה לנקות אותו עדיין לא החזרתי לך את הבגד נקים משומן עכשיו מה תודה רבה אני חזרתי לנקודת המוצא קודם בשביל זה באנו יצאנו מגן עדן או שיצאנו מגן עדן כדי להגיע לאיזשהו עילוי עוד יותר ממה שהיה בגן עדן אז תדעו בלי בלי שום ספק שצריך להגיע לאיזשהו עילוי עוד יותר מגן עדן זה שיהיה לכם ברור שלא יהיו ספקות בעניין אנחנו לא מתכוונים לחזור חזרה לגן ולאכול שם תרד זה לא הנקודה זה זה הרבה מעבר לזה
הנקודה הנקודה מאוד מאוד מה שאנחנו דיברנו עכשיו ההרמוניה שבין אדם הראשון לאשתו לא הייתה מלאה תיקון זה הרמוניה מוחלטת וזה לא היה ההרמוניה הייתה אולי מהבחינה המעשית אבל היא לא חדרה עד פנימה נפש וכשהוא יצא מגן עדן אז הבאתי את הדוגמה על אדם הראשון אני לא יכולתי לבטא את זה בפסוק מפורש אבל על אברהם אבינו אתה רואה את הדוגמה המעשית אברהם בתור משפיע לא חשב שהוא צריך לקבל משהו זרה עוד עצות+ עצות בעניינים רוחניים לא שייך היא תגיד לי איך איך לאכול את החביתה או איך לאכול את הזה אבל לא בנושאים האלה זה מה שהוא חשב אומר לו הקדוש ברוך הוא לא היא גדולה ממך בנביאות זאת אומרת יש מה זה פה איזה חידוש לאברהם היה איזושהי תפיסת עולם אחרת עד אז זאת אומרת הוא קיבל שיעור הוא למד משהו משום שהיא אומרת לו לסלק את ישמעאל ואברהם לא מקבל את זה כי זה הבן שלו
והוא מתלבט אז הקדוש ברוך הוא אומר לו אומרת לך שרש מה בקולה אז רש י אומר על המקום שהיה אברהם טפל לשרה בנביאות אז עכשיו למה הוא לא ידע את זה קודם הוא היה צריך לקבל זריקה כדי לקבל להבין את זה היה צריך לקבל הודעה מאלוקים על זה כי הכיוון היה אחר הנקודה ההרמונית היא הנקודה האמיתית בבריאה כולה אבל אני נזכר שרבי נתן תלמידו של רבי נחמן מברסלב
היה לו בר פלוגתא מאוד מאוד קשה רבי נחמן נחמן היה הרבה ברי פלוגתא והגדול של באמצע הסבא משפט ולרבי נתן היה בר פלוגת הגדול מאוד שזה היה האדמור סווארן פעם אחת הם אישרו ביניהם את ההדורים וזה בא לידי ביטוי שאותו האדמור אמר לו אתה יודע ששיה אחד מהתלמידי החכמים בדורות
שהיה נחשב כפוסק והפסקים שלו לא התקבלו להלכה זה היה בגלל שהוא קמצן בגלל שהוא היה קמצן אז הרבי נתן נסע ככה כאילו זה פשוט אני יודע את זה אז הוא אומר לו בוא נראה מה אתה יודע אז הוא לחש לו מי זה היה אז הוא אומר לו וואי אם אתה יודע זה כזה סוד אז אתה צריך ללבוש בגדי משי בגדי מש זה היה סמל של בגדים של אדמור אז הוא אמר לו ככה בבדיחות אז גם הוא יצטרך ללבוש בגדי משי אותו אחד ובדיח אותה
מה זה הקמצן מה היסוד המושג קמצן שהוא חי לעצמו והוא לא בשיתוף מלא עם הזולת ואני אמחיש למה אני מתכוון בעלי החיים כאשר הם נמצאים במצב של צרה איזה רעש איזה פחד שנופל עליהם פתאום אז רואים שהם כולם ככה מצטופפים ונוגעים אחד בשני זה נותן להם איזה שהוא תנועה של ביטחון זה לא תנועה של ביטחון אמיתי זה תנועה חיצונית הם לא עוזרים באמת אחד לשני אין להם במה לעזור הם אפילו לא יודעים מאיפה הצהרה תבוא ומה צריך לעשות בשבילה האדם נדרש שכאשר ישנה איזה שהיא צרה שבעל מישהו
שהוא יכנס כמו שאומרים לראות מה אני יכול לעזור לבעיה של השני באמת אנחנו הרבה פעמים מתנהגים כבעלי חיים כשיש איזושהי צרה מישהו אביו נפטר אימו נפטרה מודעת אבל איתך בעבלך עכשיו אני רוצה ככה כמו ילד קטן לנסות לנתח במה אנחנו איתו באלו במודעה של הקיר ישנם עוד כמה דברים שמפריעים לו יכול להיות איזה שהם בעיות.